Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
dredg schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:58:
[...]

Die snap ik alleen werkt het niet. Ik denk omdat ik er nu achter kom dat mijn cv niet reageerdop de input van de plus en min knop.
Misschien eens even een paar minuten de stekker van de ketel uit het stopcontact halen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:41

Wailing_Banshee

You're Next

Ronald.42 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:45:
Maar even een plaatje voor de aardigheid.
Je ziet hier tijdens een etmaal het comfort gebruik van de ketel. Smorgens een piekje van de badkamer En rond etenstijd het gasfornuis en badkamer verbruik.
Als de ketel uit is is dat comfort gerbruik er niet dus geen lekkage maar puur het warmhouden van het interne boilertje in de ketel.

[Afbeelding]
Ik vind vooral die piek in de middag heel erg hoog.

Gasverbruik in de zomer
Dit is een grafiek van een gemiddelde zomerdag bij ons. 's morgens de piek van het douchen (2 personen) en 's avonds het koken. En blijkbaar hebben we die dag veel gekookt, want normaal gesproken is hij zelfs lager. Die streeps tussendoor zijn de comfort modus.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
Kalentum schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:24:
[...]

Je electraverbruik is erg laag, 4 kWh per dag gemiddeld. Ik vermoed dat je bedoelt wat je afneemt van het net? Dus wat er overblijft na saldering van de zonnepanelen?
Excuses, daar heb je helemaal gelijk in. Uiteraard na saldering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 15:29
15e was een mooi dagje hier. Ofja altijd wannner de zon veel aanwezig is :>

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EoVaiSe_rh4UZ22B0SJ_gjRfLx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mKwQdSFUS5e8vkGWZLh3qP2S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXm6CntYXF1oIyfhGWRKiIJxEMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fEWrmP9Jzcg3e3OsPg3h1GPQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3TObJIozhb1eiicTaxerT3I5KI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FKC2Z1gU7wWQXgFWaZtZmFCG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GACtvGvmiSsHLXE6cyJD8h9L3xk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OnGTSENcuQZXGmH8zmGWfyTm.jpg?f=user_large

De standby power is altijd hoog geweest, 280-320w. Dit is niet goed te zien vanwege de accu die snachts bijgeladen word. Alles is al led, op 2 afzuigkaplampjes na (lastige G4).

Hoekhuis 145m2, 2016, 4 personen, plat dak, tuned Calenta 40c. Gem 1000m3 /j en 4300 kWh.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 07:34:
[...]

Ik vind vooral die piek in de middag heel erg hoog.

[Afbeelding: Gasverbruik in de zomer]
Dit is een grafiek van een gemiddelde zomerdag bij ons. 's morgens de piek van het douchen (2 personen) en 's avonds het koken. En blijkbaar hebben we die dag veel gekookt, want normaal gesproken is hij zelfs lager. Die streeps tussendoor zijn de comfort modus.
Ik vind het wel wat meevallen eigenlijk.
De schaalverdeling is bij mijn grafiek ook wat anders dus lijkt het wat extremer.

Smorgens tegen 5 uur sta ik op en doe het ochtendritueel.
Vrouw en kinderen zijn rond 7 uur op die hebben blijkbaar genoeg aan een washandje :D
Dan smiddag rond 2 komt dat tuig weer uit school en ik ben om 3 uur weer thuis.
Dan tegen etenstijd duikt de vrouw de keuken in en ik de badkamer.
Eerst ik onder de douche en jut en jul in bad.
Dus dan staan er 3 gaspitten te branden en de cv ketel brand eigenlijk continu.
Dat douchen van mij is in 10 minuten a een kwartiertje klaar.
Maar de jeugd in bad laat de kraan gewoon lopen schuimparty *O* en het water verdwijnt door de overloop van het bad in het riool :X
Nah jah als ze maar plezier hebben denk ik dan. d:)b
Dan als laatst verdwijnt de vrouw in de badkamer om te douchen en onze zooi op te ruimen >:)
Vervolgens eten en deze dag moesten we na het eten met zijn allen op pad.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ja, dat is wel een puntje :D Dan zit je al snel aan het dubbele verbruik :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:05
Ik woon vandaag precies een in onze gasloze tweekapper nieuwbouwwoning.

Het totale electra verbruik is 5.430 kwh waarvan de warmtepomp 2.830 kWh heeft verbruikt en de rest 2.600 kwh

In mijn vorige niet gasloze jaren 70 hoekwoning was mijn energieverbruik iets meer dan 3.300 kwh.

In mijn vorige woning stond een keuken uit 2015 jmaar verbruiken die apparaten zoveel meer energie dan een keuken uit 2021?

Voor de rest hebben wij ons niet aangepast qua verbruik van apparatuur.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Ik ben slurpverbruik aan het opsporen (actuele verbruik nachtelijke uren). Valt tegen :/ Toen we hier in 2010 gingen wonen, had ik in de nachten regelmatig minimale verbruiken van onder de 100 Watt. Nu viel het me laatste tijd op dat het verbruik hier 's nachts niet eens meer onder de 350 Watt kwam...!

HW Energy Socket gekocht en sinds gisteren mee aan het spelen. Nu zag ik dat de ketel (ik denk door onderhoudsbeurt) de schakelaar voor (na)circulatie pomp op altijd aan stond. De andere stand is na 4 minuten afschakelen en wordt aanbevolen met een kamerthermostaat. Ketel is ouder dan 2011 dus mist intelligentie.

Inmiddels aangebouwd waarbij in de aanbouw een vloerverwarming verdeler aanwezig is. Deze pomp? staat (ook) 24/7 aan en moet ik nog meten maar is 2017 geplaatst dus verwacht dat deze wel zuinig is. Meten is weten.

Waar is de laatste weken rond 8 uur al op 4kWh zat, was dat vanmorgen pas 2kWh. Als die ketel 24/7 bezig is heb ik daarop constant minimaal 85-100 Watt verbruik, vanmorgen dus een stuk minder. Heb de loodgieter gebeld of het kwaad kan icm vloerverwarming maar zou geen issue mogen zijn.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
@JB Sluipverbruik kan ongemerkt inderdaad aardig oplopen. Zo hebben we het ook de afgelopen jaren verlaagd van 400W naar zo’n 50W, wat nog zo’n 1kWh per dag is, dus 365kWh per jaar.
Zo hebben we nu bijna overal stekkerdozen met schakelaars tussen waarmee je apparaten helemaal van de stroom haalt als je ze niet gebruikt.
Zoals radio en TV en alle elektronica, behalve koelkast, vriezer en CV.
Gelukkig hebben wij een Remeha Tzerra met zuinige pomp die ook uit gaat bij geen gebruik.
Al het witgoed is nu ook allemaal A++.
Wij gebruiken ook een Homewizard Energie Socket om het stroomverbruik te meten, zo gebruikte de TV ook nog zo’n 25W in standby.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Ik krijg zo'n 100 Watt niet gevonden. Wellicht is het toch allemaal elektronica in standby samen. Gisteren tvmeubel in standby gemeten, dat viel me reuze mee; 13 Watt (Xbox, Wii, Switch, TV, versterkers).

Maar goed dan hangt er nog een 2e en 3e tv die altijd op standby staan, verder nog wat Echo's + Bose Soundtouch + IP cams/Ring dus al met al zal het snel die 100 Watt zijn verwacht ik.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@JB Heb je ook een P1 meter van Homewizard, dan kun je zien wat je live verbruik is, door apparaten één voor één van de stroom te halen kun je vrij precies zien wat het verbruik was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

HereIsTom schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:54:
@JB Heb je ook een P1 meter van Homewizard, dan kun je zien wat je live verbruik is, door apparaten één voor één van de stroom te halen kun je vrij precies zien wat het verbruik was.
Ja die heb ik maar ligt nog in het doosje wachtende op de slimme meter waar ie in moet :P

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Je moet, of je nu een P1 meter hebt of niet gewoon per groep meten, dus de andere groepen even uit zetten. Je zit dan al meteen aan het aantal huidige watt op het schermpje van de slimme meter zelf (of hoe snel de schijf draait bij een oude meter) in welke groep(en) het hoge stand-by verbruik zit. Zo kan je snel uitsluiten. Dan even met een energysocket, een slimme kan maar eenvoudige domme met een schermpje erop voldoet ook prima, de apparaten van die groep doormeten. Dan weet je het binnen een paar uur.

Ik heb zelf inmiddels wel een P1 meter maar daarvoor had ik al een excelletje gemaakt met eerst watts per groep vervolgens per groep stand by watts per apparaat, zo heb je snel goed inzicht.

