Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.217.708 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
0,1 bar als minimum aanhouden is veel en veel te laag. Je toestel werkt dan voor geen meter meer qua doorstroming.
Je gaat dan richting onderdruk aan de zuigzijde van je pomp.
Veel lager dan 0,8 moet je niet hebben, 1,5 tot 2 bar is ideaal.

Zoals ik al eerder aangaf, bij 0,4 bar gaat mijn ketel in storing.
In de app van de thermostaat krijg ik dan ook een storingsmelding.
Zoals ik al eerder aangaf, bij 0,7 komt er een waarschuwing te staan dat de installatie bijgevuld moet worden.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:20
Oxellaar schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 23:20:
De Easy thermostaat van Nefit, kijk maar op de Nefit site

@Snipereye:
Opzich is de flow begrenzen met de knoppen gelijk aan een voetventiel, alleen wat moeilijker in stand te houden. De instelling zal natuurlijk makkelijk verlopen als er iemand aan de knoppen draait.
Wat voor merk en type kranen heb je?
Dank voor de reactie. Wellicht nog een domme vraag: de buis waar de knop zit stroomt het water de verwarming in toch?

De knoppen lijken verdacht veel op deze knoppen KLIK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-06 08:47
als alles goed is aangesloten is inderdaad waar de knop zit de aanvoer.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Oxellaar schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 09:10:
0,1 bar als minimum aanhouden is veel en veel te laag. Je toestel werkt dan voor geen meter meer qua doorstroming.
Je gaat dan richting onderdruk aan de zuigzijde van je pomp.
Veel lager dan 0,8 moet je niet hebben, 1,5 tot 2 bar is ideaal.

Zoals ik al eerder aangaf, bij 0,4 bar gaat mijn ketel in storing.
In de app van de thermostaat krijg ik dan ook een storingsmelding.
Zoals ik al eerder aangaf, bij 0,7 komt er een waarschuwing te staan dat de installatie bijgevuld moet worden.
Bedankt voor de info over je ketel.
Mijn ketel staat nu op 1,1 bar.
Bij 0,2 bar druk was nog niets bijzonders te horen aan de pomp.
De pomp doet zijn werk nog goed, verpompt gewoon het c.v. water waar die voor bedoelt is.
Als de pomp last krijgt van cavitatie, (dampbellen bij de zuigzijde ) hoor je dit wel, daarvan was totaal geen sprake van.

[ Voor 4% gewijzigd door opuntia1 op 28-10-2013 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239170

Wat zou overigens het voordeel van het laten werken op een hele lage druk van je ketel zijn? :?
Voor zover ik weet moeten de meeste zo niet alle cv pompen werken onder druk vanwege de smering? Dat je deze niet hoort wil niet zeggen dat hij niet langzaam stuk gaat.
Ik voorzie nog een probleem, het expansievat is hier niet op berekent. Afhankelijk van het meetpunt en moment zou de daadwerkelijke druk dus best nog een stuk kunnen variëren naar boven en beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Anoniem: 239170 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 11:55:
Wat zou overigens het voordeel van het laten werken op een hele lage druk van je ketel zijn? :?
Voor zover ik weet moeten de meeste zo niet alle cv pompen werken onder druk vanwege de smering? Dat je deze niet hoort wil niet zeggen dat hij niet langzaam stuk gaat.
Ik voorzie nog een probleem, het expansievat is hier niet op berekent. Afhankelijk van het meetpunt en moment zou de daadwerkelijke druk dus best nog een stuk kunnen variëren naar boven en beneden.
Er is geen voordeel bij lage druk.
De discussie was dat er geen minimumdrukbeveiliging zit op mijn Intergasketel.
Je hebt gelijk wat betreft het expansievat, omdat dit meestal op 0,5 bar voordruk staat, zal dit pas kunnen werken bij een hogere druk dan 0,5 bar.
Voor de pomp maakt de druk niets uit, als de pomp maar water krijgt om te verpompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wberkel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-06 10:08
Interessant topic dit, ik ga me hier ook in verdiepen met mijn splinternieuwe Nefit Trendline ketel. Gelijk een vraagje: wat kan ik nu het beste terugregelen, de maximum aanvoertemperatuur, of het maximum CV-vermogen. Dat laatste is voor mij wat minder grijpbaar (hoever moet ik terugregelen). Is het effect van beide hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Mooie ketel heb je hangen :-)
Als je de maximale temperatuur verlaagd heb je het belangrijkste gehad. De ketel gaat vanzelf naar lager vermogen zodra hij in de buurt van de ingestelde temperatuur komt.
Wat je ook mooi kan instellen bij de Trendline is het maximale en minimale toerental van je pomp. Zet die bijvoorbeeld op 30% minimaal en 70% maximaal.
Volgens mij staat het vermogen al op 18kW ingesteld als fabrieksinstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wberkel
Thnx, ik ga er mee aan de slag.
Ik weet niet of het fabrieksinstelling is of dat de installateur dat heeft gedaan, maar die 30-70% voor de pomp staat er bij mij al in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
Oxellaar schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 23:20:
De Easy thermostaat van Nefit, kijk maar op de Nefit site

@Snipereye:
Opzich is de flow begrenzen met de knoppen gelijk aan een voetventiel, alleen wat moeilijker in stand te houden. De instelling zal natuurlijk makkelijk verlopen als er iemand aan de knoppen draait.
Wat voor merk en type kranen heb je?
Vanavond viel het mij op dat het zo lekker warm was in huis bij thuiskomst van de boodschappen. Eerder die avond bij thuiskomst de verwarming aangezet.

Voor mijn gevoel duurt het wel even voordat de kamer op temperatuur is. Voor het gevoel lijkt het dan alsof de verwarming langer moet stoken, maar omdat hij het water langzamer rondpompt (pompsnelheid verlaagd van de ketel) en ik de verwarmingskranen tenminste halfdicht heb gedraaid (bij gebrek aan het vinden van de stelschroef) blijft dat warme water natuurlijk langer in de radiator.

Ik meet normaal over de maand heen in graaddagen. Deze maand is niet meer representatief, komende maand ga ik 2 weken op vakantie dus ook niet geheel representatief. Eerste echte goede meting kan dus pas over de maand december plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Ik lees regelmatig dat men tot de ontdekking komt dat er geen voetventiel bij de radiator zit om de flow te limiteren. Ik had hetzelfde probleem en ben tot een vrij makkelijke oplossing gekomen. De plek waar je de flow limiteerd maakt in principe weinig uit: dit kan onderin zijn bij het voetventiel, of bovenin bij de aanvoer. In dat laatste geval is het heel makkelijk om een flow restrictie te realiseren. Danfoss heeft hier mooie voorinstelbare afsluiters voor, type RA-N. Op basis van het vermogen van de radiator en de gewenste Delta-T kan je de afsluiter limiteren. Bij het doosje zit een tabel waar je de instelling zo op kan aflezen.
Het gebruikte stookregime is trouwens wel belangrijk. De tabel gaat uit van 90/70/20. Stook je echter lager, bijv 80/60/20 of 75/65/20 dan moet je het vermogen van de radiator met 0,8 vermeningvuldigen.

Ik heb op de begane grond (woonkamer + keuken in L-vorm) alle afsluiters laten vervangen door deze Danfoss afsluiters en de voorinstelling ingesteld. Het vervangen is een fluitje van een cent: verwarming aftappen, oude afsluiter loshalen, nieuwe plaatsen, voorinstelling op het juiste getal zetten, installatie weer vullen en klaar. Het effect van het voetventiel is hiermee bereikt en de delta-t is zoals gewenst.
site: http://klimaatregeling.da...07_MNU17513426_SIT40.html
handleiding: http://klimaatregeling.da...-3luik%20-%20DEF%20LR.pdf (stap 2)

(Wellicht kan dit opgenomen worden in de OP?)

Afbeeldingslocatie: http://img.bazarek.pl/203234/14023/3178085/19179804394f74c4299cf3a.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Microkid op 29-10-2013 13:38 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
@Microkid,

kun jij nu ook merken dat het huis sneller warm wordt en eventueel gas bespaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Complimenten voor het topic, al een hoop nuttige wijzigingen kunnen doorvoeren. _/-\o_

Enige vraag heb ik nog over de vloerverwarming. De pomp staat op de laagste stand, maar de delta-T is slechts 2 graden. De draaiknoppen naar de slangen staan allemaal vol open. Kan ik die ook stapsgewijs dichtdraaien, net als bij een radiator? Of is dat bij vloerverwarming niet aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Roamor schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:00:
Complimenten voor het topic, al een hoop nuttige wijzigingen kunnen doorvoeren. _/-\o_

Enige vraag heb ik nog over de vloerverwarming. De pomp staat op de laagste stand, maar de delta-T is slechts 2 graden. De draaiknoppen naar de slangen staan allemaal vol open. Kan ik die ook stapsgewijs dichtdraaien, net als bij een radiator? Of is dat bij vloerverwarming niet aan te raden?
Laat maar vol open.
De draaiknoppen zijn alleen maar om in elk circuit evenveel flow te hebben.
Als het goed is de vloerverwarmingsslang van alle groepen even lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05:10

thaMini

Tool !!

Je zou de slang met de laagste delta-T iets kunnen knijpen als experiment.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Bedankt voor de antwoorden. Ik ga even ze individueel meten; en kijken wat we daarmee kunnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
duimp schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 10:47:
@Microkid,

kun jij nu ook merken dat het huis sneller warm wordt en eventueel gas bespaard?
Ik bespaar al 3 jaar achter elkaar gas, dat is te danken aan diverse wijzigingen, zoals de Honeywell Evohome, nieuwe moderne ketel (Remeha Calenta), isolatie van een aantal leidingen en nu deze kranen. Het is dus lastig te vergelijken. Wel merk ik dat de ketel minder pendelt en dat er minder temperatuuruitschieters zijn. Het is nu gelijkmatiger warm.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-06 18:07
als het goed is zit er ook een ventiel op de retour van de vloerverwarmingsverdeler, die kun je knijpen, dat werkt alsof de vloerverwarming een radiator zou zijn.

