Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.548.545 views

Onderwerpen

• jhijman
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-01 19:18
smartsys schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 10:59:
[...]

Een losse DIN KWh meter op de groep waar je PV generator zit en met een Arduino van een paar tientjes de zooi uitlezen en eventueel op PVoutput.org zetten.

Daar krijg je statistieken te zien zoals deze: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=5174&sid=4110
mmm dat is wel inderdaad hoe ik de data wilt, bedankt ga eens kijken wat die Arduino doet

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 13:39:
[...]

Understatement? Spanning 6 stuks Suntech 250 bij 52 graden celtemperatuur (typische temperatuur) komt uit op 163,2V.

Van welke spanning zou de MPP werken op die omvormer denk je? ;) (ik heb er wel een idee bij)
lol.
lichtelijk wel.

met suntech red je het niet.
zal iets meer richting een 5A paneel moeten worden.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-01 16:57
JeroenH schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 13:42:
Zijn dat soort optimisers niet alleen nuttig als je in een ingewikkelde schaduwsituatie zit?
Er zitten meer voordelen aan dan alleen het oplossen van ingewikkelde schaduwsituaties.

Voor mij was de keuze vrijheid van inverter vs het aantal panelen de belangrijkste. Ik kan te weinig panelen kwijt om de inverter van mijn keuze goed en efficient aan de gang te krijgen.

Door de monitoring mogelijkheden ben ik er overigens achter gekomen dat ik ook nog een ingewikkelde schaduwsituatie heb. De impact daarvan is nu gelukkig minimaal daar hij maar 1 module een fractie minder laat opbrengen vs de hele string naar beneden haalt.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Coreantes
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-12-2025

Coreantes

But you can call me 'Core'...

Heb nog even een korte vraag over PV op het dak. Wij hebben offertes opgevraagt, maar een kennis van ons (in de elektrotechniekinstallatie) heeft ons zojuist laten weten dat een extra groep kan in de meterkast, maar omdat er geen loze leidingen naar zolder lopen, de aanleg wat moeilijk zal zijn.

Eigenlijk is er maar één optie en dat is om de huidige groep die er loopt te verdikken, een verdeelkast(je) op zolder te plaatsen en daar dan de PV op te knikkeren. Heeft iemand hier ervaring mee? Gaat dit een goed werkende installatie opleveren?

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-01 06:52
Je mag alleen een kleine installatie (kleiner dan 600Wp) aansluiten op een bestaande groep waarop ook andere gebruikers/stopkontakten zitten.

Gaat het om een grotere installatie dan is een aparte en verder vrije groep nodig, en zul je inderdaad een nieuwe leiding moeten trekken.

De reden heb ik hier uitgelegd: http://www.solarwebsite.n...op-een-elektrische-groep/

-edit-

Lees ook de comments onder het stuk. Veel mensen hopen met allerlei creatieve knutselwerkjes te voorkomen dat ze een nieuwe leiding moeten trekken. Alles op eigen risico.

[ Voor 18% gewijzigd door JeroenH op 06-07-2012 13:59 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

JeroenH schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 13:42:
Zijn dat soort optimisers niet alleen nuttig als je in een ingewikkelde schaduwsituatie zit?
"Het verhaal gaat" dat ook o.a. verschillen tussen modules onderling (die er altijd zijn) zo afgedekt zouden kunnen worden. Volgens mij gaat het dan om kleine verschillen, typisch interessant voor landen waar er snoeihard op output (hoge FITs) wordt afgerekend. Ja, Duitsland, ja (grote systemen vaak). Niet iedereen is er van overtuigd, anderen hebben inmiddels de dood aan de string omvormers verklaard.

Waarheid ligt natuurlijk ergens in het midden, voor beide concepten is veel te zeggen. Pros en cons. Such as life.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• jhijman
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-01 19:18
smartsys schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 10:59:
[...]

Een losse DIN KWh meter op de groep waar je PV generator zit en met een Arduino van een paar tientjes de zooi uitlezen en eventueel op PVoutput.org zetten.

Daar krijg je statistieken te zien zoals deze: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=5174&sid=4110
Ik geloof dat een arduino me iets te ver gaat want dat is zelf bouwen of zijn hier kant en klare setjes van te krijgen met de juiste sensoren erbij?

Verwijderd

Hoera! Onze eerste kWh teruggeleverd.

Gisteren hebben we ons systeem van 17 stuks Sharp panelen van 190 Wp en een SB 3000HF aangesloten en zojuist zag ik dat we 2 kWh hebben teruggeleverd. :*)

Ik zit nog met een rekensommetje...
Ons systeem is 3230 Wp. En ik wil uitrekenen hoeveel kWh er zo'n beetje per uur wordt geleverd als de panelen in de volle zon liggen.

Is dat dan 3,23 kWh (Boink ;) ) minus het verlies voor niet-optimale positie, helling, etc?
Of is dat te makkelijk gedacht?

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:11

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Stansat schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 13:16:
Vraagje;

Ik wil een zonnepaneel met een clikfit systeem over een combipan leggen zie:http://www.monier.nl/producten/productcatalogus/product/product/combipan.html
Zou dat qwa hoogte lukken daar ik geen idee heb hoe hoog het systeem komt te liggen boven de pannen en ik ook geen hoogte weet van de combipan.

Stansat
Gaat volgens mij wel goed. Ik heb ook panelen boven mijn rioolontluchter gelegd en daar is ruimte zat over.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:57

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Coreantes schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 13:55:
Heb nog even een korte vraag over PV op het dak. Wij hebben offertes opgevraagt, maar een kennis van ons (in de elektrotechniekinstallatie) heeft ons zojuist laten weten dat een extra groep kan in de meterkast, maar omdat er geen loze leidingen naar zolder lopen, de aanleg wat moeilijk zal zijn.
Moeilijk betekent nog niet onmogelijk. Heb je geen centrale afzuiging? Anders kun je daar in de koof vaak nog een kabel trekken. Desnoods is het ook mogelijk een kabel buiten langs te trekken, eventueel achter de hemelwaterafvoerbuis langs.
Eigenlijk is er maar één optie en dat is om de huidige groep die er loopt te verdikken, een verdeelkast(je) op zolder te plaatsen en daar dan de PV op te knikkeren. Heeft iemand hier ervaring mee? Gaat dit een goed werkende installatie opleveren?
Kun je de bestaande kabel dan zomaar vervangen door een dikkere kabel? Dan zou je inderdaad een 25A zekering in de meterkast kunnen plaatsen met een verdeelkastje met 2x16A op zolder (tenminste als je rekening wilt houden met selectiviteit).

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• JeroenH
kW·h kan (mag) niet per uur...

3230Wp kan onder zeer goede omstandigheden (niet vandaag) piekvermogens leveren van rond of boven de 3230 Watt. Dat is vaak zo op hele koude winterdagen met schapenwolkjes en een harde wind. Op broeierige dagen zoals deze kun je vermogens van 3000-3100 Watt zien.

