En wat is nou je elektra verbruik ?Ronald.42 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:59:
Vrijstaand bouwjaar 1930, gezin twee kinderen.
8,92 wp op zzw
[Afbeelding]
Dat staat er bij toch normaal verbruik en dal verbruik?
Of wou je het totaal verbruik incl. Eigen opwek?
Dat is namelijk 293kwh.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ja, dat bedoel ik want dat heb je toch verbruikt ?Ronald.42 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:11:
[...]
Dat staat er bij toch normaal verbruik en dal verbruik?
Of wou je het totaal verbruik incl. Eigen opwek?
Dat is namelijk 293kwh.
De rest zegt niet zoveel, je kan wel een eigen energiecentrale hebben (en die heb je eigenlijk ook)
[ Voor 14% gewijzigd door TvanW op 01-08-2022 20:40 ]
Netafname + direct verbruik (PVproductie-netinjectie-batterijinjectie) + Batterijafname (indirect verbruik)TvanW schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:55:
[...]
Hoe kom je aan het totale verbruik van 316,17 kWh ?
23,269+178,501*+114,400 = 316,17 kWh
*758,6-403,099-177,0 = 178,501
Je moet niet rekenen zoals bij een huishouden dat puur van het net en/of PV verbruikt.
Je houdt geen rekening met de omzettingsverliezen en de energie die wel al naar de accu werd verstuurd maar er tijdens afgelopen maand nog niet terug werd uitgehaald.
Alles wordt hier gelogd door het batterijmanagement, de meeste verbruikers dan nog eens afzonderlijk gelogd met een kWh-meter, de PV productie drie keer gelogd (door de meter gekoppeld aan de batterij, de meter van de PV-omvormer en de MID gekeurde GSC meter, waarbij de waarde van deze laatste weerhouden wordt), netafname door de digitale meter van de netbeheerder en netinjectie eveneens door de digitale meter van de netbeheerder en nog eens door de meter van de accu waarbij de waarden van de DM weerhouden worden. Alle weerhouden waarden worden dan nog eens verrekend in een rekenblad volgens verrekening van de dagtotalen en als dubbele controle door verrekening van de begin en eindstand van de maandwaarde.
Verbruiken worden gelogd met kWh meters. Dat klopt dus wel degelijk.Het verbruik van de SWW van 10,3 kWh lijkt me ook niet te kloppen....wij verbruiken ca. 50 kWh met een SWW van 120L met 2 personen
We zullen gwoon een totaal ander verbruikersprofiel hebben.
Wij doen bv. al geen lengionellarun en de boiler wordt niet 24/7 op een vaste temperatuur gehouden. Boiler wordt alleen op temperatuur gebracht, afhankelijk van de omstandigheden en noodwendigheden tussen 40 en 55°C en één tot twee uur voor effectief gebruik. Dus nauwelijks stilstandsverliezen.
In juli waren er bv. maar 7 runs noodzakelijk met een dagverbruik tussen de 1,1 en 1,6 kWh.
Of als je het exact wenst te weten: (3x1,6)+(2x1,5)+(1x1,4)+(1x1,1) = 10,3 kWh.
Bij een aanvoertemperatuur leidingwater tussen de 21,5 en 24°C.
Kan je wel met een gelijkaardig huishouden gaan vergelijken welke methode de duurzaamste is.
Wat betreft gewoon huishoudelijk verbruik (excl. laadpaal) schommelt ons dagverbruik wel degelijk tussen de 3 en 6 kWh per etmaal. Hier nemen twee vries/koelkast combi's een niet vermijdbaar deel van het continue verbruik voor hun rekening (gemiddeld 1037 kWh per etmaal) en de internet/wifiverbinding in en om de woning (570 Wh per etmaal). SWW en Airco waren in juli laag doordat het door de dag redelijk warm was (waardoor SWW bijna niet extra moest opgewarmd worden) en de nachten overwegend fris (waardoor er 's nachts voldoende natuurlijk gekoeld kon worden).
[ Voor 51% gewijzigd door IvoB2 op 02-08-2022 09:11 ]
Juli 2022
Tussenwoning uit 1998, 3 personen.
Grote schuifpui op Z-ZW. 2250 Wp aan zonnepanelen
Elektriciteit verbruikt : 236 kWh
Elektriciteit opgewekt : 330 kWh
Netto verbruik: - 94 kWh
Gas: 7 m3
Elektriciteit verbruikt : 236 kWh
Elektriciteit opgewekt : 330 kWh
Netto verbruik: - 94 kWh
Gas: 7 m3
2250 WP Zuid PVoutput
@IvoB2 Dan is het wel handig als je daadwerkelijk accuinjectie en afname laat zien
. Of hoe werkt de berekening op basis van wat je in 1e instantie liet zien?
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
De berekening werkt zoals de formule die ik je in detail getoond heb.
De uitkomst inzake AC verbruik blijft ook hetzelfde.
Accuinjectie en afname vond ik in dit topic niet relevant want dan ga je appelen met peren vergelijken.
Nl. niet het AC verbruik maar de efficiëntie van systemen onderling en daar gaat, dacht ik, dit topic niet over.
En dat kan je ook niet goed bepalen volgens deelperiodes maar dient te gebeuren na een jaar (bij de afrekening). Efficiëntie van een accusysteem is onderworpen aan verschillende parameters die dan nog eens over de seizoenen en volgens gebruik wijzigen.
In het kort:
:strip_exif()/f/image/sIrlSYmns6TW0A1TvLq4M87D.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WSaX2xTs4EUAmZecgrxPM47Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Qq6YlH7e17fv4HdYZ3olkRwd.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit ter illustratie dat ik je geen blazen wijsmaak.
Het zijn overigens afrondingstabellen van één meetinstrument. Waarbij ieder overzicht op een andere manier afrond en op een andere manier verliezen al dan niet (in deze tabel) meerkent. De exacte waarden zitten daarachter in tientallen downloadtabellen en het zijn deze waarden die meegenomen worden in de berekeningen van het overzichtsrekenblad.
Maar dat is te omvangrijk om hier in detail te vertonen en niet relevant.
De netafnames zijn trouwens louter toe te schrijven aan het gebruik van de laadpaal (waarbij er dringend wat stroom in de accu nodig was welke niet onmiddellijk via de zon beschikbaar was en er weinig zin was om extern te gaan laden). Geeft dus momenteel nog een vertekend beeld.
De omzettingsverliezen geven ook nog een vertekend beeld gezien er nog geëxperimenteerd wordt en in die periode nog een netkoppeling aanwezig is (met extra omzettingsverliezen die er na off grid niet meer zullen zijn). De bedoeling van de experimentele fase is om uit te zoeken wat de juiste verhouding verbruik, opslag en vooral producite is. Indien dit lukt met de extra verliezen door een extra (net)PV omvormer is er nadien geen probleem wanneer deze er tussenuit gaat en vervangen door een MPPT.
Maar het AC verbruik an sich gaat er niet door stijgen of dalen.
De uitkomst inzake AC verbruik blijft ook hetzelfde.
Accuinjectie en afname vond ik in dit topic niet relevant want dan ga je appelen met peren vergelijken.
Nl. niet het AC verbruik maar de efficiëntie van systemen onderling en daar gaat, dacht ik, dit topic niet over.
En dat kan je ook niet goed bepalen volgens deelperiodes maar dient te gebeuren na een jaar (bij de afrekening). Efficiëntie van een accusysteem is onderworpen aan verschillende parameters die dan nog eens over de seizoenen en volgens gebruik wijzigen.
In het kort:
:strip_exif()/f/image/sIrlSYmns6TW0A1TvLq4M87D.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WSaX2xTs4EUAmZecgrxPM47Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Qq6YlH7e17fv4HdYZ3olkRwd.jpg?f=fotoalbum_large)
Het zijn overigens afrondingstabellen van één meetinstrument. Waarbij ieder overzicht op een andere manier afrond en op een andere manier verliezen al dan niet (in deze tabel) meerkent. De exacte waarden zitten daarachter in tientallen downloadtabellen en het zijn deze waarden die meegenomen worden in de berekeningen van het overzichtsrekenblad.
De netafnames zijn trouwens louter toe te schrijven aan het gebruik van de laadpaal (waarbij er dringend wat stroom in de accu nodig was welke niet onmiddellijk via de zon beschikbaar was en er weinig zin was om extern te gaan laden). Geeft dus momenteel nog een vertekend beeld.
De omzettingsverliezen geven ook nog een vertekend beeld gezien er nog geëxperimenteerd wordt en in die periode nog een netkoppeling aanwezig is (met extra omzettingsverliezen die er na off grid niet meer zullen zijn). De bedoeling van de experimentele fase is om uit te zoeken wat de juiste verhouding verbruik, opslag en vooral producite is. Indien dit lukt met de extra verliezen door een extra (net)PV omvormer is er nadien geen probleem wanneer deze er tussenuit gaat en vervangen door een MPPT.
[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 01-08-2022 20:23 ]
400 m3 all elektriciteit rijtjeshuis in de randstad 4 personen, 11kWp aan pv, warmtepomp en boilers.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cXtynMOQdvLnsYjTFJdBIEIg.jpg?f=user_large)
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
De vraag was hoe we het uit je originele post hadden moeten halenIvoB2 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:31:
De berekening werkt zoals de formule die ik je in detail getoond heb.
Mij lijkt het verlies inzichtelijk maken juist wel interessant aangezien er weinig voorbeelden zijn van hoe jij het hebt opgezet. Begrijp ik nu goed dat je zodra je offgrid gaat je batterij op een eigen aansluiting op je PV zet? Ik begrijp niet helemaal wat je zegt maar ik neem aan dat je van DC PV naar DC batterij wilt gaan?De uitkomst inzake AC verbruik blijft ook hetzelfde.
In het kort:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Moet dat dan?Termy schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:14:
[...]
De vraag was hoe we het uit je originele post hadden moeten halen.
Ik gaf, on topic en zoals gevraagd, de verbruiken weer.
Ik gaf weer dat het om een installatie met batterijen gaat.
Wanneer iemand er dan een hobby van maakt om de cijfers van iedereen individueel te gaan narekenen en er een probleem van maakt dat dit niet overeenstemt met het eigen verbruikersprofiel is iets anders dan de vraag "wat is je actuele energieverbruik".
Ik heb mijn originele post aangepast en wat extra info gegeven zodat ik in augustus een copy/past kan doen en weer niet dezelfde opmerkingen krijg.
Kan zijn maar dat heeft dan zijn plaats in een topic dat daartoe meer geëigend is.Mij lijkt het verlies inzichtelijk maken juist wel interessant aangezien er weinig voorbeelden zijn van hoe jij het hebt opgezet. Begrijp ik nu goed dat je zodra je offgrid gaat je batterij op een eigen aansluiting op je PV zet? Ik begrijp niet helemaal wat je zegt maar ik neem aan dat je van DC PV naar DC batterij wilt gaan?
