Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Verwijderd
Dat was inderdaad ook mijn idee. Ik zal hier niet de max uithalen dus een wat ondergedimensioneerde omvormer leek me optimaler.Dre schreef op maandag 09 juli 2012 @ 18:22:
[...]
Richting ONO en op een behoorlijk steile helling van 45 graden zou ik hetzelfde doen.
De WZW Steca zal wat meer op zn donder krijgen.
Wat voor merk/type wtw heb>? heb je al eens met een eigen verbruiksmeter echt gecontroleerd wat er allemaal in je huis gebeurt.
Ik lees; hr++++++glas, perfecte isolatieschil, zuinige app.
Kom eens met specs,cijfers, verbruiksgegevens, warmtebeeldfoto's..
Mijn app is ook allemaal A van 2 jaar oud, maar als ik nu kijk op kieskeurig zie ik dat het met min 50% omlaag kan allemaal, glas van 10 jaar oud idem, isolatie idem
Ga je daar hetzelfde op aansluiten als de ONO groep?Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2012 @ 20:57:
[...]
Dat was inderdaad ook mijn idee. Ik zal hier niet de max uithalen dus een wat ondergedimensioneerde omvormer leek me optimaler.
De WZW Steca zal wat meer op zn donder krijgen.
Dus ook 760 Wp EOPLLY op WZW?
Dat gaat een hoop laten liggen ben ik bang.
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Ik denk heb nu amper nog dagverbruik heb, . Overdag lever ik dan dus tegen hoog tarief en als de ze zon afneemt gebruik ik tegen laag tarief.
Klinkt logisch maar is dat ook zo?
[ Voor 17% gewijzigd door revolution-nl op 09-07-2012 21:33 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Naar mijn idee zou het leuk zijn om 3 rijen panelen van 808 x 1580 in landscape op mijn schuine dak (westzijde) te leggen.
Mijn dak is 6 meter breed, ruimte voor panelen is 5 meter, dit ivm rookgas en ventilatiepijpje op zuidkant.
Ruimte onder het Velux-raam tot onderkant onderste pan is 2460 + een halve pan is 2700.
Panmaat is 350 mm.
Dit houdt in dat er tussen de panhaken maar één dakpan ligt.
Volgens mijn persoonlijke adviseur zou dat wel eens te zwak kunnen zijn.
Ik kan zijn gedachtengang wel volgen, maar we vragen ons toch af of er geen andere mogelijkheid is om toch deze panelen op dit stukje dak te krijgen is.
NB, naast het Velux-raam kunnen ook nog 2 panelen in portrait, dat maakt samen 11 stuks.
Je laag tarief gaat pas om 23:00 uur in. Zie je dan nog steeds voordeel?revolution-nl schreef op maandag 09 juli 2012 @ 21:30:
Ik heb een (digitale) dubbeltarief meter. Ik heb nu enkel tarief, Is het nog interessant om over te stappen op hoog/laag tarief.
Ik denk heb nu amper nog dagverbruik heb, . Overdag lever ik dan dus tegen hoog tarief en als de ze zon afneemt gebruik ik tegen laag tarief.
NB, tevens is het verschil tussen hoog en laag erg klein tegenwoordig.
[ Voor 27% gewijzigd door Geurt-kun op 09-07-2012 21:52 . Reden: Maatvoering aangepast ]
WTW: Brink Renovent HR 400marz01 schreef op maandag 09 juli 2012 @ 21:19:
@s.death
Wat voor merk/type wtw heb>? heb je al eens met een eigen verbruiksmeter echt gecontroleerd wat er allemaal in je huis gebeurt.
Ik lees; hr++++++glas, perfecte isolatieschil, zuinige app.
Kom eens met specs,cijfers, verbruiksgegevens, warmtebeeldfoto's..
Mijn app is ook allemaal A van 2 jaar oud, maar als ik nu kijk op kieskeurig zie ik dat het met min 50% omlaag kan allemaal, glas van 10 jaar oud idem, isolatie idem
Tja apparatuur is natuurlijk niet allemaal het zuinigste van het zuinigste van dit moment, maar dat wordt pas vervangen als het kapot gaat. Anders moet je ieder jaar alles vervangen en dat gaat niet gebeuren.
Isolatie is zeker allemaal goed, sterker nog wat mij betreft te goed geisoleerd, vooral in de zomer.
Hoge stroomverbruik is ook goed te verklaren en geen mysterie voor mij, en staat ook niet ter discussie, daar waar ik het nodig vind bespaar ik. En wat er kapot gaat wordt vervangen door kwaliteit en als het ook nog zuiniger kan helemaal mooi.
PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org
Er zit een klein beetje voordeel in maar dat is euro's/tientjes werk op jaarbasis, dan moet je wel dingen uitstellen naar de daltarieven zo veel mogelijk.Je laag tarief gaat pas om 23:00 uur in. Zie je dan nog steeds voordeel?
NB, tevens is het verschil tussen hoog en laag erg klein tegenwoordig.
Wij stellen de vaatwasser, droger en wasmachine altijd uit zodat deze in het lage tarief vallen.
Het scheelt per kWh 1,55 cent bij ons bij Greenchoice, geen vetpot inderdaad.
in de zomer lijkt me dat ventileren, zonder de WTW functie een flinke bijdrage kan leveren aan het koelen van je huis (mn in de nacht/ochtend). samen met sunscreens/rolluiken?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Wij hebben een Brink HR Large en die doet 150W in stand 3 (330m3/hr). Maar meestal staat ie in stand 2 (55 W) met om bij mijn naamgenoot hierboven aan te sluiten: zomernachtkoeling als toetje door de by-pass. Dus bij ons geen 27 graden.
Maar om het hier zonnig te houden: die PVinoutput.org site is wel erg gaaf
Ook handig de link naar de opbrengstverwachting icm je locatie en de installatiegrootte en opstellingshoek.
Makkelijk mijn plugwise gegevens invoeren in de batchinput en ik kan mooi de trends van de afgelopen 80 dagen volgen.
Neemt voor mij de noodzaak om zelf te gaan knutselen aan een website helemaal weg.
[ Voor 7% gewijzigd door Barrycade op 09-07-2012 22:38 . Reden: wel de goede site pluggen natuurlijk ]
De website is pvoutput.org ;-)Maar om het hier zonnig te houden: die PVinput.org site is wel erg gaafvooral de vergelijkingsmogelijkheden tussen jouw installatie en installaties in de buurt. Zo kan je zien dat er tussen Heemskerk (waar ik zit) en Alkmaar al aardige verschillen in kWh/Wp zitten.
Ook handig de link naar de opbrengstverwachting icm je locatie en de installatiegrootte en opstellingshoek.
Makkelijk mijn plugwise gegevens invoeren in de batchinput en ik kan mooi de trends van de afgelopen 80 dagen volgen.
Neemt voor mij de noodzaak om zelf te gaan knutselen aan een website helemaal weg.
