Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:33
78 kWh is het totaal verbruik met normaaltarief en daltarief samen (Op basis van tweepersoonshuishouden) Ik krijg nog een overzicht van Vattenfall wat het verbruik is bij daltarief en normaaltarief. Gasverbruik 9m3 voor de hele maand oktober. Ik douche via een groot emmer en warm water via de elektriciteit via de waterkoker, dit om zoveel mogelijk gas te besparen. Alleen weekends douche ik onder de kraan. Mijn vrouw doucht altijd onder de kraan. Ze kook ook voor haar zelf kleine gerechten via gas of de grillplaat.

Ik hoef niet te koken, want op werk kan ik tot €10 netto per werkdag declareren op werk en laten bezorgen of via de supermarkt.

Op vrije dagen meestal samen uit eten

Wij stoken het hele jaar door nooit en in de winter ook niet.

Budget Energie had mijn nieuwe voorschotbedrag op €45 per maand berekend aan de hand van mijn jaarnota eind augustus 2023. Ik heb nu de eindafrekening teruggestort gekregen en daarmee is Budget Energie teneinde voor mij.

Dat was nog eens een tijd €600 per maand inleg bij Budget Energie. Ik ben daarmee gestopt en ik spaar nu dat bedrag zelf per maand op. Bij Vattenfall staat mijn voorschotbedrag op €100 per maand

[ Voor 96% gewijzigd door Van der Berg op 03-11-2023 17:51 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:55
October 2023

Verbruik kWh 211
Verbruik Gas 87 m3 douchen/verwarmen 20gr en koken

8 zonnepanelen a 405wp
Opwek 149kWh
Teruggeleverd 98 kWh

Eensgezins hoekwoning met 2 volwassenen en 2 kinderen (9-12 jaar) en in basis is er in de gehele week 5,5 dag altijd wel iemand thuis.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds 13/1 hebben we geen gas meer en sinds 6/4 hebben we zonnepanelen (4 kWp). We hebben een rijwoning uit 1981 en ons gezin telt 3 leden. Ik ben best tevreden over ons verbruik. Deze herfst hebben we tot nu toe enkel overdag bij voldoende zonne-energie verwarmd (gratis dus), ook al was het niet echt nodig. Het plan is om dat zo lang mogelijk te doen, zodat we zo veel mogelijk met zonne-energie verwarmen en zodat het 's avonds nog warm genoeg blijft tot we gaan slapen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZgyUq1I8OvsceCFAOGljczu2Z0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GSALC2jW3F1HA78QpsNU7fmM.png?f=user_large

Het verbruik voor januari 2023 hieronder is gebaseerd op de periode sinds de installatie van onze airco en WP-boiler op 13/1. Die periode was kouder dan gemiddeld voor januari dus ik verwacht minder te verbruiken tijdens een gemiddelde januari, vooral icm zonnepanelen, die we toen nog niet hadden. In de rechtse kolom zie je de totalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNieYz78xx_J_myhIbYGXi8ztpw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qo9eimxoNSJRleCJTBl5xEtZ.png?f=fotoalbum_large

De belangrijkste rij vind ik 'afname'. De rij erboven (2023) doet er niet veel toe omdat een groot deel daarvan met onze eigen energie is. Let op de hittegolf in juni, toen we meer verbruikt hebben dan in februari.

Voor mei-aug had ik 120 kWh afname verwacht (gelukt), voor maa-apr-sep-okt 280 kWh (zal denk ik ook lukken, maart is kouder maar minder donker dan oktober) en voor nov-feb verwacht ik 800 kWh. Dat is dus inclusief verwarming en warm water. Op jaarbasis verwacht ik dus 1200 kWh afname en 3500 kWh injectie, wat bij mijn leverancier op een factuur van 15 euro per maand zou komen.

In de oude situatie (zonder panelen, airco en wp-boiler) zou ik 51 euro betalen (en ook nog gas!). Met airco en wp-boiler maar zonder panelen zou ik 70 euro betalen, wat nog steeds minder is dan een gemiddeld gezin met 3500 kWh (94 euro). Vroeger verbruikte ik 4000 kWh of 350 m³ gas (36 euro aan de huidige prijzen bij energie.be). Samen zou dat 87 euro per maand zijn, terwijl ik nu slechts 15 euro zou betalen.

De zonnepanelen, 2 airco's en wp-boiler kostten 13234 euro (na subsidies) waardoor de terugverdientijd 15 jaar zou zijn. Maar goed, ik verwacht dat de prijzen voor gas en elektriciteit zullen stijgen en nu hebben we ook het comfort van koeling in de zomer. En een heel stuk minder uitstoot.

Wat meer info over het koelen in de zomer:
Verwijderd in "Klimaatcrisis: wetenschap en achtergronden"
Verwijderd in "Klimaatcrisis: wetenschap en achtergronden"

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2023 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Van der Berg schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:20:
78 kWh is het totaal verbruik met normaaltarief en daltarief samen (Op basis van tweepersoonshuishouden) Ik krijg nog een overzicht van Vattenfall wat het verbruik is bij daltarief en normaaltarief. Gasverbruik 9m3 voor de hele maand oktober.
In dit topic maakt het eigenlijk geen kneit uit onder welk tarief je verbruik valt.
Dit is nl. Het topic "Wat is jouw actuele energieverbruik" en niet het topic over "de energierekening" (daar maakt het wel uit.
Je totale energieverbruik voor de maand oktober was dus 150 kWh.
Wat, mijn mening, redelijk veel is voor zo'n klein huis waar bovendien nooit verwarmd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
IvoB2 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:38:
[...]

In dit topic maakt het eigenlijk geen kneit uit onder welk tarief je verbruik valt.
Dit is nl. Het topic "Wat is jouw actuele energieverbruik" en niet het topic over "de energierekening" (daar maakt het wel uit.
Je totale energieverbruik voor de maand oktober was dus 150 kWh.
Wat, mijn mening, redelijk veel is voor zo'n klein huis waar bovendien nooit verwarmd wordt.
Hoe kom jij op 150 kWh? Mijn totale verbruik is 78 kWh voor de hele maand oktober. 78 kWh is dal en normaaltarief samen en niet boven de 78 kWh totaal

[ Voor 5% gewijzigd door Van der Berg op 03-11-2023 20:19 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat lijkt me nogal voor de hand te liggen.
78 + (9x8) = 150. => simpele basis rekenkunde.
edit: blijkbaar is het 78 + (9x9,77) = 165,93 kWh verbruikte energie.
Nederlands gas bevat, conservatief geschat 8 kWh per m³. (edit: laatste info 9,77 kWh per m²).
Of heb je een eigen onuitputtelijk gaswinningsgebied dat je deze vorm van energie niet moet meerekenen?

Dit topic gaat, ik herhaal, over het actuele energieverbruik, ongeacht de bron.
Je gaf zelf aan dat je 9 m³ gas hebt verbruikt. Dat is niet iets dat ik verzin maar info door jou verstrekt.

Of je dat in dal of tijdens de piek verbruikt hebt maakt voor dit topic geen zier verschil. Het blijft verbruikte energie. Het kan wel je energierekening beïnvloeden maar dat heeft zijn eigen topic.

[ Voor 58% gewijzigd door IvoB2 op 04-11-2023 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
De maand Oktober.

Huis 1930 vrijstaand
Gezin 2 kinderen
Bijna altijd iemand thuis
Geen gas.
Pv is vorige week weer aangepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KW4bx_eImQtykt5LN-jLJ1dP0Lw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sCKAB9yWVI5v4J80QlRCFHjE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HdXuJF2iUdzuoM9LFGa58LH060=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gf6mu5ci1469AKlorsdQRENF.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ronald.42 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:38:
De maand Oktober.

Huis 1930 vrijstaand
Gezin 2 kinderen
Bijna altijd iemand thuis
Geen gas.
Pv is vorige week weer aangepast.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is je huis goed geisoleerd? Met 4x meer panelen (15 kWp vs. 4 kWp) verbruik je 4x meer dan wij (292 vs. 66)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCydUZxSxTaWEa6OAlT9ajS-jZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Q8m1wLKRIkOYvFgL6pkuwC5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:59:
[...]

Is je huis goed geisoleerd? Met 4x meer panelen (15 kWp vs. 4 kWp) verbruik je 4x meer dan wij (292 vs. 66)

[Afbeelding]
Het is zelfs nog erger...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5WkJAAda_8gtXZr5BEniqpJyMXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2wWJVvERBzm6yA8gwpxUsHXE.jpg?f=fotoalbum_large

Maar daar zit 50 kwh wpb en 100kwh warmtepomp in.
De rest is verdampt denk ik :+

Er wordt hier nog wel wat energie opgestookt in de werkplaats zeg maar.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-07 10:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K45qUlYd3k967Hj8VBHRjm1jiA4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xNoyMHR0oId20Pmr1n6AqZLL.png?f=user_large

Vrijstaand 800m3 2022 met vier personen. Gas is Bodemwarmtepomp en Airco voor verwarmen garage.
Veel teveel Sonos en Unifi :). 24x325Wp indak op zuiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Onl1ne1373 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 22:25:
[Afbeelding]

Vrijstaand 800m3 2022 met vier personen. Gas is Bodemwarmtepomp en Airco voor verwarmen garage.
Veel teveel Sonos en Unifi :). 24x325Wp indak op zuiden.
Dus als ik het goed zie heb je nog meer afname dan @Ronald.42 ?

Interessante vergelijkingen. Een nieuw huis met 24 panelen en bodem-wp staat blijkbaar niet garant voor weinig verbruik, ivm ons huis van 42 jaar met 12 panelen, airco en 66 kWh afname in oktober.

In een ander topic was er iemand met 40 panelen, 2 accu's van 15 kwh en 3 elektrische auto's, al weet ik niet hoeveel die persoon nog van het net nam. In het kader van de decarbonisatie van onze maatschappij kunnen we ons de vraag gaan stellen wat nu eigenlijk echt duurzaam is, en in hoeverre dit schaalbaar is naar de rest van de wereldbevolking die ook graag tot de middenklasse wil horen. Maar zelfs onze voetafdruk als autoloos veganistisch gezin met zo'n laag verbruik is nog steeds groter dan globaal wenselijk hoor ;) (te veel spullen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 22:43:
[...]

Interessante vergelijkingen. Een nieuw huis met 24 panelen en bodem-wp staat blijkbaar niet garant voor weinig verbruik, ivm ons huis van 42 jaar met 12 panelen, airco en 66 kWh afname in oktober.

