Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
loyske schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:22:
[...]
Maar dit zal niet wolken tot gevolg hebben zoals volgens mij beweerd werd ;)
Bedankt om mijn punt van ongeloof ter plekke extra te ondersteunen. :)
Daarbuiten kan ik nog altijd vrij goed de onderbouwing van een uitgebreide weersvoorspelling volgen hoor waarin de oorzaken van open luchten en wolkenvorming uitgebreid toegelicht worden.

Een ontopic update:
Vandaag slechts 1 kWh opgewekt en het niveau van productie zit al ver onder het actuele verbruik. Het voorlopige totale dagverbruik zit al aan 1,6 kWh, dat komt volgens de voorspellingen dus niet meer echt goed.
En de voorspellingen voor de volgende dagen zien er niet echt veel beter uit.

Of dat nu komt door de geconcentreerde waterdamp in de lucht of door troep die bij windstil weer blijft hangen laat ik in het midden. Het actuele energieverbruik zal er nl. niet slechter of beter door worden. :(

[ Voor 62% gewijzigd door IvoB2 op 12-01-2024 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 15:49
IvoB2 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:38:
[...]

Bedankt om mijn punt van ongeloof ter plekke extra te ondersteunen. :)
Daarbuiten kan ik nog altijd vrij goed de onderbouwing van een uitgebreide weersvoorspelling volgen hoor waarin de oorzaken van open luchten en wolkenvorming uitgebreid toegelicht worden.

Een ontopic update:
Vandaag slechts 1 kWh opgewekt en het niveau van productie zit al ver onder het actuele verbruik. Het voorlopige totale dagverbruik zit al aan 1,6 kWh, dat komt volgens de voorspellingen dus niet meer echt goed.
En de voorspellingen voor de volgende dagen zien er niet echt veel beter uit.

Of dat nu komt door de geconcentreerde waterdamp in de lucht of door troep die bij windstil weer blijft hangen laat ik in het midden. Het actuele energieverbruik zal er nl. niet slechter of beter door worden. :(
Ik las later pas dat het over wolken ging haha
Maar houtstook en andere zooi in de lucht was door weinig wind duidelijk zichtbaar gisteren op de fijnstofsensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
loyske schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:55:
[...]
Maar houtstook en andere zooi in de lucht was door weinig wind duidelijk zichtbaar gisteren op de fijnstofsensor.
Inderdaad en dat betwist ik ook nergens.
Laat nu net gisteren mijn productie bijna zes keer hoger zijn dan vandaag.
Het is dus duidelijk de concentratie waterdamp van natuurlijke oorsprong die de grootste negatieve invloed uitoefent op de lokale energieproductie en niet de zooi in de lucht.
En wat betreft de toekomst mag die zooi dan gaan verminderen maar er is tot op heden geen enkele aanwijzing dat de gevolgen van de klimaatchaos op middellange termijn gevoelig gaan afnemen, laat staan op korte termijn. Is dat wel het geval zoveel te beter maar daar, gezien de huidige toestand, op hopen is vooral whisful thinking en daar gaat het actuele energieverbruik niet door dalen.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 12-01-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:18
Verwijderd schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:24:
[...]

Ik heb even een mooi grafiekje gemaakt van het totale energieverbruik van ons huis, 2024 is een schatting:

[Afbeelding]

Gas van kWh naar m³ is delen door 11,42 (hoogcalorisch gas).

Tot 2008 woonden mijn ouders nog hier, we hadden weinig isolatie, weinig energiezuinige toestellen en een niet-condenserende gasketel en -boiler. We letten toen ook niet echt op ons verbruik.

In 2008 heb ik het huis overgekocht en ging de kamertemperatuur enkele graden omlaag. De was en strijk ging tijdelijk naar mijn ma.

In 2011 kwam mijn partner inwonen die in het begin dagelijks thuis was, met daarbij ook was/drogen/strijken.

De jaren erna hebben we stelselmatig gerenoveerd: condenserende gasketel en -boiler (2011), spouwmuurisolatie (2015), extra zoldervloerisolatie (2016), overal drievoudig HR glas (2016), vloerisolatie (2018), extra isolerende wanden in berging en garage, partner die ging werken en ook steeds meer energiezuinige toestellen.

Op 13 januari 2023 ging het gas er uit en kwamen er airco-units en een wp-boiler. Vanaf 6/4 ook zonnepanelen waarbij we ons zelfverbruik proberen maximaliseren.

Ik schat dat we dit jaar slechts 1000-1100 kWh van het net zullen halen. Dit jaar zullen we dus 26 keer minder energie nodig hebben (van buitenaf) dan 20 jaar geleden en aan de huidige stroom/gasprijzen 23 keer minder betalen (België) - vergeleken met een situatie waarin we niets gedaan hadden.
Wel cool dat laatste. Met een beetje geluk is mij dat ik 1 jaar gelukt, ik leef heel zuinig (ik vind dat we dat in het rijke westen hier VEEL meer kunnen doen, altijd 20 graden is gewoon extreem luxe imo). Ik verwacht met mijn 11 zonnepanelen precies toe te komen qua stroom. Alleen nog zo'n 7m3 per maand nodig voor douchen. De overige 4000kWh (schatting) verwacht ik volledig met PV af te dekken.

Het is alleen aan onze overheid om zomer-winter overbrugging te maken met stroomoverschot door hier ijzerpoedeer van te maken. In de winter allemaal bij 18°C gaan zitten met de airco aan past ook niet in mijn visie van energie besparen. Stroom gaan gebruiken die je elders niet gebruikte, is niet zuiniger leven... :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric-Peric
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-03 23:19
Vandaag 20 kw.
Na 14 Feb loopt mijn contract af. En budget gaat 20 euro per maand rekenen omdat ik zonnepanelen heb. Onder het mom de vervuiler is zielig. Geen reet doen aan het netwerk gedurende 40 jaar is schijnbaar mijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer ik op een dag als vandaag 20 kW (ik vermoed 20 kWh?) productie zou hebben en men zou me 20 € per maand aanrekenen voor een energiecontract (zonder één kWh van het net af te nemen) dan zou ik, afhankelijk van de terugleververgoeding, zo vlug mogelijk mijn netaansluitng vaarwel zeggen en mogen ze de kosten van dat net in zijn totaliteit doorrekenen aan de "zieligaards". :)

Maar vooralsnog doet deze combinatie zich hier nog niet voor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-03 23:19
*knip* iets vriendelijker mag wel

[ Voor 69% gewijzigd door twain4me op 16-01-2024 19:54 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:26
Eric-Peric schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:12:
Vandaag 20 kw.
Na 14 Feb loopt mijn contract af. En budget gaat 20 euro per maand rekenen omdat ik zonnepanelen heb. Onder het mom de vervuiler is zielig. Geen reet doen aan het netwerk gedurende 40 jaar is schijnbaar mijn probleem.
Het is eigenlijk ook niet het probleem van Liander als netbeheerder. Overheidsbeleid zorgt voor problemen maar ze subsidiëren niet even het verbeteren van het netwerk.

En hoezo de 'vervuiler' is zielig? Wat een vies woord, vervuiler. Niet iedereen heeft de afgelopen 10 jaar even het budget gehad om 10 panelen op zijn of haar dak te zetten of het is simpelweg onmogelijk omdat het huurwoningen zijn waar de woningbouw ze geen aanbod doet.

Mensen die de afgelopen jaren de vruchten hebben geplukt zijn veelal de mensen die lekker modaal of meer dan dat verdienen. Met een beetje geluk kan je dan ook nog een tesla'tje van de baas krijgen en zijn de kosten voor energie en transport factor 10 of meer lager geweest dan van een supermarkt medewerker. Die supermarkt medewerker is een ander verhaal. Ze verdienen veel minder, wellicht sociale huur en dus afhankelijk van anderen of er zonnepanelen op mogen (tegen betaling) en vorig jaar mochten die dan bijna een euro'tje per kwh aftikken. En jij lekker salderen ;)

Het zijn geen vervuilers, het zijn simpelweg mensen die minder financiële middelen hebben. Die mogen er ook zijn en het is eigenlijk wel terecht dat zij niet mee hoeven te betalen aan het verzwaren van het netwerk omdat jij het toevallig goed hebt. Die mensen hebben het al moeilijk genoeg gehad het afgelopen jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Halverwege januari 40 kuub gas, 75 kWh, jaren 90 woning alleen woonkamer en keuken samen 40 vierkante meter met 3 meter hoogte verwarmd en 2 personen koken en douchen.

3x boven de 4 kuub per dag en nog 3x boven 3 kuub in de wat koudere dagen 7 tm 13 januari

[ Voor 24% gewijzigd door PP_Sound op 17-01-2024 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

tormentor1985 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 00:46:
[...]

Het zijn geen vervuilers, het zijn simpelweg mensen die minder financiële middelen hebben. Die mogen er ook zijn en het is eigenlijk wel terecht dat zij niet mee hoeven te betalen aan het verzwaren van het netwerk omdat jij het toevallig goed hebt. Die mensen hebben het al moeilijk genoeg gehad het afgelopen jaar.
Ik betaal al extra omdat ik een hoger inkomen heb en ik krijg 0 euro van de overheid als compensatie van wat dan ook. En ik vind het geen probleem als ik niets zou terugkrijgen van m'n teveel geproduceerde stroom dus betalen in natura. Maar dat is voor een ander topic.

Net het overzicht van december gekregen, we zitten met ons stroomverbruik nog steeds in de categorie 5-persoons huishouden (maar dat is gewoon niet te vergelijken, wij hebben namelijk een hobby die nogal wat stroom kost: gamen :p) met ons 2-persoons huishouden, maar qua gas doen we het echt best goed: 242m3 gas in december. Gemiddeld gasverbruik voor een 2 onder 1 kap is 267 m³. Wij hebben echter een vrijstaand huis (op het platteland ook nog).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Wailing_Banshee schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 07:32:
[...]

