Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.222.644 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:34
Maar die t min moet de ketel ook ondersteunen lijkt mij? Of is dat een universeel OpenTherm dingetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

ThinkPadd schreef op zondag 29 september 2013 @ 20:57:
Maar die t min moet de ketel ook ondersteunen lijkt mij? Of is dat een universeel OpenTherm dingetje?
tja geen idee. Als je met voor 50 euro kan krijgen kan je er imho niet aan miskopen. Het is een zeer uitgebreid ding wat veel informatie kan geven een veel instelling kan aanpassen zonder naar de ketel te lopen. that is als hij werkt met je ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
iSense is een "standaard" OpenTherm thermostaat. Zou moeten werken met elke ketel die OpenTherm snapt, maar ik zeg bewust "standaard", want OpenTherm is net zo erg als Nederlands als het aankomt op dialecten: een echte Limburger, Groninger of Fries versta je ook niet.

De minimale instelling is een thermostaat-instelling, heb je niks voor nodig op je ketel. Het bepaalt gewoon welke temperatuur de thermostaat aan de ketel gaat vragen. Bij mij staat het op 42 graden, is hier voldoende om enige warmte in de kamer te krijgen. Voorheen had ik dat met een Honeywell thermostaat op de ketel ingesteld, maar dan ging de thermostaat 25 graden vragen en kreeg ie 42 van de ketel, niet de meest ideale situatie om de juiste temperatuur te berekenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste,

Ik heb mijn vermorgen van mijn Intergas 36/30 teruggeschroefd naar 40%.
Nu wilde ik deze nog lager brengen/zetten, maar ik kom erachter dat ik het cv-vermogen niet verder naaar beneden kan zetten.
Ik lees hier medetweakers die het vermogen op 20% hebben staan, hoe heb je dat dan gefixed. ketel is van 2008, tenminste, bouwjaar huis.

Iemand enig idee hoe ik het vermogen van mijn ketel verder kan terugbrengen?

In de handleiding staat een relatie tussen toerental van de ventilator en het toetstelvermogen. ik dacht echter dat ik niks aan het toerental van de ventilator hoefde te veranderen, ik heb enkel het CV-vermogen onder knop 3 service menu bijgesteld... Heb ik nu wat fout gedaan?

Iemand raad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Je hebt een instelling voor minimaal en maximaal vermogen. Jij hebt nu je maximaal vermogen naar 40% gezet. Minimaal vermogen zou je nog naar 20 of 25% kunnen zetten, maar kan zijn dat je ketel daardoor niet meer goed draait en in storing schiet of zelfs beschadigt (onvolledige verbranding en plofjes). Ik heb bij mijn vriendin meegemaakt wat een te laag vermogen of slechte gas/luchtverhouding doet met je ketel, en dat geluid klinkt niet gezond voor je ketel (schroef op gasblok stond verkeerd, blijkbaar foutje bij laatste onderhoudsbeurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

_JGC_ schreef op maandag 30 september 2013 @ 18:07:
Je hebt een instelling voor minimaal en maximaal vermogen. Jij hebt nu je maximaal vermogen naar 40% gezet. Minimaal vermogen zou je nog naar 20 of 25% kunnen zetten, maar kan zijn dat je ketel daardoor niet meer goed draait en in storing schiet of zelfs beschadigt (onvolledige verbranding en plofjes). Ik heb bij mijn vriendin meegemaakt wat een te laag vermogen of slechte gas/luchtverhouding doet met je ketel, en dat geluid klinkt niet gezond voor je ketel (schroef op gasblok stond verkeerd, blijkbaar foutje bij laatste onderhoudsbeurt).
De "zie ginds komt de stoomboot brom/toeter". Schrok me lam in mijn vorige huis. Membraan in gasblok was "blijven plakken" en de boel stond verkeerd afgesteld. Klap met de hamer heeft de boel aan de gang gekregen en monteur heeft netjes de CO/CO2 regeling uitgevoerd...draaide toen prima.

In mijn nieuwe huis hangt een Agpo Ferolli Megadens HR. Als die "te laag" wordt ingesteld qua vermogen, dan hoor je dezelfde toeter...dus minimaal op 40-45% vermogen houden was het devies.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Bij mijn vriendin was het 's morgens bij de eerste keer douchen 3-4x zo'n toeter en hoorde je dat ding de hele dag niet weer tot de volgende ochtend.
Heb het idee dat de monteur de hele brandercomputer heeft gereset, want als ik zie hoe dol die ketel nu met tapwater omgaat krijg ik het idee dat de booster weer ingeschakeld is. Ding stookt in een minuutje tijd het water op naar 70 graden, ketel slaat af, water wordt kouder en vervolgens gaat ie weer aan. Vanmorgen ook weer gemerkt, komend weekend maar eens door de instellingen. Of de booster uit, of het starttoerental van 100% naar 70% verlagen (of beide zoals bij mijn HRE 28/24, maar denk niet dat vriendin daarmee eens is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 30 september 2013 @ 17:23:
Beste,

Ik heb mijn vermorgen van mijn Intergas 36/30 teruggeschroefd naar 40%.
Nu wilde ik deze nog lager brengen/zetten, maar ik kom erachter dat ik het cv-vermogen niet verder naaar beneden kan zetten.
Ik lees hier medetweakers die het vermogen op 20% hebben staan, hoe heb je dat dan gefixed. ketel is van 2008, tenminste, bouwjaar huis.

Iemand enig idee hoe ik het vermogen van mijn ketel verder kan terugbrengen?

In de handleiding staat een relatie tussen toerental van de ventilator en het toetstelvermogen. ik dacht echter dat ik niks aan het toerental van de ventilator hoefde te veranderen, ik heb enkel het CV-vermogen onder knop 3 service menu bijgesteld... Heb ik nu wat fout gedaan?

Iemand raad.
In het installatievoorschrift van mijn HRE (bouwjaar 2013) staat (op pagina 36 parameter 3) geen beperking op het laagste maximale vermogen genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:38
Die toeter zal waarschijnlijk afgaan als er geen voledige verbranding is, CO waardes zijn dan waarschijnlijk tehoog. je ketel moet afgesteld worden gas en lucht mengsel. hoe dat moet weet ik niet. maar dat de cv monteur die je ketel reset om te servicen is wel een beetje makelijk. er zit namelijk gewoon een service programma op zo'n ketel. waarmee hij de cv netjes kan testen en afstellen zonder de ketel afstellingen te moeten prutsen.

Maar wees gerust ik verbruik 500L gas voor 10Min douchen en mijn gas verbruik (4p) is per week rond de 10M3gas Dat is dan alleen voor warmwater en koken. dat komt neer op ruim 500M3 gas per jaar.

Ik heb de therostaatkraan de water flow knop eens fling geknepen en dat scheelde al 30 tot 50 % gas verbruik. Blijkbaar heeft mijn cv al die jaren als ik douchte op vol 100% gebrand om de vraag te voldoen.
Nu merk ik ook dat de cv ook netjes terug moduleerd bij tap warmte vraag.
Mijn vrouw kan nog wel eens lang douchen 30 to 45 min (1 douch beurt, ja, al mee gesproken ). en dat is niet goed voor je cv om 30 to 45 min vol vermogen te draaien. waar we dus nu de gevolgen van gaan zien. (warmte wisselaar beschadigt door over verhitting, Zeg maar niks,maar wel afvragen hoe het zo snel kapot kan gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Die stoomtoeter is gewoon gevolg van een brander die op dusdanig laag vermogen staat te branden dat ie de boel niet aan kan houden. Vervolgens stroomt er gas in het gasblok en krijg je een mini-explosie waarbij ketel, wand en leidingen het geluid versterken.
Wat het resetten betreft: als jij een ketel aantreft waar allerlei instellingen in gemaakt zijn (waaronder minimaal brandervermogen), de klachten klinken alsof het minimale vermogen te laag staat, zou jij dan niet eerst de instellingen weer op standaard zetten voor je verder gaat met probleemoplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ben heel benieuwd wat voor ketel Maste_duck heeft, één met een toeter die niet tegen branden op vol vermogen kan. :+
Ik ben ook nieuwsgierig welke service instelling je bedoeld die de afstelling controleert en bijstelt.

