• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Gezin van 5, hier ook helaas een wat oudere woning met zo goed als geen isolatie op hr++ kozijnen na.
October 2023:
506kWh import (€147,77)
116kWh export (€27,59)
309kWh PV opbrengst, dus 699kWh aan totaalverbruik

62m3 gas (€75,27).

Verwarming staat 's nachts op 15 graden, overdag op 18 graden

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Ronald.42 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 23:56:
[...]
Als de wederhelft is wezen douchen en ik kom daarna dan is het mij te heet... wat is dat toch met vrouwen en kou...
Dat zou je dan aan je "wederhelft" moeten vragen want individuele gewaarwording.
Hier is het net omgekeerd. Ik neem, als het een warme is, een douche tussen de 40 en 42°C (vertrektemperatuur) maar mijn huidige partner (een hele vrouw) kan het daar niet onder uithouden, max. aanvoertemperatuur van 38°C.

Verwijderd

Vrouwen hebben het vaker koud dan mannen omdat het lichaam van vrouwen minder warmte produceert dan dat van mannen. Gemiddeld zijn vrouwen kleiner (en dunner) dan mannen en gaat de warmte sneller verloren. Vrouwen hebben ook minder spieren en meer vet dan mannen. Spieren produceren meer warmte.
Maar even belangrijk is gewenning en levensstijl (beweging).

PS: hier staan enkele interessante artikels ivm energie en verwarmen:
https://www.lowtechmagazine.be/alle-artikels-over-wonen.html

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2023 09:51 ]

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:25
Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:48:
[...]

PS: hier staan enkele interessante artikels ivm energie en verwarmen:
https://www.lowtechmagazine.be/alle-artikels-over-wonen.html
Wat wil je daar mee zeggen?

Verwijderd

Sjamo schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:53:
[...]

Wat wil je daar mee zeggen?
Dat er fysieke en omgevingsfactoren zijn mbt gevoeligheid voor kou.

• IvoB2
Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:48:
[...]
Het begint al met de opvoeding.
Je kan moeilijk verwachten dat kinderen die vanaf de eerste jaren met de auto van hot naar her gereden worden naar activiteiten van vrije keuze, dagelijks met de papa of mama een half uurtje mogen douchen en/of het bad als een persoonlijk zwembad gewend zijn en voor de rest voor de TV geparkeerd worden er, eenmaal volwassen, een andere levensstijl op na gaan houden en iets anders gewend zijn.

Verwijderd

IvoB2 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:57:
[...]

Het begint al met de opvoeding.
Je kan moeilijk verwachten dat kinderen die vanaf de eerste jaren met de auto van hot naar her gereden worden naar activiteiten van vrije keuze, dagelijks met de papa of mama een half uurtje mogen douchen en/of het bad als een persoonlijk zwembad gewend zijn en voor de rest voor de TV geparkeerd worden er, eenmaal volwassen, een andere levensstijl op na gaan houden en iets anders gewend zijn.
In Scandinavië slapen baby's vaak buiten ;)

• Sjamo
Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:55:
[...]

Dat er fysieke en omgevingsfactoren zijn mbt gevoeligheid voor kou.
Ik probeer te snappen wat je post bijdraagt aan de conversatie. Ik dacht dat dit het topic was voor actueel energieverbruik. Ik zie niet hoe algemeenheden daar iets aan bijdragen.

• IvoB2
Daarvoor moet je niet naar Scandinavië.
Die keuze kunnen ouders hier ook maken (als ze het al zelf kunnen opbrengen).
Zoals ik eerder schreef, mijn kleinkinderen lopen nog altijd binnen en buiten op blote voeten rond en hebben geen last van koude. Regelmatig naar de Ardennen en Ardèche voor meerdaagse trekkings en eigen kostje bij elkaar sprokkelen. Net zoals hun vader en grootvader dat vroeger moest leren.
Ze kunnen er later alleen maar hun voordeel uithalen.
Je kan ze laten wennen aan verpampering maar ook aan het tegengestelde.

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 11-11-2023 10:06 ]

Verwijderd

Sjamo schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:02:
[...]

Ik probeer te snappen wat je post bijdraagt aan de conversatie. Ik dacht dat dit het topic was voor actueel energieverbruik. Ik zie niet hoe algemeenheden daar iets aan bijdragen.
Ik vind dat dit topic meer mag zijn dan een droge opsomming van vebruikscijfers. Maar wie het niet eens is kan altijd een topicreport doen.

• IvoB2
Sjamo schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:02:
[...]

Ah neen, het verklaart voor een groot deel waarom ongeveer gelijk samengestelde gezinnen in overeenkomstige woningen nog altijd zo'n uiteenlopend energieverbruik kunnen hebben.
De uiteenlopende levensstijl is doorgaans de doorslaggevende verklaring.

• IvoB2
Oon schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 02:34:
Gezin van 5, hier ook helaas een wat oudere woning met zo goed als geen isolatie op hr++ kozijnen na.
October 2023:
506kWh import (€147,77)
116kWh export (€27,59)

62m3 gas (€75,27).

Wanneer je verwarmt (SWW?) op gas kan je dan 699 kWh (22,5 kWh per 24 Hr) elektriciteitsverbruik duiden?
Isolatiegraad van een woning verklaren een hoog of laag energieverbruik voor verwarming (hier dus gas?) maar hebben dan doorgaans geen invloed op het elektriciteitsverbruik (of verwarm je 1:1 lokaal elektrisch bij?).

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 11-11-2023 10:17 ]

• IvoB2
Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:06:
[...]

Ik vind dat dit topic meer mag zijn dan een droge opsomming van vebruikscijfers. Maar wie het niet eens is kan altijd een topicreport doen.
Zoals al meermaals aangehaald, droge verbruikcijfers (als je die al krijgt want men geeft ook nog af en toe outer de netafname) zonder enige duiding zeggen weinig tot niets.

• Sjamo
Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:06:
[...]

Een droge opsomming van cijfers is het andere uiterste denk ik. Voor mij zou een post waarin je refereert aan je eigen situatie mbt je eigen energieverbruik veel interessanter zijn dan de algemeenheden die je linkt.

Er werd iets genoemd over een vrouw die blijkbaar graag warmer douchte dan haar partner. Ik heb het vaak en snel koud, maar ik douche altijd kouder dan alle partners die ik heb gehad. Dat is wat ik bedoel met dat het mijns inziens weinig toevoegt hier met algemeenheden te komen die, als het al invloed zou hebben, invloed hebben op gemiddeld energieverbruik.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Ook maar weer eens een post:

Oktober: 2-onder-1 kap woning uit 2002, 155m2, HR-glas vanuit bouw (U=1,4), dak, wand en vloer RC=3,0. Gezin van 2 volwassenen en 2 kinderen (7 en 5). 2 EV's.

5 dagen per week iemand thuis met verwarming meestal op 20 - 20,5 graden. Vloerverwarming weet het vrij snel op te warmen en boven verwarming (alle slaapkamers) met airco zo nodig als kinders op hun kamer willen spelen. In de nacht kachel uit en wordt eigenlijk niet kouder dan 19-19,5 graden.

Import: 965kWh
Export: 207kWh
Opbrengst: 357kWh, zelfverbruikt 42%
Verbruik: 1115kWh waarvan 636kWh voor de EV's.
Gas: 33,5m3 - 0,101m3/graaddag. Jaarverbruik meestal zo'n 750m3

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

Verwijderd

Ophidian schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:35:
Ook maar weer eens een post:

Oktober: 2-onder-1 kap woning uit 2002, 155m2, HR-glas vanuit bouw (U=1,4), dak, wand en vloer RC=3,0. Gezin van 2 volwassenen en 2 kinderen (7 en 5). 2 EV's.

5 dagen per week iemand thuis met verwarming meestal op 20 - 20,5 graden. Vloerverwarming weet het vrij snel op te warmen en boven verwarming (alle slaapkamers) met airco zo nodig als kinders op hun kamer willen spelen. In de nacht kachel uit en wordt eigenlijk niet kouder dan 19-19,5 graden.

Import: 965kWh
Export: 207kWh
Opbrengst: 357kWh, zelfverbruikt 42%
Verbruik: 1115kWh waarvan 636kWh voor de EV's.
Gas: 33,5m3 - 0,101m3/graaddag. Jaarverbruik meestal zo'n 750m3
Ik denk dat je kan stellen dat een elektrische auto even veel verbruikt als een gemiddeld gezin. Met meerdere auto's per gezin loopt dat wel op, ook mbt de globale elektrificatie (energietransitie). Je verbruik voor oktober is ongeveer even hoog als wat wij in een half jaar zouden verbruiken, of een jaar als je de afname vergelijkt (gerenoveerd huis uit 1981 en 3 gezinsleden met enkele fietsen, waaronder 1 elektrische. de helft van de weekdagen is er iemand thuis).

• Ophidian
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:13:
[...]

Ik denk dat je kan stellen dat een elektrische auto even veel verbruikt als een gemiddeld gezin. Met meerdere auto's per gezin loopt dat wel op, ook mbt de globale elektrificatie (energietransitie). Je verbruik voor oktober is ongeveer even hoog als wat wij in een half jaar zouden verbruiken, of een jaar als je de afname vergelijkt (gerenoveerd huis uit 1981 en 3 gezinsleden met enkele fietsen, waaronder 1 elektrische. de helft van de weekdagen is er iemand thuis).
De eerlijke vergelijking wat betreft energieverbruik voor vervoer is natuurlijk pas te maken als je benzine verbruik vergelijkt en aantal kilometers. Dit is over 3300km, dus 19,3kWh per 100kilometers inclusief laadverlies m. Met 8,9kWh per liter benzine gemiddeld is dat 2,2 liter per 100km.

Dus als je benzine verbruik mee neemt zal je zien dat dat gemiddelde huishouden een stuk meer verbruikt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Ophidian op 11-11-2023 11:24 ]

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• IvoB2
Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:13:
[...]