De knoppen op de groepen zijn inderdaad om de afzonderlijke groepen in te regelen, dit zou je willen doen om de zelfde reden dat je da radiatoren ook inregelt. met even lange groepen in dezelfde ruimte, en geen speciale groepen in snel afkoelende ruimtes, is dat niet nodig. alles wat je knijpt, zorgt ook voor minder vermogen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Wow, goede beschrijving zo van die Danfoss jongens. Vanavond eens aandacht lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini

thaMini

Tool !!

Microkid schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 12:43:
[...]

Ik bespaar al 3 jaar achter elkaar gas, dat is te danken aan diverse wijzigingen, zoals de Honeywell Evohome, nieuwe moderne ketel (Remeha Calenta), isolatie van een aantal leidingen en nu deze kranen. Het is dus lastig te vergelijken. Wel merk ik dat de ketel minder pendelt en dat er minder temperatuuruitschieters zijn. Het is nu gelijkmatiger warm.
Hoe bevalt dat Evohome systeem je?
En heb je toevallig een nieuwbouwhuis? Ik ben benieuwd of de communicatie tussen de Evohome onderdelen een beetje goed werkt met moderne woningen.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
thaMini schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 13:26:
[...]

Hoe bevalt dat Evohome systeem je?
En heb je toevallig een nieuwbouwhuis? Ik ben benieuwd of de communicatie tussen de Evohome onderdelen een beetje goed werkt met moderne woningen.
Mij prima. Bespaar minstens 30% gas per jaar t.o.v. toen ik het nog niet had. Toegegeven, het is geen systeem wat je even snel ophangt. Het is hier al vaker besproken, je moet er wel even de tijd voor nemen en weten wat je doet. En zorgen dat je installatie er klaar voor is, denk aan een bypass. Maar als het eenmaal hangt en werkt is het grandioos. Elke ruimte in m'n huis is warm wanneer het warm moet zijn en koud wanneer het koud moet zijn. Geen onnodig verwarmen van ruimtes waar ik toch niet ben. M'n huis is van 1995 en ik heb geen enkel probleem met communicatie. Bij m'n moeder hangt het ook, dat is een groot huis met lange afstanden, en ook daar geen problemen.

Het enige dat ik nog mis is een optie om het ding op afstand te bedienen. Maar ook daar komt verandering in. M'n installateur gaf aan dat Honeywell werkt aan een plugin module die je in het speciale vakje achterop de EvoTouch kan plaatsen zodat je het ding draadloos kan bedienen. Kan niet wachten :9~

Zie ook:
Microkid in "Gas besparen door middel van CV tuning"

[ Voor 27% gewijzigd door Microkid op 29-10-2013 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempelier1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-08-2024
Dag mensen!,

Al enige tijd lees ik met plezier dit topic en heb ook al verschillende dingen gedaan (zoals mijn systeem waterzijdig inregelen, aanvoer op max 65 graden, ketel in eco-modus)
Dit is allemaal mooi gelukt, alleen heb ik nog één probleem wat ik maar niet opgelost krijg.

Ik merk / heb het idee dat mij systeem in een soort "loop" terecht komt:

Als ik bijvoorbeeld thuis kom en de verwarming aan slinger, dan regelt het systeem zich allemaal netjes. Het huis wordt netjes warm en wanneer de woning op temperatuur is (20 graden) gebeurd het:

De ketel (remeha calenta CW5 incombinatie met isens thermostaat) moduleert netjes terug totdat hij in mij ogen teveel terug moduleert namelijk 33 graden (aanvoer cv temperatuur).
Wat mij opvalt is dat de ketel geruime tijd blijft doorbranden op 33 graden terwijl het huis netjes op temperatuur is. In mij ogen onnodig veel gas verbruik. Ik heb het idee dat de thermostaat tever terug moduleert wat qua warmte al niet meer rendabel is. Ik heb namelijk geen ZLZ (als ik de afkorting goed heb)

Is het idee om een minimaal cv aanvoer temperatuur vast te zetten in de isens, zodat hij niet verder kan terugmoduleren dan bijvoorbeeld 40 graden? welke aanvoer temperatuur is minimaal voor radiatoren nodig om nog iets te doen? en mijn laaste vraag herkent iemand bovenstaande problemen?

Ik heb al contact opgenomen met remeha, maar die konden mij niet echt verder helpen. Hun zeiden meer van "als u denkt dat dit de oplossing is dan moet u het gewoon even proberen"

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Dat doet mijn ketel ook en op zich klopt het. Dit is namelijk een mooi voorbeeld van modulerend stoken door de iSense: lage temperatuur en waarschijnlijk ook een lage pompsnelheid. De ketel brandt gewoon zachtjes door op 33 graden, da's precies genoeg om de boel op temperatuur te houden zonder temperatuurschommelingen. Als de ketel zou stoppen zou hij later weer moeten opwarmen en dat kost uiteindelijk meer gas en verlaagt het comfort (grotere temperatuurschommelingen). Ik zou het lekker zo laten dus.

[ Voor 15% gewijzigd door Microkid op 29-10-2013 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 11:29
@Tempelier1
je kunt op de isense ook nog een aantal zaken in stellen.
b.v. de opwarmsnelheid en de afkoelsnelheid.
daar mee tweaken zou het wel eens beter kunnen gaan.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempelier1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-08-2024
Kijk! bedankt voor de reactie. Fijn om te lezen dat het bij jou ook zo werk Microkid. Klopt het dat de ketel bij jou ook een beste tijd soms (lees kwartier 30 min zo blijft branden en dan een keer uit gaat?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini

thaMini

Tool !!

Microkid schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 13:41:
[...]

Mij prima. Bespaar minstens 30% gas per jaar t.o.v. toen ik het nog niet had. Toegegeven, het is geen systeem wat je even snel ophangt. Het is hier al vaker besproken, je moet er wel even de tijd voor nemen en weten wat je doet. En zorgen dat je installatie er klaar voor is, denk aan een bypass. Maar als het eenmaal hangt en werkt is het grandioos. Elke ruimte in m'n huis is warm wanneer het warm moet zijn en koud wanneer het koud moet zijn. Geen onnodig verwarmen van ruimtes waar ik toch niet ben. M'n huis is van 1995 en ik heb geen enkel probleem met communicatie. Bij m'n moeder hangt het ook, dat is een groot huis met lange afstanden, en ook daar geen problemen.

Het enige dat ik nog mis is een optie om het ding op afstand te bedienen. Maar ook daar komt verandering in. M'n installateur gaf aan dat Honeywell werkt aan een plugin module die je in het speciale vakje achterop de EvoTouch kan plaatsen zodat je het ding draadloos kan bedienen. Kan niet wachten :9~

Zie ook:
Microkid in "Gas besparen door middel van CV tuning"
Bedankt, ik overweeg het hier ook. We zitten voornamelijk in de woonkamer, dus nu is er nog weinig winst te behalen. Maar tzt willen we ook andere kamers onafhankelijk gaan verwarmen.
Ik vind alleen de investering nogal flink.

Werk je met een aan/uit relais of opentherm sturing?

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
kun je met evohome ook op afstand de temperatuur van de verschillende vertrekken bekijken op de bedieninterface? leek mij leuk dit te kunnen zien.. wat kun je aflezen op de radiatorknoppen? de ingestelde temperatuur of de ruimtetemperatuur?

het lijkt mij op zich ideaal, maar het kost nogal wat.
en omdat ik nu maar 2 vertrekken echt gebruik, slaapkamer, en woonkamer, is het een beetje overdreven. op de slaapkamer hoeft het niet zo warm, dus daar staat de knop ook op een lage temperatuur.
maar als ik de badkamer meer zou gaan verwarmen als die klaar is zou het wel handig zijn om deze leuk te kunnen regelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
thaMini schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 14:31:
[...]
Bedankt, ik overweeg het hier ook. We zitten voornamelijk in de woonkamer, dus nu is er nog weinig winst te behalen. Maar tzt willen we ook andere kamers onafhankelijk gaan verwarmen.
Ik vind alleen de investering nogal flink.

Werk je met een aan/uit relais of opentherm sturing?
Investering heb ik in 3 jaar terugverdiend, daarna is het serieus besparen. Ik gebruik opentherm.
engelbertus schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 14:44:
kun je met evohome ook op afstand de temperatuur van de verschillende vertrekken bekijken op de bedieninterface? leek mij leuk dit te kunnen zien..
Ja, je kan de actuele en ingestelde temperatuur van elke zone aflezen.
wat kun je aflezen op de radiatorknoppen? de ingestelde temperatuur of de ruimtetemperatuur?
Alleen de ingestelde temperatuur. Uitlezen doe je via de bedieninterface.
het lijkt mij op zich ideaal, maar het kost nogal wat.
en omdat ik nu maar 2 vertrekken echt gebruik, slaapkamer, en woonkamer, is het een beetje overdreven. op de slaapkamer hoeft het niet zo warm, dus daar staat de knop ook op een lage temperatuur.
maar als ik de badkamer meer zou gaan verwarmen als die klaar is zou het wel handig zijn om deze leuk te kunnen regelen....
Tja, dat kan dus allemaal :)

Update: ik lees net dat Honeywell een nieuwe EvoHome op de markt gaat brengen in januari 2014, nu met kleurenscherm, 12 zones, nieuwe radiatorknoppen en afstandbediening. Hebben!!!
http://www.automatedhome....zoned-heating-system.html

Afbeeldingslocatie: http://www.automatedhome.co.uk/wp-content/uploads/2013/10/Evo_Life_01.png
Afbeeldingslocatie: http://www.automatedhome.co.uk/wp-content/uploads/2013/10/evohome-trv.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Microkid op 29-10-2013 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
tja, effectief stook en regel ik nu alleen de woonkamer.... dus alles wat het kost verdien ik in deze situatie niet terug. met alleen de badkamer erbij... daar gaat ook vloerverwarming in komen, zoals in de woonkamer, dus dat wordt ook een langzame "regeling" dus daar kan niet veel op bespaard worden...
ik heb ooit eens zon radiatorknop met klok en zo in degang opgehangen, maar die geeft ook alleen de ingestelde temperatuur. dit had ik niet verwacht. ik heb hem er op gezet zodat ik kon zien hoe warm et daar werd, als de radiator alleen meeliep op de regeling in de woonkamer. (er loopt een deel van een
groep door de gang) dan zou ik kunnen zien of de radiator daar nu nog wel open moest of niet... het is een gang/hal met open trap naar overloop en grote zolderverdieping. aan dat ding had ik dus niets....

