Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.217.626 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dan is het maar te hopen dat de wtw unit altijd aanstaat, anders zuigt de cv-ketel zijn eigen rookgas aan, toch?

[ Voor 2% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-07-2014 16:19 . Reden: typo ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-06 08:47

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:52
Dat was toch juist geen goed idee werd hierboven gezegd? Daarmee heb je kans dat je de rookgassen teveel afkoelt waardoor de ketel stikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Niet helemaal; dat is de hobbyuitvoering van de Ecoflo en zal wel veilig zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-06 08:47
ik zou het niet aanraden, ivm veiligheid etc. (koolmono oxide) vandaar ook de ' :') ' smilie

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Ik begrijp niet helemaal wat die hobbybob nu voor opstelling gemaakt heeft. Een schematje was handig geweest.

Voor mijn lekenbegrip: waar zit het gevaar van zijn oplossing precies in? Dat de rookgasafvoer niet meer goed werkt of wellicht zelfs lek is en daardoor CO in de ruimte van de ketel terecht komt?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Tapwater loopt door een labyrint wat op de schoorsteen zit.
Denk 'geiser'.
Gasdichtheid en daarmee koolmonoxide is denk ik het grootste risico.
Hij kan niet dichtvriezen want er loopt leidingwater doorheen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Proton_ schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 17:15:
Tapwater loopt door een labyrint wat op de schoorsteen zit.
Denk 'geiser'.
Gasdichtheid en daarmee koolmonoxide is denk ik het grootste risico.
Hij kan niet dichtvriezen want er loopt leidingwater doorheen.
Het moet natuurlijk gasdicht zijn.
Maar als dat niet het geval is ontstaat er alleen kans op koolmonoxide als de ketel niet goed brandt. :(
Anders alleen waterdamp en kooldioxide. :)
En met die waterdamp zal het wel meevallen, het water uit de damp wordt immers gecondenseerd.

[ Voor 8% gewijzigd door opuntia1 op 09-07-2014 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Zo, even een update. Heb sinds afgelopen weekend de nieuwe Evohome binnen inclusief gateway. De nieuwe Evohome is een stuk makkelijker te installeren en bedienen dan de oude. Groot verschil, echt kinderspel nu. Zeker als je een beetje gevoel voor dit spul hebt. Ook het aanmaken van weekprogramma's is een stuk eenvoudiger geworden en biedt zelfs meer overzicht dan voorheen. Zo zie je maar dat een vereenvoudiging juist beter kan uitpakken. Gateway installeren is ook eitje: netwerkstekker er in, aanmelden bij de Evohome, app op je iPhone/Android en klaar. Afstandbediening van je verwarming via de smartphone :) Je kan ook alle acuele waarden zien en deze aanpassen. Handig als ik eens wat eerder of later thuiskom dan verwacht.
Heb de EvoHome nu zo'n 4 jaar en het blijft wat mij betreft een geweldig ding om de verwarming aan te sturen en daarbij ook nog eens gas te besparen. :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:43
Iemand nog een suggestie voor een ketelmodel?
Arnout schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 12:46:
Wat zou een goede vervanger zijn voor deze ketel, gezien mijn eisen:
- géén voorverwarming van het tapwater (of andere boilerachtige toestanden)
- het kunnen instellen van de voorkeur of standaardstand (CV of tapwater), CV in mijn geval. Dus eigenlijk de stand waar de driewegklep in rust zich in bevind
- laag stroomverbruik in standby
- modulerende pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Calenta met Isense?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-06 12:18
Arnout schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 11:28:

[...]
ik heb een remeha tzerra met isense. (Calenta zou ook kunnen)
voor mij was het vooral de feature dat ik de isense kon in stellen dat mijn huis langzaam afkoelt en langzaam opwarmt. (vloerverwarming)
daardoor draait die op nooit te hoge temperaturen tussen de 40 en 50 graden.
en pruttelt hij lekker en rustig door om mijn huis warm te houden.
grootste voordeel wat ik nu heb is dat mijn cv systeem nu 300kWh per jaar minder gebruikt. (oude ketel had een sluipverbruik van 20W + zware pomp)
gas besparing op mijn oude hr ketel is maar marginaal of amper aan te tonen.
(ik heb ook een bad aangelegd en het kan best zijn dat de besparing van de ketel nu het bad in loopt)
gebruik nog steeds een +/-600m3 per jaar. (warme of koude winter doet meer aan mijn gebruik)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online

[...]
Nefit Trendline voldoet aan al je eisen lijkt mij, met een mooie Easy thermostaat helemaal compleet.
Je kunt de aanvoer en retourtemp in de display uitlezen en min en maximale stand van de (A-label)pomp instellen.
Aardig wat opties om de voorkeuren voor tapwater in te stellen, waaronder een intelligente stand die je gebruik leert kennen. Een voordeel bij Nefit is dat er gewoon tekst bij de parameters staat ipv alleen maar getallen.
Zou Remeha een voorbeeld aan kunnen nemen, die monteren erg grote schermen in de ketel om dan alleen maar enorme getallen te laten zien. Bijzonder weinig info dus. Bij zo'n groot scherm zou je verwachten dat je het instructieboekje wel aan de kant kon laten liggen.
Een keuze voor de ruststand van de driewegklep heb ik nog nooit gezien op een ketel.
Lijkt mij een nutteloos iets om je eigen als gebruiker druk over te maken, laat de ketel het zelf maar uitzoeken ;)
Tegenwoordig hoor je die dingen niet meer omlopen en ze zijn ontworpen om tientallen keren per dag te bewegen.
Die oude Honeywell motoren konden vaak flink gaan kraken en traag omlopen, die tijd is over.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

[...]
Intergas. Geen 3-wegklep meer!

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 10-07-2014 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Dre schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 18:57:
[...]

Helemaal mee eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266026

hier draait momenteel nog immer een AWB thermomaster VR ketel uit 1997 als een zonnetje.
Volgens de onderhoudsmonteur ziet het er nog steeds goed uit en moet ik me geen illusies maken over een veel lagere stroom en gasrekening wanneer ik er een nieuwerwetse HR ketel in hang.

In mijn appartement (bouwjaar 1997, 130m3 en gasverbruik <1000m3) gaat het dus vooralsnog prima met deze ketel.