Ik denk dat je kan stellen dat een elektrische auto even veel verbruikt als een gemiddeld gezin.
Ook dat hangt af van de instelling binnen dat gezin.
Wij hebben ook een elektrische auto (en het verbruik via thuisladen doet ons elektrisch verbruik in de statistieken ook stijgen) maar dat betekent daarom niet dat deze auto even veel verbruikt als een gemiddeld gezin. Het hangt er maar van af hoe men binnen het gezin die auto gebruikt.
Een gezin heeft doorgaans ook minstens een auto. En die verbruikt, ook niet elektrisch, energie. Maar dat wordt dan doorgaans niet mee opgenomen in het overzicht van het actuele energieverbruik (maar het is er uiteraard wel). Wie thuis laadt doet dat doorgaans wel (toch voor het deel thuisladen wat ook niet het totale plaatje geeft).
Dat energieverbruik is dan ook nog eens veel minder efficiënt (een verbrandingsmotor is gekend om zijn inefficiënt omgaan met energie) en je kan het niet zelf produceren.
Het gemiddeld verbruik van onze elektrische auto's bedraagt 15 kWh/100 km - gemeten in de auto en 17,3 kWh gemeten aan de laadpaal (het echte verbruik dus). Meting over vier jaar, 80.000 km en twee (achtereenvolgende) BEV's.

Wij hebben net gekozen voor een elektrische auto (gedeeld met 3 andere gezinnen want alleen voor ons zou dat onzin zijn gezien we er maar een 3000 km met jaar mee rijden) om de overproductie van onze panelen in kwijt te geraken. Eenmaal die (volgende) BEV ook nog eens V2H kan ingezet worden wordt deze uiteraard ook onderdeel van de energievoorziening van de woning (maar dat zien we dan wel weer).

Eenmaal V2G in grote mate operationeel is kunnen elektrische auto's ook bijdragen aan de energietransitie. Het probleem is niet dat er te weinig elektriciteit uit groene bronnen voorhanden is maar dat deze (deels) afhankelijk zijn van het weer (soms teveel, soms te weinig productie) en dan kan verspreide opslag daar een handje in helpen. Toch voor wie in de eerste plaats in mogelijke oplossingen wil denken en niet wil blijven steken in het zoeken naar wat een probleem zou kunnen zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 11-11-2023 12:02 ]

Verwijderd

Ophidian schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:23:
[...]
Dus als je benzine verbruik mee neemt zal je zien dat dat gemiddelde huishouden een stuk meer verbruikt ;)
Dat klopt, maar het maakt de uitdaging om zo veel mogelijk te elektrificeren toch een stuk groter (productie (liefst hernieuwbaar), capaciteit stroomnet,...). Het is alsof er in BE/NL ineens miljoenen gezinnen zouden bijkomen, wat dan wel verpreid zal zijn over decennia. Voor wie echt een auto nodig heeft is het wel handig om te gebruiken als 'mobiele accu', maar dan best wel door thuiswerk met eigen opwek en/of laden op het werk waar er zonne-productie is. Er zal sowieso ook een 'modal shift' moeten komen, want een accu van een halve ton in een voertuig van twee ton om gemiddeld 1,3 personen over gemiddeld 10 km te verplaatsen is niet efficiënt. En zoals Ivo ook zegt is een fossiele auto nog vele malen minder efficiënt, dus elektrificatie is sowieso een goede zaak.

• Ophidian
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:51:
[...]

Dat klopt, maar het maakt de uitdaging om zo veel mogelijk te elektrificeren toch een stuk groter (productie (liefst hernieuwbaar), capaciteit stroomnet,...). Het is alsof er in BE/NL ineens miljoenen gezinnen zouden bijkomen, wat dan wel verpreid zal zijn over decennia. Voor wie echt een auto nodig heeft is het wel handig om te gebruiken als 'mobiele accu', maar dan best wel door thuiswerk met eigen opwek en/of laden op het werk waar er zonne-productie is. Er zal sowieso ook een 'modal shift' moeten komen, want een accu van een halve ton in een voertuig van twee ton om gemiddeld 1,3 personen over gemiddeld 10 km te verplaatsen is niet efficiënt. En zoals Ivo ook zegt is een fossiele auto nog vele malen minder efficiënt, dus elektrificatie is sowieso een goede zaak.
Valide punt, echter gaat het in dit topic om het energieverbruik, en dat valt wel allemaal naar kWh om te rekenen voor de vergelijking. En energieverbruik voor vervoer hoort er dus eigenlijk wel bij, ook als je een ICE hebt. Andersom geven de EVs ons ook weer de kans om het net te stabiliseren en door beetje rekening te houden is het met de juiste voorzieningen prima mogelijk om op de zon te laden.

Wat betreft het gewicht voor de accu, valt er op een ICE natuurlijk ook nog wel het eea aan te merken, maar dan gaan we echt te ver off topic en kunnen we beter naar het energie besparen topic :+

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-12 11:49
FreakNL schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 01:45:
Hij zegt dat hij in een omgeving werkt met veel stof, vet en olie. En dan ook nog eens 35 graden.. Dat is typisch ergens in een industriële functie... Bijvoorbeeld scheepsbouw of olieraffinaderij. Die mannen trekken meestal hun overall uit in het kleedhok en springen dan even onder de douche voordat ze hun normale kloffie aantrekken...
Je bent er bijna :)
Plastic extrusie.
En ik werk als zelfstandig storings-technieker.
En op sommige werkplekken wil je al helemaal niet douchen, laat staan naar de wc :o

Dus overall uit, andere kleren aan. Volgende job of thuis effe onder de douche

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

• IvoB2
Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:51:
[...]

Dat klopt, maar het maakt de uitdaging om zo veel mogelijk te elektrificeren toch een stuk groter (productie (liefst hernieuwbaar), capaciteit stroomnet,...). Het is alsof er in BE/NL ineens miljoenen gezinnen zouden bijkomen, wat dan wel verpreid zal zijn over decennia.
Daarin moet ik je toch ongelijk geven.
Miljoenen elektrische rijders kunnen net bijdragen aan een elektrisch net in balans houden ipv het extra te belasten.
Voor een modaal gezin met een goede werk/leven balans (dagelijks voldoende nachtrust voor het gezin ipv de hele dag en halve nacht van hot naar her te zitten springen in een doos op vier wielen) is er ook geen nood aan snel laden en het net aldus te belasten met onregelmatig veel vermogens. Wie door de dag niet op lokaal geproduceerde energie kan laden heeft dan tijdens de nacht meerdere uren ter beschikking om dat aan een relatief laag vermogen te doen en alsnog de accu voldoende op te laden om er zijn noodzakelijke verplaatsingen mee te kunnen doen.
Een modaal gezin (en dat zijn de miljoenen gebruikers) heeft aan 40 tot 50 km verplaatsing per dag voldoende. Daar moeten ze zich zelfs niet voor aanpassen want dat staat nu al zo in de cijfers. Door zich efficiënter te organiseren (en kortere afstanden niet altijd met een auto te doen) kan dat cijfer zelfs nog gevoelig naar beneden maar het is niet echt een must.

Verwijderd

IvoB2 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:10:
[...]

Daarin moet ik je toch ongelijk geven.
Miljoenen elektrische rijders kunnen net bijdragen aan een elektrisch net in balans houden ipv het extra te belasten.
Voor een modaal gezin met een goede werk/leven balans (dagelijks voldoende nachtrust voor het gezin ipv de hele dag en halve nacht van hot naar her te zitten springen in een doos op vier wielen) is er ook geen nood aan snel laden en het net aldus te belasten met onregelmatig veel vermogens. Wie door de dag niet op lokaal geproduceerde energie kan laden heeft dan tijdens de nacht meerdere uren ter beschikking om dat aan een relatief laag vermogen te doen en alsnog de accu voldoende op te laden om er zijn noodzakelijke verplaatsingen mee te kunnen doen.
Een modaal gezin (en dat zijn de miljoenen gebruikers) heeft aan 40 tot 50 km verplaatsing per dag voldoende. Daar moeten ze zich zelfs niet voor aanpassen want dat staat nu al zo in de cijfers. Door zich efficiënter te organiseren (en kortere afstanden niet altijd met een auto te doen) kan dat cijfer zelfs nog gevoelig naar beneden maar het is niet echt een must.
Dat is de theorie, in de praktijk zijn er echter veel mensen die geen zonnepanelen kunnen leggen of zelfs niet thuis kunnen laden. Er zijn ook veel bedrijven die niet in zonnepanelen of laadpunten kunnen/willen voorzien. We mogen niet alles bekijken vanuit ons middenklassegezin dat vaak kan thuiswerken en anders wel even op kosten van de multinational op het werk gaat laden.

We zouden idd zo weinig mogelijk moeten snelladen, maar we moeten ook zo weinig mogelijk water verbruiken terwijl het aantal zwembaden jaarlijks toeneemt, etc. De gemiddelde mens is een gewoontedier en zoekt meestal ook de weg van het meeste comfort en de minste weerstand. Zonder sterke financiële stimuli wordt het moeilijk en aan de huidige vliegtaks, suikertaks, en taks-shift gas/elektriciteit kunnen we zien dat de meeste maatregelen nog steeds symbolisch zijn. Althans vooral in BE.

• IvoB2
Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:33:
[...]
Dat is de theorie, in de praktijk zijn er echter veel mensen die geen zonnepanelen kunnen leggen of zelfs niet thuis kunnen laden. Er zijn ook veel bedrijven die niet in zonnepanelen of laadpunten kunnen/willen voorzien. We mogen niet alles bekijken vanuit ons middenklassegezin dat vaak kan thuiswerken en anders wel even op kosten van de multinational op het werk gaat laden.