YMMV, want elke installatie is anders - paneel/omvormer-afstemming, oriëntatie, etc.
antonboonstra schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 14:17:
Dan zou je inderdaad een 25A zekering in de meterkast kunnen plaatsen met een verdeelkastje met 2x16A op zolder (tenminste als je rekening wilt houden met selectiviteit).
Dat is niet volgens de regels. Je kunt dan op een gedeelte van die leiding nog altijd meer dan 16A krijgen als er iets fout gaat.

Op eigen risico...

[ Voor 36% gewijzigd door JeroenH op 06-07-2012 14:22 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Stansat
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-10-2025
mkleinman schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 14:16:
[...]

Gaat volgens mij wel goed. Ik heb ook panelen boven mijn rioolontluchter gelegd en daar is ruimte zat over.
Bedankt voor je meedenken, heb je ook even gekeken op die website van Monier, ik ga even bij Neerbos lang om even op te meten= weten want die pan kost wel even 63,- Euro.
Ik heb namelijk ook een rioolontluchting en dat is maar een heel klein ronde opening die nog geen 3 cm boven de pan uitsteekt.

Nader bericht van Monier: hoogte is 14 cm en clikfit afstand pannen-paneel is 8 cm!
Conclusie: gaat niet lukken.
Ga toch kopen en kanaal verplaatsen 1.50 m zodat schaduwprofiel minimaal is.

Stansat

[ Voor 15% gewijzigd door Stansat op 06-07-2012 18:41 ]

• dreamscape
  • Laatst online: 13-01 18:32
Het bescheiden pakket met PV-panelen is gearriveerd:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9Nb9h.jpg
6x 195Wp, 2x Steca 500 en nog wat beugels en kabels.

Het lijkt morgen droog te blijven tot een uur of twee, dus ik ga het dak op :)

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

JeroenH schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 14:18:

3230Wp kan onder zeer goede omstandigheden (niet vandaag) piekvermogens leveren van rond of boven de 3230 Watt. Dat is vaak zo op hele koude winterdagen met schapenwolkjes en een harde wind. Op broeierige dagen zoals deze kun je vermogens van 3000-3100 Watt zien.

YMMV, want elke installatie is anders - paneel/omvormer-afstemming, oriëntatie, etc.
Mmm... een systeem kan toch per uur wel een bepaald aantal kWh leveren?
Ik dacht dat ik 't snapte, met Wp, W, Wattuur, kWh en Boink. Blijkbaar toch niet.

Ons systeem ligt trouwens op een plat dak, pal op zuid gericht, maar met een hoek van 15 graden.
Er ligt een groendak (sedum) tussen/onder.

• JeroenH
Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 14:47:
Mmm... een systeem kan toch per uur wel een bepaald aantal kWh leveren?
Nee. Een kW·h is al maal uur en kan niet per uur. (Theoretisch is kW·h/uur.... Watt.)

Vermogen = Watt
Energie = kW·h
Ik dacht dat ik 't snapte, met Wp, W, Wattuur, kWh en Boink. Blijkbaar toch niet.
Je bent in goed gezelschap, ik zie het zelfs elektrotechnici en bedrijven verkeerd doen.

• dreamscape
Je jaarrekening gaat ook over de hoeveelheid kWh. Dat is dus kWh per jaar. Als het per jaar kan, kan het ook per uur. Alleen is kWh / h gewoon kW, dus je hebt er niets aan.

Zo is een seconde ook gewoon 1 J/W. Klopt prima, maar je hebt er niets aan.

• antonboonstra

antonboonstra

JeroenH schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 14:18:
Tuurlijk wel. kWh is gewoon een hoeveelheid energie en je mag zeggen dat er een hoeveelheid energie per uur wordt geleverd. Je zou ook kunnen zeggen dat dit dus gewoon vermogen is (kW), maar het is eigenlijks een gemiddeld vermogen over een uur. Het vermogen hoeft niet constant te zijn om toch een aantal kWh per uur te leveren (volgen jullie het nog?)
[...]
Dat is niet volgens de regels. Je kunt dan op een gedeelte van die leiding nog altijd meer dan 16A krijgen als er iets fout gaat.
Ehh, nee. Door de dikke kabel loopt nooit meer dan 25A (25 A afgezekerd). De twee 16A groepen op zolder moeten zijn verdeeld. Eentje alleen voor afnemers en eentje alleen voor zonnepanelen. Hierdoor kan er per groep nooit meer dan 16A lopen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-01 05:25
Voor de mensen die willen weten hoe de statistieken van een Enecsys Gateway er uit zien.

Hier de login voor mijn zuid-west setup.

https://monitor.enecsys.n...ult.aspx?type=n&locale=en

Your Username is: 876VaartjesJ
Your Password is: Frikandel1

[ Voor 3% gewijzigd door Magnat op 06-07-2012 15:20 ]

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Heb je geen guest-pagina? Om nou je userid/passwd combinatie hier op tweakers te zetten....

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Magnat
Dit account heb ik speciaal voor dit forum aangemaakt. Je kan niets wijzigen aan de setup, alleen rondklikken.

• Magnat
wachtwoord gewijzigd naar Frikandel1 :)

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04-2025
Coreantes schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 13:55:

[..]
Je kunt misschien ook buiten om? Er zijn speciale kabels die IN een regenpijp gelegd kunnen worden.

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02-2025

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Brief van Eneco; hoogste terugleververgoeding van Nederland. Onbeperkt salderen en alles daarboven 0,0920 EUR / kWh.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16
SunshineCompany schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 15:22:
Brief van Eneco; hoogste terugleververgoeding van Nederland. Onbeperkt salderen en alles daarboven 0,0920 EUR / kWh.
Van de website :
"De genoemde terugleververgoeding geldt vanaf mei 2012 en kan in de toekomst wijzigen."

Dus : "Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst" :'(

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Oh, de 1,00 EUR / Wp ex. BTW compleet gemonteerd grens is al gezien. Met goedkoop Chinees alles, maar toch. Heb je het wel over een groot systeem.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• WoudseHoeve
Groot?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-01 16:57
Magnat schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 15:03:
Voor de mensen die willen weten hoe de statistieken van een Enecsys Gateway er uit zien.

Ziet er erg netjes uit !

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Alles wat niet op je huis past.

• Mediacj
  • Laatst online: 19:48
dreamscape schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 14:39:
Het bescheiden pakket met PV-panelen is gearriveerd:
[afbeelding]
6x 195Wp, 2x Steca 500 en nog wat beugels en kabels.

Het lijkt morgen droog te blijven tot een uur of twee, dus ik ga het dak op :)
Succes met de installatie het zal er op dak nog veel mooier uitzien :-)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

WTF, onbeperkt salderen en alles daarboven. Wat is daarboven? onbeperkt + 1 ?

