Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 12:38
FastFred schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 11:44:
Dat heb ik ook, maar als je dan als een idioot op het FSX icoontje blijft klikken in de taakbalk, dan springt hij wel terug, maar dat wil soms nog wel eens gevolgen hebben
Ik gebruik hier de "borderless fix" voor. Deze is voor zowel FSX als P3D en draait FSX Windows maar zonder borders. Dan heb je dus ook gewoon full screen, maar zonder het probleem dat je niet kan alt-tabben :) De links ie een paar pagina's in dit topic gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:56
Borderless staat ook in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar het blijft wel Windowed mode en bij sommigen presteert dan minder. Of Vsync werkt niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nkm0nk
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-09 19:31
Ircghost schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 11:49:
Dan moet je het minder gevoelig zetten xD Het is natuurlijk wel zo dat je bij de CFS'en zoals DCS en IL2 je meer om je heen moet kijken zodat je weet waar de tegenstanders zitten, in fsc heb je tijd genoeg en is een 8 pov knop snel genoeg.
Haha, spatiebalk inhouden + muis doet het prima hier en werkt erg snel :+
Tenminste als ik op AP vlieg dan, anders de POV uiteraard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:02

DutchHammer

https://mdj-stek.nl

Hmmm het is maar goed dat ik 10 pleuro voor de 757 en 767 van CS betaald heb..

Had van de week een savegame gemaakt, want m'n kleine vond dat ze aandacht nodig had terwijl ik aan het karren was richting runway met de 767..

Dus gisteren denk ik even die vlucht weer te laden, maar helaas penal is niet gesaved en "fmc" is ook compleet leeg...

Misschien verwend PMDG ons teveel hehe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 12:39:
Maar het blijft wel Windowed mode en bij sommigen presteert dan minder. Of Vsync werkt niet lekker.
Je moet toch iets vaker de TS doornemen ;)

Vsync is nu ook goed werkend te krijgen in windowed. Check TS!! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 17:35

Tourniquet

Hiya, fellas!

TranceSetter schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 10:36:
[...]

Ik gebruik sowieso de verschillende camera settings van OpusFSX, waarbij ik ze aan de toetsenbord-nummers 1 t/m 7 heb gekoppeld:
1 - Pilot
2 - F/O
3 - Overhead
4 - MCP
5 - Throttle Quadrant
6 - Radio
7 - Upper Overhead

Daarbij kun je per camera instellen of hij DHM wel of niet doet. Aangezien ik een hardware FMC heb, heb ik niet het probleem dat daar de camera gedraaid wordt. Maar je kan natuurlijk ook een extra view aanmaken puur en alleen voor je FMC. Al weet ik niet of je dat "realistisch" genoeg vindt.
Als ik het goed begrijp is OpusFSX dus ook gelijk een vervanger van EZCA? Je kunt dus views instellen maar is het wisselen tussen views net zo smooth als bij EZCA? En wat betreft dat bewegen, zie je het beeld ook "shaken" bij het taxiën en op de startbaan?

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 15:33
Verdorie! Was 3 dagen bezig om al mijn addons zo ver te krijgen eens mee te werken aan een perfecte vlucht van EHAM naar LSZH. Ging perfect, prachtig weer (ik ben in het donker gespawned, zonsopgang opgestegen en 's morgens vroeg geland), kom ik bij Zurich aan op final approach, crasht FSX! Grom! Was een 0xc0005, een UIAutomationCore. Die had ik net geïnstalleerd om van de crashes af te zijn. Jammerlijk dit! Weet iemand een fix voor aanhoudende uiautomationcore problemen?

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:35
Tourniquet schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 19:15:
[...]

Als ik het goed begrijp is OpusFSX dus ook gelijk een vervanger van EZCA? Je kunt dus views instellen maar is het wisselen tussen views net zo smooth als bij EZCA? En wat betreft dat bewegen, zie je het beeld ook "shaken" bij het taxiën en op de startbaan?
Of het net zo vloeiend gaat weet ik niet, ik heb geen ervaring met EZCA, maar shaken doet ie inderdaad bij taxien, landen en bij turbulentie enzo.

Net weer een vlucht gedaan, de vlucht die gisteravond mislukte. Van ENGM naar ENBR. Ging prima, geen crashes, maar na een half uur vliegen, geen wolken meer van OpusFSX, gewoon clear skies en niks te zien. Erg jammer, sluit ik FSX af op het moment dat ik aan de gate sta, start ik het 'Spy' dingetje in OpusFSX, zegt ie vrolijk "Dynamic Weather Updated 19:54:16. Dat was dus toen ik op short final zat voor ENBR's runway 17 maar niks te zien hoor.

Wat zijn jullie settings met betrekking tot de wolken en het updaten van het weer? Als dit normaal is baal ik mooi dat ik hier 35 euro voor neergeteld heb. Heb tot nu toe alleen nog maar wolken gezien bij vertrek en tot maximaal een half uurtje in de lucht, daarna foetsie

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 17-01-2013 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomskii5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 14:34
Moest mijn pc maar niet crashen als ik FSX speelde. Elke 'game' werkt zonder enig probleem. Maar als ik fsx 'speel' dan mag ik zeker zijn dat ik een BSOD heb binnen het halfuur dat ik in de lucht hang.

https://valid.x86.fr/s6z3z0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Dan doe je toch echt iets verkeerd, hier werkt het super.

FSUIPC geinstalleerd?
uiautomationcore.dll vervangen?

die 2 scheelt al een hoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nkm0nk
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-09 19:31
Tomskii5 schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 20:26:
Moest mijn pc maar niet crashen als ik FSX speelde. Elke 'game' werkt zonder enig probleem. Maar als ik fsx 'speel' dan mag ik zeker zijn dat ik een BSOD heb binnen het halfuur dat ik in de lucht hang.
Ook gehad, bij mij was mn pc te warm :) FSX gebruikt vrijwel elke core (tenminste met de juiste affinitymask instellingen) en dat ging bij mij erg rap, zo 90+ graden en bij 100 was het bsod ^^
Overclock getweaked op lagere voltage + pc ff schoonmaken en geen last meer :P

Wellicht heb je hier ook last van? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomskii5
Te warm wordt ie hier niet, gewoon een leuke BSOD 101. En aangezien ik een leek ben in het overclocken, aanpassen van UEFI/Bios instellingen kom ik er liever niet aan. Heb nu wel net mijn cores gelocked op 3.4GHZ (standaard 3.3) en mijn RAM een beetje meer stroom gegeven voor stabiliteit (1.53v). Zal eens zien of bij andere games ik het ook nog voorkrijg. Anders zou ik dringend eens hulp moeten zoeken om die 101 weg te krijgen. Want dat betekend dacht ik dat de CPU niet genoeg vcore (stroom dus) krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Een snelle Google zoektocht bevestigd dat inderdaad, 101 = y u know I need more vcore! nao!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomskii5
Zit hier alleen vast aan dat leuke Asus UEFI dat enorm handig is en er goed uitziet, maar als het tot de instellingen komt ga ik de mist in :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
Mijn vlucht nog een keer gedaan, dit keer lukte het. Helaas een foutje gemaakt met VOXATC, ik begon net een readback te geven op het moment dat zij me doorverbond naar een andere freq. Dan maar op mezelf landen. Ging prima, volgende keer andere bestemming of de vlucht de andere kant op doen. :D

EDIT: Zo ziet voor mij een ochtendvlucht er uit :) Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8218/8389777619_0efe5af053_z.jpg
Airbus X Extended departed EHAM enroute LSZH by BeefHazard, on Flickr

[ Voor 39% gewijzigd door BeefHazard op 17-01-2013 22:53 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:33
Prachtige shot, welke texture set van REX gebruik je? die zien er n.l. echt geweldig uit! :9~

[ Voor 8% gewijzigd door Dutchy88 op 18-01-2013 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Voor iedereen met een saitek TQ die opzoek is naar betere ''reversers'' check dit http://forum.avsim.net/to...t-and-multiple-throttles/ (gratis!) ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Remco Tr op 18-01-2013 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Maar hoe werkt het nou in de praktijk? Bij een landing trek je je gas dicht (hendel naar 'beneden'). En dan??? moet je de hendel dan weer van je afduwen om de reverse te activeren? Dat is nl nogal tegestrijdig met de werkelijheid, ook de trustreverse hendels trek je naar je toe cq 'beneden'.

Bij mijn Goflight TQ6 heb ik wel kleine reverser hendeltjes die niets anders doen dan een button indrukken zodra ze helemaal naar beneden zijn geduwd. Die button heb ik via FSUIPC gekoppeld aan de reverse. Bij loslaten van de button geef ik via FSUIPC een Throttle Cut mee.