Ik betaal al extra omdat ik een hoger inkomen heb en ik krijg 0 euro van de overheid als compensatie van wat dan ook. En ik vind het geen probleem als ik niets zou terugkrijgen van m'n teveel geproduceerde stroom dus betalen in natura. Maar dat is voor een ander topic.

Net het overzicht van december gekregen, we zitten met ons stroomverbruik nog steeds in de categorie 5-persoons huishouden (maar dat is gewoon niet te vergelijken, wij hebben namelijk een hobby die nogal wat stroom kost: gamen :p) met ons 2-persoons huishouden, maar qua gas doen we het echt best goed: 242m3 gas in december. Gemiddeld gasverbruik voor een 2 onder 1 kap is 267 m³. Wij hebben echter een vrijstaand huis (op het platteland ook nog).
Vrijstaand huisje, de luxe om panelen te kopen, een hoog inkomen, gamen met waarschijnlijk een nette game pc, dan moeilijk doen over 20 euro?

Ik vind het wel een beetje simpel gezegd dat je niets van de overheid krijgt en dat die twee tientjes extra niet zo eerlijk zijn. De mensen die extra geld van de overheid krijgen zouden best met je willen ruilen. Gelukkig weet ik vanuit mijn werk als docent dat die mensen graag hun subsidies en compensaties op zouden willen offeren, om ook meer belasting te mogen betalen over een hoog inkomen. Kunnen zij ook een keer hun label G woning verduurzamen of van het huren af.

Wij hebben ook de luxe om te investeren. Zo gigantisch veel verdienen we niet, maar wel boven modaal. Genoeg om in 2 jaar tijd 17cm glaswol op het dak te krijgen, de vloer naar rc 5 te halen, 30m2 oud dubbelglas naar hr++ te vervangen en balansventilatie aan te leggen in een jaren 70 woning. Zou eerder gekund hebben als we niet ook nog een compleet nieuwe voor- en achtertuin zouden nemen en de gehele woning hadden gerenoveerd. Die twee tientjes extra voor onze panelen vallen in het niets vergeleken met de maandlasten die we hebben wanneer we klaar zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2024 08:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
Wailing_Banshee schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 07:32:
[...]
Wij hebben echter een vrijstaand huis (op het platteland ook nog).
Verbruikt gamen op het platteland meer energie dan in een flat in de stad? :+

Terzijde, met een vrijstaande woning op het platteland en een mooi inkomen had je dan toch zowel de middelen als de gelegenheid om je woning dusdanig te renoveren dat ze voor verwarming minder energie verbruikt?
Wat jouw woning in één maand aan kWh voor verwarming verbruikt dat verbruiken wij voor hetzelfde doel nog niet op een jaar. Wel eerst al de nodige prioriteiten gesteld om de woning te renoveren alvorens te gamen. (met een modaal inkomen, open bebouwing, twee bewoners dus op het gamen na redelijk gelijkaardige situatie).

En tenslotte, iemand die in de BeNeLux woont en durft te stellen dat hij van zijn belastingsgeld nul terugkrijgt van de overheid weet niet waarover hun het heeft of doet toch alsof. 8)7
In Vlaanderen noemen we dat het Calimerocomplex. :)

Ik woon in Vlaanderen en heb een modaal inkomen doch besef heel goed dat ik veel meer van de gemeenschap terugkrijg (het gekende matheuseffect) dan wanneer ik niets zou moeten afdragen aan de overheid en het allemaal zelf zou moeten bekostigen. En dat zal in NL heus niet anders zijn.

Ik lees dezelfde "mentaliteit" als veelvuldig voorkomend in het FO topic: voor wie al veel heeft is veel nooit genoeg en wie het met minder moet doen is er altijd wel nog ruimte om daar nog wat af te knijpen.

On topic, ik vind je energieverbruik zeer hoog voor iemand die de gelegenheid en de middelen heeft om daar zelf verandering in te brengen.

[ Voor 41% gewijzigd door IvoB2 op 17-01-2024 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

IvoB2 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:20:
[...]

Verbruikt gamen op het platteland meer energie dan in een flat in de stad? :+
Wie heeft het erover dat het gamen meer of minder energie zou kosten?

En gezien het feit dat wij van 2700m3 naar 1400m3 in een jaar zijn gegaan, vind ik dat we echt wel goed ons best hebben gedaan om het verbruik naar beneden te brengen. Daarbij kun je de verwarmingsvraag van een vrijstaand huis op het platteland in het noord oosten van Nederland niet vergelijken met de verwarmingsvraag van een appartement in een stad in het zuiden van het land (of Belgie).

Ons electraverbruik is hoog, ons gasverbruik is laag, gemiddeld gesproken.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Met PV, een voldoende geïsoleerde woning en een deel van je middelen investeren in een warmtepomp zou je zelfs volledig van het gas afkunnen en een deel van de energie voor SWW en CV gratis uit de lucht halen.

De ligging van goed geïsoleerde woning doen er niet toe wel het aantal graaddagen.

Maatregelen om het actuele energieverbruik te verminderen doe je beter individueel in plaats van te verwachten dat de overheid het doet voor mensen die het niet echt nodig hebben en prioriteiten stel je beter ook niet af op wat men "gemiddeld" doet of niet doet.
Jij legt je dus neer bij "de gemiddelden". Fair enough.
Maar mijn mening is dat er niets te klagen valt over de overheid, energiemaatchappijen, whatever wanneer men zelf voldoende middelen heeft en de gelegenheid om er zelf iets aan te doen.Iedere kWh die men niet moet verbruiken maakt je onafhankelijker van de beslissingen van derden en is een reden minder om te klagen over de invloed van derden op de eigen actuele energierekening.

In de gegeven omstandigheden is een laag gasverbruik gelijk aan nul. Zeker voor wie daar de middelen en de gelegenheid voor heeft want dan zijn er geen goede excuses meer om volledig van het gas af te gaan.

Hier was in december het gasverbruik nul.
Het aantal equivalente graaddagen over 2023 bedroeg 1914 en in december 299 (volgens basis 16,5°C en de geijkte formule GDeq = 0,6 x GD van de dag zelf (D) + 0,3 x GD van de voorgaande dag (D-1) + 0,1 x GD van de dag daarvoor (D-2).
Het totaal aantal verbruikte kWh voor verwarming voor 2023 bedroeg 405 kWh (som van A2A en A2W WP - geen VVV).
Je mag het aantal kWh van je gasverbruik voor CV gerust daartegenover stellen en berekend over het aantal graaddagen van jouw regio. Dan kan je het CV-verbruik correct vergelijken ongeacht waar je woont.

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 17-01-2024 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:28
IvoB2 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:49:
Met PV, een voldoende geïsoleerde woning en een deel van je middelen investeren in een warmtepomp zou je zelfs volledig van het gas afkunnen en een deel van de energie voor SWW en CV gratis uit de lucht halen.

De ligging van goed geïsoleerde woning doen er niet toe wel het aantal graaddagen.

Maatregelen om het actuele energieverbruik te verminderen doe je beter individueel in plaats van te verwachten dat de overheid het doet voor mensen die het niet echt nodig hebben en prioriteiten stel je beter ook niet af op wat men "gemiddeld" doet of niet doet.
Jij legt je dus neer bij "de gemiddelden". Fair enough.
Maar mijn mening is dat er niets te klagen valt over de overheid, energiemaatchappijen, whatever wanneer men zelf voldoende middelen heeft en de gelegenheid om er zelf iets aan te doen.Iedere kWh die men niet moet verbruiken maakt je onafhankelijker van de beslissingen van derden en is een reden minder om te klagen over de invloed van derden op de eigen actuele energierekening.

In de gegeven omstandigheden is een laag gasverbruik gelijk aan nul. Zeker voor wie daar de middelen en de gelegenheid voor heeft want dan zijn er geen goede excuses meer om volledig van het gas af te gaan.

Hier was in december het gasverbruik nul.
Het aantal equivalente geaaddagen bedroeg over 2023 bedroeg 1914 en in december 299 (volgens basis 16,5°C en de geijkte formule GDeq = 0,6 x GD van de dag zelf (D) + 0,3 x GD van de voorgaande dag (D-1) + 0,1 x GD van de dag daarvoor (D-2).
Enige goed excuus die ik zou kunnen maken is de politieke macht waarop je niet kunt investeren/plannen.
Eerste scheutjes zie je nu al met betrekking tot energieleverancier. Betalen voor teruglevering ,1 jaarig duur contract etc, terugleververgoeding misschien naar 0? En blijkbaar mag dat ?

Wat is zelf lastig vind in te schatten is als straks stroomnetwerk echt zijn uit zijn voegen begint te springen wat dan? Dan hebben we ook niet gemiste accijnzen/belasting op gas.
Heeft weinig zin als je kosten van gasverbruik enkel verschuift naar elektra toch?

Heel leuk en aardig duurzame energie is leuk maar is geen stabiele energie.

Stel salderen is morgen afgeschaft. Dan krijg je toch gewoon harde kosten? "Goede koude winter" trek je gewoon duur van het net toch?

AnimeAdicted

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
  • Laatst online: 19-09 20:00
@Offens1490 precies daarom zou je kunnen streven naar een zo groot mogelijke onafhankelijkheid. En volgens mij is dat wat @IvoB2 bedoeld. Ik sta er in ieder geval zo in, wat niet betekend dat ik momenteel (qua energie) volledig onafhankelijk ben. Het streven en handelen er naar zijn voor mij echter wel belangrijk.

En dat begint met zo min mogelijk energie gebruiken. Door leefstijl, gebruikte apparatuur, zo goed mogelijke isolatie van de woning etc. Uiteraard binnen de persoonlijke wensen en mogelijkheden.
Elektra is zelf op te wekken en op te slaan. Gas niet, dus daarvan zul je altijd afhankelijk blijven van derden (leverancier, overheid etc).

Sommige zaken zijn wellicht laaghangend fruit en/of gemakkelijk en voor weinig tot geen kosten te realiseren zijn (als voorbeeld de verwarming een graadje lager). Andere zaken hebben grotere investeringen (in tijd en geld) nodig. Maar er is ook nergens gezegd dat het allemaal "dit jaar" geregeld moet zijn.

