Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.222.616 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Volgens mij is het een aan/uit, maar weet het niet zeker.
Weet wel dat het slechte thermostaten zijn, knopjes werken vaak beroerd.
Het makkelijkst kun je het checken in je ketel zelf, op de aansluitklemmen.
Als hij zit aangesloten op 11 en 12 is het een aan/uit, contact 3 en 4 in open-therm.
Je zou het ook kunnen meten beneden op de draden van de thermostaat, 24v~ is aan/uit 5volt DC is open-therm

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:51
MasterMaceMichu schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 22:32:
Ik zou graag mijn verwarming waterzijdig willen laten inregelen (zelf ben ik daar -icm met het vage menu van mijn ATAG E325C- te onhandig voor), maar heb grote moeite om een bedrijf in omgeving Rotterdam te vinden die dat voor een redelijk bedrag kan en wil komen doen. Iemand nog tips?
bv www.cv-tuning.nl ?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-10 21:35

B2

wa' seggie?

Heb mijn ATAG e264c door CVtuning laten inregelen, inclusief vervangen van sommige kranen. Helemaal tevreden erover, alleen heb ik bij het aanslaan van de cv (nog niet perse branden) nog een ruis in de leidingen. Alsof je even een waterkraan laat lopen voor 5 sec.

Door het aantal te vervangen kranen werd het trouwens wel een duur geintje. 650 euro was ik kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-10 12:35

thaMini

Tool !!

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
B2 schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:37:
[...]

Heb mijn ATAG e264c door CVtuning laten inregelen, inclusief vervangen van sommige kranen. Helemaal tevreden erover, alleen heb ik bij het aanslaan van de cv (nog niet perse branden) nog een ruis in de leidingen. Alsof je even een waterkraan laat lopen voor 5 sec.
Die ruis komt waarschijnlijk omdat de branderautomaat de werking van je pomp test, voor hij gaat branden. Hij stuurt de pomp voor een paar seconden naar hoog toerental, zodoende meet hij een drukverhoging en dat hoor je beter met geknepen ventielen.
Ik heb hetzelfde hier ook en er is eigenlijk niets aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-10 21:35

B2

wa' seggie?

Oxellaar schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 13:37:
[...]

Die ruis komt waarschijnlijk omdat de branderautomaat de werking van je pomp test, voor hij gaat branden. Hij stuurt de pomp voor een paar seconden naar hoog toerental, zodoende meet hij een drukverhoging en dat hoor je beter met geknepen ventielen.
Ik heb hetzelfde hier ook en er is eigenlijk niets aan te doen.
Ah daar lijkt het inderdaad wel op. Naja weten we dat ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik ben net verhuist naar een nieuwbouw bovenwoning van 2 verdiepingen. Onder mij wonen mensen met vloerverwarming en die stoken ongeveer 20 graden in huis.
Ik ben dus even in de handleiding van mijn Atag A244C gedoken om eens te kijken wat ik allemaal kan instellen.
Ik verbruik zeer weinig gas omdat dit huis erg goed geïsoleerd is. De temperatuur in huis was gisteravond 19 graden en toen ik vanochtend keer stond deze op 18,5 graden. De afkoeling van dit huis is dus erg weinig.
Ik wil niet graag alles gaan monitoren en bijstellen maar zoek eigenlijk naar een ''goede'' instelling.
Mijn huis zit als volgt in elkaar, bij binnenkomst een kleine hal(mag lekker koud zijn) en dan meteen de trap op. Dan aan 1 stuk de woonkamer keuken en eetkamer bij elkaar ongeveer 50m2. Dit wordt verwarmt door 3 radiatoren die nogal klein zijn en die hebben een normale draaiknop die ik helemaal open heb gezet.
Op de verdieping heb ik 2 slaapkamers en een badkamer. De radiatoren daar zijn voorzien van thermostaatkranen en die staan op 18 graden.

Nu staan er in de handleiding een aantal standaard programma's (parameter 652) en volgens mij kan ik daarvan het beste programma 4 nemen. (die lijkt mij het zuinigste).

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/331139/Forumpics/Tweakers/cv%20instelling.jpg

Stooklijnen

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/331139/Forumpics/Tweakers/stooklijn.jpg

Zou iemand mij kunnen vertellen of ik inderdaad de goede conclusie heb getrokken of dat ik echt helemaal verkeerd zit :+

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 11-10-2013 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
je zit aardig in goede richting, je moet het eigenlijk gewoon bij trial-and-error uitproberen.
Want als je huis niet op temperatuur komt, dan zou je de stooklijn bv iets kunnen ophogen.
Stooklijnen werken met een buitentemperatuur-sensor (dus weersafhankelijke regeling).

Met de Qsolar heb je nog meer parameters om mee te tweaken :P

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik zal even afwachten of het warm blijft als het echt koud gaat worden buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
B2 schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 12:37:
[...]

Door het aantal te vervangen kranen werd het trouwens wel een duur geintje. 650 euro was ik kwijt.
zal ook een deel reis-afstand inzitten, CV tuning was hier klaar voor 100-150 euro (maar da's 20km van Nijmegen vandaan), en alle kranen (geen thermostaat) waren in de knop 'instelbaar'.
Als je oorspronkelijke knoppen niet instelbaar waren, tja... dan kan het oplopen (afhankelijk van type/merk/model en aantal gok ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

mkleinman schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 22:44:
[...]

Hoe bedoel je hot swapable? Hij zit hier in de retour, je zal dat deel even moeten ontdoen voor water wil je hem installeren

Het schoonmaken is kwestie van CV ketel uit, magneet lostrekken, geval aan de onderkant losschroeven, slang eraan, en daarna het filter open draaien. Daarna spoelt het filter schoon in een emmer.

Daarna dicht draaien, slang eraf, alles dichtdraaien, systeem weer op druk brengen en klaar.
Is dit niet gewoon een spirotrap? Hoewel ik hem ook heb zonder magneet lijkt hij er wel verdacht veel op. De spirotrap kan je trouwens gewoon in een werkend systeem schoon laten spuiten. Gewoon de afsluitereven los tot het water weer helder is. De spirovent ligt hier klaar. Werd helaas een week te laat bezorgd en toen was het systeem al weer in de lucht.......

Het tweaken kan nu trouwens beginnen! zowel de vloer als muurisolatie zijn aangebracht en de cv lussen nieuw ingedeeld.

Eerst teleurstelling zijn overigens de flowmeters. Ik kan gerust zeggen 90 euro voor weggegooid... Het idee was op die dingen de lussen af te regelen. Nou mooi niet. Volgens de meter heeft mijn kleinste lus geen dediet bij pompstand 1. Rara waarom is het daar de vloer het warmst van de hele kamer. Ik ga dus maar weer op de conrad temp meters regelen. Echt jammer van het geld :(

Nu nog even de vraag wel of geen radiator mee laten lopen. Zonder kan ik lekker op de laagste modulatie stand blijven pruttelen en word de woning warm. Echter voelt het dan tja zeg het maar.... anders dan er ook wat convectie warmte is. Zet is de radiatoren en zwaar begrensd bij open moduleert de ketel vrolijk op (logisch meer vermogen vraag) en is de woonkamer sneller warm. Echter komt de vloer dan niet tijd mee dus koelt die weer af.

Iemand tips om zoiets goed te krijgen?

Oja, iemand ervaring met hoe lang de lijmlucht kan blijven hangen van het volspuiten met eps parels ? Ik had op de badkamer een doorbraak naar achter het toilet wat dicht moest. Kwam er met de pur niet bij dus maar steenwol gebruikt. Nu komt dus de lijmlucht door de steenwol via de wc afdekdruk scherm de badkamer in.......wie denk daar nou aan 8)7

[ Voor 43% gewijzigd door Ray op 12-10-2013 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Even gekeken, het is idd een standaard Spirovent. In de handleiding staat trouwens wel dat de CV ketel uit moet bij het schonen van het filter.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

mkleinman schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 23:07:
Even gekeken, het is idd een standaard Spirovent. In de handleiding staat trouwens wel dat de CV ketel uit moet bij het schonen van het filter.
Even de stroom eraf is natuurlijk prima op die manier heb je niet het risico heet retour water over je heen te krijgen. De druk hoeft er voor zover mij bekend juist niet af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:40

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Aan de cv experts hier.

