Het grote Volvo topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 14 Laatste
Acties:
  • 76.704 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Helaas niet, maar na mijn T-5R-debacle heb ik me voorgenomen om dat soort auto's maar links te laten liggen (iets met afgeragd enzo, alhoewel die van m'n broer in superstaat was).

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Je moet er idd geluk mee hebben, maar de echt goeie daar betaal je ook de hoofdprijs voor. :)

Trouwens ook hier maar eens showen met de voorlip voor mijn 440:
Afbeeldingslocatie: http://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2012/02/21022012097-Small.jpg
8)

[ Voor 47% gewijzigd door Joopieboy op 22-02-2012 18:59 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:47

Aight!

'A toy robot...'

Jij hebt trouwens toch een eerste versie van de 440 of niet Joopieboy?

Die van mij heeft van die witte knippers voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:27

mr_petit

opperprutser

Zo voor mij zitten na 2,5 week de eerste 2500km er al weer op :)
En ik moet zeggen: de xc70 is een geweldige reisauto. Grootste plus: zeer stil en soepel 5cilinder dieselblok.
Echt een geweldige motor, ook de variabele turbo werkt heel soepel (oude 2 stage variabele trubo's kan je nog wel eens over voelen schakelen waardoor het lastig is te voorspellen hoeveel extra gas nou hoeveel extra kracht geeft).
Maar dit blok draait zeer soepel en klinkt ook goed hoger in de toeren (grootste nadeel imho van een 4 in lijn; ik heb bij hogere toeren altijd het idee alsof ze uit elkaar willen rammelen afgaande op de klank). Nog niet zo soepel als de 6 in lijn van mijn Z4, maar da's uiteraard ook benzine en in beginsel een nog betere configuratie (alleen een V12 draait beter imho).

En wat me opvalt is dat de auto erg laag gegierd is:
Afbeeldingslocatie: http://audio.home.xs4all.nl/zooi/xc70/teller.jpg
130 is dus amper 2100 toeren (140 zit op 2300 toeren)
Die lage giering is maar goed ook omdat ze bij dit blok boven de 3800 toeren er kennelijk voor gekozen hebben om het koppel heel snel te laten afnemen (alsof je tegen een muur aanrijdt :P ). Bij een sprintje is het dus zaak om voor de 4000rpm op te schakelen ;)

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Aight! schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 19:20:
Jij hebt trouwens toch een eerste versie van de 440 of niet Joopieboy?

Die van mij heeft van die witte knippers voor.
Klopt ja ik heb nog de Phase 1. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Iemand al een mening kunnen vormen over de nieuwe V40 die "gelekt" is?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UGd4epmtqEWErZ9lH4evMATJ/full.png

Persoonlijk vind ik hem echt afgrijselijk, terwijl de V40 juist zo'n mooie auto was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:43
Dit is geen station meer, misschien was Volvo jaloers op de Audi A3 sportsback? Vleesch noch visch...

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 14:56

ppFreddy

gewoon Frederik

Het enige wat tot nu toe gelekt is zijn slechte fotosoeps, dus ik zou nog even wachten met een oordeel te vellen :)

Valt me op aan bovenstaande foto van de XC70 van mr_petit dat deze inderdaad laag in toeren blijft bij 130. Mijn XC60 (2.4D AWD GT) zit op dat moment al tegen de 2400 aan. Is het een 2 liter of een 2.4?

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik vind hem geweldig eruit zien. Optioneel te leveren met AWD, dat even koppelen aan een lekkere Powershift 2 liter turbo motor en ik zie mijn volgende auto al helemaal voor me ;).

Zonder geintjes, prachtige wagen! En dat voor een oud v40 phase II rijder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-09 22:01

Joostk

Barkrukprofeet

Vind de achterkant net zoals bij een V60 net niet.
Maar dit is wel erg kijk mij eens compact zijn voor een station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik vind het geen zicht die achterkant! Dat nummerbord hoort gewoon op de kofferklep te zitten. Voorkant ziet er overigens netjes uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Die nieuwe v40 is nooit bedoelt als station. Vandaar ik ook in het vorige topic 'v40' als naam niet vond passen. Hij is inderdaad bedoelt om te concurreren met de A3 sportback

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Het is idd eerder een ruime hatchback dan een compacte station.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:02
mr_petit schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 19:29:

[afbeelding]
Die lage giering is maar goed ook omdat ze bij dit blok boven de 3800 toeren er kennelijk voor gekozen hebben om het koppel heel snel te laten afnemen (alsof je tegen een muur aanrijdt :P ). Bij een sprintje is het dus zaak om voor de 4000rpm op te schakelen ;)
Erg fijn lijkt me dat, niks beter dan een motor die je @ cruise-snelheid niet hoort. Heb ook mijn T5 uitgezocht omdat die een 6e versnelling heeft. Doet natuurlijk wel wat meer toeren (volgens mij 2400@120) maar de motor hoor je dan al niet meer boven wind/band geluiden. Mijn volgende banden ga ik specifiek wel uitzoeken op een zo laag mogelijk geluidsniveau. Hoe zit dat met de XC70? Veel afrij/wind geluiden op de snelweg? Of valt dat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Die v40 lijkt wel een Focus.... :X

Afbeeldingslocatie: http://0.tqn.com/d/cars/1/0/c/S/2/ag_12focus_rearlt1.JPG

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:36
Nouja, V50 had hetzelfde onderstel toch? Hebben ze dat bij de V40 ook niet gewoon gedaan? :) Of in ieder geval iets dergelijks?

[ Voor 15% gewijzigd door Zsub op 22-02-2012 21:23 ]

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

ppFreddy schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 19:44:

Valt me op aan bovenstaande foto van de XC70 van mr_petit dat deze inderdaad laag in toeren blijft bij 130. Mijn XC60 (2.4D AWD GT) zit op dat moment al tegen de 2400 aan. Is het een 2 liter of een 2.4?
Ik heb de 2.0 D3/DRIVe motor (motorcode D5204T3, versnelligsbakcode M66, 163PK/3500rpm)
Heb jij de 2.4D met 163pk of 175pk of de D5 met 205pk?
De xc60 D5 (vanaf 2010) heeft in ieder geval dezelfde bak, en de 175pk 2.4D heeft zoals ik het lees ook dezelfde bak (die motor is alleen in 2010 geleverd als ik de handleiding mag geloven), maar van de 163pk versie is dat uit de handleidingen niet af te leiden. In 2010 werd die volgens de handleiding alleen met automaat geleverd, en in eerdere jaren stond er geen versnellingsbakcode bij. Dus 2009 kan ik niet achterhalen.

Dan heb je bij veel auto's ook nog een 'final drive' ratio (overbrenging pinion/kroonwiel van het differentieel), maar dat zit bij een voorwiel aangedreven auto natuurlijk bij de bak ingebouwd, dus ik weet niet of daar verschillen in zouden kunnen zitten (technisch kan natuurlijk alles).
Want aan eventuele bandenmaatverschillen kan dit grote verschil niet liggen (of je moet op 13" rondrijden :D )

Die V40 vond ik ook heel erg op een (gefacelifte) focus lijken :P (is dat verkeerd?) . Ik vraag me af of die ook op het onderstel van een focus zal staan (net als de v50, c30). Volvo is nu immers in chinese handen en met ford is compleet gebroken.
En wat er met de ford eucd implementatie gaat gebeuren is natuurlijk ook interessant (v70/xc70/xc60 etc)
Red devil schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 20:46:
[...]
Hoe zit dat met de XC70? Veel afrij/wind geluiden op de snelweg? Of valt dat mee.
Nee, heel weinig geluid als totaalbeeld. Het ruist een beetje bij het deurprofiel (windruis dus), maar minder dan mijn vorige Citroen C5.
Wat denk ik meespeelt is dat de xc70 op grote wielen staat (omtrekmaat van de band is denk ik groter dan van de V70), en hij staat wat hoger op z'n poten. Ten eerste hebben grote wielen minder last van bandengeruis, en hoger op de wielen betekend dat je verder van de bron afzit. Ook is hoger op de wielen vaak zachter geveerd, dus beter gedempt wat bonken van het onderstel tegengaat.
Nadeel van hoog op de poten is dat je het vermogen veel slechter op de weg kwijt kan. Bij rotondes wegtrekken merk je gewoon sneller dat je binnenwiel even doorslipt. Meer dan bij mijn vorige citroen, en dat lag niet alleen aan dat de citroen iets minder vermogen had) Daar maakt 4wd imho niet zo heel veel uit (haldex is net te traag); ik heb ook wel eens een xc90 gereden (en andere suv's), en die hebben ook last van dit euvel. Je merkt het ook dat bij snelle bochtenwisselingen de carosserie meer aan de ophangingen trekt en dat dat invloed heeft op de wegligging. Niet dat je per sé meer overhelt (dat valt mee, de stabilisatorstang is goed gedimentioneerd) maar je bent minder wendbaar. Dat is het grote nadeel van hoog op de poten, maar de voordelen zijn wellicht groter als je vooral een relaxte reisauto zoekt (ook verkeersdrempels zijn makkelijker ;)). Ik denk dat een LSD heel goed tot z'n recht zou komen in deze auto. Wellicht plaats ik die eens, als die überhaupt te krijgen zijn voor de XC

Zijwindgevoeligheid valt ook mee moet ik zeggen. Mijn citroen had daar meer last van terwijl die lager is, maar dat model stond daar ook om bekend.