• dreamscape
Mediacj schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 15:45:
Succes met de installatie het zal er op dak nog veel mooier uitzien :-)
Ja, dan gaat in ieder geval de zwarte plastic er vanaf. Morgen rond deze tijd een update met wat foto's. :)

• antonboonstra

antonboonstra

Fairy schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 16:04:
[...]
WTF, onbeperkt salderen en alles daarboven. Wat is daarboven? onbeperkt + 1 ?
Salderen ≠ terugleveren !
Salderen is verrekenen met eigen verbruik. Dus verbruik je 10.000 kWh, dan mag je dus 10.000 kWh salderen van Eneco, terwijl 'slechts' 5.000 kWh verplicht is. Produceer je 10.001 kWh, dan krijg je voor die 1 kWh maar 0,09 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 06-07-2012 16:10 ]

Verwijderd

ik krijg veel meer van greenchoice, omdat ik onder 0 een duur ruk kontrakt hebt,
dus die kale prijs + btw per 1 oktober is bal.
ik heb ooit eens 3 jaar vast 31,5 cent per kwh gehad,
maar daar werden ze een beetje akelig van....
eneco liegt dus weer eens hardop met hun "hoogste vergoeding"

ze kunnen beter de site aanpassen en zeggen : eindelijk doe we iets,
omdat onze geloofwardigheid instort op dit vlak

• WoudseHoeve
Voor alles wat je opwekt onder de 5000kWh en niet saldeert vergoed Green Choice de consumenten kWh prijs ( dus inc energie belasting en btw) en daarboven de kale stroom prijs (7.5 cent). Dat is dus anders als bij Eneco die betaald 9.2 cent voor alle niet gebruikte stroom.
Als je een duur contract hebt kan dat leuk zijn....
Als de PV prijs 0.75Euro / kWp wordt kunnen we rendabel terug leveren....... (over 10 jaar, optimale plaatsing, snel uitgerekend met 20% marge, enz )

[ Voor 0% gewijzigd door WoudseHoeve op 06-07-2012 16:31 . Reden: Typo ]

• zonnigtype

zonnigtype

Die staan vast op het punt om Greenchoice in zijn geheel naar binnen te schrokken nu de oud directeuren ff 450.000 euri-pegels moeten ophoesten... :X

(hele Telegraaf stuk inmiddels kopie van gemaakt in bieb)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:05
SunshineCompany schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 15:34:
Oh, de 1,00 EUR / Wp ex. BTW compleet gemonteerd grens is al gezien. Met goedkoop Chinees alles, maar toch. Heb je het wel over een groot systeem.
Poeh das wel erg laag zeg. Goedkope chinese panelen zou ik zelf nog niet zo "eng" vinden, maar goedkope chinese omvormers lijkt mij geen goed plan.

Tevens..leuk dat de panelen steeds goedkoper worden, maar de omvormers dalen niet zo lekker mee.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 22:39:
[...]

Speciale bescherming is niet nodig voor het dak, gewoon een beetje oppassen.

Om ze echt goed vast te zetten moet je gewoon die speciale tang gebruiken, binnen kan je het wel met een universeel tangetje doen, Buiten gewoon niet doen. Het (zou) moet tijden goed en waterdicht blijven.
Thnx! Krimp en striptang heb ik inmiddels. Gaat dus helemaal goed komen!

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Omvormers vind ik sowieso 1 van de grootste 'problemen' voor het aanschaffen van PV. Je bent zo nog een keer 1000 - 1500 kwijt als hij stuk gaat in jaar 6 ofzo. Met een beetje pech gaat hij 6 jaar later weer stuk. Dan worden de berekeningen toch ff wat anders. Je kan verlengde garantie nemen, maar dan komt er zo 500 euro bij de prijs op...

[ Voor 13% gewijzigd door woekele op 06-07-2012 19:24 ]

• zonnigtype

zonnigtype

PASware schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 17:09:
[...]

Poeh das wel erg laag zeg. Goedkope chinese panelen zou ik zelf nog niet zo "eng" vinden, maar goedkope chinese omvormers lijkt mij geen goed plan.
Sommigen komen echter al als (sehr) gut uit de Photon testen... (er promoveren jaarlijks volgens mij meer Chinese technici dan in een groot deel van de rest van de wereld, die willen ook leuke dingen doen, en doen dat dan ook, zonder over arbeidstijden te mopperen...)
Tevens..leuk dat de panelen steeds goedkoper worden, maar de omvormers dalen niet zo lekker mee.
D'r worden dan ook niet zoveel gemaakt als er zonnepanelen worden uitgepoept. Daarvan was de capaciteit het dubbele van de afzet in 2011. Overal vallen de klappen in de afzet bij de panelen. Zelfs in het goedkope India schijnt de bezettingsgraad van de productielijnen (modules) ronduit dramatisch te zijn.

• Bartjuh
  • Niet online
Magnat schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 15:03:

http://www.thesolarelectr...name=Enecsys%20Monitoring

;)

Verwijderd

het chinese weer weggezet, iedere 6 jaar stuk ook, erg zeg
ondertussen niet door dat aeg nog slechts een sticker is, die er in china op word geplakt.
/me erg happy met zijn sma verpletterende lekker goedkope, high performer de sungrow.

• Rixard
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:28
woekele schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 19:24:
Omvormers vind ik sowieso 1 van de grootste 'problemen' voor het aanschaffen van PV. Je bent zo nog een keer 1000 - 1500 kwijt als hij stuk gaat in jaar 6 ofzo. Met een beetje pech gaat hij 6 jaar later weer stuk. Dan worden de berekeningen toch ff wat anders. Je kan verlengde garantie nemen, maar dan komt er zo 500 euro bij de prijs op...
Ik heb mijn zonnepanelen en omvormer gekocht bij een bedrijf welke 10 jaar garantie op zowel de panelen als de omvormer geeft en betaal daar niets extra voor.

Verwijderd

nu heb ik de hier als slecht weggezette omvorm chineesjes, cash en carry zonder garantie,
want ik verander ze direkt.
waar ging het ook alweer om ?
oh ja, tvt en opbrengst....
http://van.wijk.net/pvt/1112.jpg
slecht jaar, hogere opbrengst
woekele doe je zelf niet tekort met je aannames.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2012 23:04 . Reden: photon : sehr guht ]

• zonnigtype

zonnigtype

Formido goes solar.

OK, nog wat pijnpuntjes, maar het begin staat er.

Wie volgt?

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/DSCF7478.jpg

Uiteraard geen "aandelen Formido" hier...

Verwijderd

ik heb die advertentie al een paar weken terug gezien. weet iemand de specs van die panelen? Welk merk etc?

