Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-07 21:51

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

HereIsTom schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:58:
[...]

Maar hoelang denk je dat die teruggave energiebelasting nog zal duren?
Tja ik heb geen glazen bol maar voorlopig heb ik in mijn 10 jaar tijd dat ik panelen heb maar 1x minder en de rest meer gekregen, van 325 naar 200 naar 385, 525 en nu 825,- en daar komt nu btw verlaging en kwh prijs reductie nog bij.
Dus zie niet zo snel dat dit gaat veranderen, dan komen er veel mensen in de problemen als alles er af gaat.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Rol-Co schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:06:
[...]

Tja ik heb geen glazen bol maar voorlopig heb ik in mijn 10 jaar tijd dat ik panelen heb maar 1x minder en de rest meer gekregen, van 325 naar 200 naar 385, 525 en nu 825,- en daar komt nu btw verlaging en kwh prijs reductie nog bij.
Dus zie niet zo snel dat dit gaat veranderen, dan komen er veel mensen in de problemen als alles er af gaat.
Nee dat hoop ik ook niet. En als je al (lang) zonnepanelen hebt dan verdien je ze wel terug, maar als je ze nu nog moet laten installeren wordt dat wel erg moeilijk.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unito
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-07 10:24
Wat een laagverbruik bij veel van jullie. Ik woon nu 1 jaar in mijn nieuwe huis en kom tot het volgende per jaar (april 2021 t/m maart 2022) :
- Gas 2.700 m3
- Electra 4100 kWh

Context: bouwjaar 1995 | ~180 m2 | Vrijstaand | Onbeschut | 4 bewoners | Vloerverwarming beneden | Dubbel Glas | Hele jaar thuisgewerkt | Kantoor aan huis (omgebouwde garage) | CV Ketel

Maatregelen genomen: Ketel -> Ecostand, Aanvoertemperatuur verwarming naar 50, Thermostaat naar 19 graden ipv 20.
In de planning: Van dubbel naar HR++ glas (iig op de begane grond), oude gevelkachel vervangen door airco (die ook kan verwarmen). Vloer van kantoor (voormalige garage) isoleren

Hebben jullie voor mij nog verdere tips?

[ Voor 3% gewijzigd door Unito op 05-06-2022 12:52 . Reden: toelichting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:06
Mijn neef heeft zonnepanelen op zijn dak. Hij betaald €1 per maand aan zijn energiemaatschappij. Hij heeft enorm overschot aan energie zegt hij. Hij heeft geen gas in zijn woning. Hij is alleenstaande en in een nieuwbouw woning huis met 2 verdiepingen met voor en achtertuin.

Hij heeft zelfs een groot bedrag teruggekregen, zegt hij zelf.

Dus hij zegt mij, als ik straks zonnepanelen heb en mijn energieverbruik is al zo laag dat het bijna gratis is.

[ Voor 44% gewijzigd door Van der Berg op 05-06-2022 12:59 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik heb een foto gemaakt van mijn INTERGAS Kombi. De technici de monteur komt eens per jaar langs en gaat het apparaat helemaal uit elkaar om onderhoud en schoon te maken. Hij vertelde dat hij op ECO-STAND staat economisch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQzZFnuFWcDl_bttJZ4MS585wzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c1sGT0Euw89rOVoiHCn0pYlM.jpg?f=fotoalbum_largeHoeveel scheelt het als ik die uitzet?

[ Voor 19% gewijzigd door Van der Berg op 05-06-2022 13:07 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:35

Termy

valt er nog wat te fragge?

HereIsTom schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:27:
[...]

Nee dat hoop ik ook niet. En als je al (lang) zonnepanelen hebt dan verdien je ze wel terug, maar als je ze nu nog moet laten installeren wordt dat wel erg moeilijk.
Ik vraag me af of je jezelf probeert te overtuigen dat zonnepanelen de moeite niet meer zijn omdat je het zo zwaar met je VvE hebt om het gedaan te krijgen. Je blijft overal maar herhalen dat het niet meer terug te verdienen is en dat de saldering er zo af gaat waarna ze niks meer zouden doen.

Het is vrij duidelijk dat je hier niks gelezen hebt over hoe dat daadwerkelijk zit. Ik zet het hier nog 1 keer op een rijtje:

-Zonnepanelen staan helemaal los van besparende maatregelen. Iets is goedkoper of niet, of je nou stroom zelf opwekt of afneemt. Een WP is efficiënter dan gas, zelfs wanneer de stroom uit een gascentrale komt.
-De energiebelastingteruggave staat los van panelen. Een vriend van me met zeer laag verbruik kreeg ook netto geld terug, zonder panelen. Sterker nog, belastingverlaging op stroom was juist negatief voor mensen met panelen want dan saldeer je op basis van geld dus minder. Saldering is nl een belastingsubsidie.
-Salderen gaat zoals het er nu uit ziet pas afgebouwd worden vanaf 2025. Met de terugleververgoeding van nu is mijn recente set dus al lang en breed terugverdiend voordat dit gebeurt. Zie sig, kostte ex BTW 78 ct/Wp. Puur op terugleververgoeding is dit 1,5 jaar. In realiteit waarschijnlijk korter aangezien ik natuurlijk ook een deel saldeer tegen hogere tarieven.
-Wanneer salderen afgebouwd wordt mag je nog slechts x% (beginnend met 64% in 2025) van je bruto teruglevering (dus alles dat op het teruglevertelwerk staat) gebruiken om je verbruik weg te strepen. Dit betekent dus dat als je 1000 afgenomen hebt en 1000 teruggeleverd, je slechts 640 van die 1000 verbruik mag wegstrepen. Wek je echter 2000 op dan is 64% daarvan meer dan 1000 en kan je dus je gehele verbruik wegstrepen en heb je effectief nog steeds 100% saldering. Voor de rest krijg je een terugleververgoeding, wat als het goed is minimaal 80% van het kale levertarief is. Verre van 0 dus.
-Als salderen, zoals het er nu naar uit ziet, in 2031 0% wordt, valt er dus niks meer weg te strepen. Echter is alles wat je opwekt en niet langs je meter gaat óók effectief saldering want je betaalt geen belasting over stroom die je niet afgenomen hebt. Hoe meer vermogen je hebt liggen, hoe groter de kans dat je niet hoeft af te nemen van het net. Bedenk daarbij dat je in Nederland in de winter zoveel minder opwek hebt dan in de zomer dat meer leggen altijd meer eigen verbruik zal opleveren en je dus het volle pond zal schelen.

Wat betekent bovenstaande nu precies?
- Nu panelen hebben is een goudmijntje.
- In 'normale' tijden zijn panelen rendabel zelfs met afbouwende saldering en waarschijnlijk ook nadat saldering helemaal weg is. Alleen bij spotgoedkope stroom zou er geen voordeel zijn aan zelf opwekken en verbruiken of terugleveren. Die situatie gaat vast nog even duren.
- Tegen die tijd, over bijna 9 jaar ziet het landschap wat betreft thuisaccu's (of V2G met een BEV) er waarschijnlijk ook heel anders uit en dan kan je effectief weer salderen door een accu als accu te gebruiken ipv het net. Zie nu bv in België en Duitsland.

Kortom, als je geen afgrijselijke berg geld (>1,5 euro/Wp of zo) moet betalen voor je panelen kan je er niet op achteruit gaan en zeer waarschijnlijk juist sterk op vooruit.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
@Van der Berg @Unito Als je de Eco stand voor warm water helemaal uit zet kan dat tot zo’n 5m3 gas per maand schelen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbos
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-06 09:02
Unito schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:38:
Wat een laagverbruik bij veel van jullie. Ik woon nu 1 jaar in mijn nieuwe huis en kom tot het volgende per jaar (april 2021 t/m maart 2022) :
- Gas 2.700 m3
- Electra 4100 kWh

Context: bouwjaar 1995 | ~180 m2 | Vrijstaand | Onbeschut | 4 bewoners | Vloerverwarming beneden | Dubbel Glas | Hele jaar thuisgewerkt | Kantoor aan huis (omgebouwde garage) | CV Ketel

Maatregelen genomen: Ketel -> Ecostand, Aanvoertemperatuur verwarming naar 50, Thermostaat naar 19 graden ipv 20.
In de planning: Van dubbel naar HR++ glas (iig op de begane grond), oude gevelkachel vervangen door airco (die ook kan verwarmen). Vloer van kantoor (voormalige garage) isoleren

Hebben jullie voor mij nog verdere tips?
Je bent de ideals businesscase voor een warmtepomp. Vrijstaand huis heeft vaak ook vriendelijkere plaatsingsmogelijkheden.

Iets wat je ook kunt doen is later de verwarming aanzetten. Maart tot Oktober zijn maanden dat je de zon goed het eerste werkt kunt laten doen waarna je verwarming het bijstookt. Ik denk dat je daarmee zo 500m3 gas kunt besparen. Mits je veel ramen hebt natuurlijk…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Vergeet niet dat in 2012-2013 panelen een stuk duurder waren, ik had ze toevallig goedkoop en heb het zelf gelegd maar anders zat je met een 3000Wp zo rond de 6000,- en 2 jaar ervoor was dat nog 10.000,- voor 3000Wp.
Mijn tvt was destijds 5 jaar ongeveer vanwege het zelf leggen, dit was zuid, koste 3000,- aan spullen en brengt 630,- per jaar op oude prijzen.
Noord daarintegen heb ik gebruikt gekocht, koste 1100 aan materiaal voor 2860Wp en levert 240,- op per jaar, wat ook 5 jaar is dus. :)
Oost-zuid-west was in 2020 waar (denk ik) de pv panelen op zijn goedkoopst waren, 2100,- voor 4980Wp aan pv en heb de betonvoeten zelf gemaakt voor een habbekrats, daar komt ongeveer 725,- per jaar vanaf waardoor het een jaar of 4 is.
Als ik het totaal plaatje reken heeft zuid natuurlijk noord betaald en zuid en noord samen de O-Z-W betaald dus al flink aan het extra verdienen, en dat al na tien jaar, ik hoop dat nog ruim tien jaar extra te doen.
Het maakt dus niet heel veel uit wat de aanschafprijs is, ook al is dat wat hoog is het kwestie van maanden met deze prijzen van tegenwoordig.
Des te langer je wacht des te duurder het gaat worden vermoed ik in huidige tijd, uurloon en materieel wordt alleen maar duurder nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Van der Berg schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:46:
Mijn neef heeft zonnepanelen op zijn dak. Hij betaald €1 per maand aan zijn energiemaatschappij. Hij heeft enorm overschot aan energie zegt hij. Hij heeft geen gas in zijn woning. Hij is alleenstaande en in een nieuwbouw woning huis met 2 verdiepingen met voor en achtertuin.