Maar ik heb expliciet voor een xc70 gekozen ipv bijvoorbeeld een v70 omdat de laadvloer hoger is en dat is voor mij handiger inladen. Zeker zware dingen die ik met een motorkraantje erin stop (voor m'n werk dus)

[ Voor 50% gewijzigd door mr_petit op 23-02-2012 01:01 ]

• ppFreddy

ppFreddy

gewoon Frederik

Ik heb een MY2010 163pk 2.4D AWD Geartronic, dus dezelfde motor als de biturbo 205pk, maar dan teruggedraaid voor fiscale redenen.
Misschien dat de geartronic andere verhoudingen heeft, of misschien dat de AWD andere verhoudingen heeft dan een FWD, of misschien zijn de verhoudingen voor een XC60 gewoon anders dan voor een XC70 :p

Wat je zegt over de trage Haldex merk ik trouwens totaal niet, met de sneeuw enkele weken geleden kon ik met het gas vrij diep ingeduwd gewoon in z'n 1 vertrekken zonder merkbare wielspin (de XC60 heeft wel Haldex 4e generatie, waar de andere modellen maar 2e generatie zijn denk ik)

Ook wat je zegt over de wegligging is een veralgemening die niet altijd op gaat. Ik hoor vaak dat bvb een XC70 te soft zou zijn. Waarschijnlijk is die dan heel anders afgeveerd dan een XC60, want ik vind juist dat mijn XC60 wat zachter mocht zijn. De vering is blijkbaar nogal afgesteld op sportief rijden. Goed voor op de autosnelweg, maar op hobbelige wegen en slecht wegdek (zoals we hier in .be nogal veel hebben) is het niet echt comfortabel. De V70 (MY09) van mijn pa is volgens mij soepeler afgeveerd dan mijn XC60.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

ppFreddy schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 05:00:
Ik heb een MY2010 163pk 2.4D AWD Geartronic, dus dezelfde motor als de biturbo 205pk, maar dan teruggedraaid voor fiscale redenen.
Misschien dat de geartronic andere verhoudingen heeft, of misschien dat de AWD andere verhoudingen heeft dan een FWD, of misschien zijn de verhoudingen voor een XC60 gewoon anders dan voor een XC70 :p
Nee een geartronic zal waarschijnlijk totaal andere verhoudingen hebben. Dat kan je zien doordat ze zowel een andere topsnelheid hebben als ander verbruik etc. Normaal zijn automaten met evenveel verzetten wat lichter gegierd om enigzins vergelijkbare prestaties (in acceleratie) te halen. Ik dacht dat je een handbak had.
Volgens opgaaf zou er geen verschil zitten tussen fwd en awd omdat die dezelfde versnellingsbak hebben.
Wat je zegt over de trage Haldex merk ik trouwens totaal niet, met de sneeuw enkele weken geleden kon ik met het gas vrij diep ingeduwd gewoon in z'n 1 vertrekken zonder merkbare wielspin (de XC60 heeft wel Haldex 4e generatie, waar de andere modellen maar 2e generatie zijn denk ik)
Een haldex kan pas in werking treden op het moment dat er ergens wielspin is. Deze koppeling wordt namelijk actief aangestuurd op basis van sensordata afkomstig van de wielen. Hij schakelt dus pas op moment dat er ergens wielspin is. Dat houdt niet in dat er dan al 1 wiel als een dolle loopt te spinnen, maar ik doel op situaties op de weg, waarbij je het zo nu en dan doorskippen van 1 wiel met enkele graden al heel goed merkt. Dat soort wielgedrag pakt een haldex niet op; die is puur voor situaties zoals je zelf al aangeeft (sneeuw, terrein), waarbij 1 of meerdere wielen substantieel minder grip hebben.
Een ATB type LSD zou de situatie die ik beschrijf wel op kunnen pakken omdat die regelt naar verdeelde kracht naar een wiel en niet op basis van slip. Een ATB LSD verdeelt dus al vermogen voordat er een wiel spint (klinkt raar, maar dat kan dus ;)). Een ford focus RS heeft bijvoorbeeld zo'n diff (en subaru impreza's)
Ook wat je zegt over de wegligging is een veralgemening die niet altijd op gaat. Ik hoor vaak dat bvb een XC70 te soft zou zijn. Waarschijnlijk is die dan heel anders afgeveerd dan een XC60, want ik vind juist dat mijn XC60 wat zachter mocht zijn. De vering is blijkbaar nogal afgesteld op sportief rijden. Goed voor op de autosnelweg, maar op hobbelige wegen en slecht wegdek (zoals we hier in .be nogal veel hebben) is het niet echt comfortabel. De V70 (MY09) van mijn pa is volgens mij soepeler afgeveerd dan mijn XC60.
Ik bedoel ook niet een xc60 ten opzichte van een xc70, maar bijvoorbeeld een xc60 ten opzichte van een V60.
Als een auto hoger op de poten komt te staan dan wordt er meer aan het onderstel getrokken, wat altijd ten koste gaat van wendbaarheid. Als dat niet zo zou zijn, dan zouden alle formule 1 auto's er uitzien als monstertrucks :+
Dat betekend niet dat het onmogelijk is een auto met grote grondspeling te maken die toch nog aardig door de bocht kan, maar je kan altijd een auto met lage grondspeling maken die harder door de bocht kan. Dat kan niemand ontkennen.
Het is namelijk het verschil in wieldruk wat optreedt (hoe hoger des te meer, en hoe zwaarder des te meer) wat daarvan de oorzaak is. Het overhellen kan je tegengaan (stugge vering danwel stabilisatie), waardoor je kan zorgen dat je geen (of minder) verlies aan loopvlak hebt (schuine wielen), maar het verschil in wieldruk kan je niet oplossen, tenzij je een mechanisme maakt die grote hoeveelheden massa actief door de auto heen gaat schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:54
mr_petit schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 19:29:
[afbeelding]
Mijn Alfa doet 130 met 1800RPM, helemaal raar laag maar ondanks dat nog wakker genoeg om bij gas te reageren.

De sleutels van de Alfa lever ik overigens vandaag om 11:00u in en dan ga ik (EINDELIJK!) deze ophalen!

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/420362_10150591867924858_625874857_9056584_1933361649_n.jpg

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-09 17:03

Youk

Volvo For Life

Gisteren iets raar voor gehad met de 850. Ik stap in, start en rij weg allemaal zonder probleem. Een paar kilometer verder moet ik ergens binnen zijn, dus parkeer gewoon. Na een half uur kom ik terug, wil die niet meer starten. :( Ik heb wel alles van elektriciteit, hoor de startmotor perfect rondgaan, maar hij slaat niet aan. Heel uitzonderlijk eens een zeer kort tikje, maar dat is alles. Heb de wagen toen laten staan en nog een uur later was ik er terug bij. Toch nog eens proberen, starten en lopen van de eerste keer alsof het niets is. 8)7

Nu vraag ik mij toch echt af wat hier aan de hand kan geweest zijn. Heb er toen maar een rit mee gedaan zodat de accu terug een beetje kon worden bijgeladen (al die startpogingen kan niet goed geweest zijn). Op dat ritje nog even gestopt en 5 minuten later terug gestart, weer zonder probleem. :?

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:47

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Zsub schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 21:18:
Nouja, V50 had hetzelfde onderstel toch? Hebben ze dat bij de V40 ook niet gewoon gedaan? :) Of in ieder geval iets dergelijks?
Ja dus? Al zeker anderhalf jaar is Volvo van Geely dus ze hadden prima iets anders kunnen ontwerpen. Ook al behoud je het platfom. Een V40 lijkt toch ook in de verste verte niet op een Focus? :)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Mooie V50 Ballebek!

@ Youk: klinkt als de brandstofpomp of het relais ervan. Een erg bekend probleem helaas bij veel 850's (en 740's en 940's :P ). M'n eerste 940 had dat ook: in dat uurtje wachten was het relais zodanig bijgekomen dat 'ie meteen weer goed werkte maar zodra je 'm uit zette begon de ellende weer. :/

[ Voor 36% gewijzigd door Bart-Willem op 24-02-2012 11:30 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 16:10
Joopieboy; jij hebt een V40 1.9D toch? Wat doet dat qua verbruik? Als ik zo wat test zie is dat best wel netjes. Zit er aan te denken binnen korte tijd mijn 1.8 benzine phase 1 eruit te doen. Rij makkelijk 30.000 km in een jaar en als het verbruik van die diesels echt zo goed is is dat misschien wel de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk

Youk

Volvo For Life

Damn, dat ik niet aan die relais 103 heb gedacht, is inderdaad een gekend kwaaltje. Zat zelf wel al te denken aan de brandstofpomp zelf.

Toch maar eens zoeken waar dat relais zit, waarschijnlijk in de zekeringkast onder de afdekkap. En misschien een reserve relais op de kop tikken en in de wagen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ballebek schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 08:56:
[...]