Ik heb een remeha tzerra gemonteerd maar ik lijk slecht van het lucht in de pomp af te komen, als ik de stekker er uit trek en weer in doe gaat hij automatisch ontluchten en hoor je de pomp stiller worden omdat het lucht verdwijnt maar na een dag hoor je het weer klotsen bij de ketel als de pomp draait bij watervraag bijv.
Ik heb al div malen ontlucht op de radiatoren maar daar komt niets meer uit, de cv heeft een automatische en ik heb er nog 1 op de 2 hoofdleidingen naar de ketel en op het drukvat maar komt ook geen lucht uit. Toch houd ik last van lucht in de pomp. Of kan deze te snel draaien zodat hij een soort gat trekt.
Iemand een idee hoe er vanaf te komen? Op de pomp zelf ontluchten misschien?
De ketel en dus ook de pomp is wel het hoogste punt in het systeem.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Zo zie je direct dat de ketel op het hoogste punt niet de meest ideale plek is ;)

Je pomp draait echt niet te hard, zo'n zwaar vacuüm trekken cv-pompen niet.
Zover ik begrijp heb je wel gewoon doorstroming, uiteindelijk raak je de lucht dan wel kwijt.
Zorg dat de druk hoog genoeg blijft, of zet hem tijdelijk zelfs wat hoger, iets boven de 2 bar.
Hoe hoger de druk, hoe kleiner de luchtbellen, des te makkelijker verplaats je ze naar de ontluchter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NefeliM
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-09 07:44
Hoi allemaal,

In het voorjaar hebben mijn vrouw en ik een huisje gekocht en vandaag hebben we onze eerste stookdag. Nu heb ik dit topic in het verleden als een doorgelezen en ben toen termen als waterzijdig inregelen e.d. tegengekomen. Nu denk ik alleen echter dat dit enkel mogelijk is bij moderne verwarmingsapparatuur. Kunnen jullie mij een beetje op weg helpen om "alles" zo efficient mogelijk in te regelen? Hieronder het lijstje van apparatuur waar ik het mee moet doen, mochten jullie meer info nodig hebben dan hoor ik het wel.

Ketel + thermostaatRadiatoren
  • Antieke zwarte radiatorkranen (zie plaatje)
  • 1 Radiator woonkamer 2,4x0,6m (dubbelplaats)
  • 1 Radiator eetkamer 3x0,6m (drieplaats)
  • 1 Radiator badkamer 0,85x0,8m (enkelplaats)
  • 1 Radiator slaapkamer 1,8x0,4m (dubbelplaats)
  • 1 Radiator hal 1,1x1m (dubbelplaats)
Instellingen
  • Aanvoertemperatuur : 60°C
Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/44301_radiatorkraan_4.jpg
Dit type kraan zit op iedere radiator behalve die van de slaapkamer

Afbeeldingslocatie: http://www.jm-warmte.nl/mediapool/92/928296/resources/19752614.jpg
Dit type/model radiatoren hangt door heel het huis

Bedankt voor het lezen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-10 16:01
zoiets wordt altijd uitproberen, wat je welk kan doen is de kap eraf schroeven (2 schroeven aan de onderkant voor aan) en de pomp op 2 ipv 3 zetten.

Aanvoer temp lijkt me prima.

heb je ook voetafsluiters?

[ Voor 8% gewijzigd door Speedfightserv op 13-10-2013 15:28 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NefeliM
@Speedfightserv, ik weet niet of jou reactie voor mij bedoeld was, maar ik kan de schakelaar op de pomp niet vinden, heb jij een idee waar deze zit? Verder heb ik helaas geen voetafsluiters op de radiatoren, dit is zeker een vereiste om het geheel waterzijdig in te regelen? (zijn deze alsnog te plaatsen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:53
Je thermostaat is volgens mij een simpel aan/uit ding. Door die te vervangen door een modulerende (evt. een klokthermostaat als je het tijdsgestuurd wilt maken) kun je ook al besparen. Kijk eens op Marktplaats.

Wel even uitzoeken of je ketel het ook kan, als ik dit zo zie is er niet heel veel hoop: https://forum.eneco.nl/st...pentherm-aansturing-5564/

Uiteraard kun je dan nogsteeds een aan/uit klokthermostaat kiezen mocht je dat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NefeliM
Inderdaad, de 3HR lijkt een modulerende thermostaat niet te ondersteunen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 14:08:
Zo zie je direct dat de ketel op het hoogste punt niet de meest ideale plek is ;)

Je pomp draait echt niet te hard, zo'n zwaar vacuüm trekken cv-pompen niet.
Zover ik begrijp heb je wel gewoon doorstroming, uiteindelijk raak je de lucht dan wel kwijt.
Zorg dat de druk hoog genoeg blijft, of zet hem tijdelijk zelfs wat hoger, iets boven de 2 bar.
Hoe hoger de druk, hoe kleiner de luchtbellen, des te makkelijker verplaats je ze naar de ontluchter.
Ok dank je, ik ga eens proberen met wat hogere druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ThinkPadd schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 15:37:
Je thermostaat is volgens mij een simpel aan/uit ding. Door die te vervangen door een modulerende (evt. een klokthermostaat als je het tijdsgestuurd wilt maken) kun je ook al besparen. Kijk eens op Marktplaats.

Wel even uitzoeken of je ketel het ook kan, als ik dit zo zie is er niet heel veel hoop: https://forum.eneco.nl/st...pentherm-aansturing-5564/

Uiteraard kun je dan nogsteeds een aan/uit klokthermostaat kiezen mocht je dat willen.
Ik heb nog een Honeywell Chronotherm vision aan/uit liggen voor hem mocht hij interesse hebben.
Een pm is voldoende.
:)

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 13-10-2013 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NefeliM
De toevoeging op mijn huidige thermostaat is waarschijnlijk enkel de klok-functie. Volgens mij heb ik daar alleen helemaal niets aan, want de ene dag werk ik een paar uur over en de andere besluit ik om zomaar wat uurtjes te compenseren. Wij hebben dus niet echt een regelmatig schema...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

NefeliM schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 21:20:
De toevoeging op mijn huidige thermostaat is waarschijnlijk enkel de klok-functie. Volgens mij heb ik daar alleen helemaal niets aan, want de ene dag werk ik een paar uur over en de andere besluit ik om zomaar wat uurtjes te compenseren. Wij hebben dus niet echt een regelmatig schema...
Klopt
Hebben wij ook niet maar ook daar heb je functies voor, en weekeinden gaan vanzelf, ook vergeet je geen nachtverlagingen.
Maar goed, je weet er eventueel 1 te vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Volgens Honeywell kan op je AWB wel degelijk een modulerende thermostaat.
En als je zo onregelmatig aanwezig bent, is een wifi thermostaat misschien een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wel interessant, heb al een tijdje (sinds mei ongeveer) temperatuursensoren aan m'n CV ketel hangen die ik met de PC uitlees. Kan nu mooi het stookprogramma er in terugzien:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7qjWxxeJlFFpYSyQs3TlLFFn/full.png
Rood = aanvoer
Blauw = retour
Groen = verschil

Stookprogramma:
6:00 aan
8:00 uit
16:00 aan
22:30 uit

Gaat om een Remeha Calenta met een iSense thermostaat.

Die pieken zijn volgens mij het moduleren, of niet? Uitlees interval is 5 minuten.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 14-10-2013 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Ik neem aan dat groen je retour is en blauw het verschil. Die pieken zal inderdaad het moduleren zijn, dat hij naar een bepaalde temperatuur toewerkt zonder er overheen te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Nee, heb het erin staat als groen = verschil, en blauw = retour. Of ik heb destijds verkeerde labeltje aan de verkeerde sensor gehangen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:18
Labels kloppen wel, heb jij ooit retourwater van 5 graden gezien? Misschien als je ketel buiten hangt met de huidige temperaturen, maar over het algemeen is dat water net zo warm als de ruimte als je systeem nog niet opgestookt is.