Hij heeft zelfs een groot bedrag teruggekregen, zegt hij zelf.

Dus hij zegt mij, als ik straks zonnepanelen heb en mijn energieverbruik is al zo laag dat het bijna gratis is.
Ja natuurlijk, maar dat kon je zelf ook wel uitrekenen toch? Stel je verbruikt 1000kWh en je legt 2000Wp op dak dan saldeer je 1000kWh en verkoop je 1000 kWh tegen €0,40 wat 400,- is waar je het beetje gas ( +/- 250 m3) mee af kan rekenen, daar komt een teruggave energiebelasting nog bovenop van 825,- en gaat vastrecht 170,- gas en 200,- elektra weer af. Houd je nog 450,- over voor nog eens 250m3 gas en dan zit je pas op 0.
:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:45
[...]

Ik denk dat je op verschillende manieren naar zonnepanelen kan kijken.
2 jaar geleden dachten wij dat zonnepanelen geen goede optie was voor ons financieel gezien. Dat omdat we een laag verbruik hadden, gecombineerd met lage kosten / kWh.

Toen ik in onze jaar-nota keek, bedacht ik me dat onze grootste winst met zonnepanelen niet zou zitten in het wegpoetsen van onze elektra, maar in het wegpoetsen van ons gasverbruik, wat veel duurder was.

Daarom hebben wij onze zonnepanelen en airco bij elkaar gekocht, en nou ja, inmiddels zijn we bijna helemaal van het gas af, met een energie-rekening die fors lager ligt dan het was, ondanks onze bijzonder voordelige tarieven. Wij doen bij onze berekeningen altijd alsof salderen niet bestaat, omdat dat toch afgebouwd gaat worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjamo op 05-06-2022 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:38:
[...]

Dat is het hier niet, ik heb nog een goedkoop contractje dus krijg er weinig voor, dan kan ik het beter gebruiken.
Overstappen vanwege een hogere terugleververgoeding gaat me net wat te ver, dat komt vanzelf in oktober.
Ik heb iets meer overschot dan jij, en dan was overstappen gunstiger dan blijven zitten.
HereIsTom schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:50:
[...]

En als straks de salderingsregeling wordt afgebouwd?
Dan krijg je (bijna) niks meer voor je teveel opgewekte stroom.
Als je ze al lang hebt liggen is dat geen probleem, maar met de huidige prijzen voor installatie is de tvt al naar >10 jaar zonder rekening te houden met de afbouw salderingsregeling.
Juist salderen is hartstikke dom om te doen, je kan beter gewoon terugleveren op een aparte kWh-meter.
Terugverdientijd van >10 jaar suggereert een Wp prijs van >4 euro per Wp. Dat lijkt me ondanks de gestegen prijzen wel erg duur.
Maar als je geen zonnepanelen wilt kan je dat ook gewoon zeggen hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:35
Personen die beweren dat zonnepanelen niet rendabel zijn willen gewoon niet aan de zonnepanelen. Dat is helemaal prima en hun goed recht, maar het argument ‘zonnepanelen zijn niet rendabel’ daarvoor gebruiken is niet erg snugger. Vooral niet als je het hebt tegen iemand die zijn eerste set in 2014 heeft geplaatst en en tweede set in 2018, waarbij beide setjes inmiddels op papier al terugverdiend zijn. Genoeg kennissen en familieleden in mijn omgeving die dezelfde houding hebben. ‘Zonnepanelen zijn niet rendabel’. “Nou, mijn portemonnee zegt toch duidelijk iets anders…” “Ja, maar jij hebt ze nu al, nu zijn zonnepanelen en installatie duurder geworden…”

Salderen zou vanaf 2023 geleidelijk afgebouwd worden… Afgelopen jaren is er genoeg tijd geweest om in te stappen om je investering terug te verdienen voordat de nieuwe regeling in zou gaan. Ja, als je nu nog moet gaan instappen… Kan nog steeds, met de huidige prijzen is het nog steeds een TVT van minder dan 7 jaar haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Termy schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:42:
[...]

Ik vraag me af of je jezelf probeert te overtuigen dat zonnepanelen de moeite niet meer zijn omdat je het zo zwaar met je VvE hebt om het gedaan te krijgen. Je blijft overal maar herhalen dat het niet meer terug te verdienen is en dat de saldering er zo af gaat waarna ze niks meer zouden doen.

Het is vrij duidelijk dat je hier niks gelezen hebt over hoe dat daadwerkelijk zit.
-
Kortom, als je geen afgrijselijke berg geld (>1,5 euro/Wp of zo) moet betalen voor je panelen kan je er niet op achteruit gaan en zeer waarschijnlijk juist sterk op vooruit.
Heeft niks met een VvE te maken maar met helaas te weinig panelen, en dat hebben veel mensen met een slecht, moeilijk dak.
Ik snap best als je een mooi dak hebt en zo’n 6000WP kwijt kunt voor een redelijke prijs het wel de moeite waard is.
Als ik nu offertes krijg van € 4900,- exl. BTW voor 2000WP die waarschijnlijk zo’n 1800 kWh gaan leveren, hoe lang zou mijn tvt dan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

HereIsTom schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:08:
[...]

Heeft niks met een VvE te maken maar met helaas te weinig panelen, en dat hebben veel mensen met een slecht, moeilijk dak.
Ik snap best als je een mooi dak hebt en zo’n 6000WP kwijt kunt voor een redelijke prijs het wel de moeite waard is.
Als ik nu offertes krijg van € 4900,- exl. BTW voor 2000WP die waarschijnlijk zo’n 1800 kWh gaan leveren, hoe lang zou mijn tvt dan zijn?
Met deze prijzen? 1800 kWh x 0.58 euro/kWh = 1044 euro. 4900/1044=4,69 jaar. Korter als je verbruik hebt en dus (een deel) saldeert tegen hogere tarieven. Niet echt hogere wiskunde, deze rekensom.

En dan betaal je idd de hoofdprijs voor de set. Desnoods wacht je tot na de zomer in de hoop dat de beschikbaarheid beter is en de vraag lager, maar er moeten hele gekke dingen gebeuren wil het opeens een slechte investering zijn.

Mijn dak is overigens niet heel groot. Misschien net bovengemiddeld.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Nvt

[ Voor 99% gewijzigd door Sjamo op 05-06-2022 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@Termy OK, mijn tarief incl. is € 0,24 voor de komende jaren, dus dan zou de tvt volgens jou berekening 11 jaar zijn, maar dan moet je nog rekenen met de afbouw salderingsregeling en kom ik dus op ruim 20 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

HereIsTom schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:08:
[...]

Je bent wel van de ronde getallen he! Maar dat maakt ook veel verschil.

Laatst had je het over 6 panelen van 495Wp of zo (kan het niet meer vinden) op een flat, als die op zuid staan doen die vrij makkelijk 1080 kWh/kWp per jaar dus er komt wel wat meer af dan 1800kWh.
Neemt niet weg dat 4900,- ex btw veel te hoog is, kijk naar wat goedkoper spul en dan zo veel mogelijk. Natuurlijk is het altijd duurder dan een grote ivm het sjouw werk en een halve dag werk maar zo extreem als dit hoeft het niet te zijn, zoek dan wat verder weg, het rijden kan hier makkelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 00:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Modbreak:dit topic gaat over je actuele energieverbruik, niet over de zin of onzin van zonnepanelen of salderen. Ontopic please.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos52
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-01-2024
@dunklefaser
re PV opbrengst:
bij de opgave van het opgewekte vermogen in de 12 maands periodevan juni 2021 t/m mei 2022 heb ik een typefout gemaakt, dit moet zijn 5047 kWh i.p.v. 5447 kWh.
0verigens is een dergelijke hoge opbrengst geen uitzondering, het opgewekte 12 maands vermogen was van april 2020 t/m maart 2021 voortdurend ca. 5400 kWh, max. was 5500 kWh.
Gedurende de periode hierna, t/m maart 2022, was het opgewekte vermogen teruggezakt naar ca. 4800 kWh per 12 maanden; veroorzaakt door vervuilde panelen maar na een schoonmaakbeurt is de opbrengst weer met ca. 10% verbeterd.

re kWh/kWp:
het door mij opgegeven installatie vermogen van 4200 Wp is gebaseerd op het max. vermogen van mijn omvormer (StecaGrid), de nominale capaciteit van mijn panelen (LG Neon2) is 15 x 320 = 4800 Wp.

re ligging:
niet in Zeeland maar in ZW Gelderland aan de dijk langs de rivier de Waal, totaal schaduwvrije ZZO opstelling (azimuth 160 gr., elevatie 15 gr.).
Ter illustratie, j.l. donderdag 2 juni was de dagopbrengst (hoogste van dit jaar tot nu toe) 35,1 kWh; de opwekking begon 05.30 u en stopte 21.30 u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:04

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@jos52 Misschien kan je in het topic over de pv-productie verder over jouw berekening elaboreren?
Ik ga iig hier niet op jouw bijdrage reageren (zie modbreak).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Hoekhuis (1952) 50 m2 begane grond. dak en spouw na geïsoleerd beide rc2,5 alles dubbel glas.
2-3 volwassenen
alleen nog gas om te koken 3,1m3
Waterverbruik 9,3 M3 waarvan 2,1 m3 warm water gemaakt door warmtepompboiler 36 kWh
Heb ergens goedkoop 13 wifi energiemeters op de kop kunnen tikken en daarom eens uitgebreide cijfers.
juni 2022
apparaatverbruik kWh
autolader137,6
jacuzzi60,5
airco8,2
warmtepompboiler36
vaatwasser57,7
wasmachine20,3
warmtepompdroger11,7
diepvries44,3
oven9,6
airfryer8,9
koelkast 2x 160 liter31
modem/router/pi domoticz21,5
tv hoek3,2
lampen woonkamer3x0,9
cpap beademing6
m. ventilatie12
rest109,6
totaal548

rest is stofzuiger, friteuse, buiten, garage verlichting, wekkers, laders, logging e.d.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 11,5🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:25
Vrijstaande woning 1980, 200m2, 3 personen, altijd iemand thuis.

