Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.548.538 views

Onderwerpen

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2012 @ 11:41:
[...]

Even voor mijn beeldvorming. Ik begrijp dat je een SMA SB1200 hebt. welk soort panelen (Wp) en aantal heb je daar op aangesloten?

Groeten.
het afbeelding schema was een voorbeeld van internet waardoor ik zag dat de + van de omvormer op de plus van het eerste paneel in de string aangesloten moest worden.

Het is dus niet mijn setup
Op de sma 1200 zitten 5x canadian solar 240wp poly (cs6p dacht ik)

Spanning van de string was net 135volt

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op zondag 08 juli 2012 @ 11:12:
[...]

@EnergiebewustZL
Zelfs al ik midden in de dacht op het schermpje van de omvormer tik of aan de knop van de Sunny Beam draai kan ik data aflezen.
Dan ga ik dat vanavond nog eens proberen. Want ik dacht altijd, dat het niet werkte, omdat de omvormer zich dan had uitgeschakeld.

Van de Sunny Beam weet ik, dat ik daar ook 's nachts op terug kan kijken.

Hoe dan ook zal ik vanavond, wanneer alles "uit" staat, het eens proberen. En als het dan niet werkt, dan heb ik inderdaad altijd nog de Sunny Beam. :)

Bedankt voor je reactie.

Verwijderd

revolution-nl schreef op zondag 08 juli 2012 @ 12:11:
[...]

het afbeelding schema was een voorbeeld van internet waardoor ik zag dat de + van de omvormer op de plus van het eerste paneel in de string aangesloten moest worden.

Het is dus niet mijn setup
Op de sma 1200 zitten 5x canadian solar 240wp poly (cs6p dacht ik)

Spanning van de string was net 135volt
Ok, duidelijk. Bedankt voor het doorgeven.

Veel plezier en geniet er van!!! :)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2012 @ 11:55:
[...]

wat een geouweneel
ik heb trouwens aan de andere kant, nog eens ge msn`ed met jeroenh die ook verbaast was rond eind juni hoelang de produktie doorliep (22:10u)
waarom blijven jullie willens en wetens het ongelijk beweren, terwijl als je even in mijn stats kijkt,
het gewoon ziet ?
het is zo fcking simpel, hoe verder je achterover leunt, hoe meer hemelkoepel je ziet in de zomer,
mijn zuid systeem overziet dus ook noordwest geheel, ik heb al eens een foto gepost

als je op je rug op het strand gaat liggen, vang je savonds ook zon op je buik
als je op een ligbed van 36 graden gaat liggen dus niet
ik beaam ook je cijfers (hoewel mijn logging kuren vertoonde rond die tijd.)

technisch gezien had 21 juni de vroegste op komst van de zon.
en 29 juni de laatste ondergang.

en dan heb je ook nog de twilight (is daar ook een nederlandse naam voor.)
in die tijd start mijn omvormer ook op.

eigenlijk is dat helle oude info dat wisten ze in de oudheid al.
de aarde en de zon maken een vreemde beweging om elkaar heen als je naar de details kijkt.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02-2025

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Bedrijfsuren? Zie mijn live-monitor.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• Rixard
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:28
en dan heb je ook nog de twilight (is daar ook een nederlandse naam voor.)
in die tijd start mijn omvormer ook op.
Schermer?

[ Voor 7% gewijzigd door Rixard op 08-07-2012 13:15 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
ik wil best mijn degens met je kruisen.
zullen we dat in de schemer doen? ;)

(is dacht ik niet het zelfde als twilight.
het moment dat de zon boven de horizon piept en dat de zon geheel boven de horizon is.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-01 20:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

PcDealer schreef op zondag 08 juli 2012 @ 11:28:
[...]

Misschien staat de tijdsnotatie of tijdszone verkeerd? Scheelt zo een uur :7
Maar er is twee uur te veel, want van 5:00 tot 23:00 is ook niet echt mogelijk. 6:00 tot 22:00 plus of min een kwartier of misschien een half uur als je panelen erg plat liggen is te verwachten.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Kan het niet gewoonz ijn, dat de ene soms iets meer geluk heeft dan de ander? :)

Om het klassiek te eindigen : Hoe meer PV er bij, hoe beter. Dat scheelt fossiele centrales, zoals : kolen- en kernenergie-centrales :)

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08-2025

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

TD-er schreef op zondag 08 juli 2012 @ 10:52:
Wat ik een beetje apart vind aan die tekening is dat de 2 stringen parallel staan. Ik neem aan dat die wel van elkaar gescheiden zijn en elk op de omvormer op een eigen aansluiting komen?
Het lijkt mij dat de + van de panelen gewoon op de + van de omvormer moet, zoals in dat plaatje, maar dat laat ik even over aan de kenners.

En ook van gelijkspanning kun je een schok krijgen. Sterker nog, gelijkspanning kan gevaarlijker zijn dan wisselspanning. Dit omdat je jezelf niet los kunt trekken, mochten je spieren verkrampen.
Let dus altijd op met hoge spanningen. (!!)
Ik neem aan dat elk paneel zo'n 50V levert, dus met een paneeltje of 4 in serie zit je al op 200V en dat voel je echt wel.
Kijk dus uit.
Er wordt aangenomen dat een wisselspanning van 50V of lager (dieren 25V of lager) of een gelijkspanning van 120V of lager (dieren 60V of lager) als ongevaarlijk kan worden beschouwd.
Ook in de NEN1010 staat 50 Volt ~ gelijk aan 110 Volt = als het om gevaar gaat.
Desondanks mag je best voorzichtig zijn.

2k op west bij Pv Output

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-01 11:59
migjes schreef op zondag 08 juli 2012 @ 13:33:
[...]

ik wil best mijn degens met je kruisen.
zullen we dat in de schemer doen? ;)

(is dacht ik niet het zelfde als twilight.
het moment dat de zon boven de horizon piept en dat de zon geheel boven de horizon is.)
Het moment dat de zon opkomt lijkt mij meer ochtendgloren in het Nederlands.
Twilight is toch meer 's avonds? In dat geval zou het schemering zijn in het Nederlands.
Bedankt voor het opzoeken.
Nooit bij stilgestaan dat de gevaar-grens bij DC zoveel hoger zou liggen dan bij AC.
Ik had verwacht dat het een factor wortel-2 verschil zou zijn.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Callantsoog 26-6-2012 21.52 uur.
Om 22.15 uur kun je daar zeker nog wel productie hebben, ik kan namelijk voor de caravan zittend nog uitgebried de krant lezen op dat tijdstip.

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/c146a.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door SpeksteenWP op 08-07-2012 14:43 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Maasluip schreef op zondag 08 juli 2012 @ 14:06:
[...]

Maar er is twee uur te veel, want van 5:00 tot 23:00 is ook niet echt mogelijk. 6:00 tot 22:00 plus of min een kwartier of misschien een half uur als je panelen erg plat liggen is te verwachten.
Voorbeeldje single OK4tje op 93 en 108 Wp paneeltjes uit de oudheid (ik heb niet zoveel complete loggings i.v.m. noodzaak via computer en oude software):

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Download/DC_voltage_16juli2006.gif

DC voltage gemiddeld per groep. Startte al rond 6 uur op, terugval 108 Wp groep vanaf plm. 21h32 (getrapte opstart en uitschakeling).

Ik heb hier ook nog een logging van 21 juni 2003. Daarbij scoorde een OK4 op een 108 Wp paneel (ZZO) nog één Wattje AC vermogen om 22h24 (zomertijd) ...

21-6-2003 22:24 55595 169423 1 222.6 0.003 26.1 18.5

datum - tijd - serienummer - acc. meterstand (Wh) - Pac (AC vermogen 1 Watt) - AC voltage (Volt) - Iac (Amp.) - Vdc (volt) - interne omvormer temperatuur (graad C)

* edit *

Hellingshoek 30 graden.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-01 21:08
Speksteenkachel schreef op zondag 08 juli 2012 @ 14:32:
Callantsoog 26-6-2012 21.52 uur.
Om 22.15 uur kun je daar zeker nog wel productie hebben, ik kan namelijk voor de caravan zittend nog uitgebried de krant lezen op dat tijdstip.

[afbeelding]
Mijn 30 graden-opstelling begint in juni/juli om 05:40 met leveren (ik ga echt niet eerder opstaan om te kijken wanneer de boel begint te knipperen ;-) en stopt op zonnige dagen om 22:40.
'k zal morgen de 20 graden opstelling op mijn werk eens bekijken, die heeft pas echt een vrije horizon.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-01 08:11
Voor actuele zonsopgang en - ondergang is een leuk app-je beschikbaar, sun surveyor. Leuk speeltje voor pv-bezitters.
Even gps aanzetten en alle info over de zonnestand is beschikbaar.