Mijn Alfa doet 130 met 1800RPM, helemaal raar laag maar ondanks dat nog wakker genoeg om bij gas te reageren.
Meen je dat? Dat is extreem laag. Ik heb wel eens in de XC90 V8 gereden en die draait ook heel langzaam, maar daar zit natuurlijk een zware V8 in.
Wat voor alfa+motor heb je dan? Ik neem aan geen V8 (anders had je die 8C niet ingeruild :D 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkert
  • Laatst online: 15-08 17:35
kluyze schreef op zondag 12 februari 2012 @ 22:18:
Dat snap ik, maar dan vind ik nog dat met voornamelijk snelweg in mijn ritten, 2L/100km hoger te zitten dan het voorgeschreven gecombineerd verbruik, het verbruik aan de hoge kant zit. Ik verwacht niet de 3.8L/100km te halen, maar zelfs een liter per 100km meer verbruiken als het stadsverkeer lijkt me veel.

Als ik al rond de 5.5L/100km zou uitkomen, dan zou ik redelijk wat kunnen besparen op jaarbasis.

20000km/jaar 0.5L/100km tegen 1.5€ is toch al een redelijk bedrag, ~€150 per jaar.
Ik heb zelf een Volvo S40 D5 Geartronic (180pk).

De leasemaatschappij gaat uit van 1:14, maar ik haal 1:18 aan de pomp gemeten.

Hoe?

- Airco uit
- Zo veel mogelijk snelweg
- Spits/files zoveel mogelijk mijden
- Zo veel mogelijk rechts blijven rijden, dus tussen de 80 en 100.
- Pas als er een vrachtwagen achter je reet zit, gaan inhalen.
- Rustig gas geven, het zogenaamde "fluwelen voetje"
- Zo min mogelijk remmen, dus afstand houden

In de zomer zelfs al een keer 1:18,6 gehaald, dat is de fabrieksopgave op de snelweg (5,4L/100km)!.

Ben SUPER benieuwd of ik met deze rijstijl ook de specs van de D2 Drive kan halen (3,4L/100km), maar op internet lijkt niemand ook maar een beetje in de buurt te komen en ook de garage (Bluekens in Breda) zegt dat het met 1:21 a 1:22 wel afgelopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Volkert schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 21:45:
[...]

Ik heb zelf een Volvo S40 D5 Geartronic (180pk).

De leasemaatschappij gaat uit van 1:14, maar ik haal 1:18 aan de pomp gemeten.
lol waarom heb je niet een D2 genomen, maak je uberhaupt wel gebruik van de extra pks van de D5?

vind het overigens wel bewonderingswaardig, ik denk niet dat ik dergelijk gedrag zou kunnen opbrengen als ik een tankpas zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkert
Red devil schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 22:02:
[...]
lol waarom heb je niet een D2 genomen, maak je uberhaupt wel gebruik van de extra pks van de D5?

vind het overigens wel bewonderingswaardig, ik denk niet dat ik dergelijk gedrag zou kunnen opbrengen als ik een tankpas zou hebben.
Ach, ik mocht er in 2008 eentje uitzoeken van mijn werkgever en deze paste nog in het budget.

En bij het stoplicht trek ik 95% van de "tegenstanders" er makkelijk uit als het moet, maar de kick is daar wel een beetje van af.

Eind dit jaar ga ik naar "car allowance" en komt het mij natuurlijk goed uit als ik zuinig kan rijden.

Dilemma wordt dus om deze auto over te nemen of toch te kijken naar een (veel?) zuiniger D2 Drive model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Volkert schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 22:17:
[...]

Ach, ik mocht er in 2008 eentje uitzoeken van mijn werkgever en deze paste nog in het budget.

En bij het stoplicht trek ik 95% van de "tegenstanders" er makkelijk uit als het moet, maar de kick is daar wel een beetje van af.

Eind dit jaar ga ik naar "car allowance" en komt het mij natuurlijk goed uit als ik zuinig kan rijden.

Dilemma wordt dus om deze auto over te nemen of toch te kijken naar een (veel?) zuiniger D2 Drive model.
Zou je niet een 5 cylindertje nemen? Misschien dat de sound van zo'n 4 pitter wat tegenvalt vergeleken bij je D5.
Trouwens lees nu dat je GT hebt, dan is het wel een erg goede score. Zou zeker nog wel beter kunnen als je handbakje zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkert
Dat is ook beetje het punt, zo'n 5 cilinder diesel rijdt geweldig (als 'ie lekker warm is) en ik weet ook wat ik heb qua betrouwbaarheid. De 1.6 en 2.0 PSA dieseltjes zijn kwalitatief veel minder en halen ook niet de 4 a 5 ton die je wel regelmatig bij D5's tegenkomt.

De vele pk's gebruiken hoeft ook niet natuurlijk. Ik zie het een beetje als een 1000 Watt versterker, daar kun je ook gewoon zachtjes naar luisteren en dan doet 'ie het helemaal top.

Mijn voorlopige keus is dus de huidige overnemen, dat beetje besparing van een D2 Drive weegt niet op tegen de achteruitgang qua comfort (rustige/betrouwbare motor, de automaat en de lederen stoelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Wat is het toch een mooie auto, degene die deze heeft getekend verdiend echt een pluim. Zeer knap van Volvo dat ze weer een stationwagen op de markt hebben weten te brengen die de tijd kan weerstaan.

Toen de V50 al 2 jaar op de markt was, was dit zijn Volkswagen tegenhanger:

Afbeeldingslocatie: http://media.autoweek.nl/m/m1by0hxbnpkn_800.jpg

Kan je je bijna niet meer voorstellen.

[ Voor 16% gewijzigd door PWM op 26-02-2012 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Volvo is wel kampioen in tijdloze modellen maken ja. :P De 240 ging ook al maar liefst 19 jaar mee voordat die uit productie ging, en dan te bedenken dat dat een doorontwikkeling is van de 140-serie (die sinds '67 in productie was). :P Maar goed: de 240 was eigenlijk al enorm gedateerd ver voordat 'ie uit productie ging. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ballebek schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 08:56:
[...]

De sleutels van de Alfa lever ik overigens vandaag om 11:00u in en dan ga ik (EINDELIJK!) deze ophalen!

[afbeelding]
Wat een prachtige auto is het ook! :)

Edit: en je staat ook in de TS inmiddels.

[ Voor 4% gewijzigd door Joopieboy op 26-02-2012 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
En,

nu er ook een officiele video beschikbaar is van de V40, wat vinden we ervan?

Ik moet zelf zeggen dat ik het een mooie auto vind (zeker de neus en het interieur). De achterkant vind ik wennen (bij de C30 sprak me het direct aan). Benieuwd of er samen met deze auto ook wordt begonnen met de T3 en T4 motoren in de V40 (en vervolgens de C30).

Gezien de banden die er nog zijn met Ford, zouden ze ook de 1.0 turbo van Ford gaan gebruiken als T1 \ T2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Bart-Willem schreef op zondag 26 februari 2012 @ 12:28:
Volvo is wel kampioen in tijdloze modellen maken ja. :P De 240 ging ook al maar liefst 19 jaar mee voordat die uit productie ging, en dan te bedenken dat dat een doorontwikkeling is van de 140-serie (die sinds '67 in productie was). :P Maar goed: de 240 was eigenlijk al enorm gedateerd ver voordat 'ie uit productie ging. :P
Klopt, en mijn 940 past ook nog prima in het huidige straatbeeld.

B)

Anyway, cool dat je terug bent bij SC! :D

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:54
Joopieboy schreef op zondag 26 februari 2012 @ 17:14:
[...]
Edit: en je staat ook in de TS inmiddels.
Dank, zal binnenkort eens een mooiere plaat schieten. :)

Vandaag een Pilot setje ingebouwd (5000k) en afstelling voor de zekerheid laten controleren.
Het zit tegenwoordig wel heel erg dicht op elkaar gestampt onder de motorkap; was amper ruimte om de (toch al kleine) balasten weg te werken maar is gelukt.

edit: En er heeft iemand met lang rood haar aan mijn auto gewerkt; vond ik tussen de multi stekkers achterop mijn koplampunits...

[ Voor 12% gewijzigd door Uberprutser op 27-02-2012 18:18 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Hydraulik-Phunk schreef op maandag 27 februari 2012 @ 14:31:
[...]

Klopt, en mijn 940 past ook nog prima in het huidige straatbeeld.

B)

Anyway, cool dat je terug bent bij SC! :D
Zo'n 940 Estate is gewoon hetzelfde als een 740. :P En dat ging dus verdomd lang mee, en je ziet er nog genoeg van rijden. Dus ja: tijdloos zat, een rechte lijn vergaat niet. :+

En cool zeker zodat je korting krijgt? :+

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Met die stoomboot :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Vriend van me ging gisteren zijn nieuwe XC70 bestellen bij de dealer, met 163pk diesel. Hij had gereden in de D5 XC70 om het weggedrag te kunnen bekijken, en hij vond het extra hobbelige wat de XC heeft t.o.v. van de gewone V70 niet vervelend.