Juni 2021Juni 2022joj Juni 2021joj Juni 2022
Verbruik (kWh)179,3175,028032667
Zonnepanelen (kWh)428,5427,526392674
Afname net (kWh)92,082,620031896
Teruglevering (kWh)341,3334,718401900
Gas (m3)17,715,421981554
Gas (m3/graaddag)0,2540,131

Niet echt een heel interessant maandje want geen verwarming aan. En niet gekoeld.
Deze week hebben we een aantal kozijnen in de woonkamer vervangen en daar zit nu HR++ in, dus ik verwacht in het najaar een verdere daling van het gasverbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-07 21:27

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Tussenwoning uit 2012, 2 volwassenen 2 kinderen.
Woninginhoud: 446 m³
Koken op gas, bakken gaat elektrisch.
Douche WTW
Geen WTW op de ventilatie (mechanische afvoer, toevoer via raamroosters)
Benedenverdieping vloerverwarming (HT), bovenverdieping radiatoren (staan eigenlijk altijd dicht).

Juni 2022

Elektriciteit verbruikt normaal: 130 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 111 kWh
Elektriciteit verbruikt totaal: 241 kWh
Gas: 15 m3

Juni 2021

Elektriciteit verbruikt normaal: 129 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 148 kWh
Elektriciteit verbruikt totaal: 277 kWh
Gas: 15 m3

Totaal Juli 2021 - Juni 2022

Elektriciteit verbruikt normaal: 1622 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 1807 kWh
Elektriciteit verbruikt totaal: 3429 kWh
Gas: 765 m3

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

GioStyle schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:04:
Personen die beweren dat zonnepanelen niet rendabel zijn willen gewoon niet aan de zonnepanelen. Dat is helemaal prima en hun goed recht, maar het argument ‘zonnepanelen zijn niet rendabel’ daarvoor gebruiken is niet erg snugger. Vooral niet als je het hebt tegen iemand die zijn eerste set in 2014 heeft geplaatst en en tweede set in 2018, waarbij beide setjes inmiddels op papier al terugverdiend zijn. Genoeg kennissen en familieleden in mijn omgeving die dezelfde houding hebben. ‘Zonnepanelen zijn niet rendabel’. “Nou, mijn portemonnee zegt toch duidelijk iets anders…” “Ja, maar jij hebt ze nu al, nu zijn zonnepanelen en installatie duurder geworden…”

Salderen zou vanaf 2023 geleidelijk afgebouwd worden… Afgelopen jaren is er genoeg tijd geweest om in te stappen om je investering terug te verdienen voordat de nieuwe regeling in zou gaan. Ja, als je nu nog moet gaan instappen… Kan nog steeds, met de huidige prijzen is het nog steeds een TVT van minder dan 7 jaar haalbaar.
Helemaal met je eens. En vind het zo jammer dat er flinke dakoppervlakken onbenut blijven. Simpelweg omdat er een verschil is tussen eigenaar, gebruiker, en exploiteur. Denk bijvoorbeeld aan een sporthal in het dorp, of huurhuizen in de wijk. Waarbij ze er niet uitkomen omdat de eigenaar er geen (direct) belang bij heeft en niet wil investeren. De gebruiker mág niet zomaar dingen aanpassen in de meterkast of op het dak schroevne.

Saldering loopt nog even door tot 2025 op 100% en maakt daarna een sprongetje naar iets van 90% (waar het originele plan op stond).

En als de opwek van je panelen gelijk is aan, of hoger is dan je jaarverbruik. Zal je stroom rekening zoiezo ongeveer een kwart dalen (want eigen vebruik direct van zonnepalenen). Dus je gaat ze gegarandeerd terug verdienen. De salderingregeling jaagt dat flink aan op het moment.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

"Vrijstaande" woning 1984, ca 120 m² @19,0-19,5°C, 2 volwassenen thuis - met pensioen
nog analoge elektra- en gasmeter (1984)!

Juni 2021Juni 2022joj Juni 2021joj Juni 2022
Verbruik (kWh)225,1179,531602843
Zonnepanelen (kWh)358,8376,827982904
Gas (m³)2,21,9864775
Gas (m³/ggd)0,00,00,2660,258

ggd:= gewogen graaddag (mindergas) - stookgrens 15,5°C/ gem. binnentemp. 19,0°C
ketel (cv): aanvoer max. 40°C/ vermogen max. 10 kW (opwarmen) - anders "8 kW" (altijd low-load)
Gasverbruik voor sww ca. 60 m³/jaar

@_Apache_ Het nieuwe, voorlopige! wetsvoorstel "afbouw salderingsregeling" per 2025
roept iets van 64% voor de eerste trede naar beneden. (zie hier op tweakers bericht van 21 mei j.l.) YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFF1tq_bKiI9_Y-wGRi6fG9gSOI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z96YW0BmzIln3insIDnRu2K7.png?f=fotoalbum_large

was een weekje een probleem met de growatt integration :) heerlijke piek, die uitgesmeerd moet worden over de dagen ervoor.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:26

DON PAPA

Tweaker-fan

Tussenwoning 1972 (150 m2) (2 personen altijd iemand thuis) CV en koken op gas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0yNhO9mmQlzUxSXMu4WX86--xg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dmLNEpHM9hjJQYzyrmsoRhRr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door DON PAPA op 01-07-2022 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Juni 2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOFtDLdTlE3JMX_1y7JUJsrjk84=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nlYigJgMxFmYO79nf9uUwMJL.png?f=fotoalbum_large

Water: 6335 liter

Huishouden met twee personen, waarvan doordeweeks meestal 1 iemand thuis aan het werk. Koken is elektrisch. Verwarming en SWW is op gas, maar ik heb geen handige manier om dat uit te lezen en te lui om handmatig te noteren.

3080Wp op het dak, ZO.

@maomanna @DON PAPA jullie verbruiksgegevens zonder verdere context (samenstelling huishouden, hoeveel thuis doordeweeks, vermogen aan zonnepanelen) maakt het wel lastig voor anderen om met jullie te vergelijken :P

[ Voor 15% gewijzigd door Gizz op 01-07-2022 10:33 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:48
Restverbruik wat kunnen verminderen deze maand door minder mechanische ventilatie/afzuigkap (die zou ik nog wel eens automatisch willen regelen a.d.h.v. diverse waarden) en verder weer goed op weg naar een negatieve energierekening. Het verminderde gas gebruik t.o.v. de eerste maanden dit jaar komt voornamelijk door het uitschakelen van de 'comfort' stand op de cv ketel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgyGcu7c_cOdbpfRpKrEWjSJyHo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HVY1Bvv4O8JVikHjEoAehg7O.png?f=user_large

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Team-RiNo schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:19:
Restverbruik wat kunnen verminderen deze maand door minder mechanische ventilatie/afzuigkap (die zou ik nog wel eens automatisch willen regelen a.d.h.v. diverse waarden) en verder weer goed op weg naar een negatieve energierekening. Het verminderde gas gebruik t.o.v. de eerste maanden dit jaar komt voornamelijk door het uitschakelen van de 'comfort' stand op de cv ketel.

[Afbeelding]
Ik stel de vraag nav jouw post, maar dat is maar als voorbeeld.

Met het opwekken en gebruiken van eigen stroom worden termen voor mij verwarrend :)

Werkelijk verbruik, restverbruik, totaal verbruik, netto verbruik etc.

Fictief voorbeeld

Wij wekken in een maand 400kW stroom op.
Daarvan verbruiken we 100kW rechtstreeks.

Bij de energie-leverancier kopen we 220kW stroom. We leveren dus 300kW stroom terug. Volgens de leverancier is ons verbruik 220kW, en ons netto verbruik -80kW.

Daarbij is dan ons werkelijke verbruik voor die maand in mijn ogen 320kW.

Wanneer mensen hier spreken over verbruik, over welke van deze bedragen hebben ze het dan?
Wanneer mij gevraagd wordt naar ons verbruik, geef ik dan het werkelijke verbruik (inkoop bij leverancier + rechtstreeks verbruikt, hier 320kW), verbruik volgens leverancier (hier 220kW) of het netto verbruik volgens leverancier (hier - 80kW).

En trouwens, is het hier nu kWh of kW? Ik denk kWh maar weet het niet zeker.

Excuus als dit off topic is, dan zal ik het weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-07 18:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5U4ecUdPstSBwAMX5M2-WYGdzog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wdl5q57zLQh6TrESK4wda8hb.jpg?f=fotoalbum_large

Prima maand zo. Op een of andere manier hebben we ook het gasverbruik met bijna 10% doen dalen deze maand tov vorig jaar. Ik vermoed door geen tanden meer te poetsen onder de douche…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Sjamo Vermogen gaat per (kilo)watt. Om het verbruik aan te geven gebruiken we kilowattuur, afgekort kWh. Een apparaat met een continu vermogen van 500W (dus 0,5kW) gebruikt 0,5kWh als hij 1 uur aanstaat, 1kWh als hij 2 uur aanstaat enzovoorts.

Om mijn eigen plaatje te duiden:

In totaal heb ik 208,9kWh verbruikt binnen mijn installatie
Van die 208,9kWh heb ik 103,1kWh uit het net verbruikt, de rest (105,8kWh) kwam direct van mijn zonnepanelen.
Mijn zonnepanelen hebben 441,8kWh opgewekt, waarvan 336kWh naar het net is afgevoerd en de rest (105,8kWh ) is zoals eerder gezegd door mijzelf verbruikt.