Je kan batterijen DC en AC aansluiten. Met een hoog voltage en een laag voltage. Off grid, in back up modus en louter netverbonden.
Al deze parameters hebben een invloed op de productie en het netto beschikbaar vermogen.
Gaat toch volledig voorbij aan het doel van dit topic, nl. wat is je verbruik?
Uiteraard gaat bij een off grid opstelling de PV omvormer eruit (deze heeft nu zijn eigen tijdelijk doel door verbonden te zijn met het net => GSC genereren en tegen vergoeding netinjecteren) want dat geeft nu extra omvormerverliezen (maar afgezet tegen zijn huidig doel winstgevend). Een MPPT zorgt er dan voor dat DC van PV rechtstreeks als DC naar de batterij gaat en de batterijomvormer zorgt er dan voor dat de DC van de batterij naar AC voor de verbruikers wordt omgezet. Er is dan ook geen netbalans (met weer eigen verliezen en verbruien) meer nodig.
Mijn huidige opstelling is een praktische testomgeving met als doel volledig off grid te gaan.
Je kan veel theoretisch berekenen (dat is al achter de rug) maar er zullen altijd verschillen zijn met praktische parameters. Dat laatste is het doel van de huidige opstelling.
Dat allerhande premies en vergoedingen (in Vlaanderen) er gelijktijdig voor zorgen dat me dit zelf niets kost is uiteraard mooi meegenomen. Vandaar dat de opstelling nu wordt uitgevoerd en niet dichter bij de off grid release (juni 2031, toch als er in tussentijd niets wijzigt aan regelgeving).
Ik weet het, volledig off topic maar als je er om blijft vragen........ mij niet gelaten.
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 02-08-2022 11:40 ]
Woningsituatie
1-persoonshuishouden, halfvrijstaand woonhuis (1996) 130 m2 / 400 m3, 24 zonnepanelen, L/L warmtepomp, 2 elektraboilers, elektrisch (inductie) koken, elektrische motor en elektrische auto.
Mijn verbruik in de maand juli 2022
verbruikt: 277 kWh (waarvan warmtepomp: 1 kWh, Tesla: 106 kWh, E-motor: 17 kWh)
opgewekt: 707 kWh (SMA SB3.0: 114,8 kWh/kWp en APS QS1: 108,3 kWh/kWp)
water: 0,75 m3 (+ 0,19 m3 regenwater)
:fill(white):strip_exif()/f/image/89e6iaEQsyf6zaE6jUXq6gAa.png?f=user_large)
Van mijn verbruik deze maand (277 kWh) heb ik slechts 19% uit het elektriciteitsnet hoeven halen. De rest heb ik rechtstreeks verbruikt uit mijn zonnepanelen. Over een jaar gezien komt 54,4% van mijn verbruik rechtstreeks van de zonnepanelen. Niet door accu-opslag, maar alleen door slim schakelen.
1-persoonshuishouden, halfvrijstaand woonhuis (1996) 130 m2 / 400 m3, 24 zonnepanelen, L/L warmtepomp, 2 elektraboilers, elektrisch (inductie) koken, elektrische motor en elektrische auto.
Mijn verbruik in de maand juli 2022
verbruikt: 277 kWh (waarvan warmtepomp: 1 kWh, Tesla: 106 kWh, E-motor: 17 kWh)
opgewekt: 707 kWh (SMA SB3.0: 114,8 kWh/kWp en APS QS1: 108,3 kWh/kWp)
water: 0,75 m3 (+ 0,19 m3 regenwater)
:fill(white):strip_exif()/f/image/89e6iaEQsyf6zaE6jUXq6gAa.png?f=user_large)
Van mijn verbruik deze maand (277 kWh) heb ik slechts 19% uit het elektriciteitsnet hoeven halen. De rest heb ik rechtstreeks verbruikt uit mijn zonnepanelen. Over een jaar gezien komt 54,4% van mijn verbruik rechtstreeks van de zonnepanelen. Niet door accu-opslag, maar alleen door slim schakelen.
[ Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 02-08-2022 19:36 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
situatie:
vrijstaande woning, open ligging, bouwjaar 2016, inhoud ca. 1000 m3, 2 bouwlagen met plat dak, all electric, 2 pers. huishouden, beide thuis, binnentemp. 21 – 22 gr. C. (gehele huis)
verwarming/huishoudelijk warm water:
water/water warmtepomp NIBE F1155-6, zonneboiler WOLF Topson met 2 x 2.1 m2 plaatcollector en buffervat 300 ltr.
ventilatie:
balanssysteem met WTW Helios KWL 500
PV system:
4200 Wp, orientatie ZZO 160 gr., hellingshoek 15 gr.
Data:
Juli 2022 (Aug. 2021 t/m Juli 2022)
E-net
Afgenomen 142 kWh (3634)
Teruggeleverd 566 kWh (3528)
Netto verbruik -/- 424 kWh (106)
PV system
Opgewekt 791 kWh (5289)
Eigen verbruik 225 kWh (1761)
E verbruik bruto (netlevering 142 kWh + eigen verbr. PV 225 kWh) = 367 kWh (5395 kWh)
Verbruik is incl. ca. 500 kWh/jaar voor opladen E-auto.
Zelfvoorzienendheid op jaarbasis (PV eigen verbr. 1761 / bruto verbruik 5395) = 33 %.
vrijstaande woning, open ligging, bouwjaar 2016, inhoud ca. 1000 m3, 2 bouwlagen met plat dak, all electric, 2 pers. huishouden, beide thuis, binnentemp. 21 – 22 gr. C. (gehele huis)
verwarming/huishoudelijk warm water:
water/water warmtepomp NIBE F1155-6, zonneboiler WOLF Topson met 2 x 2.1 m2 plaatcollector en buffervat 300 ltr.
ventilatie:
balanssysteem met WTW Helios KWL 500
PV system:
4200 Wp, orientatie ZZO 160 gr., hellingshoek 15 gr.
Data:
Juli 2022 (Aug. 2021 t/m Juli 2022)
E-net
Afgenomen 142 kWh (3634)
Netto verbruik -/- 424 kWh (106)
PV system
Opgewekt 791 kWh (5289)
Eigen verbruik 225 kWh (1761)
E verbruik bruto (netlevering 142 kWh + eigen verbr. PV 225 kWh) = 367 kWh (5395 kWh)
Verbruik is incl. ca. 500 kWh/jaar voor opladen E-auto.
Zelfvoorzienendheid op jaarbasis (PV eigen verbr. 1761 / bruto verbruik 5395) = 33 %.
Rijtjeshuis/drive-in woning 1999 dubbelglas 1 persoon. Gas is alleen SWW, koken inductie.
:fill(white):strip_exif()/f/image/N3dW0p4sib0spBHa51hKeRFE.png?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Team-RiNo op 04-08-2022 10:33 ]
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
tweepersoonshuishouden: In september 2022 vervalt mijn 3 jarige contract uit 2019. Ik kijk rond maar enkel variabel mogelijk. Wij verbruiken niet veel. Ik ben van plan om in de nabije toekomst mijn gasfornuis van Siemens met oven te vervangen met een Bosch:
:strip_exif()/f/image/qFWJcD1Y1Q5qaU4FhZBJLEMG.jpg?f=fotoalbum_large)
Eens zien hoe ons gasverbruik is met de nieuwe tarieven straks. Zal het nog iets voordeliger op worden of maakt het helemaal niets uit? Nog geen zonnepanelen hier, waarschijnlijk komt dit pas in 2024
Woning: 65m2 totaal met 1 slaapkamer van 23m2. Op de 4e verdieping en wij zitten in het midden aan de zijkanten buren. Totaal 7 verdiepingen. Wij stoken het hele jaar door niet. Wij wonen in een nieuwbouw appartement van 2010. Ik was de eerste bewoner dat de sleutels kreeg. Volgens de laatste normen gebouwd A+++. Raam-deuren zijn van HR++ dubbele beglazing. Alles in onze woning is energiezuinig, behalve mijn 55-inch OLED televisie en mijn computer die heeft een Platinum voeding. De wasmachine 2-in-1 wasdroger en de vaatwasser gebruiken wij vooral vaak weekends wegens de lage tarieven of na 23:00. De droger gebruiken wij bijna nooit, de was doen wij altijd op 30 graden katoen ECO-STAND en de vaatwasser op 50-graden ECO-STAND. De koel-vriescombinatie is van Liebherr A++ LED per jaar 197kWh. Wij gebruiken in onze woning enkel LED lampen met kelder en in de badkamer en WC van 6W (Pharox uit 2010), behalve in de woonkamer 10.5W Philips en op onze nachtkastjes 4W van de IKEA.
Wij hebben geen boiler thuis.
Onder de houtenvloeren in mijn woning heb ik eerst extra isolatie voor onder de houtenvloeren gelegd. Ik heb gekozen voor de beste demping materiaal extra dik.
Wij hebben sinds mei een Inventum mobiele airconditioning in huis. Deze gebruiken wij niet dagelijks, maar als het echt niet anders kan door de warmte. Wij wonen aan een kant van de woning en het kan daardoor gigantische warm worden. Deze airco heeft ons echt geholpen.
Als wij niet thuis zijn of met vakantie zijn, met 1 druk op de knop van de stekkerdoos gaat alles uit. Behalve de koel-vriescombinatie deze heeft zijn eigen stekker en staat het gehele jaar aan. Wij moeten nog wel het ijs te ontdooien in de vriezer om de 6 maanden. Volgende koel-vriescombinatie willen wij Full Nofrost en naar A+++
Tijdens het douchen, als wij ons zelf wassen zetten wij de kraan uit. Dit bespaart niet alleen op het verbruik van water, maar ook op gas. Wij hebben Grohe Handdouche dat Waterbesparend functie heeft en heeft 3 straalstanden.
Ingesteld door de overheid voor iedereen: Wij krijgen eenmalig met de jaarnota €400,- verlichting op de belasting en per 1 juli is voor stroom en gas van 21% naar 9% gegaan. Ik ben dan heel benieuwd naar mijn jaarnota in september.