De laatste dingen met de dealer rond makende, plaatste hij nog even een opmerking dat vierwielaandrijving toch wel leuk is. Het is maar goed dat hij dat deed, aangezien de dealer hem er op wees dat alleen de D5 en T6 XC70's tegenwoordig nog maar AWD hebben. Hij belde mij daarna, en ik als redelijke auto encyclopedie, moest dit toch even online opzoeken. En inderdaad, de XC70 is tegenwoordig standaard voorwielaangedreven 8)7

Het is een beetje een 3-serie die voorwielaangedreven is, een Porsche 911 met de motor voorin, een Ferrari met V6 Diesel..... Vast hele fijne auto's, maar.... nee

Hij gaat nu voor de "gewone" V70, maar ik vind het echt opvallend dat Volvo auto's met een X in de type aanduiding levert, zonder 4-wiel aandrijving. Zeker omdat het nogal een iconische auto is (voor Volvo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy

ppFreddy

gewoon Frederik

Volvo moet natuurlijk ook luisteren naar hun klanten, en guess what? Die klanten vragen een auto met stoere AWD looks, maar met FWD verbruik en hebben 9/10 geen behoefte aan AWD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:45
ppFreddy schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 10:15:
Volvo moet natuurlijk ook luisteren naar hun klanten, en guess what? Die klanten vragen een auto met stoere AWD looks, maar met FWD verbruik en hebben 9/10 geen behoefte aan AWD.
Dan noem je hem toch gewoon anders? XC "staat" voor vierwielaandrijving IMHO.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Dan noem je het inderdaad net zoals R-Design (geen V70R) of S-line (Geen S4/S6).

Op deze manier zet je wel een hoop mensen op het verkeerde been. Ik had me 4 jaar lang overigens scheel gelachen als mijn vriend niet op het juiste moment de juiste opmerking had gemaakt. Dan was ie er na aflevering achter gekomen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Brad Pitt schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 10:34:
[...]

Dan noem je hem toch gewoon anders? XC "staat" voor vierwielaandrijving IMHO.
Waarom staat er anders altijd op de oude xc (die altijd 4wd was) altijd toch nog awd?

Een xc70 is niets anders dan een verhoogde v70, al dan niet met 4wd. En zolang je niet off road gaat, doet die 4wd ook niets, omdat dit via een haldex aangedreven zit, wat inhoudt dat op de normale weg hij puur als fwd rijdt (4wd wordt pas ingeschakeld bij structureel gripverlies zoals op sneeuw of nat gras)
Qua weggedrag is er dus géén verschil tussen een xc70 fwd of awd. De D5 is natuurlijk wel anders dan de D3 motor, maar dat is puur motorisch. Het vergelijk met een fwd 3 serie of een 911 met motor voorin is dan ook technisch geen juiste analogie.

En uiteindelijk draait het ook allemaal om geld. De xc70 is er vanaf dik onder de 50 mille (voor onder de 50 mille heb je zelfs leer, xenon en navi). Wil je dat op een 4wd, dan ben je gelijk 60 of 65 mille kwijt (D5 awd summum e.d.). 50 mille betekend dat je zo ongeveer aan het concurreren bent met een bmw X1 of audi Q3 met vergelijkbaar optiepakket (geldt ook voor de xc60 uiteraard), die in de goedkopere versies ook fwd zijn (q3 alleen maar fwd leverbaar).
Dat houdt in dat ze een heel groot segment van de markt bestrijken omdat de de xc60 en xc70 echt huge zijn tov die modelletjes (xc70 zelfs ruimer dan x3/q5) en toch qua afwerking en styling hoger in het segment staan als de mainstreammerken (ford etc).
Als de xc70 niet in fwd verkrijgbaar was geweest, had ik bijvoorbeeld geen xc70 gekocht en had volvo mij niet als (interessante) klant gehad (ik koop elke 4-5 jaar een nieuwe auto en rij 70dkm per jaar met dito onderhoudsbeurten). Een xc70 D5 awd ligt buiten mijn budget (althans, ik wil het er niet voor neerleggen), en een v70 biedt voor mij niet zo heel veel meerwaarde. Ik heb namelijk puur de hoogte van de auto nodig (inladen goederen).
Een hele slimme zet van volvo dus om de xc70 ook als zeer betaalbare variant in de markt te zetten. Immers, de mensen die toch 4wd willen, kunnen dat immers ook gewoon kopen. Meer keuzevrijheid is lijkt mij een win-win situatie.

Het enige is idd dat je domme mensen die niet het verstand bezitten om een autobrochure te kunnen doorlezen op het verkeerde been zet. Erg? mwah, als ze inderdaad dergelijk weinig verstand hebben zal het hun wel vaker overkomen en zijn ze er vast wel aan gewend 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 28-02-2012 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Idd, gewoon slimme marketing van volvo alleen kan kennelijk de informatievoorziening wat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
mr_petit schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 17:27:

Het enige is idd dat je domme mensen die niet het verstand bezitten om een autobrochure te kunnen doorlezen op het verkeerde been zet. Erg? mwah, als ze inderdaad dergelijk weinig verstand hebben zal het hun wel vaker overkomen en zijn ze er vast wel aan gewend 8)7
Een auto brochure doorlezen? Als ik New Age achtige teksten tot mij wil nemen bel ik Robert Jan Heijn wel :+ Ik heb nog nooit een auto brochure gelezen, daar staat nooit praktische info in, ook niet bij Volvo.

Tot en met de introductie van deze generatie XC, stond er in de Volvo folders gewoon dat de X stond voor vierwielaandrijving (XC is de naam opvolging van "Cross Country", waarbij Volvo de X in afkorting koos om de AWD te benadrukken). Als er dan een nieuwe XC op de markt komt, ga je er niet vanuit dat de X nu opeens staat voor iets anders, als je dan al aan intellect gaat twijfelen, moet je dat in Zweden doen.

Als Volvo opeens besluit in de typeaanduiding de T voor diesels en de D voor benzine's te gebruiken, zou je het dan ook vreemd vinden als mensen op het verkeerde been staan?

EDIT: Overigens is het pas na de facelift aangegeven in de folders. Daarvoor was de enige referentie naar de FWD het ontbreken van "AWD" in de typeaanduiding in de prijsopgaaf. Het moet je maar opvallen.

[ Voor 9% gewijzigd door PWM op 28-02-2012 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:47

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

PWM schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 19:25:
[...]

Een auto brochure doorlezen? Als ik New Age achtige teksten tot mij wil nemen bel ik Robert Jan Heijn wel :+ Ik heb nog nooit een auto brochure gelezen, daar staat nooit praktische info in, ook niet bij Volvo.

Tot en met de introductie van deze generatie XC, stond er in de Volvo folders gewoon dat de X stond voor vierwielaandrijving (XC is de opvolging van "Cross Country", waarbij Volvo de X in afkorting koos om de AWD te benadrukken). Als er dan een nieuwe XC op de markt komt, ga je er niet vanuit dat de X nu opeens staat voor iets anders, als je dan al aan intellect gaat twijfelen, moet je dat in Zweden doen.

Als Volvo opeens besluit in de typeaanduiding de T voor diesels en de D voor benzine's te gebruiken, zou je het dan ook vreemd vinden als mensen op het verkeerde been staan?
T voor turbo en D voor don't turbo? :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik lees de brochure altijd door om te kijken uit welke opties ik kan kiezen, wat het kost en wat de specs zijn.....
tsja, je zou het maar nodig hebben als je bijvoorbeeld wilt weten hoe de aandrijving in elkaar zit 8)7
En daarna ga ik op internet neuzen wat bekende problemen en mankementen van het model zijn wat ik op het oog heb. Daarna ga ik met een verkoper praten en na wat inhoudelijke vragen schuift vaak de werkplaatschef aan om eea toe te lichten :+
Voor mij zijn de T, D, X en C slechts letters uit het alfabet, maar wellicht ben ik wat in mijn lagere schooltijd blijven hangen ;)

Maar iedereen koopt een auto op z'n eigen manier :)

Anyway, met mijn manier ben ik niet voor onaangename verrassingen komen te staan, en wist ik ruim van te voren hoe de aandrijving van de auto die ik op het oog had in elkaar stak, tezamen met de rest van de technische aspecten waar ik waarde aan hechtte.

Aannames zijn fataal, assumption is the mother of all fuck-ups etc. 8)

[ Voor 23% gewijzigd door mr_petit op 28-02-2012 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
mr_petit schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 19:56:
Ik lees de brochure altijd door om te kijken uit welke opties ik kan kiezen, wat het kost en wat de specs zijn.....
tsja, je zou het maar nodig hebben als je bijvoorbeeld wilt weten hoe de aandrijving in elkaar zit 8)7
En daarna ga ik op internet neuzen wat bekende problemen en mankementen van het model zijn wat ik op het oog heb. Daarna ga ik met een verkoper praten en na wat inhoudelijke vragen schuift vaak de werkplaatschef aan om eea toe te lichten :+
Voor mij zijn de T, D, X en C slechts letters uit het alfabet, maar wellicht ben ik wat in mijn lagere schooltijd blijven hangen ;)
Ik ben het voor een deel met je eens, en natuurlijk doe je wat onderzoek, maar sommige dingen zijn gewoon van oudsher standaard bij Volvo. Een 2.4D is een Diesel, een T6 een benzine, een D3 een diesel. Een AWD is All-Wheel-Drive, een FWD een Front-wheel-Drive. De S is een sedan, de V voor een station en de XC voor de 4-wiel aangedreven cross country.