Op die manier heb je nog wel vergelijkbare bewegingen met het 'eggie'. Ik zie dat alleen niet voor me hoe dat met die Saitek zou zijn.

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Je trekt je gas dicht zo als je normaal doet. Dan druk je ze naar beneden de switch in. Zodra je ze weer omhoog doet regel je de reverser. Als je weer normale bediening wil is het enige wat je moet doen is hem terug in de detent positie. (Gas dicht)

Werkt echt heel goed. In RL wordt bijna nooit 100% reverse gebruikt. Zo kan je het mooi afstemmen om de juiste exit te pakken.

[ Voor 20% gewijzigd door Remco Tr op 18-01-2013 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
Na het jammerlijk mislukte einde van gisteren vandaag de terugtocht gemaakt. Ik taxide al naar runway 34, maar bedacht me dat ik bij runway 18 stond te holden. Even slepen dus, hoewel ik er wel een mooi zonsopgangshot heb kunnen schieten.

Foto's klikbaar = groot
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8185/8392590337_c13080cc22_z.jpg

Niet veel later was ik vertrokken
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8074/8392579713_43da802153_z.jpg

En ook al gauw boven de wolken.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8358/8393664180_f58806bd11_z.jpg
oplettende mensen zien dat ik op deze foto al in descent ben naar LOPIK, sst!

Bijna terug in Amsterdam, een haakse crosswind op final verplicht me een autoland te doen
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8230/8393663840_87619759bf_z.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8046/8393663506_efaed1aa6d_z.jpg

En dan werd het tijd om pacman te spelen met de followmecar. Ik ben het spookje, yay!
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8083/8392600945_ba6dab634c_z.jpg

Op naar de volgende vlucht!

EDIT: @J van E en andere OpusFSX klanten, hoe zorg je eigenlijk dat Opus het weer niet update terwijl je er naar kijkt? Heb nog af en toe dat ik een wolk in vlieg en dat 'ie zomaar verdwijnt of dat er zomaar wolken en mist en turbulentie voor me liggen. 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door BeefHazard op 19-01-2013 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BeefHazard schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 23:23:
EDIT: @J van E en andere OpusFSX klanten, hoe zorg je eigenlijk dat Opus het weer niet update terwijl je er naar kijkt? Heb nog af en toe dat ik een wolk in vlieg en dat 'ie zomaar verdwijnt of dat er zomaar wolken en mist en turbulentie voor me liggen. 8)7
In de Weather tab heb je Weather download options: daar kan je instellen dat OpusFSX minder vaak het weer moet downloaden of bijvoorbeeld niet meer moet downloaden vanaf een bepaald moment tijdens de approach. Je kan het niet helemaal uitzettten: er zitten maxima aan het niet meer downloaden.

Ik heb zelf het idee dat het verdwijnen van wolken en zo bij de ene beta minder is dan bij de andere... Ik gebruikt tegenwoordig de default instellingen en zie zo nu en dan ook opeens het luchtlandschap veranderen. Ik ga maar weer eens die download opties op de maxima zetten om te kijken of het echt minder gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 11:54:
[...]

In de Weather tab heb je Weather download options: daar kan je instellen dat OpusFSX minder vaak het weer moet downloaden of bijvoorbeeld niet meer moet downloaden vanaf een bepaald moment tijdens de approach. Je kan het niet helemaal uitzettten: er zitten maxima aan het niet meer downloaden.

Ik heb zelf het idee dat het verdwijnen van wolken en zo bij de ene beta minder is dan bij de andere... Ik gebruikt tegenwoordig de default instellingen en zie zo nu en dan ook opeens het luchtlandschap veranderen. Ik ga maar weer eens die download opties op de maxima zetten om te kijken of het echt minder gebeurt.
Daar moet ik ook nog even naar kijken. Ook komt eens in de zoveel tijd de cloudpopping weer om de hoek kijken, dat als je je hoofd beweegt dat zo'n wolk in de bovenste laag er òf wel helemaal is, of totaal niet.

Ik heb overigens de overstap naar DX10 gemaakt laatst. Je kunt zo weer terug, dus wilde het gewoon proberen. Ik moet zeggen dat ik gisteren een fantastische vlucht heb gemaakt over ORBX England. Het loopt vloeiend (nu echt constant 30 fps, behalve op grote drukke airports, dan ong. 22-26) en is iets mooier dan DX9. Je zit op sommige airports ook dingen die je met DX9 niet ziet. Er zijn nog wel wat probleempjes, onder andere ziet sneeuw er bij mij niet uit, daar moet ik nog even naar kijken. Ook zie je heel soms wat storing in een texture, maar dat is heel miniem en valt bijna niet op.
Ook werkt de night lighting op Mega airport Amsterdam niet (Aerosoft), dus dat is ook jammer. Maar verder werken al mijn addons gewoon voor zover ik kan zien.

Ook heb ik nu SweetFX geactiveerd (is supersimpel, gewoon paar bestandjes plaatsen die je dus ook weer kunt verwijderen) en dat werkt ook gelukkig. Weet niet of dat aan DX10 ligt, maar met de ENB-mod kreeg ik altijd vage flitsen in DX9.

Misschien het proberen waard voor jullie. Hier een heel forum op AVSim over de DX10 fix, plus een simpele handleiding en een link naar de install: http://forum.avsim.net/fo...scussions-hints-and-help/

@J van E: Ik kreeg in de Duke Turbine zelfs het MS Flight gevoel terug. Schaduwen in de cockpit + weerkaatsingen van onweer. En dat dus ook gecombineerd met de vloeiendheid van Flight!

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2013 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
Klinkt erg goed, meer FPS en mooier. Helaas dat nightlighting niet werkt, dat verpest alles voor mij. En sneeuw is in deze tijd van het jaar ook niet echt iets dat ik wil missen.

EDIT: Toch geïnstalleerd, domste keuze ooit. Alle lichten zijn verneutront. Daranaast, en dat vind ik een veel groter probleem, is heel mijn AA vermept. Zelfs via CCC valt het niet meer netjes te krijgen. Een beetje wel, maar dan moet ik flink inzoomen in de cockpit.

[ Voor 43% gewijzigd door BeefHazard op 19-01-2013 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Ik begin langzamerhand toch wat te twijfelen om over te stappen naar Prepar3d. Nu had ik een excelsheet gevonden waar wat compatible 3rd party apps op staan, maar ik heb daar toch nog wat vragen over. Misschien dat één van jullie de antwoorden weet?

1. Werkt OpusFSX met Prepar3d? EDIT: ja, die schijnt te werken
2. Werkt de PMDG 737NGX nu wel of niet? Ik zie dat het wel zou moeten werken, maar snap het verhaal van de licentie niet
3. Ik mis Aerosoft EHAM op de lijst. Werkt die bij iemand van jullie wel icm Prepar3d?
4. VoxATC...die mis ik. Zal de developer eens mailen hierover.
5. LUA scripts zullen naw wel goed gaan.
6. MyTraffic...gaat dat werken? EDIT: ja, dat gaat werken

En ik ben ook benieuwd naar jullie ervaringen mbt Prepar3D. Is het beter, soepeler,stabieler?

[ Voor 8% gewijzigd door Tallguy op 20-01-2013 14:34 ]

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitfire123
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:26
Tallguy schreef op zondag 20 januari 2013 @ 14:19:
Ik begin langzamerhand toch wat te twijfelen om over te stappen naar Prepar3d. Nu had ik een excelsheet gevonden waar wat compatible 3rd party apps op staan, maar ik heb daar toch nog wat vragen over. Misschien dat één van jullie de antwoorden weet?

1. Werkt OpusFSX met Prepar3d? EDIT: ja, die schijnt te werken
2. Werkt de PMDG 737NGX nu wel of niet? Ik zie dat het wel zou moeten werken, maar snap het verhaal van de licentie niet
3. Ik mis Aerosoft EHAM op de lijst. Werkt die bij iemand van jullie wel icm Prepar3d?
4. VoxATC...die mis ik. Zal de developer eens mailen hierover.
5. LUA scripts zullen naw wel goed gaan.
6. MyTraffic...gaat dat werken? EDIT: ja, dat gaat werken

En ik ben ook benieuwd naar jullie ervaringen mbt Prepar3D. Is het beter, soepeler,stabieler?
Ik draai sinds 3 weken Prepar3D. Ik heb FSX geheel uninstalled, zegt genoeg. :)
2 dingen absoluut nodig:
- SimLauncher (freeware): P3D start nmlk. altijd met een default flight op, geen selectiescherm
- FSX2Prepar3D (payware): migratie tool, maakt een virtuele fsx instal aan zodat je alle FSX addons in Prepar3D kan installeren.
1. Ja!
2. ja dmv migratietool maar idd volgens de PMDG EULA verboden
3. zie 2
4. ?
5. ja
6. ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DX10: ik vond het niet zo geslaagd. Inderdaad veel mindere FSAA: veel meer geshimmer. En het was simpelweg niet zo soepel als DX9 met BP=0... Toch twijfel ik ook om het toch weer een keer te proberen. haha! De performance van FSX blijft toch een probleem: ook al loopt het op zich aardig, ik blijf bijvoorbeeld met de 737 NGX zo nu en dan opeens stevige stutters hebben...