[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 18-02-2022 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@HereIsTom TV stand-by 25 W? - Ik vermoed maar dat je TV + set-top box (Ziggo? Horizon?) hebt gemeten.
Zelf een TV uit 2008 verbruikt hier maar 0, 9 W in stand-by, de STB doet wel 4,5 W std-by

@Cap Er zijn huishoudelijke apparaten welke heel moeilijk met een energiesocket te meten zijn,
voornamelijk inbouw apparatuur.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

dunklefaser schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:48:

@Cap Er zijn huishoudelijke apparaten welke heel moeilijk met een energiesocket te meten zijn,
Klopt maar dat is toch heel beperkt en bovendien hebben de grootverbruikers als inductieplaat, oven en vaatwasser meestal een eigen groep. Dus dan weet je het alsnog als je per groep meet.

Daarbij is als het goed is standy-by bij deze apparaten nihil, misschien een oude oven met tijdaanduiding uitgezonderd. En de vaatwasser laat je denk ik niet ongebruikt aan staan, dat gaat met een hard knopje. Mijn ervaring is eigenlijk steeds dat het enige dat significant continu/stand-by verbruik heeft in de keuken de koelkast is.

Al met al is het per groep meestal vrij overzichtelijk, meestal hooguit 1 apparaat waar de stekker niet uit kan en dan zie je het alsnog op de slimme meter wat het stand-by verbruik van dat apparaat is. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 18-02-2022 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
dunklefaser schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:48:
@HereIsTom TV stand-by 25 W? - Ik vermoed maar dat je TV + set-top box (Ziggo? Horizon?) hebt gemeten.
Zelf een TV uit 2008 verbruikt hier maar 0, 9 W in stand-by, de STB doet wel 4,5 W std-by

Nee een nieuwe smart TV uit 2021, in standby blijken deze steeds informatie o.i.d. van internet te halen, maar ook zonder netwerk lijkt hij regelmatig dingen te doen. Lager dan 5W heb ik nog niet gemeten, maar wel pieken van 30W, wat het gemiddelde op zo’n 25W brengt. Een settopbox gebruiken we al niet meer, kijken via apps op de TV.
Nu gaat na gebruik gewoon de schakelaar van de stekkerdoos op uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:41

Termy

valt er nog wat te fragge?

HereIsTom schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:41:
[...]

Nee een nieuwe smart TV uit 2021, in standby blijken deze steeds informatie o.i.d. van internet te halen, maar ook zonder netwerk lijkt hij regelmatig dingen te doen. Lager dan 5W heb ik nog niet gemeten, maar wel pieken van 30W, wat het gemiddelde op zo’n 25W brengt. Een settopbox gebruiken we al niet meer, kijken via apps op de TV.
Nu gaat na gebruik gewoon de schakelaar van de stekkerdoos op uit ;)
Geen OLED hopelijk? Die doet dingen in standby om burn in/wear tegen te gaan. Onze LG C8 gebruikt een niet te meten hoeveelheid stroom (op slimme meter afgelezen) in standby dus daar hoef je het sowieso niet voor te doen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Mijn LG C9 OLED meet 0,3 W in stand-by. Ik heb always-on-wifi wel uit staan maar zelf met wifi aan is het stand-by verbruik nog wel laag.

Wat ik echt een crime vind is die KPN, Ziggo, Canal Digitaal etc boxen die in stand by dus gewoon 5 W of meer blijven gebruiken, ze staan helemaal niet echt uit. Waarom? Enerzijds omdat de leveranciers zo nodig steeds z.s.m. software willen pushen, anderzijds omdat die boxen zo traag opstarten vanuit uit stand dat klanten dan gaan klagen. Een goede deep sleep (hibernate naar lokale opslag) is blijkbaar teveel gevraagd.

De oude Ziggo (Horizon type) boxen stonden standaard in een stand die schrikbarend veel verbruikte, ik meen dat het meer dan 20 W was. Schandalig vond ik dat toen al.

KPN laat (liet?) bij 'uit' zetten van zijn standaard tv boxen (Arris e.d.) het ding gewoon aan staan, het enige wat gebeurde is een zwarte screensaver met de tekst hoe je je box aan moest zetten erop. Anders begrepen (oudere) klanten het niet meer, was het verhaal. :X Ik weet niet hoe het gesteld is met de nieuwere 4k boxen.

Bij mijn oude Canal Digitaal box was er nog een energy saving functie zodat de box heel traag opstartte maar wel < 0,5 W in stand-by verbruikte. Bij de nieuwe Amino, die in vrijwel alle opzichten behalve deze een verbetering is, zit die optie er niet meer op en trekt ie gewoon steeds 5W, aan of uit. |:( Een harde schakelaar erop dus. Je ziet dus helaas, nieuwer is niet altijd zuiniger.

[ Voor 44% gewijzigd door Cap op 18-02-2022 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

HereIsTom schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:03:
zo gebruikte de TV ook nog zo’n 25W in standby.
Wow, met die waarden zou ik ook de TV echt uitzetten! Die van ons gebruikt nauwelijks een watt als hij op standby staat... Ons sluimerverbruik ligt rond de 200W en dat gaat niet naar beneden zonder dat we dingen op gaan geven die we niet op willen geven (server die 24/7 draait, NAS die 24/7 draait, dat is samen al zo'n 50W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Wailing_Banshee schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 08:46:
[...]

Wow, met die waarden zou ik ook de TV echt uitzetten! Die van ons gebruikt nauwelijks een watt als hij op standby staat... Ons sluimerverbruik ligt rond de 200W en dat gaat niet naar beneden zonder dat we dingen op gaan geven die we niet op willen geven (server die 24/7 draait, NAS die 24/7 draait, dat is samen al zo'n 50W)
Ik vind 200 nog vrij fors maar moet je nas 24/7 draaien? Kan dat niet in deep sleep?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

stuffer schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 09:20:
[...]
Ik vind 200 nog vrij fors maar moet je nas 24/7 draaien? Kan dat niet in deep sleep?
Nee, want er draait daar ook een proces op wat 24/7 draait, daarnaast wordt hij dagelijks gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Wailing_Banshee schreef op zondag 20 februari 2022 @ 08:07:
[...]

Nee, want er draait daar ook een proces op wat 24/7 draait, daarnaast wordt hij dagelijks gebruikt.
Is dat een proces wat perse op je nas moet draaien of valt dat naar wat energiezuiniger te migreren. Zoals een RBPi?

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Wailing_Banshee schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 08:46:
[...]

Ik heb hier een htpc die dienst doet als nas / backup / sftp / media server / db en home automation.
Maar die hoeft echt niet 24 / 7 aan te staan. Uit als we gaan slapen en om 5u (einde nacht) weer aan (timer in bios) scheelt al 30% stroom.
Als je containers / vm's hebt draaien zou ik een graceful shutdown doen obv een timer.

Core i3 / 16 gb / 4 disks, en doet ~30W.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Wailing_Banshee schreef op zondag 20 februari 2022 @ 08:07:
[...]

Camera's ?
Ligt er ook aan hoeveel schijven je hebt en welke.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Nee, taken om m'n omvormer, slimme meter en weerstation uit te lezen. Ik krijg de camera's die ik heb er niet op aangesloten...

En nee, die kan ik niet een RBPi zetten, tenzij ik daar een volledige windows op zou kunnen zetten (we hebben een Windows Storage Server 2012 NAS).
_Apache_ schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:29:
[...]

Ik heb hier een htpc die dienst doet als nas / backup / sftp / media server / db en home automation.
Maar die hoeft echt niet 24 / 7 aan te staan. Uit als we gaan slapen en om 5u (einde nacht) weer aan (timer in bios) scheelt al 30% stroom.
Onze HTPC staat ook 24/7 aan, maar die gebruikt 5W (dat is de PC en de TV in standby) tenzij hij actief is om op te nemen (ja, wij hebben nog een tv abonnement en we nemen ook nog op zelfs...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Wailing_Banshee schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:01:
[...]

Nee, taken om m'n omvormer, slimme meter en weerstation uit te lezen. Ik krijg de camera's die ik heb er niet op aangesloten...

En nee, die kan ik niet een RBPi zetten, tenzij ik daar een volledige windows op zou kunnen zetten (we hebben een Windows Storage Server 2012 NAS).

[...]
Onze HTPC staat ook 24/7 aan, maar die gebruikt 5W (dat is de PC en de TV in standby) tenzij hij actief is om op te nemen (ja, wij hebben nog een tv abonnement en we nemen ook nog op zelfs...)
5W lijkt mij wel heel weinig, weet je dat zeker? Dat is de powerdraw van een RPi en dat is nog zonder htpc-waardige storage.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

_Apache_ schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:46:
[...]

