Het grote Volvo topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 14 Laatste
Acties:
  • 76.705 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
tdw schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 18:22:
Doe eens een tank lang de cruise control op 100 zetten ipv 120, en kijk wat dat scheelt.
Zo, een dieseltank verder ... De 100km/u heb ik niet gehaald, ik heb wel zo lang en veel mogelijk 105 gedaan (anders begonnen de vrachtwagens mij in te halen)

Resultaat:
Van 22/02/2012 tot 08/03/2012

Km/dag ~80km (woon - werk) waarvan ± 70km autosnelweg.
Snelheid (op autosnelweg met cruisecontrol aan): 105km/u

Verbruik (volgens boordcomputer): 5.4l/100km - 1 op 18.5

# kilometers met 1 tank: 860.3km
# liter getankt: 47.83l
Verbruik (volgens berekening): 5.56l/100km - 1 op 18

Ik vind het aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

kluyze schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 19:12:
[...]
Zo, een dieseltank verder ... De 100km/u heb ik niet gehaald, ik heb wel zo lang en veel mogelijk 105 gedaan (anders begonnen de vrachtwagens mij in te halen)
Als dit écht zo is vraag ik me af of er niet een way te kleine bandenmaat onder ligt.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Momenteel mijn winterbanden, is een maat die minimaal er onder mag. 195/65 r15 of zo.

De grote vrachtwagens gaan natuurlijk een stuk trager, al valt dat wel mee, 100km/u op mijn teller is misschien 95km/u werkelijk, dan ben ik maar 5km/u sneller als de echte vrachtwagens tegen 90km/u. De kleine vrachtwagens en bestelwagens mogen natuurlijk wat sneller. Al kunnen die tegen 120km/u ook al voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:47

Aight!

'A toy robot...'

Hierbij dan ook een paar plaatjes van mijn Volvo 440 1.6 uit 1995 met nul komma nul luxe (behalve stuurbekrachtiging)

Nog een paar ton te gaan ;-)
Afbeeldingslocatie: http://img338.imageshack.us/img338/6758/mg6189.jpg
By aight1 at 2012-03-09

Dashboard:
Afbeeldingslocatie: http://img443.imageshack.us/img443/808/mg6187z.jpg
By aight1 at 2012-03-09

Volvo NL:
Afbeeldingslocatie: http://img805.imageshack.us/img805/7117/mg6192.jpg
By aight1 at 2012-03-09

En de voorkant:
Afbeeldingslocatie: http://img826.imageshack.us/img826/2835/mg6193.jpg
By aight1 at 2012-03-09

Ik vindt het alleen jammer dat die lijsten bij de voorruit zo gerafeld zijn, maar dat was een bekend kwaaltje van de 440!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Gewoon inkleuren met verf wat dezelfde kleur heeft (lakstiftje ofzo), die kwaal hebben 850's helaas ook. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-09 17:03

Youk

Volvo For Life

Inderdaad, ik heb ze op mijn 850 ook al vervangen. Ik weet niet hoe het bij de 400 reeks zit, maar bij de 850 waren er bouwjaren zonder problemen en bouwjaren met problemen. Je kan dus eventueel op zoek gaan naar een 2e hands goede set.

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Leuke auto, kun je veel plezier aan hebben! :) Ik zal je toevoegen aan de TS. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die ruitstijlen schijnen zelfs bij de 850 van mijn ouders voor veel rijwind geluiden te zorgen (volgens de garage), vooral boven de 80 kmu en bepaalde windhoek. Dat, of er zit iets in de wielkast te rommelen, maar dat is lastig te horen.
Sowieso nu geen last van, want hij staat nog steeds stil :)

Iemand trouwens nog interesse in een S80 T6 uit 2000 met veel opties, zoals stoelverwarming, DSTC, blabla. Geen navi en zonnedak, voor de rest wel ongeveer alles geloof ik. 210.000km op de klok
Kleur is rood, vraagprijs is 3250,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:47

Aight!

'A toy robot...'

Jah ik heb ook dat die rond de 80 km/u en hoger een zoem geluid maakt. Niks uit de motor of zo, maar kan het niet vinden waar. Soms is het weg, soms hoor je het heel lang, snap er niks van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jep, maar tis volgens mij echt een wind iets. Begon bij mij toen ik in oostenrijk was, opeens was het er zonder duidelijke aanleiding, ben nog even gestopt om te kijken of ik wat kon vinden, maar helemaal niks. Maar het is wel irritant, zeker als het lang aanhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:27

mr_petit

opperprutser

Zo, gaat lekker de kilomters vreten op m'n XC70. Na 1 maandje staan er 5.000km op de teller :) (dus lekker op schema voor de 60k per jaar)

Ik zit nog steeds te twijfelen over nieuwe velgjes voor m'n zomersetje.
Ik heb de keuze nu teruggebracht naar 2 varianten (beide 19"):
Erakir DC grey velgen:
Afbeeldingslocatie: http://imganuncios.mitula.net/volvo_xc70_d3_aut_limited_luxury_94704084459093029.jpg
Afbeeldingslocatie: http://volvovelgen.com/upload/images/volvo-19-inch-xc-erakir-dark-velgen-nieuw-xc60-xc70%284%29.jpg

Of Achilles DC grey:
Afbeeldingslocatie: http://data.motor-talk.de/data/galleries/225892/1576238/xc60-lime-grass-green-achilles-seitlich-61170.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.vannehaku.fi/site_media/pictures/large/19584_0.jpg

lastige keuze....

Weet iemand of die laatste velg uit meerdere delen bestaat of zijn die bouten puur cosmetisch?

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 10-03-2012 12:44 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:45
Vind die eerste velg echt hideous dus voor mij zou die keuze niet zo moeilijk zijn :P
Weet iemand of die laatste velg uit meerdere delen bestaat of zijn die bouten puur cosmetisch?
Dat is inderdaad puur cosmetisch.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Die 1e is idd behoorlijk uitgesproken en wellicht ook heel modegevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Brad Pitt schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 12:53:
[...]