De weg er (zoveel mogelijk) naar toe is in ieder geval iets wat mijn interesse heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:01

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Duurzame energie is heel leuk en wordt steeds stabieler.
(ook bij mij thuis en in de omgeving)
Het hangt e.e.a. natuurlijk daarvan af wat iemand met
"duurzame energie" bedoelt.

Genoeg off-topic - er zijn voldoende topics welke beter geschikt zijn.

De ligging van een woning m.n. de grootte en oriëntatie van de glasoppervlaktes
speelt natuurlijk wel een (vaak onderschatte) rol in het (actuele) energieverbruik.
Motto: Van de zon direct in het huis.
Helaas zijn de solare winsten door HR+++ een stuk minder op zuid.

[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 17-01-2024 11:18 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Offens1490 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:33:
[...]
Enige goed excuus die ik zou kunnen maken is de politieke macht waarop je niet kunt investeren/plannen.
Eerste scheutjes zie je nu al met betrekking tot energieleverancier. Betalen voor teruglevering ,1 jaarig duur contract etc, terugleververgoeding misschien naar 0? En blijkbaar mag dat ?
Voor wie kan en de mogelijkheden heeft (en daar ging mijn voorgaande reactie over) is dat geen excuus want dan investeer je toch gewoon zelf en om, zoals ik eerder ook al heb aangehaald, zo onafhankelijk mogelijk te zijn van derden zoals de overheid en energiemaatschappijen. Waarvan je niet afhankelijk bent heeft ook minder tot geen invloed op de eigen investeringen.
Ik investeerde eerst ook in zoveel mogelijk productie, daarna in zo weinig mogelijk verbruik en tenslotte in zo onafhankelijk mogelijk zijn van derden wat betreft huishoudelijke energie.
Ik saldeer bewust al niet meer (daar kunnen ze me dus al niet meer mee vangen), gebruik zo weinig mogelijk het net in negatieve zin (de maatregelen van de overheid en de netbeheerder hebben dus weinig invloed op mij verbruik) en gebruik zo lang mogelijk energieleveranciers om mij te betalen en niet omgekeerd.
En dat vertaalt zich in een laag energieverbruik en een afwezige energierekening.
En wanneer de situatie zodanig wijzigt dat een aansluiting op het net duurder wordt dan het opbrengt gaat gewoon de knop om. Dat vraagt uiteraard de nodige voorbereidingen en niet bij de pakken blijven neerzitten en wat jammeren over wijzigende situaties maar daadkracht om tijdig en flexibel te kunnen anticiperen op toekomstige ontwikkelingen.

En uiteraard omdat ik de mogelijkheden had door een modaal inkomen en een open bebouwing buiten de stad. Voor wie een laag inkomen heeft en dan nog eens in een (huur)woning leeft in een dichte bebouwing ligt dat uiteraard anders maar daar was mijn eerdere reactie dan ook niet tegen gericht. Integendeel zelfs. Daar mag, indien gerechtvaardigd, de steun vanuit de gemeenschap (want de overheid zijn wij allen tezamen) nog opgedreven worden.
Wat is zelf lastig vind in te schatten is als straks stroomnetwerk echt zijn uit zijn voegen begint te springen wat dan? Dan hebben we ook niet gemiste accijnzen/belasting op gas.
Heeft weinig zin als je kosten van gasverbruik enkel verschuift naar elektra toch?
Niet wanneer je je eigen elektra zoveel mogelijk zelf opwekt en bijhoudt.
Op wat niet over het net gaat worden vooralsnog geen accijns noch belastingen geheven.
Heel leuk en aardig duurzame energie is leuk maar is geen stabiele energie.
Op huishoudelijk vlak zou ik niet weten waarom niet.
Mijn data over de laatste tien jaar (toch niet niks?) spreken dat gewoon tegen.
En dit topic gaat niet over wereldproblemen noch over de energieproblemen van de industrie maar over het eigen actuele energieverbruik.
Stel salderen is morgen afgeschaft. Dan krijg je toch gewoon harde kosten? "Goede koude winter" trek je gewoon duur van het net toch?
Nope, mijn eigen ervaring uit de praktijk is net het omgekeerde.
Al ruim op tijd (voor het verplicht werd) gekozen om niet meer te salderen (zie voorgaande).
En dat brengt me netto meer op dan (volgens de regelgeving in Vlaanderen) te blijven salderen. Salderen is, zoals steeds meer prosumenten beginnen te ondervinden, ook niet volstrekt gratis.
Het was hier de afgelopen weken regelmatig koud. Tot -7.9°C.
Niets ondervonden van "duur van het net". Elektriciteit uit het net all in kost hier nu (putje winter) iets van een 22 tot 23 cent/kWh. Toch wanneer je energie van het net afneemt op basis van een 100% groencontract (zon, wind en waterkracht). En zelfs in de winter moet die energie niet 100% uit het net komen.
Op jaarbasis krijg ik geld terug ipv geld te betalen aan energie. En daar zit huishoudelijk verbruik, verwarming, koeling en een deel mobiliteit inbegrepen. Uiteraard niet op waterstof, gas, benzine, diesel, stookolie want de kans is uitermate klein dat je dat thuis zelf kan produceren en gebruiksklaar maken.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 17-01-2024 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tormentor1985
Ik zal ook eens de data delen over December 2023 en December 2022. Wat er veranderd is in die tijd is dat ik een lucht lucht warmtepomp / airco in de woonkamer heb en het hele huis van oud niet HR dubbelglas naar triple glas met kunststof kozijnen is gegaan. Er komen nog meer aanpassingen maar we wachten nog op goedkeuring van de gemeente voor een (geisoleerde) dakopbouw. Pas als die erop staat (de wens is er al tijden maar er was tot nu toe geen mogelijkheid om dat te financieren) komen er ook 10 zonnepanelen op het dak bij.

In december 2022
Ingestelde temperatuur meestal 20 soms 20,5 graden, s'nachts terug naar 16

Gasverbruik 221 m3 (ik schat +/- 191 m3 voor verwarmen en 30 m3 voor warm water)
Electraverbruik 463 kwh

In december 2023
Temperatuur is hier nu gemiddeld 21 graden en s'nachts terug naar 18. Overdag vewarmen we enkel de woonkamer met airco en s'avonds voordat de baby naar bed gaat neemt de CV dit over. Helaas moet bij die aangrenzende gevel nog geisoleerd worden, dit is nu simpel hout met een beetje piepschuim. Hier verliezen we ook nog warmte door slecht sluitende schuifpui'en die ook vervangen gaan worden (achtergevel gaan we tegelijk verbeteren met de dakopbouw)

Gasverbruik 110 m3 (31 m3 warm water (we douchen vaak vooral door de baby) en 79 m3 verwarmen/koken)
Electraverbruik 678 kwh waarvan 202 kwh aan verwarmen met airco.

Knappe afname al. Ik twijfel enorm of ik nou wel of niet spouwmuur isolatie moet doen. Het is een huis uit 1927 waarvan enkel de zijgevel een spouw heeft en de voorkant niet. Vloerisolatie lijkt mij meer rendabel op korte termijn. Ik merk duidelijk onder de bank dat de vloer daar kouder voelt dan ernaast. Vloerisolatie kan op de makkelijke manier met balletjes maar ik zou liever toch kiezen voor dikke platen steenwol tussen de houten vloerbalken gezien de vloer zelf via de gevel moet kunnen ventileren.

Verder is de situatie nog steeds 2 volwassen, die dagelijks genieten van leuke hobby's die veel energie kosten waaronder +/- 3 uur per dag 2 game pc's aan afwisselend met genieten van de home cinema hobby met een 7.2.2 audio setup, server 24x7 met 10 hdd's voor plex, home assistant en nog wat andere vm's, kind van 6 maandjes oud en 1 van 5 jaar oud. Hoekhuis +/- 270m3 inhoud. Vorig jaar overigens enorme pieken in verbruik omdat ik toen full time thuis aan het werk was en we toen nog een zeer inefficiënte airco hadden. Die heb ik met de stroomprijzen van toen eigenlijk al grotendeels terug verdiend in minder stroomvebruik in de zomer en minder gasverbruik in de winter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGYi2H0MKCCtmZOlyvm8sw4f8rk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iDiiDhgMgyENXMvwdndO0rBu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIkn2urR3VqmoRVc7e3yv_7AEdU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tk9rjC8Z4Yuh0GEsaIATOrBP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
:X

[ Voor 150% gewijzigd door IvoB2 op 31-01-2024 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

IvoB2 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:10:
Januari 2024:

Productie: 114,7 kWh
Netafname: 50,7 kWh
Netinjectie: 9,5 kWh

Verbruik: 155,9 kWh.

Open bebouwing van 139 m² - twee permanente bewoners - full electric.

[Afbeelding]
Douchen jullie wel thuis? Hoe vaak? Wat is de stookstrategie?

Er moet een of ander addertje onder het gras zitten om zó laag uit te komen.

De WPB doet hier alleen al 50 kWh in januari en dan douchen wij echt niet buitensporig lang of veel :)

Ben gewoon nieuwsgierig wat je echte geheim nou is.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldbommel
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-09 17:21
Opwek: 130kwh
Verbruik: 698 kwh

Januari 2024, full electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2

[ Voor 176% gewijzigd door IvoB2 op 31-01-2024 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

IvoB2 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:36:
[...]

De stookstrategie is al meermaals aangehaald dus dat ga ik weer niet tot in detail herhalen.
Waar kan ik die ergens vinden? Zoeken hier op Tweakers is niet echt geweldig ;)
en wanneer het vroor kunnen verwarmen op rechtstreekse kernfusie.
Uh wat?

Dank so far.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2

[ Voor 126% gewijzigd door IvoB2 op 31-01-2024 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:33
@IvoB2
Heb je een drill down van verbruik per component?
Hoeveel doet de warmtepomp bv?