5W lijkt mij wel heel weinig, weet je dat zeker? Dat is de powerdraw van een RPi en dat is nog zonder htpc-waardige storage.
Ja, dat weet ik zeker. Hij zit op een Plugwise stekker (samen met de TV). Die PC slaapt wanneer hij niets doet. Het OS staat op een SSD. Standby is 5W, opnemen is 30W. Het is lastiger om te kijken hoeveel hij gebruikt als we hem gebruiken om af te spelen, aangezien dan de TV ook aan staat :p

(het is wel een oud beestje, we zijn hem aan het vervangen, maar WMC installeren op Windows 10 is nog niet zo makkelijk!)

[ Voor 10% gewijzigd door Wailing_Banshee op 21-02-2022 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

[...]

[...]

Waarom zou je een weerstation, slimme meter en een omvormer niet met Linux kunnen uitlezen?

Daarnaast is de Windows versie die je gebruikt uit mainstream support en volgend jaar uit extended support.

Wellicht iets om over na te denken.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

[...]

[...]

Waarom zou je een weerstation, slimme meter en een omvormer niet met Linux kunnen uitlezen?

Of middels virtualisatie op een energiezuiniger platform met volledig Windows?

Daarnaast is de Windows versie die je gebruikt uit mainstream support en volgend jaar uit extended support.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

stuffer schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:18:
[...]

Omdat ik Linux niet ken en er geen behoefte aan heb om daar iets mee te doen.
Of middels virtualisatie op een energiezuiniger platform met volledig Windows?
huh?

Ja, heb ik over nagedacht en niet belangrijk gevonden. Dat ding zit niet op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

VMware (of een andere hypervisor) op een energiezuinige server en daar windows oonder zetten naar jou eigen smaak. Als je niet zonder Windows Storage Server 2012 zou dat een makkelijk migratie traject zijn. (en je kan er meer naast draaien).

Even los van het feit dat je een bijna niet meer ondersteund (en oud) OS wil blijven draaien op een machine die 50w continue trekt, is Windows zelf natuurlijk ook zuinig te krijgen (afhankelijk van de hoeveelheid disken die draaien). Maar goed, dat zijn keuzes. Als dat geen optie is, even goede vrienden. Maar wilde aangeven dat er wel mogelijkheden zijn.

Mijn oude server deed ook iets van 60w en die heb ik na 6 jaar vervangen (was nodig en een natuurlijk moment) voor een NUC die nu tussen de 10 en 15w trekt.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

stuffer schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:15:
[...]
VMware (of een andere hypervisor) op een energiezuinige server en daar windows oonder zetten naar jou eigen smaak. Als je niet zonder Windows Storage Server 2012 zou dat een makkelijk migratie traject zijn. (en je kan er meer naast draaien).
Nog steeds geen idee waar je het over hebt... Ik ben maar een simpele software ontwikkelaar... En die NAS is een NAS met 4 schijven.
Even los van het feit dat je een bijna niet meer ondersteund (en oud) OS wil blijven draaien op een machine die 50w continue trekt, is Windows zelf natuurlijk ook zuinig te krijgen (afhankelijk van de hoeveelheid disken die draaien). Maar goed, dat zijn keuzes. Als dat geen optie is, even goede vrienden. Maar wilde aangeven dat er wel mogelijkheden zijn.
Ik zei dat er 2 servers waren die samen 50W trokken... De NAS heeft 4 schijven, die andere server 1. Het zijn vooral die HDD's die veel stroom gebruiken. Maar om nou 4x 4TB SSD's in een NAS te zetten ... (daarbij schijnen SSD's niet zo geschikt te zijn voor een NAS). Het is iets wat we wisten toen we die NAS aanschaften en waar we geen problemen mee hebben. We willen best "betalen" voor luxe (we hebben overcapaciteit op het dak liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Wailing_Banshee schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:07:
[...]

Nog steeds geen idee waar je het over hebt... Ik ben maar een simpele software ontwikkelaar... En die NAS is een NAS met 4 schijven.
Simpel zou ik het niet willen noemen, het is een kwaliteit die ik niet beheers. Maar als het ingecalculeerd is dat je daarmee een idle-verbruik hebt van 200w hebt en middels PV het kan afdekken is dat prima toch.

*** NIKS ***

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hoekhuis (1952) 50 m2 begane grond. dak en spouw na geïsoleerd beide rc2,5 alles dubbel glas.
3-4 volwassenen
s'morgens de cv aan om het huis op warmte te krijgen vebruik 53,7M3 gas, rest van de dag met airco verwarmen 163 kWh
Waterverbruik 14 M3 waarvan 4,1 M3 warm water gemaakt door warmtepompboiler 90 kWh
Heb ergens goedkoop 13 wifi energiemeters op de kop kunnen tikken en daarom eens uitgebreide cijfers.
Februari 2022
apparaatverbruik kWh
airco163
warmtepompboiler90
vaatwasser54,5
wasmachine43
warmtepompdroger43
diepvries32
oven7
airfryer9
koelkast 2x 160 liter13
modem/router/pi domoticz19,5
tv hoek7
lampen woonkamer3x9
cpap beademing9
m. ventilatie12
rest95
totaal606

rest is stofzuiger, friteuse, buiten, garage verlichting, wekkers, laders, logging e.d.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:06
Vrijstaand huis, 1980, 200m2, altijd iemand thuis.

Februari 2022Februari 2021lopend totaal 2022lopend totaal 2021
Verbruik (kWh)247,0204,826752765
Zonnepanelen (kWh)93,999,82556-
Afname net (kWh)197,8161,61923-
Teruglevering (kWh)44,656,31802-
Gas (m3)243,2313,318882091
Gas (m3/graaddag)0,620 0,680

Electraverbruik hoger maar daar staat een gasbesparing tegenover doordat ik meer met een airco verwarm. Verbetering dakisolatie is afgerond maar dat zich deze maand niet echt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Februari 2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GeH1xA-_MH2Ss1p1pC7gPF91pQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FGHpvOVpuTD6Pi1P5yhhXPnG.png?f=fotoalbum_large

Water: 6546 liter

Huishouden met twee personen, waarvan doordeweeks meestal 1 iemand thuis aan het werk. Koken is elektrisch. Verwarming en SWW is op gas, maar ik heb geen handige manier om dat uit te lezen en te lui om handmatig te noteren.

3080Wp op het dak, ZO.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-09 12:59
Ik wil even een update plaatsen over mijn huidige gasverbruik. In 2020 heb ik mijn twee onder een kap woning uit 1989 voorzien van Icynene vloerisolatie, triple glas op de benedenverdieping en overal HR++ boven. Dit in combinatie met kunststof kozijnen en twee isolerende deuren van het Duitse merk Kochs.
Hierdoor ging ons gasverbruik in winter 2020-2021 al met sprongen naar beneden. In oktober heb ik in de huiskamer Climateboosters geplaatst in de convectorput en onder een grote T22 radiator. Tegelijkertijd heb ik de cv temperatuur verlaagd van 70 gr. naar 55 gr. In de maanden december, januari en februari heb ik sindsdien 394 m3 gas verbruikt tegen 560 m3 in de vorige winter. Hierin is SWW voor twee personen en koken begrepen.
Een vermindering van bijna 30% die waarschijnlijk voor het grootste deel te danken is aan de cv tuning en de Climateboosters.

[ Voor 7% gewijzigd door Rocketman op 01-03-2022 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
vrijstaande woning 1998, 600m3, in open landelijk gebied - 2 persoons huishouden altijd iemand aanwezig - All electric

februari
2022
2021
Toelichting
Electra verwarmen + sww
525 kWh
764 kWh
Electra koelen
0 kWh
0 kWh
Electra overig
200 kWh
224 kWh
Sub
725 kWh
988 kWh
Electra opgewekt
280 kWh
336 kWh
Electra Saldo
445 kWh
651 kWh
Direct verbruik opgewekt
160 kWh
170 kWh
Water
5,7 m3
6,3 m3

maart t/m februari
2021/2022
2020/2021
Toelichting
Electra verwarmen + sww
3.808 kWh
4.110 kWh
Electra koelen
63 kWh
0 kWh
Electra overig
2.707 kWh
2.947 kWh
Sub
6.577 kWh
7.056 kWh
Electra opgewekt
6.767 kWh
7.216 kWh
Electra Saldo
-189 kWh
-160 kWh
Direct verbruik opgewekt
1.959 kWh
1.982 kWh
Water
92,6 m3
95,8 m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 05:02
Niet echt in detail gespecificeerd maar wordt wel bijgehouden ;)
01-2021 287KWH, -5KWH*, 204M3
02-2021 251KWH, -5KWH*, 142M3

