Inderdaad.
Door de geproduceerde energie "op te slaan op het net" en er later terug af te nemen om zelf te verbruiken.
Door de geproduceerde energie "zelf op te slaan in batterijen, water,..." en later zelf te gebruiken.
In zekere zin is saldering hier op dit moment nog onze batterij?
Inderdaad, zie voorgaande.
Maar daar gaat de discussie nu niet over.
Blijkbaar begrijpen sommigen het verschil niet tussen het begrip je eigen productie verbruiken en je eigen productie direct verbruiken.
Bij gratis salderen maakt dat economisch niet uit. Na salderen is de mogelijkheid tot direct verbruik des te belangrijker.
62% van je eigen productie zelf verbruiken is iets totaal anders dan 62% van je productie direct verbruiken.
Om met mijn eigen situatie te vergelijken:
In juni heb ik 54,9% van mijn eigen productie zelf verbruikt.
Maar in diezelfde maand 57,4% van de productie direct kunnen verbruiken.
Het eerst doet er niet toe. Toch niet zolang het totale verbruik niet hoger is dan 100% van de eigen productie.
Dus alle verbruik minder dan 100% van de eigen productie is goed.
57,4 % van de productie direct kunnen verbruiken doet er, na salderen, wel degelijk toe.
Ik haal liever een hoger % direct verbruik dan een hoog % verbruik van de productie.
Het % direct verbruik is economisch het voordeligst en het duurzaamst want je hebt er alleen een gedragswijziging voor nodig en geen bijkomende investeringen noch afhankelijkheid van derden (o.a. het net).
Ik betwist helemaal niet dat @
Gerco-M 62% van zijn eigen productie in de maand juni zelf heeft kunnen verbruiken.
Ik zeg alleen dat hij geen 62% van diezelfde productie direct heeft kunnen verbruiken maar slechts 24,3%.
En met dat verschil heeft men het blijkbaar soms moeilijk.
[
Voor 49% gewijzigd door
IvoB2 op 04-07-2022 17:42
]