Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.548.549 views

Onderwerpen

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04:55

PcDealer

HP ftw \o/

woekele schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 19:37:
Je betaalt niet meer belasting dan je aan rente betaalt, tenzij je maar 1,2% rente vangt. Maar inderdaad, met inflatie erbij win je niet veel, als je al wint.
Sorry, heb jij meer dan 4% op je spaarrekening?
Wij rekenen een vast percentage van 4% van uw grondslag sparen en beleggen als uw voordeel in box 3.
http://www.belastingdiens...n_en_tarieven_2012/box_3/
En daarover betaal je 30% belasting:
Voorbeeldberekening belasting in box 3

Bezittingen€ 200.000
Schulden€ 50.000
Bezittingen min schulden€ 150.000
Heffingsvrij vermogen van u en uw fiscale partner: 2 x € 21.139€ 42.278
Grondslag sparen en beleggen€ 107.722
Voordeel uit sparen en beleggen: 4% van € 107.722€ 4.308
Eventuele persoonsgebonden aftrek€ 0
Belastbare inkomen uit sparen en beleggen€ 4.308
Belasting: 30% van € 4.308€ 1.292
JoopC schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 21:01:
[...]

Linksom of rechtsom, indirect betaal je mee aan het gelach van de zuidelijke landen. Het is belachelijk dat je minder rente op je rekening ontvang dan dat de inflatie hoog is. En als slagroom op de koffie, als je meer dan 20.000 op je rekening hebt staan voor je ouwe dag, krijg je ook nog een trap na van de haagse filosofen.
Zie ik vooralsnog niet:
Voor iedereen geldt in box 3 een heffingsvrij vermogen. Voor 2012 is dit een vast bedrag van € 21.139. Als u ouder bent dan 65 jaar, kan uw heffingsvrij vermogen hoger zijn.http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen_belasting_betalen_of_terugvragen/inkomstenbelasting_2012/boxen_en_tarieven_2012/box_3/
Maar goed, als je dat bedrag hebt staan, dan kunnen panelen er makkelijk vanaf :)
jantje.vlaam schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 22:48:
[...]

Het huren van een huis dat je niet kunt betalen ook .
Je doelt op huursubsidie? Volgens mij is dat in het leven geroepen om ook de laagste inkomens niet bij hun ouders te laten wonen.

LinkedIn WoT Cash Converter

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

PcDealer schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 00:30:
[...]

Sorry, heb jij meer dan 4% op je spaarrekening?

[...]

En daarover betaal je 30% belasting:
Voorbeeldberekening belasting in box 3
Ze gaan dus uit van 4% rendement op je geld. Dat haal je waarschijnlijk inderdaad niet. Maar je betaalt maar 30% belasting over dit virtuele rendement. Komt dus neer op 0.3 * 4 = effectief 1.2% belasting. Als je 3% rente vangt (deposito's van telkens een jaar ofzo) wordt je geld door de belasting dus echt niet minder waard. (inflatie buiten beschouwing latend). In je eigen voorbeeld houd je ruim 3000 euro 'winst' over (4308 - 1292).

Edit: @hieronder: ik noem alleen maar de feiten zodat een eerlijke berekening mogelijk is. De morele discussie over het gedrag van banken is denk ik te off-topic hier :D Alhoewel het inderdaad wel een reden kan zijn om je geld te investeren in PV ipv desposito's.

[ Voor 20% gewijzigd door woekele op 05-07-2012 08:32 ]

Verwijderd

en niemand kijkt naar wat de bank doet met jouw spaargeld....
je krijgt dus geen drol, en je krijgt ook niet wat jij nodig acht en maatschappelijk verantwoord.
hoe weet je zeker dat als jij 3% krijgt dat het niet naar clusterbommen of kolencentrales gaat ?
met voor de bestuurders een riante bonus, terwijl hi/zijj zijn bestaansrecht dankt aan door het publiek betaald geld ?

nederlandse spaarders zijn kortzichtig, duizenden vertrekken naar ice-save, voor een procentje meer,
duizenden investeren niet zelf in isolatie / hernieuwbaar in de eigen woning - tien procentjes meer.

wie weet de reden ?

/me : ik denk dat als essent/nuon zegt dat pv 2 jaar meegaat iedereen het gelooft
als het niet zo is, moet dat ineens stellig en goed bewezen worden.

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:58

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

ZuinigeRijder schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 21:49:
[...]

Vraag. Levert een combinatie van portrait en landscape minder op dan allemaal dezelfde orientatie? Of maakt dat niet uit?
Als er geen schaduw is, maakt het niet uit. Als er wel schaduw is, maakt het wel uit (las ik hier) omdat er dan bepaalde delen van de panelen worden afgesloten, dus dan hangt het van de opbouw van het paneel af.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Verwijderd

Ik lees op het forum dat men met zonnestroom kiest voor enkeltarief, maar dat snap ik niet helemaal.

Als je met panelen en dag/nachtstroom overdag het teveel teruglevert tegen hoog tarief en dit 's avonds/'s nachts weer opgebruikt tegen laag tarief, dan levert dat toch financieel alleen maar voordeel op.

Of maak ik een denkfout?

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-01 17:57

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 22:30:
Okay als ik met die rekentool van SMA een beetje goed uit kom en ik begrijp het, dan zou ik volgens de specsheet van de Delta 2x8 panelen aan kunnen sluiten en op de SMA zit het vol met 2x6 panelen. We zouden dan nog vier paneeltjes erbij kunnen leggen op de Delta. Is het nou ook efficienter om die panelen erbij te leggen ivm startvoltage van de omvormer?

Bijkomend voordeel is dat Delta 10 jaar garantie geeft, hoewel dat weinig zegt als het bedrijf over de kop zou gaan. What to do what to do, SMA of de Delta. Ik neig naar de Delta :)
De SMA 2100TL lijkt mij niet helemaal geschikt voor 2 strings van 6 panelen. 6 van de door jou geselecteerde panelen in 1 string levert een Vmp van 222V op bij 25°C. Dit zit heel dicht bij de minimum MPP spanning van 200V. Bij warme dagen zou de spanning wel eens te laag uit kunnen vallen. Dan is de Delta met een MPP bereik vanaf 150V geschikter.

In principe is de opstartspanning hoog genoeg voor de Delta, dus zou het niet uit moeten maken of je 2x6 of 2x8 panelen hierop aansluit. Bij 2x8 panelen is de Delta wel aardig ondergedimensioneerd (piekverliezen). Mij lijkt 2x7 panelen op de Delta de beste optie.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16
Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 10:28:
Ik lees op het forum dat men met zonnestroom kiest voor enkeltarief, maar dat snap ik niet helemaal.

Als je met panelen en dag/nachtstroom overdag het teveel teruglevert tegen hoog tarief en dit 's avonds/'s nachts weer opgebruikt tegen laag tarief, dan levert dat toch financieel alleen maar voordeel op.

Of maak ik een denkfout?
Correct en ook volgens Green Choice wordt de negatieve stand van het hoog tarief afgetrokken van de laag tarief teller. Heb ik expliciet om gevraagd. Nu afwachten of het echt werkt ......