Maar dat lijkt me wel een handige website inderdaad. Daarom heb ik ook een PV Logger besteld voor mijn AEG omvormer ("ook geschikt voor de zonne-omvormers van AEG, CMS, Schneider, Sirio en sommige Eaton omvormers kunnen met deze oplossing werken", aldus de fabrikant), deze stuurt alle gegevens automatisch door naar pvoutput.org en heeft ook een ingebouwde webserver zodat je alle gegevens ook daarvandaan kunt uitlezen.
Mijn privé-setup begint om 05:40 en stopt om 22:40. 30 graden, pal zuidSpeksteenkachel schreef op maandag 09 juli 2012 @ 18:02:
[...]
Misschien staat de ene installatie iets meer op zuid-west georiënteerd
Welke bandbreedte hebben jou eigen installaties?
De installatie op mijn werk begint dus net zo vroeg, maar stopt er eerder mee. 20 graden, ~ZZO. Maar wel een volledig vrije horizon en 17 meter boven maaiveld...
Maar ja, is een redelijk academische kwestie, het gaat nou niet echt om grote hoeveelheden. Misschien dat een andere omvormer dan SMA eerder begint en later stopt, zoals bij eric-pvt.
Ok, onderstaande voor digitale meters (analoge draaischijfmeters zijn lastig met negatieve standen) .revolution-nl schreef op maandag 09 juli 2012 @ 21:30:
Ik heb een (digitale) dubbeltarief meter. Ik heb nu enkel tarief, Is het nog interessant om over te stappen op hoog/laag tarief.
Stel je verbuikt:
1000 kWh hoogtarief
2000 kWh laagtarief
Je wekt op:
1500 kWh hoogtarief
500 kWh laagtarief
Je krijgt dan een rekening voor 1000 kWh laagtarief
Je krijgt geen extra geld ofzo voor de 500 kWh die in hoogtarief is opgewekt. Wortd 1 op 1 verrekend met laagtarief verbuik. Of het dan interessant is voo rje zul je zelf moeten bekijken.
Speculatief. Er zijn geen wettelijke dictaten voor, dus iedere leverancier doet maar wat. En wat 'ie dit jaar doet, hoeft het volgende jaar helemaal niet ook zo uitgevoerd te worden. Koffiedik, duszzzzz.MeTooPV schreef op maandag 09 juli 2012 @ 23:44:
[...]
Ok, onderstaande voor digitale meters (analoge draaischijfmeters zijn lastig met negatieve standen) .
Stel je verbuikt:
1000 kWh hoogtarief
2000 kWh laagtarief
Je wekt op:
1500 kWh hoogtarief
500 kWh laagtarief
Je krijgt geen extra geld ofzo voor de 500 kWh die in hoogtarief is opgewekt. Wortd 1 op 1 verrekend met laagtarief verbuik. Of het dan interessant is voo rje zul je zelf moeten bekijken.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Punctuality is the politeness of kings
Ik heb nu al twee berekeningen gezien bij salderen over twee belasting staffels.MeTooPV schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 00:08:
Niet geheel speculatief, hoewel ik de link natuurlijk niet meer kan vinden. Vind het lastig om nu al te stellig te worden, maar volgens mij komt deze wijze van berekenen uit een toelichting van het ministerie. Maar je hebt natuurlijk 100% gelijk als je zget dat zelfs dit soort simpele regeltjes in Nederland nu nooit eens lekker helder in een wet staan.
De eerste doet het "van bovenaf" (dus eerst salderen met de 10.000 kWh in de hoogste staffel, dan pas de rest over de tweede, veel lagere staffel).
De tweede doet het "van onderaf" (dus eerst volume in de goedkope tweede staffel, die loopt van 10.000 tot 50.000 kWh...). Als er een restant is in de tweede eerste met het hoogste tarief.
Staat niet in Wet, dus totale willekeur. Dat geldt zo'n beetje voor al dit soort zaken... Het parlement praat. Economische Zaken dicteert en houdt lekker alles vaag. Verdeel en Heers, heet dat ook wel...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
klein systeem.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik heb 25 meter 2,5 mm² per paneel tussen module en omvormer liggen. Desondanks goed opbrengsten, ook in die gerenoveerde (noodzakelijke) situatie. Alleen als je alles uit de kast wilt halen dikkere kabels, voor seriekoppeling (meeste systemen) moet je er wel naar kijken. 6 mm² lijkt me echter behoorlijk over the top voor een "klein" systeem. 4 mm² is gebruikelijk in meeste situaties.Rol-Co schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 00:33:
Als ik tussen mijn inverter en panelen +/- 15 meter afstand moet overbruggen is dat een probleem? wel een kwaliteit 6mm² versie kabels.
klein systeem.
Iedereen kan zijn huis rond de 20 graden houden met goede isolatie en in de zomer goede raambedekking (rolluiken) en idd een WTW(waar ik nog naar op zoek ben) kan daar zeker ook aan bijdragen wanneer je dat allemaal goed inregelt.BarryH schreef op maandag 09 juli 2012 @ 22:05:
@s.death"
in de zomer lijkt me dat ventileren, zonder de WTW functie een flinke bijdrage kan leveren aan het koelen van je huis (mn in de nacht/ochtend). samen met sunscreens/rolluiken?
Hier is geen airco of CV-ketel bij nodig, alleen de huizen moeten er nog een beetje op aangepast worden.
Maarja zonnepanelen zijn veel leuker om te installeren dan te besparen op elektriciteit zie je maar weer.
Trias Energetica......
Te zwaar is toch geen probleem, die kabel is 1,20 de meter dus dacht laat ik het goed doen met weinig verliezen, op de 1000wp installatie.zonnigtype schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 00:58:
[...]
Ik heb 25 meter 2,5 mm² per paneel tussen module en omvormer liggen. Desondanks goed opbrengsten, ook in die gerenoveerde (noodzakelijke) situatie. Alleen als je alles uit de kast wilt halen dikkere kabels, voor seriekoppeling (meeste systemen) moet je er wel naar kijken. 6 mm² lijkt me echter behoorlijk over the top voor een "klein" systeem. 4 mm² is gebruikelijk in meeste situaties.
Ik heb me aangemeld, wie stuurt me een uitnodiging ?WoudseHoeve schreef op maandag 09 juli 2012 @ 09:38:
Het "Tweakers team" begint goed !!!
Nog meer aspirant leden ?????
Ik moet nog even wachten voor ik er een foto bij mag zetten ...... ( 10 dagen data )
24x cnpv245P,5000TL20,sunnybeam,sunnyview,sunywebbox 12xoost,12xwest, 16graden
Verwijderd
Inderdaad niet echt grote hoeveelheden. Omvormers zijn tot wel een een half uur eerder "wakker" dan ze ook maar iets op het net zetten.Karelprior schreef op maandag 09 juli 2012 @ 22:41:
Maar ja, is een redelijk academische kwestie, het gaat nou niet echt om grote hoeveelheden.
Bij een installatie gaat het wat mij betreft alleen om effectieve productie (dus hoeveel er AC wordt geleverd / nog beter in je beterkast, het substitutiepunt). Het effect van het vermogen waarop er invoeding op het net plaatsvindt heeft hier natuurlijk ook van alles mee te maken.
Een SMA2100tl begint vanaf 14W pas iets op het net te zetten (volgens specificaties)
Duidelijk, gewoon lekker enkel tarief houden dus.MeTooPV schreef op maandag 09 juli 2012 @ 23:44:
[...]