Hier is het sluipverbruik al 100kwh en dan heb ik geen tech oid. Puur mn wtw, wp, 1 koelkast en alle apparatuur 1 jaar oud

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

1336,9Kwh voor januari.
666 in de WP
43,6 in de WPB
302,4 in de auto.
324,5 voor de rest.
341,1kWh opwek.
Lang leve de saldering.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Full electric, airco woonkamer, rest cop 1. 2x sessy

afname 420kwh
teruglevering 15.7
opwek 265 269

[ Voor 5% gewijzigd door Sarcomorbato op 31-01-2024 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2

[ Voor 123% gewijzigd door IvoB2 op 31-01-2024 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ben wel heeeel benieuwd naar je edits nu :p

Getallen klopte toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 08:17

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gasloos
Januari:
Totaal verbruik 1277kwh
Warmtepomp: 928kwh

Totaal opbrengst pv panelen: 173kwh
Direct verbruik: 138kwh
% direct verbruik: 10,8%

Kosten januari 2024: 0,-
Kosten excl salderen: 1139 x 0,35 = 398,65
Kosten januari 2023:
Gas: 313 x 1,10 = 344
Electra: 340 x 0,35 = 119
Totaal kosten januari 2023 (huidige tarieven): 463,-
Besparing: 463 - 398 = 65
Afschrijving warmtepomp: 10.000 / 180 = 55

Netto resultaat januari 2024 (excl salderen): 10,- _/-\o_

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 01-02-2024 07:36 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:28
Januari 2024

Nu maximaal met airco zitten spelen.
Gemiddelde temp 20 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlGmSW_7QDULAU4LoaSlwUc5wlY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rxstBTzlcj5C1xcfa9xRsjhH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DneNHJ-OZ8-s92haYSihkocHir8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Duvst5veGy6Mgp0LwFQ8rKx6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7IJSCX6YrPNfSsEZbiDm9mmdZc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KVXJst4U3vWZmyDGCafMhD7V.png?f=fotoalbum_large

@Sport_Life
Wat voor wp heb je? Vind hogere kwh meestal hier op het forum als men geen gas meer heeft maar dat is bij jouw ook nog steeds ietsje hoger ondanks je nog gas steeds hebt.

Zag januari 2023 niet staan

[ Voor 3% gewijzigd door Offens1490 op 01-02-2024 11:16 ]

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verbruik:

Gas 109 m3
elektra 403 kWh
Opwek 70 kWh
Teruglevering 20kWh

Tot 16 januari stookten we op gas vanaf toen met de airco, eerste 8 dagen (16-23) was uitzoeken hoe ik hem het beste kon gebruiken en gebruikten we 122 kWh, vanaf daarna zakte het heel hard naar 69 kWh voor de rest van de maand

2 volwassenen altijd thuis.
Tussenwoning, jaren 60, matig geïsoleerd, 100m2 (bijzonderheden, infrarood sauna wordt veel gebruikt kost ongeveer 1 kWh per dag)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZ1gRkeSa3X0UVfZ_ZDSHvFCwII=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ITP91MMmkxF1Wsm9BukBMFSs.png?f=fotoalbum_large

De stand van januari ⤴️

212kWh opwek van zonnepanelen, waarvan 99 direct verbruikt en 113 ingevoed. Netto afname daarmee 602kWh, die op een aantal kWh-tjes na zijn verbruikt door de warmtepomp (559kWh) en de warmtepompboiler (39kWh).

Wel wat meer dan vorig jaar januari, maar we hadden er even wat koude momenten tussen zitten.

Jaren ‘30 vrijstaande woning in midden des lands, 110m2 (ofzo), redelijk geïsoleerd, aardgasvrij sinds april 2023.

[ Voor 8% gewijzigd door Gramser op 01-02-2024 06:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Sport_Life schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 00:34:
Januari:
Totaal verbruik 1277kwh

Kosten januari 2023:

En geen vastrecht gas meer toch? Die heb je niet meegeteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:13
Januari 2024:

Totaal verbruik 468 kWh (excl 150 kWh warmte houtkachel morso 1442) , waarvan:
* afname Greenchoice 372 kWh (€ 72,54)
* direct verbruik pv 96 kWh (20, 4 % zelfvoorz.)

PV (8 panelen zuid + 4 panelen oost-west):
* opwek 138,4 kWh (zuid 89,7%)
* Teruggeleverd 42,6 kWh.

Verbruik uitgesplitst:

*Airco (mhi multisplit 3 binnen-units),
Verwarming 292 kWh (62,4%). Temperatuur woonkamer overdag meestal 19-20 graden. Gang + 1e verdieping meestal 16-18 graden.
Graaddagen (standaard) 1 jan t/m 30 jan 0,63 kWh / graaddag (0,97 kWh incl warmte houtkachel).

* Warm water wpb 42,3 kWh (9 %) + E-boiler 20,8 kWh (4,4 %).

* Tv x2 is 7 kWh (1,5%)

* Koelkast + losse vriezer (4 laden) 17,9 kWh (3,8%)

* Overig 18,9 %

Onze situatie:

* Klein rijtjeshuis bj 1957, 94m2 leefruimte (niet alles verwarmd), ongeveer 250m3 (1e+2e verd. + zolder, kelder niet meegerekend).
* All electric, verwarmen met airco, warm water via warmtepompboiler (200ltr, douchen) en E-boiler (30ltr, keuken + afwassen).
* 2 personen, altijd iemand thuis.
* PV 3160Wp op zuid, 1740Wp oost-west.

[ Voor 6% gewijzigd door Sjamo op 01-02-2024 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Toegegeven, cijfers waren gebaseerd op de P1 wifi dongle van HW en die rekent maar met één decimaal.
Ik wacht dus op de officiële cijfers van de netbeheerder die met drie decimalen werkt om de correcte cijfers mee te geven.
Dat sluit dan ook alle verdere discussies uit over de geloofwaardigheid van de cijfers.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 01-02-2024 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 09:19
Vrijstaande woning 630m3 bouwjaar 2018 zeer energiezuinig.

Electriciteit 228 kW
Gas 812 kW
Water 5720 liter

Gezin van 4. Zonder aan comfort in te boeten. Het is altijd +- 20°c.
Ma en Pa douchen dagelijks +- 7 min op 38a39c, jonge kinderen om de 2 dagen in douche of bad, meestal samen.

We hebben een warmtepomp/airco waar ik mee kan verwarmen maar deze gebruik ik vooral in November en Maart omdat de temperaturen dan buiten iets hoger zijn, en het rendement beter. Vooral bij vorstmaanden ga ik over op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matjan
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:37

Matjan

:D

Januari 2024:
422 kWh ingekocht
48 kWh direct verbruikt
23 kWh teruggeleverd
170 m3 gas, waarvan 145m3 verwarming
141 kWh elektrisch bijverwarmen

Onze situatie:
-tussenwoning uit 1913
-4 personen
-vloerverwarming beneden
-bijverwarmen elektrisch
-vorig maand 66m3 gas, in januari was het echt koud en ik heb gespeeld met programma's in de remeha app, waardoor verbruik onnodig extra omhoog is geschoten :D

Schiedam | 4050 Wp ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gerenoveerde rijwoning uit 1981 met 3 gezinsleden. Sinds 13/1/23 airco/wp-boiler en sinds 6/4/23 zonnepanelen. Sommigen zeggen dat je in de winter weinig aan zonnepanelen hebt, maar in december en januari (blauw) namen we minder van het net dan in verschillende wintermaanden toen we nog gas hadden (zwart). In november ook minder afname dan in de meeste zomermaanden toen we nog gas hadden! Januari-maart 2023 was sowieso hoger want geen gas meer en nog geen zonnepanelen. PS: Geen accu en geen bijverwarming met hout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KENvsyq_9wRjmvIGNzhXT12kzOQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vWw6pha3BBLTr6uvsrBDmACX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 20:45
Vrijstaande woning uit 1980, 230m2, 917m3. Altijd iemand thuis.

Januari 2023Januari 2024joj Januari 2023joj Januari 2024
Verbruik (kWh)284,0258,926022.489
Zonnepanelen (kWh)40,542,428212.530
Afname net (kWh)252,828227,90318061.749
Teruglevering (kWh)9,30411,3232.0261.790
Gas (m3)252,953326,0841.2911.402
Gas (m3/graaddag)0,5440,615

Gasverbruik blijft hoog, stookgedrag is gewijzigd, overdag staat 'ie hoger. Overig verbruik is wel gezakt. Weet niet helemaal waarom. Sinds november hebben we een zuiniger droger, wellicht scheelt dat 20 kWh per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 07:50
Verbruik januari
Stroom verbruikt: 887 kWh
Terug geleverd: 89 kWh
--netto ---------- 798 kWh* - EV = 598

Situatie, full-electric + EV* (+/- 200kWh deze maand >> vergoed door werkgever)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
IvoB2 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 08:56:
[...]

Toegegeven, cijfers waren gebaseerd op de P1 wifi dongle van HW en die rekent maar met één decimaal.
Ik wacht dus op de officiële cijfers van de netbeheerder die met drie decimalen werkt om de correcte cijfers mee te geven.
Dat sluit dan ook alle verdere discussies uit over de geloofwaardigheid van de cijfers.
WEet niet meer wat er stond. 150kwh oid tochj
Of dat nou 150,1 is of 150,123 lijkt mij niet heel significant.

Zover ik weet is de HW gewoon accuraat :) (tenzij je snachts de wifi uitzet oid zodat hij niet meer kan meten ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 17:17

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Hier de cijfertjes van ons verbruik van de afgelopen maand van dit tijdelijke huis i.v.m. nieuwbouw.

Tussenwoning uit 2017, 2 volwassenen 2 kinderen.
Woninginhoud: 320 m³
14 * 275Wp panelen West op plat dak
3 verdiepingen met vloerverwarming en -koeling. Ventilatie is mechanische afvoer, toevoer via raamroosters. Verwarming en SWW gaat via stadsverwarming :'( .