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-01 20:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 10:28:

Of maak ik een denkfout?
Volgens mij niet. De vraag of je enkel of dubbeltarief neemt hangt af van je nachtverbruik. In mijn situatie is het goedkoper om dubbeltarief te hebben als de nachtstroom minstens 80% van de dagstroom is.
Omdat het meeste wat je teruglevert dagstroom is (in het slechtste geval theoretisch 71,4%) stijgt het aandeel nachtstroom, dus het is sneller voordeliger om dubbeltarief te hebben.

De enige catch is dat er volgens mij leveranciers zijn die het negatieve hoogtarief salderen met het nachttarief (dus -1000 kWh dagtarief wordt niet aan dagtarief maar aan nachttarief uitgekeerd).
Maar dan nog is dubbeltarief voordeliger. Niet dat het veel uitmaakt, bij mij maar € 12,50.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

boekel schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 23:47:
[...]
Ik heb ze met universeel tangetje geknepen, en daarna gesoldeerd.
(later bleek dat ik de juiste tang zelf heb...)
Er is geen substituut voor wurgen. >:)

Solderen maakt de kabel stijf en onbuigzaam in de buurt van de stekker, daarom niet solderen.

• WoudseHoeve
Maasluip schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 10:52:
[...]

Volgens mij niet. De vraag of je enkel of dubbeltarief neemt hangt af van je nachtverbruik. In mijn situatie is het goedkoper om dubbeltarief te hebben als de nachtstroom minstens 80% van de dagstroom is.
Omdat het meeste wat je teruglevert dagstroom is (in het slechtste geval theoretisch 71,4%) stijgt het aandeel nachtstroom, dus het is sneller voordeliger om dubbeltarief te hebben.

De enige catch is dat er volgens mij leveranciers zijn die het negatieve hoogtarief salderen met het nachttarief (dus -1000 kWh dagtarief wordt niet aan dagtarief maar aan nachttarief uitgekeerd).
Maar dan nog is dubbeltarief voordeliger. Niet dat het veel uitmaakt, bij mij maar € 12,50.
Salderen gebeurt altijd met dag stroom, de rest is nog een beetje (of zelfs negatief) dag stroom en dan nacht stroom. Dubbel tarief is dus (bijna altijd) goedkoper.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Op mijn vraag welke instellingen voor de SunnyBoy 3000tl-20 voor Nederland gelden heb ik bericht gehad van SMA Benelux. De Instelling is 1ste draaiknop 6 norm EN50438.
Dit is ook te veranderen met de sunny explorer, de eerste 10 uur of..... na de 10 uur met een persoonlijke code aan te vragen bij SMA Benelux die de aanvraag doorstuurd naar Duitsland.

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Solderen is voor tweakers. Salderen is voor ambtenaren. (twee opeenvolgende berichten)

Taal is leuk om mee te spelen.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-01 09:16

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

WoudseHoeve schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 11:17:
[...]

Salderen gebeurt altijd met dag stroom, de rest is nog een beetje (of zelfs negatief) dag stroom en dan nacht stroom. Dubbel tarief is dus (bijna altijd) goedkoper.
Weekend is ook nachttarief. Dus de vlieger gaat voor 5/7 op.

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04-2025
Daarnaast is het vastrecht vaak een stuk hoger bij dag/nachtstroom. Best een ingewikkelde berekening inclusief terugleveren. Als iemand daar nou eens een Excelsheetje van maakt :P

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-01 17:22
Mr-Leo schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 11:46:
Daarnaast is het vastrecht vaak een stuk hoger bij dag/nachtstroom. Best een ingewikkelde berekening inclusief terugleveren. Als iemand daar nou eens een Excelsheetje van maakt :P
Is dat zo, volgens mij is vastrecht een vast bedrag en maakt dat niet uit of je nu een enkeltarief of dubbel tarief hebt.

link naar Oxxio

[ Voor 8% gewijzigd door TheSiemNL op 05-07-2012 11:49 ]

• Mr-Leo
jantje.vlaam schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 11:48:
[...]

Is dat zo, volgens mij is vastrecht een vast bedrag en maakt dat niet uit of je nu een enkeltarief of dubbel tarief hebt.

link naar Oxxio
Dat was altijd wel zo, ik zie dat het nu inderdaad bij de meeste leveranciers gelijk is.

• zonnigtype

zonnigtype

Mr-Leo schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 11:51:
[...]

Dat was altijd wel zo, ik zie dat het nu inderdaad bij de meeste leveranciers gelijk is.
Mogelijk verwar je het met de variabele transportkosten (netbeheer) die verschillend waren per tariefklasse tot en met 2008? Dat is met invoering capaciteitstarief per 1 jan. 2009 d'r allemaal uit gesodemieterd, dus sindsdien een (hoog) extra vastrecht, geen variabele transportkosten, en dus geen onderscheid meer.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mr-Leo schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 11:51:
[...]

En dan nog is het simpel in een spreadsheet te vatten. Tegenwoordig zijn de verschillende tarieven en vooral het vastzetten ervan de uitdaging.
Bijvoorbeeld Oxxio heeft 4 tarieven waar overal het vastrecht en de stroomprijs verschilt.
En dan zit je ook nog met de vraag "zet ik mijn stroomprijs vast of niet?".

• Basket Kees
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Of je brengt je (netto) verbruik naar een dusdanig laag niveau dat de verschillende tariefstructuren nog maar amper verschillen in prijs.

De tijd en rust die je hiermee overhoudt besteedt je dan lekker aan een biertje in de tuin :)

#onthaasten #ontzorgen #genieten

* Basket Kees heeft zo'n beetje de duurste stroom (Eneco Windstroom) op enkeltarief en lacht zich rot om tariefstijgingen ... die 0,50 € per maand kan er nog wel vanaf :P

• zonnigtype

zonnigtype

Ik Keessie schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 12:28:
Of je brengt je (netto) verbruik naar een dusdanig laag niveau dat de verschillende tariefstructuren nog maar amper verschillen in prijs.

De tijd en rust die je hiermee overhoudt besteedt je dan lekker aan een biertje in de tuin :)

* zonnigtype heeft zo'n beetje de duurste stroom (Eneco Windstroom) op enkeltarief en lacht zich rot om tariefstijgingen ... die 0,50 € per maand kan er nog wel vanaf :P
_O-

• Mr-Leo
zonnigtype schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 12:02:
[...]

Mogelijk verwar je het met de variabele transportkosten (netbeheer) die verschillend waren per tariefklasse tot en met 2008? Dat is met invoering capaciteitstarief per 1 jan. 2009 d'r allemaal uit gesodemieterd, dus sindsdien een (hoog) extra vastrecht, geen variabele transportkosten, en dus geen onderscheid meer.
Oh, dat wist ik niet!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:15
Hier gaan mijn energiekosten ook steeds verder omlaag maar inmiddels zijn de gemeentelijke en waterschappelijke belastingen een grotere aanslag op mijn uitgaven waar ik totaal geen invloed op heb :(

• zonnigtype

zonnigtype

Voorbeeld Continuon elektra per 1 januari 2008, t/m 3x 25 Ampère aansluiting, tarieven "transport per kilowattuur" incl. (19%) BTW:

continu 4,138 cent/kWh
nachtactief hoog 5,28 cent/kWh
nachtactief laag 1,924 cent/kWh
avondactief hoog 5,685 cent/kWh
avondactief laag 1,924 cent/kWh

Idem rechtsopvolger Liander per 1 januari 2012, t/m 3x 25 Ampère (incl. alle enkelfase) aansluiting(en), tarief "Capaciteitsvergoeding transport" incl. (19%, per 1 oktober wordt dat 21%) BTW, voor ALLE daar onder vallende aansluitingen cq. contracten (enkel en dubbel tarief):

13,7407 Euro per maand = 164,89 Euro per jaar (bij 19% BTW). Niet saldeerbaar. Altijd dokken. Ook voor zonnestroom opwekkers met het hele dak vol...