Ok, onderstaande voor digitale meters (analoge draaischijfmeters zijn lastig met negatieve standen) .
Stel je verbuikt:
1000 kWh hoogtarief
2000 kWh laagtarief
Je wekt op:
1500 kWh hoogtarief
500 kWh laagtarief
De energie maatschappijen maken het transperant allemaal
Mijn SMA 1200 heb ik nog 6W zien leveren en gaat daarna in "standby". Een lagere opstartspaning zal naar mijn idee dus weinig winst geven.Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 09:02:
[...]
Inderdaad niet echt grote hoeveelheden. Omvormers zijn tot wel een een half uur eerder "wakker" dan ze ook maar iets op het net zetten.
Bij een installatie gaat het wat mij betreft alleen om effectieve productie (dus hoeveel er AC wordt geleverd / nog beter in je beterkast, het substitutiepunt). Het effect van het vermogen waarop er invoeding op het net plaatsvindt heeft hier natuurlijk ook van alles mee te maken.
Een SMA2100tl begint vanaf 14W pas iets op het net te zetten (volgens specificaties)
[ Voor 35% gewijzigd door revolution-nl op 10-07-2012 09:12 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
En toch valt het mee. Tenminste als ik kijk bij dit systeem (4x185 Kingsun op een Steca 500) wat een jaaropbrengst (jul. 2011 t/m jun. 2012) had van 806,5 kWh/kWp. Best netjes voor een installatie op OZO met 40° helling. Het had natuurlijk hoger gekund, maar rekening houdend met de sub-optimale oriëntatie denk ik dat er misschien 5% piekverliezen over het hele jaar zijn geweest.MieJuul schreef op maandag 09 juli 2012 @ 21:20:
[...]
Ga je daar hetzelfde op aansluiten als de ONO groep?
Dus ook 760 Wp EOPLLY op WZW?
Dat gaat een hoop laten liggen ben ik bang.
Edit: Als je de installatie vergelijkt met deze installatie, welke ook in Noord-Brabant staat en een vergelijkbare oriëntatie heeft, scheelt het maar 3,8%!
| Jul | Aug | Sep | Oct | Nov | Dec | Jan | Feb | Mar | Apr | May | Jun | Totaal | |
| StrienePV | 105,34 | 94,04 | 81,16 | 55,47 | 32,53 | 16,5 | 22,37 | 41,19 | 77,98 | 86,68 | 119,24 | 105,77 | 838,27 |
| 740 Wp Kingsun | 96,35 | 93,65 | 80,41 | 62,43 | 33,51 | 15,81 | 18,11 | 26,76 | 72,57 | 86,08 | 119,32 | 101,49 | 806,49 |
[ Voor 42% gewijzigd door antonboonstra op 10-07-2012 09:19 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Volgens mij duurt het gewoon even voor je er bij staat .......JohannV schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 08:55:
[...]
Ik heb me aangemeld, wie stuurt me een uitnodiging ?
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Ik moet nog even data sparen, als ik genoeg heb zal ik mijzelf aanmeldenWoudseHoeve schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 09:21:
[...]
Volgens mij duurt het gewoon even voor je er bij staat .......
edit: ben vooral gecharmeerd van de snelheid van die site en de leuke grafiekjes.
[ Voor 16% gewijzigd door hansdegit op 10-07-2012 10:47 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Je zou toch bijna zeggen dat er iets niet goed is bij die opstelling is gezien zn resultaat, bijna 3x zn grote installatie?antonboonstra schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 09:07:
[...]
En toch valt het mee. Tenminste als ik kijk bij dit systeem (4x185 Kingsun op een Steca 500) wat een jaaropbrengst (jul. 2011 t/m jun. 2012) had van 806,5 kWh/kWp. Best netjes voor een installatie op OZO met 40° helling. Het had natuurlijk hoger gekund, maar rekening houdend met de sub-optimale oriëntatie denk ik dat er misschien 5% piekverliezen over het hele jaar zijn geweest.
Edit: Als je de installatie vergelijkt met deze installatie, welke ook in Noord-Brabant staat en een vergelijkbare oriëntatie heeft, scheelt het maar 3,8%!
Jul Aug Sep Oct Nov Dec Jan Feb Mar Apr May Jun Totaal StrienePV 105,34 94,04 81,16 55,47 32,53 16,5 22,37 41,19 77,98 86,68 119,24 105,77 838,27 740 Wp Kingsun 96,35 93,65 80,41 62,43 33,51 15,81 18,11 26,76 72,57 86,08 119,32 101,49 806,49
Rapapa...
Het zijn genormeerde opbrengsten (kWh/kWp) dus de factor grootte telt niet mee.LosGieros schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 10:26:
[...]
Je zou toch bijna zeggen dat er iets niet goed is bij die opstelling is gezien zn resultaat, bijna 3x zn grote installatie?
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Thanks. Pittige beschrijving, maar uiteindelijk niet lastig te gebruiken. Vanmiddag maar eens proberen te uploaden.NielsTn schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 10:25:
Hans, op pvoutput.org staat bij help/FAQ het format uitgelegd middels GET commando.
Hoe bedoel je?antonboonstra schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 10:35:
[...]
Het zijn genormeerde opbrengsten (kWh/kWp) dus de factor grootte telt niet mee.
Rapapa...
Hoezo? Je doelt op prestatie bij Striene PV? Sonnenertrag opbrengsten worden zoals door antonboonstra geciteerd weergegeven in kWh/kWp.LosGieros schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 10:26:
[...]
Je zou toch bijna zeggen dat er iets niet goed is bij die opstelling is gezien zn resultaat, bijna 3x zn grote installatie?
Mijn opbrengst met 30 graden, bijna alles vrijwel zuid, in stuk zonrijker deel van NL, was voor alle modules, terug gerekend naar kWp, in die periode 868 kWh/kWp (fysieke AC productie voor het hele systeem was 1160,2 kWh. Met mijn 1,336 kWp is dat dus 1160/1,336 = genoemde 868 kWh/kWp).
Dus voor beide systemen, suboptimaal gericht in een minder zonnig deel van NL is de opbrengst OK afgaande op mijn oude - doch nog steeds relatief goed werkende - referentie.
@LosGieros
Absolute productie wordt op Sonnenertrag gedeeld door het opgestelde vermogen waaruit die productie is verkregen. Zo krijg je "specifieke productie". Duits: "Spezifischer Ertrag". Op te geven in "kWh/kWp" ("AC energie productie uit de omvormer gedeeld door het nominale DC vermogen van de zonnepanelen"). Dan kun je systemen een beetje objectief met elkaar vergelijken qua opbrengst, en elimineer je de verschillen in opgesteld vermogen (STC vermogen van de zonnepanelen generator).Hoe bedoel je?
[ Voor 4% gewijzigd door zonnigtype op 10-07-2012 14:22 . Reden: nulletje vergeten ... ]
Duidelijk , zat met mn neus te lezen...zonnigtype schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 11:00:
[...]