[ Voor 23% gewijzigd door drielp op 08-07-2012 15:39 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• henk1957
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-01 20:32
Advies/tips volgend systeem.
11 x panelen GH Solar GH265M125 icm met omvormer Kostal Pica 4.2 3 fasen.
De 3 fasen ligt al op zolder. Is 3 fasen verstandig/beter ?
Ik wil de panelen zelf leggen.
Wie is een betrouwbare en goedkope leverancier?
Alle advies en tips welkom.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Karelprior schreef op zondag 08 juli 2012 @ 15:31:
Mijn 30 graden-opstelling begint in juni/juli om 05:40 met leveren (ik ga echt niet eerder opstaan om te kijken wanneer de boel begint te knipperen ;-) en stopt op zonnige dagen om 22:40.
'k zal morgen de 20 graden opstelling op mijn werk eens bekijken, die heeft pas echt een vrije horizon.
Kun je de data zoals hier niet uit je SMA halen?

Verwijderd

henk1957 schreef op zondag 08 juli 2012 @ 15:36:
11 panelen ad 265wp = 2915 wp. Dan is die piko 4.2 toch echt te groot.
Met een dergelijk PV-veld kun je een standaard 1 fase omvormer gebruiken en dan is het een stuk goedkoper.

Verder maakt het praktisch gesproken niets uit.

• freaky
  • Laatst online: 11-01 12:52
Hoi,

ben aan het nadenken over zonnepanelen. Hebben toch wat spaargeld over en de rente is redelijk bagger op het moment. Zit echter wel met een probleem, ik heb een platdak en de huizen naast mij zijn hoger (echter wel veel minder diep (ons huis steekt dus verder uit)). Heb moeite met het bepalen of het uberhaupt wel interessant kan zijn en dat is dan ook mijn feitelijke vraag. Als het interessant kan zijn wil ik nl. iemand langs laten komen van bijv. zonnepanelen.nl, die bieden een bezoek t.b.v. advies voor zo'n 125 euro.

Heb alleen weinig zin om iemand te betalen voor advies als het bij voorbaat al kansloos is uiteraard :). Heb net buiten staan kijken, maar het is nu redelijk het seizoen natuurlijk en heb het idee dat de zon nu in ieder geval hoog genoeg staat om de panelen buiten de schaduw te plaatsen, mits ik deze zo ver mogelijk richting de straat kant plaats. Vraag is echter wat er in de winter gebeurt uiteraard (en de rest van het jaar... als ze slechts 2-3 maanden geen schaduw hebben is het waarschijnlijk ook niet zo interessant).

Foto ter verduidelijking is hier te zien, met zo te zien redelijk kloppende orientatie (komt van google maps):
http://s15.postimage.org/7oh4qh9bf/mijnhuis.png

Bij voorkeur gaat het een XLarge van zonnepanelen.nl worden of een XXLarge. Mocht het alleen op kleinere oppervlaktes interessant zijn i.v.m. evt. schaduw dan zal het een kleiner setje moeten worden (of hogere opbrengstpanelen, maar moet dan opnieuw gaan kijken naar terug verdien tijd).

• Karelprior
Speksteenkachel schreef op zondag 08 juli 2012 @ 15:39:
[...]

Kun je de data zoals hier niet uit je SMA halen?
Zowel de 2100TL hier thuis als de 15000TL op mijn werk bekijk ik met een Sunny Beam. Die bewaart de productie per 10 minuten.
Net nog gebprobeeerd om de installatie op mijn werk via sunnyportal te bekijken (en gaat ook goed) maar dar haal ik de daggegevens er niet uit, althans, niet per 10 minuten.

Voor Sunny Explorer (die ook voltages en dat soort ingewikkelde dingen aangeeft) moet ik in de inverter het Bluetoothkanaal omzetten en dat is weer wat onhandig.

of bedoel je wat anders?

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik kijk ook middels de Sunny Beam dat bedoelde ik ook.
Maar dan kun je toch de bandbreedte zien wanneer je installatie begint met leveren en wanneer hij eindigt.

Verwijderd

henk1957 schreef op zondag 08 juli 2012 @ 15:36:
Hoi,

Als je de panelen buiten het bereik van kinderhandjes uit zolderraam (zoals bij mij) kunt houden is een Kostal zeker een goed apparaat met een goede prijs-kwaliteit verhouding. Over 3 fase terugleveren is zeker interessant als je meer dan 2kW gaat terugleveren, echter met nog geen 3 kW piek kun je ook op één fase en ruim onder 16A terugleveren. Ik zelf zou zonder uitbreidingen in gedachten gaan voor een SMA 2500 of 3000HF met galvanische scheiding. Spanning en regen horen niet bij elkaar vind ik ;) Je betaalt wel extra voor een solarlog of webbox als je serieus en zonder hassle wilt loggen, iets wat bij de Kostal (wat basaler volgens sommigen) ingebouwd zit.
Een ander voordeel van SMA dat is dat hun omvormers super degelijk gebouwd worden (vooral de HF30 serie en met name zeer stil zijn, op heel korte pieken van 3 kW hoor ik alleen op 1 meter van het apparaat een licht mooi geknisper van de omvormer en het fannetje heb ik met dit slechte weer nog nooit horen draaien.
De kostal is geen slecht appaaraat me daarbij ook nog een betere prijs-prestatie verhouding echter de SMA heeft weer een ietwat hoger rendement.

Als je me een DM stuurt kan ik je wel wat leveranciers aanbevelen waar ik ook de spullen gekocht heb en waar nog een ouderwetse service geleverd wordt!

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2012 16:40 . Reden: spellvautjes en te veel blabla ingekort :-) ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2012 @ 16:30:
Ik zelf zou zonder uitbreidingen in gedachten gaan voor een SMA 2500 of 3000HF met galvanische scheiding.
Dat kan niet qua spanningen. Max DC spanning is bij de HF modellen 700v.
Ook bij -5 graden celcius gaat hij er overheen. Met een oneven aantal kun je verder ook niet opdelen op 1 mpp.

Een Power-one kan wel met 1 string van 5 en een van 6.
Die is ook goedkoper en heeft een beter rendement.

Verwijderd

mijn mening over sma is een beetje dezelfde als "de hollander met klapstoelen in frankrijk in de berm,
met een zak aardappelen op het dak"

zelfs op oost ging de 2100tl (100% dimensionering) gisteren in derating en bij een lage temperatuur al.(42c)
de sungrow en tenesol doen dat pas bij 57 graden, de sma is vast oerdegelijk, maar ik heb de neiging hem van de muur af te slaan; kijk ook eens naar andere mogelijkheden.
sma is voor mij vreselijk gemiddeld gebleken.

@speksteen als er wat wolkjes in je foto zaten, in avondrood, komt er soms zelf nog 70Wh uit de omvormer,
ik zag dat ook al bij hans, ipv afschakelen, komt er ineens nog een lief piekje na.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2012 17:29 ]

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2012 @ 17:26:
@speksteen als er wat wolkjes in je foto zaten, in avondrood, komt er soms zelf nog 70Wh uit de omvormer,
ik zag dat ook al bij hans, ipv afschakelen, komt er ineens nog een lief piekje na.
Dit soort piekjes...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/DSCF6229.jpg

(16 april, smokkelen met Kyocera ZZO ZZW 8)7 in een weergegeven groep waarvoor de oriëntatie is ingesteld op Z)

;)

[ Voor 1% gewijzigd door zonnigtype op 08-07-2012 20:55 . Reden: stomstomstomstom... ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik heb hier geen last van derating toestanden met m'n SMA omvormer.
Misschien dat het type TL er eerder last van heeft.

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-01 11:58

MieJuul

3970Wp

freaky schreef op zondag 08 juli 2012 @ 16:02:
Hoi,

ben aan het nadenken over zonnepanelen. Hebben toch wat spaargeld over en de rente is redelijk bagger op het moment. Zit echter wel met een probleem, ik heb een platdak en de huizen naast mij zijn hoger (echter wel veel minder diep (ons huis steekt dus verder uit)). Heb moeite met het bepalen of het uberhaupt wel interessant kan zijn en dat is dan ook mijn feitelijke vraag. Als het interessant kan zijn wil ik nl. iemand langs laten komen van bijv. zonnepanelen.nl, die bieden een bezoek t.b.v. advies voor zo'n 125 euro.