Prepar3D: een keer geprobeerd: liep stukken slechter dan FSX. Misschien als ik de boel net zo zou tweaken als dat ik FSX tweak zou het mss aardig lopen, maar waarom zou ik dan P3D ubderhaupt kiezen...?

Soms moet je denk ik toch gewoon maar tevreden zijn met wat je hebt... Ik beleef ontzettend veel plezier momenteel aan de 737 NGX met OpusFSX, FS2Crew en ProATC/X. Okay, het loopt niet altijd even soepel: so what...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitfire123
voor mij is er 1 ding aan P3D 1.4 dat het beter maakt dan FSX: het loopt zo veel vloeiender, als in geen (micro) stutters meer. FPS zijn dezelfde, soms een paar minder maar de soeplesse maakt het imho meer dan de moete waard.

De meeste FSX tweaks werken overigens gewoon in P3D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ha, ik kom er nu pas achter dat de random drops in fps die ik heb met de 737 NGX komen door de cursor... M'n fps gaat echt van de max van 30 naar net iets boven de 20 of soms lager zodra de cursor on screen komt! Is een FSX foutje, zo blijkt, en niets aan te doen... Nou ja, ik weet nu in ieder geval waardoor het komt en schuif m'n cursor dus zo snel mogelijk naar de rand van het scherm, wat soms helpt. Het blijft irritant, natuurlijk, maar nu weet ik in ieder geval dat er met mijn performance helemaal niets mis is! Ik dacht echt dat er iets was met de 737 NGX of FS2Crew of ProATC/X...

Zou je ergens in kunnen stellen hoe lang de cursor op het scherm blijft staan...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Heb ik geen last van met de cursor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vroeger ook nooit... Schijnt erg systeem afhankelijk te zijn. En niets aan te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
Zo, eindelijk weer terug bij DX9 en meteen vloeit de FPS weer en is alle alias weg. Nu weer naar Oslo vliegen, als jullie willen komen er wat screenshots :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Laat maar komen :D Gardermoen Oslo is mijn favoriete bestemming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grappig dat hier nog meer Noorwegen liefhebbers zijn. ;) Ik doe heel vaak (meestal) korte hops tussen Oslo, Bergen, Stavanger en Trondheim!

Ik heb trouwens vanmiddag de camera functies van OpusFSX uitgezet. Ten eerste merk ik dat ik de laatste tijd alles doe door simpelweg rond te kijken en geen preset views meer gebruik. Ten tweede vind ik dat TrackIR via OpusFSX niet lekker vloeiend werk: als ik op de grond sta en rustig rondkijk, zie ik het gewoon een beetje hokken. Ten derde merk ik dat de DHM effects vaak wat irritant zijn, als je bijvoorbeeld wat aan- of uit wilt zetten. Als ik per se gewiebel wil (als ik dat straks toch echt ga missen) ga ik misschien weer EZCA gebruiken want die was (in mijn herinnering) toch vloeiender met TrackIR maar ook met het wisselen van preset views. En ten vierde gebeurde me het net ff te vaak dat TrackIR niet werkte en ik soms een paar keer of TrackIR of OpusFSX moest opstarten (en soms zelfs de hele PC) om alles aan het werk te krijgen.

Kortom: niet helemaal betrouwbaar, beetje buggy bij mij, dus... laat maar. Ik moet zeggen dat ik het gewiebel in de 737NGX totaal niet mis. Misschien mis ik het meer in de Lancair Legacy, maar voorlopig vlieg ik toch alleen maar de 737 NGX.

Op zich is dat wiebelen trouwens wel echt leuk en 'immersive' maar het is toch ook een beetje vreemd omdat in het echt JIJ wiebelt en met deze addons zie je zo overduidelijk de VC heen en weer gaan. Leuk maar ook weer niet helemaal.

Voorlopig hou ik het maar bij TrackIR alleen. Sowieso trouwens wel grappig om te zien hoe je voorkeuren veranderen. Ik geef op dit moment bijvoorbeeld bar weinig om scenery addons. Orbx gebruik ik niet meer maar ook de Aerosoft airports die ik heb (zijn er maar 4 maar toch...) heb ik niet geinstalleerd: ik geef momenteel meer om een goede performance met de 737 NGX dan om eye candy als ik naar buiten kijk. Lollig als de boel tijdens de landing er wat echter uitziet, maar 1. ik heb toch geen idee hoe het er in het echt uitziet en 2. er is weinig lol aan als je fps compleet inkakt tijdens de landing. Ik kijk sowieso bar weinig naar buiten tegenwoordig en veel meer naar de VC van de 737NGX. Maar goed, dat zal allemaal wel weer veranderen als ik weer terugstap naar GA... ;)

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2013 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-06 16:43
Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 15:40:
[...]

En daarom gebruik ik sinds kort ProATC/X. Is nog sterk in ontwikkeling maar de basis werkt prima. Je krijgt vanzelf een SID toegewezen door ATC na clearance en als je in de buurt van je bestemming komt krijg je een STAR (met soms een transition) toegewezen. Hoef je dat zelf allemaal niet meer uit te zoeken. En ATC begeleidt je van start tot finish (alhoewel ze nog wel wat moeten doen aan eventuele vectors op het einde). Je wordt ook niet constant tussen controllers heen en weer gestuurd en je hoeft niet het halve land over te vliegen voor een intercept. Al met al een verademing t.o.v. default FSX ATC.
Ik gebruik nog Radar Contact (inmiddels sterk verouderd).
Ben toch nog even aan het zoeken naar de verschillen en eventuele voordelen tov ProATC/X.
Maar dat heb ik ook met OpusFSX t.o.v. Active sky en FS Commander t.o.v. Aivlasoft electronic flightbag.

Er is tegenwoordig zoveel keuze en er komt steeds weer iets nieuws wat wel weer beter en completer is als de concurrentie.

[ Voor 11% gewijzigd door Royer op 21-01-2013 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Royer schreef op maandag 21 januari 2013 @ 14:45:
[...]

Ik gebruik nog Radar Contact (inmiddels sterk verouderd).
Ben toch nog even aan het zoeken naar de verschillen en eventuele voordelen tov ProATC/X.
Maar dat heb ik ook met OpusFSX t.o.v. Active sky en FS Commander t.o.v. Aivlasoft electronic flightbag.

Er is tegenwoordig zoveel keuze en er komt steeds weer iets nieuws wat wel weer beter en completer is als de concurrentie.
Ik vind ProATC/X goed, maar ik kan het niet zondermeer aanbevelen omdat er nog teveel ontbreekt (vooral ondersteuning AI, vectors naar finals en request approach mis ik nog). Maar ik heb goede hoop dat dat gaat komen en dat ProATC/X een topper wordt.

Wat betreft OpusFSX vs AS: OpusFSX is duizend keer sneller bij mij. Het opstarten alleen al van ASE duurt 'eeuwen' en het laden en verwerken van het weer ook. OpusFSX doet het allemaal in seconden. Bovendien schept OpusFSX een compleet luchtlandschap tot (ik dacht) iets van 300 nm rondom je en dat landschap blijft ook in takt (totdat er weer nieuw weer wordt geladen). De oude ASE (weet niet hoe de allernieuwste versie het doet) zorgde alleen dat er rondom je vliegtuig weer geschapen werd (één soort weer ook, volgens mij) waardoor je nooit, zoals wel bij OpusFSX, bijvoorbeeld een thunderstorm in de verte ziet waar je ook daadwerkelijk heen (of niet) kon vliegen. Daarnaast zijn bijvoorbeeld fog en overcast stukken beter. En er komen zo ongeveer dagelijks nog updates voor uit. Het is echter ook nog een work in progress dus bijvoorbeeld historisch weer gaat nog niet verder dan een dag... (Je kan wel weer heel makkelijk een compleet luchtlandschap bewaren en dat later op elke plek die je maar wilt weer laden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
Coole actie van FSDT. Een video-contest voor hun scenery van Vancouver. Wat kun je winnen? Alle huidige FSDT addons en een levenslang abonnement op alle andere addons. Doen dus! Ik ga zo aan de slag, misschien is er nog iemand die wel zin heeft om wat beelden te leveren? Zou tof, zijn een paar addons krijg je dan van mij kado als ik wij winnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
HD screens van de PMDG 777x http://forum.avsim.net/to...ed-777-shot/#entry2575044 :9~ :9~

[ Voor 4% gewijzigd door Remco Tr op 21-01-2013 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2013 @ 15:22:
[...]