Ons verbruik:
:strip_exif()/f/image/pgmIViP3keImpWNc9moXPx2p.jpg?f=fotoalbum_large)
Schatting jaar verbruik:
:strip_exif()/f/image/tXsx4enRZZrdQEDgCAuL4JL1.jpg?f=fotoalbum_large)
Huidige tarieven:
:strip_exif()/f/image/qFWJcD1Y1Q5qaU4FhZBJLEMG.jpg?f=fotoalbum_large)
Eens zien hoe ons gasverbruik is met de nieuwe tarieven straks. Zal het nog iets voordeliger op worden of maakt het helemaal niets uit? Nog geen zonnepanelen hier, waarschijnlijk komt dit pas in 2024
Woning: 65m2 totaal met 1 slaapkamer van 23m2. Op de 4e verdieping en wij zitten in het midden aan de zijkanten buren. Totaal 7 verdiepingen. Wij stoken het hele jaar door niet. Wij wonen in een nieuwbouw appartement van 2010. Ik was de eerste bewoner dat de sleutels kreeg. Volgens de laatste normen gebouwd A+++. Raam-deuren zijn van HR++ dubbele beglazing. Alles in onze woning is energiezuinig, behalve mijn 55-inch OLED televisie en mijn computer die heeft een Platinum voeding. De wasmachine 2-in-1 wasdroger en de vaatwasser gebruiken wij vooral vaak weekends wegens de lage tarieven of na 23:00. De droger gebruiken wij bijna nooit, de was doen wij altijd op 30 graden katoen ECO-STAND en de vaatwasser op 50-graden ECO-STAND. De koel-vriescombinatie is van Liebherr A++ LED per jaar 197kWh. Wij gebruiken in onze woning enkel LED lampen met kelder en in de badkamer en WC van 6W (Pharox uit 2010), behalve in de woonkamer 10.5W Philips en op onze nachtkastjes 4W van de IKEA.
Wij hebben geen boiler thuis.
Onder de houtenvloeren in mijn woning heb ik eerst extra isolatie voor onder de houtenvloeren gelegd. Ik heb gekozen voor de beste demping materiaal extra dik.
Wij hebben sinds mei een Inventum mobiele airconditioning in huis. Deze gebruiken wij niet dagelijks, maar als het echt niet anders kan door de warmte. Wij wonen aan een kant van de woning en het kan daardoor gigantische warm worden. Deze airco heeft ons echt geholpen.
Als wij niet thuis zijn of met vakantie zijn, met 1 druk op de knop van de stekkerdoos gaat alles uit. Behalve de koel-vriescombinatie deze heeft zijn eigen stekker en staat het gehele jaar aan. Wij moeten nog wel het ijs te ontdooien in de vriezer om de 6 maanden. Volgende koel-vriescombinatie willen wij Full Nofrost en naar A+++
Tijdens het douchen, als wij ons zelf wassen zetten wij de kraan uit. Dit bespaart niet alleen op het verbruik van water, maar ook op gas. Wij hebben Grohe Handdouche dat Waterbesparend functie heeft en heeft 3 straalstanden.
Ingesteld door de overheid voor iedereen: Wij krijgen eenmalig met de jaarnota €400,- verlichting op de belasting en per 1 juli is voor stroom en gas van 21% naar 9% gegaan. Ik ben dan heel benieuwd naar mijn jaarnota in september.
Ons verbruik:
:strip_exif()/f/image/pgmIViP3keImpWNc9moXPx2p.jpg?f=fotoalbum_large)
Schatting jaar verbruik:
:strip_exif()/f/image/tXsx4enRZZrdQEDgCAuL4JL1.jpg?f=fotoalbum_large)
Huidige tarieven:
:strip_exif()/f/image/U3krlxLgnO26DAA1w8PM6EpO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door Van der Berg op 05-08-2022 10:33 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Situatie
Hoekwoning EPC 0.4Stadsverwarming (alleen SWW en back-up verwarming, verwarming NIET gebruikt)
Verwarming primair met L/L WP
3.5kW L/L WP BGG
3.5kW L/L WP Zolder
10kWp PV
Douche WTW
2x EV
Juli 2022
Vakantie, deze maand weer een mooie buffer kunnen opbouwen
Totaal verbruikt: 445Wh
Totaal opgewekt: 1250kWh
Verbruik SWW: 0.14Gj
Specifiek
Verbruik laadpaal: 227kWh
Verbruik L/L WP: 53kWh ( koelen)
Zonnestroom direct verbruikt 22%
Zonnestroom vs verbruik 281%
Totaal 2022
Totaal verbruikt: 5312WhTotaal opgewekt: 6389kWh
Verbruik SWW: 3.8Gj
Specifiek
Verbruik L/L WP: 451kWh
Zonnestroom direct verbruikt ↓38%
Zonnestroom vs verbruik ↑120%
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Tijd voor een boiler.Team-RiNo schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:31:
Rijtjeshuis/drive-in woning 1999 dubbelglas 1 persoon. Gas is alleen SWW, koken inductie.
[Afbeelding]
De besparing is te klein + heb nog lease contract op m'n cv ketel tot 2026. Daarna zie ik wel weer verder.
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Tussenwoning uit 2012, 2 volwassenen 2 kinderen.
Woninginhoud: 446 m³
Koken op gas, bakken gaat elektrisch.
Douche WTW
Geen WTW op de ventilatie (mechanische afvoer, toevoer via raamroosters)
Benedenverdieping vloerverwarming (HT), bovenverdieping radiatoren (staan eigenlijk altijd dicht).
Juli 2022
Elektriciteit verbruikt normaal: 124 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 93 kWh
Elektriciteit verbruikt totaal: 217 kWh
Gas: 10 m3
Juli 2021
Elektriciteit verbruikt normaal: 137 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 157 kWh
Elektriciteit verbruikt totaal: 291 kWh
Gas: 16 m3
Totaal Augustus 2021 - Juli 2022
Elektriciteit verbruikt normaal: 1609 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 1746 kWh
Elektriciteit verbruikt totaal: 3355 kWh
Gas: 759 m3
Douche WTW
Benedenverdieping vloerverwarming (HT), bovenverdieping radiatoren (staan eigenlijk altijd dicht).
Juli 2022
Elektriciteit verbruikt normaal: 124 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 93 kWh
Elektriciteit verbruikt totaal: 217 kWh
Gas: 10 m3
Juli 2021
Elektriciteit verbruikt normaal: 137 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 157 kWh
Elektriciteit verbruikt totaal: 291 kWh
Gas: 16 m3
Totaal Augustus 2021 - Juli 2022
Elektriciteit verbruikt normaal: 1609 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 1746 kWh
Elektriciteit verbruikt totaal: 3355 kWh
Gas: 759 m3
|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||
Vakantie is altijd een mooi ijkpunt om te kijken wat je woning doet zonder invloed van de bewoners. In mijn/ons geval betekent dit dat de woning zonder onze aanwezigheid nog “maar” 30 120Wattuur verbruikt, met een enkele uitschieter. Wat er op dit moment nog aan staat:
Glasvezelconverter
KPN Experiabox
Unify Gateway Pro
USW 16 POE
USW 8 POE
3 AP’s
Synology DS420+ Zonder energiebespaarmodus
Koel/vriescombo van 2 jaar oud.
/f/image/yyEUYQOUR7YjqQPO0haXuqRO.png?f=fotoalbum_large)
Het totaal van afgelopen jaar
/f/image/aFgIbKf1WgB9WOcawlRwhuRR.png?f=fotoalbum_large)
Tot nu toe dit jaar:
/f/image/uCGkum4xO5XNmtoGUxkHEcWl.png?f=fotoalbum_large)
Ik kan wel redelijk de conclusie trekken dat een nieuwe CV aardig heeft bijgedragen in minder gasverbruik.
Het komende jaar hoop ik dat het koken overgaat naar elektrisch, afhankelijk van of ik het voor elkaar krijg om zelf en met wat hulp een eigen keuken te maken.
Edit: tekst aangepast naar aanleiding van de opmerking hieronder.
Glasvezelconverter
KPN Experiabox
Unify Gateway Pro
USW 16 POE
USW 8 POE
3 AP’s
Synology DS420+ Zonder energiebespaarmodus
Koel/vriescombo van 2 jaar oud.
/f/image/yyEUYQOUR7YjqQPO0haXuqRO.png?f=fotoalbum_large)
Het totaal van afgelopen jaar
/f/image/aFgIbKf1WgB9WOcawlRwhuRR.png?f=fotoalbum_large)
Tot nu toe dit jaar:
/f/image/uCGkum4xO5XNmtoGUxkHEcWl.png?f=fotoalbum_large)
Ik kan wel redelijk de conclusie trekken dat een nieuwe CV aardig heeft bijgedragen in minder gasverbruik.
Het komende jaar hoop ik dat het koken overgaat naar elektrisch, afhankelijk van of ik het voor elkaar krijg om zelf en met wat hulp een eigen keuken te maken.
Edit: tekst aangepast naar aanleiding van de opmerking hieronder.
@sypie Die 30 Wh is wel per 15 mins dus je basisverbruik is blijkbaar 120 W (30/0.25). Dat is niet gek, maar niet super laag of zo.
@Termy helemaal op verkeken… had er eerder vandaag ook niet zo over nagedacht dat het ook wat weinig zou zijn voor de spullen die nog draaien. Nou ja, dat krijg je met een hobby en het draaien van je eigen VPN met bijbehorende DNS toestanden.
Het valt nog enigszins mee. De tarieven is gestegen. Wij zijn heel zuinig in verbruik. We kijken of we gas kunnen besparen door o.a. overstap te maken op elektrische kookplaat
Huidige tarieven van 2 september 2019 tot 2 september 2022:
Nieuwe tarieven per 3 september 2022:
:strip_exif()/f/image/RKYrEAAvJIhr5LF8SFRKCptu.jpg?f=fotoalbum_large)
Onze verbruik:
Huidige tarieven van 2 september 2019 tot 2 september 2022:
Nieuwe tarieven per 3 september 2022:
Onze verbruik:
:strip_exif()/f/image/g8RhTp2n1OYMAGPE9oH2fAci.jpg?f=fotoalbum_large)
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Ik zou eerst eens kijken hoeveel je nu werkelijk gebruikt met koken. We hebben dag afgelopen week nog eens echt bekeken (typisch Nederlandse maaltijd, met aardappelen, groente en vlees, 100% op gas gekookt). Totaal gebruik: 0,1m3. Stel dat we dat 365 dagen per jaar zouden doen, zit je op 36,5m3. Scheelt misschien 100 euro met de huidige prijzen. Op jaarbasis. Nu koken we niet 365 dagen per jaar 100% op gas, dus de besparing zou bij ons nog veel minder zijn.Van der Berg schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:35:
Het valt nog enigszins mee. De tarieven is gestegen. Wij zijn heel zuinig in verbruik. We kijken of we gas kunnen besparen door o.a. overstap te maken op elektrische kookplaat
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Overschakelen van koken op gas naar inductie levert geen noemenswaardige winst op. Ik persoonlijk vind koken op gas prettiger dan inductie.
Dat klopt, gas is over het algemeen altijd de goedkoopste manier om te koken geweest met inductie als 2e. Ik vind zelf inductie wel vergelijkbaar met gas maar keramisch erg vervelend door het vertraagde effect van een hogere/lagere stand.