Vind die eerste velg echt hideous dus voor mij zou die keuze niet zo moeilijk zijn :P
Idem, wat een kermisding. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 14:56

ppFreddy

gewoon Frederik

De tweede zou niet mijn keuze zijn en de eerste al helemaal niet :p

Moet het per sé 19 duim zijn? In 18 duim zijn er mooiere te vinden (Odysseus, Cratus, Ixion, en vooral Zephyrus)

De Zephyrus zou zelfs mijn keuze zijn om als zomervelg te nemen onder mijn XC60, ondanks dat ik eigenlijk iets groters zou willen :)

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-09 22:01

Joostk

Barkrukprofeet

Die 1e ziet er wel mooi uit als ie ligt op de doos maar niet onder de auto. De 2e keus is stukken mooier ook onder de auto. Vind het detail van XC en die boutjes wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

ppFreddy schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 13:55:
De tweede zou niet mijn keuze zijn en de eerste al helemaal niet :p

Moet het per sé 19 duim zijn? In 18 duim zijn er mooiere te vinden (Odysseus, Cratus, Ixion, en vooral Zephyrus)

De Zephyrus zou zelfs mijn keuze zijn om als zomervelg te nemen onder mijn XC60, ondanks dat ik eigenlijk iets groters zou willen :)
Odysseys en cratus vind ik niet mooi, of althans heel erg standaard ontwerp. Ik wil eigenlijk sowieso wel iets met grijs. Ixion vind ik eigenlijk meer een velg voor een normale wegauto (is natuurlijk ook geen velg uit de xc lijn).
Zephyrus is ook zeker een mooie velg (uit de xc lijn), maar die is dus 18" (en ik heb liever 19"), en die lijkt eigenlijk al behoorlijk op mijn valder 17" vind ik qua ontwerp.
Maar ik twijfel dus een beetje of die achilles niet tè grijs is. (en daarom had ik die erakir er tegenover gezet, die heeft minder grijs, maar vind ik zelf eigenlijk ook niet zo bie)

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 10-03-2012 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostk

Joostk

Barkrukprofeet

Speel anders eens hier mee:
http://www.volvocars.com/...ages/style-your-xc70.aspx
Kan je verschillende velgen zien en verschillende aanzichten. Weet alleen niet precies welke uitvoering jij hebt dus heb maar iets gekozen wat ik mooi vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy

ppFreddy

gewoon Frederik

mr_petit schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 15:23:
[...]

Odysseys en cratus vind ik niet mooi, of althans heel erg standaard ontwerp. Ik wil eigenlijk sowieso wel iets met grijs. Ixion vind ik eigenlijk meer een velg voor een normale wegauto (is natuurlijk ook geen velg uit de xc lijn).
Zephyrus is ook zeker een mooie velg (uit de xc lijn), maar die is dus 18" (en ik heb liever 19"), en die lijkt eigenlijk al behoorlijk op mijn valder 17" vind ik qua ontwerp.
Maar ik twijfel dus een beetje of die achilles niet tè grijs is. (en daarom had ik die erakir er tegenover gezet, die heeft minder grijs, maar vind ik zelf eigenlijk ook niet zo bie)
Ik begrijp je redenering :)
Ben zelf ook aan het kijken om een nieuw setje te kopen als de huidige zomerbanden op zijn. Maar ik wil dus ook echt wel velgen uit de XC lijn, en liefst 19 of 20 duim, maar ik geraak er echt niet uit. Heb zelfs al zitten kijken voor XC90 velgen :p
Nu zit ik wat met de configurator te spelen en eigenlijk vallen die donkere Thalissa's ook nog wel mee (heb een zwarte XC60) Maar ik ben alleen bang dat ze weer problemen hebben met het donkere dat afbladdert (is ooit een probleem geweest bij de diamond cut Midir)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:54
2 Weken, 3200km.
Gemiddeld verbruik (real life) 1:19, bordcomputer 5,2:100

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Met wat voor rijstijl/wegen? En is dat met of zonder cruise?

Ik had niet goed opgelet, ik ben vrijdag (eerste km'ers na het tanken) naar mijn werk gereden, op de terugweg heb ik de cruisecontrol uit laten staan. Ik weet enkel dat ik bij het wegrijden (met cruisecontrol aan) nog >6l/100km gemiddeld op de boordcomputer heb zien staan. Op de terugweg was dat tot 5,6 gedaald. Ik weet dus niet meer wat volgens de boordcomputer het gemiddelde was, toen ik in Nederland terug naar huis vertrok. Misschien dat hij gewoon zoveel zuipt als ik op cruisecontrol rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn V50 2.0d reed altijd zuiniger zonder cruise control. Scheelde soms best veel. Probleem is natuurlijk wel dat je zonder cc wel erg bewust moet rijden, anders drinkt hij alsnog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 14:38

Tomatoman

Fulltime prutser

Op de zijkant van de V70 zaten diverse doffe plekken in de lak, die de vorige eigenaar er met wat amateuristisch poetswerk in had gemaakt. Nu de afhandeling van de BPM eindelijk - na een jaar - gereed is, konden we ook de laatste optische problemen laten verhelpen. Eerder was dat niet verstandig, want die probleempjes drukten de restwaarde van de auto en dus ook de BPM-afdracht. Gisteren is de auto bij de lokale poetser geweest en zijn de doffe plekken er netjes uit gepolijst.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cqJcXoQk3VbabzP4DZrcu7Oa/full.jpg

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Toch is een vergelijk tussen wèl of geen cc nooit helemaal representatief.
Je moet namelijk wel dezelfde gemiddelde snelheid halen ;)

Zelf rij ik ongeveer 1:13 (met de 2.0 diesel xc70). Maar ja, een langtijdgemiddelde van 84km/u, dus dat houdt in dat ik voornamelijk de linkerbaan bewoon :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik rij met de S80 T6 uit 2000 gemiddeld 1 op 9, en dan doe ik redelijk mijn best om zuinig te rijden, wel gecombineerd stad/snelweg. Dorstige autootjes, dorstiger dan mijn '89 volvo 240

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Tomatoman schreef op zondag 11 maart 2012 @ 09:46:
Op de zijkant van de V70 zaten diverse doffe plekken in de lak, die de vorige eigenaar er met wat amateuristisch poetswerk in had gemaakt. Nu de afhandeling van de BPM eindelijk - na een jaar - gereed is, konden we ook de laatste optische problemen laten verhelpen. Eerder was dat niet verstandig, want die probleempjes drukten de restwaarde van de auto en dus ook de BPM-afdracht. Gisteren is bij de lokale poetser geweest en zijn de doffe plekken er netjes uit gepolijst.

