Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Een amiga 500 met 512 kb ram !
Ach, het gaat er nu alleen maar om, heb je het geld op de bank staan?
Onze vooriuders wisten het wel:
"Hebben alle vogels hun dak volgelegd behalve ik en jij; wat wachten we nu"
Verzameling van alle installaties van het GoT forum, op naar de 400kWp
https://docs.google.com/s...hwbmV3YTZMc2c&hl=nl#gid=0
Hier onder het invulformulier.
https://docs.google.com/a...xTnhwbmV3YTZMc2c6MQ#gid=0
[ Voor 18% gewijzigd door SpeksteenWP op 05-06-2012 22:56 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Jammer genoeg niet, we gaan eerst de badkamer naar boven verhuizen en hierdoor komt het dak er nogal anders uit te zien, en er moet nog een nieuwe vloer (en deze dan wel met isolatie, lekker warme voetjesMeTooPV schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 22:50:
[...]
Ach, het gaat er nu alleen maar om, heb je het geld op de bank staan?
Onze vooriuders wisten het wel:
"Hebben alle vogels hun dak volgelegd behalve ik en jij; wat wachten we nu"
Tegen die tijd hoop ik dat eestor accu's dan toch geen vaporware (hehe riiiiight) zijn, en gooi ik daarmee de kelder vol en zeg ik nuon vaarwel.
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Er is hier op het forum al lang en breed voorgerekend dat een daling van prijzen van zonnepanelen altijd in procenten gaat. Bij een prijs van 1euro/Wp gaat dat dus niet meer zo hard en is een jaaropbrengst al gauw meer waard dan de prijsdaling na een jaar. Wachten is (uit oogpunt van TvT) dus alleen maar dom. Een prijsdaling van 20%/jaar = 0.20 Euro/Wp. 1Wp x 0.9 x 0.23E = 0.21 Euro opbrengst. Zelfs bij 20% prijsdaling loont het nog om nu te kopen.Flagg schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 22:23:
[...]
Ja ik denk wel dat nu een heel goed instapmoment is, prijzen zullen niet meer veel gaan dalen, de voorraden in china zullen inmiddels wel wat aan het slinken zijn en de produktie zal inmiddels aangepast zijn aan de sterkverminderde vraag vanwege de crisis (vooral in zuid europa), maar ik wacht nog wel een jaartje. NL is onderhand het land wat het minste groene stroom stimuleert in europa en ik verwacht eigenlijk dat de komende tijd dit wel rechtgetrokken gaat worden. Ik hoef wil geen subsidie, een renteloze financiering van de overheid vind ik al meer dan prima.
[...].
En tja mij hoor je niet over energierekeing hoor, ik vind hoogstens dat het te goedkoop is. Zoals ik al zei, we verbruiken 2500kwh per jaar, ik heb geen idee wat het per jaar in totaal kost en ik ga ook niet voor 100 euro per jaar ieder jaar vrolijk overstappen, nuon doet het prima [...]
Ik ben overgestapt van Eneco naar Essent: 250 Euro welkomstpremie voor een jaarcontract. Nu na 10 maanden weer een deal met Eneco gesloten als 'nieuwe klant' en ketsjeng: 216 Euro welkomstpremie. Deze voorgaande zin kostte bijna meer tijd om te typen dan het vooringevulde formulier op gaslicht.com wat mijn gegevens van vorige bezoeken nog bewaard had (met deze zin er bij, zeker te weten meer tijd
Kortom, een beetje rondkijken levert wel degelijk wat op. Het is onzinnig, maar ik heb van familie gehoord dat zij zich flink gepasseerd voelden als jarenlange Enecoklant. Zij krijgen namelijk niets. Net als EricPvT het al jaren doet bij leveranciers van energie, moet je de leveranciers met hun eigen middelen beantwoorden.
In procenten? die berekening was van voor de crisis...JakeNL schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 23:12:
[...]
Er is hier op het forum al lang en breed voorgerekend dat een daling van prijzen van zonnepanelen altijd in procenten gaat. Bij een prijs van 1euro/Wp gaat dat dus niet meer zo hard en is een jaaropbrengst al gauw meer waard dan de prijsdaling na een jaar. Wachten is (uit oogpunt van TvT) dus alleen maar dom. Een prijsdaling van 20%/jaar = 0.20 Euro/Wp. 1Wp x 0.9 x 0.23E = 0.21 Euro opbrengst. Zelfs bij 20% prijsdaling loont het nog om nu te kopen.