De pieken die je ziet is een ketel die aanslaat, even fikt en vervolgens weer uit gaat. Dat gebeurt een paar keer achterelkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
NefeliM schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 15:31:
@Speedfightserv, ik weet niet of jou reactie voor mij bedoeld was, maar ik kan de schakelaar op de pomp niet vinden, heb jij een idee waar deze zit? Verder heb ik helaas geen voetafsluiters op de radiatoren, dit is zeker een vereiste om het geheel waterzijdig in te regelen? (zijn deze alsnog te plaatsen?)
op de pomp zit linksboven een wit (als ik me niet vergis in de kleur) draaiknopje. die heeft 3 standen.
Oxellaar schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 23:24:
Volgens Honeywell kan op je AWB wel degelijk een modulerende thermostaat.
En als je zo onregelmatig aanwezig bent, is een wifi thermostaat misschien een idee.
ik heb ook een AWB. die kan het gewoon aan.

uit de handleiding:
Electronische aan/uit kamerthermostaten dient men aan te
sluiten op de kroonstenen voor OpenTherm en aan/uit (geel
en oranje draad, zie figuur 16). Mechanische kamerthermostaten
dient men aan te sluiten op de kroonstenen voor anticipatiestroom
van 110 mA (geel en blauwe draad).
De anticipatiestroom dient, indien men gebruik maakt van
een mechanische thermostaat, op een waarde van 0,11 A
ingesteld te worden.

[ Voor 54% gewijzigd door Speedfightserv op 14-10-2013 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10 09:26
ThinkPadd schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 08:20:
Wel interessant, heb al een tijdje (sinds mei ongeveer) temperatuursensoren aan m'n CV ketel hangen die ik met de PC uitlees. Kan nu mooi het stookprogramma er in terugzien:

[afbeelding]
Rood = aanvoer
Blauw = retour
Groen = verschil

Stookprogramma:
6:00 aan
8:00 uit
16:00 aan
22:30 uit

Gaat om een Remeha Calenta met een iSense thermostaat.

Die pieken zijn volgens mij het moduleren, of niet? Uitlees interval is 5 minuten.
welke sensoren heb je daar op zitten? waar te koop, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:48

ericplan

5180 Wp PV

ThinkPadd schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 08:20:
Ik krijg ongeveer dezelfde gegevens uit m'n Youless op de gasmeter.
De pieken tot 3000 l/u zijn van warmwatervraag. Verder duidelijk te herkennen is de 10-minutenfrequentie van de Honeywell OT Round modulation. Beide plaatjes zijn uit februari.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5501/10264133304_fc7cbda053.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3696/10264247175_41ddc72df8.jpg

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de Vision is dat piekgedrag wel deels te voorkomen door hem op de trage regeling te zetten en de aanvoertemperaturen wat te dempen. Ik vond het hier storend en ook compleet zinloos, aangezien ik primair op de vloerverwarming stook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:50
Het is alweer een tijd geleden dat ik dit topic volgde. Ik heb ook wat getweaked en ben ontevreden over het resultaat. Ik meet in graaddagen en merk nagenoeg geen verschil met voor & erna.

Ik heb een Nefit Topline. Ik merkte dat alle verwarmingsbuizen op zolder geïsoleerd werden door van dat isoleerschuim-dingen die je om de verwarmingsbuis draait.

Echter, dan komt toch de aanvoertemperatuur in gevaar/ is dan toch te hoog?

Aanvoertemperatuur is toch niet in te regelen of uit te lezen in de ketel, dat wordt toch bepaald door externe factoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
aanvoertemperatuur is de temperatuur van het water dat uit de ketel komt. dit meet de ketel, en hierop past hij de brander aan die hoger of lager gaat branden om een bepaalde gewenste aanvoertemperatuur te krijgen.

isoleren van de leidingen heeft hierop dus geen invloed, op 1 punt na, door het isoleren zal het water misschien iets warmer weer terug bij de ketel komen ( de retour). de ketel hoeft dan minder energie toe te voegen om de aanvoertemperatuur te halen, en zal op een legere stand gaan branen, dus gebruik je dan minder energie.

volgens mij is het op dit moment, met nog bijna geen echte koude dagen, niet erg goed een verschil in m3 per graaddagen te meten. Dit is bij mij rond de 3 gemiddeld, met uitschieters die daar nog steeds dicht in de buurt liggen, per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
SniperEye schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 16:24:

Aanvoertemperatuur is toch niet in te regelen of uit te lezen in de ketel, dat wordt toch bepaald door externe factoren?
Bij een Topline kun je de aanvoer wel uitlezen, deze staat continu in de display. ;)
Deze temperatuur word gemeten in de aanvoerleiding net binnen de mantel.

Je kunt de maximale aanvoer veranderen door op "menu" te drukken, dan \/ pijl één keer indrukken.
Dan houd je menu vast tot de temperatuur in de display knippert, met de pijlen kun je nu de temperatuur veranderen. Wel bevestigen door de menu toets weer in te drukken.
Op deze wijze kun je meerdere parameters veranderen, zoals temp tapwater, pomp snelheid en nadraaitijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb sinds kort een huis, met intergas ketel, en nu er gestookt gaat worden wil ik de tijd eens nemen om het EEA goed in te regelen.
De thermostaat is zo'n ronde honeywell via open therm. Later knoop ik er nog een homewizard heatlink tussen. Of anders een instelbare thermostaat.

Maar nu zit ik eigenlijk maar met 1 vraag: hoe "modulerend" is een ketel met deze weersomstandigheden? (slechts lichtjes stoken) Als ik er op let schakelt de CV pakweg om de 5 minuten even in. Hij draait dan even en dan weer uit. Volgens de uitlezing is er dan een temperatuur van zo'n 47 graden gevraagd. Klopt het dat ze vaak in en uit schakelen? Komt dit gewoon van de thermostaat vandaan?

Ik ben hele andere ketels gewend vanuit mijn werk, en die draaien juist uren achter elkaar.
Heb alvast de antipendeltijd op 7 ipv 5 min. gezet. En een instelling aangezet waarbij de thermostaat een hogere temperatuur moet berekenen dan de ingestelde minimum van 40 voordat de ketel aangaat. Maar ik denk eerder dat de thermostaat wil dat de ketel aan gaat?

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 14-10-2013 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Of de vraag bij de thermostaat vandaan komt kun je zien in de display van de thermostaat. Volgens mij staat er bij warmtevraag vanaf de thermostaat een vlammetje in de display, ookal brand de ketel niet.
Het vlammetje geeft warmtebehoefte aan, niet dat de ketel brand.
Dus kort: gaat het vlammetje op de thermostaat aan en uit, dan komt het pendelen uit de thermostaat.
Ik verwacht dat het uit de ketel komt en dat het vlammetje blijft staan.

Zorg dat je ketel zijn vermogen kwijt kan in de radiatoren, of beperk het vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

We hebben nu een Remeha Tzerra waarop een RS232 aansloten kan worden dmv een 4p4c to USB kabel. Ik kan deze kabel maar niet vinden voor een normale prijs. Bij Remeha zijn ze veel te duur. Loopt in de 90,-!
Is er al iets bekend zodat we deze zelf kunnen maken of ergens anders dan bij Remeha aan kunnen schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 04-10 17:40
@neet
heb wel een poging gedaan de tzerra uit te lezen.
maar kwam niet verder als wat onbeduidende zooi uit de com poort sniffer.
de remeha software weigerde in ieder geval.
(heb ook wel mijn twijfels of het niet aan de zelf gefrutselde kabel heeft gelegen.
had wel wat moeite een stekker in de oude doos te vinden die past.)

dus als je iets vind laat het weten.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Welke aansluiting gebruiken ze er voor dan? Die rj45 die in de aansluitbox zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Oxellaar schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 22:49:
Of de vraag bij de thermostaat vandaan komt kun je zien in de display van de thermostaat. Volgens mij staat er bij warmtevraag vanaf de thermostaat een vlammetje in de display, ookal brand de ketel niet.
Het vlammetje geeft warmtebehoefte aan, niet dat de ketel brand.
Dus kort: gaat het vlammetje op de thermostaat aan en uit, dan komt het pendelen uit de thermostaat.
Ik verwacht dat het uit de ketel komt en dat het vlammetje blijft staan.