[afbeelding]
Dat ziet er wel heel erg strak uit hoor. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostk

Joostk

Barkrukprofeet

Meningen over deze auto: http://auto.marktplaats.n...L6Q%3D%3D&fta_ind=50&fs=1
Staat namelijk erg hoog op de lijst met potentiële auto als 1e auto.
S40 2.0l Benzine Comfort Sports Exclusive Airco (snap de benaming niet helemaal want Comfort line of sports line zit toch verschil in?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:02
Joostk schreef op zondag 11 maart 2012 @ 15:58:
S40 2.0l Benzine Comfort Sports Exclusive Airco (snap de benaming niet helemaal want Comfort line of sports line zit toch verschil in?)
Grappig, moest denken aan een s40 die ik @ volvoforum heb zien staan.

Heeft wel 50k meer kms maar 3 jaar jonger en waarschijnlijk een hele fijne 2.0T. Op MP wordt al 1600 geboden, dus snel registreren @ volvoforum ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Joostk schreef op zondag 11 maart 2012 @ 15:58:
2 liter is een fijne motor, maar met turbo en flink wat koppel helemaal een genot om mee te rijden.

Comfortline is een vrij luxe pakket, Comfortline sport is het pakket met een comfort onderstel en het spoilerpakket (bij de Phase 2 en 3 ook de voorspoiler). Sportline is een luxer pakket meer gericht op een sportieve rijstijl. Sportonderstel, alles is iets aangescherpt, en bij de Phase 3 voorzien van 17 inch Arcadia velgen. :) Exclusive pakket is leer en de hele rambam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostk

Joostk

Barkrukprofeet

Heb me geregistreerd. Ben wel geïnteresseerd in een 2.0T.
Alleen is wel wat duurder aan kosten per maand enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Benzine verbruik valt best mee, genot met rijden is wel een stuk hoger. Gewicht weet ik niet of die echt hoger is, verzekering wel vanwege het vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostk

Joostk

Barkrukprofeet

Verzekering meeste. Gewicht zit in dezelfde klasse. van 1251 tot 1350 oid. In ieder geval boven 1251kg.
Hoe zit het trouwens met onderhoud zoals distributieriem. 1e site zegt per 120.000km ander 100.00km.

Edit:
Die S40 2.0T heb ik ook gezien op Marktplaats en lijkt me ook wel leuk maar duurder in verzerkering en is niet erg dicthbij om te kijken. Denk dat het net iets te gek wordt die S40 2.0T. Maar verder een zeer mooie auto.

[ Voor 68% gewijzigd door Joostk op 11-03-2012 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, even geregistreerd op het volvoforum.
Ben toch wel benieuwd hoe moeilijk het is om een T5 (de motor, niet de Ford versnellingsbak...) in een 240 sedan te bouwen. Hopelijk dat daar nog wat ervaringen te vinden zijn. Turbobricks is in dat opzicht wel een redelijke schat aan informatie, maar ben benieuwd of er ook Nederlandse projecten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Dat ga je op volvo-forum niet vinden denk ik.
Daarvoor moet je inderdaad op turbo-bricks en zweedse sites zijn. Voor zover ik gezien heb zijn er nog geen nederlandse topics. Op volvolvo.nl wordt relatief veel omgebouwd, maar nog geen 5cilinders RWD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

De 6-cilinder van een 960 (zelfde blok als een 850 maar dan met een cilinder meer) is vele malen gemakkelijker in te bouwen (de 960 is immers ook RWD). Ik zou dat eerder doen. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09 21:13

wouterve

Swinger of States

Zoooo, de winterdonuts weer eens verwisseld met de zomerbandjes, de auto gewassen en in de was gezet, en we zijn weer helemaal klaar voor de zomer. Ziet er ook meteen stuk beter uit.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/16401760/Volvo/s60-13.jpg
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/16401760/Volvo/s60-14.jpg

Nou ja, bijna dan: vrijdag mag de auto op bezoek bij de dealer voor de 105k mile service, wat inhoudt: distributieriem en de hele rambam. Ook vermoed ik dat er wat aan de hand is met de vrijlooppoelie op de dynamo, want iets in de buurt van de dynamo maakt een behoorlijke (metalige) takkeherrie wanneer de auto stationair loopt. Maar goed, we zien wel waar de dealer mee komt—het rijdt in ieder geval nog steeds prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk

Youk

Volvo For Life

Argh, zo zonde, en deze zag er zo goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bart-Willem schreef op maandag 12 maart 2012 @ 23:52:
De 6-cilinder van een 960 (zelfde blok als een 850 maar dan met een cilinder meer) is vele malen gemakkelijker in te bouwen (de 960 is immers ook RWD). Ik zou dat eerder doen. :P
I know, je moet bij de T5 al gebruik maken van de versnellingsbak van de 960 en de carter. Maarja, die roffel en turbo van de T5 zijn toch wel erg leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Youk schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 12:15:
Argh, zo zonde, en deze zag er zo goed uit.
't programma doet iig z'n naam wel eer aan.. :X

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 12:46:
[...]

I know, je moet bij de T5 al gebruik maken van de versnellingsbak van de 960 en de carter. Maarja, die roffel en turbo van de T5 zijn toch wel erg leuk :)
Precies. >:)
"Vele malen" gemakkelijker valt vies tegen denk ik. Ook een 6cil in een 240 is geen makkie (in een 740 kan je al weer wat afkijken van een 960). En dan heb je nog maar ~205PK (een T-6 daarentegen :9~ )
Vooral de carterpan en inlaat voor een roffel is lastig, en laten maken kost $€. En dan is het bij veel projectjes nog steed zo krom als een banaan.

Voor een 5cilinder in een 240 erg veel verschillende onderdelen nodig, om de juiste combinaties te maken heb liefst heb je een complete 240, 960 en 850... Voor de 6-cilinder scheelt het weer een 850 :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Joostk schreef op zondag 11 maart 2012 @ 16:21:
Verzekering meeste. Gewicht zit in dezelfde klasse. van 1251 tot 1350 oid. In ieder geval boven 1251kg.
Hoe zit het trouwens met onderhoud zoals distributieriem. 1e site zegt per 120.000km ander 100.00km.