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:56

swat!

computeraar

Zow,

Net eindelijk mijn offerte bevestigd en betaald. Nu maar afwachten hoe ver de levertijd is opgelopen met de drukte van afgelopen dagen :)

Het is een 2250 Wp installatie met een SMA Sunnyboy 2000HF geworden! *O*

12*440 oost/west 9*375 oost 9*375 zuid 6*375 west 6*425 zuid

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 23:52:
ik heb die advertentie al een paar weken terug gezien. weet iemand de specs van die panelen? Welk merk etc?
Artikel lezen. Link staat er niet voor niks, waarom denk je dat ik een camera mee had? >:)

Verwijderd

ok, sorry.. ik had daar niet opgelet. Ben blij dat je terug bent. Op de formido website krijg je dit soort info niet te zien.. :)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Tijdje geleden in Wezep ook gezien bij de Formido, maar de prijzen zijn way over the top. Voorspiegeling van het blaadje wat er bij zat klopte van geen kant. Alles was zo ingevuld dat het wel heel perfect overkwam. Niet echt realistisch,

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 00:12:
ok, sorry.. ik had daar niet opgelet. Ben blij dat je terug bent. Op de formido website krijg je dit soort info niet te zien.. :)
... en bij de panelen aanbieder is het ook driftig zoeken geblazen.

... er staan 309 concurrenten over hun schouders mee te gluren ...

... althans, ik moet nog de nodige KVK pagina's door buffelen ...

... kan nog meer worden, duzzzzzzzzz ...

@Fairy
Tijdje geleden in Wezep ook gezien bij de Formido, maar de prijzen zijn way over the top. Voorspiegeling van het blaadje wat er bij zat klopte van geen kant. Alles was zo ingevuld dat het wel heel perfect overkwam. Niet echt realistisch,
Tja, Formido wil wat verdienen, Solix wil wat verdienen, dan tikt het hard aan. Verder is het best een serieuze aanbieding. Niet dat belachelijke gepruts uit het (deels recente) verleden bij collega bedrijven.

Laten we zeggen: "het gaat de goede kant op". Beter kan altijd nog...

[ Voor 35% gewijzigd door zonnigtype op 07-07-2012 00:25 . Reden: fairy tale ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:33

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Heren, en Dames,

Aangezien dit een heel flink topic aan het worden is, lijkt het mij eens tijd worden voor een deel II.
Moet dat topic dezelfde invulling krijgen als deze? Of willen we, bijvoorbeeld, de installatie-/aankoopadviesvragen buiten dit topic houden en eigen topics geven?
Of zijn er andere ideeën? Mis je iets? Iets toevoegen? Let me know!

Dat kan ook via DM, als je dit topic schoon wil houden.. :+

Wise enough to play the fool

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hierbij meld ik me ook als PV-amateur.Ik lurk hier al tijden mee en ga nu ook de knoop doorhakken. Ik heb een aantal vragen voor onze situatie.

We hebben een schuin dak op ZZW, 32° helling. Dit dak is 2,60m hoog en 6,00m breed. Dit dak wil ik het liefst zo vol mogelijk leggen voor zoveel mogelijk opbrengst. Nu heb ik de Sharp ND-190-R1S panelen gezien, deze panelen zijn 994 bij 1318 mm. Hiervan zou ik er volgens mij 12 in portrait kwijt kunnen, 2 rijen van 6 breed.

Gaat dit lukken? Ik moet op 6000 mm dus 6 panelen van 994 breed kwijt + clickfit materiaal. In de hoogte lukt het wel, ik kan daar volgens mij nog wat extra ruimte maken. In de breedte zit ik met de buren en het einde van het dak, daar kan ik dus minder smokkelen.

Ik zie ook veel berichten met de Sharp ND-250-A5 of de Sharp NDR245A5. Volgens mij krijg ik daarmee het dak minder vol gelegd en is mijn potentiële opbrengst op mijn (kleine) dak dan ook minder. Of zien jullie nog andere opties op die oppervlakte?

Bij SolarNRG worden deze panelen aangeboden met de SMA SB 2000 HF 30 en SMA SB 2100 TL. Ik heb de specs van deze 2 omvormers zitten doorlezen, heb ik het goed dat de SB 2000 HF 30 een nieuwer model is met wat meer informatie op het display en dat toegang via Bluetooth er standaard bij zit. Qua efficiency maakt het weinig uit, de SB 2100 TL is wel wat stiller, hij komt op een slaapkamer te hangen (of er boven op een vliering) maar we slapen toch alleen als de zon niet schijnt ;)
Of zie ik hier wellicht iets over het hoofd?

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-01 22:18

PcDealer

HP ftw \o/

Aankoopadvies mag van mij wel in een aparte topic. We worden de laatste tijd overspoeld door steeds min of meer dezelfde vragen.

On another note: er komt ook een SMA Sunny Boy 200
Sunny Boy 200/240-US: Attendees will be able to preview the new Sunny Boy 200 and 240 micro inverters and the Sunny Multigate. SMA's micro inverters will be ideal for residential projects and systems with multiple orientations or shading.
Ook de specs staan online:
http://www.sma-america.co...ny-boy-200-us-240-us.html

[ Voor 13% gewijzigd door PcDealer op 07-07-2012 10:57 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:22
Maak dan een speciaal topic voor het vergelijken van offertes (zonder naam van leverancier), het technisch vergelijken van deze offertes en andere tips en trucs voor mensen die een PV willen. Het voordeel van dit topic is dat iedereen het leest. In een nieuw topic zullen veel van degene die al een installatie hebben niet komen. Het zal dus minder "levendig" zijn. Het risico bestaat ook dat alleen de zakelijke accounts er antwoorden.

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:37
Ook ik lurk hier al een tijdje mee en het valt niet mee om je door 395 pagina's te worstelen als je erover denkt om zonnestroom te gaan opwekken. Dus was betreft deel II, is mijn advies om wat meer info in de topicstart te zetten zoals:
-Voor/nadelen tussen verschillende soorten omvormers (prijs / geluid / koeling / string plaatsing etc)
-Verschil (voor/nadelen) tussen de mono / poly kristallijne panelen
-Basisberekening (zoals op de site van korrelzout) die je zelf kunt doen op basis van rendement / oriëntatie en gewenste opbrengst.
-Voor / nadelen om meer te gaan opwekken dan je momenteel verbruikt.

Al deze info is terug te vinden in dit topic, maar niet altijd even gemakkelijk te vinden.
Feit blijft dat er al een aantal mensen lang in dit topic meelopen, maar er zijn ook relatieve newbies op dit gebied (zoals ik) en daar valt het niet altijd voor mee om de informatie te zeven in je brein en daar de essentiële dingen uit te halen.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05-2025
Teacher,

Ik denk dat ook uit het oogpunt van de informatie vragers (de gene die nog moeten beginnen) een apart topic wel handig is zodat de informatie niet zo verspreid staat.
En in de start b.v. informatie over wanneer aansluiting op een bestaande groep en wanneer er een aparte groep moet worden aangelegd.
Verwijzingen naar verschillende leveranciers van bevestiging materiaal
Dit zijn onderwerpen die ik regelmatig zie terug komen in vragen.
En dan maar hopen dat het word gelezen dan kunnen ze daarna gerichter vragen stellen.
En verder alle informatie die ik vast wel vergeten ben zo als de reken tooltjes van de verschillende fabrikanten.