01-2022 268KWH, -20KWH, 157M3
02-2022 218KWH, -80KWH, 122M2

* (had toen nog geen zonnepanelen, die zijn pas 30-04-2021 geplaatst)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
Rocketman schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:48:
Ik wil even een update plaatsen over mijn huidige gasverbruik. In 2020 heb ik mijn twee onder een kap woning uit 1989 voorzien van Icynene vloerisolatie, triple glas op de benedenverdieping en overal HR++ boven. Dit in combinatie met kunststof kozijnen en twee isolerende deuren van het Duitse merk Kochs.
Hierdoor ging ons gasverbruik in winter 2020-2021 al met sprongen naar beneden. In oktober heb ik in de huiskamer Climateboosters geplaatst in de convectorput en onder een grote T22 radiator. Tegelijkertijd heb ik de cv temperatuur verlaagd van 70 gr. naar 55 gr. In de maanden december, januari en februari heb ik sindsdien 394 m3 gas verbruikt tegen 560 m3 in de vorige winter. Hierin is SWW voor twee personen en koken begrepen.
Een vermindering van bijna 30% die waarschijnlijk voor het grootste deel te danken is aan de cv tuning en de Climateboosters.
Ik heb over die maanden 20% minder verbruikt. Maar omgerekend naar m3/graaddag is het 14% besparing.

Dus wil je het effect van bepaalde maatregelen echt goed beoordelen dan moet je de invloed van het weer proberen uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:13

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

feb-21 feb-22 verschil
Gasverbruik , m3 74 52 -22
Electriciteits verbruik dal. kWh 116 143 27
Elecriciteits verbruik hoog . kWh 111 31 20
Elektriciteit opbrengst totaal kWh 349 295 -54
Netto electriciteits verbruik kWh 17 81 64

Minder opbrengst panelen en minder gasverbruik door zachte winter.
Huis 185m2 , 2/1 kap bouwjaar 2016
Cv ketel met ventilatiewarmtepomp
Zonnepanelen:5100Wp
Leersum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Appartement 75m2 1991 2 personen.
Sinds 17 december 2021 verwarmen we met een Airco warmtepomp.

Totaal verbruik stroom februari 2022
145 kWh
69,7 kWh Normaaltarief / 75,3 kWh Daltarief

Totaal verbruik gas februari 2022
2 m3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jagerr63

Jagerr63

HereIsTom schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:45:
Appartement 75m2 1991 2 personen.
Sinds 17 december 2021 verwarmen we met een Airco warmtepomp.

Totaal verbruik stroom februari 2022
145 kWh
69,7 kWh Normaaltarief / 75,3 kWh Daltarief

Totaal verbruik gas februari 2022
2 m3
Een doorstroomverwarmer iets voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:08

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Tussenwoning uit 2012, 2 volwassenen 2 kinderen.
Beneden vloerverwarming (HT), boven radiatoren (staan meestal dicht).

Februari 2022

Elektriciteit verbruikt normaal: 137 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 132 kWh
Elektriciteit verbruikt totaal: 269 kWh
Gas: 119 m3

Februari 2021

Elektriciteit verbruikt normaal: 130 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 174 kWh
Elektriciteit verbruikt totaal: 304 kWh
Gas: 130 m3

Totaal Maart 2021 - Februari 2022:

Elektriciteit verbruikt normaal: 1682 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 1831kWh
Elektriciteit verbruikt totaal: 3513 kWh
Gas: 846 m3

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Jagerr63 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:57:
[...]

Een doorstroomverwarmer iets voor jou?
Tja daar ben ik nog over aan het nadenken, nadeel van doorstromer voor douche is dat je dan meestal krachtstroom nodig hebt, dus zit meer te denken aan een kleine boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jagerr63

Jagerr63

HereIsTom schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:11:
[...]

Tja daar ben ik nog over aan het nadenken, nadeel van doorstromer voor douche is dat je dan meestal krachtstroom nodig hebt, dus zit meer te denken aan een kleine boiler.
Met een verbruik zoals dat van jou,is een cop van 1 zelfs goedkoper om elektrisch je sww te verwarmen. Een boiler is dan een redelijk goedkope oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Vrijstaande woning uit 1995, 1050 m3 inhoud. Bewoners: 2 personen & 3 katten.
Deze winter voor het eerst geprobeerd om zo veel mogelijk met de airco's te verwarmen.

Februari 2022:
Totaal electra verbruik 1213.9 kWh waarvan 767.8 kWh door de airco's om te verwarmen.
Totaal Gas verbruik 26.7 m3 waarvan 20 m3 om te verwarmen.

Totaal electra opgewekt met PV 652.1 kWh, waarvan 318 kWh direct verbruikt en 334.1 kWh terug geleverd.

Van de 28 dagen zijn er 12 dagen geweest waarbij er niets van de PV stroom is terug geleverd aan het net, en 4 dagen waarbij de dagopbrengst van de PV meer was dan het verbruik.

Direct PV verbruik was 26.2% van het totale verbruik of 48.76% van de totale opwek.

Stook Seizoen 2021-2022 (Okt-Feb) verbruik tot nu toe om te verwarmen:
Totaal Gas: 174.6 m3
Totaal Electra Airco: 3548.27 kWh

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagerr63

Jagerr63

PentaClover schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:11:
Vrijstaande woning uit 1995, 1050 m3 inhoud. Bewoners: 2 personen & 3 katten.
Deze winter voor het eerst geprobeerd om zo veel mogelijk met de airco's te verwarmen.

Februari 2022:
Totaal electra verbruik 1213.9 kWh waarvan 767.8 kWh door de airco's om te verwarmen.
Totaal Gas verbruik 26.7 m3 waarvan 20 m3 om te verwarmen.

Totaal electra opgewekt met PV 652.1 kWh, waarvan 318 kWh direct verbruikt en 334.1 kWh terug geleverd.

Van de 28 dagen zijn er 12 dagen geweest waarbij er niets van de PV stroom is terug geleverd aan het net, en 4 dagen waarbij de dagopbrengst van de PV meer was dan het verbruik.

Direct PV verbruik was 26.2% van het totale verbruik of 48.76% van de totale opwek.

Stook Seizoen 2021-2022 (Okt-Feb) verbruik tot nu toe om te verwarmen:
Totaal Gas: 174.6 m3
Totaal Electra Airco: 3548.27 kWh
Mooi gasverbruik, zit je al in het lagere leveringstarief voor gas? scheelt toch weer +- 55 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Jagerr63 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:50:
[...]
Mooi gasverbruik, zit je al in het lagere leveringstarief voor gas? scheelt toch weer +- 55 euro per jaar.
Nee, vorig jaar was het gas verbruik ~1200 m3 met alleen in het najaar en het voorjaar met de airco's verwarmen, daarvoor was het ~1700-1800 m3 gas zonder airco's.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman
  • Laatst online: 07:30

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Situatie

4 personen
tussenwoning EPC 0.55 (oorspronkelijk 0,85)
165m2 BVO - 146m2 woonoppervlak - 499 m3
158m2 afgifteoppervlak gevel/dak
92 m2 gevel waarvan 33 m2 raamoppervlak
66 m2 dak waarvan 12 m2 glazen dak (HR++ dakbeglazing)
Stadsverwarming
Vraaggestuurde zoneventilatie Co2 en vocht 3 zones
6 kWp PV

Januari 2022

opwekking 90 kWh
verbruik: 508 kWh
import: 423 kWh
export: 5 kWh
direct verbruik: 85kWh

Verwarming en SWW even vergeleken met 2014. (2013-2014 was het stookjaar met het minste verbruik in mijn historie en daar zit ik zelfs 30% onder. Als je het met gs wil vergelijken dan is het 28,43 x 3,425 = 97,37m3 gas excl. warmteverliezen die ze rekenen bij SV. die rekenen nl met 31,6 m2 gas per Gj vanwege warmteverliezen tijdens transport.

Ik kom dus op 6,6Mj=0,0066Gj x28,43= 0,187 m3 gas per graaddag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZePlZwSeBxjENxwVo4xXCe0DKC0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1GaWrrSal1BJJDZOelBkx9bD.png?f=user_large

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:57
Februari 2022

Tussenwoning uit 1998, 3 personen.
Grote schuifpui op Z-ZW. 2250 Wp aan zonnepanelen

Elektriciteit verbruikt : 222 kWh
Elektriciteit opgewekt : 146 kWh
Netto verbruik: 76 kWh

Gas: 84 m3

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Netjes, vooral het gasverbruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:07

martijn v o

Certified by Enphase.

Februari 2022, rijtjeshuis 3 personen goed geisoleerd.