[edit]
wtf dat ziet er wel erg cool uit!
met kleurenscherm en overzichtelijk...
dan is dat dus reden geweest dat die dingen tijdelijk niet leverbaar waren, zoals ik dat ergens had gelezen op een forum....

zal ook wel weer een prijsverhoging betekenen, maar misschien ok wel dumpprijzen voor oudere versies / modellen :)

[ Voor 16% gewijzigd door engelbertus op 29-10-2013 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
engelbertus schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 14:56:
[edit]
wtf dat ziet er wel erg cool uit!
met kleurenscherm en overzichtelijk...
dan is dat dus reden geweest dat die dingen tijdelijk niet leverbaar waren, zoals ik dat ergens had gelezen op een forum....

zal ook wel weer een prijsverhoging betekenen, maar misschien ok wel dumpprijzen voor oudere versies / modellen :)
Je mag mijn EvoHome tzt wel overnemen. Ik ga zeker die nieuwe in huis halen :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
laat me dan maar iets weten.. wie weet. ik heb nu een chronotherm modulation.. maa rgamisscien nog een isense proberen.. vanwege de instellingen mbt minimaal gevraagde watertemperatuur, en snel of langzaam aanwarmen. met de vloerverwarming die traag is, en de ketel die volgens mij liever "snel is" werkt e.e.a. pendelen in de hand....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini

thaMini

Tool !!

Ziet er gelikt uit, dat nieuwe Evohome systeem. Ik zie alleen dat ze op dezelfde frequentie als m'n Plugwise systeem zitten. Ik ben benieuwd wat dat voor effect heeft.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hier nog wat meer info en foto's van het Smart Evohome/zone systeem. Het huidige systeem vind ik al mooi, maar nu met remote integratie en een kleurenscherm wel erg chique en compleet. Jammer dat het scherm niet "retina" is, maar je kunt niet alles hebben. Dit ga ik serieus overwegen voor mijn nieuwe huis.

http://recombu.com/digita...y-40-per-cent_M12324.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

engelbertus schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 15:12:
laat me dan maar iets weten.. wie weet. ik heb nu een chronotherm modulation.. maa rgamisscien nog een isense proberen.. vanwege de instellingen mbt minimaal gevraagde watertemperatuur, en snel of langzaam aanwarmen. met de vloerverwarming die traag is, en de ketel die volgens mij liever "snel is" werkt e.e.a. pendelen in de hand....
Ik heb de isense ingesteld op 50 graden cv temperatuur, opwarmsnelheid traag ( 1 na laagste) en afkoelsnelheid normaal en merk eigenlijk nooit dat hij aan of uit is maar wel continue netjes op de ingestelde temperatuur.
Wel moet ik het hier van de vloerverwarming hebben.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Roamor schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:00:

hoe is die vloer dan wel niet geïsoleerd ? als het maar 2 graden verschil is dan is er dus vrijwel geen warmte afgifte. Ik had voordat ik isoleerde een delta T van meer dan 20 graden en nu ongeveer 10. 2 is wel extreem laag vooral bij een lage pompsnelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Ray schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 18:00:
[...]

hoe is die vloer dan wel niet geïsoleerd ? als het maar 2 graden verschil is dan is er dus vrijwel geen warmte afgifte.
Denk een typisch N=1 foutje, verkeerde moment wellicht. Ik breng even alles in kaart nu. Ik heb helaas geen voetventiel daar, dus ik speel met die draaiknoppen. Bij alles 100% open nu een delta-T van 15 graden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Microkid schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 14:48:
Update: ik lees net dat Honeywell een nieuwe EvoHome op de markt gaat brengen in januari 2014, nu met kleurenscherm, 12 zones, nieuwe radiatorknoppen en afstandbediening. Hebben!!!
http://www.automatedhome....zoned-heating-system.html
[afbeelding]
[afbeelding]
Wow, gaaf ding!! Hebbe :)

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ziet er leuk uit maar zou voor mijn situatie niet weten wat ik er aan heb.

Kinderen bepalen zelf (at random) de tijdstippen dat ze uit school komen, sporten, gamen/computeren en huiswerk maken.

T vrouwtje bepaalt (at random) waar en wanneer ze studeert.

Met een draai aan de thermostaatkraan maakt iedereen het voor zichzelf aangenaam.

En als ik ontdek dat ze vergeten zijn de kraan weer dicht te draaien als een vertrek niet wordt gebruikt krijgen ze billenkoek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:31

ericplan

5180 Wp PV

Toys for the boys.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
nokiaan958GB schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:28:
Ziet er leuk uit maar zou voor mijn situatie niet weten wat ik er aan heb.

Kinderen bepalen zelf (at random) de tijdstippen dat ze uit school komen, sporten, gamen/computeren en huiswerk maken.

T vrouwtje bepaalt (at random) waar en wanneer ze studeert.

Met een draai aan de thermostaatkraan maakt iedereen het voor zichzelf aangenaam.

En als ik ontdek dat ze vergeten zijn de kraan weer dicht te draaien als een vertrek niet wordt gebruikt krijgen ze billenkoek :+
Juist daarom kan een Evohone je helpen. Je kan zelf limiteren tot hoe warn de kids hun kamer mogen stoken, bijv max 20 graden. En je kan instellen dat de radiator daar om bijv 20:00 weer naar 16 graden gaat. Zo voorkom je onnodig gas verbruik en behoudt je je vrijheid. En ... Je vergeet dat de "draai aan de thermostaatkraan" alle ruimtes verwarmt waar een kraan open staat. Dit voorkom je dus ook, aangezien je met Evohone gericht per ruimte kan stoken. Als de kids het dus warm willen in hun kamer wordt het ook alleen daar warm, niet in de rest van het huis. Dat bespaart flink wat gas. Jij kan het dus zeker goed gebruiken :)

[ Voor 6% gewijzigd door Microkid op 29-10-2013 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Mooi om te horen dat jij er gas mee bespaart, vraag mij wel af met welk systeem je eerst de boel verwarmde.
Evohome kan zuiniger werken dan weersafhankelijk stoken, maar nooit zuiniger dan stoken met 1 referentieruimte.
Je hele huis is nu referentieruimte en er zal dus meer warmtevraag richting de ketel zijn.

Ik heb zelf ook overwogen het systeem aan te schaffen, puur als comfort systeem, niet om te besparen.
De hoge prijs en de vele bugs in het systeem hebben mij tegengehouden.
Bugs zoals, ongevraagd verwarmen, niet verwarmen, warmtevraag niet kunnen herleiden en geen firmware updates achteraf zijn enorme minpunten.
In mijn ogen is het niet mogelijk om zoveel te besparen met evohome vs 1 referentieruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Dan begrijp je blijkbaar nog niet hoe het werkt. 1 referentieruimte is leuk (meestal de woonkamer) maar daarmee stook je vaak ook ongewild andere ruimtes zoals studeer, slaap of badkamer waar op dat moment geen warmtevraag is. Zo was het bij mij ook: als de woonkamer warm was, waren m'n badkamer en keuken ook warm, terwijl ik daar geen warmte nodig had. Dat is nu opgelost.
Andersom werkt het ook: een vriend had het probleem dat hij de badkamer niet warm kreeg als de woonkamer warm was en de thermostaat niet aansloeg. Met EvoHome kan de badkamer nu onafhankelijk van de woonkamer gestookt worden. Probleem opgelost.
De geneoemde bugs herken ik niet. Het systeem hangt in 3 huizen van familie en vrienden en werkt prima. Ook zijn er gewoon firmware updates geweest.
Dus al met al toch niet zo negatief als je voorschildert :)

[ Voor 21% gewijzigd door Microkid op 30-10-2013 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ik begrijp wel degelijk hoe het werkt, want zo bijster ingewikkeld is het allemaal niet.
Dat het bij jouw zo geweldig bevalt is toch echt boven gemiddeld, de meeste sets belanden na een jaar op MP
Je bent dan ook de eerst persoon die ik er zo positief over hoor en dat kan natuurlijk.
De door mij genoemde bugs zijn er toch wel degelijk, op de firmware update s na dan.
Al was dat in het begin ook eeuwig wachten als je met een probleem zat.
De service van Honeywell is in veel gevallen om te janken, het is een monster van een bedrijf.
En ik kom vaker met ze in aanraking dan alleen voor ruimtethermostaten.

En dat jij er in jouw geval gas mee kan besparen tov één referentieruimte is dan ook een uitzondering.
Jij stelt dat je het systeem even in drie jaar terug verdiend, maar bij veel mensen zal het juist een toename in verbruik zijn. Waarschijnlijk ben jij vaak alleen thuis en verhuis je dus die ene referentieruimte vanzelf, dan zal je verbruik iets dalen. Vaak is de woonkamer groter dan andere vertrekken en verwarm je minder inhoud. Maar als je met meerdere mensen thuis bent, dan zijn er ook meerdere referentieruimtes die warmte gaan vragen en zul je meer gaan verbruiken dan normaal.
Zoals ik al zei, meerdere referentieruimtes geeft vaker warmtevraag naar de ketel, dan gaat je verbruik nu eenmaal omhoog.
Een slaapkamer geeft normaal nooit warmtevraag, met evehome wel en zo werkt het nu met elke ruimte.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 30-10-2013 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Oxellaar schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 06:57:
Maar als je met meerdere mensen thuis bent, dan zijn er ook meerdere referentieruimtes die warmte gaan vragen en zul je meer gaan verbruiken dan normaal.
Tuurlijk zijn er meerdere ruimtes. Maar in plaats van die allemaal van 7 uur 's morgens tot 22 uur s'avonds te verwarmen doe je dat nu alleen wanneer het nodig is. Bij de studeerkamer van de kids van 17 tot 20 uur ofzo). Ook met meerdere personen kan je echt gerichter stoken. Elk moment dat je niet stookt in een ruimte gaat je gas besparen. Maar goed, ieder heeft recht op een mening. Ik, en vele anderen, zijn er van overtuigd dat EvoHome helpt te besparen en tegelijk het comfort en gemak te verhogen. Anderen denken daar anders over. Dat mag.
Een slaapkamer geeft normaal nooit warmtevraag, met evehome wel en zo werkt het nu met elke ruimte.
Het feit dat er EvoHome hangt betekend niet automatisch een warmtevraag. Dat hangt natuurlijk af hoe je hem instelt. Bij mij hangt er ook geen EvoHome in de slaapkamer, verwarming staat daar altijd uit. Er kunnen natuurlijk ook situtaties zijn waar dat wel nodig is (studeer/slaapkamer van de kids bijv).

