CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussie - Deel 124 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 20 Laatste
Acties:
  • 95.218 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Nee, de drivers zullen stabieler worden nou goed? Het is toch evident dat WHQL drivers stabieler zijn t.o.v. niet WHQL c.q. beta/hotfix drivers. Wel is het zo dat WHQL drivers vaak al iets verouderd zijn omdat ze het certificeringsproces hebben moeten doorlopen, slagen ze niet dan moeten er aanpassingen gedaan worden. Dit kost tijd met als gevolg dat games die net uit zijn vaak nog niet helemaal soepel lopen met de laatste nieuwe WHQL driver.

[ Voor 100% gewijzigd door madmaxnl op 02-06-2012 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:25

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten

AMD Radeon HD 7970 GHz Edition review uitgelekt

Afbeeldingslocatie: http://www.bouweenpc.nl/wp-content/uploads/2012/06/Specs.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.bouweenpc.nl/wp-content/uploads/2012/06/total.jpg
Bron.

Ik had toch wel verwacht dat AMD over de GTX 680 heen zou walsen. Maar wellicht krijgen we nog wat driver fixes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-07 00:36
Van dat plaatje vind ik AVP DX11 toch wel heel raar, hoe kan een overclock nu slecht zijn voor de prestaties..?
Overall ziet het er mooi uit maar ik vind die ene score toch wel vreemd.

Maja, dat AMD niet over de 680 heen walst is ook wel begrijpelijk, die kaart is immers veel later uitgebracht, na 4 maanden mag je ook wel wat prestatieverbetering hebben mag ik hopen.

@3XPER7

Ik doelde dan ook op de hoge resolutie, daar zit een verschil van 6%, en ik neem aan dat als er een meetfout in zit dat ze dan de test wel opnieuw gedaan zouden hebben..

[ Voor 19% gewijzigd door Yamotek op 02-06-2012 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Laatst online: 07-06 11:39
Het is geen noemenswaardig verschil te noemen, eerder een meetfout of meting binnen een bepaalde marge.. We hebben het hier over een verschil van minder dan een procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

3XPER7 schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 23:25:
Het is geen noemenswaardig verschil te noemen, eerder een meetfout of meting binnen een bepaalde marge.. We hebben het hier over een verschil van minder dan een procent.
Bij 1920*1080 ja, maar bij 2560*1600 is het 5,6%, direct veel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
Eindigde ook op .4 my bad, verkeerd gelezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Beetje vage keuze. Waarom em dan niet 7760 noemen of zo? Het is opzich wel mooi om een kaartje te kunnen kopen die geen 6P nodig heeft. Aan de andere kant heeft na genoeg elke PSU wel een of meer 6p stekkers.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 22:11
Om nog niet te beginnen over 2x Molex natuurlijk.

En inderdaad, maak er dan een 7760 van, of besluit dan tenminste om de oude versie de deur uit te doen. Maar dan heb je natuurlijk weer geen kaart zonder poweraansluitingen (heeft blijkbaar veel marketingwaarde). Of laat gewoon de mensen bij XFX en Asus en dergelijke het overklokken voor je regelen.

Trouwens, ik meen ergens gelezen te hebben dat PCI-e 2.0 sowieso al meer dan 75W mag leveren. Dan is het helemaal geen probleem meer natuurlijk.

Gelukkig is het nog net niet zo erg als de GT640, de GT640 en de GT640. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Inderdaad, wat dat betreft begint AMD steeds meer op nVidia te lijken. Wazige naamgeving die nergens op slaat. Enige verschil is dat nVidia veel beter is in het verkloten van de naamgeving dan AMD. Plus dat nVidia veel meer ervaring heeft in het verkloten van de naamgeving. Ze zijn er immers bekender mee dan AMD.

HD7760 naam was ideaal geweest als een dergelijke kaart als deze er toch moest komen. Ik zie namelijk geen rede voor een HD7750@900MHz met de "problematiek" die het nu met zich meebrengt.

[ Voor 23% gewijzigd door madmaxnl op 04-06-2012 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_O-

Drie totaal verschillende kaarten onder dezelfde naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2012 @ 22:05:
[...]

_O-

Drie totaal verschillende kaarten onder dezelfde naam.
Leuk hé, ideaal om consumenten mee op te lichten. Ja leuke jongens daar bij nVidia. Zelfs een goed ingelezen consument met verstand van zaken zal bij het kopen van een nVidia product zijn ogen goed open moeten houden. Dit laatste riekt naar een paradox :+

[ Voor 3% gewijzigd door madmaxnl op 04-06-2012 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
Astennu schreef op maandag 04 juni 2012 @ 19:11:
[...]

Beetje vage keuze. Waarom em dan niet 7760 noemen of zo? Het is opzich wel mooi om een kaartje te kunnen kopen die geen 6P nodig heeft. Aan de andere kant heeft na genoeg elke PSU wel een of meer 6p stekkers.
Omdat het wezenlijk geen andere chip is? Net als die HD 7970 GHz Edition. Die gaat als het goed is ook uiteindelijk gewoon de HD 7970 vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Ja maar daar heb je nog een verschil in de naam, namelijk de HD7970 en de HD7970 GHz Edition. Bij de HD7750 en HD7750, ja welke is het nu, heb je enkel en alleen een verschil in de specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
Radeon HD 7750 .9G Edition? :+ :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-09 09:15

Darkasantion

Just keep swimming!

Over 900 Edition :P ?

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarrack
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-04-2023
update over de powercolor 7970 x2, deze kaart gaat 1200$ kosten (http://www.techpowerup.co...-X2-Devil-13-Surface.html)

HIS heeft ook een 7970x2 klaar (http://www.tweaktown.com/...rd_at_computex/index.html)

Ziet er leuk uit maar damn die prijs :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prijs gaat indd nergens over maar zal dat niet zijn omdat het van die special item zijn?
Ik verwacht dat de AMD 7990 wel weer inder de gtx690 komt te liggen qua prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarrack
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-04-2023
Dat hoop ik, want als deze prijstrend doorgaat betalen we over 3 jaar 1000 euro voor een midrange gpu lol

/offtopic

Powercolor verwacht dat de devil13 kaart eind juli in de winkels te verkrijgen is.
HIS verwacht al eerder de kaart op de markt te brengen. Over de HIS kaart heb ik overigens nog geen prijzen weten te vinden.

Ik ben benieuwd naar de andere partners en de prijsontwikkeling.

[ Voor 58% gewijzigd door Zarrack op 08-06-2012 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Je moet niet gaan rekenen in prijs per categorie-die-wij-erop-kleven (zoals mid-end, high-end en top-end), maar in prijs per absolute prestaties. Die is gestaag aan het verbeteren. Dat een kaart met ~2000 shaderprocessors - of hoe het ook mag heten - even high-end beschouwd wordt als een HD4870 van vier jaar terug die maar 800 van die dingen bezat, daar ligt de fout bij ons. De productiekost is hoger, transistorbudget en verbruik liggen ook hoger. Dat de verschillen binnen de perken blijven, dat is alleen maar mogelijk omdat het productieproces verkleint, maar dan nog. Grafische prestaties zijn er met rasse schreden op vooruit gegaan, nu is voor FullHD een grafische kaart van €200 dik voldoende, terwijl we vroeger blij waren met 800x600x16bit (Voodoo2) terwijl onze schermen al veel hogere resoluties aankonden. Nu zit het verschil tussen een €200- en een €500-kaart in hoe hoog we AA en AF kunnen inschakelen, wat voor dat prijsverschil nogal insignificant is.

Soit, tot daar mijn rant over hoe hardware de laatste jaren onnodig krachtig is geworden en dat wij - suckers die we zijn - toch de indruk blijven krijgen dat het nódig is om er toch nog zoveel geld tegenaan te smijten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
Ik vraag me wel af hoe betrouwbaar die bron is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:48
Powercolor met een HD7970X2, zonder backplate... my oh my... het ziet er niet uit!