Edit:
Die S40 2.0T heb ik ook gezien op Marktplaats en lijkt me ook wel leuk maar duurder in verzerkering en is niet erg dicthbij om te kijken. Denk dat het net iets te gek wordt die S40 2.0T. Maar verder een zeer mooie auto.
Onze s40 is trouwens 1205 kg ofzo.
Je bent gek als je niet een 2.0T neemt als je de kans hebt, hoeveel euro kan het nu schelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:47

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Red devil schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 16:31:
[...]

Onze s40 is trouwens 1205 kg ofzo.
Je bent gek als je niet een 2.0T neemt als je de kans hebt, hoeveel euro kan het nu schelen?
Jong persoon + verzekering = grote twijfel :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostk

Joostk

Barkrukprofeet

Dat bedoel ik een jong iemand krijgt bij het type Turbo gelijk al 5-30 euro per maand erbij afhankelijk van de verzekering.
En alle 2.0 S40 zitten in de categorie 1251-13xx kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Joostk schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 19:21:
Dat bedoel ik een jong iemand krijgt bij het type Turbo gelijk al 5-30 euro per maand erbij afhankelijk van de verzekering.
En alle 2.0 S40 zitten in de categorie 1251-13xx kg.
Net gechecked op RDW, onze S40 97: Massa leeg voertuig 1.209 kg.

Maar bij de goedkoopste verzekering scheelt het 5 euro per maand? Dat geld zou ik er wel voor over hebben.
Al eens bij Volvo Insurance gekeken? Heb ik de mijne ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
kluyze schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 22:55:
Met wat voor rijstijl/wegen? En is dat met of zonder cruise?
Ik rij de max snelheid daar waar toegestaan en voornamelijk snelweg en haal telkens 1:19.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostk

Joostk

Barkrukprofeet

Ja klopt het verschil is erg klein bij een bepaald merk maar van die vergelijkingssites wordt ik soms ook niet wijzer aangezien er 1 site is die alleen verzekeraarnummers geeft. Geen namen van de verzekeraar.
Maar moet voor mezelf bepalen of ik maandelijks wel rond kom met me huidige inkomen. Is de laatste maanden ook wat minder geworden namelijk.
Want het is niet alleen verzekering wat je moet betalen ook wegenbelasting, benzine en al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Joostk schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 22:01:
Ja klopt het verschil is erg klein bij een bepaald merk maar van die vergelijkingssites wordt ik soms ook niet wijzer aangezien er 1 site is die alleen verzekeraarnummers geeft. Geen namen van de verzekeraar.
Maar moet voor mezelf bepalen of ik maandelijks wel rond kom met me huidige inkomen. Is de laatste maanden ook wat minder geworden namelijk.
Want het is niet alleen verzekering wat je moet betalen ook wegenbelasting, benzine en al.
Wegenbelasting lijkt me ongeveer gelijk, zoals gezegd, onze s40 valt in schaal <1250 kg. Benzine zou ook niet veel meer moeten zijn, een turbo rijdt daarentegen wel veel beter!

No offence, maar ik weet niet of het wel zo verstandig is om een auto te nemen als je erg op de eurootjes moet letten. Natuurlijk is het fijn om de vaste lasten zoveel mogelijk te drukken maar de variabele kosten voor een auto van die leeftijd kunnen erg verschillen per jaar. Je hebt zo een APK beurtje van 300 euro te pakken (zoals wij dit jaar, stuurhoes, remvloeistof, tectylering van remleidingen en apk) en we vonden dat best redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DopdeDouwer schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 13:22:
[...]

"Vele malen" gemakkelijker valt vies tegen denk ik. Ook een 6cil in een 240 is geen makkie (in een 740 kan je al weer wat afkijken van een 960). En dan heb je nog maar ~205PK (een T-6 daarentegen :9~ )
Vooral de carterpan en inlaat voor een roffel is lastig, en laten maken kost $€. En dan is het bij veel projectjes nog steed zo krom als een banaan.

Voor een 5cilinder in een 240 erg veel verschillende onderdelen nodig, om de juiste combinaties te maken heb liefst heb je een complete 240, 960 en 850... Voor de 6-cilinder scheelt het weer een 850 :D.
T6 lijkt me net zo problematisch als een T5, T6 is ook voor FWD bedoeld en nieuwer (voor zover ik weet). Daarnaast is een T6 naar mijn mening/ervaring gericht op snel en comfortabel en vooral souplesse en een T5 is toch nog wat ongeciviliseerder, met een groter turbogat en dus wat sportiever.

Misschien is het sowieso beter om een origineel 16v 240 turboblok te nemen en daar wat mee te kloten :)
Moet wel betaalbaar blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowel81
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-07-2015
Updateje over mijn V60 D5 met chipje. Het verbruik is intussen gemiddeld (snelweg + binnendoor ongeveer 50/50) 13.2 km/l. Op de snelweg 110 tot 150 levert 15 a 16 km/l op en met autobahn (vol gas) en wat files in Duitsland kom ik niet ver onder de 12 km/l. Haal nu bijna standaard 800+ en soms zelfs 900+ km op 1 tank (die inderdaad gewoon 75 liter diesel lust)... Toch niet slecht voor een auto die in iets onder de 7.5 seconden aan de 100 zit en, vooral van 130 tot 210 (maar zeker ook bij stoplichtsprints) kan ik menig dikke auto achter me laten.

Int kort: Ik ben erg blij met m'n auto! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy

ppFreddy

gewoon Frederik

Is het verbruik gedaald met te chippen? Als alles goed is krijgt mijn XC60 volgende week ook een vitaminekuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 23:49:
[...]

T6 lijkt me net zo problematisch als een T5, T6 is ook voor FWD bedoeld en nieuwer (voor zover ik weet).
Enige voordeel is dan misschien de carterpan die je niet hoeft te verbouwen.
Daarnaast is een T6 naar mijn mening/ervaring gericht op snel en comfortabel en vooral souplesse en een T5 is toch nog wat ongeciviliseerder, met een groter turbogat en dus wat sportiever.
Juist, en het geluid en lager gewicht.
Misschien is het sowieso beter om een origineel 16v 240 turboblok te nemen en daar wat mee te kloten :)
Moet wel betaalbaar blijven
Een 16V Turbo is officieel nooit in de 240 geleverd volgens mij. Ook daar moet je een en ander aan "verbouwen" (steuntjes, inlaat, ontsteking), maar peanuts vergeleken met een 5-cil.
Zon 5cilinder (hoeft niet eens turbo te zijn), zou echt super zijn in een 140 of 240. In een 740 zou ik wel een T-5 willen.
ps niet teveel op youtube zoeken naar 240 + t-5 of 740 + t-5... O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowel81
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-07-2015
Voor de chip haalde ik 2 tot 4 km minder per liter dan op het moment; en hij was langzamer. Scheelt met 75 liter al snel 150 tot 300 km.. :D Duidelijke Win-Win situatie dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DopdeDouwer schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 10:35:
[...]
Enige voordeel is dan misschien de carterpan die je niet hoeft te verbouwen.