In een ander topic was er iemand met 40 panelen, 2 accu's van 15 kwh en 3 elektrische auto's, al weet ik niet hoeveel die persoon nog van het net nam. In het kader van de decarbonisatie van onze maatschappij kunnen we ons de vraag gaan stellen wat nu eigenlijk echt duurzaam is, en in hoeverre dit schaalbaar is naar de rest van de wereldbevolking die ook graag tot de middenklasse wil horen. Maar zelfs onze voetafdruk als autoloos veganistisch gezin met zo'n laag verbruik is nog steeds groter dan globaal wenselijk hoor ;) (te veel spullen)
Ons huis schuurt al tegen de 100 jaar oud.
Er is 150kwh verbruikt aan sww en verwarming.
Er is 10m3 water gebruikt dus waarschijnlijk bovengemiddeld sww.

De rest is opgemaakt aan andere zaken dan de woning.

Als ik puur die 150kwh neem en dan zie dat er iemand met een emmer onder de douche hetzelfde gebruikt in een veel kleinere woning doen we het nog niet zo gek volgens mij.

Edit:
Even terug lezend zie ik ook nog dat ie nooit stookt.
Het is hier nu 22,7
Thermostaat staat nu weer op 20 en dan rond het middag uur met de meeste opwek gaat hij weer naar 22 er is nu iets overshoot maar dat wordt wel anders als het kouder wordt.

Verlichting in huis is allemaal led en er staat niet heel veel aan.
Er zal nog wat in de wasmachine etc verdwijnen maar het gros zal toch in de schuur/werkplaats verdwijnen denk ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald.42 op 03-11-2023 23:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Ik begrijp nog altijd niet dat - indien PV - netafname en energieverbruik hier nog regelmatig over dezelfde kam geschoren worden.
De netafname zegt toch weinig tot niets over het totale energieverbruik in een woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
IvoB2 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 23:21:
[...]

Ik begrijp nog altijd niet dat - indien PV - netafname en energieverbruik hier nog regelmatig over dezelfde kam geschoren worden.
De netafname zegt toch weinig tot niets over het totale energieverbruik in een woning.
Het vergelijk tussen een gezin in woning A en woning B is zinloos als je niet specificeert waar die energie voor gebruikt wordt.

Als ik hier een zaterdag volgas in de werkplaats los ga is 50kwh snel op.
Dat zal je bij een gemiddeld gezin niet zien denk ik zomaar.

Net als dat iemand een ev thuis laad dat zie je dan wel in het totaal maar zegt niks over het verbruik van de woning an sich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:00
[...]

Voor verwarming is er maar 112kWh verbruikt. Dat is niet zoveel meer als bij ons met lucht/water (82kWh voor oktober. SWW+verwarming voor 840m3). Zijn extra energie gaat wellicht naar z'n servers wellicht en ander hobby materiaal/luxe.

Jouw 66kWh afname is niet veel. Dat haal ik zelfs in juni niet tijdens de kortste nachten.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:57

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Neem aan dat jij dan geen vrijstaande woning hebt met 66kwh in oktober?
Volgens mij zit onze boiler daar al op :P (wel 300l).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:56
IvoB2 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:30:
Dat lijkt me nogal voor de hand te liggen.
78 + (9x8) = 150. => simpele basis rekenkunde.
Nederlands gas bevat, conservatief geschat 8 kWh per m³.
Of heb je een eigen onuitputtelijk gaswinningsgebied dat je deze vorm van energie niet moet meerekenen?

Dit topic gaat, ik herhaal, over het actuele energieverbruik, ongeacht de bron.
Je gaf zelf aan dat je 9 m³ gas hebt verbruikt. Dat is niet iets dat ik verzin maar info door jou verstrekt.

Of je dat in dal of tijdens de piek verbruikt hebt maakt voor dit topic geen zier verschil. Het blijft verbruikte energie. Het kan wel je energierekening beïnvloeden maar dat heeft zijn eigen topic.
Je vertoont een aardig gevalletje van knowledge bias, waarbij je er vanuit gaat dat iedereen weet wat jij weet en denkt zoals jij denkt.

Maar als iemand aangeeft 78 kWh en 9 m3 gebruikt te hebben, en jij zegt 'dus je hebt 150 kWh verbruikt', dan snap ik helemaal dat dat niet direct helemaal begrepen wordt. Dat is geen beschuldiging naar jou toe dat je dingen verzint, maar meer een indicatie dat iets meer uitleg handig was geweest ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ronald.42 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 23:26:
[...]

Het vergelijk tussen een gezin in woning A en woning B is zinloos als je niet specificeert waar die energie voor gebruikt wordt.

Als ik hier een zaterdag volgas in de werkplaats los ga is 50kwh snel op.
Dat zal je bij een gemiddeld gezin niet zien denk ik zomaar.

Net als dat iemand een ev thuis laad dat zie je dan wel in het totaal maar zegt niks over het verbruik van de woning an sich.
Is eveneens correct maar dat zijn dan detailwaarden over het energieverbruik.
Maar netafname zegt niets over het energieverbruik, details of geen details.
Men vraagt in dit topic naar het energieverbruik, niet naar de netafname.
Een huishouden met 100 kWh netafname en geen PV verbruikt 100 kWh aan energie.
Een huishouden met 50 kWh netafname en 600 kWh verbruik van PV verbruikt daarentegen 650 kWh aan energie. Die laatste 2 cijfers moet je met elkaar vergelijken. Daarna kan je het nog over de details hebben om te duiden wat de bronnen van dat verbruik zijn.
Er zijn er hier zelfs die niet eens weten wat hun PV produceert, laat staan dat ze zicht hebben op hun direct en eventueel indirect verbruik van PV en dan hun netafname komen presenteren als verbruik. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hahn schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 23:34:
[...]

Je vertoont een aardig gevalletje van knowledge bias, waarbij je er vanuit gaat dat iedereen weet wat jij weet en denkt zoals jij denkt.

Maar als iemand aangeeft 78 kWh en 9 m3 gebruikt te hebben, en jij zegt 'dus je hebt 150 kWh verbruikt', dan snap ik helemaal dat dat niet direct helemaal begrepen wordt. Dat is geen beschuldiging naar jou toe dat je dingen verzint, maar meer een indicatie dat iets meer uitleg handig was geweest ;)
Uh? Dat Jan modaal dat niet altijd weet noch interesse voor heeft tot daar aan toe maar dat zulke basisbegrippen op wat doorgaat voor een technologieforum volkomen vreemd zijn dat is pas eigenaardig.
En in dit specifiek geval heb ik daar inderdaad weinig "medelijden" mee.
Betrokkene wordt daar nu al maanden na elkaar telkens terug op gewezen met de nodige uitleg.
En begint iedere maand lustig opnieuw te leuteren over zijn lage energiekosten, zijn energieleverancier die hij als persoonlijke renteloze spaarbank gebruikt en zijn bonussen. Niets mis mee maar - en daar is ook al meermaals naar verwezen - is een eigen topic voor, nl. dit van de energierekening.
Je kan dan niet mee zijn en dat een, twee keer over het hoofd zien maar als je dat keer op keer negeert ben je bewust de boel in dit specifieke topic aan het bedonderen (om niet te zeggen aan het trollen).
Hij of zij begrijpt het maar al te best maar speelt gewoon de vermoorde onschuld.

Cijfers zijn trouwens cijfers en geen weergave hoe iemand al dan niet zou moeten denken.
En de eenheid van hoeveelheid energie, toch als je correct wil vergelijken, is kWh.
Dat is een algemeen aanvaarde rekenmethode. Geen persoonlijke vreemdsoortige "manier van denken".

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 03-11-2023 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sport_Life schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 23:26:
[...]

Bwa, dat zegt dan weer weinig (en daar dienen idd de details voor :) ).
Ik heb ook een SWW boiler van 150 + 150 liter en had in oktober een netafname van een 2,536 kWh. :+
En dit in een vrijstaande woning (zonder gas) met (in oktober) A2A verwarming (actief sinds 22/10).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
IvoB2 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 23:45:
[...]

Uh? Dat Jan modaal dat niet altijd weet noch interesse voor heeft tot daar aan toe maar dat zulke basisbegrippen op wat doorgaat voor een technologieforum volkomen vreemd zijn dat is pas eigeeigenaard
En in dit specifiek geval heb ik daar inderdaad weinig "medelijden" mee.
Betrokkene wordt daar nu al maanden na elkaar telkens terug op gewezen met de nodige uitleg.
En begint iedere maand lustig opnieuw te leuteren over zijn lage energiekosten, zijn energieleverancier die hij als persoonlijke renteloze spaarbank gebruikt en zijn bonussen. Niets mis mee maar - en daar is ook al meermaals naar verwezen - is een eigen topic voor, nl. dit van de energierekening.
Je kan dan niet mee zijn en dat een, twee keer over het hoofd zien maar als je dat keer op keer negeert ben je bewust de boel aan het bedonderen (om niet te zeggen aan het trollen).
Hij of zij begrijpt het maar al te best.
Bedonderen nog wel :z Je neemt het veel te serieus. We zitten hier op Tweakers, maar dat betekent alsnog niet dat iedereen op hetzelfde kennisniveau zit.

@Van der Berg is gewoon heel erg bezig met z'n stroom- en gasverbruik en vindt het blijkbaar fijn om daarover te delen, inclusief de kosten, dat bestempelen als bedonderen of trollen vind ik nogal overdreven.

En eerlijk gezegd snap ik ook niet helemaal waarom je het nodig vond om zijn gasverbruik om te rekenen naar stroom :? Zat anderen hier die ook hun gasverbruik in m3 delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hahn schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 00:01:
[...]
En eerlijk gezegd snap ik ook niet helemaal waarom je het nodig vond om zijn gasverbruik om te rekenen naar stroom :? Zat anderen hier die ook hun gasverbruik in m3 delen.
Ik reken zijn gasverbruik niet om naar stroom. |:(
Dat is de verkeerde persoonlijke interpretatie die jij daar aan geeft.
Ik reken het totaal energieverbruik om in de juiste eenheid, kWh.
Een van de algemeen aanvaarde eenheden voor de hoeveelheid geleverde of verbruikte energie.
Ik had het ook nog kunnen weergeven in joules maar ik dacht laten we het eenvoudig houden. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
IvoB2 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 00:06:
[...]

Een van de algemeen aanvaarde eenheden voor de hoeveelheid geleverde of verbruikte energie.
Ik had het ook nog kunnen weergeven in joules maar ik dacht laten we het eenvoudig houden. :+
Ah ja, tuurlijk, het ligt vooral allemaal niet aan jou. Ik vind je bijzonder moeilijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
IvoB2 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 00:06:
[...]