Heb alleen weinig zin om iemand te betalen voor advies als het bij voorbaat al kansloos is uiteraard :). Heb net buiten staan kijken, maar het is nu redelijk het seizoen natuurlijk en heb het idee dat de zon nu in ieder geval hoog genoeg staat om de panelen buiten de schaduw te plaatsen, mits ik deze zo ver mogelijk richting de straat kant plaats. Vraag is echter wat er in de winter gebeurt uiteraard (en de rest van het jaar... als ze slechts 2-3 maanden geen schaduw hebben is het waarschijnlijk ook niet zo interessant).

Foto ter verduidelijking is hier te zien, met zo te zien redelijk kloppende orientatie (komt van google maps):
http://s15.postimage.org/7oh4qh9bf/mijnhuis.png

Bij voorkeur gaat het een XLarge van zonnepanelen.nl worden of een XXLarge. Mocht het alleen op kleinere oppervlaktes interessant zijn i.v.m. evt. schaduw dan zal het een kleiner setje moeten worden (of hogere opbrengstpanelen, maar moet dan opnieuw gaan kijken naar terug verdien tijd).
Als de foto gemaakt is aan de zuidkant van het gebouw zie ik geen reden tot paniek.
Van schaduw heb je dan geen last.

Wellicht een foto van bovenaf ter verduidelijking

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• S.Death
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-12-2025
MieJuul schreef op zondag 08 juli 2012 @ 21:38:
[...]

Als de foto gemaakt is aan de zuidkant van het gebouw zie ik geen reden tot paniek.
Van schaduw heb je dan geen last.

Wellicht een foto van bovenaf ter verduidelijking
Linksboven in de foto staat een windroosje.
Dit is dus de N-W kant waar de foto vandaan is genomen.

[ Voor 38% gewijzigd door S.Death op 08-07-2012 21:44 . Reden: verkeerde quote. ]

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Ik zie het ja, even overheen gekeken.
Dan is de vraag hoeveel hoger dat andere huis is.

Dan nog, een foto van boven met maten erbij is toch makkelijk om de potentie te beoordelen.
Potentie is er wel, maar hoeveel is moeilijk inschatten zo

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:25
freaky schreef op zondag 08 juli 2012 @ 16:02:
'........... Zit echter wel met een probleem, ik heb een platdak en de huizen naast mij zijn hoger (echter wel veel minder diep (ons huis steekt dus verder uit)). Heb moeite met het bepalen of het uberhaupt wel interessant kan zijn en dat is dan ook mijn feitelijke vraag..........
Als je de hoogte van het ander gebouw t.o.v. van je platdak kunt bepalen, dan kun je hiermee een idee krijgen, of je platdak voldoende diep is.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De eerste 1.5kwh opgewekt vandaag (omvormer was om 11:00 pas aangesloten). Viel me niks tegen voor zo'n bewolkte dag.

Op top heb ik even 800watt voorbij zien komen terwijl er nog bewolking voor de zon zat.
Erg leuk om te ervaren als newbey! Toch wel een gave beleving, de zon doorzien komen en in je achterhoofd hebben dat de opbrengst omhoog gaat :9

Veel mensen reageren erg positief en nieuwsgierig als je zegt dat je panelen heb geplaatst.
Merk vooral dat er heel veel onwetendheid is over zonne-energie en de werking ervan.

[ Voor 46% gewijzigd door revolution-nl op 08-07-2012 22:10 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
revolution-nl schreef op zondag 08 juli 2012 @ 22:04:
De eerste 1.5kwh opgewekt vandaag (omvormer was om 11:00 pas aangesloten). Viel me niks tegen voor zo'n bewolkte dag.

Op top heb ik even 800watt voorbij zien komen terwijl er nog bewolking voor de zon zat.
Erg leuk om te ervaren als newbey! Toch wel een gave beleving, de zon doorzien komen en in je achterhoofd hebben dat de opbrengst omhoog gaat :9
Het is gewoon ontzettend leuk! En zo aanstekelijk ook.
Merk vooral dat er heel veel onwetendheid is over zonne-energie en de werking ervan.
De lokale krant heeft het consequent over zonnecollectoren.....Pff.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Aanstekelijk is het zeker.
Hoewel ik liever het woord "verslavend" gebruik :)

Vanmiddag had ik een mooie piek van 491 Watt, en dat uit 420Wp
Ik weet het, het is "maar" een piek, maar leuk is het wel

• Bweap
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-01 19:35
Nederland is sinds 06-07-2012 (live om 13:34) weer een systeem rijker:

Capaciteit: 2.940 Wp
Oriëntatie: 23°
Panelen : 12 x Suntech Power STP245S-20/Wdb
Omvormer: mastervolt xs4300

Afbeeldingslocatie: http://www.webzaal.nl/zon/IMG_0292small.jpg

Totaal opgewekt tot en met vandaag 24 kWh

Verwijderd

revolution-nl schreef op zondag 08 juli 2012 @ 22:04:

Veel mensen reageren erg positief en nieuwsgierig als je zegt dat je panelen heb geplaatst.
Wat gaaf om dit te lezen. Jij maakt hetzelfde mee, als wat ik in het begin heb meegemaakt, toen de eerste 14 panelen werden geplaatst.

Ik kreeg dezelfde soort reacties te horen en soms ook te lezen in het begin. Ondertussen ben ik al een aantal keren gebeld om eens langs te komen bij de mensen thuis. Door de laatste, massale inkoop-actie (nee, niet de zonne-energie-subsidie) van in mijn geval ZonEffect willen mensen graag weten, wat er bij hun mogelijk is. Denk bijvoorbeeld :
- Hoeveel panelen kunnen er op?
- Hoeveel panelen kan ik het beste aanschaffen, omdat mijn energieverbruik maar XXXX kWh per jaar is?
- Hoeveel energie kan ik opwekken per m2?

Laatste gesprek was anderhalve week geleden. Een paar vrienden van mijn ouders wilde er wat meer van weten en zochten een "zonne-energiespecialist". Pas twee uur later ging ik pas weg. Ze vonden het een leuk gesprek en ze waren heel de tijd benieuwd naar mijn ervaringen en de opgedane kennis. Ze willen goed voorbereid zijn, voordat ze panelen gaan aanschaffen. Die gaan ze aanschaffen. Dat is duidelijk. Alleen nu nog de keuze welk bedrijf ze mag plaatsen.

Nogmaals : Veel plezier en wees niet verrast als je een keer iemand uit jouw buurt bij de groente afdeling van de lokale supermarkt vragen gaat stellen over zonne-energie en zonne-boilers. Vervolgens was ik een kwartier lang bezig om het een-en-ander uit te leggen.

Groeten.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

@Bweap,
Gefeliciteerd met je mooie installatie.
Wat zal je buurman balen dat hij de zuid-kant vol heeft gepakt met dakramen :o

• zonnigtype

zonnigtype

@Bweap

Felicitaties, ik ga je zo invoeren.

Je zult vast niet hier bij horen?

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/CertiQ/Monthly_growth_installations_CertiQ.gif

= SDE installaties, bij CertiQ geregistreerde nieuwbouw aantallen per maand...

:F

Noot: die 33.000 geplande "nieuwe subsidie installaties" (2012) zit geen enkele kwaliteits-eis aan, zullen dus beslist geen bruto productie meting krijgen, en worden dus niet bekend bij CertiQ ... :D

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:25
Als een netwerkbeheerder een slimme meter met 4 telwerken door de voordeur krijgt, zijn er dan regels dat de netwerkbeheerder geen GvO kan aanvragen?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:11

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Speksteenkachel schreef op zondag 08 juli 2012 @ 23:04:
@Bweap,
Gefeliciteerd met je mooie installatie.
Wat zal je buurman balen dat hij de zuid-kant vol heeft gepakt met dakramen :o
Er kan nog een rijtje boven zijn dakramen in portrait en onder z'n dakramen in landscape ;)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Karelprior
Speksteenkachel schreef op zondag 08 juli 2012 @ 16:07:
Ik kijk ook middels de Sunny Beam dat bedoelde ik ook.
Maar dan kun je toch de bandbreedte zien wanneer je installatie begint met leveren en wanneer hij eindigt.
Yep. En nu zie ik hier dus (op mijn werk) dat de SMA 15000TL op een zonnige dag om 05:40 begint en om 22:10 zijn laatste kwakje geeft. Minder lang dus dan de 2100TL op 30 graden... rarara.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Vraagje over een OK4 omvormer, die ik voor de tracker gebruik, zie hier: Zonnevolger / Solar Tracker o.b.v. Arduino, Work in Progress

Hij heeft nu 3 volle dagen buiten gestaan, maar de meter staat helaas nog steeds op 0... Het valt mij ook op dat de OK4 helemaal niet warm wordt, in ieder geval niet boven omgevingstemperatuur.