[...]
Juist, en het geluid en lager gewicht.

[...]

Een 16V Turbo is officieel nooit in de 240 geleverd volgens mij. Ook daar moet je een en ander aan "verbouwen" (steuntjes, inlaat, ontsteking), maar peanuts vergeleken met een 5-cil.
Zon 5cilinder (hoeft niet eens turbo te zijn), zou echt super zijn in een 140 of 240. In een 740 zou ik wel een T-5 willen.
ps niet teveel op youtube zoeken naar 240 + t-5 of 740 + t-5... O+
Sowieso maar eens goed in verdiepen. T5 lijkt me het allerleukst, maar het moet wel een beetje te behappen blijven. Ik denk niet dat mijn huidige 240 slachtoffer gaat worden van dit project, zal dan toch echt een wb-vrije 240/242 moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 11:04:
[...]

Sowieso maar eens goed in verdiepen. T5 lijkt me het allerleukst, maar het moet wel een beetje te behappen blijven. Ik denk niet dat mijn huidige 240 slachtoffer gaat worden van dit project, zal dan toch echt een wb-vrije 240/242 moeten worden.
Mocht je nog een nieuwere T5 (vanaf 2004, MY2005) kunnen vinden, dan heb je minder last van turbogat. Vanaf 2000 toeren heb je dan al veel koppel (itt de oudere T5, die pas vanaf 3000 toeren ofzo eraan begint te sleuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Nu vrouw en kind weer thuis zijn, gaat mijn zoektocht naar de Volvo 740 vervanger door. De Volvo V40 is een mooie auto en lekker ruim. Mijn broer had een probleemloze 2.0 dus daar keek ik ook naar. Zie nu echter een paar 2.0T modellen staan. Is dat dezelfde die in de V70 lag? Of is dit ook een Renault blok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
PWM schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 11:51:
Nu vrouw en kind weer thuis zijn, gaat mijn zoektocht naar de Volvo 740 vervanger door. De Volvo V40 is een mooie auto en lekker ruim. Mijn broer had een probleemloze 2.0 dus daar keek ik ook naar. Zie nu echter een paar 2.0T modellen staan. Is dat dezelfde die in de V70 lag? Of is dit ook een Renault blok?
Geen idee of het van Renault is, maar de 2.0T blokjes in S40/V40 zijn allemaal 4 cylinder, de 2.0T in V70/S60 zijn daarentegen 5 cylinders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 21:34

B-lennium

Volvo 164 1975!

Even over de t5 of t6 ombouw, wat ga je doen als de APK meneer cilinders gaat tellen onder de kap?

Pak een B230, nieuwe drijstangen + grotere turbo en motormanagement = 300 a 350pk genoeg lijkt me!

[ Voor 49% gewijzigd door B-lennium op 14-03-2012 17:31 ]

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan toch gewoon omkeuren bij de RDW? Schijnt allemaal niet heel veel moeite meer te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

DopdeDouwer schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 13:22:
[...]

Het is wel vele malen gemakkelijker: minder aanpassingen (minder gesodemieter met motorsteunen etc, alleen moet je wel zorgen voor voldoende ruimte) en je hebt slechts 1 donor nodig. :P Wel moet je hoogswaarschijnlijk de aandrijfas wat inkorten, en die opnieuw laten balanceren. Maar dat is de hoofdprijs niet (gewoon bij zo'n kermismachinebouwer vragen, die balanceren dat spul voor een appel en een ei want ze doen de hele dag niets anders dan assen balanceren) en eronder bouwen maar. :P
PWM schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 11:51:
Het is een andere motor dan de V70 (5-cilinder vs 4-cilinder). :P Maar de basis is hetzelfde: voor de 960 werd een 6-cilinder gebruikt, 1 cilinder minder en het werd het motorblok voor de 850 en met 2 cilinders eraf werd het de 4-cilinder voor de S/V40. :)

Leuk weetje: al die motoren stammen uit het X100-project (het motorproject voor de 850), maar de 960 werd als "pilot-versie" ingezet om de motor (met 1 cilinder extra, de basis is immers dat 5-cilinderblok) en versnellingsbak (ook gebaseerd op de nieuwe bak die in de 850 zou komen) mooi te testen voordat de 850 op de markt zou komen. :P Volvo wist immers dat iedereen uit zou kijken naar de 850 en wilde geen fouten maken (die eventueel bij een 960 veel minder op zouden vallen maar gelukkig niet voorgekomen zijn). :)

[ Voor 33% gewijzigd door Bart-Willem op 14-03-2012 18:19 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Volvo is ook weer lekker op tijd; een 14% versie van de C30...
Ben benieuwd of die nog op tijd (30 juni) is als je er nu een besteld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Leuk en aardig, maar de Nederlandse markt is natuurlijk echt verrekte klein. :P Om een auto speciaal daarop op af te stemmen is niet iets wat veel autoproducenten graag zullen doen. ;)

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

B-lennium schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 17:29:
Even over de t5 of t6 ombouw, wat ga je doen als de APK meneer cilinders gaat tellen onder de kap?

Pak een B230, nieuwe drijstangen + grotere turbo en motormanagement = 300 a 350pk genoeg lijkt me!
Ik zou het dan wel officieel willen ja, RDW omkeuringen schijnen duur maar niet onhaalbaar te zijn, zolang je het maar netjes doet.
Maar aangezien ik nog geen NL-versies heb gezien denk ik dat het nog niet echt realistisch is.

Ben nu aan het mailen met een zweed (althans ik hoop dat hij mijn mail begrijpt en wat terug krijg), om te vragen of zijn te koopstaande ombouwproject netjes is uitgevoerd en op kenteken is geregistreerd.
Scheelt mij een hoop tijd (+geen plek en onvoldoende knowhow) en met een beetje mazzel gaat het met invoeren makkelijker, dan zelf een NL-auto omkeuren.
Of dat laatste nu ook echt makkelijker is moet ik nogeens nader uitzoeken, of dat weer echt zo'n typisch forum-na-aap-praatje is... "ja kitcars eerst in engeland laten registreren en keuren en dan weer terug invoeren"...