We zouden idd zo weinig mogelijk moeten snelladen, maar we moeten ook zo weinig mogelijk water verbruiken terwijl het aantal zwembaden jaarlijks toeneemt, etc. De gemiddelde mens is een gewoontedier en zoekt meestal ook de weg van het meeste comfort en de minste weerstand. Zonder sterke financiële stimuli wordt het moeilijk en aan de huidige vliegtaks, suikertaks, en taks-shift gas/elektriciteit kunnen we zien dat de meeste maatregelen nog steeds symbolisch zijn. Althans vooral in BE.
Nee, dat is geen theorie.
Wel een verschil in benadering en wat het verschil wat kan en men eigenlijk wil of niet wil.
Het is niet omdat men, om wat voor reden en persoonlijke agenda dan ook, iets niet wil dat het in de praktijk niet kan en het dus theorie moet blijven.
Theoriën tonen net cijfermatig aan wat kan en wat niet kan. Maar het is aan de mensen, van hoog tot laag, om dan te handelen en niet te berusten. Het probleem zit vaak niet in het omzetten van de theorie naar de praktijk maar in de wil om dat daadwerkelijk ook te doen. En dat vraagt vaak een visie die verder reikt dan de dag van gisteren en vandaag en wat nu "haalbaar en betaalbaar" is.
Wie niet verder kijkt dan wat in het heden haalbaar en betaalbaar is krijgt doorgaans later een nog veel hogere rekening gepresenteerd.

Ik bekijk allerminst de situatie vanuit het standpunt van een middenklasse gezin.
Wij komen op jaarbasis rond met een budget tussen de 12.000 en 18.000 euro voor 2 personen.
Dat is geen budget van een middenklasse gezin. Dat is een budget tussen de 500 en 750€ pp/pm.
Verbruik (energie, water, spullen,....) minderen kost niets. Integendeel. Daar heb je dus geen groot budget voor nodig. Grote budgetten leiden eerder tot verspilling dan tot terugplooien op de basis voorzieningen.

Politici zijn ook maar mensen en zullen eveneens de meest comfortabele en de weg van de minste weerstand kiezen en hopen, net als het merendeel van hun kiezers, dat de anderen (na hen) het wel zullen oplossen. Dat zal dus ook veel te traag de nodige veranderingen teweeg brengen.
Blijft uiteindelijk alleen nog maar de weg over om het zelf allemaal zo goed mogelijk te regelen en de nadelige gevolgen zoveel mogelijk tijdig te voorkomen. Wanneer het erop aankomt zullen de anderen het niet voor je komen oplossen.

Verwijderd

In de praktijk konden we nu al behoorlijk klimaatneutraal zijn, als we de waarschuwingen van de Club van Rome en klimaatwetenschappers ernstig genomen hadden ;) (offtopic)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQR5-7kQOU3LZG_YyVJBWLu-PV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5RakSKfBfD8GGmFRW1viHuFF.jpg?f=fotoalbum_large

• IvoB2
Je toont nu net mijn punt aan: praktisch geen probleem maar de (gemeenschappelijke) wil ontbreekt.
Dan rest alleen de optie om er maar zelf aan te beginnen.
Geeft bijkomend als "mooi meegenomen" ook nog eens de afwezigheid van een (hoge) energiefactuur. :)
Je kan niet blijven wachten tot alle anderen mee zijn. Too little, too late.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 11-11-2023 13:11 ]

Verwijderd

IvoB2 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:10:
Je toont nu net mijn punt aan: praktisch geen probleem maar de (gemeenschappelijke) wil ontbreekt.
Dan rest alleen de optie om er maar zelf aan te beginnen.
Geeft bijkomend als "mooi meegenomen" ook nog eens de afwezigheid van een (hoge) energiefactuur. :)
Je kan niet blijven wachten tot alle anderen mee zijn. Too little, too late.
Idd, en zoals bij veel duurzaamheidsproblemen denk ik dat het mobiliteitsgedrag weinig zal veranderen, tenzij bepaalde keuzes veel duurder worden, maar dat zal dan vooral komen door externe factoren, niet omdat de politiek de moed had om echt bij te sturen, want die komt meestal niet verder dan symboolpolitiek (zie vliegtaks van 10 euro tot 500 km, 2 euro voor langere afstanden binnen Europa en 4 euro voor vluchten buiten Europa). Jij en ik hebben alvast het heft zelf in handen genomen, nu de rest nog ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2023 14:06 ]

• IvoB2
Bwa, die zitten me hier in een ander topic de les te lezen dat ik beter wat zou consuminderen en een voorbeeld zou nemen aan de "gemiddelde Nederlander" ipv me als een deprimerende Belg te gedragen. _O- _O- _O-

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:38

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Situatie

4 personen
tussenwoning EPC 0.55 (oorspronkelijk 0,85)
165m2 BVO - 146m2 woonoppervlak - 499 m3
158m2 afgifteoppervlak gevel/dak
92 m2 gevel waarvan 33 m2 raamoppervlak
66 m2 dak waarvan 12 m2 glazen dak (HR++ dakbeglazing)
Stadsverwarming (WKK met bodemopslag)
Vraaggestuurde zoneventilatie Co2 en vocht 3 zones
6 kWp PV
stooktemperatuur verlaagd van 21 naar 19 graden per 1-7-2022

Verbruik oktober 2023

Verwarming oktober 2023
0 Gj verwarming
1,17 Gj heet water (33,3 m3 gas/88 kWh)
1,17 Gj totaal (33,3 m3 gas/ 88 kWh)

Electra oktober 2023
244.7 kWh geproduceerd
141,4 kWh direct verbruikt
103,3 kWh geëxporteerd

384,2 kWh geïmporteerd
525,6 kWh verbruikt

280,9 kWh netto geimporteerd

Verwarming staat nog steeds uit en binnen is het 20 graden. opwek is nog positief tov verbruik. is een slecht jaar voor de opwek en ik denk ca. 500kWh te kort te komen. Heb nog 3 micro's liggen en past binnen mijn huidige aansluiting. Ik heb 3 paneeltjes van 450 Wp besteld a 75 per stuk. tussen mij schuur en van de buren gaan we een afdak maken en dan kan ik die 3 paneeltjes kwijt. warmtepompboiler is nog niet besteld. even de tarieven voor 2024 afwachten van de stadsverwarming.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• Oon
  • Niet online

Oon

IvoB2 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:13:
[...]

Wanneer je verwarmt (SWW?) op gas kan je dan 699 kWh (22,5 kWh per 24 Hr) elektriciteitsverbruik duiden?
Isolatiegraad van een woning verklaren een hoog of laag energieverbruik voor verwarming (hier dus gas?) maar hebben dan doorgaans geen invloed op het elektriciteitsverbruik (of verwarm je 1:1 lokaal elektrisch bij?).
Wij verwarmen inderdaad op gas, een groot deel van ons energieverbruik komt door een constant sluimerverbruik van zo'n 650 watt, dat verklaart al meer dan 200kWh per maand. De andere 400 is gewoon normaal wonen in een huis waarin iedere ruimte gebruikt wordt en met kinderen die alles aan laten staan..

Overigens valt onder dat sluimerverbruik ook een thuisserver die ~300-350 watt verbruikt, en bijv. mijn thuiswerkplek die zo'n 150 watt verbruikt, tikt snel aan zo.
Ik heb deze maand weer wat extra slimme stekkers toegevoegd, dus ik zal bij het overzicht van november (als ik er aan denk) eens kijken of ik een beetje een breakdown kan toevoegen.

Maar om je vraag te beantwoorden; het gasverbruik is hoog door verwarmen, de rest is gewoon omdat we veel energie verbruiken. Ik heb wel een elektrisch kacheltje maar die staat in deze tijd nog niet aan.

[ Voor 17% gewijzigd door Oon op 11-11-2023 16:08 ]

• IvoB2
Nee, ik had geen vraag bij gasverbruik voor verwarmen (want dat hangt ook af van isolatiegraad en dat had je al uitgelegd) maar aan het relatief hoog elektriciteitsverbruik (waar niets naar verwarming gaat).

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:40

FreakNL

Well do ya punk?

@Oon Das een flinke thuisserver dan.

Ik heb hier een supermicro met een i7 en 64gb en 4x1.92tb ssd EN daarnaast een Asustor NAS met 10 ouderwetse SATA schijven en dan kom ik nog niet aan 200watt..

• Oon
  • Niet online

Oon

IvoB2 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:14:
Nee, ik had geen vraag bij gasverbruik voor verwarmen (want dat hangt ook af van isolatiegraad en dat had je al uitgelegd) maar aan het relatief hoog elektriciteitsverbruik (waar niets naar verwarming gaat).
Er komt heel wat warmte vanaf, maar die gebruiken we inderdaad (en helaas) niet om het huis te verwarmen
FreakNL schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:16:
@Oon Das een flinke thuisserver dan.

Ik heb hier een supermicro met een i7 en 64gb en 4x1.92tb ssd EN daarnaast een Asustor NAS met 10 ouderwetse SATA schijven en dan kom ik nog niet een 200watt..
Het gaat hier om een oude server met twee engineering sample CPU's (2x 24 cores) en daarin ook 10 schijven, heb hier ook een keer een topic over gemaakt, maar ik heb nog niet echt een oplossing gevonden die mijn huidige budget aan kan

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:14

Wailing_Banshee

You're Next

Oon schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:07:
[...]
Overigens valt onder dat sluimerverbruik ook een thuisserver die ~300-350 watt verbruikt, en bijv. mijn thuiswerkplek die zo'n 150 watt verbruikt, tikt snel aan zo.
Oef, da's best veel... Wij hebben ook een thuisserver, 24/7 aan, en die gebruikt 40W... Onze vorige server is overleden en ik vond een verdubbeling wel de moeite waard, omdat hij nu een stuk sneller is dan de vorige (we zijn van een hele oude i3 naar een nieuwe i5 gegaan), maar ik trok de grens echt wel bij 50W! Samen met onze oude NAS komen we op 110W uit...

Ik moet echt weer eens mijn rapport opnieuw maken, zodat ik m'n maandverbruik kan zien...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:53
Wailing_Banshee schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:06:
[...]