[ Voor 20% gewijzigd door Microkid op 30-10-2013 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:31

ericplan

5180 Wp PV

Als je het leuk vindt moet je Evohome nemen, maar het bespaarpotentieel is nihil als je nu al bewust stookt. Dan komt een Honeywell round modulation toch beter uit de bus. Maar goed, ik ben nog van de generatie die 's ochtends wakker werd met ijsbloemen op de ruiten en de kolenkachel, die soms nog wel, maar vaker niet meer, brandde na de nacht. Hier is de cv dit seizoen nog niet aan geweest, en ook niet stiekem elektrisch bijgestookt.
Tenzij je kantoor aan huis hebt zie ik geen noodzaak voor dit soort spullen. De installatie wordt ingewikkelder met meer storingsoorzaken en beperkte kennis van het systeem, behalve bij de (doe het zelf) installateur. Kenmerk van dit soort installaties is dat documentatie ontbreekt en de echte bediening maar door één persoon kan worden uitgevoerd.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-06 21:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Microkid schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 07:30:
[...]

Tuurlijk zijn er meerdere ruimtes. Maar in plaats van die allemaal van 7 uur 's morgens tot 22 uur s'avonds te verwarmen doe je dat nu alleen wanneer het nodig is. Bij de studeerkamer van de kids van 17 tot 20 uur ofzo). Ook met meerdere personen kan je echt gerichter stoken. Elk moment dat je niet stookt in een ruimte gaat je gas besparen.
Dan draai je toch gewoon de radiatorkraan dicht? Of denk ik nu te simpel?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Maasluip schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 08:33:
[...]
Dan draai je toch gewoon de radiatorkraan dicht? Of denk ik nu te simpel?
Moet je daar wel elke dag aan denken. EvoHome neemt je dat werk uit handen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Misschien het voordeel van alleen wonen, maar ik doe dat als ik de kamer uitloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Laatst online: 13-06 23:43
Door omstandigheden hebben we nu tijdelijk geen programma actief in onze Chronotherm 4 maar staat hij op de 'Temp Continu'-stand. Ik merk dat de ketel hierdoor heel weinig aan is en heel kort aangaat. Ik heb nu het idee dat dit zelfs beter is dan 's nachts de temperatuur verlagen. Omdat de retour nu bijna altijd koud is, brandt de ketel veel efficiënter.

Mijn vraag: ondanks dat door de temperatuurverlaging 's nachts minder energie weglekt, denk ik dat dit zuiniger is omdat de ketel een hogere efficiëntie haalt. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:03
Maasluip schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 08:56:
Misschien het voordeel van alleen wonen
:Y

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Maasluip schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 08:56:
Misschien het voordeel van alleen wonen, maar ik doe dat als ik de kamer uitloop.
EvoHome doet dat een uur voordat je gaat slapen (optimized start & stop). In de woonkamer is het bijv 's avonds warm genoeg en het warmteverlies zo laag dat een uur voordat de verwarming uitgaat de temperatuur al zachtjes omlaag kan, met max 1 graad (dus bijv van 21 naar 20). Ook dit soort kleine dingetjes dragen bij tot het besparen van gas.

[ Voor 7% gewijzigd door Microkid op 30-10-2013 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:47
Arnout schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 09:38:
Door omstandigheden hebben we nu tijdelijk geen programma actief in onze Chronotherm 4 maar staat hij op de 'Temp Continu'-stand. Ik merk dat de ketel hierdoor heel weinig aan is en heel kort aangaat. Ik heb nu het idee dat dit zelfs beter is dan 's nachts de temperatuur verlagen. Omdat de retour nu bijna altijd koud is, brandt de ketel veel efficiënter.

Mijn vraag: ondanks dat door de temperatuurverlaging 's nachts minder energie weglekt, denk ik dat dit zuiniger is omdat de ketel een hogere efficiëntie haalt. Klopt dit?
Hangt heel erg van je huis af. Als je retour 30 graden is, zal je extra rendement 12% zijn. Afhankelijk van je isolatie is nachtverlaging dan altijd nog zuiniger. Reken maar uit.

Pak ik bijvoorbeeld mijn woonkamer, en dan alleen al de ramen, heb ik 15m2 glas. Bij mij is het HR+, bij nieuwere huizen HR++ met 1.1W/m2K als isolatiewaarde. Bij 20 graden binnen en 5 graden buiten lek je 1.1*15*15=247,5W naarbuiten. Bij 15 graden binnen en 5 graden buiten lek je 1.1*15*10=165W naarbuiten.

Niet dat het meteen 15 graden is zodra je de kachel uitzet, maar je snapt met bovenstaande berekening hopelijk dat je warmteverlies een veelvoud is van het hogere ketelrendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
Nu ik de radiatorknoppen halfdicht heb gedraaid lijkt het langer te duren voordat de kamer op temperatuur is = langer en meer gasverbruik (zou mijn logische redenatie zijn). Als het warm is in de kamer, dan is het ook goed warm. Desondanks (ik heb een modulerende thermostaat van Nefit centraal in de woonkamer [met open keuken] hangen) en die is ingesteld op 20 graden, is het nadat het opgewarmd is vaak 20,5 in de kamer. Toch zie ik vaak het vlammetje op het display. Rara hoe kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ericplan schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 08:19:
Als je het leuk vindt moet je Evohome nemen, maar het bespaarpotentieel is nihil als je nu al bewust stookt. Dan komt een Honeywell round modulation toch beter uit de bus. Maar goed, ik ben nog van de generatie die 's ochtends wakker werd met ijsbloemen op de ruiten en de kolenkachel, die soms nog wel, maar vaker niet meer, brandde na de nacht. Hier is de cv dit seizoen nog niet aan geweest, en ook niet stiekem elektrisch bijgestookt.
Tenzij je kantoor aan huis hebt zie ik geen noodzaak voor dit soort spullen. De installatie wordt ingewikkelder met meer storingsoorzaken en beperkte kennis van het systeem, behalve bij de (doe het zelf) installateur. Kenmerk van dit soort installaties is dat documentatie ontbreekt en de echte bediening maar door één persoon kan worden uitgevoerd.
als je zelf denkt zoals evohome, is inderdaad besparing 0.
echter denk je niet, en zeker niet continu als evo-home. afhankelijk van hoe veel bijstelling je systeem nodig heeft, neemt evo home je dus veel werk uit handen, waardoor je nooit vergeet de radiator weer uit te doen. je moet dan ook volgens mij een soort base-line in evo home programeren. als iemand dan wil studeren doen ze de kraan maar wat oen. nadeel is dat je door evohome op dat moment direct warmtevraag naar de ketel stuurt, maar hoe erg is dat? je levert warmte aan iemand die daar om vraagt op de meest efficiente manier. de kostprijs van dat comfort betaal je in aanschaf, en een beetje gas, maar minder gas dan anders.

een keer een kraan vergeten, kan voor veel verlies zorgen. dit elimineer je volledig met evohome.
daarnaast genereert het bij elke wens van een gebruiker in elke ruimte een warmtevraag. volgens mij "verwerkt"evohome dit in zijn modulerende warmtevraag sturing richting de ketel. en dat is dan wel een extra besparig tov een ketel met een hele serie aan/uit thermostaten.
als je een ander systeem hebt, met 1 referentieruimte heb je of WAR, hetgeen onnodg tot stookkosten kan leiden, of je hebt een regeling in 1 ruimte, waardoor of een ruimte wordt verwarmd die niet warm hoeft, of die niet warm wordt op het moment dat er aan een kraan wordt gedraaid.

daarnaast lijkt evohome het me een goede bewustwordingstool, die, in de nieuwe variant vanaf internet overal bekeken en bediend kan worden. dat is dan ook nog deels een gadget gehalte dat je niet in je stookkosten zou moeten stoppen....

heb je geen geld over voor gadgets, dan bespaar je flink wanneer je voor een gewone thermostaat kiest, die goed samenwerkt met je goed ingeregelde systeem.
maar zeg nu zelf. wie kan zeggen dat zijn systeem optimaal is ingeregeld, en dat ook de thermostaat precies doet wat hij zou moeten doen, en dat ieder lid van het gezin altijd keurig bewust de knoppen bedient?
billenoek klinkt leuk, maar iedere week weer dat ritueel met je kinderen??? (ok, t scheelt weer stookkosten.. ;P maar toch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
SniperEye schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 11:52:
Nu ik de radiatorknoppen halfdicht heb gedraaid lijkt het langer te duren voordat de kamer op temperatuur is = langer en meer gasverbruik (zou mijn logische redenatie zijn). Als het warm is in de kamer, dan is het ook goed warm. Desondanks (ik heb een modulerende thermostaat van Nefit centraal in de woonkamer [met open keuken] hangen) en die is ingesteld op 20 graden, is het nadat het opgewarmd is vaak 20,5 in de kamer. Toch zie ik vaak het vlammetje op het display. Rara hoe kan dat?
de iets hogere temperatuur zal iets van overshoot zijn, of het gevolg van dat de radiator half is geknepen. een regelende / lerende thermostaat leert niet zo snel dat elke wijziging meteen kan worden verwerkt in een nieuw stookplan.

dat het vlammete toch brand is om er voor te zorgen dat de kamer ook op temperatuur blijft, en niet op een gegeven moment pas bij 19,5 de ketel pas weer gaat branden totdat de thermostaat 20 aangeeft, en weer (meer) overshoot wordt veroorzaakt tot bijvoorbeeld 21 graden.

het moduleren van de thermostaat en ketel zou er voor moeten zorgen dat de ketel op een lagere stand brand bij een half geknepen radiator dan bij volledig open radiators. dan duurt het langer om de ruimte te verwarmen, immers er is minder afgiftevermogen door het knijpen van de radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
Thanks. Vanwege omstandigheden kan ik pas over december (dus op 1 januari ergens) een fatsoenlijke meting houden in graaddagen over een hele maand gemeten. Ik ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
@Microkid
Zo te lezen ben jij een enthousiast gebruiker van Evohome :-)
Altijd mooi als mensen tevreden zijn met een gekocht product.