Maar even zonder dollen....
Een ketel kan prima tegen 30 of 45 minuten op vol vermogen branden en nog wel langer ook.
Ze mogen al helemaal niet oververhit raken van zo kort branden op 100%

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Afstelling voor gas/lucht is gewoon een schroefje op het gasblok, hoor je na het ophangen van de ketel af te regelen dmv metingen aan rookgas op laag en hoog vermogen en bij elk onderhoud controleer je of die afstelling nog klopt, verder blijf je er gewoon vanaf.

Tja, wat is vol vermogen? Zoals eerder gezegd hebben kleine ketels vaak een booster, die stookt de ketel boven 100% vermogen. Als het goed is doet die booster maar 1 minuut z'n werk en daarna is de ketel op temperatuur en moet het normale vermogen voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
Service instellingen bedoel ik je ketel in service mode te zetten. dat is gewoon een kwestie van RTFM.
stukje uit mijn gebruiks handleiding:
"Het servicebedrijf heeft tot doel het cv-toestel gedurende
een korte periode handmatig op deellast in bedrijf te kunnen
nemen. Het servicebedrijf is bedoeld voor het doen van
metingen en instellingen aan het cv-toestel.
Zie ook frame 24, "Menu Servicebedrijf", pag. 15."

Waarschijnlijk zit het dus niet op elke ketel.

Wat ik al poste: 500L gas is 3M3 gas per uur. dan kom ik uit rond 28KW aan vermogen. blijkbaar kopt dit ook met de spec van mijn cv. Dat kan nooit goed zijn voor een ketel. die maar 24Kw is.

HRC 24/CW4
Algemeen
vermogen tap (combi) KW 5,7 * - 28,5
nominale belasting (o.w.) cv kW 5,7 * - 23,0
nominale belasting (b.w.) cv kW 7,6 * - 25,5
nominaal vermogen (75/60 °C) cv KW 5,3 - 22,0
nominaal vermogen (40/30 °C) cv kW 6,0 - 24,0

Normaal start je ketel op rond de 100% en zakt dan naar een vermogen (moduleerd) die genoeg is voor het te leveren tap water. dat kan de ketel de heledag volhouden.
maar maximaal vermogen is nooit de bedoeling dat dat voor lange tijd gebruikt wordt.

Als je het probleem hebt dat het gevragde tap vermogen telaag is. De ketel kan dan niet lager moduleren en zal dus afslaan. Dan kan je een aantal dingen doen. zorgen dat je meer tap water vraag door de warme kraan verder opten te draaien. met een thermostaat kraan kan je dus mooi op instellen en zo in een optimale tap flow te hebben voor jou ketel. of een boiler nemen of een andere ketel die een lager minimaal vermogen kan leveren.

PS: Mijn ketel zoemt of toeter niet. was een reactie van iemand die daar last van heeft. waarschijnlijk heeft iemand anders daar een beter verklaring( zie andere reacties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Zoals gezegd...toeter is verkeerd afgestelde ketel. Moet monteur CO/CO2 meter in de rookgasafvoer steken en dan op deellast en vollast met de stelschroef(schroeven) het gasblok afstellen voor een juiste mix. Op kleur van de vlam stellen wordt zeer afgeraden.

Getoeter kan ook komen door te lage stand ventilator/vermogen...dan is het lucht/gas mengsel ook niet goed voor een correcte verbranding.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Master_duck schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 16:35:

Wat ik al poste: 500L gas is 3M3 gas per uur. dan kom ik uit rond 28KW aan vermogen. blijkbaar kopt dit ook met de spec van mijn cv. Dat kan nooit goed zijn voor een ketel. die maar 24Kw is.

HRC 24/CW4
Algemeen
vermogen tap (combi) KW 5,7 * - 28,5
nominale belasting (o.w.) cv kW 5,7 * - 23,0
nominale belasting (b.w.) cv kW 7,6 * - 25,5
nominaal vermogen (75/60 °C) cv KW 5,3 - 22,0
nominaal vermogen (40/30 °C) cv kW 6,0 - 24,0

Normaal start je ketel op rond de 100% en zakt dan naar een vermogen (moduleerd) die genoeg is voor het te leveren tap water. dat kan de ketel de heledag volhouden.
maar maximaal vermogen is nooit de bedoeling dat dat voor lange tijd gebruikt wordt.
Je leest de typeplaat verkeerd af, je ketel is geen 24kW, maar 28kW.
Het hoogst opgegeven vermogen is altijd het maximale vermogen, of dat nu voor cv of tap is maakt niet uit.

Daarbij regelt je branderautomaat het vermogen, dus als hij op 28kW blijft branden is dat wel de bedoeling en mag dat gewoon.
Aan de typeplaat te zien heb je een Nefit Smartline hangen, die mag voor tapwater 3,36m3 per uur verbruiken. Hij zit dus tijdens ww tappen nog niet op 100%, je hebt dus nog wat vermogen over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
Oxellaar schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 17:29:
[...]
.
Aan de typeplaat te zien heb je een Nefit Smartline hangen, die mag voor tapwater 3,36m3 per uur verbruiken. Hij zit dus tijdens ww tappen nog niet op 100%, je hebt dus nog wat vermogen over ;)
grapjas, dacht dat het om gas besparen ging in dit draadje.
Nou ik ga eens kijken dat we een andere douch kop kan vinden voor onze douchstang. Een 12cm regen douch met een laag water druk komt maar een miezerig straal van af. Ik hou wel van een wat fellere water straal. en hoop hier dus ook meer mee te besparen. Wat ik al zei 500M3 gas voor warm water is best veel. Als ik andere gezinnen in mijn energie verbruik zie dat ze nog geen 30M3 per maand verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Je snapt ook wel dat ik niet aanraad om nog meer vermogen voor tapwater te gebruiken.
Het ging mij er om jouw bewering dat je ketel bij 3m3 per uur op maximaal vermogen zou branden en dat dat slecht zou zijn.

Een waterbesparende douchekop is idd goed voor je gasverbruik, maar zeker ook voor je waterverbruik (rioolheffing).
30m3 per maand aan gas voor warm water en koken is nog steeds vrij veel. Ik verbruik 14m3 per maand buiten het stookseizoen, met een drie persoonshuishouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Master_duck schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 12:16:
....................
Mijn vrouw kan nog wel eens lang douchen 30 to 45 min (1 douch beurt, ja, al mee gesproken ). en dat is niet goed voor je cv om 30 to 45 min vol vermogen te draaien. waar we dus nu de gevolgen van gaan zien. (warmte wisselaar beschadigt door over verhitting, .....
Master_duck schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 18:52:
[...]

grapjas, dacht dat het om gas besparen ging in dit draadje.
Nou ik ga eens kijken dat we een andere douch kop kan vinden voor onze douchstang. Een 12cm regen douch met een laag water druk komt maar een miezerig straal van af. Ik hou wel van een wat fellere water straal. en hoop hier dus ook meer mee te besparen. Wat ik al zei 500M3 gas voor warm water is best veel. Als ik andere gezinnen in mijn energie verbruik zie dat ze nog geen 30M3 per maand verbruiken.
Even met je vrouwtje praten kan ook een flinke gasbesparing opleveren.
En inderdaad regendouche is pure milieucriminaliteit :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
nokiaan958GB schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 19:56:
[...]

[...]

Even met je vrouwtje praten kan ook een flinke gasbesparing opleveren.
En inderdaad regendouche is pure milieucriminaliteit :X
Ik vertel dat natuurlijk wel aan mijn vrouw, maar denk je dat ze maar 1 min minder onder die douch zal staan?

Ja dan maar een zuinigere douche kop, blijk baar gaat er 19L/Min doorheen die we nu hebben,
maar eentje vervangen voor een 9L/min.