Dan had je 9,77 kwh per m3 gas moeten gebruiken.
Dat is de daadwerkelijke energie per m3 Nederlands aardgas.
Dat je er maar 8kwh nuttig van besteed via een cv ketel is dan ook niet van belang. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Ja, ik gebruik niet weinig. Twee tieners met playstations, laptops enzo. Wijnkoelkast is de ergste, maar die ga ik denk ik nog modden met een relais op de compressor. Verder heb ik nog wel wat servertjes draaien, maar die gebruiken heel weinig. 76 hue lampen wil waarschijnlijk ook niet helpen, maar veel staat wel op bewegingssensoren.

Ons doel was een nul op de meter huis. Dat is ons behoorlijk gelukt, vorig jaar hield ik 2000kWh zonne-energie over na salderen. Warmtepomp gebruikt veel minder dan verwacht, 1850kWh voor verwarmen en koelen. Airco in de garage is nieuw, dat os even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hahn schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 00:08:
[...]

Ah ja, tuurlijk, het ligt vooral allemaal niet aan jou.
Daar kan ik je alleen maar gelijk in geven. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ronald.42 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 00:14:
[...]

Dan had je 9,77 kwh per m3 gas moeten gebruiken.
Dat is de daadwerkelijke energie per m3 Nederlands aardgas.
Dat je er maar 8kwh nuttig van besteed via een cv ketel is dan ook niet van belang. :+
Dan is het inderdaad nog meer.
Maar ik ken de NL situatie niet zo goed en heb me conservatief gebaseerd op terechtwijzingen in het verleden vanuit Nederland.
In het verleden had ik al eens 10 kWh (en er eveneens bij vermeld dat het bij benadering was) als omrekening gebruikt en toen werd ik er op dit eigenste forum onmiddellijk op gewezen dat in Nederland de norm van 8 kWh voor 1 m³ diende gehanteerd te worden. Vandaar, ik dacht ze zullen het zelf wel beter weten dan ik. Maar blijkbaar raken jullie het daar dan zelf niet eens over? :+

Maar bedankt voor de rechtzetting. Kleine retroactieve correctie aangebracht (tot volgend tegenbericht). :+

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 04-11-2023 00:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
IvoB2 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 00:49:
[...]

Dan is het inderdaad nog meer.
Maar ik ken de NL situatie niet zo goed.
In het verleden had ik al eens 10 kWh (en er eveneens bij vermeld dat het bij benadering was) als omrekening gebruikt en toen werd ik er op dit eigenste forum onmiddellijk op gewezen dat in Nederland de norm van 8 kWh voor 1 m² diende gehanteerd te worden. Vandaar, ik dacht ze zullen het zelf wel beter weten dan ik. Maar blijkbaar raken jullie het daar dan zelf niet eens over? :+

Maar bedankt voor de rechtzetting. Kleine retroactieve correctie aangebracht (tot volgend tegenbericht). :+
Die 8kwh per m3 wordt meestal gebruikt als het gaat om het gasverbruik van de cv ketel voor verwarming om te rekenen naar stroom verbruik voor de warmtepomp om zo uit je jaarverbruik aan gas een bepaalde grote warmtepomp te kunnen selecteren middels de Koevlaas formule bijv.
Omdat die ketel meestal maar een 8 tot 9 kwh uit een m3 gas in je cv water weet te krijgen.

Maar de energie inhoud van een m3 Nederlands aardgas is op zich geen geheim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexvdiest
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 24-07 11:16
10-2023

Verbruik kWh 146
Teruggeleverd kWh 145
Verbruik Gas 4 m3

5 kwp zonnepanelen in oost west configuratie.
Tevens een wp maar die meet ik nog niet. Deze draait echter alleen tussen zonsopkomst en zonsondergang en verwarmt dan de buffervat

En een hybride auto die ook alleen overdag laad.

Tussenwoning, bizar goed geïsoleerd en 50% alleen en 50% met 2 kids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-07 21:46
Oktober 2023:
176kWh elektriciteit.

Rijwoning 140m² goed geïsoleerd, gezin 3 personen.
Kleine 15l elektrische boiler voor de douche die we telkens een kwartier voor het douchen een cyclus laten opwarmen.
Warmwater voor de koffie en de afwas is met de fluitketel op de inductiekookplaat.

En halverwege oktober de airco ingeschakeld. Het is hier overal in huis constant tussen de 19 en 20gr. Airco op standje automatisch voor het volledige stookseizoen.

Sedert 01/01/23 1800kWh elektriciteit verbruikt. We zullen zien wat de laatste 2 maanden van het jaar zullen doen. Het zou leuk zijn om in totaal onder de 2500kWh te blijven voor het volledige jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ronald.42 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 00:55:
[...]
Maar de energie inhoud van een m3 Nederlands aardgas is op zich geen geheim.
Geen probleem, ik heb het aangepast.
Dan wordt het alleen maar vreemder waar, gezien de gegeven omstandigheden, al die energie dan naar toe gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wozmro schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 07:59:
Oktober 2023:
176kWh elektriciteit.

Rijwoning 140m² goed geïsoleerd, gezin 3 personen.
Kleine 15l elektrische boiler voor de douche die we telkens een kwartier voor het douchen een cyclus laten opwarmen.
Warmwater voor de koffie en de afwas is met de fluitketel op de inductiekookplaat.

En halverwege oktober de airco ingeschakeld. Het is hier overal in huis constant tussen de 19 en 20gr. Airco op standje automatisch voor het volledige stookseizoen.

Sedert 01/01/23 1800kWh elektriciteit verbruikt. We zullen zien wat de laatste 2 maanden van het jaar zullen doen. Het zou leuk zijn om in totaal onder de 2500kWh te blijven voor het volledige jaar.
Ha, hier woning met gelijkaardige opp. en bijna hetzelfde verbruik.
SWW wordt hier ook pas opgewarmd voor het douchen maar dan met een A2W WP. Dan kom je er niet met een kwartiertje. Duurt tot een uur voor het water op 42°C is.
Elektrische boiler is hier niet echt een oplossing gezien dat te veel vermogen vraagt.
Afwas is hier wel met de vaatwas (een 1000 Wh per cyclus) en de koffie ook met een Bialetti op de kleinste inductieplaat.
Op jaarbasis verbruiken wel wel veel meer elektriciteit. Full electric zal dat wel tegen de 4000 - 4500 kWh uitkomen (wel een thuislaadpaal). Maar het is dan ook niet ideaal geïsoleerd en een open bebouwing.
Onze SWW boiler zijn opslagvolume is voor ons verbruik wel veel te groot (150 liter op de WP). Probleem is dat ik niet direct geen boiler vindt met twee spiralen (en twee ingangen) met significant minder volume.
Daar moet dus nog aan gewerkt worden.
A2A voor verwarming leefruimte is hier op 22/10 ook opgestart en verbruikt bij deze buitentemperaturen een 150 Wh per uur dat hij aanstaat (250 tot 350 Wh bij het eerste opstartuur). Op 24 uur is dat een 400 tot 1000 Wh in de maand oktober en een 800 tot 1600 Wh in november.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cklaver
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-07 13:46
Hahn schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 00:01:
[...]

Bedonderen nog wel :z Je neemt het veel te serieus. We zitten hier op Tweakers, maar dat betekent alsnog niet dat iedereen op hetzelfde kennisniveau zit.

@Van der Berg is gewoon heel erg bezig met z'n stroom- en gasverbruik en vindt het blijkbaar fijn om daarover te delen, inclusief de kosten, dat bestempelen als bedonderen of trollen vind ik nogal overdreven.

Ben ik met je eens Hahn. Sommige nemen het allemaal wat te serieus hier :) Het is leuk om je eigen energie situatie te vergelijken met anderen. Dat hoeft niet op de komma nauwkeurig.

Ik kom van 2200m3 gas verbruik in het 1e jaar hier (2020) en nu sinds een jaar de WP draaien. Sinds deze maand ook SWW , dus tijd om weer eens te vergelijken.

Vrijstaand wonen op een relatief groot perceel of bv met extra buitenruimte zorgt natuurlijk voor extra verbruik, dat is onvermijdelijk en niet te vergelijken met een 80m2 rijtjeshuis.

Deze 1e 3 dagen in november heeft mij 28 kWh gekost voor verwarmen en SWW. Iets aan de hoge kant gezien de relatief hoge buiten temperatuur, maar wel vol in de wind, dat zal ook bijdragen. Woning is 780m3 / A label.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

IvoB2 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 23:21:
[...]

Ik vind het handig om allebei te zien, daarom heb ik ze ook allebei gepost. Als je niets weet over iemand zijn detailverbruik (bvb. werkplaats), dan zegt het energieverbruik niet zo veel. Het wordt pas interessant als je weet hoe zelfvoorzienend iemand met zonnepanelen is (wat de meesten hier hebben), al hoort dat misschien beter hier: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

Bijvoorbeeld: ik zie vaak grote pv-installaties, maar door hobby's, verspillend gebruik, slechte isolatie of minder optimale spreiding dag/nacht, wordt er soms toch meer van het net gehaald dan iemand met een kleinere pv-installatie. Hier in België kan er niet meer gesaldeerd worden en in Nederland binnenkort ook niet meer, dan zal het er ook echt toe doen om je zelfverbruik te maximaliseren.
Sport_Life schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 23:26:
[...]

Idd, dat postte ik hier al. Onze wp-boiler verbruikt in de winter gemiddeld 1 kWh per dag (250l, nooit met elektrisch verwarmingselement), hij staat ingesteld om te verwarmen tussen 11 en 3 (bij zomeruur tussen 12 en 4), zodat hij driekwart van het jaar gratis draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Cklaver schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:08:
[...]

Ben ik met je eens Hahn. Sommige nemen het allemaal wat te serieus hier :) Het is leuk om je eigen energie situatie te vergelijken met anderen. Dat hoeft niet op de komma nauwkeurig.
Dat moet inderdaad niet op de komma nauwkeurig.
Maar wanneer je, bewust of onbewust, bepaalde vormen van energieverbruik als niet relevant beschouwt in een vergelijking en zelfs niet meeneemt in de vergelijking dan mag men daar wel bewust van gemaakt worden.
Zeker wanneer dat verbruik meer dan de helft van je maandelijks energieverbruik vertegenwoordigt.

En energiesituaties met elkaar vergelijken kan alleen maar wanneer je dat doet met dezelfde standaardeenheden.
Aan vergelijkingen uit de losse pols heeft ook niemand iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Verwijderd schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:11:
[...]