Zorg dat je ketel zijn vermogen kwijt kan in de radiatoren, of beperk het vermogen.
Okee, ik vermoed, maar dat zal ik van de week controleren, dat het vlammetje minder vaak in beeld staat. Zal van de week met de IR temperatuurmeter eens kijken wat het temperatuurverschil is. Volgens mij was er nu amper verschil tussen aanvoer en retour. Heb de pomp dus alvast op stadje 2 gezet ipv 3. Het is zo overgedimensioneerd tegenwoordig. Die convector ook. Joekel van een ding voor mijn woonkamer. Omdat ze berekenen op 70 graden geloof ik, maar wel de cv standaard op 80 instellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
_ferry_ schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 22:08:
Ik heb sinds kort een huis, met intergas ketel, en nu er gestookt gaat worden wil ik de tijd eens nemen om het EEA goed in te regelen.
De thermostaat is zo'n ronde honeywell via open therm. Later knoop ik er nog een homewizard heatlink tussen. Of anders een instelbare thermostaat.

Maar nu zit ik eigenlijk maar met 1 vraag: hoe "modulerend" is een ketel met deze weersomstandigheden? (slechts lichtjes stoken) Als ik er op let schakelt de CV pakweg om de 5 minuten even in. Hij draait dan even en dan weer uit. Volgens de uitlezing is er dan een temperatuur van zo'n 47 graden gevraagd. Klopt het dat ze vaak in en uit schakelen? Komt dit gewoon van de thermostaat vandaan?

Ik ben hele andere ketels gewend vanuit mijn werk, en die draaien juist uren achter elkaar.
Heb alvast de antipendeltijd op 7 ipv 5 min. gezet. En een instelling aangezet waarbij de thermostaat een hogere temperatuur moet berekenen dan de ingestelde minimum van 40 voordat de ketel aangaat. Maar ik denk eerder dat de thermostaat wil dat de ketel aan gaat?
Je hebt parameter E. op "negeer OT-vraag bij lager dan E" ingesteld op je ketel? Snel terugzetten, anders staat binnen de kortste keren het aantal branderstarts op een vrij hoog veelvoud van het aantal branderuren.

Wat er gebeurt bij Honeywell thermostaten:
- vraag max temperatuur om ketel aan te zetten
- als ketel is ingeschakeld, verlaag vraag naar berekende temperatuur onder parameter E (40 graden std)
- als gevraagde temperatuur lager dan E is, gaat ketel uit

Gevolg: aan, uit, antipendel time-out, aan, uit, antipendel time-out, aan, uit... hele dag een klappende ketel die wordt aangestuurd door een thermostaat die helemaal niet snapt waarom die stomme k*t ketel niet de laatste halve graad erbij kan verwarmen.

Remeha iSense werkt dan weer wel prima, min temp staat op 40 in ketel, op 42 op thermostaat, als die inschakelt vraagt ie niet eerst 68, maar komt ie gelijk met 42.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 06:50:
Welke aansluiting gebruiken ze er voor dan? Die rj45 die in de aansluitbox zit?
Het is een telefoonplugje maar dan smaller. De breedte in de Remeha is 8 m/m dus kwam ik uit op de 4p4c connector.
Alleen in de connector van de Tzerra zitten 4 contacten terwijl er 6 op zouden kunnen. Ik weet niet of dit invoed heeft op het mannetje, denk het niet.

Tijdens zoektocht kom ik op deze site http://www.aliexpress.com/store/401907 voor de

Half duplex, non-isolated, 1.8m 4-core, DATA+/DATA-/VCC/GND, FT232 USB RS485 to RJ11 4P4C cable, USB RS485

Dat half duplex zint me niet. Betekent dat dan dat je wel kan uitlezen maar niet kan wijzigen? (Één richtings verkeer?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11140166/2013-10-15%2009.37.13.jpg
Bedoelen jullie dit? :P Heb het set ooit één keer gebruikt op een Remeha Gas320, puur om te proberen.
Je kunt wat waardes loggen en storingen uit het verleden beter uitlezen. Ook kun je een backup maken van de instellingen van je branderautomaat.
De flatkabel met converter naar RS282 is voor de oudere types zoals de Quinta, de usb naar 4P4C is voor de nieuwere types.
De usb is slechts drie-aderig, zwart, rood en geel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

_JGC_ schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 08:35:
[...]

Je hebt parameter E. op "negeer OT-vraag bij lager dan E" ingesteld op je ketel? Snel terugzetten, anders staat binnen de kortste keren het aantal branderstarts op een vrij hoog veelvoud van het aantal branderuren.

Wat er gebeurt bij Honeywell thermostaten:
- vraag max temperatuur om ketel aan te zetten
- als ketel is ingeschakeld, verlaag vraag naar berekende temperatuur onder parameter E (40 graden std)
- als gevraagde temperatuur lager dan E is, gaat ketel uit

Gevolg: aan, uit, antipendel time-out, aan, uit, antipendel time-out, aan, uit... hele dag een klappende ketel die wordt aangestuurd door een thermostaat die helemaal niet snapt waarom die stomme k*t ketel niet de laatste halve graad erbij kan verwarmen.

Remeha iSense werkt dan weer wel prima, min temp staat op 40 in ketel, op 42 op thermostaat, als die inschakelt vraagt ie niet eerst 68, maar komt ie gelijk met 42.
Klopt, die zal ik dan terugzetten :P De Honeywell geeft dus een hele lage temperatuur door begrijp ik uit je verhaal, waardoor de ketel na het wijzigen van de instelling te snel uit gaat omdat de berekende onder de 40 graden is. Dat zou dus ook betekenen dat het pendelen vooral komt door de vrij hoge retourtemp. Ga ik daar dus nog aan meten :)

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 15-10-2013 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Het probleem zit er gewoon in dat Honeywell thermostaten eerst hoog inzetten en vervolgens de berekende temperatuur gaan vragen. Je ketel zal dus gewoon inschakelen vanwege de hoge vraag, en vervolgens direct daarna weer uitschakelen omdat de drempelwaarde niet gehaald wordt. De bedoeling van die instelling is juist om de ketel niet onnodig op te stoken als er maar minimaal warmte wordt gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 09:56:
[afbeelding]
Bedoelen jullie dit? :P Heb het set ooit één keer gebruikt op een Remeha Gas320, puur om te proberen.
Je kunt wat waardes loggen en storingen uit het verleden beter uitlezen. Ook kun je een backup maken van de instellingen van je branderautomaat.
De flatkabel met converter naar RS282 is voor de oudere types zoals de Quinta, de usb naar 4P4C is voor de nieuwere types.
De usb is slechts drie-aderig, zwart, rood en geel.
Die kabel gaat niet het probleem worden maar zou ik een copie van die usb stick mogen hebben?
:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het koude seizoen begint hier ligt problematisch. Ik heb een Honeywell Clock Round (powerstealing versie) aangesloten op de OpenTherm aansluiting van een Agpo Megadens ketel (al 2 jaar), maar het valt me nu ineens op dat hij na verloop van tijd terugschakelt van OpenTherm naar aan/uit. Je merkt het aan de grote koud/warm schommelingen in de kamer en het feit dat de warmwaterindicatie, keteltemperatuur etc niet uit te lezen zijn.

Ik snap niet waar het door komt. De enige oplossing die ik tot nu toe heb is thermostaat afkoppelen, wachten tot condensator leeg is, ketel uit, thermostaat aansluiten, ketel weer aan. Erg lastig. Binnenkort eens een andere modulerende thermostaat proberen dan weet ik hopelijk of het aan de ketel/bekabeling of aan de thermostaat ligt. Ik weet wel dat de aansluiting van de thermostaat een beetje los zit (het blokje op de basisplaat waar de draden aan vast geschroefd zitten klemt niet echt lekker vast aan de thermostaat), wellicht dat de communicatie kort wegvalt en dat de thermostaat daardoor in een simpelere mode valt.

Maar de tip voor het nieuwe seizoen is dus (net als vorig seizoen) absoluut overstappen van een aan/uit thermostaat naar een modulerende als het mogelijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Verwijderd schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 00:07:
Hallo allemaal,

We hebben nu een Remeha Tzerra waarop een RS232 aansloten kan worden dmv een 4p4c to USB kabel. Ik kan deze kabel maar niet vinden voor een normale prijs. Bij Remeha zijn ze veel te duur. Loopt in de 90,-!
Is er al iets bekend zodat we deze zelf kunnen maken of ergens anders dan bij Remeha aan kunnen schaffen?
Ik weet niet of de Tzerra gelijk is aan de Calenta maar als dat zo is: http://blog.hekkers.net/2...meha-interface-revisited/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 10:15:
[...]

Die kabel gaat niet het probleem worden maar zou ik een copie van die usb stick mogen hebben?
:9
Volgens mij is dat verboden hier op Tweakers :o
Klopt je mail adres in je profiel? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 10:39:
[...]