Hoe kan ik checken of de omvormer het überhaupt nog doet? Ik kan er een multimeter aan hangen, maar zegt dat iets? Als hij zonder 'net' sowieso niets doet, heeft dat weinig zin lijkt mij.

Hoop vragen, hopelijk kan iemand een tip geven. :)

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:52
Als je hem aansluit op zowel het zonnestroompaneel als op het net dan zou elke simpele vermogensmeter (Conrad, Elro, dat soort werk) ongeveer aan moeten geven hoeveel energie er opgewekt wordt.

Als nou blijkt dat de OK4 toch echt niets doet heb ik nog wel een andere voor je die ik de afgelopen tijd een paar keer op een ander 100Wp paneel getest heb.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16
Het "Tweakers team" begint goed !!!
Nog meer aspirant leden ?????
Ik moet nog even wachten voor ik er een foto bij mag zetten ...... ( 10 dagen data )

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• freaky
Bedankt voor de link :).

Heel kort door de bocht gerekend, het huis is ongeveer 6m breed, heb in de calculator 4m aangehouden (begrijp dat ze in ieder geval 1m uit de rand moeten liggen, uitgaande dat het paneel zelf 1m is komt dat dan op 4m voor het zonnepaneel begint). Dan heb ik van maart t/m oktober geen problemen. Het andere half jaar echter wel :). De echte berekening zal een stuk ingewikkelder zijn gezien ons huis dus een stuk dieper is en de ligging is schuin. Weet niet goed hoe ik dat moet formuleren, zon komt 'onder' het huis op, maar gaat aan de bovenkant neer. Ergens gedurende de dag komt de zon dus 'voorbij' de muur van de buren en zou ik geen schaduw meer mogen hebben.

Aan de andere kant... doordat het niet recht op de windstreken staat is deze berekening wellicht ook niet kloppend. Toch maar een adviseur bellen of iets dergelijks of zijn er uitgebreide tools om dit makkelijk uit te rekenen? Ga er van uit dat het dak van de buren 2,9-3m boven dat van mij ligt (verdiepingen zouden 2.9m moeten zijn van bovenkant vloer - bovenkant vloer).

Zou ook nog moeten kijken waar de zonnecollector van de boiler precies ligt.

• WoudseHoeve
@freaky Google sketchup. beetje pielen (huis tekenen vanuit google maps) en je kan alles prachtig zichtbaar maken! Schaduwen van sochtends tot savonds het helejaar door (met schuifjes)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• JeroenH
@freaky: Hier wellicht wat handige tips voor het gebruik van Google Sketchup om schaduweffecten inzichtelijk te maken.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Houtkern
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-12-2025
Roamor schreef op maandag 09 juli 2012 @ 09:15:
Hij heeft nu 3 volle dagen buiten gestaan, maar de meter staat helaas nog steeds op 0... Het valt mij ook op dat de OK4 helemaal niet warm wordt, in ieder geval niet boven omgevingstemperatuur.

Hoe kan ik checken of de omvormer het überhaupt nog doet? Ik kan er een multimeter aan hangen, maar zegt dat iets? Als hij zonder 'net' sowieso niets doet, heeft dat weinig zin lijkt mij.

Hoop vragen, hopelijk kan iemand een tip geven. :)
Gebruik een stroommeter tussen stekker en stopcontact. Meet daarnaast met een multimeter het zonnepaneel. Als het zonnepaneel wel levert en de OK4 blijft op nul dan weet je het knelpunt :*) / :'(

• Roamor
  • Niet online
Houtkern schreef op maandag 09 juli 2012 @ 09:59:
[...]

Gebruik een stroommeter tussen stekker en stopcontact. Meet daarnaast met een multimeter het zonnepaneel. Als het zonnepaneel wel levert en de OK4 blijft op nul dan weet je het knelpunt :*) / :'(
Zonnepaneel levert wel prima: Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/y4t2LrZL1ry7AbUZgbNIUG5h/medium.jpg
JeroenH schreef op maandag 09 juli 2012 @ 09:18:
Als je hem aansluit op zowel het zonnestroompaneel als op het net dan zou elke simpele vermogensmeter (Conrad, Elro, dat soort werk) ongeveer aan moeten geven hoeveel energie er opgewekt wordt.
Er zit een Swissnox kWh-meter tussen (met 2 decimalen).
Als nou blijkt dat de OK4 toch echt niets doet heb ik nog wel een andere voor je die ik de afgelopen tijd een paar keer op een ander 100Wp paneel getest heb.
Top, dat zou geweldig zijn. Ik neem nog wel even contact met je op. :)

• JeroenH
Dat is de spanning (en die ziet er goed uit) maar levert het paneel ook daadwerkelijk stroom? In volle zon moet je een kortsluitstroom van toch wel 3-3½ A zien.
Top, dat zou geweldig zijn. Ik neem nog wel even contact met je op. :)
No problem.

• Roamor
  • Niet online
JeroenH schreef op maandag 09 juli 2012 @ 10:27:
[...]

Dat is de spanning (en die ziet er goed uit) maar levert het paneel ook daadwerkelijk stroom? In volle zon moet je een kortsluitstroom van toch wel 3-3½ A zien.
Dat is nog wel een optie idd; maar heb je daar niet een actief 'trekkende' load/verbruiker (in dit geval de omvormer) voor nodig? Ik ga het in ieder geval even proberen (zodra de zon er weer eens is...).

• JeroenH
Roamor schreef op maandag 09 juli 2012 @ 10:45:
Dat is nog wel een optie idd; maar heb je daar niet een actief 'trekkende' load/verbruiker (in dit geval de omvormer) voor nodig?
Ja dat klopt, maar de meetweerstand in je multimeter neemt die rol op zich :) Je meet dan wel de kortsluitstroom, die is een stukje hoger dan dan de stroom in het MPP (net zoals de open-klemspanning, die je al meette, ook hoger is dan de spanning in het MPP).
Ik ga het in ieder geval even proberen (zodra de zon er weer eens is...).
Bij bewolkt weer moet je toch wel ½-1 A kunnen zien (afhankelijk van het lichtniveau natuurlijk)

• zonnigtype

zonnigtype

Domba schreef op zondag 08 juli 2012 @ 23:52:
Als een netwerkbeheerder een slimme meter met 4 telwerken door de voordeur krijgt, zijn er dan regels dat de netwerkbeheerder geen GvO kan aanvragen?
Een netbeheerder mag zich wettelijk bezien helemaal niet met "levering" zaken bemoeien. En mag dus ook helemaal niet "handelen" in (de vermeende groene waarde van) stroom.

Toegegeven, met de bemoeienis van de grootste, Liander, met "zelflevering" projecten (o.a. kropje sla salderen in Nijmegen), wordt het weer een grijs gebied, maar ze schijnen daar alleen de meterstanden te "salderen" en handelen dus zelf nergens in. Met GVO's doorsluizen hebben ze niks te maken. Dat doet CertiQ. Is verder helemaal geen sprake van bij al die geplande projecten. De initiatiefnemers daarvan zijn al lang blij als ze het voor elkaar krijgen om "voor" de meter te (mogen) salderen. Zo lang als dat gedoogd wordt.

@NH productiebeest Karelprior
En nu zie ik hier dus (op mijn werk) dat de SMA 15000TL op een zonnige dag om 05:40 begint en om 22:10 zijn laatste kwakje geeft.
Tjeemigdepeemig. Een orgasme van 16 en een half uur... :$

[ Voor 23% gewijzigd door zonnigtype op 09-07-2012 11:32 . Reden: meer proza ]

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zat nog een beetje te neuzen op agentschap kwam deze sheet tegen :

http://zonnestroom.rapportaal.nl/reports/131/ebabe47f91

Iemand aardig zn best zitten doen om te vergelijken :)

Rapapa...

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:07
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door MasterMaceMichu op 09-07-2012 21:49 ]

• freaky
Bedankt voor de tips! Zal vanavond eens kijken of ik wat kan maken met dat sketch-up :).

• zonnigtype

zonnigtype

LosGieros schreef op maandag 09 juli 2012 @ 14:23:
Zat nog een beetje te neuzen op agentschap kwam deze sheet tegen :

http://zonnestroom.rapportaal.nl/reports/131/ebabe47f91

Iemand aardig zn best zitten doen om te vergelijken :)
Ze moeten nog wel ff doorwerken. D'r staan maar 18 aanbieders (waarvan een Duitse, en een boel bekende leveranciers zijn niet eens vertegenwoordigd).

Ik heb er 310 in een lijst staan...