Hoezo? Je doelt op prestatie bij Striene PV? Sonnenertrag opbrengsten worden zoals door antonboonstra geciteerd weergegeven in kWh/kWp.
Mijn opbrengst met 30 graden, bijna alles vrijwel zuid, in stuk zonrijker deel van NL, was voor alle modules, terug gerekend naar kWp, in die periode 868 kWh/kWp (fysieke AC productie voor het hele systeem was 1160,2 kWh. Met mijn 1,336 kWp is dat dus 116/1,336 = genoemde 868 kWh/kWp).
Dus voor beide systemen, suboptimaal gericht in een minder zonnig deel van NL is de opbrengst OK afgaande op mijn oude - doch nog steeds relatief goed werkende - referentie.
@LosGieros
[...]
Absolute productie wordt op Sonnenertrag gedeeld door het opgestelde vermogen waaruit die productie is verkregen. Zo krijg je "specifieke productie". Duits: "Spezifischer Ertrag". Op te geven in "kWh/kWp" ("AC energie productie uit de omvormer gedeeld door het nominale DC vermogen van de zonnepanelen"). Dan kun je systemen een beetje objectief met elkaar vergelijken qua opbrengst, en elimineer je de verschillen in opgesteld vermogen (STC vermogen van de zonnepanelen generator).
Rapapa...
Zijn die dingen altijd zo fors? een tegel op de foto is 30cm .
Nu even een plekje zoeken wat leuk werkt, anders maar buiten of zo.
Signatures zijn voor boomers.
waar heeft de gemiddelde zonnefiel hem hangen.....?
Edit:
Delta 3300 voor leuke prijs voor de geinteresseerden.
http://cgi.ebay.de/ws/eBa...geName=ADME:X:RTQ:DE:1123
[ Voor 36% gewijzigd door Rol-Co op 10-07-2012 16:00 ]
Maar in mijn geval is dat maar 4 meter onder het dak, dus dat scheelt.
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
Rommelhok. 13 maal 9 bij 12 centimeter...Rol-Co schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 15:58:
Ja wel gezien maar niet bij stil gestaan eigenlijk , hahaha , dus change of plans.
waar heeft de gemiddelde zonnefiel hem hangen.....?
Vooral afhankelijk van het vermogen. Een Steca 500 is niet veel groter dan een pak melk en weegt nog geen 1,5 kg. Een SMA TriPower daarentegen weegt al snel 64 kg!Rol-Co schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 15:11:
Zijn die dingen altijd zo fors?
[ Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 10-07-2012 16:49 ]
Maar wel aan een stenen muur ivm contact geluid.
Je hebt de minste vermogens verliezen ( per meter ) in je 4mm2 DC kabels dus in de meter kast was een mooie plek!
Maar hij moet ook goed zijn warmte kwijt kunnen! (is een omvormer wel mannelijk?) anders bekort het de levensduur van de omvormer en kan hij ook in "power derating" gaan als hij te warm wordt.
Sterkte bij je zoektocht....
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Begrijp ik hier uit dat je beter de AC kant kort kan houden ipv de DC kant. Meterkast is geen optie, die bouw ik om naar 8 groep en is iets meer ruimte, de overige moeten schoenen liggen.WoudseHoeve schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 17:01:
Op zolder dicht achter het dakbeschot bij de panelen.
Maar wel aan een stenen muur ivm contact geluid.
Je hebt de minste vermogens verliezen ( per meter ) in je 4mm2 DC kabels dus in de meter kast was een mooie plek!
Maar hij moet ook goed zijn warmte kwijt kunnen! (is een omvormer wel mannelijk?) anders bekort het de levensduur van de omvormer en kan hij ook in "power derating" gaan als hij te warm wordt.
Sterkte bij je zoektocht....
Dacht meer aan buiten aan de noordkant, vlak bij de meterkast en koeler.
Want ?hansdegit schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 17:26:
DC lekker kort, AC lekker dik.
De DC leiding is het dikst ( 4mm2 tov 2.5 mm2)
De formule voor vermogens verlies is P = I2 * R
R is omgekeerd evenredig met de dikte van het draad.
De stroom aan de DC zijde is vaak lager door de hogere spanningen P = U * I (beetje situatie afhankelijk)
Dus in de DC- kabels zijn de laagste verliezen (per meter).
[ Voor 52% gewijzigd door WoudseHoeve op 10-07-2012 17:43 . Reden: Toevoeging bewijs ]
Maar serieus, mijn buurman heeft een boot. Laatst had hij 60 cm uit zijn DC string geknipt en de opbrengst ging omhoog. Da's anekdotisch.
Qua theorie: weerstand is toch afhankelijk van lengte en doorsnede? Dus hoe korter, des te minder weerstand en hoe dikker des te minder weerstand.
Dan kan je zeggen: doe je DC ook lekker dik, maar de meeste installateurs gebruiken 4mm2. En even je hele string vervangen door 6mm2 koper is nou niet bepaald gemakkelijk.
Daarentegen is een dikke AC kabel wat makkelijker te realiseren.
Bij nader inzien: DC én AC lekker dik en kort.
[ Voor 3% gewijzigd door hansdegit op 10-07-2012 17:45 ]
Waarschijnlijk kantelde de boot door het verschil in gewicht net iets meer naar het zuiden ......hansdegit schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 17:44:
Geen flauw idee, het bekt lekker...
Maar serieus, mijn buurman heeft een boot. Laatst had hij 60 cm uit zijn DC string geknipt en de opbrengst ging omhoog. Da's anekdotisch.
Qua theorie: weerstand is toch afhankelijk van lengte en doorsnede? Dus hoe korter, des te minder weerstand en hoe dikker des te minder weerstand.
Dan kan je zeggen: doe je DC ook lekker dik, maar de meeste installateurs gebruiken 4mm2. En even je hele string vervangen door 6mm2 koper is nou niet bepaald gemakkelijk.
Daarentegen is een dikke AC kabel wat makkelijker te realiseren.
Bij nader inzien: DC én AC lekker dik en kort.
Of hij had vóór het wegknippen een brakke verbinding... Wie weet.WoudseHoeve schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 17:47:
[...]
Waarschijnlijk kantelde de boot door het verschil in gewicht net iets meer naar het zuiden ......
off topic: 'k zit even te kijken op pvoutput.org, maar geef jij netjes op of het helder danwel bewolkt was/is? of heb je daar iets automatisch voor?
Je kan natuurlijk de output evalueren :
Geen pieken en hoge output = sunny
pieken in je output = > partly cloudy
minder en lagere pieken = > mostly cloudy
Geen pieken en lage opbrengst = > cloudy
Geen pieken en erg lage opbrengst = > showers ....
Ik heb 9panelen met 235/240 Wp per paneel.
Is de Sunny Boy 1600TL een goede keuze?
Ik kan er zelf geen wijs uit worden en de 1600TL word in veel situaties met 8panelen geleverd.
Alvast bedankt.
Dat is mijn vraag.Rol-Co schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 19:38:
Moet je niet een 2100 hebben dan?
Want zie vaak dat 8panelen met 1600TL geleverd word. (1920WP)
Dus is mijn vraag, moet 9met de 1600TL of een hoger type de 2100
Ligt ook aan je oriëntatie...? Oost, West, Zuid?Erwinvz1 schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 19:44:
[...]