Volgens mij is dat verboden hier op Tweakers :o
Klopt je mail adres in je profiel? :+
Nee toch? Alleen copywrited sw :+
Je hebt pm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-10 14:59

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

En dan maar eens een vraag over thermostaten in dit topic.

Huidige situatie:
Intergas combiketel aangesloten met een Honeywell round modulation.
Begane grond vloerverwarming met 2 Jaga DBE, 1ste en 2de verdieping Jaga (LTV).
Watertemperatuur 45 graden (vloer 35 max)
Vorig stookseizoen geen problemen gehad met verwarming. Afgelopen jaar 950M3 voor verwarming (0,29 graaddagen) bij continu stoken (24h) van de installatie op 19 graden in de woonkamer.

Op de begane grond een speksteenkachel sinds enkele weken welke sinds het weekend (na 10x instoken) zijn gaan gebruiken.

Probleem:
Als we nu stoken in de woonkamer met de deuren open naar de keuken en de hal (minimaal vermogen 3kW is al te veel voor de kamer). wordt de bovenverdieping niet voldoende warm door de convectie naar boven. En een zoon op een (te) koude slaapkamer die aan het spelen is ook niet leuk.

Bedachte oplossing:
Plaats een tweede (honeywell round) modulation thermostaat op een slaapkamer en sluit de bekabeling parallel aan op de thermostaat van de woonkamer. Gedachte is dan kamer thermostaat vraagt niks aan de CV installatie en slaapkamer thermostaat vraagt wel.

Vraag kan dit? Werkt dit?
Deze optie is voor mij sneller/goedkoper (in eerste instantie) om te doen
Ik weet dat het meer kost aan M3 gas, de gedachte gaat ook wel uit naar een zone systeem op termijn, maar ik wil me daar eerst goed inverdiepen wat ik wil hebben.

[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 15-10-2013 11:59 . Reden: typo ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Je kunt geen 2 modulerende thermostaten aansluiten, je ketel kan wel een modulerende en een aan/uit tegelijk hebben. Evt kan je nog een zoneklep aansluiten zodat maar de helft van je systeem wordt opgestookt als niet beide thermostaten warmte vragen. Hoe dat precies werkt staat in de handleiding van je ketel.

Als je beneden hoofdzakelijk verwarmt met de speksteenkachel kan je kiezen om beneden een aan/uit te plaatsen, boven de modulerende thermostaat en een zoneklep op de benedenverdieping. Als boven warmte vraagt, wordt boven verwarmd, beneden niet. Vraagt beneden warmte, dan wordt zowel boven als onder opgestookt.
Andere optie is investeren in een Honeywell Evo systeem. Op de korte termijn fors duurder dan bovenstaande oplossing, maar op de lange termijn lijkt het me praktischer en zuiniger.

Overigens stook je al op lage temperatuur, als je je maximale aanvoertemperatuur laag genoeg zet haal je in de praktijk maar weinig winst uit een modulerende thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:50
engelbertus schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 16:29:
aanvoertemperatuur is de temperatuur van het water dat uit de ketel komt. dit meet de ketel, en hierop past hij de brander aan die hoger of lager gaat branden om een bepaalde gewenste aanvoertemperatuur te krijgen.

isoleren van de leidingen heeft hierop dus geen invloed, op 1 punt na, door het isoleren zal het water misschien iets warmer weer terug bij de ketel komen ( de retour). de ketel hoeft dan minder energie toe te voegen om de aanvoertemperatuur te halen, en zal op een legere stand gaan branen, dus gebruik je dan minder energie.

volgens mij is het op dit moment, met nog bijna geen echte koude dagen, niet erg goed een verschil in m3 per graaddagen te meten. Dit is bij mij rond de 3 gemiddeld, met uitschieters die daar nog steeds dicht in de buurt liggen, per dag.
Graaddagen meet ik al een lange tijd en per maand.
Oxellaar schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 17:25:
[...]

Bij een Topline kun je de aanvoer wel uitlezen, deze staat continu in de display. ;)
Deze temperatuur word gemeten in de aanvoerleiding net binnen de mantel.

Je kunt de maximale aanvoer veranderen door op "menu" te drukken, dan \/ pijl één keer indrukken.
Dan houd je menu vast tot de temperatuur in de display knippert, met de pijlen kun je nu de temperatuur veranderen. Wel bevestigen door de menu toets weer in te drukken.
Op deze wijze kun je meerdere parameters veranderen, zoals temp tapwater, pomp snelheid en nadraaitijd.
Aha, "aanvoer" is een verwarrende term waar nogal vaak vergissingen mee wordt gemaakt volgens mij. Ik stel de aanvoertemperatuur in de zomer meestal in op 55 graden (is het minimum heb ik me laten vertellen).

Ik heb het aantal kW al van 25 teruggebracht tot 20, ECO stand ingeschakeld. Ik zal de instellingen vanavond nog eens bekijken en hier neerzetten. Wellicht dat er nog tips zijn. ;)

Allen dank zover voor de antwoorden _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ollie1965 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 11:58:
En dan maar eens een vraag over thermostaten in dit topic.

Huidige situatie:
Intergas combiketel aangesloten met een Honeywell round modulation.
Begane grond vloerverwarming met 2 Jaga DBE, 1ste en 2de verdieping Jaga (LTV).
Watertemperatuur 45 graden (vloer 35 max)
Vorig stookseizoen geen problemen gehad met verwarming. Afgelopen jaar 950M3 voor verwarming (0,29 graaddagen) bij continu stoken (24h) van de installatie op 19 graden in de woonkamer.

Op de begane grond een speksteenkachel sinds enkele weken welke sinds het weekend (na 10x instoken) zijn gaan gebruiken.

Probleem:
Als we nu stoken in de woonkamer met de deuren open naar de keuken en de hal (minimaal vermogen 3kW is al te veel voor de kamer). wordt de bovenverdieping niet voldoende warm door de convectie naar boven. En een zoon op een (te) koude slaapkamer die aan het spelen is ook niet leuk.

Bedachte oplossing:
Plaats een tweede (honeywell round) modulation thermostaat op een slaapkamer en sluit de bekabeling parallel aan op de thermostaat van de woonkamer. Gedachte is dan kamer thermostaat vraagt niks aan de CV installatie en slaapkamer thermostaat vraagt wel.

Vraag kan dit? Werkt dit?
Deze optie is voor mij sneller/goedkoper (in eerste instantie) om te doen
Ik weet dat het meer kost aan M3 gas, de gedachte gaat ook wel uit naar een zone systeem op termijn, maar ik wil me daar eerst goed inverdiepen wat ik wil hebben.
Ik weet niet of een isense ook met jouw ketel kan maar die heeft een openhaard functie waarmee je de sensor in de thermostaat uitschakelt en een instelbare continue warmte functie krijgt.
voordeel:

Je vloer word niet koud als je lang de speksteen aan hebt.
Boven kan je het ook aangenaam krijgen.

Nadeel:
Kan niet lager dan 20 graden al zal dat prima zijn in de meeste gevallen, cvwater word dan 35 graden maximaal
Waarschijnlijk zal het redelijk gas kosten, al ben ik daar nog niet zeker van aangezien ik hem net heb.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Mmm,

Dat wordt iets meer/sneller verdiepen in zone verwarming, want om nou een "hele dure" thermostaat te kopen terwijl er later toch wel een zone regeling gaat komen... dat lijkt me te veel van het goede.
Tenzij ik natuurlijk een aan/uit kan bemachtigen/krijgen om even wat te testen (tussentijdse oplossing).

Bedankt.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Aan/uit kan je ook testen door draadjes kort te sluiten natuurlijk ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ollie1965 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 14:54:
Mmm,

Dat wordt iets meer/sneller verdiepen in zone verwarming, want om nou een "hele dure" thermostaat te kopen terwijl er later toch wel een zone regeling gaat komen... dat lijkt me te veel van het goede.
Tenzij ik natuurlijk een aan/uit kan bemachtigen/krijgen om even wat te testen (tussentijdse oplossing).

Bedankt.
Valt wel mee

http://link.marktplaats.nl/717513996

http://link.marktplaats.nl/731877548

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Als je geen kilometerprijs rekent :+
Bedankt ik ga eerst onderzoeken voor zone systemen

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Verzenden kan toch ook? Kost je 6,75...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ollie1965 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:25:
[...]