... en meeste van die pakketten zullen non-existent zijn op het moment dat meer medelanders het mooie stukje ambtelijke huisvlijt ontdekken ...

... om over de onvergelijkbare andere "pakketvoorwaarden" maar niet te hebben ...

... en om over de 43.000 module types (hier ook voor een behoorlijk deel bestelbaar als je de weg weet) ook maar te zwijgen ...

http://www.photon.info/photon_site_db_solarmodule_en.photon

... of de ruim 6.200 omvormer types ...

http://www.photon.info/ph..._wechselrichter_en.photon

Maar inderdaad. Een leuk stukje arbeid.

• zonnigtype

zonnigtype

Heet van de naald Agentschap NL
Stand van zaken

Vanaf de start van de regeling op 2 juli zijn er tot maandagochtend 9 juli 10:00 uur ongeveer 11.500 aanvragen binnengekomen. In totaal is er aangevraagd voor bijna € 7.000.000,-. Dit betekent dat er nog ruim € 14.000.000,- subsidiebudget beschikbaar is.
7 mln delen door 11.500 = EUR 609 per aanvraag.

Ik twijfel nog steeds, want alweer zou daar uit blijken dat er "bijna maximaal" (max. = 650 Euri) door ALLE aanvragers zou zijn aangevraagd. Agentschap claimt dus dat 31% van het totale budget (22,15 mln) aangevraagd zou zijn.

Deze week alles op?

Verwijderd

van 't weekend ook mijn eerste panelen het dak op:

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-7pNuWPmJqeI/T_rXHKbr_aI/AAAAAAAAAGY/vljHf8AIVgY/w497-h373/12%2B-%2B4

Dat zijn 4 panelen (EOPLLY) a 190 Wp op ONO dak (45 graden helling) op een Steca 500.

Volgende mooie weekend gaan de volgende 4 erop aan de andere zijde (WZW, 45 graden helling).

Ik heb al gezien dat het pijltje van de digitale meter de andere kant op heeft gewezen dus het geheel werkt; echter nog geen significante teruglevering gedaan daar de teller daarvoor nog op 000000 staat.

Heb overigens nu ook een jaar de meterstanden bijgehouden:
4633 kWh aan electriciteit verbruikt,
1240 m3 aan gas.
Voor een 4 persoons huishouden incl. 2 onverschillige pubers. We hebben een zonneboiler op WZW dak, koken op inductie en er staan een aantal ICT spullen 24x7 te draaien. Al met al tevreden zo.

Ga nu eerst eens kijken hoe e.e.a. zich gaat gedragen de komende tijd (logging nog uit te zoeken voor de Steca 500). Volgend jaar waarschijnlijk weer een stapje verder ermee; ik heb nog een aantal stukjes ruimte die te benutten zijn!

• thunder7
  • Laatst online: 20:03

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Was dat ONO dak de enige optie? WZW klinkt dan toch beter, lijkt me.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
thunder7 schreef op maandag 09 juli 2012 @ 15:33:
Was dat ONO dak de enige optie? WZW klinkt dan toch beter, lijkt me.
Hij gaat voor een O-W opstelling. Alleen is in 1 weekend dus niet meer aan de west panelen toegekomen.

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

zoals gezegd komen er op WZW ook nog 4. Door een schoorsteen en een royaal geplaatste zonneboiler is daar maar weinig ruimte over helaas.

De keuze om eerst ONO te doen is dat ik aan die kant in een brede goot tussen twee huizen sta (veilig). De andere kant heb ik geen beschermende buurdak (hoekhuis).

• dreamscape
  • Laatst online: 13-01 18:32
dreamscape schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 21:48:
Vandaag 6x200Wp op het dag gelegd. Prima exercitie voor een mooie dag. Helaas van de male MC4 connectors ergens metalen busjes kwijtgeraakt. Ze liggen ergens in huis, maar waar...
Naar aanleiding van bovenstaande nog even wat foto'tjes. Zaterdag lekker met twee goede vrienden zitten klussen in de zon.

Vrijdagavond heb ik alvast de twee Steca's opgehangen naast de groepenkast bovenaan de keldertrap. Op twee Plugwise circles en daarom dus niet gekoppeld, maar 2x een eigen AC-aansluiting (lees verderop waarom). Met natuurlijk een eigen groep met een aparte kWh-meter van B+G E-Tec. Zie geheel rechts in de groepenkast. Daaronder zichtbaar nog een ouderwetse Ferrarismeter die ik nog graag een tijdje wil houden.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/smsbv.jpg

De aluminium frames zijn iets anders dan ik eigenlijk had besteld, maar dit systeem zit wel beter in elkaar:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8IXQ5.jpg

De eerste paar panelen liggen erop:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mV129.jpg

En bijna klaar, met op de voorgrond de dakdoorvoer die ik twee jaar geleden speciaal hiervoor heb laten maken:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MXFsi.jpg

De twee voorste panelen vormen samen met het paneel waar de rode bekabeling op ligt één string. Die krijgen namelijk het eerste zon. De andere drie zijn de andere string. Van die tweede string ligt nu één paneel toch in een andere richting, zoals ik recent al postte. Het zou slechter kunnen zijn voor de opbrengst, maar volgens mijn leverancier zou het maar een paar procent gaan schelen.

Ik ga even testdraaien om te zien of dit werkt (vandaar de twee losse aansluitingen met 2x plugwise). Het dak ligt wel mooi ZZO (23 graden), maar het hoge deel van het huis zorgt voor schaduw op het dak, dus die string krijgt wat later zon. Als uit metingen blijkt dat die string het ook na een uur of 11 in de ochtend slechter doet en dat in de avonduren niet inhaalt, leg ik ze alle zes in portrait waar nu die drie panelen in landscape liggen. Moet ik alleen nog even frames modificeren.

Morgen komen hopelijk de laatste MC4-stekkertjes binnen, dan kan ik de laatste aansluitingen fixen.

[ Voor 3% gewijzigd door dreamscape op 09-07-2012 16:00 ]

Punctuality is the politeness of kings

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:57

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2012 @ 15:21:

[afbeelding]

Dat zijn 4 panelen (EOPLLY) a 190 Wp op ONO dak (45 graden helling) op een Steca 500.
Waarschijnlijk van de ons bekende leverancier uit Tilburg. Heb je er geen kWh-meter bij genomen, die hij ook mee kan leveren? Kun je de exacte opbrengst precies volgen. Ben wel benieuwd wat zo'n installatie op ONO doet.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Roamor
  • Niet online
dreamscape schreef op maandag 09 juli 2012 @ 15:59:
[...]

Ik ga even testdraaien om te zien of dit werkt (vandaar de twee losse aansluitingen met 2x plugwise). Het dak ligt wel mooi ZZO (23 graden), maar het hoge deel van het huis zorgt voor schaduw op het dak, dus die string krijgt wat later zon. Als uit metingen blijkt dat die string het ook na een uur of 11 in de ochtend slechter doet en dat in de avonduren niet inhaalt, leg ik ze alle zes in portrait waar nu die drie panelen in landscape liggen
Misschien ook wel interessant om ze op een meer westelijke richting te leggen? 's Morgens heb je sowieso weinig zon, maar dan kun je wel meer van de middag meepakken.

• dreamscape
  • Laatst online: 13-01 18:32
Roamor schreef op maandag 09 juli 2012 @ 16:06:
Misschien ook wel interessant om ze op een meer westelijke richting te leggen? 's Morgens heb je sowieso weinig zon, maar dan kun je wel meer van de middag meepakken.
Het dak is alleen te klein om ze een stuk schuin te gaan zetten. Op de laatste foto zie je de ontluchting van de badkamer naast het paneel staan. Daarnaast staat nog zo'n pijp, maar die is dus van mijn buurvrouw. Ik wil dus niet over die 'erfscheiding' heen, dat vind ik niet zo netjes.
Allemaal richting ZW zou op zich kunnen, maar dan staan ze weer wat te dicht op elkaar met bijbehorende schaduwwerking...

Punctuality is the politeness of kings

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[afbeelding]

Volgende mooie weekend gaan de volgende 4 erop aan de andere zijde (WZW, 45 graden helling).

Ik heb al gezien dat het pijltje van de digitale meter de andere kant op heeft gewezen dus het geheel werkt; echter nog geen significante teruglevering gedaan daar de teller daarvoor nog op 000000 staat.

Heb overigens nu ook een jaar de meterstanden bijgehouden:
4633 kWh aan electriciteit verbruikt,
1240 m3 aan gas.
Voor een 4 persoons huishouden incl. 2 onverschillige pubers. We hebben een zonneboiler op WZW dak, koken op inductie en er staan een aantal ICT spullen 24x7 te draaien. Al met al tevreden zo.