Ik vind het handig om allebei te zien, daarom heb ik ze ook allebei gepost.
Inderdaad, niets mis mee.
De opmerking ter zake was dan ook niet gericht aan wie alle info meegeeft maar tegen wie energieverbruik (en dat komt bijna iedere maand terug) geljk stelt aan hun netafname (indien eigen productie voorhanden).
Hier in België kan er niet meer gesaldeerd worden en in Nederland binnenkort ook niet meer, dan zal het er ook echt toe doen om je zelfverbruik te maximaliseren.
Kleine nuance:
- in Nederland kan nog altijd gesaldeerd worden en over dat "binnenkort" hoor je de meest uiteenlopende meningen. Dus ook daar bestaat er geen zekerheid over (gebaseerd op wat ik hier lees want de details over Nederland ken ik zelf ook niet zo goed).
- In België verschilt de situatie tussen ieder gewest en daar ken ik alleen de situatie in Vlaanderen vrij goed.
Ook daar kan je onder bepaalde omstandigheden nog salderen tot minstens 31/12/24 en daarna tot men effectief de AM vervangen heeft door een DM (wat in extreme omstandigheden nog tot 2029 kan duren).

Maar wel mee eens dat je best proactief al stappen onderneemt om je zelfvoorzienigheidsgraad te verhogen.
Die geef ik persoonlijk hier ook altijd mee: voor de maand oktober was dat technisch 100% en in de praktijk (wegens testen) een paar % minder (zie voorgaande). Gemeten over de laatste 365 dagen staat de teller nu op 89%. Streven is rond midden 2030 rond 100% te zitten over 365 dagen :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Cklaver schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:08:
[...]

Deze 1e 3 dagen in november heeft mij 28 kWh gekost voor verwarmen en SWW. Iets aan de hoge kant gezien de relatief hoge buiten temperatuur, maar wel vol in de wind, dat zal ook bijdragen. Woning is 780m3 / A label.
Ik heb ook 28kWh (23,5 verwarmen) gebruikt in november. A+++ 800m3, en zie ook dat veel wind en regen heel veel uitmaakt. Heel oktober 28kWh gebruikt voor verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
November telt nog maar 3 volledige verbruiksdagen dus een beetje voorbarig want we weten niet wat komen gaat. :)
Hier tot nu toe in november 2,8 kWh aan verwarming (op A2A ingesteld op een binnentemperatuur van 19,5°C bij een buitentemperatuur tussen 6,8 en 14,5 °C in de maand november, de A2W is nog niet actief) verbruikt en nog geen netafname. PV (5.6 Wp/5.0 kVA) en opslag (15 kWh/4.8 kW) kunnen het tot nu toe nog net bijhouden. :)
Er wordt dan ook nog maar een 75m²/175m³ verwarmd (de leefruimte) op de tijdstippen dat er iemand aanwezig is.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 04-11-2023 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Vorig jaar in november 45kWh verbruikt voor verwarming (airco) en ik verwacht dat we dat dit jaar ook wel weer gaan gebruiken.

De temperaturen buiten zijn nu dusdanig dat de temperatuur in huis maar langzaam zakt. We hebben in november nog niet hoeven te verwarmen/stoken omdat we nog restwarmte hadden. Deze dagen houden we overdag ongeveer 16 graden aan als ondergrens. We merken nu goed dat de isolatie helpt, ook in de woonkamer.

Wat betreft vermelden van verbruik zou ik het handig vinden als mensen bij hun verbruik vermelden of het afname van het net betreft of totaal verbruik. Dat maakt vergelijkingen makkelijker vind ik.

[ Voor 19% gewijzigd door Sjamo op 04-11-2023 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:23

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Oktober 2023:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-c1SLuKVbvhqcQw1H9gnOMT-OM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7xGO89gBMRbvk2LZcHsV6FAQ.png?f=fotoalbum_large

Huishouden met twee personen, we werken gemiddeld 4 dagen per week niet thuis. Tussenwoning uit 1922, zo'n 70 vierkante meter. Verwarming en SWW is op gas, maar ik heb geen handige manier om dat uit te lezen en te lui om handmatig te noteren.

3080Wp op het dak, ZO.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0vr6WAC684g2ZQ_Hx6CSLdPUR4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rzBlalukagLBddrfIMgbU1MS.png?f=fotoalbum_large

Kantoor blijft de grootste gebruiker, maar dat is ook niet heel gek met een server die 24/7 50W verbruikt (dus al 1.2kWh per dag) en daarnaast een vrij dik workstation met 42" scherm dat ook regelmatig gebruikt wordt (mijn werkplek) + werkplek van mijn vriendin waar ze haar macbook inplugt op een 27" scherm.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gizz schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:46:
Oktober 2023:

[Afbeelding]

Huishouden met twee personen, we werken gemiddeld 4 dagen per week niet thuis. Tussenwoning uit 1922, zo'n 70 vierkante meter. Verwarming en SWW is op gas, maar ik heb geen handige manier om dat uit te lezen en te lui om handmatig te noteren.

3080Wp op het dak, ZO.

[Afbeelding]

Kantoor blijft de grootste gebruiker, maar dat is ook niet heel gek met een server die 24/7 50W verbruikt (dus al 1.2kWh per dag) en daarnaast een vrij dik workstation met 42" scherm dat ook regelmatig gebruikt wordt (mijn werkplek) + werkplek van mijn vriendin waar ze haar macbook inplugt op een 27" scherm.
Welke app is dat? Wat is low carbon?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dit is het standaard Energy Dashboard in Home Assistant.

Onder low-carbon valt alle duurzame/groene energie én kernenergie. De data is afkomstig van Electricity Map. Daar wordt bijgehouden wat de gemiddelde samenstelling (qua bron) van elektriciteit is in bijvoorbeeld Nederland. En zo wordt in HA bepaald welk deel van de energie die ik uit het net haal low-carbon is.

Op een ander scherm in HA kan ik het ook nog qua realtime verbruik zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PY5dTT12wZfZSZotCZKiU7VQBQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vy2LK9FtECiOvEf1ELpF4kkq.png?f=user_large

Mijn huis verbruikte een minuut geleden toen ik dit screenshot maakte 377W. 248W komt direct van de zonnepanelen, 129W uit het net waarvan het overgrote deel low-carbon was. Alleen het blauwe stukje (14W) van de cirkel is qua CO2-uitstoot stout.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Open bebouwing 139 m² bewoonbare oppervlakte - alles gelijkvloers - all electric modus.
2 bewoners, altijd iemand thuis, overwegend thuiswerk, PV 5,6 kWP/5.0 kVA EV, thuisaccu 14,8 kWh.

Verbruik oktober 2023: 121,275 kWh

Netafname: 2,536 kWh
Verbruik uit eigen productie: 118,739 kWh
Zelfvoorzienigheidsgraad: 97,91%

[ Voor 55% gewijzigd door IvoB2 op 01-12-2023 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@IvoB2 indrukwekkend laag waterverbruik. Ik zit met twee personen op het vijfvoudige. Hoe krijg je dat voor elkaar?

Ik zie dat qua waterverbruikers je vaatwasser ook maar 6kWh pakt, terwijl dat bij ons ook ruim het vijfvoudige is. Hebben jullie weinig vaat, of krijg je het voor elkaar om alles in een handwasje van 2 liter schoon te krijgen? :P
Wasmachine: 1,480 kWh
Dat is 2x wassen per maand? Veel handwas? Vieze kleding? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nee geen handwasjes.

Alle vaat gaat in de vaatwasser*.
Alle was gaat in de wasmachine en deze verbruikt per wasbeurt van 7 kg, afhankelijk van het programma, maar 200 tot 450 Wh
Maar wel pas vaatwas en wasmachine aan als ze echt afgeladen vol zitten.

En we zijn maar met 2 personen en eten thuis vegetarisch (eigenlijk pescotarisch maar dit maar 1 tot 2 keer per week).

Het waterverbruik was dit van oktober en vanaf oktober worden het toevallig de maanden met het laagste waterverbruik van het jaar**. We zitten nu op een 19800 liter. Het maandgemiddelde is dus eerder 1980 liter per maand dan 1500 liter.

* Met uitzondering van de gietijzeren wok en de vispan, die kuis ik telkens handmatig uit met kokend water en papier. In de eerste mag ook geen afwasmiddel voor gebruikt worden, laat staan een vaatwasser.
** Vanaf eind september tot begin maart sporten wij voornamelijk in de fitness ipv buiten en dan worden er meer douches na het indoorsporten genomen ipv thuis. :)

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 06-11-2023 14:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Gizz schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:57:
@IvoB2 indrukwekkend laag waterverbruik. Ik zit met twee personen op het vijfvoudige. Hoe krijg je dat voor elkaar?
1500 m² is wel een heel grote plas :P Wij hebben met 2 volwassenen en 1 kind ongeveer 40 m³ per jaar of 3,5 m³ per maand (volgens de statistieken iets minder dan een 1-persoonsgezin).

PS: vergeet ook het indirecte verbruik niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Verwijderd schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:13:
[...]
1500 m² is wel een heel grote plas
Correct, typo, ik heb het aangepast.
Onze bovengrondse watervoorraad is, afhankelijk van het seizoen, maar een 10 tot 12 are (1000 tot 2400 m³) groot. :+

Het gaat uiteraard over het totale huishoudelijke waterverbruik, niet het sporadisch verbruik op locatie (dat valt niet echt te meten).
In die context begrijp ik ook niet echt de bedoeling van "indirect" waterverbruik? De link maakt me dat ook niet duidelijk want dat gaat precies ook over alle waterverbruik?

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 06-11-2023 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik heb even Vattenfall gesproken en dit was mijn actuele verbruik op stroom in Oktober op Normaal en Daluren:

• Daltarief laag 39 kWh (Laag)
• normaaltarief hoog 35 kWh (Hoog)

[ Voor 7% gewijzigd door Van der Berg op 06-11-2023 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IvoB2 schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:23:
[...]

In die context begrijp ik ook niet echt de bedoeling van "indirect" waterverbruik? De link maakt me dat ook niet duidelijk want dat gaat precies ook over alle waterverbruik?
Het was dan ook met een knipoog bedoeld ;) Ik hoor mensen vaak zeggen dat ze om water te besparen bvb. wat minder lang douchen, maar ze beseffen niet dat hun eetgewoontes vaak 100x meer water kost dan een douche.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2023 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Verwijderd schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:31:
[...]
Het was dan ook met een knipoog bedoeld ;)
Uiteraard, daarom dat er een knipoog (in dit geval een clown) terugkwam. :)

Ik hoor mensen vaak zeggen dat ze om water te besparen bvb. wat minder lang douchen, maar ze beseffen niet dat hun eetgewoontes vaak 100x meer water kost dan alle huishoudelijke verbruik samen.
Hm, zo had ik het niet begrepen.
Onze eet- en drinkgewoontes (voor 2 personen) verbruiken per dag zo'n 8 tot 12 liter water, dus de helft per bewoner.
De rest verbruikt dus al meer en zeker geen 100 keer minder.
Een douche kost hier pp zo'n 10 tot 30 liter water pp.
Of je zou toiletbezoek/waterverbruik ook bij de eetgewoontes moeten rekenen?