Was en is (2012) gewoon op de website van de netbeheerder te vinden...

... maar de meeste mensen hebben nog zo'n honderd andere dingen aan hun hoofd en komen daar nooit aan toe.

(ik doe weer "andere" zaken niet, ieder zijn ding ... :P )

• antonboonstra

antonboonstra

Je wordt soms een beetje moedeloos van de reacties, maar ik heb toch maar geprobeerd om te reageren op zulk soort uitspraken:
Puntdak met 2 zijden, 1 op de west en 1 op de oost kant. Volgens de energie-man die langs is geweest levert installatie op een dergelijk dak onvoldoende op (iig om de kosten eruit te halen).
Buiten dit moet er nog steeds in ogenschouw worden genomen dat Zonnepanelen beschadigd kunnen raken bij een goede hagelbui
Jaren niet meer gevlogen maar ik meende te herinneren dat bij een bepaalde hoek en stand van de zon flink verblindend werken voor piloten. Als straks hele vinexwijken met zonnepanelen hebben LIJKT het me niet echt fijn voor ze.
Wij hebben overwogen om zonnepanelen te nemen, maar het verdient zich nauwelijks terug.
Daarnaast geven verkopers aan dat de zonnepanelen wel 30 jaar mee gaan, maar ze durven maar 5 jaar garantie te geven (panelen en omvormer!). Dus als de panelen eerder stuk gaan, dan kan ik fluiten naar mijn investering.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-01 17:22
marz01 schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 12:56:
Hier gaan mijn energiekosten ook steeds verder omlaag maar inmiddels zijn de gemeentelijke en waterschappelijke belastingen een grotere aanslag op mijn uitgaven waar ik totaal geen invloed op heb :(
Jawel hoor, je kunt stemmen. Je kunt met de gemeenteraadsverkiezingen stemmen en je kunt voor het waterschap stemmen.

• zonnigtype

zonnigtype

Zijn er op dit forum berichten verdwenen? Ik had iets gepost, maar dat is weer weg??? :?

• antonboonstra

antonboonstra

zonnigtype schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 15:11:
Zijn er op dit forum berichten verdwenen? Ik had iets gepost, maar dat is weer weg??? :?
Volgens mij had het forum een 'hik'. Mijn vorige bericht werd ook niet in 1 keer goed geplaatst...

• JeroenH
  • Laatst online: 18-01 06:52

* JeroenH heeft zo'n beetje de duurste stroom (Eneco Windstroom) op enkeltarief en lacht zich rot om tariefstijgingen ... die 0,50 € per maand kan er nog wel vanaf :P
Ik Keessie heeft het door! In huize JeroenH is precies hetzelfde gebeurd. Helemaal nadat we onze auto weggedaan hadden zijn onze energiekosten een lachertje.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

* Maasluip heeft zo'n beetje de duurste stroom (Eneco Windstroom) op enkeltarief en lacht zich rot om tariefstijgingen ... die 0,50 € per maand kan er nog wel vanaf :P
Nee, je legt zoveel zon op je dak dat je weer actief op zoek moet gaan naar de duurste stroom maar wel de goedkoopste vastrechten. Zijn je problemen weer terug. :*)

• zonnigtype

zonnigtype

Maasluip schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 15:46:
[...]

Nee, je legt zoveel zon op je dak dat je weer actief op zoek moet gaan naar de duurste stroom maar wel de goedkoopste vastrechten. Zijn je problemen weer terug. :*)
Energieboeren zijn creatieve bastards. Van grijs via pimpelpaars tot schaamgroen. Je komt er nooit van af.

OK, OK, paar jaar wereldreis zonder netkoppeling maken, dat kan ook... O-)

/me zonnigtiep filosofeert hoe het energetische Nederlandse polderlandschap er na een paar jaar wereldreis uit zou kunnen zien...

[ Voor 12% gewijzigd door zonnigtype op 05-07-2012 15:59 ]

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-01 07:59

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

zonnigtype schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 15:50:
[...]
/me zonnigtiep filosofeert hoe het energetische Nederlandse polderlandschap er na een paar jaar wereldreis uit zou kunnen zien...
Is dat niet wat voor jou een wereldreis.
Lijk je me wel het type voor.

www.mijnzon.info

• JeroenH
Mike70 schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 16:21:
Wereldreis is lastig duurzaam te doen... vliegen is uit den boze, maar zeeschepen verbruiken per passagierkilometer nog veel meer (en nog veel smeriger) brandstof. Dan kun je de landkilometers wel lekker fietsen of lopen, maar je gaat hoe dan ook een boel fossiele brandstoffen verstoken.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Edje85
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-01 18:24
Lijkt mij alleen een zeewaardige zeilboot een optie.

• Mr-Leo
Of een electrische boot met PV's! 8)

• JeroenH
Ah ja, dat kan natuurlijk. Of op zonne-energie: http://www.planetsolar.org/

Of wellicht één van de andere duurzamere opties. (Artikel is uit 2008, ik moet het weer eens herzien)

[ Voor 20% gewijzigd door JeroenH op 05-07-2012 16:43 ]

• zonnigtype

zonnigtype

Mike70 schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 16:21:
[...]

Ben net terug van onze "wereld"reis...

Als ik weer "moet" van jullie, weten jelui wat de bikkelharde consequenties zijn. Geen elektronische communicatie gadgets mee op onze vakanties...

[ Voor 24% gewijzigd door zonnigtype op 05-07-2012 16:46 . Reden: belangrijke toevoeging in oortjes te knopen... ]

• WoudseHoeve
Al die uitgespaarde / opgewekte kWh centjes uitgegeven zeker ..... 8)

• zonnigtype

zonnigtype

WoudseHoeve schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 17:32:
Al die uitgespaarde / opgewekte kWh centjes uitgegeven zeker ..... 8)
Schijnt handig te zijn voor als je met pensioen gaat...

... als ik dat haal tenminste ...

... anders doet het dinnetje er vast wel hele verstandige dingen mee ... ;)

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Nog PV gezien op vakantie?
Meestal heb je van die prachtige reportages als je weer terug bent d:)b

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 18:58:
Nog PV gezien op vakantie?
Meestal heb je van die prachtige reportages als je weer terug bent d:)b
Tuurlijk. Komt nog. Aantal rood gemarkeerde mails is nu al ontelbaar. Het schiet niet op met de verwerking...

Geduld is een schooooone saeck...

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-01 23:12
zonnigtype schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 13:12:
[...]