HD5970 en HD6990 met een backplate:
Afbeeldingslocatie: http://images.hardwarecanucks.com/image//skymtl/GPU/HD6990/HD6990-11.jpg

En dan een Powercolor ''Devil'' HD7970X2 met dit aan de achterkant:
Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/img/12-06-05/51c.jpg

Terwijl HIS wel degelijk er een backplate op schroeft (niet dat het zo goed zichtbaar is, maar hij zit er wel!):
Afbeeldingslocatie: http://images.tweaktown.com/news/2/4/24453_2_his_world_s_first_with_radeon_hd_7970_x2_video_card_at_computex_full.jpg

EDIT: hier hebben we de achterkant van de HIS:
Afbeeldingslocatie: http://assets.hardwarezone.com/img/2012/06/his-7970-x2-3.jpg

Een beauty! :9~ O+ *O*

[ Voor 11% gewijzigd door Jorn1986 op 08-06-2012 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
Wat maakt die backplate deze serie nou uit? Dat heeft geen enkel reference model uberhaupt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
3XPER7 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 17:42:
Ik vraag me wel af hoe betrouwbaar die bron is..
Niet, maar uit heel veel hoeken horen we dat er AMD hardware in de next gen consoles gaat zitten. Met enige zekerheid kan dus wel gesteld worden dat het dus i.i.g. om AMD hardware gaat. Daarnaast kan gesteld worden dat een Kaveri APU zich prima kan lenen voor een console.

Een Kaveri APU is veel goedkoper dan een Cell chip en een losse speciaal gemaakte GPU. Immers geldt voor Kaveri APUs dat de oplagen ervan veel groter is dan specifiek voor console gemaakte chips.

[ Voor 18% gewijzigd door madmaxnl op 08-06-2012 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

madmaxnl schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 20:25:
[...]

Niet, maar uit heel veel hoeken horen we dat er AMD hardware in de next gen consoles gaat zitten. Met enige zekerheid kan dus wel gesteld worden dat het dus i.i.g. om AMD hardware gaat. Daarnaast kan gesteld worden dat een Kaveri APU zich prima kan lenen voor een console.

Een Kaveri APU is veel goedkoper dan een Cell chip en een losse speciaal gemaakte GPU. Immers geldt voor Kaveri APUs dat de oplagen ervan veel groter is dan specifiek voor console gemaakte chips.
Ik zou het wel erg gaaf vinden als het AMD lukt om een APU in de PS4 te krijgen. Verder lijken mij deze specs ook best ok. 7900 GPU. Allemaal niet te verkeerd.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Ik denk dat, dat wel gaat lukken. Immers is Bulldozer architectuur erg gebaat bij software die goed is geoptimaliseerd. De benchmarks e.d. die wij hebben gezien vallen weliswaar tegen maar voor consoles is die denk ik wel goed. Daarnaast is één chip CPU+GPU=APU heel geschikt voor consoles. Daarnaast kan de consolebouwer ervoor kiezen een extra AMD GPU naast te plaatsen waardoor je crossfire krijgt. Ook daarvan zijn wij niet erg te spreken i.v.m. drivers en niet goede scaling, in sommige gevallen, maar bij consoles valt dit heel erg anders uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:48
3XPER7 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 19:52:
Wat maakt die backplate deze serie nou uit? Dat heeft geen enkel reference model uberhaupt.
Alleen enkele ''exclusives'' zoals de ASUS DC2T serie kaarten en dus deze HIS HD7970X2 kaart hebben een backplate in de HD7xxx-serie kaarten... het is gewoon zonde qua looks van die kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Help!!!! schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 21:24:
[...]

Ik zou het wel erg gaaf vinden als het AMD lukt om een APU in de PS4 te krijgen. Verder lijken mij deze specs ook best ok. 7900 GPU. Allemaal niet te verkeerd.
Lijkt mij vrij onrealistische om een GPU a la Tahiti in de PS4 te zien.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Maar een APU is wel realistische, what say you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

-The_Mask- schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 21:58:
[...]

Lijkt mij vrij onrealistische om een GPU a la Tahiti in de PS4 te zien.
Waarom vindt je dat onrealistisch ?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over hardware in de ps3 is allemaal nonsens, dit hebben ze bij sony ook geroepen. Ze hebben zelf gezegd dat er nog niets over de componenten is vrij gegeven en wat op het net staat zou allemaal niet zo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snorro
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 13:07
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 12:47:
Over hardware in de ps3 is allemaal nonsens, dit hebben ze bij sony ook geroepen. Ze hebben zelf gezegd dat er nog niets over de componenten is vrij gegeven en wat op het net staat zou allemaal niet zo zijn.
Kan Sony bij hoog en bij laag beweren, maar de hardware in de ps3 is bij mij bekend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Help!!!! schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 22:12:
[...]

Waarom vindt je dat onrealistisch ?
Te hoge dp performance die niet echt nodig is in consoles. Om het te generaliseren is GPGPU voor consoles is niet echt nodig. Let wel, GPGPU kan wel handig zijn voor consoles want physics berekeningen en raytracing zijn erg mooi voor op consoles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat gedoe over de hardware van de volgende generatie hardcore consoles is sowieso nogal twijfelachtig. Een console wordt meestal 9 tot 12 maanden voor de release aangekondigd, soms wat korter (360 was 6 maanden, MS had haast). Bij gebrek aan aankondigingen op de E3 afgelopen week betekent dat, dat we ze dit jaar niet meer gaan zien. Voorjaar 2013 is in theorie mogelijk, maar reëel gesproken is najaar/winter 2013 de eerstvolgende optie. Dat betekent dat de release van die generatie nog pakweg anderhalf jaar (minimaal) van ons verwijderd is.

Het is maar de vraag in hoeverre de hardware al uitgekristalliseerd is, laat staan dat daar publiek iets over bekend wordt. Alles is volledig dichtgetimmerd met NDA's. Er wil nog wel eens iets uitlekken, maar niet anderhalf jaar van te voren. Alles wat er nu naar voren komt is niets anders dan speculatie, vaak geschreven om pageviews te scoren. Leuk voor als je je verveelt, maar neem het a.u.b. niet al te serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcatha
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05-2022
zo ver bekend is de chip van de 360 al een redelijke tijd in productie.(oban of oblan) Waarschijnlijk krijgen/hebben de developers al wat.
maar dat past prima in de plaatje van een launch rond eind 2013 op zijn vroegst.
Vergeet niet dat MS en Sony zo lang mogelijk winst willen maken met de huidige consoles zeker ze nu pas echt winstgevend zijn en ze zo ver ik weet nog niet alle investeringen die ze gedaan hebben eruit gehaald hebben.
Ik verwacht de announcements rond de volgende e3 eigenlijk en dan een wat intensiever reclame camapgne in a kortere tijd voor eind 2013 wanner dan de launch waarschijnlijk zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2012 @ 04:42:
Dat gedoe over de hardware van de volgende generatie hardcore consoles is sowieso nogal twijfelachtig. Een console wordt meestal 9 tot 12 maanden voor de release aangekondigd, soms wat korter (360 was 6 maanden, MS had haast). Bij gebrek aan aankondigingen op de E3 afgelopen week betekent dat, dat we ze dit jaar niet meer gaan zien. Voorjaar 2013 is in theorie mogelijk, maar reëel gesproken is najaar/winter 2013 de eerstvolgende optie. Dat betekent dat de release van die generatie nog pakweg anderhalf jaar (minimaal) van ons verwijderd is.

Het is maar de vraag in hoeverre de hardware al uitgekristalliseerd is, laat staan dat daar publiek iets over bekend wordt. Alles is volledig dichtgetimmerd met NDA's. Er wil nog wel eens iets uitlekken, maar niet anderhalf jaar van te voren. Alles wat er nu naar voren komt is niets anders dan speculatie, vaak geschreven om pageviews te scoren. Leuk voor als je je verveelt, maar neem het a.u.b. niet al te serieus.
Een game maken duurt best wel lang, de developers hebben dus al veel eerder een prototype nodig. Wat kan is dat men nu relatief grote chips op 28nm heeft gepakt die t.t.v. de release in de uiteindelijke versie op 22nm gebakken zullen worden. De architectuur e.d. veranderd niet, enkel alleen de productiekosten en stroomverbruik.