Ik ben overgestapt van Eneco naar Essent: 250 Euro welkomstpremie voor een jaarcontract. Nu na 10 maanden weer een deal met Eneco gesloten als 'nieuwe klant' en ketsjeng: 216 Euro welkomstpremie. Deze voorgaande zin kostte bijna meer tijd om te typen dan het vooringevulde formulier op gaslicht.com wat mijn gegevens van vorige bezoeken nog bewaard had (met deze zin er bij, zeker te weten meer tijd)
Kortom, een beetje rondkijken levert wel degelijk wat op. Het is onzinnig, maar ik heb van familie gehoord dat zij zich flink gepasseerd voelden als jarenlange Enecoklant. Zij krijgen namelijk niets. Net als EricPvT het al jaren doet bij leveranciers van energie, moet je de leveranciers met hun eigen middelen beantwoorden.
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Verwijderd
ik weet niet wat jij van plan bent, maar ik kan voor mijn gevoel al jouw redenen zo aanvegen. of anders zo van mijn schouders afgooien.
Voor mijn gevoel ben jij een voorbeeld, die het telkens en telkens opnieuw en telkens opnieuw uitstelt. Vervolgens moet je ook telkens opnieuw een hogere energierekening betalen.
Zelf heb ik in januari 2011 gezegd : Nu wil ik geen hogere energierekening betalen, elk jaar telkens opnieuw. Nu ga ik het anders doen.
Vervolgens heb ik zonne-panelen aangeschaft en deze laten plaatsen. Na een paar dagen draaien kwam al vrij snel het gevoel naar boven : waarom heb ik dat nu niet eerder gedaan? Dit gevoel is ook al in eerdere berichten aangegeven.
Jij hebt het over een verbruik van 2500 kWh en dat je dat 7000 EUR zou kosten aan aanschaf van en laten plaatsen van zonne-panelen. Zelf kom ik uit op 4000 EUR in jouw verbruiksituatie. Ik weet niet welke website je precies bijhoudt, maar je zou toch eens je horizon beter kunnen gaan verbreden.
Ondertussen gaf je ook aan, dat je ook nog een badkamer wilt verplaatsen. Alle begrip daarvoor. Dat kost ook bergen met geld. Ik kan verder niet en wil ook niet in je portomonee kijken. Laat staan dat ik van alle plannen op de hoogte wil zijn. het ligt er net aan : wat ga je eerst doen?
De manier waarop jij met je hakken-in-het-zand reageert op reacties van ons, vraag ik me af, waarom je die berichten plaatst. Daar wil ik verder geen antwoord op. Dat mag je voor jezelf houden.
Dat je nu er geen geld voor hebt, dat kan. Geen probleem. Via dit forum willen wij ook iedereen helpen om op andere manieren te bezuinigen op energie-verbruik. Regelmatig komen er suggesties langs, probeer die alvast eens eerst. Je kan bijvoorbeeld een douche-WTW-koppeling laten plaatsen in je badkamer, die je toch gaat verplaatsen.
Daarnaast heb ik op mijn website ook nog diverse suggesties staan om energie zuinig te doen. Deze tips komen ook uit dit forum.
- Link 1 - Suggesties
- Link 2 - Besparingstips
Met al deze tips hou je op jaarbasis geld over en kan je bijvoorbeeld eens denken aan een 3-zonne-panelen-set van rond de 1000-1500 EUR (3x 230Wp + een omvormer). Vervolgens bespaar je nog meer geld, waarmee je de volgende 3-zonne-panelen-set kan aanschaffen of andere leuke dingen mee kan gaan doen, zoals bijvoorbeeld een keertje extra gaan uiteten. Ik noem maar een voorbeeld.
Hoe dan ook : Succes.
nee de max pv-spanning is eigenlijk altijd belast.MieJuul schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 22:18:
[...]
Maar wat ik niet begrijp is het volgende:
Het gaat toch over de DC-spanning in onbelaste situatie?
In welke situatie komt het dan voor dat de DC-spanning onbelast de maximumgrens van de omvormer bereikt?
Dat kan toch alleen het geval zijn op een ijskoude, zonnige winterdag met een stevige koude oostenwind en een omvormer die (om welke reden dan ook) niet actief is?
Want zodra de omvormer aan de slag gaat, keldert toch de spanning richting de Vmp waardes?
Of is mijn gedachtengang nou kompleet verkeerd?
je gedachten gang is goed maar je gaat iets te ver.
de open klem spanning heb je eigenlijk nergens voor nodig.
die is wel handig om te weten, want daar haal je al een aardige schatting uit wat zoon paneel doet.
(het is een waarde die je kunt gebruiken om panelen te vergelijken, maar niet om een installatie te berekenen)
had je al een paneeltje op het oog?