Als ik geweten had dat die douch zoveel gas zou verbruiken had ik het nooit genomen.
zou eigenlijk verboden moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Kijk ook eens bijvoorbeeld naar de Grohe New Tempesta II deze gebruikt maar 5,8L/m.
Deze geeft voor het gevoel een volle straal, terwijl hij toch zuinig is.
Reken je besparing maar uit op een douchbeurt van 45minuten ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Oxellaar op 01-10-2013 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 18:42
Oxellaar schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 23:06:
Kijk ook eens bijvoorbeeld naar de Grohe New Tempesta II deze gebruikt maar 5,8L/m.
Die hebben wij sinds kort: is heel erg lekker. En ook goedkoop in aanschaf trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Oxellaar schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 23:06:
Raar, op de site staat "doorstroombegrenzer 9,5 l/min".
Of heb je nog een tweak toegepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nokiaan958GB schreef op maandag 30 september 2013 @ 21:22:
[...]

In het installatievoorschrift van mijn HRE (bouwjaar 2013) staat (op pagina 36 parameter 3) geen beperking op het laagste maximale vermogen genoemd.
staat idd ook bij mij in de handleiding niet dat er een beperking opzit.
toch als kan ik op de ketel het cv vermogen niet lager dan 40 krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Voor 45 min douchebeurten met een regendouche had ik allang een wtw geinstalleerd denk ik...

Gelukkig douchen vriendin en ik elk 5 minuten per dag en is ons gasverbruik in zomermaanden maar 10m3 per maand. Heb geen zin om voor 60 kuub besparing per jaar de hele zooi open te breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 23:34:
[...]

Raar, op de site staat "doorstroombegrenzer 9,5 l/min".
Of heb je nog een tweak toegepast?
Staat idd een beetje verwarrend aangegeven, maar 9.5 l/m is de Tempesta I
De Tempesta II die hier staat geeft 5.7 l/m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
Ik heb net mijn nieuwe douch kop getest, scheelt meer dan 50% gas verbruik. zonder veel comfort in te leveren. 10min douche 206L gas verbruik = 1.236M3 gas per uur ipv 3M3 gas per uur

Dan kan dit een besparing voor mij ongeveer van 200M3 gas per jaar leveren. op een totaal verbruik van 1300M3 is dat 15%. dan zou ik een verbruik van 1100M3 krijgen

Deze douch kop is het geworden. we hadden al een hansgrohe:
http://www.hansgrohe.nl/p...model=28537XXX&lang=nl_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10 09:26
19 liter per minuut is toch wel heel veel voor door een 15 mm koperbuisje en een cv ketel? of vergis ik me daarin?

als ik de keukenkraan open draai komt er max 11 l/min uit of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Zo vandaag de laatste dag van de Tonzon gehad. Het zit er nu onder. Ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik het heb laten doen. Er zitten toch best wat handigheidjes in bij het aanbrengen die je moet weten omdat anders de kans groot is dat je het stuk maakt. Volgende week de comfort parels in de muur en dan kan de winter beginnen. En het aftunen vd cv natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Master_duck schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 18:55:
Ik heb net mijn nieuwe douch kop getest, scheelt meer dan 50% gas verbruik. zonder veel comfort in te leveren. 10min douche 206L gas verbruik = 1.236M3 gas per uur ipv 3M3 gas per uur

......
Bij deze staat 9 liter per minuut

Gezien het grote aanbod van douchekoppen vraag ik mij af of iemand ergens een overzicht heeft gezien van douchekoppen en de besparing/begrenzing.
Lijkt mij bij onze 5-persoonshuishouding de moeite waard om eens kritisch naar te kijken gezien de bevindingen van Master_duck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
engelbertus schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 18:59:
19 liter per minuut is toch wel heel veel voor door een 15 mm koperbuisje en een cv ketel? of vergis ik me daarin?

als ik de keukenkraan open draai komt er max 11 l/min uit of zo?
19 l/m is ook bizar veel. Misschien stond dat in de omschrijving als maximum, maar is het ook werkelijk gemeten? Een drinkwaterleiding geeft dat hoge debiet al eigenlijk nooit, 15 tot 16 l/m is wel redelijk de max.
Dan zit je al op ongeveer 1000 l/u, alleen koud water. Door de weerstand in je warme tapwater zakt dat alleen maar. Geen wonder dus dat die douchekop geen goed straal gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Je kunt het wel testen, even emmer onder de kraan zetten en de tijd bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Een rubber ringetje met een kleinere doorlaat in de doucheslang is ook erg goedkoop. Kost je geen nieuwe douchekop.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Laatst online: 08-10 12:35

thaMini

Tool !!

Excuses, niet het juiste topic, wel de juiste mensen.
Dit type afsluiter blijf lekken langs het draad. Is de oplossing meer teflon tape?
Afbeeldingslocatie: http://hwimages3.beslist.net/beslist-images/27000/XLARGE/000/002/905/2905878.png
Er zit geen rubber ring, of een borst waar je tegenaan kunt draaien. Dus verder aanzetten is geen optie.

edit: Never mind, got it. Er bleek een heeel kleine borst te zitten, dus veel strak tape en aanzetten tot de borst was de oplossing.

[ Voor 16% gewijzigd door thaMini op 04-10-2013 12:52 . Reden: niet goed gekeken ]

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Master_duck schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 18:55:

Dan kan dit een besparing voor mij ongeveer van 200M3 gas per jaar leveren. op een totaal verbruik van 1300M3 is dat 15%. dan zou ik een verbruik van 1100M3 krijgen

Hoe heb je verbruik van gas bepaald?
M3 gas is dat via de meterstand af te lezen (achter de komma)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10 18:08
Hele m3 staat voor de komma, de meeste hebben volgens mij wel 2 tot 3 decimalen, wat dus in principe de tientallen liters of liters gas zijn.

Schrijf de beginwaarde op, zet de kraan aan zoals je normaal doucht, zeg voor 10 minuten en schrijf de eindstand op. Water kan je doen via de watermeter op dezelfde manier.
De verschillen noteren, delen door 10min en je hebt globaal het verbruik per minuut.

Als je dan kunt inschatten hoeveel je minuten doucht per tijdseenheid (per dag, week, maand, jaar, 10 jaar, etc) kan je dat natuurlijk zo doorrekenen. Dan is het bepaalde "xxx m3 water of gas/min" maal aantal minuten per tijdseenheid = totaal m3 gas of water per "noem het maar" (dag/maand/jaar).

===========================

Toevoeging 15.50u:

Ik heb dit zojuist ook eens gedaan. Geen idee wat voor soort douchekop wij erop hebben zitten, maar hij doet ~4,8 liter gas per liter water, wanneer de thermostaat is ingesteld op 38 graden.

Voor een douchebeurt van 10 minuten is 300L gas nodig en 63L water.

Nadat ik dat had genoteerd leek het me ook wel eens interessant om te zien hoe de verhoudingen lopen voor, tijdens en na het douchen. Daarvan heb ik elke 30 seconden alle waarden opgeschreven en dan kom je op dit:
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2qbekaf.png

Ik vermoed dat de pieken/dalen in het deel waar het water al even loopt een soort van aflezing/afrondingsfout is en dat de lijn dus normaal gesproken daar horizontaal loopt.

Geen idee of een andere douchekop nog wat uithaalt. De metalen slang is sowieso geknapt, dus er moet toch een nieuwe aan... een nieuwe kop zou dan meteen kunnen.

[ Voor 67% gewijzigd door Aardwolf op 05-10-2013 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 12:35:
Een rubber ringetje met een kleinere doorlaat in de doucheslang is ook erg goedkoop. Kost je geen nieuwe douchekop.
Kan ook een optie zijn, alleen krijg je dan vaak een slap straaltje water uit de douchekop.
Een echte waterbesparende douchekop heeft kleinere gaatjes, hierdoor hou je wel een volle straal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In mijn badkamer hangt een grohe douchekop aan de wand, die je kan instellen met een grote straal of klein(waterbesparend).
Ik vind de laatse optie het beste, want voor mijn gevoel een hardere straal water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:57
Voor mijn CV ketel zit bij de inlaat ook een begrenzer kwam ik achter (AGPO econpact 135C). Nu heb ik er een zonneboiler voor geplaatst. Je schijnt dan die begrenzer eruit te kunnen halen. Lijkt me makkelijk bij het vullen van het bad.
Op de douche zit al een waterbesparende douchekop.
Als ik de begrenzer voor de ketel weg haal, dan gaat mijn waterverbruik bij het douchen toch niet omhoog?
Waarom zit die begrenzer er eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:35

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb intussen op de 1e verdieping een drietal van deze geplaatst:

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2013/10/2013-10-04-15.30.55.jpg

In de badkamer, grote slaapkamer en de slaapkamer van onze zoon.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:31

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
mkleinman schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 13:51:

[afbeelding]

Heb jij de verwaming in de slaapkamer aanstaan? Die gaat hier nooit aan :) Leve het donzen dekbed :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Microkid schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 13:58:
[...]