Omdat de ketel in mijn ogen natuurlijk wel een oudje aan het worden is wordt er gekeken naar een eventuele vervanger, bijvoorbeeld wanneer de huidige ketel de geest geeft of het simpelweg wel de investering waard is.
Het rookafvoerkanaal is geschikt voor een HR ketel, hoewel ik niet weet of ik voor de cv ketel het beste kan kiezen voor een alu of een RVS warmtewisselaar, heb geen idee waar de rookafvoer van gemaakt is.

eisen: (zeer)energiezuinige pomp, CW3 volstaat voor mij, geschikt voor een nieuwe gassamenstelling

Ik heb gekeken naar Vaillant EcoTec, Remeha, Atag, Nefit en Intergas.
Als ik op dit moment direct een keuze zou moeten maken heb ik de voorkeur voor een Nefit Trendline ketel met übergeile thermostaat.
Remeha en Vaillant, tja, ik weet het niet en over Atag hoor ik regelmatig allerlei horrorverhalen en dat schrikt af.
Intergas lijkt aardig aan de weg te timmeren met zijn nieuwe pompen maar ieder keer wanneer ik zo'n ketel zie heb ik direct zoiets van "wow: wat een berg plastic".
Het ziet er een beetje low budget uit.
Nu is Intergas wel heel scherp van prijs, wellicht niet zonder reden, en al helemaal geen idee of de lagere prijs opweegt tegen het voordeel van het weglaten van de 3-wegklap?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 266026 op 10-07-2014 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

migjes schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 12:01:
[...]

voor mij was het vooral de feature dat ik de isense kon in stellen dat mijn huis langzaam afkoelt en langzaam opwarmt. (vloerverwarming)
daardoor draait die op nooit te hoge temperaturen tussen de 40 en 50 graden.
en pruttelt hij lekker en rustig door om mijn huis warm te houden.
grootste voordeel wat ik nu heb is dat mijn cv systeem nu 300kWh per jaar minder gebruikt. (oude ketel had een sluipverbruik van 20W + zware pomp)
gas besparing op mijn oude hr ketel is maar marginaal of amper aan te tonen.
(ik heb ook een bad aangelegd en het kan best zijn dat de besparing van de ketel nu het bad in loopt)
gebruik nog steeds een +/-600m3 per jaar. (warme of koude winter doet meer aan mijn gebruik)
Zelfde hier, ook het formaat en de modulaire techniek sprak me aan. Plus dat hij niet veel koste met die aktie.
Ik heb hem gemonteerd en verder vergeten, geen omkijken naar.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Dre schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 18:57:
[...]

/noob hier:
Wat is daar het voordeel van?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:19
Die gingen vroeger nog wel eens stuk of bleven hangen, dan had je geen warmwater meer en werd het warm in huis als je de kraan openzette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
migjes schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 12:01:
[...]

[...]
Oxellaar schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 12:23:
[...]

Nefit Trendline voldoet aan al je eisen lijkt mij, met een mooie Easy thermostaat helemaal compleet. [...]
Bedankt voor jullie advies. :)
Anoniem: 266026 schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 23:34:
hier draait momenteel nog immer een AWB thermomaster VR ketel uit 1997 als een zonnetje.
Volgens de onderhoudsmonteur ziet het er nog steeds goed uit en moet ik me geen illusies maken over een veel lagere stroom en gasrekening wanneer ik er een nieuwerwetse HR ketel in hang.
Zelfde bij mij. Goed om te horen dat een nieuwe ketel niet de verwachte besparing oplevert... vwb gas denk ik dat er niet veel te winnen valt, maar qua stroom... ik heb nu een 90W pomp ofzo, in de winter draait die meer dan de helft van de tijd.

Daarnaast kost dat onderhoud (4 jaar niet gedaan) mij nu een €250.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wat moet er gebeuren aan die ketel dat je onderhoud zo duur is?

Ik heb mijn ketel ook dik 3 jaar laten hangen voor de eerste onderhoudsbeurt, ding hoefde alleen even schoon en afgesteld te worden.

Wat betreft je besparing, als je nu op 600m3/jaar zit gaat een HR ketel financieel weinig besparing opleveren. Ding wat je nu hebt hangen heeft waarschijnlijk geen boiler en geen waakvlam, door te upgraden naar HR zou je misschien 100 kuub per jaar besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Ik wil de cartridge preventief laten vervangen (maakt veel lawaai), de waterdrukmeter doet het niet goed meer, er moeten pakkingen vervangen worden (designflaw? elke 2 jaar, voorschrift fabrikant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Fabrikanten schrijven voor om eens in de 3 a 4 jaar een aantal pakkingsets te vervangen.
Zeker remeha heeft daar samengestelde servicesets voor, die nog aardig wat kosten ook. Sommige sets gaan richting de €45
Nefit is qua pakkingsets erg goedkoop en geeft alleen aan, indien nodig vervangen, dus geen leeftijd. Intergas is met een simpel pakkingtje ook erg goedkoop in onderhoud.

Als ikzelf een ketel onderhoud geef houdt ik mij aan die voorschriften. Een pakking voor de brander moet je niet op bezuinigen, ookal zien ze er nog goed uit. Ze worden harder op termijn en dichten niet meer super af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-05-2024
Arnout schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 09:07:
Ik wil de cartridge preventief laten vervangen (maakt veel lawaai), de waterdrukmeter doet het niet goed meer, er moeten pakkingen vervangen worden (designflaw? elke 2 jaar, voorschrift fabrikant).
Mijn waterdrukmeter deed het ook niet meer: oplossing: meetslangetje losschroeven, kalk korreltje verwijderen. Meetslangetje weer vastschroeven. Probleem opgelost!

Bij mijn ketel kan dit onder druk (Remeha Quinta). Het meetslangetje schroeft namelijk in een koppeling met een terugslagklep/kogeltje. Het lekt wel even tijdens losschroeven, dus je weet het niet zeker totdat je het voor de eerste keer opengemaakt hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

_JGC_ schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 08:08:
Die gingen vroeger nog wel eens stuk of bleven hangen, dan had je geen warmwater meer en werd het warm in huis als je de kraan openzette.
Ah, precies wat ik nu thuis aan de hand heb dus met onze oude AWB ketel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
ATS schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 11:05:
[...]

Ah, precies wat ik nu thuis aan de hand heb dus met onze oude AWB ketel ;)
Als die driewegklep er niet zit zal je er ook nooit een probleem mee hebben.
Vergelijk het met de NS die nu wissels gaat weg halen door iets slimmer met het spoor om te gaan.
Elke wissel die er niet meer is kan ook geen probleem meer geven als het echt weer gaat winteren!

Ketelwater naar de cv of naar de warmtewisselaar/voorraadvat warm water, het is een echte wissel.
Bedenk ook onderhoud is niet meer nodig aan die niet bestaande driewegklep.

[ Voor 19% gewijzigd door opuntia1 op 11-07-2014 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 13-06 14:20
Anoniem: 266026 schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 23:34:
Wellicht vind die moneur het niet leuk dat hij straks minder te onderhouden heeft (een Nefit Trendline hoeft maar 1 x per 2 jaar onderhoud). Of misschien vindt hij 15 euro gas per maand niet veel (dat is ongeveer de besparing bij de 1000m3 die je nu gebruikt) . Inclusief het onderhoud scheelt het je dus ca. 280 euro per jaar.