Maar wat ik mij nu afvraag mbt mijn brave kinderen die huiswerkmaken: zit er dan een bewegingsmelder in de module op de slaapkamer waar de kids vertoeven? En werkt het dan zo dat bijvoorbeeld 20 miniuten afwezigheid de ingestelde temperatuur wordt verlaagd?

Ik zou willen voorkomen dat het verwarmen van een slaapkamer warmtevraag bij de ketel genereert. Nu is de ingestelde temperatuur op de thermostaatkraan de maximale kamertemperatuur. Met Evohome wordt blijkbaar die temperatuur altijd bereikt.

Hoe werkt de Evohome bij vloerverwarming (in een aanbouw)? Komt de module dan op de verdeler met een externe voeler ergens? Kun je de (ingestelde) temperatuur dan nog ergens aflezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Laatst online: 13-06 23:43
_JGC_ schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 10:57:
[...]

Hangt heel erg van je huis af. Als je retour 30 graden is, zal je extra rendement 12% zijn. Afhankelijk van je isolatie is nachtverlaging dan altijd nog zuiniger. Reken maar uit.

Pak ik bijvoorbeeld mijn woonkamer, en dan alleen al de ramen, heb ik 15m2 glas. Bij mij is het HR+, bij nieuwere huizen HR++ met 1.1W/m2K als isolatiewaarde. Bij 20 graden binnen en 5 graden buiten lek je 1.1*15*15=247,5W naarbuiten. Bij 15 graden binnen en 5 graden buiten lek je 1.1*15*10=165W naarbuiten.

Niet dat het meteen 15 graden is zodra je de kachel uitzet, maar je snapt met bovenstaande berekening hopelijk dat je warmteverlies een veelvoud is van het hogere ketelrendement.
Bedankt! Toch maar weer straks het programma aanzetten. :)

Volgende vraag, ik heb een Vaillant VHR 24-28 C met Vaillant VP5-ZE 15 pomp. Deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.image-share.com/upload/363/279.jpg
Nu draait deze pomp 5 minuten na. Dit is zeker gezien de korte periodes dat de ketel aanstaat, veel te lang. De aanvoerleiding is na 15 seconden gelijk aan de retourleiding qua temperatuur dus wat mij betreft wordt dit 30 seconden nadraaitijd. Kan je dit instellen en veranderen bij deze pomp / cv ketel?

Edit: al gevonden: menu (+ en - tegelijk), naar d.10, '16' instellen, mode ingedrukt houden totdat knippert, dan naar d.14 en daar 5 naar 1 veranderd, mode ingedrukt houden totdat knippert, en dan tegelijk - en + om weer naar normale stand te gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Arnout op 30-10-2013 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
Vanavond nog kritischer gekeken naar de verwarming. Ik vind dat mijn woonkamer traag opwarmt (geen voetventiel gevonden dus radiatorknop dichter gedraaid).

Ik merk nu dat de bovenste helft van de radiator goed warm wordt, de onderste helft lauw.

De radiator is ongeveer 2 meter lang, 50 cm hoog, en bestaat uit 3 platen. Deze hangen zowel voor als achter in de kamer. De radiator in de gang is wel van boven tot onder warm.

Ik heb wat gegoogled en gelezen dat dit normaal gedrag zou kunnen zijn van de modernere CV's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Onder kouder dan boven is normaal bij lagere temperaturen, maar bij een goed ingeregeld systeem zou dat effect bij elke radiator hetzelfde moeten zijn. Kan best zijn dat als je ergens anders in je installatie een radiator meer knijpt dat die grote drieplaats radiator helemaal warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
De radiator in de gang knijpen, die in de woonkamer verder open. De grootste radiator heeft meer heet water nodig.
Nu stroomt het zo langzaam door de radiator dat de onderstec helft erg afkoelt.

Evohome werkt alleen op ruimtetemperatuur. Geen sensors.
Waneer iemand de setpoint van een thermostaatkraan wijzigt, reageert de ketel hierop. Dit kun je ook weer overriden. Bij het volgende geprogrameerde setpoint, wordt de handmatige wijziging dus weer gecanceled.

Op het werk hebben we honeywel vision. Op kantoortijden comforttemp, daarna nachtverlaging, ook gehele weekend. Ik heb daar toch gebruik gemaakt van 6 setpoints per dag, zodat ook om een uur of tien nog een keer naar nachtverlaging wordt geschakeld, voor het geval een overwerker de temperatuur na werktijd nog eens hoger heeft gezet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Vind ik vooral het voordeel van de iSense, als je aan het programma kloot kan je ook de datum/tijd van je aanpassing instellen. Bij de Honeywell kon ik daarvoor de vakantiefunctie gebruiken en dan instellen hoeveel uren je weg blijft, bij de iSense kan ik gewoon datum/tijd opgeven tot wanneer mijn aanpassing actief moet blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:02
_JGC_ schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 10:57:
[...]

Ik zie hier een hoop mensen rekenen met eigenlijk alleen waarden m.b.t. vaste bouwstoffen of constructie-onderdelen van een huis. Wat te denken van verbeterd rendement door het op tijd dichttrekken van je gordijnen, jaloezieën of zelfs rolluiken?
Ik heb namelijk al vaker het idee gehad dat HR++ glas leuk is of driedubbel glas, maar uiteindelijk je net zoveel zo niet meer behaald met rolluiken of vergelijkbaar. Lichtelijk offtopic, maar is dit te (makkelijk) te onderbouwen met berekeningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Gordijnen moeten hier eerst nog in de wasmachine en vervolgens naar een naai atelier. Veel kou schelen doet het zeker, maar helaas houden ze nu nog warmte tegen. Vorig jaar 1x dicht gedaan, halfuur later steenkoude woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:02
Oh, hoe red je dat dan? Toch niet als de kamer is opgewarmd voordat je ze dichtdeed? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
@marcel87

ik ben ook zeer benieuwd of dat makkelijk te berekenen is.
Ben namelijk van plan om mijn dubbelglas van 1988 te vervangen voor HR++, dit misschien icm rolluiken.
beetje offtopic maar ja, het bespaart wel gas :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06 20:37
Afbeeldingslocatie: http://habitos.be.msn.com/upload/fotos/26/9726/foto_800.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:31
Hier nog een tevreden Evohome gebruiker :)

Situatie:
  • Vrijstaand huis(met spouwiso en standaard dubbelglas), weinig bebouwing binnen 15 meter.
  • Remeha Avanta CW4(opentherm)
  • Evohome met 5 koppen
  • Begane grond helft(40-50m2) vloerverwarming rest redelijk oversized radiatoren(3 stuks)
  • Gasverbruik +/- 1350(dit gaat nog naar beneden gok ik ivm spouwiso feb 2013)
Aanvoertemp van CV water is ingesteld op 40gr, wanneer het echt koud wordt/werd verhoog(de) ik dit naar 45-50gr. Ik zal proberen om het dit jaar niet te doen, zou moeten lukken met de spouwiso denk ik.
Ik werk 3 dagen thuis op mijn werkkamer, geeft toch wel een stukje extra verbruik gok ik zo.

Evohome HR80 koppen zijn als volgt verdeeld:
  • 2 stuks op radiatoren woonkamer
  • 1 in badkamer
  • 1 in babykamer
  • 1 in werkkamer
In de overige ruimtes(gang en slaapkamer) heb ik ordinaire thermostaatknoppen welke op standje 1 staan, onder de 10-15 graden(+/-) gaan ze dan open om er warm water door te laten zodra 1 van de zones aanvoer heeft. Boven de 15(+/-) graden sluiten ze zowieso.

Ik heb de Evohome 1,5 jaar terug aangeschaft, enerzijds vanwege het gadgetgehalte anderzijds vanwege het extra comfort, een eventuele besparing is leuk meegenomen.
Ik heb geen evohome vloerverwarmingsmodule omdat ik die module te duur vindt en het liefst de vloer niet te ver af laat koelen. Na de spouwisolatie zakt de temperatuur amper nog in de nacht, wanneer ik dan de badkamer of werkkamer verwarm "loopt" de vloerverwarming(vv) altijd mee, dit is zeer duurzame warmte, aangezien mijn vloer erg lang warm blijft door de goede isolatie. Wanneer ik de vloerverwarming module zou hebben zal deze de vv vooral vaker UIT zetten terwijl de ketel 1 of 2 radiatoren staat te verwarmen. De retour schiet volgens mij dan behoorlijk snel omhoog wat niet echt goed voor het rendement van de ketel is is. De vloerverwarming staat op 40gr ingesteld(gelijk aan ketel aanvoer voor de radiatoren) De vv geeft doorgaans een retour van 30gr als hij een tijd uit is geweest(lees aantal uren). Op een ingestelde aanvoertemp van 40gr is dit volgens mij wel netjes en goed voor het rendement.