Het zou dus al best kunnen dat het een en het ander al bekent is, daarnaast kan het best dat AMD, nVidia, Intel, ARM of een andere potentiële kandidaat zelf prototypes heeft geleverd van zijn eigen chips die ze graag willen leveren voor de consoles.

Daarnaast zou in het specifieke geval van AMD zelfs gebruikt gemaakt kunnen worden van twee lossen chips die uiteindelijk op 22nm als APU zullen verschijnen. Bijvoorbeeld een Octacore-Bulldozer CPU en een Pitcairn GPU (HD7870). Op 22nm zou dit ongeveer 280mm2 groot worden (APU). Dit zou lager uitvallen als men de L3 cache weglaat. De grote is dus prima te doen met het oog op de yields, productiekosten en warmte ontwikkeling. Speculatiever dan dit wordt het jammer genoeg niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
AMD's "Serious Gaming Starts Here" Radeon HD 7870 lijkt me ook niet onlogisch. Kijkend naar de PS3 past dat wel enigzins in het plaatje qua verbruik en zeker qua diesize (het eerste model PS3 van voor de refresh had een RSX gpu met een diesize van ~258 mm2, de HD 7870 houdt het op 212 mm2).

Maar het blijft natuurlijk speculaas :Y

[ Voor 6% gewijzigd door Fid3lity op 10-06-2012 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Ja maar ik denk dat ze tegenwoordig niet meer weg komen om een console voor 600 euro te verkopen. Voor zoveel is de PS3 in het begin ook over de toonbank gegaan. Zelfs met die prijs maakte ze er verlies op. Er zijn twee dingen waar ze tegenwoordig niet meer mee wegkomen; dat is de prijs ansich en het feit dat ze er verlies op draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door madmaxnl op 10-06-2012 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

madmaxnl schreef op zondag 10 juni 2012 @ 16:38:
[...]

Een game maken duurt best wel lang, de developers hebben dus al veel eerder een prototype nodig.
Als je alles netjes wil optimaliseren en de hardware goed wil gebruiken wel ja, maar het kan ook anders. Als je van te voren een indicatie hebt van het performanceniveau waar de consolebouwer op mikt kun je een game daar op ontwerpen. Die zal absoluut niet het onderste uit de kan halen, dat is dan ook meteen de reden dat launchgames dat nooit doen en er vaak ook slechter uit zien dan de tech demo's van de consolebouwer zelf.

In de praktijk komt dat prototype zo'n 9-12 maanden voor de release, dan zijn de developers al aan hun game begonnen. Niet optimaal, maar voor de consolebouwer is het nou eenmaal te kostbaar om een ontwerp wat al af is op de plank te laten liggen omdat de games nog niet klaar zijn.
Wat kan is [..]
Het zou dus al best kunnen dat [..]
Daarnaast zou [..] gebruikt gemaakt kunnen worden van [..]

Speculatiever dan dit wordt het jammer genoeg niet ;)
Inderdaad. ;) Het is leuk om over te speculeren maar het is echt niet meer dan dat. m.i. Wordt er toch te veel waarde gehecht aan de artikelen die naar boven komen drijven. We weten nog helemaal niets over de volgende generatie hardcore consoles, zo simpel is het.
madmaxnl schreef op zondag 10 juni 2012 @ 21:08:
Er zijn twee dingen waar ze tegenwoordig niet meer mee wegkomen; dat is de prijs ansich en het feit dat ze er verlies op draaien.
Die prijs zou ik niet zo zeker van zijn. Early adopters zijn vaak prima bereid om hoge prijzen te betalen. Ook in andere markten zie je dat premium merken hoge prijzen kunnen vragen.

Verlies maken op een console is heel normaal. Consolebouwers verdienen hun geld met aandeel per verkochte game (ca. 10 euro bij westerse prijzen), dat compenseert het verlies per verkochte console. Het idee is om de prijs van een console relatief laag te houden. Hoe meer consoles verkocht hoe groter de markt voor de games voor die console, hoe meer games er verkocht worden, hoe meer geld de consolebouwer aan die games verdient.

Ik denk niet dat dat met de komende generatie gaat veranderen. De custom hardware van consoles is duur, als ze dat tegen kostprijs of met winst moeten gaan verkopen kom je uit bij prijsstelling vergelijkbaar met of zelfs hoger dan PC's. Dat is in de consolemarkt niet haalbaar.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2012 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2012 @ 23:13:

Verlies maken op een console is heel normaal. Consolebouwers verdienen hun geld met aandeel per verkochte game (ca. 10 euro bij westerse prijzen), dat compenseert het verlies per verkochte console. Het idee is om de prijs van een console relatief laag te houden. Hoe meer consoles verkocht hoe groter de markt voor de games voor die console, hoe meer games er verkocht worden, hoe meer geld de consolebouwer aan die games verdient.
offtopic:
Klopt, hiervan ben ik op de hoogte, maar gezien de economische tijden en economische situatie waar bijvoorbeeld Sony in verkeerd kan ik niet anders concluderen dan dat er aan deze aanpak veel haken en ogen zitten.

De game markt was t.t.v. de Xbox360 en PS3 heel erg in opkomst. Nu is het allemaal wat meer gesetteld met als gevolg dat men niet meer één twee drie een nieuwe console koopt maar eerder bij een oude PS3 of Xbox360 blijft. Er is geen enkele rede om over te stappen op een nieuwe console, enkel en alleen de grapichs zijn beter (dat was t.t.v. de PS2 en Xbox anders, internet aansluiting was het grote verschil, de PS2 had deze bijvoorbeeld ook, maar bijna niemand gebruikte het terwijl nu iedereen online gamed met zijn console). Ze zullen mensen wel proberen over te halen met titels die alleen op de nieuwe console uitkomen. Probleem is dat heel erg veel titels ook nog gewoon op de oude consoles blijven uitkomen. Enfin, als jij een hele collectie aan games hebt liggen voor je oude Xbox360 en graphics je niet zo veel interesseren dan stap je niet over. Ik denk dat een heel erg groot percentage van de huidige console bezitters niet zo geïnteresseerd is in graphics, anders waren het wel PC gamers.

Daarnaast, Sony is nog maar 1/4 van wat het was in 2007 (t.t.v. de PS3 launch). Ze hebben nu niet meer zoveel vlees op de botten als toen. Een verlieslijdende console in de markt zetten met de hoop er in de toekomst geld mee te gaan verdienen is nu niet echt strategisch verantwoord. Microsoft daarentegen kan zich dit wel veroorloven. Het is dus heel aannemelijk dat de rollen omgekeerd gaan zijn deze keer; Microsoft die deze keer de duurdere en technisch betere console op de markt zet terwijl Sony een goedkopere en technische mindere console op de markt zet. Ik zie Sony het console strijdtoneel nog wel eens verlaten, ze zijn nu zelfs kleiner dan Nintendo. Tegen het ecosysteem dat Microsoft om zijn huidige en zeker volgende Xbox heen bouwt zal men gewoon niet kunnen concurreren. Microsoft heeft namelijk wel een sterk ecosysteem(zie 1 en 2) net als Apple en Google bijvoorbeeld.