Maar! In Nederland hebben we op dit moment nog de salderingsregel. Daarbij wordt niet gekeken of je opgewekte energie direct zelf verbruikt. Er wordt gewoon naar de eindstand op je meter gekeken of je energie hebt gekocht of juist netto hebt teruggeleverd. In mijn geval heb ik in juni 441,8kWh opgewekt en 208,9kWh verbruikt, waardoor ik netto 232,8kWh heb teruggeleverd en in de ogen van de energieleverancier niets heb verbruikt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Sjamo De terminologie is idd. niet eenduidig en zeker niet genormeerd, er heerst een vorm van begripsverwarring. - Zelf de energieleveranciers (en vermoedelijk ook de wetgever) hebben er soms/vaak moeite mee.
Je zelf hebt waarschijnlijk geen technische achtergrond en dat maakt het niet makkelijker.
Maar je kan gewoon op Internet/wikipedia zoeken (kWh of Watt) en nog wat leren.
Korte versie:
Vermogen in kW ("kracht" "PK's")
Energie in kWh (verbruik, arbeid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Laatst online: 13:48
Sjamo schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:38:
[...]

Ik stel de vraag nav jouw post, maar dat is maar als voorbeeld.

Met het opwekken en gebruiken van eigen stroom worden termen voor mij verwarrend :)

Werkelijk verbruik, restverbruik, totaal verbruik, netto verbruik etc.

Fictief voorbeeld

Wij wekken in een maand 400kW stroom op.
Daarvan verbruiken we 100kW rechtstreeks.

Bij de energie-leverancier kopen we 220kW stroom. We leveren dus 300kW stroom terug. Volgens de leverancier is ons verbruik 220kW, en ons netto verbruik -80kW.

Daarbij is dan ons werkelijke verbruik voor die maand in mijn ogen 320kW.

Wanneer mensen hier spreken over verbruik, over welke van deze bedragen hebben ze het dan?
Wanneer mij gevraagd wordt naar ons verbruik, geef ik dan het werkelijke verbruik (inkoop bij leverancier + rechtstreeks verbruikt, hier 320kW), verbruik volgens leverancier (hier 220kW) of het netto verbruik volgens leverancier (hier - 80kW).

En trouwens, is het hier nu kWh of kW? Ik denk kWh maar weet het niet zeker.

Excuus als dit off topic is, dan zal ik het weghalen.
Voor mij lijken de enige belangrijke:

Verbruik: is voor mij zelf verbruikte opwek + gekocht van energieleverancier.
Netto verbruik: teruggeleverd in ingekocht met elkaar verrekend.

Alles wordt afgerekend in kWh's, kW is in de overzichten hier niet relevant.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Gizz schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:29:
Juni 2022
[Afbeelding]

Water: 6335 liter

Huishouden met twee personen, waarvan doordeweeks meestal 1 iemand thuis aan het werk. Koken is elektrisch. Verwarming en SWW is op gas, maar ik heb geen handige manier om dat uit te lezen en te lui om handmatig te noteren.

3080Wp op het dak, ZO.

@maomanna @DON PAPA jullie verbruiksgegevens zonder verdere context (samenstelling huishouden, hoeveel thuis doordeweeks, vermogen aan zonnepanelen) maakt het wel lastig voor anderen om met jullie te vergelijken :P
In april een korte uitleg gegeven.
Verder is er niet veel veranderd :)

Hoekwoning uit 1968,

+- 100m2
2 bewoners, koude vloer, aanbouw zonder isolatie
houten vloer met glaswol nageisoleerd, maar blijft koud.
boven de verwarming niet aan. Wel een server 24/7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
dunklefaser schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:55:
@Sjamo De terminologie is idd. niet eenduidig en zeker niet genormeerd, er heerst een vorm van begripsverwarring. - Zelf de energieleveranciers (en vermoedelijk ook de wetgever) hebben er soms/vaak moeite mee.
Je zelf hebt waarschijnlijk geen technische achtergrond en dat maakt het niet makkelijker.
Maar je kan gewoon op Internet/wikipedia zoeken (kWh of Watt) en nog wat leren.
Korte versie:
Vermogen in kW ("kracht" "PK's")
Energie in kWh (verbruik, arbeid)
Een probleem dat dus bestaat bij mensen die niet weten waar ze over praten. Zo zijn er nog wel een paar natuurlijk.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ons energieverbruik lijkt jaar na jaar te stijgen. Het eerste jaar (2015) kwamen we ongeveer uit op 2.000 m³ en 2.000 kWh.

Verbruik 2016
Gas: 1.875
Elektra: 2.231

Verbruik 2017
Gas: 1.815
Elektra: 2.414

In 2017 een nieuwe keuken met kokendwaterkraan, voorheen keukenboiler.
Halverwege 2018 gezinsuitbreiding.
Eind 2018 de zolder geïsoleerd.
Geen informatie over 2018 tm 2020.
Zomer 2021 warmtepompdroger aangeschaft welke eigenlijk alleen voor handdoeken gebruikt wordt.

Verbruik 2021:
Gas: 1.479 m³
Elektra: 2.952 kWh

Begin 2022 zonnepanelen geplaatst.
Thermostaat een graadje lager gezet.

Verbruik 2022 t/m mei:
Gas: 615 m³
Elektra: -272kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Situatie :

Kleine tussenwoning (bj '57), 2 personen, altijd iemand thuis.

Verwarming warmtepomp L/L (airco), multi-split 6.0kW, 3x binnenunit
Verwachte stijging in jaarlijks verbruik naar ongeveer 800kWh

SWW '22 jan-jun cv-ketel - gas
Verwachting miv juli' 22 SWW via WPB 200ltr + E-boiler 30ltr
Verwachte stijging in jaarlijks verbruik naar ongeveer 800kWh/jaar

Zonnepanelen 3160Wp op Zuid.
Verwachte daling in opbrengst naar ongeveer 3300kWh/jaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtxZZj2KTSiZ5xupyt1fDMrvJ4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PF2oYXXkAKa5fc3CVwZGp7Tn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Gezin 3 personen.

Elektrisch verbruik juni 2022: 120kWh

36kWh meer dan zelfde maand vorig jaar wegens omschakeling van gas naar elektrisch voor warm water. (afwassen/koffie met fluitketel op inductiekookplaat, douchen mbv 15l boiler die opwarmt 15min voorafgaand aan het douchen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:04
Juni 2022

Tussenwoning uit 1998, 3 personen.
Grote schuifpui op Z-ZW. 2250 Wp aan zonnepanelen

Elektriciteit verbruikt : 227 kWh
Elektriciteit opgewekt : 323 kWh
Netto verbruik: - 96 kWh

Gas: 9 m3

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-07 08:26

BertV

Handgemaakt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Tiw_8e2smr_H7k3FRBmS7tWi70=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p5l3mijm86029dzSol0K62HW.jpg?f=user_large

Juni, appartement 4 personen.
Geen zonnepanelen, gas CV.
Gas voor verwarmen water en 1 m3'tje koken.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

BertV schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:15:
[Afbeelding]

Juni, appartement 4 personen.
Geen zonnepanelen, gas CV.
Gas voor verwarmen water en 1 m3'tje koken.
Bizar dat elektra verbruik. Ik gebruik dat op 3 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-07 21:00
klump4u schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:19:
[...]
Lijkt me ook dat er iets niet klopt, wellicht zonnepanelen vergeten?

Verbruik hier Juni 2022, vrijstaande woning 204 m2, 5 pers, jaren 30 matig nageisoleerd, CV voor verwarmen en SWW, zonnepanelen 6,8kWp, koken inductie.

Elektra: 260,3 kWh
Zon: 806,6 kWh
Gas: 30,01 m3

108,6 kWh van het net geimporteerd = 58,3% zelfvoorzienend

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

[...]

Hoe bedoel je? Dit is toch super laag...?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:29
[...]

Jij verbruikt meer dan 15 kWh per dag?
Dat_Doc schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:48:
[...]

Lijkt me ook dat er iets niet klopt, wellicht zonnepanelen vergeten?
BertV zegt letterlijk dat 'ie geen zonnepanelen heeft ;)
Termy schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:55:
[...]

Zoals ik het lees bedoelt 'ie dat 'ie BertV's hele maandverbruik in 3 dagen verbruikt. Dus 51 kWh in 3 dagen.

1 tot 3 kWh per dag verbruiken is flink aan de lage kant inderdaad, vooral voor 4 personen. Dan wordt er weinig tv gekeken of computers gebruikt :P

Zelf verbruik ik zo'n 4 kWh per dag, met veel m'n computer of grote tv aan. 15 kWh vind ik wel aardig veel, tenzij je elektrische verwarming en/of airco hebt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Juni was een goedkope maand, weinig verbruik maar nog best veel opwek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2ERXFemp-ub4ZmMrmFnFV6tNBE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uqkjezASW18B9OWEdHegdXcL.jpg?f=user_large

We staan nu al ruim in de min, dat is normaal toch wat later. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
NVT

[ Voor 107% gewijzigd door IvoB2 op 04-01-2023 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Termy schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:55:
[...]

Ja dat is het ook, bij ons gebruikt de vaatwasser alleen al meer in de maand.
Juni 547kWh verbruik en 1200kWh opgewekt, alles elektrisch behalve koken.
150kWh is van autolader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
IvoB2 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:17:
Verbruik juni 2022:
Productie PV: 675,600 kWh
Totale verbruik: 370,863
Autarkie incl. EV: 87,180%
Autarkie excl. EV: 100%

Netafname: 47,535 kWh
Netinjectie: 287,972 kWh

Deelverbruiken:
Airco: 5 kWh
Huishoudelijk verbruik: 125,343 kWh
SWW 150L: 26,4 kWh
Laadpaal: 214,120 kWh
Wat bedoel je met Autarkie 100%? Heb je batterijen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Inderdaad.
Net afname in de maand juni uitsluitend afkomstig van laadpaal voor laden buiten zonne-uren. Dan gebruik ik de de thuisaccu niet altijd om de EV te laden, dat hangt af van de solcast voor de volgende dag(en).

[ Voor 91% gewijzigd door IvoB2 op 03-07-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

klump4u schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:17:
[...]