13,7407 Euro per maand = 164,89 Euro per jaar (bij 19% BTW). Niet saldeerbaar. Altijd dokken. Ook voor zonnestroom opwekkers met het hele dak vol...
Ik vind dat eigenlijk best fair, je gebruikt die aansluiting en infrastructuur evengoed om je dagproductie het net op te sturen, en om die 's nachts weer binnen te trekken. Het kost nou een maal geld om dat allemaal in de lucht te houden. Met steeds meer decentrale productie is het OK de kosten daarvan los te koppelen van netto stroomgebruik.
Hoeveel geld dan redelijk is, dat is wel heel lastig in te schatten als eindgebruiker.

• zonnigtype

zonnigtype

duinsel schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 19:36:
[...]

Ik vind dat eigenlijk best fair, je gebruikt die aansluiting en infrastructuur evengoed om je dagproductie het net op te sturen, en om die 's nachts weer binnen te trekken. Het kost nou een maal geld om dat allemaal in de lucht te houden. Met steeds meer decentrale productie is het OK de kosten daarvan los te koppelen van netto stroomgebruik.
Hoeveel geld dan redelijk is, dat is wel heel lastig in te schatten als eindgebruiker.
Alleen blijft het feit dat het nog steeds in NL om marginale productie gaat die direct lokaal (tot zelfs "intralokaal" in ons geval, de buren in het app. complex) opgezopen wordt en "het Grote Boze Netbeheerders Net" (laat staan de wijktrafo's) dus niet eens zal bereiken.

Dus iets scheef zit er beslist in. Decentrale opwekking was een absolute no-brainer voor de netbeheerders om dat capaciteitstarief te willen. En bij sommigen is het dat nog steeds. Ze merken d'r niks van. Hier.

[ Voor 0% gewijzigd door zonnigtype op 05-07-2012 21:10 . Reden: niet eens ]

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-01 15:19
Maandagochtend 2 juli ging de regeling voor zonnepanelen open. Donderdag aan het einde van de dag stond de teller van binnengekomen aanvragen bij Agentschap NL op ongeveer 8.800 aanvragen. In totaal was aangevraagd voor bijna 6.000.000 euro op dat moment. Dit betekent dat er nog ruim 15.000.000 euro subsidiebudget beschikbaar is.
http://www.agentschapnl.n...ing-zonnepanelen-mogelijk

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-12-2025
Zal ik er ook 1 doen over de terugverdientijd?

Daar doe ik niet aan mee :-)

Ik kijk alleen naar het verleden en dat is heel eenvoudig door de investering te delen door het aantal opgewekte kWh. Zo kom je op de werkelijke prijs per kWh op dit moment. Niet anders. Het leuke is dat die langzaam maar zeker zakt. Tot er iets kapot gaat en je weer moet investeren of je koopt een uitbreiding en dan gaat ie weer omhoog.
1 getal, dat is alles.

Verwijderd

hansdegit schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 09:17:
[...]

Eh, wacht even... .Jij wilt iets van mij en ik moet jou een DM sturen?

Nou, ik zal je matsen. Komtie.

edit: jammer, je kan geen DM ontvangen.
Heb dit effe gecorrigeerd, zou je nog een poging willen wagen?

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:59
Ik heb net bij Liander gemeld dat ik graag een verzwaring van de hoofdzekering wil ivm de SMA SB4000-TL21 welk ik krijg. Ik zal van 1X25A naar 1X35A gaan.

Nou maakte die mevrouw mij wijs dat de oude(ferraris?) meter niet geschikt is voor 35A, volgens mij is dit toch lulkoek?

Daarbij had ik nog wel een keuze tussen traditionele meter en een slimme(ekris) meter.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:33
Appie Heijn schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 22:41:
Nou maakte die mevrouw mij wijs dat de oude(ferraris?) meter niet geschikt is voor 35A, volgens mij is dit toch lulkoek?
Het zou kunnen, over het algemeen staat het maximum amperage aangegeven op de meter. Bij ons was het een 40A exemplaar, op een 35A aansluiting.

Verwijderd

zo die is goed gedrilled zeg, ook goed dat ze dat kan zien in haar aan alle kanten rammelende administratie,
het staat gewoon op je meter of je zoekt het zelf na.
mijn buurman heeft een digitale iskra gekregen na zo`n opmerking,
nu hij af wil rekenen bij greenchoice blijkt de meter nergens bekend te zijn,
alleen zijn oude ferraris.
het is erg triest wat er gebeurt voor die miljoenen die de netbeheerder ontvangt
was het allemaal maar lulkoek

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-01 15:32
Even een vraagje tussendoor... Als ik het goed uitgerekend heb is de maximale temperatuur die mijn beoogde zonnepanelen aankunnen 61°c Dit heb ik als volgt berekend:

Opstart voltage omvormer=150V, per paneel (9 stuks) komt dit neer op 16.67V
Vmp panelen=30.36. 30.36-16.67=13.69V 13.69/0.38=36°c boven stc. (-0.38V/°c uit datasheet)
Dit komt neer op 61°c voor de panelen.

Mijn vraag is, hoe warm worden de panelen ongeveer in de volle zon in de zomer? Moet ik mij zorgen maken of gaat dit gewoon werken? Of moet ik i.p.v. Vmp met Voc rekenen? Dan kom ik namelijk op 77°c wat mij vrij hoog lijkt.

Verder vond ik laatst op het internet een stukje over een zonnefietspad in Krommenie. In het artikel (uit 2011) staat dat dat pad dit jaar aangelegd zou gaan worden. Nu woon ik zelf in Krommenie maar heb er nog niets van meegekregen. Was dit een befaamd proefballonnetje of zijn er mensen die meer van dit project weten?

MK102's Milkyway 2070wp

• zonnigtype

zonnigtype

Carfanatic schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 21:25:
Maandagochtend 2 juli ging de regeling voor zonnepanelen open. Donderdag aan het einde van de dag stond de teller van binnengekomen aanvragen bij Agentschap NL op ongeveer 8.800 aanvragen. In totaal was aangevraagd voor bijna 6.000.000 euro op dat moment. Dit betekent dat er nog ruim 15.000.000 euro subsidiebudget beschikbaar is.
Bizar. Dat zou betekenen dat er alleen maar max. aanvragen zouden moeten zijn gedaan, mijn schatting bijna 31 MWp met elk 650 Euri, anders haal je dat bedrag nooit. Zie stukkie.

Er zullen toch ook wel mensen hebben aangevraagd die veel minder kwijt kunnen op hun dak, en dus lang niet aan die 650 Euripegels komen? Of zit er weer een of andere partij slim de hele zooi te claimen ???

Als je trek hebt staan er inmiddels ook twee video's van New Energy TV over mijn bijdrage en een interview tijdens The Solar Future. Ook gelinkt op mijn site, met begeleidend commentaar.

• Appie Heijn
Bezuiniger schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 22:51:
[...]

Het zou kunnen, over het algemeen staat het maximum amperage aangegeven op de meter. Bij ons was het een 40A exemplaar, op een 35A aansluiting.
Klote die van mij gaat tot 30A(staat er op). Nog tips omtrent keuze normale vs slimme meter? Krijg ook een nieuwe gasmeter bij vervanging meter als ik dat wil.