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

• JeroenH
Een goed, duidelijk artikel over het verschil tussen vermogen en energie, W en W·h (en dat uitdrukkingen als "Watt per uur" niet correct zijn in de situaties die hier over het algemeen besproken worden).

Een dergelijk artikel schrijven voor mijn website staat nog altijd op mijn verlanglijstje, maar het verlanglijstje wordt alleen maar langer in plaats van korter ;)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

JeroenH schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 13:27:
Een goed, duidelijk artikel over het verschil tussen vermogen en energie, W en W·h (en dat uitdrukkingen als "Watt per uur" niet correct zijn in de situaties die hier over het algemeen besproken worden).
(mierenneukmodus)
Kwestie van de komma verzetten toch? met panelen zeg je toch ook 2250 watt piek en geen 2,250 kw piek.
onder de 1000 is het wh imho

bij een bouwmarkt heb je het ook niet over 0,03km plint bijv.
(mierenneukmodus)

:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• JeroenH
Dat is niet wat er vaak verkeerd gaat. De meeste mensen kunnen nog wel enigszins omgaan met het metrisch systeem (kilo, Mega, etc.) omdat dat natuurlijk met grootheden als meter en kilo gebruikt wordt.

Veel mensen (te veel Tweakers ook) snappen het verschil niet tussen vermogen en energie, en dan krijg je kromme uitspraken "deze lamp verbruikt 60 Watt per uur" of zoiets. Naar mijn mening is het feit dat te weinig mensen te weinig snappen van dit soort basics van energieleer mede de oorzaak van het feit zo weinig mensen iets om energiebesparing e.d. geven.

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-01 09:16

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Laatst stond hier een link naar montage betonblokken voor platte daken.
maar kan het niet meer terugvinden

Kan iemand mij tippen?

Aart

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh

Verwijderd

Ik juich zo'n artikel alleen maar toe JeroenH. Zodra het klaar is, zal ik er zeker naar linken op mijn website. Want deze informatie kan ik altijd gebruiken. :)

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:17
Hierbij een foto van mijn nieuwe installatie, totaal 2880 Wp. De gemeente heeft even een bord geplaatst om ´m aan te wijzen.
Het zijn 12 Senersun Black 240 Wp met een SMA SB 3000 TL 20 omvormer.
De omvormer zou wat zwaarder belast kunnen worden maar ik wilde een stille omvormer van SMA.
De omvormer is zeer stil. Eigenlijk gewoon geluidloos. De omvormer wordt handwarm.
Installatie geplaatst door SolarNRG
Zojuist tikte de installatie zowaar even een vermogen van 2997 W aan :)

Zit ik nog met 1 dingetje. Zou hem wel willen aanmelden bij zonnestroomopbrengst.eu, maar alleen als er een redelijk (semi?) automatische oplossing is om de gegevens vanuit Sunny Explorer up te loaden. Heeft iemand daarvoor een tip? Op de lijst van Anton staat hij al.

Afbeeldingslocatie: http://home.kpn.nl/vannoort01/images/tweakers2.jpg

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:16
JeroenH schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 14:23:
Dat is niet wat er vaak verkeerd gaat. De meeste mensen kunnen nog wel enigszins omgaan met het metrisch systeem (kilo, Mega, etc.) omdat dat natuurlijk met grootheden als meter en kilo gebruikt wordt.

Veel mensen (te veel Tweakers ook) snappen het verschil niet tussen vermogen en energie, en dan krijg je kromme uitspraken "deze lamp verbruikt 60 Watt per uur" of zoiets. Naar mijn mening is het feit dat te weinig mensen te weinig snappen van dit soort basics van energieleer mede de oorzaak van het feit zo weinig mensen iets om energiebesparing e.d. geven.
Ik moet de eerste nog tegenkomen die consequent zegt, dat is gemiddeld 6 wattuur per uur aan verbruik, voor een lamp van 60 Watt die 876 uur per jaar brandt; maar schrijft wel 0,006kWh in de optellijst.

En als die lamp op wisselstroom werkt zie ik in de gewone dagelijkse omgang, ook maar zelden in kVA en var, alleen Pa is in watt

Ben wel benieuwt bij welke berekeningen je J/s2 gebruikt

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

masaman schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 10:11:
de SB 2100 TL is wel wat stiller........
Zelf heb ik 10x Sharp 245Wp mono's op een 2500HF 30,dus met trafo.
Omvormer is muisstil zelfs bij volle bak belasting, blauwe tand zit standaard aan boord bij deze omvormer.
Middels een Sunny Beam in de woonkamer kun je prima je installatie in de gaten houden.
jantje.vlaam schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 10:59:
Het voordeel van dit topic is dat iedereen het leest.
mmm waar heb ik dat eerder gehoord O-)
mompelt iets van duurzame energie topic

@MeTooPV
Prachtige installatie, veel plezier er mee :)

[ Voor 28% gewijzigd door SpeksteenWP op 07-07-2012 15:47 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• JeroenH
@Domba: Lees maar eens een tijdje mee in de duurzame forums...

Ik begrijp trouwens de rest van je post niet helemaal, de elektriciteitsrekening is in kW·h en het vermogen van elektrische apparaten is in Watt/kiloWatt dus dat lijken me de meeste logische eenheden om mee te werken als je discussieert over toegepaste duurzame energie.

Joule e.d. kun je erbij halen maar dan wordt het al gauw een theoretische onderneming. (M)J is wel weer handig als je het bv. over zonneboilers hebt, en als je verschillende soorten energie (aardgas, elektriciteit, benzine, etc.) onderling wil vergelijken. Maar zo vaak gebeurt dat hier niet.

@MeTooPV: welkom bij de club, mooie nette installatie! Hoe hoog is (was! :9) je jaarverbruik?

[ Voor 91% gewijzigd door JeroenH op 07-07-2012 15:49 ]

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:16
JeroenH schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 15:44:
@Domba: Lees maar eens een tijdje mee in de duurzame forums...

Ik begrijp trouwens de rest van je post niet helemaal, de elektriciteitsrekening is in kW·h en het vermogen van elektrische apparaten is in Watt/kiloWatt dus dat lijken me de meeste logische eenheden om mee te werken als je discussieert over toegepaste duurzame energie.
Je geeft aan dat veel "watt per uur" zeggen, wat in in feite letterlijk W/h is terwijl ze Wh bedoelen en daardoor zouden ze vermogen (Watt) met energie (J) verwarren, wat ik weer niet kan volgen omdat je specifiek over "per" valt, terwijl het probleem het onderscheid tussen vermogen en energie is.