Kook ervaring op inductie is erg afhankelijk van de kwaliteit van de kookplaat.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
In principe kook ik niet. Wij stoken ook het hele jaar door niet. Het is vooral mijn vrouw die na werk voor haar zelf iets kookt. Soms even opwarmen. Het komt ook doordat ik per 1 juni op mijn werk kan declareren tot maximaal €9,- per dag aan eten en drinken en ben daar 5 dagen tussen 15:30 & 00:30. Ik laat meestal bezorgen of koop iets bij de supermarkt voor op werk. Dus nu is het veel minder geworden. Weekends eten we bijna altijd buiten. Het komt soms voor dat mijn vrouw wel een iets kookt.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:08:
[...]
Ik zou eerst eens kijken hoeveel je nu werkelijk gebruikt met koken. We hebben dag afgelopen week nog eens echt bekeken (typisch Nederlandse maaltijd, met aardappelen, groente en vlees, 100% op gas gekookt). Totaal gebruik: 0,1m3. Stel dat we dat 365 dagen per jaar zouden doen, zit je op 36,5m3. Scheelt misschien 100 euro met de huidige prijzen. Op jaarbasis. Nu koken we niet 365 dagen per jaar 100% op gas, dus de besparing zou bij ons nog veel minder zijn.
Bij het douchen doen wij ook steeds de kraan uit tijdens het wassen. Het bespaart niet alleen op water maar ook op gas. Het klinkt raar ik ken iemand die een 20 liter emmer heeft deze vult hij bij het douchen gaan met koud water en deze mix met warm water uit de elektrische waterkoker en hij zegt dat klink raar maar bespaart enorm op gas. Vooral de hoge m3 prijzen per euro op gas.
Wij verbruiken op jaarbasis nu 235m3 met de nieuwe prijzen van €2,28,- m3 is dit op jaarbasis €535,8 (Op mijn huidige contract is dit €204,45 - €0,87,- per m3)
Dus er zijn opties om gas echt op te besparen. Maar eerst moeten we kijken dus hoe het valt met de nieuwe prijzen?
[ Voor 8% gewijzigd door Van der Berg op 12-08-2022 18:08 ]
@Van der Berg
als je zo weinig kookt en überhaupt zo weinig gas verbruikt is een nieuw elektrisch fornuis geen hele slimme investering.
Als je helemaal van het gas afkunt door aanschaf warmtepomp in combinatie met voldoende panelen , is het wel een overweging waard omdat je dan de vaste kosten voor je gasaansluiting kunt schrappen.
Je hoeft in ieder geval je maandtermijn van € 250 niet te verhogen want dat is al ver boven het bedrag dat je verbruikt, want je krijgt ook nog iets van € 825 retour van je provider door de vermindering energiebelasting.
Zullen ze wel jammer vinden dat je hun niet meer gratis van zoveel liquiditeit voorziet als in de afgelopen jaren.
als je zo weinig kookt en überhaupt zo weinig gas verbruikt is een nieuw elektrisch fornuis geen hele slimme investering.
Als je helemaal van het gas afkunt door aanschaf warmtepomp in combinatie met voldoende panelen , is het wel een overweging waard omdat je dan de vaste kosten voor je gasaansluiting kunt schrappen.
Je hoeft in ieder geval je maandtermijn van € 250 niet te verhogen want dat is al ver boven het bedrag dat je verbruikt, want je krijgt ook nog iets van € 825 retour van je provider door de vermindering energiebelasting.
Zullen ze wel jammer vinden dat je hun niet meer gratis van zoveel liquiditeit voorziet als in de afgelopen jaren.
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Nee het is een nieuwbouw woning 2010. Helaas huur waardoor wij niet zelf dit kunnen uitvoeren. In 2024 is het de bedoeling dat we van het gas af gaan en krijgen we zonnepanelen. Onze woning is 65m2 totaal.964C2 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:57:
@Van der Berg
Die van de oplossing met emmer zal volgens mij ook niet enorm op gas besparen.
[ Voor 3% gewijzigd door Van der Berg op 12-08-2022 20:03 ]
Niet goed gelezen

[ Voor 88% gewijzigd door 964C2 op 12-08-2022 20:17 ]
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Ik ga dus over op kookplaat als gas hier is afgesloten. Dan neem ik een Bosch inductie met oven.
Ik schrik van de verhalen en nu opeens variabele contract mogelijk is en niet vast
Dat is al een maand of 6 zo. Zijn diverse actieve topics over vol geschreven.Van der Berg schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:13:
Ik schrik van de verhalen en nu opeens variabele contract mogelijk is en niet vast
Het is Wild-West in energieland.
Gebruik de zoekfunctie maar eens !
Ik ben er net als vele andere Tweakers wel blij mee omdat ik door overproductie de afgelopen maanden ongeveer € 5000 teruggestort heb gekregen van de stroomleveranciers.
Iedere kWh levert dan € 0,614 op
Dat is al even, zelfs een vooroorlogse maatregel volgens mij.Van der Berg schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:13:
[...]
Ik ga dus over op kookplaat als gas hier is afgesloten. Dan neem ik een Bosch inductie met oven.
Ik zit nu ook met variabel maar mijn maandvoorschotten zijn heel stabiel. Volgens mij is dat niet goed, ik ga binnenkort eens rekenen als ik tijd heb.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Ik heb in juni nog een vast jaarcontract bij Innova kunnen afsluiten. 2,20 euro per m3 en 320 euro cashback. Ik heb mijn verbruik kunnen reduceren naar 720 m3, dus de nettoprijs van het gas wordt 1.75 euro. . Elektriciteit komt van het dak, dus dat wordt een goedkope energierekening voor een twee onder een kap huis. En nu maar hopen dat mijn gasleverancier niet failliet gaat.
De jaarafrekening is binnen - afgelopen jaar ben ik blijkbaar netto leverancier gebleken, met een overschotje van 262kWh. Eerdere jaren is dat niet gelukt maar juni en juli waren ook wel érg zonnig.
Levering 1462 kWh, teruglevering 1724kWh. Exact direct eigen verbruik moet ik nog even narekenen, maar met een 2,4kWp-setje ben ik hier wel tevreden mee.
Gasverbruik 1033kuub voor het afgelopen jaar. En dat is, als het goed is, voor het laatst!
Levering 1462 kWh, teruglevering 1724kWh. Exact direct eigen verbruik moet ik nog even narekenen, maar met een 2,4kWp-setje ben ik hier wel tevreden mee.
Gasverbruik 1033kuub voor het afgelopen jaar. En dat is, als het goed is, voor het laatst!
Sorry, maar ik vraag mij af, betaal nog 1 september en 2 september vervalt mijn contract uit 2019. Mijn vraag is zat er €400 voordeel per 1 januari krijgt iedereen €400. Zit dit standaard erbij? En BTW verlaging van 21% naar 9% per 1 juli.Gramser schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:16:
De jaarafrekening is binnen - afgelopen jaar ben ik blijkbaar netto leverancier gebleken, met een overschotje van 262kWh. Eerdere jaren is dat niet gelukt maar juni en juli waren ook wel érg zonnig.
Ik hoor ook voordeel tot €825 voor ons? Ze hebben mij gezegd dat die bij je jaarnota zit verwerkt. Ik ben benieuwd ik heb €2400 betaald aan voorschot en ik moest €37 per maand betalen
[ Voor 5% gewijzigd door Van der Berg op 29-08-2022 16:05 ]
Wij overwegen waarschijnlijk hetzelfde te doen, door 20 liter emmer te kopen en dan met elektrische waterkoker warm water op te wekken. Is dit een goed idee om gas te besparen? Of help het niet niks en is de besparing zo klein. Onze vaste contract uit 2019 eindigt op 2 september en daar was gas €0,87,- per M3
Onze tarieven tot 2 september:
Ik ken iemand die dat ook al doet. Wij gaan zeer waarschijnlijk de gasfornuis vervangen door een Bosch elektriciteit inductie. Daarin moet ik eerlijk in zijn we koken niet dagelijks. Mijn vrouw kookt af en toe voor haar zelf. Douchen is de boosdoener denk ik veel gebruik van gas? Wij zetten zelfs tijdens het douchen de kraan uit als wij ons zelf wassen. Oh ja, stoken doen wij het hele jaar niet en de kachel staat uit.
Ons gasverbruik per jaar is 231 m3 voor tweepersoonshuishouden
Nieuwe tarieven:
Ik ken iemand die dat ook al doet. Wij gaan zeer waarschijnlijk de gasfornuis vervangen door een Bosch elektriciteit inductie. Daarin moet ik eerlijk in zijn we koken niet dagelijks. Mijn vrouw kookt af en toe voor haar zelf. Douchen is de boosdoener denk ik veel gebruik van gas? Wij zetten zelfs tijdens het douchen de kraan uit als wij ons zelf wassen. Oh ja, stoken doen wij het hele jaar niet en de kachel staat uit.
Nieuwe tarieven:
[ Voor 53% gewijzigd door Van der Berg op 29-08-2022 16:54 ]
@Van der Berg
Lees hier maar eens rustig wat er momenteel aan de hand is met de energieprijzen.
Energieleveranciers aanbiedingentopic
Emmers met 20 liter warm water is een slecht idee want die moet je ook verwarmen met dure kWh tarieven.
Alleen zonnepanelen kunnen je wat helpen via de saldering.
Lees hier maar eens rustig wat er momenteel aan de hand is met de energieprijzen.
Emmers met 20 liter warm water is een slecht idee want die moet je ook verwarmen met dure kWh tarieven.
[ Voor 19% gewijzigd door 964C2 op 29-08-2022 17:22 ]
Ik bedoelde eigen een emmer 20L daarin koud water en warm water mixen met waterkoker. Niet 20L alleen aan warm water. Dus dat bespaard niets denk ik?964C2 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:21:
@Van der Berg
Is je m3 gas meer dan 8 keer duurder dan je kWh stroom? Nee? Dan is het duurder dan je ketel gebruiken.Van der Berg schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:47:
[...]
Ik bedoelde eigen een emmer 20L daarin koud water en warm water mixen met waterkoker. Niet 20L alleen aan warm water. Dus dat bespaard niets denk ik?
Andersom bedoel je?Termy schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 23:30:
[...]
Is je m3 gas meer dan 8 keer duurder dan je kWh stroom? Nee? Dan is het duurder dan je ketel gebruiken.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
De vraag is, moet je voor 231 m3 per jaar zoveel investeringen doen? dat is ''maar'' 460 euro per jaar.Van der Berg schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:48:
Wij overwegen waarschijnlijk hetzelfde te doen, door 20 liter emmer te kopen en dan met elektrische waterkoker warm water op te wekken. Is dit een goed idee om gas te besparen? Of help het niet niks en is de besparing zo klein. Onze vaste contract uit 2019 eindigt op 2 september en daar was gas €0,87,- per M3
[Afbeelding]
Nieuwe tarieven:
[Afbeelding]
Zo ja; dan ineens goed:
Inductiekookplaat erin, alle pannen vervangen indien nodig
Warmtepompboiler voor SWW plaatsen en dan alleen nog vastrecht gas betalen (want een huis zonder CV wil je niet) en opzoek naar een warmtepomp. (dat zal eind 2023/2024 worden).
als je de comfortfunctie nog aan hebt staan op je ketel, zou je die nog uit kunnen zetten.