Wat betreft OpusFSX vs AS: OpusFSX is duizend keer sneller bij mij. Het opstarten alleen al van ASE duurt 'eeuwen' en het laden en verwerken van het weer ook. OpusFSX doet het allemaal in seconden. Bovendien schept OpusFSX een compleet luchtlandschap tot (ik dacht) iets van 300 nm rondom je en dat landschap blijft ook in takt (totdat er weer nieuw weer wordt geladen). De oude ASE (weet niet hoe de allernieuwste versie het doet) zorgde alleen dat er rondom je vliegtuig weer geschapen werd (één soort weer ook, volgens mij) waardoor je nooit, zoals wel bij OpusFSX, bijvoorbeeld een thunderstorm in de verte ziet waar je ook daadwerkelijk heen (of niet) kon vliegen. Daarnaast zijn bijvoorbeeld fog en overcast stukken beter. En er komen zo ongeveer dagelijks nog updates voor uit. Het is echter ook nog een work in progress dus bijvoorbeeld historisch weer gaat nog niet verder dan een dag... (Je kan wel weer heel makkelijk een compleet luchtlandschap bewaren en dat later op elke plek die je maar wilt weer laden.)
Ik zweer toch bij AS2012.

-Het opstarten duurt langer maar daar heb je geen last van als je hem gelijk start met FSX.
-Zeker met de nieuwe updates is AS nog beter geworden!! (OC en zicht) Net zo goed of beter dan Opus ;)
-Als je wil dat de wolken vast blijven staan en niet dat ze vernieuwen kan je dat in het menu ook aangeven.

De verschillen tussen Opus en AS2012 zijn heel erg klein geworden zo niet verdwenen. Met de SP2 van AS2012. Neemt niet weg dat het beide erg goede weer apps zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dat krijg je, hè, dat developers op elkaar reageren en opeens is er van alles en nog wat mogelijk. ;)

Vanavond mijn eerste complete vlucht gedaan zonder camera addon en dat bevalt prima. Alles is echt soepeler en ik mis die bewegingseffecten totaal niet, heerlijk rustig juist, vooral in de 737NGX. De cam software had meer invloed op de performance dan ik dacht...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:48
Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2013 @ 20:54:
Ja, dat krijg je, hè, dat developers op elkaar reageren en opeens is er van alles en nog wat mogelijk. ;)

Vanavond mijn eerste complete vlucht gedaan zonder camera addon en dat bevalt prima. Alles is echt soepeler en ik mis die bewegingseffecten totaal niet, heerlijk rustig juist, vooral in de 737NGX. De cam software had meer invloed op de performance dan ik dacht...!
Vreemd, ik heb sinds kort EZCA, en ik merk niks qua performance.
Vanmiddag de PMDG tutorual #2 gedaan, EHAM naar LOWI, wat een vette approach _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
OpusFSX genereert het weer 500nm rondom het vliegtuig

@ hierboven, ja die moet ik ook nog 's doen, maar ik ben bang dat ik de landing verkloot omdat de 737NGX lastig vliegen is met toetsenbord, heb geen zin om daar eerst 2 uurtjes mee bezig te zijn en vervolgens de landing te verkloten

[ Voor 69% gewijzigd door FastFred op 22-01-2013 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBgek schreef op maandag 21 januari 2013 @ 23:29:
[...]

Vreemd, ik heb sinds kort EZCA, en ik merk niks qua performance.
Ik gebruikte de cams van OpusFSX. EZCA was inderdaad 'smoother'. Als ik toch weer cam software wil gebruiken, installeer ik EZCA weer, denk ik: OpusFSX heeft meer realistische effecten maar het loopt lang zo soepel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitfire123
ik ben toch wel hooked aan de turbulentie effecten van Opus, hoor. Als je een wolkendek invliegt, rondom cumulus, zo realistisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 12:38
Ja, ziet er geweldig uit. Ben benieuwd wanneer hij gereleased wordt... Niet dat ik er op dit moment wat mee zou kunnen doen, zit namelijk vanaf donderdag de komende 5,5 week in Australië, dus van mij mag hij ook eind februari komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
FastFred schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 08:25:
OpusFSX genereert het weer 500nm rondom het vliegtuig

@ hierboven, ja die moet ik ook nog 's doen, maar ik ben bang dat ik de landing verkloot omdat de 737NGX lastig vliegen is met toetsenbord, heb geen zin om daar eerst 2 uurtjes mee bezig te zijn en vervolgens de landing te verkloten
Er zitten savegames bij de tutorial, kan je ook alleen de approach laden ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 08:50:
[...]

Ik gebruikte de cams van OpusFSX. EZCA was inderdaad 'smoother'. Als ik toch weer cam software wil gebruiken, installeer ik EZCA weer, denk ik: OpusFSX heeft meer realistische effecten maar het loopt lang zo soepel niet.
Ah, mijn fout :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, mijn fout want ik had dat er niet bijgezegd. ;)

Vind het trouwens opvallend en apart dat er nog helemaal geen fix is voor de cursor-bug, dus dat je fps in elkaar zakt als de cursor onscreen komt... Nu ik weet waardoor m'n fps soms daalt, irriteert me dit mateloos. :X ;) Je zou toch zeggen dat hiervoor onderhand een oplossing zou bestaan...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 10:32:
[...]

Nee, mijn fout want ik had dat er niet bijgezegd. ;)

Vind het trouwens opvallend en apart dat er nog helemaal geen fix is voor de cursor-bug, dus dat je fps in elkaar zakt als de cursor onscreen komt... Nu ik weet waardoor m'n fps soms daalt, irriteert me dit mateloos. :X ;) Je zou toch zeggen dat hiervoor onderhand een oplossing zou bestaan...!
hmm, dat vind ik een vreemd verhaal van de cursor, ik heb daar helemaal geen last van, kan me niet voorstellen dat mijn PC zó krachtig is dat ik er geen last van zou moeten hebben :?

i7 860
4gb 1333Mhz ram
radeon hd 5800 series

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Even het FSX gepraat onderbreken met een paar X-Plane plaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8184/8404154009_61d40ef565_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8365/8404153975_d7008bc1d5_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8043/8404153971_33a05aa1ec_z.jpg

Moet zeggen dat X-Plane langzamerhand steeds meer pluspunten krijgt. En ik probeer hier niet een FSX vs. X-Plane discussie te starten, die twee kunnen minstens de komende twee jaar elkaar nog aanvullen in plaats van dat het het een of het ander is.

Dingen die mij positief opvallen:

+ Add-ons worden complexer en mooier
+ De boel loopt out-of-the-box gewoon prima (i7 3820QM, 8GB, HD7970M, nagenoeg alles maximum)
+ Vliegen door wolken is visueel een stuk realistischer
+ Tweakability
+ Erg goede freeware beschikbaar, meer en hogere kwaliteit dan voor FSX imo
+ Nachtvliegen is duizend maal beter vergeleken met FSX

Minder positief:

- Geen seizoenen
- De graphics zijn hit en miss qua stijl voor sommige mensen (bij mij voornamelijk hit)
- Paar vreemde limieten op rendering enzo

Nog meer mensen die af en toe een teen in het water steken bij X-Plane? Is toch wel de moeite waarde denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik heb het lang geleden eens geprobeerd, maar ergens ging er iets mis, ik kreeg geen menu of balk ofzo of mogelijkheid tot settings maken. Ik kreeg een lege runway voor me, zonder vliegtuig (wel met geluid, dus textures laadden niet leek het). Na veel gepruts een vliegtuig in beeld gekregen maar kon verder niks, kon geen menu checken waar ik keybindings kon vinden of wat dan ook. Dus na een dag prutsen zonder resultaat er weer af geflikkerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:40

fynrd1

Fooled by Randomness

Topicstarter
Propane schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 10:53:
Even het FSX gepraat onderbreken met een paar X-Plane plaatjes:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Moet zeggen dat X-Plane langzamerhand steeds meer pluspunten krijgt. En ik probeer hier niet een FSX vs. X-Plane discussie te starten, die twee kunnen minstens de komende twee jaar elkaar nog aanvullen in plaats van dat het het een of het ander is.