Verwijderd

Weet iemand van jullie op welk rendement een 5000TL draait met slechts één actieve string van 12 panelen die max 3180Wp doen.
Deze string heeft een eigen MPP tracker dus op DC vlak zit het wel snor.
Geschakelde voedingen hebben een rot rendement als ze buiten hun ideale gebied van 75-100? % worden belast
Ik kan me zomaar voorstellen dat de DC naar AC omvormer die op de helft van zijn vermogen draait een slecht rendement heeft dan een vol belaste omvormer.
Over 1 of 2 jaartjes komen er nog 10 panelen aan de andere kant bij maar het zou zomaar ook eens langer kunnen duren en het zou dan ook jammer zijn als ik hierdoor een veel betere opbrengst heb dan op twee separate omvormers voor 12 en 10 panelen.
Iemand een idee??

• zonnigtype

zonnigtype

:( :( :(

Druk je nu op die link (idem vanaf homepage ANL), word je nu afgevangen naar deze link:

http://www.agentschapnl.n...idieregeling-zonnepanelen

... waar weer helemaal niks over progressie aanvragen staat vermeld ...

Ik word echt helemaal leip van dat "uitvoeringsorgaan".

Statistici zouden d'r moordneigingen van krijgen, betrouwbare overheid mijnjeweetwel...

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:16
zonnigtype schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 23:32:
[...]

:( :( :(

Ik word echt helemaal leip van dat "uitvoeringsorgaan".

Statistici zouden d'r moordneigingen van krijgen, betrouwbare overheid mijnjeweetwel...
8.800 aanvragen heeft geen positieve uitstraling als je website en eloket ruim 3 dagen ontregelt zijn bij een stellige bewering voorbereid te zijn op een vloedgolf van tenminste 20 000 aanvragen per dag :$

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• zonnigtype

zonnigtype

Domba schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 23:48:
[...]

8.800 aanvragen heeft geen positieve uitstraling als je website en eloket ruim 3 dagen ontregelt zijn bij een stellige bewering voorbereid te zijn op een vloedgolf van tenminste 20 000 aanvragen per dag :$
Dan nog. Het is gewoon puin, ze klooien maar wat aan daar. Grauw Flinks heeft heel wat uit te leggen namens Verhagen. Maar ja, die zijn nu de hort op.

• Domba
zonnigtype schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 23:51:
[...]

Dan nog. Het is gewoon puin, ze klooien maar wat aan daar. Grauw Flinks heeft heel wat uit te leggen namens Verhagen. Maar ja, die zijn nu de hort op.
Achter die haperende website gaan 1966 fte schuil, voor elke €142.000 die erin gaat voor stimulering is 1 fte nodig, link naar een jaar verslag of verantwoording zoek ik nog

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• zonnigtype

zonnigtype

Domba schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 00:12:
[...]

Achter die haperende website gaan 1966 fte schuil, voor elke €142.000 die erin gaat voor stimulering is 1 fte nodig, link naar een jaar verslag of verantwoording zoek ik nog
http://www.rijksbegroting...groting,kst160374_16.html

"Apparaatsuitgaven en kosten" EZ / EL&I.

2. Baten-lastendiensten ... Agentschap NL

2010-2016:
275,8 263,1 243,6 227,5 200,9 190,8 190,0 miljoen Euro

Wel beseffen dat ze de gekste diensten moeten verrichten, ik hoorde van een vriend dat ze ook al subsidies in de bouw zitten te verstrekken (in zijn geval wegens vertraging bouw subsidie misgelopen van vijfduizend euripegels, maar dat terzijde...).

• dreamscape
  • Laatst online: 13-01 18:32
zonnigtype schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 22:57:
Bizar. Dat zou betekenen dat er alleen maar max. aanvragen zouden moeten zijn gedaan, mijn schatting bijna 31 MWp met elk 650 Euri, anders haal je dat bedrag nooit. Zie stukkie.

Er zullen toch ook wel mensen hebben aangevraagd die veel minder kwijt kunnen op hun dak, en dus lang niet aan die 650 Euripegels komen? Of zit er weer een of andere partij slim de hele zooi te claimen ???
Die mensen zijn er. Ik leg 1170Wp op mijn dak voor in totaal 1742 euro. Meer past er niet op het plat dak van mijn aanbouw. Dat worden dus zeker geen 650 euripegels... En zo zijn er vast meer. Mijn inschatting is dat ze wel al het aantal aanvragen hebben ingevoerd, maar nog niet de bedragen. Vandaar ook dat het bericht (net als dat bericht van die 460 aanvragen van eergisteren) weer van de site verdwenen is. Helaas wordt van dat uitvoeringsbudget waarschijnlijk ook een slecht functionerende communicatiemedewerker betaald.

Punctuality is the politeness of kings

• Domba
zonnigtype schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 00:34:
[...]

http://www.rijksbegroting...groting,kst160374_16.html

"Apparaatsuitgaven en kosten" EZ / EL&I.

2. Baten-lastendiensten ... Agentschap NL

2010-2016:
275,8 263,1 243,6 227,5 200,9 190,8 190,0 miljoen Euro

Wel beseffen dat ze de gekste diensten moeten verrichten, ik hoorde van een vriend dat ze ook al subsidies in de bouw zitten te verstrekken (in zijn geval wegens vertraging bouw subsidie misgelopen van vijfduizend euripegels, maar dat terzijde...).
Thanks
Kreeg als rare ideeën, bij €450 000 uitvoeringskosten en zo'n fte omvang, kort door de bocht 1 zon-PV subsidie aanvraag per dag per fte, zocht bij het agentschapNL naar een jaarstuk en daarmee op de verkeerde plaats.

• zonnigtype

zonnigtype

dreamscape schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 00:48:
Helaas wordt van dat uitvoeringsbudget waarschijnlijk ook een slecht functionerende communicatiemedewerker betaald.
Zal wel niet dezelfde zijn als deze medewerker.

https://twitter.com/#!/AgentschapNL

Het zal je werk maar wezen... ;w

• thunder7
  • Laatst online: 06:58

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Appie Heijn schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 23:30:
[...]

Klote die van mij gaat tot 30A(staat er op). Nog tips omtrent keuze normale vs slimme meter? Krijg ook een nieuwe gasmeter bij vervanging meter als ik dat wil.
Ik dacht dat hoofdzekeringen op een één-fase aansluiting gratis vervangen werden voor één van 40A?

Wat betreft je tips over de slimme meter: ik zou eens zoeken in dit topic, er is al heel veel over geschreven.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• jhijman
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Ik heb sinds afgelopen dinsdag mijn setje keurig op het dak zitten (10 x Sun-Earth panelen van 195 watt met Mastervolt XS 2000 omvormer) maar heb nog een vraag,

wat zijn er voor een apparaten om de omvormers uit te lezen.

Ik heb bv wel solarlog 200 gevonden maar vind dit nogal aan de prijs. Zijn er goedkopere alternatieven?

• Appie Heijn
thunder7 schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 07:00:
[...]

Ik dacht dat hoofdzekeringen op een één-fase aansluiting gratis vervangen werden voor één van 40A?

Wat betreft je tips over de slimme meter: ik zou eens zoeken in dit topic, er is al heel veel over geschreven.
Bij liander is het volgens mij alleen mogelijk om van 25A naar 35A ten gaan, dit is inderdaad gratis. Wat ik in een half jaar heb gelezen in dit topic is dat je alles er aan moet doen om je oude ferraris meter te behouden. Dit gaat mij denk ik niet lukken daar mijn huidige meter maar tot 30A geschikt is. Zal nog effe verder kijken op dit forum. Het is trouwens geen ekris maar een iskra meter.