Totaal electra verbruik 460 kWh.
Opgewekt 163,9 kWh.
Zelf verbruikt 104,9 kWh (64% van opgewekt en 22% van verbruik)
Teruggeleverd 59 kWh
Ingekocht 355,3 kWh
Op de rekening 296,4 kWh

Warmtepomp 151 kWh
Back-up Heater Wp 1,07 kWh
Ventilatiewarmtepomp 52,84 kWh
Restverbruik (koken, wassen, drogen, verlichting) 256 kWh

Gas 0 m3

Water 8 m3

Salaris: helemaal op.:-)

We hebben nu de boiler van 200 liter met een element geinstallerd. Kijken of we het zelf verbruik wat kunnen verhogen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArdNieuwenhuiz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-09 12:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Buu8jVu2kw9u79gdrKkDl9SjZCo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sjfmIYbgomqT45w3pdz5fw5x.jpg?f=user_large

Februari 2022, rijtjeshuis 1975, energielabel A, overal hr++ glas, zolder niet geisoleerd.
2 ouders, 3 kinderen.
Thermostaat altijd op 20 graden

We gebruiken sinds een jaar een Ventiline ventilatiewarmtepomp met CV ondersteuning en 50 l SWW boiler
Tijd om van het gas af te gaan. Offerte voor water/water warmtepomp en bodembron opgevraagd.

PVOutput - 14xDMEGC-SE4000 4200Wp PVOutputTotal - 6840Wp total

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@ArdNieuwenhuiz binnen 2 minuten kun je aan je Energy Dashboard CO2 signal toevoegen zodat je ook informatie hebt over welk deel van de elektriciteit die je uit het grid afneemt niet fossiel is. Best interessant en kan helpen met het bepalen wanneer je een zware verbruiker aanzet op momenten dat je eigen zonnepanelen sowieso niet genoeg opwekken :) Ziet er ook mooier uit, dan heb je linksboven geen lege plek :P

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 02-03-2022 10:08 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Februari 2022:

Rijtjeshuis/drive-in woning 1999 dubbelglas 1 persoon.

Verwarming (AC): 359,8 kWh
PC/Server: 109 kWh
Koelkast: 26,3 kWh
Vaatwasser: 5,3 kWh
Wasmachine: 3,8 kWh
Droger: 3,4 kWh
Overig: 123,5 kWh

Totaal Electra: 637,8 kWh
Opgewekt: 185,1 kWh

Netto Electra: 455,6 kWh

Gas: 6,5 m3

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagerr63

Jagerr63

Team-RiNo schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:30:
Februari 2022:

Rijtjeshuis/drive-in woning 1999 dubbelglas 1 persoon.

Verwarming (AC): 359,8 kWh
PC/Server: 109 kWh
Koelkast: 26,3 kWh
Vaatwasser: 5,3 kWh
Wasmachine: 3,8 kWh
Droger: 3,4 kWh
Overig: 123,5 kWh

Totaal Electra: 637,8 kWh
Opgewekt: 185,1 kWh

Netto Electra: 455,6 kWh

Gas: 6,5 m3
Ik neem aan dat het gasverbruik alleen is voor sww? Is het dan geen idee om compleet van het gas te gaan?
De vaste lasten voor gas zijn best hoog en dus betaal jij nu heel veel per m3 gas. Elektrisch zal waarschijnlijk goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:02
Vrijstaand huis uit 1914
- 2 Volwassenen + 2 kids
- Geen spouw in de muren dus voorzetwanden
- Na-geisoleerd
- Geen gasaansluiting
- Mitsubishi warmtepomp (5 kW) incl. 200 liter SWW
- Airco in de woonkamer (kan ook verwarmen)
- Pelletkachel voor hele koude dagen of voor een gezellig fikkie
- EV voor de deur
- 40 zonnepanelen

Verbruik februari 2022:
Uit het net: 604 kWh
Naar het net: 190 kWh
Windvangers: 155 kWh
Netto verbruik: 259 kWh

We betalen € 10 per maand aan Greenchoice; krijgen we met de jaarlijkse verrekening wel weer terug 8)

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Nu online
Jagerr63 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:22:
Ik neem aan dat het gasverbruik alleen is voor sww? Is het dan geen idee om compleet van het gas te gaan?
De vaste lasten voor gas zijn best hoog en dus betaal jij nu heel veel per m3 gas. Elektrisch zal waarschijnlijk goedkoper zijn.
Klopt, alleen sww. Het is voor mij de eerste winter met alleen L/L om te verwarmen en ik vermoed dat het op erg koude dagen niet warm te houden is (al komt dat bijna niet voor natuurlijk).

Alles bij elkaar opgeteld vind ik het de moeite niet waard en lijkt het ook niet goedkoper. Ik woon nu alleen maar als dat veranderd gaan er waarschijnlijk andere eisen gesteld worden aan de verwarming van het huis en o.a. 2 van de 3 slaapkamers kunnen niet verwarmd worden zonder cv.

Verder lijkt financiële plaatje ook niet mee te vallen. Ik betaal nu 51,66 p/m voor gas (gas: 6,99, vast: 15,51, lease: 29,16).

L/W is hier geen optie dus ik zou dan voor een boiler moeten gaan van c.a. 150l welke ook wel 4.000kWh per jaar verbruikt.

Zou ik alles doorrekenen naar een gezin van 3 kom ik met mijn huidige tarieven op het volgende uit;
Boiler: 988,- p/j
Behoud gas: 787,68 p/j

Voor mij geen besparing dus. Wellicht kan het verbruik van de boiler lager om de kosten omlaag te krijgen maar dat zal ook kunnen voor de huidige situatie als ik een goedkopere cv ketel neem bij aflopen lease binnenkort. Aanschaf/installatie van de boiler heb ik hier nog niet eens mee gerekend, is niet veel, maar maakt het nog minder interessant.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:02
Team-RiNo schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:25:
[...]

Klopt, alleen sww. Het is voor mij de eerste winter met alleen L/L om te verwarmen en ik vermoed dat het op erg koude dagen niet warm te houden is (al komt dat bijna niet voor natuurlijk).

Alles bij elkaar opgeteld vind ik het de moeite niet waard en lijkt het ook niet goedkoper. Ik woon nu alleen maar als dat veranderd gaan er waarschijnlijk andere eisen gesteld worden aan de verwarming van het huis en o.a. 2 van de 3 slaapkamers kunnen niet verwarmd worden zonder cv.

Verder lijkt financiële plaatje ook niet mee te vallen. Ik betaal nu 51,66 p/m voor gas (gas: 6,99, vast: 15,51, lease: 29,16).

L/W is hier geen optie dus ik zou dan voor een boiler moeten gaan van c.a. 150l welke ook wel 4.000kWh per jaar verbruikt.

Zou ik alles doorrekenen naar een gezin van 3 kom ik met mijn huidige tarieven op het volgende uit;
Boiler: 988,- p/j
Behoud gas: 787,68 p/j

Voor mij geen besparing dus. Wellicht kan het verbruik van de boiler lager om de kosten omlaag te krijgen maar dat zal ook kunnen voor de huidige situatie als ik een goedkopere cv ketel neem bij aflopen lease binnenkort. Aanschaf/installatie van de boiler heb ik hier nog niet eens mee gerekend, is niet veel, maar maakt het nog minder interessant.
Dan koop je voor die paar dagen (mogelijke) vorst toch een paar electrische kacheltjes?
En een boiler van 150 liter lijkt me ook erg groot voor een 1 persoons huishouden. Je zou kunnen beginnen met een 2e hands 50 of 80 liter boiler, dat kost ook niet de wereld.
Met de besparing van de huidige gasprijs+vastrecht heb je dat binnen 1 jaar 'terugverdiend'.

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Nu online
GadgetFrank schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:49:
[...]