Het is hetzelfde als ik nu een Audi A6 Quattro bestel, waarna de dealer meldt dat die tegenwoordig voorwiel aandrijving hebben. Sommige dingen komen gewoon niet overeen, en moeten ze ook niet zomaar veranderen. Als Volvo opeens besluit (midden in een generatie) FWD te gebruiken voor Four-Wheel-Drive, dan sta je ook raar te kijken :+

Ik snap je punt ook wel, maar mijn mening is nog steeds dat ze het dan gewoon de XC-Line hadden moeten noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Jij denkt dat als je de gemiddelde burgerman vraagt wat het verschil tussen een XC en een XC-line is..... dat je dan een serieus en correct antwoord krijgt? :+
Dan wordt een xc70 met voorwielaandrijving een V70 XC-line?
Dat maakt het alleen maar verwarrender, omdat je dan kennelijk een heel ander autotypenummer hebt (ook op kenteken..) terwijl alleen een diff en een cardanas mist om het maar grof te zeggen.
Ik kan me dus werkelijk niet vinden in je gedachtegang. Dan moet je ze allemaal weer v70's maken en de ene cross country noemen en de andere xc line (of cross country line (hoe verwarrend wil je het hebben....))

En zo oudsher is alles niet bij volvo; die T6 en D3 aanduiding bestaan nog niet zo lang en dat geldt eigenlijk ook voor de xc lijn. Sterker nog, als je de gemiddelde leeftijd van de auto's van de leden uit de startpost neemt, dan denk ik dat je op een jaartal uitkomt dat ouder is dan de introductie van de XC letters.....
En dan hebben ze eerder ook al grote fouten gemaakt: vroeger waren alle volvo's achterwiel aangedreven....
Dat hebben ze ook heel snel veranderd, en toen hebben ze ook niets op auto's gezet.

Je kon dus wel mijn teleurstelling begrijpen toen ik erachter kwam dat mijn volvo geen achterwielaandrijving had...... :P
Die momentopnames die hij hier als 'van oudsher' aanstipt zijn voor mij dus helemaal niet zo 'van oudsher'. Ligt misschien aan mijn leeftijd.. En als je de leeftijd van de gemiddelde volvorijder neemt..... (dan was ie al lang met pensioen toen de 1e xc kwam). Ik denk niet dat volvo ooit van het bejaardenimago afkomt, hoe flitsend hun modellen ook maar mogen worden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
mr_petit schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 20:30:
Jij denkt dat als je de gemiddelde burgerman vraagt wat het verschil tussen een XC en een XC-line is..... dat je dan een serieus en correct antwoord krijgt? :+
Dan wordt een xc70 met voorwielaandrijving een V70 XC-line?
Net zoals er een R-Design is. Blijkbaar snappen mensen dat. Of zullen die allemaal denken dat ze 300pk+ krijgen :+
En zo oudsher is alles niet bij volvo; die T6 en D3 aanduiding bestaan nog niet zo lang en dat geldt eigenlijk ook voor de xc lijn. Sterker nog, als je de gemiddelde leeftijd van de auto's van de leden uit de startpost neemt, dan denk ik dat je op een jaartal uitkomt dat ouder is dan de introductie van de XC letters.....

En dan hebben ze eerder ook al grote fouten gemaakt: vroeger waren alle volvo's achterwiel aangedreven....
Dat hebben ze ook heel snel veranderd, en toen hebben ze ook niets op auto's gezet.

Je kon dus wel mijn teleurstelling begrijpen toen ik erachter kwam dat mijn volvo geen achterwielaandrijving had...... :P
1997 was de eerste XC er, een hele tijd. Het probleem is gewoon dat de X staat voor vierwiel aandrijving en Volvo dat ook op die manier gecommuniceerd heeft. Als Volvo toen ze naar voorwielaandrijving overstapten overal toch gewoon RWD op hadden gezet, had ik het zelfde punt gehad. Dat deden ze echter niet ;)

"De nieuwe Volvo C70 Cabriolet, nu zonder open dak". Blijkbaar is het logica die op 1 of andere manier dus bij mensen goed valt.

Ik ben het echt nog steeds eens met je dat mensen folders kunnen lezen, maar daar houdt het dan ook wel op.

Vanmiddag is de bestelling van de XC70 geschrapt, en is die voor een V70 geplaatst. Met Geartronic, hopelijk bedoelen ze daar nu geen handbak mee :P

[ Voor 7% gewijzigd door PWM op 28-02-2012 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Vraagje aan de volvo kenners hier. M'n moeder heeft een V40 uit '99 en het leek me leuk om deze is een keer live uit te lezen (temperatuur tijdens het rijden bijvoorbeeld ofzo). Welke software/hardware kan ik hiervoor het beste gebruiken? Ik zag dat hij OBD-2 heeft en daarom heb ik het al geprobeerd met de software Touchscan (vond ik na snelle google zoektocht) en mijn obd2 naar serial convertor die ik voor m'n E36 BMW gebruik, maar toen kreeg ik alleen maar communication error's. Nu is dat altijd wel lastig met COM instellingen enzo, dus daar kan het ook aan liggen. De juiste lampjes gingen iig wel branden op het uitleeskastje. Jullie enig advies? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Bluetooth OBD + Torque Android app is wel populair laatste tijd bij diverse auto's. Of het ook bij Volvo werkt weet ik niet.

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 28-02-2012 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
ik heb helaas geen android apparaat (iPhone + Windows/OS X laptops hier). En volgens mij zijn die bluetooth OBD2 adapters ook nog wel aan de prijs toch? Las dat je voor de iPhone zelfs een wifi adapter moet hebben die nog duurder zijn.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

PWM schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 09:43:
Vriend van me ging gisteren zijn nieuwe XC70 bestellen bij de dealer, met 163pk diesel. Hij had gereden in de D5 XC70 om het weggedrag te kunnen bekijken, en hij vond het extra hobbelige wat de XC heeft t.o.v. van de gewone V70 niet vervelend.

De laatste dingen met de dealer rond makende, plaatste hij nog even een opmerking dat vierwielaandrijving toch wel leuk is. Het is maar goed dat hij dat deed, aangezien de dealer hem er op wees dat alleen de D5 en T6 XC70's tegenwoordig nog maar AWD hebben. Hij belde mij daarna, en ik als redelijke auto encyclopedie, moest dit toch even online opzoeken. En inderdaad, de XC70 is tegenwoordig standaard voorwielaangedreven 8)7

Het is een beetje een 3-serie die voorwielaangedreven is, een Porsche 911 met de motor voorin, een Ferrari met V6 Diesel..... Vast hele fijne auto's, maar.... nee

Hij gaat nu voor de "gewone" V70, maar ik vind het echt opvallend dat Volvo auto's met een X in de type aanduiding levert, zonder 4-wiel aandrijving. Zeker omdat het nogal een iconische auto is (voor Volvo).
Voor zover ik weet zijn de XC70's altijd AWD geweest, AWD is heel wat anders dan 4WD of 4x4. Het betekent dat de auto voorwielaangedreven is en op het moment dat 't nodig is worden de achterwielen erbij geschakeld (bijvoorbeeld bij gladheid, ijs of verlies aan grip aan de voorzijde). Dat is vanaf de 850 AWD al zo, en de eerste V70 XC (gebaseerd op de V70 Classic). De XC slaat niet op vierwielaandrijving maar op CrossCountry, dus dat je ook op onverharde wegen kan doorkachelen en slaat dus vooral op hoger op de poten staan plus beschermranden op dorpels, bumpers en wielranden; die lijn is doorgetrokken op de eerste V70N XC en XC70 enz enz.

Maar ik ben minder bekend met het moderne spul dus het fijne ervan zal Joopieboy wel weten. :P

[ Voor 7% gewijzigd door Bart-Willem op 28-02-2012 22:23 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

dealextreme heeft goedkope bluetooth obd adapters.
Maar uiteindelijk is het heel simpel: als het met je bestaande kabel niet werkt, zal dat wellicht ook niet via bluetooth werken. De comsettings moet je namelijk ook dan instellen (com poort over bluetooth en dat is uiteindelijk nog lastiger instellen). Dat staat los van of je torque of welk ander proggie dan ook maar gebruikt.

als je obd2 kabeltje naar je e36 wel werkt (met de software die je gebruikt), dan kan het zijn dat je kabel iets te specifiek werkt (bij goedkopere obd2 apparatuur wil dat wel eens van merk tot merk danwel type tot type verschillen), of dat je toch iets verkeerd hebt ingesteld, of dat je programma niet met je kabel werkt: een programma is altijd chipspecifiek (bijv. elm327), en sommige programma's zijn minder flexibel in het aangeven van com poorten en settings
Bart-Willem schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 22:21:
[...]

Voor zover ik weet zijn de XC70's altijd AWD geweest
Nu dus niet meer sinds de facelift (2007 oid), en dan nog is het landspecifiek (al denk ik dat elke importeur wel een fwd in z'n gamma wil hebben vanwege concurrerende prijzen). De importeur bepaald namelijk de verkrijgbare config. Zo is er in andere landen wel een D3 awd verkrijgbaar (itt nederland). Of wellicht zijn er eerder in andere landen ook fwd versies geweest van de oudere versies. Ook het vorige platform (van de 1e xc70 dus) bood immers die mogelijkheid.