Waarom geloof je iemand die het tegenovergestelde verkondigd van wat in alle bronnen over energiebesparing te vinden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als (en dit is een grote als) je op 70 graden moet stoken is er niet zo gek veel verschil tussen een VR en HR ketel en heeft de monteur gewoon gelijk. Dan kan je beter isoleren van het geld voor een nieuwe ketel.

Als 55 graden ook goed is (of modulerende thermostaat) ga je het verschil zeker merken in gas.
Qua stroomrekening: de zuiniger pomp scheelt €20-100 per jaar; het standby verbruik van 10W naar 1W scheelt €20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266026

Zo'n besparing is altijd leuk, nu rest alleen nog de keuze voor een zeer makkelijk te onderhouden nader te bepalen type budgetketel van Intergas of een Nefit Trentline?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
130m3 komt ongeveer overeen met 45m2 woonoppervlakte.
Als je dan tegen de 1000m3 gas per jaar gebruikt vind ik dat voor een huishouden van 1 a 2 personen niet meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
_JGC_ schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 10:01:
De gemiddelde consument steekt 1x de stekker erin en laat die 20 jaar zitten. Stekker komt er hier alleen uit als ik de behuizing open moet halen voor onderhoud of het aanpassen van de pomp.
Als je 3 weken op vakantie gaat dan de stekker er gerust uit, dat overleeft de pomp echt wel.
Er zijn hele volksstammen waar de ketel tijdens de vakantie nog fijn een voorraadje tapwater warm houdt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
nokiaan958GB schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 20:55:
130m3 komt ongeveer overeen met 45m2 woonoppervlakte.
Als je dan tegen de 1000m3 gas per jaar gebruikt vind ik dat voor een huishouden van 1 a 2 personen niet meevallen.
Met 2.60 plafondhoogte kom je op 50m2. Ik zit met 110m2 op 1100 kuub over het afgelopen jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-06 14:00
1 a 2 personen? :) zie je je vriendin dan nooit? :+

anywayz...afgelopen jaar zat ik met 125m2 op 1024 kuub. dat jaar liep van mei tot mei. maar er zijn vast mensen hier die daar maar 20% van gebruiken :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 609143

snik snik, kom ik aan met een huisje van 200m3 en een verbruik van 2300m3.
laat ik net een intergas 24/18 geplaatst hebben ploft dat ding bij tapwater vraag.wordt maar bellen met intergas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dat ploffen is iets wat erg vaak voorkomt bij nieuwe intergas ketels.
Laatst nog ergens geweest waar in een blok huizen ongeveer 12 intergas ketels waren geplaatst, 5 stuks gaven flinke klappen bij ontsteking.
1 had zelfs een gedeelte van de dakdoorvoer weggeschoten door het explosief ontsteken.
Als je ketel nieuw is direct intergas bellen voor garantie, lossen ze keurig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-06 08:06
Bij mij staat de ketel op een relais. Als de boiler heet genoeg is, krijgt de ketel geen stroom. Die situatie kan best lang aanhouden. Ik heb geen vrees dat de pomp vast komt te zitten.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Anoniem: 609143 schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 20:52:
snik snik, kom ik aan met een huisje van 200m3 en een verbruik van 2300m3.
laat ik net een intergas 24/18 geplaatst hebben ploft dat ding bij tapwater vraag.wordt maar bellen met intergas.
200m3 of m2 (dat is geen huisje meer maar een flinke bijna villa overigens..) ? voor 200 m3 is het inderdaad wel fors te noemen. woon je in een enkel steens huis met een open kap :P

[ Voor 7% gewijzigd door Ray op 17-07-2014 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 609143

200m3 met een vrouw die rilt van de kou haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edrelais
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-01-2020
Iemand interesse in een opentherm gateway? <- weg

[ Voor 125% gewijzigd door Edrelais op 22-07-2014 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-06 10:37
Sinds eergisteren een Topline Aquapower Plus in huis en zie nu deze thread pas. Had die eerder moeten zien/doorlezen maar goed, da's too late now :) Heb OP plus laatste pagina's doorgelezen maar het is wat veel om in korte tijd in detail door te nemen plus heb er echt de ballen verstand van dus heb wat instellingen gedaan waar ik van zou willen vragen of dat een goed begin is:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14488320/cv2.jpg

Heb hem via het Menu knopje ingesteld op:
  • cv verwarming uit (voorlopig, aangezien het toch warm is en hij nu sowieso niet aan zal springen)
  • water temperatuur cv maximaal 60 graden
  • cv brander op maximaal 85%
  • capaciteit gezet op 25.5kW (het is een 30kW model)
  • comfort stand (dacht dat ie op eco minder snel was maar kan eigenlijk niet met een boiler toch?!)
  • uitgaande watertemperatuur staat nu op 50 graden
  • pomp draait op minimaal 30% van zijn kunnen
  • pomp draait op maximaal 90% van zijn kunnen
  • pomp draait na gebruik nog 1 minuut door
  • laatste plaatje is de huidige status qua temperatuur/druk
Ga topic verder doorlezen (als ik wat meer tijd heb) maar is dit een prima begin of zouden er even snel klik klik wat dingen aangepast kunnen worden. Andere minimale/maximale pomptoerentallen, andere cv-temperatuur, andere uitgaande temperatuur (ik dacht: handen wassen en douchen doe ik toch nooit op 60 graden dus druk hem omlaag tot de 50). Geheel n00b op dit vlak maar dit leken mij, voor nu, okay settings :)

Woon, alleen, in een redelijk groot huis en enige dat er gebeurt is douchen, afwassen (handmatig), handen wassen, wasjes draaien :P Niets tegelijkertijd.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik denk dat je grootste besparing zit in het uitschakelen van de cv verwarming....als alternatief zou je ook een thermostaat in je verwarmde ruimte kunnen ophangen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Tap 50 zou ik niet zomaar doen ivm legionella. Zeker als je ketel een voorraadvat heeft is het een no-no.

Aantal mensen hier die op 40 graden of lager tappen, maar dat durf ik niet goed.

Hoe kom je bij die 25.5kW eigenlijk? Is dat de capaciteit wat je aan radiatoren hebt hangen?

En verwarming uitzetten is beetje overbodig, dat regelt je thermostaat wel ;)

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 25-07-2014 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
ThinkPadd schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 19:16:
Tap 50 zou ik niet zomaar doen ivm legionella. Zeker als je ketel een voorraadvat heeft is het een no-no.
Hmmm ik dacht dat water stroomt er toch dagelijks uit dus kan geen kwaad? (staat nu weer op 60)
Hoe kom je bij die 25.5kW eigenlijk? Is dat de capaciteit wat je aan radiatoren hebt hangen?
Nee het is een 30kW apparaat maar ik dacht zet hem iets lager. Hoeft 'ie minder hard te werken :)
En verwarming uitzetten is beetje overbodig, dat regelt je thermostaat wel ;)
Dat weet ik wel, maar had geen thermostaat initieel. Wilde een Easy maar kreeg er een Moduline 300 bij. Die wilde ik, tot de Easy er was, "nieuw" houden (i.v.m. verkoop) dus nooit aangesloten. Nu hangt de Easy dus cv staat weer aan. Wilde op safe spelen :P

[ Voor 3% gewijzigd door Brad Pitt op 25-07-2014 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Zelf weten, maar ik persoonlijk ga niet lager dan 60.