[ Voor 3% gewijzigd door madmaxnl op 11-06-2012 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Opnieuw enorm speculatief. Je weet het allemaal leuk te beredeneren, maar het hangt aan elkaar van aannames en theoriën van eigen fabrikaat. Ik kan daar wel op ingaan, maar waar het mij nou juist om ging is dat er aan dat soort speculaties te veel waarde gehecht wordt. Wat mij betreft hoeven we niet iedere theorie waarvan iemand de moeite heeft genomen het op een website te posten serieus te nemen, als duidelijk is dat het 100% speculatie is. Zoals je zelf aantoont zijn wij ook prima in staat theoriën te bedenken, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook waar is. ;)

Enfin, we zijn al bezig in offtopic tags dus het lijkt me een mooi moment om het er verder bij te laten, we hoeven Ed_L niet van werk te voorzien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Consolegamers houden niet van graphics? Zelfs als redelijk verstokte PC-speler moet ik daar een beetje om lachten. Kijk alleen maar naar de reviews en commentaren als er een spel uitkomt dat iets meer (of juist minder) lijkt te doen dan z'n concurrenten. Het speelt wel degelijk en roepen dat men er niet om zou geven is een oversimplificatie van jewelste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Ja Camacha ik generaliseerde, enfin er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in; namelijk dat de gemiddelde console gamers minder om grapichs geeft dan PC gamers. Hierbij worden de Habbo Hotel, Runescape noobs en ander krapuul niet meegerekend als PC gamer ;)
Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2012 @ 06:09:
offtopic:
Je weet het allemaal leuk te beredeneren, maar het hangt aan elkaar van aannames en theoriën van eigen fabrikaat.
Tja, originaliteit staat bij mij hoog in het vaandel ;) Andere mensen na lullen is zo makkelijk. Je kunt het beter zelf fout hebben en er van leren dan iemand anders na praten die het bij het goede eind heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door madmaxnl op 11-06-2012 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
TomasH schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 22:06:

AMD Radeon HD 7970 GHz Edition review uitgelekt

[afbeelding]
[afbeelding]
Bron.

Ik had toch wel verwacht dat AMD over de GTX 680 heen zou walsen. Maar wellicht krijgen we nog wat driver fixes.
Ik zie em nu pas. Maar not to bad :) ben vooral benieuwd wat het verbruik doet. En wat de V-GPU voor de chip zal zijn.
Ik had zelf 1000 MHz of 1050 verwacht. Dit is wel een mooie boost tov de standaard kaart. Op deze manier staat hij goed tov de GTX680. Waar de standaard 7970 het prima doet tov de GTX670.

Ik verwacht zelf dat de winst wat hoger is dan hier in de slides want die resultaten kloppen imo niet allemaal. bv AVP gewoon 6% trager. Dat klopt natuurlijk niet.

http://nl.hardware.info/n...on-hd-8000-gpus-duiken-op

De buren hebben gelinkt naar domainhaber over de HD8xxx. Zegt niet veel maar wel leuk dat de geruchten weer op gang beginnen te komen.

Ik hoop zelf dat AMD GCN wat tweaked. En vooral de HD89xx beter uitbalanceerd. De HD78xx was erg mooi maar de HD79xx in verhouding minder. Ik denk dat een krachtigere front end daar kan helpen. Want de HD78xx had het frondend van de HD79xx alleen minder shaders en iets hogere clocks. Het resultaat mocht er zijn. Een kaart die de HD7950 in sommige gevallen kan verslaan.

Als ze de HD78xx nu eens pakken. De Architectuur tweaken. Die chip 2x doen. dus een 2560+ shaders de geheugen bus gewoon weer 384 maken en dan heb je denk ik een mooie kaart. Tenzij ze met de GK110 willen concurreren. Dan zal er denk ik nog een schepje boven op moeten richting de 3000 shaders. Maar dan wordt je chip ook erg groot. Aangezien het een GPGPU architectuur is. Echter is de GK110 dat ook. Maar die zal een stuk krachtiger zijn dan de GTX680. Ik gok toch eigenlijk wel op een 50%-60% sneller. Maar dat is een gok :)

[ Voor 40% gewijzigd door Astennu op 12-06-2012 17:14 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

AMD werkt aan drie nieuwe HD 7900 kaarten

Dit is natuurlijk allemaal niets nieuws, maar volgens deze geruchten komt er een HD 7930 ipv een HD 7890.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
3XPER7 schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 17:30:

AMD werkt aan drie nieuwe HD 7900 kaarten

Dit is natuurlijk allemaal niets nieuws, maar volgens deze geruchten komt er een HD 7930 ipv een HD 7890.
Die HD7930 zou in sommige gevallen heel oninteressant kunnen worden. Aangezien de HD7870 de HD7950 af en toe al verslaat. Dit zal met de HD7930 alleen maar erger worden. Ik vraag me echt af wat het nut van die kaart zou zijn. En of die wel echt gaat komen.

Het wordt dan meer een HD5830. Gewoon niet nuttig. Slecht in balans. Hoog verbruik. En relatief duur. Maar we zullen het zien.

[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 12-06-2012 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Astennu schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 17:06:
Als ze de HD78xx nu eens pakken. De Architectuur tweaken. Die chip 2x doen. dus een 2560+ shaders de geheugen bus gewoon weer 384 maken en dan heb je denk ik een mooie kaart.
Denk je dat 22nm op tijd gereed is voor de 8 serie? Zou wel fijn zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Is die sowieso niet.

Kan trouwens niemand meer naar de bron wijzen, bij iets nieuws. Die copy paste met google translate of met fouten vertaalde berichten van HWI bedank ik voor. :P

[ Voor 80% gewijzigd door -The_Mask- op 12-06-2012 19:38 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 18:34:
Het wordt dan meer een HD5830. Gewoon niet nuttig. Slecht in balans. Hoog verbruik. En relatief duur. Maar we zullen het zien.
Misschien is dat ook wel het antwoord; geld krijgen voor gare chips waar je anders niets meer mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Astennu schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 18:34:
[...]

Die HD7930 zou in sommige gevallen heel oninteressant kunnen worden. Aangezien de HD7870 de HD7950 af en toe al verslaat. Dit zal met de HD7930 alleen maar erger worden. Ik vraag me echt af wat het nut van die kaart zou zijn. En of die wel echt gaat komen.

Ik denk dat een HD7930 er pas komt als ze genoeg gare Tahiti chips hebben opgespaard. Een HD7930 mag dan weliswaar volledig verkeerd in de markt vallen. Het is nog altijd beter -zoals Camacha zegt- geld te vangen voor chips die anders gewoon de prullenbak in waren beland
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 19:32:
[...]

Denk je dat 22nm op tijd gereed is voor de 8 serie? Zou wel fijn zijn natuurlijk.
Lijkt me niet, TSMC gaat helemaal niet voor 22nm en 20nm zal pas halverwege 2013 interessant worden.
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/1322647012.jpeg
Ook GF heeft geen 22nm op de planning staan en zij zeggen zelfs pas tegen 2014 20nm uit te kunnen persen.
Afbeeldingslocatie: http://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2012/01/GF28-20nm-640x433.jpg

Dat Intel nu al 22nm heeft hoeft niet meteen te betekenen dat andere fabrikanten überhaupt in de buurt kunnen komen. Intel loopt namelijk voor en dat hebben ze altijd al gedaan en dat heeft ze soms gered. De productie procedé voorsprong gaan ze niet zomaar afstaan. Ze zijn waarschijnlijk van plan dit voordeel te uit te buiten in de mobiele markt. Ze hebben de productie procedé voorsprong i.i.g. niet meer nodig om voor te blijven op AMD.
Afbeeldingslocatie: http://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2012/01/TransistorLeadership-640x371.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
Precies, die HD 6930 heeft ook ontiegelijk lang op zich laten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

madmaxnl schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 19:53:
[...]

Ik denk dat een HD7930 er pas komt als ze genoeg gare Tahiti chips hebben opgespaard. Een HD7930 mag dan weliswaar volledig verkeerd in de markt vallen. Het is nog altijd beter -zoals Camacha zegt- geld te vangen voor chips die anders gewoon de prullenbak in waren beland

[...]

Lijkt me niet, TSMC gaat helemaal niet voor 22nm en 20nm zal pas halverwege 2013 interessant worden.
[afbeelding]
Ook GF heeft geen 22nm op de planning staan en zij zeggen zelfs pas tegen 2014 20nm uit te kunnen persen.
[afbeelding]

Dat Intel nu al 22nm heeft hoeft niet meteen te betekenen dat andere fabrikanten überhaupt in de buurt kunnen komen. Intel loopt namelijk voor en dat hebben ze altijd al gedaan en dat heeft ze soms gered. De productie procedé voorsprong gaan ze niet zomaar afstaan. Ze zijn waarschijnlijk van plan dit voordeel te uit te buiten in de mobiele markt. Ze hebben de productie procedé voorsprong i.i.g. niet meer nodig om voor te blijven op AMD.
[afbeelding]
Mooi overzicht!

