3XPER7 schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 00:26:
[...]
Denk je dan ook aan een HD 4770-like kaartje maar dan op 20nm? Met een HD 8770 zullen ze dat, lijkt mij iig, niet zo snel doen maar wellicht een HD 7770 refresh op 20nm (a la HD 8670 ofzo)? Your thoughts hierover, we hebben zoiets op 28nm namelijk niet gezien.
HD4770achtig kaartje zie ik wel zitten, maar dat gaat geen refresh van de Cape Verde zijn. Immers krijgen we in 2013 een Kaveri APU met een Cape Verder GPU aan boord. Dan zou die kaart qua performance nergens zijn.
Daarnaast is Cape Verde te klein om een productie procedé goed te testen. Cape Verde is op 28nm 123mm
2 groot. Op 20nm blijft hier nog maar z'n 63mm
2 van over. Dat is niks, ter vergelijking, de HD4770 was 132mm
2 groot. Pitcairn leent zich beter voor het verkennen van 20nm. Pitcairn is op 28nm 212mm
2 groot, op 20nm blijft hier z'n 108mm
2 van over.
Waarschijnlijk gaat geen van al deze kaarten het worden. Ik denk dat een nog uit te komen HD8000 serie kaart gebruikt gaat worden. Zodra de architectuur klaar is zullen ze deze kaart kunnen gaan bakken. Wat ze dus kunnen doen, is deze kaart in Q3 2012 al op 20nm te gaan
proberen te bakken. Deze kaart zal pas heel laat klaar zijn, immers gaan ze hier mee het productie procedé tegen het licht houden. Dat de eerste lading niet helemaal goed uitpakt is erg waarschijnlijk. Enfin, als men vindt dat het productie procedé klaar is voor productie dan pas zal men kaarten gaan maken die wij in de winkel te zien krijgen. Het kan dus zo zijn dat de chip die gebruikt is voor het verkennen van het 20nm productie procedé op de markt komt als HD9770. Dit zou -doordat de kaart al op 20nm gebakken werd voordat de andere HD9000 kaarten hierop werden gebakken- als eerste op de markt verschijnen. De andere HD9000 kaarten zouden dan wat later volgen.
Als dit klopt dan zou het kunnen dat de HD9000 kaarten een refresh van de HD8000 kaarten zijn. Het productie procedé waar ze op gebakken zijn zou dan dus het grootste verschil zijn met de voorganger.
Het zou begin (Q1) 2013 best wel kunnen. Immers is men sinds Q3 2012 al instaat om op 20nm te bakken bij TSMC. Een dergelijke kaart hoeft niet in grote getale op de markt te verschijnen. Het is namelijk ook niet de functie van die kaart om er geld aan te verdienen. Hij dient meer om het volgende productie procedé te verkennen en kennis op te doen zodat de kaarten die daarna komen daarvan kunnen profiteren.
20nm is te laat beschikbaar voor de HD8000 serie. Het is dus logisch om de HD8000 op 28nm te bakken omdat ze veel meer capaciteit ter beschikking hebben, ze anders te lang moeten wachten voordat de HD8000 serie überhaupt kunnen laten verschijnen en omdat de yields tegen zullen vallen t.o.v. 28nm. Ze zullen er voor hebben gekozen om de HD8000 serie Q4 2012 of Q1 2013 te release. Dan kun je dus niet wachten op 20nm. Wel kan men in Q1 2013 al een 20nm kaart op de markt brengen in de vorm van een HD4770.
Allemaal leuk en wel mijn verhaal, maar we zijn hier nu al aan het filosoferen wat we kunnen gaan verwachten van 20nm en HD9000 serie terwijl we nog niet eens weten wat de HD8000 serie ons gaat brengen. Sinterklaas heeft hiermee nu al genoeg speculaas voor komende Sinterklaas
Voor die speculaas doe ik het natuurlijk.