Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20
FD2 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 00:53:
[...]

Heb jij een zonneboiler ?
Bij Nefit zorgt een zonneboilersensor er voor dat je de comfortstand niet kan uitzetten.
Ik heb bij die sensor een draadje losgetrokken.
Nee die heb ik niet (gaat overigens om intergas kompakt HR)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

comfortstand voor het warmwater misschien? die staat uit zeg je al.

[ Voor 27% gewijzigd door Marzman op 02-09-2022 07:35 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-06 12:37
Gezin van 4 volwassen
Hoekhuis (huur) bouwjaar 1979

Augustus 2022
Elektra 118 kWh
Gas 7 m3

8 zonnepanelen
teruglevering -277 kWh

We koken normaliter op gas maar hebben een mobiel inductiekookplaatje gekocht bij Ikea. De afgelopen zomer maanden hier veel gebruikt van gemaakt om buiten eenpansmaaltijden op te bereiden. Wellicht in de toekomst zelf maar overstappen op inductie dan te wachten op de woningbouwvereniging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-06 14:56
laurens0619 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 00:41:
Ik heb een hr ketel uit 2013 en mijn ketel heeft tijdens de vakantie (was ik dus weg en alles uit) precies 1.2m3 per week verbruikt. De comfort stand staat overigens uit

Ik dacht eerst dat t normaal was maar nu ik sommige posts lees begin ik wel te twijfelen of die 4.8m3/maand “sluipverbruik” normaal is. Iemand enig idee?

Gaslek vermoed ik niet ivm het “pulserende” karakter

[Afbeelding]
Zal toch dubbel checken of de comfort stand inderdaad uitstaat. Tijdens mijn vakantie heeft die van mij 0m3 verbruikt. Of heb je een lekkende warme kraan/thermostaatkraan?

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
worldfastest schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:45:
[...]

Zal toch dubbel checken of de comfort stand inderdaad uitstaat. Tijdens mijn vakantie heeft die van mij 0m3 verbruikt. Of heb je een lekkende warme kraan/thermostaatkraan?
Ja ga ik doen.
Vanochtend kreeg ik de klacht "kniepert wat heb je gedaan, zet die CV terug de douche is koud" :+
Schijnbaar had ik het menu niet goed afgesloten in de ketel oid want hij gaf geen warm water meer. Was overigens ook terug te zien in het verbruik, hele nacht 0 verbruik.

Ach heb ik iig het gaslek uitgesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-06 14:56
laurens0619 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:10:
[...]

Ja ga ik doen.
Vanochtend kreeg ik de klacht "kniepert wat heb je gedaan, zet die CV terug de douche is koud" :+
Schijnbaar had ik het menu niet goed afgesloten in de ketel oid want hij gaf geen warm water meer. Was overigens ook terug te zien in het verbruik, hele nacht 0 verbruik.

Ach heb ik iig het gaslek uitgesloten
Kan ook zijn dat je nu inderdaad de comfort stand hebt uitgezet? Het duurt dan een stuk langer voordat de douche warm wordt. Hier werd ook eerst gevraagd of het warme water niet werkte omdat de souche koud was toen ik comfort stand had uitgezet.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
worldfastest schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:23:
[...]

Kan ook zijn dat je nu inderdaad de comfort stand hebt uitgezet? Het duurt dan een stuk langer voordat de douche warm wordt. Hier werd ook eerst gevraagd of het warme water niet werkte omdat de souche koud was toen ik comfort stand had uitgezet.
Ja daar hoopte ik eerst ook op. Maar na een 4m wachten bij de wastafel en alleen ijskoud water krijgen bleek dat het niet te zijn :P Ketel stond gewoon uit. Mijn vriendin had uiteindelijk maar koud gedouched. Wel zuinig maar liever dan maar wat verbruik dan een chagarijnige vriendin aan de ontbijttafel.

Morgen even kijken wat homewizard zegt over het gebruik. Iedereen al bedankt voor het meedenken iig :)

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 02-09-2022 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:36
Rijtjeshuis 50-er jaren.
2 personen waarvan 1 altijd thuis.
Inmiddels volledig electrisch.

Maand augustus:
Pv opbrengst totaal 451,2 kWh
Teruggeleverd aan Greenchoice 323 kWh
Maakt eigen verbruik pv van 128,2 kWh

Afname van Greenchoice 121 kWh, plus het eigen verbruik maakt dat een totaal verbruik voor deze maand van 249,2 kWh.

Daarvan is:
Airco 67 kWh waarvan 5 stand by
SWW, Wpb (23,8) + E-boiler (25) maakt 48,8 kWh
Koel/vriezer 25,3 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peternator
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-06 19:30

peternator

Shoop da whoop.

Rijtjeshuis (110m2) uit 1969 niet bijzonder geïsoleerd (alleen jaren 80 dubbelglas en mogelijk nog wat gevelisolatie uit het jaar tang).

2 volwassenen en 2 kids (8 en 12)
2 a 3 dagen in de week op kantoor.

Verwarming en sww op gas
3550wp PV installatie op zuid

Augustus 2022 (waarvan 2 weken weg):
Stroom van net: 77kwh
Opwek: 542kwh
Direct gebruik PV: 98,96kwh
Totaal verbruik stroom: 175,96kwh
Teruglevering: 444kwh
Gas: 7,16 m3

Leuk voor de vergelijking met augustus 2021 (toen nog geen PV installatie, maar ook twee weken vakantie):
Stroom van net: 227kwh (mobiele airco vaker aangehad)
Gas: 9,24m3

Al met al erg blij met m'n panelen. Zou graag voor de wintermaanden minder gas willen verstoken. Zit nu op ~1300m3 op jaarbasis waarvan 80% naar de verwarming gaat.

Daarom nu eerst maar (niet de middelen om meer te investeren atm) een 2500 watt elektrische convector kachel gehaald om de woonkamer bij te verwarmen en kleine convectors voor de kinderkamers. Kijken of we het gasverbruik daarmee naar beneden kunnen krijgen. Ik weet dat het absoluut niet de meest efficiënte vorm van verwarmen is maar met een 500kwh overschot vanuit de PV, lage terugleververgoeding van 9 cent en 2,70 per m3 gas kan ik beter eerst die 500kwh 'opfakkelen'.

[ Voor 25% gewijzigd door peternator op 02-09-2022 15:05 ]

Meshify Beast: Ryzen 7 5700X3D - Radeon RX 7900GRE 16GB - B550 AORUS PRO AC - 32GB Kingston FURY Beast DDR4-3200 - Kingston A2000 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:24
Mijn nieuwe tarieven zijn bekend: Nu gaan wij over op variabel en elke maanden nieuwe tarieven.

Nieuwe tarieven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHrroMwJ7WTkfI8pBpQhO1G-7DE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pG6LMYhTZ7XbS4xNq6VtXYKE.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kom met mijn huidige verbruik op totaal per jaar uit: €1.282,89 euro per jaar dit is met gas en stroom en vast leveringskosten per maand €106,90,- (terwijl ik tot heden €37,- moest betalen) ik betaal zelf deze nieuwe periode €300 per maand (om niet met verassingen te komen te staan) aan voorschot voor oktober 2022 tot september 2023.

Ik wacht nu op mijn jaarnota 2021/2022.

Schatting: Verbruik op basis van tweepersoonshuishouden

Stroom:
Dal: 647 kWh
Normaal: 471 kWh

Gas:
231kuub m3

Tarieven tot heden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fl1QB5UoQKUnIlDv-P9nRP2WflU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U3krlxLgnO26DAA1w8PM6EpO.jpg?f=fotoalbum_large

Wij stoken het gehele jaar niet (Nieuwbouw woning 2010 en wonen 65m2 totaal) De was doen wij op 30-graden Eco-stand, de vaatwasser op 50-graden ECO-STAND als wij die al gebruiken. Drogen gebruiken wij niet meer standaard. Als wij niet thuis zijn zetten wij alles uit door 1 druk op de knop, behalve onze koel-vriescombinatie deze staat het gehele jaar aan en is A++. Verder hebben wij overal LED lampen 6watt Pharox behalve de woonkamer deze is 10.5Watt van Philips en beiden nachtkastjes 4W van de IKEA.

Tijdens het douchen zetten wij de kraan uit tijdens het wassen om verspilling tegen te gaan.

Plannen: Mogelijk gaan wij onze gasfornuis van Siemens met oven vervangen door een Bosch elektriciteit inductie kookplaat met oven om gas te besparen. Wij koken niet vaak, mijn vrouw kookt af en toe na haar werk. Voor douchen zijn wij aan het kijken of daar een oplossing voor is. Ik ken iemand die nu een emmer gebruikt bij het douchen en deze vult met koud water en dan vervolgens met warm water, met de elektrische waterkoker op warmt. Dat is heel ingrijpend en of het zal leiden tot minder gasverbruik?

Komende jaar gaan wij op 20-graden onze was doen i.p.v 30-graden

Ik eet op werk vergoeding maaltijd €9,- per dag en ik en mijn vrouw eten vaak buitens huis.

[ Voor 14% gewijzigd door Van der Berg op 03-09-2022 01:28 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 20:14
Van der Berg schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 00:38:
Mijn nieuwe tarieven zijn bekend:

[Afbeelding]

Ik kom met mijn huidige verbruik op totaal per jaar uit: €1.282,89 euro per jaar dit is met gas en stroom en vast leveringskosten per maand €106,90,- (terwijl ik tot heden €37,- moest betalen) ik betaal zelf deze nieuwe periode €300 per maand (om niet met verassingen te komen te staan) aan voorschot voor oktober 2022 tot september 2023.

Ik wacht nu op mijn jaarnota 2021/2022.

Schatting:

Stroom:
Dal: 647 kWh
Normaal: 471 kWh

Gas:
231kuub m3

Wij stoken het gehele jaar niet en was doen wij op 30-graden Eco-stand, de vaatwasser op 50-graden ECO-STAND als wij die al gebruiken. Drogen gebruiken wij niet meer standaard. Als wij niet thuis zijn zetten wij alles uit door 1 druk op de knop, behalve onze koel-vriescombinatie deze staat het gehele jaar aan en is A++. Verder hebben wij overal LED lampen 6watt Pharox behalve de woonkamer deze is 10.5Watt van Philips en beiden nachtkastjes 4W van de IKEA.

Tijdens het douchen zetten wij de kraan uit tijdens het wassen om verspilling tegen te gaan.

Plannen: Mogelijk gaan wij onze gasfornuis van Siemens met oven vervangen door een Bosch elektriciteit inductie kookplaat met oven om gas te besparen. Wij koken niet vaak, mijn vrouw af en toe kookt ze na werk. Voor douchen zijn wij aan het kijken of daar een oplossing voor is. Ik ken iemand die nu zelfs een emmer gebruikt bij het douchen en met warm warmer uit de elektrische waterkoker op warmt. Dat is heel ingrijpend en of het zal leiden tot minder gasverbruik?
Blijkbaar vind je zuinig zijn (extreem) belangrijk, maar als je die €200 per maand die je nu te veel betaalt 'voor het geval dat' zou investeren, zou je echt een flink rendement kunnen maken op lange termijn...

The devil is in the details.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Mijn nieuwe tarieven zijn bekend: Nu gaan wij over op variabel en elke maanden nieuwe tarieven.