Dan koop je voor die paar dagen (mogelijke) vorst toch een paar electrische kacheltjes?
En een boiler van 150 liter lijkt me ook erg groot voor een 1 persoons huishouden. Je zou kunnen beginnen met een 2e hands 50 of 80 liter boiler, dat kost ook niet de wereld.
Met de besparing van de huidige gasprijs+vastrecht heb je dat binnen 1 jaar 'terugverdiend'.
Het zal waarschijnlijk niet lang meer een 1 persoons huishouden zijn, vandaar dat ik niet voor kleiner wil gaan en overal elektrische kachels als backup zie ik niet zo zitten. Ik vind het totaal plaatje gewoon niet interessant genoeg en de huidige gasprijs doet mij natuurlijk niet zoveel, ik verbruik maar 6m3 per maand voor warm water, wellicht gaat dat naar ~15m3 bij 3 personen maar dan nog. En Elektra is net zo goed erg duur natuurlijk zolang het meeste met gas opgewekt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Team-RiNo 6.5 m³/maand komt op 600 kWh per jaar door een doorstroomverwarmer (11 kW, €300, heeft een 3x25A aansluiting nodig). Verandert dat je sommetje?
Als er een gezin komt kan je die hotfillen met een 80 liter wamtepompboiler die de dakdoorvoer van de ketel hergebruikt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Overigens:
Hoekwoning bj 2018
Februari:
629 kWh verbruikt waarvan 229 naar de warmtepomp en 124 naar de auto
21 kWh teruggeleverd

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter

Situatie

Hoekwoning EPC 0.4
Stadsverwarming (alleen SWW en back-up verwarming, verwarming NIET gebruikt)
Verwarming primair met L/L WP

3.5kW L/L WP BGG
3.5kW L/L WP Zolder
10kWp PV
Douche WTW
2x EV

Februari 2022

Totaal verbruikt: 888kWh
Totaal opgewekt: 405kWh
Verbruik SWW: 0.75Gj

Zonnestroom direct verbruik 57%
Zonnestroom vs verbruik 46%

Specifiek
Verbruik laadpaal: 516kWh
Verbruik L/L WP: 104kWh

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sone80
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 05-06 11:16
Rijtjeshuis 1981 jr. gezin 2 volwassenen + 2 kids, na-geïsoleerd. Hele huis wordt continu opgewarmt Begane Grond vloerverwarming,boven radiatoren en badkamer combi handdoek radiator en vloerverwarming.
Ik heb een onduidelijkheid,kan niet achterhalen uit graaddagen of er verschil
van vorige periode en nu is door zachte winter of omdat ik mijn week programma heb van 20/19,5C verlaagd naar 19/19,50C? :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RgZrYOV_A5iM3kyl9LO342moaUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U8EuNSraPhNXQlkILS1vZzrP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
  • Laatst online: 13-09 19:54
Woning: 2-onder-1-kap, 145m2, 1989, niet extra geïsoleerd.
Verwarmde gedeeltes: Alleen woonkamer, ~150m3
Verwarming: L/L warmtepomp, MHI SRK50ZS-W, single-split
Stookgrens: 18,0
Stookplan: Temperatuur 6:00-22:00: 20,5c. Afhankelijk van het weer de airco 's nachts helemaal uit (zoals nu met het zachte weer), of bij nachtvorst weer een nachtverlaging naar 19-18c.

Verbruik van de L/L warmtepomp:
December 2021: 430 graaddagen, 284kWh. 0,66 kWh/gd
Januari 2022: 433 graaddagen, 272kWh. 0,63 kWh/gd (eerste week januari minder gestookt door wintersportvakantie: setpoint 16c)
Februari 2022: 344 graaddagen, 184kWh. 0,54kWh/gd

Valt me niet tegen gezien het formaat en de isolatie van de woning. Dit zachte weer is ideaal voor een lucht/lucht warmtepomp.

Gasverbruik (alleen warm water + koken):
December 2021: 23.8m3
Januari 2022: 16.2m3
Februari 2022: 15.4m3

De ketel heeft een anti-legionellaprogramma waardoor het water elk uur kort verwarmd wordt. Dit kan helaas NIET uit (comfortmodus staat al uit) en dat verbruikt zo'n 6 m3 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:17
Op tweepersoonshuishouden: 2 februari 2022 tot 2 maart 2022.

Ik heb vandaag eens gebeld met Budget Energie en de medewerker bleek van niks te weten. Ik vraag mij af hoe het zit met de €400 korting toekenning door de overheid, dit jaar op de belastingverlaging op de energie? Krijg je dit automatisch op je jaarnota? Volgens de medewerker bij Budget Energie moet ik zelf indienen bij de belastingdienst en dit klopt helemaal niet. Het zou terug moeten komen op je jaarnota en deze verlaging zou voor iedereen gelden.

Ik heb tot 2 september 2022 nog een 3 jaarcontract uit 2019

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pk1ZETyuPaCuPhgnTxz-wOLmw9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZfwaI3DJzJ9ZLtBFRD2EWnlm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBg2K4obZtmooyaHdAPtFsGpho0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4cwqysGwLuJns3FqFOzyLkSZ.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn tarieven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXTlCbVMUYm6zD9h3xK2HKF50Mk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GreLfwpkeUySZ9hvDfbBA8zU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7C3Kq_BKtVl9_yuPl_iuOV_-U8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9000EXGk3COGHHteWzeSSweK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Van der Berg op 03-03-2022 19:01 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Van der Berg schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 18:31:

Ik heb vandaag eens gebeld met Budget Energie en de medewerker bleek van niks te weten. Ik vraag mij af hoe het zit met de €400 korting toekenning door de overheid, dit jaar op de belastingverlaging op de energie? Krijg je dit automatisch op je jaarnota? Volgens de medewerker bij Budget Energie moet ik zelf indienen bij de belastingdienst en dit klopt helemaal niet. Het zou terug moeten komen op je jaarnota en deze verlaging zou voor iedereen gelden.

Budget Energie, volgens mij werken daar alleen maar idioten en oplichters!
Maar de energiekorting zit gewoon in de tarieven van dit jaar verwerkt, dus de tarieven zijn nu lager.
De teruggave van de energiebelasting is omhoog van 560 euro naar 825 euro. Dat betekent een belastingvoordeel van 265 euro voor iedereen (los van hoeveel energie je gebruikt).
Het belastingtarief op elektriciteit gaat met 6,9 cent per kWh omlaag, inclusief btw. Hoeveel dat voor jou scheelt, hangt af van je stroomverbruik, maar is eigenlijk achterlijk omdat grootverbruikers hier dus extra mee worden beloont!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@HereIsTom
En voor pv bezitters geen voordeel in de kWh prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Van der Berg schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 18:31:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn tarieven:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vergelijk maar eens met je tarieven in 2021? Wat had je toen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 12:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Voor tarieven en energieboeren zijn er andere topics. Dus post vooral uw actuele energieverbruik. :Y

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 03-03-2022 23:20 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoerBier
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-01 15:23
Situatie
Tussenwoning 1955
Gebruikers: 4 personen
100m2
Ketel uit 2008

Isolatie
HR++ glas
Kierdichting op de ergste tochtplekken
Overige isolatie vrijwel afwezig: betonvloer trekt kou aan uit kruipruimte, kierafdichting is lastig. Vermoedelijk diverse koudebruggen.

Jaarverbruik 2021
3.158 kwh (44% laagtarief)
1.196 m3

Regime
nachtverlaging 17c.
verwarming doordeweeks: 7:00 - 8:30 19,5c.
verwarming doordeweeks: 17:00 - 22:30 19,5c.
verwaming weekend: 9:00 - 23:00 18c

Gezien de situatie (en de zéér voelbare tocht op koude dagen) is dit een energieslurpend huis. Als ik kijk naar de richtgetallen in de TS (en vergelijkbare KPI's van de leveranciers) dan is ons verbruik relatief heel zuinig. Hoe rijm ik dat met elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:34
  • Appartement van 104m2 uit 2010. Bovenste verdieping, niemand links of rechts. Alleen woningen onder ons. Stadsverwarming.
  • 4 personen
2021:
Stroom:
  • Normaal 1.497,00 kWh
  • Dal 1.041,00 kWh
  • Totaal 2.538,00 kWh
Warmte:
  • 29,79 GJ (€ 1.303,64)
  • € 430,41 overige kosten
07:00 09:00: 21C
09:00 15:00: 18C
15:00 20:00: 21C
20:00 07:00: 18C

[ Voor 8% gewijzigd door c-nan op 16-03-2022 11:07 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Situatie
Vrijstaande woning jaren negentig vorige eeuw (in renovatie sinds 2011).
Gebruikers: permanente bewoners: 2 - wassen (en natuurlijk drogen): 4
Bewoonde oppervlakte: 139 m² - permanent verwarmde oppervlakte: 83 m² op 19-21°C
Verwarming: in dalende volgorde van belangrijkheid een combinatie van rechtstreekse zonne-instraling, General L/L WP , Samsung L/W WP (aanvoertemp. 27-35°C via Jaga DBE LT convectoren), massakachel TTU 2700/4.
SWW: L/W WP (150 l op 42-55°C) in combinatie met WW massakachel (300 liter op 40-60°C).

Isolatie
Glaswerk: combinatie U-waarde 0,8 in houten profielen en 0,6 in alu profielen.
Overige isolatie: vloeren 4-8 cm PUR, muren: 14 cm PIR, zoldervloer hellend dakvlak: 26 cm rotswol, plat dakdeel: 8 cm PIR + 20 cm rotswol.
Afwerking buitenmuren: hout - binnenmuren steen.

