@Fable:
Probeer in beeld te krijgen welke radiator het dichtst bij de ketel zit, zet die het verste dicht.
Als je ze allemaal half dicht zet is de doorstroom wel lager, maar de verdeling nog steeds niet goed.
Volgens mij heb je Heimeier onderblokken, die hebben zeven volle slagen als instelbereik.
Bij mij staan sommige slechts 1.5 a 2 slagen open gedraaid en andere bijna geheel open.
Het aantal slagen kan ik geen advies in geven, dat is voor elk systeem anders.
Probeer het zo in te stellen dat na een half uur of langer stoken de retour van iedere radiator ongeveer een gelijke temperatuur heeft.
@JGC:
Heb het zelf aangelegd en bewust voor gekozen om één lus zo aan te leggen.
Het was voor mij vooraf niet de bedoeling om een radiator in de wc te hangen, voor mijn vrouw wel
Aangezien de vloer al gedeeltelijk dicht was kon ik niet anders dan de aanvoer voor de radiator in de hal, via de radiator in de wc te laten lopen. De hal en de wc hebben dus 50/50 onderblokken.
Het enige voordeel is dat ik geen bypass nodig heb, maar mijn retour word onnodig verwarmd.
Gedeeltelijk is dit al opgelost door het plaatsen van een Alpha2 draaiend op proportionele-
druk curve, dit deed de retour flink zakken.
Er gaat nu, afhankelijk van het aantal open radiatoren, tussen de 400 en 900L/u door het systeem.
De dT is nu iets boven de 15 met 55 graden aanvoer, voor het plaatsen van de pomp haalde ik amper een dT van 15. Met het plaatsen van het retourventiel op de éénpijp lus moet ik een dT van 20 kunnen halen.
Zo blijven we lekker bezig...