En ketelvermogen wil je eigenlijk matchen op ie radiatoren. Dat kun je wel berekenen adhv afmetingen en type (T22, T30 etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
ThinkPadd schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 20:04:
Zelf weten, maar ik persoonlijk ga niet lager dan 60.
Zoals gezegd, staat ie al weer op hè...
En ketelvermogen wil je eigenlijk matchen op ie radiatoren. Dat kun je wel berekenen adhv afmetingen en type (T22, T30 etc)
Ketel hangt al. Maar goed, zal wel wat verder lezen, is blijkbaar handiger dan vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Brad Pitt schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 20:45:
[...]

Zoals gezegd, staat ie al weer op hè...

[...]

Ketel hangt al. Maar goed, zal wel wat verder lezen, is blijkbaar handiger dan vragen :)
:)

En ik bedoelde meer dat je even moet uitzoeken wat je aan radiatoren hebt hangen, en het vermogen van je ketel daarop instelt. Als je 10kW aan radiatoren hebt hangen, maar je ketel op 25kW staat te blazen dan is het minder efficiënt. Je kunt dan beter de ketel op 11kW zetten (10kW + beetje marge voor hele strenge winters). Zodat het rustiger gaat.

Beetje het verschil of je met plankgas optrekt (25kW tot je de ruimte op temperatuur hebt) of dat je rustig optrekt tot je op snelheid zit (met 11kW rustig de boel opstoken waarbij je ketel een beter rendement heeft omdat hij met lagere temperaturen werkt).

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 25-07-2014 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Brad Pitt schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 20:45:

Mooie ketel heb je hangen, geeft veel warm water en heeft toch een redelijk laag minimaal vermogen.

Je kunt je pompsnelheid waarschijnlijk ook wel verlagen naar 70 a 75%, lagere doorstroming geeft een lageren retour temperatuur.
Je kunt dit pas echt gaan onderzoeken in het stookseizoen.

Op je Easy kun je instellen dat het warm water mee loopt met het klokprogramma van je verwarming.
Gewoon proberen, het kan nog aardig wat besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

ThinkPadd schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 20:04:
[...]
Ik zou juist het ketelvermogen wat hoger zetten (dan het radiator vermogen) zodat je snel je radiatoren op temperatuur krijgt. Als de kamer vervolgens op temperatuur is dan zal de OT-thermostaat de CV-ketel op het minimum vermogen laten branden.
Gebaseerd op mijn ervaring met mijn eigen High H2O en HTV radiatoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Maar heeft het dan zin om 10kW aan radiatoren met een ketel die tot 25kW kan warm te stoken? Dacht juist dat het zuiniger was om ketelvermogen dan rond de 10kW te zetten?

In de topicstart staat:
Vermogen ketel verlagen
Door het vermogen van de ketel te verlagen zal het systeem minder snel tot hoge temperaturen komen. Daardoor zal het wat langer duren voordat het huis op de gewenste temperatuur komt, maar dit kan het comfort juist verhogen. We kennen allemaal de situatie wel dat wanneer de verwarming af slaat het per direct weer koud kan aanvoelen in huis, totdat de verwarming weer aan slaat en dat het dan ook direct weer benauwd is. Een ketel die het huis langzaam verwarmd maakt dat radiatoren continue warmte afgeven en daardoor zijn de temperatuurschommelingen kleiner. Dat is prettig. De meeste gasketels in Nederland zijn hopeloos overgedimensioneerd en krijgen het huis prima warm op een lagere modulatiegraad. Kijk in de handleiding van je ketel of je bij deze instellingen kan. Er zijn voor de meeste ketels ook zogenaamde installatie / installateur handleidingen te vinden; hiermee kun je in het geavanceerde menu komen. Ga hier niet lukraak spelen met de instellingen (sowieso nooit een goed idee), maar het verwarmingsvermogen omlaag zetten kan geen kwaad.

[ Voor 76% gewijzigd door ThinkPad op 25-07-2014 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-06 20:29

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ThinkPadd schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 19:16:

Aantal mensen hier die op 40 graden of lager tappen, maar dat durf ik niet goed.
Ik draai nu al 3 jaar in de zomer 40c en in de winter op 45-50c. Dit met een Intergas HR28/24.
Tapcomfort staat wel uit.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Het is een keuze die iemand zelf moet maken. Zoals ik zei durf ik het niet aan. Het brengt toch een gevaar op gezondheidsrisico met zich mee.

Die extra paar kuub gas (hoeveel zou dat schelen :? ) op jaarbasis neem ik dan maar voor lief.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 25-07-2014 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

ThinkPadd schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 22:56:
Maar heeft het dan zin om 10kW aan radiatoren met een ketel die tot 25kW kan warm te stoken? Dacht juist dat het zuiniger was om ketelvermogen dan rond de 10kW te zetten?

In de topicstart staat:

[...]
De topicstart lijkt uit de gaan van een niet-modulerende thermostaat, en dat de ketel er volgas vandoor gaat. Dat gedrag heb ik hier thuis niet (Intergas HRE24 + Honeywell round modulation). Het lijkt me ook geen gedrag wat anno 2014 nog voorkomt. (?)

Mijn ketel staat op 12,7 kW. Radiator vermogen is 4,3 kW, tenminste, als de radiator een temperatuur heeft bereikt van 75/65/20.
De ketel heb ik wel eens teruggeschroefd naar 6,4 kW, maar dan duurt het echt veel te lang voordat de radiator warmte afgeeft. Eerst moet namelijk de massa van het water en de radiator op temperatuur komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Bradpitt, waarom dan die ketel ? Heb hem ook overwogen maar aangezien ik ook max 1 tap plek tegelijk gebruik werd hij afgeraden. Het was compleet overdone. Heb toen een calenta gekozen die ook 15 liter warm / minuut geeft en mijn stortdouche goed aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
revolution-nl schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 23:01:
[...]

Ik draai nu al 3 jaar in de zomer 40c en in de winter op 45-50c. Dit met een Intergas HR28/24.
Tapcomfort staat wel uit.
Is in dit geval geen vergelijking, een Topline aquapower heeft een kleine boiler. De intergas alleen een kleine wisselaar.