Waarom betaal je in hemelsnaam drie keer meer voorschot dan je verbruik? Je bent toch de bank van je energieleverancier niet?
Je kent de prijzen en je verbruik dus verrassingen zijn uitgesloten. Je kan ook altijd een extra buffer op eigen bankrekening aanleggen.
Wanneer je leverancier dan onverhoeds de boeken neerlegt moet de curator achter het geld aan en niet jij (als je er dan al ooit iets van terugziet want je bent dan een achtergestelde schuldeiser).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-06 13:12
Hahn schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 00:42:
[...]

Blijkbaar vind je zuinig zijn (extreem) belangrijk, maar als je die €200 per maand die je nu te veel betaalt 'voor het geval dat' zou investeren, zou je echt een flink rendement kunnen maken op lange termijn...
IvoB2 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 08:36:
[...]

Waarom betaal je in hemelsnaam drie keer meer voorschot dan je verbruik? Je bent toch de bank van je energieleverancier niet?
Je kent de prijzen en je verbruik dus verrassingen zijn uitgesloten. Je kan ook altijd een extra buffer op eigen bankrekening aanleggen.
Wanneer je leverancier dan onverhoeds de boeken neerlegt moet de curator achter het geld aan en niet jij (als je er dan al ooit iets van terugziet want je bent dan een achtergestelde schuldeiser).
Verspilde moeite. Dit wordt hem elke keer verteld en hij doet er toch niks mee. 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door GermanPivo op 03-09-2022 08:39 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ok. eerste keer dat ik ze lees. Vond het al heel vreemd.
Hier in Vlaanderen doet iedereen alle moeite van de wereld om, vanwege de grote energieleveranciers, onrechtmatig hoge voorschotten te voorkomen en in zuinig NL doen ze dat vrijwillig wanneer het niet gevraagd zou worden. Blijkbaar een uitzonderingsgeval dus.
Hier proberen bepaalde kleine leveranciers nu al extra heffingen op het omvormervermogen in te voeren voor prosumenten (PV-bezitters met een terugdraaiende teller) die nog kunnen salderen. Een beleefde manier om ze te zeggen: "opzouten aub". Dan weet je dat het water ze al tot aan de lippen reikt en het einde nabij is.

Elektriciteitsprijzen die nu nog rond de 28 c€/kWh zijn worden vanaf november al verhoogd (voorspellingen want men gaat nu telkens de rekening opmaken na vervallen maand) naar 75 c€/kWh (16 c€ kosten inclusief) en er zijn al variabele contracten die dan over de 1 €/kWh gaan. Voor sommige verbruikers zal het een oorlogswinter worden.

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 03-09-2022 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik lees jullie reacties en ik waardeer ze. Hoe groot is de kans dat een leverancier in de top 4 grootste failliet gaat? Het waren voornamelijk de kleintjes tot nu toe. Ik moet dus €106,90,- gaan betalen en als ik deze dus op €120 zou zetten komt er geen verassingen uit? Dit jaar moest ik per maand €37 betalen inmiddels heb ik totaal €2400,- aan voorschot betaald. Ik was wel bang maar gelukkig is het goed gegaan.

Ik heb gisteren op YouTube gezien dat AMC toezichthouder nu rekening houdt en meteen ingrijp als het fout dreigt te gaan bij een energiemaatschappij

[ Voor 14% gewijzigd door Van der Berg op 03-09-2022 11:57 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het is jouw rekening dus geen probleem mee dat je liever de rekening van de leverancier spekt dan de eigen rekening.
Dacht eerst dat je dat niet door had maar blijkbaar wel dus je kent de eventuele gevolgen op voorhand.
Zelf zie ik geen enkele reden om meer voorschotten te betalen aan derden dan ik verschuldigd ben. En voor onvoorziene zaken leg ik wel een buffer aan op eigen rekening ipv op die van derden. Mijn energievoorschotten staan sinds 1/1 op nul (ik maak er zelf geen probleem van het eigen energieverbruik en de daaraan gekoppelde prijzen op te volgen) en dat wil ik zolang mogelijk zo houden.
Lijkt mij de logica zelve maar blijkbaar hanteer jij een andere logica. Ieder zijn ding.
De twee uiterste standpunten zijn nu gekend en dan kan ieder daar zijn persoonlijk besluit uit trekken.

On topic vind ik overigens dat je, om zo zuinig te leven en klein te wonen, nog een redelijk hoge energierekening hebt.
Ik ken iemand die nu een emmer gebruikt bij het douchen en deze vult met koud water en dan vervolgens met warm water, met de elektrische waterkoker op warmt. Dat is heel ingrijpend en of het zal leiden tot minder gasverbruik?
Ja, dat gaat leiden tot minder gasverbruik maar meer elektriciteitsverbruik. Toch als je het voorheen met gas deed.
Een liter water opwarmen van temp x tot temp y kost nu eenmaal een redelijk vaste hoeveelheid kWh.
De het te bekomen temperatuurverschil en hoeveelheid is van belang en de wijze waarop je het opwarmt is van belang om de kWh kost te bepalen. Bij een elektrische waterkoker gebeurt dat 1 op 1 en vraagt wel wat tijd als ie maar 2 kW trekt en een liter of 2 kan bevatten.

[ Voor 56% gewijzigd door IvoB2 op 03-09-2022 12:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Energiebedrijven kunnen ook failliet gaan. Ik zou ze niet als bank gebruiken met de huidige energiegekte. Gewoon je voorschot zetten op je verbruik en niks extra en af en toe kijken of het nog klopt lijkt me beter.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Nu online

ZaZ

Tweakers abonnee

Ik zit een beetje te puzzelen. Ik zit bij Vattenfall en wil straks met de nieuwe energieprijzen niet ineens een grote rekening krijgen. Het vaste bedrag wat nu staat ingesteld is €250 per maand.
Mijn gasverbruik is enorm variabel. Zo verbruik ik in de wintermaanden ongeveer 300m3 en in de zomermaanden 100m3. In de grafieken is dat een vloeiende lijn die op en af loopt en zal dus voornamelijk stookkosten zijn ivm de temperatuur buiten.
Stroomverbruik is redelijk stabiel tussen de 600 en 750 kWh per maand.
Nu kijk ik naar de nieuwe tarieven en stroom gaat van € 0,245593 naar € 0,352931 per kWh.
Gas gaat van € 1,476754 naar € 2,020773 per m3.
Dus als ik nou het vaste bedrag met €100 verhoog zit ik toch wel goed?
Ik hoor via via allemaal horrorverhalen van mensen die ineens €600 per maand moeten gaan betalen, maar als het 'maar' €100 meer wordt ben ik gerustgesteld.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Mijn laatste overzicht voordat de jaarnota verschijnt.

Op basis van tweepersoonshuishouden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFHFDDAKFQgSCH46E1MnBgg40Qk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GG4BEiOUi1soE3g5wNnDVejl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik betwijfel of het zin heeft om volledig over te gaan op elektriciteit inductie kookplaat. Die Bosch elektriciteit inductie kookplaat met oven "Bosch HLR390020 - Serie 4 - Vrijstaand inductie fornuis" €769,- of ik neem een 2 pit inductie kookplaat voor €119,-. Momenteel gasfornuis van Siemens met oven

Met de nieuwe gasprijs €2,28 per kuud m3 betalen wij straks voor 11 kuub m3 €25,08,- het zal niet altijd gelijk zijn per jaar gemiddeld €300,96,-.

Vorige maand zaten wij op 15 kuub m3 voor gas:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nSHunNA31r6WQVQH_Gryv_201Do=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f4xb2Rq5Q9qyKWogyew6Prct.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Van der Berg op 03-09-2022 16:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:12

_Arthur

blub

ZaZ schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:53:
Ik zit een beetje te puzzelen. Ik zit bij Vattenfall en wil straks met de nieuwe energieprijzen niet ineens een grote rekening krijgen. Het vaste bedrag wat nu staat ingesteld is €250 per maand.
Mijn gasverbruik is enorm variabel. Zo verbruik ik in de wintermaanden ongeveer 300m3 en in de zomermaanden 100m3. In de grafieken is dat een vloeiende lijn die op en af loopt en zal dus voornamelijk stookkosten zijn ivm de temperatuur buiten.
Stroomverbruik is redelijk stabiel tussen de 600 en 750 kWh per maand.
Nu kijk ik naar de nieuwe tarieven en stroom gaat van € 0,245593 naar € 0,352931 per kWh.
Gas gaat van € 1,476754 naar € 2,020773 per m3.
Ik hoor via via allemaal horrorverhalen van mensen die ineens €600 per maand moeten gaan betalen, maar als het 'maar' €100 meer wordt ben ik gerustgesteld.
100m3 per maand in de zomer en 750 kWh per maand zijn geen kleine getalletjes meer. Tenzij je natuurlijk een mega groot huis hebt met idem gezin. Met 250e/maand voor in de zomermaanden is dat al 162 te weinig.

600*0.35 + 100*2.02 = 412 euro / maand.
750*0.35 + 300*2.02 = 868 euro / maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Nu online

ZaZ

Tweakers abonnee

_Arthur schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:56:
[...]

100m3 per maand in de zomer en 750 kWh per maand zijn geen kleine getalletjes meer. Tenzij je natuurlijk een mega groot huis hebt met idem gezin. Met 250e/maand voor in de zomermaanden is dat al 162 te weinig.

600*0.35 + 100*2.02 = 412 euro / maand.
750*0.35 + 300*2.02 = 868 euro / maand.
Ik heb 4 kinderen dus het is geen klein gezin. Allemaal jongens die als het effe kan hun game pc's aanslingeren. Verder draaien er een aantal minecraft servers 24/7 dus dat zal allemaal wel meetellen.
Het huis is niet supergroot maar wel redelijk groot en het is oud en vrijstaand. Vandaar dat de stookkosten ook redelijk hoog zijn.

Verder hanteert Vattenfall nog wat vaste kosten die in het voordeel zijn met het stroomgebruik
code:
1
2
3
4
Vaste kosten vanaf 1 oktober 2022 per dag per maand per jaar
Vaste leveringskosten € 0,177387 € 5,40 € 64,75
Vermindering energiebelasting € - 2,035552 € - 61,92 € - 742,98
Netbeheerkosten (Liander 3x25) € 0,680378 € 20,69 € 248,34
Dus per maand komt er €5,40 bij, -€61,92 af en €20,69 bij. Oftewel; Er gaat ongeveer €35 vanaf.
Stroom zit vaker rond de 600 dan 750. Dat zijn uitschieters.

Ik had dan in een 'goede' maand 600*0.24=144-35=109 aan stroom
Qua gas was het dan 100*1.47=147

Ik heb wel ergens een rekenfoutje gemaakt ergens denk ik.

De uitschieters betaal je aan het eind van het jaar, maar dat was tot nu toe altijd iets van 1000 ofzo.
Ik wil alleen niet dat het volgend jaar ineens is van "u mag € X-duizend bijbetalen"
Als ik diezelfde maand met nieuw tarief bereken dan kom ik uit op jouw voorbeeld-€35=€377
Oude situatie die maand is €256.
Verschil €121
Mijn €100 per maand is iets te optimistisch dus. Helemaal omdat de uitschieters met gas veel extremer zijn in de toekomst en dat ook terug te zien zal zijn in de eindrekenening.
Ik denk dat ik 'm maar vastzet op €400 per maand

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:46

Termy

valt er nog wat te fragge?