Dingen die mij positief opvallen:

+ Add-ons worden complexer en mooier
+ De boel loopt out-of-the-box gewoon prima (i7 3820QM, 8GB, HD7970M, nagenoeg alles maximum)
+ Vliegen door wolken is visueel een stuk realistischer
+ Tweakability
+ Erg goede freeware beschikbaar, meer en hogere kwaliteit dan voor FSX imo
+ Nachtvliegen is duizend maal beter vergeleken met FSX

Minder positief:

- Geen seizoenen
- De graphics zijn hit en miss qua stijl voor sommige mensen (bij mij voornamelijk hit)
- Paar vreemde limieten op rendering enzo

Nog meer mensen die af en toe een teen in het water steken bij X-Plane? Is toch wel de moeite waarde denk ik zo.
De flight dynamics zijn ook vele malen realistischer, op mijn pc (zie sig) had ik de demo toch niet lekker lopen, het lijkt me sterk dat jou laptop qua kracht mijn pc voorbij schiet :? De demo is misschien bugged?

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Grappig, toen de NGX 737-800 uitkwam, waren er veel klachten dat het moeilijk was om snelheid te minderen. Met wat hulp van real-life piloten die wat hints op o.a. avisim poste, was het probleem voor de meeste opgelost.

Die piloten melde ook dat het vertragen met de speedbrake niet zou getuigen van goed airmanship en dat je het moest voorkomen door goed te plannen etc.. Natuurlijk waren er uitzonderingen dat je hem wel nodig had..

Nu ben ik dit weekend vanaf Weeze naar Londen en terug gevlogen met de heren van RyanAir. Het viel met toen op dat ze de speedbrake tijdens beide daling wel erg lang gebruikte, heeft dat te maken met weersomstandigheden?? Heb het op die zelfde route en maatschapij namelijk niet eerder gezien. Wil dus ook niet beweren dat die gasten van Ryanair niet kunnen vliegen, chaos managen is overigens wel een probleem voor ze.. Maar goed eigen schul, betaal niet voor niks zo weinig ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
fynrd1 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 12:49:
[...]

De flight dynamics zijn ook vele malen realistischer, op mijn pc (zie sig) had ik de demo toch niet lekker lopen, het lijkt me sterk dat jou laptop qua kracht mijn pc voorbij schiet :? De demo is misschien bugged?
Denk het niet. Ik weet niet of je nog weet welke build je probeerde? Je kunt met de demo namelijk voor stabiel gaan of voor de laatste beta's. Die beta's willen nog wel flinke performance boosts geven. Zo draaide ik een paar weken terug 10.20 beta 8 en liep het niet geweldig, 10.20 beta 11 is nu prima.

Dat is wel nog een nadeel, soms wordt het één gefixed maar breken ze per ongeluk iets anders. En de vliegvelden blijven toch wel erg leeg aan doen helaas.

Vele malen realistischer zou ik de flight dynamics trouwens niet noemen. Het is net als bij FSX afhankelijk van wat de ontwikkelaar er van maakt. Zo heeft die Jetstream in de screenshots in X-Plane een idiote roll naar rechts na takeoff die totaal niet aanwezig is in het echt. Je moet soms nagenoeg volle aileron trim naar links gebruiken om recht te blijven vliegen. Dit is een screw-up van de ontwikkelaar (en deels van X-Plane trouwens). Het mooie is wel dat je de boel met wat kennis zelf kan bijwerken in PlaneMaker enzo :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobermo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:42
DutchHammer schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 12:51:

...heren van RyanAir. Het viel met toen op dat ze de speedbrake tijdens beide daling wel erg lang gebruikte, heeft dat te maken met weersomstandigheden?? Heb het op die zelfde route en maatschapij namelijk niet eerder gezien.
Kan meerdere oorzaken hebben, bijvoorbeeld:
ATC heeft een onverwachte restrictie (waypoint xxx at or below FL100, of speedrestrictie max 250kts)
Meer wind in de rug dan forecast
Shortcut, waardoor het aantal trackmiles minder word en je dus sneller zal moeten zakken

Speedbrake zit er niet voor niets op, daar komt bij dat de 737-800 inderdaad erg moeilijk snelheid kwijtraakt in de daling. Gebruik ervan is dus niet per definitie slecht vliegerschap ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Topicstarter
Bobermo schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:18:
[...]

ATC heeft een onverwachte restrictie (waypoint xxx at or below FL100, of speedrestrictie max 250kts)
Shortcut, waardoor het aantal trackmiles minder word en je dus sneller zal moeten zakken

Speedbrake zit er niet voor niets op, daar komt bij dat de 737-800 inderdaad erg moeilijk snelheid kwijtraakt in de daling. Gebruik ervan is dus niet per definitie slecht vliegerschap ;)
Met tailwind lijkt mij het gebruik van speedsbrakes niet bepaald wenselijk.
Propane schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 12:58:
[...]

Denk het niet. Ik weet niet of je nog weet welke build je probeerde? Je kunt met de demo namelijk voor stabiel gaan of voor de laatste beta's. Die beta's willen nog wel flinke performance boosts geven. Zo draaide ik een paar weken terug 10.20 beta 8 en liep het niet geweldig, 10.20 beta 11 is nu prima.

Dat is wel nog een nadeel, soms wordt het één gefixed maar breken ze per ongeluk iets anders. En de vliegvelden blijven toch wel erg leeg aan doen helaas.

Vele malen realistischer zou ik de flight dynamics trouwens niet noemen. Het is net als bij FSX afhankelijk van wat de ontwikkelaar er van maakt. Zo heeft die Jetstream in de screenshots in X-Plane een idiote roll naar rechts na takeoff die totaal niet aanwezig is in het echt. Je moet soms nagenoeg volle aileron trim naar links gebruiken om recht te blijven vliegen. Dit is een screw-up van de ontwikkelaar (en deels van X-Plane trouwens). Het mooie is wel dat je de boel met wat kennis zelf kan bijwerken in PlaneMaker enzo :).
Hmm de build van een jaar terug geloof ik, nja wat ik begrepen had was dat het windmodel dynamisch zou zijn, bijv ook groundeffect en wake turbulence. En objecten als hangars en bomen etc die invloed hebben op de crosswind. Misschien heb ik een te optimistische review gelezen :P

Voor wie vlieg jij nou trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klassenoudste
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 20:51
fynrd1 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 14:16:
Met tailwind lijkt mij het gebruik van speedsbrakes niet bepaald wenselijk.
Waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Topicstarter
Met tailwind verhoog je al je stallspeed, spoilers doen hier nog een schep boven op. Ik weet niet of het bij de b73 nou liftdumpers zijn of gewoon de drag drastisch verhogen. Het eerste wat in mij opkwam was dat het mij onwenselijk leek, maar misschien een denkfoutje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Bobermo schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:18:
[...]

Oke, misschien dat die piloten op Avisim wat aan het opscheppen waren ofzo, maar hun opmerking plus dat ik op alle vluchten die ik gemaakt heb (als passagier natuurlijk :)) ik ook maar weinig gebruik van de speedbrake zag, en zeker niet zolang als ze nu deden vermoede ik dat mss weersomstandig heden of iets anders veroorzaakte dat ze snel snelheid moesten verminderen, twijfel dus ook niet aan het vliegerschap van de piloten van Ryanair :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 17:35

Tourniquet

Hiya, fellas!

DutchHammer schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 15:06:
[...]

Oke, misschien dat die piloten op Avisim wat aan het opscheppen waren ofzo, maar hun opmerking plus dat ik op alle vluchten die ik gemaakt heb (als passagier natuurlijk :)) ik ook maar weinig gebruik van de speedbrake zag, en zeker niet zolang als ze nu deden vermoede ik dat mss weersomstandig heden of iets anders veroorzaakte dat ze snel snelheid moesten verminderen, twijfel dus ook niet aan het vliegerschap van de piloten van Ryanair :).
Vorig jaar terug vanuit New York in een KLM 747 viel me ook op dat zo'n beetje het hele stuk boven de Noordzee na Engeland de speedbrakes gebruikt werden.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobermo
fynrd1 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 15:03:
[...]

Met tailwind verhoog je al je stallspeed, spoilers doen hier nog een schep boven op. Ik weet niet of het bij de b73 nou liftdumpers zijn of gewoon de drag drastisch verhogen. Het eerste wat in mij opkwam was dat het mij onwenselijk leek, maar misschien een denkfoutje?
Inderdaad een denkfoutje: Door tailwind word je stallspeed niet hoger. Je moet het zo zien, je snelheid word gemeten in referentie tot de lucht om je heen. Zolang je IAS (Indicated AirSpeed) boven de stallspeed zit, maakt het niet uit of je nou tail of headwind hebt. Voor de grondsnelheid maakt het uiteraard wel uit!
Je stallspeed wordt wel hoger als je je spoilers gebruikt, maar in de daling zul je nooit dicht bij de stallspeed zitten.
Dit was even kort door de bocht, mocht je nog vragen hebben, DM mag altijd, leg ik het graag wat uitgebreider voor je uit!