Ga nu eerst eens kijken hoe e.e.a. zich gaat gedragen de komende tijd (logging nog uit te zoeken voor de Steca 500). Volgend jaar waarschijnlijk weer een stapje verder ermee; ik heb nog een aantal stukjes ruimte die te benutten zijn!
Gefeliciteer, ziet er goed uit!! Volgens mij is er dit weekend redelijk wat pv bijgeplaatst :)
Voor monitoring ga ik de youless aanschaffen, moet alleen eerst even DIN energiemeter bestellen.

Ik wil net mijn installatie aanmelden bij Greenchoice. Krijg ik een vragenlijst toegestuurd waarin gevraagt word of ik mijn installatie heb aangemeld bij energieleveren.nl , het schijnt dat ik dit verplicht ben.

In hoeverre ben ik hiertoe verplicht. Ik zie het eigenlijk helemaal niet zitten om mijn systeem aan te melden bij de netbeheerder en/of overheid.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 09-07-2012 17:47 ]

• WoudseHoeve
Ze willen je groen certificaten ....... ?

• WoudseHoeve
Krijg ik net binnen van onze mannen .........

Agentschap NL heeft uw e-mailbericht ontvangen. Dit is een bevestiging van ontvangst, geen persoonlijk bericht.

De komende weken neemt Agentschap NL alle ingediende aanvragen voor de subsidieregeling zonnepanelen in behandeling. De aanvragen die via e-mail en per post zijn ingediend (ca. 7.000) moeten wij handmatig verwerken. Wij zullen u zo snel mogelijk persoonlijk berichten over de status van uw aanvraag. Dit kan echter een aantal weken duren. In het persoonlijke bericht dat u dan ontvangt zal Agentschap NL aangeven hoe het verdere verloop is van uw subsidieaanvraag. Tot het moment waarop u van Agentschap NL dat persoonlijke bericht ontvangt kunnen wij u geen op maat statusinformatie van uw aanvraag geven. Op www.agentschapnl.nl/zonnepanelen kunt u de komende weken het algemene verloop van het beoordelingsproces volgen.

Heeft u uw aanvraag dubbel ingediend (per e-mail, post of op e-Loket)?

Al uw aanvragen worden in behandeling genomen. Agentschap NL controleert op dubbele aanvragen en verwerkt deze tot één aanvraag. U hoeft geen actie te ondernemen. Bij onduidelijkheid zal Agentschap NL contact met u opnemen.

Heeft u fouten gemaakt bij de indiening van uw aanvraag per post of e-mail?

Het kan zijn dat u gemerkt heeft dat u fouten heeft gemaakt met het indienen van uw aanvraag per post of per e-mail. U kunt de correcte gegevens dan alsnog als aanvraag indienen via e-Loket. Als u de subsidieaanvraag via e-Loket heeft ingevoerd, ontvangt u een ontvangstbevestiging van e-Loket. Wilt u deze ontvangstbevestiging aan ons doorsturen naar pvi@agentschapnl.nl? Wij kunnen dan de oorspronkelijke (papieren/e-mail-)aanvraag vervangen door de aanvraag uit e-Loket.

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Ben ik de enige die dit wat veel vind (760Wp) voor een Steca 500?!
Je overschrijd daarmee wel de specificaties als ik het me goed herinner.

• zonnigtype

zonnigtype

revolution-nl schreef op maandag 09 juli 2012 @ 17:21:
Ik wel net mijn installatie aanmelden bij Greenchoice. Krijg ik een vragenlijst toegestuurd waarin gevraagt word of ik mijn installatie heb aangemeld bij energieleveren.nl , het schijnt dat ik dit verplicht ben.

In hoeverre ben ik hiertoe verplicht. Ik zie het eigenlijk helemaal niet zitten om mijn systeem aan te melden bij de netbeheerder en/of overheid.
Mailwisseling met een van de NL netbeheerders (komt nog op PPV, het is druk hier):

Vraag klant:
Is er een wettelijke grondslag voor de invoering van het PIR?
(PIR = door netbeheerders in het leven geroepen "Productie Installatie Register")

Antwoord netbeheerder:
Nee, er is geen wettelijke verplichting voor de registratie van uw productie installatie.
Ergo: de medewerker van GC lijkt dus (voor de zoveelste maal) "de wet" niet te kennen.

Negeren dus, als je je niet "geroepen" voelt, en/of vragen aan GC in welk wetsartikel dat dan wel zou staan, die claim... ;)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

zonnigtype schreef op maandag 09 juli 2012 @ 17:43:
[...]

Mailwisseling met een van de NL netbeheerders (komt nog op PPV, het is druk hier):

Vraag klant:

[...]

(PIR = door netbeheerders in het leven geroepen "Productie Installatie Register")

Antwoord netbeheerder:

[...]

Ergo: de medewerker van GC lijkt dus (voor de zoveelste maal) "de wet" niet te kennen.

Negeren dus, als je je niet "geroepen" voelt, en/of vragen aan GC in welk wetsartikel dat dan wel zou staan, die claim... ;)
Bedankt, ik had al zo vermoeden. De site www.energieleveren.nl komt ook nogal vrijblijvend over.
Heel mooi want dan registreer ik de boel ook niet :P

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Karelprior schreef op maandag 09 juli 2012 @ 09:12:
[...]

Yep. En nu zie ik hier dus (op mijn werk) dat de SMA 15000TL op een zonnige dag om 05:40 begint en om 22:10 zijn laatste kwakje geeft. Minder lang dus dan de 2100TL op 30 graden... rarara.
Misschien staat de ene installatie iets meer op zuid-west georiënteerd
Welke bandbreedte hebben jou eigen installaties?

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

revolution-nl schreef op maandag 09 juli 2012 @ 17:46:
[...]

Bedankt, ik had al zo vermoeden. De site www.energieleveren.nl komt ook nogal vrijblijvend over.
Als je geen aanmelding doet hoeft Greenchoice ook niet te salderen met jouw :-(

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

revolution-nl schreef op maandag 09 juli 2012 @ 17:46:
Installatie dien je wel aan te melden bij je netbeheerder vervolgens bevestiging netbeheerder opsturen naar Greenchoice.
Anders ondernemen ze geen kont.
Ik heb hetzelfde hier meegemaakt, met de site waarnaar je verwees hoef je niets te doen.

• zonnigtype

zonnigtype

klump4u schreef op maandag 09 juli 2012 @ 18:08:
[...]

Als je geen aanmelding doet hoeft Greenchoice ook niet te salderen met jouw :-(
Neen. Want salderen is wettelijk verplicht (en dat reik je gewoon aan door de meterstanden door te geven, piece of cake).
Aanmelden bij energieleveren.nl is, zoals hierboven duidelijk door netbeheer beaamd, NIET wettelijk verplicht.

Dus GC MOET salderen, net als alle andere leveranciers. Wie verzaakt, overtreedt de Wet. De website energieleveren.nl is gewoon een (vrijblijvend) proefballonnetje van de netbeheerders wat nergens in Wet is vermeld. En wat de Wet ook niet dicteert als verplicht "hulpmiddel" om het salderen te faciliteren.

* edit *
"Meldingsplicht" netbeheer is meer grijs gebied. Het staat in de Netcode, maar dat is geen Wet, en de Netcode is nooit gecommuniceerd door netbeheer. Niet gek staan te kijken dat een rechter daar gehakt van maakt. Want "de Wet" zou je moeten kennen ( :P ). Secundaire regelgeving (bagger, bagger, en nog eens: onleesbare bagger voor Ingrid en Henk) is geen Wet... ;)

[ Voor 20% gewijzigd door zonnigtype op 09-07-2012 18:21 . Reden: netcode geloel ]

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Eh, er gaat wel meer buiten de wet om bij die club O-)

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

MieJuul schreef op maandag 09 juli 2012 @ 17:42:
[...]

Ben ik de enige die dit wat veel vind (760Wp) voor een Steca 500?!
Je overschrijd daarmee wel de specificaties als ik het me goed herinner.
Richting ONO en op een behoorlijk steile helling van 45 graden zou ik hetzelfde doen.

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op maandag 09 juli 2012 @ 18:22:
Eh, er gaat wel meer buiten de wet om bij die club O-)
Dat heet tegenwoordig toch "creatief ondernemerschap"?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Speksteenkachel schreef op maandag 09 juli 2012 @ 18:17:
[...]