[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 06-07-2012 08:58 ]

• Houtkern
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-12-2025
jhijman schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 08:16:
Ik heb sinds afgelopen dinsdag mijn setje keurig op het dak zitten (10 x Sun-Earth panelen van 195 watt met Mastervolt XS 2000 omvormer) maar heb nog een vraag,

Ik heb bv wel solarlog 200 gevonden maar vind dit nogal aan de prijs. Zijn er goedkopere alternatieven?
Kijk eens op het forum Datalogging: PV systemen. Verder kan je ook op www.zonnestroomopbrengst.nl een selectie maken van zonnestroominstallaties met een bepaalde omvormer en dan kijken hoe ze de omvormer uitlezen/monitoren. Ik heb zelf ook een xs2000 maar nog geen knoop doorgehakt. De Solarlog is inderdaad prijzig. Ik ben benieuwd welke oplossing jij gaat kiezen.

• jhijman
  • Nu online
Houtkern schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 08:36:
[...]

Kijk eens op het forum Datalogging: PV systemen. Verder kan je ook op www.zonnestroomopbrengst.nl een selectie maken van zonnestroominstallaties met een bepaalde omvormer en dan kijken hoe ze de omvormer uitlezen/monitoren. Ik heb zelf ook een xs2000 maar nog geen knoop doorgehakt. De Solarlog is inderdaad prijzig. Ik ben benieuwd welke oplossing jij gaat kiezen.
Tsja ben nog druk zoekende want ik doe het nu met de pc link van mastervolt zelf maar om nou elke keer met de pc naar boven te lopen is ook niet alles. Maar de directie (lees vrouw) vind de solarlog te duur. Ik heb er nog wel de mastervolt sunwatch 25 tussen zitten maar die heeft wat beperkte info (ik kreeg de sunwatch gratis bij de set dus klagen zal ik niet) Maar in ieder geval bedankt voor het leesvoer :-)

• Houtkern
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-12-2025
jhijman schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 08:48:
[...]

Tsja ben nog druk zoekende want ik doe het nu met de pc link van mastervolt zelf maar om nou elke keer met de pc naar boven te lopen is ook niet alles. Maar de directie (lees vrouw) vind de solarlog te duur. Ik heb er nog wel de mastervolt sunwatch 25 tussen zitten maar die heeft wat beperkte info (ik kreeg de sunwatch gratis bij de set dus klagen zal ik niet) Maar in ieder geval bedankt voor het leesvoer :-)
De software van mastervolt is vreselijk. Kijk ook eens naar sunprofit.

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Waar haal je die cijfers vandaan? Ik kan ze niet terugvinden op de site van Agentschap NL.

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-01 15:19
BamSlam_ schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 08:59:
[...]

Waar haal je die cijfers vandaan? Ik kan ze niet terugvinden op de site van Agentschap NL.
Die informatie stond op betreffende link ;)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
Appie Heijn schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 08:32:
[...]

Bij liander is het volgens mij alleen mogelijk om van 25A naar 35A ten gaan, dit is inderdaad gratis. Wat ik in een half jaar heb gelezen in dit topic is dat je alles er aan moet doen om je oude ferraris meter te behouden. Dit gaat mij denk ik niet lukken daar mijn huidige meter maar tot 30A geschikt is. Zal nog effe verder kijken op dit forum.
je hoofd stop is waarschijnlijk 25A.
en dan heb je een 30A meter.
de hooft stop kan een uur lang meer als 25A leveren, de grens is niet knal hard.
(om piek vermogen te laten werken.)
maar ze willen wel dat je het betaald vandaar de 30A meter.

het is geen ramp om naar een sluwe meter te gaan.
(het is nu ook weer niet dat ik het wil aanraden.)

nu kun je met een 25A maximaal een omvormer op hangen van 16A of ongeveer 4kWp.
voor de meeste mensen wel genoeg.
(of meerdere omvormers tot de 25A.)
is het echt wel nodig om de meter te vervangen?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• jhijman
  • Nu online
Houtkern schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 08:54:
[...]

De software van mastervolt is vreselijk. Kijk ook eens naar sunprofit.
he kijk dat is weer nuttige info ziet er inderdaad erg goed uit. we hebben weer wat te doen van het weekend

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Op dx.com wordt overigens ook een rs485 naar usb converter aangeboden:
http://www.dealextreme.co...s-485-adapter-8504?item=2

Wise enough to play the fool

• Appie Heijn
migjes schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 09:05:
[...]

je hoofd stop is waarschijnlijk 25A.
en dan heb je een 30A meter.
de hooft stop kan een uur lang meer als 25A leveren, de grens is niet knal hard.
(om piek vermogen te laten werken.)
maar ze willen wel dat je het betaald vandaar de 30A meter.

het is geen ramp om naar een sluwe meter te gaan.
(het is nu ook weer niet dat ik het wil aanraden.)

nu kun je met een 25A maximaal een omvormer op hangen van 16A of ongeveer 4kWp.
voor de meeste mensen wel genoeg.
(of meerdere omvormers tot de 25A.)
is het echt wel nodig om de meter te vervangen?
Tja met 3120WP op Oost(107gr vanaf noord) zal ik naar verwachting niet snel boven de 16A komen. Toch wil ik proberen op korte termijn 6 panelen(binnen een jaar) bij te plaatsen, dan kom ik op 4560WP. Dit kan volgens mij zeker wel boven de 16A komen. Dus afzekeren op 20A en het liefst op 25A, hoofzekering is 25A op dit moment dus dat gaat niet helemaal volgens de regeltjes.

Om op de toekomst voorbereid te zijn ben ik voornemens om 1-malig de meterkast aan te passen. Niet eerst een 16A met C-curve en na bijplaatsing van 6 panelen dat ding eruit roppen en een 25A plaatsen.

Zal wel een beetje beroepsziekte zijn. Wat uit te sluiten valt sluit ik uit, zeker op het gebied van veiligheid.

• migjes
Appie Heijn schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 09:44:
[...]

Tja met 3120WP op Oost(107gr vanaf noord) zal ik naar verwachting niet snel boven de 16A komen. Toch wil ik proberen op korte termijn 6 panelen(binnen een jaar) bij te plaatsen, dan kom ik op 4560WP. Dit kan volgens mij zeker wel boven de 16A komen. Dus afzekeren op 20A en het liefst op 25A, hoofzekering is 25A op dit moment dus dat gaat niet helemaal volgens de regeltjes.

Om op de toekomst voorbereid te zijn ben ik voornemens om 1-malig de meterkast aan te passen. Niet eerst een 16A met C-curve en na bijplaatsing van 6 panelen dat ding eruit roppen en een 25A plaatsen.

Zal wel een beetje beroepsziekte zijn. Wat uit te sluiten valt sluit ik uit, zeker op het gebied van veiligheid.
welke omvormer had je op het oog?
als je voor een omvormer gaat van 16A dan kun je daar 4kWp op hangen.
dan heb je nog 10A over voor een 2de omvormer op een eigen groep.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Carfanatic schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 09:03:
[...]