Als je geen kilometerprijs rekent :+
Bedankt ik ga eerst onderzoeken voor zone systemen
Ik weet niet waar je woont natuurlijk maar tik eens isense in op mp, er staan er zat van 50-150,-
Maar sturen kan ook eventueel.

De optie is super, ik heb het van de week geprobeerd en lekkere warme vloer met de pelletkachel aan, helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Laatst online: 09-10 16:09
Handig topic. Ik was vorig jaar al aan het zoeken om gas en elec. te besparen.

Wij hebben een Intergas kombi HR 36/30. Hij staat al vanaf het begin (5.5jaar) op ECO, maar ik heb nog nooit aan de instellingen gezeten.

Max CV aanvoer - 80gr
tapwater - 60gr
Geheugen dagen - 3 dgn . geen idee wat dit betekend.
Temp. comfort stand - 57

Vemogen van de CV staat standaard op 70%. IN de OP staat niet tot welke % je kan zakken. Welke in aan te raden?

Tapwater heb ik net op 40gr gezet.
Comfort ook op 40gr,

Ons huis is gemid. qua grote. 2 onder 1 kap 150M2. 3 etages. Zolder deur staat op een kier ivm de katten. We hebben wel een open trap dus warmte gaat naar de slaapkamers.

Het is vrij snel warm in huis en het huis is extra geisoleerd. In de winter en zomer stijgen of zakken de temp. niet zo erg. Buiten 30 gr is in huis max 22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002

JdM

Humbled

@ Ray187: Reken het vermogen van je radiatoren eens uit en stel dan je maximale vermogen van je ketel daar op af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
ok. Ik moet dan even zoeken hoe ik dat kan berekenen. Ik zie er niks over staan in manual van Intergas,

Aanvoer temp. kan ik ook verlagen aangezien hij default op 80gr staat en dit een goed geisoleerd huis is. Zet die dan wel op 60gr. ff kijken hoe hij het huis dan verwarmd.

tapwater is toch gewoon kraanwater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002

JdM

Humbled

Je zult het vermogen van je radiatoren ook niet gaan vinden in de handleiding van de ketel hè ;)
Verlagen van de aanvoer temperatuur heeft niet significant veel effect (wel iets misschien) op je stookkosten vermoed ik, zonder waterzijdige inregeling.
Tapwater is idd kraanwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
hehehe :+

Ga de thermo meter ding vervangen. Dat ronde honeywell is niks met een vrouw die regelmatig vergeet dat ding uit te zetten :X

Denk dat ik die van Rob overneem honeywell vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hmm, gisteren merkte ik dat de cv eigenlijk na het verstrijken van de antipendeltijd weer aan springt. Dan is hij bijv. 38 graden, berekend 40(minimum),gaat aan, loopt door naar de 45, en dan uit. Na het verstrijken van de tijd datzelfde liedje opnieuw. Met de pomp op 1 was er veel fluctuatie te zien in de retourtemperatuur. Op 2 is dat stabieler. Ik zie dus 2 opties om het pendelen te voorkomen: lager vermogen of zorgen voor een koudere retour.
Gebruik ook eigenlijk maar 2 radiators, een grote jaga convector in de woonkamer en een kleine radiator in de hal. Slaapkamer is koud, en douche vind ik verspilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
De kamer van ons zoontje (1 jaar) wil ik wel op de juiste temp. houden, omdat hij nog niet onder een dekbed mag slapen. Wij slapen onder een dons dekbed dus koud krijgen we het niet snel.

Heeft er iemand ervaring met zones toevoegen/aanmaken?

Kan je iets maken dmv een remote temp. meter die communiceert met de thermostaat, zodat hij die kamer een andere temp. kan houden??

Of moet je hele aanpassingen doen op de radiatoren en ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Laatst online: 09-10 06:58
Unknown Alien schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 09:02:
De kamer van ons zoontje (1 jaar) wil ik wel op de juiste temp. houden, omdat hij nog niet onder een dekbed mag slapen. Wij slapen onder een dons dekbed dus koud krijgen we het niet snel.

Heeft er iemand ervaring met zones toevoegen/aanmaken?

Kan je iets maken dmv een remote temp. meter die communiceert met de thermostaat, zodat hij die kamer een andere temp. kan houden??

Of moet je hele aanpassingen doen op de radiatoren en ketel?
De simpelste oplossing is een thermostaatradiatorkraan. Die zet de radiator net zolang open totdat de ingestelde temp bereikt is. Voorwaarde is wel wat je CV installatie voldoende in gebruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:20

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Unknown Alien schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 20:31:
[...]
Tapwater heb ik net op 40gr gezet.
[...]
Niet slim om juist deze waarde zo laag te zetten - houd minimaal 58C aan voor je tapwater i.v.m. legionellagevaar.

... en oranje! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
@ray187
check eens hoe snel de kamer afkoelt. Als ik mij niet vergis wordt er geadviseerd om een kamer niet te warm te hebben voor jonge kinderen.
Bij ons was de afkoeling maar 1 graad, dus thermostaat kraan er op en tussen 21.00 en 06.30 wordt er niet gestookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Arnout schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 10:21:
[...]

De simpelste oplossing is een thermostaatradiatorkraan. Die zet de radiator net zolang open totdat de ingestelde temp bereikt is. Voorwaarde is wel wat je CV installatie voldoende in gebruik is.
Ahh ok dan ga ik daar even naar kijken.
Ik had gelezen dat ik zone regelaars kan plaatsen, maar dat kost wat meer en is meer werk.
iNSaNe-oNe schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 10:21:
[...]

Niet slim om juist deze waarde zo laag te zetten - houd minimaal 58C aan voor je tapwater i.v.m. legionellagevaar.
Goeie daar had ik niet aan gedacht. ga ik vanavond weer aanpassen.

Thanks
ATS79 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 10:23:
@ray187
check eens hoe snel de kamer afkoelt. Als ik mij niet vergis wordt er geadviseerd om een kamer niet te warm te hebben voor jonge kinderen.
Bij ons was de afkoeling maar 1 graad, dus thermostaat kraan er op en tussen 21.00 en 06.30 wordt er niet gestookt.
Hij koelt niet snel af. De CV zet ik een uur voor we gaan slapen terug naar 17gr en s'ochtends is het nog 20 a 21 gr in huis volgens thermostaat. Nu dan met buiten temp van 7gr.
Zijn kamer is ook klein 4x3 en heeft een enkele radiator met een lengte van 1.2M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Unknown Alien schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 10:40:
[...]

Ahh ok dan ga ik daar even naar kijken.
Ik had gelezen dat ik zone regelaars kan plaatsen, maar dat kost wat meer en is meer werk.
Wij hebben thuis de afspraak dat er niemand aan de radiatorkranen draait behalve ik. Dan kan je proefondervindelijk de kraan een beetje open draaien en kijken of het warm genoeg blijft (ervan uitgaande dat het kamertje net zo snel afkoelt als waar je thermostaat zit, je woonkamer neem ik aan). Op die manier geeft de radiator niet te weinig warmte af maar ook niet onnodig veel.

Dat is de simpelste oplossing zonder aanpassingen. Wil je een betere, omgevingstemperatuur-afhankelijke regeling dan ontkom je niet aan een thermostaatkraan.

Afbeeldingslocatie: http://www.karaoke-jo.nl/contents/media/l_thermostaatkraan%20tm%203030%3D227-002%20%282%29.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Arnout op 16-10-2013 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-09 23:37
ATS79 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 10:23:
@ray187
Klopt!
Optimaal is tussen de 16°C en 18°C in de meeste huizen komt het niet echt onder de 16°C.

Wat je ook kan doen is een slaapzak kopen met afritsbare mouwen, weet je zeker dat ze het niet te koud krijgen en ze blijven ook beter in bed liggen :+

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Arnout schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 10:47:
[...]

Wij hebben thuis de afspraak dat er niemand aan de radiatorkranen draait behalve ik. Dan kan je proefondervindelijk de kraan een beetje open draaien en kijken of het warm genoeg blijft (ervan uitgaande dat het kamertje net zo snel afkoelt als waar je thermostaat zit, je woonkamer neem ik aan). Op die manier geeft de radiator niet te weinig warmte af maar ook niet onnodig veel.