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Gevaarlijke uitspraak. Ik weet niet of dit wel klopt. Mijn vermoeden (ben geen expert) is dat de openklem spanning wel belangrijk is. Als je de steker van de omvormer uit het stopcontact trekt, staat er dus wel de open klem spanning op de omvormer. Als deze boven de maximaal toegestane spanning komt (dus niet de maximale MPP spanning) dan kan dit je omvormer serieus beschadigen.migjes schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 08:43:
[...]
nee de max pv-spanning is eigenlijk altijd belast.
Meestal als je de de Vmp van de string binnen de MPP range houdt, zal de open klem spanning ook wel onder de maximaal toegestane spanning blijven, maar het lijkt mij belangrijk om dit altijd te controleren.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
vond hem ook lastig om hem te schrijven.antonboonstra schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 09:35:
[...]
Gevaarlijke uitspraak. Ik weet niet of dit wel klopt. Mijn vermoeden (ben geen expert) is dat de openklem spanning wel belangrijk is. Als je de steker van de omvormer uit het stopcontact trekt, staat er dus wel de open klem spanning op de omvormer. Als deze boven de maximaal toegestane spanning komt (dus niet de maximale MPP spanning) dan kan dit je omvormer serieus beschadigen.
Meestal als je de de Vmp van de string binnen de MPP range houdt, zal de open klem spanning ook wel onder de maximaal toegestane spanning blijven, maar het lijkt mij belangrijk om dit altijd te controleren.
en twijfel ook of ik het goed heb geschreven.
word keuze was niet goed.
was al aan het zoeken hoe ik het beter kon schrijven.
suggesties?
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Een vriend van mij heeft een half jaar geleden ook twee van die omvormers aangeschaft.Zuluman schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 10:45:
een collega (e-adviseur) heeft deze 350 watt grid tie inverters gekocht. deze combineeert hij met 260wp panelen. ik krijg volgende week te horen hoe alles loopt. iemand ervaring hiermee?
ik zit er zelf ook aan te denken te meer het feit dat je dus een hoger rendement hebt en dat je dus per paneel kan uitbreiden.
ik kan panelen tegen inkoop krijgen via de oom van mijn vrouw. hij betaalt inkoop 54 cent per wp. ik kan ze tegen 75cent per wp aanschaffen bij hem. ik dacht elke maand (300pm) er 1 te kopen met zo een grid tie inverter. ik wil er in totaal 9 plaatsen en misschien 12 als ik de constructie van mijn uitbouw op de 2 verdieping (houtskeletbouw) kan versterken. nadeel is wel dat ik dus per paneel een kabel naar binnen moet zien te krijgen. ik heb ruimte genoeg voor de 9 of 12 inverters in de MV kast. moet ik nog rekening houden met veel warmte produktie van de inverters? vooral als ik er 12 ga plaatsen in een kast? ik kan ze ventueel splitsen. ik heb nog een andere lokatie waar ik er genoeg kwijt kan.
Onlangs heeft er 1 het al begeven. Via de leverancier met email uitwisseling onderdelen kunnen krijgen en met veel gedoe de omvormer gisteren kunnen repareren, hopelijk blijft hij intact.
Wat wel enorm tegenvalt van die omvormer is het rendement,
volgens mij haalt hij in de praktijk nog geen 80%
Het is trouwens de 28 - 52 volt versie.
Hoe dan ook, ik zou niet beknibbelen op je omvormer. Het is het hart van je installatie. (Ik heb voor deze omvormer in deze situatie gekozen omdat ik geen andere optie zag).
Oh, en ik zou niet per paneel gaan kopen. Bijt door de zure appel heen, koop de gehele installatie in éen keer. Je kunt dan een normale stringinverter plaatsen (uiteindelijk waarschijnlijk goedkoper - bij een gelijk kwaliteitsniveau) en je hoeft niet elke maand het dak op.
[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 06-06-2012 10:42 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Verwijderd
Check!Speksteenkachel schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 22:53:
[...]
Verzameling van alle installaties van het GoT forum, op naar de 400kWp![]()
https://docs.google.com/s...NXFRQU9rbnctZXNFSEE#gid=0
| Energieprijs 2011 | 0.22 |
| stijging per jaar prijs kWh | 2.45% |
| Eenmalige aanschafprijs | € 6,000.00 |
| Kosten vervanging omvormer | € 1,700.00 |
| Opbrengst systeem (wp) | 4290 |
| Efficientie omvormer | 96.00% |
| Efficientie ligging (zuid 100%) | 90.00% |
| Rente bank | 3.00% |
Redelijk pessimistische invullingen.
De aanschafprijs is via zoncollectief. Hierbij heb ik geen kosten berekent voor het monteren van de zonnepanelen. Echter heb ik +-1000€ (de subsidie van 15% maakt van 6000 dan 5000 maar dan weer 1000 erbij voor de installatie) aangehouden voor het monteren van de zonnepanelen op de omvormer, en het maken van de groep (Is dit genoeg, of moet ik aan meer denken?)