En ik heb het al eerder gezegd, lage temperatuur tapwater geeft nagenoeg geen besparing.
Omdat er meer liters tapwater bij het koude water gemengd moet worden om 35 graden douchewater te krijgen, zal de ketel op hoger vermogen moeten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
ThinkPadd schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 21:16:
En ik bedoelde meer dat je even moet uitzoeken wat je aan radiatoren hebt hangen, en het vermogen van je ketel daarop instelt. Als je 10kW aan radiatoren hebt hangen, maar je ketel op 25kW staat te blazen dan is het minder efficiënt. Je kunt dan beter de ketel op 11kW zetten (10kW + beetje marge voor hele strenge winters). Zodat het rustiger gaat.
Ah okay dus alles bij elkaar optellen eerst dus. Zal eens kijken of er merktekens op staan, nooit naar gekeken, hangt er al zoveel jaar. Gewoon puur door het formaat en de dikte iets bepalen is ook weer zo lastig :)
Oxellaar schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 21:40:
[...]
Je kunt je pompsnelheid waarschijnlijk ook wel verlagen naar 70 a 75%, lagere doorstroming geeft een lageren retour temperatuur.
Je kunt dit pas echt gaan onderzoeken in het stookseizoen.
Ja klopt, ding staat nu natuurlijk vrijwel de hele dag te niksen. Over een paar maandjes maar eens een hele studie van gaan maken I guess :P
Op je Easy kun je instellen dat het warm water mee loopt met het klokprogramma van je verwarming.
Ja daar staat 'ie op. Leek me ook gewoon de enige logische stand eigenlijk en dat dat normaal was, maar nogmaals, hier echt (nog :) ) geen verstand van.
Dre schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 22:46:
Ik zou juist het ketelvermogen wat hoger zetten zodat je snel je radiatoren op temperatuur krijgt. Als de kamer vervolgens op temperatuur is dan zal de OT-thermostaat de CV-ketel op het minimum vermogen laten branden.
Ga hem sowieso niet súper laag zetten hoor. Dacht dat ietsjes verlagen goed was voor de kosten én voor de eventuele slijtage/levensduur omdat 'ie dan minder "hoeft te doen". Dat laatste is puur een gok hoor.
Ray schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 23:35:
@Bradpitt, waarom dan die ketel ? Heb hem ook overwogen maar aangezien ik ook max 1 tap plek tegelijk gebruik werd hij afgeraden. Het was compleet overdone. Heb toen een calenta gekozen die ook 15 liter warm / minuut geeft en mijn stortdouche goed aankan.
Oh dat werd mij ook aangeraden door de verkoper hoor. Maar was erg gewend aan de oude cv+boiler en dacht dat het zonder die extra boiler wellicht minder comfortabel/snel zou zijn qua warm water gebruik. Vriend van mij heeft net een Trendline laten ophangen en irriteert zich dagelijks aan de trage start van warm water plus de temperatuur daarvan. Ik wilde persé niet achteraf balen en een "had ik maar" gevoel dus ondanks de adviezen toch gegaan voor deze ketel. Als het nu ook lang duurt of het valt tegen is het maar niet anders. Al te vaak met andere dingen achteraf spijt gehad niet te zijn gegaan voor type X dus wilde dat nu niet. Dat het waarschijnlijk onzinnig en pure overkill was ben ik geheel met je eens hoor :)
Oxellaar schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 08:02:
[...]
Is in dit geval geen vergelijking, een Topline aquapower heeft een kleine boiler. De intergas alleen een kleine wisselaar.
Deze heeft een 40 liter boiler hè, al zal dat waarschijnlijk ook wel klein zijn ja. Als je gaat douchen of zo is die natuurlijk ook rap leeg. De adviseur zelf had een 150 liter boiler zei hij, dat zal dan wel een grote zijn denk ik?

[ Voor 29% gewijzigd door Brad Pitt op 26-07-2014 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

En ik heb het al eerder gezegd, lage temperatuur tapwater geeft nagenoeg geen besparing.
Omdat er meer liters tapwater bij het koude water gemengd moet worden om 35 graden douchewater te krijgen, zal de ketel op hoger vermogen moeten draaien.
Tapwater op 60c of op 40c geeft wel degelijk een aardige besparing met de Intergas. Ik zie het direct terug op mindergas. Als ik de tapwater temperatuur verhoog of verlaag.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

[...]

Het vermogen wat de ketel moet leveren blijft gelijk, ongeacht de temperatuur waar je de ketel op insteld. De ketel hoeft dus niet op een "hoger vermogen" te draaien. Het vermogen uit je douchekop blijft immers gelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 26-07-2014 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Bradpit haha ik herken dat wel. Heb zelf ook getwijfeld. Je had dan ook nog weer twee soorten geloof ik. De uitvoerig met boiler en met 'mega' boiler (is dat de plus ?) Met de plus was het verschil toch een 1000 euro dacht ik. De calenta heeft ook binnen een paar seconden warm water en ik heb nauwelijks vertraging. Zeer acceptabel maar ik snap precies je punt! als het langer had geduurd had ik ook gebaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
revolution-nl schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 09:49:
[...]

Tapwater op 60c of op 40c geeft wel degelijk een aardige besparing met de Intergas. Ik zie het direct terug op mindergas. Als ik de tapwater temperatuur verhoog of verlaag.
Hoeveel liter gas scheelt dat nou op een dag? En bij welk WW gebruik?
Bij mijn oude nefit ecomline kon ik geen verschil meten, maar wellicht interessant voor mijn trendline. Daar heb ik dit nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Die besparing merk je niet bij douchen. Wel met overig tapwaterverbruik. Sommige mensen gebruiken daarvoor standaard de warmwaterkraan of trekken dat ding helemaal open, als temperatuur dan lager is bespaar je wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dre schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 10:44:
[...]

Het vermogen wat de ketel moet leveren blijft gelijk, ongeacht de temperatuur waar je de ketel op insteld. De ketel hoeft dus niet op een "hoger vermogen" te draaien. Het vermogen uit je douchekop blijft immers gelijk.
Dit klopt dus niet wat je nu zegt.
In mijn geval brand de ketel op een flink lager vermogen om bijvoorbeeld 4L/m @60c te leveren, dan om 7L/m @40c te leveren.
Toch staat hij hier op 45 graden, vind het wel makkelijk dat ik weinig of niets hoef bij te mengen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

hier weer naar 60 graden gegaan omdat ik dan net wat meer water opbrengst heb voor mijn douche. Helaas heeft mijn installateur wel de klok gezien maar de klepel destijds niet toen ik hem de leidingen heb laten vernieuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Hmmm wordt er allemaal niet veel makkelijker/duidelijker op zo :) Als (eind 2014 (hopelijk)) de grafieken aanduiding op de Easy komt is er misschien af te lezen wat je wel of niet bespaard bij het verlagen van die temperatuur. Gevoelsmatig lijkt het mij toch gunstiger om die te verlagen, zeker als je zelden/nooit die hoge(re) temperatuur gaat gebruiken. Als je een thermostaat douche hebt en een thermostaat kraan in de keuken en je zet deze nooit op heet maar gewoon in het midden hoeft er toch ook vrijwel nooit heet water te worden geleverd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Om het nog moeilijker te maken: heb je de boel al waterzijdig ingeregeld? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
ThinkPadd schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 22:34:
Om het nog moeilijker te maken: heb je de boel al waterzijdig ingeregeld? >:)
Als je daarmee op de radiatoren bedoelt en dergelijke is dat een nee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@BradPitt, maar juist omdat jij een boiler hebt is het wel een hoger risico om de temp lager te zetten. Bij een toestel zonder voorraad die enkele malen per dag gebruikt wordt zou ik dat wel aandurven. Heb ik dus ook gedaan maar dan heb ik net iets minder wateropbrengst dan ik zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Brad Pitt schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 08:36:

Deze heeft een 40 liter boiler hè, al zal dat waarschijnlijk ook wel klein zijn ja. Als je gaat douchen of zo is die natuurlijk ook rap leeg. De adviseur zelf had een 150 liter boiler zei hij, dat zal dan wel een grote zijn denk ik?
40 liter is tegenwoordig erg groot, 9 van de 10 hebben geen voorraad meer, maar geven wel minder comfort.
En je kunt hem niet leeg tappen, al ga je 4 uur onder de douche staan, hij blijft gewoon die 60 graden op CW6 leveren.

En ik zeg je dat je de goeie keuze hebt gemaakt, zeker als je een ketel met boiler gewent bent geweest.
Dan doe je met een doorstroomtoestel een behoorlijke stap terug qua tapcomfort.
Toen ik mijn Topline kocht was de Aquapower er nog niet, anders had ik die zeker genomen.
Daarvoor had ik een Ecomline, met boiler en om dan een doorstroom toestel te krijgen is in het begin net of je weer een oude keukengeiser hebt. :P
Qua snelheid en comfort gaat er niets boven een voorraadtoestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Zo'n 3500 huishoudens in Zuid-Limburg betalen volgend jaar een lagere gasrekening omdat zij 'hoog' wonen. Hun gasverbruik wordt vanaf 1 januari gecorrigeerd omdat de luchtdruk bij hun huis lager is. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) woensdag besloten.

Vertekend beeld
Het gaat om mensen die 200 meter of meer boven de zeespiegel wonen. Wie hoog woont heeft een lagere luchtdruk, stelt de toezichthouder. Onze gasmeters gaan uit van een normale luchtdruk zoals op zeeniveau. Hierdoor ontstaat in de hoogste gebieden in Zuid-Limburg een vertekend beeld van het verbruik.

http://kassa.vara.nl/actu...or-mensen-die-hoog-wonen/

Boffen die mensen die onder de zeespiegel wonen. :)
Althans als de gasmeter laag geplaatst is.

Is het een idee om de gasmeter te gaan koelen? >:)

Of misschien met een grote ventilator je meterkast in je woning onder overdruk te zetten. :) :) :)

[ Voor 58% gewijzigd door opuntia1 op 30-07-2014 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:09
Heb een aantal aanpassingen gedaan in huis om onnodig energie te verbruiken.

We wonen 2 onder 1 kap op de hoek. Naast ons huis een groenstrook een weg gedeelte, stoep en daarna weer een huis. Dus we vangen vrij veel wind.
Huis is gebouwd in 2008.
450M3 en 150M2 woon oppervlakte
Intergas Kombi Kompakt HR 36/30

Aparte douche en bad. Elke dag douchen en bad wordt het meest gebruikt in de herfst en winter.

2 volwassenen. En 1 peuter < 2 jaar
Beide werken 5 en 4 dagen.
  • CV aangepast. Tap 60gr en toevoer 70% (dit weet ik niet precies)omlaag. Dus het wordt minder snel warm in huis.
  • Vorig jaar de draai thermostaat vervangen de Honeywell Vision (groen scherm) want vrouwlief vergat regelmatig de CV uit te zetten. Ik heb deze voor de hele week ingesteld. Wanneer de CV aan moet vanwege het weer dan gaat hij ruim 1 uur voor we gaan slapen naar 17gr. Dat is gewoon uit. Als we thuis komen dan heb ik hem ingesteld dat hij ongeveer 30 min na thuiskomst op de gewenste temp. Is.
  • Tussen de huiskamer en keuken hadden we een open trap. Deze is deze maand juli helemaal dichtgemaakt met 2 dichte kern deuren en een dubbele wand. Dus de warmte van beneden gaat niet naar de 3e verdieping. Hier verwacht ik zeker besparing in.
  • Slaapkamer zoon heeft een aluminium rolluik. O.a. kou buiten en warmte binnen laten. En maakt het aarde donker in de kamer. Ideaal voor de middag slaapjes
Ons gebruik valt me mee.

1 ding valt me op en dat is electra verbruik. In feb/maart zijn we 3 weken op vakantie geweest. En toch is electra in verbruik maar 2 kw afgenomen. Gas is behoorlijk minder.
De aparte 4 laden vriezer stond zelfs uit die 3 weken.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto800-GQJFTX6M.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:25

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Danz ou ik eens opzoek gaan naar de grote verbruikers of sluipverbruik met een meter of wat dan ook. Kijk ook eens naar standby apperaten en of je er niet wat uit kan zetten. Scheelt je een hele hoop hoor :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Valt opzich mee: 528 / 61 = 8,66 kWh per dag.

Is niet heel zuinig, maar ook niet extreem onzuinig. Ik zit op 5 a 6 kWh per dag (2 personen, zo min mogelijk apparatuur standby), terwijl m'n ouders + broertje + zusje op 15-20kWh per dag zitten (waterbed van 350W die bijna continu aanstaat, 2 onzuinige koelkasten, 2 vriezers, veel standby e.d.)

Maar dit soort dingen kun je beter hier bespreken: Serieus elektriciteit besparen :) Staan ook veel tips.

[ Voor 89% gewijzigd door ThinkPad op 30-07-2014 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-05 05:54

flippo765

4170 Wp subsidieloos

ThinkPadd schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 13:08:
Valt opzich mee: 528 / 61 = 8,66 kWh per dag.

Is niet heel zuinig, maar ook niet extreem onzuinig. Ik zit op 5 a 6 kWh per dag (2 personen, zo min mogelijk apparatuur standby), terwijl m'n ouders + broertje + zusje op 15-20kWh per dag zitten (waterbed van 350W die bijna continu aanstaat, 2 onzuinige koelkasten, 2 vriezers, veel standby e.d.)

Maar dit soort dingen kun je beter hier bespreken: Serieus elektriciteit besparen :) Staan ook veel tips.
Misschien een tip voor je familie:
Ik heb hier het waterbed rondom voorzien van zoveel mogelijk isolatie en deze kan in de zomermaanden dus gewoon uit. Dit jaar zelfs sinds mei.
Overdag gaat hij dicht met een dubbele deken.