Maar wanneer je leest dat mensen het als een soort verworven recht zijn beginnen te beschouwen om dagelijks pp 15 tot 25 minuten onder de douche te staan (als het al niet gaat om meerdere keren per week de badkuip vol te laten lopen) dan is het niet moeilijk te begrijpen dat waterverbruik (en energieverbruik) nogal wisselvallig kan zijn tussen verschillende huisgezinnen.
Het consumentenprofiel zegt meestal meer dan het aantal personen in en de energetische staat van een woning.

Ik dacht dat het over het huishoudelijk verbruik ging (en industrieel vlees eten we thuis niet :) ).
Groenten en fruit wordt hier ook zoveel mogelijk thuis geteeld. Het fruit krijgt alleen regenwater wanneer het regent en dat trekt deels ook terug de grond in. In de zomermaanden worden groenten wel begoten maar dat komt 100% van eigen oppervlaktewater waarvan het deel dat de planten niet absorberen terug infiltreert in eigen bodem.
Maar wat dat waterverbruik exact betekent is niet te meten (wij meten alleen het leidingwater en het verbruik van regenwater uit de regenputten en eventueel ontrokken ondergronds, niet het oppervlaktewater).

Wanneer je water zo gaat rekenen zou je dat ook met het eigen energieverbruik moeten doen en belanden we in een straatje zonder einde. :)

[ Voor 56% gewijzigd door IvoB2 op 06-11-2023 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

IvoB2 schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:35:
[...]

Maar wanneer je leest dat mensen het als een soort verworven recht zijn beginnen te beschouwen om dagelijks pp 15 tot 25 minuten onder de douche te staan (als het al niet gaat om meerdere keren per week de badkuip vol te laten lopen) dan is het niet moeilijk te begrijpen dat waterverbruik (en energieverbruik) nogal wisselvallig kan zijn tussen verschillende huisgezinnen.
En vaak denk ik: 'wat is er mis met een wastafel'? De meeste mensen zitten een hele dag op een stoel op kantoor, waar ze met de auto heen rijden, maar staan zo lang onder de douche alsof ze een hele dag in een steenkoolmijn gewerkt hebben. Zo veel water en zeep is trouwens ook niet goed voor het natuurlijke vetlaagje op onze huid en voor de goedaardige bacteriën die er leven. Daardoor zijn er ook zo veel allergieën.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Er is niets mis met een wastafel maar douchen en baden heeft al geruime tijd meestal niets meer te maken met persoonlijke hygiëne maar meer met een individuele luxe wellnesbeleving. Moet kunnen want na een hele dag op een stoel achter een scherm te zitten, uren in de file en berekeningen over TVT's kan je na al die stress wel wat geestelijke ontspanning gebruiken. :+

En zoals je zelf opmerkt is dat slechter voor de gezondheid van o.a. ons grootste orgaan en het overmatig energieverbruik om dat rioolwater weer een beetje bruikbaar te krijgen.

Aan de ene kant moet blijkbaar iedere investering in basisbehoeften een zo kort mogelijke TVT hebben en aan de andere kant wordt bij luxe niet op een euro gekeken en moet er ook geen TVT zijn. :)

En door die diametrale ingesteldheid komt het o.a. dat je bepaalde consumenten niet aan het verstand gebracht krijgt dat wanneer je aan de basis al zuinig omspringt met water en energie investeren in externe maatregelen (zoals bv. WTW) niet aan de orde zijn. :+

Maar we wijken af naar het duurzaamheidstopic". :)

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 06-11-2023 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:45

dof

Verwijderd schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:01:
[...]
---knip--- Zo veel water en zeep is trouwens ook niet goed voor het natuurlijke vetlaagje op onze huid en voor de goedaardige bacteriën die er leven. ---knip---
Zoiets zei deze wijsneus ook tegen z'n moeder als ie weer eens tegen z'n zin onder de douche moest, haha.
Is echt al een oude wijsheid :)

[ Voor 3% gewijzigd door dof op 06-11-2023 15:39 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-07 03:23
10/23

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MNjiFn0Z3RDO6lqIIPhKnONbrU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1L5itGor6HOiBvXRGyr45iHA.png?f=fotoalbum_large

Één persoons huishouden. Rijtjeshuis in het midden van de rij. Werk 4 dagen per week vanuit huis.

Kan verbruik (nog) niet splitsen zoals hierboven, maar is wel iets dat ik nog wil gaan realiseren. Zie net dat de watermeter is uitgevallen, denk dat daar een nieuwe batterij in moet (nog beter ik moet op die plek een stopcontact gaan plaatsen... Staat al 1,5 jaar op de to-do lijst :p ).
Gizz schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:33:
Dit is het standaard Energy Dashboard in Home Assistant.

Onder low-carbon valt alle duurzame/groene energie én kernenergie. De data is afkomstig van Electricity Map. Daar wordt bijgehouden wat de gemiddelde samenstelling (qua bron) van elektriciteit is in bijvoorbeeld Nederland. En zo wordt in HA bepaald welk deel van de energie die ik uit het net haal low-carbon is.

Op een ander scherm in HA kan ik het ook nog qua realtime verbruik zien:

[Afbeelding]

Mijn huis verbruikte een minuut geleden toen ik dit screenshot maakte 377W. 248W komt direct van de zonnepanelen, 129W uit het net waarvan het overgrote deel low-carbon was. Alleen het blauwe stukje (14W) van de cirkel is qua CO2-uitstoot stout.
Hoe krijg jij in het energy dashboard instantaan gebruik zichtbaar? Ik lijk op z'n kleinst een dag selecteren zo te zien.

[ Voor 46% gewijzigd door !GN!T!ON op 06-11-2023 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

!GN!T!ON schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:47:
Hoe krijg jij in het energy dashboard instantaan gebruik zichtbaar? Ik lijk op z'n kleinst een dag selecteren zo te zien.
https://github.com/flixlix/power-flow-card-plus even installeren via Hacs :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even over waterverbruik:
Wie elke dag doucht, doet zijn huid meestal geen cadeau. ‘Warme douches en schuimende zepen beschadigen onze natuurlijke huidbarrière’, zegt dermatoloog Jan Gutermuth (UZ Brussel). Hoe moet het dan wel?

Ongeveer de helft van de Belgen neemt dagelijks of zelfs meerdere keren per dag een douche, gemiddeld zo’n 10 minuten lang. Is dat wel nodig?

“Hoe vaak je doucht, hangt natuurlijk af van hoe vervuild je raakt doorheen de dag. Iemand die in een stoffige omgeving werkt, in een fabriek of in de bouw, zal die vervuiling op de huid op het einde van de dag willen wegspoelen. Dat geldt ook voor wie doorheen de dag veel gezweet heeft, op het werk of tijdens het sporten. In die omstandigheden is een douche logisch, maar onze huid zelf heeft het eigenlijk niet nodig.

Wat gebeurt er met de huid bij het douchen?

“Wat de huid niet binnendringt, wordt weggespoeld: zweet, stof en luchtvervuiling bijvoorbeeld. Zeker als je een lange, hete douche neemt, raak je ook aan de vetlaag die onze huid en onze poriën beschermt. Die laag bevat antimicrobiële peptiden en ureum, allemaal zaken die de zogenaamde Natural Moisturizing Factor bepalen. Die natuurlijke barrière beschermt onder meer tegen schimmels, bacteriën of virussen. Warme douches en schuimende zepen beschadigen die nuttige huidbarrière.”

Zijn er bepaalde huidtypes die wel deugd hebben van een dagelijkse douche?

“Neen, medisch gezien is het voor iedereen aan te raden om niet meer dan een paar keer per week te douchen. Of toch zeker om het dagelijkse wassen te beperken tot oksels, billen of de genitale regio. Wij leven in België in een gematigd klimaat zonder veel parasieten, er zijn niet echt bedreigingen op onze huid die we er dagelijks af moeten schrobben.
Ik was me zoals de dermatoloog voorstelt, met wat koud water op mijn hand/washand, dat lukt met minder dan een liter. 1x per week neem ik een bad (water loopt geen 10 minuten zoals bij gemiddelde douche), is vooral handig om de voeten te laten weken, en met het badwater spoel ik het wc door.

Edit: dit topic gaat vooral over energieverbruik, maar warme douches kosten ook veel energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

@Verwijderd Dat viel me ook op toen ik in België ging wonen. Ik heb het er ook met een Nederlandse collega over gehad dat we dachten dat Belgen wel weinig douchen. De helft douched dus maar dagelijks, ik denk dat dit bij de zuinige Nederlanders een stuk meer is.

En ja, dat ruik je ook, zeker als je ouder wordt. Daarom hadden we het er over ;)

Een keer per week (in een bad met maar 1 liter water nog wel) lijkt me niet goed, misschien wel voor je huid maar niet voor je collega's.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Marzman schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:32:
@Verwijderd Dat viel me ook op toen ik in België ging wonen. Ik heb het er ook met een Nederlandse collega over gehad dat we dachten dat Belgen wel weinig douchen. De helft douched dus maar dagelijks, ik denk dat dit bij de zuinige Nederlanders een stuk meer is.

En ja, dat ruik je ook, zeker als je ouder wordt. Daarom hadden we het er over ;)

Een keer per week (in een bad met maar 1 liter water nog wel) lijkt me niet goed, misschien wel voor je huid maar niet voor je collega's.
Je hebt niet goed gelezen ;) Ik gebruik minder dan een liter om me met de hand te wassen (dagelijks) en voor een bad laat ik het water minder dan 10 minuten lopen (minder dan een gemiddelde douche). En ik denk dat je het artikel ook niet goed gelezen hebt ;) Er staat dat je dagelijks de delen moet wassen die kunnen ruiken, liefst niet met te warm water of te veel zeep. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar mijn armen, benen of rug hebben nog nooit slecht geroken. Het is absurd om daar tientallen liters heet water en zeepsop voor te gebruiken (tenzij je in een steenkoolmijn werkt), het meeste loopt gewoon oppervlakkig over je huid of naast je meteen de riolering in, en dat met kostbaar drinkwater...

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2023 10:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Marzman schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:32:

Zweet ruik je niet hoor.
Het zijn net bepaalde bacteriën die op bepaalde lichaamsdelen gaan woekeren die je ruikt.
En het is al meermaals aangetoond dat langdurig (heet) douchen met veel artificiële/commerciële zeep de natuurlijke toestand van je huid in onbalans brengt waardoor je net vlugger terug gaat "ruiken" en men zich steeds meer en langduriger wil gaan wassen op dat tegen te gaan maar eigenlijk het tegenovergestelde effect bewerkstelligt waardoor men dan weer deodorants en andere ongein in grotere mate gaat gebruiken wat weer extrta verstorend werkt voor het natuurlijk organisch evenwicht enz.