Verder heb ik in acht genomen dat een omvormer 10 jaar meegaat (is dit te optimistisch/pessimistisch?)
De stijging van de energieprijs is de gemiddelde stijging gezien over de laatste 15 jaar, dus lijkt me redelijk betrouwbaar lange termijn.
Als efficiëntie van de zonnepanelen heb ik gekozen voor 100% aan de start, en na 10 jaar @90% en na 25 jaar @ 80% (zoals bij de a-merk zonnepanelen wordt genoemd als minimale efficiëntie na 10/25 jaar.
De TVT komt in deze situatie uit op 9 jaar ongeveer, niet slecht
Hopelijk heeft iemand hier wat aan, is via google docs te downloaden en daarna aan te passen.
Als er opmerkingen zijn hoor ik het graag.
Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris
Opmerkingen over de terugverdientijd kun je hier zeker verwachtenWillie Billie schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 12:44:
Als er opmerkingen zijn hoor ik het graag.
(Ik vind het prima, en negen jaar is netjes - net als vijftien en twinitg jaar.)
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Het blijven aannames, maar de efficiëntie afname van zonnepanelen zou ik halveren, áls de afname al meetbaar is. Daarnaast zal een omvormer over 10 jaar waarschijnlijk goedkoper dan huidige omvormers en ook iets efficiënter.Willie Billie schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 12:44:
Ik heb een overzicht gemaakt in een spreadsheet over de TVT.
https://docs.google.com/s...NXFRQU9rbnctZXNFSEE#gid=0
Daarnaast lijkt het alsof je geld op de bank steeds meer waard wordt door de rente, maar de inflatie die bijna net zo hoog is, wordt dan weer vergeten. Al is dit misschien lastig te verwerken in de berekening.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Grafiek staat in de startpostsilvester6 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 13:19:
Klopt het dat de prijzen van PV installaties niet veel meer zijn gezakt t.o.v. 3 maand geleden?

Er lijkt een afnemende lijn in te zitten. Lijkt mij logisch, aangezien de PV cellen een steeds kleiner gedeelte van de totaalprijs van een PV paneel uitmaken.
Helemaal mee eens.JeroenH schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 12:57:
[...]
Opmerkingen over de terugverdientijd kun je hier zeker verwachten
(Ik vind het prima, en negen jaar is netjes - net als vijftien en twinitg jaar.)
Maar voor al die tvt-ers:
Ik mis in jullie berekeningen toch wel een essentieel onderdeel.
De besparing per maand aan GWL etc., waarom zet je die niet gewoon op een spaarrekening?
Dat levert na, zeg eens 25 jaar, toch wel een mooi bedrag op.
Gewoon je maandelijkse bedragen blijven hanteren die je nu moet betalen (zonder investering in PV, zonneboiler, isolatie, etc.), trek daar je nieuwe maandelijks bedrag vanaf en zet dit bedrag op een spaarrekening.
Reken dan eens uit wat je dit (theoretisch) oplevert gedurende een langere tijd.
Lachen!
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Als je het ECHT helemaal door gaat berekenen, zal dat bar tegen vallen.Schinnen-groen schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 13:27:
[...]
De besparing per maand aan GWL etc., waarom zet je die niet gewoon op een spaarrekening?
Dat levert na, zeg eens 25 jaar, toch wel een mooi bedrag op.
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
p.s. neem ook even je hypo mee, nog meer lachen!
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Show usSchinnen-groen schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 13:31:
Dat hebben we gedaan, en daarom zijn we het niet helemaal eens met je uitspraak....
p.s. neem ook even je hypo mee, nog meer lachen!
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Ik wil een systeem van 8 panelen 1560Wp plaatsen.
Nu zit ik met de keuze van de omvormer,
een Mastervolt XS2000 of SMA SB 1600TL.
Ik wil het systeem monitoren met met mijn Linux server, de Mastervolt heeft een rs485 interface, de SMA heeft een optionele module nodig.
Wie heeft er ervaring met deze systemen?
Het geld wordt niet meer waard, maar de rente over rente wordt wel meer.antonboonstra schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 13:18:
[...]
Daarnaast lijkt het alsof je geld op de bank steeds meer waard wordt door de rente, maar de inflatie die bijna net zo hoog is, wordt dan weer vergeten. Al is dit misschien lastig te verwerken in de berekening.
De inflatie heeft ook impact op je besparingen van de PV en hoef je dus niet mee te nemen.
Ok dus efficientie afname halveren, dat is een goede als dit realistisch is.
