Snap ook niet waarom je dan na 8:00 uur een piek in je gasverbruik hebtlaurens0619 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 09:18:
......
06:50 - 20.5 graden
.........
[afbeelding]
..........
Kijk voor het typenr eens op de rechter-onderkant van de ketel, daar zit (bij mij tenminste) een sticker met de technische gegevens.laurens0619 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 10:18:
Ik heb een Intergas Kombi Kompakt HRE (24/18|28/24|36/30) icm een honeywell chronotherm cmt937m1003. Het is een huurhuis en kan het exacte typenr niet vinden
Thnx! daar zit inderdaad een sticker maar kan er nu lastig bijkomen om het te kunnen zien (staat een droger voor...)bluemoon23 schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 01:17:
[...]
Kijk voor het typenr eens op de rechter-onderkant van de ketel, daar zit (bij mij tenminste) een sticker met de technische gegevens.
Deze grafieken komen uit slimmemeterportal.nl Die vragen zelf de gegevens op en plotten deze grafieken voor mij. Ik heb ook een tijdje met een Pi de data uit zitten lezen maar het maken van grafieken had ik toen geen zin meer inengelbertus schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 22:38:
[...]
Jammer dat alleen een slimme meter zo mooi gemonitord kan worden, en je er lang op moet wachten als je er een wilt hebben, voor het monitoren.
Of het kost veel geld...
Hoe krijg je overigens de temperatuur in die grafiek?
f meet je die zelf en is de grafiek zelf in excel gemaakt mbv de export?
Mijn thermostaat is zelflerend. Als ik zeg het moet 06:50 20.5 graden zijn dan begint hij zelf al eerder met stoken zodat het ook echt om 06:50 die temperatuur is.nokiaan958GB schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:24:
[...]
Dan is de grafiek al stukken verklaarbaarder.
Snap even zo snel niet dat 's avonds het verbruik steeds verder lijkt af te nemen terwijl de ingestelde thermostaat temperatuur constant is.
Ditzelfde geldt denk ik ook voor de temperatuur van 16 graden om 23:00. Door de laatste uren minder te stoken daalt de temperatuur geleidelijk naar 16 graden?
Natuurlijk heeft m00 ook gelijk wat sowieso een daling laat zien
CISSP! Drop your encryption keys!
De slimme gasmeter bij ons wordt niet elke 15 minuten geüpdate zoals ik ergens had gelezen. Het is heel sporadisch hoe de gasmeter de gegevens doorgeeft aan de elektriciteitsmeter. Voor dag-tot-dag zou ik het aardig accuraat vinden maar per uur kan je er geen peil op trekken. Misschien is dit ook het geval bij jou en dat daarom pieken na 8.00 lijken te onstaan terwijl deze al eerder zijn voltrokken.
Heb gisteren ook 2 van bovenstaande thermometers binnen gekregen. Meetwaarden komen verrassend goed overeen met andere thermometers in huis.ZuinigeRijder schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 20:24:
En ik heb via dealextreme 2 maal Digital Compact LCD Thermometer with Outdoors Remote Sensor besteld (en gisteren ontvangen) om de aanvoer en retour temperatuur te meten bij de HR 107 ketel.
[afbeelding]
Vanmiddag 1 op de aanvoer (20cm onder de ketel) en 1 op de retour (ook 20cm onder de ketel) gezet en de CV aangezet. De ketel Intergas Kombi Kompakt HR22 staat op dit moment nog op 80 graden CV temperatuur. Na het aanslaan van de ketel de waarden van de thermometers in de gaten gehouden. Deze lopen beiden gestaag op. Het verschil tussen de 2 temperaturen gaat snel naar ongeveer 10 graden, maar na 15-20 minuten is de retour even warm als de aanvoer. Beiden rond de 54 graden. De ketel gaat dan in stand 1: gevraagde temperatuur bereikt.
Iemand enig idee wat hier gebeurt? Dacht gelezen te hebben dat er op z'n minst 20 graden tussen aanvoer en retour zou moeten zitten?
waarschijnlijk zit er een radiator dicht bij je cv in de buurt. Daar van moet je het voet ventiel wat dicht draaien. Geen voet ventiel? dan draai je de toevoer knop half dicht om mee te beginnen Of je pomp draait te hard. verder moeilijk te zeggen wat er precies mis mee is. je kan ook al je radiatoren na lopen en voelen of meten waar er teveel water door heen stroomt.Niek_ schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 19:14:
[...]
Heb gisteren ook 2 van bovenstaande thermometers binnen gekregen. Meetwaarden komen verrassend goed overeen met andere thermometers in huis.
Vanmiddag 1 op de aanvoer (20cm onder de ketel) en 1 op de retour (ook 20cm onder de ketel) gezet en de CV aangezet. De ketel Intergas Kombi Kompakt HR22 staat op dit moment nog op 80 graden CV temperatuur. Na het aanslaan van de ketel de waarden van de thermometers in de gaten gehouden. Deze lopen beiden gestaag op. Het verschil tussen de 2 temperaturen gaat snel naar ongeveer 10 graden, maar na 15-20 minuten is de retour even warm als de aanvoer. Beiden rond de 54 graden. De ketel gaat dan in stand 1: gevraagde temperatuur bereikt.
Iemand enig idee wat hier gebeurt? Dacht gelezen te hebben dat er op z'n minst 20 graden tussen aanvoer en retour zou moeten zitten?
Dank voor je reactie.
Er zit inderdaad een radiator in de buurt van de CV welke niet door een installateur is geplaatst. Gelukkig wel met voetventiel, dus daar kan nog winst behaald worden.
Even een algemene vraag: 'moet' het verschil tussen aanvoer en retour ten alle tijden rond de 20 graden zitten?
Er zit inderdaad een radiator in de buurt van de CV welke niet door een installateur is geplaatst. Gelukkig wel met voetventiel, dus daar kan nog winst behaald worden.
Even een algemene vraag: 'moet' het verschil tussen aanvoer en retour ten alle tijden rond de 20 graden zitten?
Nee hoor, zeker bij lagere aanvoertemperatuur zal je dat niet halen
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Als je gasmeter draadloos communiceert met je elektrameter dan wordt de gasmeter maar 1 maal per uur uitgelezen, dit is om de batterij van de gasmeter te sparen.weebl15 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 15:57:
De slimme gasmeter bij ons wordt niet elke 15 minuten geüpdate zoals ik ergens had gelezen. Het is heel sporadisch hoe de gasmeter de gegevens doorgeeft aan de elektriciteitsmeter. Voor dag-tot-dag zou ik het aardig accuraat vinden maar per uur kan je er geen peil op trekken. Misschien is dit ook het geval bij jou en dat daarom pieken na 8.00 lijken te onstaan terwijl deze al eerder zijn voltrokken.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Camera/telefoon pakken en een foto van de sticker maken, kan de droger blijven staan.laurens0619 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 11:39:
[...]
Thnx! daar zit inderdaad een sticker maar kan er nu lastig bijkomen om het te kunnen zien (staat een droger voor...)
great minds think alikebluemoon23 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 23:16:
[...]
Camera/telefoon pakken en een foto van de sticker maken, kan de droger blijven staan.
Op die manier was ik erachter gekomen dat er een sticker zat. Het filmpje met mijn phone was alleen mislukt waardoor ik door misfocus het type niet kon lezen (en toen maar opgegeven
@weebl15
Ik dacht dat die redelijk klopte bij mij. Verbruik om 08:00 in de grafiek is neem ik aan het verbruik van 07:00 - 07:59. Dat kan wel redelijk kloppen dan.
Ik zal mijn Pi weer eens aan de slimme meter hangen en zelf ernaast gaan dataloggen. Het gasverbruik wordt iig wel realtime doorgegeven aan de slimmemeter (is met draadje) maar met welk interval het naar de netbeheerder gaat heb ik geen idee van.
[ Voor 32% gewijzigd door laurens0619 op 21-10-2013 07:45 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
Verwijderd
Na enige cv tuning zie ik nu een temperatuursverschil tussen de aanvoertemp CV (50gr) en de verbrandingsgassen temperatuur (42gr) van ongeveer 8 graden. Betekent dit, dat het systeem een hoger rendement afgeeft en mijn ketel dus optimaal werkt?
Ik zou namelijk niet weten hoe je kunt zien, dat je een rendement van bijv. 107% aan het halen bent.
Ik zou namelijk niet weten hoe je kunt zien, dat je een rendement van bijv. 107% aan het halen bent.
In de handleiding van een ketel staat vaak een staatje met temperaturen en percentages.Verwijderd schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 13:37:
Na enige cv tuning zie ik nu een temperatuursverschil tussen de aanvoertemp CV (50gr) en de verbrandingsgassen temperatuur (42gr) van ongeveer 8 graden. Betekent dit, dat het systeem een hoger rendement afgeeft en mijn ketel dus optimaal werkt?
Bijvoorbeeld:
40/30 - 105%
36/30 - 107%
Eerste getal is aanvoertemp, tweede getal de retour. Rookgastemp is geen onderdeel van deze staatjes.
Let wel...dit zijn uitkomsten van testen onder bepaalde omstandigheden en met bepaalde normen...hoe hoger het % hoe "beter", maar of de percentages zelf ook correct zijn...who knows
reserveringshouder Tesla Model 3
Er komt een slangetje uit de ketel, naar een afvoer toe.
Als hier water uit komt, condenseert je ketel de afvoergassen en zit je in ieder geval boven de 100% (ongeveer
).
Je kunt de hoeveelheid condenswater opmeten (maatkan, tweaker: regenmeter) en vergelijken met metingen die volgens mij elders in dit topic staan.
Als hier water uit komt, condenseert je ketel de afvoergassen en zit je in ieder geval boven de 100% (ongeveer
Je kunt de hoeveelheid condenswater opmeten (maatkan, tweaker: regenmeter) en vergelijken met metingen die volgens mij elders in dit topic staan.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Verwijderd
Waarbij m'n ketel wel meer de schoorsteen uit lijkt te blazen bij het warmstoken van het hele systeem, ondanks dat de retourtemperatuur dan een tijd lang een graad of 17 is. Logisch ook, hij moet aardig stoken om van die 17 graden 35-40 graden aanvoer te maken.
Verwijderd
Thanks voor de tip. Inderdaad, in de handleiding kwam ik na wat zoeken de termen tegen:Cheese_man schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 14:00:
[...]
In de handleiding van een ketel staat vaak een staatje met temperaturen en percentages.
Bijvoorbeeld:
40/30 - 105%
36/30 - 107%
Eerste getal is aanvoertemp, tweede getal de retour. Rookgastemp is geen onderdeel van deze staatjes.
Let wel...dit zijn uitkomsten van testen onder bepaalde omstandigheden en met bepaalde normen...hoe hoger het % hoe "beter", maar of de percentages zelf ook correct zijn...who knows.
50/30 104,8%
36/30 108,6%
Nu loopt mijn retourtemp op naar 38 gr bij een aanvoertemp van 50 of 55 gr, ondanks dat ik de convectoren en radiatoren waterzijdig heb ingeregeld en de pomp terug naar stand 1.
Waarschijnlijk moet het geheel dus nog iets meer gesmoord worden om een lager retourtemp te krijgen?
De woonkamer wordt nu wel prima warm sinds het inregelen, had ik dit maar jaren eerder geweten!
Verwijderd
Ik heb het inregelen zelf gedaan adhv wat ik allemaal geregeld heb. Enorm verschil hoor! En hele lage verbruiken tot nu toe.
En als ik alleen met de vloerverwarming het huis warm stook, is het dan zinvol om lager dan 50 graden cv temperatuur te zetten?
Ik heb mijn metertje wat bij de ketel zat tussen de retour pijp gemaakt dus kan de retour temperatuur goed aflezen en is nu rond de 45 graden (cv water temp op 65 graden)
Ik heb mijn metertje wat bij de ketel zat tussen de retour pijp gemaakt dus kan de retour temperatuur goed aflezen en is nu rond de 45 graden (cv water temp op 65 graden)
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ja daarom, ik heb aan 40 graden voldoende , maar wat doet dat met het rendement van de ketel of kan het uberhaupt kwaad, is het zuiniger dan bijv 60 graden.
Of is dat meer ondervinden met trial en error, het is een Hr ketel iedergeval van dit jaar dus vrij nieuwe techniek.
Of is dat meer ondervinden met trial en error, het is een Hr ketel iedergeval van dit jaar dus vrij nieuwe techniek.
Het is maar de vraag of je zelf de boel op 40 zou moeten zetten. Wanneer je hele huis vloerverwarming is met thermostaat in huiskamer en alles nieuw (thermostaat, ketel), dan zal de ketel waarschijnlijk zelf al vaak behoorlijk lage temperaturen door het huis sturen. Bij mij thuis is de aanvoer niet boven de 42/43 geweest. Max op ketel op 50/55 dacht ik.
Belangrijk is verder alles wat al genoemd is over retour temperatuur en voldoende flow in je systeem/radiatoren/vloer...
Belangrijk is verder alles wat al genoemd is over retour temperatuur en voldoende flow in je systeem/radiatoren/vloer...
reserveringshouder Tesla Model 3
Ja dat klopt wel wat je zegt, hij moduleerd zelf terug, ik heb de isense ook op opwarm snelheid langzaamst gezet ivm die vvw. Afkoelen normaal.
Hij lijkt het perfect 20,5 te houden, soms ietsje hoger doordat het zonnetje binnen schijnt. Geen nachtverlaging.
Ik heb nog 1 plaat in de keuken maar die doet niet veel op die lage temperatuur, die is meer gemaakt voor 70 graden water en hoger gok ik, eigenlijk zou je die moeten vervangen voor ltv of weghalen.
Flow is goed, de ketel pomp staat standaard, die van de vloer op laag.
Hij lijkt het perfect 20,5 te houden, soms ietsje hoger doordat het zonnetje binnen schijnt. Geen nachtverlaging.
Ik heb nog 1 plaat in de keuken maar die doet niet veel op die lage temperatuur, die is meer gemaakt voor 70 graden water en hoger gok ik, eigenlijk zou je die moeten vervangen voor ltv of weghalen.
Flow is goed, de ketel pomp staat standaard, die van de vloer op laag.
Lijkt mij onlogisch dat retourtemperatuur kouder is dan de temperatuur van je woning.Verwijderd schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 14:07:
Waarbij m'n ketel wel meer de schoorsteen uit lijkt te blazen bij het warmstoken van het hele systeem, ondanks dat de retourtemperatuur dan een tijd lang een graad of 17 is. Logisch ook, hij moet aardig stoken om van die 17 graden 35-40 graden aanvoer te maken.
Een retourtemperatuur van 17 is dan maar even als je eenmaal aan het stoken bent.
Als het retour c.v. water 17 graden is en je huis warmer .... dan is het tijd om de cv leidingen te gaan isoleren
Is niet zo gek hoor. Denk dat dat vanmiddag weer gaat gebeuren. Leidingen zijn geisoleerd.
woonkamer op het zuiden, op dit moment volle zon erop. CV-ketel in onverwarmde berging op het noorden, kans dat woonkamer 21 graden wordt terwijl het retourwater zakt naar 17 graden is aanwezig
.
woonkamer op het zuiden, op dit moment volle zon erop. CV-ketel in onverwarmde berging op het noorden, kans dat woonkamer 21 graden wordt terwijl het retourwater zakt naar 17 graden is aanwezig
Verwijderd
Super interessante thread!
Ik ben een woning aan het renoveren... we hebben vorig jaar een nieuwe junkers cerapur 30-3 zwb condenserende ketel geplaatst... de technische handleiding vind je hier terug:
handleiding ketel
Na het lezen van de thread heb ik opgezocht of ik de snelheid van de interne circulatiepomp kon aanpassen, dit heb ik gevonden in de handleiding maar daar staat bij een standje lager dat dit in sommige landen wettelijk verboden is en ook niet is aangewezen...
dus nu durf ik daar eigenlijk niet meer aan te komen... dit is mijn eerste bezorgdheid...
2de vraag waar ik mee zit, heb ik al een paar keer zien voorbijgaan in the thread is hoe je weet of je de 'flow' doorvoor snelheid bij elke radiator kan aanpassen, hoe en of je dit aan de uitgang of ingang kan en mag regelen? kan iemand daar een filmpje of foto's van weergeven waar dit moet? Kan dat, dat ik nergens zie waar dit zou kunnen of moeten gebeuren? Of is dit gewoon de kraan(of thermo kraan) minder open zetten?
Of kan dit enkel via voetventiel? Zoja waar wand ik vind nergens iets om aan te draaien....
Alsook had ik gelezen over LTV (lage tempereatuur radiatoren) hoe kan ik zien of mijn bestaande radiators zo'n radiatoren zijn of niet? Ik wens 3 extra radiators te plaatsen, koop ik dan best LTV of mag dit niet gecombineerd worden?
Op wat moet ik letten bij de aankoop van de radiators en voetventielen?
Ik dacht zo'n radiators te kopen:
optie 1
of
optie 2
of
optie 3
ik heb ook een dubbele thermometer besteld om aanvoer temp en terug temp te meten en te monitoren....
Avlast bedankt voor deze interessante thread!
Ik ben een woning aan het renoveren... we hebben vorig jaar een nieuwe junkers cerapur 30-3 zwb condenserende ketel geplaatst... de technische handleiding vind je hier terug:
handleiding ketel
Na het lezen van de thread heb ik opgezocht of ik de snelheid van de interne circulatiepomp kon aanpassen, dit heb ik gevonden in de handleiding maar daar staat bij een standje lager dat dit in sommige landen wettelijk verboden is en ook niet is aangewezen...
2de vraag waar ik mee zit, heb ik al een paar keer zien voorbijgaan in the thread is hoe je weet of je de 'flow' doorvoor snelheid bij elke radiator kan aanpassen, hoe en of je dit aan de uitgang of ingang kan en mag regelen? kan iemand daar een filmpje of foto's van weergeven waar dit moet? Kan dat, dat ik nergens zie waar dit zou kunnen of moeten gebeuren? Of is dit gewoon de kraan(of thermo kraan) minder open zetten?
Of kan dit enkel via voetventiel? Zoja waar wand ik vind nergens iets om aan te draaien....
Alsook had ik gelezen over LTV (lage tempereatuur radiatoren) hoe kan ik zien of mijn bestaande radiators zo'n radiatoren zijn of niet? Ik wens 3 extra radiators te plaatsen, koop ik dan best LTV of mag dit niet gecombineerd worden?
Op wat moet ik letten bij de aankoop van de radiators en voetventielen?
Ik dacht zo'n radiators te kopen:
optie 1
of
optie 2
of
optie 3
ik heb ook een dubbele thermometer besteld om aanvoer temp en terug temp te meten en te monitoren....
Avlast bedankt voor deze interessante thread!
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2013 11:24 ]
Voor het instellen van je pomp kijk je naar de verkeerde pagina. Jij doelt nu op de manier van het aansturen van je pomp, die laat je gewoon zoals het is, je ketel weet zelf wel wanneer je pomp moet draaien en wanneer niet.
Om je pompsnelheid in te stellen zal je de ketel moeten openen, zit waarschijnlijk een 3-standenschakelaar op de pomp die je met een grote schroevendraaier of een muntje kunt instellen. Wel doen met ketel uitgeschakeld. In principe is 2 een veilige instelling die je bijna altijd kunt toepassen.
Om je pompsnelheid in te stellen zal je de ketel moeten openen, zit waarschijnlijk een 3-standenschakelaar op de pomp die je met een grote schroevendraaier of een muntje kunt instellen. Wel doen met ketel uitgeschakeld. In principe is 2 een veilige instelling die je bijna altijd kunt toepassen.
(!!!) pas op dat de grote metale "schroef" niet de afstel schroef is voor de pompsnelheid.(!!!)
De standen schakelaar heb ik alleen nog maar van kunstof gezien
De standen schakelaar heb ik alleen nog maar van kunstof gezien
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Verwijderd
Is het dan de info op pagina 31 : 9.1.2 Kenlijn van de circulatiepomp wijzigen_JGC_ schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 11:33:
Voor het instellen van je pomp kijk je naar de verkeerde pagina. Jij doelt nu op de manier van het aansturen van je pomp, die laat je gewoon zoals het is, je ketel weet zelf wel wanneer je pomp moet draaien en wanneer niet.
A instelling 3 (fabrieksinstelling)
B instelling 2
Is het dan de schroef in het midden op de pomp? Zal eens kijken op het plan in de handleiding of ik die schroef kan terugvinden....
mensen die mij met de andere vragen kunnen helpen?
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2013 13:30 ]
Waarschijnlijk wel. Het knopje om de pompsnelheid in te stellen zit meestal op het aansluitblok van je pomp, dus waar het netsnoer uit je pomp komt. Op onderstaande foto het zwarte knopje waar I II en III bij staat.Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:26:
[...]
Is het dan de info op pagina 31 : 9.1.2 Kenlijn van de circulatiepomp wijzigen
A instelling 3 (fabrieksinstelling)
B instelling 2
Is het dan de schroef in het midden op de pomp? Zal eens kijken op het plan in de handleiding of ik die schroef kan terugvinden....
mensen die mij met de andere vragen kunnen helpen?
Die grote metalen schroef op je pomp is het niet!