ZaZ schreef op zondag 4 september 2022 @ 00:55:
[...]

Ik heb 4 kinderen dus het is geen klein gezin. Allemaal jongens die als het effe kan hun game pc's aanslingeren. Verder draaien er een aantal minecraft servers 24/7 dus dat zal allemaal wel meetellen.
Het huis is niet supergroot maar wel redelijk groot en het is oud en vrijstaand. Vandaar dat de stookkosten ook redelijk hoog zijn.

Verder hanteert Vattenfall nog wat vaste kosten die in het voordeel zijn met het stroomgebruik
code:
1
2
3
4
Vaste kosten vanaf 1 oktober 2022 per dag per maand per jaar
Vaste leveringskosten € 0,177387 € 5,40 € 64,75
Vermindering energiebelasting € - 2,035552 € - 61,92 € - 742,98
Netbeheerkosten (Liander 3x25) € 0,680378 € 20,69 € 248,34
Dus per maand komt er €5,40 bij, -€61,92 af en €20,69 bij. Oftewel; Er gaat ongeveer €35 vanaf.
Stroom zit vaker rond de 600 dan 750. Dat zijn uitschieters.

Ik had dan in een 'goede' maand 600*0.24=144-35=109 aan stroom
Qua gas was het dan 100*1.47=147

Ik heb wel ergens een rekenfoutje gemaakt ergens denk ik.

De uitschieters betaal je aan het eind van het jaar, maar dat was tot nu toe altijd iets van 1000 ofzo.
Ik wil alleen niet dat het volgend jaar ineens is van "u mag € X-duizend bijbetalen"
Als ik diezelfde maand met nieuw tarief bereken dan kom ik uit op jouw voorbeeld-€35=€377
Oude situatie die maand is €256.
Verschil €121
Mijn €100 per maand is iets te optimistisch dus. Helemaal omdat de uitschieters met gas veel extremer zijn in de toekomst en dat ook terug te zien zal zijn in de eindrekenening.
Ik denk dat ik 'm maar vastzet op €400 per maand
Dus redelijk groot en vrijstaand met hoog verbruik maar je hebt geen zonnepanelen want...? Isoleren en warmtepomp?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Nu online

ZaZ

Tweakers abonnee

Termy schreef op zondag 4 september 2022 @ 00:58:
[...]

Dus redelijk groot en vrijstaand met hoog verbruik maar je hebt geen zonnepanelen want...? Isoleren en warmtepomp?
Zonnepanelen zit ik wel aan te denken. Ik denk dat ik daar een redelijk grote hap uit het stroomgedeelte kan halen. Ik heb ook nog een vrij grote schuur met veel dakoppervlak in elke richting.
Warmepomp heb ik het e.e.a over gelezen maar dan moet je huis vrij goed geïsoleerd zijn. Dat is mijn huis totaal niet. Ik heb geen spouw. Nou ja, de spouw die ik heb is tussen het gips en de stenen en alle ramen vervangen enzo zie ik niet zo zitten. Het was allemaal enkel glas en dat heb ik toen ik hier ging wonen laten vervangen met 'dubbel glas' in enkel glas formaat zodat de kozijnen niet aangepast hoefden worden.

Ik begrijp dat het een beetje raar overkomt misschien, maar ik let niet zo heel erg op de kosten. Ik hou ervan om te leven zoals ik wil en ik zie wel wat het kost. Ik heb collega's die met hun app zitten te kijken hoeveel stroom ze hebben opgewekt met hun panelen en er een sport van maken om alles zo zuinig mogelijk te maken maar daar ligt mijn prioriteit niet.
Nu alleen met de oplopende kosten gaan mijn ogen een beetje open en hoewel ik me er niet superdruk over maak wil ik natuurlijk niet duizenden euros onnodig gaan betalen. Dus ik sta zeker open voor investeringen.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
ZaZ schreef op zondag 4 september 2022 @ 01:16:
[...]
Zonnepanelen zit ik wel aan te denken. Ik denk dat ik daar een redelijk grote hap uit het stroomgedeelte kan halen. Ik heb ook nog een vrij grote schuur met veel dakoppervlak in elke richting.
Warmepomp heb ik het e.e.a over gelezen maar dan moet je huis vrij goed geïsoleerd zijn. Dat is mijn huis totaal niet. Ik heb geen spouw. Nou ja, de spouw die ik heb is tussen het gips en de stenen en alle ramen vervangen enzo zie ik niet zo zitten. Het was allemaal enkel glas en dat heb ik toen ik hier ging wonen laten vervangen met 'dubbel glas' in enkel glas formaat zodat de kozijnen niet aangepast hoefden worden.

Ik begrijp dat het een beetje raar overkomt misschien, maar ik let niet zo heel erg op de kosten. Ik hou ervan om te leven zoals ik wil en ik zie wel wat het kost. Ik heb collega's die met hun app zitten te kijken hoeveel stroom ze hebben opgewekt met hun panelen en er een sport van maken om alles zo zuinig mogelijk te maken maar daar ligt mijn prioriteit niet.
Nu alleen met de oplopende kosten gaan mijn ogen een beetje open en hoewel ik me er niet superdruk over maak wil ik natuurlijk niet duizenden euros onnodig gaan betalen. Dus ik sta zeker open voor investeringen.
Niet zo heel erg letten op de kosten is nogal een understatement, zo te lezen :+

Waar verbruik je bijvoorbeeld 100 m3 gas per maand aan in zomermaanden? Ik woon alleen, maar ik heb sinds mei 18 m3 gas verbruikt. Dus dat is ongeveer 4 m3 per maand. Nu kook ik weinig, dus laten we voor de lol zeggen dat dat dubbel zoveel zou kunnen zijn. Met 4 kinderen en 2 volwassenen zit je op 6 mensen, maken we ervan: 8 m3 per persoon keer 6 mensen. Zitten we nog steeds pas op 48 m3. Jij verbruikt letterlijk ruim 2x zoveel.

Met je nieuwe gasprijzen kan je al €100 per maand besparen door 50 m3 minder gas per maand te gebruiken, dus ik zou eens een middagje inventariseren en mogelijk flink besparen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Nu online

ZaZ

Tweakers abonnee

Hahn schreef op zondag 4 september 2022 @ 01:37:
[...]

Niet zo heel erg letten op de kosten is nogal een understatement, zo te lezen :+

Waar verbruik je bijvoorbeeld 100 m3 gas per maand aan in zomermaanden? Ik woon alleen, maar ik heb sinds mei 18 m3 gas verbruikt. Dus dat is ongeveer 4 m3 per maand. Nu kook ik weinig, dus laten we voor de lol zeggen dat dat dubbel zoveel zou kunnen zijn. Met 4 kinderen en 2 volwassenen zit je op 6 mensen, maken we ervan: 8 m3 per persoon keer 6 mensen. Zitten we nog steeds pas op 48 m3. Jij verbruikt letterlijk ruim 2x zoveel.

Met je nieuwe gasprijzen kan je al €100 per maand besparen door 50 m3 minder gas per maand te gebruiken, dus ik zou eens een middagje inventariseren en mogelijk flink besparen ;)
Ik weet eigenlijk niet zo goed waar het allemaal door wordt gebruikt, ik kan alleen raden.
In het webpanel kan ik zien dat ik in de zomermaanden waar de kachel uitstaat toch zo'n 2m3 per dag verbruik. Dat zal douchen zijn denk ik? Vind ik overigens wel vrij flink want 2m3 is best veel als ik dat visualiseer. Ik kook dan wel op gas, maar als ik met mijn caravan op vakantie ga dan kan ik makkelijk 2 weken koken op 1 zo'n fles en dat is iets van 10 liter, dus 0,1 m3 en dat is in ruim 14 dagen! Verwaarloosbaar lijkt me. De kachel staat uit dus ik zou niet kunnen bedenken waar je anders nog veel gas voor gebruikt. Nou hou ik ervan om niet superkort te douchen maar het is ook niet zo dat ik er een uur onder sta ofzo. Na 10 minuten is het wel klaar.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
ZaZ schreef op zondag 4 september 2022 @ 01:55:
[...]

Ik weet eigenlijk niet zo goed waar het allemaal door wordt gebruikt, ik kan alleen raden.
In het webpanel kan ik zien dat ik in de zomermaanden waar de kachel uitstaat toch zo'n 2m3 per dag verbruik. Dat zal douchen zijn denk ik? Vind ik overigens wel vrij flink want 2m3 is best veel als ik dat visualiseer. Ik kook dan wel op gas, maar als ik met mijn caravan op vakantie ga dan kan ik makkelijk 2 weken koken op 1 zo'n fles en dat is iets van 10 liter, dus 0,1 m3 en dat is in ruim 14 dagen! Verwaarloosbaar lijkt me. De kachel staat uit dus ik zou niet kunnen bedenken waar je anders nog veel gas voor gebruikt. Nou hou ik ervan om niet superkort te douchen maar het is ook niet zo dat ik er een uur onder sta ofzo. Na 10 minuten is het wel klaar.
Daarom zeg ik: inventariseren. Mocht je in je webpanel kunnen zien wanneer je wat verbruikt, dan ben je er snel genoeg achter of het door het douchen komt.

10 liter is overigens geen 0,1 maar 0,01 m3 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Nu online

ZaZ

Tweakers abonnee

Hahn schreef op zondag 4 september 2022 @ 01:57:
[...]

Daarom zeg ik: inventariseren. Mocht je in je webpanel kunnen zien wanneer je wat verbruikt, dan ben je er snel genoeg achter of het door het douchen komt.

10 liter is overigens geen 0,1 maar 0,01 m3 :P
Mijn douche zal duur zijn denk ik. Ik ben bijna een maand weggeweest en het panel laat niets specifiek zien als ik een te oude datum kies, maar als ik terugga naar Juli dan zie ik dat ik rond 20:00 uur al 0,7m3 verbruik. Dat is als de kids gaan douchen. Ik douche meestal in de ochtend en dat is ook al 0,3m3.
Dan heb je nog door de dag heen random spikes die het verbruik aanvullen maar kan ik niet specifiek verklaren. Als mijn gemiddelde douchebeurt al 0,3m3 is, vind ik dat vrij fors. Als ik het vertaal naar een gasfles zou 1 douchebeurt 3 gasflessen zijn? Ter vergelijking: Ik heb een pizzaoven op gas en die brandt een aantal uren in de week op 1 fles. Daar doe ik een paar maanden mee.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:39
ZaZ schreef op zondag 4 september 2022 @ 02:20:
[...]

Mijn douche zal duur zijn denk ik. Ik ben bijna een maand weggeweest en het panel laat niets specifiek zien als ik een te oude datum kies, maar als ik terugga naar Juli dan zie ik dat ik rond 20:00 uur al 0,7m3 verbruik. Dat is als de kids gaan douchen. Ik douche meestal in de ochtend en dat is ook al 0,3m3.
Dan heb je nog door de dag heen random spikes die het verbruik aanvullen maar kan ik niet specifiek verklaren. Als mijn gemiddelde douchebeurt al 0,3m3 is, vind ik dat vrij fors. Als ik het vertaal naar een gasfles zou 1 douchebeurt 3 gasflessen zijn? Ter vergelijking: Ik heb een pizzaoven op gas en die brandt een aantal uren in de week op 1 fles. Daar doe ik een paar maanden mee.
0,3 m3 = 300 liter = 30 gasflessen van 10 liter per fles.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nu ja, als al die 6 personen hetzelfde doucheprofiel hebben sta je al bij al al ruim een uur onder de douche per dag. Als dat dan nog lekker heel warm is spreken de kosten voor zichzelf.
Nu ja, meten is weten.