Maar betreffende PWM z'n niet al te slimme maat snap ik toch iets niet......
Een xc70 bestelling cancelen omdat er geen AWD op zit, en dan een V70 (fwd only) bestellen?
Wat verwacht ie nu: alle niet AWD modellen zullen met AWD geleverd worden?
Hij kan toch gewoon een XC70 mèt AWD bestellen als hij dat nodig heeft?

Betreffende geartronic: als hij verwacht dat dat een automaat is met èchte halfautomatische versnellingsbak heeft hij dat mis. De manuele voorkeuze voor een versnelling die je kan doen is een suggestie naar de besturingscomputer. (het is dus geen versnellingsbakvoorkeuzeselector maar versnellingsbaksuggestieselector)
Voorbeeld: als je op de snelweg inde 6 even een dot gas (volgas) geeft (bijvoorbeeld voor een korte inhaalactie oid) zal hij tòch terugschakelen naar de 5 (met bijbehorende vertraging van het schakelmoment). Evenzo met optrekken in de 1: ruim voordat de revlimiter bereikt wordt, wordt er geschakeld naar de 2 zonder dat de bestuurder daarvoor het commando geeft. Dat kan verwarrend werken. Niet dat volvo de enige hier in is, maar het verschilt van merk tot merk. (dus puntje om op te letten als je het belangrijk vindt: dat staat namelijk niet in de folder afaik)

[ Voor 33% gewijzigd door mr_petit op 28-02-2012 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 21:34

B-lennium

Volvo 164 1975!

ThinkPadd schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 21:29:
Bluetooth OBD + Torque Android app is wel populair laatste tijd bij diverse auto's. Of het ook bij Volvo werkt weet ik niet.
werkt op de xc70 (2000) van mn vader

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
mr_petit schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 22:28:
Betreffende geartronic: als hij verwacht dat dat een automaat is met èchte halfautomatische versnellingsbak heeft hij dat mis. De manuele voorkeuze voor een versnelling die je kan doen is een suggestie naar de besturingscomputer. (het is dus geen versnellingsbakvoorkeuzeselector maar versnellingsbaksuggestieselector)
Voorbeeld: als je op de snelweg inde 6 even een dot gas (volgas) geeft (bijvoorbeeld voor een korte inhaalactie oid) zal hij tòch terugschakelen naar de 5 (met bijbehorende vertraging van het schakelmoment). Evenzo met optrekken in de 1: ruim voordat de revlimiter bereikt wordt, wordt er geschakeld naar de 2 zonder dat de bestuurder daarvoor het commando geeft. Dat kan verwarrend werken. Niet dat volvo de enige hier in is, maar het verschilt van merk tot merk. (dus puntje om op te letten als je het belangrijk vindt: dat staat namelijk niet in de folder afaik)
Ik heb zelf een C30 automaat (GearTronic, geen Powershift) en die "sequentiele" stand is wat mij betreft waardeloos. Als je geen kickdown doet, maar wel wat meer "gas" geeft, schakelt hij toch gewoon terug (op de snelweg zelfs vaak van 6 naar 4). Enige dat je wel kunt forceren is dat hij bijvoorbeeld langer in zijn 1 blijft hangen, langer in zijn 2 blijft hangen, etc... Het is denk ik enkel handig als je in bergen rijd om op je motor af te kunnen remmen of in het geval van bergop niet in een te hoge versnelling te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Maar betreffende PWM z'n niet al te slimme maat snap ik toch iets niet......
Een xc70 bestelling cancelen omdat er geen AWD op zit, en dan een V70 (fwd only) bestellen?
Wat verwacht ie nu: alle niet AWD modellen zullen met AWD geleverd worden?
Hij kan toch gewoon een XC70 mèt AWD bestellen als hij dat nodig heeft?
Natuurlijk niet. Maar een AWD valt nu buiten zijn budget en AWD was de reden om voor een XC te gaan. Maar vanwege het rijgedrag gaat hij nu toch voor een V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Dan snap ik het probleem al helemaal niet. Als AWD in 1e instantie te duur is, en -als volvo de XC nooit in FWD zou aanbieden- had hij toch ook nooit voor een XC kunnen kiezen? De oude xc70 was als AWD in de basis namelijk ook al veel duurder. Dan heb je toch dezelfde situatie en maakt het toch geen flaus aus? Nu heb je alleen maar meer keuze. Daar kan je toch alleen maar van profiteren mocht je dat willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:47
Maar de AWD is nu nog duurder omdat hij alleen wordt aangeboden met de grote motoren T6 en D5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 07:37:
Dan snap ik het probleem al helemaal niet. Als AWD in 1e instantie te duur is, en -als volvo de XC nooit in FWD zou aanbieden- had hij toch ook nooit voor een XC kunnen kiezen? De oude xc70 was als AWD in de basis namelijk ook al veel duurder. Dan heb je toch dezelfde situatie en maakt het toch geen flaus aus? Nu heb je alleen maar meer keuze. Daar kan je toch alleen maar van profiteren mocht je dat willen?
Ik snap niet dat jij er zoveel poeha over maakt dat iemand de type aanduidingen niet doorheeft. Ik snap de vergissing van de maat van PWM best. En het is mooi dat de Volvo-dealer de opmerking ook heeft opgepikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
ThinkPadd schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 21:29:
Werkt voor mijn V70 maar de echte foutmeldingen ziet hij niet, zijn volgens mij door volvo afgeschermd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Betreffende geartronic: als hij verwacht dat dat een automaat is met èchte halfautomatische versnellingsbak heeft hij dat mis.
Dit wordt zijn 3de Volvo Geartronic (2x V70, 1x XC70), dat komt dus wel goed.

De reden dat hij een V70 neemt is op zich simpel. De XC70 is in dezelfde configuratie €5000,- duurder, en biedt dus buiten uiterlijk opsmuk niets. Hij heeft AWD niet nodig, maar vind het wel leuk als auto liefhebber. Een XC zonder AWD is voor hem hetzelfde als een V70, dus dan houd je liever €5000,- in je zak (bijtelling in dit geval, maar goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Verwijderd schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 09:00:
[...]

Ik snap niet dat jij er zoveel poeha over maakt dat iemand de type aanduidingen niet doorheeft. Ik snap de vergissing van de maat van PWM best. En het is mooi dat de Volvo-dealer de opmerking ook heeft opgepikt.
hoezo maak ik poeha?
Ik heb geen probleem hoor!
Ik vind het alleen hoogst verwondelijk dat er kennelijk mensen bestaan die wel voor 50000 euro aan auto bestellen en niet even het foldertje doorlezen (als liefhebber zelfs naar wat ik begrijp). Maar jij koopt ook op die manier dus ook je autos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
mr_petit schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 10:03:
[...]

hoezo maak ik poeha?
Ik heb geen probleem hoor!
Ik vind het alleen hoogst verwondelijk dat er kennelijk mensen bestaan die wel voor 50000 euro aan auto bestellen en niet even het foldertje doorlezen (als liefhebber zelfs naar wat ik begrijp). Maar jij koopt ook op die manier dus ook je autos?
Idd, damn als je bedenkt hoeveel tijd ik spendeer aan het optimaliseren van een PC config van 500 euro (1% t.o.v. die auto!) dan mag je toch verwachten dat je als koper van een auto de ins-en-outs weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
What do you now, mensen zijn verschillend ;)

Ik bestel mijn auto's altijd on the fly. Mijn fijnste Volvo was een V50 Edition II Sportsline met veel opties, en de eerste keer dat ik in een V50 zat was bij aflevering ;)

Tuurlijk heb ik ook wel eens iets dieper gegraven als ik het echt niet weet, maar als ik een auto op het oog heb, klik ik die gewoon in elkaar in de configurator. Zeker bij een merk wat je kent, ga je niet elke keer opnieuw brochures lezen.

En ja, bij Volvo vanaf nu wel :+

[ Voor 3% gewijzigd door PWM op 29-02-2012 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy

ppFreddy

gewoon Frederik

mr_petit schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 20:30:
En zo oudsher is alles niet bij volvo; die T6 en D3 aanduiding bestaan nog niet zo lang en dat geldt eigenlijk ook voor de xc lijn.
Niet zo lang is natuurlijk relatief. Ik ben pas 25, dus iets als een T6 of een XC lijn die er toch al sinds 1998 zijn, bestaan voor mij al lang genoeg om niet meer te zeggen "nog niet zo lang". D3 volg ik je in, die benaming bestaat nog maar iets meer dan een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja en dat relatieve betrap ik PWM ook een beetje op, hij schreef namelijk:
PWM schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 19:25:
[...]