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Dan kan of gaat AMD toch ook geen 2x zo grote chip maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 19:32:
[...]

Nee 28nm is nog steeds een groot probleem. 22nm is hooguit eind 2013 maar ik gok eerder 2014. Kan best dat ze dan meteen naar 20nm gaan.
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 19:37:
[...]

Misschien is dat ook wel het antwoord; geld krijgen voor gare chips waar je anders niets meer mee kan.
Dat zou inderdaad kunnen. Ik weet niet hoe het bij deze gen is. Bij de 6950's kon bijna alles op 6970 shaders draaien.
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 20:13:
[...]

Je bedoelt denk ik 2x zo veel transistors. 2x zo groot wil je niet want dan zit je over de 700mm2. Iets groter zou nog kunnen.

Ik weet niet of AMD nog een echte tegenhanger van de GK110 wil maken alla 500mm2. een +- 3000 shader GCN kaart zou daar wel in de buurt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Astennu schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 20:54:
Je bedoelt denk ik 2x zo veel transistors. 2x zo groot wil je niet want dan zit je over de 700mm2. Iets groter zou nog kunnen.

Ik weet niet of AMD nog een echte tegenhanger van de GK110 wil maken alla 500mm2. een +- 3000 shader GCN kaart zou daar wel in de buurt komen.
2x zoveel transistors is ongeveer 2x zo groot op hetzelfde proces toch? Niet alles hoeft verdubbelt te worden, maar toch.

[ Voor 5% gewijzigd door Olaf van der Spek op 12-06-2012 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 21:11:
[...]

2x zoveel transistors is ongeveer 2x zo groot op hetzelfde proces toch? Niet alles hoeft verdubbelt te worden, maar toch.
Dan wel ja. Maar Tahiti was al 389 dus dat gaat em niet worden. Want dan hebt je het over een chip van 758mm2 dat is gewoon te groot. De grootste gpu's zaten volgens mij rond de 600mm2. GK110 zou iets van 500-550 worden. En dat is ook wel de max als je het mij vraagt. Dus AMD zou nog een stapje kunnen doen. Maar de vraag is of ze dat willen. Als ze GK110 willen bijhouden of willen verslaan zullen ze wel naar 500 moeten. Of ze moeten iets heel slims bedenken :D

Het meeste moet wel verdubbelt worden. Front end is nu al zwak. Alleen de mem bus hoeft niet perse mits je je geheugen nog wat hoger clockt. Al zal daar niet heel veel rek meer in zitten. Dus dan zou je eventueel een 512 bit bus willen.

[ Voor 14% gewijzigd door Astennu op 12-06-2012 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
3XPER7 schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 19:55:
Precies, die HD 6930 heeft ook ontiegelijk lang op zich laten wachten.
De HD7930 zal wel nog langer op zich laten wachten aangezien ze minder Tahiti kaarten kunnen verkopen en dus minder Tahiti chips maken met als resultaat een veel lagere oplagen baggeren Tahiti chips die zich nog zouden kunnen lenen voor een HD7930. Ze hebben minimaal een aantal baggeren Tahiti chips nodig om het maken van een HD7930 rendabel te maken. Vaak zie je dat ze bij een te kleine oplagen de kaart maar in één regio uitbrengen.
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 20:13:
[...]

2x zo groot als Pitcairn kan makkelijk. Die zou bij een exact dubbel uitgevoerde Pitcairn 424mm2 groot zijn. Aangezien ze geen exact dubbel uitgevoerde Pitcairn uitbrengen valt lager uit. Logisch want niet alles hoeft dubbel uitgevoerd te worden. Zo zou er bijvoorbeeld geen twee 256bits geheugen bussen in zitten maar één enkele 386bits geheugen bus die kleiner is dan twee 256bits geheugen bussen. UVD en dat soort ongein hoeft ook niet dubbel uitgevoerd te worden.

Het kan dus best dat we een HD8000 kaart gaan zien met 2560 shaders.
Nee 28nm is nog steeds een groot probleem. 22nm is hooguit eind 2013 maar ik gok eerder 2014. Kan best dat ze dan meteen naar 20nm gaan.
Heb je de roadmaps niet gezien, 22nm wordt overgeslagen en men gaat direct over op 20nm welke bij TSMC tegen het einden van 2012 al beschikbaar is voor "risico" productie. Ik denk dat we midden 2013 toch al wel kaarten op 20nm gaan zien. Ik denk dat AMD nog voor het einde van dit jaar zijn HD8000 serie uit heeft gerold, welke nog op 28nm gebakken zullen gaan worden, om midden 2013 te beginnen met de uitrol van hun HD9000 serie welke op 20nm gebakken zal gaan worden.
Plusminus 3000 shaders is makkelijk haalbaar. Pak een Tahiti chip, duw er 50% meer shaders bij, maak die frontend twee keer zo groot/goed. Et voilà je hebt waarschijnlijk een kaart die minimaal 50% sneller is dan een HD7970. Ik denk dat je dan nog wel ruim onder de 500mm2 zit. Zeker als ze nog her en der het productie procedé en de architectuur efficiënter hebben gemaakt.
Astennu schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 21:21:
Het meeste moet wel verdubbelt worden. Front end is nu al zwak. Alleen de mem bus hoeft niet perse mits je je geheugen nog wat hoger clockt. Al zal daar niet heel veel rek meer in zitten. Dus dan zou je eventueel een 512 bit bus willen.
Ik denk dat enkel en alleen de front end bij de Tahiti chip nu veel te zwak is. Deze dubbel uitvoeren zou een oplossing kunnen zijn. De geheugen bus groter maken lijkt mij niet slim. Dit maakt je kaart meteen veel duurder. Hoeveel geheugen zet jij er dan op? 2GB of 4GB, in het geval van 2GB heb je waarschijnlijk te weinig en in het geval van 4GB te veel, dit geldt enkel en alleen voor de volgende generatie. Voor de huidige generatie is 2GB ideaal, 3GB is dan te veel. Ik denk dat Tahiti het prima had gedaan met een 256bits geheugen bus. Ik denk dat ze bij AMD ook wel vooruit hebben gekeken en Tahiti al met een 384bits geheugen bus hebben uitgevoerd zodat ze deze konden meenemen naar de volgende generatie.

Ik denk dus dat het volgende topmodel in de HD8000 serie ook een 384bits geheugen bus gaat krijgen die beter uitgaat vallen dan bij de HD79xx kaarten het geval was. 3GB gaat voor deze nieuwe kaart waarschijnlijk ook geen of i.i.g. minder overhead zijn. Nu is de 3GB voor de HD79xx kaarten zelfs in Crossfire+Eyefinity net te veel t.o.v. bijvoorbeeld de GTX680 met 2GB.

[ Voor 20% gewijzigd door madmaxnl op 12-06-2012 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
madmaxnl schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 22:36:
[...]

Heb je de roadmaps niet gezien, 22nm wordt overgeslagen en men gaat direct over op 20nm welke bij TSMC tegen het einden van 2012 al beschikbaar is voor "risico" productie. Ik denk dat we midden 2013 toch al wel kaarten op 20nm gaan zien. Ik denk dat AMD nog voor het einde van dit jaar zijn HD8000 serie uit heeft gerold, welke nog op 28nm gebakken zullen gaan worden, om midden 2013 te beginnen met de uitrol van hun HD9000 serie welke op 20nm gebakken zal gaan worden.
Denk je dan ook aan een HD 4770-like kaartje maar dan op 20nm? Met een HD 8770 zullen ze dat, lijkt mij iig, niet zo snel doen maar wellicht een HD 7770 refresh op 20nm (a la HD 8670 ofzo)? Your thoughts hierover, we hebben zoiets op 28nm namelijk niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Voor zo'n kaart ooit zal komen zijn we al weer zo'n 1,5 jaar verder, dus eerst maar eens de volgende generatie. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
3XPER7 schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 00:26:
[...]