Dat is mijn vraag.
Zuid met kleine afwijking richting westen. (zzw)Bartjuh schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 19:52:
[...]
Ligt ook aan je oriëntatie...? Oost, West, Zuid?
[ Voor 10% gewijzigd door Erwinvz1 op 10-07-2012 20:06 ]
Beide omvormers kunnen met 9 panelen in 1 string. Je komt niet buiten de grenzen van de omvormer (specifiek de maximaal toegestane spanning). Je komt soms (als de zon flink schijnt) wel boven het maximale vermogen van de 1600TL uit. Dit is op zich niet erg, aangezien je omvormer het maximale vermogen automatisch beperkt. Het betekent wel dat je minder energie produceert dan je panelen zouden kunnen leveren (piekverliezen). Of je dit acceptabel vindt, moet je zelf bepalen. Als de installatie een vrij goede oriëntatie heeft (tussen zuid-oost en zuid-west) dan vind ik de piekverliezen persoonlijk te veel en zou ik voor een 2100TL gaan (of SMA SB 2000HF-30 / Power One PVI-2000 / AEG PV 2000 / Effecta ES2200 / SolarMax 2000S)Erwinvz1 schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 19:44:
[...]
Dat is mijn vraag.
[ Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 10-07-2012 19:57 ]
Verwijderd
woon je aan de kust, niet doen, gewoon 100% of beter dimensioneren.
niet je sportwagen op goedkope bandjes zetten, dan word je rechts ingehaald door je linker achterwiel.
Verwijderd
ondertussen heb ik het updaten geautomatiseerd. Van uit mijn website worden automatisch gegevens toegevoegd aan de pvoutput.org. Ik krijg telkens te zien "Not sure" na mijn cijfers. Zoals eerder omschreven, zou automatisch "Fine, Parly Cloudy etc" toegevoegd worden.
Zou ik in mijn situatie toch nog die "Fine" e.d. mee moeten geven?
De code van één van m'n twee strings is als volgt :
1
| curl -d "data=20120710,7100" -H "X-Pvoutput-Apikey: <mijn_eigen_api_key>" -H "X-Pvoutput-SystemId: <mijn_eigen_system_id>" http://pvoutput.org/service/r2/addoutput.jsp |
ps.
Leuk om te zien, dat er meer mensen op de tweakers.net ladder/teams hebben aangemeld :
http://pvoutput.org/ladder.jsp?tid=426
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2012 20:45 ]
De eerste offerte die ik heb gekregen gaat uit van 12 NSI 240-60-P panelen op een Delta Solivia 3.0 G3 omvormer. De prijs kan ik zelf wel vergelijken op basis van de info uit dit topic, echter kan ik weinig vinden over de kwaliteit van de NSI panelen. Is er iemand die daarover iets kan zeggen? En zijn deze panelen met de genoemde omvormer een goede combinatie?
http://www.nuzakelijk.nl/...ger-in-zonne-energie.html
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Verwijderd
Hier in mijn dorp kom ik steeds vaker zwarte zonne-panelen tegen in plaats van de bekende blauwe zonne-panelen.
Vroeger is mij altijd geleerd, dat de kleur zwart altijd warmte/zonlicht aantrekt en deze warmte vasthoudt.
Als ik dat vergelijk met de zwarte zonne-panelen, dan worden die toch sneller warmer en presteren ze toch minder dan de bekende blauwe zonne-panelen.. of heb ik dat mis?
Groeten.
Zal allemaal wel meevallen, de blackline is nu in "want esthetiek is opeens een factor". Ubbink verkoopt nauwelijks anders meer, zo is mij gezegd.Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 22:57:
Hoi,
Hier in mijn dorp kom ik steeds vaker zwarte zonne-panelen tegen in plaats van de bekende blauwe zonne-panelen.
Vroeger is mij altijd geleerd, dat de kleur zwart altijd warmte/zonlicht aantrekt en deze warmte vasthoudt.
Als ik dat vergelijk met de zwarte zonne-panelen, dan worden die toch sneller warmer en presteren ze toch minder dan de bekende blauwe zonne-panelen.. of heb ik dat mis?
Groeten.
Ook leuk voor de esthetici met kiespijn omdat er van die rare driehoekige stukjes dakpandak overblijven op het schuine zuid-georiënteerde geveltje. Gevonden n.a.v. vraag van een twiekert:
http://www.sunnext.de/produkte/uebersicht.html
30-cels module, zowel in poly als mono te koop. Driehoekig...
Wel beetje nep, zit hoop niet gebruikte ruimte in. Maar leuk is 't ie wel...
Hoe zit dat dan met het prijsverschil tussen hoog en laagtariefMeTooPV schreef op maandag 09 juli 2012 @ 23:44:
Stel je verbuikt:
1000 kWh hoogtarief
2000 kWh laagtarief
Je wekt op:
1500 kWh hoogtarief
500 kWh laagtarief
Je hebt dan plus 1500 kWh laagtarief (iets van 18 cent ) en daar trek je vanaf min 500 kWh ( iets van 21 cent ) en dan betaal je dus 1000 kWh laagtarief??
Bij Vattenfall al marginaal geworden (grafiek onveranderd dit jaar, flat-rate per 1 juli 2012):JAN-B schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 23:32:
[...]
Hoe zit dat dan met het prijsverschil tussen hoog en laagtarief
Je hebt dan plus 1500 kWh laagtarief (iets van 18 cent ) en daar trek je vanaf min 500 kWh ( iets van 21 cent ) en dan betaal je dus 1000 kWh laagtarief??

Voorbeeld avondactieftarief all-in (EB + levering + 19% BTW [wordt per 1 okt. 21% BTW]):
Hoog/dag: 21,52 cent/kWh; Laag/nacht+weekend: 23,78 cent/kWh. Trend: steeds kleiner verschil.
* edit *: Liander variabel transporttarief tm. 2008. Daarna vervangen door cap. tarief, dus niet meer in de grafiek. Gaat alleen om variabele posten.
[ Voor 9% gewijzigd door zonnigtype op 10-07-2012 23:47 . Reden: slecht begrepen instinkerd ]
Wie heeft er nu gelijk?
Dat na elkaar toe kruipen van de laag en hoog tarief komt dat door ons ??? (of door die duitsers ...)
[ Voor 1% gewijzigd door WoudseHoeve op 11-07-2012 08:40 . Reden: Typo ]
Ons schuine dak meet 6 bij 2.6 meter. Met Sharp panelen van 1 bij 1.3 meter kan ik dat dus helemaal vol leggen (2x6 panelen). Ik hou dan geen vrije ruimte op het dak over. Is dat bezwaarlijk? In de meeste setups zie ik 1-2 pannen rondom de PV panelen. Any thoughts?