En die 231m3 is niet alleen vanwege het gasfornuis. Het gros daarvan is voor warm water. Zelfs al zet je de douche uit tussentijds, gebruik je daarmee nog steeds veel meer dan voor koken. Alleen het gasfornuis eruit en vervangen door een elektrische variant en denken dat je dat veel geld gaat besparen, ga je bedrogen uitkomen. Ik zou zelfs zeggen dat dat het laatste is wat je gaat doen, dus op het moment dat je besluit het gas volledig af te laten sluiten.ErgoStijn schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:35:
[...]
De vraag is, moet je voor 231 m3 per jaar zoveel investeringen doen? dat is ''maar'' 460 euro per jaar.
Zo ja; dan ineens goed:
Warmtepompboiler voor SWW plaatsen en dan alleen nog vastrecht gas betalen (want een huis zonder CV wil je niet) en opzoek naar een warmtepomp. (dat zal eind 2023/2024 worden).
als je de comfortfunctie nog aan hebt staan op je ketel, zou je die nog uit kunnen zetten.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Je ziet vaak een foto van een gasfornuis bij berichten over de gasprijs.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:57:
[...]
Alleen het gasfornuis eruit en vervangen door een elektrische variant en denken dat je dat veel geld gaat besparen, ga je bedrogen uitkomen. Ik zou zelfs zeggen dat dat het laatste is wat je gaat doen, dus op het moment dat je besluit het gas volledig af te laten sluiten.
Waarschijnlijk een mooier plaatje dan eentje van een radiator.
6x per week op gas koken kost 1m3 per maand.
De oorlog tegen het gasfornuis slaat inderdaad nergens op.
(als je dan al die vaste kosten voor gas moet betalen voor je verwarming)
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Nouja de oorlog snap ik wel, mijn oude appartementje had een gasaansluiting voor alleen gas, en dan is het vrij prijzig. Maar de verhuurder weigerde toestemming te geven voor het afsluiten c.q. verwijderen. Bij nader inzien was het goedkoper geweest om te laten verwijderen en bij vertrek weer te laten herstellen.BertV schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:56:
[...]
Je ziet vaak een foto van een gasfornuis bij berichten over de gasprijs.
Waarschijnlijk een mooier plaatje dan eentje van een radiator.
6x per week op gas koken kost 1m3 per maand.
De oorlog tegen het gasfornuis slaat inderdaad nergens op.
(als je dan al die vaste kosten voor gas moet betalen voor je verwarming)
In het appartementje verbruikte we:
- Gas 15m3 per jaar
- Electra 2700Kwh
In het nieuwe huis verbruiken we sinds januari 2022
- Gas: 350m3
- Electra: 2050 kwh
Maar dat vertekend een beetje - maart - juni cv uit ivm radiatoren weg wegens stucen en electrische kacheltjes.
Verhuizing was eind juli
Juli
- gas: 6,5 m3
- electra 125 kwh
Augustus
- gas 9m3
- 215 kwh
Gasverbruik alleen voor douchewater, verwarming.
9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn
Ik heb ook een gasaansluiting voor alleen gas... (ik neem aan dat je gasfornuis bedoeldemjjveldt schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:50:
[...]
Nouja de oorlog snap ik wel, mijn oude appartementje had een gasaansluiting voor alleen gas, en dan is het vrij prijzig.
Maar dat is waarom ik een gasfornuis alleen weg zou doen als ik nergens anders meer gas voor zou gebruiken. Het is natuurlijk anders wanneer je toch je fornuis zou moeten vervangen. In ons geval, gezien dat wij een los fornuis hebben (met ovens en gril), is het echt geld weggooien als we ons fornuis zouden vervangen. Die 50m3 gas voor koken verdwijnt in die 1500m3 die we gebruiken voor verwarmen en douchen...
Helaas heb ik een huurwoning 65m2 totaal oppervlakte. Ik mag daar niets aan wijzigen. Onze ketel gaat pas draaien als we warm kraan aanzetten. Het gaat om een nieuwbouw woning en de ketel is efficiënt.ErgoStijn schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:35:
[...]
De vraag is, moet je voor 231 m3 per jaar zoveel investeringen doen? dat is ''maar'' 460 euro per jaar.
Zo ja; dan ineens goed:
Ik woon al 4 jaar in een vrijstaande woning, energie label Z. (Enkel glas met barst, "Natuurlijke ventilatie" volgens funda)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mHernaS5vcwQdFXoSG2ksyVW.jpg?f=user_large)
In Juli 2021 hebben we 730 kWh verbruikt. De voorspelling van 15MWh klopt aardig, van Juni 2020 tm Juni 2021 hebben we 14.3MWh verbruikt.
Dit jaar sinds Mei lagen er ineens 23kWp panelen op het dak, die hebben in Juli 2968 kWh opgewekt.
We hebben 250 kWh uit het net getrokken en 2464 terug geleverd.
Dus het verbruik Juli 2022 was 754 kWh.
Behalve dat er wat ge BBQt is, hoefde er in Juli niks verwarmd te worden, en de Airco heeft eigenlijk ook maar een paar daagjes aan gestaan.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OV3xVdUD4cpd8XCyViBG6Pa5.jpg?f=user_large)
Er is meer terug geleverd dan wat we afgelopen December verbruikt hebben, dus hopelijk hebben ze er een hoop water mee een berg in gepompt want van de winter wil ik het weer terug.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mHernaS5vcwQdFXoSG2ksyVW.jpg?f=user_large)
In Juli 2021 hebben we 730 kWh verbruikt. De voorspelling van 15MWh klopt aardig, van Juni 2020 tm Juni 2021 hebben we 14.3MWh verbruikt.
Dit jaar sinds Mei lagen er ineens 23kWp panelen op het dak, die hebben in Juli 2968 kWh opgewekt.
We hebben 250 kWh uit het net getrokken en 2464 terug geleverd.
Dus het verbruik Juli 2022 was 754 kWh.
Behalve dat er wat ge BBQt is, hoefde er in Juli niks verwarmd te worden, en de Airco heeft eigenlijk ook maar een paar daagjes aan gestaan.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OV3xVdUD4cpd8XCyViBG6Pa5.jpg?f=user_large)
Er is meer terug geleverd dan wat we afgelopen December verbruikt hebben, dus hopelijk hebben ze er een hoop water mee een berg in gepompt want van de winter wil ik het weer terug.
wauw wat ben jij super zuinig vooral met je gas verbruik.mjjveldt schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:50:
[...]
Verhuizing was eind juli
Juli
- gas: 6,5 m3
- electra 125 kwh
Augustus
- gas 9m3
- 215 kwh
Gasverbruik alleen voor douchewater, verwarming.
ik zelf douche onder de 5 minuten en kook op gas 2 a 3 keer per week en nog heb ik eind van de maand 12 m3 gas verbruikt. En ik heb een hr ketel uit 2005.
laten we het over mijn stroom verbruik maar niet hebben daar zit ik gemiddeld rond 196 kw per maand. Maar ik weet al wat bij mij daarin de grote boosdoener is. En dat is mijn desktop pc /nas pc die des ondanks ge-tuned is op energie zuinig zijn en er dure zuinige nas schijven in zitten kom ik toch in idle op zon 68 watt uit.
Vanwege de als maar stijgende energie en gas prijzen ben ik deze week gaan kijken wat elk apparaat in mijn flat verbruikt en of ik het kan verminderen. Ik zie dat ik veel apparaten heb. En dat ze samen toch best veel stroom in uit modus oftewel standby stand gebruiken. En ik dacht dat ik altijd redelijk zuinig was door geen wasdroger te gebruiken en mijn was aan de waslijn op te hangen en dan mijn vaatwasser max 3x per week aan te zetten.
hier is het sluip verbruik van al mijn apparaten:
3x smart led lampen 8 kw
2x smart plugs waarop led lampen zijn aangesloten 13 kw
2x google home mini. 27 kw
1x google home max. 43 kw
ziggo giga modem. 91 kw
asus wifi router. 87 kw
google chromecast audio. 12 kw
edifier wifi speakers 3 kw
hp wifi printer 13 kw
samsung televisie 2 kw
denon av receiver 25,6 kw
ziggo mediabox next 2,5 kw
vero 4k plus mediaplayer 15,5 kw
Totaal per jaar 342,6 kw
Bij mij zijn de top 5 grote stroom verbruikers:
1 Nas computer 470 kw
2 samsung tv 291 kw
3 vaatwasser 170 kw
4 koelkast 160 kw
5 ziggo giga modem 90 kw
Tot nu toe heb ik maar bij een paar apparaten iets kunnen bijstellen dat ze minder verbruiken maar het is tot nu toe maar heel weinig. Ik heb 2 smart plugs de led verlichting permanent uit gezet. En bij de ziggo modem ook de led verlichting uitgezet. Een usb hub aangesloten op mijn desktop computer die ik niet meer nodig heb ontkoppeld scheelt 15 kw per jaar. Ik ben nog aan het kijken wat 2 grote stekkerdozen met een uit schakelaar waar een led lamp in zit verbruikt. Ik heb mijn nas computer nog iets verder ge-tuned maar dat scheelt maar 2 watt. Totaal nu bezuinigd 34,5 kw.
Maar echt grote winsten behalen zie ik helaas niet. Minder tv kijken gaat niet door. Mijn vaatwasser is uit 2016 als ik een nieuwe zou kopen kost het mij bijna 1000 euro voor de zuinigste variant en levert mij max een bezuiniging op van 78 kw per jaar. Mijn koelkast is uit 2019 toen een A+++ model Een nieuwe kopen heeft naar mijn idee geen zin dat levert mij max een bezuiniging op van 30 kw per jaar. Of ik moet mijn nas computer iedere avond voor het slapen gaan uit zetten. Wat weer slecht schijnt te zijn vroor mijn nas schijven.
Nee, ongeveer 8 kWh thermisch uit een m3 gas in een HR dus als je gas niet meer dan 8x meer kost dan een kWh stroom is het niet goedkoper om stroom te gebruiken.
Sinds vorig jaar een nieuwe huis, met een EPC=0 label...
Had een verbruik van 76xx kWh....
Net iets meer dan 3000 kWh terug gegeleverd.
Leuk, zo'n warmte pomp en elek. radioteren (boven)...
Mijn verbruik qua eigen materiaal is er niks veranderd tegenover mijn vorige woning/apartement met gas. Daar had ik rond de 3000 kWh en 1200 m3 gas.
Al had ik redelijk hoog ingeschat, dus kreeg nog 200 euro terug.
Maar helaas maar 1 jaar contract, dus betaal nu veel meer.. Dus ben bezig om alles wat zuiger te gaan doen, kijken als ik die pomp wat minder slurpend krijg.