Als Volvo opeens besluit in de typeaanduiding de T voor diesels en de D voor benzine's te gebruiken, \
De T staat helemaal niet voor benzine, maar voor Turbo. Het is namelijk een aanduiding die stamt uit de typebenaming van de volvo modulaire motor. Een B4194T is dan bijvoorbeeld benzine, 4 in lijn, 1,9 liter 4 kleppen per cylinder turbomotor. Nu staan D3 T6 etc voor vermogensindexes waarbij naar generatie dat staat voor een bepaalde vermogensrange (nu is een D3 bijv. net zo krachtig als een paar jaar terug de D5 etc).
Daarom zijn zaken als 'van oudsher' en 'vroegah' geen beste raadgevers.
PWM schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 12:28:
What do you now, mensen zijn verschillend ;)
Ja dat blijkt; vooral verschillend qua verstand....
Tuurlijk heb ik ook wel eens iets dieper gegraven als ik het echt niet weet, maar als ik een auto op het oog heb, klik ik die gewoon in elkaar in de configurator. Zeker bij een merk wat je kent, ga je niet elke keer opnieuw brochures lezen.
Ja, en dat kan gewoon prima. Als je een xc70 wil configureren krijg je gelijk de keuze voor het motorengamma en het transmissiegamma. Daar kan je dus kiezen of je een AWD transmissie wilt of niet; kijk maar.... En bij sommige motorversies kan je die AWD transmissie niet kiezen, die kleur wordt dan lichtgrijs en het keuzevakje werkt dan niet....:
Afbeeldingslocatie: http://audio.home.xs4all.nl/zooi/xc70/configurator.jpg

Helemaal foolproof dus.
Het blijft dus gewoon een kwestie van simpel lezen, maar dat was het natuurlijk in beginsel al.
En ja, bij Volvo vanaf nu wel :+
Misschien wel verstandig, want als zelfuitgeroepen wandelende autoencyclopedie blijken er dus wat pagina's te missen, vooral bij de letter V :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
mr_petit schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 16:05:
Ja en dat relatieve betrap ik PWM ook een beetje op, hij schreef namelijk:

[...]

De T staat helemaal niet voor benzine, maar voor Turbo.
En hoeveel diesel motoren hebben T in de typeaanduiding?
Ja dat blijkt; vooral verschillend qua verstand....

Ja, en dat kan gewoon prima. Als je een xc70 wil configureren krijg je gelijk de keuze voor het motorengamma en het transmissiegamma. Daar kan je dus kiezen of je een AWD transmissie wilt of niet; kijk maar.... En bij sommige motorversies kan je die AWD transmissie niet kiezen, die kleur wordt dan lichtgrijs en het keuzevakje werkt dan niet....:
[afbeelding]

Helemaal foolproof dus.
Het blijft dus gewoon een kwestie van simpel lezen, maar dat was het natuurlijk in beginsel al.
Ik houd er hierna over op, aangezien je na al deze posts nog steeds niet door lijkt te hebben wat ik het probleem vind. Het gaat mij niet om de informatie voorziening, al heeft elke Volvo verkoper het op zijn voorhoofd getatoeëerd, het gaat er ook totaal niet om of iemand kan lezen of niet. Het enige wat ik probeerde duidelijk te maken is dat IK het vreemd vind dat Volvo een type aanduiding die bekend stond voor zijn AWD opeens gebruikt voor voorwielaandrijvers. That's it. Als Volvo vanaf morgen hun nieuwe voorwiel diesel station wagen "Volvo C70XC Cabrio T9 AWD RWD" noemt vind ik dat ook hartstikke prima, enkel onlogisch.

Als jij vind dat iedereen die dat niet snapt enorm dom is, of dat mensen die gewoon een auto blind bestellen geen verstand hebben, zegt dat meer over iemand anders. Ik probeer jou niet aan mijn kant te krijgen, enkel probeer ik mijn mening te onderbouwen. Dat je het daar totaal niet mee eens bent en het stupide vind is inmiddels wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Tja, dat er verwarring kan ontstaan lijkt me evident, reden des te meer voor verkopers om dat duidelijk te melden zodat koper niet in de alpen tijdens de sneeuw + sleurhut voor verassingen komt te staan :+

Overigens is de XC90 ook alleen met FWD te verkrijgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

PWM schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 16:31:
[...]

En hoeveel diesel motoren hebben T in de typeaanduiding?
Ja zo kan ik het ook: hoeveel benzinemotoren zonder turbo hebben T in de typeaanduiding?
Ik vertel gewoon wat de historie is van die belettering, en jij komt met semi-smartass opmerkingen...
Maar ik wil wel ff wat quoten van wikipedia..
T4/T5/T6 engine

Designations used for turbocharged versions of the Volvo Modular engine
En in de typeaanduiding van mijn motor staat weldegelijk een T:
D5204T2
PWM schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 16:31:

Ik houd er hierna over op, aangezien je na al deze posts nog steeds niet door lijkt te hebben wat ik het probleem vind.
Ik snap prima wat jij het probleem vind. Jij vind het een probleem dat als iets veranderd, dat dat verwarring oplevert. En ik vind dus dat als je -in dit geval- ook maar een minieme portie verstand en opmerkzaamheid gebruikt dit wel meevalt. En volvo vind dit kennelijk ook anders hadden ze het zo niet aangepakt.

Ik had er in ieder geval geen problemen mee, en ik neem mezelf altijd heel graag als maatstaf. Dat doe jij ook (of beter gezegd, je neemt je maat als maatstaf :))

[ Voor 32% gewijzigd door mr_petit op 29-02-2012 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy

ppFreddy

gewoon Frederik

In België (en Duitsland ook denk ik) is de D3 ook met AWD leverbaar. De D3 is dan wel een 2.4D 163pk (afgeknepen D5)
In België wordt de belasting namelijk berekend op het aantal kW van de motor, misschien is dat in Nederland anders en wordt men daar eerder belast op inhoud van de motor. Dan maakt het niet uit natuurlijk hoeveel pk je 2.4 liter motor heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

In nederland is dat afaik puur op uitstoot (co2) en nieuwwaarde. Maar een afgeknepen D5 zal waarschijnlijk ook voor minder uitstoot zorgen als een normale d5 lijkt me?
In ieder geval hebben ze ook in dld de d3 awd (dus met afgeknepen motor).

Even heel iets anders: op de engelse site zag ik bij de D3 (de 2 liter versie) dat die "Brake energy charging" had, zowel de handbak (DRIVe) als de automaat.
Op de nederlandse site vind ik hier helemaal niets over. Niet dat het me uitmaakt, maar hebben ze in de uk dan een andere auto rondrijden, of vond de nederlandse importeur dat niet noemenswaardig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
DopdeDouwer schreef op maandag 23 januari 2012 @ 09:18:
[...]
Rommel ook eens aan de knop van de alarmlichten bij je richtingaanwijzer. Bij mij ging die knop soms een beetje scheef, dan werkte het knipperlicht niet goed en bleef de gordelverklikker branden. :? Schakelaartje gefixt en probleem was over.
Nooit meer gezegd trouwens, maar dit was dus de oplossing :) Toen ik naar de garage reed met hem dacht ik nog even aan jouw post, en zie daar: Problem solved.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Ja dat had ik toen ook, en een paar dagen later begon de ellende weer. Toen was ik 't zat en kocht ik een nieuw relais van welgeteld 11 Euro. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Bart-Willem schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 18:25:
Ja dat had ik toen ook, en een paar dagen later begon de ellende weer. Toen was ik 't zat en kocht ik een nieuw relais van welgeteld 11 Euro. :P
Heb hem al besteld :)

Binnenkort krijgen wij in de familie (door omstandigheden) een 940 Estate 2.3T terug. Het ding is als nieuw met alle opties van zijn tijd. Aangezien dit soort auto's moeilijk te verkopen zijn, maken mijn broer en ik er maar eens een hobby project van. Eens spelen met turbodruk e.d., er schijnt een hoop uit het blok te kunnen komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

In Nederland gaat het op gewicht en brandstof.

http://www.belastingdiens.../motorrijtuigenbelasting/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy

ppFreddy

gewoon Frederik

PWM schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 18:35:
[...]
Binnenkort krijgen wij in de familie (door omstandigheden) een 940 Estate 2.3T terug. Het ding is als nieuw met alle opties van zijn tijd. Aangezien dit soort auto's moeilijk te verkopen zijn, maken mijn broer en ik er maar eens een hobby project van. Eens spelen met turbodruk e.d., er schijnt een hoop uit het blok te kunnen komen :)
Lijkt me leuk om mee te spelen :) Sowieso is zo'n 2.3T al niet traag volgens mij. Wij hadden vroeger een 940 GL (sedan, 2 liter benzine, 110pk ofzo) en ik kon gemakkelijk sprintjes winnen van een vriend van me met zijn '02 Audi A6 1.9TDI (130pk) Nuja, die vriend kon niet rijden, en nog steeds niet, want ik ben hem al met al m'n auto's te snel af geweest, ondanks dat hij telkens meer paarden onder de kap heeft :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Motorrijtuigbelasting ook nog op regio :P

Ik richtte me volledig op BPM, maar als een belg het heeft over belasting op auto's dan moet je idd als nederlander vragen.... welke van de belastingen bedoel je?.. :X :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Ja ja en ik heb de jackpot: Zit in Zuid-Holland. De duurste provincie :( Gelukkig vallen auto's van 25 jaar en ouder buiten de wegenbelasting :Y) Deze regeling staat trouwens aan alle kanten onder druk op het moment en de grens wordt verschoven naar 30 jaar geloof ik met nog allerlei andere beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:45
mr_petit schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 19:56:
Ik wacht met spanning op de V60R, waarbij R voor Reduced staat en er dus een 1.4 liter 70 pk blok in zit.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 21:21
Heb net iets gemerkt in men nieuwe S40 DrivE.
Gebeurt het bij jullie ook dat als je je koppeling induwt en opschakelt (maar je koppeling blijft induwen) de motor rpm's automatisch blijven "hangen" op de snelheid van de hogere versnelling, ookal geef je zelf geen gas? Pas na een drietal seconden vallen ze verder naar idle.