Heb jij de verwaming in de slaapkamer aanstaan? Die gaat hier nooit aan :) Leve het donzen dekbed :)
Yes, verwarming staat daar inderdaad aan. Kamer van mijn zoontje sowieso wanneer die daar aan het spelen is. Onze slaapkamer heb ik ook liever niet maar Bianca wil graag daar de verwarming aan.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
MeTooPV schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 13:44:

Als ik de begrenzer voor de ketel weg haal, dan gaat mijn waterverbruik bij het douchen toch niet omhoog?
Waarom zit die begrenzer er eigenlijk?
Waarschijnlijk gaat het wel iets omhoog, sowieso op de punten zonder begrenzer komt er dan veel te veel water. Die begrenzer in de ketel is voor het aantal L/m op tapwater volgens fabrieksopgave, dus CW3,4,5 of 6
Als je de begrenzer verwijdert gaat je toestel teveel warm tapwater geven en zakt de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heeft iemand nog een Remeha iSense over voor een mooie prijs? (50 euro?) DM :) Wou het eerst in V&A plaatsen, maar denk dat ik hier meer succes heb, aangezien hier de CV fanaten zitten.

[ Voor 47% gewijzigd door ThinkPad op 05-10-2013 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:40

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Vandaag een remeha Tzerra met isense geinstalleerd, oude agpo ferroli van 89 er uit gegooit. Weinig knopjes of displays op de ketel zelf, de isense morgen ophangen maar kan je daarmee dingen van de ketel instellen? Weet iemand dat.

Het zal anders niet veel tunen worden denk ik.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:05
@rol-co:
bij mij (calenta met buiten sensor + isense) kan ik op de isense
- de stooklijn instellen en het regime (snel/langzaam verwarmen met een aantal settings
- de tapwater temp
- het wel//niet warmhouden van tapwater

ik ga naar de ketel voor instellen van de
pompnadraaitijd

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BarryH schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 23:18:
@rol-co:
bij mij (calenta met buiten sensor + isense) kan ik op de isense
- de stooklijn instellen en het regime (snel/langzaam verwarmen met een aantal settings
- de tapwater temp
- het wel//niet warmhouden van tapwater

ik ga naar de ketel voor instellen van de
pompnadraaitijd
Ah, ja ik wil dat warm houden voor tapwater uitzetten inderdaad, niet echt nodig. Tapwater temp kan ook wel iets lager, we hebben hier kleine vingertjes dus een iets veiligere temperatuur zou mooi zijn.
Morgen die isense eens aan de muur hangen en kijken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 23:32:
[...]

Ah, ja ik wil dat warm houden voor tapwater uitzetten inderdaad, niet echt nodig. Tapwater temp kan ook wel iets lager, we hebben hier kleine vingertjes dus een iets veiligere temperatuur zou mooi zijn.
Morgen die isense eens aan de muur hangen en kijken dan.
Lees even de handleiding van je ketel, daar zul je toch de meeste wijzigingen moeten doen.
Veel bijzonders kun je niet instellen op de iSense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:21
Rol-Co schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 23:04:
Vandaag een remeha Tzerra met isense geinstalleerd, oude agpo ferroli van 89 er uit gegooit. Weinig knopjes of displays op de ketel zelf, de isense morgen ophangen maar kan je daarmee dingen van de ketel instellen? Weet iemand dat.

Het zal anders niet veel tunen worden denk ik.
Hier vorig jaar een Agpo uit '93 vervangen door de Tzerra met iSense ;)

En ja, er is van alles van de ketel in te stellen, zie BarryH, maar inderdaad niet veel bijzonders, zie Oxellaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Snowmiss schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 08:43:
[...]

Hier vorig jaar een Agpo uit '93 vervangen door de Tzerra met iSense ;)

En ja, er is van alles van de ketel in te stellen, zie BarryH, maar inderdaad niet veel bijzonders, zie Oxellaar.
Ook op de ketel zelf? Moet dan de voorkap er af of zo? Ik kan aan de ketel weinig ontdekken. Handleiding heb ik gelezen maar ook daar niet veel info, ja dat je met de laptop en het remeha programma instellingen kan doen maar dat programma zal wel niet eenvoudig verkrijgbaar zijn denk ik.

Ik wil tapwatertemp en cv water temp wat verlagen namelijk, ik heb een retour temp van boven 60 graden en door de hoge temp van het cv water gaat de vv in de maximaal beveiliging.

Er moet nog het een en ander ingeregeld worden. Hoe bevalt de ketel tot nu toe bij jou, ze zijn vrij nieuw en nog weinig over te vinden op internet kwa gebruikerservaringen, ik ben er maar vanuitgegaan dat het een goede ketel is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
Rol-Co schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 09:03:
[...]

Ook op de ketel zelf? Moet dan de voorkap er af of zo? Ik kan aan de ketel weinig ontdekken. Handleiding heb ik gelezen maar ook daar niet veel info, ja dat je met de laptop en het remeha programma instellingen kan doen maar dat programma zal wel niet eenvoudig verkrijgbaar zijn denk ik.

Ik wil tapwatertemp en cv water temp wat verlagen namelijk, ik heb een retour temp van boven 60 graden en door de hoge temp van het cv water gaat de vv in de maximaal beveiliging.

Er moet nog het een en ander ingeregeld worden. Hoe bevalt de ketel tot nu toe bij jou, ze zijn vrij nieuw en nog weinig over te vinden op internet kwa gebruikerservaringen, ik ben er maar vanuitgegaan dat het een goede ketel is. :)
Op de ketel zelf heb ik nog niets gedaan/bekeken. Dat laat ik vooralsnog aan de installateur over.
Maar o.a. is de tapwater temp max. in te stellen en van de CV water temp de min. en max.
Verder zijn er 43 parameters van de ketel in te stellen via de installateurscode (die overigens vermeld wordt door de isense zelf ;)) Ze hebben echter geen duidelijk naam (p1 t/tm p43) dus ik weet (nog) niet wat ze betekenen.

Ik ben tot nu toe tevreden. Heb 'm nu ruim een jaar hangen en afgelopen winter comfortabel huis gehad. Nu moet ik zeggen dat ik voor het eerst in mijn leven een thermostaat heb met programmeer mogelijkheid. Dus 's morgens even een beetje opwarmen en dan pas aan het eind van de dag de rest zodat het 's avonds comfortabel is.

Wij bewonen dit huis dus nu 4 jaar (gekocht augustus 2009):
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/ta0761.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Tapwatertemperatuur instellen is lastig op mijn Intergas :X

Oude situatie (60°C ingesteld) klonk het alsof het bijna kokend uit de kraan kwam, ik hoorde in ieder geval luchtbellen in de kraan, nu op 50°C gezet, en de kookthermometer (niet aan toe gekomen om die in de oude situatie te gebruiken) geeft nu nog 60°C aan. (maar de kraan is nu wel stil)