PS: 1 persoon huishouden, 2 onder 1 kap woning (100m2) uit 2021
Mijn verbruik qua eigen materiaal is er niks veranderd tegenover mijn vorige woning/apartement met gas. Daar had ik rond de 3000 kWh en 1200 m3 gas.
Maar helaas maar 1 jaar contract, dus betaal nu veel meer.. Dus ben bezig om alles wat zuiger te gaan doen, kijken als ik die pomp wat minder slurpend krijg.
[ Voor 5% gewijzigd door Renegade666 op 30-08-2022 15:55 ]
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Mijn verbruik is tegenwoordig na alles geoptimaliseerd te hebben 600m3 gas en 3200kwh zonder de terug levering ,zelf opgewekt 2400kwh(6 panelen maar).Dus er blijft 1000kwh over voor eigen rekening.
Gas is laag maar kan nog lager verwarm met airco nu laatste 8 maanden(en koelen)
En dit is met een gezin van 4 2 kinderen 2 volwassenen.
Gas is laag maar kan nog lager verwarm met airco nu laatste 8 maanden(en koelen)
En dit is met een gezin van 4 2 kinderen 2 volwassenen.
kolder ?wat is dat voor een kolder (na tientallen jaren dood te zijn wordt er nog steeds om ze gelachen ik ben nog springlevend en niemand lacht?!)
Voordat er bij ons afgelopen maart een slimme meter werd geplaatst, dacht ik altijd dat onze gasmeter niet altijd alles registreerde. Maar ook nu lijkt het toch redelijk in lijn met de afgelopen jaren.
Ons gezien (2 volwassenen, 2 kids) in een rijtjeshuis uit 1982 gebruiken nu zo'n 650/700 M3 gas per jaar (verwarming, warm water, koken) en ons elektriciteitsverbruik is zo'n 2600 KwH. Onze panelen leveren zo'n 2200 KwH op (ligt natuurlijk een beetje aan het jaar). Dus netto gebruiken wij ongeveer 200-500 KwH.
We zitten nu te kijken naar een airco/warmtepomp om hier nog wat aan te veranderen en dan ook nog te kijken om wat extra panelen te plaatsen/vernieuwen.
In oktober loopt helaas mijn contract af
Ons gezien (2 volwassenen, 2 kids) in een rijtjeshuis uit 1982 gebruiken nu zo'n 650/700 M3 gas per jaar (verwarming, warm water, koken) en ons elektriciteitsverbruik is zo'n 2600 KwH. Onze panelen leveren zo'n 2200 KwH op (ligt natuurlijk een beetje aan het jaar). Dus netto gebruiken wij ongeveer 200-500 KwH.
We zitten nu te kijken naar een airco/warmtepomp om hier nog wat aan te veranderen en dan ook nog te kijken om wat extra panelen te plaatsen/vernieuwen.
In oktober loopt helaas mijn contract af
Hoop is uitgestelde teleurstelling
4600kWh voor verwarming en SWW is veel te hoog voor een dergelijke woning, ik zou zeggen dat 2500kW haalbaar zou moeten zijn.Renegade666 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:55:
Sinds vorig jaar een nieuwe huis, met een EPC=0 label...
Hier valt waarschijnlijk we winst te behalen door de wp opstelling goed in te regelen
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
@Renegade666 ik zou eens kijken of je warmtepomp niet steeds pendelt o.i.d. / verkeerd is afgesteld. Daarnaast natuurlijk geen elektrische verwarming boven gebruiken, maar weet niet of je die aan hebt staan? Met COP=1 schiet dat niet op. Ter vergelijking, ik heb soortgelijk verbruik met aan/uit warmtepomp uit 2008 in vrijstaande woning(150m2)
@Yaldair @revolution-nl
Het is een nibe f370. Dus een ventilatielucht/lucht ding. Alles binnen, en dus geen buiteneenheid.
Ben ondertussen al wat het spelen geweest. Maar is nog even afwachten.
Maar die elek. Radiatoren moeten ook niet uitgesloten worden. Die liet ik ook vaak aan zodat kantoor en en mindere mate de hobby ruimte warm bleef. Want desondanks een dik geïsoleerd huis. Koelde het winters daar wel aardig af (17/18 graden). En moest dus wel even bezig om weer warm te worden.
Ook staat die kamers op het zuidwesten en open tuin en land er achter, dus waaide altijd het nodige kou tegen aan😅
Zomers de warmte, winter de kou😅
Ik wil nog een airco hebben om mee te koelen en verwarmen. Is efficiënter dan die elek radiatoren.
Het is een nibe f370. Dus een ventilatielucht/lucht ding. Alles binnen, en dus geen buiteneenheid.
Maar die elek. Radiatoren moeten ook niet uitgesloten worden. Die liet ik ook vaak aan zodat kantoor en en mindere mate de hobby ruimte warm bleef. Want desondanks een dik geïsoleerd huis. Koelde het winters daar wel aardig af (17/18 graden). En moest dus wel even bezig om weer warm te worden.
Ook staat die kamers op het zuidwesten en open tuin en land er achter, dus waaide altijd het nodige kou tegen aan😅
Ik wil nog een airco hebben om mee te koelen en verwarmen. Is efficiënter dan die elek radiatoren.
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Die dingen zijn helemaal niet geschikt om primair te verwarmen in de winter, laat staan verwarmen en SWW. Dat apparaat staat een groot gedeelte van de tijd op COP1 te stoken, ik zou snel een airco in de woonkamer ophangen.Renegade666 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:55:
@Yaldair @revolution-nl
Ter referentie in 2021 was ik 1091 kWh kwijt (ex sww) voor verwarmen en koelen van onze 145m2 hoekwoning uit 2019
[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 30-08-2022 21:26 ]
Waar zijn ze wel goed voor dan😅 want voor warm water zijn er ook beter opties.revolution-nl schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:13:
[...]
Die dingen zijn helemaal niet geschikt om primair te verwarmen in de winter, laat staan verwarmen en SWW. Dat apparaat staat een groot gedeelte van de tijd op COP1 te stoken, ik zou snel een airco in de woonkamer ophangen.
Airco wil ik ook graag, maar een split met 2 of 3 units zijn niet bepaald goedkoop. Wil namelijk een goeie stille unit zowel binnen als buiten.
En het sparen gaat niet zo snel atm.
De maand is bijna voorbij dus hier mijn verbruik over augustus.
Vrijstaande woning 1980, 200m2, 3 personen, altijd iemand thuis. Behalve dan de eerste week van deze maand.
Eerste week waren we niet thuis en zoveel mogelijk alles uitgeschakeld, inclusief de wat oudere vriezer en de koelkast stond ook uit, dus al met al een stuk minder verbruikt. Voeg daarbij de enorme bult zonneschijn deze maand, extreem goed maandje.
6,7 kWh is door de airco verbruikt en 10,5 kWh voor laptop/monitor thuiswerken.
Gas nog laag, hopelijk een niet al te frisse september zodat we nog een maand zonder verwarming kunnen.
Vrijstaande woning 1980, 200m2, 3 personen, altijd iemand thuis. Behalve dan de eerste week van deze maand.
Augustus 2021 | Augustus 2022 | joj Augustus 2021 | joj Augustus 2022 | |
Verbruik (kWh) | 196,3 | 160,6 | 2780 | 2620 |
Zonnepanelen (kWh) | 310,5 | 384,0 | 2602 | 2787 |
Afname net (kWh) | 118,4 | 78,5 | 2006 | 1844 |
Teruglevering (kWh) | 232,5 | 302,5 | 1827 | 2010 |
Gas (m3) | 17,6 | 14,3 | 2186 | 1550 |
Eerste week waren we niet thuis en zoveel mogelijk alles uitgeschakeld, inclusief de wat oudere vriezer en de koelkast stond ook uit, dus al met al een stuk minder verbruikt. Voeg daarbij de enorme bult zonneschijn deze maand, extreem goed maandje.
6,7 kWh is door de airco verbruikt en 10,5 kWh voor laptop/monitor thuiswerken.
Gas nog laag, hopelijk een niet al te frisse september zodat we nog een maand zonder verwarming kunnen.
Augustus 2022
Elektriciteit verbruikt : 223 kWh
Elektriciteit opgewekt : 325 kWh
Netto verbruik: - 102 kWh
Gas: 5 m3
2250 WP Zuid PVoutput
Mag ik vragen hoe u uw gas verbruik zo laag heeft gekregen? . Douched u alleen met koud water? Of kookt u electrisch.MdO82 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:56:
Augustus 2022
Elektrisch koken brengt je gasverbruik niet extreem naar beneden. Het lijkt mij dat dat het water elektrisch wordt verwarmd.victor1701 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:01:
[...]
Mag ik vragen hoe u uw gas verbruik zo laag heeft gekregen? . Douched u alleen met koud water? Of kookt u electrisch.
De verwarming niet aanzetten in de zomer?victor1701 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:01:
[...]
Mag ik vragen hoe u uw gas verbruik zo laag heeft gekregen? . Douched u alleen met koud water? Of kookt u electrisch.
5m3 is toch niet zo heel raar met dat aantal personen en voor SWW?
Daar zit ik hier ook op (minder, maar ook persoon minder) - elke dag staat er iemand 5-10 min onder de douche op 38-40 graden en af en toe gebruiken we ook het bad.
Een douchebeurt kost hier gemiddeld 0,13 m3 gas.
@Wailing_Banshee 4 is toch minder dan 5?
[ Voor 37% gewijzigd door GermanPivo op 01-09-2022 10:12 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
energie-jaar is hier van 1 september tot 1 september dus het jaar is weer rond en goodby BudgetEnergie. Met verbeterde resultaten voor ons all-electric huis (bj 1913, 135m2, tussenwoning, 4560wp)

Het uiteindelijke verbruik is dus een heel stuk lager dan een jaar eerder. Dat komt zowel door wat minder verbruik als door meer opbrengst. Het verbruik loopt in de winter aardig gelijk op met vorig jaar maar vanaf 1-5 zie ik een duidelijke verbetering in verbruik die ik niet echt kan verklaren.... Anyway, dit was genoeg om de energiereking op -100 euro te krijgen. Ondanks de nieuwe hogere (verdubbelde) tarieven schat greenchoiche me nog steeds in op 0 euro per maand. Benieuwd of we dat halen, veel zal afhangen van stengheid van de winter.
In de komende jaren hoop ik het winter-verbruik voor met name de WP lager te krijgen door fors betere isolatie van de beneden verdieping door een verbouwing. Dat gaat echter pas helpen in de winter van 2023-2024.
De WP boiler gaat wel al over een paar weken werken ipv een COP=1 electriche boiler. Ben nu al benieuwd naar het effect...