Oef, da's best veel... Wij hebben ook een thuisserver, 24/7 aan, en die gebruikt 40W... Onze vorige server is overleden en ik vond een verdubbeling wel de moeite waard, omdat hij nu een stuk sneller is dan de vorige (we zijn van een hele oude i3 naar een nieuwe i5 gegaan), maar ik trok de grens echt wel bij 50W! Samen met onze oude NAS komen we op 110W uit...

Ik moet echt weer eens mijn rapport opnieuw maken, zodat ik m'n maandverbruik kan zien...
Netjes die 40 watt :) bij mij verbruikt een deel van de disks dat alleen al in idle :)

Ik heb een tijd terug eens de BBG van tweakers gevolgd voor de "geavanceerde thuisserver". Met het Fujitsu Siemens bordje en een i3 9100f. Er zit een lsi sas kaart in en een Intel x550 uit mn hoofd dual 10G samen met 10 x 6TB, een 1TB nvme, 2 SATA ssd's en 64gb ecc.

Het geheel draait esxi wat niet echt gemaakt is om zuinig te zijn. Ik vraag me af of een overstap op proxmox het systeem zuiniger zou maken maar dat is nogal een werkje met 12 vm's.

Spindown zou het sluipverbruik halveren maar dat was helaas niet stabiel met de lsi sas controller en de disks vervangen voor minder maar grotere disks vind ik economisch niet helemaal rendabel zelfs niet met de huidige energie prijzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUUMERjKQBVdpJc9UEP66VECKlA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yMzezqjRHUieQM8PdUYuW8jp.png?f=fotoalbum_large

• Oon
  • Niet online

Oon

Wailing_Banshee schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:06:
[...]

Het probleem zit 'm bij mij in dat het allemaal oude hardware is, wel nog stevige hardware maar single-threaded loads op een recente i5 zijn bijv. een stuk sneller en zuiniger.
Omdat het engineering samples van inmiddels een goeie 10 jaar oud zijn kan ik ook geen gebruik maken van sleep states e.d. dus hij staat altijd op dezelfde snelheid te draaien, alleen onder load wordt het gebruik iets hoger maar ik heb 'm nog nooit boven de 350 watt zien gaan.

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-12 22:23
Ik gebruik een Synology nas met vier harddisks en die verbruikt niet meer dan 30 watt per uur als de schijven draaien. Vaak staan ze uit en zakt het verbruik naar 12 watt per uur. Is zo'n Synology geen goed idee, of is deze niet krachtig genoeg voor jullie toepassingen?

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ons verbruiksrapport van oktober valt me niet tegen.

Stroom:
Stroom opgewekt: 239kWh
Stroom teruggeleverd: 151kWh
Stroom van het net gehaald: 252kWh
Netto verbruik: 340kWh

Wij verbruiken veel stroom, 2-persoons huishouden. We zouden daar best op kunnen bezuinigen, maar dan moeten wel onze hobbies moeten opgeven.

Gas:
38m3

Is wat lager dan gemiddeld zou zijn, omdat we een weekje weg zijn geweest in oktober. Maar zelfs dan is het niet slecht, gezien het feit dat we een vrijstaand huis, uit 1898, hebben, op het platteland, in NO Groningen.

Als ik de graaddagen goed reken:

Wegingsfactor november t/m februari = 1,1
Wegingsfactor maart en oktober = 1
Wegingsfactor april t/m september = 0,8

Gemiddelde buiten temperatuur in oktober 12 graden
Gemiddelde binnen temperatuur 18 graden

Dus 18-12 = 6. Dat 31 dagen is 186. Dat moet dan met 1,0 worden vermenigvuldigd. En dan 38/186 is dan 0,2m3 per graaddag?

Als ik het niet goed bereken, hoor ik het graag!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:23
Wailing_Banshee schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:12:
Ons verbruiksrapport van oktober valt me niet tegen.

Stroom:
Stroom opgewekt: 239kWh
Stroom teruggeleverd: 151kWh
Stroom van het net gehaald: 252kWh
Netto verbruik: 340kWh

Wij verbruiken veel stroom, 2-persoons huishouden. We zouden daar best op kunnen bezuinigen, maar dan moeten wel onze hobbies moeten opgeven.

Gas:
38m3

Is wat lager dan gemiddeld zou zijn, omdat we een weekje weg zijn geweest in oktober. Maar zelfs dan is het niet slecht, gezien het feit dat we een vrijstaand huis, uit 1898, hebben, op het platteland, in NO Groningen.

Als ik de graaddagen goed reken:

Wegingsfactor november t/m februari = 1,1
Wegingsfactor maart en oktober = 1
Wegingsfactor april t/m september = 0,8

Gemiddelde buiten temperatuur in oktober 12 graden
Gemiddelde binnen temperatuur 18 graden

Dus 18-12 = 6. Dat 31 dagen is 186. Dat moet dan met 1,0 worden vermenigvuldigd. En dan 38/186 is dan 0,2m3 per graaddag?

Als ik het niet goed bereken, hoor ik het graag!
Klopt wel zo ongeveer. https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation hier kun je de graaddagen ook vandaan halen, hoef je niet zelf te rekenen.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:33
Dit zijn wij in Oktober:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqf48fRQi5kb5E6RNjuy-v7BTuU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FcA1Wg3JR2DhPe7AV2cTYGyR.png?f=user_large

Huis van 162m2 en ik geloof 450m3.
Onze woonkamer is ca 70m2 en die wordt nu verwarmd door één 6.3 KW Mitsubishi airco. Ben gestopt met verwarmen op gas. Alleen nog maar douchen.

En dan is 22 a 25 m3 nog veel, maar er wordt lang gedouched. Mijn vrouw is in 5 minuten klaar, maar mijn zoontje van 2 en ik staan er zo 15 minuten onder eer we alles gewassen hebben. Ik weet dat het zuiniger kan, maar het is een keuze.

Voor de rest ben ik wel tevreden. We zitten bij Tibber op een dynamisch contract, met onze 21 zonnepanelen in oost/west opstelling hebben we over dit jaar 4 megawatt teruggeleverd dat heeft ons meer dan 1000 eu opgeleverd, das een mooie TLV van 0,25 cent per kwh.

Als ik vervolgens kijk, we doen nu in november zo'n 15 a 25 kwh per dag, dat maal 0,35 cent zit ik op 8,75 per dag. Dat haal ik met gas niet. Dan gaat er zo 10m3 erdoorheen, ook dat hebben we dynamisch bij de ANWB maar dan is het nog niet goedkoper.

Aanvulling op dit moment ben ik fulltime thuis aan het werk en staat de airco dan ook nagenoeg de hele dag aan.

[ Voor 4% gewijzigd door loewie1984 op 16-11-2023 09:15 ]

discogs

• Kalentum
Ben op zich wel verbaast over hoeveel kWh's mensen soms voor servers gebruiken. Het zal ook wel hobby zijn maar 24/7 200W is bij mijn contract toch zo'n 30 euro per maand, toch best wat.

Maar ik geef misschien dan wel weer wat meer uit aan kosten voor online backups. Hoewel ik niet heel veel data heb (nog geen terabyte)

Ik werk thuis, laptop + scherm is ongeveer 40W.
Ik heb een Raspberry PI als thuisserver. Die doet niet zoveel (beetje storage, energiemonitoring).

Verbruik in huis op jaarbasis is nu 2500 kWh, oktober 214 kWh

Verwijderd

Kalentum schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:14:
Ben op zich wel verbaast over hoeveel kWh's mensen soms voor servers gebruiken. Het zal ook wel hobby zijn maar 24/7 200W is bij mijn contract toch zo'n 30 euro per maand, toch best wat.

Maar ik geef misschien dan wel weer wat meer uit aan kosten voor online backups. Hoewel ik niet heel veel data heb (nog geen terabyte)

Ik heb een Raspberry PI als thuisserver. Die doet niet zoveel (beetje storage, energiemonitoring).

Idd, mijn data staat op Google Drive (gratis tot 17 GB) - kost Google wel energie. Voor foto/video heb ik thuis een backup en ook een bij mijn ouders, voor als er bij ons brand zou zijn. Aan een RAID-server of verschillende backups thuis heb je niets als je huis afbrandt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2023 11:41 ]

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Kalentum schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:53:
[...]

Klopt wel zo ongeveer. https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation hier kun je de graaddagen ook vandaan halen, hoef je niet zelf te rekenen.
Nee, wij zitten precies tussen 3 meetpunten in (Lauwersoog, Nieuw Beerta en Eelde) en die kloppen vaak niet met ons weer (Nieuw Beerta en Eelde zijn in de zomer warmer en in de winter kouder en Lauwersoog is in de zomer kouder en in de winter warmer). Daarom heb ik de waarden van m'n eigen weerstation gebruikt.

Inderdaad hobby. Een van m'n hobbies is programmeren (.NET, web applicaties), dus onze server draait mijn eigen applicaties (en is dus een webserver) en wordt daarnaast gebruik voor storage.

Ik werk thuis, laptop + schermen is ongeveer 150W (stevige laptop, die best hard werkt...), maar ik game ook thuis (op een PC) en die gebruiken dan samen toch eerder rond de 400W....

• IvoB2
Wailing_Banshee schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:14:
[...]
Ik werk thuis, laptop + schermen is ongeveer 150W (stevige laptop, die best hard werkt...), maar ik game ook thuis (op een PC) en die gebruiken dan samen toch eerder rond de 400W....
Wij "werken" ook met twee thuis (laptop, twee tot drie tablets groot scherm) en dat verbruikt minder dan 100W.
(De exact gemeten waarden van een dag thuiswerk heb ik even niet bij de hand, reken je daar de energie voor de koffie en thee dan ook bij? :) ).

Gamen doen we meestal ook thuis en tezamen. Maar dat verbruikt geen extra energie maar voegt eerder warmte toe aan de omgeving, een 200 tot 300W. :+

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

IvoB2 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:21:
[...]

