Ik dacht 'Laat ik me wat inhouden anders krijgen we weer van die flauwe opmerkingen…'

Maar wat ik ook doe, die opmerkingen komen sowieso wel, haha!
FastFred schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 22:45:
[...]
Echt, ik heb voor SP1 en SP2 voor FSX niet hoeven betalen hoor?
Ik bedoel voor iedere update, als je v1.4 al hebt, moet je v2.0 alsnog gewoon kopen, ipv dat je gewoon de nieuwe versie krijgt. Ik snap 't wel. Iedereen koopt v1.4, vervolgens zijn ze bij de final versie aangekomen en niemand koopt 'm nog omdat ze 'm al hebben terwijl er wel, nadat iedereen 1.4 gekocht heeft nog door ontwikkeld wordt.
Dat zouden ze met ETS2 eens moeten flikken, voor iedere update betalen...
Wat Propane zegt. Iedereen die ETS heeft gekocht, kreeg gratis updates, maar voor ETS2 was het gewoon weer vol betalen. Dit is heel logisch en heel normaal. Het heeft niets te maken met dat iedereen 1.4 al heeft en dus niet meer koopt maar met het feit dat 2.0 niet zomaar even een update'je is.
Ik zal proberen het kort te houden.

Waarop ik hoopte was een oplossing voor de autogen die dichtbij tevoorschijn schiet in FSX, texturen die je dichtbij ziet laden, en meer licht door schaduwen. En natuurlijk 'smoothere' gameplay. Eh, ik bedoel simplay.

Nou, dat heb ik allemaal gekregen.
Als ik boven New York vlieg, dan zie ik autogen zover als ik kan kijken, in de verte staan de hoge gebouwen al en er komt er geen eentje bij als ik dichterbij kom. Alles staat er gewoon. Moet wel zeggen dat als je visibility op unlimited zet (niet echt realistisch) dan zie je in de verste verte natuurlijk wel een en ander tevoorschijn komen, maar niet dichtbij of vlak onder je, zoals in FSX regelmatig gebeurde.
Hetzelfde geldt voor ground texturen: die zijn gewoon eerder geladen en dat is me ook heel wat waard. Vooral als je low and slow vliegt door de bergen is het afgrijselijk om naast je de texturen tevoorschijn te zien komen.
Daarnaast is het me met wat rommelen met de instellingen gelukt om met mijn 3 jaar oude hardware alsnog schaduwen te gebruiken zonder dat de performance compleet inkakt. De VC schaduwen zijn veel duidelijker dan in FSX met DX10 en daar hou ik wel van. Geeft echt het gevoel van licht dat schijnt. Maar zelfs de schaduwen van gebouwen en vegetatie heb ik nu aan en nóg is de performance ok! Die schaduwen maken alles zoveel echter en minder plat! Ik vlieg nu dan wel met autogen op Very dense i.p.v. extremely dense. Maar daarvoor komt een oplossing.
Wat de performance betreft: de fps ligt gemiddeld (boven New York) rond de 23 fps maar het is gewoon SMOOTH. En helemaal boven gebieden waar ik normaal vlieg (ik vlieg alleen maar boven New York om te testen) is het echt super smooth. De kleine hickups and stutters van FSX zijn gewoon weg. Zo heerlijk…!
Al met al is het grafisch een stuk zwaarder maar loopt het alsnog op exact dezelfde hardware. Maar het mooie is nu dat ik dus een nieuwe videokaart ga kopen en… dat dit ook daadwerkelijk effect zal hebben in P3D! In FSX heeft een snellere GPU een kleine impact op wellicht AA en zo, maar wat performance betreft, schiet je er niet heel veel mee op. Maar P3D schuift via DX11 heel veel naar de GPU en ook het geheugen daarvan wordt volop gebruikt. Dit betekent dat als ik van mijn GTX580 overstap naar een GTX780 ik ook echt daadwerkelijk zo ongeveer alle grafische opties open kan zetten en alsnog een perfecte performance zal hebben.
Maar zoals ik al zei, zelfs met mijn huidige GPU is alles al zoveel beter… Het is echt zwaar kicken om boven New York te vliegen met al die gebouwen tot aan de horizon, het licht in de VC, smooth performance… helemaal te gek.
De toekomst ziet er ook goed uit omdat P3D, in tegenstelling tot MS met FSX, zich helemaal openstelt voor 3rd party developers. Als iemand iets wil maar het kan niet omdat het niet in de SDK zit, dan kunnen ze daarom vragen en dan zal LM ernaar kijken en proberen het te implementeren. Ze hebben de SDK ook zo aangepast (eigenlijk is het een nieuwe SDK) dat er veel meer mogelijkheden zijn om dingen buiten de sim om te laten gaan zodat je makkelijker veel 'diepere' systemen kan ontwikkelen en gebruiken. Kort gezegt: P3D heeft toekomst!
Zo, kort genoeg?

En geen hoofdletters gebruikt! Als iemand nog vragen heeft, stel ze maar!
O ja, ik moet wel zeggen dat ik dus low and slow vlieg. Ik ben nog niet boven de 3500 ft geweest en heb één keer in een supersnelle jet gevlogen: toen ik dat laatste deed, zag ik wel texturen die laat laadden of een beetje blurry waren. Maar goed, ik lees al verslagen van mensen met snellere GPU's dan de mijne die wél met een jet over de boomtoppen kunnen scheren zonder ook maar iets van popup of zo te hebben.
En o ja twee: de AA is nog niet helemaal top, maar daar wordt aan gewerkt. Dat is het mooie toch wel: LM luistert naar je. Je kan met ze praten. En ze reageren daadwerkelijk. Heeft iemand van jullie OOIT met iemand van MS kunnen praten over FSX…?
Wat mij betreft is P3D 2.0 de toekomst! FSX is over en uit.