Naast het schuine dak van 6 bij 2 heb ik 2 verdiepingen lager nog een plat dak van 2,5 bij 9. Ik zou daar ook een aantal panelen kwijt kunnen. Het eenvoudigst is 2 omvormers (1 voor elke locatie). Eventueel zou ik beide systemen ook op 2 strings aan 1 omvormer kunnen aansluiten. Financieel is dat interessanter volgens mij, 1 grotere omvormer (3500 Wp) is voordeliger dan 2 kleinere (1500 en 2000 Wp). Als ik goede DC bekabeling gebruik (6 mm² of meer) zijn er dan andere redenen om dit niet te doen?
zo was ik zelf ook aan het rekenen geslagen maar je moet ook nog een centimeter tussen de panelen rekenen en aan de uiteinde voor het bevestigingsmateriaal en niet te vergeten de buren niet al te ongelukkig te maken door op hun dak uit te komen of heel dicht in de buurtmasaman schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 08:50:
Ik ben druk aan het lezen maar ik heb nog een paar vragen:
Ons schuine dak meet 6 bij 2.6 meter. Met Sharp panelen van 1 bij 1.3 meter kan ik dat dus helemaal vol leggen (2x6 panelen). Ik hou dan geen vrije ruimte op het dak over. Is dat bezwaarlijk? In de meeste setups zie ik 1-2 pannen rondom de PV panelen. Any thoughts?
Naast het schuine dak van 6 bij 2 heb ik 2 verdiepingen lager nog een plat dak van 2,5 bij 9. Ik zou daar ook een aantal panelen kwijt kunnen. Het eenvoudigst is 2 omvormers (1 voor elke locatie). Eventueel zou ik beide systemen ook op 2 strings aan 1 omvormer kunnen aansluiten. Financieel is dat interessanter volgens mij, 1 grotere omvormer (3500 Wp) is voordeliger dan 2 kleinere (1500 en 2000 Wp). Als ik goede DC bekabeling gebruik (6 mm² of meer) zijn er dan andere redenen om dit niet te doen?
ik kan zonnigtype geen ongelijk geven.aard01 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 08:32:
Als ik de discussie over TVT een beetje volg, wordt er vanuit gegaan dat de energieprijs met 3% jaarlijks stijgt. Als ik dit grafiekje zie, is de energieprijs de laatst 6 jaar min of meer gelijk gebleven.
Wie heeft er nu gelijk?
maar die praat ook over het verleden.
komend jaar gaat de btw 2% omhoog dus ook voor stroom.
en wat verder de toekomst zal doen?
(resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Hij is van 18ct naar 24 ct gegaan en toen weer iets gedaald naar 22.aard01 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 08:32:
Als ik de discussie over TVT een beetje volg, wordt er vanuit gegaan dat de energieprijs met 3% jaarlijks stijgt. Als ik dit grafiekje zie, is de energieprijs de laatst 6 jaar min of meer gelijk gebleven.
Wie heeft er nu gelijk?
Dat zijn behoorlijke percentages, in centen is het inderdaad niet zoveel. Maar met een verbruik van 4000kWh en bij mij zelfs 8500 liegen die centen er niet om.
Van 18ct naar 22ct is toch een stijging van 22,2%.
ik heb geen gegevens voor scharp panelen van 1 meter, maar wel deze.masaman schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 08:50:
5 x suntech 195Wp. (1580 × 808 × 35mm)
gaan op een clickfit stang van 4132mm.
kun je wel iets mee rekenen.
vooral als panelen een aardig eind uit elkaars richting kijken is een omvormer met 2 mppt wel interessant.
maar vaak ook lastig toepasbaar.
je hebt er niet veel van en ook die hebben soms beperkingen en als ik het goed begrijp heb je er ook 1 nodig met 2 mppt's.
b.v. een power-one 3.0 geeft max 2kWp op 1 mppt.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
die nog twijfelen aan de levensduur van zonnepanelen.
Bijna 40 JAAR opbrengst is nu al bewezen ( voor wie duits geen probleem is )
http://www.nwzonline.de/c...ertrifft-Erwartungen.html
Voor de mensen die de duitse taal niet machtig zijn (en te lui zijn om het door een translator te halen):PClop schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 09:35:
Hier een fijn berichtje over zonnepanelen met een lange adem, speciaal voor diegene
![]()
http://www.microsofttrans...ertrifft-Erwartungen.html
[ Voor 8% gewijzigd door Freemann op 11-07-2012 09:40 ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Bovendien zijn de Sharps niet 1.3 maar 1.31m.jhijman schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 09:14:
[...]
zo was ik zelf ook aan het rekenen geslagen maar je moet ook nog een centimeter tussen de panelen rekenen en aan de uiteinde voor het bevestigingsmateriaal en niet te vergeten de buren niet al te ongelukkig te maken door op hun dak uit te komen of heel dicht in de buurt
Edit: In plaats van dan voor 'slechts' 6 gewone 1.6x1m panelen te gaan zou je dan nog wel kunnen kiezen voor 6 XL panelen (2x1m)-- die leveren nog weer ietsje meer op en het extra oppervlakte in de hoogte is geen probleem. In de breedte zijn de meeste panelen bovendien iets minder dan 1m (e.g., 99.2cm), zodat je in die richting misschien wel net uit komt.
[ Voor 27% gewijzigd door Terpen Tijn op 11-07-2012 09:50 ]
1) de Vmpp (Voltage at Pmax) en Impp (Current at Pmax) ?
of
2) de open-circuit voltage en short-circuit current ?
de *-circuit waardes liggen altijd iets hoger dan de Pmax waardes. Ik zou denken dat je de *-circuits waardes moet pakken, dan zit je altijd goed/veilig.
Verder neem ik aan dat als je twee MPP's hebt dat je op elke MPP de panelen in serie (1 string) aansluit. Het plan is om op een SMA SB3000TL-21 aan te sluiten:
6x Yingli Panda 260Wp in serie op MPP 1
6x Scheuten Solar P6-60i 225Wp in serie op MPP2
orientatie is van beide sets is gelijk, ZZW.
Enkel dat dan sommige gaan denken dat ze die zonnepanelen gaan planten in de grondFreemann schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 09:40:
[...]
Voor de mensen die de duitse taal niet machtig zijn (en te lui zijn om het door een translator te halen):
http://www.microsofttrans...ertrifft-Erwartungen.html
vind die vertalingen vaak lachwekkend, maar is idd een hulpje voor als je totaal 'duitsloos' bent.
Verwijderd
Aan de onderkant moet je wel circa 30 cm (minimaal 20 cm afhankelijk van de dakhelling) vrij houden.masaman schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 08:50:
2.6 minus 0.3 = 2.3 belegbaar. Boven een klein randje is ook wel fijner, zeg 10 cm
Hou je 2.2 m. over. Dat kun je goed benutten met 2 rijen landscape 1.65 x 1m panelen
6 stuks in totaal.
Als je op dat andere (platte) dak portrait kunt plaatsen kunnen er daar wellicht ook 6. Dat zou goed gaan op een P1 3.0. Goede bekabeling kan rustig 4 mm2 zijn. De panelen bedrading is ook 4 mm2 en toch snel de helft van je totale lengte. Een goede kwaliteit kabel is wel verstandig (Radox, Lapp of zoiets).