Ik ga in november maar eens een rondje bellen voor onderhoud (december vorig jaar heb ik de sleutel gekregen), en gelijk informeren welke firma goed de brander af kan stellen (ketel ploft bij het opstarten, niet hard, maar wel hoorbaar), en of ze een CO2 tester hebben (complete installatiehandleiding gevonden, in theorie weet ik hoe je zo'n ding af moet stellen, maar in de praktijk gaat dat moeilijk zonder meter)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:05
@snowmiss, Rol-Co:
gewoon bij remeha de installatie handleiding downloaden, staan alle parameters in uitgelegd.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BarryH schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 19:27:
@snowmiss, Rol-Co:
gewoon bij remeha de installatie handleiding downloaden, staan alle parameters in uitgelegd.
Tnx voor de tip
Ik heb de isense hangen en gelijk de tap temperatuur maar even verlaagt naar 50 ipv 60 en de cv temperatuur van 90 naar 75.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
Bedankt voor de tip.
Hier is behalve de tap watertemperatuur verlaagd, ook de warmhoud functie uitgeschakeld. Het duurt enkele seconden langer voor de douche warm is, maar daar heb ik nog geen klachten over gehad. Eerst had ik een klokprogramma ingesteld daarvoor, maar dat liep vaker niet op tijd (of wij niet) dan wel. Dus toen maar uitgeschakeld. Helaas niet gemeten hoeveel dit nu scheelt in gebruikte energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Denk dat de warmhoudfunctie je niet heel veel bespaart in de winter. Bij mijn ketel houdt die functie in dat de warmtewisselaar op 40 graden gehouden wordt op tijden dat er verwacht wordt dat ik tapwater ga tappen. Zomers bespaart dat gewoon een paar keer per dag de ketel opstoken, heb in de maanden waarin niet gestookt wordt hierdoor een paar kuub gas bespaard. In de stookmaanden boeit het niet, want dan is je warmtewisselaar toch al op temperatuur als je huis 's morgens op temperatuur gebracht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Je kunt het ook anders zien.... In de winter heb je de functie niet nodig, de wisselaar is al warm.
In de zomer bespaar je er iets gas mee als hij is uitgeschakeld. Dan kun je hem beter altijd uit zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mkleinman schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 13:51:

[afbeelding radiatorknop]

Hopelijk blijven ze het doen; ik heb er 2 jaar terug zo eentje gehad (badkamer) en die heeft het nog niet eens een heel winterseizoen uitgehouden met vier schakelmomenten per dag. Toen was het motortje versleten (of waarschijnlijk eigenlijk de overbrenging / aandrijving die van plastic is). En getuige de reviews die ik her en der terugvond was ik niet de enige.

Inmiddels heel tevreden over een soortgelijke knop, maar dan wel een iets duurdere (ca. 2x zo duur, merk 'Homexpert by Honeywell'). Bevalt erg goed, alleen 's ochtends en 's avonds een uurtje de verwarming aan in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Oxellaar schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 15:30:
Je kunt het ook anders zien.... In de winter heb je de functie niet nodig, de wisselaar is al warm.
In de zomer bespaar je er iets gas mee als hij is uitgeschakeld. Dan kun je hem beter altijd uit zetten ;)
Klopt, met die redenering heb ik dat ding gewoon uitgezet, want als ik winters onder de douche wil is de boel toch al warm.

Overigens zoveel veranderd in huis dat ik niet meer weet waar de besparingen nu precies vandaan komen. Isolatie, inregelen CV, andere thermostaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Verwijderd schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 15:52:
[...]

Hopelijk blijven ze het doen; ik heb er 2 jaar terug zo eentje gehad (badkamer) en die heeft het nog niet eens een heel winterseizoen uitgehouden met vier schakelmomenten per dag. Toen was het motortje versleten (of waarschijnlijk eigenlijk de overbrenging / aandrijving die van plastic is). En getuige de reviews die ik her en der terugvond was ik niet de enige.

Inmiddels heel tevreden over een soortgelijke knop, maar dan wel een iets duurdere (ca. 2x zo duur, merk 'Homexpert by Honeywell'). Bevalt erg goed, alleen 's ochtends en 's avonds een uurtje de verwarming aan in de winter.
Ik heb de HR20 van Honeywell gehad in m'n vorige huis. Als ze het deden vond ik het perfect; het comfort was prima, ze regelden echt goed op veranderende invloeden zoals extreme kou of veel wind; zelden dat het te heet of te koud was. Daarnaast bespaarde het (blokverwarming) bakken met energie, terwijl je toch het comfort van een warm huis bij het opstaan en het thuiskomen kon behouden.

Maar van de 5 heb ik er in 2 jaar zeker 2 kapot gehad. 1 daarvan hing inderdaad in de badkamer. Bij nader onderzoek bleek dat er een optisch element in zit dat niet tegen veel condens kan, waardoor ze eigenlijk gewoon niet geschikt zijn voor de badkamer. De andere weet ik niet meer wat daar nou mee was, volgens mij deed hij het gewoon ineens niet meer.

Ach, voor € 25 p/s kan je je er geen buil aan vallen. Met blokverwarming heb je in mijn ogen 2 opties; de afsluiters dichtzetten terwijl je van huis gaat en thuiskomen in een koud huis, of doorstoken en daar de rekening van betalen. En dat laatste kost je in de meeste gevallen honderden euro's per jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik heb bij mijn: intergas kompakt hre 24/18 het volgende gedaan:
1. de pompsnelheid van 3 naar 1 gezet; (lekker onhandig dat het gasblok er recht voor zit, zodat je er niet bij kan... Kon van een oude 3d bios bril gelukkig een kromme schroevendraaier knutselen zodat ik er net bij kon.)
2. het tapwater op 40 graden; (laagste stand)
3. De maximale CV aanvoer temperatuur op 40 graden. (kan tot 30)
4. De warmtewisselaar uit gezet.

Maar nu lees ik in de handleiding:
Het maximale CV-vermogen wordt in de fabriek ingesteld op 70%. Als er voor de CV-installatie meer of minder vermogen nodig is, kan het maximaal CV-vermogen gewijzigd worden door het toerental van de ventilator te wijzigen. zie tabel blabla
en
De CV-aanvoertemperatuur kan ingesteld worden tussen 30 en 90°C (zie § 5.1). Let
op: voor een laagtemperatuursysteem kan een lagere maximale instelling vereist zijn
dan de standaardinstelling van 80°C
Maar er staat niet bij HOE ik dat dan moet doen. Weet iemand dit?

Daarna staat er bij het instellen van de pompstand:
1. stel de pompstand in afhankelijk van het ingestelde maximaal vermogen en de waterzijdige weerstand van de installatie. Zie diagram drukverlies toestel en opvoerhoogte pomp, standen 1 2 en 3.
2. Controleer het temperatuurverschil tussen de aanvoer en de retour van het toestel: de moet ongeveer 20 graden bedragen.
Dan staat er een tabel naast waar ik ook totaal niet wijzer van wordt.

Wat is een waterzijdige weerstand? en nogmaals hoe stel ik het vermogen in en welke dingen kan ik nog meer doen om hem zuiniger te laten draaien? (ik heb geen vloerverwarming en ook niet de mogelijkheid om andere radiatoren te plaatsen)

Linkje naar de handleiding klik handleiding pagina 44

[ Voor 32% gewijzigd door kaasaanfiets op 07-10-2013 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Misschien handig om ook even de rest van je installatie te omschrijven, ziet er voor mij uit alsof je gewoon je hele ketel kreupel hebt gemaakt en dan maar kijkt of je de boel nog warm krijgt door steeds iets op te hogen :P

Pompstand kan je volgens dat tabelletje in theorie berekenen. Doel is om 20 graden verschil tussen aanvoer/afvoer te krijgen, maar dat regel je met combinatie van waterzijdig inregelen en de pompstand. Als je installatie niet goed is ingeregeld en je knijpt je pomp te ver wordt de helft niet meer warm.

Verder kan je het maximaal vermogen aanpassen in het installatiemenu, optie 3. Bij het appartement van mijn vriendin heb ik die optie geknepen op 45 omdat dat nog altijd hoger was dan het afgiftevermogen van alle radiatoren in dat huisje bijelkaar. Misschien toch nog maar even door het menu, nog niet aan toegekomen. Als installateur idd de boel heeft gereset snap ik nu ook wel waarom het appartement in amper 10 minuten opstookt van 18 naar 20 en vervolgens bijna 2 graden overshoot heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

_JGC_ schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 18:22:
Misschien handig om ook even de rest van je installatie te omschrijven, ziet er voor mij uit alsof je gewoon je hele ketel kreupel hebt gemaakt en dan maar kijkt of je de boel nog warm krijgt door steeds iets op te hogen :P

Pompstand kan je volgens dat tabelletje in theorie berekenen. Doel is om 20 graden verschil tussen aanvoer/afvoer te krijgen, maar dat regel je met combinatie van waterzijdig inregelen en de pompstand. Als je installatie niet goed is ingeregeld en je knijpt je pomp te ver wordt de helft niet meer warm.