Wij "werken" ook met twee thuis (laptop, twee tot drie tablets groot scherm) en dat verbruikt minder dan 100W.
Mijn laptop gebruikt best wat meer dan die van m'n partner, hij is ook een heel stuk krachtiger dan die van hem :D

Met nog wat extra's erbij (zoals monitoren, lamp, etc) verbruikt mijn systeem rond de 140W en die van hem 90W. Als we dan aan het gamen zijn (zelfde setup, behalve dan dat de laptop vervangen wordt door een PC), dan zit ik tussen de 250 en 450W (afhankelijk van wat ik aan het doen/spelen ben) en hij tussen de 150 en 350W.

• IvoB2
PC's zijn hier al enkele jaren uit beeld verdwenen.
Ook geen servers in huis.
Privé opslag zit op SSD en werkgerelateerde content zich in de cloud.

Zo zie je maar weer dat levensstijl meer invloed kan hebben op het energieverbruik dan andere parameters.
Sommige gebruiken 200 tot 500W om te gamen, anderen om er een (deel van) de woning mee te verwarmen.

[ Voor 90% gewijzigd door IvoB2 op 16-11-2023 12:52 ]

Verwijderd

Ik heb ook een game-pc die tot 500 watt vermogen afneemt, maar eigenlijk heb ik me de voorbije maanden meer geamuseerd met een gratis online tetris op mijn chromebook :P Vergeet niet dat game-warmte slechts COP 1 is :P

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2023 12:55 ]

• IvoB2
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:54:
Vergeet niet dat game-warmte slechts COP 1 is :P
Geen idee.
Ik had het nl. over de afgifte van lichaamswarmte. Wat de COP daarvan is..... ?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:34

dunklefaser

Point Of KnowReturn

IvoB2 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:57:
[...]

Geen idee.
Ik had het nl. over de afgifte van lichaamswarmte. Wat de COP daarvan is..... ?
Lichaamswarmte ontstaat door verbranden van organische verbindingen (suiker, vet etc.).
Een gemiddelde volwassen man produceert in rust iets van 130 W een vrouw iets minder.
Als je daaraan een COP wil toekennen . . .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:23
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:54:
Ik heb ook een game-pc die tot 500 watt vermogen afneemt, maar eigenlijk heb ik me de voorbije maanden meer geamuseerd met een gratis online tetris op mijn chromebook :P Vergeet niet dat game-warmte slechts COP 1 is :P
Lijkt me niet dan die 500watt continu staat te verstoken, of heb je de cpu en gpu 100% maxed out? :+

• IvoB2
dunklefaser schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:05:
[...]

Lichaamswarmte ontstaat door verbranden van organische verbindingen (suiker, vet etc.).
Een gemiddelde volwassen man produceert in rust iets van 130 W een vrouw iets minder.
Als je daaraan een COP wil toekennen . . .
Nee dat wil ik niet.
@Verwijderd kende daar een COP 1 aan toe. :+

Verwijderd

Nee, de warmte van de game-pc is COP1
targaryanwolf schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:25:
[...]

Lijkt me niet dan die 500watt continu staat te verstoken, of heb je de cpu en gpu 100% maxed out? :+
Afgerond ;) hoewel flight sim de cpu zwaar belast.

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:03
qwasd schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 01:12:
- 2 persoons huishouden
- Goed geisoleerde tussenwoning van 2018 met vloerverwarming beneden en radiatoren boven (niet aan).

Ik ben hier net komen wonen en ik maak geen gebruik van nachtverlaging en Tado/Thermostaat staat dag/nacht op 21.5 graden. Via de P1 meter kan ik zien dat ik de laatste dagen tussen de 3.1 m3 en 3.5 m3 per dag verbruik.

Is dit redelijk of kan ik toch beter nachtverlaging toepassen? Zo ja, is wisselen tussen 20.5 en 21.5 dan een goede eerste stap? Afkoelen gaat niet snel maar 2 graden verschil gaat denk ik erg traag met deze vloerverwarming.
Bijna een jaar later 507 m3 en 1450 kwh verbruikt over 345 dagen volgens eindnota. Teruglevering met 10 x 415wp panelen was 3558 kwh. Het hele jaar heeft de vloerverwarming op een contante temperatuur van 21.5 graden gestaan dus geen nachtverlaging toegepast.

Oktober 2023
Stroom: 168 kwh
Gas: 47 m3

Ik zit erover na te denken de constante temperatuur van 21.5 graden wat te verlagen. Deze maand (November) zitten we "al?" op 43.8 m3 gas gebruik. De afgelopen dagen schommelt het gas gebruik tussen de 0.2 m3 en 4.4m3 per dag.

[ Voor 6% gewijzigd door qwasd op 17-11-2023 03:57 ]

• Oon
  • Niet online

Oon

Rocketman schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:08:
Ik gebruik een Synology nas met vier harddisks en die verbruikt niet meer dan 30 watt per uur als de schijven draaien. Vaak staan ze uit en zakt het verbruik naar 12 watt per uur. Is zo'n Synology geen goed idee, of is deze niet krachtig genoeg voor jullie toepassingen?
Dat is totaal niet vergelijkbaar, een Synology nasje is leuk om de familiefoto's op op te slaan maar het zijn niet echt servers. Het gaat in mijn geval om 48 cores, bijna 200GB geheugen, en op het moment 10 HDD's van 10TB, met de mogelijkheid om daar in totaal 24 schijven van te maken.
Alles dat er op draait los zou ook op een Synology kunnen, maar alles bij elkaar niet. Er draaien bijv. 60 docker containers op, waaronder dingen als Plex en PhotoPrism die wel echt wat resources nodig hebben.

Het is bij mij deels hobby, deels werk. Is wel fijn dat ik als developer gewoon een stevige server heb om op te ontwikkelen. Voor de meeste mensen is dat natuurlijk niet nodig, maar hier op Tweakers zijn er wel meer mensen die het vermogen daadwerkelijk toepassen dan gemiddeld :)

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Je kunt zien dat het weer koud begint te worden... huis uit 1800, 355m2

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2023/11/28/image.png

We krijgen aan het einde van het jaar dubbelglas.. we hopen dat dit heel veel gaat schelen.
Vorige jaar zaten we met gas bijna op het dubbele :X. Zone regeling (evohome) en een nieuwe ketel hebben al veel geholpen. Hopen met dubbelglas wat minder verlies te hebben met de grote ramen (2meter hoog).

Energieverbruik is ook pittig, maar woning is behoorlijk groot en ik heb 100watt 24x7 met de Ubiquiti setup inclusief POE AP's en Camera's (hobby..). De rest zijn lampen, standby hardware, vloerverwarming (pomp reeds vervangen). Nog aan het onderzoeken waar ik meer op kan besparen. Voor verwarming ook aan het overwegen om de 32mm leidingen op zolder te isoleren met buisisolatiefoam.. zal ook iets moeten schelen en investering is beperkt. Ook het waterzijdig inregelen zou kunnen helpen..

[ Voor 44% gewijzigd door Workaholic op 28-11-2023 20:55 ]

Mijn V&A

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
holy hell, wat kost zo'n energieverbruik nou in euro's? 4000 piek?

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Sarcomorbato schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:39:
holy hell, wat kost zo'n energieverbruik nou in euro's? 4000 piek?
Zie screenshot rechts voor de totale kosten per jaar stroom en gas :|

Mijn V&A

• Redz0ne
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-10 07:54
Hoekwoning 1960, spouw recent geïsoleerd en glas vervangen voor HR++.

Oktober 2023:
- 49,8 m3 gas
- Stroom 120kWh
- 2 volwassenen, overdag in werken waarvan 1 of 2 dagen thuis werken.
- Kachel staat op 18,5, 's - nachts een graad kouder.

Het valt mij op dat ons verbruik relatief hoog is ten opzichte van anderen met een soortgelijke woning. Op dit moment koken wij nog op gas, douchen wij iedere dag (+/- 5 minuten) en hebben we een CV van 17 jaar oud. Zie hieronder ook de Homewizard grafiek, volgens mij is deze CV niet echt optimaal aan het verwarmen als het onder de 17,5 zakt.. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhyZxKZ8iYa7D-X9pqJQKbW79C0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nd0kuTxCOMgShPhCNsoR7RSL.png?f=fotoalbum_large

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Workaholic De grote vraag is: Hoeveel m² van de 355 m² verwarm je? En op welke temperaturen gemiddeld?

Mijn op niets gebaseerde schatting voor het jaarverbruik per m²
(1736 m³ - 200 m³ sww) x 9,77 x 0,85 = 12756 kWh
Ik ga maar van een totaal onrealistische 120 kWh/m² uit (bj 1800)
Hiermee kom ik op een verwarmd oppervlak van nog geen 110 m².

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hier ons verbruik in Oktober:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bPPQffH0ymmA6qEzbvNeTfIGRLo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y39xdGaptgJkmn586uKoXD81.png?f=fotoalbum_large

- Huis (125m2) uit 2017
- Overal 3dubbelglas
- Overal vloerverwarming (CV Ketel)
- Goed geisoleerd
- 16 zonnepanelen

Ik ben er best happy mee :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Redz0ne schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:50:
Hoekwoning 1960, spouw recent geïsoleerd en glas vervangen voor HR++.

Oktober 2023:
- 49,8 m3 gas
- Stroom 120kWh
- 2 volwassenen, overdag in werken waarvan 1 of 2 dagen thuis werken.
- Kachel staat op 18,5, 's - nachts een graad kouder.

Het valt mij op dat ons verbruik relatief hoog is ten opzichte van anderen met een soortgelijke woning. Op dit moment koken wij nog op gas, douchen wij iedere dag (+/- 5 minuten) en hebben we een CV van 17 jaar oud. Zie hieronder ook de Homewizard grafiek, volgens mij is deze CV niet echt optimaal aan het verwarmen als het onder de 17,5 zakt.. 8)7

[Afbeelding]
Volgens mij kan je de grafiek van HomeWizard niet (goed) lezen.
Kijk maar na het totaal verbruik (= afgerond 0 m³) en dan zie je dat de ketel helemaal geen gas voor cv verbruikt. Drie keer raden waardoor het minimale verbruik (in de kleine uurtjes) veroorzaakt wordt.
Hint: Kijk naar het patroon

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:43
Ik heb een vraag: Ik heb sinds juli jongstleden een airco hangen om de benedenverdieping te koelen en natuurlijk ook te verwarmen. Betreft een Mitsubischi Heavy Industries 5 k.w. Erg tevreden over, maar mijn vraag is: tot hoeveel graden buitentemperatuur is het rendabel om met de airco te verwarmen?