Misschien afname omvormer kosten ook meenemen, is de levensduur van 10 jaar voor een omvormer wel realistisch?
Kan je zelf ook doen.
Wat info: voorschot van €280,- naar € 90,- per maand.
Investering in isolatie, CV en PV ongeveer € 18000,-
Do the math!
thanxSchinnen-groen schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 13:37:
[...]
Kan je zelf ook doen.
Do the math!
van €190 per maand.Schinnen-groen schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 13:37:
[...]
Kan je zelf ook doen.
Do the math!
naar €110 per maand.
ik denk dat het dit jaar €85 per maand had moeten zijn. (maar dat vond mijn leverancier van niet
toekomst berekening zal naar de €60 euro per maand gaan.
en om dan nog lager uit te komen gaat moeilijk worden.
Ik zit op 110,00 zonder PV
Mooie bonus volgend jaarik denk dat het dit jaar €85 per maand had moeten zijn. (maar dat vond mijn leverancier van niet)
toekomst berekening zal naar de €60 euro per maand gaan.
en om dan nog lager uit te komen gaat moeilijk worden.
Ander dreigen met opzeggen, dan kan er veel meer.
Verwijderd
Besparing op jaarbasis 12*190 = 2.280Schinnen-groen schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 13:37:
[...]
Kan je zelf ook doen.
Do the math!
Investering: 18.000
Rendement = 2.280 / 18.000 =12.7% is niet slecht, dat krijg je op je spaarrekening niet
de 110 was ook nog zonder pv. (4000kWh + 550m3)PcDealer schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 14:06:
[...]
Ik zit op 110,00 zonder PV
[...]
Mooie bonus volgend jaar
Ander dreigen met opzeggen, dan kan er veel meer.
isolatie + de cv ketel een aantal keer uit elkaar schroeven.
en een schakelaar op de vloerverwarming had dat al gedaan + een paar extra spaarlampjes.
kosten 450 euro. die heb ik al terugverdiend.
dreigen met op zeggen zal niet veel helpen ben ik bang.
de gas prijs moet omlaag of minder gas zien te gebruiken.
en ben bang dat ze dat ook niet gaan doen.
en zo zie je maar weer.
pak eerst laag hangend fruit.
spaarlampjes, sluipverbruik, en andere zaken.
en begin dan pas aan pv.
http://dewiki.nl/index.php/Trias_energetica
[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 06-06-2012 14:26 ]
Ik heb ene Kostal/Piko/PowerStocc genomen - met ethernet interface standaard ingebouwd.xer schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 13:33:
Een groot deel van dit topic gelezen, maar kan de info niet vinden.
Ik wil het systeem monitoren met met mijn Linux server, de Mastervolt heeft een rs485 interface, de SMA heeft een optionele module nodig.
Het is maar een idee!
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
tel eens het rente bedrag daar bij op als je dan steeds het oude bedrag naar je spaar rekening over maakt.Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 14:10:
[...]
Besparing op jaarbasis 12*190 = 2.280
Investering: 18.000
Rendement = 2.280 / 18.000 =12.7% is niet slecht, dat krijg je op je spaarrekening niet
je bent toch al gewend om dat te betalen dat spaart erg lekker.
Vergelijkbaar hier. Van 200 euro/maand naar 65 euro/maand. Investering in isolatie, zonneboiler, PV, HR++ glas ongeveer 21000 euro. 135 euro/maand besparen vind ik best forsSchinnen-groen schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 13:37:
[...]
Kan je zelf ook doen.
Do the math!
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
ericplan in "Datalogging: PV systemen"xer schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 13:33:
Zelf ook aan het zoeken hoe ik het ga oplossen met mijn SB1600TL (met bluetooth) en een linux-machine.
Hier momenteel €127 per maand, die laat ik lekker doorgaan tot eindafrekening. Zien we volgend jaar wel wat het nieuwe bedrag wordt (en alles wat terugkomt kan geïnvesteerd wordenSchinnen-groen schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 13:37:
[...]
Kan je zelf ook doen.
Do the math!
[ Voor 25% gewijzigd door Snowmiss op 06-06-2012 14:26 ]
Daarna van de besparingsopbrengsten aan de tapwater/zwembadverwarming-zonneboiler, om de gasrekening ook een (sterk) dalende lijn te laten vertonen!
Ik stap in, no matter what de TVT en eventuele subsidie in juli. En ik doe dat vooral om zelf mee te helpen aan een beter toekomstig leefklimaat voor mijn 4-jarige dochter. Dat het ook geld oplevert is leuk, maar voor mij eigenlijk niet het belangrijkste.