Die informatie stond op betreffende link ;)
Inderdaad, stond :)

• Appie Heijn
migjes schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 09:53:
[...]

welke omvormer had je op het oog?
als je voor een omvormer gaat van 16A dan kun je daar 4kWp op hangen.
dan heb je nog 10A over voor een 2de omvormer op een eigen groep.
Ik koop een SMA SB4000-TL21 met het oog op de toekomst. Een SB3000-TL21 had namelijk ook gekunt met 3120WP. De SB4000 zal in eerste instantie met 3120WP nooit de 16A langdurig overschrijden. Maar met 4560WP zal de omvormer als het goed is behoorlijk aan de bak moeten en de 16A wel overschrijden. Een 2e omvormer heb ik liever niet omdat het maar 300 euro scheelt tussen de SMA 3k en 4k. Daar koop ik nooit weer een omvormer voor, voor 4560WP.

[ Voor 11% gewijzigd door Appie Heijn op 06-07-2012 10:11 ]

Verwijderd

teacher schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 09:43:
Op dx.com wordt overigens ook een rs485 naar usb converter aangeboden:
http://www.dealextreme.co...s-485-adapter-8504?item=2
op ebay nog geen $10 (inclusief verzendkosten);
http://www.ebay.com/itm/U...m2a12828e77#ht_3087wt_956

• migjes
Appie Heijn schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 10:10:
[...]

Ik koop een SMA SB4000-TL21 met het oog op de toekomst. Een SB3000-TL21 had namelijk ook gekunt met 3120WP. De SB4000 zal in eerste instantie met 3120WP nooit de 16A langdurig overschrijden. Maar met 4560WP zal de omvormer als het goed is behoorlijk aan de bak moeten en de 16A wel overschrijden.
ja met zoon omvormer moet je wel.
(je hebt nu 25A het kan zijn dat er geen 35A mogelijk is in jouw buurt.)

effe een disclaimer. (wat ik nu schrijf is discutabel. en andere moeten er ook effe over na denken.)
men nemen een 40A aardlek.
daar aan 25A installatieautomaat C.
en daar aan 1x 16A en 1x 10A.
en dan 2x een omvormer.
(2x 16A kan misschien ook nog met 2x een power-one 3.0 maar dan maakt de richting van de panelen ook nog uit.)
moet nog wel wat aan berekent worden of het wel kan.
en welke omvormers het dan moeten zijn.

• Appie Heijn
migjes schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 10:26:
[...]

ja met zoon omvormer moet je wel.
(je hebt nu 25A het kan zijn dat er geen 35A mogelijk is in jouw buurt.)

effe een disclaimer. (wat ik nu schrijf is discutabel. en andere moeten er ook effe over na denken.)
men nemen een 40A aardlek.
daar aan 25A installatieautomaat C.
en daar aan 1x 16A en 1x 10A.
en dan 2x een omvormer.
(2x 16A kan misschien ook nog met 2x een power-one 3.0 maar dan maakt de richting van de panelen ook nog uit.)
moet nog wel wat aan berekent worden of het wel kan.
en welke omvormers het dan moeten zijn.
35A is mogelijk :) volgens Liander.

• migjes
Appie Heijn schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 10:38:
[...]

35A is mogelijk :) volgens Liander.
heb je ook al naar een kostal pico 3.6 gekeken?
of een andere omvormer die tegen de 16A aan zit.

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 06-07-2012 10:48 ]

• Appie Heijn
migjes schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 10:40:
[...]

heb je ook al naar een kostal pico 3.6 gekeken?
Ja is wel voorbij gekomen maar die trekt geen 4560 toch?

• migjes
Appie Heijn schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 10:47:
[...]

Ja is wel voorbij gekomen maar die trekt geen 4560 toch?
probeer picoplan eens.
komt wel heel dicht bij.

je kunt dan ook nog 3 panelen op een soladin 600 gooien en dan ben je er wel.

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 06-07-2012 10:53 ]

• smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-01 12:59
jhijman schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 08:16:

Een losse DIN KWh meter op de groep waar je PV generator zit en met een Arduino van een paar tientjes de zooi uitlezen en eventueel op PVoutput.org zetten.

Daar krijg je statistieken te zien zoals deze: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=5174&sid=4110

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-01 16:57
smartsys schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 10:59:
[...]

Een losse DIN KWh meter op de groep waar je PV generator zit en met een Arduino van een paar tientjes de zooi uitlezen en eventueel op PVoutput.org zetten.

Daar krijg je statistieken te zien zoals deze: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=5174&sid=4110
Tijd voor een Tweakers Team !

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=10171&sid=8301

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Appie Heijn
migjes schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 10:50:
[...]

probeer picoplan eens.
komt wel heel dicht bij.

je kunt dan ook nog 3 panelen op een soladin 600 gooien en dan ben je er wel.
Als ik de spec sheets naast elkaar leg kom ik toch wel telkens bij de TL21 uit ipv de pico
http://www.kostal-solar-e...&ass=69&al=en&mp=69&kat=6
http://www.sma-benelux.co...active-power-control.html

• migjes
ik kom met picoplan op ongeveer 4,2kWp uit.
(je onder dimensioneerd de omvormer dan.
maar met soladin of steca er bij zit je ongeveer op 4kWp of nog iets lager. netjes
is wel afhankelijk van waar je woont.)

dan nog 3 panelen op een soladin 600 of steca 500.
(geen lege groep voor nodig, kan op bestaande groep)

ik weet niet welke panelen je op het oog hebt?

en je bent er gemakkelijk met een 16A.

ik kan je wel aan raden om alle panelen per omvormer in 1x te kopen. (in ieder geval per mppt)
na 4 maanden kon ik al beter niet de zelfde panelen kopen als ik al had. ;)

• antonboonstra

antonboonstra

kdeboois schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 11:01:
[...]
Tijd voor een Tweakers Team !
U vraagt, wij draaien.

http://pvoutput.org/listteam.jsp?tid=426

Iedereen met een PV-output account kan onder de grafiek klikken op Join Team :*)

• S.Death
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-12-2025
Zodra mijn set er ligt over enkele weken join ik meteen (2760Wp).
Altijd leuk.

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

• Appie Heijn
migjes schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 11:19:
[...]

ik kom met picoplan op ongeveer 4,2kWp uit.
(je onder dimensioneerd de omvormer dan.
maar met soladin of steca er bij zit je ongeveer op 4kWp of nog iets lager. netjes
is wel afhankelijk van waar je woont.)

dan nog 3 panelen op een soladin 600 of steca 500.
(geen lege groep voor nodig, kan op bestaande groep)

ik weet niet welke panelen je op het oog hebt?

en je bent er gemakkelijk met een 16A.

ik kan je wel aan raden om alle panelen per omvormer in 1x te kopen. (in ieder geval per mppt)
na 4 maanden kon ik al beter niet de zelfde panelen kopen als ik al had. ;)
Ik woon in Oost Friesland, eerste 13 panelen op O-ZO(107 gr vanaf N) op 1 mpp. Dan 6 panelen naar keuze op tweede MPP. Ik kan 6 panelen kwijt op plat dak(optimaal zuid met alleen vanaf 16.00 wat schaduw)

Volgens mij maakt het niet uit dat er verschillende panelen op 2 verschillende mpp's zitten.

• kdeboois
antonboonstra schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 11:36:
[...]