Denk je dan ook aan een HD 4770-like kaartje maar dan op 20nm? Met een HD 8770 zullen ze dat, lijkt mij iig, niet zo snel doen maar wellicht een HD 7770 refresh op 20nm (a la HD 8670 ofzo)? Your thoughts hierover, we hebben zoiets op 28nm namelijk niet gezien.
HD4770achtig kaartje zie ik wel zitten, maar dat gaat geen refresh van de Cape Verde zijn. Immers krijgen we in 2013 een Kaveri APU met een Cape Verder GPU aan boord. Dan zou die kaart qua performance nergens zijn.

Daarnaast is Cape Verde te klein om een productie procedé goed te testen. Cape Verde is op 28nm 123mm2 groot. Op 20nm blijft hier nog maar z'n 63mm2 van over. Dat is niks, ter vergelijking, de HD4770 was 132mm2 groot. Pitcairn leent zich beter voor het verkennen van 20nm. Pitcairn is op 28nm 212mm2 groot, op 20nm blijft hier z'n 108mm2 van over.

Waarschijnlijk gaat geen van al deze kaarten het worden. Ik denk dat een nog uit te komen HD8000 serie kaart gebruikt gaat worden. Zodra de architectuur klaar is zullen ze deze kaart kunnen gaan bakken. Wat ze dus kunnen doen, is deze kaart in Q3 2012 al op 20nm te gaan proberen te bakken. Deze kaart zal pas heel laat klaar zijn, immers gaan ze hier mee het productie procedé tegen het licht houden. Dat de eerste lading niet helemaal goed uitpakt is erg waarschijnlijk. Enfin, als men vindt dat het productie procedé klaar is voor productie dan pas zal men kaarten gaan maken die wij in de winkel te zien krijgen. Het kan dus zo zijn dat de chip die gebruikt is voor het verkennen van het 20nm productie procedé op de markt komt als HD9770. Dit zou -doordat de kaart al op 20nm gebakken werd voordat de andere HD9000 kaarten hierop werden gebakken- als eerste op de markt verschijnen. De andere HD9000 kaarten zouden dan wat later volgen.

Als dit klopt dan zou het kunnen dat de HD9000 kaarten een refresh van de HD8000 kaarten zijn. Het productie procedé waar ze op gebakken zijn zou dan dus het grootste verschil zijn met de voorganger.
-The_Mask- schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 00:36:
Voor zo'n kaart ooit zal komen zijn we al weer zo'n 1,5 jaar verder, dus eerst maar eens de volgende generatie. ;)
Het zou begin (Q1) 2013 best wel kunnen. Immers is men sinds Q3 2012 al instaat om op 20nm te bakken bij TSMC. Een dergelijke kaart hoeft niet in grote getale op de markt te verschijnen. Het is namelijk ook niet de functie van die kaart om er geld aan te verdienen. Hij dient meer om het volgende productie procedé te verkennen en kennis op te doen zodat de kaarten die daarna komen daarvan kunnen profiteren.

20nm is te laat beschikbaar voor de HD8000 serie. Het is dus logisch om de HD8000 op 28nm te bakken omdat ze veel meer capaciteit ter beschikking hebben, ze anders te lang moeten wachten voordat de HD8000 serie überhaupt kunnen laten verschijnen en omdat de yields tegen zullen vallen t.o.v. 28nm. Ze zullen er voor hebben gekozen om de HD8000 serie Q4 2012 of Q1 2013 te release. Dan kun je dus niet wachten op 20nm. Wel kan men in Q1 2013 al een 20nm kaart op de markt brengen in de vorm van een HD4770.

Allemaal leuk en wel mijn verhaal, maar we zijn hier nu al aan het filosoferen wat we kunnen gaan verwachten van 20nm en HD9000 serie terwijl we nog niet eens weten wat de HD8000 serie ons gaat brengen. Sinterklaas heeft hiermee nu al genoeg speculaas voor komende Sinterklaas <+:)

Voor die speculaas doe ik het natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
madmaxnl schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 01:15:
[...]

Daarnaast is Cape Verde te klein om een productie procedé goed te testen. Cape Verde is op 28nm 123mm2 groot. Op 20nm blijft hier nog maar z'n 63mm2 van over. Dat is niks, ter vergelijking, de HD4770 was 132mm2 groot. Pitcairn leent zich beter voor het verkennen van 20nm. Pitcairn is op 28nm 212mm2 groot, op 20nm blijft hier z'n 108mm2 van over.
Oke, slecht gekozen voorbeeld maar het idee is duidelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom laat AMD gewoon niet de fabriekanten die OC kaarten maken van de HD7970? Ze komen nu zelf met OC kaarten maar zie daar het nut niet meer van in gezien de hd7970 zich al heeft bewezen, voor AMD zelf zal het dus niet mer zo vel nut hebben lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Omdat kaarten op hun stock snelheden vergeleken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje laat want mensen kijken nu toch meer naar OC versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 11:48:
Beetje laat want mensen kijken nu toch meer naar OC versies.
Kan je dat met cijfers bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, wel met een beetje logisch nadenken. OC kaarten zijn vaak goedkoper dan ref. kaarten, men koopt
vaker die OC kaarten en dat zie je heel veel terug in aankoop topics (niet alleen hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
Ja, want sowieso iedereen die een kaart koopt komt dat ook even melden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan prima een gemiddelde er uit halen van de mensen die het wel melden en dan doorrekenen naar de rest van de kopers die het niet melden. Gewoon logisch nadenken dan ben je geen cijfers nodig punt.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2012 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
Dat is wel erg kort door de bocht :')

Dat is net zoiets als zeggen.. In een klas van 30 (in land A) zitten 12 allochtonen en dat is dus 40% van de hele klas. De rest van de bevolking van land A zit niet in die klas, maar in een andere klas, nog niet op school, werkt, noem maar op. Vervolgens zeg jij, maar we weten van die 40% dus dat kunnen we doorrekenen over de mensen die niet in die klas zitten maar wel in land A wonen.

Dus: 40% van de bevolking van land A is allochtoon.

Of een iets minder politiek discutabel voorbeeld: van 30 klanten werd gekeken naar de gedane boodschappen op 1 dag. 20 van die klanten hadden een tros bananen gekocht, dat is 67%. Dit kun je natuurlijk gewoon doorrekenen zonder dat je weet of de andere 16 miljoen mensen wel eens bananen kopen, geen probleem. Dan zeg je gewoon, 67% van de mensen eet dagelijks een banaan, koopt wekelijks een tros bananen. Verzin het maar..

[ Voor 115% gewijzigd door Fid3lity op 13-06-2012 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-09 09:15

Darkasantion

Just keep swimming!

Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 13:11:
Je kan prima een gemiddelde er uit halen van de mensen die het wel melden en dan doorrekenen naar de rest van de kopers die het niet melden. Gewoon logisch nadenken PUNT
En jij hebt getallen die vermelden hoeveel mensen het wel/niet melden, en dan ook nog specifiek melden welk model ze gekocht hebben? Oftewel, je hebt totaal niks aan, kunt er wel statistieken van maken, maar daar heb je net zoveel aan als Rutte die zegt dat Wilders betrouwbaar is...

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 10:12:
Waarom laat AMD gewoon niet de fabriekanten die OC kaarten maken van de HD7970? Ze komen nu zelf met OC kaarten maar zie daar het nut niet meer van in gezien de hd7970 zich al heeft bewezen, voor AMD zelf zal het dus niet mer zo vel nut hebben lijkt mij?
Standaard 20% hogere clocks is best wel wat. Een nieuwe naam (liefst met een nieuw nummer) is dan wel duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3XPER7 schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 13:15:
Dat is wel erg kort door de bocht :')

Dat is net zoiets als zeggen.. In een klas van 30 (in land A) zitten 12 allochtonen en dat is dus 40% van de hele klas. De rest van de bevolking van land A zit niet in die klas, maar in een andere klas, nog niet op school, werkt, noem maar op. Vervolgens zeg jij, maar we weten van die 40% dus dat kunnen we doorrekenen over de mensen die niet in die klas zitten maar wel in land A wonen.