Verder kan je het maximaal vermogen aanpassen in het installatiemenu, optie 3. Bij het appartement van mijn vriendin heb ik die optie geknepen op 45 omdat dat nog altijd hoger was dan het afgiftevermogen van alle radiatoren in dat huisje bijelkaar. Misschien toch nog maar even door het menu, nog niet aan toegekomen. Als installateur idd de boel heeft gereset snap ik nu ook wel waarom het appartement in amper 10 minuten opstookt van 18 naar 20 en vervolgens bijna 2 graden overshoot heeft.
kaasaanfiets in "Gas besparen door middel van CV tuning"
k heb in mijn huurhuis (+- 50/60 m2 1 woonlaag) een intergas kompakt hre 24/18
Ik wil alleen de woonkamer verwarmen die is +- 30m2 en heeft aan de voor en achterkant een radiator.
Ik stook hier maar heel weinig omdat de buren ook stoken en het hier niet heel koud wordt.

Ah gevonden: ik heb die ook op 40 gezet.

Maar in de TS staat:
Ga hier niet lukraak spelen met de instellingen (sowieso nooit een goed idee), maar het verwarmingsvermogen omlaag zetten kan geen kwaad.
Dus het vermogen omlaag zetten kan geen kwaad?
Voor de rest heb ik toch niet veel kritieke dingen aangepast? Alleen de pomp langzamer gezet.
Het tapwater en warmtewisselaar kunnen toch ook niet zoveel kwaad?

Alleen de maximale CV aanvoer temperatuur op 40 graden weet ik niet zo goed.

Hoe regel ik om 20 graden verschil tussen aan en afvoer te krijgen dan?

[ Voor 19% gewijzigd door kaasaanfiets op 07-10-2013 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Snowmiss schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 12:40:
Bedankt voor de tip.
Hier is behalve de tap watertemperatuur verlaagd, ook de warmhoud functie uitgeschakeld. Het duurt enkele seconden langer voor de douche warm is, maar daar heb ik nog geen klachten over gehad. Eerst had ik een klokprogramma ingesteld daarvoor, maar dat liep vaker niet op tijd (of wij niet) dan wel. Dus toen maar uitgeschakeld. Helaas niet gemeten hoeveel dit nu scheelt in gebruikte energie.
Ja die heb ik ook uitgezet, als hij die electrisch warm zou houden had ik hem wel aangelaten maar het zal wel met gas gaan, al stond hij al op snachts uit.

Ik ben benieuwd wat het gaat schelen, ik doe nu zonder cv aan ( oude cv) 10 cuub per week ongeveer en totaal net geen 1300 cuub afgelopen jaar.

Met de oude ( denk vr cv ) met waakvlam, nu zonder. Kan iemand inschatten wat zo'n waakvlam verbruikt op jaarbasis?

Edit, google wist het 150-250 m3 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

1. de pompsnelheid van 3 naar 1 gezet;
2. het tapwater op 40 graden;
3. De maximale CV aanvoer temperatuur op 40 graden;
4. De warmtewisselaar uit gezet;
5. Maximale CV vermogen heb ik ook op 40 gezet.

Zo maak ik mijn CV toch niet kapot hoop ik? Hebben jullie nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Zit nu met een banale vraag: hoe warm is het in huis?

Na de vervangingen van onze Chronotherm III door een Modulation vonden we het koud in huis. Ter controle de oude chronotherm en een andere thermometer er opgezet (en met elastiekje vastgezet) zodat je op exact dezelfde plek meet. Temperatuurverschil bleek meer dan een graad te zijn.

Vervolgens de Modulation 1,2 graad naar beneden gekalibreerd.

Dat zint me niet. Elke thermometer geeft een andere waarde.

Ben nu op zoek naar een nauwkeurige thermometer. Als je de productinformatie leest hebben ze bijna allemaal wel een maximale afwijking van een graad of veel meer.
De enige nauwkeurige die ik vind is een lange glazen laboratoriumthermometer...............

Iemand toevallig een nauwkeurige kamerthermometer voorbij zien komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
kaasaanfiets schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 22:20:
1. de pompsnelheid van 3 naar 1 gezet;
2. het tapwater op 40 graden;
3. De maximale CV aanvoer temperatuur op 40 graden;
4. De warmtewisselaar uit gezet;
5. Maximale CV vermogen heb ik ook op 40 gezet.

Zo maak ik mijn CV toch niet kapot hoop ik? Hebben jullie nog tips?
Tapwater zou ik sowieso op minstens 55 laten staan. Je ketel stookt initieel toch door naar 65 graden en zakt dan weer af naar 55, dus voor evt legionella is 55 geen probleem. Meningen over legionella zijn nogal verdeeld in dit topic, de een vindt het onverantwoord, de ander noemt het geen probleem. Zelf gebruik ik de CV ketel ook voor tapwater in de keuken, daar wil ik wel even iets kunnen afspoelen met water dat warmer dan 40 graden is.

Verder die pomp: als je huis waterzijdig ingeregeld is heb je kans dat het gaat werken, maar anders zou ik hem liever op 2 zetten, anders worden de verste radiators niet meer warm. Je hebt er maar 2 in je woonkamer, als een van beiden niet optimaal verwarmt heb je een heel onaangenaam klimaat in je woonkamer. Been there, done that, pomp staat op 2 nu.

Dan de CV aanvoer: je gebruikt klassieke radiatoren. Dan is 40 graden de minimale temperatuur die je moet aanhoudeden voor het verwarmen van je woning. Bij die temperatuur is het afgiftevermogen van je radiator zeer laag en kan je ketel waarschijnlijk zijn 30% minimaal vermogen niet kwijt in je kamer en gaat dat ding constant pendelen. Of dat zuiniger is? Qua gasverbruik per branduur wel, maar of die branduren effect hebben op de temperatuur in je woonkamer...

Dan het vermogen: Bereken het vermogen van je radiatoren in de woonkamer en stel daar je max vermogen op af. Staat ergens in dit topic wel een excelletje van een radiatorfabrikant, kan je aan de hand van type radiator, maat en je ingestelde temperaturen uitrekenen hoeveel vermogen je installatie kan afgeven aan je woonkamer.

Verder neem ik aan dat je met "warmtewisselaar uitgezet" bedoelt dat je de tapcomfort functie hebt uitgezet, de warmtewisselaar kan je alleen uitzetten door de stekker uit het stopcontact te trekken of de gaskraan dicht te draaien ;)

Als heel snel heet tapwater je niks kan schelen kan je overigens ook de booster in de instellingen uitschakelen, je ketel stookt dan veel rustiger naar de ingestelde tapwatertemperatuur en verbruikt daarbij minder gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Rol-Co schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 18:29:
[...]

Ja die heb ik ook uitgezet, als hij die electrisch warm zou houden had ik hem wel aangelaten maar het zal wel met gas gaan, al stond hij al op snachts uit.

Ik ben benieuwd wat het gaat schelen, ik doe nu zonder cv aan ( oude cv) 10 cuub per week ongeveer en totaal net geen 1300 cuub afgelopen jaar.

Met de oude ( denk vr cv ) met waakvlam, nu zonder. Kan iemand inschatten wat zo'n waakvlam verbruikt op jaarbasis?

Edit, google wist het 150-250 m3 per jaar.
Bij mij scheelt de overgang van VR met waakvlam en niet uitzetbaar tapcomfort naar HR met tapcomfort helemaal uit zo'n 11 kuub per maand (bepaald over juni t/m sept met de verwarming uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ben eigenlijk wel benieuwd wat het gasverbruik is per keer dat de wisselaar wordt warm gehouden. Mijn ketel gebruikt daarvoor tussen de 16 en de 20 liter gas.
Het werkt hier niet temperatuur gestuurd, maar op tijd, eens in de zoveel uren stookt hij de platenwisselaar naar de ingestelde taptemperatuur.
Het staat uitgeschakeld bij mij, maar bijzonder veel extra verbruik zou ik niet krijgen. Denk rond de 100liter per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hier in Mei een Integas vr combi met waakvlam en 3 ltr voorraadboiler vervangen door een Intergas HReco 24.
Zomerverbruik vr was 12 M2 per week HReco nu 5 M2 per week.
Ik heb de HReco 4 weken met eco functie aan gehad en daarna 4 weken uit, allebei 20 M2 gas verbruik.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Oxellaar schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 08:19:
Ben eigenlijk wel benieuwd wat het gasverbruik is per keer dat de wisselaar wordt warm gehouden. Mijn ketel gebruikt daarvoor tussen de 16 en de 20 liter gas.
Het werkt hier niet temperatuur gestuurd, maar op tijd, eens in de zoveel uren stookt hij de platenwisselaar naar de ingestelde taptemperatuur.
Het staat uitgeschakeld bij mij, maar bijzonder veel extra verbruik zou ik niet krijgen. Denk rond de 100liter per dag.
100 liter per dag is toch 3 kuub per maand. In principe verwaarloosbaar, maar als je in de zomermaanden maar 7-8 kuub verbruikt ipv 10 kuub is het een vrij groot verschil.