U vraagt, wij draaien.

http://pvoutput.org/listteam.jsp?tid=426

Iedereen met een PV-output account kan onder de grafiek klikken op Join Team :*)
Cool ! I am in.

'First Step' heet mijn systeem

• antonboonstra

antonboonstra

kdeboois schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 11:50:
[...]
Cool ! I am in. 'First Step' heet mijn systeem
Leuk! Ik zag je systeem al staan, keek naar de specs en dacht dat die 6 panelen op een SMA2000HF misschien een mismatch was. String Vmp van 179V terwijl de MPP range vanaf 175V begint. Echter zag in je eerder geplaatste berichten dat je Femtogrid Power Optimizers erbij hebt. Zorgen deze voor een hogere stringspanning?

Verwijderd

Cool, pa heeft besteld :) 12*195wp Canadian met 4 Steca 500's als omvormer. Levertijd 4 weken :)

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:56

swat!

computeraar

Vraagje: Ik wil een PV set van 2250Wp aansluiten op een SMA Sunny Boy 2000HF
  • Volgens mij moet dit net lukken qua Wp maar dan loopt de SB 2000HF wel op zijn tenen. Is het aan te raden een iets zwaardere converter aan te schaffen?
  • Heeft deze SB 2000HF een aarlekbeveiliging? In de specs staat Aardlekbewaking, betekent dit dat er geen aparte aarlekschakelaar op mijn meter geinstalleerd hoeft te worden?
Verder heb ik onderstaande meter waar 2 tellers voor teruglevering aanwezig zijn. Het is een 3 (x25A) fasen aansluiting. Kan de SB 2000HF dan gewoon terugleveren of moet ik toch een 3-fasen inverter aanschaffen?

Afbeeldingslocatie: http://www.frasa.net/zut/meter.png

12*440 oost/west 9*375 oost 9*375 zuid 6*375 west 6*425 zuid

• antonboonstra

antonboonstra

swat! schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 12:03:
Vraagje: Ik wil een PV set van 2250Wp aansluiten op een SMA Sunny Boy 2000HF
  • Volgens mij moet dit net lukken qua Wp maar dan loopt de SB 2000HF wel op zijn tenen. Is het aan te raden een iets zwaardere converter aan te schaffen?
  • Heeft deze SB 2000HF een aarlekbeveiliging? In de specs staat Aardlekbewaking, betekent dit dat er geen aparte aarlekschakelaar op mijn meter geinstalleerd hoeft te worden?
Verder heb ik onderstaande meter waar 2 tellers voor teruglevering aanwezig zijn. Het is een 3 (x25A) fasen aansluiting. Kan de SB 2000HF dan gewoon terugleveren of moet ik toch een 3-fasen inverter aanschaffen?

[afbeelding]
Een 2000HF moet prima kunnen. 99% van de tijd leveren de panelen toch minder dan 2100Wp. Je zou ook voor een SMA SB2100TL kunnen gaan. Deze kan net iets meer PV vermogen aan, heeft een iets hogere Euro efficientie en is waarschijnlijk nog goedkoper ook.
Je kunt met je hoofdmeter ook gewoon terugleveren op 1 fase. 3-fase omvormers voor 2250Wp zijn er toch niet, of je moet al 3 kleine omvormers op 3 verschillende fasen aansluiten :P

[ Voor 6% gewijzigd door antonboonstra op 06-07-2012 12:12 ]

• migjes
Appie Heijn schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 11:49:
[...]

Ik woon in Oost Friesland, eerste 13 panelen op O-ZO(107 gr vanaf N) op 1 mpp. Dan 6 panelen naar keuze op tweede MPP. Ik kan 6 panelen kwijt op plat dak(optimaal zuid met alleen vanaf 16.00 wat schaduw)

Volgens mij maakt het niet uit dat er verschillende panelen op 2 verschillende mpp's zitten.
het maakt niet uit welke panelen er op een mppt zitten.
als alle panelen per mppt maar gelijk zijn.

die schaduw is wel wat vroeg, beter is het dan om de panelen wat meer naar oost te zetten.
het aantal uren dat ze zon krijgen is belangrijker, zuid is minder belangrijk.

ik zelf hang straks 3850Wp op een power-one 3.0 (max van ongeveer 3300W).
bij mij hangen de panelen wel op oost en op west. dus werken niet tegelijk op vol vermogen.
(paneeltjes liggen al in de huiskamer)

letop : 6 panelen op een kostal pico 3.6 kan wat te krap zijn.
tenminste niet ieder paneel haalt dan het voltage wat er nodig is.
(hou daar rekening mee.
een aantal kleinere panelen b.v. voor hoger voltage)
maar buiten dat zie ik geen problemen om een pico te gebruiken met:
10 x 250Wp op oost.
6 x 250Wp op platdak.
en dan nog 3x iets op een soladin of steca. (maar dat kun je ook altijd nog later doen)

• kdeboois
antonboonstra schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 11:54:
[...]

Leuk! Ik zag je systeem al staan, keek naar de specs en dacht dat die 6 panelen op een SMA2000HF misschien een mismatch was. String Vmp van 179V terwijl de MPP range vanaf 175V begint. Echter zag in je eerder geplaatste berichten dat je Femtogrid Power Optimizers erbij hebt. Zorgen deze voor een hogere stringspanning?
De Femtogrid Power Optimizers heb ik er eigenlijk alleen voor de verhoging van de string spanning. Ik heb dus ook geen string meer maar een bus :)

De SMA is instelt op een fixed voltage zodat deze geen MPP tracking truukjes gaat doen en de optimizers geven iets van 400 Vdc aan een parallele bus af.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Heb je een linkje over die Femtogrid Power Optimizers ? en die heb je nodig op elk paneel?
En wat kost zo'n ding dan?

interessant apparaat. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Stansat
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-10-2025
Vraagje;

Ik wil een zonnepaneel met een clikfit systeem over een combipan leggen zie:http://www.monier.nl/producten/productcatalogus/product/product/combipan.html
Zou dat qwa hoogte lukken daar ik geen idee heb hoe hoog het systeem komt te liggen boven de pannen en ik ook geen hoogte weet van de combipan.

Stansat

• kdeboois
Rol-Co schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 13:15:
Heb je een linkje over die Femtogrid Power Optimizers ? en die heb je nodig op elk paneel?
En wat kost zo'n ding dan?

interessant apparaat. :)
http://www.femtogrid.com/...femtogrid-power-optimizer

Je hebt er inderdaad voor ieder paneel 1 nodig.

Kosten is een lastiger verhaal. Femtogrid verkoopt ze alleen B-to-B en alleen in combinatie met hun eigen inverter. Wellicht dat dit ooit nog veranderd.

Verwijderd

migjes schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 12:16:
letop : 6 panelen op een kostal pico 3.6 kan wat te krap zijn.
tenminste niet ieder paneel haalt dan het voltage wat er nodig is.
Understatement? Spanning 6 stuks Suntech 250 bij 52 graden celtemperatuur (typische temperatuur) komt uit op 163,2V.

Van welke spanning zou de MPP werken op die omvormer denk je? ;) (ik heb er wel een idee bij)

• JeroenH
Zijn dat soort optimisers niet alleen nuttig als je in een ingewikkelde schaduwsituatie zit?

Pagina: 1 ... 98 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.