A'dam PVOutput
Voor wat betreft je vragen van verwarmingselementen/radiatoren.
Zoek op de term convectoren. Dan kom je in heel veel gevallen uit op Jaga.
Waar het om gaat is de warmtecapaciteit van een element bij een lage watertemperatuur.
Dus wat is de huidige warmtecapaciteit van je verwarmingselement bij je huidige stooktemperatuur.
Als je het daarmee warm kunt krijgen en je weet de temperatuur waarbij je wilt gaan stoken (Z)LTV dan kun je verder met de tabelletjes van de verschillende leveranciers
Bijvoorbeeld: bij jaga
Zoek op de term convectoren. Dan kom je in heel veel gevallen uit op Jaga.
Waar het om gaat is de warmtecapaciteit van een element bij een lage watertemperatuur.
Dus wat is de huidige warmtecapaciteit van je verwarmingselement bij je huidige stooktemperatuur.
Als je het daarmee warm kunt krijgen en je weet de temperatuur waarbij je wilt gaan stoken (Z)LTV dan kun je verder met de tabelletjes van de verschillende leveranciers
Bijvoorbeeld: bij jaga
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
ook even een vraag over het instellen van pomp. Je hebt daar inderdaad de 3 standen schakelaar. Maar hoe werkt deze precies ? is elke stand een aantal extra wikkelingen of ?
Ik zou namelijk graag een instelling hebben tussen stand 1 en 2 in. Zou dit met wat knutselen te maken zijn ?
Op stand 1 heb ik namelijk 1,5 l/m debiet over de vloer en op stand 2 wordt dat 3 l/m. Ik zou graag 2 l/m willen hebben.
Ik zou namelijk graag een instelling hebben tussen stand 1 en 2 in. Zou dit met wat knutselen te maken zijn ?
Op stand 1 heb ik namelijk 1,5 l/m debiet over de vloer en op stand 2 wordt dat 3 l/m. Ik zou graag 2 l/m willen hebben.
Zoiets als dit?Ray schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 14:15:
ook even een vraag over het instellen van pomp. Je hebt daar inderdaad de 3 standen schakelaar. Maar hoe werkt deze precies ? is elke stand een aantal extra wikkelingen of ?
http://www.olino.org/arti...paciteit-van-mijn-cv-pomp
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Dit is een erg interessant topic!
Zojuist eens gekeken wat de aanvoertemperatuur is van mijn CV ketel. Deze bleek op 90°C (!) te staan. Ik heb deze verlaagd naar 50°C.
Ik neem aan dat dit alleen al een flinke besparing op gaat leveren? Of moet ik nu bang zijn dat ik straks mijn huis niet meer warm krijg als het wat kouder wordt?
De HR ketel verwarmt in de huiskamer/keuken de vloerverwarming (ingestelde temperatuur is 45°C) en 2 radiatoren. Verder nog op de badkamer en de babykamer een radiator.
Zojuist eens gekeken wat de aanvoertemperatuur is van mijn CV ketel. Deze bleek op 90°C (!) te staan. Ik heb deze verlaagd naar 50°C.
Ik neem aan dat dit alleen al een flinke besparing op gaat leveren? Of moet ik nu bang zijn dat ik straks mijn huis niet meer warm krijg als het wat kouder wordt?
De HR ketel verwarmt in de huiskamer/keuken de vloerverwarming (ingestelde temperatuur is 45°C) en 2 radiatoren. Verder nog op de badkamer en de babykamer een radiator.
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Net ook een kijkje genomen bij mijn CV en alle instellingen uit het servicemenu + de pomp overgenomen.
De pomp staat nu op stand 3. Ik ben voornemens om deze op stand 1 te zetten.
Ik zit alleen even met 1 ding(etje): onze CV-ketel is op de begane grond geplaatst. De hoogst gelegen radiator is op de 2e verdieping, bovenzijde radiator ongeveer 5,5m boven onze CV.
Nu lees ik in de handleideing van de CV het onderstaande:

Hoe kan ik berekenen wat de opvoerhoogte in mWk in onze situatie is? Vind wel wat info via Google, maar wordt daar niet echt wijs uit. Wil voorkomen dat ik, door de pomp op stand 1 te zetten, een te lage instelling kies.
De pomp staat nu op stand 3. Ik ben voornemens om deze op stand 1 te zetten.
Ik zit alleen even met 1 ding(etje): onze CV-ketel is op de begane grond geplaatst. De hoogst gelegen radiator is op de 2e verdieping, bovenzijde radiator ongeveer 5,5m boven onze CV.
Nu lees ik in de handleideing van de CV het onderstaande:

Hoe kan ik berekenen wat de opvoerhoogte in mWk in onze situatie is? Vind wel wat info via Google, maar wordt daar niet echt wijs uit. Wil voorkomen dat ik, door de pomp op stand 1 te zetten, een te lage instelling kies.
inderdaad! Echter spreekt dit deel me nog het meest aan:
Bedankt voor de tip. Ik heb ook deze ketel met een 95 Watt pomp Heb gisteren een 6uF condensator gemonteerd, spanning over pomp is nu ca. 180 VAC. Ruis is nu behoorlijk verminderd
Alternatief voor een condensator zou ook een dimmer kunnen zijn mits deze geschikt is voor inductieve belasting. Heb je hem gelijk traploos regelbaar
Is dit zo simpel als het er staat ? want dat zou natuurlijk helemaal een oplossing zijn. Ik plaats dan een goede dimmer en kan exact mijn gewenste debiet inregelen. Let wel dat in mijn geval er ook nog een tijdschakelaar en pompschakelaar voor zit. Dus de pomp niet constant draait.
Kan iemand met een elektronica achtergrond hier iets van zeggen wellicht ?
Dimmer zou ik niet doen. In het geval van een condensator heb je een spanningsval en vreet die condensator zelf geen stroom, een dimmer doet dat in de meeste gevallen wel. Kijk maar eens in de diverse topics over warmtecamera's, zijn een paar personen die pics hebben gemaakt waar hun dimmer als een mooi rood bolletje op staat.
@Niek_: mwK is "meter water kolom", een eenheid die afhankelijk is van diverse situaties in je installatie:
- leidinglengte
- aantal 90 graden bochten
- diameter leiding
- hoeveel hiervan gaat omhoog
Persoonlijk zou ik gewoon de pompstand op 2 zetten, kijken of de boel dan nog goed warm wordt en wat het verschil tussen aanvoer/retour bij de ketel is dan. Evt kan je dat ding altijd nog naar 1 zetten. 3 is sowieso overkill in de meeste setups. Ik heb hier op de begane grond een ketel hangen die via leidingen over de zolder de radiators in het hele huis bereikt, die heb ik vorig jaar op stand 1 gedraaid, wat prima ging totdat er meer lucht in het systeem kwam en alle lucht zich op zolder ophoopte.
@Niek_: mwK is "meter water kolom", een eenheid die afhankelijk is van diverse situaties in je installatie:
- leidinglengte
- aantal 90 graden bochten
- diameter leiding
- hoeveel hiervan gaat omhoog
Persoonlijk zou ik gewoon de pompstand op 2 zetten, kijken of de boel dan nog goed warm wordt en wat het verschil tussen aanvoer/retour bij de ketel is dan. Evt kan je dat ding altijd nog naar 1 zetten. 3 is sowieso overkill in de meeste setups. Ik heb hier op de begane grond een ketel hangen die via leidingen over de zolder de radiators in het hele huis bereikt, die heb ik vorig jaar op stand 1 gedraaid, wat prima ging totdat er meer lucht in het systeem kwam en alle lucht zich op zolder ophoopte.
Als het hele systeem vol water zit zonder lucht hoeft het alleen in beweging te komen en heb je geen opvoerhoogte toch, het dalende water trekt het stijgende omhoog.
Anders zouden ze wel een hulp pompje boven plaatsen.
Anders zouden ze wel een hulp pompje boven plaatsen.
@_JGC_: bedankt voor je reactie.
Vraag me af of het te laag instellen van de pomp geen schadelijke effecten kan hebben. Stel dat ik hem op 1 of 2 instel, kan de pomp dan niet doorbranden o.i.d. omdat hij de boel niet rond krijgt?
Vraag me af of het te laag instellen van de pomp geen schadelijke effecten kan hebben. Stel dat ik hem op 1 of 2 instel, kan de pomp dan niet doorbranden o.i.d. omdat hij de boel niet rond krijgt?
@JGC, dat de dimmer iets stroom verbruikt vind ik niet zo'n probleem als ik daarmee mijn doel bereik. Net even getest met een simpele stekkerdimmer. Daar wordt de pomp niet blij van! hij bromt en zelfs vol uit komt er een naar zoemtoontje mee. Hij regelt overigens wel de snelheid.
Hoe zou ik dus goed kunnen testen zonder de pomp stuk te maken ?
Hoe zou ik dus goed kunnen testen zonder de pomp stuk te maken ?
[ Voor 42% gewijzigd door Ray op 23-10-2013 20:21 ]
Zijn dat niet de oude dimmers met spoel of weerstand die warm worden? De dimmers hier in huis worden echt niet warm, nu hoeven die ook geen 60 watt te dimmen._JGC_ schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 19:00:
Dimmer zou ik niet doen. In het geval van een condensator heb je een spanningsval en vreet die condensator zelf geen stroom, een dimmer doet dat in de meeste gevallen wel. Kijk maar eens in de diverse topics over warmtecamera's, zijn een paar personen die pics hebben gemaakt waar hun dimmer als een mooi rood bolletje op staat.
@Ray:
Niet zomaar elke dimmer is geschikt, maar dat merkte je al
Je moet een toerenregelaar hebben, zoiets als deze
@Rol-Co:
Zo simpel krijg je het water niet rond, opvoerhoogte is wel degelijk van belang.
Als die niet toereikend is staat het water in een gedeelte van het systeem gewoon stil.
@Niek:
Stand 2 moet altijd kunnen, krijgt je pomp echt niets van.
Stroming is er altijd, in alle standen. Hoe lager de stand, hoe minder warmteontwikkeling van de pomp zelf, dus de kans dat hij daardoor doorbrand is echt uitgesloten.
Alleen is de laagste stand vaak echt niet toereikend voor een gemiddeld huis.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Een boeiend topic, waar ik maar de helft van begrijp
zijn er hier mensen diengebruik maken van de nefit easy en daar wat over kunnen vertellen?
Verwijderd
Ik heb al een paar keer zien voorbijgaan in de thread hoe je de 'flow' of doorvoor snelheid van het warm water bij elke radiator zou moeten regelen(verlagen).
Maar hoe?
Moet dit aan de uitgang of ingang, of maakt dat niet uit? Kan iemand daar een filmpje of foto's van weergeven waar dit moet?
Kan het, dat ik nergens zie waar dit zou kunnen of moeten gebeuren? Of is dit gewoon de kraan(of thermostatische kraan) minder open zetten?
Of kan dit enkel via voetventiel? Zoja waar? Ik vind nergens een schroef ofzo waar ik kan aan draaien... of moet ik allemaal nieuwe voetventielen kopen?
Maar hoe?
Moet dit aan de uitgang of ingang, of maakt dat niet uit? Kan iemand daar een filmpje of foto's van weergeven waar dit moet?
Kan het, dat ik nergens zie waar dit zou kunnen of moeten gebeuren? Of is dit gewoon de kraan(of thermostatische kraan) minder open zetten?
Of kan dit enkel via voetventiel? Zoja waar? Ik vind nergens een schroef ofzo waar ik kan aan draaien... of moet ik allemaal nieuwe voetventielen kopen?
Flow kan je beperken met voetventielen, het dichtdraaien van je radiatorkraan of het aanpassen van een aanwezige stelschroef in je thermostaatkraan. Als je geen van die opties hebt zit er niks anders op dan radiatorkranen vervangen of het alsnog plaatsen van voetventielen.
Verwijderd
Waar en hoe zie je of je kraan of thermostatische kraan een stelschroef heeft?_JGC_ schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 11:40:
Flow kan je beperken met voetventielen, het dichtdraaien van je radiatorkraan of het aanpassen van een aanwezige stelschroef in je thermostaatkraan. Als je geen van die opties hebt zit er niks anders op dan radiatorkranen vervangen of het alsnog plaatsen van voetventielen.
Ik heb thermostatische kranen van giacomini ofzo...
Ik heb dit topic nu al een aantal keer zitten bekijken, maar ik denk dat ik hier toch nog niet kundig genoeg voor ben. Toch ga ik een vraag stellen om te kijken of ik een 'quick fix' kan realiseren ergens. Is de vraag te 'noob' dan negeer en/of verwijder hem maar
Maar misschien dat een ander minder-kundig-persoon er ook iets aan heeft 
De situatie
Hoekhuis, 1960, dubbelglas overal, relatief goed geisoleerd. 2 persoons huishouden die beiden 40 uur p/wk werken. Sinds 2009 begonnen om energiekosten omlaag te krijgen. Electra is ieder jaar omlaag gegaan van 5180 kWh in 2009, naar 3800 kWh vorig jaar en 3300 kWh geschat voor 2013. Gas blijft echter altijd rond de 2000m³ steken. In 2009 hebben we ook een 20+ jaar oude CV installatie vervangen door een Nefit Topline AquaPower HRC25/CW5. Ik had verwacht beduidende besparingen te zien, maar helaas. Nauwelijks.
Inzicht en gemaakte stappen
Begin dit jaar een 'e-thermostaat' aan de muur gehangen, aangezien ik vond dat de Honeywell 'lerende' thermostaat te vaak aan het verwarmen was als er niemand in huis was. De e-thermostaat staat als volgt ingesteld:
Tijdstip van opstaan - Bespaarstand - 14,5 °C
Tijdstip van vertrek - Lang-weg-stand - 10 °C
Tijdstip van thuiskomst - Comfortstand - 19 °C
Tijdstip van bedtijd - Lang-weg-stand - 10 °C
De gedachte hierachter was om 's ochtends even te stoken om 'de kou te breken', niet te stoken als er niemand thuis is of als we slapen, en als we thuis zijn wel te stoken. Radiatoren hebben van die 1 t/m knoppen en die staan per ruimte anders ingesteld. Badkamer 5, slaapkamers 1, en in de woonkamer afhankelijk van de locatie 3 of 4.
Sinds 4 oktober ben ik gas en electra wat intensiever gaan meten gezien we een slimme meter in huis kregen, en de resultaten voor gas zien er de afgelopen 20 dagen zo uit:

In die periode hebben we 78 m³ verbruikt, wat me toch weer aan de hoge kant lijkt gezien het zachte weer. We gebruiken geen gas om te koken, dus het is puur warm water/douchen/verwarming. Verder vond ik het vreemd dat ik de CV-ketel regelmatig hoorde aanslaan als we in bed lagen. Door dit topic kwam ik erachter dat de Nefit dan het tapwater warm houdt. Dit gebruiken we 's nachts en overdag niet, dus vond ik nogal onzinnig. Dus de ketel in de 'eco' stand gezet vandaag, in de hoop dat dit wat scheelt. Dat we dan maar iets langer op warm douchewater moeten wachten neem ik voor lief. Nu zag ik echter nog een boel andere instellingen in de ketel zelf, maar die zeggen me helemaal niets. En vandaar deze reply!
De vraag
Ik heb kleine fotootjes gemaakt van wat de CV-ketel allemaal in het menu heeft, en erbij gezet wat het volgens de handleiding betekent. Zijn hier nog snelle eenvoudige stappen in te zetten? De radiatoren regelen wordt denk ik een lastiger karwei.

De "Off"-stand schakelt het cv-bedrijf uit. Die laten we dus maar zo

Maximale cv-watertemperatuur. Instelbereik: 30 - 85 °C. Toch is 90 °C meer dan 85 °C, volgens mij. Maar ik begrijp dat dit een handige is om omlaag te zetten, richting 70 °C bijvoorbeeld?

Maximaal gewenste cv-vermogen. Fabrieksinstelling = “100%” 100% overeenkomt met maximaal toestelvermogen.

De Comfort-stand levert snel de gewenste tapwatertemperatuur. De "Off"-stand schakelt het tapwaterbedrijf uit. Instelbereik: Comf - Eco - Off. Deze heb ik nu dus op 'eco' gezet.

De tapwatertemperatuur is instelbaar in °C. Instelbereik: 30 - 65 °C

Pomptoerental. Minimaal om alle radiatoren warm te kunnen krijgen en maximaal om stromingsgeluid te verminderen.

Pompnadraaitijd na einde cv-bedrijf [min]. Instelbereik: 1 - 60 min/24 uur.
Hebben jullie tips voor relatief eenvoudige stappen om te ondernemen? Moet bijvoorbeeld het thermostaat schema wellicht anders?
De situatie
Hoekhuis, 1960, dubbelglas overal, relatief goed geisoleerd. 2 persoons huishouden die beiden 40 uur p/wk werken. Sinds 2009 begonnen om energiekosten omlaag te krijgen. Electra is ieder jaar omlaag gegaan van 5180 kWh in 2009, naar 3800 kWh vorig jaar en 3300 kWh geschat voor 2013. Gas blijft echter altijd rond de 2000m³ steken. In 2009 hebben we ook een 20+ jaar oude CV installatie vervangen door een Nefit Topline AquaPower HRC25/CW5. Ik had verwacht beduidende besparingen te zien, maar helaas. Nauwelijks.
Begin dit jaar een 'e-thermostaat' aan de muur gehangen, aangezien ik vond dat de Honeywell 'lerende' thermostaat te vaak aan het verwarmen was als er niemand in huis was. De e-thermostaat staat als volgt ingesteld:
Tijdstip van opstaan - Bespaarstand - 14,5 °C
Tijdstip van vertrek - Lang-weg-stand - 10 °C
Tijdstip van thuiskomst - Comfortstand - 19 °C
Tijdstip van bedtijd - Lang-weg-stand - 10 °C
De gedachte hierachter was om 's ochtends even te stoken om 'de kou te breken', niet te stoken als er niemand thuis is of als we slapen, en als we thuis zijn wel te stoken. Radiatoren hebben van die 1 t/m knoppen en die staan per ruimte anders ingesteld. Badkamer 5, slaapkamers 1, en in de woonkamer afhankelijk van de locatie 3 of 4.
Sinds 4 oktober ben ik gas en electra wat intensiever gaan meten gezien we een slimme meter in huis kregen, en de resultaten voor gas zien er de afgelopen 20 dagen zo uit:

In die periode hebben we 78 m³ verbruikt, wat me toch weer aan de hoge kant lijkt gezien het zachte weer. We gebruiken geen gas om te koken, dus het is puur warm water/douchen/verwarming. Verder vond ik het vreemd dat ik de CV-ketel regelmatig hoorde aanslaan als we in bed lagen. Door dit topic kwam ik erachter dat de Nefit dan het tapwater warm houdt. Dit gebruiken we 's nachts en overdag niet, dus vond ik nogal onzinnig. Dus de ketel in de 'eco' stand gezet vandaag, in de hoop dat dit wat scheelt. Dat we dan maar iets langer op warm douchewater moeten wachten neem ik voor lief. Nu zag ik echter nog een boel andere instellingen in de ketel zelf, maar die zeggen me helemaal niets. En vandaar deze reply!
De vraag
Ik heb kleine fotootjes gemaakt van wat de CV-ketel allemaal in het menu heeft, en erbij gezet wat het volgens de handleiding betekent. Zijn hier nog snelle eenvoudige stappen in te zetten? De radiatoren regelen wordt denk ik een lastiger karwei.

Maximale cv-watertemperatuur. Instelbereik: 30 - 85 °C. Toch is 90 °C meer dan 85 °C, volgens mij. Maar ik begrijp dat dit een handige is om omlaag te zetten, richting 70 °C bijvoorbeeld?

Maximaal gewenste cv-vermogen. Fabrieksinstelling = “100%” 100% overeenkomt met maximaal toestelvermogen.

De Comfort-stand levert snel de gewenste tapwatertemperatuur. De "Off"-stand schakelt het tapwaterbedrijf uit. Instelbereik: Comf - Eco - Off. Deze heb ik nu dus op 'eco' gezet.

Pomptoerental. Minimaal om alle radiatoren warm te kunnen krijgen en maximaal om stromingsgeluid te verminderen.