Verbruik februari 2022
Gas: nihil (geen aansluiting, alle toestellen elektro).
Elektriciteit: 178,943 kWh
Van zon: 65,5 kWh
Van accu: 89,9 kWh
Van net: 23,543 kWh

SWW: 18,7 kWh
WP: 19,013 kWh
Andere: 141,230 kWh

Hout: 245 Kg.

Graaddagen: 277

Productie februari 2022:
253,435 kWh
Direct verbruik: 65,5 kWh
Naar net: 47,235 kWh
Naar accu 140,7 kWh

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 16-03-2022 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Zo vandaag de meters weer opgenomen voor de jaarafrekening.

Rijtjeshuis 1989, goed geïsoleerd, 4 personen, all electric.

- Verbruikt 4931 kWh
- Zonnepanelen opgewekt 3316 Kwh
- Zelf verbruikt 1383 kWh
- Teruggeleverd 1960 kWh
- Ingekocht 1615 kWh

Eigen verbruik 28%
Gas 0 m3
Water 108 m3

Factuur (moet ik nog krijgen) maar waarschijnlijk laag of terug omdat de energiebelasting net zo veel of iets meer is dan mijn verbruikskosten van electra.

Gemeten verbruikers:
Warmtepomp (water/lucht monoblock 5kw) 1000 kWh 18 Gj COP > 5
Ventilatiewarmtepompboiler 100 liter met extra 200 liter vat 800 kWh

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Situatie

4 personen
Stadsverwarming
6 kWp PV

Februari 2022

opwekking 164 kWh
verbruik: 350 kWh
import: 220 kWh
export:34 kWh
direct verbruik: 130kWh

Verwarming en SWW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwqTyrikdCmCZi37h30ixOj1Igg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/weXB04GiwtbMYe8SAJSdvGfN.png?f=fotoalbum_large

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:34
Een beetje offtopic..

Op 13 maart heb ik het verzoek gekregen om mijn meterstanden door te geven, daarin stond o.a.:
De jaarnota komt eraan. Geef je je meterstanden door?
Als je de meterstanden online doorgeeft en we direct de juiste berekening kunnen maken, dan zie je het resultaat van jouw jaarnota op je scherm. Binnen 24 uur ontvang je de volledig jaarnota via e-mail.
Dezelfde dag heb ik de meterstanden doorgegeven, maar het resultaat van mijn jaarnota werd helaas niet getoond. Prima. Tevens hier een bevestiging van ontvangen.

Vervolgens op Mijn Eneco ingelogd om het een en ander na te kijken. Als ik op Termijnbedrag klik staat er:
Je kan je termijnbedrag nu niet aanpassen
Dat komt omdat je op 26-03-2022 je jaarnota krijgt. Als je die hebt, kan je het termijnbedrag weer wijzigen.
26 maart is al geweest en nog steeds geen nota.

Zoiets (jaarnota opmaken) doen ze toch niet met de hand lijkt mij en zal geheel automatisch gaan?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
Vrijstaande woning, 200m2, 3 personen, altijd iemand thuis.

Belangrijkste maatregelen afgelopen jaar:
- Dakisolatie
- Airco in thuiskantoortje voor verwarmen

Maart 2022Maart 2021joj Maart 2022joj Maart 2021
Verbruik (kWh)258,6222,926972754
Zonnepanelen (kWh)289,1181,626432794
Afname net (kWh)153,0151,119161951
Teruglevering (kWh)183,3109,718611993
Gas (m3)138,2284,017292085
Gas (m3/graaddag)0,3310,703

Dat maart een goede maand was voor het energieverbruik is wel duidelijk. Veel zonuren, veel opbrengst van de panelen. En een enorme afname van het gasverbruik. Electraverbruik hoger vanwege de airco maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de afname in gasverbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
vrijstaande woning 1998, 600m3, in open landelijk gebied - 2 persoons huishouden altijd iemand aanwezig - All electric

maart
2022
2021
Toelichting
Electra verwarmen + sww
443 kWh
521 kWh
Electra koelen
0 kWh
0 kWh
Electra overig
233 kWh
231 kWh
Sub
675 kWh
752 kWh
Electra opgewekt
793 kWh
564 kWh
Electra Saldo
-118 kWh
189 kWh
Direct verbruik opgewekt
249 kWh
240 kWh
Water
6,4 m3
7,5 m3

april t/m maart
2021/2022
2020/2021
Toelichting
Electra verwarmen + sww
3.728 kWh
4.113 kWh
Electra koelen
63 kWh
0 kWh
Electra overig
2.710 kWh
2.938 kWh
Sub
6.501 kWh
7.052 kWh
Electra opgewekt
6.996 kWh
7.117 kWh
Electra Saldo
-495 kWh
-65 kWh
Direct verbruik opgewekt
1.951 kWh
1.977 kWh
Water
91,5 m3
96,2 m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:08

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Tussenwoning uit 2012, 2 volwassenen 2 kinderen.
Beneden vloerverwarming (HT), boven radiatoren (staan meestal dicht).

Maart 2022

Elektriciteit verbruikt normaal: 120 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 169 kWh
Elektriciteit verbruikt totaal: 289 kWh
Gas: 91 m3

Maart 2021

Elektriciteit verbruikt normaal: 135 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 180 kWh
Elektriciteit verbruikt totaal: 315 kWh
Gas: 126 m3

Totaal April 2021 - Maart 2022:

Elektriciteit verbruikt normaal: 1667 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 1820kWh
Elektriciteit verbruikt totaal: 3487 kWh
Gas: 811 m3

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagerr63

Jagerr63

2/1 kap uit 2018, 2 volwassenen.
185m2
Radiatoren overal
Ventilatiewarmtepomp
Zonnepanelen:5100Wp
Gasverbruik : 18m3
Elektriciteit verbruikt normaal : 77kWh
Elektriciteit verbruikt dal : 119kWh
Elektriciteit terug levering normaal : 439kWh
Elektriciteit terug levering dal : 162kWh :
Totale opbrengst zonnepanelen : 741,78kWh
Door de salderingsregeling heb ik het stroomverbruik voor dit jaar alweer afgedekt.
Leersum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Situatie

4 personen
Stadsverwarming
6 kWp PV

Maart 2022

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEhnmhZ32IEqAwk9eWBR2MbJbYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UmF659V6SUXIdbXebV5Dgmg1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odWGtc5Hvin208wtdHIw5ZYdKuM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NFkuBrx8I8jLg4zhDV9MhPJD.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jos52
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-01-2024
bij deze winterse omstandigheden vond ik het wel aardig om een dagopname te maken van het energieverbruik voor verwarming.

situatie: vrijstaande woning, open ligging, bouwjaar 2016, ca. 1000 m3 inhoud, all electric.
weersomstandigheden: verloop buitentemp. +5 > 0 > +2 gr. C, wind NO, Bft 5.
verwarming: water/water warmtepomp NIBE F1155-6.
binnentemp.: 21 – 22 gr. C. (gehele huis)

periode: van 31-03-22, 13 u. tot 01-04-22, 13 u.

E verbruik warmtepomp: 26 kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:34

DON PAPA

Tweaker-fan

Tot nu toe merk ik gelukkig nog maar weinig van de verhoogde energie prijzen (mede dankzij de compensatie en de warme dagen in de afgelopen tijd).

Tussenwoning 1972 (150 m2) (2 personen altijd iemand thuis)
Grote schuifpui op NW

Verbruik maand januari:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3nxdLK5fbgng8Jmi9rbqBlXfj4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lp9S6Wy3nSraMxfh3wRKNRcs.jpg?f=fotoalbum_large

Verbruik maand februari:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtlaBEnZgPv-5oCObhLc47qMi_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eiatB4tO0oEbWNuTEpUffhcE.jpg?f=fotoalbum_large

Verbruik maand maart:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvYaWRR0mjQiTMwZ0rM5pBatKe8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QML7edvQx58LfKhMlr6CVMER.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door DON PAPA op 01-07-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik vind het ook een prima maart 👍
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xueQvfRISI55kpewCVrjQAiY8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ehuZ97u2c1J9bkCcKVAMbi5d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Noq2QzkZ0avcEACbcgqp6Fh8HKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AzsiFOYujsX0BEi1xEyU0SWt.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:05
Totale verbruik maart is 497 kwh, waarvan de warmtepomp 254 kWh (149 kWh verwarmen en 105 kWh voor warm water) heeft verbruikt.