Waarschijnlijk "ruik" je dus eerder de collega's die zich overvloedig en langdurig heet douchen en zich nadien onder invloed van marketingstrategieën nog eens met van alles en nog wat besprenkelen dan diegenen die met weinig (koud) water en op de correcte en regelmatige wijze in hun hygiëne voorzien. En heb je gelijk dat met het ouder worden het probleem van langdurig en te warm douchen met te veel wasmiddel merkbaar wordt voor de omgeving. :+

Kortom: het discours van "ik kan het van ver ruiken wanneer mensen niet dagelijks zich een half uur staan af te koken" is gewoon onzin om de eigen verwennerij een beetje goed te kunnen praten. :)
Overigens niets mis mee met deze verwennerij wanneer men daar zelf voor kiest (het is tenslotte je eigen lichaam en de gevolgen op termijn zijn ook voor de drager van die huid) maar het argument van hygiëne in deze context is gewoon een bewezen non argument.

ps. ik neem overigens nooit een bad, ik heb zelfs al geen bad meer in de woningen waar ik laatste vijftien jaar verbleef. In de woning die ik vanaf 2012 grondig renoveerde heb ik de volledige badkamer gesloopt, inclusief badkuip, en vervangen door een inloopdouche (waar op jaarbasis meer koude dan warme douches genomen worden en warm is dan nog SWW opgewarmd tot 42°C). En mijn huisgenoten noch ikzelf zijn daar ooit ziek van geworden noch traden er hygiënische problemen op. Integendeel zelfs.

En zoals eerder aangehaald, ook dat verbruikt aanzienlijk minder energie en heeft dus een rechtstreeks gevolg op het actuele energieverbruik zonder nadelige gevolgen voor de gebruikers.

Douchen met drinkwater vind ik overigens ook geen noodzakelijkheid. Kan even goed met gefilterd regenwater. Heb je ook nog eens minder last van kalkafzetting en kan je veel minder zeep gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 09-11-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-07 21:23
Sinds onze verhuizing ook maar ons verbruik in kaart gaan brengen en via home-assistant de afgelopen maand in cijfers

2 onder 1 kap '99, 2 volwassenen 1 kind. (2 personen alle dagen aanwezig)
Woningparameters 135m² / 480m³
760Wp op West (Staat op de wensenlijst om uitgebreid te worden.)
2 verdiepingen Jaga LTV. waarbij alleen de badkamer verwarmt wordt.(Wensenlijstje #2 Warmtepomp:))
Ventilatie is mechanische afvoer, toevoer via raamroosters.
Verwarming en SWW gaat via Nefit HRC30/CW5 van 2015
Inventum kokendwaterboiler in de keuken.
1 extra diepvries in de de Garage
Unifi apparatuur, NAS en thuisserver 24/7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FsJhYCSnN4qG62cYwAZaMg7NdZk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/luFRFCHWtIlDWl9wXQa0c1Bz.png?f=user_large

Als ik het vergelijk met eerder posts valt het verbruik me eigenlijk wel mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmateurVinoloog
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 25-07 08:32
Oef, er zit hier wel wat laag verbruik tussen :)

10/23

Gas: 42.5 m3
Energieafname: 320.4 kWh
Teruglevering: 163.4 kWh

Situatie: vrijstaand huis op ruim perceel. Met z'n 2'en. Ik werk bijna altijd thuis en ik draai nog eens servertje thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-07 20:42
Oktober 2023

Gas: 55,2m³
Elec: 566 kWh
Water: 6818Liter

Met 5, en draai ook wat servertjes... ;)

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:58
Oktober 2023

Gas: 15m3
Stroom: 172kWh

Gezin van 3 woning uit 1983 met spouw.

[ Voor 67% gewijzigd door Puddi Puddin op 09-11-2023 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:37
Kan iemand mij vertellen hoe jullie allemaal zo laag in het gasverbruik zitten?

Gezin van 3, tussenwoning uit 2001 123m2, ltv convectoren en decentrale wtw beneden, remeha calenta 28c, thermostaat op 19.5, gas voor sww ongeveer 19m3 per maand

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkC8mkia0nCHDBCs1pE2CEtreOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gciQkstvMvkytU543mTPeK6G.jpg?f=fotoalbum_large

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Djvdb schreef op donderdag 9 november 2023 @ 18:43:
Ik heb mijn gasaansluiting afgesloten ;) (en 156 elektriciteit, waarvan 66 afname en 4,3 m³ water met een gezin van 3 in een gerenoveerde tussenwoning uit '81). Als het weer zo blijft hoop ik om in november 80 afname te hebben, tot 23/11 zou het overdag rond de 10 graden blijven, maandag zelfs 16 graden.

PS: die 'koolstofarme stroom' in dashboards is wel misleidend, sommigen zijn het enkel op papier. Hier zie je de werkelijke herkomst van stroom voor Belgische leveranciers, de onze levert 71% wind en 29% zon (onderaan 'per leverancier' kiezen).

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2023 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:18
Wat een leuk topic. Hier een baby, een kind van 5 en 2 volwassenen. Onvoldoende geïsoleerd huis uit 1927 maar het bouwdepot staat klaar om dit op korte termijn te veranderen.

Verder lekker hobby's zoals home cinema, server met 10 disks die continu draaien en 2 game pc's die iedere avond 2 a 3 uur staan te knallen.

Verwarmen doen we nu met lucht lucht warmtepomp in de woonkamer. Het is lekker 21-22 graden overdag.

Oktober 2023.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsdIPYf_DR8wnIv_lb9uNIUl29A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oMS8evtFxCGoD8utRLnCeT2z.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:54
oktober :
6 m³ gas
272 kWh afname
332 kWh teruglevering

tussenwoning 1993 oppervlakte 174m² 3 personen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-07 10:53
Oktober:

8 kuub gas
126 kwh

Huurappartement 2008 Label B (2 personen).

Vorig jaar woonden we ergens anders in een G label en werd het zo duur dat we de verwarming in de winter niet aan konden doen. Vandaar dat we nu met 18 graden in huis al blij zijn en dit ook gewend zijn. Vandaar weinig kuubjes verbruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:16
Oktober: A++++, 2 personen & 3 katten.

351kWh net verbruik.
373kWh teruglevering.
537kWh zonnepanelen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Omdat er geen gasaansluiting is en SWW op WP efficiënter is dan gas en we waarschijnlijk minder lang en warm douchen dan jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Verwijderd schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:01:
[...]
PS: die 'koolstofarme stroom' in dashboards is wel misleidend, sommigen zijn het enkel op papier. Hier zie je de werkelijke herkomst van stroom voor Belgische leveranciers, de onze levert 71% wind en 29% zon (onderaan 'per leverancier' kiezen).
Hier komt, gemeten over 365 dagen, de energie voor 89% uit eigen opwek en de rest wordt aangeleverd door een producent/leverancier welke 100% groene energie levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IvoB2 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:08:
[...]

Hier komt, gemeten over 365 dagen, de energie voor 89% uit eigen opwek en de rest wordt aangeleverd door een producent/leverancier welke 100% groene energie levert.
Hoeveel kWh afname per jaar heb je? Ik hoop op 1000 kWh afname te komen (nog geen accu, ik wacht tot ze goedkoper worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Op dit ogenblik zit ik op 132 kWh netafname.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ps-zG_oKdRxBs5-95R875I-Yww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iT1IwLV75VW5dbpqX4VCj9MN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gewoonveldman
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-07 15:19
Oktober: label F, eenpersoons huishouden, rijtjeshuis/tussenwoning uit 1928.
130kWh net verbruik.
21 m³ gasverbruik.

Full time buitenshuis aan het werk, alleen 's avonds thuis. Kachel nooit hoger dan 18. Kan beter... :P

[ Voor 24% gewijzigd door gewoonveldman op 10-11-2023 03:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001

FreakNL

Well do ya punk?

Gezin van 3, tussenwoning uit 2001 123m2, ltv convectoren en decentrale wtw beneden, remeha calenta 28c, thermostaat op 19.5, gas voor sww ongeveer 19m3 per maand
Wij douchen niet dagelijks. Zie discussie eerder in dit topic, is volledig onnodig. Uiteraard gebruiken we wel de wastafel 1 a 2 keer per dag voor de "natte" zones.

Verder een tussenwoning met raampartij op het zuiden. Gasverbruik in oktober was 12m2, over heel 2023 170m2 (tot nu toe).

Ik moet eigenlijk van het gas af want het is nu (met alle andere kosten erbij) wel heel duur per m2.

Overigens is het nu 18 tot 20 graden in huis overal (we hebben sinds begin maart niet meer gestookt). Gistermiddag was het 22 in de woonkamer. En dinsdagmiddag hebben we de 25 nog aangetikt.

Jaren 90 woning zonder heel veel verdere maatregelen (behalve 2 dakkapellen aan de achterkant die geisoeerd zijn naar huidige standaarden)

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 10-11-2023 06:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JGWL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:51
Oktober 2023

Gas: 55m3
Stroom: 204kWh
PV: 146 kWh

Gezin van 4 (baby en peuter), tussenwoning 1964. Alles hr++, deels kunstof kozijnen de rest hout. Vloer- en dakisolatie door vorige bewoners, weet de waardes niet. Balletjes in de kruipruimtes. Dakkapel 2008, gok niet de beste isolatie.

Valt me tegen hoe veel gas we verbruiken. Als we thuis zijn staat de thermostaat op 20 graden. We verwarmen eigenlijk de woonkamer en de kinderkamers tijdens middag slaapjes. In de badkamer ligt als enige plek in het huis vloerverwarming, deze staat continu open maar doet alleen wat als de thermostaat aanspringt. We douchen allebei elke dag en ook vak een vol bad voor de kids. Dit allemaal op standje sauna omdat de bovenverdieping ijskoud is verder en vrouwlief en kroost met blauw op de lippen is dan weer zielig ;)

Woonkamer temp daalt van 20 naar 18 / 17.5 met buitentemperaturen rond 9-10 graden. Denk dat er nog wat te winnen is bij de voordeur, daar stroomt voelbaar koude lucht door de brievenbus en de kieren tussen deur en kozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:54
JGWL schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:01:
We douchen allebei elke dag en ook vak een vol bad voor de kids. Dit allemaal op standje sauna omdat de bovenverdieping ijskoud is verder en vrouwlief en kroost met blauw op de lippen is dan weer zielig ;)
(bijna) elke dsg een vol bad kost veel gas. Hoeveel gaat er doorheen aan warm water?
Verder zou het boven niet echt ijskoud moeten zijn wanneer je de benedenverdieping op 20 graden stookt, denk dat er aan de isolatie (en kierdichting) nog wel één en ander te verbeteren valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
ASW1 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:16:
[...]