De Evohome heb ik als volgt ingesteld:
Woonkamer 08.00-16.30 @ 16,5gr / 17.00-22.30 @ 19,5gr
*Werkkamer 24h @ 10gr
**Badkamer tussen 07.00 en 08.00 op 16gr 's-avonds tussen 22.00 en 23.00 wederom 16gr, overdag 10gr

*Werkkamer heeft 2x per dag een temp wijziging, om 12.00 = 10,5gr en om 23.30 = 10gr. De Evohome zend dan namelijk de nieuwe temperatuur naar de kop op de radiator en zal de radiator sluiten als IK }:O weer eens vergeten ben om de temperatuur terug te schroeven na het werken.
**De badkamer is niet al te best geïsoleerd helaas 2x enkelglas en een deur naar het plattedak, badkamer hoeft van mij ook niet erg warm te zijn, als de kou er maar wat uit is.

In het weekend staat alleen de tijden anders, hele dag bijna 19,5 gr woonkamer. Verder heb ik programma's erin, "Feestdag" = de thermostaat gebruikt het weekend programma voor een doordeweekse feestdag. "Thuiswerken" = de hele dag de werkkamer op 19gr maar geen aanpassing aan de woonkamer badkamer etc. Wanneer we één of meerder dagen weg zijn gebruiken we de "vakantie" modus of de ECO knop(alle zones gaan de ingestelde temp in het programma met 2gr naar beneden)

Babykamer wordt eind februari "actief"

Al met al erg tevreden, weinig tot geen problemen gehad, het was meer een kwestie van finetunen voor de juiste temperaturen e.d. De thermostaat past de stooklijn aan door de tijd voor het verwarmen naar de ingesteld temperatuur te "meten" vervolgens kan het best zijn dat de ketel niet om 17.00 aanslaat maar om 16.30 al om de boel langzaam(lees zuinig) op temperatuur te brengen.
Verder hoef ik nooit naar boven te lopen om de werkkamer of badkamer warm te laten worden als ik "afwijk" van het programma, dit kan allemaal vanaf de Evohome zelf. Als ik bijvoorbeeld een keer een bad wil nemen zet ik hem een 15 minuten van te voren op 18-19 graden zodat ik lekker behaaglijk kan liggen :D

Enkele "minpunten" van het systeem:
  • Er is niet volledige tweeweg communicatie tussen de Evohome en de radiatorkoppen.
    Vanaf de koppen worden namelijk maar 2 waardes naar de Evohome gestuurd, de gemeten temperatuur, en het "ik heb het te koud" signaal.
  • De werkkamer temperatuur moet je een 0,5 graad laten verspringen(in het programma) om te zorgen dat de Evohome opnieuw de instelling naar de kop(pen) verstuurd, wanneer je 2x op een dag 10gr zou instellen op de werkkamer zoals ik deed dan zal hij dit niet/nooit versturen nadat je de temperatuur handmatig op de kop hebt aangepast(lees hieronder) Wanneer je een halve graad verschilt op de 2(of meer) punten per dag zal hij het wel goed doen. Als ik dan van 08.00 op mijn werkkamer heb gezeten en 's-middags op stap ben dan zal hij de handmatig ingestelde temperatuur van 18 graden overrulen met het programma. Dit doe ik om 12.00 en om 23.30 omdat ik vaak dagdelen thuiswerk en 's-avonds lekker warm wil World of Tanken als ik daar tijd voor heb.
* Als ik handmatig de temperatuur op 20 graden(op de kop) zet in de werkkamer, geeft de kop een signaal naar de Evohome, "stoken"! De Evohome blijft net zolang stoken totdat de kop vindt dat de ingesteld(lokaal) temperatuur behaald is. Op de Evohome zie je hier niets van terug, je ziet alleen de gemeten temperatuur(van de kop) maar je ziet niet de lokaal ingestelde temperatuur, jammer, gemiste kans. Je hebt namelijk een mooi overzicht op je Evohome waarop de gemeten temperaturen in alle zones staan en de ingestelde temperaturen conform het Evohome programma. Dit laatste wordt dus niet ge-update als je lokaal de temperatuur aanpast. Wanneer er iemand heeft vergeten de temperatuur weer terug te schroeven kun je dit dus niet zien op je Evohome.

De Evohome zal buiten de ruimte waar hij zelf in staat/hangt nooit zelf bepalen of een zone "bijgestookt" moet worden, wel raar aangezien hij weet hoe warm het er is en wat de ingesteld temperatuur(volgens programma!) zou moeten zijn. De koppen geven het stooksignaal aan de evohome als de manueel ingestelde temp of door de Evohome nog niet bereikt is. De evohome communiceert weer met de opentherm(bij mij) module bij de ketel.
Vreemde keuze.... Desondanks werkt het wel naar mijn wens. Poeh een best verhaal geworden, hopelijk werkt het voor de lezer wat verhelderend wanneer hij/zij belang heeft bij bovengenoemde voordelen.

[ Voor 33% gewijzigd door Appie Heijn op 31-10-2013 08:59 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

_JGC_ schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 00:19:
Gordijnen moeten hier eerst nog in de wasmachine en vervolgens naar een naai atelier. Veel kou schelen doet het zeker, maar helaas houden ze nu nog warmte tegen. Vorig jaar 1x dicht gedaan, halfuur later steenkoude woonkamer.
Hangen ze voor de verwarming of zo? Je moet natuurlijk nooit gordijnen voor de radiator hangen. Op de slaapkamer heb ik wel eens dat ik ze niet achter de radiator weggestopt heb, en als dan de verwarming aan gaat dan bollen ze gewoon op vanwege alle warme lucht die erachter zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Maasluip schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 08:54:
[...]

Hangen ze voor de verwarming of zo? Je moet natuurlijk nooit gordijnen voor de radiator hangen. Op de slaapkamer heb ik wel eens dat ik ze niet achter de radiator weggestopt heb, en als dan de verwarming aan gaat dan bollen ze gewoon op vanwege alle warme lucht die erachter zit.
Dan stook je vast niet met 40graden aanvoer ;) neemt uiteraard niet weg dat gordijnen de verwarming behoorlijk in de weg zit natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Appie Heijn op 31-10-2013 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
SniperEye schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 11:52:
Als je op lagere temperatuur stookt, traag dus, heb je ook eerder kans op een overshoot.
Bijvoorbeeld door het aanzetten van een warmtebron, zoals tv, pc, verlichting, zoninval en aantal personen in de ruimte.
Triple glas is overbodig als het om warmte isolatie gaat. Het is enorm veel zwaarder en te duur in verhouding tot de besparing. Voor geluidsisolatie is het juist wel erg goed.
Neem voor hogere warmte isolatie gewoon dubbelglas met krypton gas in de spouw ipv argon. Is ook duur, maar triple past als vervanger eigenlijk nergens in een bestaand kozijn, draaiende delen kun je al helemaal vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Oxellaar schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 08:56:
[...]

Als je op lagere temperatuur stookt, traag dus, heb je ook eerder kans op een overshoot.
Bijvoorbeeld door het aanzetten van een warmtebron, zoals tv, pc, verlichting, zoninval en aantal personen in de ruimte.

[...]

Triple glas is overbodig als het om warmte isolatie gaat. Het is enorm veel zwaarder en te duur in verhouding tot de besparing. Voor geluidsisolatie is het juist wel erg goed.
Neem voor hogere warmte isolatie gewoon dubbelglas met krypton gas in de spouw ipv argon. Is ook duur, maar triple past als vervanger eigenlijk nergens in een bestaand kozijn, draaiende delen kun je al helemaal vergeten.
Ik heb met lage tmeperatuur aanvoer juist minder "last" van overshoot, wellicht omdat de woonkamer groter is. TV(+/- 180W) verlichting(LED) en pc hebben geen merkbare invloed op de temperatuur bij mij. Wanneer er 3 of meer mensen op visite zijn heeft dit wel invloed. Ook de zon doet een aardige duit in het zakje.

Tripple glas overbodig? Als je alles tot in de nopjes hebt geïsoleerd dan zou ik graag Tripple willen hebben in nieuwe kozijnen. In een eventueel te bouwen "passief" huis zou ik het ook zeker nemen. Zoveel duurder was het bij mij niet(20%) maar kon helaas niet in de bestaande kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Appie Heijn schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 08:55:
[...]

Dan stook je vast niet met 40graden aanvoer ;)
Ik heb een VR-ketel met modulerende thermostaat. Op een koude dag schommelt de aanvoer initieel tussen 70 en 60 graden en gaat de ketel later pendelen met een aanvoer tot 50 graden. Als ik de keteltemperatuur handmatig laag zet dan krijg ik het echt niet warm.
Voorbeeldje van een dag, volgens het KNMI een daggemiddelde van -5,2 en een maximum van -1,7
http://www.maasluip.nl/mrtg/cv/arduino-day-20121208.png
Of daggemiddelde 9,7, maximum 12,3
http://www.maasluip.nl/mrtg/cv/arduino-day-20121225.png

Gemeten met een DS18B20 op de aan- en afvoerbuis dicht bij de ketel.

Maar dan nog: stoken achter een gordijn lijkt me het minst efficiente wat je kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Maasluip schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 08:54:
[...]

Wat denk je waarom die dingen naar het naai-atelier moeten? Ze hangen nu van boven naar beneden tot aan de vloer, wil dat tot net over de vensterbank maken.

Verwarming in mijn woonkamer bestaat uit 280x50 T20 en 330x50 T22, beide onder de vensterbank op voor/achtergevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
Oxellaar schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 08:56:
[...]

Ik ben erg kritisch naar de tijd dat het duurt voordat de woonkamer op warmte is. Vanochtend was het om 7.00 uur 17 graden. De verwarming is op 15 graden gezet rond 22.30, het was toen 20,5 graden in de woonkamer. Het is dus 3,5 graad afgekoeld.

Vanochtend om 8.00 was het krap 18 graden.