[ Voor 10% gewijzigd door DopdeDouwer op 14-03-2012 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Ik ken er anders genoeg: Raf's in Breda bouwt geregeld 240 diesels om naar 4-cilinder benzineversies. Even bij de RDW langs en hen ernaar laten kijken en het is geregeld. :P Fluitje van een cent. :) Maar goed: dan heb je 't wel over een auto waarvan tig typegoedkeuringen bestaan. :P

Idem voor 262's en 264's van klanten: er zitten er een flink aantal tussen waarbij het ellendige PRV-blok vervangen is door een 4-cilinder. :P Maar in geval van de 262 is er geen typegoedkeuring waarin ook een 4-cilinder vermeld staat. Maar ook op kenteken was 't gewoon een 4-cilinder (als ik me niet vergis geldt dat voor die zwarte 262 bij VOMD hetzelfde). :)

[ Voor 39% gewijzigd door Bart-Willem op 14-03-2012 20:19 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het wel erg leuk om al die verhalen te lezen, jammer alleen dat er relatief weinig Nederlandse projecten zijn. BW, weet jij precies welk motortype mijn 240 heeft? B230F?

Ik heb ook nog een RB20det liggen, een 6 in lijn met turbo, dat lijkt me ook wel leuk :) (maar dat wordt echt een gebed zonder end, want daar is al helemaal geen documentatie over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Bart-Willem schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 20:17:
Maar goed: dan heb je 't wel over een auto waarvan tig typegoedkeuringen bestaan. :P
Precies, dat is nogal een verschil. Dan stelt het eigenlijk niets voor (zowel de inbouw als het omkeuren); alles wat je nodig hebt bestaat (standaard) al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Rowel81 schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 10:43:
Voor de chip haalde ik 2 tot 4 km minder per liter dan op het moment; en hij was langzamer. Scheelt met 75 liter al snel 150 tot 300 km.. :D Duidelijke Win-Win situatie dus!
Dat is een bekend iets, vaak worden ze iets geknepen vanwege de uitstoot en milieu eisen. Een goeie chipboer kan een positief resultaat hierop halen door de motor zo optimaal af te stellen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 20:35:
Ik vind het wel erg leuk om al die verhalen te lezen, jammer alleen dat er relatief weinig Nederlandse projecten zijn. BW, weet jij precies welk motortype mijn 240 heeft? B230F?

Ik heb ook nog een RB20det liggen, een 6 in lijn met turbo, dat lijkt me ook wel leuk :) (maar dat wordt echt een gebed zonder end, want daar is al helemaal geen documentatie over).
Volgens mij is het gewoon een B230F ja, zit sowieso LH-Jetronic al in dus moet eigenlijk wel een B230F zijn. :P
DopdeDouwer schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 21:15:
[...]

Precies, dat is nogal een verschil. Dan stelt het eigenlijk niets voor (zowel de inbouw als het omkeuren); alles wat je nodig hebt bestaat (standaard) al.
Jep, behalve die 262 dan maar kennelijk doen ze daar ook niet moeilijk over. :P Ik denk dat wanneer je gewoon standaard Volvo-spul inbouwt en dat aan kan tonen (in de meeste gevallen vinden ze een sticker op het motorblok al voldoende zelfs) dat het dan al goed is. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang je niet het aantal cylinders verandert, is er niet zoveel aan de hand toch? Zolang het stock oogt zullen ze niet moeilijk doen lijkt me in het geval van APK iig. Als je een ongeluk maakt en ze gaan je auto onderzoeken en ze ontdekken dat je 4x zoveel vermogen hebt als normaal is het een ander verhaal natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy

ppFreddy

gewoon Frederik

Rowel81 schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 10:43:
Mooi! Waar heb je laten chippen? Ik zou naar Rica gaan. Lijkt me gewoonweg de beste, schrijven namelijk zelf hun eigen software voor Volvo (veel andere tuners kopen gewoon software in bij Rica)
Auto zou van 163pk/420Nm naar 225pk/460Nm gaan, serieuze sprong eigenlijk, maar dat kan gewoom omdat de mijne een afgeknepen D5 is :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ppFreddy schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 22:46:
[...]

Mooi! Waar heb je laten chippen? Ik zou naar Rica gaan. Lijkt me gewoonweg de beste, schrijven namelijk zelf hun eigen software voor Volvo (veel andere tuners kopen gewoon software in bij Rica)
Auto zou van 163pk/420Nm naar 225pk/460Nm gaan, serieuze sprong eigenlijk, maar dat kan gewoom omdat de mijne een afgeknepen D5 is :p
Zeker dat hij geheel identiek is? Ik kan me voorstellen dat mogelijk bepaalde koeldelen anders zijn omdat er minder belasting plaats vind. Overigens kun je volgens mij ook via Volvo Cars laten chippen met behoud van garantie (en dat is dan geloof ik ook nog van Rica).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk

Youk

Volvo For Life

Ik hoor juist meer en meer mindere verhalen over Rica. Hun gegevens zouden nogal optimistisch zijn. Verder hoor ik dan juist meer positieve verhalen over Fasttech. Verder weet ik dat Europeantuning samenwerkt met MTE (uit Zweden) en dat is zowat DE specialist in tuning van Volvo.

Heb er zelf geen ervaring mee, want heb slechts een ongeblazen 2 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:45
Youk schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 09:51:
Heb er zelf geen ervaring mee, want heb slechts een ongeblazen 2 liter.
Zelf wel ervaring met Rica (850R) maar zou het een ander niet gauw aanraden nee. Vond het een enorme haastklus, dat de opgegeven waarden gehéél niet gehaald werden lag uiteraard aan mijn auto, voelde me totaal niet welkom etc. Nog steeds in dubio om weer terug te gaan om het nogmaals te laten checken maar dat gaat enorm veel irritatie opleveren plus die rollenbanktests vind ik nogal eng. Ben elke keer bang voor een kaboom :P

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Mijn T-5R was ook getuned door Rica, en dat was het net niet: het ding roste door de versnellingen heen en hield geen rekening met de schakelmomenten. MTE-software doet dat wel en geeft ook veel minder problemen.