Dat is de simpelste oplossing zonder aanpassingen. Wil je een betere, omgevingstemperatuur-afhankelijke regeling dan ontkom je niet aan een thermostaatkraan.

[afbeelding]
ZO'n kraan kan toch ook niet gek duur zijn. ff googlen :)
thx
Hier doet de vrouw ze wel aan, maar niet uit |:( vergeet ze vaak. Daarom wil ik ook automatisch kunnen instellen dat alles naar 17 gr gaat om ~21:00

Mjahh ik heb het niet zo snel koud als de vrouw. Thermostaat op 21 is voor mij tshirt en zij onder dekentje op de bank 8)7
fast-server schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 11:07:
[...]

Klopt!
Optimaal is tussen de 16°C en 18°C in de meeste huizen komt het niet echt onder de 16°C.

Wat je ook kan doen is een slaapzak kopen met afritsbare mouwen, weet je zeker dat ze het niet te koud krijgen en ze blijven ook beter in bed liggen :+
Die heeft hij al. Zo'n een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Unknown Alien schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 11:13:
[...]

ZO'n kraan kan toch ook niet gek duur zijn. ff googlen :)
thx
Hier doet de vrouw ze wel aan, maar niet uit |:( vergeet ze vaak. Daarom wil ik ook automatisch kunnen instellen dat alles naar 17 gr gaat om ~21:00
Bij Conrad €15-40 euro. Ik denk dat je zo'n kraan in een jaar hebt terugverdiend en nog meer comfort ook. En het belangrijkste is natuurlijk dat het een tweaker-waardige oplossing is, ik bedoel, als het geen display heeft is het niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Op de kinderkamer de thermostaat kraan instellen op 18,5°C (is warm genoeg) dan is het in een normaal geïsoleerd huis echt nog wel boven de 16°C in de ochtend.

Gewoon even de badthermometer op de kinderkamer leggen dan weet je snel genoeg hoe de thermostaat kraan moet staan.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
liefst via App bedienen. Het hele huis. qua verwarming. Kan toch al geloof ik. Via Wifi?

@fast-server, We hebben op de kamer nog de babyfoon die geeft doorgaans 21 a 22 gr aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
Unknown Alien schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 10:40:

[...]

Hij koelt niet snel af. De CV zet ik een uur voor we gaan slapen terug naar 17gr en s'ochtends is het nog 20 a 21 gr in huis volgens thermostaat. Nu dan met buiten temp van 7gr.
Zijn kamer is ook klein 4x3 en heeft een enkele radiator met een lengte van 1.2M.
dan verschilt niet veel met onze situatie. radiator bij ons is een type 22 met thermostaat ventiel en 1.2m lang 30cm hoog. Onze dochter is net 2 en de 2 winters die ze heeft meegemaakt geen problemen gehad met de kou. het is maar een paar keer 17 graden geworden in haar kamer. Maar omdat het dan toch al buiten vriest stop je de kleine in een dikkere pyjama, slaapzak.

Persoonlijk zou ik eerst een thermostaatkraan en voetventiel plaatsen. zelf heb ik een thermostaat kraan zonder digitale functies, maar een waselement type. vaak willen kinderen aan de knopjes zitten. kan je alles weer instellen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Wij hebben zo'n radiator hangen in zijn kamer.
Afbeeldingslocatie: http://www.bouwonderwijs.net/Installaties_voor_Gebouwen/Radiatoren/10_hulstflier.nl.jpg

Denk dat ze een enkele hebben geplaatst, omdat de kamer niet zo groot is. 3x4x2.7

Ik heb nog wat kattenschrikdraad over van de tuin. Doe ik die er wel omheen dan zit hij er maar 1 x aan })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Unknown Alien schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 11:13:

Mjahh ik heb het niet zo snel koud als de vrouw. Thermostaat op 21 is voor mij tshirt en zij onder dekentje op de bank 8)7
same here ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Hier staat de thermostaat op 19,5 en dat is prima voor mij en onze dochter, als de vrouw het koud heeft>> trui en deken.
Ik denk dat de verwarming hier maar een week per jaar op 21 staat en dat is als er iemand ziek is.
Koud hebben is meestal aangeleerd doordat het in het ouderlijk huis ook altijd warm is/was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
20 graden op de ene thermostaat is anders dan 20 graden op de andere. Ouders zijn van een kapotte Nefit Ecomline HR met modulerende thermostaat naar een Intergas HRE 28/24 met Honeywell Chronotherm modulation gegaan. 20 graden op de Nefit was altijd voldoende, op de Honeywell druk je dat ding liever door naar 20.5 of 21.

Hier is 20 graden op de Honeywell ook amper voldoende, liefst gewoon 20.5. Inmiddels hangt er een iSense en is 19.5 voldoende, soms heb ik nog de behoefte om op te draaien naar 20, maar hoger komt ie niet. Als ik de iSense op 21 zet ga ik gewoon dood hier.

De Honeywell hangt nu bij mijn vriendin in een appartement, die heeft gewoon een warme vloer vanwege de benedenburen, hokje is niet heel groot, de laatste tochtgaten heb ik dichtgemaakt (ze had last van muizen en er was tocht over de vloer). Als de Honeywell daar begint met stoken schiet ie anderhalve graad door. Een deel dankzij comfortcorrectie, een deel dankzij nadraaitijd van CV-pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Hier ook een Intergas HR 36/30 met honeywell rond standaard ding. Alleen als het buiten -15 is dan zet ik hem wel op 22. Wij hebben een hoek huis dus vang een hoop wind. Ventilatie hebben wij 24/7/365 aanstaan.

Klote is voor beneden dat we een open trap hebben naar slaapkamers en nog eens naar zolder. (nieuwbouw 2008 als jaren '30 gebouwd) dus hoop warmte gaat naar boven. Al heb ik zolder wel afgesloten. Beneden is iets van 12x6.

Enige waar ik spijt van heb is dat we geen vloerverwarming hebben aangelegd |:( Als ik zo lees is dat een bultwerk om te realiseren.

btw ik ga de Honeywell van Rol-Co overnemen. Daarmee zal ik ook wel wat stroom verbruik mee winnen. ivm de vrouw die hem regelmatig vergeet uit te zetten

[ Voor 12% gewijzigd door Unknown Alien op 16-10-2013 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
_JGC_ schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 12:48:
20 graden op de ene thermostaat is anders dan 20 graden op de andere. Ouders zijn van een kapotte Nefit Ecomline HR met modulerende thermostaat naar een Intergas HRE 28/24 met Honeywell Chronotherm modulation gegaan. 20 graden op de Nefit was altijd voldoende, op de Honeywell druk je dat ding liever door naar 20.5 of 21.

.................
Hier hetzelfde gehad.

Wat bleek: de chronoterm modulation geeft een te hoge ruimte temperatuur aan. Hierdoor voelt het kouder in huis omdat de thermostaat denkt dat het huis warmer is.

Ik heb met 2 andere thermometers de kamertemperatuur gecontroleerd en de thermostaat op basis hiervan 1,2 graden naar beneden gecalibreerd O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
wij hebben een honeywel round modulation en die heeft een afwijking met 1.5 graad.
In de kamer is het 20 °C en de thermostaat geeft 18.5 °C aan.

Kan je volgens mij ook niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Unknown Alien schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 13:16:

Enige waar ik spijt van heb is dat we geen vloerverwarming hebben aangelegd |:( Als ik zo lees is dat een bultwerk om te realiseren.
Komend jaar MKleinman volgen... ? [Vloerverwarming] In bestaande bouw, juiste manier Als hij het topic gaat updaten tijdens de verbouwing, en anders familie kleinman op weblog

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
@Ollie,
Thanks. Dat topic had ik ook al gevonden en door gelezen. Ik heb ook wat gegoogled natuurlijk.