Ik weet dat ie tot -15 kan, maar dat lijkt mij erg optimistisch?

[ Voor 10% gewijzigd door DutchOwnage op 29-11-2023 10:31 ]

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:01

silverball

De wagen voor moderne mensen

@DutchOwnage Specs nalezen. 1m3 is ongeveer 10kWh energie, je airco heeft een bepaalde COP bij een bepaalde buitentemperatuur, dan kan je grofweg met je huidige energiecontract bij de hand het omslagpunt berekenen.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Mijn eerste volle jaar met de nieuwe panelen.
13.750kWh opwek en 8.050 kWh verbruik (waarvan 660kWh in de auto van mijn schoonzoon, lader hangt bij ons)
Hoekwoning uit 1952 met WP en radiatoren.
2 personen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOWzcewfmgKqaJzxXuY2pEohhvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tak784jriWv3azCNkQOcpxx1.png?f=fotoalbum_large
't wordt koud en kwam er net achter dat mijn lichtstraat niet is afgekit... waardoor ik veel warmte verlies. Maar ik heb het idee dat dit gasverbruik (constant 20.5) wel erg bizar hoog is. Huis uit 2013 met een uitbouw (2022). Alleen de vloerverwarming loeit hier beneden, maar boven gebruiken we alleen de douche..

Weet iemand waar ik het beste terecht kan om de vloerverwarming te laten controleren/stellen?

Stroomverbruik komt veelal van het laden van de auto

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
November 2023: Op basis van tweepersoonshuishouden. Deze maand heb ik zonder emmer gedoucht gewoon onder de kraan :). 1 m3 meer gasverbruik dan vorige maand (Oktober 9 m3). Stroom 1 kWh meer verbruikt dan in Oktober 78 kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tLM1t5F-mMU7tHd_kVCkFiwIGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ftm11GAzWqCyALZsJdSWvXwO.jpg?f=fotoalbum_large
Totaal verbruik - Voorschotbedrag per maand €100

[ Voor 22% gewijzigd door Van der Berg op 01-12-2023 07:13 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LekVKdu1VUAzbLLSkVSWoJ8eeQY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wH7UBFJDCuf0xkeCPiGo8mnp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OqF_Xaj8eQP3Oq3DCuWhRq8xhFc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8X4VDNVlFeJKVBKqkMigutOP.png?f=fotoalbum_large

November vorig jaar en dit jaar. 4 persoons huishouden waarvan 1 baby. De woonkamer deze maand op temperatuur gehouden met een lucht lucht warmtepomp op 21,5 graden. Laatste twee dagen gaan stoken omdat de (slechte geïsoleerde) slaapkamer op temperatuur houden te duur begon te worden met een elektrisch kacheltje.

Deze maand ook alle kozijnen en glas vervangen voor triple glas. Behalve dan dus de achtergevel van de slecht geïsoleerde slaapkamer. Die gaan we isoleren zodra de bouwvergunning voor een dakopbouw rond is. Dat is nu slecht een wandje van +/- 8cm met wat piepschuim, schuifpuien met kieren en oud dubbel niet HR glas en houten gevel bekleding. Gaan we volledig Keralit laten maken met PIR en triple glas deuren.

Leuk topic ben benieuwd hoe dit er volgend jaar hier uit ziet en tot volgende maand weer.

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:05

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Hier de cijfertjes van ons verbruik van de afgelopen maand van dit tijdelijke huis i.v.m. nieuwbouw.

Tussenwoning uit 2017, 2 volwassenen 2 kinderen.
Woninginhoud: 320 m³
14 * 275Wp panelen West op plat dak
3 verdiepingen met vloerverwarming en -koeling. Ventilatie is mechanische afvoer, toevoer via raamroosters. Verwarming en SWW gaat via stadsverwarming :'( .

November 2023
Elektriciteit verbruikt normaal: 125 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 112 kWh
Elektriciteit teruggeleverd normaal: 18 kWh
Elektriciteit teruggeleverd dal: 7 kWh
Elektriciteit totaal: 212 kWh
Elektriciteit Opgewekt: 87 kWh
Warmte: 2,304 GJ
Water: 7,393 m3

Juli t/m November 2023
Elektriciteit verbruikt normaal: 418 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 512 kWh
Elektriciteit teruggeleverd normaal: 739 kWh
Elektriciteit teruggeleverd dal: 312 kWh
Elektriciteit totaal: -121 kWh
Elektriciteit Opgewekt: 1502 kWh
Warmte: 3,615 GJ
Water: 36,061 m3

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:21
November 2023 - Full electric huis met 1 EV
Totaal verbruik: 717kWh
Huishoudelijk: 310kWh
Warmtepomp (incl. SSW): 241kWh
Auto: 166kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAAtBREaeGqNzbL0DUtjAp_VEHs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gcuVknAvxJ5y1Qw0LPovrjOD.png?f=fotoalbum_large

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Op vandaag staan we hier op een totaal verbruik van 2100kWh, alles elektrisch hier, geen eigen zonnepanelen.

Verbruik van de warmtepomp staat op 924kWh. (Voor de volledigheid: staat 24/24 op 19gr ingesteld)

Mijn ambitie was om voor een volledig jaar op 2500kWh uit te komen. Zal krap worden als de maand december relatief koud wordt.

Vorig jaar was verbruik december 407kWh in totaal, waarvan 271kWh voor de warmtepomp.

Verwijderd

Situatie:
Verwijderd schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:29:
Sinds 13/1 hebben we geen gas meer en sinds 6/4 hebben we zonnepanelen (4 kWp). We hebben een rijwoning uit 1981 en ons gezin telt 3 leden. Ik ben best tevreden over ons verbruik. Deze herfst hebben we tot nu toe enkel overdag bij voldoende zonne-energie verwarmd (gratis dus), ook al was het niet echt nodig. Het plan is om dat zo lang mogelijk te doen, zodat we zo veel mogelijk met zonne-energie verwarmen en zodat het 's avonds nog warm genoeg blijft tot we gaan slapen.

[Afbeelding]

Het verbruik voor januari 2023 hieronder is gebaseerd op de periode sinds de installatie van onze airco en WP-boiler op 13/1. Die periode was kouder dan gemiddeld voor januari dus ik verwacht minder te verbruiken tijdens een gemiddelde januari, vooral icm zonnepanelen, die we toen nog niet hadden. In de rechtse kolom zie je de totalen.

[Afbeelding]

De belangrijkste rij vind ik 'afname'. De rij erboven (2023) doet er niet veel toe omdat een groot deel daarvan met onze eigen energie is. Let op de hittegolf in juni, toen we meer verbruikt hebben dan in februari.

Voor mei-aug had ik 120 kWh afname verwacht (gelukt), voor maa-apr-sep-okt 280 kWh (zal denk ik ook lukken, maart is kouder maar minder donker dan oktober) en voor nov-feb verwacht ik 800 kWh. Dat is dus inclusief verwarming en warm water. Op jaarbasis verwacht ik dus 1200 kWh afname en 3500 kWh injectie, wat bij mijn leverancier op een factuur van 15 euro per maand zou komen.

In de oude situatie (zonder panelen, airco en wp-boiler) zou ik 51 euro betalen (en ook nog gas!). Met airco en wp-boiler maar zonder panelen zou ik 70 euro betalen, wat nog steeds minder is dan een gemiddeld gezin met 3500 kWh (94 euro). Vroeger verbruikte ik 4000 kWh of 350 m³ gas (36 euro aan de huidige prijzen bij energie.be). Samen zou dat 87 euro per maand zijn, terwijl ik nu slechts 15 euro zou betalen.

De zonnepanelen, 2 airco's en wp-boiler kostten 13234 euro (na subsidies) waardoor de terugverdientijd 15 jaar zou zijn. Maar goed, ik verwacht dat de prijzen voor gas en elektriciteit zullen stijgen en nu hebben we ook het comfort van koeling in de zomer. En een heel stuk minder uitstoot.

Wat meer info over het koelen in de zomer:
Verwijderd in "Klimaatcrisis: wetenschap en achtergronden"
Verwijderd in "Klimaatcrisis: wetenschap en achtergronden"
In november hebben we niet veel verwarming nodig gehad, maar toch mooi dat we 'full electric' met zonnepanelen minder afname hebben (104) dan bijna eender welke (zomer)maand toen we nog gas hadden (2019-2022), terwijl november toch een sombere maand was. Misschien halen we nog minder dan 1000 kWh afname per jaar. Afname zit in de kleurenschaal van het verbruik van eerdere jaren, omdat ik zo kan zien hoeveel ik van het net neem of ongeveer moet betalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3TCdSpigccR_OKLiQqUV6WwyU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NSyEsHLsHa9q4aN2vX6e1aQu.png?f=fotoalbum_large

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-11 14:43
Sinds bijna exact een jaar hebben nu een warmtepomp (general Thermastage compact combi 03) voor verwarming en SWW. Rijwoning 1924, 4 pers met een zuinig douche gedrag :-), ongeveer 475m³.
We hadden een aantal jaar achtereen al een verbruik van 490m³ gas en rekenden dus op ongeveer 1400kWh extra na de overstap. Totaal verbruik elektrisch per jaar schommelde voor de warmtepomp tussen 2500 en 2700kWh.

Op jaarbasis zitten we nu op ~950 kWh voor de warmtepomp (geen exacte data want stroomuitval liet een deel van de telling verloren gaan). De enige logische verklaring lijkt dat COP van 3.5 wat pessimistisch was (misschien door een relatief hoog aandeel SWW?) en dat de gasinstallatie ondanks hydraulisch inregelen nog steeds niet top was.