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Rica viel mij ook heel erg tegen, zowel resultaten als de organisatie. Een sterke naam uit het verleden, maar inmiddels ingehaald op veel vlakken.

Veel dealers werken ook samen met Polestar. Die doen zelfs in veel landen met behoud van de fabrieksgarantie de tuning, maar ik dacht dat dat in NL niet het geval was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy

ppFreddy

gewoon Frederik

Rica geeft voor de wagen in kwestie dezelfde waarden op als Polestar, dus dat komt wel goed geloof ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Rica is een beetje ala ABT, keertje software geschreven en word in iedere auto ingeschoten.
MTE is custom software als ik het goed heb, en minder lomp afgesteld, Stukken beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
ppFreddy schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 18:58:
Rica geeft voor de wagen in kwestie dezelfde waarden op als Polestar, dus dat komt wel goed geloof ik :)
Ziptuning geeft ook dezelfde waardes als MTM, maar die zou ik niet op 1 lijn willen scharen ;) Het zal ook wel verschillen per type en wie er aan de knoppen zit (neem aan dat ze wel per auto de software aanpassen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
PWM schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 14:21:
Veel dealers werken ook samen met Polestar. Die doen zelfs in veel landen met behoud van de fabrieksgarantie de tuning, maar ik dacht dat dat in NL niet het geval was.
http://www.volvocars.com/...es/pages/volvotuning.aspx
Volgens de Nederlandse volvocars site in ieder geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Da's mooi. Toen ik in de markt was voor een nieuwe V70 vorig jaar kon het nog niet officieel, er werd toen wel aangegeven dat het er aan kwam. Enige probleem is dat de D2's en D3's blijkbaar niet op de lijst staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:40
Schaamteloze crosspost uit het SJAT:

Van:
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/3344vex.jpg
Naar:
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/34iqom1.jpg
De Propussen weer lekker schoongemaakt en er weer mooi opgezet.
Met dank aan Iron-X, Tar-X en WheelWax :) Erg tevreden over het resultaat!

8) bling:
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/j8h6rd.jpg

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Nu nog ff je banden in het zwart steken voor de echte bling®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 12:30
Voor een roadtrip door europa heb ik m'n oog laten vallen op een Volvo 940 Estate. Lekker ruim en volgens mij betrouwbaar.

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij de aankoop van zo'n 940?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dat je een 960 ipv 940 moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 10:52:
Ja, dat je een 960 ipv 940 moet kopen.
Want? Een beetje meer uitleg kan geen kwaad, hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Meer luxe! 8) Wel iets meer verbruik. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
janvanmil schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 09:40:
Voor een roadtrip door europa heb ik m'n oog laten vallen op een Volvo 940 Estate. Lekker ruim en volgens mij betrouwbaar.

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij de aankoop van zo'n 940?
Ik heb van de week mijn 740 te koop gezet :p Prima bak, met een zeer goed verbruik (voor de punten dan)

Is die 940 een benzine of diesel, die oude Volvo benzine's kunnen voor een EU roadtrip nogal prijzig uitkomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
PWM schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 12:16:
[...]

Ik heb van de week mijn 740 te koop gezet :p Prima bak, met een zeer goed verbruik (voor de punten dan)

Is die 940 een benzine of diesel, die oude Volvo benzine's kunnen voor een EU roadtrip nogal prijzig uitkomen ;)
Het is een GL 2.3i uit 1991.

We kunnen er een kopen voor 500 euro en gaan dan meedoen aan zo'n rally, waarbij we in een dag of 4 naar Boedapest rijden en daarna in een week via Zwitserland terug naar Nederland gaan. Qua verbruik ben ik wel redelijk wat gewend en lijkt me niet een groot probleem. Diesel kost waarschijnlijk meer aan de extra belasting dan dat de benzine in extra brandstof kost.

Zo'n 940 lijkt me daarvoor goed genoeg en wat ik van Volvo weet redelijk degelijk. Wat zijn de bekende problemen bij dit type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

janvanmil schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 10:59:
[...]

Want? Een beetje meer uitleg kan geen kwaad, hoor :)
Hehe, sorry.
Ik heb met beide versies geen ervaring zelf, maar de 960 is, wat BW al zegt, luxer en 6 cilinders ipv 4.
Ik heb wel eens rond gekeken op mp voor een 960 en ze zijn vaak redelijk cheap en vol opties. Ze zullen inderdaad wel onzuiniger en zwaarder zijn dan de 940.

Maar als je idd zo'n roadtrip gaat doen zou ik zelf ook meer uitkijken naar een 740/940.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2012 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BW, weet jij hoe moeilijk het is om een 240/740 turbo blok in te bouwen in mijn 240?
De blokken (compleet) zijn de kosten niet, lijkt me wel leuk project en wat beter te behappen dan de T5 conversie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Wat dach je van: een turbo regelen voor het huidige blok? :P Heb je een 2.3 liter met turbo! 8)

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

+ alle toebehoren in/uitlaat, intercooler, buizen etc etc
+ turbo motormanagement
B230F+t of B200F+t wordt wel vaker gedaan inderdaad.
Betwijfel of je al een sterker onderblok hebt, voor zover dat echt nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

PWM schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 12:16:
[...]

Wat loopt-ie nu dan?

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy

ppFreddy

gewoon Frederik

Die oude blokken kunnen wel wat hebben ja, en info erover vinden zal ook niet zo heel moeilijk zijn, het is al vrij vaak gedaan denk ik :)

Over de roadtrip: 740/940 lijkt me een goede keuze, betrouwbare bakken voor zo'n roadtrip. Misschien zoeken voor een op LPG? Onze vroegere 940 reed ook op gas, nooit problemen mee gehad en ook nog mee op reis geweest naar Spanje.
Een 960 is inderdaad meer luxe, maar of je dat echt nodig hebt voor zo'n rit moet je zelf uitmaken. Ik zou zo'n rit zelfs nog zien zitten met een 1xx of 2xx :p