EDIT: Plaatje gevondenAfbeeldingslocatie: http://virtualskies.arc.nasa.gov/navigation/images/6a.jpg
In beide gevallen is de IAS 100mph, GS verschillend. Stallspeed is een IAS waarde om het even simpel te zeggen.
DutchHammer schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 15:06:
...ik ook maar weinig gebruik van de speedbrake zag, en zeker niet zolang als ze nu deden vermoede ik dat mss weersomstandig heden of iets anders veroorzaakte dat ze snel snelheid moesten verminderen, twijfel dus ook niet aan het vliegerschap van de piloten van Ryanair :).
Het zou dus zomaar kunnen dat je gelijk had, zie weersomstandigheden (hardere tailwind) ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Bobermo op 22-01-2013 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiliaanR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-09 20:48

MiliaanR

Just for fans.

Normaal gaat lucht over de voorkant van de vleugel naar achter, dit zorgt voor lift. Als de lucht van achteren komt bij een lage snelheid, in dit geval voor de landing, en je ook nog eens de speedbrake gebruikt dan heb je grote kans op stall.
Afbeeldingslocatie: http://image.circletrack.com/f/9296472/ctrp_0707_03_z+aerodynamic_downforce+airplane_wing_diagram.jpg
Omdat je de normale werking van de vleugel verandert, en de lucht die over de vleugel gaat er in eens niet goed meer over kan, en je dus eigenlijk je lift kwijt raakt.
Lage snelheid (speedbrake) + tailwind = extra stall kans.
Het is moeilijk te verwoorden.. :(
Als je normaal vliegt met tailwind is dat juist prettig want je gaat inderdaad sneller de aarde rond.

[ Voor 9% gewijzigd door MiliaanR op 22-01-2013 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
fynrd1 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 14:16:

Hmm de build van een jaar terug geloof ik, nja wat ik begrepen had was dat het windmodel dynamisch zou zijn, bijv ook groundeffect en wake turbulence. En objecten als hangars en bomen etc die invloed hebben op de crosswind. Misschien heb ik een te optimistische review gelezen :P

Voor wie vlieg jij nou trouwens?
Dat soort dingen zullen inderdaad wel kloppen, maar het vliegmodel van de toestellen zelf is een beetje afhankelijk van de ontwikkelaar :).

Het vliegen doe ik voor mezelf :P. Maar ik heb de mazzel een baan te hebben op zo'n Jetstream 31/32 in Zweden. Lekker -23C hier nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Ais dus? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Topicstarter
Bobermo schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 16:19:
[...]

Inderdaad een denkfoutje: Door tailwind word je stallspeed niet hoger. Je moet het zo zien, je snelheid word gemeten in referentie tot de lucht om je heen. Zolang je IAS (Indicated AirSpeed) boven de stallspeed zit, maakt het niet uit of je nou tail of headwind hebt. Voor de grondsnelheid maakt het uiteraard wel uit!
Je stallspeed wordt wel hoger als je je spoilers gebruikt, maar in de daling zul je nooit dicht bij de stallspeed zitten.
Dit was even kort door de bocht, mocht je nog vragen hebben, DM mag altijd, leg ik het graag wat uitgebreider voor je uit!

EDIT: Plaatje gevonden[afbeelding]
In beide gevallen is de IAS 100mph, GS verschillend. Stallspeed is een IAS waarde om het even simpel te zeggen.

[...]

Het zou dus zomaar kunnen dat je gelijk had, zie weersomstandigheden (hardere tailwind) ;)
Ik moet eerst even wat aantekenigen teruglezen van vorig jaar, ik heb het idee dat ik het me verkeerd herinner betreft stallspeed. Dan kom ik er later weer op terug. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Topicstarter
Propane schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 20:14:
[...]

Dat soort dingen zullen inderdaad wel kloppen, maar het vliegmodel van de toestellen zelf is een beetje afhankelijk van de ontwikkelaar :).

Het vliegen doe ik voor mezelf :P. Maar ik heb de mazzel een baan te hebben op zo'n Jetstream 31/32 in Zweden. Lekker -23C hier nu.
Nice, deze zomer ga ik het proberen bij Lufthansa, als het daar niet lukt laat ik de droom maar varen (of de jackpot eerst winnen) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
Iemand hier die FSDreamTeam Vancouver gekocht heeft? Ik zou je hulp goed kunnen gebruiken! DM me aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
Nope :P.
fynrd1 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 21:22:
[...]

Nice, deze zomer ga ik het proberen bij Lufthansa, als het daar niet lukt laat ik de droom maar varen (of de jackpot eerst winnen) :)
Mooi man! In Duitsland liggen op het moment volgens mij nog steeds redelijk wat opties voor piloten in Europa (afgaande op job postings online, geeft niet altijd de werkelijkheid weer). En bij Lufthansa kan je redelijk gebakken zitten. Een instructeur van wie ik les heb gehad is via Cityline uiteindelijk bij Lufthansa op de A380 terecht gekomen, dus daar zijn soms leuke career-paths beschikbaar :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Propane schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 21:56:
[...]

[...]

Mooi man! In Duitsland liggen op het moment volgens mij nog steeds redelijk wat opties voor piloten in Europa (afgaande op job postings online, geeft niet altijd de werkelijkheid weer). En bij Lufthansa kan je redelijk gebakken zitten. Een instructeur van wie ik les heb gehad is via Cityline uiteindelijk bij Lufthansa op de A380 terecht gekomen, dus daar zijn soms leuke career-paths beschikbaar :).
Lol dacht Nederlander, jetstream en Scandinavië dus dan is 1+1+1=3 dacht ik :-).

Vind het nog steeds jammer dat de luchtvaart pas sinds een jaar of twee te pakken heeft, anders had ik wss wel hbo gedaan en een poging om piloot te worden gewaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Topicstarter
Propane schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 21:56:
[...]

[...]

Ja hopelijk lukt het allemaal en alleen als je werk krijgt als piloot onder lufthansa, moet je 30k terugbetalen. Fine by me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Kan er iemand iets nuttigs zeggen over DX10? Icm PMDG NGX en hoop Aerosoft velden. Zowel overdag als nacht vluchten?

Ga je er op vooruit met DX10 of is het alleen maar ergeren aan alles wat niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klassenoudste
fynrd1 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 15:03:
[...]

Ach, denkfout.. het in in ieder geval niet helemaal juist. Het is al grotendeels uitgelegd door Bobermo, maar voor de volledigheid:

Een vleugel stalled bij (of eigenlijk voorbij) een bepaalde (de 'kritieke') invalshoek, niet bij een snelheid. Een vliegtuig kan stallen bij iedere snelheid op iedere hoogte als de invalshoek maar groot genoeg is.

Er is wel een formule om een stallspeed te berekenen. (opgezocht hoor, dit soort dingen weet ik niet uit mijn hoofd :) )

Vs = √ n W/S 2/ρ 1/Clmax

Vs: 1g stall speed
n: load factor
W: aeoplane weight
S: clean wing surface
ρ: air density

CLmax is de kritieke invalshoek, tevens de invalshoek met de hoogste lift. Speedbrakes op de B737 verstoren de lift en voegen weerstand toe. De kritieke invalshoek is door gebruik van speedbrakes kleiner dan met een schone vleugel. Je zou daarom mijns inziens wel kunnen stellen dat het gebruik van speedbrakes de stallspeed verhoogd.

Voor wat betreft de wind, effectief komt de 'wind' natuurlijk altijd van voren in de vorm van airflow. Je vliegt een IAS of TAS, en deze wordt berekent door het pitot statisch systeem aan de hand van die airflow.

Zoals Bobermo met het plaatje ook al aangaf heeft (steady) tailwind, maar ook headwind, in principe geen effect op de stallspeed omdat het niets veranderd aan de airflow die gebruikt wordt om de snelheid te berekenen. Het zorgt alleen voor een andere grondsnelheid. Wat wel kan, is dat in het geval van een snel veranderende wind (bijvoorbeeld van headwind naar tailwind in een microburst of gust, of met turbulentie) de invalshoek drastisch verandert. Dit zou kunnen resulteren in een stall.