Januari 2024
Elektriciteit verbruikt normaal: 110 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 146 kWh
Elektriciteit teruggeleverd normaal: 16 kWh
Elektriciteit teruggeleverd dal: 6 kWh
Elektriciteit totaal: 234 kWh
Elektriciteit opgewekt: 78 kWh
Eigengebruik zonenergie: 55 kWh = 70%
Warmte: 4,185 GJ
Water: 8,009 m3

Juli 2023 t/m Januari 2024
Elektriciteit verbruikt normaal: 669 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 793 kWh
Elektriciteit teruggeleverd normaal: 758 kWh
Elektriciteit teruggeleverd dal: 323 kWh
Elektriciteit totaal: 381 kWh
Elektriciteit opgewekt: 1626 kWh
Eigengebruik zonenergie: 544 kWh = 33%
Warmte: 10,839 GJ
Water: 44,391 m3

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:20
Het verbruik in de maand Januari 2024:
Tweepersoonshuishouden
Appartement, bouwjaar 2010, 65m2
Wij stoken nooit
Voorschotbedrag: €100 per maand
Wij hebben geen zonnepanelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IF15qOehVH9ERaGqTdcRhgWLqfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iMvrBO7dRLLwP0yY0MUJGRNJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Van der Berg op 01-02-2024 09:49 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
laurens0619 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:23:
WEet niet meer wat er stond. 150kwh oid tochj
Of dat nou 150,1 is of 150,123 lijkt mij niet heel significant.
Voor jou en mij niet maar gezien andere commentaren maken anderen daar toch een punt van.
Wat er stond is glashelder terug te vinden wanneer je hier iets terug gaat in de tijd maar dat doet er nu even niet toe.
Op een dag zal het nu ook niet steken.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 01-02-2024 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:02
Hoekwoning uit 1970. Het verbruik in januari:

Stroom: 232 kWh
Gas: 179 m3
Per gewogen graaddag: 0,308 m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 21:07
2 onder 1 kap '99, 135m² / 480m³
2 volwassenen 1 kind. (2 personen alle dagen aanwezig)
Douchen wisselend dagelijks en soms om de dag
760Wp op West(vrijwel vlak)* binnenkort uitbreiding naar 4800Wp op het hoofddak

Verwarming en SWW, Nefit HRC30/CW5 van 2015 (ingesteld op 6,9kW en 75 graden aanvoer)
2 verdiepingen Jaga LTV. Heatboosters in de woonkamer, Badkamer altijd verwarmt, temp op 18 graden s'nachts en 19 overdag

Ventilatie is mechanische afzuiging, toevoer via ramen/raamroosters.

Inventum kokend water boiler in de keuken. 57,6kWh
Wasmachine 12,8kW, WP Droger 7,6kWh en Vaatwasser 7,18kWh
1 extra diepvries in de Garage
Unifi apparatuur en thuisserver 24/7

Verbruik Januari

E: 270,91 kWh
G: 133,8 m³
W: 5,7 m³

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
..

[ Voor 212% gewijzigd door IvoB2 op 01-03-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@IvoB2
Ik kan alleen zeggen: bizar en respect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ja sorry, ik had de eerste keer voor januari de verbruikte reserve van 7,5 kWh niet meegerekend. My bad.
De maand gestart met 80% opslag en beëindigd (op basis van de zevendaagse voorspelling verhouding verbruik/productie) met 30% opslag (inmiddels al terug aangevuld tot 91% and running maar dat is een andere maand).

[ Voor 56% gewijzigd door IvoB2 op 01-02-2024 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Januari:
Stroom verbruikt: 399,84 kWh
Stroom teruggeleverd: 412,33 kWh

Gas verbruikt:
292,67 m3

Vrijstaande woning, 267m2, 56 zonnepanelen op zuid van ruim 20kWp (helaas in deze tijd wel de onderste rij in de schaduw van de buren), beneden en boven vloerverwarming, beneden (160m2) gestookt op een vaste 19.5 graden, boven alleen de aanvoertemperatuur in de vloerverwarming op 20 graden, het blijft er comfortabel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Inderdaad, zeer nette cijfers @IvoB2! Het is duidelijk dat jouw investeringen en leefwijze zijn vruchten goed afwerpen _/-\o_

Ik kan zelf niet alles zo precies uitlezen. Maar als ik de verbruikte energie voor verwarming er even uit haal:
@IvoB2: 1,2+55,97=57,17kWh
@Franciesco: 446,609kWh (l/w WP)
Context: nageisoleerde vrijstaande woning uit 1938 die tussen de weilanden ligt (redelijk noordelijk in Nederland). Verder verbetering van isolatie is gaande.
Bijna een factor 8 verschil!
Natuurlijk, er zijn vele factoren die dat beinvloeden. Maar het verschil is extreem groot.

Jouw waterverbruik is trouwens ook zeer laag. Het mijne (met 2 personen) voor januari:
2,444m3
stroomverbruik SWW: 19,809kWh (WPboiler)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Het grootse verschil zit in het verbruik van SWW en CV.
Sinds de volledige zuidgevel van de leefruimte (en een deel van het dak) bestaat uit driedubbel glas zijn de verwarmingskosten enorm gedaald. Niet door het driedubbel glas an sich maar door de extra opgenomen energie van de zonne-instraling.
Bij vriestemperaturen onder nul en heldere hemel verbruiken we minder energie dan op een regenachtige dag (zoals december ll.) bij een buitentemp van 10°C.
Ikzelf (maar dat is een keuze) douche doorgaans thuis ook altijd koud en de huidige partner alleen warm (max. 40°C) wanneer ze de haren moet wassen.
Gezien we ook dagelijks meerdere uren naar de fitness gaan (doorgaans 6/7) nemen na afloop daar een douche. Dat scheelt ook in waterverbruik en energie.
Na de vorstperiode douchen we ook niet meer binnen maar buiten onder de solar shower.

[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 03-02-2024 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 17:28
Tussenwoning uit 2001, 2 volwassenen 2 kinderen.
Woninginhoud: 458 m³
9 * 440Wp panelen Zuid-West op plat dak
3 verdiepingen Ventilatie is mechanische afvoer, toevoer via raamroosters. Verwarming via HR Ketel.
Stroom is zonder aftrek van opgewekte energie.

Gasverbruik is al jaren laag. Afgelopen Januari een verbouwing gehad waardoor het Gasverbruik toch flink hoger was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ug1BSak7jY2q0idzIfCpeJTVpx4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9RBJ9JQ2kQRp8wmsjzbZR7XC.png?f=fotoalbum_large

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinoki
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 20:11
Autoladen: 580.04 KWH (2 ev's)
WPB: 283.31 (270L setpoint 60 graden 3 man douchen (minstens 15 minuten pp)
Standaard verbuik ~200 (Koken, servertjes en de rest , is een gokje en schatting op basis van verbuik uit het verleden)
Teruglevering 115
Totaal verbuik: 2403

4 laagse woning ongeveer 200m2

Volledig gasloos. Huis wordt verwarmt met L/L Warmtepompen. Moet nog een keer apparte meters hier voor aanschaffen

WPB verbruik is wel hoog geweest deze maand, moet maar eens kijken hoe we hem toch efficienter naar buiten laten blazen ( Gaat nu over het oude rookgaskanaal wat niet optimaal is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 10:38

Nhz

Ik zie hier gebruiksgegevens voorbij komen waar ik alleen maar jaloers op kan zijn. Wij hebben in januari 2200kwh gebruikt en 350kwh opgewekt. Netto dus circa 1850kwh gebruikt.

We wonen met zijn vijfen (mijn vriendin en ik + drie jonge dochters) in een vrij grote woonboerderij (ruim 300m2 woonoppervlak, verdeeld over 2 woonlagen). We wonen volledig elektrisch, maar rijden niet elektrisch. De woning is nog niet zo lang geleden geheel gerenoveerd (overal isolatie, vloerverwarming, kozijnen, hr++ glas etc). De gehele noordelijke gevel bestaat uit circa 50m2 HR++ glas. Het grootste gedeelte van de rest van het gebouw bestaat uit jaren 30 spouwmuur waar circa 5cm wol in geblazen is.

Grootste stroomvreter is de 16kW Panasonic Monoblock warmtepomp. Deze heeft afgelopen maanden extra hard moeten werken omdat de buffer regelmatig met zijn voeten in het grondwater staat. We wonen in de uiterwaarden van de IJssel en het grondwater staat dit jaar het hoogst sinds 2010, dus elke dag water in de kelder. Deze zomer willen we dat aanpakken. Daarnaast hebben we een thuiskantoor waar 5 dagen per week gewerkt wordt. Verder heb ik voor de hobby een serverrackje draaien met daarin twee thuisservers, een NAS en wat Ubiquity netwerk spul.

Om eerlijk te zijn meet ik pas sinds kort wat er per gebruiker aan stroom doorheen gaat, ik verwacht dat daar nog wel wat winst te behalen is. O-)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tormentor1985
Nhz schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:51:
Ik zie hier gebruiksgegevens voorbij komen waar ik alleen maar jaloers op kan zijn. Wij hebben in januari 2200kwh gebruikt en 350kwh opgewekt. Netto dus circa 1850kwh gebruikt.

We wonen met zijn vijfen (mijn vriendin en ik + drie jonge dochters) in een vrij grote woonboerderij (ruim 300m2 woonoppervlak, verdeeld over 2 woonlagen). We wonen volledig elektrisch, maar rijden niet elektrisch. De woning is nog niet zo lang geleden geheel gerenoveerd (overal isolatie, vloerverwarming, kozijnen, hr++ glas etc). De gehele noordelijke gevel bestaat uit circa 50m2 HR++ glas. Het grootste gedeelte van de rest van het gebouw bestaat uit jaren 30 spouwmuur waar circa 5cm wol in geblazen is.

Grootste stroomvreter is de 16kW Panasonic Monoblock warmtepomp. Deze heeft afgelopen maanden extra hard moeten werken omdat de buffer regelmatig met zijn voeten in het grondwater staat. We wonen in de uiterwaarden van de IJssel en het grondwater staat dit jaar het hoogst sinds 2010, dus elke dag water in de kelder. Deze zomer willen we dat aanpakken. Daarnaast hebben we een thuiskantoor waar 5 dagen per week gewerkt wordt. Verder heb ik voor de hobby een serverrackje draaien met daarin twee thuisservers, een NAS en wat Ubiquity netwerk spul.