Zo zie je maar weer dat het individueel profiel veel bepaalt.
Waarschijnlijk hebben wij het tegengestelde profiel van jullie gezin :)
Wij (nu ja ik) meten zowat alles wat er te meten is. Leven - volgens onze normen - ook comfortabel maar geld langs ramen en deuren buitengegooien omdat het er toch ligt vinden we dan weer sneu.
Maar zoals je schrijft, ieder zijn ding.

Ik noem het een hobby die geen geld kost. Anderen zullen het dan weer eerder een afwijking noemen.
(Of komt het door dat kwart Hollands bloed? :) )

[ Voor 58% gewijzigd door IvoB2 op 04-09-2022 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• postbus2000
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-05 11:18
Bravertal schreef op zondag 4 september 2022 @ 07:54:
[...]

0,3 m3 = 300 liter = 30 gasflessen van 10 liter per fles.
volgens mij werkt dat niet zo. De gasdruk is in mbar. in een gasfles van 30 l zit doorgaans meer dan 30 bar.
30 liter gas bij 30 bar is 900 liter bij 1 bar EN gasdruk thuis is milibars max 30 mbar geloof ik. Ik weet niet wat de normalisatie druk is dus zal niet verder gaan "rekenen" maar zoals jij rekent klopt niet volgens mij.

even 5 minuten douchen is echt niet zoveel gas als jij stelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:58

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bravertal , @postbus2000 & @ZaZ Voor zover ik weet zit in de meeste camping-gasflessen (ik neem aan dat het hierover gaat) een mengsel van propaan en butaan. (In de winter meer propaan dan in de zomer).
Dit gasmengsel is bij de gebruikelijke binnendrukken voor het grootste gedeelte vloeibaar.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:07

Gerco-M

mijn tornado res.

ZaZ schreef op zondag 4 september 2022 @ 01:16:
[...]

Als je er niet zoveel mee bezig wilt zijn is de makkelijkste oplossing kwa stroom om gewoon alle dakvlakken vol te leggen met zonnepanelen. “Teveel” panelen bestaat niet meer. En heeft altijd rendement. Als je het toch wel kan investeren, gewoon doen.

Kwa verwarming, een slecht geisoleerde woning is inderdaad een uitdaging om te verwarmen met warmtepompen, maar zeker wel mogelijk. Ruim dimensioneren en je komt al een aardig eind. Of hybride gebruiken. Als je een airco systeem (L/L WP) laat installeren kan je daarmee ook verwarmen EN lekker koelen in de zomer. Met een combinatie van L/L en L/W kom je zowiezo een heel eind lijkt me. Voor SWW evt een WPB. En als het allemaal draaid op de PV ben je kwa energiekosten ook al praktisch klaar.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:07

Gerco-M

mijn tornado res.

Mijn energieverbruik en opwek in Augustus.
Vrijstaande villa 1000 m3 van 1969,redelijk geisoleerd. Bezig met verder naisoleren zolder. All electric

PV opwek 2014 kwh
Gebruik 1084 kwh
direct verbruik 661 kwh
net afname 423 kwh

SWW (75 kwh totaal E-boilers )
Tesy 80L douchen 44 kwh
Quooker 23 kwh
badkamer 8 kwh

Koelen (469 kwh totaal)
Multisplit slaap + kantoor + hobby 256 kwh
werkkamer kelder (overdag 18C) 120 kwh
woonkamer 93 kwh

Ja dit is wat veel voor koelen denk ik, ik merk wel dat nu met betere isolatie de warmte in het huis komt, en er gewoon blijft hangen. Heb alleen mechanische ventilatie. En we doen niet actief de hele dag ramen open / ramen dicht enzo. Hebben een hekel aan muggen ;)

Ik betaalde maandelijks nog E74 maar nu de eerste volledige PV jaar afrekening gekregen en met 2000 kwh over krijgen we E992 terug en werd het maand bedrag verlaagd naar E34. En ik kon deze nog verder verlagen naar E6! Heeeeeel blij met de investering in PV en L/L die ons nu “redden” in deze dwaze tijden.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:01

Wailing_Banshee

You're Next

ZaZ schreef op zondag 4 september 2022 @ 01:55:
[...]

Wij gebruiken zo'n 0,25m3 per week aan gas voor koken en 0,3m3 gas per dag voor douchen (dat is z'n 5 tot 10 minuten, nooit precies getimed). Als je met z'n 6'en bent en iedereen elke dag zou douchen, klopt die 2m3 per dag wel . Geld besparen zou dan betekenen dat je gewoon zegt dat niet iedereen iedere dag mag douchen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos52
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-01-2024
AUGUSTUS 2022
situatie:
vrijstaande woning, open ligging, bouwjaar 2016, inhoud ca. 1000 m3, 2 bouwlagen met plat dak, all electric, 2 pers. huishouden, beide thuis, binnentemp. 21 – 22 gr. C. (gehele huis)
verwarming/huishoudelijk warm water:
water/water warmtepomp NIBE F1155-6, zonneboiler WOLF Topson met 2 x 2.1 m2 plaatcollector en buffervat 300 ltr.
ventilatie:
balanssysteem met WTW Helios KWL 500
PV system:
4200 Wp, orientatie ZZO 160 gr., hellingshoek 15 gr.

Data Aug. 2022 (Sept. 2021 t/m Aug. 2022)
E-net:
Afgenomen 163 kWh (3614)
Teruggeleverd 512 kWh (3661)
Netto verbruik -/- 350 kWh (-/- 47)

PV system:
Opgewekt 732 kWh (5464)
Teruggeleverd 512 kWh (3661)
Eigen verbruik 220 kWh (1803)

E verbruik bruto (netlevering 163 kWh + eigen verbr. PV 220 kWh) = 383 kWh (5417 kWh)
Verbruik is incl. ca. 500 kWh/jaar voor opladen E-auto.

Zelfvoorzienendheid op jaarbasis (PV eigen verbr. 1803 / bruto verbruik 5417) = 33 %.

[ Voor 0% gewijzigd door jos52 op 05-09-2022 11:52 . Reden: correctie teruglevering jaarbasis ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 13:45

BertV

Handgemaakt

ZaZ schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:53:
Waarom is dat sparen bij de energiemaatschappij zo belangrijk?
Het is geen bank, en je bent zo te lezen serieus genoeg om het zelf te doen:
Je kunt ook zelf het bedrag opzij zetten.

De inschatting van de energiemaatschappij is de juiste als je van plan bent net zoveel te stoken als je deed.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-06 17:25
Situatie
Halfopen bebouwing die sinds dit jaar open geworden is (gebouw ernaast gesloopt). Alleenstaand, WFM en wel wat homelab stuff draaiende. Dak en ramen zijn vervangen/geisoleerd maar de gevel nog niet. Dat zorgt voor zeer hoog gas verbruik in de winter.

Verbruik Augustus
E dag: 115 kWh
E nacht: 113 kWh
Gas: 8 m3.

Het elektriciteitsverbruik is al naar beneden gehaald door servers te consolideren en zuinigere onderdelen maar er valt nog wel wat te winnen. Verder is vooral het thuiswerk een grote slokop. Hier en daar nog een iets ouder toestel (diepvriezer) maar het gros komt toch van de tech.
Vanaf volgend jaar komen er zonnepanelen.

Qua gas, tjah. In Februari het gasverbruik teruggedrongen van 285 in Jan naar 199 in Feb door de termostaat een graad of 2 te laten zakken. Dezelfde oefening zullen we opnieuw moeten maken voor deze winter. Helaas is de grootste winnaar (gevel isoleren) niet zo simpel gezien de hoge kost, administratieve rompslomp EN wachtlijst bij aannemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:33
Jormungandr schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:40:
Situatie
Halfopen bebouwing die sinds dit jaar open geworden is (gebouw ernaast gesloopt). Alleenstaand, WFM en wel wat homelab stuff draaiende. Dak en ramen zijn vervangen/geisoleerd maar de gevel nog niet. Dat zorgt voor zeer hoog gas verbruik in de winter.

Verbruik Augustus
E dag: 115 kWh
E nacht: 113 kWh
Gas: 8 m3.

Het elektriciteitsverbruik is al naar beneden gehaald door servers te consolideren en zuinigere onderdelen maar er valt nog wel wat te winnen. Verder is vooral het thuiswerk een grote slokop. Hier en daar nog een iets ouder toestel (diepvriezer) maar het gros komt toch van de tech.
Vanaf volgend jaar komen er zonnepanelen.

Qua gas, tjah. In Februari het gasverbruik teruggedrongen van 285 in Jan naar 199 in Feb door de termostaat een graad of 2 te laten zakken. Dezelfde oefening zullen we opnieuw moeten maken voor deze winter. Helaas is de grootste winnaar (gevel isoleren) niet zo simpel gezien de hoge kost, administratieve rompslomp EN wachtlijst bij aannemers.
Thuiswerk slokop? Qua verwarming kan ik me dat voorstellen. Maar mijn laptop + beeldscherm zit een beetje tussen de 0,5 en 0,7 kWh per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
Ik zit toch snel aan 250W continue met mijn setup. Desktop, dual screen (waaronder een oude Dell die 60W trekt), active speakers etc. De komende maand maar eens kijken wat er allemaal gedaan kan worden zonder gekke kosten te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Kalentum schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:04:
[...]
Thuiswerk slokop? Qua verwarming kan ik me dat voorstellen. Maar mijn laptop + beeldscherm zit een beetje tussen de 0,5 en 0,7 kWh per dag.
Jormungandr schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:23:
Ik zit toch snel aan 250W continue met mijn setup. Desktop, dual screen (waaronder een oude Dell die 60W trekt), active speakers etc. De komende maand maar eens kijken wat er allemaal gedaan kan worden zonder gekke kosten te doen.
Als ik niet thuis ben, gebruikt mijn systeem 12W.
Als ik thuis werk, dan wordt er zo'n 90W verbruikt. En dat extra verbruik komt van een laptop en twee monitoren. De speakers zijn onderdeel van die 12W.

Dat geheel staat 9 uur per dag aan voor m'n werk (8 uur werken en 1 uur pauze), dus 90Wh per uur = 810Wh per dag wat thuiswerken kost. In de zomer.

