FSX.. Ik dacht dat ik de boel redelijk geoptimaliseerd had allemaal, maar wat een gevecht steeds voor de FPS en mooie plaatjes... Uiteindelijk heb ik veel addons gebruikt en het ging steeds minder soepel lopen. Ik had geen mooie smooth fps meer als ik vanaf een groot vliegveld vertrok met de NGX 737. Had veel dips in de FPS, stuttering en max 22 fps zo nu en dan, of ik moest redelijk veel inleveren m.b.t. kwaliteit.
Na veeel tweaken ging het steeds wat beter, maar vandaag met de FIBER_FRAME_TIME_FRACTION tweak gespeeld, en dat maakte het veel smoother ineens!
Ik heb alleen zelf een ATI-videokaart en ik lees overal dat NVidea beter is voor FSX, maar daar is niks aan te doen. Ondertussen al zeer veel tweaks en addons geprobeerd, waarbij ik een keer mn FSX-installatie om zeep heb geholpen. Het is gewoon verslavend op een of andere manier, en ik zit meer te tweaken en testen dan dat ik aan het vliegen ben. Dat helemaal opnieuw alles installeren is geen pretje, dus bij elke stap en addon die ik nu uitprobeer, plas ik een beetje in m'n broekje
Mocht je zelf nog ten einde raad zijn of weer wat willen proberen, dan heb ik hieronder wat tweaks neergezet waar ik (zeer) positieve ervaringen mee heb gehad. Kun je gewoon proberen, you never know

Uiteraard verschilt het per PC wat goed werkt, maar goede ervaringen vind ik zelf ook altijd leuk om te lezen.
Maak altijd eerst een back-up van je fsx.cfg!!
Deze tweaks zullen je pc of je FSX-installatie niet mollen en zijn dus veilig om te proberen, maar voor je het weet ben je vergeten hoe het ook alweer goed was voor jezelf. Velen zullen onderstaande opties al kennen, maar nu zie je ze in samenhang waar ik bijna steady 30FPS mee haal. Ik heb FSGenesis Mesh, GEX ground textures, UTX Scenery, REX Essential en Aerosoft Schiphol Mega Airport. Ik vlieg zelf met de NGX737 met KLM-livery en heb de AI-airplane-density op 82 voor airliners.
Verder bijna alles op het hoogst op mijn single monitor-setup op 1920X1080-32.
De roadvehicles zijn FPS slurpers, dus door die density drastisch omlaag te doen valt er veel winst te behalen.
Mijn absolute aanraders voor in je fsx.cfg, van overal van het net geplukt:
(In principe voor iedereen toepasselijk, tenzij anders aangegeven)
HIGHMEMFIX=1 (Een must, altijd doen)
[Jobscheduler]
AffinityMask=14
Dit is voor mijn Intel i5 2500k quadcore, verschilt per CPU-type. Deze moet je opzoeken voor eigen CPU in tweake guides/fora op internet
[BufferPools]
PoolSize=0
RejectThreshold=131072
Kan direct onder Usepools=0. Deze kun je bij twijfel weglaten of anders opzoeken welke waarde voor jouw GPU(mem) van toepassing is
[MAIN]
FIBER_FRAME_TIME_FRACTION=0.10
Defaultwaarde is 0.33 (als je hem al in je fsx.cfg hebt), maar op 0.15 gaat het bij mij veel smoother. Met 0.10 werkt ook alles nog, maar ik moet nog even testen of dat ook echt beter is en goed blijft tijdens een vlucht.
Mocht het niet (beter) werken, dan op default (0.33) zetten.
Dit is mijn vondst van vandaag.
[GRAPHICS]
TEXTURE_MAX_LOAD=4096
Kan geen kwaad, maar maakt het gewoon mogelijk Highres textures te laden. Het maakt gewone textures niet zwaarder om te laden, dus doen.
Deze reset altijd als je via FSX je Graphics instellingen wijzigt, dus daarna moet je deze weer aanpassen.
Ik heb nog deze, maar die maken het wel zwaarder. Ligt dus aan je hardware of je dit moet doen:
[DISPLAY]
TextureMaxLoad=30
Er wordt bijna overal aangeraden om deze op 9 te zetten, dus let op. Bij 9 laadt FSX bij mij de scenery minder snel en dan zie ik als ik draai met de outside-cam de scenery te laat laden, helemaal 's nachts op Aerosoft Schiphol. Ik heb zelf TEXTURE_BANDWIDTH_MULT=40 (is de default) erbij, maar sommigen zeggen dat deze op 70 t/m 100 beter is. Ik dacht bij mij zelf geen of slechtere resultaten te merken, dus daarom default.
[TERRAIN]
LOD_RADIUS=6.500000
Dit is om in een grotere cirkel om je plane heen de scenery te laden. De landschappen in de verte worden dan sneller scherp zeg maar, dus daarom wordt het dus ook zwaarder voor je pc.
Deze wordt ook standaard gerest bij het wijzigen van je settings vanuit FSX zelf.
Default = 4.500000
AntiAlias=1
Veel mooier ivm randen, en ik merk geen FPS-drop. NVidea gebruikers doen dit meestal uit en regelen het extern via NVidea tune-progje. Zelf heb ik een Radeon 6870 in crossfire.
Wat betreft Filtering: Zelf gebruik ik Trilineair filtering, maar anisotropic kan ook goed werken. Is mooier maar zwaarder volgens mij.
Waar verder nog veel discussie over is, is of je een externe FPS limiter moet gebruiken. Bij mij geeft dat inderdaad ong 5 extra fps, maar dit verschilt bij sommigen.
[
Voor 11% gewijzigd door
Verwijderd op 25-06-2012 22:57
]