Om eerlijk te zijn meet ik pas sinds kort wat er per gebruiker aan stroom doorheen gaat, ik verwacht dat daar nog wel wat winst te behalen is. O-)
Volgens mij is dat voor nu best netjes. Zeg dat je met je leuke hobby 500kw gebruikt hebt en er 1700 je warmtepomp in is gegaan. Dat valt volgens mij wel mee voor een ruimte die ongeveer 3 keer groter dan gemiddeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Dit was januari:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1R5vgFSg7xczYLIIq-XaQqlnHY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z89Jwxt1V1g1pFhWY8ftLRkD.png?f=user_large

BJ 1986, half vrijstaand, dak vernieuwd en geïsoleerd, overal HR++, muren en vloeren nog niets aan gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 20:45
Nhz schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:51:
Die 2200 kWh, is dat wat je in huis hebt gebruikt? Of is dat wat je volgens je energiemeter hebt afgenomen van het net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 08:14
Stroom
normaaltarief 137 kWh
laagtarief 91 kWh
228 kWh
Teruglevering
normaaltarief 50 kWh
laagtarief 20 kWh
70 kWh

Totaal 158 kWh
Gas
Levering 115,396 m3

hoekhuis jaren 80 woning.
2 volwassenen en 2 kinderen (6en8)
eind deze maand gaan we over op kunstof kozijnen met +++ glas
We hebben wel een openhaard die vaak aan is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Kalentum schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:11:
[...]

Die 2200 kWh, is dat wat je in huis hebt gebruikt? Of is dat wat je volgens je energiemeter hebt afgenomen van het net?
Dat is daadwerkelijk gebruik. Combi van afname net + direct gebruik van PV. Van die 350kWh PV hebben we slechts 40kWh teruggeleverd.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

tormentor1985 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:01:
[...]

Volgens mij is dat voor nu best netjes. Zeg dat je met je leuke hobby 500kw gebruikt hebt en er 1700 je warmtepomp in is gegaan. Dat valt volgens mij wel mee voor een ruimte die ongeveer 3 keer groter dan gemiddeld is.
Dat is een som die niet uitkomt. Met die twee stelposten zou ik al op 2200kWh komen. De rest van de woning gebruikt ook nog stroom. ;)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Nhz toch jammer dat die 50m2 glas in de noordgevel hr++ is. Waarom bij de renovatie niet voor triple gekozen? Afhankelijk van de soort hr++ kun je met het betere tripel glas een halvering van het warmteverlies hebben. Dat lijkt me bij 50m2 glas in één gevel toch de moeite.

Maar natuurlijk, met zo’n grote woning (die voor een groot deel verwarmd wordt) zul je altijd relatief hoge verwarmingskosten hebben. Dat is de prijs van de luxe zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Franciesco schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:23:
@Nhz toch jammer dat die 50m2 glas in de noordgevel hr++ is. Waarom bij de renovatie niet voor triple gekozen? Afhankelijk van de soort hr++ kun je met het betere tripel glas een halvering van het warmteverlies hebben. Dat lijkt me bij 50m2 glas in één gevel toch de moeite.

Maar natuurlijk, met zo’n grote woning (die voor een groot deel verwarmd wordt) zul je altijd relatief hoge verwarmingskosten hebben. Dat is de prijs van de luxe zullen we maar zeggen.
Ik gok zomaar dat het ook met name de inhoud vd woonboerderij is , bij een degelijke woning zullen de plafonds hoog zijn. Iig geen 2.60m.

Dan stook je toch vooral 'lucht'.

Wel mooi wonen..

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 01-02-2024 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:35

Termy

valt er nog wat te fragge?

Niet zo gek toch? De truc is om praktisch een passivhaus te hebben dat vrijwel volledig door de zon op temperatuur kan worden gehouden en als je verder geen hobbies hebt die veel stroom vragen en vrijwel niet met je EV rijdt, dan is dit het resultaat. Je moet dan wel de luxe hebben van genoeg ruimte om je heen om daadwerkelijk zoninval te hebben. Dat is vrij lastig op de meeste plekken in NL. Hier bv wordt de zolder met veel ramen op zuid aardig warm door de zon maar daaronder staan er al andere gebouwen in de weg en gebeurt er niks.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tormentor1985
Franciesco schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:23:

Dit is helemaal waar. Ik heb rond de 35 m2 glas vervangen voor hr+++ en het verschil tussen hr++ en hr+++ was 1000 euro. No brainer i.m.o. De werkmannen waren er alleen niet blij mee. Ze offreren standaard hr++ en alleen als er specifiek voor triple gevraagd word dan doen ze daar ook een offerte voor.

Het grootste raam in de zijgevel woog ook bijna 130 kilo... Groot respect voor die mannen die dat erin tilde. Ik stond vol spanning toe te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 17:05
Januari 2024

Tussenwoning uit 1998, 3 personen.
Grote schuifpui op Z-ZW. 2250 Wp aan zonnepanelen

Elektriciteit verbruikt normaal: 171 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 137 kWh

Elektriciteit teruggeleverd normaal: 32 kWh
Elektriciteit teruggeleverd dal: 7 kWh

Elektriciteit totaal: 373 kWh
Elektriciteit Opgewekt: 107 kWh

Gas: 87 m3

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Dat is eigenlijk heel eenvoudig, de bestaande kozijnen op noord waren nog helemaal goed (max 10 jaar oud) en daar paste geen tripple glas in.

Achteraf hadden we misschien beter voor helemaal nieuwe kozijnen kunnen kiezen, maar gezien de wat oudere uitstraling hebben we gekozen om nergens voor dikkere kozijnen voor tripple glas te gaan.

Op het noorden hebben we ongeveer 40mtr vrij uitzicht, maar de invloed van de zon is maar minimaal. Helaas. Daar gaat een hoop warmte verloren.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
2 onder 1 kap - 2004 bouwjaar
Gasloos - warmtepomp L/W voor SWW en CV
21 panelen O/W
2 kinderen + 2 volwassenen
Continu thuis
WTW op ventilatie

Heb een probleem met home assistant gehad, dus dit zijn de approx waarden.

Opwekking 226 kW
Verbruik huis: 1294 kWh + 170 kWh direct verbruikt zonnepanelen.

Warmtepomp verbruik 538 kWh
Huis continu op 21.5C. Tevreden, heb nu zeer accurate temperatuur regeling zonder schommelingen, jaren hiervoor alleen stooklijn. Nu als er ook maar beetje zon is gaat warmtepomp snel uit, geen temperatuur over of undershoot.

Fun fact:
Vaatwasser vebruikt bijna 174 95 kWh 8)7
Espresso machine 52 kWh
Is nu electrische auto bijgekomen dus vanaf februari gaat het los.

WTW unit is een oud kreng dat een hoop vebruikt, gaat er later dit jaar uit. Ik vind energie voor verwarming zeer netjes, maar sluipstroom verbruik blijft hier hoog en verantwoordelijk voor bulk energie verbruik |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:45
In een maand, hoe dan? Dat is ruim 5 kWh per dag, volgens mij redt je dat alleen met een ouwe machine die 2x per dag draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
ASW1 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:22:
[...]

In een maand, hoe dan? Dat is ruim 5 kWh per dag, volgens mij redt je dat alleen met een ouwe machine die 2x per dag draait.
Gloednieuwe Siemens IQ 700 vaatwasser met zeoliet droog unit.
ASW1 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:22:
[...]

Oops foutje, het is inderdaad 95 kWh, zit er factor 2 naast, had de absolute waarde afgelezen en niet maand Jan.

60 graden snel beurtje is 1.3 kWh meet ik nu. Er gaat allemaal baby en kolf spul in dus hij draait vaak hoge temp

[ Voor 8% gewijzigd door Lollercopter op 01-02-2024 22:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:56
Sport_Life schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 00:34:
Gasloos
Januari:
Totaal verbruik 1277kwh

Kosten januari 2023:

In een 40m2 appartement of in een vrijstaande bungalow?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 19:05

Wuursj

want worst is al bezet

Gaat best lekker hier, ook al was januari de duurste maand.

Verbruik januari 2024 voor alles: 410 kWh
Opbrengst januari 2024: 60 kWh
Netto dus 350kWh.

Gasloos, tussenwoning uit 1913, 135m2 waarvan de helft ongeveer verwarmd (slaapkamers niet). 2 volw + 3 kleine kinderen.
We zijn na de zomer in een wel geisoleerd deel van het huis gaan wonen, beneden wordt nu aangepakt. Verwarmd oppervlakte is ongeveer gelijk gebleven. En die betere isolatie is te merken:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2oHMY3W.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/u8Fya1x.png
Als ik dit extrapoleer, lijken we op 0-op-de-meter uit te gaan komen, afhankelijk wat de zon gaat doen *O* .
Moet ik wel twee niet werkende PV panelen op de schuur even fixen :(

[ Voor 48% gewijzigd door Wuursj op 02-02-2024 16:54 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rocketman schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 23:23:
[...]

In een 40m2 appartement of in een vrijstaande bungalow?
Een vrijstaande woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Van 50m2 uit 2022 of 300m2 uit 1800?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nhz schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:10:
[...]

Van 50m2 uit 2022 of 300m2 uit 1800?
Ongeveer ertussen, 260m2 woonoppervlakte bouwjaar 2000 :).

Ik heb de boiler nu van 52 graden naar 42 graden gezet , dat gaat een paar kwh per dag schelen. Verder nog vrij weinig geoptimaliseerd aan de warmtepomp, ik dacht kijk het even een jaartje aan. Kan nog wel wat laaghangend fruit aanpakken oa leidingen isoleren.
Maar de noodzaak is er nog niet zolang salderen mogelijk is.

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 03-02-2024 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tormentor1985
Sport_Life schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:26:
[...]

Ik heb de boiler nu van 52 graden naar 42 graden gezet , dat gaat een paar kwh per dag schelen. Verder nog vrij weinig geoptimaliseerd aan de warmtepomp, ik dacht kijk het even een jaartje aan. Kan nog wel wat laaghangend fruit aanpakken oa leidingen isoleren.
Doet die boiler wel zo af en toe een legionella run?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

tormentor1985 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 01:00:
[...]