We hebben het peak-oil moment al bereikt (of om discussie te voorkomen: zitten er heel erg dichtbij), dus het wordt qua fossiele brandstoffen de komende 50-100 jaar alleen maar slechter.
Wijze woorden!MikeWazowski schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 14:39:
En ik doe dat vooral om zelf mee te helpen aan een beter toekomstig leefklimaat voor mijn 4-jarige dochter. Dat het ook geld oplevert is leuk, maar voor mij eigenlijk niet het belangrijkste.
We hebben het peak-oil moment al bereikt (of om discussie te voorkomen: zitten er heel erg dichtbij), dus het wordt qua fossiele brandstoffen de komende 50-100 jaar alleen maar slechter.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Dat zou ik nu niet doen. Als je je maandbedrag aanpast en het verschil op een spaarrekening zet, dan is je winst meer en je bestedingsruimte voor "mooie dingen" groter.Snowmiss schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 14:24:
[...]
ericplan in "Datalogging: PV systemen"
Zelf ook aan het zoeken hoe ik het ga oplossen met mijn SB1600TL (met bluetooth) en een linux-machine.
[...]
Hier momenteel €127 per maand, die laat ik lekker doorgaan tot eindafrekening. Zien we volgend jaar wel wat het nieuwe bedrag wordt (en alles wat terugkomt kan geïnvesteerd worden)
Hell, je zou met je spaarwinst van een x-aantal jaren, gratis PV kunnen aanschaffen/uitbreiden (of de hemelwateropvangvaten (4xwoordwaarde) van een bekende tweaker kunnen aanschaffen)!
Hier de nieuwe sheet. Het is me wel duidelijk nu, super rendabel!
Nu maar hopen dat er straks nog subsidie over is xD
https://docs.google.com/s...QtMXVEUHEzZW5fY2NTVW1oUFE
mooi berekeningWillie Billie schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 15:49:
Inclusief je geld direct op de bank zetten en daar rente over trekken kom ik op een terug verdien tijd van 7 jaar!
Dit staat buiten kijf!mkleinman schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 15:11:
[...]
Wijze woorden!En misschien wel de meest wijze woorden ooit wat betreft dit onderwerp.
Maar het was van mij meer een reactie op het "tvt-syndroom".....
je rekend nu wel met een stijging in de prijs van de kWh's.Willie Billie schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 15:49:
Inclusief je geld direct op de bank zetten en daar rente over trekken kom ik op een terug verdien tijd van 7 jaar!
kan niet zeggen dat i dat gedaan heeft de afgelopen jaren.
(nu met de btw verhoging ben ik ook benieuwd wat het gaat doen.)
je rekent ook met een fikse prijs voor een omvormer in die classe.
1500 is beter denk ik.
ik zelf reken niet verder als 10 jaar.
alles wat daarna gebeurd zie ik dan wel weer.
als alles dan nog werkt is het dubbel lachen.
somige mensen hebben daar nog last van.Schinnen-groen schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 16:18:
[...]
Dit staat buiten kijf!![]()
maar dat gaat na een tijdje van zelf over.
Een ieder heeft een ander doel omtrent PV.Schinnen-groen schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 16:18:
[...]
Dit staat buiten kijf!![]()
Dat doel is persoonlijk en daar kan een ander niets aan wijzigen.
De een doet het om te compenseren (op welk gebied dan ook
De ander voor het milieu
De volgende voor de €€€€€
Alle doelen zijn legitiem en wel omdat ze allemaal bijdragen aan het hogere doel;
Meer PV op de NL-se daken en het (op langer termijn) ontlasten van het milieu
Wij doen het overigens om alle boven genoemde redenen.
[ Voor 4% gewijzigd door Freemann op 06-06-2012 16:29 ]
Mijn idee is nu om 8 panelen op west en 8 panelen op oost te leggen. Rendement zal dan rond de 80% hangen. 16 panelen met een totale PW van 4240. Nu is mijn vraag wat voor omvormer heb ik nodig...
Zowiezo oost en west allebij op een apparte string dus dan 2 strings. Maar wat zal het maximale vermogen zijn. In de ochtend zullen de panelen op west niet veel doen en in de middag de panelen op oost. Maar hoeveel zal dat zijn. Wat zal max opbrengst zijn heb ik genoeg aan bijv. een omvormer van 3000 watt of moet ik toch gewoon naar een omvormer van minimaal 4000 watt kijken?
Iemand die daar ervaring mee heeft?
Zijn er nog andere zaken waar je rekening mee moet houden met een oost / west opstelling?
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
http://www.zonnestroomopb...anto-pv-/18837/18267.htmlKryTech schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 16:30:
Na veel lezen en rekenwerk zit ik er sterk aan te denken om mijn dak ook vol te gaan leggen. Het huis staat precies met de kop naar zuiden (dak dus precies op west en precies oost). Het dak heeft een hellingshoek van 40 graden.