In de winter is het iets meer, omdat ik dan nog wel eens mijn warmtemat aan wil zetten, of een kop warme thee wil pakken (quooker). Zeg dat ik gemiddeld 1kWh per dag extra an stoom verbruik (exclusief vloerverwarmingspomp). Ik geloof dat je gemiddeld zo'n 220 dagen per jaar werkt, dus dat zou 220kWh per jaar zijn. En dat klopt wel zo'n beetje, in 2021 hadden we zo'n 600kWh mer verbruikt dan in 2019 (2020 was maar een deel thuiswerken, 2021 volledig). Hier is dus zo'n 450kWh voor extra kosten door laptop en monitor verbruik (2 personen), en de overige 150 kWh door extra verbruik van de warmtepomp. (en het irritantste was dat we die 150kWh net kwijt waren doordat we de pomp net op een temperatuur sensor hadden aangesloten :p)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Ja die oude Dell is dan wel aan vervanging toe. Ik heb trouwens mijn monitor via mijn werkgever en dus geen kosten qua aanschaf.Is dat bij jou niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Kalentum schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:04:
[...]

Idem, thuiswerk resulteert hier ook in een meerverbruik van 510 Wh per werkdag.
Na het vervangen van de powerlines door een accespoint is dat zelfs nog gedaald.
En in het stookseizoen is verwarmen, zoals wij verwarmen, ook geen meerkost bij thuiswerk.
Koelen in de werkruimte is wel een meerverbruik maar hoogstens 10 kWh per maand.
Gezien PV is dat dus als "kost" tegen injectietarief (maand augustus dus 64 c€). :)

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 05-09-2022 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Mijn meterstanden zijn vandaag uitgelezen voor de jaarnota. Periode september 2021 tot september 2022. Ik ben heel benieuwd!

Definitieve meterstanden:
Meterstand elektriciteit
• Stroom Normaal 478 kWh
• Stroom Dal 641 kWh

Totaal samen: 1.119 kWh

Meterstand gas
• Gas 225 m3

Helaas geen zonnepanelen. In 2024 komt er waarschijnlijk zonnepanelen bij ons.

Totaal aan voorschotten betaald: €2400,-

Tarieven uit 2019:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fl1QB5UoQKUnIlDv-P9nRP2WflU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U3krlxLgnO26DAA1w8PM6EpO.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mijn eigen berekening kom ik totaal op €501,58,- incl btw en leveringskosten gas en stroom. We krijgen als het goed is €400 verlichting en BTW van 21% naar 9%

Ik ben benieuwd dus het voordeel is niet €400 maar €825? Van de maatregelen

[ Voor 59% gewijzigd door Van der Berg op 06-09-2022 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postbus2000
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-05 11:18
Prijsverhoging doorgekregen van Vattenfall. Leveringstarief all in gaat omhoog van 0,303009 naar 0,44126.per kW/h.
Dat is een stijging van 0,138257 euro per kW/h. Omgerekend is dat 46.628 %. Bijna 50%.!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bb1MWcEtrHMeAaYYjJMAo6VQA1Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dN5FiBaLExLiomqWf6C5ZA3R.png?f=fotoalbum_large

Ik heb dus alleen electriciteit. Maar bijna 1.5 x de prijs mmmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
postbus2000 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:52:
Prijsverhoging doorgekregen van Vattenfall. Leveringstarief all in gaat omhoog van 0,303009 naar 0,44126.per kW/h.
Dat is een stijging van 0,138257 euro per kW/h. Omgerekend is dat 46.628 %. Bijna 50%.!

[Afbeelding]

Ik heb vanaf 3 september variabele variant. Iedere maand is het weer anders kan omhoog of omlaag. Bij Budget Energie krijg je iedere maand nieuwe tarieven. Per maand.

Dus misschien volgende maand weer lager

Dit zijn de tarieven van mij september:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHrroMwJ7WTkfI8pBpQhO1G-7DE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pG6LMYhTZ7XbS4xNq6VtXYKE.jpg?f=fotoalbum_large

Jij boft nog, lager dan mij

[ Voor 3% gewijzigd door Van der Berg op 06-09-2022 22:19 ]

• IvoB2
postbus2000 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:52:
Dat valt dan nog mee.
Hier gaat vanaf 1 nov de e-prijs maal 3.
Gelukkig wel zonnepanelen en een accu zodat de totaalfactuur - onder de huidige prijsstijging want wordt nu iedere maand bepaald - ongeveer status quo blijft.
Hopelijk doet de EU vrijdag een duit in het zakje.

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 08-09-2022 08:15 ]

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:06
Wij zitten ook bij Vattenfall, tarieven als volgt:

kWh: €0.41
M3: €2.02

Situatie:

Tussenwoning
2 volwassenen, 1 dochter van 9 die de helft vd tijd bij ons woont en een kleintje van 1
142m2
2011
Goed geïsoleerd
Alles LED
Keuken nieuw A++ koelkast, quooker voor warm water.
Vloerverwarming, nooit hoger dan 20 graden gehad. Het idee is om hem op 19 te laten staan als het weer nodig is)
Vrij oude wasmachine, wasrek op zolder.
Huiskamer met veel glas op het zuiden, hierdoor is het snel behaaglijk in de koude maanden.
Sinds juni 2021 12 panelen.

We douchen dagelijks, na sporten nog een keer kort 2 minuten spoelen. Iedereen doucht onder de 10 minuten, ik zelf ongeveer 5 op matige temperatuur.

We hebben niet echt aanpassingen gedaan, doe altijd al een trui aan als ik het een uurtje minder warm heb in de avond, in plaats van de verwarming opstoken bijvoorbeeld.

Waar wel winst zit is de verwarming op zolder, met thuiswerken stook je het hele huis warm en op zolder hangt een kleine radiator voor de hele open ruimte. Nu wordt er niet meer thuis gewerkt dus zal dit wel schelen in de wintermaanden.

Verbruik 2021:

1814 kWh afgenomen (1527 kWh terug geleverd)
716 m3 verstookt

Verbruik 2022 tot nu

-1436 kWh (3041 kWh terug geleverd)
289 m3 (als ik de maanden van vorig jaar er bij op tel voor dit jaar kom ik op 511m3)

We betalen €85 per maand, krijgen al een jaar het voorstel om naar €30 ish per maand te gaan, doen we niet. Ergens ben ik een beetje huiverig voor verassingen....

[ Voor 19% gewijzigd door douwe.nl op 08-09-2022 09:39 ]

• IvoB2
douwe.nl schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:32:
Ergens ben ik een beetje huiverig voor verassingen....
Daar hadden we het al over.
Kortom, je betrouwt jezelf daarin niet en laat dat dan aan je energieleverancier over.

• douwe.nl
  • Laatst online: 19:06
IvoB2 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:20:
[...]

Daar hadden we het al over.
Kortom, je betrouwt jezelf daarin niet en laat dat dan aan je energieleverancier over.
Ik vertrouw mijzelf prima maar vind het wel best zo.

• Van der Berg
Sinds 27 augustus met vakantie en thuis staat voor gasverbruik op 0 m3 (Ik zie dat dagelijks het verbruik via een app en op de site) en voor het stroomverbruik enkel gebruik koel-vriescombinatie A++. Alles staat uit met een stekkerdoos.

September 2022:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1_xJAA79Xik1PiOxAzITQKVKUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RKYrEAAvJIhr5LF8SFRKCptu.jpg?f=fotoalbum_large

Net een mailtje gekregen voor de maand Oktober 2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNzCWTMiUR_ysTFv6NNxgPqP2AM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GslRgxgeYZ2Q9oN6TUk3kNeM.jpg?f=fotoalbum_large

Het wordt duurder zo te zien. Ik had maand september berekend op €106,90,- per maand. September zal heel lag worden wegens de vakantie.

Voor de maand Oktober kom ik uit op €127,40,- stroom + gas + leveringskosten. Berekend aan de hand van mijn meterstanden van opmaak jaarnota (vast contract betaalde ik €37,- per maand dat is een stijging van €90,40,-)

[ Voor 22% gewijzigd door Van der Berg op 08-09-2022 17:20 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:09

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

@Van der Berg

Hoogste tijd om je voorschot bij Budget Energie te verhogen naar minimaal € 500 per maand.
Dat hebben ze hard nodig om de boete van € 1.800.000 te betalen, die de rechter ze opgelegd heeft wegens oneerlijke praktijken jegens hun klanten.
Vrees dat je opgebouwde saldo van afgelopen jaar daar ook naartoe gaat 7(8)7
Fijne energieprovider :( , maar ze zijn wel heel blij met jou als vaste klant/financierder :Y

[ Voor 8% gewijzigd door 964C2 op 08-09-2022 21:47 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

• Hahn
Ik heb een aardig snelle computer (i5 9600K met RTX 2070) en een gigantische monitor (49" superultrawide, wat effectief gezien 2x 27" in één behuizing is), en dat bij elkaar verbruikte 240W als ik Ethereum aan het minen was met m'n GPU, en 100W als ik lichte zaken aan het doen ben, zoals YouTube en surfen.

Als jouw setup 250W verbruikt met normaal huis-, tuin- en keukengebruik, dan moet je makkelijk 100W kunnen besparen met wat slimme upgrades. Met de huidige stroomprijzen kan je daar al 100 tot 150 euro per jaar mee besparen op een werkdag van 8 uur :+

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08-06 19:25
Hahn schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:59:
[...]
… , dan moet je makkelijk 100W kunnen besparen met wat slimme upgrades. Met de huidige stroomprijzen kan je daar al 100 tot 150 euro per jaar mee besparen op een werkdag van 8 uur :+
100W sluipverbruik is ~900 kWh, wat eerder met de huidige prijzen tussen de €500 en €900 is per jaar.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• Hahn
Dat_Doc schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:07:
[...]

100W sluipverbruik is ~900 kWh, wat eerder met de huidige prijzen tussen de €500 en €900 is per jaar.
900 kWh per jaar als je 24 uur per dag, 365 dagen per jaar werkt. Ik had het over 8 uur per werkdag. Wat dus al snel een factor 4 tot 5 scheelt met jouw berekening. En dan kom je dus netjes op €100-150 uit, wat ik al zei.

En ik zei geen 100W sluipverbruik, ik zei 100W verbruik als je 'm normaal gebruikt.

[ Voor 25% gewijzigd door Hahn op 08-09-2022 22:13 ]

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-06 21:08
Vraagje. (Verkeerde topic, dan welke?)

Ik heb 9 zonnepanelen via Enphase en ook nog drie stekker-panelen.
Via P1 monitor lees ik dus de slimme meter af.

Nu pas is mij opgevallen dat er iets niet klopt.

Juni
Enphase: 467,4 kWh
P1: 407,115 kWh

Juli
Enphase: 444,4 kWh
P1: 353,325 kWh

Augustus
Enphase: 455 kWh
P1: 366,530 kWh

Wie zit ernaast? De slimme meter of Enphase?

Hoe kan ik het uitzoeken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08-06 19:25
@Silver7
Niet de slimme meter of enphase zit er naast, maar je denkt zelf verkeerd. Je vergeet rekening te houden met het directe eigen verbruik.

De teruglevering op de p1 is niet hetzelfde al opgewekt vermogen vanuit Enphase

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verbruik is prima dit jaar. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQKOckX-3vmOhftJ4jWcufT53sI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UtAm3UmXXVwcyg8vUrMCAkIw.jpg?f=fotoalbum_large

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-06 21:08
Dat_Doc schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:19:
@Silver7
Niet de slimme meter of enphase zit er naast, maar je denkt zelf verkeerd. Je vergeet rekening te houden met het directe eigen verbruik.

