Offens1490 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:33:
[...]
Enige goed excuus die ik zou kunnen maken is de politieke macht waarop je niet kunt investeren/plannen.
Eerste scheutjes zie je nu al met betrekking tot energieleverancier. Betalen voor teruglevering ,1 jaarig duur contract etc, terugleververgoeding misschien naar 0? En blijkbaar mag dat ?
Voor wie kan en de mogelijkheden heeft (en daar ging mijn voorgaande reactie over) is dat geen excuus want dan investeer je toch gewoon zelf en om, zoals ik eerder ook al heb aangehaald, zo onafhankelijk mogelijk te zijn van derden zoals de overheid en energiemaatschappijen. Waarvan je niet afhankelijk bent heeft ook minder tot geen invloed op de eigen investeringen.
Ik investeerde eerst ook in zoveel mogelijk productie, daarna in zo weinig mogelijk verbruik en tenslotte in zo onafhankelijk mogelijk zijn van derden wat betreft huishoudelijke energie.
Ik saldeer bewust al niet meer (daar kunnen ze me dus al niet meer mee vangen), gebruik zo weinig mogelijk het net in negatieve zin (de maatregelen van de overheid en de netbeheerder hebben dus weinig invloed op mij verbruik) en gebruik zo lang mogelijk energieleveranciers om mij te betalen en niet omgekeerd.
En dat vertaalt zich in een laag energieverbruik en een afwezige energierekening.
En wanneer de situatie zodanig wijzigt dat een aansluiting op het net duurder wordt dan het opbrengt gaat gewoon de knop om. Dat vraagt uiteraard de nodige voorbereidingen en niet bij de pakken blijven neerzitten en wat jammeren over wijzigende situaties maar daadkracht om tijdig en flexibel te kunnen anticiperen op toekomstige ontwikkelingen.
En uiteraard omdat ik de mogelijkheden had door een modaal inkomen en een open bebouwing buiten de stad. Voor wie een laag inkomen heeft en dan nog eens in een (huur)woning leeft in een dichte bebouwing ligt dat uiteraard anders maar daar was mijn eerdere reactie dan ook niet tegen gericht. Integendeel zelfs. Daar mag, indien gerechtvaardigd, de steun vanuit de gemeenschap (want de overheid zijn wij allen tezamen) nog opgedreven worden.
Wat is zelf lastig vind in te schatten is als straks stroomnetwerk echt zijn uit zijn voegen begint te springen wat dan? Dan hebben we ook niet gemiste accijnzen/belasting op gas.
Heeft weinig zin als je kosten van gasverbruik enkel verschuift naar elektra toch?
Niet wanneer je je eigen elektra zoveel mogelijk zelf opwekt en bijhoudt.
Op wat niet over het net gaat worden vooralsnog geen accijns noch belastingen geheven.
Heel leuk en aardig duurzame energie is leuk maar is geen stabiele energie.
Op huishoudelijk vlak zou ik niet weten waarom niet.
Mijn data over de laatste tien jaar (toch niet niks?) spreken dat gewoon tegen.
En dit topic gaat niet over wereldproblemen noch over de energieproblemen van de industrie maar over het eigen actuele energieverbruik.
Stel salderen is morgen afgeschaft. Dan krijg je toch gewoon harde kosten? "Goede koude winter" trek je gewoon duur van het net toch?
Nope, mijn eigen ervaring uit de praktijk is net het omgekeerde.
Al ruim op tijd (voor het verplicht werd) gekozen om niet meer te salderen (zie voorgaande).
En dat brengt me netto meer op dan (volgens de regelgeving in Vlaanderen) te blijven salderen. Salderen is, zoals steeds meer prosumenten beginnen te ondervinden, ook niet volstrekt gratis.
Het was hier de afgelopen weken regelmatig koud. Tot -7.9°C.
Niets ondervonden van "duur van het net". Elektriciteit uit het net all in kost hier nu (putje winter) iets van een 22 tot 23 cent/kWh. Toch wanneer je energie van het net afneemt op basis van een 100% groencontract (zon, wind en waterkracht). En zelfs in de winter moet die energie niet 100% uit het net komen.
Op jaarbasis krijg ik geld terug ipv geld te betalen aan energie. En daar zit huishoudelijk verbruik, verwarming, koeling en een deel mobiliteit inbegrepen. Uiteraard niet op waterstof, gas, benzine, diesel, stookolie want de kans is uitermate klein dat je dat thuis zelf kan produceren en gebruiksklaar maken.
[
Voor 6% gewijzigd door
IvoB2 op 17-01-2024 11:48
]