Voor november 2023 klokken we af op 42kWh voor verwarming en 23kWh voor SWW.

Recent de oude condensatiewasdroger vervangen door een warmtepomp model, dus die zou het verbruik in de wintermaanden wat terug moeten dringen. PV staat gepland voor volgend voorjaar maar wordt, gezien het niet ideale dak, onvoldoende om op 0 te eindigen.

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hier is ons energie verbruik van oktober. De verwarming ging hier 30 oktober aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cp_689yNe1AUhf3jgvFKEyGm1Ow=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/puwboicuWBNiiTrkH0IoOD1E.png?f=user_large

In november is het gasverbruik tov vorig jaar +80%. Het stroom verbruik is daarmee ook iets hoger door de CV en vloerverwarmingpomp. De opbrengst van de zonnepanelen is absoluut veel hoger dan vorig jaar, maar als ik vergelijk met de panelen die wij vorig jaar al hadden is het veel minder: -35%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-d2lOyGKGdBaDnqLLxFj5Esh1sk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ovMRRkUdjWVvqyzxSoQlQChI.png?f=user_large

Vanavond zet ik de schakelaar om voor het verbruik van SAP naar de PAP. Terug leveren blijft op de SAP omdat we nog tot eind februari de energiebelasting ook nog kunnen salderen. Ik had gehoopt te kunnen blijven afnemen op de SAP tot eind december, maar door de lage opbrengst halen wij het misschien niet om alles te salderen voordat het contract jaar afloopt.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:07
All Electric 2-onder1 kap (1994) met warmtepomp, 2 volwassenen, 2 kinderen, 1 EV

Verbruik November 2023

Electriciteit
Verbruik: 666 kWh
Teruggeleverd: 102 kWh
Netto: 563 kWh

Warmtepomp
Verbruik: 219 kWh

EV
Verbruik: 222 kWh

Rest van het huis
563-219-222= 122 kWh

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-12 23:07
November 2023

Tussenwoning uit 1998, 3 personen.
Grote schuifpui op Z-ZW. 2250 Wp aan zonnepanelen

Elektriciteit verbruikt : 319 kWh
Elektriciteit opgewekt : 92 kWh
Netto verbruik: 227 kWh

Gas: 41 m3

2250 WP Zuid PVoutput

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hoekhuis (1952) 50 m2 begane grond. Dak en spouw na geïsoleerd beide rc2,5 alles dubbel glas.
2 volwassenen en sinds september gasloos
Verwarming via warmtepomp en warm water via warmtepompboiler.
Waterverbruik 7,6 M3 waarvan 1,3 m3 warm water gemaakt door warmtepompboiler.
Cijfers van november,
apparaatverbruik kWh
autolader302,1
jacuzzi0
airco5,2
warmtepompboiler35,6
vaatwasser27,21
wasmachine31,83
warmtepompdroger42,62
diepvries-kelder40,38
diepvries-ijs14
oven0
airfryer5,5
koelkast 2x 160 liter21,8
modem/router/pi domoticz24,8
lampen woonkamer3x0,8
cpap beademing6
m. ventilatie4
warmtepomp300
rest97,16
totaal959

321,1kWh opgewekt.
rest is stofzuiger, Lcd-TV+geluid, friteuse, buiten, garage, verlichting, wekkers, laders, logging e.d.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Aardappelbakker
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:10
November 2023:
- 95,1 m3 gas
- Stroom afname: 192 kWh
- Stroom teruglevering: 50,9 kWh
- Direct zonverbruik: 41,4 kWh
- Stroom totaal: 233,4 kWh
- Water: 5217 liter

Twee-onder-een-kap woning uit 2001. Woonoppervlakte 163 m². Energieklasse A. Benedenverdieping volledig voorzien van vloerverwarming.

Ben echt nog zoekende naar de meest efficiente temperatuur in huis. Met name de overloop en open trap naar zolder met twee kleine radiatoren zijn vervelend. Door de dag heen blijft de CV aan het stoken op deze koude dagen.

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:38

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Situatie

4 personen
tussenwoning EPC 0.55 (oorspronkelijk 0,85)
165m2 BVO - 146m2 woonoppervlak - 499 m3
158m2 afgifteoppervlak gevel/dak
92 m2 gevel waarvan 33 m2 raamoppervlak
66 m2 dak waarvan 12 m2 glazen dak (HR++ dakbeglazing)
Stadsverwarming (WKK met bodemopslag)
Vraaggestuurde zoneventilatie Co2 en vocht 3 zones
6 kWp PV
stooktemperatuur verlaagd van 21 naar 19 graden per 1-7-2022
stooktemperatuur verlaagd van 19 naar 18 graden per 1-1-2023

Verbruik november 2023

Verwarming november 2023
0,095 Gj verwarming (2,6m3 gas / 25,55 kwh)
1,354 Gj heet water (38,5 m3 gas/376 kWh)
1,449 Gj totaal (41,1 m3 gas/ 401 kWh)

Electra November 2023
99,9 kWh geproduceerd
80,0 kWh direct verbruikt
19,9 kWh geëxporteerd

484,9 kWh geïmporteerd
564,9 kWh verbruikt

465,1 kWh netto geimporteerd

Verwarming stond nog uit tot 29 november en binnen was het de hele maand 20 graden in de woonkamer. 30 november was het 17,5 graden 's-ochtends in de woonkamer dus zijn we gaan stoken. Na een uur stoken was het 19 graden en dat kostte 0,095 Gj. Als de rest van de maand net zo koud is dan kom ik o ca. 3Gj voor verwarming. Prognose voor heel 2023 komt op ca. 5 Gj voor verwarming en 12Gj voor warm water.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• BobS
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-10 11:14
Sinds september hebben we een warmtepomp Nefit Enviline 13kW (dus een dikke) voor onze 310m2 vrijstaande woning. Ik dacht te gaan besparen maar ik moet het nog zien.

Gas + electra was vorig jaar €1700 + ~0 (we hebben 25 zonnepanelen).
Dat was al best netjes (onze HR draaide op 35 graden, ook om te testen voor geschiktheid warmtepomp).

Nu natuurlijk Gas 0, maar gisteren 30 nov alleen al 60 kWh...

• IvoB2
De energierekening voor november 2023 op basis van een open bebouwing met twee personen van 139m² bewoonbare opp. met een verwarmd volume (combi A2A en A2W) tussen de 111 en 175 m³.
Full electric (WP'en, PV en thuisaccu) - geen gas.

Netafname: 90,964 kWh
Netinjectie: 830 Wh
PV-productie: 105,3 kWh. (5,6 kWp - 5,0 kVA ZZ0 - 32° helling)

Aantal graaddagen: 256
Totaal verbruik: 195,434 kWh.

Zelfverbruik: 99,21%
Zelfvoorzienigheidsgraad: 53,45%

[ Voor 88% gewijzigd door IvoB2 op 01-01-2024 15:30 ]

Verwijderd

IvoB2 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:23:
Netafname: 90,964 kWh
Netinjectie: 830 Wh
PV-productie: 105,3 kWh. (5,6 kWp - 5,0 kVA ZZ0 - 32° helling)

Aantal graaddagen: 256
Totaal verbruik: 195,434 kWh.
Hmm, in vergelijking met vorige maand wordt het verschil tussen ons kleiner :) Wij hebben 186 verbruik en 104 afname, maar dan met minder PV (4 kWp) en zonder accu, wij hebben wel een rijwoning.

PS: klopt jouw productie? Wij hebben 115 met panelen op ZW en ook niet zo steil. In een klein land zal het verschil in bewolking ook niet zo groot zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2023 22:59 ]

• IvoB2
Uiteraard klopt mijn productie.
Ik woon aan de rand van een bos/natuurgebied en door de hoge bomen (+20m) komt de zon (als deze er deze maand al was) nauwelijks boven de boomtoppen uit. De panelen "vangen" dus alleens zon tussen 10:00 en 14:00 uur.
Niet dat het er toe doet want in november was er hier maar één wolkenloze dag.
Bovendien zijn ze meer oostgericht en dan heb je in deze periode meer last van ochtendmist.
Aan een accu heb je in deze periode en met dit weer ook weinig. Integendeel ze heeft 6,5 kWh "extra" verbruikt om voldoende opslag via PV te kunnen opbouwen.
Het was hier overigens de slechtste novembermaand sinds het begin van mijn metingen (2011) en het jaar is ook goed op weg om het slechtste productie jaar ever te worden.

[ Voor 39% gewijzigd door IvoB2 op 01-12-2023 23:06 ]

Verwijderd

IvoB2 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 23:01:
Uiteraard klopt mijn productie.
Ik woon aan de rand van een bos/natuurgebied en door de hoge bomen (+20m) komt de zon (als deze er deze maand al was) nauwelijks boven de boomtoppen uit. De panelen "vangen" dus alleens zon tussen 10:00 en 14:00 uur.
Niet dat het er toe doet want in november was er hier maar één wolkenloze dag.
Bovendien zijn ze meer oostgericht en dan heb je in deze periode meer last van ochtendmist.
Ok, dat verklaart veel. November was idd een heel sombere maand. Wolken zorgen wel voor zachtere nachten en dus minder afkoeling, dus ook weer minder verbruik voor verwarming.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2023 23:06 ]

• IvoB2
Ik verwarm niet meer na 22:00 uur.
Maar ik ventileer buiten de leefruimte wel met open ramen dus er is de hele nacht warmteverlies via de slaapkamerraam (staat gans de nacht open tot twee uur na opstaan).
Dan verlies je uiteraard ook extra warmte vanuit de leefruimte richting onverwarmd deel van de woning.
Het koelt in de leefruimte tussen 22:00 en 07:00 uur toch wel een graad af (buitentemperatuur is nu al minus 1,4°C).
Vandaag was het rond de middag in de leefruimte afgekoeld tot 18°C (komende van 19,5°C). Dan zijn we terug beginnen bij te verwarmen tot 22:00 uur.