(1 kWh=3,6 MJ maar kWh is een veel handiger alleen geen SI-eenheid)

Per 1 september zijn de meeste >7W gloeilampen verledentijd wat betreft import en productie, en neemt deze met fasehoek met één of andere voorschakeling of reactantie alleen maar toe en dan maakt het uit wat voor (slimme) energiemeter je hebt.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:02
aartw99 schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 14:45:
Laatst stond hier een link naar montage betonblokken voor platte daken.
maar kan het niet meer terugvinden

Kan iemand mij tippen?

Aart
Beresimpel (Vincent Dekker)

Youtubefilmpje Solarbear

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-01 11:59
Domba schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 15:35:
[...]

Ben wel benieuwt bij welke berekeningen je J/s2 gebruikt
Lijkt me logisch... Als je de Joule per vierkante seconde wilt weten, oftewel hoe snel je energieverbruik toe- of afneemt ;)
Dat laatste wil ook nog wel eens gebeuren in dit topic :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-01 09:16

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:17
JeroenH schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 15:44:
@MeTooPV: welkom bij de club, mooie nette installatie! Hoe hoog is (was! :9) je jaarverbruik?
Verbruik is iets tussen 4000 en 4500 kWh (6 personen) . Huis heeft een dubbele meter. Ik wilde geen negatieve standen. Met een gebruik van ca. 2000 kWh in hoogtarief past deze installatie mooi:
5/7 x (0,9 * 2880) = 1851 kWh in hoogtarief, 740 kWh in laagtarief.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Even een vraag. Ik sluit zojuist mijn SMA 1200 voor het eerst aan op het net.
String is gekoppeld, de hoofdswitch zit erin maar er branden geen LED's en de LCD display blijft ook uit.

Mis ik iets of moet ik wachten totdat de zon doorbreekt?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ten eerste gefeliciteerd met je zonnepanelen, mocht even duren maar nu liggen ze op je dak :P

Staat er wel prik op de wandcontactdoos waar de SMA 1200 in zit?

[ Voor 4% gewijzigd door Erasmo op 07-07-2012 20:54 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Erasmo schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 20:52:
Ten eerste gefeliciteerd met je zonnepanelen, mocht even duren maar nu liggen ze op je dak :P

Staat er wel prik op het stopcontact waar de SMA 1200 in zit?
Thnx! Nu vrouwlief klaarstomen voor een tweede setje >:)

Inderdaad was nog een flink karwei, we zijn de gehele dag wel beziggeweest.
Het duurde even voordat we doorhadden dat we een wig nodig hadden voor het clickfit systeem |:( , daarnaast liep de onderste panne rij iets meer af door de dakkapel waardoor het allemaal iets lastiger was.

Anyway.. ze zitten er eindelijk op, zal snel ff piccie plaatsen.

Staat wel prik op het stopcontact.

Volgens de handleiding zouden alle lampjes uit moeten staan in nachtmodus, maar je zou toch denken dat je het lcd display wel zou moeten kunnen activeren om opbrengst ed uit te kunnen lezen.

Handleiding (zie pagina 52)
http://www.hetzoneffect.n...handleiding_1200_1700.pdf

Wat zijn in deze jaargetijde de bedrijfsuren ongeveer, ( panelen staan op het zuiden )

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 07-07-2012 21:08 ]

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-01 15:05
Je verhaal klopt met wat ik bij mn ouders ook had.
Leek alsof hij het niet deed, ook op het scherm tikken werkte niet.
De volgende dag gewoon werken :)

Verwijderd

mijn zuidsysteem op 20 graden piekte op 20 juni start om 04:10u en weer uit om 22:12u

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Afbeeldingslocatie: https://public.bay.livefilestore.com/y1pLWEWG49_I7zxvMb_xIVlQgh5h121h44LnSrfZxN6JLx6yRScahLv8VDU76EU37Ln1zDXr3J9LZVbERfbBDv83A/WP_000348.jpg?psid=1

Afbeeldingslocatie: https://public.bay.livefilestore.com/y1pEj_pGLI-jgcErNbKUuQGNstIp2B3-NTUPQ835f707tiD2U_hmp2Syq6wJSkQO_EG2d7e4RaJkTU59qy45y4TBA/WP_000349.jpg?psid=1

Afbeeldingslocatie: https://public.bay.livefilestore.com/y1pb5n3NqJRIMpJVmIJMu3njXRC2dgBsLM8Kvfq0YL-OV0TE87y7RFby2KBuGWcfhyg48YfIP5yiuXdZOE6n4ilLw/WP_000352.jpg?psid=1

Zoals je ziet verlopen die panelen een kleinbeetje doordat de rails niet 100% rechts is door de onderstonde pannen bij de dakkapel. Was helaas weinig aan te doen, aan de andere kant, de panelen zijn vannuit de tuin toch niet te zien omdat de dakkapel er voor zit.

Afbeeldingslocatie: https://public.bay.livefilestore.com/y1p-XhFrD6adCRwsKGavCvSX64yoUklq9misr2eCiBfuGf4Uv9PzJ_ft7YTLYU_eqHCIZ_3-LimCdY3clqOTs4iLw/SAM_3593.JPG?psid=1

Ik ben benieuwt of mijn SMA morgen aanspringt :9
Waar kan ik mijn systeem aanmelden bij GoT?

[ Voor 69% gewijzigd door revolution-nl op 07-07-2012 21:31 ]

• zonnigtype

zonnigtype

revolution-nl schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 21:18:
Gefeliciteerd.

Vraag >>> HIER.

• dreamscape
Vandaag 6x200Wp op het dag gelegd. Prima exercitie voor een mooie dag. Helaas van de male MC4 connectors ergens metalen busjes kwijtgeraakt. Ze liggen ergens in huis, maar waar...

Dus, de boel kan nog niet worden aangesloten. Helaas.
Nieuwe stekkers zijn al besteld, dus over een paar dagen komt het in orde. Het voelt alleen zo stom dat die zon staat te schijnen op mijn panelen maar het nog niets doet ;)

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

revolution-nl schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 20:56:
[...]

Komt vanzelf wel als ze de meter ziet :P Aan de foto's te zien had je alle ruimte bij de installatie :)
Ik lees net je Formido-verhaal op PPV, hopelijk volgen er meer.
dreamscape schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 21:48:
Vandaag 6x200Wp op het dag gelegd. Prima exercitie voor een mooie dag. Helaas van de male MC4 connectors ergens metalen busjes kwijtgeraakt. Ze liggen ergens in huis, maar waar...

Dus, de boel kan nog niet worden aangesloten. Helaas.
Nieuwe stekkers zijn al besteld, dus over een paar dagen komt het in orde. Het voelt alleen zo stom dat die zon staat te schijnen op mijn panelen maar het nog niets doet ;)
Lullig!