Doet die boiler wel zo af en toe een legionella run?
Uiteraard,1x per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hier praktisch nooit.
En al zeker niet tussen eind november en begin maart.

[ Voor 74% gewijzigd door IvoB2 op 03-02-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:01

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Hier iedere dag een legionella run of twee en zeker in de winter
- cv-ketel met klein ingebouwd boilervaatje van 15 l :+ (kon niet anders O-) )
Kost trouwens ca. 0,1 m³ per keer - over energieverbruik gesproken.

[ Voor 21% gewijzigd door dunklefaser op 03-02-2024 10:33 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

dunklefaser schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:30:
Hier iedere dag een legionella run of twee en zeker in de winter
- cv-ketel met klein ingebouwd boilervaatje van 15 l :+ (kon niet anders O-) )
Kost trouwens ca. 0,1 m³ per keer - over energieverbruik gesproken.
Hier kost de legionella run 4kwh per keer, maar dat is 300l ipv 15l :+

Van die 4kwh kan ongeveer 2 dagen gedoucht worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 03-02-2024 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Met 4 kWh toegevoegde energie kunnen wij minstens twee keer 150 liter naar 40-45°C brengen bij een buitentemperatuur tussen 5 en 12°C.
Voor twee personen zijn dat dus minstens tussen de tien en twintig douchebeurten.

De verticale boiler bevat 300 liter waarbij de WP alleen op de bovenste 150 liter werkt.
De uitgang voor het SWW zit helemaal bovenaan en de aanvoer van koud onderaan.
Bij douchen mengt koud en warm zich niet want het koude aanvoerwater duwt het water telkens omhoog richting uitgang.
Hoe lager de temp. van het opgeslagen water hoe lager de stilstandsverliezen.
In de zomer voegen we extra isolatie toe aan het boilervat en in de winter wordt dat weggenomen en doet de boiler het met de standaard isolatie.

De WP kan trouwens maar een max. van 55°C WW aanmaken (wat in de boiler max. 50-52°C is).
Bij een legionellarun tot 60°C zou dat laatste deel dus louter op het COP 1 element gebeuren. En dat staat al jaren op non actief.
Ieder denkt daar het zijne van maar mijn persoonlijke mening (en positieve ervaring want er is hier nog niemand ziek geworden laat staan doodgevallen na een douchebeurt) is dat een regelmatige legionellarun in een huishoudelijke omgeving zinloos is. Het water staat er niet langdurig stil en de opslagtemperaturen zijn er (bij ons toch niet) niet constant.

Met 4 kWh houden wij de gehele woning een paar dagen op temperatuur. :)

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 03-02-2024 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

IvoB2 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:38:
Met 4 kWh toegevoegde energie kunnen wij minstens twee keer 150 liter naar 40-45°C brengen bij een buitentemperatuur tussen 5 en 12°C.
Voor twee personen zijn dat dus minstens tussen de tien en twintig douchebeurten.

De verticale boiler bevat 300 liter waarbij de WP alleen op de bovenste 150 liter werkt.
De uitgang voor het SWW zit helemaal bovenaan en de aanvoer van koud onderaan.
Bij douchen mengt koud en warm zich niet want het koude aanvoerwater duwt het water telkens omhoog richting uitgang.
Hoe lager de temp. van het opgeslagen water hoe lager de stilstandsverliezen.
In de zomer voegen we extra isolatie toe aan het boilervat en in de winter wordt dat weggenomen en doet de boiler het met de standaard isolatie.

De WP kan trouwens maar een max. van 55°C WW aanmaken (wat in de boiler max. 50-52°C is).
Bij een legionellarun tot 60°C zou dat laatste deel dus louter op het COP 1 element gebeuren. En dat staat al jaren op non actief.
Ieder denkt daar het zijne van maar mijn persoonlijke mening (en positieve ervaring want er is hier nog niemand ziek geworden laat staan doodgevallen na een douchebeurt) is dat een regelmatige legionellarun in een huishoudelijke omgeving zinloos is. Het water staat er niet langdurig stil en de opslagtemperaturen zijn er (bij ons toch niet) niet constant.

Met 4 kWh houden wij de gehele woning een paar dagen op temperatuur. :)
Ik heb geen flauw idee maar het kost me niks en al zou het wel iets kosten dat is het nog steeds klein bier op de totale kosten van onze woning :).

We hoeven gelukkig niet iedere euro 3x om te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat is dan een ander uitgangspunt en een andere situatie.

Om te beginnen heb ik wel een zeer gedetailleerd beeld over ons energieverbruik en de energiekost.
"Geen flauw idee" lijkt me geen sterk argument. :+

In de winter moeten we de extra kWh om SWW tot boven de 60°C te brengen hier doorgaans nog altijd uit het net halen en tot op heden is dan in Vlaanderen met een DM niet gratis (geen saldering).

We moeten hier iedere euro ook geen drie keer omdraaien (de maandinkomsten zijn nog altijd tot zeven keer hoger dan de maanduitgaven) maar hier gaat het ons om het principe om met zo weinig mogelijk energie toe te komen zonder persoonlijk comfort op te geven en niet om de energie erdoor te draaien omdat "het toch niets kost".
Niets mis met een ander principe maar gewoon niet ons uitgangspunt.

Je (allee wij toch) kan ook alleen maar onafhankelijk van de energielevering door derden en de netkosten worden wanneer je energieverbruik laag is. Tot in de oneindigheid op het net blijven betrouwen voor ongelimiteerde energie daar is geen kunst aan. Dat kan idd iedereen.

Het gaat in dit topic ook over het energieverbruik en niet over de energiekost. Dat is weer een ander topic. :)

[ Voor 39% gewijzigd door IvoB2 op 03-02-2024 14:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:35

Termy

valt er nog wat te fragge?

Kost zo'n legionella run wel echt zo veel? Die energie gaat toch niet allemaal verloren? Je stilstandverliezen zullen hoger zijn maar het kan niet zo zijn dat je exact het verbruik voor die verhoging ook weer verliest. Wat het je echt kost bereken je dus door te kijken naar hoeveel hoger je stilstandverlies is over het traject dat de boiler boven z'n normale setpoint zit. Als je je huidige stilstandverlies weet dan kun je daarmee tot isolatiewaarde komen en dan simuleren hoe je afkoelt van 60 tot setpoint terwijl je x keer y liter gebruikt om te douchen.

Ben wel benieuwd of het echt allemaal zo dramatisch is qua verlies. Bij relatief veel verbruik denk ik dat het erg weinig zal zijn maar als je amper water gebruikt uit de boiler dan verlies je waarschijnlijk wel praktisch alles.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[ironic mode]Ja, laten we heel veel warm water gaan verbruiken om zo weinig mogelijk energie te gaan verliezen. 8)7 [/ironic mode]
Het punt is uiteraard dat wie sowieso weinig warm water verbruikt geen enkel voordeel heeft om dat naar een hogere temperatuur te brengen dan nodig en al helemaal niet, zoals sommigen doen, dat continu op een hoge temperatuur te houden.

Bovendien wordt het SWW hier verwarmd met een WP.
En iedereen weet, of zou moeten weten, dat het rendement van een WP lager wordt bij een hoger temperatuurverschil. Het rendement van SWW op 60°C bij een buitentemperatuur lager dan 8°C is dus veel lager dan het rendement van SWW op 40°C bij dezelfde (lage) buitentemperatuur.
Bij gas is dat verschil uiteraard kleiner maar fossiel verbranden is sowieso al niet efficiënt.

Ik hou al tien jaar alle data bij onder verschillende gebruiksomstandigheden en weet dus zeer goed wat het optimale verbruikersprofiel is.

Wanneer een ander vindt dat een legionella run onontbeerlijk is en nauwelijks extra energie verbruikt moet dat niet laten. Ik hou niemand tegen en wil niemand van het tegendeel overtuigen. Het is immers ieders eigen rekening.

De verschillen in energieverbruik en in energiekost kunnen we hier regelmatig lezen.
Aan ieder om daar zijn eigen conclusies uit te trekken en er al dan niet naar te handelen.

[ Voor 98% gewijzigd door IvoB2 op 03-02-2024 23:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

IvoB2 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 23:12:
Ja, laten we heel veel warm water gaan verbruiken om zo weinig mogelijk energie te gaan verliezen. 8)7
Dat zegt hij niet, hij zegt:
Bij relatief veel verbruik denk ik dat het erg weinig zal zijn maar als je amper water gebruikt uit de boiler dan verlies je waarschijnlijk wel praktisch alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Er is een apart topic over de legionella run Voorkomen legionella in boilers

Daar vind je ook de conclusie.
Ep Woody schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 09:01:
Conclusie
Los van de werkelijke risico's, is de besparing door het niet doen van een legionellarun maar enorm beperkt en weegt, wat mij betreft, niet op tegen de risico's. Oftewel, draai, conform de richtlijnen, wekelijks een anti legionella run!
Kunnen we het hier weer over het energie verbruik hebben :).

[ Voor 48% gewijzigd door Sport_Life op 03-02-2024 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Je bent het waarschijnlijk al vergeten maar de discussie hierover begon o.a. bij jou en was direct gerelateerd aan het energieverbruik. Eigenaardig dat waar je eerst zelf uitgebreid over doorging er nu plots geen verband meer zou zijn.

Wie niet kan begrijpen dat water met een WP opwarmen tot 60°C niet meer energie verbruikt dan het (veel) lager verwarmen heeft waarschijnlijk "geen flauw idee" waar energieverbruik over gaat en/of hoe een A2W WP werkt. Het zij zo.

En nu je er hier toch zelf over begon: in België zijn er geen wettelijke richtlijnen over een legionella run in een huishoudelijke omgeving. Gelukkig moeten we ons er hier dus ook niet aan houden. :+

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 03-02-2024 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cklaver
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:25
IvoB2 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:13:
..
Het gaat in dit topic ook over het energieverbruik en niet over de energiekost. Dat is weer een ander topic. :)
Exact, topic gaat over energie verbruik, niet het - ik verbruik zo min mogelijk , draai elk dubbeltje om, douche koud en de rest hier die post moet dat ook doen.