Hebben jullie tips voor relatief eenvoudige stappen om te ondernemen? Moet bijvoorbeeld het thermostaat schema wellicht anders?
Daar was ik toevallig naar op zoek die stelschroef. Niet kunnen vinden. Het dichter draaien van de radiator zou hetzelfde effect moeten hebben? Er stroomt dan minder water minder snel je radiator in. Ik ga dit desondanks wel proberen._JGC_ schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 11:40:
@Redah, je grafiek klopt niet met je verbruik. Je zegt 78m3 te hebben verbruikt in 20 dagen. Toch komt in de grafiek je dagverbruik nooit hoger dan 1,5m3. Ergens klopt er dus iets helemaal niet.
Goed lezen, het is verbruik per uur zie ik nu. Heb je geen overzicht van het verbruik per dag ?
Je kan in ieder geval je max aanvoertemp naar 60 graden zetten en kijken of je comfort nog behouden is
Goed lezen, het is verbruik per uur zie ik nu. Heb je geen overzicht van het verbruik per dag ?
Je kan in ieder geval je max aanvoertemp naar 60 graden zetten en kijken of je comfort nog behouden is
[ Voor 15% gewijzigd door Ray op 24-10-2013 13:46 ]
Er staat geen dagverbruik maar uurverbruik in de grafiek 
Als het huis aardig geïsoleerd is, is het terugbrengen van de aanvoertemperatuur en/of het halveren van het verwarmingsvermogen inderdaad een optie.
Als het huis aardig geïsoleerd is, is het terugbrengen van de aanvoertemperatuur en/of het halveren van het verwarmingsvermogen inderdaad een optie.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
mm die overzichtjes zijn trouwens precies wat ik zoek in mijn tune bezigheden. Hoe krijg je deze ?
Door een slimme meter te nemen, zie z'n vorige post.Ray schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:37:
mm die overzichtjes zijn trouwens precies wat ik zoek in mijn tune bezigheden. Hoe krijg je deze ?
Een Youless met gasfirmware geeft trouwens nog meer informatie, vanwege de hogere resolutie (niet per kwartier maar per minuut).
A'dam PVOutput
Ik heb de Nefit Easy al ruim zes weken hangen en werkt gewoon prima, bediening met de app werkt foutloos.hendrikjan schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 07:05:
Een boeiend topic, waar ik maar de helft van begrijpzijn er hier mensen diengebruik maken van de nefit easy en daar wat over kunnen vertellen?
Het is wel zo dat er nog een heleboel functies bij komen, zoals nabijheid registratie, weersafhankelijk regelen en gasverbruik bijhouden, nog uit moeten komen.
Dat gebeurt allemaal tussen nu en einde van het jaar. Alle functies die een normale klokthermostaat heeft werken gewoon al en goed.
Voor weersafhankelijk regelen gaan ze wel eenmalig 30 euro vragen. Wat een redelijk bedrag is in mijn ogen. Een buitenvoeler kopen en monteren met een kabel naar een oostgevel is absoluut duurder.
Een buitenvoeler heb je namelijk niet meer nodig, de easy plukt de temperatuur van een weerstation bij jouw uit de omgeving via internet.
Waarom heb in het begin geen Moduline thermostaat genomen voor je Topline? Met een aan/uit thermostaat schakel je een mooi stukje meet en regeltechniek uit en maak je in principe van je moderne ketel dom ding. Zeker bij Nefit is het van belang dat je hun eigen protocol gebruikt (EMS), bij andere fabrikanten zoals Remeha is dat veel minder van belang, zij gebruiken immers het bekende OpenTherm.redah schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 13:23:
Je geeft aan dat je woning vrij goed geïsoleerd is, zet deze waarde gerust op 60 a 65 graden.De vraag
[afbeelding]
[afbeelding]
En in het voor en naseizoen bijvoorbeeld op 55graden
Bevalt het je niet, kun je de temperatuur altijd nog wat verhogen
Zet die eens op 70%, 17,5 kW. In bijna alle gevallen is dat ruim voldoende.[afbeelding] [afbeelding]
Hier staat hij ook op 70% en heb het idee dat hij met nog veel minder toe zou kunnen.
Ikzelf heb geen Aquapower, maar een gewone Topline 25. Bij mij is het verschil tussen eco en comfort 3m3 per maand. Ik weet niet hoeveel dat bij een Aquapower zal schelen, maar waarschijnlijk gelijk of meer.[afbeelding]
Je tapwater kun je beter zo laten staan, of iig niet lager dan 55 graden gaan.[afbeelding]
Aangezien je een voorraad toestel hebt moet je dit niet lager zetten ivm legionella.
Zet je max maar eens op 65%, je krijgt hierdoor een groter verschil tussen aanvoer en retour. Je retourtemperatuur zal hierdoor zakken en dat is beter voor je rendement.[afbeelding] [afbeelding]
Maakt niet zo gek veel uit, maar zet hem niet langer dan 5 minuten. Zodra, na warmtevraag, de aanvoer en retour gelijk zijn is het nutteloos om hem langer te laten draaien. Na 5 minuten zijn die wel gelijk.[afbeelding]
Zag ook dat je bij wat langere afwezigheid je thermostaat op 10 graden zet. Ik zou die toch hoger zetten.
10 graden is echt te laag voor in een woonhuis, je zit dan namelijk ruim onder je douwpunt.
De kans op condensatie van het vocht in de lucht is dan groot, zeker op de koude ondergronden zoals vloeren en muren. Zet hem niet lager dan 14 a 15 graden.
Verwijderd
Ik had nog een ideetje en iemand hier weet vast wel of dat uitvoerbaar is. Ik heb op mijn ketel (Agpo HMC23) een optiepunt op aansluiting 5 en 6. Deze is nu open en dat betekent dat hij van 8 minuten op minimaal met stapjes van 2kW per minuut naar maximaal (20kW) opbouwt. Beperkende factor is temperatuursopbouw van 9~12 graden per minuut voordat hij terug gaat moduleren.
Er is ook een optie om hier een weerstand tussen te zetten, hiermee gaat het maximaal vermogen omlaag naar max. 18kW om binnen 2 minuten naar maximaal vermogen te gaan zonder tussenstapjes. Wat dat is wordt bepaald door de weerstand:
800 Ohm : 18kW
840 Ohm : 16kW
885 Ohm : 14kW
930 Ohm : 12kW
980 Ohm : 10kW
1000 Ohm : 9kW
Zou hier ook een variabele weerstand tussen kunnen of zou hij dan in storing gaan? Mocht dit kunnen dan levert dat een handige manier op om het vermogen aan te sturen.
Ik kan me namelijk zo voorstellen dat je in bepaalde situaties nooit het maximumvermogen haalt omdat deze vooraf al (vanwege max. temperatuursopbouw of wegvallen warmtevraag) afgekapt wordt. Is het een gekke gedachte dat vermogen dan liever zelf te willen beperken met deze optie?
Ook bij warmwatervraag in bijv. de zomermaanden is het imho helemaal niet nodig vermogen op te bouwen maar gewoon op een lager pitje meteen 'voluit' te gaan. Op het moment dat hij omhoog wil gaan ben ik al klaar met douchen namelijk dus dat kan hij al af met de minimumstand en mocht het eens wat langer duren dan lijkt het me niet wenselijk dat hij zelf omhoog regelt.
Met verwarmen net zo eigenlijk, vanaf het moment van warmtevraag zal hij pas na 20 minuten op 20kW gaan draaien, dan slaat de verwarming bij wijze van spreken alweer zo goed als af. Ik heb dan denk ik liever dat hij meteen op een X vermogen werkt en eventueel automatisch bijregelt omhoog naar behoefte bij bijv. een erg lage retourtemperatuur en/of het startvermogen wat hoger bij een erg lage buitentemperatuur en zo zijn er nog legio mogelijkheden.
Iemand hier een idee over? Blijft natuurlijk wel dat het wel mogelijk moet zijn een variabele weerstand toe te passen zonder dat hij constant in storing schiet.
Er is ook een optie om hier een weerstand tussen te zetten, hiermee gaat het maximaal vermogen omlaag naar max. 18kW om binnen 2 minuten naar maximaal vermogen te gaan zonder tussenstapjes. Wat dat is wordt bepaald door de weerstand:
800 Ohm : 18kW
840 Ohm : 16kW
885 Ohm : 14kW
930 Ohm : 12kW
980 Ohm : 10kW
1000 Ohm : 9kW
Zou hier ook een variabele weerstand tussen kunnen of zou hij dan in storing gaan? Mocht dit kunnen dan levert dat een handige manier op om het vermogen aan te sturen.
Ik kan me namelijk zo voorstellen dat je in bepaalde situaties nooit het maximumvermogen haalt omdat deze vooraf al (vanwege max. temperatuursopbouw of wegvallen warmtevraag) afgekapt wordt. Is het een gekke gedachte dat vermogen dan liever zelf te willen beperken met deze optie?
Ook bij warmwatervraag in bijv. de zomermaanden is het imho helemaal niet nodig vermogen op te bouwen maar gewoon op een lager pitje meteen 'voluit' te gaan. Op het moment dat hij omhoog wil gaan ben ik al klaar met douchen namelijk dus dat kan hij al af met de minimumstand en mocht het eens wat langer duren dan lijkt het me niet wenselijk dat hij zelf omhoog regelt.
Met verwarmen net zo eigenlijk, vanaf het moment van warmtevraag zal hij pas na 20 minuten op 20kW gaan draaien, dan slaat de verwarming bij wijze van spreken alweer zo goed als af. Ik heb dan denk ik liever dat hij meteen op een X vermogen werkt en eventueel automatisch bijregelt omhoog naar behoefte bij bijv. een erg lage retourtemperatuur en/of het startvermogen wat hoger bij een erg lage buitentemperatuur en zo zijn er nog legio mogelijkheden.
Iemand hier een idee over? Blijft natuurlijk wel dat het wel mogelijk moet zijn een variabele weerstand toe te passen zonder dat hij constant in storing schiet.
10 graden als nachtverlaging en dan 's morgens opstoken naar 14.5 om "de kou te breken"...
Mijn huis is nog niet super geisoleerd, maar als ik met buitentemperatuur van -5 de thermostaat om 16:00 van 19,5 naar 15 graden zet, duurt het tot 2 uur 's nachts voordat de 15 graden is bereikt. Duurt dus zo'n 10 uur voordat er 5 graden af is. Stook ik gewoon tot 22:00 door, komt de temperatuur 's morgens niet onder de 16 graden.
Gezien je afkoeling schat ik dat je met 60 graden de boel niet warm gaat krijgen, zeker met zulke extreme nachtverlaging. Misschien met een flinke overcapaciteit aan radiatorvermogen in de woonkamer wel, maar anders zeker niet.
Mijn huis is nog niet super geisoleerd, maar als ik met buitentemperatuur van -5 de thermostaat om 16:00 van 19,5 naar 15 graden zet, duurt het tot 2 uur 's nachts voordat de 15 graden is bereikt. Duurt dus zo'n 10 uur voordat er 5 graden af is. Stook ik gewoon tot 22:00 door, komt de temperatuur 's morgens niet onder de 16 graden.
Gezien je afkoeling schat ik dat je met 60 graden de boel niet warm gaat krijgen, zeker met zulke extreme nachtverlaging. Misschien met een flinke overcapaciteit aan radiatorvermogen in de woonkamer wel, maar anders zeker niet.
ligt er natuurlijk wel aan hoe je huis is ingedeeld. heb je bijvoorbeeld een spiltrap (een open trap dus in je eet/woonkamer) dan stijgt de warmte gewoon omhoog waardoor je ook nog eens kou aantrek._JGC_ schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:38:
10 graden als nachtverlaging en dan 's morgens opstoken naar 14.5 om "de kou te breken"...
Weet iemand waarom een Honeywell Round On/Off niet werkt met mijn Intergas HRW220 ketel uit '94 ? (Branderautomaat Furimat 551)
Volgens de datasheet van de Round On/Off (niet modulerend) zou dat goed moeten werken.
De oude kwikthermostaat werkt d.m.v potentiaalvrij contacten denk ik (nagemeten met multimeter) en de Round On/Off is een elektronisch ding waarvan ik niet exact weet hoe het werkt, dus misschien gaat het daarom niet helemaal goed ?
Als ik de aansluitklemmen meet dan gaat het de hele tijd van ~24V naar 0V, wisselt per second gok ik zo. Lijkt alsof de Round On/Off de kortsluiting niet kan vasthouden
Nou wil ik eigenlijk een 2e hands e-thermostaat van Essent aanschaffen om het ook op afstand te kunnen bedienen maar daarvan weet ik ook niet of het 'echte' schakelcontacten zijn of een elektronisch circuit.
Volgens de Essent hulppagina zou het moeten werken maar er zijn 2 verschillende uitvoeringen met afwijkende branderautomaten (Gasmodul MCBA 1235 en Furimat 551 wat ik dus heb) i.c.m deze ketel, dus wil het graag zeker weten.
Volgens de datasheet van de Round On/Off (niet modulerend) zou dat goed moeten werken.
De oude kwikthermostaat werkt d.m.v potentiaalvrij contacten denk ik (nagemeten met multimeter) en de Round On/Off is een elektronisch ding waarvan ik niet exact weet hoe het werkt, dus misschien gaat het daarom niet helemaal goed ?
Als ik de aansluitklemmen meet dan gaat het de hele tijd van ~24V naar 0V, wisselt per second gok ik zo. Lijkt alsof de Round On/Off de kortsluiting niet kan vasthouden
Nou wil ik eigenlijk een 2e hands e-thermostaat van Essent aanschaffen om het ook op afstand te kunnen bedienen maar daarvan weet ik ook niet of het 'echte' schakelcontacten zijn of een elektronisch circuit.
Volgens de Essent hulppagina zou het moeten werken maar er zijn 2 verschillende uitvoeringen met afwijkende branderautomaten (Gasmodul MCBA 1235 en Furimat 551 wat ik dus heb) i.c.m deze ketel, dus wil het graag zeker weten.
[ Voor 9% gewijzigd door FlyEragon op 24-10-2013 21:00 ]
kijk even of de draden goed zijn aangesloten op de ketel. sommige ketels hebben aparte aansluitpunten voor aan/uit en modulerende thermostaten.
Verwijderd
Ik heb een junkers cerapur 30-3 zwb modulerende ketel....
Weet iemand welke draadloze modulerende thermostaat ik daar kan op aansluiten? Thermostaat die ik van ruimte tot ruimte kan meenemen? Alsook met mogelijke optie om draadloze thermostatische kranen aan te sluiten en later op een domotica centrale?
Weet iemand welke draadloze modulerende thermostaat ik daar kan op aansluiten? Thermostaat die ik van ruimte tot ruimte kan meenemen? Alsook met mogelijke optie om draadloze thermostatische kranen aan te sluiten en later op een domotica centrale?