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-01 20:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 21:12:
mijn zuidsysteem op 20 graden piekte op 20 juni start om 04:10u en weer uit om 22:12u
4:10? Dat is wel erg vroeg, een uur voor zonsopkomst.

Signatures zijn voor boomers.

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-01 11:58

MieJuul

3970Wp

Het leek mij ook al wat aan de vroege kant, helemaal met een zuid-orientatie.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:22
revolution-nl schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 21:18:
Ik ben benieuwt of mijn SMA morgen aanspringt :9
Bij je buren is ook nog een hoop vrije ruimte. Met de data die jij nu genereerd zul je ze wel over de streep kunnen halen.

Verwijderd

revolution-nl schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 20:56:
[...]

Inderdaad was nog een flink karwei, we zijn de gehele dag wel beziggeweest.
Het duurde even voordat we doorhadden dat we een wig nodig hadden voor het clickfit systeem |:( , daarnaast liep de onderste panne rij iets meer af door de dakkapel waardoor het allemaal iets lastiger was.

Anyway.. ze zitten er eindelijk op, zal snel ff piccie plaatsen.

Staat wel prik op het stopcontact.

Volgens de handleiding zouden alle lampjes uit moeten staan in nachtmodus, maar je zou toch denken dat je het lcd display wel zou moeten kunnen activeren om opbrengst ed uit te kunnen lezen.
Nee, dat is dus niet zo. Ik heb hier een SMA 3000 en SMA 1700. Zodra deze omvormers uit staan, dan staan ze ook uit en blijven ze ook uit.

Gezien het tijdstip van je post zaterdag 07 juli 2012 @ 20:56, zal je moeten wachten tot morgen ochtend, wanneer er weer voldoende daglicht aanwezig is.

Hoe dan ook : Veel plezier! :)

• multipasser
  • Laatst online: 12-01 20:26

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Als ze 'slapen' kan je toch nog iets zien als je dubbel tikt op het schermpje.
Toch bij m'n 10000tl

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Verwijderd

MieJuul schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 22:15:
Het leek mij ook al wat aan de vroege kant, helemaal met een zuid-orientatie.
produktie komt ook later op gang he....maar de on mode is er dan al
grote strings en lage hoek zorgen daarvoor

Verwijderd

multipasser schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 23:46:
Als ze 'slapen' kan je toch nog iets zien als je dubbel tikt op het schermpje.
Toch bij m'n 10000tl
Wellicht zit daar het verschil. Jij hebt een SMA SB 10000TL en ik een SMA SB3000. Ik heb er verder ook geen verstand of idee van verder. Ondertussen weet ik niet beter, dan dat ikmoet wachten, totdat die weer draait. Om daar toch nog iets aan te kunnen doen, heb ik nu een SunnyBeam.

• TD-er
Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2012 @ 01:50:
[...]

Wellicht zit daar het verschil. Jij hebt een SMA SB 10000TL en ik een SMA SB3000. Ik heb er verder ook geen verstand of idee van verder. Ondertussen weet ik niet beter, dan dat ikmoet wachten, totdat die weer draait. Om daar toch nog iets aan te kunnen doen, heb ik nu een SunnyBeam.
Inmiddels zal je toch al wel wat moeten zien. :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De SMA laat nog steeds geen teken van leven zien, de lucht zit nog wel potdicht.

Het zou ook nog kunnen dat ik de + en de min heb omgedraait. Dat was namelijk nog een discussie punt toen we de boel gingen aansluiten :+

De + van de omvormer zit op het eerste paneel aangesloten op de -

edit: Volgens deze afbeelding is dat dus fout
Afbeeldingslocatie: http://www.solarchamp.eu/media/wysiwyg/pictures/store/zonnestroom_principe.jpg

Volgens mij kan ik de connectoren nu gewoon omwisselen zonder een schok te krijgen omdat het gelijkstroom is?

[ Voor 47% gewijzigd door revolution-nl op 08-07-2012 10:44 ]

• TD-er
Wat ik een beetje apart vind aan die tekening is dat de 2 stringen parallel staan. Ik neem aan dat die wel van elkaar gescheiden zijn en elk op de omvormer op een eigen aansluiting komen?
Het lijkt mij dat de + van de panelen gewoon op de + van de omvormer moet, zoals in dat plaatje, maar dat laat ik even over aan de kenners.

En ook van gelijkspanning kun je een schok krijgen. Sterker nog, gelijkspanning kan gevaarlijker zijn dan wisselspanning. Dit omdat je jezelf niet los kunt trekken, mochten je spieren verkrampen.
Let dus altijd op met hoge spanningen. (!!)
Ik neem aan dat elk paneel zo'n 50V levert, dus met een paneeltje of 4 in serie zit je al op 200V en dat voel je echt wel.
Kijk dus uit.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Grootste bandbreedte wat betreft opwek is tot nu toe 23 juni geweest.
Het systeem begon om 06.00 uur met leveren en stopte er om 21.40 mee.
Locatie Enschede, ligging pal zuid onder een hoek van 45 graden.

[ Voor 4% gewijzigd door SpeksteenWP op 08-07-2012 10:56 ]

• TD-er
Speksteenkachel schreef op zondag 08 juli 2012 @ 10:55:
Grootste bandbreedte wat betreft opwek is tot nu toe 23 juni geweest.
Het systeem begon om 06.00 uur met leveren en stopte er om 21.40 mee.
Locatie Enschede, ligging pal zuid onder een hoek van 45 graden.
Tijd tussen zonsopkomst en -ondergang is 5:20 - 22:04 aldus deze site
Dus dat doe je netjes.

Ik neem dat dat hoe dichter de nominale klemspanning bij de max ingangsspanning zit van de omvormer, dat je meer meepakt van de zon overdag? Dus dat 'ie eerder aanspringt en later afslaat.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

revolution-nl schreef op zondag 08 juli 2012 @ 10:30:
De SMA laat nog steeds geen teken van leven zien, de lucht zit nog wel potdicht.

Het zou ook nog kunnen dat ik de + en de min heb omgedraait. Dat was namelijk nog een discussie punt toen we de boel gingen aansluiten :+

[afbeelding]

Volgens mij kan ik de connectoren nu gewoon omwisselen zonder een schok te krijgen omdat het gelijkstroom is?
Plus en min omgedraait en dat gaat een stuk beter O-).
Hij levert nu 103watt met dichte bewolking. Het wachten is nu op de eerste kwh op mijn teruglevermeter O+
Ik zie dat mijn digitale meter al een terugdaai icoontje weergeeft 8)

De kern van de kabels kon ik overigens vastpaken zonder een schok te krijgen :X

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 08-07-2012 11:14 ]

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

TD-er schreef op zondag 08 juli 2012 @ 11:00:
[...]