Installatie dien je wel aan te melden bij je netbeheerder vervolgens bevestiging netbeheerder opsturen naar Greenchoice.
Anders ondernemen ze geen kont.
Ik heb hetzelfde hier meegemaakt, met de site waarnaar je verwees hoef je niets te doen.
Volgens GC gaat het aanmelden dus via energieleveren.nl
Geachte heer Revolution-nl,

U heeft aangegeven energie terug te willen gaan leveren. Greenchoice ondersteunt haar klanten om hun eigen energie op te wekken met informatie over zonnepanelen en een hoge vergoeding voor teruggeleverde energie.

Op onze website kunt u informatie vinden over zonnepanelen en over de vergoeding die u van ons ontvangt voor teruggeleverde stroom. Informatie over zonnepanelen vindt u op http://www.greenchoice.nl/thuis/zelf-opwekken/met-zon. Informatie over het terugleveren van stroom vindt u op: http://www.greenchoice.nl...-zon/terugleververgoeding.

Wanneer u nu al stroom teruglevert, ontvangen wij graag antwoord op de volgende vragen:
- Heeft u uw teruglevering ook gemeld bij uw netbeheerder Stedin Utrecht?*
- Wat voor type elektriciteitsmeter heeft u: digitaal of analoog (met een draaischijf)?
- Wat is de datum van de plaatsing van de zonnepanelen?
- Wat is het vermogen (in Watt-piek) of het aantal panelen van de installatie?

U kunt uw gegevens naar ons mailen via vragen@greenchoice.nl. Vergeet niet uw klantnummer of postcode en huisnummer te vermelden.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Greenchoice

*U bent wettelijk verplicht uw teruglevering te melden bij uw netbeheerder Stedin Utrecht. Wij verzoeken u daarom eerst uw teruglevering te melden voor u verder gaat. Indien u dit nog niet gedaan heeft, kan dit via www.energieleveren.nl.

Greenchoice, daar krijg je energie van
Ik heb de eerste vraag gewoon met nee beantwoord, ik hoor het allemaal wel.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op maandag 09 juli 2012 @ 18:23:
Dat heet tegenwoordig toch "creatief ondernemerschap"?
Zo kun je het ook noemen.
Ben je gisteren nog aan het snoeien toegekomen met al die regen?

[ Voor 48% gewijzigd door SpeksteenWP op 09-07-2012 18:27 ]

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op maandag 09 juli 2012 @ 18:25:
Zo kun je het ook noemen.
Ben je gisteren nog aan het snoeien toegekomen met al die regen?
Was die vraag voor mij?

Zelf niet gesnoeid, is wel gedaan. Ik heb de paddenpoel van het Bulderbos uitgebaggerd met een dreghaak. (was trouwens zaterdag, dus mooi weer gehad)

Dat was een heftige klus. Ik zat helemaal onder de stinkende modder. Gelukkig heeft niemand in de trein d'r wat van gezegd... >:)

Side-issue. De lawaaigste vliegtuigen die kwamen landen op nog geen tweehonderd meter afstand waren van Saudi Airlines en van Martinair... Misschien een relatie met hun olie(derivaten) verslaving...

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

revolution-nl schreef op maandag 09 juli 2012 @ 18:25:
Volgens GC gaat het aanmelden dus via energieleveren.nl
Ik zie het, weer een wijziging dus.
Als je geen bevestiging van je netbeheerder opstuurt doet GC niets, in eerste instantie had ik mij ook niet aangemeld bij mijn netbeheerder Enexis.
Bij Enexis deden ze verder niet moeilijk, Ferraris laten hangen of gratis een digitale meter.
Ik heb de Ferraris laten hangen.

edit:
Vandaag de eindafrekening gehad van GC en € 439,- terugontvangen
Maandbedrag is van € 52,- naar € 20,- gegaan.
Kan mijns inziens nog lager omdat de panelen er nog geen jaar hangen, dat is 3 oktober pas het geval :)

[ Voor 18% gewijzigd door SpeksteenWP op 09-07-2012 18:47 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Speksteenkachel schreef op maandag 09 juli 2012 @ 18:33:
[...]

edit:
Vandaag de eindafrekening gehad van GC en € 439,- terugontvangen
Maandbedrag is van € 52,- naar € 20,- gegaan.
Kan mijns inziens nog lager omdat de panelen er nog geen jaar hangen, dat is 3 oktober pas het geval :)
Lekker!!, dan heb ik nog een lange weg te gaan en die 20,- ga ik zoiezo niet halen :-(

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• zonnigtype

zonnigtype

Energeia today
De belangstelling voor een prioriteitsplaatsing van een slimme meter neemt toe. Dat blijkt uit een rondgang langs de vier grootste regionale netbeheerders. Wel blijft de hoeveelheid aanvragen vooralsnog ruimschoots steken onder de maximale prognoses die netbeheerders vooraf hanteerden.
en
Liander-woordvoerder Karen Nitschke noemt nog specifiek "teruglevering" als motivatie van klanten, dus bijvoorbeeld zonnepaneel-eigenaren die een slimme meter willen. Verder noemt zij "inzicht in energiegebruik (meterstanden) en voorbereid zijn op de toekomst" als argumenten van prio-klanten. Woordvoerder Manon Ostendorf van Delta Netwerkbedrijf laat weten dat dit bedrijf "met name aan klanten die zonnepanelen lieten installeren actief de mogelijkheid is aangeboden met voorrang een slimme meter te laten plaatsen". Volgens haar heeft "het merendeel van deze klanten" er gebruik van gemaakt "om op die manier nog beter inzicht te hebben in het rendement".

De hoeveelheid klanten die staan te trappelen van ongeduld om een slimme meter te kunnen benutten, lijkt al met al beperkt van omvang te blijven. Op een slimme meter-congres in juni bleek ook de hoeveelheid klanten die zich aan de andere kant van de schaal ophouden -de weigeraars- mee te vallen.
Wat dat laatste betreft: dat kan natuurlijk (ook) nog gaan veranderen, mij hebben ze nog niet gehad... ;)

• S.Death
Wat raden jullie aan:
Ik verbruik 7000-9000KWh per jaar en heb een set zonnepanelen besteld welke eind augustus word geplaatst.
Totaal vermogen is 2760Wp met een orientatie bijna west en een hoek van 45 graden.
Jaar opbrengst zal ergens tussen de 1900-2100KWh zijn.
Ik ben klant van Greenchoice mijn netbeheerder is Liander.
Ik hebben een dubbeltarief ferris meter.

Zal ik melden aan Greenchoice (Liander) dat deze installatie geplaatst is (als het zover is) of gewoon doen of mijn neus bloed en wachten totdat ze zelf wat doorkrijgen?
En welk munitie heb ik tegen deze grote jongens als ze mijn meter willen vervangen?

[ Voor 0% gewijzigd door S.Death op 09-07-2012 19:26 . Reden: Typo ]

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:05
Zolang ze ook niet bellen als je ineens meer gaat verbruiken zou ik niets melden, de farris saldeert perfect zelf zonder allemaal administratieve ellende.

Verwijderd

*U bent wettelijk verplicht uw teruglevering te melden bij uw netbeheerder Stedin Utrecht. Wij verzoeken u daarom eerst uw teruglevering te melden voor u verder gaat. Indien u dit nog niet gedaan heeft, kan dit via www.energieleveren.nl.
greenchoice bedoeld het activeren van het 2e ean nummer voor teruglevering,
geen wet, gewoon een vraag, of mailtje aan netbeheer : ik ga terugleveren.

wat een spasmen allemaal, straks praat iedereen elkaar weer na met poep, terwijl er geen wet is.
de leverancier saldeert,
jij meld, de netbeheerder schat (ahum jij betaald daarvoor meetdienst, of schatdienst oid)
de leverancier saldeert wetje 31c.
als netbeheer schat en jij levert exacte cijfers, en je ean nummer is niet bekend na nog 10x bellen,
betaal je gewoon wat er geschat is, oh nee ze rossen het gewoon van je rekening af.

mijn netbeheerder zegt zelf dat aanmelden van een schijf meter niet hoeft,
dus welke wet is dat dan weer ?
ze schatten al 5 jaar 5 MWh verkeert en leren ook niet bij.
mijn buren die wel aangemeld staan, met digitale meter ook,
kortom een puinzooi van jewelste.
nederland krijgt wat ze verdient.
http://www.zonnepanelen.w.../images/pdfs/KVR25234.pdf

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2012 19:40 . Reden: schatten en schatkist liggen dicht bij elkaar ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-01 20:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Pietje NL schreef op maandag 09 juli 2012 @ 19:26:
Zolang ze ook niet bellen als je ineens meer gaat verbruiken zou ik niets melden, de farris saldeert perfect zelf zonder allemaal administratieve ellende.
Inderdaad, mond stijf dicht houden. Je gaat van 7000-9000 kWh naar 5000-7000 kWh. Dat is makkelijk te verklaren door zuiniger te zijn en is absoluut geen ongewoon laag verbruik.
Ik neem ook niet aan dat op jaarbasis een van de meters terug zal lopen.