Dus: 40% van de bevolking van land A is allochtoon.
Het gaat hier wel om het aankopen van een bepaald bedrag, en wat je er dan voor terug krijgt, een beetje normaal mens koopt dan een goede OC kaart voor het zelfde geld ongeveer. Nu weet ik niet wat die kaaren gaan kosten maar je begijpt wel wat ik bedoel hoop ik.
Ik snap dus niet zo die appels met peren vergelijking, die 2 posts onder mij?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2012 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
* dubbelpost 8)7

[ Voor 97% gewijzigd door Astennu op 14-06-2012 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 10:12:
Inderdaad omdat reviews altijd stock kaarten pakken. nVidia heeft in het verleden ook nieuwe kaarten uitgebracht met hogere clocks. Soms met een nieuwe naam soms zonder.

Het nut is er wel want de GHz edition is vaak hoger geclockt dan de 7970 OC kaarten. Er zijn maar enkele kaarten die daar overheen gaan. En eventueel gaat het hier om beter gebinde chips en kunnen deze verder clocken. Het is sowieso niet weg als de hier door de GTX680 bij kunnen houden in dat geval zullen mensen weer sneller een HD79xx overwegen.
Olaf van der Spek schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 13:23:
[...]

Standaard 20% hogere clocks is best wel wat. Een nieuwe naam (liefst met een nieuw nummer) is dan wel duidelijker.
Ja ze hadden er van mij best HD7980 van mogen maken. Al zit de prestatie winst tussen de 10-15% echt heel veel is dat nu ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Astennu schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 07:58:
Ja ze hadden er van mij best HD7980 van mogen maken. Al zit de prestatie winst tussen de 10-15% echt heel veel is dat nu ook weer niet.
Nog wat hoger clocken, 1,150GHz of 1,200GHz, ik denk dat er wel genoeg exemplaren waren geweest die dit hadden gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
madmaxnl schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 13:17:
[...]

Nog wat hoger clocken, 1,150GHz of 1,200GHz, ik denk dat er wel genoeg exemplaren waren geweest die dit hadden gehaald.
Dan moet je wel handpicken. Want 1125 MHz al vaak genoeg niet te halen met een 7970. En als ze dat wel deden dan vaak niet veel meer dan dat. Of je moest de temps omlaag krijgen dat hielp erg goed met met stock cooler krijg je dan veel herrie.

Kortom ik denk dat 1075 in dat opzich een goede keuze is. Dan kun je die kaarten goedkoop maken. waar je met 1150 MHz behoorlijk moeite moet gaan doen om de goede chips er tussen uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Ja klopt, maar je moet je afvragen hoeveel mensen überhaupt zitten te wachten op deze kaart. Ik denk dat de afzet dusdanig klein is, dat ze kaarten overgaan houden. Als ze dus voor 1,150GHz of 1,200GHz waren geweest hadden ze minder kaarten gehad, maar waarschijnlijk wel nog genoeg voor het aantal mensen dat er in geïnteresseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
Laten we aannemen dat de lui bij AMD daar echt wel wat statistieken en discussie tegenaan gegooid hebben. Paar leuke V&A lijntjes, paar fraaie getalletjes. Ja hoor, dit zou een weloverwogen keuze moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
madmaxnl schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 14:24:
Ja klopt, maar je moet je afvragen hoeveel mensen überhaupt zitten te wachten op deze kaart. Ik denk dat de afzet dusdanig klein is, dat ze kaarten overgaan houden. Als ze dus voor 1,150GHz of 1,200GHz waren geweest hadden ze minder kaarten gehad, maar waarschijnlijk wel nog genoeg voor het aantal mensen dat er in geïnteresseerd is.
De markt voor dit soort kaarten is sowieso niet groot. De meeste PC's hebben on board GPU's en tegenwoordig CPU's met GPU's er in. De meeste mensen hebben geen dedicated kaart nodig. Dan komen er wat mensen die meer doen en of een simpel spelletje spelen. Dat is de range van de HD77xx. Dan krijg je de serieuze gamers die pakken een kaart van 200-300 euro. En daar na houd je nog maar een klein groepje over.

Je moet het meer zien als een uithang bord. Dit is wat we kunnen doen. We kunnen wel met nVidia mee komen zie maar. En ze zullen er wel genoeg verkopen dat het nut heeft om zo iets op de markt te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Uiteraard, de performance crown is natuurlijk ook een beetje "status". Dat moet echter niet ten nadele zijn van verbruik of andere dingen (GTX480, en de GTX680 ook, maar dan voornamelijk de lage yields).

[ Voor 16% gewijzigd door spNk op 14-06-2012 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/1339703554.jpeg

Zou dit de HD7990 zijn? als het zo is ben ik blij met de stap naar 3 fans. Die enkele blower maakte voor een dual GPU te veel herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet ook gewoon kunnen met een enkele fan. Zie bvb de gtx690 zeer stil voor een dualgpu kaart en ook nog eens koel. Al zou ik met dit soort kaarten toch liever een OC/fabriek kaart willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-08 15:00
Het lijkt mij sterk dat de kaart op de foto een dual-GPU kaart is, simpelweg omdat een triple-fan koeler in een dual-slot kaart niet efficiënt is.

Dat komt omdat je tussen het PCB en het koelblok ruimte nodig hebt om de lucht te laten ontsnappen, bij een triple-fan koeler gaat de lucht namelijk niet de kast uit, maar wordt de lucht omlaag geblazen. Hier een voorbeeld van de Gigabyte GV-R797OC-3GD:
Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/N/G/335212/original/Gigabyte%207970%20power.jpg

Bij een enkele GPU hoef je maar op één plaats contact te maken met het PCB en houd je dus genoeg ruimte over om de warme lucht kwijt te raken. Het is niet onmogelijk, maar je kunt gewoon minder warmte kwijt.
Hier heb je bijvoorbeeld een (hele mooie) dual GTX460 van EVGA:
Afbeeldingslocatie: http://www.pcper.com/files/review/2011-04-21/08.jpg
En dit is er weer van EVGA, een dual GTX560Ti:
Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/1810/560ti-2win-hsf.jpg
Hoewel deze koelers wel op een prototype GTX590 hebben gezeten, zijn deze soort koelers nooit uitgebracht op de high-end kaarten, omdat ze dus niet genoeg warmte kunnen afvoeren.

Daarvoor is echt meer ruimte nodig zoals deze triple-slot Sapphire Radeon HD 5970 TOXIC:
Afbeeldingslocatie: http://images.bit-tech.net/content_images/2010/05/sapphire/hd5970-3b.jpg
Afbeeldingslocatie: http://images.bit-tech.net/content_images/2010/05/sapphire/hd5970-5b.jpg

Conclusie:
Hoewel de PCI-e 3.0 specificatie voorschrijft dat insteek-kaarten drie sloten in beslag mogen nemen, denk ik niet dat AMD dat gaat doen. En daarmee denk ik dus dat de kaart op de foto geen dual-GPU kaart kan zijn, simpelweg omdat hij dan niet genoeg gekoeld kan worden.