Probleem is we zitten in een vrij nieuw huis (2008). De kleine man is net 1 en we hebben 4 katten in huis. De hele beneden verdieping gaan doen betekend dat het gezin incl. katten 2 weken ergens anders moeten wonen.Buiten de kosten weegt dat niet tegenop de "overbodige" luxe, want koud is het niet in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:32
Sinds enkele maanden zit ik in een nieuwbouw huis en ben ook bezig met mijn CV te tunen :D
Hiervoor zat ik in een oude woning met gaskachels dus het is even wennen aan het comfort :P

Nu heb ik mijn CV als volgt ingesteld:
06:50 - 20.5 graden
08:00 16 graden
17:00 - 20.5 graden
23 30 - 16 graden

Als ik dan naar de grafiek kijk (uit slimmemeterportal) dan zie ik dit programma ook terug:
Zwart = buitentemperatuur
Rode balken is gasverbruik

Afbeeldingslocatie: http://s9.postimg.org/64f2j1h5b/Schermafbeelding_2013_10_18_om_09_08_50.png

Nu vraag ik mij 2 dingen af:
- Is het wel nodig om voor dat uurtje sochtends de CV aan te knallen? Het lijkt flink wat te verbruiken! IS natuurlijk een persoonlijke vraag maar ben benieuwd wat jullie doen
- Waarom zie ik overdag ook verbruik als die op 16 graden staat? Het huis is super goed geïsoleerd dus ik weet zeker dat hij niet onder die 16 graden duikt. Zou dat voor het tapwater kunnen zijn?

Verder gebruik mijn ketel opentherm en heeft ook ondersteuning voor een draadloze thermostaat. Leuk natuurlijk om hiermee te interfacen :D ik kan wel oplossingen vinden voor opentherm maar niet via RF iemand enig idee?

De excel export laat het wat duidelijker zien:
15-10-13 07:00 0,803
15-10-13 08:00 0,828
15-10-13 09:00 0,033
15-10-13 10:00 0,011
15-10-13 11:00 0,191
15-10-13 12:00 0,11
15-10-13 13:00 0,196
15-10-13 14:00 0,045
15-10-13 15:00 0
15-10-13 16:00 0,015
15-10-13 17:00 0,213
15-10-13 18:00 0,413
15-10-13 19:00 0,314
15-10-13 20:00 0,28
15-10-13 21:00 0,28
15-10-13 22:00 0,238
15-10-13 23:00 0

[ Voor 38% gewijzigd door laurens0619 op 18-10-2013 09:24 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Tapwater wat hij warm staat te houden? Wat voor ketel heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Als je 's ochtends lekker druk in de weer bent om je voor te bereiden op je werkdag, hoeft het niet zo warm te zijn. Ik heb 'm hier ingesteld op 18,5 gr.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

laurens0619 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 09:18:
Sinds enkele maanden zit ik in een nieuwbouw huis en ben ook bezig met mijn CV te tunen :D
Hiervoor zat ik in een oude woning met gaskachels dus het is even wennen aan het comfort :P

23 30 - 16 graden

Als ik dan naar de grafiek kijk (uit slimmemeterportal) dan zie ik dit programma ook terug:

[afbeelding]

- Is het wel nodig om voor dat uurtje sochtends de CV aan te knallen? Het lijkt flink wat te verbruiken! IS natuurlijk een persoonlijke vraag maar ben benieuwd wat jullie doen
- Waarom zie ik overdag ook verbruik als die op 16 graden staat? Het huis is super goed geïsoleerd dus ik weet zeker dat hij niet onder die 16 graden duikt. Zou dat voor het tapwater kunnen zijn?

Verder gebruik mijn ketel opentherm en heeft ook ondersteuning voor een draadloze thermostaat. Leuk natuurlijk om hiermee te interfacen :D ik kan wel oplossingen vinden voor opentherm maar niet via RF iemand enig idee?

Die twee pieken op 8 / 9 uur 's ochtends is omdat je ketel de booster mode gebruikt om je huis snel op temperatuur te krijgen. En eigenlijk is die piek zonde. Je kan in elk geval kijken of je de boosterstand uit kan zetten.

andere optie is om een lagere temperatuur 's ochtends gebruiken voor het aanwarmen. Hetzelfde als wat Hans zegt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
hansdegit schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 09:33:
Als je 's ochtends lekker druk in de weer bent om je voor te bereiden op je werkdag, hoeft het niet zo warm te zijn. Ik heb 'm hier ingesteld op 18,5 gr.
Sommige mensen zitten ook rustig een tijdje aan een bak koffie en boterham ;-)
Teminste, ik wel en heb dan graag wat warmte.
Het is zeker een goede besparing, maar naar mijn mening een flinke comfort vermindering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het zijn wel serieuze aantallen: tussen 9 en 16 wordt er 600 liter gas gebruikt.
Alleen als je een flinke boiler hebt is dat te verklaren met tapwater (want je bent op dat moment niet eens thuis). Anders: lekkende kraan?

Het zou mooi zijn als je ook zo'n grafiek had van de binnentemperatuur :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:32
Ik heb een Intergas Kombi Kompakt HRE (24/18|28/24|36/30) icm een honeywell chronotherm cmt937m1003. Het is een huurhuis en kan het exacte typenr niet vinden :(

Ik zal eens kijken of ik iets van de booster mode kan vinden in het boekje. Het verbruik overdag zou op het peil houden van het tapwater moeten slaan? edit: booster stond al uit :)

Hij staat bv nu op het 16 graden programma (sinds 0800 dus) maar het is nog 20.0 graden binnen volgens de thermostaat/losse temp meter.

edit: tapwater stond nog op de stand ECO.
eco: "De tapcomfort functie van het toestel is zelflerend. Het toestel zal zich aanpassen aan het gebruikspatroon van het warm tapwater. Hierdoor zal de warmtewisselaar alleen op temperatuur gebracht worden in periodes waarin op voorgaande dagen warmwater getapt is".

Ik heb hem nu maar op UIT gezet. Kijken of dat uitmaakt.

Ik moet wel zeggen dat er iedere ochtend (naast opwarmen) natuurlijk ook 2x gedouched wordt. In totaal denk ik ongeveer 20-25 minuten douchen?

edi2t: CV bedrijf: 80 graden
tapwater: 60 graden

edit3:
Oeps! Ik had scheef zitten kijken in slimme meterportal. De grafiek met het verbruik overdag is een dag dat ik thuis ben geweest :P
Deze grafiek is denk ik iets zuiverder (beide aan het werk die dag):

Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/4tm3zc415/Schermafbeelding_2013_10_18_om_10_39_34.png

[ Voor 58% gewijzigd door laurens0619 op 18-10-2013 10:48 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook maar eens mee begonnen (was het eigenlijk afgelopen jaar van plan al). :)
Eerst metertje aan retour aangesloten, CV temperatuur van 90 naar 70 graden gezet en opwarmcyclus gestart. Al heel vlug ging de retour temperatuur ruim over de 40 graden...
Ergens op de helft van de cyclus de pomp (Wilo DHU25/70) van maximaal (2200/115watt) naar minimaal (1400/59watt) gezet.
Bij het stoppen van de pomp na 7 minuten nadraaitijd een temperatuur van 42,2 graden op de retourleiding en 44 graden op het display van de ketel (Agpo HMC23).

Kan subjectief zijn maar de radiatoren lijken ook meteen minder ruis te hebben. En nu ga ik even teruglezen wat ik tussen vorig jaar en nu aan tips gemist heb. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
laurens0619 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 10:18:
......

edit3:
Oeps! Ik had scheef zitten kijken in slimme meterportal. De grafiek met het verbruik overdag is een dag dat ik thuis ben geweest :P
Deze grafiek is denk ik iets zuiverder (beide aan het werk die dag):

[afbeelding]
Dan is de grafiek al stukken verklaarbaarder.

Snap even zo snel niet dat 's avonds het verbruik steeds verder lijkt af te nemen terwijl de ingestelde thermostaat temperatuur constant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 20:01

m00

nokiaan958GB schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:24:
[...]

Dan is de grafiek al stukken verklaarbaarder.

Snap even zo snel niet dat 's avonds het verbruik steeds verder lijkt af te nemen terwijl de ingestelde thermostaat temperatuur constant is.
Da's toch logisch? Hoe langer, hoe minder massa er nog opgewarmd moet worden, minder daling ruimtetemperatuur en ergo minder verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
laurens0619 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 09:18:

23 30 - 16 graden

[afbeelding]

Jammer dat alleen een slimme meter zo mooi gemonitord kan worden, en je er lang op moet wachten als je er een wilt hebben, voor het monitoren.
Of het kost veel geld...
Hoe krijg je overigens de temperatuur in die grafiek?
f meet je die zelf en is de grafiek zelf in excel gemaakt mbv de export?
Pagina: 1 ... 40 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.