Draden zijn goed aangesloten volgens de datasheet van de Furimar brander-unit. Ik ga volgende week eens testen met een ander thermostaat. En als dat niet werkt bestel ik wel zo een conrad klokthermostaat met een echte schakelcontact.Speedfightserv schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 08:56:
kijk even of de draden goed zijn aangesloten op de ketel. sommige ketels hebben aparte aansluitpunten voor aan/uit en modulerende thermostaten.
Grappig om te zien dat ketel op vol ingesteld vermogen (55%) staat te fikken om aanvoertemperatuur van 17.5 graden naar de gevraagde 68 graden op te stoken, maar dat buiten helemaal niks aan de schoorsteen is te zien. Pijpje van condensafvoer drupt als een dolle....
Ik begin nu al de voordelen van de vloerisolatie te merken, ben nog niet eens op de helft. Als de boel klaar is verwacht ik de max aanvoertemperatuur verder te kunnen beperken.
Ik begin nu al de voordelen van de vloerisolatie te merken, ben nog niet eens op de helft. Als de boel klaar is verwacht ik de max aanvoertemperatuur verder te kunnen beperken.
Misschien niet een eenvoudige stap, maar 2000m3 per jaar met alleen 's avonds en 's weekends bewoning is gewoon niet goed geïsoleerd.redah schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 13:23:
[...]
De situatie
[...]
relatief goed geisoleerd. 2 persoons huishouden die beiden 40 uur p/wk werken.
[...]
Gas blijft echter altijd rond de 2000m³ steken.
[...]
Hebben jullie tips voor relatief eenvoudige stappen om te ondernemen?
Zoek waar je warmte lekken zijn en verhelp die.
het zou stiekem ook kunnen zijn dat je een klein gaslek hebt of dat je gasmeter van de slag is, deze zijn relatief makkelijk te achterhalen. gaslek buiten geur loopt je gasmeter ook als je die dag zeker geen gas hebt gebruikt(ketel uit, gasfornuis niet gebruikt). Voor een "simpele" ijking gasmeter zet de verwarming en ketel maximaal en kijk wat de gasmeter zegt wat de ketel verbruikt dit moet in de buurt zijn van het maximaal vermogen ketel.
Begin dit jaar heb ik me al wat verdiept in CV-tuning en heb ik erg veel uit dit topic gelezen en geleerd.
Eén van de eerste dingen die me toen opviel, was het feit dat ik geen grote verschillen tussen aanvoer- en retourtemperatuur van het CV-water heb gemeten (soms maar 2 graden onder de aanvoertemp). De enige juiste conclusie is dan m.i. dat het water te weinig gelegenheid krijgt om af te koelen.
Om hier wat aan te doen, zou ik graag de pompsnelheid verlagen. Ik heb tevergeefs gezocht in manuals van m'n installatie. Iemand een idee hoe?
Het betreft een Nefit Ecomline Excellent ketel, waarin een UPER 25-50 pomp zit.
Eén van de eerste dingen die me toen opviel, was het feit dat ik geen grote verschillen tussen aanvoer- en retourtemperatuur van het CV-water heb gemeten (soms maar 2 graden onder de aanvoertemp). De enige juiste conclusie is dan m.i. dat het water te weinig gelegenheid krijgt om af te koelen.
Om hier wat aan te doen, zou ik graag de pompsnelheid verlagen. Ik heb tevergeefs gezocht in manuals van m'n installatie. Iemand een idee hoe?
Een UPER is een modulerende pomp, kun je zelf niets aan veranderen.
De aansturing komt vanuit de branderautomaat en bij lagere vermogens draait je pomp al op laag toeren.
Kijk maar bij de specificaties in de instructies.
Als je hem handmatig zou kunnen begrenzen krijg je waarschijnlijk je boiler niet meer warm tijdens het tappen van ww.
Eventueel zou je het vermogen iets lager kunnen zetten.
Of je moet de oplossing dus zoeken in je installatie zelf, dus bij voetventielen of iets dergelijks.
De aansturing komt vanuit de branderautomaat en bij lagere vermogens draait je pomp al op laag toeren.
Kijk maar bij de specificaties in de instructies.
Als je hem handmatig zou kunnen begrenzen krijg je waarschijnlijk je boiler niet meer warm tijdens het tappen van ww.
Eventueel zou je het vermogen iets lager kunnen zetten.
Of je moet de oplossing dus zoeken in je installatie zelf, dus bij voetventielen of iets dergelijks.
Je retour verschil moet je nu reduceren door een aantal radiatoren de flow te knijpen. je zal waarschijnlijk een radiator dicht in de buurt van je cv hebben staan. Daar gaat dus de meeste warmte doorheen.Cranberry schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 04:48:
Begin dit jaar heb ik me al wat verdiept in CV-tuning en heb ik erg veel uit dit topic gelezen en geleerd.
als je rond de 10 a 15 delta T zit is dat goed. Of je moet lager dan 40 graden stoken, dan haal je dat dus niet.
Wat is nu eigenlijk een gewenste delta T over je vloerverwarming. Ik hoor en lees daar nogal verschillend over. Alles tussen 20 en 5 graden heb ik inmiddels gezien. Iemand die daar wellicht iets toelichting op kan geven?
Idd direct mijn gedachte, woning uit 1960 is gewoon niet goed geisoleerd.Mafketel schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:29:
[...]
Misschien niet een eenvoudige stap, maar 2000m3 per jaar met alleen 's avonds en 's weekends bewoning is gewoon niet goed geïsoleerd.
Zoek waar je warmte lekken zijn en verhelp die.
het zou stiekem ook kunnen zijn dat je een klein gaslek hebt of dat je gasmeter van de slag is, deze zijn relatief makkelijk te achterhalen. gaslek buiten geur loopt je gasmeter ook als je die dag zeker geen gas hebt gebruikt(ketel uit, gasfornuis niet gebruikt). Voor een "simpele" ijking gasmeter zet de verwarming en ketel maximaal en kijk wat de gasmeter zegt wat de ketel verbruikt dit moet in de buurt zijn van het maximaal vermogen ketel.
Dubbel glas zegt niets over de isolatie waarde, kijk eens of je triple glas in je kozijn kan proppen, laat je spouw vullen, plak eps in je kruipruimte, controleer met een warmtebeeldcamera je woning.
En dan kunnen we gaan meten aan je aanvoer en retourtemp van je radiators en verder gaan tunen met je ketel.
De dichtst bij de CV (zolder) staande radiator is die in de douche (eerste verdieping). Hierop zit een Danfoss thermostaatkraan, waarvan ik nog niet weet of 'ie die niet waterzijdig inregelbaar is. Verder stoken we in de woonkamer (flinke radiator, niet waterzijdig inregelbaar) het open keukentje (designradiator met onderblok). Verder stoken we nog een beetje in de hal (klein radiatortje, niet waterzijdig inregelbaar).Master_duck schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 10:13:
[...]
Je retour verschil moet je nu reduceren door een aantal radiatoren de flow te knijpen. je zal waarschijnlijk een radiator dicht in de buurt van je cv hebben staan. Daar gaat dus de meeste warmte doorheen.
als je rond de 10 a 15 delta T zit is dat goed. Of je moet lager dan 40 graden stoken, dan haal je dat dus niet.
'k Denk dat ik maar eens moet gaan denken aan het plaatsen van een onderblok oid bij de 'hoofdradiator' in de woonkamer.
Voor vloerverwarming hou je een deltaT van ongeveer 10 aan.Ray schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 10:18:
Wat is nu eigenlijk een gewenste delta T over je vloerverwarming. Ik hoor en lees daar nogal verschillend over. Alles tussen 20 en 5 graden heb ik inmiddels gezien. Iemand die daar wellicht iets toelichting op kan geven?
Voor het stoken op hogere temperaturen met radiatoren hou je 20 graden aan.
Stook je LTV of ZLTV dan hou je ook een kleinere deltaT aan, zo'n beetje 10 a 15 graden.
Soms wordt er bij ZLTV zelfs een deltaT van 5 tot 7 graden aangehouden, zeker bij zeer goed geïsoleerde gebouwen. Ruim 35 graden aanvoer en 30 retour, je hebt dan vaak wel een hoge doorstroming en flinke diameters om genoeg kW aan te voeren
@Oxxelaar, bedankt! Dan zit ik aardig in de richting. Op mijn radiatoren haal ik inderdaad 20 en de VV op dit moment iets meer dan 10. Eens kijken hoe zich dat in de winter houdt of anders die toerenregelaar ertussen. Woensdag komt er een slimme meter dus uitlezen wordt makkelijker! puur toevallig is mijn oude dubbele meter gestopt met wisselen tussen hoog en laag tarief (nu alleen nog hoog
) dus kon ik de slimme vervroegd krijgen zonder kosten
even een totaal anders idee (volgens mij is dit niet te koop)
Wat ik eigenlijk zou willen is een VV pompsturing die op delta T de pomp stuurt. Feitelijk net als bij de CV. Ik kan echter nergens zoiets vinden.
Is dit een projectje om te maken ? Ik stel me voor dat je een sensor zet op de aanvoer en retour, hierop een circuit zet met een pomptoerenregelaar en een instelling voor het verschil tussen A en R. Dus als ik 10 graden kies en het verschil is meer zal de pomp harder gaan draaien totdat het doel gehaald is. Stijgt de deltaT dan zal de pomp langzamer moeten draaien
Klinkt mij eigenlijk als iets wat op elke verdeler zou moeten zitten toch..... uniek idee of ???
zoals hier ook : http://www.veit.nl/85692-...ming-met-modulerende-pomp
even een totaal anders idee (volgens mij is dit niet te koop)
Wat ik eigenlijk zou willen is een VV pompsturing die op delta T de pomp stuurt. Feitelijk net als bij de CV. Ik kan echter nergens zoiets vinden.
Is dit een projectje om te maken ? Ik stel me voor dat je een sensor zet op de aanvoer en retour, hierop een circuit zet met een pomptoerenregelaar en een instelling voor het verschil tussen A en R. Dus als ik 10 graden kies en het verschil is meer zal de pomp harder gaan draaien totdat het doel gehaald is. Stijgt de deltaT dan zal de pomp langzamer moeten draaien
Klinkt mij eigenlijk als iets wat op elke verdeler zou moeten zitten toch..... uniek idee of ???
zoals hier ook : http://www.veit.nl/85692-...ming-met-modulerende-pomp
[ Voor 46% gewijzigd door Ray op 26-10-2013 19:38 ]
Ik heb recent een Intergas 36/30 ketel geinstalleerd bij mijzelf.
Er waren wat lekkages waardoor de waterdruk langzaam daalde van 1 bar naar 0,2 bar, maar de ketel bleef nog steeds opstarten.
Wel een knipperende drukwaarschuwing op de display, maar de ketel bleef in bedrijf.
Langzaam de druk verlaagd door water af te tappen, ook bij 0,1 bar werkte de ketel nog steeds.
Zelfs toen de ketel drukloos was draaide de pomp hoorbaar droog, toen maar gestopt met het experiment omdat dit natuurlijk niet goed voor de pomp en ketel was.
Mijn vraag, zit er geen minimum drukbeveiliging op deze ketel?
Er waren wat lekkages waardoor de waterdruk langzaam daalde van 1 bar naar 0,2 bar, maar de ketel bleef nog steeds opstarten.
Wel een knipperende drukwaarschuwing op de display, maar de ketel bleef in bedrijf.
Langzaam de druk verlaagd door water af te tappen, ook bij 0,1 bar werkte de ketel nog steeds.
Zelfs toen de ketel drukloos was draaide de pomp hoorbaar droog, toen maar gestopt met het experiment omdat dit natuurlijk niet goed voor de pomp en ketel was.
Mijn vraag, zit er geen minimum drukbeveiliging op deze ketel?
Hier wat meer info over CV-systemen en lage druk.
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1097
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1097
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Waarschijnlijk was het niet mogelijk dat hij ging branden bij die lage druk, de pomp is niet waarschijnlijk niet beschermd met deze beveiliging.
Wat ook kan is dat hij puur op temperatuur is beveiligd, maar dit lijkt mij onwaarschijnlijk. Hij heeft immers wel een druksensor.
Hier gaat de ketel onder de 0,4 bar in storing en onder de 0,7 bar word het volledige vermogen niet meer vrijgegeven.
Wat ook kan is dat hij puur op temperatuur is beveiligd, maar dit lijkt mij onwaarschijnlijk. Hij heeft immers wel een druksensor.
Hier gaat de ketel onder de 0,4 bar in storing en onder de 0,7 bar word het volledige vermogen niet meer vrijgegeven.
Ik heb het vermogen teruggebracht naar 50% dat was eenvoudig.NovapaX schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 08:36:
Gisterenavond kon ik ook eindelijk bij mijn ketel komen.
Daarvoor heb ik wel eerst een wasmachine-droger-krik-kar gemaakt (foto's volgen)
De ketel, een Intergas Kombi Kompakt HR 30/36 die véél te groot is voor mijn huis, stond inderdaad nog op fabrieksinstellingen.![]()
Vermogen teruggebracht naar 40% en de pomp op standje 1...
De pomp wil ik ook op stand 1, maar het gasblok van Siemens zit in de weg.
Hoe heb je de pomp op stand 1 gekregen?
Gasblok uitgebouwd of aangepaste "tool" gebruikt?
De ketel heeft een druk sensor, die wordt zo ver ik kan zien alleen gebruikt om de druk aan te geven.Oxellaar schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 21:37:
Waarschijnlijk was het niet mogelijk dat hij ging branden bij die lage druk, de pomp is niet waarschijnlijk niet beschermd met deze beveiliging.
Bij een lagere druk dan 0,5 bar knippert deze aanduiding, maar nergens kan ik vinden dat er verder iets met de druk gedaan wordt.
De ketel start gewoon op bij zeer lage druk, misschien niet onveilig maar wel kostbaar als er iets in de ketel kapot gaat.
Het moet natuurlijk softwarematig eenvoudig op te lossen zijn.
Intergas geeft wel aan dat de minimum druk 1 bar moet zijn, ze hebben dus gewaarschuwd en ik vraag mij af of ik schade door te lage druk aan de ketel kan claimen.
Het lijkt mij eerder dat Intergas een claim bij jou neerlegt omdat je de installie niet conform hun eisen op druk gebracht/ gehouden hebt. JA, ze hebben de beveiliging eenvoudig softwarematig kunnen instellen, maar om nu meteen te gaan claimen