Verwijderd
Als je toch een SMA wilt kun je gewoon de tool van SMA zelf downloaden.Petje72 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 09:58:
Om juist te bereken of een string panelen op een omvormer aangesloten kunnen worden, pak je dan om mee te rekenen:
1) de Vmpp (Voltage at Pmax) en Impp (Current at Pmax) ?
of
2) de open-circuit voltage en short-circuit current ?
de *-circuit waardes liggen altijd iets hoger dan de Pmax waardes. Ik zou denken dat je de *-circuits waardes moet pakken, dan zit je altijd goed/veilig.
Verder neem ik aan dat als je twee MPP's hebt dat je op elke MPP de panelen in serie (1 string) aansluit. Het plan is om op een SMA SB3000TL-21 aan te sluiten:
6x Yingli Panda 260Wp in serie op MPP 1
6x Scheuten Solar P6-60i 225Wp in serie op MPP2
orientatie is van beide sets is gelijk, ZZW.
Die Panda kun je prima krijgen in 265wp tegenwoordig, zou ik altijd voor kiezen.
Met beide punten eensPClop schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 10:02:
[...]
vind die vertalingen vaak lachwekkend, maar is idd een hulpje voor als je totaal 'duitsloos' bent.
(Je kunt de hoofdlijnen eruit halen)
[ Voor 13% gewijzigd door Freemann op 11-07-2012 10:10 ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Deze maten komen overeen met het dak waar ik vorig jaar zonnepanelen op heb laten leggen. XL panelen (@TerpenTijn) kon ik toen nog niet veel vinden. Uiteindelijk heb ik 3 rijen van 3 panelen in landscape laten leggen. Panelen waren ongeveer 1,6x0,8. Het vermogen 200 Wp.masaman schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 08:50:
Jammer dat ze niets zeggen over de omvormers. Dat die panelen lang meegaan geloven de meeste mensen wel, er draaien immers nog sattelieten uit de jaren 50-60 rond om ons die nog steeds werkende zonnepanelen hebben. Maar goed, een omvormer gaat ongeveer 12-15 jaar mee. Zou hun "hoge" huidige rendement ook kunnen komen omdat de omvormers van nu waarschijnlijk stukken beter zijn dan de omvormers van toen.PClop schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 09:35:
Hier een fijn berichtje over zonnepanelen met een lange adem, speciaal voor diegene
![]()
thanks voor de tip, ik ga eens met die software aan de slag. Ik heb thuis een Mac dus ik (mis)(ge)bruik even de PC op het werk... wow 130mb ! Aaarrggh, hij gaat .NET installeren, nu maar hopen dat mijn werkpc niet om zeep gaatVerwijderd schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 10:06:
[...]
Als je toch een SMA wilt kun je gewoon de tool van SMA zelf downloaden.
Die Panda kun je prima krijgen in 265wp tegenwoordig, zou ik altijd voor kiezen.
Edit: of ik doe iets verkeerd of die software is K. Ik moet het registreren, serinummer, blah blah, in de Demo versie kan je er weinig mee. Ik ga zelf wel rekenen...
[ Voor 23% gewijzigd door Petje72 op 11-07-2012 10:46 ]
http://www.polderpv.nl/ac...ie_kWh_prijs_polderkolderaard01 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 08:32:
Wie heeft er nu gelijk?
CBS publiceert een prutstabel (bij elkaar gefantaseerde stapeling van componenten). De rest van NEEderland kopieert hersenloos de inhoudsloze stapeling van getallen en concludeert dan onterecht zelfs 6 of 7 procent per jaar. Ik heb zelfs soms hogere percentages gezien. Nonsens.
Maar het is kul, mijn grafiek is de keiharde waarheid sinds 2005. Want de tarieven komen direct van Vattenfall/NUON. En het gaat hier uitsluitend om de variabele (= saldeerbare) posten. Alle vastrechten en vaste teruggave posten (teruggave energiebelasting) d'r uit gooien: hebben geen enkel effect bij besparing en/of decentrale opwek.
@migjes
Ik praat alleen over wat "is vastgesteld". En dat is de waarheid, i.t.t. de polderkolder die maar op internet blijft rondzingen (omdat niemand die CBS tabel snapt). Alle andere speculaties over ontwikkelingen in zo'n onzekere markt werp ik verre van me. Feit, heb ik ook aangegeven, 2% BTW verhoging per 1 oktober. Zet geen zoden aan den dyck. Feit, heb ik elders aangegeven, per 2013 SDE heffing. Zet zeker in de beginjaren ook geen zoden aan den dyck (er wordt gesproken van een totaal (!) bedrag van slechts 8 Euro voor een GEMIDDELD huishouden in een jaar ["gemiddeld" is 3.500 kWh/jaar, 1.800 kuub/jaar], heffing is kWh en m3 gerelateerd...). Feit, idem, er wordt nog enorm veel capaciteit aan kolen en gascentrales bij/afgebouwd. We gaan naar absurde overcapaciteit van stroom. Om dan "zeker" voor levensduur (nieuwe) zonnepanelen met 7 procent stijging PER JAAR te rekenen is totale marketing quatsch en misleiding. Zelfs als er een kolenheffing bovenop komt. Die gaat "nooit" zo hoog worden. Of we moeten compleet andere kaste in Den Haag gaan krijgen. Dat zie ik zo snel nog niet gebeuren.ik kan zonnigtype geen ongelijk geven.
maar die praat ook over het verleden.
komend jaar gaat de btw 2% omhoog dus ook voor stroom.
en wat verder de toekomst zal doen?
(resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst.)
Laatste zin gebruik ik ook regelmatig. Vandaar dat ik vaak de frase "zou kunnen" gebruik. Niemand kent de (nabije) toekomst.
@jantje.vlaam
Met genoemde bedragen continutarief volgens "rechtstreekse" methode 22,0%. Per JAAR zou dat neerkomen op 3,1%. Echter, met de betere CAGR methode komt 'ie, met gebruikmaking van de gemiddelde tarieven per jaar, [url="nieuws_PV94.htm#22mei2012_hoezo_7_procent_deel_2"]op slechts 2,85% PER JAAR[/url] in de periode waarover ik de harde tarief gegevens heb (en die relevant is, "post-liberalisering", dus zogenaamd "vrije markt"). Dat is minder dan een procent t.o.v. de huidige inflatie.Van 18ct naar 22ct is toch een stijging van 22,2%.
[ Voor 50% gewijzigd door zonnigtype op 11-07-2012 11:21 . Reden: Twee reacties toegevoegd ]
Ik had deze Sharp panelen gevonden (1318x994x46 mm). SolarNRG kan deze leveren.migjes schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 09:30:
[...]
ik heb geen gegevens voor scharp panelen van 1 meter, maar wel deze.
5 x suntech 195Wp. (1580 × 808 × 35mm)
gaan op een clickfit stang van 4132mm.
kun je wel iets mee rekenen.
Met panelen van 1580 × 808mm kan ik 3 landscape rijen van 3 panelen leggen, dan houd ik in de breedte een ongeveer 1.2 meter over. In de hoogte is het dan netjes gevuld. Opbrengst is dan 9*195 = 1755 Wp, met 10 of max 12 Sharp panelen kan ik uitkomen op 1900 of 2280 Wp. Dat is 8% of 30% meer dan de oplossing met de Suntech panelen (maar ik kan uiteraard ook andere 1580 x 808 panelen kiezen die nog efficienter zijn.