Mijn idee is nu om 8 panelen op west en 8 panelen op oost te leggen. Rendement zal dan rond de 80% hangen. 16 panelen met een totale PW van 4240. Nu is mijn vraag wat voor omvormer heb ik nodig...
Zowiezo oost en west allebij op een apparte string dus dan 2 strings. Maar wat zal het maximale vermogen zijn. In de ochtend zullen de panelen op west niet veel doen en in de middag de panelen op oost. Maar hoeveel zal dat zijn. Wat zal max opbrengst zijn heb ik genoeg aan bijv. een omvormer van 3000 watt of moet ik toch gewoon naar een omvormer van minimaal 4000 watt kijken?
Zijn er nog andere zaken waar je rekening mee moet houden met een oost / west opstelling?
voor omvormer en panelen meer info nodig.
Volgens mij is-ie op vakantie.SunshineCompany schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 16:32:
Zeg Poldermans, wat is het rustig op je website? Ik heb mijn dagelijkse dosis Polder'wijsheid' wel nodig, dat weet je? Anders moet ik zelf research gaan doen enzo.
Eigenlijk gaat het over heel andere dingen....
Verwijderd
Gezien de dakhoek kun je dan een Power-one 3.0 plaatsen. Die kan ongelijk per mpp tot 2000W verwerken.KryTech schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 16:30:
Na veel lezen en rekenwerk zit ik er sterk aan te denken om mijn dak ook vol te gaan leggen. Het huis staat precies met de kop naar zuiden (dak dus precies op west en precies oost). Het dak heeft een hellingshoek van 40 graden.
Past uitstekend in die situatie. Wellicht kan je ook 2 x 9 panelen kwijt en dan lager vermogende panelen.
Bij een oost/west opstelling is dan wel prettig voor de kosten. Moet je wel de ruimte hebben.
nieuws: Toyota Prius moet stroom kunnen teruggeven aan huishoudensVerwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 20:07:
ik ben niets van plan met accu`s, ik heb wel een e-scooter, dus ik heb ze al.
verder heb ik een aldi camping omvormer, en daarmee kan ik al langdurig autonoom zijn.
een accupakket met wielen die parkeermeters en een tankstation vermijd is voor velen nog te ver van het bed, voor mij gewoon een leuke optie geworden.

Dat is mooi, overdag prius opladen en s'avonds stroom gebruiken
10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono
Dat klopt, heeft hij zelf ook gemeld (hier ergens
Bedankt voor de tip!Schinnen-groen schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 15:18:
[...]
Dat zou ik nu niet doen. Als je je maandbedrag aanpast en het verschil op een spaarrekening zet, dan is je winst meer en je bestedingsruimte voor "mooie dingen" groter.
Hell, je zou met je spaarwinst van een x-aantal jaren, gratis PV kunnen aanschaffen/uitbreiden (of de hemelwateropvangvaten (4xwoordwaarde) van een bekende tweaker kunnen aanschaffen)!
Ik ken het gevoel
[ Voor 66% gewijzigd door Snowmiss op 06-06-2012 17:15 ]
Misplaatst zelfmedelijden
[ Voor 37% gewijzigd door SunshineCompany op 06-06-2012 17:18 ]
xer schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 13:33:
..Ik wil het systeem monitoren met met mijn Linux server, de Mastervolt heeft een rs485 interface, de SMA heeft een optionele module nodig.
Als experiment heb ik een SMA2100TL via bluetooth werkend met Linux op een eBox MX3350.Snowmiss schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 14:24:
[...]
[...]
Ik gebruik: http://code.google.com/p/sma-bluetooth/ en kan de omvormer connecten, lezen en de gegevens in mysql zetten.
(Maar in de dagelijkse praktijk draai ik tot op heden gewoon windows XP op dat doosje met sunnyexplorer in commandline mode.
[ Voor 6% gewijzigd door michels911 op 06-06-2012 17:31 ]
Victron 3phase 30kWh accu, Domoticz, Dashticz, HomeAssistant, SmartEVSE, Warmtepomp Water/water, Elec auto (prive), Elec Fiets
Offtopic voor hier, daarom ook maar even hiernaartoe Snowmiss in "Datalogging: PV systemen" gekopieerd.michels911 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 17:30:
[...]
[...]
Als experiment heb ik een SMA2100TL via bluetooth werkend met Linux op een eBox MX3350.
Ik gebruik: http://code.google.com/p/sma-bluetooth/ en kan de omvormer connecten, lezen en de gegevens in mysql zetten.