Ja dat is het ook, bij ons gebruikt de vaatwasser alleen al meer in de maand.
Juni 547kWh verbruik en 1200kWh opgewekt, alles elektrisch behalve koken.
150kWh is van autolader.
Draait die meer dan 1x per dag? Hier pakt de vaatwasser nl 0.9 kWh (gemeten) per eco cyclus en die gaat elke dag aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Termy schreef op zondag 3 juli 2022 @ 13:17:
[...]

Draait die meer dan 1x per dag? Hier pakt de vaatwasser nl 0.9 kWh (gemeten) per eco cyclus en die gaat elke dag aan.
Nee, maar altijd het heetste programma, twee keer een vaatwasser moeten vervangen door aangekoekte resten in de leidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

klump4u schreef op zondag 3 juli 2022 @ 13:33:
[...]

Nee, maar altijd het heetste programma, twee keer een vaatwasser moeten vervangen door aangekoekte resten in de leidingen.
Ik gooi er eens in de x maanden een normaal programma door met zo'n schoonmaakgeval. Eco wordt hier overigens ook vrij warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik heb net mijn vriezer ontdooid, zo'n ding met 2.5 lade. Aangeschaft vorig jaar. Energieverbruik was 50W toen ik hem aanzette en dat is nu 2 uur later gedaald naar 38W. Hij is nog wel leeg. Valt me eigenlijk reuze mee. Ik weet niet wat het verbruik was voor het ontdooien. Also ik eet de komende paar dagen kliekjes :+

[ Voor 3% gewijzigd door Michael_OsGroot op 03-07-2022 15:10 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jos52
JUNI 2022
situatie:
vrijstaande woning, open ligging, bouwjaar 2016, inhoud ca. 1000 m3, 2 bouwlagen met plat dak, all electric, 2 pers. huishouden, beide thuis, binnentemp. 21 – 22 gr. C. (gehele huis)
verwarming/huishoudelijk warm water:
water/water warmtepomp NIBE F1155-6, zonneboiler WOLF Topson met 2 x 2.1 m2 plaatcollector en buffervat 300 ltr.
ventilatie:
balanssysteem met WTW Helios KWL 500
PV system:
4200 Wp, orientatie ZZO 160 gr., hellingshoek 15 gr.

Juni 2022 (Juli 2021 t/m Juni 2022)
PV opbrengst 785 kWh. (5109 kWh)
E verbruik bruto (netlevering 139 kWh + eigen verbr. PV 220 kWh) = 359 kWh,. (5439 kWh)
E verbruik netto -/- 426 kWh. (330 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik!
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-07 09:28
Juni:
Tussenwoning, 1 persoon, cv-ketel wordt nu alleen voor SWW gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TTxA_mm8c37ZyXHOMYjS9fuWpo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y77HjrX1yNbZsNJ5MYtdrm46.jpg?f=fotoalbum_large

7560 Wp op ZZO + 1790 Wp op WZW - Midden Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Tweepersoonshuishouden:
Wij gebruiken sinds kort een mobiele airconditioning op 25-graden, deze gebruiken wij pas bij nood en als het echt niet meer te doen is. Er zijn ook dagen dat wij de airconditioning niet gebruiken. Daarbij moet ik zeggen dat we hem niet de hele dag gebruiken.

Wij waren sinds Zaterdag 25 juni t/m Donderdag 30 juni 2022 met vakantie in het buitenland. Tijdens ons vakantie stond enkel de koel-vriescombinatie aan A++ alle anderen apparaten stond uit in huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKeRWG4OTSsFkAkq9TgYDvpdGYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGuGnwOA9pw7Vo680yfzkDpI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Van der Berg op 04-07-2022 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-07 20:16

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik post hier ook maar eens hoewel onze situatie met bedrijf aan huis niet standaard is, en de bedrijfsproductie met een aantal machines toch ook wel een aardig verbruik heeft. Maar daarom ligt het dak ook vol met 49 panelen natuurlijk ;)

2 persoons huishouden, bedrijf aan huis, vrijstaande villa 1000 m3 all electric.

Elektra Juni
PV opbrengst 2207 kwh (16170 Wp op ZO/NW)
afname net 329 kwh
teruglevering 1672 kwh
Totaal gebruik 863 kwh

236 kwh - L/L WP multi split + 2 single splits, vooral koelen
63 kwh Amerikaanse LG koelkast (20 jaar oud, blijft het maar doen!)
54 kwh - SWW E-boiler 80L (nageisoleerd, standby 0,54kwh/dag)
25 kwh - Quooker
11 kwh - badkamer 10L boiler, na geisoleerd.
474 kwh - overig waaronder bedrijfsproductie en kleinere apparaten en standby (170W)
Tv x 3, mechanische ventilatie 15 watt, led verlichting, plafond ventilatoren, vaatwasser dagelijks op eco, inductie koken, bedrijfs compressor, oven, koelkast, vacuum pomp en meer.

In het verleden was ons verbruik nog iets hoger en ook gas verbruik (2800 m3!), maar flink geisoleerd en een aantal betere apparaten en slimmer gebruik en netto is ons verbruik nu lager en dat zonder enig gas. Wij zijn er wel blij mee.
Jaar PV opbrengst ca 15 MWh met verbruik van 13 MWh dus we doen het allemaal “gratis” ook nog ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
...

[ Voor 152% gewijzigd door IvoB2 op 04-07-2022 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Haha ja dat salderen houd inderdaad een keer op en dat blijft natuurlijk de kant tekening bij die “gratis” maar de komende jaren hier in NL hebben we dat nog wel natuurlijk. En daarna heb ik met een tikje overproductie en een maximaal gevuld dak in elk geval een zeer goed uitgangspunt.
En nu in Juni 62% van het gebruik is direct van de PV en dat is zowiezo wel fijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Gerco-M op 04-07-2022 13:57 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:19
Doe ik even een duit in het zakje.
Situatie tussenwoning 145m2. Triple glas op de begane grond en eerste verdieping, kunststof kozijnen HR++ op de zolder (geplaatst in houten kozijn). 5525WP op 35º ZZW. Begin april een WPB 270l in gebruik genomen.

MaandOpgewektTeruggeleverdLeveringEigen GebruikTotaal verbuik% opwekking% totaalGas m3
Jan75,43813637,4173,415,0736,4342
Feb197,61629135,6126,618,0228,1227
Mar573,55039870,5168,512,2941,8425
Apr584,744096144,7240,724,7560,1212
Mei7455559819028825,5065,975
Jun777,261282165,2247,221,2666,835
1e Sem2953,42310601643,41244,4,221,7951,70116

Er is sinds april een hoger verbruik van ongeveer 90kWh, echter in verband met de geboorte van een nieuw familielid ook veel thuis. De komende maanden valt het beter te monitoren wat de boiler exact verbruikt. Er wordt ongeveer 10m3 gas mee gewonnen (20€), tegenover 90kWh stroom (40€ terugleververgoeding). Financieel klopt het verhaaltje dus nog niet, echter het is wel volledig duurzaam opgewekt en dat is ook wat waard, sowieso is het weer een stap om van het gas los te gaan, waarmee uiteindelijk rond de 200€ op jaarbasis gewonnen kan worden. Ik verwacht eigenlijk dat de boiler rond 50kWh stroom op maandbasis nodig zal hebben.
Met een gemiddeld verbruik van 210kWh in de maand waarvan ongeveer de helft eigen opwek ben ik tevreden. Sowieso is een grote installatie op je dak gewoon voordeliger voor je eigen gebruik, volleggen je dak dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gerco-M schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:52:
En nu in Juni 62% van het gebruik is direct van de PV en dat is zowiezo wel fijn.
Mis ik dan iets want die 62% haal ik niet uit voorgaande cijfers die je gaf:

Elektra Juni
afname net 329 kwh
teruglevering 1672 kwh
Totaal gebruik 863 kwh

Ik kom, op basis van je cijfers dan aan een direct verbruik vanuit de PV van 535 kWh op een totale productie van 2207 kWh.
Dat is voor de maand juni toch "maar" 24,3 % DV?

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 04-07-2022 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

pep_82 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:16:
De komende maanden valt het beter te monitoren wat de boiler exact verbruikt. Er wordt ongeveer 10m3 gas mee gewonnen (20€), tegenover 90kWh stroom (40€ terugleververgoeding).
Als je 90 kWh verbruikt ipv 10 m3 gas, dan ben je aan het verwarmen met een elektrische verwarmingselement (COP=1). Ik neem aan dat de warmtepomp een COP heeft van 2 tot 3 (afhankelijk van de ingestelde temperatuur). Dan zou je 30 tot 45 kWh verbruiken.

Wil je een goede COP halen, dan zou ik adviseren de temperatuur van de boiler op 45°C te zetten en alleen eens per week elektrisch op te stoken tot 65/70°C tegen legionella.

[ Voor 17% gewijzigd door antonboonstra op 04-07-2022 15:53 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

IvoB2 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:31:
[...]

Mis ik dan iets want die 62% haal ik niet uit voorgaande cijfers die je gaf:

Elektra Juni
afname net 329 kwh
teruglevering 1672 kwh
Totaal gebruik 863 kwh

Ik kom, op basis van je cijfers dan aan een direct verbruik vanuit de PV van 535 kWh op een totale productie van 2207 kWh.
Dat is voor de maand juni toch "maar" 24,3 % DV?
Mijn doel is niet om alle zonnestroom te verbruiken ;)
Het uitgangspunt is om dat wat er verbruikt is, zelf op te wekken.
En het totale verbruik is 863 kwh waarvan 534 kwh direct van de PV wat 62% is.