In de cruise zou het een probleem kunnen zijn, je hebt daar de zogeheten coffin corner Daarom vlieg je niet te hoog totdat je voldoende brandstof hebt verbruikt en lichter bent. Tijdens langere vluchten zul je vaak merken dat er een of twee keer geklommen wordt.

Tijdens de descent zijn de marges echter zo groot dat je naar hartenlust speedbrakes kunt gebruiken zonder in de buurt te komen van een stall. Dat het niet comfortabel is voor de passagiers en eigenlijk zonde van de energie is een andere discussie. Maar als je ze nodig hebt moet je ze gebruiken!

Tijdens de approach kan je zelfs nog speedbrakes gebruiken zij het met mate, dit zegt Boeing erover:
The use of speedbrakes with flaps extended should be avoided, if possible. With
flaps 15 or greater, the speedbrakes should be retracted. If circumstances dictate
the use of speedbrakes with flaps extended, high sink rates during the approach
should be avoided. Speedbrakes should be retracted before reaching 1,000 feet
AGL.
Interessante vraagstukken overigens hoor dit soort dingen, ook wat er soms aan vragen over de 737 voorbij komt is erg interessant en heel leerzaam!

Edit: Stukje over coffin corner ingevoegd

[ Voor 7% gewijzigd door Klassenoudste op 23-01-2013 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
Leerzaam inderdaad! nog even een hele simpele vraag, als ik een route programmeer in de CDU, krijg ik soms de message DRAG REQUIRED AFTER *waypoint* betekend dit dat je na des betreffend waypoint flaps moet gebruiken? en zo ja hoeveel? of kijk je daar voor op charts en hangt het samen met de eventuele speed restriction van het waypoint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Na dat punt moet je afremmen. Dat doe je met je speedbrake of als de snelheid het doe laat flaps 1 of een combi van die 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
ah oke, dus eigenlijk opletten met plannen zodat je daar de correcte snelheid hebt voor flaps 1? waar vind je de snelheid die je daar moet hebben, charts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Niet op de charts. Het is vliegtuig afhankelijk. Het staat in de manusls of anders naast je gear handle in je vc ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
oke thanks, dus in principe als er DRAG REQ staat doe je bij dat waypoint de snelheid omlaag naar de flaps 1 snelheid, en doe je flaps 1, eventueel met de speedbrake er bij om snelheid te minderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Waar ik sinds kort achter ben gekomen (shame) 8)7

Is het verschil tussen TAT(total air temperature) en SAT(static air temperature)

Vond het altijd zo raar als er in de METER stond 5 graden en na take off de snelheid op je eicas opliep tot 15 graden oid. Dat komt dus omdat je TAT de temperatuur is wat de kist voelt. Dus plus de wrijving van de lucht. Hoe harder je gaat hoe groter het verschil tussen de TAT en de SAT. De SAT is de temperatuur van de lucht wat het op dat moment is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klassenoudste
MBgek schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 10:05:
Leerzaam inderdaad! nog even een hele simpele vraag, als ik een route programmeer in de CDU, krijg ik soms de message DRAG REQUIRED AFTER *waypoint* betekend dit dat je na des betreffend waypoint flaps moet gebruiken? en zo ja hoeveel? of kijk je daar voor op charts en hangt het samen met de eventuele speed restriction van het waypoint?
Het betekend dat het FMS vindt dat je na *waypoint* niet voldoende afstand meer hebt om aan de volgende altitude en/of speed restrictie te voldoen.

Wat je kan doen is in de legs page de snelheid bij *waypoint* verlagen, stel dat er WAYPOINT 250/3000 staat, maak dan van die 250 eens 210 door 210/ in te vullen op de scratchpad en dan de rechter LSK waar je waypoint staat. Nu zal het FMS een nieuw profiel berekenen waarbij je 40 kts snelheid al voor *waypoint* kwijt raakt, nu hoef je alleen nog maar hoogte kwijt te raken in de afstand die je hebt na *waypoint*.

Je moet dit soort boodschappen tijdens de descent met een korrel zout nemen en altijd zelf blijven rekenen (zie die descent planning uitleg van mij, link een paar pagina's terug)
MBgek schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 10:40:
ah oke, dus eigenlijk opletten met plannen zodat je daar de correcte snelheid hebt voor flaps 1? waar vind je de snelheid die je daar moet hebben, charts?
De snelheid voor flaps 1 is afhankelijk van het gewicht van het vliegtuig en wordt aangeduid op de speedtape met het groene "-up" . De snelheid limiet voor de flaps (flaps 1 = max 250kts) staat op de placard onder de gear lever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
TAT, is geloof ik True Air Temperature ;) En dat is volgens mij inderdaad de temperatuur die het vliegtuig voelt, is me trouwens nooit opgevallen dat die bij takeoff stijgt vanwege de wrijving door snelheid van het vliegtuig.

Waar kan je de SAT zien trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Ja klopt het is true ;) in de NGX valt het me altijd op dat hij iets omhoog gaat. Rond 7000ft zie je dat hij altijd hoger is dan wat hij op de grond was.

SAT kan je zien in de FMC 2de pagina van de PROG.

[ Voor 22% gewijzigd door Remco Tr op 23-01-2013 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klassenoudste
FastFred schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 13:02:
TAT, is geloof ik True Air Temperature ;)
Het is toch Total Air Temperature :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
Klassenoudste schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 13:15:
[...]

Het is toch Total Air Temperature :)
Correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Oja HDG was true ;) laat veel te makelijk misleiden haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klassenoudste
Remco Tr schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 13:30:
Oja HDG was true ;) laat veel te makelijk misleiden haha
HDG in de cockpit is dan weer Magnetic :)

Je hebt ook wel true heading hoor. Het verschil is Variatie (of declinatie, hoe je wilt)

[ Voor 29% gewijzigd door Klassenoudste op 23-01-2013 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobermo
Klassenoudste schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 13:43:
HDG in de cockpit is dan weer Magnetic :)
Misschien dat Propane nog weleens met True Heading vliegt, weet niet hoe noordelijk hij komt met die Jetstreams ;)

Offtopic: Leuk om te zien dat er een hoop mensen met kennis van zaken in dit topic zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klassenoudste
Bobermo schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 13:58:
[...]
Offtopic: Leuk om te zien dat er een hoop mensen met kennis van zaken in dit topic zitten!
Ja absoluut! Wat vlieg je zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Vind het juist leuk omd uit te zoeken hoe dingen werken en waarom. Dat hebben de meeste tweakers de k wel ;) Helemaal leuk als techniek en natuurkunde samen komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Topicstarter
Klassenoudste schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 02:08:
[...]

Ach, denkfout.. het in in ieder geval niet helemaal juist. Het is al grotendeels uitgelegd door Bobermo, maar voor de volledigheid:

Een vleugel stalled bij (of eigenlijk voorbij) een bepaalde (de 'kritieke') invalshoek, niet bij een snelheid. Een vliegtuig kan stallen bij iedere snelheid op iedere hoogte als de invalshoek maar groot genoeg is.

Er is wel een formule om een stallspeed te berekenen. (opgezocht hoor, dit soort dingen weet ik niet uit mijn hoofd :) )

Vs = √ n W/S 2/ρ 1/Clmax

Vs: 1g stall speed
n: load factor
W: aeoplane weight
S: clean wing surface
ρ: air density

CLmax is de kritieke invalshoek, tevens de invalshoek met de hoogste lift. Speedbrakes op de B737 verstoren de lift en voegen weerstand toe. De kritieke invalshoek is door gebruik van speedbrakes kleiner dan met een schone vleugel. Je zou daarom mijns inziens wel kunnen stellen dat het gebruik van speedbrakes de stallspeed verhoogd.

Voor wat betreft de wind, effectief komt de 'wind' natuurlijk altijd van voren in de vorm van airflow. Je vliegt een IAS of TAS, en deze wordt berekent door het pitot statisch systeem aan de hand van die airflow.

Zoals Bobermo met het plaatje ook al aangaf heeft (steady) tailwind, maar ook headwind, in principe geen effect op de stallspeed omdat het niets veranderd aan de airflow die gebruikt wordt om de snelheid te berekenen. Het zorgt alleen voor een andere grondsnelheid. Wat wel kan, is dat in het geval van een snel veranderende wind (bijvoorbeeld van headwind naar tailwind in een microburst of gust, of met turbulentie) de invalshoek drastisch verandert. Dit zou kunnen resulteren in een stall.

In de cruise zou het een probleem kunnen zijn, je hebt daar de zogeheten coffin corner Daarom vlieg je niet te hoog totdat je voldoende brandstof hebt verbruikt en lichter bent. Tijdens langere vluchten zul je vaak merken dat er een of twee keer geklommen wordt.