De teruglevering op de p1 is niet hetzelfde al opgewekt vermogen vanuit Enphase
Volgens Vattenfall over de maand juli:
- 353 kWh teruggeleverd
- 145 kWh verbruikt
Netto is 208 kWh

Als ik P1 bekijk:
- 352,325 kWh geleverd
- 144,728 kWh verbruikt
Netto is 207,597 kWh

Hoezo komt Enphase dan uit op 444,4 kWh uit (dat is ook nog exclusief stekkerpanelen)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Silver7 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:27:
[...]

- 353 kWh teruggeleverd
- 145 kWh verbruikt
Netto is 208 kWh

Als ik P1 bekijk:
- 352,325 kWh geleverd
- 144,728 kWh verbruikt
Netto is 207,597 kWh

Hoezo komt Enphase dan uit op 444,4 kWh uit (dat is ook nog exclusief stekkerpanelen)?
Vattenfall leest je meter uit dus dat is het zelfde, maar je verbruik tijdens opwek tijd gaat niet over de meter maar verbruik je gelijk in huis, dus dat meet je niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-06 22:22
Silver7 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:27:
[...]

- 353 kWh teruggeleverd
- 145 kWh verbruikt
Netto is 208 kWh

Als ik P1 bekijk:
- 352,325 kWh geleverd
- 144,728 kWh verbruikt
Netto is 207,597 kWh

De P1 en leverancier zullen het altijd eens zijn als het goed is, dat zijn dezelfde cijfers. Maar wat er wordt opgewekt en wat er door de P1 wordt gezien is niet hetzelfde, daar gaat nog af wat je zelf verbruikt terwijl de PV aan het opwekken zijn. Dus stel de PV produceren overdag 20 kWh, en je gebruikt in die tijd zelf 10kWh dan registreert de P1 10 kWh teruglevering.

Zie het als een emmer water op je dak met een slang naar je slimme meter, alles wat je onderweg aftapt komt er minder bij de meter aan om terug te leveren.

Je echte stroomgebruik is dus wat je opgewekt hebt plus, of in het geval van teruglevering -, de levering.
Dus voor juli 444 - 207 = 237 kWh , plus nog wat de stekker panelen hebben opgewekt.

[ Voor 18% gewijzigd door marcovandam op 08-09-2022 23:46 ]

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob_NL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-03 17:18
Van der Berg schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:29:
Mijn meterstanden zijn vandaag uitgelezen voor de jaarnota. Periode september 2021 tot september 2022. Ik ben heel benieuwd!

Definitieve meterstanden:
Meterstand elektriciteit
• Stroom Normaal 478 kWh
• Stroom Dal 641 kWh

Totaal samen: 1.119 kWh

Meterstand gas
• Gas 225 m3

Helaas geen zonnepanelen. In 2024 komt er waarschijnlijk zonnepanelen bij ons.

Totaal aan voorschotten betaald: €2400,-

Tarieven uit 2019:
[Afbeelding]

Volgens mijn eigen berekening kom ik totaal op €501,58,- incl btw en leveringskosten gas en stroom. We krijgen als het goed is €400 verlichting en BTW van 21% naar 9%

Ik ben benieuwd dus het voordeel is niet €400 maar €825? Van de maatregelen
Is dat per jaar????
Wij zitten met z'n tweeën op een 600kWh per maand en we komen van 750kWh af....
Als ik snacht op de meter kijk heb ik een continue verbruik van 800W zo ongeveer... geen idee waar dat in zou moeten zitten....
Huis is wel voorzien van Fibaro domotica en camerasysteem...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:31
Bob_NL schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 00:26:
[...]

Is dat per jaar????
Als ik snacht op de meter kijk heb ik een continue verbruik van 800W zo ongeveer... geen idee waar dat in zou moeten zitten....
Dan heb je voorlopig nog wel wat te doen... 800W... Dat is 7000 kWh op jaarbasis alleen al aan 'sluipverbruik'.

En ik hier maar puzzelen om mijn huidige sluipverbruik (120W) onder de 100W te krijgen... _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:01
[...]

Is dat per jaar????
800W lijkt mij veel voor domotica en camera's. Moet je dat niet eens uitzoeken?
Uitgaand van een nacht van 8 uur verbruik je terwijl je slaapt dus 30x8x0,8= 192 kWh per maand, bijna 1/3 van je huidige maandverbruik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

GioStyle schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 00:47:
[...]

Dan heb je voorlopig nog wel wat te doen... 800W... Dat is 7000 kWh op jaarbasis alleen al aan 'sluipverbruik'.

En ik hier maar puzzelen om mijn huidige sluipverbruik (120W) onder de 100W te krijgen... _O-
Wij zitten nu op 200W en moet nog eens uitzoeken waar dat vandaan komt... Met 800W sluimerverbruik zou ik echt stekkers uit de muur gaan trekken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-05 15:02
@GioStyle @Wailing_Banshee

Met een koelkast en een nas pc continu aan staan kom je er al zeer snel aan een continu verbruik van 120w.
Als het alleen je koelkast is dan wordt het hoogtijd voor een nieuwe. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:14
Hier net nog eens gekeken op het metertje:

Met motor koelkast(15j oud, koel/vries combi) aan het draaien: 97W

Met koelkast uit: 13W

Dat is dan overdag met alle verlichting uit (alles-uitknop) en zaken die standby nog een heel klein beetje verbruik hebben: l/l warmtepomp, regenwaterpomp, inductiekookplaat.

En ook nog internet via 4G/wifi-ding en nog 4 shelly meetmodules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob_NL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-03 17:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U89PxXdGMT59CBUhTGIWeLimfOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGnxXWoh1RmiwfacdcoOMnOO.jpg?f=fotoalbum_large
Even een gemiddeld verbruik van afgelopen zaterdag via mijn HomeWizard uitgelezen direct van de meter.

Heb inderdaad 2 NASSEN staan, ook snachts tuinverlichting die aanblijft, is echter maar 60 watt in totaal.
Zal savonds eens wat stekkers gaan uittrekken. :? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Ook eens gekeken hoe het 's nachts zit. Bij mij is er vannacht tussen 12 en 6 0,54 kWh verbruikt, dus gemiddeld 90 Watt. Er zijn regelmatige piekjes, dat zal dan wel koelkast en/of vriezer zijn. Tussen de pieken in zit ik op 65 Watt.

Tijdens mijn vakantie had ik dit nog aan:
- CV Ketel
- Raspberry Pi (die is NAS en thuisservertje)
- Omvormer
- Youless
- Ziggo modem
- Fritzbox router (met wifi uit)
- Wat vergeten apparaten (wekkerradio's)
- Lampen op bewegingssensor

Ik had de keuken stroomloos (alle apparatuur uit). In die periode kwam ik op gemiddeld 40 W over de hele dag. Vind ik prima zo.

Wat er buiten mijn vakanties nog extra aanstaat:
- Sonos Beam
- IKEA Symfonisk speakers 3x
- OLED TV
- Wat 'slimme' stekkers
- Koelkast
- Vriezer
- Wifi

[ Voor 14% gewijzigd door Kalentum op 09-09-2022 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

victor1701 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:21:

Met een koelkast en een nas pc continu aan staan kom je er al zeer snel aan een continu verbruik van 120w.
Koel/vries combi, tafelmodel vrieskast, grote vrieskist, NAS, server...

Het laagste verbruik is rond de 200W (tussen 2:00 en 5:00 uur). En ik vermoed dat dat door de koelkast in de keuken komt, het lijkt erop dat hij langere tijd op hoog verbruik blijft staan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qbmoAfxbSxfw5NotPMP0jq4ZT8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/qM1R0A42S8IVxXrnGvNA9Ssb.png?f=fotoalbum_medium

Ik kan niet echt een moment vinden dat hij van korte pieken naar die lange pieken is gegaan, het lijkt heel geleidelijk te zijn gegaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Is dat per jaar????
Jeé, dat kan je toch nauwelijks nog normaal noemen?
Jouw nachtverbruik is bijna 8 keer hoger dan mijn continue normaal dagverbruik en hier is alles elektrisch.
Wat heb je aan een camerasysteem en domotici als het je meer een energie kost dan een inbreker op een nacht kan leegroven? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
victor1701 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:21:

Wat een NAS PC verbruikt weet ik niet en ook niet waarom dat 's nachts zou moeten draaien.
Mijn koel/vriescombinatie in de berging verbruikt per etmaal 486 Wh en de koelkast in de keuken 551 Wh.
Voor de twee toestellen samen is dat dan nog maar een continue gemiddeld verbruik van 43,2 W.
De modem/router/wifi van de provider die continue draait (om metingen te blijven loggen, de accespoints worden 's nachts wel zonder stroom gezet) verbruikt continue 15 W.
Dan zit je aan een 60 W continue verbruik.

Uiteraard komen hier nog enkele kleine continue verbruikers bij. Klokjes op oven en microgolf verbruiken bv
fluctuerend tussen de nul en 0,6 W en daar staat er eentje van continue aan, luchtbewakingsmeetapparatuur continue 1,5W. Niet continue maar noodzakelijk verbruik zijn 2 omvormers (2 tot 18W) en de pomp van warmtepomp slaat om de zoveel uur kort aan, verbruik 30-40W).
Wanneer je geen comfort wil verliezen zit je toch al vlug aan een 80-100 W continue verbruik in een woning.

[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 09-09-2022 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
@Wailing_Banshee

Over mijn koel vries combi maak ik me geen zorgen dat is een AAA model uit 2019. max stroom verbruik 160 killo watt per jaar. Maar mijn zogenaamde nas destop pc gebruikts idle 69 watt. En ja ik heb recent gloednieuwe western digital red schijven erin gestopt. Maar het zijn er wel 8 stuks. Dat tikt toch aan zo'n 3,5 watt per schijf in idle. En ja ik heb het meest zuinige moederbord in gestopt die ik op hardware.info kon vinden maar die toch een intel i7 kan hebben want als ik er achter zit moet ie soms hard werken.

Maar het zijn de vele kleine sluip verbruikers bij mij die ook gezamenlijk aardig wat verbruiken.

3x tp link slimme lampen
2x tp link smart plugs voor gewone led lampen
2x google home minis
1x google home max
1x google chromecast audio
set edifier luidsprekers
ziggo modem
asus wifi router
Televisie
denon av receiver
ziggo next mediabox
Vero 4k plus mediabox
Hp wfi printer

Dit bij elkaar opgeteld dan kom ik uit op 110 watt exclusief koel/vries combi en huis ventilatie. (ik woon in een oude huurflat met huisventilatie/kook afzuigkap) Mijn slimme meter zegt 161 watt eigenlijk best veel moet ik toegeven.

Net even stekker van mijn koel/vries combi eruit getrokken. Dan zegt mijn slimme meter dat ik continu 120 watt verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
[...]

Is dat per jaar????
Ja dat is op basis van 1 jaar verbruik. Wij stoken het hele jaar door niet. De thermostaat heb ik op 4 graden en om niet te laten stoken. Wij wonen in een nieuwbouw appartementje van 65m2 totaal met 1 slaapkamer. Alles is volgens A+++ HR++ ramen enzo alles is goed geïsoleerd. Wij wonen op de vierde verdieping van totaal 7 hoog en zitten precies in het in midden.