De lege ruimte aan de onderkant is volledig opgevuld met steenwol, aan de binnenkant van de zijpanelen zit aerogel en het geheel is met (laminaat) ondervloer afgedekt.

Vorige week was het zelfs zo warm dat het bed te warm werd van onze eigen lichaamswarmte, overdag de dekens eraf en het is weer heerlijk koel (geen last van zweten).

@Ray187
Heb een aantal aanpassingen gedaan in huis om onnodig energie te verbruiken.
Lijkt me wat onverstandig?

[ Voor 5% gewijzigd door flippo765 op 30-07-2014 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
flippo765 schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 14:35:
[...]

Misschien een tip voor je familie:
Ik heb hier het waterbed rondom voorzien van zoveel mogelijk isolatie en deze kan in de zomermaanden dus gewoon uit. Dit jaar zelfs sinds mei.
Overdag gaat hij dicht met een dubbele deken.

De lege ruimte aan de onderkant is volledig opgevuld met steenwol, aan de binnenkant van de zijpanelen zit aerogel en het geheel is met (laminaat) ondervloer afgedekt.

Vorige week was het zelfs zo warm dat het bed te warm werd van onze eigen lichaamswarmte, overdag de dekens eraf en het is weer heerlijk koel (geen last van zweten).

[..]
Bedankt! Zal het doorgeven :) Zat er zelf nog aan te denken om er een schakelklok tussen te zetten en die om het uur aan te zetten. Dan blijft er nog maar 12u over waarin het bed stroom kan trekken. En in een uur tijd koelt het bed niet dusdanig snel af lijkt me....

Andere vraag: morgen 8 dagen op vakantie, stekker van de CV-ketel eruit of niet? Scheelt toch 11W continu... Twijfel om het niet te doen is vanwege de pomp die vast kan gaan zitten. Maar zo snel gaat dat in 8 dagen toch niet? En anders na de vakantie een tikje op de pomp geven is ook niet zo'n punt :p
Ketel is een Agpo Econpact 225c

Warmwater warm houden doet hij sowieso niet, dat heb ik al gauw uitgeschakeld nadat ik hier kwam wonen. Maar de ketel staat voor niks aan, dus wil hem liever gewoon uitzetten.
Na de vakantie wel even warmwater doorspoelen met 80 graden om de legionella te killen uiteraard ;)

Ketel hangt in m'n huurwoning, en voor CV-onderhoud is er een onderhoudscontract voor het gehele complex. Dus ik heb ook zoiets van, ik zet hem gewoon uit, als er wat is bel ik gewoon als onwetende klant ;)

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 04-08-2014 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Voor het geld hoef je het niet te doen, maar ik zou de stekker er uit trekken. Weer 2kWh bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
blissard schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 20:31:
Voor het geld hoef je het niet te doen, maar ik zou de stekker er uit trekken. Weer 2kWh bespaard.
Ik vraag mij af of je daadwerkelijk 2Kwh bespaard omdat erna het op 80 graden ook niet "gratis" zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Het doorspoelen met 80 graden doe ik sowieso, ongeacht of stekker er wel of niet uit gaat ;)

Stekker eruit = per definitie besparing. Ik ben niet thuis dus waarom zou de ketel aan moeten staan ;) ?

Ik trek de stekker er overigens gewoon uit. Lees op internet verhalen van mensen die ketel maand of 3 zonder stroom hadden en daar werkte het ook nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
ThinkPadd schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 21:50:
Stekker eruit = per definitie besparing. Ik ben niet thuis dus waarom zou de ketel aan moeten staan ;) ?
Dan snap ik de vraag niet helemaal eigenlijk en zou ik hem elke nacht ook gewoon lostrekken d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Daar heb ik serieus over nagedacht ('s nachts via tijdschakelklok) maar dat kan onder de streep niet uit waarschijnlijk. Tijdens het opstarten (anderhalve minuut) gebruikt hij vrij veel stroom namelijk, dus dan is de besparing weer teniet gedaan.

Heb daar al een keer naar gekeken namelijk: ThinkPadd in "Gas besparen door middel van CV tuning"

Voor het geld hoef ik het niet te doen inderdaad, maar ik heb een hekel aan onnodig verbruik, en alle kleine beetjes helpen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Bij mijn oude ketel vergat de thermostaat na een aantal dagen zonder stroom zijn programma. Dat was wel irritant. Verder geen nadelige gevolgen ondervonden. Mijn nieuwe ketel verbruikt veel minder en laat ik gewoon altijd aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-06 14:00
in de mailings van eigenhuis kan ik mij ook herinneren dat gewoon stond de stekker bij afwezigheid door vakantie eruit te trekken.

waarom niet dus...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
blissard schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 13:08:
Bij mijn oude ketel vergat de thermostaat na een aantal dagen zonder stroom zijn programma. Dat was wel irritant. Verder geen nadelige gevolgen ondervonden. Mijn nieuwe ketel verbruikt veel minder en laat ik gewoon altijd aan staan.
Ik heb er een Remeha iSense thermostaat aan hangen. Om de backlight daarvan te laten werken zitten er batterijen in. Bijkomend voordeel voor mij is dat de instellingen nu ook bewaard blijven bij uitzetten ketel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 485544

Ik heb de stekker van mijn 225C er al 4 maanden uit. Doe hem er 1 keer in de maand een keertje in om even een start up te geven zodat alles even wordt aangestuurd en daarna is ie weer voor een hele tijd uit. Vorig jaar ook gedaan en gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Anoniem: 485544 schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 14:23:
Ik heb de stekker van mijn 225C er al 4 maanden uit. Doe hem er 1 keer in de maand een keertje in om even een start up te geven zodat alles even wordt aangestuurd en daarna is ie weer voor een hele tijd uit. Vorig jaar ook gedaan en gaat prima.
En douchen en handen wassen en dergelijke dan, hoe werkt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-06 23:32
Wellicht heeft ie een zonneboiler aan z'n 225C hangen ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
NielsTn schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 15:10:
Wellicht heeft ie een zonneboiler aan z'n 225C hangen ;)
Dan lijkt het mij een geheel irrelevante opmerking, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 485544

Maar NielsTn heeft wel gelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-06 23:32
I love it when a plan comes together ;)
:*)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-06 10:46
Ik weet niet of het hier thuishoort, maar lees net dit dus:
The Basics: Snel veel geld besparen.

Ik heb een HR ketel, maar gebruik toch 2300 kuub gas, dacht erover om dit maar eens te doen ;)

maar... hoe zit het met bacteriënbij warm water? Ik geloof dat bij 100 graden alle bacterien dood gaan, en legionella heb ik wel eens wat over gehoord i.v.m. warm water?

is dit wel veilig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 08:04

Onbekend

...