Signatures zijn voor boomers.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Bij mij vandaag een slimme meter geplaats,tevens ook een slimme gasmeter.
Had een meter zonder terugtelwerk.
Kon wel even meterkast aanpassen voor zonnepanelen.
Monteur bakje koffie en ik een hoofdschakelaar en Alamat geplaats.
Eind juli komen panelen binnen

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-01 22:18

PcDealer

HP ftw \o/

S.Death schreef op maandag 09 juli 2012 @ 19:23:
Wat raden jullie aan:
Ik verbruik 7000-9000KWh per jaar
Snel gaan besparen :)
Serieus elektriciteit besparen

LinkedIn WoT Cash Converter

• S.Death
Dat is al met veel besparing, echter zonder op luxe/comfort in te leveren.
- Ik heb wel de WTW installatie eruit gehaald vorige week want die kan nooit rendabel zijn.
- Alle halogeen is LED van 3000 Watt halogeen naar een 100 Watt LED gegaan.
- Zoveel mogelijk apparaten uit als ze niet gebruikt worden.
- Nieuwe woning van nog geen 10 jaar oud dus alles maximaal geisoleerd.
- Koelkasten en vriezers zijn redelijk recent en zuinig.
Grote verbruikers :
- Server 24/7
- Airco op warme dagen
- Keramische kookplaten
- Ijsblokjesmachine
- LCD tv's
- Enkele Zware pc's
- Vele gadgets en electronica
- Vaatwasser, droger, wasmachine draaien 's nachts.

Dus de volgende stap is zelf opwekken want anders gaat het ten koste van comfort.
Over een paar jaar wanneer deze panelen goed bevallen dan gaan we ook het dak achter volleggen, dan kunnen er nog eens 15-16 panelen bij dus een 3000 tot 4000Wp gaat er dan nog bijkomen.

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:33
S.Death schreef op maandag 09 juli 2012 @ 19:56:
[...]

Dat is al met veel besparing, echter zonder op luxe/comfort in te leveren.
- Ik heb wel de WTW installatie eruit gehaald vorige week want die kan nooit rendabel zijn.
- Nieuwe woning van nog geen 10 jaar oud dus alles maximaal geisoleerd.
De WTW geeft je een EPC verbetering van circa 0,2. Die eruit slopen is dus niet zo handig. Isolatie zou ik eerst controleren voor het domweg op de leeftijd af te schrijven als overbodig.

Verwijderd

want anders gaat het ten koste van comfort.
ik lach hier een beetje keihard om
je werkt dus tegen de energierekening in, je besteed je tijd dus daaraan,
ik doe dat niet, je definitie van comfort deugt dus niet

ijsblokjes machine, oh my god...voor dat geld laat ik de italiaan voor mijn deur een ijsje inscheppen, een keer of 150 dan

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:14

Barrycade

Through the...

Bezuiniger schreef op maandag 09 juli 2012 @ 20:02:
[...]

De WTW geeft je een EPC verbetering van circa 0,2. Die eruit slopen is dus niet zo handig. Isolatie zou ik eerst controleren voor het domweg op de leeftijd af te schrijven als overbodig.
En ook niet zo goed voor de gezondheid. Of je moet je ramen gaan uitvoeren met ventilatieluiken en de WTW vervangen hebben voor een centrale afzuigingsbox.

• S.Death
Bezuiniger schreef op maandag 09 juli 2012 @ 20:02:
[...]

Met eruit halen bedoelde ik de stekker. =-)

Ik woon in een tussenwoning met allemaal HR+++++++++ glas. ;-)
De CV installatie staat meestal van februari/maart tot september/oktober uit, voor wat betreft verwarming.
Staat hij wel aan staat hij op tijdsprogramma's.
Vandaar ook de airco want anders is het op een dag als vandaag in huis een graad of 27.
Nu in huis 24,5 graden met deuren en ramen door het hele huis open.

Totaal jaarverbruik gas is iets van 900m3.
WTW installatie slurpt op jaarbasis meer dan 1800kWh
Ik weet het niet zeker omdat ik de WTW er net pas 2 weken uit heb maar ik vraag me af of hij die 1800kWh goedmaakt in mijn huis.

• S.Death
Barrycade schreef op maandag 09 juli 2012 @ 20:15:
[...]

En ook niet zo goed voor de gezondheid. Of je moet je ramen gaan uitvoeren met ventilatieluiken en de WTW vervangen hebben voor een centrale afzuigingsbox.
In huis wordt nu dus ook meer geventileerd en alle ventilatie standen staan nu open van alle ramen.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-01 21:18

The Wizard

Moderator Mobile
Een WTW mits goed afgesteld, is zeker rendabel! 1800 kWh kan gewoon niet, ik heb hier een WTW en op jaarbasis zit ik op een verbruik van 2500 kWh totaal voor het huishouden, dat was voor het zonnepanalen tijdperk. Een WTW verbruikt ongeveer 2 kWh per dag, dus reken op 700/750 kWh per jaar.

Mijn gasverbruik komt dit jaar op 400 tot 420 kuub uit, mede door de WTW! Electra vang ik nu al goed af met de zonnepanelen, ik kom zelfs in de min, dus alles wat de WTW aan warmte teruglevert in de koudere perioden, scheelt aanzienlijk.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• S.Death
Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2012 @ 20:14:
[...]

ik lach hier een beetje keihard om
je werkt dus tegen de energierekening in, je besteed je tijd dus daaraan,
ik doe dat niet, je definitie van comfort deugt dus niet

ijsblokjes machine, oh my god...voor dat geld laat ik de italiaan voor mijn deur een ijsje inscheppen, een keer of 150 dan
Ik denk dat iedereen voor zichzelf uit mag maken wanneer hij iets confortabel vind of niet toch?
Omdat jij iets niet doet wil natuurlijk niet zeggen dat dat de enige waarheid is of wel?

De een vind een Fiat Panda confortabel genoeg en de ander rijdt graag in een dikke BMW met alle opties. Dat mag iedereen zelf bepalen toch? Niet dat ik in een dikke BMW rij hoor, maar wel auto's met veel opties. ;-)
Punt is ik bepaal wanneer mijn comfort/luxe in het gedrang komt en helemaal niemand anders.

• S.Death
The Wizard schreef op maandag 09 juli 2012 @ 20:22:
Een WTW mits goed afgesteld, is zeker rendabel! 1800 kWh kan gewoon niet, ik heb hier een WTW en op jaarbasis zit ik op een verbruik van 2500 kWh totaal voor het huishouden, dat was voor het zonnepanalen tijdperk. Een WTW verbruikt ongeveer 2 kWh per dag, dus reken op 700/750 kWh per jaar.

Mijn gasverbruik komt dit jaar op 400 tot 420 kuub uit, mede door de WTW! Electra vang ik nu al goed af met de zonnepanelen, ik kom zelfs in de min, dus alles wat de WTW aan warmte teruglevert in de koudere perioden, scheelt aanzienlijk.
210W * 24 * 365 / 1000 = 1839,6 kWh
Toch?
Of ik doe iets verkeerd.
Dat komt dus neer op een 350 euro.
Met een gasprijs van 0,56 komt dit neer op een 600m3 gas wat hij moet besparen om break even te draaien.

[ Voor 9% gewijzigd door S.Death op 09-07-2012 20:39 ]

Verwijderd

S.Death schreef op maandag 09 juli 2012 @ 20:25:
[...]

Ik denk dat iedereen voor zichzelf uit mag maken wanneer hij iets confortabel vind of niet toch?
Omdat jij iets niet doet wil natuurlijk niet zeggen dat dat de enige waarheid is of wel?

De een vind een Fiat Panda confortabel genoeg en de ander rijdt graag in een dikke BMW met alle opties. Dat mag iedereen zelf bepalen toch? Niet dat ik in een dikke BMW rij hoor, maar wel auto's met veel opties. ;-)
Punt is ik bepaal wanneer mijn comfort/luxe in het gedrang komt en helemaal niemand anders.
ik neem aan dat jij werken heerlijk vind dan, goed ?
gewoon 1 dag werken voor een grote energieboer.
nee, je definitie van comfort klopt niet, je moet alleen nog even wennen aan het idee.
ik bepaal niks, ik geef je alleen inzicht dat er dingen veranderen, en denk daarover na.
hopelijk pik je dat op, dan ben ik blij, doe je dat niet, ook goed.
Pagina: 1 ... 100 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.