Ik zou natuurlijk overdag hier alle elektrische kachels en ovens en machines aan kunnen zetten om die 24,3% van je te verhogen, maar dat is toch ook niet bijzonder duurzaam denk ik >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:54
Persoonlijk woon ik nu in een appartement waarbij we 1400kwh en 575m3 gas verbruiken. Met twee volwassenen en een baby vind ik dat niet superveel. Ik vrees echter dat dat hard gaat stijgen na onze verhuizing. Ik heb van de vorige bewoners te horen gekregen hoeveel zij gebruiken en ik schrok daar behoorlijk van. Zij zaten op 1550m3 gas en 5500kwh. Vooral dat laatste sprong eruit. Het enige wat mij opviel is dat zij een losse boiler hebben in de keuken 'want lekker snel warm water'. Maar die verbruik iets van 600kwh per jaar. Ik heb verder geen zonnebank, sauna of een andere energieslurper gezien. Hoe dan ook koop ik rond de verhuizing een P1 meter om het goed in de gaten te houden. Met twee volwassenen (zij hebben geen thuiswonende kinderen meer) moet je toch wel ruim onder die 5500 uit komen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gerco-M schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:32:
[...]
Mijn doel is niet om alle zonnestroom te verbruiken ;)
Het uitgangspunt is om dat wat er verbruikt is, zelf op te wekken.
Ik denk toch dat je een paar begrippen door elkaar haalt.
Je totale verbruik is je netafname inbegrepen.
Je hebt dus inderdaad, door de saldering, 100% van je maandverbruik door middel van eigen productie kunnen afdekken. En daar is niets moeilijks aan, gewoon zoveel of meer PV installeren dan je verbruikt.
De zelfconsumptie of het direct verbruik is wat je rechtstreeks kan verbruiken wat de panelen opwekken.
Dat is de 24,3 % waar je wel degelijk rekening mee moet houden wanneer de saldering niet meer van toepassing is. En dat is geen uitzonderlijk cijfer. Het gemiddelde direct verbruik schommelt rond de 30%.
Je totaal verbruik is niet het direct verbruik want wat je van je totaal verbruik niet direct hebt verbruikt heb je van het net moeten afnemen. Je direct verbruik opkrikken is van een heel andere orde.

Het gaat ook niet over duurzaamheid of verspilling maar om het juist gebruik van begrippen en cijfers.
Je Zc, zelfconsumptie (percentage gelijktijdigheid productie/verbruik bedraagt dus wel degelijk 24,3%.
Dat dit het cijfer is dat er toe doet kom je wel achter wanneer de saldering wordt afgebouwd en je maatregelen dient te nemen om je direct verbruik zo hoog mogelijk te krijgen. Want dat is dan het cijfer waar je zelf niet voor gaat betalen.

[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 04-07-2022 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

IvoB2 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:43:
[...]

Ik denk toch dat je een paar begrippen door elkaar haalt.
Je totale verbruik is je netafname inbegrepen.
Je hebt dus inderdaad, door de saldering, 100% van je productie zelf kunnen verbruiken.
De zelfconsumptie of het direct verbruik is wat je rechtstreeks kan verbruiken wat de panelen opwekken.
Dat is de 24,3 % waar je wel degelijk rekening mee moet houden wanneer de saldering niet meer van toepassing is. En dat is geen uitzonderlijk cijfer. Het gemiddelde direct verbruik schommelt rond de 30%.
Je totaal verbruik is niet het direct verbruik want wat je van je totaal verbruik niet direct hebt verbruikt heb je van het net moeten afnemen.

Het gaat ook niet over duurzaamheid of verspilling maar om het juist gebruik van begrippen en cijfers.
Je Zc, zelfconsumptie (percentage gelijktijdigheid productie/verbruik bedraagt dus wel degelijk 24,3%).
Okee maar die term gebruikte ik niet.
Ik noemde:
Gerco-M schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:52:
En dat is wel degelijk correct denk ik.

Die term Zc / zelfconsumptie vind ik ook niet volledig duurzaam want dan zou je met minder panelen leggen of meer elektra verbruik dat percentage verhogen en dat is toch niet de bedoeling. Zoveel mogelijk opwekken en zo min mogelijk verbruiken moet toch het uitgangspunt zijn, vind ik. En ik heb met ZO en NW ook een redelijke spreiding van opbrengst want maximaal opwekken met alleen Z is ook niet ideaal natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
62% van het gebruik komt van PV. Dat is correct.
of
24,3% van het verbruik komt direct van PV is ook correct.

62%% van het gebruik is direct van PV is niet correct want een groot deel ging eerst naar het net en werd er op een ander ogenblik terug afgehaald. Is niets direct aan.

Nogmaals, door de saldering lig je waarschijnlijk niet wakker van het verschil.
Na de saldering des te meer.

Zo weinig mogelijk verbruiken is inderdaad de duurzaamste oplossing.
Maar dat heeft weinig te maken met het direct verbruik van de productie.

[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 04-07-2022 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Gerco-M schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:57:
[...]

Okee maar die term gebruikte ik niet.
Ik noemde:

[...]

En dat is wel degelijk correct denk ik.

Die term Zc / zelfconsumptie vind ik ook niet volledig duurzaam want dan zou je met minder panelen leggen of meer elektra verbruik dat percentage verhogen en dat is toch niet de bedoeling. Zoveel mogelijk opwekken en zo min mogelijk verbruiken moet toch het uitgangspunt zijn, vind ik. En ik heb met ZO en NW ook een redelijke spreiding van opbrengst want maximaal opwekken met alleen Z is ook niet ideaal natuurlijk.
62% in deze maand is een percentage waar ik alleen nog maar van kan dromen, maar we werken er aan :)

Hier deze maand niet verder gekomen dan een kleine 55% verbruik rechtstreeks van onze zelf opgewekte zonne-energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer je in juni, de maand met de langste dagen, normaal veel zonne-uren en met een laag verbruik met je productie geen 100% van je verbruik kan afdekken heb je alle andere maanden van het jaar een nog veel groter probleem. Bij 62% totaal maandverbruik van de totale maandproductie was je installatie voor die maand gewoon overgedimensioneerd in verhouding tot je verbruik.
Tussen maart en september meer produceren dan je verbruikt is niet zo moeilijk.
Op ieder ogenblik van de dag minstens evenveel produceren dan je verbruikt (direct verbruik), dat is een veel grotere uitdaging.
Hier deze maand niet verder gekomen dan een kleine 55% verbruik rechtstreeks van onze zelf opgewekte zonne-energie.
Mooi cijfers maar die 62% waar je van droomt is dan ook niet het rechtstreeks verbruik van de zelf opgewekte zonne-energie.
Dat is maar 24,3%. Je zit daar dus zelf ruim boven.

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 04-07-2022 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
IvoB2 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:11:
Wanneer je in juni, de maand met de langste dagen, normaal veel zonne-uren en met een laag verbruik met je productie geen 100% van je verbruik kan afdekken heb je alle andere maanden van het jaar een nog veel groter probleem. Bij 62% was je installatie voor die maand gewoon overgedimensioneerd in verhouding tot je verbruik.
Tussen maart en september meer produceren dan je verbruikt is niet zo moeilijk.
Op ieder ogenblik van de dag minstens evenveel produceren dan je verbruikt (direct verbruik), dat is een veel grotere uitdaging.

[...]

Mooi cijfers maar die 62% waar je van droomt is dan ook niet het rechtstreeks verbruik van de zelf opgewekte zonne-energie.
Dat is maar 24,3%. Je zit daar dus zelf ruim boven.
Dat kan toch alleen wanneer je iets gebruikt om de energie op te slaan?

Wanneer onze koelkast in de nacht stroom verbruikt, schijnt de zon niet.

In zekere zin is saldering hier op dit moment nog onze batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sjamo schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:15:
[...]

Dat kan toch alleen wanneer je iets gebruikt om de energie op te slaan?
Inderdaad.
Door de geproduceerde energie "op te slaan op het net" en er later terug af te nemen om zelf te verbruiken.
Door de geproduceerde energie "zelf op te slaan in batterijen, water,..." en later zelf te gebruiken.
In zekere zin is saldering hier op dit moment nog onze batterij?
Inderdaad, zie voorgaande.
Maar daar gaat de discussie nu niet over.
Blijkbaar begrijpen sommigen het verschil niet tussen het begrip je eigen productie verbruiken en je eigen productie direct verbruiken.
Bij gratis salderen maakt dat economisch niet uit. Na salderen is de mogelijkheid tot direct verbruik des te belangrijker.
62% van je eigen productie zelf verbruiken is iets totaal anders dan 62% van je productie direct verbruiken.

Om met mijn eigen situatie te vergelijken:
In juni heb ik 54,9% van mijn eigen productie zelf verbruikt.
Maar in diezelfde maand 57,4% van de productie direct kunnen verbruiken.

Het eerst doet er niet toe. Toch niet zolang het totale verbruik niet hoger is dan 100% van de eigen productie.
Dus alle verbruik minder dan 100% van de eigen productie is goed.
57,4 % van de productie direct kunnen verbruiken doet er, na salderen, wel degelijk toe.
Ik haal liever een hoger % direct verbruik dan een hoog % verbruik van de productie.
Het % direct verbruik is economisch het voordeligst en het duurzaamst want je hebt er alleen een gedragswijziging voor nodig en geen bijkomende investeringen noch afhankelijkheid van derden (o.a. het net).

Ik betwist helemaal niet dat @Gerco-M 62% van zijn eigen productie in de maand juni zelf heeft kunnen verbruiken.
Ik zeg alleen dat hij geen 62% van diezelfde productie direct heeft kunnen verbruiken maar slechts 24,3%.
En met dat verschil heeft men het blijkbaar soms moeilijk.

[ Voor 49% gewijzigd door IvoB2 op 04-07-2022 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

IvoB2 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:21:
[...]

Inderdaad.
Door de geproduceerde energie "op te slaan op het net" en er later terug af te nemen om zelf te verbruiken.
Door de geproduceerde energie "zelf op te slaan in batterijen, water,..." en later zelf te gebruiken.

[...]

Inderdaad, zie voorgaande.
Maar daar gaat de discussie nu niet over.
Blijkbaar begrijpen sommigen het verschil niet tussen het begrip je eigen productie verbruiken en je eigen productie direct verbruiken.
Bij gratis salderen maakt dat economisch niet uit. Na salderen is de mogelijkheid tot direct verbruik des te belangrijker.
62% van je eigen productie zelf verbruiken is iets totaal anders dan 62% van je productie direct verbruiken.
En geen van beide ging het hier over volgens mij.
Ik noemde alleen dat 62% (534 kwh) van het totale verbruik (863 kwh) direct zelf is opgewekt.
Aangezien van 863 kwh maar 329 kwh uit het net is gekomen en de rest direct van PV.