Grootste besparing hier was nog altijd de VR ketel met boiler en waakvlam de deur uit flikkeren, dat ding verbruikte 1 kuub per dag als het buiten 25 graden was. Boilertje naar 85 graden, laten afkoelen naar 60 graden en dan maar weer opstoken. Waakvlammetje erbij en je hebt een lekkere sluipverbruiker te pakken. Als zoiets op een zomerdag al 1 kuub per dag verbruikt wil ik niet weten wat dat doet als het in de berging net boven het vriespunt was geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
Ik heb mijn cv vermogen 50% terug geschroeft en cv water op 50 graden gezet
Tap water staat op 57.stond op 60 maar als er warm water vraag was ging deze over de 70 (75 max) graden heen. (temp meeting cd display)
nu schommelt deze tussen de 60 en 65 graden.

Ik kan de pompsnelheid niet instellen. schijnbaar kan dat allen maar via een support tool van nefit om bij de geavanceerde instellingen te komen. het enige wat ik kan instellen is:
- vermogen cv
- nadraai tijd van je pomp (standaard op 5Min) staat nu op 3min
- warmte tap aan of uit.

Maar ik ben al van 9 tot10M3 gas per week terug naar < 6M3 gas per week gegaan
alleen maar door een andere douche kop.

Water zijdig inregelen ga ik ook proberen maar dan moet ik wel eerst wat metingen doen voordat ik begin.
ook ga ik mijn woning met een warmte camera bekijken waar er allemaal lekken zijn. Dat moet ook wat op brengen als ik deze lekken dicht. volgend jaar wil ik onder de 1000M3 gas komen nu verbruik ik 1300M3 maar loop al 100M3 over target door de lange winter van begin 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Ooooh waterzijdig inregelen is het pennetje afstellen onder de draaiknop van de radiator zodat elke radiator even warm kan worden.
Pffff ik heb pagina's lopen zoeken om uit te vogelen wat dit betekend.

Waarom is de draaiknop alleen afstellen niet goed dan? daarom kan je toch ook regelen hoeveel water er in de radiator komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
In principe kan je gewoon met de draaiknop afstellen, maar zoals met alle draaiknoppen kan je eraan draaien waardoor je afstelling compleet vern**kt wordt. Als jij graag even een radiator dicht wilt draaien omdat je die ruimte een tijdje niet gebruikt kan je niet snel weer terug naar de optimale afstelling, vandaar dat je een stelschroef gebruikt onder de knop of evt een voetventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

_JGC_ schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 17:46:
In principe kan je gewoon met de draaiknop afstellen, maar zoals met alle draaiknoppen kan je eraan draaien waardoor je afstelling compleet vern**kt wordt. Als jij graag even een radiator dicht wilt draaien omdat je die ruimte een tijdje niet gebruikt kan je niet snel weer terug naar de optimale afstelling, vandaar dat je een stelschroef gebruikt onder de knop of evt een voetventiel.
Het idee van een voetventiel is toch dat het warme water langer in de radiator blijft en dus een lagere retour temperatuur opleverd?
Ofwel, veel efficienter stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Maakt niet uit, gaat om de doorstroom. Als jij water er langzamer in laat, komt het er ook veel langzamer uit. Comprimeren doet het niet echt...

Voetventiel plaats je om 2 redenen: makkelijk je radiator dicht kunnen draaien voor demontage en om in te regelen. Inregelen kan je zowel met knop als met voetventiel doen, maakt voor de efficiency niet veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 15:52:
[...]

Oei, dat had ik nog niet gelezen in de reviews. Dat wordt even afwachten dus. Gaan ze stuk dan claim ik garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Zijn dat die knoppen van Conrad? Ik heb er hier nog twee liggen volgens mij.
Ooit eens besteld maar nooit iets mee gedaan. Heb wel een keer geprobeerd de schakeltijden in te stellen.....
Heb een poosje zitten klooien, maar kwam er niet uit, wat een drama :X
Zal wel aan mij hebben gelegen, maar normaal gesproken heb ik geen problemen met zulke dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Die van mij komen bij de groene-energieshop oid weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marger
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Zo, de temperaturen gaan dalen vanaf nu, dus zal de verwarming deze week wel aan moeten. Ik heb vandaag bijgevuld en ontlucht. Dat bleek wel een goed idee, want het wijzertje van de ketel stond op 0 bar... Nou wist ik op zich wel dat de druk in de stille zomermaanden wat kan dalen, maar van 2 bar naar 0 bar komt op mij erg vreemd over. Wat kan dat veroorzaken? Ik heb de plekken die ik kan zien nagelopen in het cv-systeem en ik zie nergens water lekker nu het bijgevuld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ik zou niet weten waarom je juist in stille zomermaanden wat waterdruk zou verliezen? Tapwater gaat gewoon door. Eerder in de winter, dan is de kans groter, het systeem krimpt en zet uit.
Los daarvan is het wel vreemd dat je twee bar water kwijt bent. Toen je bij ging vullen, was het systeem snel op druk, of ging er vrij veel water in?
Als hij binnen twee tellen op druk staat is je expansievat waarschijnlijk slecht of helemaal kapot.

[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 09-10-2013 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
Vorig jaar ook zo iets gehad. Ik ben 2 weken bezig geweest om het lek te vinden.
De CV monteur had niets gevonden. hij heeft wel toen vertelt dat de warmtewisselaar lek kan zijn en dat je cv water dan in het riool terecht komt. maar dat was heel zeldzaam.

Na een week kwam er vocht uit de muren van de bijkeuken waar de leidingen door heen lopen.
Gelijk maar nieuwe radiatoren laten monteren in de bijkeuken en in de openkeuken plus nieuw leiding werk.
Nu verlies ik bijna geen druk meer. Daarvoor moest ik elk half jaar bijvullen. Maar nu hoef ik dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:26
Marger schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 22:48:
Zo, de temperaturen gaan dalen vanaf nu, dus zal de verwarming deze week wel aan moeten. Ik heb vandaag bijgevuld en ontlucht. Dat bleek wel een goed idee, want het wijzertje van de ketel stond op 0 bar... Nou wist ik op zich wel dat de druk in de stille zomermaanden wat kan dalen, maar van 2 bar naar 0 bar komt op mij erg vreemd over. Wat kan dat veroorzaken? Ik heb de plekken die ik kan zien nagelopen in het cv-systeem en ik zie nergens water lekker nu het bijgevuld is.
tik eens met een schroevedraaier aan de onderkant van het expansie vat. je hoor vanzelf of het dof (dus vol en kapot) of leeg klinkt.

mocht je een afsluiter voor het expansie vat hebben, draai hem er eens af. (pas op, is het vat kapot heb je zo ineens 15 tot 18 kg in je handen)

pak dan weer de schroevendraaier (grote, zonder punt) en kijk of je het rubber naar beneden kan duwen, gaat dat erg moeilijk is er niets aan de hand, schiet je er zo door heen is het vat kapot.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Speedfightserv schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 16:18:
[...]

mocht je een afsluiter voor het expansie vat hebben, draai hem er eens af. (pas op, is het vat kapot heb je zo ineens 15 tot 18 kg in je handen)
En wat als hij niet kapot is en je draait hem er vanaf? :+
pak dan weer de schroevendraaier (grote, zonder punt) en kijk of je het rubber naar beneden kan duwen, gaat dat erg moeilijk is er niets aan de hand, schiet je er zo door heen is het vat kapot.
Een goed vat bevat eigenlijk geen druppel water. Met een bandenspanningsmeter kun je ook de voordruk meten op het ventiel aan de onderkant.. De voordruk staat op het vat, meestal is dit 0,5bar. Let wel, tijdens het meten moet de installatie drukloos zijn.
Sowieso kun je er vanuit gaan dat een vat van 5 tot 7 jaar of ouder gewoon kapot is.