De panelen op het platte dak kunnen in dezelfde orientatie als de panelen op het pannendak worden opgesteld. De panelen op het plattedak hebben echter schaduw tot 11.00 uur (huis van de buren), daarna liggen ze de hele dag in de zon. Een aparte mppt lijkt ivm de schaduw op deze panelen dan toch noodzakelijk als ik het goed begrijp.migjes schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 09:30:
[...]
vooral als panelen een aardig eind uit elkaars richting kijken is een omvormer met 2 mppt wel interessant.
maar vaak ook lastig toepasbaar.
je hebt er niet veel van en ook die hebben soms beperkingen en als ik het goed begrijp heb je er ook 1 nodig met 2 mppt's.
b.v. een power-one 3.0 geeft max 2kWp op 1 mppt.
Waarom wil je die ruimte vrij houden? Tijdens installatie is het makkelijker omdat je dan ergens op kunt steunen maar naderhand kom je daar toch niet meer is mijn gedachte. Of moet ik rekening houden met opspattend water vanuit de dakgoot en bijvoorbeeld windbelasting?Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 10:04:
[...]
Aan de onderkant moet je wel circa 30 cm (minimaal 20 cm afhankelijk van de dakhelling) vrij houden.
2.6 minus 0.3 = 2.3 belegbaar. Boven een klein randje is ook wel fijner, zeg 10 cm
Hou je 2.2 m. over. Dat kun je goed benutten met 2 rijen landscape 1.65 x 1m panelen
6 stuks in totaal.
Ik heb op het pannendak geen schaduw, op het plattedak heb ik wel schaduw tot 11.00 uur. Daarvoor zou ik dan een omvormer moeten hebben met 2 aparte mppt's begrijp ik.Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 10:04:
[...]
Als je op dat andere (platte) dak portrait kunt plaatsen kunnen er daar wellicht ook 6. Dat zou goed gaan op een P1 3.0. Goede bekabeling kan rustig 4 mm2 zijn. De panelen bedrading is ook 4 mm2 en toch snel de helft van je totale lengte. Een goede kwaliteit kabel is wel verstandig (Radox, Lapp of zoiets).
Ik denk niet dat ze omvormers gebruiken van DC > AC om dan op het net in te voeden zo als jij bedoeldjantje.vlaam schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 10:15:
[...]
Jammer dat ze niets zeggen over de omvormers. Dat die panelen lang meegaan geloven de meeste mensen wel, er draaien immers nog sattelieten uit de jaren 50-60 rond om ons die nog steeds werkende zonnepanelen hebben. Maar goed, een omvormer gaat ongeveer 12-15 jaar mee. Zou hun "hoge" huidige rendement ook kunnen komen omdat de omvormers van nu waarschijnlijk stukken beter zijn dan de omvormers van toen.
eerder nog dat ze de energie direkt in DC vorm gebruiken voor verwarming en/of verlichting
daar het gebouw waarop ze geplaatst zijn een testlab is die ze probeerden uit te voeren
als een nul energie testgebouw samen met een windmolen, zonnecollectoren en aardwarmte
installatie.
Hoeveel tijd is een ervaren installateur gemiddeld kwijt met het installeren van 12 panelen op een schuin dak?
'seen 'em all...WoudseHoeve schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 10:49:
Wat dacht je van deze : "solease" 9% !!!! over de afgelopen 10 jaar.
Kost een fortuin en daar winnen ze nog een prijs voor ook ......
Gek word je d'r van.
Mijn installateur was een werkdag (+/- 8 uur) bezig met de complete installatie van 10 panelen en omvormer. Ik neem aan dat 12 panelen ook wel moet lukken in die tijd (zeker als je zelf de omvormer ophangt)Mr-Leo schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 11:13:
Zijn er ook installateurs die alleen het "dak werk" willen doen? Er is al een wcd op eigen vrije groep op de locatie van de omvormer en ik kan zelf wel de omvormer ophangen en de buisjes leggen voor de AC en DC kabels. Ik durf alleen het dak niet op...
Hoeveel tijd is een ervaren installateur gemiddeld kwijt met het installeren van 12 panelen op een schuin dak?
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Nu de installatie dus nog even...al heb je een volledige scuba uitrusting nodig met dit weer. Bah...
The revenge of the mutant signature of doom is upon us!
Waarom heb je een omgevingsvergunning nodig? Hier is Oisterwijk is er voor zonnepanelen geen vergunning nodig, je moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Niet buiten je dak gaan, dezelfde schuinte van je dak aanhouden en dat is het.fredman159 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 11:42:
Zo, straks ligt er 4410Wp op het dak. De omgevingsvergunning is onderweg, de subsidieaanvraag is al lang binnen (niet dat me dat had uitgemaakt maar zonde om hem niet mee te pakken) en ook al bericht van energieleveren.nl gehad. Die willen mijn mooie Ferrarismeter wel even kosteloos komen omwisselen. Wat ik eigenlijk niet zo zie zitten (is dat omwisselen nu handig of niet?).
Nu de installatie dus nog even...al heb je een volledige scuba uitrusting nodig met dit weer. Bah...
Die van mij heeft dat ook gedaan, 48 panelen op een 45 graden dak in 3 dagen..... zonder omvormer enz die had ik al gedaan. Je heb je DM niet aanstaan, als je mij een DM stuurt geef ik je zijn naam en nummer.Mr-Leo schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 11:13:
Zijn er ook installateurs die alleen het "dak werk" willen doen? Er is al een wcd op eigen vrije groep op de locatie van de omvormer en ik kan zelf wel de omvormer ophangen en de buisjes leggen voor de AC en DC kabels. Ik durf alleen het dak niet op...
Tenzij het een monument of beschermd stads- of dorpsgezicht is hoef je geen vergunning aan te vragen, zie ook hierjantje.vlaam schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 11:47:
[...]
Waarom heb je een omgevingsvergunning nodig? Hier is Oisterwijk is er voor zonnepanelen geen vergunning nodig, je moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Niet buiten je dak gaan, dezelfde schuinte van je dak aanhouden en dat is het.
[ Voor 76% gewijzigd door swat! op 11-07-2012 11:50 ]
12*440 oost/west 9*375 oost 9*375 zuid 6*375 west 6*425 zuid
Inderdaad...rijksmonument en beschermd stadsgezicht, dus dat moest even door de molen. Het is gelukkig niet zichtbaar vanaf de openbare ruimte dus de afdeling monumentenzorg vond het verder prima. En de welstandscommissie ook al...swat! schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 11:49:
[...]
Tenzij het een monument of beschermd stads- of dorpsgezicht is hoef je geen vergunning aan te vragen, zie ook hier
Gemeentes kunnen best snel schakelen als ze willen ... valt me reuze mee!
The revenge of the mutant signature of doom is upon us!

http://www.allesoverzonne...n-zonnepanelen-bij-brand/
Zonnepanelen brandgevaar
Dit topic is gesloten.
![]()