Tijd tussen zonsopkomst en -ondergang is 5:20 - 22:04 aldus deze site
Dus dat doe je netjes.

Ik neem dat dat hoe dichter de nominale klemspanning bij de max ingangsspanning zit van de omvormer, dat je meer meepakt van de zon overdag? Dus dat 'ie eerder aanspringt en later afslaat.
VDCmpp van de SMA 2500 HF omvormer is 175-560V, mijn stringspanning zit 's ochtends vroeg tussen de 285 - 300V en stijgt in de loop van de dag naar 320-330V.

Op onderstaande site van sterrenwacht de Koepel kun je voor je woonplaats precies zien wanneer de zon op komt en weer onder gaat.
Dat was voor Enschede op 23 juni 5.12 - 21.58 uur
Het doorganspunt van de zon was op die datum 13.34 uur, dat komt ook precies overheen met het max vermogen dat de PV installatie levert. Dat zit elke dag bij mij tussen 13.30 en 14.00 uur.

http://www.dekoepel.nl/calculator.html

@EnergiebewustZL
Zelfs al ik midden in de dacht op het schermpje van de omvormer tik of aan de knop van de Sunny Beam draai kan ik data aflezen.

[ Voor 6% gewijzigd door SpeksteenWP op 08-07-2012 11:19 ]

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
revolution-nl schreef op zondag 08 juli 2012 @ 10:30:

[afbeelding]

Als het +/- 50V panelen zijn, is het qwa schema goed aangesloten ( of ik mis iets? )
Had het liever gezien dat je het in 2 strings apart had aangesloten richting omvormer
( weet even niet of dat bij een sb 1200 kan )
Heb je nu splitters gebruikt? http://www.zonnepanelen.n...4-t-connector-female.html

Waarschijnlijk heb je dus gewoon een aansluitfout gemaakt, in de string's of bij de omvormer
En voor je ergens aan begint MOET je eerst nagaan of je niet een string in sluiting hebt staan
meet daarvoor eerst de eind spanning van de kabels die de omvormer ingaan, je moet daar
bij elk licht ongeveer 200 volt meten

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-01 22:18

PcDealer

HP ftw \o/

Maasluip schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 22:07:
[...]

4:10? Dat is wel erg vroeg, een uur voor zonsopkomst.
Misschien staat de tijdsnotatie of tijdszone verkeerd? Scheelt zo een uur :7

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

revolution-nl schreef op zondag 08 juli 2012 @ 11:01:
[...]

Plus en min omgedraait en dat gaat een stuk beter O-).
Hij levert nu 103watt met dichte bewolking. Het wachten is nu op de eerste kwh op mijn teruglevermeter O+
Ik zie dat mijn digitale meter al een terugdaai icoontje weergeeft 8)

Even voor mijn beeldvorming. Ik begrijp dat je een SMA SB1200 hebt. welk soort panelen (Wp) en aantal heb je daar op aangesloten?

Groeten.

• TD-er
revolution-nl schreef op zondag 08 juli 2012 @ 11:01:
[...]

De kern kun je wel vastpakken, maar van 1 kabel tegelijk. Dan loopt er geen stroom, of in elk geval alleen maar wat je zelf aan weerstand hebt tot de aarde en die zal (vrijwel oneindig) hoog zijn als je op rubber schoenen staat. (hoge weerstand = lage stroom)

Maar als je beide tegelijk zou vastpakken, krijg je toch wel degelijk een behoorlijke optater.
De weerstand van je huid/lichaam is ongeveer 1500 Ohm (afhankelijk van heel veel factoren, waaronder zweet etc.) dus als je daar 200V op zet, op bijvoorbeeld beide handen, dan loopt er een stroom van zo'n 130 mA.
Als die stroom niet voornamelijk via de huid gaat, maar meer naar binnen, dan kun je best wel zware verwondingen oplopen.
Bij wisselspanning kunnen je spieren 100x per seconde even "ontspannen", maar bij gelijkstroom kan dat dus niet en dan is de tijd dat een dergelijke stroom loopt dus ook veel langer en kan dus meer schade aanrichten.
Kijk dus altijd uit met hoge spanningen.

Het is pas gevaarlijk als er een stroom gaat lopen, dus als je beide uiteinden ergens tegenaan houd met een weerstand die niet oneindig is, dus zodra de stroomkring gesloten wordt.

Verwijderd

PcDealer schreef op zondag 08 juli 2012 @ 11:28:
[...]

Misschien staat de tijdsnotatie of tijdszone verkeerd? Scheelt zo een uur :7
wat een geouweneel
ik heb trouwens aan de andere kant, nog eens ge msn`ed met jeroenh die ook verbaast was rond eind juni hoelang de produktie doorliep (22:10u)
waarom blijven jullie willens en wetens het ongelijk beweren, terwijl als je even in mijn stats kijkt,
het gewoon ziet ?
het is zo fcking simpel, hoe verder je achterover leunt, hoe meer hemelkoepel je ziet in de zomer,
mijn zuid systeem overziet dus ook noordwest geheel, ik heb al eens een foto gepost

als je op je rug op het strand gaat liggen, vang je savonds ook zon op je buik
als je op een ligbed van 36 graden gaat liggen dus niet

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2012 11:57 ]

• TD-er
Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2012 @ 11:55:
[...]

ik heb trouwens aan de andere kant, nog eens ge msn`ed met jeroenh die ook verbaast was rond eind juni hoelang de produktie doorliep (22:10u)
[...]
Just curious, hoe verhoud de klemspanning zich bij jou tot de max input spanning van de omvormer?

Verwijderd

deze zit in piek produktie altijd op nominaal of hoger (270 volt)
ik heb ze nog niet onder de 320 gezien en niet boven de 351
bij de enorme koude heb ik een open klemspanning gezien van 436volt
de hoogste A ooit was maar liefst 7.8A en is nog verwerkt ook (15 april 2012)
het zijn 10 kingsuns van 32,2 - 35,2 volt (5,2A) die makkelijk 5.9A uitpoepen@33Vdc
dit is gemeten en staat niet op de sticker
de panelen komen uit 1 batch en de serie nummers liggen dicht bij elkaar
ze zitten op :
http://www.inverter-directory.net/Tenesol-EI_2500-586.html

al mijn strings zitten altijd in de "flatliner max van de omvormer"
dit is het bereik dat de omvormer in V of A zijn max vermogen afgeeft
de omvormers zijn ingeregeld om het mpp voltage zoveel mogelijk naar beneden te trekken, en de A pas op AC te genereren (V high A low)
http://van.wijk.net/pvt/area.jpg rode gebied is mijn jaar operating gebied (-10c tot +60c)
en dan savonds om 22:00u :
http://van.wijk.net/pvt/nw.jpg (oude foto uit 2008)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2012 12:35 . Reden: post vaak geedit voor beter inzicht ]

Pagina: 1 ... 99 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.