Ik zit een beetje te prutsen met het onderblok van een door ons bijgeplaatste radiator.
Aangezien deze als eerste radiator parallel aan de CV is gehangen en het een LTV radiator betreft, wil ik de waterdoorvoer knijpen. Ik wordt er alleen niet echt wijs uit.
Voor zover ik heb kunnen lezen is het deel wat je met de imbussleutel kan verstellen alleen voor het volledig dichtdraaien van de radiator indien je hem wilt afkoppelen.
Het deel wat je met een platte schroevendraaier kan verstellen zou dan voor het regelen van de waterdoorvoer zijn.
Nu zal het wellicht aan m'n ongeduld liggen, maar of ik de schroef nou helemaal naar binnen heb gedraaid (zo stond hij altijd en de radiator geeft warmte af, dus ik neem aan dat helemaal naar binnen, de waterdoorvoer helemaal open is?), of helemaal naar buiten (durf niet veel verder dan tot waar de schroef gelijk komt met de buitenzijde van het onderblok), ik merk weinig verschil qua warmte afgifte.
Waar zit ik verkeerd?
Dit is het onderblok:

En hier zie je de schroef zoals hij altijd al heeft gezeten, volledig naar binnen.
Aangezien deze als eerste radiator parallel aan de CV is gehangen en het een LTV radiator betreft, wil ik de waterdoorvoer knijpen. Ik wordt er alleen niet echt wijs uit.
Voor zover ik heb kunnen lezen is het deel wat je met de imbussleutel kan verstellen alleen voor het volledig dichtdraaien van de radiator indien je hem wilt afkoppelen.
Het deel wat je met een platte schroevendraaier kan verstellen zou dan voor het regelen van de waterdoorvoer zijn.
Nu zal het wellicht aan m'n ongeduld liggen, maar of ik de schroef nou helemaal naar binnen heb gedraaid (zo stond hij altijd en de radiator geeft warmte af, dus ik neem aan dat helemaal naar binnen, de waterdoorvoer helemaal open is?), of helemaal naar buiten (durf niet veel verder dan tot waar de schroef gelijk komt met de buitenzijde van het onderblok), ik merk weinig verschil qua warmte afgifte.
Waar zit ik verkeerd?
Dit is het onderblok:

En hier zie je de schroef zoals hij altijd al heeft gezeten, volledig naar binnen.

ik heb echt een hekel aan deze ontwerpen .....
Doe je zo je best om het water af te koelen in de radiator, warmt het onderblok dit weer op met het toestromende water.
Doe je zo je best om het water af te koelen in de radiator, warmt het onderblok dit weer op met het toestromende water.
Met een muntje lukt dit echt niet, je zou van mij van mij € 100 kunnen krijgen als je dit lukt met een € 1 munt.Dre schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 10:38:
Gebruik muntjes uit je portemonnee.
Met een grote schroevendraaier is het nu gelukt, je moet dan wel het gasblok op zij duwen.
De pompschakelaar stond op stand 2, terwijl er stand 3 als default wordt opgegeven.
Ik heb nog geen schade maar vraag mij af of ik dat dan kan claimen omdat er geen lage druk beveiliging is zover ik ervaar.Dre schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 10:43:
Het lijkt mij eerder dat Intergas een claim bij jou neerlegt omdat je de installie niet conform hun eisen op druk gebracht/ gehouden hebt. JA, ze hebben de beveiliging eenvoudig softwarematig kunnen instellen, maar om nu meteen te gaan claimen
Is dit nou knelfitting met tape op de foto? Wat heeft die tape nou voor nut.Niek_ schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 11:49:
Ik zit een beetje te prutsen met het onderblok van een door ons bijgeplaatste radiator.
Waar zit ik verkeerd?
Dit is het onderblok:
[afbeelding]
[afbeelding]
Als ik met een te laag oliepeil autorij kan ik ook niets bij de autoleverancier claimen als de motor kapot gaat.opuntia1 schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 12:39:
[...]
Ik heb nog geen schade maar vraag mij af of ik dat dan kan claimen omdat er geen lage druk beveiliging is zover ik ervaar.
Ook niet als de auto nieuw is en de oliedruksensor niet werkte ?nokiaan958GB schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 13:50:
[...]
Als ik met een te laag oliepeil autorij kan ik ook niets bij de autoleverancier claimen als de motor kapot gaat.
Dat je hebt zitten prutsen is te zien aan de tape die overal tussen zitNiek_ schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 11:49:
Tussen knelkoppelingen hoort geen tape en ook niet tussen de wartels die op het onderblok zitten.
Maar de inbus 5mm is voor het instellen van de doorstroom, de vlakke schroef is waarschijnlijk voor het borgen van de ingeregelde stand.
Jouw ketel heeft een beveiliging tegen te hoge temperatuur, gewoon volgens CE-keur.opuntia1 schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 13:55:
[...]
Ook niet als de auto nieuw is en de oliedruksensor niet werkte ?
Er valt dus helemaal niets te claimen. Er is geen enkele fabrikant verplicht om zijn pomp te bewaken tegen droogdraaien, het gaat puur om veiligheid. En een pomp die droog staat is niet gevaarlijk.
Als een fabrikant toch componenten beveiligd bovenop de wettelijke eis is dat vooruitstrevendheid.
Nou nou, m'n 10 jaar oude Agpo ketel die door iedereen wordt vergruisd heeft ook een beveiliging tegen een te lage waterdruk. Dus een extra druksensor met een schakeling die de pomp in de beveiliging laat schieten vooruitstreven te noemen...
Ja idd, vooruitstrevend is wat te veel van het goede
Maar het ging mij meer om de gedachte dat een fabrikant verplicht is die beveiliging toe te passen.
Je bent zelf als gebruiker verantwoordelijk voor de waterdruk in de installatie
Maar het ging mij meer om de gedachte dat een fabrikant verplicht is die beveiliging toe te passen.
Rol-Co schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 12:46:
[...]
Is dit nou knelfitting met tape op de foto? Wat heeft die tape nou voor nut.
Tsja, wat zal ik zeggen, dacht echt dat het tapen erbij hoorden. Ach, het zit nu al een half jaar zo en het lekt nog steeds niet dus dat zal wel loslopen.Oxellaar schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 14:11:
[...]
Dat je hebt zitten prutsen is te zien aan de tape die overal tussen zit![]()
Tussen knelkoppelingen hoort geen tape en ook niet tussen de wartels die op het onderblok zitten.
Maar de inbus 5mm is voor het instellen van de doorstroom, de vlakke schroef is waarschijnlijk voor het borgen van de ingeregelde stand.
Bedankt voor de uitleg, radiator is nu goed ingeregeld en sluit de cv niet meer kort. Scheelt behoorlijk in de andere kamers (vreemd
Je hebt gelijk, maar bij de oude ketel, een Radson en ook een oude Intergasketel was je verplicht om een minimum waterdruk aan te houden anders startte de ketel niet of ging uit bedrijf.Oxellaar schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 14:39:
Ja idd, vooruitstrevend is wat te veel van het goede![]()
Elk nadeel heeft een voordeel of was het andersom?, maar de meeste consumenten lezen de gebruikswijzing niet en gaan echt niet op zolder kijken of de waterdruk van de ketel nog voldoende is, het huis wordt immers nog warm.
Als nu de ketel uitvalt zal er schade zijn, installateurs en Intergas kunnen extra centjes verdienen, het is te hopen voor de oudere consumenten dat de onderdelen op de plank liggen en ze niet lang in de kou blijven zitten.
Vroeger was alleen het op druk brengen voldoende als de ketel door een te lage druk uitviel.
Ik wil zelf kunnen bepalen of ik die drukbeveiliging wil hebben en Intergas biedt die mogelijkheid in hun software kennelijk niet.
Je hoeft niet perse naar zolder om je druk af te lezen, je mag overal een extra drukmeter plaatsen.
Vroeger werd een drukmeter eigenlijk altijd bij een vul/aftappunt geplaatst in een bijkeuken bijvoorbeeld.
Tegenwoordig zie je dat haast nooit meer, is blijkbaar te duur geworden
Vroeger werd een drukmeter eigenlijk altijd bij een vul/aftappunt geplaatst in een bijkeuken bijvoorbeeld.
Tegenwoordig zie je dat haast nooit meer, is blijkbaar te duur geworden
Vandaag nog eens alle instellingen nagelopen. Inmiddels heb ik mijn Nefit Topline Aquapower nog wat aangepast. Eerder deed ik dat al n.a.v. dit topic echter bleven de resultaten achter.
Inmiddels heb ik de radiatoren half dicht gedraaid. Ik kon geen stelschroef o.i.d. vinden. Hetzelfde effect zou hiermee geborgd moeten zijn heb ik me laten vertellen. Tenminste, indien de buizen goed zijn aangesloten, je schijnt hier ook mee te kunnen vergissen. Geen idee hoe je dat kan zien.
Ik ben benieuwd naar mijn nieuwe metingen.
Inmiddels heb ik de radiatoren half dicht gedraaid. Ik kon geen stelschroef o.i.d. vinden. Hetzelfde effect zou hiermee geborgd moeten zijn heb ik me laten vertellen. Tenminste, indien de buizen goed zijn aangesloten, je schijnt hier ook mee te kunnen vergissen. Geen idee hoe je dat kan zien.
Ik kan de druk uitlezen op thermostaat, zowel op een honeywell als op een isense.
intergas stelt installatie en jaarlijks onderhoud door een erkende installateur verplicht om garantie te behouden. Verder zijn veel onderdelen tussen de hr en hre modellen nagenoeg universeel. Onderdelen zullen vrijwel altijd op voorraad zijn.
intergas stelt installatie en jaarlijks onderhoud door een erkende installateur verplicht om garantie te behouden. Verder zijn veel onderdelen tussen de hr en hre modellen nagenoeg universeel. Onderdelen zullen vrijwel altijd op voorraad zijn.
Ik kan het niet zien op mijn thermostaat, maar wel op deze manier

Zodra er een storing is zie ik bij status een melding met de oorzaak

In aanvulling op deze post over de flow, en met name aangaande hetgeen wat in de eerste post gesteld wordt, hoe weet je of de flow voldoende is?SniperEye schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 18:39:
Vandaag nog eens alle instellingen nagelopen. Inmiddels heb ik mijn Nefit Topline Aquapower nog wat aangepast. Eerder deed ik dat al n.a.v. dit topic echter bleven de resultaten achter.
Ik kan bijvoorbeeld geen stelschroef vinden, wellicht zit die verborgen onder/ achter de radiatorknop en moet ik die er eerst afschroeven?
Mijn ketel hangt op zolder. Ik heb alle radiatoren, inclusief die in de woonkamer halfdicht gedraaid. Helpt dit mijn flow te verlagen?
Verwijderd
Welke thermostaat is dat?Oxellaar schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 21:15:
Ik kan het niet zien op mijn thermostaat, maar wel op deze manier![]()
[afbeelding]
De Easy thermostaat van Nefit, kijk maar op de Nefit site
@Snipereye:
Opzich is de flow begrenzen met de knoppen gelijk aan een voetventiel, alleen wat moeilijker in stand te houden. De instelling zal natuurlijk makkelijk verlopen als er iemand aan de knoppen draait.
Wat voor merk en type kranen heb je?
@Snipereye:
Opzich is de flow begrenzen met de knoppen gelijk aan een voetventiel, alleen wat moeilijker in stand te houden. De instelling zal natuurlijk makkelijk verlopen als er iemand aan de knoppen draait.
Wat voor merk en type kranen heb je?
[ Voor 68% gewijzigd door Oxellaar op 27-10-2013 23:27 ]
Mijn ketel zit op het hoogste punt van de installatie. (zolder)Oxellaar schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 21:15:
Ik kan het niet zien op mijn thermostaat, maar wel op deze manier![]()
[afbeelding]
Omdat ik het water niet ga verwarmen tot 90 C maar tot 60 C is voor mijn een druk van 0,1 bar voldoende.
Dan ben ik zeker dat de installatie voldoende water heeft, van dampbellen heb ik geen last door de lage temperatuur.
Bij een druk < 0,1 bar zou ik willen dat de ketel uitschakeld of niet meer opstart omdat er dan te weinig water in de installatie zit waardoor de ketel/pomp kan beschadigen.
Bij jouw ketel wordt er wel ingegrepen op te lage druk door de software en vermeldt bij de status?
Dit topic is gesloten.