De simpelste manier om je vat te testen:
zorg dat je druk ongeveer 1.8 tot 2 bar is, daarna stook je het systeem warm.
Tijdens het opstoken mag de druk niet meer dan 0,5 bar stijgen. Gebeurt dit toch, dan is je vat kapot.
Ook zal een goed vat warm worden aan de bovenzijde tijdens het opstoken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Oxellaar schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 16:39:
[...]
En wat als hij niet kapot is en je draait hem er vanaf? :+

[...]
niets aan de hand :o (wel kraantje dicht als je die er voor heb, anders eerst even de druk eraf halen :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ook al heb je er een kraantje voor zitten, als je die dicht zet zul je het vat zelf ook nog af moeten tappen.
Een nog goed vat zal zichzelf direct leegpersen zodra je hem los draait, daar doelde ik op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb trouwens net mijn filter in mijn systeem schoongemaakt na een jaar gebruik. Deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/zonneboiler_cv_dag1/imag0923.jpg

Daar kwam een aardige straal zwarte bagger uit. Ontzettend fijne meuk die olieachtig aanvoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Handig zo'n vuilafscheider.
Wist niet eens dat die bestonden.
Weer wat geleerd.

Zie nu dat ze rond de 100 euro kosten.

Is die hot swappeble?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

nokiaan958GB schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 22:19:
Handig zo'n vuilafscheider.
Wist niet eens dat die bestonden.
Weer wat geleerd.

Zie nu dat ze rond de 100 euro kosten.

Is die hot swappeble?
Hoe bedoel je hot swapable? Hij zit hier in de retour, je zal dat deel even moeten ontdoen voor water wil je hem installeren

Het schoonmaken is kwestie van CV ketel uit, magneet lostrekken, geval aan de onderkant losschroeven, slang eraan, en daarna het filter open draaien. Daarna spoelt het filter schoon in een emmer.

Daarna dicht draaien, slang eraf, alles dichtdraaien, systeem weer op druk brengen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Laatst online: 08-10 12:35

thaMini

Tool !!

Is dat een spirovent?

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marger
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Oxellaar schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 23:01:
Ik zou niet weten waarom je juist in stille zomermaanden wat waterdruk zou verliezen? Tapwater gaat gewoon door. Eerder in de winter, dan is de kans groter, het systeem krimpt en zet uit.
Los daarvan is het wel vreemd dat je twee bar water kwijt bent. Toen je bij ging vullen, was het systeem snel op druk, of ging er vrij veel water in?
Als hij binnen twee tellen op druk staat is je expansievat waarschijnlijk slecht of helemaal kapot.
Er ging veel water in, naar mijn gevoel duurde het net zo lang als de laatste keer dat het systeem is leeggehaald door de monteur. Zeker niet in 2 seconden klaar.
Sowieso kun je er vanuit gaan dat een vat van 5 tot 7 jaar of ouder gewoon kapot is.

De simpelste manier om je vat te testen:
zorg dat je druk ongeveer 1.8 tot 2 bar is, daarna stook je het systeem warm.
Tijdens het opstoken mag de druk niet meer dan 0,5 bar stijgen. Gebeurt dit toch, dan is je vat kapot.
Ook zal een goed vat warm worden aan de bovenzijde tijdens het opstoken
Het vat is minimaal 6 jaar oud, maximaal 10. Zodra de cv aan moet komende week zal ik in elk geval eens goed kijken naar de drukstijging, bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
mkleinman schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 22:44:
[...]

Hoe bedoel je hot swapable? Hij zit hier in de retour, je zal dat deel even moeten ontdoen voor water wil je hem installeren

..............

Daarna dicht draaien, slang eraf, alles dichtdraaien, systeem weer op druk brengen en klaar.
Niet hot-swapable dus ;) maar los daarvan erg netjes dat je er 1 hebt zitten. Bij een nieuwe ketel op een bestaand oud systeem schrijft de fabrikant het wel voor, maar ze worden nooit geïnstalleerd.
Wegbezuinigd om de prijs onder de streep zo laag mogelijk te maken in de offerte.
In grote installaties zitten ze eigenlijk altijd, vaak icm een automatische ontluchter, een Spirovent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
mkleinman schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 19:58:
Ik heb trouwens net mijn filter in mijn systeem schoongemaakt na een jaar gebruik. Deze:

[afbeelding]

Daar kwam een aardige straal zwarte bagger uit. Ontzettend fijne meuk die olieachtig aanvoelde.
netjes moet de mijne nog steeds plaatsen 8)7 al 6 jaar klaar liggen.

Misschien dat iemand met kennis van de Remeha Quinta dit beter begrijpt.
Ik heb tap water temp lager gezet, en cv pomp langzamer gezet.

Maar altijd als de ketel opstart voor CV bedrijf maakt hij cv zijdig veel meer geluid. Vooral de cv leiding naar de vloerverwarming pomp hoor je. Na 2 a 3 minuten is het weg en loopt de ketel heel netjes. Dacht dat het in de cv pomp zat. Maar het heeft het niet opgelost. Huis wordt netjes warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
mkleinman schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 19:58:

raar spul is dat idd. toen ik het systeem een keer leeg moest laten lopen kwam dat er ook uit. rare geur zit er ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Goed topic dit, altijd fijn om de kosten proberen naar beneden te krijgen.
Zojuist heb ik geprobeerd om de instellingen van onze Valliant VHR-C te veranderen.

Hieronder een opzet uit de handleiding:

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/mafgcy.jpg

De temperatuur van d 01 heb ik naar 60 graden gezet, want deze stond op de fabrieksstand van 70 graden.
D03 stond op 63 en heb ik verlaagd naar 60, niet lager las ik ivm Legionella.

Kan iemand nog een paar tips geven wat ik kan verlagen of verbeteren?

[ Voor 59% gewijzigd door Simbob op 10-10-2013 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
D04 kan je op 0 zetten. Scheelt je toch weer paar graadjes warmteverlies als je ketel niks hoeft te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
_JGC_ schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 21:21:
D04 kan je op 0 zetten. Scheelt je toch weer paar graadjes warmteverlies als je ketel niks hoeft te doen.
Ok, gedaan.
Kan je iets zeggen over d02, de warmhoudtemperatuur? Staat nog op 43 graden vanuit de fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Nielsopweg schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 21:26:
[...]

Ok, gedaan.
Kan je iets zeggen over d02, de warmhoudtemperatuur? Staat nog op 43 graden vanuit de fabriek.
Met D04 heb je de warmhoudfunctie uitgezet dus is de temperatuur niet meer van belang :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Marger schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 10:01:
[...]
Er ging veel water in, naar mijn gevoel duurde het net zo lang als de laatste keer dat het systeem is leeggehaald door de monteur. Zeker niet in 2 seconden klaar.

[...]
Het vat is minimaal 6 jaar oud, maximaal 10. Zodra de cv aan moet komende week zal ik in elk geval eens goed kijken naar de drukstijging, bedankt voor de tips!
Gewoon vernieuwen, ding kost effe 20 eurie , daar kan je het gezeur niet voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:10
Ik zou graag mijn verwarming waterzijdig willen laten inregelen (zelf ben ik daar -icm met het vage menu van mijn ATAG E325C- te onhandig voor), maar heb grote moeite om een bedrijf in omgeving Rotterdam te vinden die dat voor een redelijk bedrag kan en wil komen doen. Iemand nog tips?

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Herkent iemand deze thermostaat?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QHiqcTZXybrYmbqPVqdM8rfC/full.png

Ketel is een Agpo Econpact. Type ketel weet ik niet, ik heb de huurwoning nog niet betrokken.

Maar als de thermostaat geen modulerende is dan koop ik alvast een Round Modulation :)
Pagina: 1 ... 39 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.