Zie hier de volledige informatie van Enelogic, dan kan je mij vast vertellen hoe het precies zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-jC8Wl3NX7zCvprdduf7oN8SMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9XHTFkrr7qPsz4GxMiaVQPtu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f03UshZTpd605xPiJD6pdOdFfMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FDg74NKVSN7F3Tgs2P7rwWKQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Gerco-M op 04-07-2022 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Laat maar zitten.

[ Voor 146% gewijzigd door IvoB2 op 04-07-2022 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Eventuele onderbouwing met wat getallen zou je punt misschien wat duidelijker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:19
antonboonstra schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:51:
[...]

Als je 90 kWh verbruikt ipv 10 m3 gas, dan ben je aan het verwarmen met een elektrische verwarmingselement (COP=1). Ik neem aan dat de warmtepomp een COP heeft van 2 tot 3 (afhankelijk van de ingestelde temperatuur). Dan zou je 30 tot 45 kWh verbruiken.

Wil je een goede COP halen, dan zou ik adviseren de temperatuur van de boiler op 45°C te zetten en alleen eens per week elektrisch op te stoken tot 65/70°C tegen legionella.
Ik moet er even een kWh meter tussen zetten om het echt te weten. De 90kWh extra wordt ook mede veroorzaakt doordat er momenteel altijd iemand thuis is. Een paar keer de waterkoker op een dag laten riedelen zijn ook een paar kiloWattjes extra.
Inderdaad zou de efficiëntie omhoog gaan door de boiler op 45 graden te zetten. Maar zoals gezegd meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
@Gerco-M Het punt is dat om het direct verbruik van je productie te bepalen je moet terugrekenen naar de totale productie en niet naar je totaal verbruik. Dat laatste is irrelevant om het direct verbruik te bepalen.
Productie minus injectie = zelfverbruik in kWh
Zelfverbruik/productie = % direct verbruik van de productie.

In jouw geval:

2207-1672 = 535 => (535/2207)x100 = 24,2% direct verbruik.

Je hebt inderdaad 62% van je stroomverbruik rechtstreeks uit de panelen gehaald maar dat is iets anders dan 62% direct verbruik uit je PV-productie. Dat is je autarkiegraad (zelfgebruikte zonne-energie/stroomverbruik=> (535/863)x100).

Moest ik redeneren zoals jij dan had ik (387,627/370,863)x100 = 104,52 % gehaald.

Mijn autarkiegraad is 100% maar mijn direct verbruik van de productie echter maar 57,4 % : 675,6-287,972 = 387,628 => (387,628/675,6)x100.

[ Voor 76% gewijzigd door IvoB2 op 04-07-2022 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@IvoB2
Je kunt het inderdaad zo complex maken als je wilt, en iedereen heeft een eigen invalshoek natuurlijk maar ik vind het zelf belangrijker om mijn eigen actuele gebruik af te dekken met eigen opwek, dan om mijn zonnepaneel opbrengst volledig te verbruiken. Want dat is de variabele die jij bedoeld volgens mij en ik minder interessant vind.

Want dat er in de zomer wat over is voor de buren vind ik niet erg, als ik maar eerst een zo groot mogelijk deel van mijn eigen verbruik er mee kan afdekken. Want dat scheeld na salderen en ben ik geen accu’s voor nodig dan. Of hoge grid prijs. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

En toch ben ik het met @Gerco-M eens want jouw redenatie leidt ertoe dat je meer moet verbruiken of minder moet opwekken om dat percentage op te krikken en dat is niet wat je wilt.

Zijn 62% heeft ook niks met salderen te maken. Inclusief salderen zit hij uiteraard op 100% (en dan nog wat).

100% autarkie lijkt me logischerwijs betekenen dat je alle energie die je nodig hebt zelf opgewekt hebt en niks uit het net getrokken hebt. Dat gaat dus over je verbruik, niet je opwekking. Wmb haal jij dus dingen door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-07 14:25
Zenomyscus schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:42:
Persoonlijk woon ik nu in een appartement waarbij we 1400kwh en 575m3 gas verbruiken. Met twee volwassenen en een baby vind ik dat niet superveel. Ik vrees echter dat dat hard gaat stijgen na onze verhuizing. Ik heb van de vorige bewoners te horen gekregen hoeveel zij gebruiken en ik schrok daar behoorlijk van. Zij zaten op 1550m3 gas en 5500kwh. Vooral dat laatste sprong eruit. Het enige wat mij opviel is dat zij een losse boiler hebben in de keuken 'want lekker snel warm water'. Maar die verbruik iets van 600kwh per jaar. Ik heb verder geen zonnebank, sauna of een andere energieslurper gezien. Hoe dan ook koop ik rond de verhuizing een P1 meter om het goed in de gaten te houden. Met twee volwassenen (zij hebben geen thuiswonende kinderen meer) moet je toch wel ruim onder die 5500 uit komen lijkt mij.
Apparatuur heeft veel invloed. Hoe oud is de wasmachine, vaatwasser, koelkast, vriezer enz. Grote kans dat die laatste 2 beter vervangen kunnen worden als de keuken al 10 jaar oud is. Gewoon lekker met de p1 meter op onderzoek uitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Termy schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:44:
En toch ben ik het met @Gerco-M eens want jouw redenatie leidt ertoe dat je meer moet verbruiken of minder moet opwekken om dat percentage op te krikken en dat is niet wat je wilt.

Zijn 62% heeft ook niks met salderen te maken. Inclusief salderen zit hij uiteraard op 100% (en dan nog wat).

100% autarkie lijkt me logischerwijs betekenen dat je alle energie die je nodig hebt zelf opgewekt hebt en niks uit het net getrokken hebt. Dat gaat dus over je verbruik, niet je opwekking. Wmb haal jij dus dingen door elkaar.
Maar het is helemaal mijn redenatie niet.
Dat is nu eenmaal hoe autarkie en direct verbruik elk gedefinieerd en berekend worden.
Wanneer iedereen zijn eigen redenatie en eigen rekenwijze vrij gaat toepassen en benoemen krijg je juist zo'n misverstanden. Daar is de hele discussie juist mee begonnen: dat iedereen vrij zijn eigen standaarden toepast ipv wat de algemeen aanvaarde definitie en termen zijn.
Kan je net zo goed gaan "redeneren" dat voor jou een kWh voor vermogen staat en een kW voor energieverbruik.
En dan verbaasd zijn dat de lezer je niet meer kan volgen.

Ik heb al meermaals geschreven dat ik begrijp waarom hij 62% schrijft en ook hoe dat hij daartoe komt. Maar dat is niet de definitie van direct verbruik tov productie zonnepanelen.

Het gaat ook niet of dat % zo belangrijk is. Ik heb het dan ook zelf niet in eerste instantie gebruikt.
Het enige dat er finaal toe doet is het percentage autarkie. En dan is salderen wel belangrijk. Door gratis te salderen bereik je immers een virtuele autarkie van 100%. Zonder salderen zal je daar zelf voor moeten zorgen en dat kan in eerste instantie alleen door het percentage direct verbruik (in de correcte definitie) te verhogen.
En dat iedereen, als hij iets schrijft, hetzelfde bedoelt en hetzelfde rekent.
Dat je zo iets nog moet gaan verdedigen op Tweakers begrijp ik niet;

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 04-07-2022 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gerco-M schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:43:
@IvoB2
Want dat er in de zomer wat over is voor de buren vind ik niet erg, als ik maar eerst een zo groot mogelijk deel van mijn eigen verbruik er mee kan afdekken. Want dat scheeld na salderen en ben ik geen accu’s voor nodig dan. Of hoge grid prijs. ;)
Helemaal mee eens. Maar dan heb je het over aandeel autarkie en niet over aandeel direct verbruik.
Dat het eerste het belangrijkste punt is en het tweede mooi is voor de statistieken daar zijn we het dan over eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Hij had het alleen maar over het direct gebruiken (dus niet door salderen) van z'n PV voor 62% van z'n verbruik. De rest heb jij er bijgehaald. Waarom dat niet 'direct gebruik' is ontgaat me, maar het zal wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jos52
Wat IvoB2 (denk ik) probeert duidelijk te maken is dat het aandeel direct verbruik in verhouding tot je totale verbruik over de maand juni een weinig zeggend getal oplevert. Het zou wel gek zijn als je in deze zomermaand geen hoog aandeel direct verbruik zou hebben.

De relatie tussen direct gebruik en opgewekt vermogen is veel belangrijker want daarmee wordt duidelijk hoeveel van je opgewekte vermogen wordt opgeslagen in het “buffervat” van de salderingsregeling.

Nu is een gebruikelijk percentage rond de 25% (direct verbruik t.o.v. opgewekt vermogen) nog geen probleem maar dat wordt het wel als die regeling wordt afgebouwd/opgedoekt.

[ Voor 3% gewijzigd door jos52 op 05-07-2022 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
jos52 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:21:
Wat IvoB2 (denk ik) probeert duidelijk te maken is dat het aandeel direct verbruik in verhouding tot je totale ......
En inderdaad, 62% autarkie in juni is doodnormaal.
Minder dan 30% direct verbruik van de productie op jaarbasis ligt onder het gemiddelde en is problematisch indien je niet (meer) kan salderen. Maar is in de maand juni dan ook weer normaal te noemen.
Maar toegegeven, deze discussie zou beter passen in een topic over zonnepanelen (na salderen) en heeft in se weinig te maken met het actuele energieverbruik.

[ Voor 51% gewijzigd door IvoB2 op 05-07-2022 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Wat mij betreft zegt mijn rechtstreeks verbruik (dat gedeelte van mijn werkelijk verbruik dat ik rechtstreeks van mijn eigen zonnepanelen pluk) wel degelijk wat. De autarkie is dat geloof ik?

Voor mij is dat het gedeelte wat ik probeer te verhogen, zodat ik minder een beroep hoef te doen op elektriciteit van de leverancier.
Bovendien kan ik met dat verbruik proberen een bijdrage te leveren aan het verminderen van de belasting van het electriciteitsnet, wat momenteel een probleem is.
In elk geval geldt dit zolang het gebruiken van andere manieren zoals bijvoorbeeld het gebruik van een thuis-accu door de saldering nog niet verstandig zijn.