(bijna) elke dsg een vol bad kost veel gas. Hoeveel gaat er doorheen aan warm water?
Verder zou het boven niet echt ijskoud moeten zijn wanneer je de benedenverdieping op 20 graden stookt, denk dat er aan de isolatie (en kierdichting) nog wel één en ander te verbeteren valt.
Ter info, 168liter en 0.69m³ gas dat was het verbruik van mn bad gisteren.
Thermostaat nacht of wanneer niemand thuis 18°
Thermostaat iemand thuis 21.5°
Temp badkamer 24°

Als ik dan jullie verbruik zie.... zitten we evenhoog als veel van jullie.

Besparen op persoonlijke hygiene omwille van de kost? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JGWL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:51
ASW1 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:16:
[...]

Bad 2-3 keer per week, geen idee hoeveel liter. We laten het badwater staan totdat het is helemaal is afgekoeld, dat merk je wel in de badkamer. Het is koud op de 1e verdieping omdat de gang beneden rechtstreeks in verbinding staat met de overloop op de 1e. Er zit geen deur of gordijn tussen. Aangezien een hoop kou via de voordeur binnenkomt, is het boven op de gang en in de slaapkamers snel koud.

Naast kierdichting zit ik te denken om een zwaar gordijn op te hangen bij de voordeur. Weet niet of dat iets doet omdat de kou dan al binnen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matjan
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Matjan

:D

Oktober 2023

Gas: 27m3
Stroom: 260kWh
PV: 196kWh

Met z'n vieren, twee kinderen 4 en 2 jaar. Tussenwoning uit 1913, hr++ glas, vloerverwarming, van binnen uit geïsoleerd (helaas nog niet alle buitenmuren) en warm dak.

Wij douchen elke dag, deze maand twee keer met de kinderen in bad geweest. Wij rekenen op 0,9m3 gasverbruik per dag door douchen en koken. Daarboven is gasverbruik voor de verwarming. In oktober hebben wij de woonkamer alleen elektrisch bijverwarmd, waarvoor wij nog 557kWh aan gebruik nog kunnen salderen. Dat wordt overigens nog meer met de toekomstige PV opbrengst tot aan 30/06 volgend jaar.

Schiedam | 4050 Wp ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Oktober 2023:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCqoFW2J-WA0YEJr5f19G4CnZco=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rwtXHng7PCHoky6HfSkXxAzW.png?f=user_large

November 2023:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKwMJQKZXxoDwcmAplzA-k7Zkpw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QTCnMYnfj9oKs5GKl4d8Tx2t.png?f=user_large

We zijn met z'n 3en, verwarming op 22C (ja, want vrouw:) ) en de electrische auto wordt 2x per week opgeladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
RedPas schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:26:
[...]

Ter info, 168liter en 0.69m³ gas dat was het verbruik van mn bad gisteren.
Thermostaat nacht of wanneer niemand thuis 18°
Thermostaat iemand thuis 21.5°
Temp badkamer 24°

Als ik dan jullie verbruik zie.... zitten we evenhoog als veel van jullie.

Ben je 168x schoner na jezelf te wassen dan iemand die maar 1 liter water nodig heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Wozmro schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:45:
[...]

Ben je 168x schoner na jezelf te wassen dan iemand die maar 1 liter water nodig heeft?
Das nu iets waar ik geen antwoord op zal geven!
Als jij een volwassen lijf proper krijgt met 1liter( en dan wss nog koud ook) dan ben ik blij voor jou!
Maar ik werk in een omgeving van 35° en veel stof, vet en olie...

Soms kun je de collegas eerder ruiken aankomen dan horen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
JGWL schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:36:
[...]

Bad 2-3 keer per week, geen idee hoeveel liter. We laten het badwater staan totdat het is helemaal is afgekoeld, dat merk je wel in de badkamer. Het is koud op de 1e verdieping omdat de gang beneden rechtstreeks in verbinding staat met de overloop op de 1e. Er zit geen deur of gordijn tussen. Aangezien een hoop kou via de voordeur binnenkomt, is het boven op de gang en in de slaapkamers snel koud.

Naast kierdichting zit ik te denken om een zwaar gordijn op te hangen bij de voordeur. Weet niet of dat iets doet omdat de kou dan al binnen is?
In de tijd dat onze zolder nog niet geïsoleerd was en we nog met gas stookten, hebben we hier gordijnen laten naaien van zwaar velour wat ook nog gevoerd werd. Deze hebben we voor de voordeur en voor het trapgat gehangen.

Ouderwets, maar het hielp hier goed om minder kou van boven naar beneden te laten vallen en ook het gordijn voor de voordeur helpt goed. Dat zowel tegen kou als warmte. De kosten zullen zich nooit terugverdienen maar het werd hier zeker aangenamer.

Inmiddels hebben we ons dak goed geïsoleerd, en de enorme kou die je in de winter achter het gordijn voor het trapgat voelde is helemaal weg. We laten het hangen en gebruiken het soms om warmte/kou boven en beneden te beinvloeden maar het grootste deel van het nut is het kwijt. Het gordijn voor de voordeur werkt nog net zo goed als het deed. Het weghalen (en isoleren van de ruimte) van de brievenbus hielp ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
RedPas schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:26:
[...]
Ik lees hier nergens dat er iemand bespaart op persoonlijke hygiëne.
Wel dat sommige leden gemotiveerd zijn om - voor wat voor reden dan ook - te besparen op o.a. energie en water.

En ik lees ook wel eens dat men soms nog altijd (we zijn 2023, het tijdperk van onbeperkte toegang tot informatie) het verschil niet kan maken tussen hygiënevereisten en persoonlijke wellnessbehoeften (waarbij die laatsten dan meestal ook nog eens contraproductief zijn met betrekking tot hygiëne). :+

Er is, met betrekking tot hygiëne en verbruik, trouwens een groot verschil tussen extremen zoals dagelijks een half uur onder een hete douche staan, 170 liter water per hygiënebeurt nodig hebben en 1 liter koud water gebruiken om hetzelfde resultaat te bereiken.
Daar zijn nog heel veel gradaties tussen waarbij je zowel veel minder (of meer) water en energie kan besparen (of meer verbruiken) als hygiënisch gezond zijn. Waarbij extremen eigenlijk nooit het optimum van beiden bereiken.
Wat het beste is moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken (en het liefst op basis van de juiste informatie) maar in dit topic gaat het om het energieverbruik. En dan kan de bron van het individuele energieverbruik een goede duiding zijn waarom de ene het met veel minder energie (en water) kan doen dan de ander en omgekeerd.
Het is aan de lezer om dan te bepalen waar hij zich het best in kan vinden, welke tips hij toepast en welke liever negeert.

[ Voor 73% gewijzigd door IvoB2 op 10-11-2023 10:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
RedPas schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:48:
[...]

Als jij een volwassen lijf proper krijgt met 1liter( en dan wss nog koud ook) dan ben ik blij voor jou!

Het gaat mij om de insinuatie dat mensen niet proper op zichzelf zouden zijn omdat ze minder energie en water gebruiken.

We moeten af van het idee dat veel energie en water verbruiken een statussymbool is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wozmro schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:56:
[...]
We moeten af van het idee dat veel energie en water verbruiken een statussymbool is.
Dat doet me onwillekeurig denken aan al die mensen die steeds maar staan te roepen dat "het leven zo duur geworden is" en er dan gewoon nooit bij stilstaan dat het niet "het leven" is dat zo duur is maar eerder hun levensstijl die zal bepalen hoe duur hun leven is of niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

10 minuten douchen vind ik ook tijdverspilling, een vrouw met lang haar moet dan ook nog wachten tot het droog is of een haardroger van 2000 watt gebruiken, nog meer verbruik. Elk zijn eigen keuze uiteraard, maar het toont idd ook de grote verschillen in verbruik aan.

Idem voor ontbijt: ik eet een banaan en muesli, iemand anders bakt een ei en drinkt koffie of warme cholocademelk, op een ogenblik dat er nog geen zonne-energie is :p

's Ochtends verwarmen doen we ook nooit, zelfs met een airco die snel kan opwarmen. In de winter is er dan nog geen zonne-energie, de COP van de airco is op zijn laagst (koudste periode van de dag) en met wat pech krijg je meteen ook een defrost. In een goed geïsoleerd huis is het 's ochtends nog niet zo koud, dus we vinden niet dat we comfort inboeten. Meteen daarna op de fiets springen en na 100 meter heb ik het al bijna te warm, dat verbruikt ook weer een stuk minder energie dan iemand die in een voorverwarmde SUV kruipt, met stoel- en stuurverwarming, en dan op kantoor de verwarming hoger wil omdat hij/zij niet bewogen heeft. 's Avonds dan met diezelfde SportsUV naar de sportschool en betalen om op een stationaire fiets te fietsen :P

Vanmorgen vlak na aankomst op kantoor heb ik weer mijn usb-ventilatortje aangezet om wat af te koelen. En nee, ondanks die ene liter water om me te wassen stink ik 's avonds ook nog niet naar zweet ;) Ik pas wel mijn snelheid aan zodat ik het wel warm krijg, maar nooit echt zweet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-07 10:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Oktober 2023:
- 14m3 gas
- Stroom afname: 184kWh
- Stroom teruglevering: 357kWh
- Netto verbruik: -173kWh

Dit is de eerste volledige maand in ons nieuwe huis (1972, 2-kap, 125m2 woonoppervlak, 2 personen, HR++, spouwmuur/dak/vloer isolatie). PV heb ik een week nadat we hier kwamen wonen erop laten leggen, nog zeker geen spijt van. 0.2 kuub per dag is wel zo ongeveer voor het warmteverlies van de boiler van onze stokoude CV.. De rest is SWW. Niet op de CV verwarmd, paar avonden de haard aan gehad en voor de rest +-50kWh aan COP1 kacheltje.

Ben nog wat aan kierdichting aan het doen, en heb wat kozijnen afgesteld (alles met dank aan mijn Flir One Pro).

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-07 15:34

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:31:
10 minuten douchen vind ik ook tijdverspilling, een vrouw met lang haar moet dan ook nog wachten tot het droog is of een haardroger van 2000 watt gebruiken, nog meer verbruik. Elk zijn eigen keuze uiteraard, maar het toont idd ook de grote verschillen in verbruik aan.
10 minuten douche vind ik ook tijdverspilling, maar ik hoef niet te wachten tot m'n haar droog is hoor. Ik kan ondertussen gewoon andere dingen doen. Volgens mij hebben we wel ergens een fohn. Maar als er iets slecht is voor je haar, is het fohnen...
IvoB2 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:03:
[...]