Tegen legionella moet je het (tap)water op minimaal 60 graden houden. Verder is een lagere (constantere) temperatuur vaak wel energiezuiniger. Maar in een goed geïsoleerd huis raak je weinig warmte kwijt en hoeft de cv ook minder hard te stoken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

supayoshi schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 19:16:

Ik heb een HR ketel, maar gebruik toch 2300 kuub gas, dacht erover om dit maar eens te doen ;)

maar... hoe zit het met bacteriënbij warm water? Ik geloof dat bij 100 graden alle bacterien dood gaan, en legionella heb ik wel eens wat over gehoord i.v.m. warm water?

is dit wel veilig?
Misschien dit topic eens door lezen?
Gas besparen door middel van CV tuning

Daar staan wel meer nuttige tips en opmerkingen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-05 15:09

hrt

is dit wel veilig?
Denk dat haast geen enkele ketel tegenwoordig nog opstookt naar 90°, 't gros is toch wel goed aangestuurd. En als die dan naar de 90° moet....... Zal hij dat ook doen, maar dat zal in praktijk haast nooit voorkomen

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53

is dit wel veilig?
Als je het cv water niet gaat gebruiken om te drinken en te douchen is het redelijk save. Een verlaging naar 50 ºC is ook mogelijk. Het tapwater kan je gewoon op 60 ºC houden, legionella is dan geen issue.

Hoe groot is je huis? 2300 m3 is redelijk veel.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-06 10:46
wij stoken op 20 celcius, soms 22 tijdens de winter, ook als het koud is ja. :P heh denk daarvan, en vooral snachts, 20 snachts. :P maar goed, zag dit staan en dacht. mwah, leuk?

em, de kraan, die warm wordt heh? dat gaat bij ons via de CV denk ik, en de douche ook toch? :P Dus niet veilig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

hrt schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 19:40:
[...]

Denk dat haast geen enkele ketel tegenwoordig nog opstookt naar 90°, 't gros is toch wel goed aangestuurd. En als die dan naar de 90° moet....... Zal hij dat ook doen, maar dat zal in praktijk haast nooit voorkomen
Je wilt niet weten hoe slecht HR ketels in Nederland zijn afgesteld, ik durft wel te stellen dat het merendeel van de HR ketels in Nederland een hogere retourtemperatuur heeft als 55c waarbij er dus nog maar weinig van het HR rendement over blijft.

Mijn nieuwbouwwoning stond standaard op 80c aanvoer en ik meten tijdens langere stooksessies retourtemperaturen van 62c, zeg maar dag tegen je HR rendement. Dat rendement zie je met grote condensatie pluimen je schoorsteen uit vliegen ;w

Na CV tuning en een zelf gemaakte DBE set zit ik nu op een keurige retourtemperatuur van <40c

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 09-08-2014 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-06 19:36
supayoshi schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 21:55:
em, de kraan, die warm wordt heh? dat gaat bij ons via de CV denk ik, en de douche ook toch? :P Dus niet veilig?
Als je een warme kraan onveilig vind kun je ook alleen koud water gebruiken. Scheelt weer gas. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53
supayoshi schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 21:55:
wij stoken op 20 celcius, soms 22 tijdens de winter, ook als het koud is ja. :P heh denk daarvan, en vooral snachts, 20 snachts. :P maar goed, zag dit staan en dacht. mwah, leuk?

Je warme water om te douchen en je CV-water zijn twee aparte systemen. Daarom heet zo'n ding een combiketel. Hoe dat werkt staat hier

Je wilt echt niet douchen met je cv water, geloof me.. :)

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:51
revolution-nl schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 22:03:
[...]

Je wilt niet weten hoe slecht HR ketels in Nederland zijn afgesteld, ik durft wel te stellen dat het merendeel van de HR ketels in Nederland een hogere retourtemperatuur heeft als 55c waarbij er dus nog maar weinig van het HR rendement over blijft.

Mijn nieuwbouwwoning stond standaard op 80c aanvoer en ik meten tijdens langere stooksessies retourtemperaturen van 62c, zeg maar dag tegen je HR rendement. Dat rendement zie je met grote condensatie pluimen je schoorsteen uit vliegen ;w

Na CV tuning en een zelf gemaakte DBE set zit ik nu op een keurige retourtemperatuur van <40c
Hoe kun je de retour nog verder terug drijven dan? Bij ons verschilt het vaak welke radiators open zijn. In principe hoe kouder hoe meer. En we hebben een vloerverwarming.
Ik denk dat de retour bij ons na een tijd (er zit heel veel water in het systeem) dik boven de 60 is want je vebrand je goed aan de retour.
Boiler staat op 60 en cv op 70. De cv op 70 is een vereiste want anders wordt de boiler moeilijk warm vrezen we. Zo slim is de ketel niet. Oja het gaat om een huis uit 1900 met 1000m3+ en de pomp staat al op zijn laagste pitje. (Oja pst de ketel is van 83/87 maar heeft de nodige 'tuning' gehad van de vorige eigenaar, loodgieter/installateur).

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leandres
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 22:26

leandres

ook nog?

Even een korte vraag voor de specialisten: ik wil mijn ketel verder gaan finetunen. Ik heb een berekening gedaan van mijn totale radiator vermogen op 75/65/20. Dit is 18,2 kilowatt. Echter ik ga stoken op 55/45 (aanvoer/retour). Om het vermogen van mijn ketel terug te zetten welk radiator vermogen hou ik dan aan? Die 18,2 kilowatt of via de waarde welke te bepalen is via de omreken factor? Het afgegeven vermogen op 55/45 is immers lager dan op 75/65.

1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:02
alaintje schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 23:59:
[...]Boiler staat op 60 en cv op 70. De cv op 70 is een vereiste want anders wordt de boiler moeilijk warm vrezen we. Zo slim is de ketel niet....
Mijn huidige ketel (wordt eind deze maand vervangen) is een "oliedomme" stookolie-ketel, maar dan nog kan je de CV temperatuur verlagen (tot 45°) onafhankelijk van de boilertemperatuur.

- Voor CV: de thermostaat stuurt de pomp voor het CV circuit aan. Los daarvan wordt de ketel constant op een instelbare temperatuur (45 - 90°) gehouden.
- Voor warm water: De boiler heeft een eigen temperatuurvoeler die de brander constant doet branden en het pompcircuit naar de boiler inschakelt, enige wat nog temperatuur regelt is de overtemperatuurvoeler in de ketel die bij 90° uitgaat (pomp blijft wel draaien).

Kijk nog eens goed (of probeer het gewoon), wellicht kan je toch je CV temperatuur lager houden dan de boilertemperatuur, in mijn ervaring geeft dat een veel fijnere verwarming (op volle bak was het een kwartier loeiheet, en dan een half uuur kouder en kouder, weer een kwartier loeiheet,...).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1 ... 80 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.