Tijdens de descent zijn de marges echter zo groot dat je naar hartenlust speedbrakes kunt gebruiken zonder in de buurt te komen van een stall. Dat het niet comfortabel is voor de passagiers en eigenlijk zonde van de energie is een andere discussie. Maar als je ze nodig hebt moet je ze gebruiken!

Tijdens de approach kan je zelfs nog speedbrakes gebruiken zij het met mate, dit zegt Boeing erover:

[...]

Interessante vraagstukken overigens hoor dit soort dingen, ook wat er soms aan vragen over de 737 voorbij komt is erg interessant en heel leerzaam!

Edit: Stukje over coffin corner ingevoegd
Ja vorig jaar bij aero is dit meerdere malen ter spraken geweest. Wat jij aanhaalt over de vermoedelijke oorzaak van de verhoogde stallspeed is inderdaad wat ik bedoelde. Maar na 6 maanden vergeet je al gauw wat sorry :P Mijn leraar (Oud Md-11 piloot / md-11 instructeur) vertelde over een situatie waarin ze tijdens de descent in een stall terecht kwamen door het deployen van de spoilers. Ik ben het verhaal vergeten, ik moet maar weer eens aan hem vragen hoe en wat. Ik denk dat het met de flap configuratie te maken had, of de spoilers moeten op de md-11 een iets wat andere functie hebben dan op de 73.
Maar uit deze vage herinnering kwam mijn opmerking eigenlijk eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Heeft u soms ook last dat de course op de charts niet overeen komt met de ILS in FSX?

Probeer dan de nieuwe revolutionaire Magnetic variation updates!

voor vele wel bekent http://www.aero.sors.fr/navaids.html

1 file in je world/scenery map. Verder zit er een tool in om alle AFCADS van addon airports aantepassen op de nieuwe magnetic deviation.

Wikipedia: Magnetic deviation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:57
Ik zit al een tijd mee te lezen in dit topic zonder iets te posten, maar fynrd jij doet ook aviation studies op de HvA of niet? Ik herken de verhalen van die aerodynamica docent ook, mooie figuur is dat. Ik heb zelf ook al heel wat vlieguren achter de rug, helaas niet in het echt. In welk jaar zit jij als ik vragen mag? Sorry dat dit zo off topic is, maar ik ben gewoon verrast dat er een medestudent ook dit topic volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Remco Tr schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 17:02:
Heeft u soms ook last dat de course op de charts niet overeen komt met de ILS in FSX?

Probeer dan de nieuwe revolutionaire Magnetic variation updates!

voor vele wel bekent http://www.aero.sors.fr/navaids.html

1 file in je world/scenery map. Verder zit er een tool in om alle AFCADS van addon airports aantepassen op de nieuwe magnetic deviation.

Wikipedia: Magnetic deviation
Ik zat net te schijten en bekeek dit topic ff op m'n mobiel, zag jou user name niet direct. Dacht ff dat dit spam was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
Bobermo schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 13:58:
[...]

Misschien dat Propane nog weleens met True Heading vliegt, weet niet hoe noordelijk hij komt met die Jetstreams ;)
Net niet, kom tot zo'n 67 a 68 graden noordelijk :P. We hebben nog wel enige moderne gemakken aan boord zoals GPS ;). Onze descent is heel simpel... we zitten op ca. 16000ft en moeten naar 3000ft? Men neme 1000fpm of 1500fpm en start de descent X aantal minuten voor het punt waar je op 3000ft wil zitten :P. Lekker aan Vmo naar beneden. Drag required? Props full forward.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Topicstarter
upclocker schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 20:09:
Ik zit al een tijd mee te lezen in dit topic zonder iets te posten, maar fynrd jij doet ook aviation studies op de HvA of niet? Ik herken de verhalen van die aerodynamica docent ook, mooie figuur is dat. Ik heb zelf ook al heel wat vlieguren achter de rug, helaas niet in het echt. In welk jaar zit jij als ik vragen mag? Sorry dat dit zo off topic is, maar ik ben gewoon verrast dat er een medestudent ook dit topic volgt.
Ja, held is het he. Wat leuke anekdotes: "Leg aan zo'n boer met een brevet maar uit hoe een prestatiegrafiek in elkaar steekt" , "Maak dat maar wijs aan de vereniging voor huisvrouwen", "..Met die vliegende tandartsen in het weekend.." _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
Klassenoudste schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 13:00:
[...]

Het betekend dat het FMS vindt dat je na *waypoint* niet voldoende afstand meer hebt om aan de volgende altitude en/of speed restrictie te voldoen.

Wat je kan doen is in de legs page de snelheid bij *waypoint* verlagen, stel dat er WAYPOINT 250/3000 staat, maak dan van die 250 eens 210 door 210/ in te vullen op de scratchpad en dan de rechter LSK waar je waypoint staat. Nu zal het FMS een nieuw profiel berekenen waarbij je 40 kts snelheid al voor *waypoint* kwijt raakt, nu hoef je alleen nog maar hoogte kwijt te raken in de afstand die je hebt na *waypoint*.

Je moet dit soort boodschappen tijdens de descent met een korrel zout nemen en altijd zelf blijven rekenen (zie die descent planning uitleg van mij, link een paar pagina's terug)

[...]

De snelheid voor flaps 1 is afhankelijk van het gewicht van het vliegtuig en wordt aangeduid op de speedtape met het groene "-up" . De snelheid limiet voor de flaps (flaps 1 = max 250kts) staat op de placard onder de gear lever.
bedankt voor de goeie uitleg :*) 737 wordt steeds leuker zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oban606
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-12-2024
Hier nog zo een heerlijke uitleg van NADP1 depature van FSwakevortex, wat een gast zeg nog nooit van gehoord, ik heb er van genoten en zeker weer iets geleerd......

http://youtu.be/yvHf8iZm3cI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
Heerlijk, mijn FSDT promofilmpje is al goed op weg. Kost veel tijd omdat ik alleen maar de demo heb.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5450/8411262949_2ba1ca6f67_m.jpg
FSDreamTeam Vancouver promovid by BeefHazard klik=groot.

[ Voor 4% gewijzigd door BeefHazard op 24-01-2013 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Captain sim heeft versie 1.0 uit van de 777 is even kijken of het beter is geworden....

http://www.captainsim.com/products/x777/updates.html

[ Voor 24% gewijzigd door Remco Tr op 24-01-2013 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weststar
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 12:19
Remco Tr schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 22:10:
Captain sim heeft versie 1.0 uit van de 777 is even kijken of het beter is geworden....

Nee, zonde van je tijd. Lees de andere fora er maar op na, veel bugs zijn nog steeds niet verholpen. Zonde.
Daarentegen blijft de ontwikkeling van Aerosoft's Airbus X Extended lekker doorgaan. Er wordt erg goed naar de community geluisterd en de tips en aanvullingen worden meegenomen in de hotfixes en service packs.
Grote klasse naar mijn mening.

Ryzen 5 5700X3D | Asrock B450m Steel Legend | MSI RTX4070ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Ik had hem toen voor een tientje gekocht. (10 euro teveel)

Hij is wel veel beter dan de 0.9 maar nog lang niet af. Als je de NGX en gewend bent is dit regelrechte trash!

Gaat btw over CS 777.

[ Voor 6% gewijzigd door Remco Tr op 24-01-2013 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
Remco Tr schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 22:10:

weststar schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 22:52:
[...]

Nee, zonde van je tijd. Lees de andere fora er maar op na, veel bugs zijn nog steeds niet verholpen. Zonde.
1. De andere fora zitten propvol met Captain Sim bashers. En dan bedoel ik echt prop vol. Als je daar een keer een goed woord over Captain Sim hoort dan moet het op z'n minst een graadje of twee onder nul zijn in de hel.
2. Alles wordt vergeleken met de PMDG NGX.... Werp één blik op de rest van de addons van Captain Sim en je weet dat het niet hun eind doel is om op PMDG niveau te zitten.
3. De NGX was ook niet perfect bij release, die heeft ook iets van 3 SP's in een jaar tijd gekregen ofzo (of was het een half jaar, vrij lang in ieder geval).
4. Negen van de tien comments op de andere sites zijn van mensen die het toestel in FSX laden, rondje vliegen en er klaar mee zijn. Ze vergeten even payload en fuel via de ACE toe te voegen en klagen dan dat het toestel zo licht en overpowered is, lol.

Ik heb er ondertussen twee vluchten op zitten met die 777 en er zijn geen showstopper bugs. Prima geschikt voor normaal simpel A-B gebruik. Als je PMDG kwaliteit verwacht, koop dan geen Captain Sim :P.
Pagina: 1 ... 21 ... 100 Laatste