Hier nog een tevreden Evohome gebruiker
Situatie:- Vrijstaand huis(met spouwiso en standaard dubbelglas), weinig bebouwing binnen 15 meter.
- Remeha Avanta CW4(opentherm)
- Evohome met 5 koppen
- Begane grond helft(40-50m2) vloerverwarming rest redelijk oversized radiatoren(3 stuks)
- Gasverbruik +/- 1350(dit gaat nog naar beneden gok ik ivm spouwiso feb 2013)
Aanvoertemp van CV water is ingesteld op 40gr, wanneer het echt koud wordt/werd verhoog(de) ik dit naar 45-50gr. Ik zal proberen om het dit jaar niet te doen, zou moeten lukken met de spouwiso denk ik.
Ik werk 3 dagen thuis op mijn werkkamer, geeft toch wel een stukje extra verbruik gok ik zo.
Evohome HR80 koppen zijn als volgt verdeeld:- 2 stuks op radiatoren woonkamer
- 1 in badkamer
- 1 in babykamer
- 1 in werkkamer
In de overige ruimtes(gang en slaapkamer) heb ik ordinaire thermostaatknoppen welke op standje 1 staan, onder de 10-15 graden(+/-) gaan ze dan open om er warm water door te laten zodra 1 van de zones aanvoer heeft. Boven de 15(+/-) graden sluiten ze zowieso.
Ik heb de Evohome 1,5 jaar terug aangeschaft, enerzijds vanwege het gadgetgehalte anderzijds vanwege het extra comfort, een eventuele besparing is leuk meegenomen.
Ik heb geen evohome vloerverwarmingsmodule omdat ik die module te duur vindt en het liefst de vloer niet te ver af laat koelen. Na de spouwisolatie zakt de temperatuur amper nog in de nacht, wanneer ik dan de badkamer of werkkamer verwarm "loopt" de vloerverwarming(vv) altijd mee, dit is zeer duurzame warmte, aangezien mijn vloer erg lang warm blijft door de goede isolatie. Wanneer ik de vloerverwarming module zou hebben zal deze de vv vooral vaker UIT zetten terwijl de ketel 1 of 2 radiatoren staat te verwarmen. De retour schiet volgens mij dan behoorlijk snel omhoog wat niet echt goed voor het rendement van de ketel is is. De vloerverwarming staat op 40gr ingesteld(gelijk aan ketel aanvoer voor de radiatoren) De vv geeft doorgaans een retour van 30gr als hij een tijd uit is geweest(lees aantal uren). Op een ingestelde aanvoertemp van 40gr is dit volgens mij wel netjes en goed voor het rendement.
De Evohome heb ik als volgt ingesteld:
Woonkamer 08.00-16.30
@ 16,5gr / 17.00-22.30
@ 19,5gr
*Werkkamer 24h
@ 10gr
**Badkamer tussen 07.00 en 08.00 op 16gr 's-avonds tussen 22.00 en 23.00 wederom 16gr, overdag 10gr
*Werkkamer heeft 2x per dag een temp wijziging, om 12.00 = 10,5gr en om 23.30 = 10gr. De Evohome zend dan namelijk de nieuwe temperatuur naar de kop op de radiator en zal de radiator sluiten als IK

weer eens vergeten ben om de temperatuur terug te schroeven na het werken.
**De badkamer is niet al te best geïsoleerd helaas 2x enkelglas en een deur naar het plattedak, badkamer hoeft van mij ook niet erg warm te zijn, als de kou er maar wat uit is.
In het weekend staat alleen de tijden anders, hele dag bijna 19,5 gr woonkamer. Verder heb ik programma's erin, "Feestdag" = de thermostaat gebruikt het weekend programma voor een doordeweekse feestdag. "Thuiswerken" = de hele dag de werkkamer op 19gr maar geen aanpassing aan de woonkamer badkamer etc. Wanneer we één of meerder dagen weg zijn gebruiken we de "vakantie" modus of de ECO knop(alle zones gaan de ingestelde temp in het programma met 2gr naar beneden)
Babykamer wordt eind februari
"actief"
Al met al erg tevreden, weinig tot geen problemen gehad, het was meer een kwestie van finetunen voor de juiste temperaturen e.d. De thermostaat past de stooklijn aan door de tijd voor het verwarmen naar de ingesteld temperatuur te "meten" vervolgens kan het best zijn dat de ketel niet om 17.00 aanslaat maar om 16.30 al om de boel langzaam(lees zuinig) op temperatuur te brengen.
Verder hoef ik nooit naar boven te lopen om de werkkamer of badkamer warm te laten worden als ik "afwijk" van het programma, dit kan allemaal vanaf de Evohome zelf. Als ik bijvoorbeeld een keer een bad wil nemen zet ik hem een 15 minuten van te voren op 18-19 graden zodat ik lekker behaaglijk kan liggen
Enkele "minpunten" van het systeem:
- Er is niet volledige tweeweg communicatie tussen de Evohome en de radiatorkoppen.
Vanaf de koppen worden namelijk maar 2 waardes naar de Evohome gestuurd, de gemeten temperatuur, en het "ik heb het te koud" signaal. - De werkkamer temperatuur moet je een 0,5 graad laten verspringen(in het programma) om te zorgen dat de Evohome opnieuw de instelling naar de kop(pen) verstuurd, wanneer je 2x op een dag 10gr zou instellen op de werkkamer zoals ik deed dan zal hij dit niet/nooit versturen nadat je de temperatuur handmatig op de kop hebt aangepast(lees hieronder) Wanneer je een halve graad verschilt op de 2(of meer) punten per dag zal hij het wel goed doen. Als ik dan van 08.00 op mijn werkkamer heb gezeten en 's-middags op stap ben dan zal hij de handmatig ingestelde temperatuur van 18 graden overrulen met het programma. Dit doe ik om 12.00 en om 23.30 omdat ik vaak dagdelen thuiswerk en 's-avonds lekker warm wil World of Tanken als ik daar tijd voor heb.
* Als ik handmatig de temperatuur op 20 graden(op de kop) zet in de werkkamer, geeft de kop een signaal naar de Evohome, "stoken"! De Evohome blijft net zolang stoken totdat de kop vindt dat de ingesteld(lokaal) temperatuur behaald is. Op de Evohome zie je hier niets van terug, je ziet alleen de gemeten temperatuur(van de kop) maar je ziet niet de lokaal ingestelde temperatuur, jammer, gemiste kans. Je hebt namelijk een mooi overzicht op je Evohome waarop de gemeten temperaturen in alle zones staan en de ingestelde temperaturen conform het Evohome programma. Dit laatste wordt dus niet ge-update als je lokaal de temperatuur aanpast. Wanneer er iemand heeft vergeten de temperatuur weer terug te schroeven kun je dit dus niet zien op je Evohome.
De Evohome zal buiten de ruimte waar hij zelf in staat/hangt nooit zelf bepalen of een zone "bijgestookt" moet worden, wel raar aangezien hij weet hoe warm het er is en wat de ingesteld temperatuur(volgens programma!) zou moeten zijn. De koppen geven het stooksignaal aan de evohome als de manueel ingestelde temp of door de Evohome nog niet bereikt is. De evohome communiceert weer met de opentherm(bij mij) module bij de ketel.
Vreemde keuze.... Desondanks werkt het wel naar mijn wens. Poeh een best verhaal geworden, hopelijk werkt het voor de lezer wat verhelderend wanneer hij/zij belang heeft bij bovengenoemde voordelen.
[
Voor 33% gewijzigd door
Appie Heijn op 31-10-2013 08:59
]