Mogelijk hebben ze voor de zakelijke markt een wat uitgebreidere koeler er op geplakt, zo is de triple-fan koeler van de Gigabyte GV-R797OC-3GD 15% koeler dan de referentie koeler van AMD. Dat zou een beetje vreemd zijn aangezien AMD voornamelijk kaarten levert die de warme lucht direct de behuizing uit blazen, maar het lijkt mij wel de meest voor de hand liggende verklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ehm... kijk eens hier : nieuws: AMD introduceert de HD 6990

1 Fan en 2 slots en OOK NOG eens de lucht naar buiten toe blazen :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

En de andere helft van de lucht de kast in ;) Die fan duwt vanaf het midden aan beide kanten lucht eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
Toettoetdaan schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 13:05:
Het lijkt mij sterk dat de kaart op de foto een dual-GPU kaart is, simpelweg omdat een triple-fan koeler in een dual-slot kaart niet efficiënt is.
Oke, maar na je hele verhaal.. Het is toch ook niet de bedoeling van reference kaarten om echt zo koel mogelijk te blijven? Die EVGA, ASUS, Sapphire kaarten zijn uitgerust met non-ref coolers die het geheel echt extreem koel moeten houden, daarvoor is inderdaad aardig wat oppervlak nodig. Maar als AMD de kaart kan koelen met een dualslots, 3 fan cooler, onder een bepaalde grens (zeg 95 graden) en daarbij ook nog kan zorgen dat de kaart een stuk stiller is dan said HD 6990, dan zie ik er geen probleem in. Die non-ref kaarten mogen dan lekker wat extra focus leggen op de koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
3XPER7 schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 14:05:
[...]

Oke, maar na je hele verhaal.. Het is toch ook niet de bedoeling van reference kaarten om echt zo koel mogelijk te blijven? Die EVGA, ASUS, Sapphire kaarten zijn uitgerust met non-ref coolers die het geheel echt extreem koel moeten houden, daarvoor is inderdaad aardig wat oppervlak nodig. Maar als AMD de kaart kan koelen met een dualslots, 3 fan cooler, onder een bepaalde grens (zeg 95 graden) en daarbij ook nog kan zorgen dat de kaart een stuk stiller is dan said HD 6990, dan zie ik er geen probleem in. Die non-ref kaarten mogen dan lekker wat extra focus leggen op de koeling.
De presentatie ging over kaarten voor de professionele markt, daar liggen de eisen meestal wat hoger.
Dus dan zou ik het wel begrijpen als ze ook voor meer koeling gaan.
nero355 schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 13:45:
Ehm... kijk eens hier : nieuws: AMD introduceert de HD 6990

1 Fan en 2 slots en OOK NOG eens de lucht naar buiten toe blazen :)
Wel goed gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Tja het is niet 100% wat hij wou, maar het komt in de buurt. Zo'n huge ass kaart zet je toch in een Stacker of iets dergelijks en dan is dat beetje lucht in je kast ook geen ramp :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Meer speculaas over de Radeon HD 7970 GHz Edition

Ocaholic schrijft dat de Radeon HD 7970 GHz Edition zal werken op een core klokfrequentie van 1,1 GHz en stelt dat het deze informatie uit eigen bronnen heeft verkregen. Deze snellere videokaart zou gebaseerd zijn op een nieuwe revisie van de Tahiti XT GPU, die makkelijker naar 1100 MHz te klokken zou zijn. Ook zou de chip op een lager voltage werken, namelijk 1,020V. De originele Radeon HD 7970 met een core kloksnelheid van 925 MHz werkt standaard op 1,175V, een aanzienlijk verschil. De snelheid van het geheugen zou niet verhoogd zijn, omdat de 384-bits controller van de GPU meer dan genoeg geheugenbandbreedte oplevert. Met een effectieve GDDR5 kloksnelheid van 5,5 GHz is de HD 7970 standaard al goed voor 264 GB/s.
Dat is ongeveer 87% van de oorspronkelijke spanning met een verhoging van de coreclock van zo'n ~19%. Dat is: 100 x 0,87 x 1,19 = ~104% van het oorspronkelijk verbruik.

Het zijn natuurlijk maar geruchten en de rekensom is niet 100% perfect dekkend, maar het zou toch mooi zijn als ze die ~15% extra performance uit de Tahiti chips kunnen krijgen en daarvoor maar 4% meer vermogen nodig hebben. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben bang dat dat niet genoeg zal zijn om de gtx680 bij te kunnen benen.
Op gelijke klocks is de GTX680 nog net iets sneller. Maar goed daar voor zal die kaart denk ik ook niet bedoeld zijn om met snelheid te concurreren maar juist met de prijs. Alleen te laat en minder leuk voor hd7970 gebruikers.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2012 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
@3XPER7 Plus dat het verbruik ook nog een beetje omlaag gaat door de verbeterde drivers: http://www.ocaholic.ch/xo...tem.php?itemid=767&page=9

Toch mooi om te zien wat drivers voor verschil kunnen maken :)

EDIT:
http://nl.hardware.info/n...p-fusion-developer-summit
Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/news/hd7990.jpg
Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/news/hd7990b.jpg
Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/news/hd7990c.jpg
Zit ik net een betoog te houden waarom ik het vreemd zou vinden krijgen we dit...
En de 12 geheugenchip's per kaart suggereren toch echt dat het Tahiti chips zijn.

*Toettoetdaan is verbaast :? *

[ Voor 52% gewijzigd door Toettoetdaan op 15-06-2012 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-10-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 17:53:
Ik ben bang dat dat niet genoeg zal zijn om de gtx680 bij te kunnen benen.
Op gelijke klocks is de GTX680 nog net iets sneller. Maar goed daar voor zal die kaart denk ik ook niet bedoeld zijn om met snelheid te concurreren maar juist met de prijs. Alleen te laat en minder leuk voor hd7970 gebruikers.
1050MHz is genoeg om te winnen overall van een stock 680. Dus bij 1100MHz is die gewoon sneller dan de 680 review model.

Tevens klopt de bovenstaande redenering niet want vermogen stijgt veel sneller met spanning dan met frequentie. Als die waarden kloppen, wat ik niet geloof, zit de 7970 op 1.02V op nieau van de 7870 en mss zelfs iets eronder.

Als ze dan de 7970 op 1100MHz draaien wint ie gewoon op zowat alles en met 1.02V verbruikt die gewoon ook minder. Maar of die specs juist zijn.... dat betwijfel ik ten zeerste. Je kan die specs halen met over/underclocken.. maar voor mass productie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Vergeet niet dat het een nieuwe revisie is hé :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Devpartner schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 19:46:
[...]

1050MHz is genoeg om te winnen overall van een stock 680. Dus bij 1100MHz is die gewoon sneller dan de 680 review model.

Tevens klopt de bovenstaande redenering niet want vermogen stijgt veel sneller met spanning dan met frequentie. Als die waarden kloppen, wat ik niet geloof, zit de 7970 op 1.02V op nieau van de 7870 en mss zelfs iets eronder.

Als ze dan de 7970 op 1100MHz draaien wint ie gewoon op zowat alles en met 1.02V verbruikt die gewoon ook minder. Maar of die specs juist zijn.... dat betwijfel ik ten zeerste. Je kan die specs halen met over/underclocken.. maar voor mass productie?
Op 1070 MHZ is het eerder stuivertje wisselen.
http://www.guru3d.com/art...-7970-lightning-review/16

Op 1100MHZ is het ook maar net een win, maar met een gtx680 1100MHZ zal het weer een ander verhaal worden. Maar goed het is de vraag nog of het 1000mhz kaart word of gewoon een 1200MHZ kaart.
Als AMD verstandig is word het een 1200MHZ kaart. Maar goed ook wat te laat vind ik persoonlijk,.
Het zal voor nivdia niet nodig zijn om nu nog met een andere soort gtx680 te komen want er zijn al OC modellen die snel genoeg zijn. Ik zou als ik AMD was gewoon OC kaarten door fabriekanten te laten maken want dat scheelt weer kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:25

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Geruchten van S|A en een andere site waar ik even niet meer op kom, gingen over 1.075MHZ of 1.100MHz. Maar, waarom zou AMD dit een GHz Edition noemen? De huidige GHz Editions zijn geklokt op 1GHz, een andere klokfrequentie met die naamgeving is niet logisch. Waarom niet 'OC Edition', 'Extreme Edition' of 'Performance Edition'?
Pagina: 1 ... 11 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hou het aub on-topic, dit is een AMD Radeon info & nieuwsdiscussietopic en dus NIET een AMD vs nVidia bashtopic. Tolerantie voor onzinnige ver-pis-vergelijkingen zal erg laag zijn. Kom dus met nieuwe info, ga niet een 1001-keer gevoerde discussie nog eens voeren.