Ik moet eerlijk bekennen dat wij ons huis niet geïsoleerd hebben. We overwegen om de buitenmuren te isoleren komend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik zeg doen! Die buitenmuren. Bij ons ging het van 2,5 a 3 graden terugval naar 1 a 1,5gr per nacht. Scheelt je elke wat koudere dag in stoken en op temperatuur houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik verlies nu een halve graad per nacht (17,5 -> 17 vanochtend). Als ik hoger stook verlies ik wel wat meer, maar ben de laatste dagen niet echt thuis waardoor het allemaal wel meevalt. Wat ook van invloed is, is de daeuerluftung of die al dan niet open is. Aan de voorzijde heb ik die dicht zitten (west, met een beetje wind is het dan echt niet te harden), achterzijde alles open :)

Tot op heden stook ik nog op de electrische kacheltjes om het overschot weg te branden, dus de ketel staat behalve voor het douchen nog altijd stil :P

[ Voor 16% gewijzigd door neographikal op 31-10-2013 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:05
Heb je hier ook een bron van? Voor het zelfs geld is de afbeelding door een producent in elkaar gezet. Vind het wel interessante waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-04-2023
Tripple glas:

http://www.except.nl/nl/#...-analysis-double-and-trip

Dit (gedateerde) onderzoek was voor mij 2 jaar geleden de reden om niet voor tripple glas te kiezen in onze nieuwbouwwoning.
Zuid en oostzijde van de bg zijn hier bewust bijna volledig uitgevoerd in verdiepingshoog HR ++ glas om zoveel mogelijk gebruik te maken van gratis zonnewarmte.
Op dit moment is de temperatuur binnen (bg en verdieping) 22 graden.
De CV is hier vanaf 14 april tot vandaag niet meer aan geweest, onze comforttemperatuur is 22 graden.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
Niek_ schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 17:06:
[...]

Heb je hier ook een bron van? Voor het zelfs geld is de afbeelding door een producent in elkaar gezet. Vind het wel interessante waardes.
Geen bronvermelding plaatje is gewoon via google te vinden echter de U-waardes van triple glas zijn gewoon bekend dus waarom zou je dit plaatje in twijfel trekken?

Al die argumenten van dat het niet past, te zwaar en te duur lijken zo rechtstreeks van de standaard dubbelglas boer te komen die nog niet eens een U-waarde meegeeft aan zn klanten.

Kijk gewoon eens naar de infra rood beelden van de meeste woningen dan denk ik dat je toch snel over de 20% meerprijs heen zet en toch naar een oplossing gaat zoeken zoals; de glaslat aan de buitenzijde als "opdeklat" worden uitgevoerd. Of de binnenzijde moet worden uitgefreesd.
Afbeeldingslocatie: http://www.rizoom.org/afbeeldingen/werkzaamheden%201.jpg
Afbeeldingslocatie: http://warmtecheck.nl/img/Ervaringen-met-thermografie.jpg
Afbeeldingslocatie: http://nieuws.warmtecheck.nl/wp-content/uploads/2012/01/cropped-Panorame-Even-nummers1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.climaxi.be/public/styles/energie1.jpg

Wat er aan warmte niet uitgaat hoeft er ook niet opnieuw in :)

[ Voor 5% gewijzigd door marz01 op 01-11-2013 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

marz01 schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 07:43:
[...]

Geen bronvermelding plaatje is gewoon via google te vinden echter de U-waardes van triple glas zijn gewoon bekend dus waarom zou je dit plaatje in twijfel trekken?

Al die argumenten van dat het niet past, te zwaar en te duur lijken zo rechtstreeks van de standaard dubbelglas boer te komen die nog niet eens een U-waarde meegeeft aan zn klanten.

Kijk gewoon eens naar de infra rood beelden van de meeste woningen dan denk ik dat je toch snel over de 20% meerprijs heen zet en toch naar een oplossing gaat zoeken zoals;
Omdat in het eerste plaatje de slaapkamer linksboven HR++++++triple++ glas heeft?
Ofwel: zonder duiding zijn deze plaatjes vrij nutteloos. Verder gaat het niet alleen om de 20% meerprijs maar ook om de besparing. Je kunt heel makkelijk uitrekenen dat niet elke 20% prijsverhoging in relatie staat tot weer 20% meer besparing. Want dan ga je bijvoorbeeld van € 10.000 naar € 12.000 om een besparing van 500 m3 naar 450 m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 548077

migjes schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 00:22:
@neet
heb wel een poging gedaan de tzerra uit te lezen.
maar kwam niet verder als wat onbeduidende zooi uit de com poort sniffer.
de remeha software weigerde in ieder geval.
(heb ook wel mijn twijfels of het niet aan de zelf gefrutselde kabel heeft gelegen.
had wel wat moeite een stekker in de oude doos te vinden die past.)

dus als je iets vind laat het weten.
Weet je misschien wel de pin aansluitingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Maasluip schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 10:01:
[...]

Omdat in het eerste plaatje de slaapkamer linksboven HR++++++triple++ glas heeft?
Ofwel: zonder duiding zijn deze plaatjes vrij nutteloos. Verder gaat het niet alleen om de 20% meerprijs maar ook om de besparing. Je kunt heel makkelijk uitrekenen dat niet elke 20% prijsverhoging in relatie staat tot weer 20% meer besparing. Want dan ga je bijvoorbeeld van € 10.000 naar € 12.000 om een besparing van 500 m3 naar 450 m3.
Linksboven hebben ze gewoon de verwarming uit staan 8)
Ik krijg in mijn uitzetramen naast het onlangs vervangen(dubbel) echt niet met tripple glas, het is wel alles of niets anders krijg je van die condens ramen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Is dat zo? Zolang je boven het dauwpunt blijft condenseert het niet. Uitzetraampjes zijn vaak het oppervlak niet dus het verlies is ook relatief beperkt.
Volgens mij is het niet 'alles of niets' maar 'alle beetjes helpen (een beetje)'.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wberkel
Het dauwpunt ligt bij (koude) ramen heel snel binnen bereik. Bij mij waren de ramen afgelopen week aan de onderzijde ook enigszins nat. Buiten was het behoorlijk fris. Binnen nog 19 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hier een mix van enkelglas, dubbelglas en HR+ glas. HR+ heeft over het algemeen altijd condens aan de buitenkant 's morgens. dubbelglas is gewoon koud, enkelglas is gewoon kletsnat van de condens.

Heb vorig jaar krimpfolie over de 2 kleine raampjes met enkelglas geplakt nadat ik alle schimmel had weggehaald, een van die raampjes beslaat soms nog een klein beetje dankzij opgesloten lucht in de 5cm spouw die dat oplevert, maar heb nu geen last meer van kletsnatte ramen of schimmel.

Ik wil komend jaar het oude dubbelglas gaan vervangen door HR+ of HR++, beetje afhankelijk van hoe dik de luchtspouw kan worden (heb nu HR+ glas met U=1.3, mag niet HR++ heten vanwege de niet gehaalde U=1.1 vanwege spouwdikte). Gaat om een raampje van 180x40 op de westkant, een raampje van 180x240 op de zuidkant en raampjes van 180x75, 150x60 en 180x240 op de noordkant. Al snel 11m2 glas met veel te hoge U-waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Ik bedoelde dat je, gegeven een bestaande ruit waar nu geen condens op komt, niet plotseling wel last van condens kan krijgen door andere ruiten te verbeteren. De stelling 'alles of niets' klopt dus niet :)
Dat je condens op koude ruiten kan krijgen lijkt me niet ter discussie staan :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Welkom op het HR++++ dubbel/tripleglas forum :+

@hieronder
Heb er zelf ook aan meegedaan en het is allemaal erg interessant, maar niet op zijn plaats hier. ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Oxellaar op 01-11-2013 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Van condenserende ketels naar condens op je ruit is niet zo'n grote stap toch?
Ok, ok, 't is inderdaad wel offtopic, mea culpa ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Streng maar rechtvaardig :+

Discussie over de Evohome horen hier ook niet want we hebben Slimme thermostaten en energiemeters :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

even een tip / waarschuwing voor mensen die de Oxxio energiemeter nu handmatig gebruiken en overstappen naar een slimme meter

Maak een backup van je verbruik! print het uit of schrijf het op of wat ook.

Op het moment dat je namelijk toestemming geeft voor het uitlezen van je slimme meter ben je alle voorgaande data kwijt

* Ray baalt nog steeds als een stekker, bijna een jaar data kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Advies gevraagd over het tunen van mijn vloerverwarming

Hoofdrolspelers
1. woonkamer in woning bouwjaar 1977 (redelijk geisoleerd), veel ruiten, radiatoren, plaats van kamerthermostaat
2. werkkamer in aanbouw bouwjaar 1999 (goed geisoleerd), weinig ruiten, vloerverwarming, neutrale verdeler met pompschakelaar

Scenario's
1. als de zon op de ruiten van de woonkamer schijnt wordt het hooguit 19 graden in de werkkamer
2. 's avonds als het vrouwtje de kamerthermostaat op 21 zet, zit ik in de werkkamer in mijn hemd want dan is het 23 graden in de werkkamer

Scenario 2 wil ik wat aan doen om energie te besparen.
Op basis van de temperatuur in de werkkamer wil ik de vloerverwarmingspomp uitschakelen. Bijvoorbeeld bij 21 graden uit, 20 graden aan. Dit met behoud van een pompschakeling dat de pomp altijd uitschakelt als er geen warmteopname is.
Nu heb ik nog een elektrischevloerverwarmingsthermostaat liggen. Als ik deze in serie met de huidige pompschakelaar zet zou ik het probleem van een teveel aan warmte(verbruik) in de werkkamer toch op kunnen lossen of maak ik een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
nokiaan958GB schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 23:37:
Advies gevraagd over het tunen van mijn vloerverwarming

Hoofdrolspelers
1. woonkamer in woning bouwjaar 1977 (redelijk geisoleerd), veel ruiten, radiatoren, plaats van kamerthermostaat
2. werkkamer in aanbouw bouwjaar 1999 (goed geisoleerd), weinig ruiten, vloerverwarming, neutrale verdeler met pompschakelaar