Een ventilatiesysteem D met WTW zou winst op verwarming kunnen opleveren maar verbruikt 24/7 ook energie dus de winst op verwarming zou hier (meer dan) verloren gaan door elektrisch te ventileren).
Technisch hier niet moeilijk te realiseren (zolder is een ongebruikte ruimte, verdiepingen zijn er niet en plafond gelijkvloers zijn gewoon fermacell platen) maar ik heb nog altijd geen systeem D gevonden dat nauwelijks extra energie verbruikt en het totale energieverbruik niet doet stijgen. Om nog maar te zwijgen van onderhoud van buizensysteem, filters, extra verbruiker in huis,......

• Sarcomorbato
November 2023 288 import
58.6 export (Spelen met 2x sessy thuisaccu maar staan niet altijd aan ivm salderen)

2 o/1 kap 1956. totaal oppervlakte ca 120mm, alleen de woonkamer adhoc verwarmd met aux 5kw airco
1e verdieping/badkamertje adhoc verwarmd met cop 1. Badkamertje (3.5m2) wordt na gebruik gedroogd met eurom drybest 40 wifi
sww badkamer cop 1 met 1x q5 plintboiler 2200w in serie met 2x 500w hotfill daalderop 10 liter en spaardouche

32 zonnepanelen 8 op oost, 12 zuid, 12 west

Vorige winter nog geen split airco, toen de woonkamer met 2x evolar es9000 verwarmd. 2023 komt op ca 2500 afname en 2750 eigen verbruik

[ Voor 15% gewijzigd door Sarcomorbato op 02-12-2023 07:11 ]

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-12 21:49
Gegevens:
2-onder 1 kap 1973.
140 m2 woon oppervlakte, inhoud 475m3
Koken inductie,10L boiler keuken.
Deels geïsoleerd met name dak en kruipruimte.
Gemengd dubbelglas oud en hr ++.
Woonkamer verwarmen met L/L wp.
5470 wp zuiden.
Jong gezin van 4.
Vrouw werkt thuis.
Limburg.

November 2023
*Deze maand airco vaker aangehad.(zomer nauwelijks gebruikt om te koelen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTOOnfIp5-6GdnQV6p6LSWgBAd8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VPzWJnocmzBVYpYgqzU9JkEJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8j9FyE63zvfm5RxeKTzufI_VI4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hofNB5ttojli83TH99rNaw8A.png?f=fotoalbum_large

Ter vergelijking mbt 2022.
Gas 89.5 M3
Electra was lager geen airco en was zonnigere maand dan dit jaar ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Offens1490 op 02-12-2023 21:22 ]

AnimeAdicted

• Kalentum
Vrijstaande woning uit 1980, 230m2, 917m3.

November 2022November 2023joj November 2022joj November 2023
Verbruik (kWh)247,0230,22.6132.554
Zonnepanelen (kWh)55,446,12.8222.540
Afname net (kWh)210,3197,71.8191.803
Teruglevering (kWh)18,713,32.0281.788
Gas (m3)143,5195,51.3891.347
Gas (m3/graaddag)0,3860,494

• Sarcomorbato
Wozmro schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:44:
Op vandaag staan we hier op een totaal verbruik van 2100kWh, alles elektrisch hier, geen eigen zonnepanelen.

Verbruik van de warmtepomp staat op 924kWh. (Voor de volledigheid: staat 24/24 op 19gr ingesteld)

Mijn ambitie was om voor een volledig jaar op 2500kWh uit te komen. Zal krap worden als de maand december relatief koud wordt.

Vorig jaar was verbruik december 407kWh in totaal, waarvan 271kWh voor de warmtepomp.
Dat kan toch bijna niet! Benieuwd naar je situatie qua wonen/bewoners.

• IvoB2
Wat kan er niet?
Zit rond hetzelfde huishoudelijk verbruik (maar nog geen volledig jaar).
Wel PV maar dat heeft geen invloed op je huishoudelijke verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PM13vk3-x61BHI5EqPFgr2PYZjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qzIweJkkZHJz71OL4PulxzP0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 141% gewijzigd door IvoB2 op 03-12-2023 09:25 ]

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:48
Sarcomorbato schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:20:
[...]

Dat kan toch bijna niet! Benieuwd naar je situatie qua wonen/bewoners.
Wij hebben een tweekapper van 155m2, oplevering februari 2021, gezin met twee puberende meiden en 1 jongen van 10. Thermostaat staat altijd op 20 graden.

Tot 1 december heeft de warmtepomp het 1.658 kwh verbruikt (1.095 kWh verwarmen en 563 kWh voor warm water).

Verbruik warmtepomp sinds oplevering (half februari 2021)
2021: 2.298 kWh (10,5 maanden)
2022: 2.254 kwh
2023: 1.658 kWh (tot 1 december 2023)

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Verwijderd

Wij zitten hier nu met +-25kwh/dag met vrijdag een uitschieter naar 37 in onze jaren 71 eindwoning. Woonkamer staat op 20 maar redt net de 19 a 19,5 om 22.00 wanneer die weer uit gaat en zakt naar 18+-0,5 (te veel lawaai waardoor ik en de buren niet kunnen slapen). Slaapkamer 12,5 graad en zolder 10..

Nog even volhouden met dikke truien. 10 jan 17cm glaswol op zolder en eind december de eerste ronde dubbelglas > hr++ op de begane grond (10m2). Deze reeks aan kou kwam ons net te vroeg.. :+ Kijk nu al uit naar de temperaturen van 4-8 graden de aankomende week.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-11 23:13

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Bravertal schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:28:
[...]

Wij hebben een tweekapper van 155m2, oplevering februari 2021, gezin met twee puberende meiden en 1 jongen van 10. Thermostaat staat altijd op 20 graden.

Tot 1 december heeft de warmtepomp het 1.658 kwh verbruikt (1.095 kWh verwarmen en 563 kWh voor warm water).

Verbruik warmtepomp sinds oplevering (half februari 2021)
2021: 2.298 kWh (10,5 maanden)
2022: 2.254 kwh
2023: 1.658 kWh (tot 1 december 2023)
Dat is alleen je warmtepomp, @Wozmro is het een totaal van het huis. ;)

Verbruik van mijn all elektrische hut met 4 personen is ook weer lekker gestegen door minder opbrengst en een warmtepomp die weer aan staat.
November

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YfbLQGhLHtU0K8wxhWHKCdy40m0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HCobKxGwEYQGtXi8WeZRETjf.jpg?f=user_large

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:10
November 2022 tot November 2023:

Totaal levering: 3122 kWh
Totaal teruglevering: 4702 kWh (20 zonnepanelen)
Netto verbruik: -1580 kWh

Zeer tevreden mee.

Nu nog wat doen aan het warmteverbruik. 37,2 Gj aan stadsverwarming afgelopen (contract) jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Satefan op 03-12-2023 14:20 ]

• Sjamo
Klein rijtjeshuis bj 1957, 94m2 leefruimte, all electric.
- 2 personen, altijd iemand thuis.
- PV 3160Wp op zuid, 1740Wp oost-west.

November:

Totaal verbruik 239 kWh, waarvan:

afname Greenchoice 174 kWh
Direct verbruik pv 65 kWh (27,3% zelfvoorz.)

Zonnepanelen opwek 132 kWh

* Airco (mhi multisplit) verwarming 96,2 kWh (0,34 kWh / graaddag, bij stookgrens 15 graden en gemiddelde binnentemperatuur 17 graden geeft 282,04 graaddagen nov).

* Warm water 46,9 kWh
* Tv x2 8 kWh
* Koelkast plus vriezer 17 kWh

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-11 19:52
Mijn verbruik in November was:
Stroom
333 kWh
Teruglevering
-33 kWh
Gas
105 m³

• Oon
  • Niet online

Oon

Oon schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 02:34:
October 2023:
506kWh import (€147,77)
116kWh export (€27,59)

62m3 gas (€75,27).

Nu weer een maand verder, hier van november:

130.21kWh PV opbrengst
640,57 kWh import (€187,40)
23,81 kWh export (€6,75)
746,97 kWh totaalverbruik

179,56 m3 gas (€219,85)

Aangezien vrijwel iedere dag de verarming aan heeft gestaan vind ik het nog wel meevallen, maar ik hoop dat we een milde winter krijgen :+

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Dat is dan weer November
Vrijstaand 1930
Gezin 2 kinderen 7 en 10
Bijna altijd wel iemand thuis.
Gas doen we niet aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tut8YShTLkA6y-0f4Cdaaq75NC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zoSxvcsPLEVBfx7X1dpovYh3.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-12 15:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmkQaWejNr_KET9CiJo2AwmAmUc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4pLgIDEKR0FWWoSgHGacAaDE.png?f=fotoalbum_large

Verbruik november. De 290kWh is de energie voor de beide warmtepompen en wordt dus ook meegeteld in het totaal.

Huis 800m3 vrijstaand A+++, 4 personen, Bodemwarmtepomp voor het huis en Airco voor de garage.
20m3 water extra gebruikt door buitenkraan die van de aanvoer afgeschoten was |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Onl1ne1373 op 04-12-2023 15:39 ]

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-11 21:19
Cijfers voor de maand November

2 onder 1 kap '99, 135m² / 480m³
2 volwassenen 1 kind. (2 personen alle dagen aanwezig)
760Wp op West
2 verdiepingen Jaga LTV. Heatboosters in de woonkamer, Badkamer altijd verwarmt, temp op 18 graden s'nachts en 19 overdag
Ventilatie is mechanische afvoer, toevoer via raamroosters.
Verwarming en SWW, Nefit HRC30/CW5 van 2015 (ingesteld op 6,9kW en 60 graden aanvoer)
Inventum kokend water boiler in de keuken. 58,9kWh
Wasmachine 13kWh en WP Droger 8kWh
1 extra diepvries in de Garage
Unifi apparatuur, NAS en thuisserver 24/7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CT0jALV83Nir0TD_71aBxynSkTI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SeulyBtVV9x1D4aTwbBw8GUi.png?f=user_large
Pagina: 1 ... 71 ... 83 Laatste