Totale opwek maart is 1.023,4 kwh

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 23:54
Hoekwoning uit 1968,

2 bewoners, koude vloer, aanbouw zonder isolatie
houten vloer met glaswol nageisoleerd, maar blijft koud.
boven de verwarming niet aan. Wel een server 24/7.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ae1XR770XTH8BP-WuG7MHijivF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9yORdB2FB3lEWoiA1vCHN0Xu.jpg?f=fotoalbum_large

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 12:53

ericplan

5180 Wp PV

jos52 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:12:
bij deze winterse omstandigheden vond ik het wel aardig om een dagopname te maken van het energieverbruik voor verwarming.

situatie: vrijstaande woning, open ligging, bouwjaar 2016, ca. 1000 m3 inhoud, all electric.
weersomstandigheden: verloop buitentemp. +5 > 0 > +2 gr. C, wind NO, Bft 5.
verwarming: water/water warmtepomp NIBE F1155-6.
binnentemp.: 21 – 22 gr. C. (gehele huis)

periode: van 31-03-22, 13 u. tot 01-04-22, 13 u.

E verbruik warmtepomp: 26 kWh.
Appartement, circa 85 m2 in Amsterdam, bouwjaar 1989. Alles HR++ . Dak extra geïsoleerd. Vandaag 3,2 kWh voor verwarming.
ericplan in "De Duurzame Kroeg deel 4"

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Twee onder een kap huis uit 1989, 140m2 woonoppervlakte. Benedenvloer na-geïsoleerd, beneden kunststof kozijnen met triple, boven HR++, geïsoleerde kunststof deuren met triple glas, 's avonds 19,5 gr., twee personen niet altijd thuis. Sinds oktober cv temperatuur van 70 gr, terugebracht naar 55 gr. in combinatie met Climateboosters op radiator en in convectorput. Resultaat: winter 2021/2022 35% minder gas verbruikt dan in de winter ervoor. Deels te danken aan hogere buitentemperatuur, maar voornamelijk door de cv tuning.
Jaarverbruik zit nu rond de 800 m3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3KUL-H3JKjMUcUamQoD62Jy_EA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/clSYK1h3q4WmblV8OEV17p9l.png?f=fotoalbum_large[/URL].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

maomanna schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 21:06:
Hoekwoning uit 1968,

2 bewoners, koude vloer, aanbouw zonder isolatie
houten vloer met glaswol nageisoleerd, maar blijft koud.
boven de verwarming niet aan. Wel een server 24/7.

[Afbeelding]
Panelen kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 23:54
neuh, wacht al een maand op mn omvormer 😅 de mooie maand maart gemist 😭

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jos52
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-01-2024
afgelopen 24 u wat minder wind (en een beetje zon) dus lagere "chill factor".
periode: van 1-04-22, 13 u. tot 02-04-22, 13 u.
weersomstandigheden: verloop buitentemp. +2 > 0 > +4 gr. C, wind NO, Bft 3-4.
E verbruik warmtepomp: 23 kWh.

PV opbrengst maart 2022 record t.o.v. voorgaande jaren.
systeem 4200 Wp, orientatie ZZO 160 gr., hellingshoek 15 gr., opbrengst 540 kWh.
E verbruik bruto (net 280 kWh + eigen verbr. PV 160 kWh) = 440 kWh, netto dus -/-100 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnC4ju8TnUzPwUgJIWO2fkGoNIo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j1Cz6auFpM8p4u5AaEepZCUX.jpg?f=user_large

Waarvan 284 kWh in de warmtepomp en 137kWh voor douche sww. Opwek met 11,6kWp alle richtingen.
All elektric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Maart 2022:
Verbruik: 231,6 kWh (all electric woning + deel electric mobiliteit)
Netinjectie: 302 kWh
Accu-injectie: 145 kWh
Netafname: 600 Wh
Accuafname: 83 kWh
Productie: 595 kWh (5.6 kWp ZZO - 32°)
Direct verbruik: 148 kWh

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 02-04-2022 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@IvoB2
Wat is je bruto totaalverbruik?

In theorie als je verbruik en netinjectie op telt zou je de opwek moeten hebben, zo niet is de rest direct verbruik maar dat komt niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Wat bedoel je met bruto verbruik?
Het totale elektricteitsverbruik in de maand maart was 231,6 kWh
Mijn verbruik is direct verbruik van de panelen (148 kWh) + Accuafname (83 kWh) + netafname (0.6 kWh).
148+83+0.6 = 231,6 kWh. De som klopt toch?
595 productie - 302 (netinjectie)-145 (accu-injectie) -148 (direct verbruik) = nul.

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 02-04-2022 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rol-Co schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 15:04:
@IvoB2
In theorie als je verbruik en netinjectie op telt zou je de opwek moeten hebben, zo niet is de rest direct verbruik maar dat komt niet uit.
Je dient ook rekening te houden met de accu-afname. Gezien over een maand kan je dan de nulrekening van het volledige systeem niet maken want de RTE van de accu is geen 100% en je start en beëindigt de maand niet met een lege noch volle accu.
Verbruik en productie binnen één maand kloppen uiteraard wel want dan neem je daar de parameters mee die er voor die som toe doen.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 02-04-2022 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

IvoB2 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 15:50:
Wat bedoel je met bruto verbruik?
Het totale elektricteitsverbruik in de maand maart was 231,6 kWh
Mijn verbruik is direct verbruik van de panelen (148 kWh) + Accuafname (83 kWh) + netafname (0.6 kWh).
148+83+0.6 = 231,6 kWh. De som klopt toch?
595 productie - 302 (netinjectie)-145 (accu-injectie) -148 (direct verbruik) = nul.
Bruto verbruik bedoel ik totaal incl verliezen van laden en ontladen plus huis verbruik, dat is je werkelijke verbruik.
231,6 lijkt me laag voor een all elektric huis met warmtepomp, een niet gebruikelijke hoeveelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:57
Maart 2022

Tussenwoning uit 1998, 3 personen.
Grote schuifpui op Z-ZW. 2250 Wp aan zonnepanelen

Elektriciteit verbruikt : 222 kWh
Elektriciteit opgewekt : 319 kWh
Netto verbruik: -97 kWh

Gas: 41 m3

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Rol-Co schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:23:
[...]

Bruto verbruik bedoel ik totaal incl verliezen van laden en ontladen plus huis verbruik, dat is je werkelijke verbruik.
231,6 lijkt me laag voor een all elektric huis met warmtepomp, een niet gebruikelijke hoeveelheid.
231,6 kWh is wel degelijk het (afgerond) totaalverbruik van maart (eigenlijk iets minder want dit betreft een maandoverzicht met afrondingen (via app heeft minder digits na de komma en houdt niet met alles rekening. Details, MID zonder afrondingen, moest ik de pc voor openen. Dacht niet dat die paar kWh uur verschil de zaak zouden maken. Maar voor de details, zie hierna.
Er zit zelfs een deel mobiliteit in. Ik verkies - bij een overproductie vanaf 2.5 kW - deze te injecteren in de accu van de BEV. Dat brengt me momenteel 28 c€/kWh (voor maart 33 c€/kWh daar er dan nog 21% BTW van toepassing was) op ipv de 6.4 (geen BTW van toepassing) naar het net.
In maart ging er 49,6 kWh richting accu BEV.

Als je de details zonder afrondingen wil via geijkte meters:
Huishoudelijk verbruik: 136,182 kWh
SWW L/W WP: 20,800 kWh (verdeeld over 16 runs)
CV L/L WP: 22,77 kWh (over 18 dagen - 13 dagen exclusief op rechtstreekse zonne-instraling)
BEV: 49,600 kWh

Netafname: 0,622 kWh
Netinjectie: 304,073 kWh
PV productie: 594,900 kWh
Zelfconsumptie: 145,627 kWh
Batterijafname: 82,600 kWh
Batterijinjectie: 145,200 kWh

Dagen netafname: 0 (de 622 Wh netafname komt door balancorrecties tussen afname en injectie via de accu die ingesteld staat op -30 W).
Gemiddelde buitentemp.: 7,355 °C
Gemiddelde min. buitentemp: 1,323°C
Gemiddelde max. buitentemp: 13,348°C
Gemiddelde binnentemp: 18,387°C
Graaddagen: nog niet beschikbaar.

Afrekening:
Productievergoeding: 594,9 x 33 c€/kWh: 196,317 €
Injectievergoeding: 304,073 x 6,4 c€/kWh: 19,46 €
Injectievergoeding BEV-accu: 14,20 € (incl. 6% BTW).
Afname: 0,622 x 25,13 c€/kWh: 0,156 € (incl. 6% BTW).
Totaal maand maart: 217,996 €.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 02-04-2022 19:23 ]

Pagina: 1 ... 56 ... 82 Laatste