Maar het heeft voor mij ook nog een ander doel. Doordat ik dit percentage omhoog probeer te krijgen ben ik zeer actief bezig met mijn elektra-verbruik, waardoor ik al vele kleine veranderingen heb aangebracht waarmee ik mijn totale elektra-verbruik omlaag breng.
En nee, dat doe ik niet voor de financien. Ik betaal momenteel iets van 13 cent per kWh. Dat is het volledige bedrag inclusief btw. Ik doe het omdat ik het gevoel heb iets goeds te doen, om mijn eigen manier.

Het andere percentage? De 24 a 25%? Zegt dat in Nederland iets anders dan de verhouding tussen je rechtstreekse verbruik en hoeveel power je op je dak hebt liggen? Dat is nou bij uitstek een getal waar ik weinig mee kan.

En zo heeft iedereen zijn eigen belangen denk ik. Maar ik vind het leuk dat ik het woord autarkie heb geleerd. Dank daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Zonder gratis salderen komt het uiteraard op een hoge autarkiegraad aan.
En dan speelt het % direct verbruik van de productie (door welke investering of verandering in houding dan ook) dat je kan bereiken wel terug mee.
En, zoals gezegd, een hoog autarkiepercentage voor de maand juni bereiken is in normale omstandigheden een no brainer. En een laag direct verbruik van de productie in juni eveneens. Omgekeerd zou pas eigenaardig zijn.
Het is pas als je de totalen op jaarbasis bekijkt en van dag tot dag dat je werkelijk kan bepalen hoe ver je staat in een gezond evenwicht tussen verbruik, productie en autarkie.

En de ene maatregel moet niet los staan van de anderen.
Ik heb dan al wel een thuisaccu en ben vrijwillig afgestapt van betalend salderen maar dat heeft me niet tegengehouden eerst het verbruik zoveel mogelijk te beperken en nog steeds eerst de productie onmiddellijk te verbruiken ipv ze eerst in een accu te stockeren en dan pas te verbruiken.
Een hoge autarkiegraad op jaarbasis bereik je niet door één maatregel maar door een combinatie van maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
IvoB2 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:57:
Zonder gratis salderen komt het uiteraard op een hoge autarkiegraad aan.
En dan speelt het % direct verbruik van de productie (door welke investering of verandering in houding dan ook) dat je kan bereiken wel terug mee.
En, zoals gezegd, een hoog autarkiepercentage voor de maand juni bereiken is in normale omstandigheden een no brainer. En een laag direct verbruik van de productie in juni eveneens. Omgekeerd zou pas eigenaardig zijn.
Het is pas als je de totalen op jaarbasis bekijkt en van dag tot dag dat je werkelijk kan bepalen hoe ver je staat in een gezond evenwicht tussen verbruik, productie en autarkie.

En de ene maatregel moet niet los staan van de anderen.
Ik heb dan al wel een thuisaccu en ben vrijwillig afgestapt van betalend salderen maar dat heeft me niet tegengehouden eerst het verbruik zoveel mogelijk te beperken en nog steeds eerst de productie onmiddellijk te verbruiken ipv ze eerst in een accu te stockeren en dan pas te verbruiken.
Een hoge autarkiegraad op jaarbasis bereik je niet door één maatregel maar door een combinatie van maatregelen.
Misschien ga ik nu volledig off topic :) maar heb je een link met informatie over de getallen, percentages en de verhoudingen daartussen zoals je hierboven noemt? Dat zou ik graag eens doorlezen, en betrouwbare informatie is als leek niet altijd goed te vinden. Al kan de zoektocht het begrip wel verbeteren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Google is je beste vriend zou ik zeggen en ik ga niet bepalen wat jij betrouwbare informatie vindt.
Lees, om te beginnen, dit forum eens door. Dan ben je wel even bezig. :)
https://www.zonstraal.be/forum/index.php
Mijn kennis is o.a. gebouwd op 10 jaar informatie uitwisselen op dit forum en links vind je er ook genoeg.

[ Voor 39% gewijzigd door IvoB2 op 05-07-2022 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-07 23:41
Ik ben op zoek naar gasverbruik data van woningen om tegenaan te rekenen. Ik heb zelf "helaas" al een jaren geen gas meer.
Klopt het dat je op mindergas.nl ook kan exporteren en dan graaddagen per dag erbij krijgt? Ik heb er geen account (heeft geen nut voor mij) en kan het niet checken.

Idealiter zou ik een jaar gegevens set met graaddagen erbij hebben. Om dan allerlei dingen uit af te leiden. Zoals benodigd kW, warmteverlies e.d. en wat een hybride warmtepomp doet.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Laatst online: 23-07 13:36

Sr_Ogel

Klop klop klop

!null schreef op maandag 11 juli 2022 @ 11:19:
Ik ben op zoek naar gasverbruik data van woningen om tegenaan te rekenen. Ik heb zelf "helaas" al een jaren geen gas meer.
Klopt het dat je op mindergas.nl ook kan exporteren en dan graaddagen per dag erbij krijgt? Ik heb er geen account (heeft geen nut voor mij) en kan het niet checken.

Idealiter zou ik een jaar gegevens set met graaddagen erbij hebben. Om dan allerlei dingen uit af te leiden. Zoals benodigd kW, warmteverlies e.d. en wat een hybride warmtepomp doet.
Ik kan je wel een dataset leveren. Geen idee of je daar wat mee kan.

Log alles in huis (en buiten)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum

De enige CSV die ik op Mindergas.nl kon vinden waren de ingevoerde meterstanden: tijd en stand. Geen graaddagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-07 18:08

Deel van je puzzel, dataset met graaddagen. Wordt 1x per maand bijgewerkt geloof ik.
https://www.kwa.nl/diensten/graaddagen-en-koeldagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Nieuwe maand nieuwe kansen:

Aan de woning is niet veel veranderd, behalve zwembadpompje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtgCBzRXc-Qy0zuQWNU0fPz-oak=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QqKSAlJqZxrEl4vx2emkMbpC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Laatst online: 23-07 13:36

Sr_Ogel

Klop klop klop

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WULR7ypMZNLLgyvBCw-PIUUhOp0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2td1XWgVTJKpd7XCyFlQ96sJ.jpg?f=user_large

Ben op elektra gaan koken en de cv ketel is anders ingesteld. Aanzienlijk minder gas verbruikt. Auto verbruik is vertekend doordat in juli 2021 de laadpaal backend was verlopen. Het eigenverbruik vanuit de zonnepanelen is toegenomen omdat ik vaker overdag de auto op minimale laadsnelheid aan de laadpaal gezet heb.

De laatste 365 dagen heb ik een gasverbruik van 1029 kuub dit moet met de huidige besparingen met gemak onder de 1000 kuub te krijgen zijn.

Situatie: Hoekhuis bouwjaar 81 met zonnepanelen en na geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:09

martijn v o

Certified by Enphase.

Overzicht juli 2022:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CendFlnTF4bETo9Hu5F0YK3MGrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KPglb7I31G6NTU4VKDAlVXVx.jpg?f=fotoalbum_large

Gas 0m3 water 6m3.
Ik kom vanaf januari nog 325 kWh tekort om op nul te eindigen, maar ik moet ook reserve hebben voor de winter 2022. Dat gaat niet lukken, ik verwacht op 1500 kWh (netto inkoop) uit te komen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Verbruik juli 2022:
Productie PV: 758,600 kWh
Totale verbruik: 316,170 kWh
Autarkie incl. EV: 92,64%

Netafname: 23,269 kWh
Netinjectie: 403,099 kWh

Deelverbruiken:
Airco: 3,346 kWh
SWW 150L: 10,3 kWh
Laadpaal: 174,230 kWh
Koelkast/vriescombi's (2): 32,174 kWh
Internet/wifi modem en powerlines: 17,608 kWh
Overig huishoudelijk verbruik: 78,512 kWh

Betreft de netto AC verbruiken.
Omzetverliezen DC/AC=DC/AC en batterijreserve exclusief.

All electric/geen gas. Vrijstaande oude woning (renovatie 2011-2019) met 2-3 personen.
PV 5,6 kWp/5.0 kVA - accu 15,36 kWh - EV 67 kWh.
CV + SWW: Samsung L/W WP Hydrounit - Jaga DBE ventilo's + 150 L boilervat.
Koeling + verwarming: General L/L WP
Back up CV + SWW: Speksteenkachel 2700 Kg (niet in gebruik juli)

[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 02-08-2022 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
IvoB2 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:38:
Verbruik juli 2022:
Productie PV: 758,600 kWh
Totale verbruik: 316,170 kWh
Autarkie incl. EV: 92,64%

Netafname: 23,269 kWh
Netinjectie: 403,099 kWh

Deelverbruiken:
Airco: 3,346 kWh
Huishoudelijk verbruik: 128,294 kWh
SWW 150L: 10,3 kWh
Laadpaal: 174,230 kWh

All electric/geen gas. Vrijstaande woning met 2-3 personen. PV 5,6 kWP/5.0 kVA - accu 15,36 kWh.
Hoe kom je aan het totale verbruik van 316,17 kWh ?
want:
+ Productie PV = 758,60 kWh
+ Netafname = 23,27 kWh
- Netinjectie = 406,10 kWh
= Verbruik 378,77 kWh

Het verbruik van de SWW van 10,3 kWh lijkt me ook niet te kloppen....wij verbruiken ca. 50 kWh met een SWW van 120L met 2 personen
Huishoudelijk verbruik lijkt me dan weer erg laag...komt waarschijnlijk door het terugrekenen van een fout verbruik. Bij ons is het "huishoudelijk verbruik ongeveer 220 kWh, vrijstaande woning 2 personen.

[ Voor 10% gewijzigd door TvanW op 01-08-2022 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Vrijstaand bouwjaar 1930, gezin twee kinderen.
8,92 wp op zzw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsUDM1l_wYHde55O4ff5evAQARE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wLWTsuoNE5Qgb5A73n7wN2BG.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Pagina: 1 ... 58 ... 82 Laatste