Verder tijdens het douchen doen wij bij het wassen steeds de kraan uit, niet alleen om water te besparen, maar ook op gas. Wij doen de was altijd in het weekend op katoen 30-graden Eco-stand en droger-in-1 hebben wij van Bosch deze gebruiken wij bijna nooit en hangen de was op. De vaatwasser, als wij die al gebruiken doen wij altijd op weekends of na 23:00 door de weeks op 50-graden ECO-STAND. In ons woning hebben wij overal LED lampen van Pharox 6W behalve in de woonkamer daar gebruiken wij een 10.5W Philips en op onze nachtkastjes 4W van de IKEA.

Alle apparatuur in onze woning hebben een stekkerdoos en bij niet thuis of niet gebruik staat deze uit met 1 druk op de knop. Onze koel-vriescombinatie van Liebherr A++ met LED heeft zijn eigen stekker.

Enige dat veel kan verbruiken is mijn 55-inch OLED televisie en mijn computer deze heeft een Seasonic Platinum V2 860W voeding. Mijn Logitech Z-5500 (40W) deze is in een 5.1 opstelling opgehangen in de woonkamer en gebruik ik vaak voor de televisie geluid via digitale coaxkabel en 3 stekkers analoog voor de computer. Maar om stroom te besparen gebruik ik een in-ears bij de computer (anders 40W steeds)

Wij hebben een stofzuiger van Miele S5 Power 2200watt. Standaard gebruiken wij 2200watt en altijd in het weekend. Sinds eind Mei hebben wij een Inventum mobiele Airconditioning deze gebruiken wij pas als het echt niet meer te doen is. Want kan enorm heet worden 1 kant ramen.

Koken doen wij haast niet. Op werk bestel ik dagelijks, want mijn werk vergoed ons eten tot €9,- werk 15:30 tot 00:30 dagelijks fulltime weekend meestal uit eten. Mijn vrouw kookt soms klein beetje na haar werk voor haar zelf.

Plan: Wij gaan over op 20 graden katoen ECO-STAND bij het wassen en ik wil waarschijnlijk over op Bosch HLR390020 inductie kookplaat met oven. Nu een Siemens gasfornuis met oven label A.

Ik twijfel nog of een losstaande 2 pits Inductie kookplaat voor €129,- of om €769,- meteen een Bosch HLR390020 inductie kookplaat met oven.

Een van mijn vrienden gebruikt zelf een emmer met 20 liter koud water en die hij via de elektrische waterkoker warm water op wekt en hij zegt dit te doen om extra gas te besparen bij het douchen.

Bij ons worden mogelijk in 2024 zonnepanelen geplaatst.

[ Voor 66% gewijzigd door Van der Berg op 09-09-2022 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-06 11:16
Vrijstaand huis uit 2017

In augustus:
- 4,3 kuub gas
- 180 kWh verbruikt
- 571 kWh teruggeleverd
- 1098 kWh opgewekt

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:20
2 onder 1 kap uit 84 cijfers per maand

Zomer:
Gas: 10-12 kuub
Stroom: 100-119 kWh

Winter:
Gas: 100-120 kuub
Stroom: 120 kWh

Heb geen panelen, eerst maar eens investeren in isolatie en glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:15
Bob_NL schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:14:
[Afbeelding]
Even een gemiddeld verbruik van afgelopen zaterdag via mijn HomeWizard uitgelezen direct van de meter.

Heb inderdaad 2 NASSEN staan, ook snachts tuinverlichting die aanblijft, is echter maar 60 watt in totaal.
Zal savonds eens wat stekkers gaan uittrekken. :? 8)7
Zo, dat is vrijwel gelijk aan mijn week verbruik (exclusief zonnepanelen), inclusief 2x opladen van een PHEV.. :o

Ik zal de zolder maar eens goed inspecteren of niet stiekem iemand daar een kas heeft gebouwd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Augustus 2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9aa6O7IsYDjiouLT2oFxlGwb7O4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ae8Ykn6PoLdwv7Izr6Vjgigv.png?f=fotoalbum_large

Water: 5568 liter

Huishouden met twee personen. Zomervakantie, dus veel thuis maar ook 12 dagen op vakantie en niemand thuis. Koken is elektrisch. Verwarming en SWW is op gas, maar ik heb geen handige manier om dat uit te lezen en te lui om handmatig te noteren.

3080Wp op het dak, ZO.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
964C2 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:42:
@Van der Berg

Hoogste tijd om je voorschot bij Budget Energie te verhogen naar minimaal € 500 per maand.
Dat hebben ze hard nodig om de boete van € 1.800.000 te betalen, die de rechter ze opgelegd heeft wegens oneerlijke praktijken jegens hun klanten.
Vrees dat je opgebouwde saldo van afgelopen jaar daar ook naartoe gaat 7(8)7
Fijne energieprovider :( , maar ze zijn wel heel blij met jou als vaste klant/financierder :Y
Ja dat las ik. Maar de boete is inmiddels al betaald. Nee ik heb nog ruimte. Ik spaar nog eens een bedrag per maand op mijn eigen spaarrekening. Ik zit nu tussen €106,90,- en de €130 afhankelijk de tarieven van variabele variant. Ik heb onlangs verhoogd naar €300 per maand in september 2022- september 2023. Mijn jaarnota verwacht ik binnen 2 weken.

[ Voor 3% gewijzigd door Van der Berg op 09-09-2022 14:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Mijn voorschot is niet echt hoog te noemen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tOicXrml3sk9H8LSL5ZlqPn364=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jHQQZU7KsOGkZGO4QELC1RRy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAtLe9ewi3RTg5ADUwJdrGO_ZNs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gbC8kgUjumqgF8l2Nh6Sb5PX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door antonboonstra op 09-09-2022 15:28 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Kijk maar uit, straks moet je bijbetalen ;) :+

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBgemqTJAiMBUqQQkkjs_Yg4KKQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6QJ8APeh4KCtJj5JY8SPROFW.jpg?f=fotoalbum_large voor de maand augustus. 2 dagen thuiswerken, 2 dagen op locatie. Met zn tweetjes. 2 pcs altijd aan (1 als proxmox host met vanalles er op en 1 nuc met HomeAssistant)
Sluipverbruik ligt rond de 150 watt.

[ Voor 3% gewijzigd door maomanna op 10-09-2022 08:09 ]

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

maomanna schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 08:09:
[Afbeelding] voor de maand augustus. 2 dagen thuiswerken, 2 dagen op locatie. Met zn tweetjes. 2 pcs altijd aan (1 als proxmox host met vanalles er op en 1 nuc met HomeAssistant)
Sluipverbruik ligt rond de 150 watt.
Best een groot gedeelte van je zonnestroom rechtstreeks zelf verbruikt (21,8%) voor een zonnige augustus maand. Bij mij lag dit percentage iets hoger met 31,1%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HB-F-r3o99O6iQaqb3uM5Mfq_cg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JiNpDXULbqCnVSNxINjAFEW9.png?f=user_large

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jormungandr
Hahn schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:59:
[...]

Ik heb een aardig snelle computer (i5 9600K met RTX 2070) en een gigantische monitor (49" superultrawide, wat effectief gezien 2x 27" in één behuizing is), en dat bij elkaar verbruikte 240W als ik Ethereum aan het minen was met m'n GPU, en 100W als ik lichte zaken aan het doen ben, zoals YouTube en surfen.

Als jouw setup 250W verbruikt met normaal huis-, tuin- en keukengebruik, dan moet je makkelijk 100W kunnen besparen met wat slimme upgrades. Met de huidige stroomprijzen kan je daar al 100 tot 150 euro per jaar mee besparen op een werkdag van 8 uur :+
Intussen is die oude 24" vervangen door een Dell U2722 (via het werk, was op 4 dagen geleverd ipv de 180 die op de site stond 8)7 ) en ik zit nu aan 190W met 2 27" schermen, desktop (ryzen 3600, 5600XT), active speakers en wat prullen zoals een kleine switch, DAC, KVM. We're getting there zoals ze zeggen.

EDIT: iemand een idee waar een slechte power factor vandaan zou kunnen komen?

Active Power 27W
Apparent Power 67VA
Reactive Power 62VAr
Power Factor 0.40

Hier zit enkel een HP switch, Ubiquiti AP en een server met picoPSU+Leicke adapter op.

[ Voor 11% gewijzigd door Jormungandr op 11-09-2022 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
laurens0619 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 00:41:
Ik heb een hr ketel uit 2013 en mijn ketel heeft tijdens de vakantie (was ik dus weg en alles uit) precies 1.2m3 per week verbruikt. De comfort stand staat overigens uit

Ik dacht eerst dat t normaal was maar nu ik sommige posts lees begin ik wel te twijfelen of die 4.8m3/maand “sluipverbruik” normaal is. Iemand enig idee?

Gaslek vermoed ik niet ivm het “pulserende” karakter

[Afbeelding]
Meerdere malen met de eco stand gespeeld maar hij bleef dit gedrag vertonen.
Nu eens, tijdens paar dagen weg, de thermostaat op vakantiemodus gezet en voila alles naar 0 :)

Vreemd mrja. sluipverbruik stroom is ook prima met 104 watt. Dat is
- oled standby
- deco wifi, 2 switches, experiabox
- koelkast/vriezer combi
- 3 sonos speakers
- philips hue, 6 lampen en hub
- homewizard

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0P472hWUOK28i9Re3hnOSrq2KHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEGAWzjrwd5KgON4l4EjUVHY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 11-09-2022 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Laatst online: 23:45
Inmiddels hou ik mijn P1 meter in de gaten omdat we in een nieuwe woning zitten. De vorige bewoners verbruikten nogal veel, dat wil ik zelf voorkomen. Sluipverbruik zit op 35 watt, tenzij de koelkast aanspring naar 110 watt. Ik moet zeggen dat de koelkast vrij veel aan staat, ook snachts.

Van ons vorig appartement hebben we het jaaroverzicht gekregen. Dat appartement zit op de bovenste etage met vrij grote ramen en slechte dakisolatie. In de winter deden we in de nacht altijd de gordijnen dicht. Door goed op te letten hebben we 534m3 gas verbruikt en 1360kwh. Dat is met 2 volwassenen en een baby. Niet slecht vond ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:50
Augustus 2022:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rY4kAtaI54o9X-LlfLW048gE5JI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BzgrButr8hoTnHBYSGvaJFvK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
postbus2000 schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:34:
[...]
even 5 minuten douchen is echt niet zoveel gas als jij stelt.
Een kwartier douchen is ca 0,3 m3 gas. 's Ochtends ben ik nog niet wakker en gaat het allemaal niet zo vlot.
In de zomer met een 70 liter zonneboiler gaat het beter met het gas verbruik.

Tevens met de Watt meter weer overal langs geweest om te kijken waar de 80 Watt sluipverbruik (zonder koelkast) vandaan komt met alle kleine beetjes is het bijna 74 Watt.
De fritzbox is niet zuinig 8,3 Watt, het internet doet totaal 21,7 Watt (fritz+switch+glas+2 AP)
De catmate fonteintjes zijn ook 3.1 en 2.5 Watt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 00:23

Barrycade

Through the...

Van der Berg schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:34:
[...]