Dat doet me onwillekeurig denken aan al die mensen die steeds maar staan te roepen dat "het leven zo duur geworden is" en er dan gewoon nooit bij stilstaan dat het niet "het leven" is dat zo duur is maar eerder hun levensstijl die zal bepalen hoe duur hun leven is of niet. :)
Maar dat geldt voor alles, van boodschappen tot vakantie...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wat hierboven over de levensstijl en het gerelateerde energiegebruik wordt geschreven
laat mij aan het nut de diverse min of meer kale opsommingen per jaar/maand/dag etc. steeds meer twijfelen.

Vermoedelijk heeft de poster er niet zoveel aan (of hij stelt misschien een specifieke vraag),
maar de rest die het leest kan er zonder enige context waarschijnlijk helemaal niets mee.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:31:
Idem voor ontbijt: ik eet een banaan en muesli, iemand anders bakt een ei en drinkt koffie of warme cholocademelk, op een ogenblik dat er nog geen zonne-energie is :p
Ja en?
Zolang er genoeg wind/zonne-energie is om het etmaal of de volgende dagen mee door te komen moet dat niet echt een probleem zijn hoor. O-)

Gisteren heeft de verwarming (ingesteld op 19.5°C) op 24 uur 780 Wh verbruikt en dat was helemaal (nog) geen probleem om dat volledig op eigen productie te doen (totaal verbruik 4,5 kWh, totale productie 6,5 kWh).

Vandaag (eveneens met verwarming op sinds 09:30 uur) zal er (volgens voorspelling, resultaat blijft nog af te wachten) echter niet genoeg rechtstreekse en onrechtstreekse zoninstraling zijn maar dat lijkt voorlopig niet problematisch => genoeg reserve en komende dagen geven positieve vooruitzichten om reserves tijdig aan te vullen en/of goedkope extern opgewekte groene energie te kunnen binnenhalen (zon en/of wind).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dujG_86RuseX2WsuMoR4zfo3BaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XAW5HpcFj9lgj4YkACPRAWuQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLuw78I1R5mO7wRrskJLHTWxFq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBqSXfxlUAZoRR1a9yYTjWoA.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je zegt, ieder zijn eigen keuze maar onze keuze is om (zeker in de winter) aan thuiswerk te doen (bespaart ongeacht het transportmiddel minstens al tijd van nutteloze H/T verplaatsingen) en dan komt in deze periode de L/L verwarming toch wel van pas. Ook als de zon er niet is. Maar met eigen productie (en opslag) en een 100% groen energiecontract (voornamelijk op inlandse zon en wind) maakt dat niet echt uit. :)
Ook niet voor de energierekening (zie voorgaande tabel, deze is voor 2023 nog atijd serieus negatief, net zoals de reeds afgerekende voorbije tien jaar). _/-\o_

[ Voor 81% gewijzigd door IvoB2 op 10-11-2023 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:56:
Maar dat geldt voor alles, van boodschappen tot vakantie...
Inderdaad, "lvensstijl" slaat op alles binnen de keuzes van het eigen leven.

Off topic (of eigenlijk niet): mijn haar werk ik zelf periodiek bij tot het 1 tot 2 mm lang is (is dus makkelijk te drogen met een handdoek). Toegegeven, ik heb wel het genetisch "geluk" dat ik eerder val op partners met een kort kapsel dan op lang haar (scheelt ook weer in het stofzuigen). :+

[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 10-11-2023 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IvoB2 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:14:
[...]

Ja en?
Zolang er genoeg wind/zonne-energie is om het etmaal of de volgende dagen mee door te komen moet dat niet echt een probleem zijn hoor. O-)

Gisteren heeft de verwarming (ingesteld op 19.5°C) op 24 uur 780 Wh verbruikt en dat was helemaal (nog) geen probleem om dat volledig op eigen productie te doen.

Zoals je zegt, ieder zijn eigen keuze maar onze keuze is om (zeker in de winter) aan thuiswerk te doen (bespaart ongeacht het transportmiddel minstens al tijd van nutteloze H/T verplaatsingen) en dan komt in deze periode de L/L verwarming toch wel van pas. Ook als de zon er niet is. Maar met eigen productie (en opslag) en een 100% groen energiecontract (voornamelijk op inlandse zon en wind) maakt dat niet echt uit. :)
Ook niet voor de energierekening (zie voorgaande tabel, deze is voor 2023 nog atijd serieus negatief, net zoals de reeds afgerekende voorbije tien jaar). _/-\o_
Ik heb (nog) geen accu en kan als Belg niet salderen, dan kijk je toch net iets meer naar wanneer de zon schijnt ;) Ik doe het niet voor het financiële, maar enerzijds wel voor de uitdaging - ik wil minder afnemen dan familieleden die nog op gas verwarmen :P - en anderzijds omdat warmte/koude over gewenning gaat, je kan perfect wennen aan enkele graadjes minder en onze dochter zal die gewoonte misschien ook meenemen als ze alleen/samen gaat wonen (hopelijk niet met een kouwelijke partner! :P ) Oh, en dan is er ook nog de positieve impact op milieu, klimaat en energie-afhankelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:33:
[...]

Ik heb (nog) geen accu en kan als Belg niet salderen, dan kijk je toch net iets meer naar wanneer de zon schijnt ;) Ik doe het niet voor het financiële, maar enerzijds wel voor de uitdaging - ik wil minder afnemen dan familieleden die nog op gas verwarmen :P - en anderzijds omdat warmte/koude over gewenning gaat, je kan perfect wennen aan enkele graadjes minder en onze dochter zal die gewoonte misschien ook meenemen als ze alleen/samen gaat wonen (hopelijk niet met een kouwelijke partner! :P ) Oh, en dan is er ook nog de positieve impact op milieu, klimaat en energie-afhankelijkheid.
Ik ben ook Belg en woon in het Vlaamse Gewest en heb enkele jaren terug er voor gekozen om niet meer te salderen. In tegenstelling tot wat veel Vlamingen denken is salderen in Vlaanderen immers niet gratis.
Je betaalt een forfaitaire kost aan prosumententarief + capaciteitstariefen wie niet oppast zal vanaf 1/1/2024 ook nog een een TT-vergoeding aan zijn energieleverancier moeten betalen. De gesaldeerde kWh hebben dus wel degelijk hun kostprijs.
Afhankelijk van de situatie en het verbruikersprofiel kan je dus economisch voordeel doen door niet meer te salderen. Je betaalt dan geen prosumententarief en geen TT-vergoeding, afhankelijk van het afgesloten energiecontract geen vaste kosten en een relatief mooie spread tussen iedere afgenomen kWh en iedere verkochte kWh. Dit jaar bedraagt bij mijn groene energieleverancier de gemiddelde energiekost een 15 kWh om af te nemen en krijg je minstens 11 kWh om terug te leveren. De injectievergoeding (de energie die je produceert en zelf niet opslaat noch verbruikt) is dan ruim voldoende (zelfs wanneer je voor afname de all in prijs in rekening brengt) om het forfaitaire capaciteitstarief te betalen. Het energiecontract op basis van een DM levert dan effectief winst opoin vergelijking met AM/salderen + forfaitaire kosten.

Ik doe het uiteraard ook niet voor het financiële want ik krijg mijn spaargeld bij mijn levensstijl er nooit meer doorgejaagd (al is dat financieel voordeel mooi meegenomen, desnoods maak ik anderen er blij mee) maar overwegend voor de sport. Ik vind het gewoon leuk om zo onafhankelijk mogelijk van derden te leven (en dat gaat breder dan alleen energie). Het voordeel voor klimaat en milieu is dan gewoon een extra bonus.
En gezien het een sport is kijk ik uiteraard ook in eerste plaats naar de voorspellingen van de locale zoninstraling (tot 7 dagen op voorhand) om me daarop te oriënteren. In de eerste plaats zoveel mogelijk rechtstreeks verwarmen op de zon (indien aanwezig, thuiskantoor bestaat voor meer dan 80% uit glas gericht op oost, zuid, west en hemel) en dan pas (bijkomend) technisch verwarmen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jP9v6-Kn2Er5JFjSn1ktlMwYt08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1b29RcrsvEdslYN9ti65pbNy.jpg?f=fotoalbum_large

BTW, ik "ontbijt" nooit. Mijn eerste maaltijd van de dag is rond 11:00 uur en dat is een MCT bulletproof koffie met vers gemalen bonen deels klaargemaakt in een Bialetti op inductie. :)
Mijn kleinkinderen lopen overigens nu nog altijd op blote voeten rond, binnen (geen VVV) en buiten. _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 10-11-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012

Agent47

I always close my contracts.

Oktober 2023:
- 14,6 m3 gas
- Stroom afname: 136kWh
- Stroom teruglevering: 91kWh
- Netto verbruik: 45 kwh

1 baby, 2 volwassenen. Vrouw werkt 4 dagen op kantoor. Ik werk er 2 op kantoor, 3 thuis.

Boven enkel glas, de rest dubbel glas.
Wordt in april - mei vervangen door HR++ en kunstof kozijnen

Kachel staat op 18,5 , 's nachts 17.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelbakker
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Oktober 2023:
- 18,6 m3 gas
- Stroom afname: 141kWh
- Stroom teruglevering: 142kWh
- Direct zonverbruik: 65kWh
- Netto verbruik: 45 kwh
- Water: 4465 liter

2 onder 1 kap woning. Energieklasse A met zonneboiler.

Dit wordt de eerste winter in dit huis. Dus zijn nog aan het stoeien wat aangenaam is qua temperatuur en kosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

RedPas schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:48:
[...]

Het lijkt me dat je dan op je werk douched.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 23:37:
[...]

Het lijkt me dat je dan op je werk douched.
Dat denk ik niet.
Ik heb zo nu en dan ook van die dagen dat ik 2 keer een schoon shirt en overall aan moet doen.
Maar einde werkdag sprintje naar huis en lekker onder eigen douche.

Overigens heb ik daar dan maar 10 minuten tot een kwartier voor nodig met 7l/min.
Dus dat maakt dan tussen de 70 en 105 liter water niet al te warm.
Als de wederhelft is wezen douchen en ik kom daarna dan is het mij te heet... wat is dat toch met vrouwen en kou...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Hij zegt dat hij in een omgeving werkt met veel stof, vet en olie. En dan ook nog eens 35 graden.. Dat is typisch ergens in een industriële functie... Bijvoorbeeld scheepsbouw of olieraffinaderij. Die mannen trekken meestal hun overall uit in het kleedhok en springen dan even onder de douche voordat ze hun normale kloffie aantrekken...
Pagina: 1 ... 70 ... 82 Laatste