Ik vind er niets van terug in de handleiding... Kan me wel voorstellen dat dat gedaan wordt om trage schakelaars het gevoel te geven dat ze soepel kunnen schakelen. Probleem is dat ik na het accelereren op een 90 baan vaak van 4 naar 6 ga om verder te cruisen. Dat geeft altijd een schok omdat de rpm's te hoog vastgehouden werden ...

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Buzz_Fuzz schreef op zondag 04 maart 2012 @ 11:11:
Heb net iets gemerkt in men nieuwe S40 DrivE.
Gebeurt het bij jullie ook dat als je je koppeling induwt en opschakelt (maar je koppeling blijft induwen) de motor rpm's automatisch blijven "hangen" op de snelheid van de hogere versnelling, ookal geef je zelf geen gas? Pas na een drietal seconden vallen ze verder naar idle.

Ik vind er niets van terug in de handleiding... Kan me wel voorstellen dat dat gedaan wordt om trage schakelaars het gevoel te geven dat ze soepel kunnen schakelen. Probleem is dat ik na het accelereren op een 90 baan vaak van 4 naar 6 ga om verder te cruisen. Dat geeft altijd een schok omdat de rpm's te hoog vastgehouden werden ...
Dat deed mijn S60 ook. Bij normaal schakelgedrag (dus niet 4>6 ;)), zorgt dat er inderdaad voor dat je zonder schokken van verzet kunt wisselen. Misschien kan de dealer het uitzetten via de computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 21:21
Ok bedankt.
In z'n 4 zit ik vaak al over de snelheidslimiet, dus vandaar dat nog eens voor de volle second naar z'n 5 schakelen en extra ontkoppelen/koppelen me altijd zo zinloos lijkt..
Is dit misschien schadelijk voor de versnellingsbak?

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy

ppFreddy

gewoon Frederik

Mijn pa z'n V70 Drive doet dat ook, dus dat is toch al een 2tal jaar dat de drives dat doen :p
Lijkt me deels om het soepel schakelen te bevorderen, misschien deels om de koppeling en bak te sparen, en misschien deels om de turbo op gang te houden. (en misschien dat uitstoot er ook wat mee te maken heeft) Ik weet het dus eigenlijk ook niet :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zucht, de 850 van mijn ouders heeft het weer begeven, laatst brandstofpomp vervangen, toen was het probleem van wel starten maar niet aanslaan opgelost, maar nu weer terug bij af.
Startmotor gaat rond, maar hij slaat niet aan en maakt ook geen aanstalten om aan te slaan. Accu is net nieuw, dat zou het niet moeten zijn. Straks maar eens kijken of ik de benzinepomp kan horen zoemen en misschien het brandstofpomp relais bekijken/vervangen.
Weet iemand of je iets kan zien aan dat relais, ze schijnen vaker stuk te gaan bij 850's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Relais gaat er vaak aan ja, zeker als je 2x de plus op die auto hebt aangesloten. :+ Of wat had je er ook alweer mee gedaan? :P

Gewoon het relais voorzichtig uit elkaar halen, wie weet is 't een kwestie van eventjes doorsolderen. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk

Youk

Volvo For Life

Heb ook al ergens op internet gevonden dat men de condensatoren in het relais vervangt door nieuwe exemplaren.

Ik heb nu in mijn 850 nog maar 1 keer gehad dat die niet wou starten (zie een aantal posts terug), sindsdien heb ik wel altijd een draadbrug klaarliggen in de wagen zodat ik altijd het relais kan overbruggen als het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ANWB man is langsgeweest. Die zei benzinepomp. Alle elektriciteit doet het, hij spoot met iets in de luchtdinges en hup gelijk lopen. Ik hoor de benzinepomp ook niet zoemen. ANWB man heeft er nog een paar tikken op gegeven, maar mocht niet baten helaas. Benzinepomp is er vorige week ingezet, was een gebruikte ivm tijd en absurd hoge nieuwprijs, maar ik kreeg het advies van de ANWB man om een nieuwe te kopen, dus ik denk dat ik maar een walbro ergens vandaan haal, die schijnen beter dan OEM te zijn en die zijn ook goedkoper dan 480 euro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Wtf, 480 Euro? Is 'ie van goud ofzo? :P Bij ons (Scandcar) is dat ding maar 98,50 ex BTW. :P Moet je wel even kijken of 't de in-tank-versie is of die los eronder zit. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er 2 versies? Volgens mij is het zo'n intank ding toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Zijn 2 versies ja, het zal ook weer Volvo- en Bels/Zweeds-eigen zijn om het willekeurig door elkaar heen te gebruiken. :+ Die zooi gaat niet eens op bouwjaar of series, maar gewoon wat ze op dat moment voorradig hadden. :P Beetje hetzelfde verhaal als met de remmerij van een 740 (12 van de 18 combinaties heb ik al kunnen ontcijferen, nu de logica van de laatste 6 zien te achterhalen). :/

Maar er zit geen opvoerpomp tussen? Dat willen sommige types ook hebben namelijk. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Moet het een hogedruk brandstofpomp zijn? Ik heb namelijk nog een gloednieuwe liggen. Gekocht voor m'n Golf, maar bleek 'm niet nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:47

Aight!

'A toy robot...'

Ik heb trouwens ook nog een vraagje, heb mijn 440 nu sinds januari, maar steeds als ik rij, voornamelijk s'avonds dan zie je dat mijn licht knippert, alsof hij meedraait met de toeren van de motor. Kan dit komen dat mijn dynamo misschien versleten is? Het is niet echt uit/aan, maar er zit een bepaald ritme in.

Vandaag weer eens getankt, heb ik zomaar 1:14 gereden. En dat zelfs een keer de 170 te hebben aangetikt, al moet ik wel zeggen dat ik ook rij als een ouwe Volvo rijder :P

Nog altijd happy met de 440 en ik moet toch echt eens foto's gaan maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:40
Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2012 @ 20:14:
ANWB man is langsgeweest. Die zei benzinepomp. Alle elektriciteit doet het, hij spoot met iets in de luchtdinges en hup gelijk lopen. Ik hoor de benzinepomp ook niet zoemen. ANWB man heeft er nog een paar tikken op gegeven, maar mocht niet baten helaas. Benzinepomp is er vorige week ingezet, was een gebruikte ivm tijd en absurd hoge nieuwprijs, maar ik kreeg het advies van de ANWB man om een nieuwe te kopen, dus ik denk dat ik maar een walbro ergens vandaan haal, die schijnen beter dan OEM te zijn en die zijn ook goedkoper dan 480 euro..
Heb je het relais wel overbrugd dan? Als je brandstofpomp geen stroom krijgt doet ie het nog steeds niet :) (het is echt een zeer vaak voorkomend probleem)

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bart-Willem schreef op maandag 05 maart 2012 @ 23:28:
Zijn 2 versies ja, het zal ook weer Volvo- en Bels/Zweeds-eigen zijn om het willekeurig door elkaar heen te gebruiken. :+ Die zooi gaat niet eens op bouwjaar of series, maar gewoon wat ze op dat moment voorradig hadden. :P Beetje hetzelfde verhaal als met de remmerij van een 740 (12 van de 18 combinaties heb ik al kunnen ontcijferen, nu de logica van de laatste 6 zien te achterhalen). :/

Maar er zit geen opvoerpomp tussen? Dat willen sommige types ook hebben namelijk. :P
Opvoer pomp heb ik niet gezien, zou niet weten waar die moet zitten. Maar wat ik begreep is dat er wel stroom aanwezig was bij de pomp zelf, maar kan altijd dat relais proberen te overbruggen, weet ik dat iig zeker. Ik neem aan dat het gewoon een intank is, lopen 2 dikke slangen en nog electriciteits bedrading wat in de tank gaat, waar nog een grote plastic draaidop om heen zit. Die zal wel los moeten om 'm uit de tank te kunnen halen.

Ik ga van het weekend eerst eens even kijken hoe het precies zit en dan op zoek naar een geschikte pomp. Ik zag bij ET een complete benzine pomp met omhulsel voor 120 euro, hoef je niks over te bouwen, dus als die past neem ik die denk ik. Veel goedkoper wordt het toch niet voor een nieuwe pomp, of ik moet er 1 uit de US halen en dan over gaan bouwen en 2 weken wachten voor ie hier is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Dan heb je inderdaad de standaard in-tank pomp. :P Gewoon die van ET pakken, uit de USA halen kan wel maar de laatste tijd is de kans steeds groter dat 't bij de douane aankomt en je dus extra BTW en invoerrechten betaalt. :(

Volvotips.com

Pagina: 1 2 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.