Ja dat is op basis van 1 jaar verbruik. Wij stoken het hele jaar door niet. De thermostaat heb ik op 4 graden en om niet te laten stoken. Wij wonen in een nieuwbouw appartementje van 65m2 totaal met 1 slaapkamer. Alles is volgens A+++ HR++ ramen enzo alles is goed geïsoleerd. Wij wonen op de vierde verdieping van totaal 7 hoog en zitten precies in het in midden.

Verder tijdens het douchen doen wij bij het wassen steeds de kraan uit, niet alleen om water te besparen, maar ook op gas. Wij doen de was altijd in het weekend op katoen 30-graden Eco-stand en droger-in-1 hebben wij van Bosch deze gebruiken wij bijna nooit en hangen de was op. De vaatwasser, als wij die al gebruiken doen wij altijd op weekends of na 23:00 door de weeks op 50-graden ECO-STAND. In ons woning hebben wij overal LED lampen van Pharox 6W behalve in de woonkamer daar gebruiken wij een 10.5W Philips en op onze nachtkastjes 4W van de IKEA.

Alle apparatuur in onze woning hebben een stekkerdoos en bij niet thuis of niet gebruik staat deze uit met 1 druk op de knop. Onze koel-vriescombinatie van Liebherr A++ met LED heeft zijn eigen stekker.

Enige dat veel kan verbruiken is mijn 55-inch OLED televisie en mijn computer deze heeft een Seasonic Platinum V2 860W voeding. Mijn Logitech Z-5500 (40W) deze is in een 5.1 opstelling opgehangen in de woonkamer en gebruik ik vaak voor de televisie geluid via digitale coaxkabel en 3 stekkers analoog voor de computer. Maar om stroom te besparen gebruik ik een in-ears bij de computer (anders 40W steeds)

Wij hebben een stofzuiger van Miele S5 Power 2200watt. Standaard gebruiken wij 2200watt en altijd in het weekend. Sinds eind Mei hebben wij een Inventum mobiele Airconditioning deze gebruiken wij pas als het echt niet meer te doen is. Want kan enorm heet worden 1 kant ramen.

Koken doen wij haast niet. Op werk bestel ik dagelijks, want mijn werk vergoed ons eten tot €9,- werk 15:30 tot 00:30 dagelijks fulltime weekend meestal uit eten. Mijn vrouw kookt soms klein beetje na haar werk voor haar zelf.

Plan: Wij gaan over op 20 graden katoen ECO-STAND bij het wassen en ik wil waarschijnlijk over op Bosch HLR390020 inductie kookplaat met oven. Nu een Siemens gasfornuis met oven label A.

Ik twijfel nog of een losstaande 2 pits Inductie kookplaat voor €129,- of om €769,- meteen een Bosch HLR390020 inductie kookplaat met oven.

Een van mijn vrienden gebruikt zelf een emmer met 20 liter koud water en die hij via de elektrische waterkoker warm water op wekt en hij zegt dit te doen om extra gas te besparen bij het douchen.

Bij ons worden mogelijk in 2024 zonnepanelen geplaatst.
Jij zit altijd vol met interessante slechte financiële keuzes. Waarom zou je als je zelf niet kookt zoals je aangeeft en je partner af en toe je kooktoestel gaan vervangen door een duurdere variant?

Je hebt al bijna geen verbruik, dus als je van je geld af wil stuur me even een DM ik weet nog wel wat goede doelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
bouwfraude schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:32:
[...]

Een kwartier douchen is ca 0,3 m3 gas. 's Ochtends ben ik nog niet wakker en gaat het allemaal niet zo vlot.
In de zomer met een 70 liter zonneboiler gaat het beter met het gas verbruik.

Tevens met de Watt meter weer overal langs geweest om te kijken waar de 80 Watt sluipverbruik (zonder koelkast) vandaan komt met alle kleine beetjes is het bijna 74 Watt.
De fritzbox is niet zuinig 8,3 Watt, het internet doet totaal 21,7 Watt (fritz+switch+glas+2 AP)
De catmate fonteintjes zijn ook 3.1 en 2.5 Watt.
Wij zetten steeds de kraan uit tussendoor bij het wassen van ons zelf dan steeds de kraan aan te hebben. Dat bespaart niet alleen op water maar ook op gas.

[ Voor 6% gewijzigd door Van der Berg op 11-09-2022 12:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:01
Van der Berg schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:34:
[...]

Dat geklooi met een emmertje zie je ook steeds vaker voorbij komen.
Verwarmen met gas is echt goedkoper, tenzij je een kWh-overschot hebt. Dus meer opwekt met PV dan je verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik snap iets niet: Ik kom uit op mijn jaarnota. Mijn jaarnota zijn ze aan het opstellen.

Volgens mijn eigen berekening kom ik totaal op €501,58,- incl btw hierin zit leveringskosten gas en stroom. We krijgen als het goed is €400 verlichting en BTW van 21% naar 9%

Ik lees:

Energiebelastingen voor huishoudens gaan omlaag

Het kabinet maakt de energiebelastingen voor huishoudens voor 2022 1 keer lager. Zo compenseert het kabinet voor een deel de hogere energieprijzen. Het gaat om een extra belastingkorting op de energierekening.  Daar bovenop komt een verlaging van het belastingtarief op elektriciteit in 2022:

De extra belastingkorting is € 265 inclusief btw. Deze ‘Vermindering energiebelasting’ is een vast bedrag dat per aansluiting van de energierekening af gaat. De korting geldt dus voor onder andere woningen en kantoorpanden. Het verbruik maakt hierbij niet uit. De totale korting (belastingvermindering) op de energierekening in 2022 is dan € 824,77 inclusief btw per aansluiting.Het tarief voor de eerste schijf in de energiebelasting voor elektriciteit gaat voor heel 2022 omlaag met € 0,05 cent per kWh. De meeste huishoudens blijven binnen de eerste schijf. Voor een huishouden met een gemiddeld verbruik komt de energiebelasting ongeveer € 157 inclusief btw lager uit in 2022. De bedragen voor 2022 staan nog niet vast. Het tarief voor de tweede en derde schijf gaan met 0,859 cent en 0,201 cent omlaag(exclusief btw en indexatie). Dit zorgt voor lagere lasten voor het mkb met een hoger energiegebruik.

Voor een huishouden met een gemiddeld verbruik kunnen beide maatregelen op jaarbasis samen ongeveer € 422 minder energiebelasting betekenen op de energierekening. Het precieze bedrag hangt af van het energieverbruik van een huishouden.

Ik heb €2400,- aan voorschotten betaald. Kan iemand mij misschien uitleggen wat dit voor mij gaat betekenen?

Iedereen krijgt dit lees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:02
Rijtjeshuis met 3 verdiepingen (drive-in). Nieuw energiecontract is ingegaan op 19-8 en netto na aftrek reeds betaalde maandtarieven kreeg ik 26,44 terug, dit was nog wel met een welkomstbonus van 200,-. De nieuwe tarieven zijn 0,32/kWh en 1,69/m3 (9% BTW, jaarcontract in juni afgesloten bij powerpeers) en een welkomstbonus van 100,-. Dit contractjaar verwacht ik ruim 700kWh minder te verbruiken (gestopt met ETH mining en wat optimalisaties). Ik verwacht volgend jaar dus ook weer een negatieve energierekening als de extra kortingen vanuit de overheid door blijven gaan vanaf 1-1-2023.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6j-K7e17y5KJA80GNGpTnTOLHJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9eRAO4iDielT7D5ubVMq5LB7.png?f=fotoalbum_large

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:09

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

@Van der Berg

Ik vrees dat Budget Energie alle trouwe klanten die jaar in, jaar uit minimaal 5 x meer voorschot betalen dan nodig is, het geld en dus ook teruggave van teveel betaalde voorschotten eigenlijk niet nodig hebben.
Daarom heeft de Directie van BE besloten klanten als jij geen kortingen (energiebelasting, 5 cent korting per kWh) terug te betalen.
Bovendien geldt voor deze klanten ook geen verlaging van 21% naar 9% BTW.
Om het Kabinet met haar vele financiële tegenvallers te helpen betaal jij dus 21+9 = 30% BTW over afgelopen jaar _O- .
Willem Alexander :)F gaat jou hier ook nog voor bedanken in de Troonrede op Prinsjesdag volgende week dinsdag.
(omdat ik helemaal geen energievoorschotten betaal wordt ik helaas niet genoemd :N )

Maar even serieus :) : wacht gewoon je jaarnota af en bereken die zonder de benodigde kennis niet zelf.
Controleer straks de ontvangen nota en stop met aannames en dagdromen d:)b

[ Voor 6% gewijzigd door 964C2 op 11-09-2022 14:55 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je kan je jaarnota berekenen daar is de speadsheet voor uitgevonden, van Vattenfall krijg ik regelmatig berichten met uw nieuwe tarieven. Iedere drie maanden wordt het duurder de vaste tarieven en de netbeheerkosten zijn ook 600 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivertwist278
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-02 22:39
Wij hebben een nieuwbouw woning gekocht en zullen daar gaan wonen over 2 jaar. Nu wonen we ergens all-in en had ik nooit verwacht dat ik te maken zal krijgen met de huidige energiemarkt totdat we te horen kregen dat we ingeloot zijn voor onze tussenwoning :’). Alle tarieven zijn super duur. Iemand tips waar het op dit moment het goedkoopst is? Ik denk momenteel aan energiedirect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-06 13:12
Olivertwist278 schreef op zondag 11 september 2022 @ 22:35:
Wij hebben een nieuwbouw woning gekocht en zullen daar gaan wonen over 2 jaar. Nu wonen we ergens all-in en had ik nooit verwacht dat ik te maken zal krijgen met de huidige energiemarkt totdat we te horen kregen dat we ingeloot zijn voor onze tussenwoning :’). Alle tarieven zijn super duur. Iemand tips waar het op dit moment het goedkoopst is? Ik denk momenteel aan energiedirect
Doe dit maar in dit topic ;)
Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:37
kan je meer info geven over je situatie?

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:50
maomanna schreef op maandag 12 september 2022 @ 07:37:
[...]

kan je meer info geven over je situatie?
2 personen thuis. Voor de rest draait zo af en toe de airco. (Nog) geen EV. En 16 panelen (6480wp).

[ Voor 4% gewijzigd door turkeyhakan op 12-09-2022 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

victor1701 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:42:
@Wailing_Banshee

Over mijn koel vries combi maak ik me geen zorgen dat is een AAA model uit 2019. max stroom verbruik 160 killo watt per jaar. M
Die van ons is van 2011 en het is pas sinds kort dat hij dit gedrag vertoont... Het is niet dat zijn max verbruik omhoog gaat (zit nog steeds rond de 70W), maar in plaats dat dit een half uur uurtje aan staat, staat hij nu 2 uur aan...

Misschien toch eens gaan kijken naar een nieuwe.... (dit weekend eens van de muur afgetrokken en schoongemaakt en dooie muis uit het lekbakje gehaald, maar dat heeft niets geholpen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
Wailing_Banshee schreef op maandag 12 september 2022 @ 08:00:
[...]

(dit weekend eens van de muur afgetrokken en schoongemaakt en dooie muis uit het lekbakje gehaald, maar dat heeft niets geholpen...)
Dat klinkt ontzettend vies bah. En heb je al die tijd geen rotte dooie muizen lucht geroken. 🤔
Pagina: 1 ... 60 ... 82 Laatste