Scenario's
1. als de zon op de ruiten van de woonkamer schijnt wordt het hooguit 19 graden in de werkkamer
2. 's avonds als het vrouwtje de kamerthermostaat op 21 zet, zit ik in de werkkamer in mijn hemd want dan is het 23 graden in de werkkamer

Scenario 2 wil ik wat aan doen om energie te besparen.
Op basis van de temperatuur in de werkkamer wil ik de vloerverwarmingspomp uitschakelen. Bijvoorbeeld bij 21 graden uit, 20 graden aan. Dit met behoud van een pompschakeling dat de pomp altijd uitschakelt als er geen warmteopname is.
Nu heb ik nog een elektrischevloerverwarmingsthermostaat liggen. Als ik deze in serie met de huidige pompschakelaar zet zou ik het probleem van een teveel aan warmte(verbruik) in de werkkamer toch op kunnen lossen of maak ik een denkfout?
Gewoon d.m.v. een kamerthermostaat m.b.v. een relais de vloerverwarmingspomp laten schakelen.
Zelf ben ik niet zo'n voorstander om 230V op een kamerthermostaat te hebben.
Maar misschien is die vloerverwarmings thermostaat daar geschikt voor, die moet dan wel de kamertemperatuur meten en uit/aan gaan bij een verschil van zeg één graad C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
  • Laatst online: 13:50
hallo cv tuners,

we zijn thuis bezig met een hout cv kachel. Er komt geen grote cv buffer tussen het systeem.
Dus als de hout cv aan is moet de ketel uit zijn. Nu hebben we een atag enigma samen met een atag modulerende thermostaat. Nu ga ik het geheel besturen met een arduino Raspberry PI combinatie en wil ik graag de thermostaat vervangen voor een klok aan/uit versie. En dan de arduino laten beslissen of de ketel aan of uit moet als er warmte vraag is. Gaat het gas verbruik nu dan veel meer om hoog, omdat er geen modulerende thermostaat meer is voor de ketel of zal dit wel mee vallen?

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Ik ga even vreselijk semi-offtopic zijn, maar mijn nieuwsgierigheid is toch geprikkeld door dit topic:

Ik woon in een begin jaren '70 sociale woningbouwflatje met blokverwarming (kijk, daar wordt het all offtopic, want aan ketels e.d. valt voor mij niets te tunen).

De stookkosten zijn hier alleen obsceen hoog. De afrekening geschiedt (zoals vaak in dit soort woningen) middels sensoren in de radiatoren die het temperatuursverschil meten tussen de de radiator en de omgeving.

Ik heb dus ook geen thermostaat, maar een thermostaatkraan (zo'n standaard ding, je ziet ze overal). Werkt alleen niet zo goed, want de resulterende temperatuur hier in huis is duidelijk afhankelijk van de watertemperatuur (als de bejaarden naar bed zijn en hun verwarming dichtdraaien wordt mijn radiator ineens loeiheet ookal staat de thermostaatknop relatief laag).

Maar belangrijker: 't is hier nu vaak koud omdat ik terughoudend ben met stoken (immers, het kost kapitalen). Ik zou graag het comfort wat verhogen en daar niet te veel voor betalen. Dus ik vraag mij af wat er te tweaken valt aan de radiator.

Hij staat bijvoorbeeld tegen een slecht geisoleerde buitenmuur, dus op zich ligt het voor de hand daar een dikke laag reflecterende folie op te plakken of zelfs het hele gat tussen radiator en buitenmuur vol te proppen met piepschuim. Echter, de kostenberekening is gebaseerd op Tradiator-Tomgeving. Door aan de achterkant folie of piepschuim te plakken zal de radiator minder warmte verliezen aan de achterkant/buiten en dus warmer blijven. Daarmee bespaar ik de woningbouwcorporatie geld, maar zal het metertje denken dat ik juist méér verbruik. Klopt die redenering?

Wat mij sowieso zou helpen is om het rendement van de radiator te verhogen, daarvoor wordt een rekenwaarde gebruikt in de financiële afrekening en als ik die waarde weet te verbeteren, werkt dat in mijn voordeel.

Heeft een betere thermostaatkraan bijvoorbeeld zin? Ik heb geen idee of daar slimmere alternatieven voor op de markt zijn maar ik kan me zo voorstellen dat een exemplaar dat de stroming beperkt op basis van de inkomende temperatuur (die dus nogal variabel is) mij een besparing en een comfortverbetering kan opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
@m-m; kijk eens of je met fans kan gaan werken; LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Verder ben je afhankelijk van je woningbouwvereniging qua glas-isolatie en je buitenschil dus blijft het voor jou bij een goede kierdichting door extra rubberisolatie om ramen en deuren en een gordijn voor de ramen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

m-m schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 13:29:
Ik ga even vreselijk semi-offtopic zijn, maar mijn nieuwsgierigheid is toch geprikkeld door dit topic:
Door aan de achterkant folie of piepschuim te plakken zal de radiator minder warmte verliezen aan de achterkant/buiten en dus warmer blijven. Daarmee bespaar ik de woningbouwcorporatie geld, maar zal het metertje denken dat ik juist méér verbruik. Klopt die redenering?
Nee, als je warmte verliest zal je verwarming langer aanblijven om toch de ingestelde temperatuur te bereiken. Helemaal mooi, als het minder tijd kost om je ruimte op te warmen kun je ook constantere temperaturen aanhouden zodat op beide vlakken het comfort omhoog gaat en de kosten dus naar beneden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Ah! Dat is een goed idee, en ook nog eens lekker in de Tweakers-geest, thanks :)
Verder ben je afhankelijk van je woningbouwvereniging qua glas-isolatie en je buitenschil dus blijft het voor jou bij een goede kierdichting door extra rubberisolatie om ramen en deuren en een gordijn voor de ramen over.
Jep, ik ben al flink aan het plakken e.d. geweest, het was hier zo tochtig als de pest.. Daardoor ben ik gelukkig ook al fors minder kwijt dan de vorige bewoner.
Anoniem: 239170 schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 14:42:
[...]

Nee, als je warmte verliest zal je verwarming langer aanblijven om toch de ingestelde temperatuur te bereiken. Helemaal mooi, als het minder tijd kost om je ruimte op te warmen kun je ook constantere temperaturen aanhouden zodat op beide vlakken het comfort omhoog gaat en de kosten dus naar beneden. :)
Goed punt, daar had ik nog niet aan gedacht :)

Die sensoren zijn trouwens ook gemakkelijk te misleiden door er een handdoek over te hangen. Maar dat is voor mij toch net weer iets té veel richting fraude/diefstal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Die afrekenmethodes zijn leuk. Het systeem is echter slecht te regelen, met alleen kranen die de flow regelen, met het handje, je kunt dus niet de temperatuur of de warmteafgifte regelen, en daardoor is idd het gedrag van mensen in andere woningen opeens van invloed op jou afrekening.

Radiatoren helemaal dichtzetten is lekker zuinig, maar dan worden ze alsnog wel eens warmer dan de omgeving.
Misschien zijn er thermostaatkranen voor te vinden? Dat zou al een verbetering zijn van een constant comfort
Bij grote radiatoren is hetvstromingsgedrag van het water door de radiator ook belangrijk. Als die meter op een plek zit die een hogere temperatuur meet dan de gemiddelde temperatuur van de radiator, dan berekent hij teveel eenheden. Wanneer het einde van de radiator niet warm wordt, dan meet de meter dus een te hoge waarde.

Ook het effect van zelf per uur deknop bij regelen is niet handig, je creert veel momenten van langzaam afkoelen, zonder dat warm water inlaat, en dus extra verbruik.
Ook wannneer je de kraan weer mooi open zet haal je opeens weer gloeiend heet water binnen en begnt dat ding weer hard eenheden te berekenen.

Zeer niet optimaalmdus als je netjes energie wilt besparen en ook niet ideaal als je een beetje normaal comfort wilt hebbben..
Sterkte in ieder geval.....
Een thermostaatkraan zou dus handig zijn, en snachts gewoon helemaal uit....

Of de buren aansporen de radiatoren vooral open te houden... dat scheelt ook veel.

Isoleren van de panelen is wel goed. Je bespaart netto wel energie, maar idd, je kunt erdoor misschien in verhouding wel teveel eenheden in rekening gebracht krijgen.

Met de handdoek, bedenk dat wanneer je buren dit wel doen, jij dus voor hun stookkosten opdraAit.

Ventilators gebruiken verlaagt de temperatuur van de radiator. Ditvzou je bijvoorbeeld op de plek willen doen waar de meter zit.
Gesteld dat de ruimtetemperatuur gelijk is, dan krijg je minder eenheden in rekening gebracht bij een lagere radiatortemperatuur.
Wanneer je die ventilatoren gebruik, isndat dan wel minder frauduleus als wanneer je een handdoek over de meter. Hangt?

[ Voor 21% gewijzigd door engelbertus op 02-11-2013 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

m-m schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 14:53:
Goed punt, daar had ik nog niet aan gedacht :)
Bekijk de te verwarmen ruimte als een grote bak met gaatjes, die wil je gaan dichten zodat je deze langer op temperatuur kunt houden en sneller warm hebt. Beiden besparen op kosten en geven meer comfort. ;)
Even een rondje met wat radiatorfolie en rollen tochtstrip door je huis heeft ook een extreem korte tvt dus dat is altijd zinvol.
Daarna moet je pas gaan denken aan het boosten van radiatoren. (en ja ik weet dat dat een veel leuker klusje is :P )

Als je (op wat voor manier dan ook) het verwarmingsvermogen vergroot zal dit wel (miniem) schelen in de kosten immers rekent het systeem in eenheden en niet in warmtevraag. Of boosten erg veel zin heeft ligt aan wat je hebt hangen.
Ik heb hier in de huiskamer bijv. 2 enorme stalen T20 radiatoren hangen van 2800x400mm. Een of meerdere flinke fans op een hoge en dus niet brede T33 zal wellicht veel rendabeler zijn dan mijn situatie maar dat is meer iets voor het andere topic.
Pagina: 1 ... 42 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.