Ik lees mee in dit topic omdat ik het leuk vind ons verbruik na energie besparende maatregelen (WP bv) te vergelijken met andere (soortgelijke) huishoudens / woningen , niet per see om tot het het uiterste te bezuinigen, comfort kost ook geld. We proberen natuurlijk wel het energie verbruik te verlagen waar mogelijk.

Kantoor aan huis op een relatief wat groter perceel bv is ook gewoon niet te vergelijken met een appartement op 2 hoog qua energie verbruik bv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cklaver
januari 2024, vrijstaande 2012 woning 210m2 / 780m3 met 100m2 kantoor aan huis (ca 2d/w)

1230 kWh verbruikt
120 kWh terug geleverd

610 kWh verbruik door WP: Panasonic 9kw monoblock voor sww 360 liter @ 48 graden + 200m2 vvw.
4m3 gas voor het koken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Januari 2024
Vrijstaand 1930
Gezin 2 kinderen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EuvQX6c-crTrzkphSYT6WOGnduE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y9GvSxd6rNgZwbh8JrBT0OBm.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:13
Cklaver schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:29:
[...]

Exact, topic gaat over energie verbruik, niet het - ik verbruik zo min mogelijk , draai elk dubbeltje om, douche koud en de rest hier die post moet dat ook doen.

Ik lees mee in dit topic omdat ik het leuk vind ons verbruik te vergelijken met andere (soortgelijke) huishoudens / woningen , niet per see om tot het het uiterste te bezuinigen, comfort kost ook geld. We proberen natuurlijk wel het energie verbruik te verlagen waar mogelijk.

Kantoor aan huis op een relatief wat groter perceel bv is ook gewoon niet te vergelijken met een appartement op 2 hoog qua energie verbruik bv.
Ja, het energieverbruik delen, maar ook energiebesparende maatregelen volgens de startpost.
En dat iemand meer de uitersten opzoekt qua energie besparen dan een ander wil niet zeggen dat dat alles bepalend is lijkt me.
Ik lees het graag en bekijk welke tips ik zelf kan toepassen binnen onze eigen comfortgrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cklaver
Sport_Life schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:26:
[...]

Ik heb de boiler nu van 52 graden naar 42 graden gezet , dat gaat een paar kwh per dag schelen.
Ik merk dat ik toch minimaal 43 graden aanvoer temp. nodig hebt, om een ‘ warme ‘ douche te kunnen ervaren. Vat staat op zolder, wellicht koelt het hier onderweg nog wat of door leidingen in verdiepingen vloer.

43 Gr bovenin het vat zorgt voor ca 41 graden richt midden v. het vat.

[ Voor 6% gewijzigd door Cklaver op 04-02-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 18:26
Jan 2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZ0AgtWokUTLEmwS5nnTIATs1C0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1vClaALtuzfGyCEVKUTGvVu8.png?f=fotoalbum_large

2 onder 1 kap woning +/- 180 m2 aanleunende werkplaats 265m2
Alles geïsoleerd wat mogelijk is, triple glas , kunststof kozijnen.
( nou stoken we wel de houtkachel in plaats van de warmtepomp voor verwarming van de woning)

Ik denk dat dit redelijk laag verbruik is voor ons met 2 warmtepompen en een quooker

[ Voor 14% gewijzigd door vincenttor op 04-02-2024 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sjamo schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:28:
[...]
Ja, het energieverbruik delen, maar ook energiebesparende maatregelen volgens de startpost.
En dat iemand meer de uitersten opzoekt qua energie besparen dan een ander wil niet zeggen dat dat alles bepalend is lijkt me.
Ik lees het graag en bekijk welke tips ik zelf kan toepassen binnen onze eigen comfortgrens.
Zo is het maar net.
Niets moet en iedereen steekt ervan op wat het beste bij hem past en negeert wat niet bij de eigen situatie past. Zo moeilijk kan dat niet zijn.
Zo weinig mogelijk energie trachten te verbruiken is net zo min alles bepalend en verplicht te volgen door iedereen dan dat iedereen maar in een appartement moet gaan wonen met een praktijk aan huis.

Gezien iedere situatie en ieder verbruiksprofiel anders is is het juist belangrijk dat te kaderen.
Men zou dus beter zijn commentaar sparen voor wie dat niet doet (of zelfs niet eens het verschil opgeeft tussen totale verbruik en netafname) ipv zich specifiek te concentreren op wie dat juist wel volledig kadert. Wanneer cijfers zonder enige context zijn pas nietszeggend.

En kiezen voor eenmalige tot periodieke investeringen is iets anders dan ieder dubbeltje tellen. Eerder het tegendeel. Het is gewoon een ander uitgangspunt dan kiezen om weinig tot geen rekening houden met het aantal kWh dat men verbruikt en/of de oorsprong van de productie van deze kWh.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 04-02-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vincenttor schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:22:
Jan 2024
[Afbeelding]

2 onder 1 kap woning +/- 180 m2 aanleunende werkplaats 265m2
Alles geïsoleerd wat mogelijk is, triple glas , kunststof kozijnen.
( nou stoken we wel de houtkachel in plaats van de warmtepomp voor verwarming van de woning)

Ik denk dat dit redelijk laag verbruik is voor ons met 2 warmtepompen en een quooker
Met 25 kWp en houtverwarming vind ik dat nog een hoog verbruik. Wij hebben 4 kWp, geen hout/gas en in januari een afname van 169 kWh, niet zo veel meer dan jouw 138 kWh. Gezin van 3 met bijna elke dag een hele dag wp-verwarming.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2024 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
vincenttor schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:22:
Daar valt weinig over te zeggen wanneer men niet weer waar dat verbruik naar toe gaat en hoeveel kg hout er alsnog verstookt werd. Afhankelijk van de houtsoort en het droogpercentage zit er tussen de 4 en 5 kWh in één kg. hout.

En hoeveel was je verbruik nu?
Wanneer ik je grafiek goed kan lezen heb je 398,3 kWh geproduceerd, 537,1 kWh van het net geïmporteerd maar alles wat je hebt geproduceerd terug op het net gezet?
Of hoe lees je die grafiek want dat laatste lijkt me praktisch onmogelijk?

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 04-02-2024 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 18:26
IvoB2 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:02:
[...]

Daar valt weinig over te zeggen wanneer men niet weer waar dat verbruik naar toe gaat en hoeveel kg hout er alsnog verstookt werd. Afhankelijk van de houtsoort en het droogpercentage zit er tussen de 4 en 5 kWh in één kg. hout.

En hoeveel was je verbruik nu?
Wanneer ik je grafiek goed kan lezen heb je 398,3 kWh geproduceerd, 537,1 kWh van het net geïmporteerd maar alles wat je hebt geproduceerd terug op het net gezet?
Of hoe lees je die grafiek want dat laatste lijkt me praktisch onmogelijk?
Qua stook gedrag hangt van de buiten temperatuur af ook natuurlijk.
Ik heb ook een pelletkachel welke ik amper gebruik , deze pellets stook ik nu op in de "gesloten haard" in de woonkamer.
Waarom pellets niet in de pelletkachel ? deze zit op het buffervat aangesloten en is eigenlijk alleen gebruikt voor als ik de werkplaats wil verwarmen.
Ook beginnen de plastic zakken aardig op te lossen door het staan in de zon/regen/wind na enkele jaren buiten op de pallets
.
Zakje zit 15 kg aan bruin pellets in , deze schep ik in een bakje en steek ik aan met wat blokjes, gemiddelde is wel 3 a 4 dagen wat ik er mee red per zakje maar toen het onder 0 graden was 2 a 3 dagen per zak.

Opname is totaal 537 kWh , hier zit deels vanuit het net en deels vanuit de panelen bij.
In Home Assistant krijg ik helaas het niet voor elkaar om het tegen elkaar te laten afstrepen met de meters die ik gebruik dus kan niet exact zien wat ik uit het net haal en wat ik direct verbruikt heb.

@Verwijderd

Je hebt het zelfde oppervlak te verwarmen ?

Wat ik wel vergeten ben is dat ik een werkplaats heb aan huis, alleen de led panelen daar op de begane grond verbruiken al 700Watt als ze maximaal aan staan.
Ik heb laser snij/graveer machines aan staan zo nu en dan als ik wat werk aangenomen heb.( verbruik hier van is lastig te bepalen dit hangt van veel factoren af zoals dikte materiaal om te snijden, formaat om te graveren etc etc.

Zitten beide de hele dag thuis en mijn vriendin is ster in tv kijken >:)
Als we niet thuis zijn is het verbruik in de woning 87 tot 97 Watt per uur in de woning, werkplaats ligt rond de 187 en in de nacht hoger ( 200 tot 210Watt) vanwege infrarood wat aan gaat voor een 7 tal camera's.

Zag op de akte dat mijn woning uit 1997 is, er is spouwmuur isolatie aanwezig maar dit is niet al te best ( glaswol velletje) maar vanwege dit is dus dat vol spuiten niet mogelijk misschien dat ik daarom vrij hoog verbruik heb.
De rest is denk ik wel maximaal geïsoleerd , plat dak ligt 23 Cm pir isolatie op en bestaat beton kanaal platen.
overal kunststof kozijnen met triple glas en kunststof is van binnen ook geïsoleerd.
Vloer is geïsoleerd maar de dikte hiervan zou ik niet weten dit is gelijk ook de bekisting geweest gok ik voor de fundering want als ik onder de vloer kijk zie ik van die piepschuim platen en de fundering zie ik alleen dit materiaal.

Hier kan ik wel nog zien gesplitst wat het verbruik is voor de werkplaats en de woning apart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQvKyykHHp3yFA650Qc_TQt9icc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8VuW96ffrIDb1OMxqXbukItv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door vincenttor op 04-02-2024 20:09 ]

Pagina: 1 ... 73 ... 82 Laatste