Het uiteindelijke verbruik is dus een heel stuk lager dan een jaar eerder. Dat komt zowel door wat minder verbruik als door meer opbrengst. Het verbruik loopt in de winter aardig gelijk op met vorig jaar maar vanaf 1-5 zie ik een duidelijke verbetering in verbruik die ik niet echt kan verklaren.... Anyway, dit was genoeg om de energiereking op -100 euro te krijgen. Ondanks de nieuwe hogere (verdubbelde) tarieven schat greenchoiche me nog steeds in op 0 euro per maand. Benieuwd of we dat halen, veel zal afhangen van stengheid van de winter.
In de komende jaren hoop ik het winter-verbruik voor met name de WP lager te krijgen door fors betere isolatie van de beneden verdieping door een verbouwing. Dat gaat echter pas helpen in de winter van 2023-2024.
De WP boiler gaat wel al over een paar weken werken ipv een COP=1 electriche boiler. Ben nu al benieuwd naar het effect...
[ Voor 7% gewijzigd door Wuursj op 01-09-2022 10:11 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Augustus 2022
2 onder 1 kap 1988
Huishouden 5 personen
3900WP zonnepanelen
Vakantie tot 12 augustus
afname kWh: 174
teruglevering kWh: 415
Netto: - 241 kWh
gas: 6m³
2 onder 1 kap 1988
Huishouden 5 personen
3900WP zonnepanelen
Vakantie tot 12 augustus
afname kWh: 174
teruglevering kWh: 415
Netto: - 241 kWh
gas: 6m³
www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II
Dat ligt er heel erg aan wat voor ketel je hebt hangen en hoe het warmwaterkraan gebruik van de bewoners is.GermanPivo schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:40:
[...]
De verwarming niet aanzetten in de zomer?
Daar zit ik hier ook op (minder, maar ook persoon minder) - elke dag staat er iemand 5-10 min onder de douche op 38-40 graden en af en toe gebruiken we ook het bad.
Wij zaten op zeker 40m3 per maand aan SWW en koken. Met twee volwassenen, 1 kind en 1 baby. Nu ik SWW heb omgeschakeld naar een boiler zitten we op 3m3 per maand voor koken.
Ik moet er dan ook bij zeggen dat hier voor iedere scheet de warmwaterkraan gebruikt wordt en er dan niet gewacht wordt op warm water. Een groot deel van dei 37m3 aan SWW per maand ging dat ook letterlijk in vlammen op.
ontopic:
Woning uit 1934, 192m2 woonoppervlakte.
Augustus 2021 | Augustus 2022 | |
Electra | 450 kWh in / 0 kWh uit | 260 kWh in / 289 kWh uit |
Gas | 33 m3 | 4 m3 |
In juni dit jaar SWW van de gasketel afgekoppeld. Sinds 4 augustus heb ik 5.005wp op het dak liggen. 3.850 op ZWW en 1.155 op NOO.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
@GermanPivo
Ik ben alleenstaand en heb afgelopen maand 11m3 gas verbruikt. Ik woon in huurflat met wel een hr gas ketel. ik kook ongeveer 2x per week voor 3 a 4 personen. dus ik heb een hoop maaltijden in de koelkast liggen die ik de volgende avond alleen in de magnetron hoef op te warmen. Ik xouche rexijk bewust en hou het tussen 4 a 5 minuten max. Dus ben ik best verbaasd als een gezin van 3 maandelijks minder dan ik aan gas weet te verbruiken. En mijn nieuwsgierheid wil weten hoe dat kan en hoe ik het nog beter kan doen. 😊
Ik denk dat ik eens voor de grap voordat ik ga douchen ga kijken hoe hoog mijn gasmeter staat. En hoe hoog de gasmeter staat als ik klaar ben met douchen. Hopelijk kan ik dan uitrekenen of het zin heeft om een dure inductiekookplaat aan te schaffen.
Ik ben alleenstaand en heb afgelopen maand 11m3 gas verbruikt. Ik woon in huurflat met wel een hr gas ketel. ik kook ongeveer 2x per week voor 3 a 4 personen. dus ik heb een hoop maaltijden in de koelkast liggen die ik de volgende avond alleen in de magnetron hoef op te warmen. Ik xouche rexijk bewust en hou het tussen 4 a 5 minuten max. Dus ben ik best verbaasd als een gezin van 3 maandelijks minder dan ik aan gas weet te verbruiken. En mijn nieuwsgierheid wil weten hoe dat kan en hoe ik het nog beter kan doen. 😊
Ik denk dat ik eens voor de grap voordat ik ga douchen ga kijken hoe hoog mijn gasmeter staat. En hoe hoog de gasmeter staat als ik klaar ben met douchen. Hopelijk kan ik dan uitrekenen of het zin heeft om een dure inductiekookplaat aan te schaffen.
(verbruik volgens 3e partij platform, verbruiksoverzicht bij energieleverancier (BudgetEnergie) nog niet bekend)
Huis
2-onder-1 kap bouwjaar 1980
huishouden 3 personen (en 2 katten)
Jaarverbruik ~5000KWh & ~1800m3 gas
12 zonnepanelen op Z (wel wat schaduw) ~3500KWh per jaar opwekking
Augustus 2022 (inclusief 1 week op vakantie geweest)
Elektra:
Afname: 328KWh
Teruglevering: 337KWh
Netto: -9KWh
Gas: ~5m3
Begin oktober stopt ons vaste contract bij BudgetEnergie, dan over naar variabel tarief...
Huis
2-onder-1 kap bouwjaar 1980
huishouden 3 personen (en 2 katten)
Jaarverbruik ~5000KWh & ~1800m3 gas
12 zonnepanelen op Z (wel wat schaduw) ~3500KWh per jaar opwekking
Augustus 2022 (inclusief 1 week op vakantie geweest)
Elektra:
Afname: 328KWh
Teruglevering: 337KWh
Netto: -9KWh
Gas: ~5m3
Begin oktober stopt ons vaste contract bij BudgetEnergie, dan over naar variabel tarief...
Als de douche 1x per dag wordt gebruikt, en geen bad, dan zit je dus al op 4m3 gas.GermanPivo schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:40:
[...]
De verwarming niet aanzetten in de zomer?
Een douchebeurt kost hier gemiddeld 0,13 m3 gas.
Qua koken, wij zitten op ongeveer 0,25m3 per week. Een douchebeurt kost hier ongeveer 0,3m3 per dag (dat is inclusief het nat scheren van m'n man).
2021 | 2022 | |
Gas | 17,48 | 12,53 |
Electra | 210,23 | 217,93 |
Opgewekt | 637,03 | 763,70 |
Teruggeleved | 429,84 | 556,32 |
Werkelijk verbruik | 407,42 | 425,32 |
Dus 28% minder gas dan vorig jaar, en 4% meer stroom. Maar je kunt vooral zien dat augustus 2022 een veel betere maand was dan augustus 2021!
Je kan ook je meter gaan uitlezen? Geeft je nog veel meer inzichten.victor1701 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:59:
@GermanPivo
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
dat bedoeld ik ook ik ga mijn slimme meter uitlezen.GermanPivo schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:13:
[...]
Je kan ook je meter gaan uitlezen? Geeft je nog veel meer inzichten.
EDIT
Ander topic was beter, hopelijk nu niet teveel rommel veroorzaakt ;-)
Ander topic was beter, hopelijk nu niet teveel rommel veroorzaakt ;-)
[ Voor 94% gewijzigd door the noise op 01-09-2022 10:38 ]
@the noise Waarschijnlijk zit je hier in het verkeerde topic, hier gaat het in eerste instantie om het energieverbruik en niet om de tarieven.
Je kan beter in het topic "Energieleveranciers aanbiedingen topic" je vraag stellen.
P.S.: Waarschijnlijk heb je een vrij hoog energieverbruik, dat wel.
Je kan beter in het topic "Energieleveranciers aanbiedingen topic" je vraag stellen.
[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 01-09-2022 10:36 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ja, inderdaad. Ik zal deze verwijderen.dunklefaser schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:32:
@the noise Waarschijnlijk zit je hier in het verkeerde topic, hier gaat het in eerste instantie om het energieverbruik en niet om de tarieven.
(vrij hoog verbruik, hobbyboer hier van 5ha land wat in de zomer met een 7kw pomp beregend wordt om toch nog wat gras voor de dieren te hebben)
Gezin van 4. Er wordt veel gedoushed door de dames.
Aug 2022
Stroom gebruik: 191 kWh
Stroom terug geleverd: 493 kWh
Gas: 19,7 m3
Redelijk vaak de airco aan gehad begin deze maand.
Aug 2022
You only live once, so enjoy the ride.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Isolatie? Heb je jouw huis dan verwarmd met gas in augustus?DennusB schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:01:
[Afbeelding]
Best prima volgens mij, zijn maar met z'n 2en, huis uit 2018 (goede isolatie dus)!
Nee, maar ik bedoel dat we de warmte er ook goed door kunnen buitenhouden en ik dus geen airco nodig heb. Gasverbruik is uiteraard warm water.Rocketman schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:17:
[...]
Isolatie? Heb je jouw huis dan verwarmd met gas in augustus?
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Veel zeg, hoe is dat in de winter? Weet niet wat je verwacht te betalen straks?worldfastest schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:58:
Gezin van 4. Er wordt veel gedoushed door de dames.
Aug 2022
Valt wel mee toch? Ik zit zonder verwarming op 14 m3 gas per maand in de zomer voor sanitiar-water-gebruik + koken. En dat is volgens mij ver onder het landelijk gemiddelde.Wackmack schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:21:
[...]
Veel zeg, hoe is dat in de winter? Weet niet wat je verwacht te betalen straks?
In dit topic komen natuurlijk vooral lage uitschieters voorbij (bijvoorbeeld met warmtepomp-boiler).

https://www.vastelastenbo...erbruik-in-uw-huishouden/
Dat gezegd hebbende, ga ik me ook eens verdiepen of een warmtepomp-boiler interessant is. Ruimte genoeg in m'n CV hok op zolder, staat ook de MV-box en schoorsteen, en zit aan een buitengevel. En 's zomers kan ik ook wel wat koeling gebruiken. Alleen als we over 1 of 2 jaar verhuizen is het een beetje weggegooid geld... Maargoed, ik verhuis wel naar het juiste topic
Tussenwoning uit 2012, 2 volwassenen 2 kinderen.