Gisteren dus de XC60 laten chippen bij Rica. Vriendelijk geholpen, koffie/choco/soep automaat staat in de wachtruimte, kan je ook nog wat lezen of internetten, of gewoon bij de auto gaan staan terwijl ze bezig zijn. Daaarna even een testrit en goed bevonden. Zou nu dus 225pk moeten hebben (kon ook nog voor de 245pk kiezen, of, indien op maat 250+ maar ik wil graag de geartronic en awd intact houden :p) Die pk's boeien me eigenlijk niet zo hard, ik wou gewoon af van het feit dat het koppel vanaf 2700rpm weg was. Bij rustig rijden merk je niks van de nieuwe software, maar als het moet gaat 'ie echt wel nu. Hernemingen zijn ook fenomenaal beter, 80-120 leek vroeger een eeuwigheid, nu zit ik op dezelfde tijd al aan 160 :p Naar aanleiding van de reacties hier heb ik erop gelet hoe het vermogen erin komt en dat gaat echt soepel (bij mijn vroegere, ongechipte V50 2.0D kwam het veel lomper) Ik ben tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

DopdeDouwer schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 18:47:
+ alle toebehoren in/uitlaat, intercooler, buizen etc etc
+ turbo motormanagement
B230F+t of B200F+t wordt wel vaker gedaan inderdaad.
Betwijfel of je al een sterker onderblok hebt, voor zover dat echt nodig is?
Hij heeft een B230F, dus die ECU is zo omgewisseld. :P In de praktijk wil 't ook regelmatig werken met de oude die er al in zat (belde een garage laatst over op, want het deed het gewoon en of dat wel klopte, en of 'ie dat zo aan de klant moest mee geven of toch maar een andere ECU). :P Intercooler kan, maar hoeft niet (is uiteraard wel leuker). :P

Als 'ie geen gekke dingen gaat doen dan is zijn huidige onderblok al goed zat. :) Wil 'ie ook een 16-klepper ervan maken en gaan klooien met de turbodruk dan zijn extra aanpassingen of een ander blok wel handiger. :P

[ Voor 13% gewijzigd door Bart-Willem op 21-03-2012 20:45 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ik dacht dat de onsteking anders was en ook een 'TCU' nodig was. Maar dat laatste is in ieder geval niet zo, zit op een 16V dan weer wel. (Ooit meegeklust met een B200ET-->B204FT zwapp, wat een spagetti bende, doe mij maar een B20 :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
ppFreddy schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 20:20:

Gisteren dus de XC60 laten chippen bij Rica. Vriendelijk geholpen, koffie/choco/soep automaat staat in de wachtruimte, kan je ook nog wat lezen of internetten, of gewoon bij de auto gaan staan terwijl ze bezig zijn. Daaarna even een testrit en goed bevonden. Zou nu dus 225pk moeten hebben (kon ook nog voor de 245pk kiezen, of, indien op maat 250+ maar ik wil graag de geartronic en awd intact houden :p) Die pk's boeien me eigenlijk niet zo hard, ik wou gewoon af van het feit dat het koppel vanaf 2700rpm weg was. Bij rustig rijden merk je niks van de nieuwe software, maar als het moet gaat 'ie echt wel nu. Hernemingen zijn ook fenomenaal beter, 80-120 leek vroeger een eeuwigheid, nu zit ik op dezelfde tijd al aan 160 :p Naar aanleiding van de reacties hier heb ik erop gelet hoe het vermogen erin komt en dat gaat echt soepel (bij mijn vroegere, ongechipte V50 2.0D kwam het veel lomper) Ik ben tevreden :)
Hoeveel had ie standaard? En vanaf 2700 al geen koppel meer? Dan kan ik me goed voorstellen dat je wilt tunen, hadje daar dan veel last van met je geartronic? Die zorgt er toch voor dat je weer in goede koppelzone zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy

ppFreddy

gewoon Frederik

Het is een naar 163pk teruggeschroefde biturbo D5, volledig identiek aan de 205pk motor. Wat ze doen om dat vermogen op 163pk te brengen is vanaf 2700rpm het koppel al laten zakken (D5 = 420Nm 1500-3500rpm, 2.4D = 420Nm 1500-2750rpm) nu is het dus 225pk en 460Nm 1500-3500.
In de stad schakelt de GT inderdaad al bij 2000rpm, maar als je doorduwt (inhalen, invoegen op autosnelweg,...) zit die toch al snel vrij hoog in toeren, waar 'ie dus geen meerwaarde uithaalt. Je ziet de naald van de toerenteller heel hoog gaan, maar je voelt de wagen nauwelijks nog versnellen. Dat was heel goed te merken ook op de autobahn. Tot 140 ging het vrij goed, maar dan kwam ie in dat beperkte bereik en dan ging het al een pak trager richting 170, waarbij de GT naar 6 schakelt, en dan moeizaam tot 190 en dat was het dan. Nu trekt ie echt in 1 stuk door 170, dan in 6 door tot 200, en toen werd het drukker, dus moesten we afremmen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
ppFreddy schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 20:20:
Over de roadtrip: 740/940 lijkt me een goede keuze, betrouwbare bakken voor zo'n roadtrip. Misschien zoeken voor een op LPG? Onze vroegere 940 reed ook op gas, nooit problemen mee gehad en ook nog mee op reis geweest naar Spanje.
Een 960 is inderdaad meer luxe, maar of je dat echt nodig hebt voor zo'n rit moet je zelf uitmaken. Ik zou zo'n rit zelfs nog zien zitten met een 1xx of 2xx :p
Bedankt! zijn er qua onderhoudspunten nog dingen waar ik op moet letten voor de aanschaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Nog steeds zijn inmiddels beruchte 1 op 6. Meerdere Volvo specialisten gehad, met naam, maar niet 1 heeft het op kunnen lossen. Ook de vele tips hier ten spijt, hij blijft rustig 1 op 6 drinken.

Rijd wel heerlijk :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is je tank niet lek? ;)

Maar BW en Dop, volgens jullie is het redelijk eenvoudig om mijn blok te voorzien van een turbo? Ik dacht dat je met de compressie zou zitten namelijk, vandaar dat gewoon een blok swap mij handiger leek. Over het algemeen vinden NA blokken het niet heel leuk om turbo blok te worden (tenzij met 1 miljoenmiljard aanpassingen).

Zoals jullie het schetsen klinkt het erg makkelijk en dat vind ik wel fijn :)
Ik geloof dat alleen de olieleidingen voor de turbo een probleem zijn?

Ik hoef niks geks verder, turbo mag van mij op stock boost blijven, doel is rond de 160 pk (zoiets hebben de stock turbo blokken ook geloof ik)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2012 14:03 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.