Douche WTW
Augustus 2022
Elektriciteit verbruikt normaal: 121 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 118 kWh
Elektriciteit verbruikt totaal: 239 kWh
Gas: 13 m3
Augustus 2021
Elektriciteit verbruikt normaal: 112 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 125 kWh
Elektriciteit verbruikt totaal: 237 kWh
Gas: 9 m3
Totaal September 2021 - Augustus 2022
Elektriciteit verbruikt normaal: 1618 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 1739 kWh
Elektriciteit verbruikt totaal: 3357 kWh
Gas: 763 m3
Douche WTW
Augustus 2022
Elektriciteit verbruikt normaal: 121 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 118 kWh
Elektriciteit verbruikt totaal: 239 kWh
Gas: 13 m3
Augustus 2021
Elektriciteit verbruikt normaal: 112 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 125 kWh
Elektriciteit verbruikt totaal: 237 kWh
Gas: 9 m3
Totaal September 2021 - Augustus 2022
Elektriciteit verbruikt normaal: 1618 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 1739 kWh
Elektriciteit verbruikt totaal: 3357 kWh
Gas: 763 m3
|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||
Ik heb het geluk nog een oud vast contract te hebben dus betaal nog de oude tariefen. Maar geschat jaar verbruik gas is 1300 m3. Met electra zou ik ongeveer op 0 moeten komen (verbruik rond de 4500 - 5000 en zonnepanelen zouden ook zoiets moeten opleveren.)Wackmack schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:21:
[...]
You only live once, so enjoy the ride.
Beide heel relaxed, geen stress voor de winter, gelukkigworldfastest schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:41:
[...]
Ik heb het geluk nog een oud vast contract te hebben dus betaal nog de oude tariefen. Maar geschat jaar verbruik gas is 1300 m3. Met electra zou ik ongeveer op 0 moeten komen (verbruik rond de 4500 - 5000 en zonnepanelen zouden ook zoiets moeten opleveren.)
Woon hier in een gasloze wijk dus geen gas. Wel stadsverwarming, dat valt nog mee per maand. €200,- voor een gezin met jongen kinderen. Sinds een half jaar zonnepalen. Zou 250e per maand betalen maar ontvang nu maandelijks €60,- terug.
Ik zou niet te vroeg juichen januari worden de nieuwe tarieven vastgesteld voor stadswarmte, ik verwacht op zijn minst een verdubbeling van de warmtetarieven en waarschijnlijk een stuk meer.Wackmack schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:47:
[...]
Beide heel relaxed, geen stress voor de winter, gelukkig![]()
Woon hier in een gasloze wijk dus geen gas. Wel stadsverwarming, dat valt nog mee per maand. €200,- voor een gezin met jongen kinderen. Sinds een half jaar zonnepalen. Zou 250e per maand betalen maar ontvang nu maandelijks €60,- terug.
Mede daarom gaat de stadsverwarming hier aankomende seizoen in slaapstand, SWW stap ik over op een boiler, verwarmen deed ik al volledig met een airco.
Gezien vastrecht maar 20 euro per maand is hou ik de aansluiting voorlopig aan voor backup
[ Voor 16% gewijzigd door revolution-nl op 01-09-2022 11:56 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/JxZG4bkrn9e2Bva5S7JwtFQo.png?f=user_large)
155 kWh
-371 kWh
Beneden appartement op de hoek. 50 m2. Het lange douchen van mijn vriendin maar eens een halt toeroepen..
[ Voor 3% gewijzigd door boostie op 01-09-2022 12:04 ]
Dat is zeker niet veel. Wel als je het vergelijkt met mensen die er een sport van maken om zo weinig mogelijk te gebruiken, maar dat is zeker niet de standaard.Wackmack schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:21:
[...]
Ja, dat effect heb ik ook met mijn goed geïsoleerde woning, maar na een aantal dagen hitte warmt de boel binnen toch op naar onaangename temperaturen en het duurt daarna heel lang voordat die warmte het huis verlaat.DennusB schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:18:
[...]
Nee, maar ik bedoel dat we de warmte er ook goed door kunnen buitenhouden en ik dus geen airco nodig heb. Gasverbruik is uiteraard warm water.
Even afwachten ja. Er zijn verschillende buurtbewoners die bezig zijn om een wamtepomp te laten plaatsen en kijken naar afsluiting. Volgens mij is dat laatste nog aardig lastig.revolution-nl schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:50:
[...]
Ik zou niet te vroeg juichen januari worden de nieuwe tarieven vastgesteld voor stadswarmte, ik verwacht op zijn minst een verdubbeling van de warmtetarieven en waarschijnlijk een stuk meer.
Mede daarom gaat de stadsverwarming hier aankomende seizoen in slaapstand, SWW stap ik over op een boiler, verwarmen deed ik al volledig met een airco.
Gezien vastrecht maar 20 euro per maand is hou ik de aansluiting voorlopig aan voor backup
Volgend jaar krijg ik ook airco. Verwarmen met de airco is inderdaad slim.
NVT
[ Voor 111% gewijzigd door IvoB2 op 04-01-2023 17:45 ]
Situatie
4 personentussenwoning EPC 0.55 (oorspronkelijk 0,85)
165m2 BVO - 146m2 woonoppervlak - 499 m3
158m2 afgifteoppervlak gevel/dak
92 m2 gevel waarvan 33 m2 raamoppervlak
66 m2 dak waarvan 12 m2 glazen dak (HR++ dakbeglazing)
Stadsverwarming
Vraaggestuurde zoneventilatie Co2 en vocht 3 zones
6 kWp PV
Verbruik |Augustus
SWW 0,621 GjElectra
832 kWh geproduceerd
235 kWh direct verbruikt
597 kWh geëxporteerd
215 kWh geïmporteerd
450 kWh verbruikt
384 kWh netto geëxporteerd
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Hoekwoning, 145m2, 4 personen, all electric
Quooker, warmtepomp, 7,5m2/400l zonneboiler, 6,3kWp PV
Per half augustus nieuwe warmtepompdroger & wasmachine. Scheelt weer wat met 15 jaar oude meuk.
Electra import: 282,7kWh
Electra expert: 578,6kWh
Electra opwek: 851kWh
Netto verbruik: 555,1kWh
Auto: 143kWh
SWW: 0kWh (Solarpompje meet ik niet ;-))
Nog 1 maand en dan komt de jaarrekening. Voorspelling (calculatie) komt uit op +- netto 9000kWh verbruik; wat toch allemaal met de opbrengst en alle kortingen en lage kWh prijs (15ct) een teruggave van €1000.- (betalen 92€ p/m) dus eigenlijk €100.- aan jaarkosten
Heb net een bestelling geplaatst van nog eens 6375Wp aan panelen - komt het totaal op 12.675kWp met een simulatie opbrengst van 11.000kWh - hebben we wat marge (mix van zuid, west & noord)
Quooker, warmtepomp, 7,5m2/400l zonneboiler, 6,3kWp PV
Per half augustus nieuwe warmtepompdroger & wasmachine. Scheelt weer wat met 15 jaar oude meuk.
Electra import: 282,7kWh
Electra expert: 578,6kWh
Electra opwek: 851kWh
Netto verbruik: 555,1kWh
Auto: 143kWh
SWW: 0kWh (Solarpompje meet ik niet ;-))
Nog 1 maand en dan komt de jaarrekening. Voorspelling (calculatie) komt uit op +- netto 9000kWh verbruik; wat toch allemaal met de opbrengst en alle kortingen en lage kWh prijs (15ct) een teruggave van €1000.- (betalen 92€ p/m) dus eigenlijk €100.- aan jaarkosten
Heb net een bestelling geplaatst van nog eens 6375Wp aan panelen - komt het totaal op 12.675kWp met een simulatie opbrengst van 11.000kWh - hebben we wat marge (mix van zuid, west & noord)
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Wij douchen wat minder en korter dan voorheen.victor1701 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:01:
[...]
Koken doen wij 9 van de 10 keer electrisch.
Wij hebben een slowcooker en daar kan je bijna alles in klaar maken.
Normaal zaten we op 10 m3 in de zomermaanden door wat minder te douchen zitten we nu op 7 m3.
We zijn echter een aantal dagen niet thuis geweest waardoor deze maand minder gas
2250 WP Zuid PVoutput
Situatie
Hoekwoning EPC 0.4Stadsverwarming (alleen SWW en back-up verwarming, verwarming NIET gebruikt)
Verwarming primair met L/L WP
3.5kW L/L WP BGG
3.5kW L/L WP Zolder
10kWp PV
Douche WTW
2x EV
Augustus 2022
Totaal verbruikt: 884kWhTotaal opgewekt: 1204kWh
Verbruik SWW: 0.35Gj
Specifiek
Verbruik laadpaal: 403kWh
Verbruik L/L WP: 194kWh
Zonnestroom direct verbruikt 44%
Zonnestroom vs verbruik 136%
Aandeel duurzame energie verbruikt 75%
Totaal 2022
Totaal verbruikt: 6195WhTotaal opgewekt: 7593kWh
Verbruik SWW: 4.2Gj
Specifiek
Verbruik L/L WP: 645kWh
Zonnestroom direct verbruikt ↑39%
Zonnestroom vs verbruik ↑123%
[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 01-09-2022 21:20 ]
400 m3 all elektriciteit rijtjeshuis in de randstad 4 personen, 11kWp aan pv, warmtepomp en boilers.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0dPOtUqIR1fKhbEBCTg6urUD.jpg?f=user_large)
ik zat ook aan douche wtw te denken maar vroeg me af dat wel rendabel is als je max 5 min onder de douche staat. Werkt dat ook goed bij korte douches? Ben benieuwd.revolution-nl schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:03:Situatie
Douche WTW
In januari ga ik een warmtepomp boiler met split unit plaatsen en wellicht ook nog een douche WTW. Waarom januari. Ik werk bij de overheid en vanaf dan kan ik mijn thuiswerkvoorziening voor verduurzaming van mijn huis gebruiken. (kantoor was al ingericht dus) Dat is € 1500,- en de WP boiler split unit kost € 1.650 na subsidie. Plaatsing doe ik zelf. Alleen inbedrijfstelling door een erkend bedrijf.
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Ik heb een hr ketel uit 2013 en mijn ketel heeft tijdens de vakantie (was ik dus weg en alles uit) precies 1.2m3 per week verbruikt. De comfort stand staat overigens uit
Ik dacht eerst dat t normaal was maar nu ik sommige posts lees begin ik wel te twijfelen of die 4.8m3/maand “sluipverbruik” normaal is. Iemand enig idee?
Gaslek vermoed ik niet ivm het “pulserende” karakter
Ik dacht eerst dat t normaal was maar nu ik sommige posts lees begin ik wel te twijfelen of die 4.8m3/maand “sluipverbruik” normaal is. Iemand enig idee?
Gaslek vermoed ik niet ivm het “pulserende” karakter
/f/image/JfDufuM8miwbTAfZtMu9o4F3.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door laurens0619 op 02-09-2022 00:49 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
Heb jij een zonneboiler ?laurens0619 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 00:41:
Ik heb een hr ketel uit 2013 en mijn ketel heeft tijdens de vakantie (was ik dus weg en alles uit) precies 1.2m3 per week verbruikt. De comfort stand staat overigens uit
Bij Nefit zorgt een zonneboilersensor er voor dat je de comfortstand niet kan uitzetten.
Ik heb bij die sensor een draadje losgetrokken.
SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West) en Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M