(Maar in de dagelijkse praktijk draai ik tot op heden gewoon windows XP op dat doosje met sunnyexplorer in commandline mode.
Intersolar per biohummer
A'dam PVOutput
Ik had een piek van 7700w om 16.30u in volle zon. Mijn ligging is niet perfect zuidelijk.
Dus dat is best ok. Ik verwacht 9kwh of misschien zelfs 10kwh te halen in volle zon tegen de middag.
Een amiga 500 met 512 kb ram !
Verwijderd
ik ookSchinnen-groen schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 13:27:
[...]
Helemaal mee eens.
Maar voor al die tvt-ers:
de tvt van uitstel en afstel mis ik.
is de tvt belangrijk, voor de investering, dan is de tvt van niet kopen even belangrijk.
Speksteenkachel schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 22:53:
[...]
Verzameling van alle installaties van het GoT forum, op naar de 400kWp![]()
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Ik ga binnenkort mijn meterkast vervangen. Ik heb hier 3x25a.
Nu wil ik een aparte groep hebben voor de toekomstige pv installatie. Moet dat dan een 3fasen groep worden, of kan ik af met een eenfase groep? Wat zij de voordelen/nadelen hiervan?
Wat heb ik in mijn hoofd qua installatie?
Ik wil beginnen met een oost-west op het platte dak.
Later wil ik het uitbreiden met een systeem op het schuine dak op het zuiden.
Als ik eea. Beter andersom kan doen hoor ik het graag overigens ...
Wise enough to play the fool
Dit lijkt mij info die in de inleiding van dit Topic hoort.
Ligt de buis er reeds?teacher schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 19:39:
In het kader van een gek kan meer vragen dan....
Ik ga binnenkort mijn meterkast vervangen. Ik heb hier 3x25a.
Nu wil ik een aparte groep hebben voor de toekomstige pv installatie. Moet dat dan een 3fasen groep worden, of kan ik af met een eenfase groep? Wat zij de voordelen/nadelen hiervan?
Wat heb ik in mijn hoofd qua installatie?
Ik wil beginnen met een oost-west op het platte dak.
Later wil ik het uitbreiden met een systeem op het schuine dak op het zuiden.
Als ik eea. Beter andersom kan doen hoor ik het graag overigens ...
Wat is de afstand tussen meterkast en geplande plek van de omvormer?
De ruimte voor een 3p+n automaat (danwel aardlekautomaat) kan je toch eenvoudig reserveren? Dan zie je tzt wel wat voor groep er moet komen.

owja, en de smartgrid meeting was erg interresant!
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
heeft ie nog even fietstijd voor, intersolar is volgende week pas (zou ik heen gaan als ik nog geen baan gevonden had...)
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Verwijderd
Ik wil binnenkort een extra groep laten aanleggen voor de panelen die op mijn dak komen te liggen.
Mijn meterkast heeft 1-fase met daarop 2 x aardlek (40A) en daarop 7 groepen x 16A, 4 op de ene aardlek 3 op de andere.
Een extra groep betekent dat een extra aardlek of een groep van 16A extra (dan wordt het 4 op de een en 4 op de andere aardlekschakelaar).
Maar 4 x 16 = 64 A per aardlek van 40A, klopt dit allemaal wel?
Of zal ik over moeten naar 3-fasen?
Maar komt dat echt voor?
Ik heb 3 groepen van 16A op elke fase van een 3x25 aansluiting. Als ik dus in 1 set van 3 twee groepen maximaal benut, dan zal mijn hoofdzekering ook moeilijk doen. Toch komt dat niet voor.
4 groepen is het maximum op een 30ma aardlekschakelaar, dus dat zal wel kloppen. Het is maar de vraag of je beter naar 3x25A kunt gaan. Dit hangt van je verbruik af, en van wat je op je dak wilt leggen. Op 1x25A als PV groep kun je bijv. een SMA 5000 kwijt, op 3x16A kun je heel wat meer kwijt.Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 20:00:
Een technische vraag.
Ik wil binnenkort een extra groep laten aanleggen voor de panelen die op mijn dak komen te liggen.
Mijn meterkast heeft 1-fase met daarop 2 x aardlek (40A) en daarop 7 groepen x 16A, 4 op de ene aardlek 3 op de andere.
Een extra groep betekent dat een extra aardlek of een groep van 16A extra (dan wordt het 4 op de een en 4 op de andere aardlekschakelaar).
Verwijderd
Ik heb nu 585Wp, daar komt volgende week 600Wp op een andere groep bij.Bezuiniger schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 20:22:
[...]
Op 1x25A als PV groep kun je bijv. een SMA 5000 kwijt, op 3x16A kun je heel wat meer kwijt.
En dan binnenkort wil ik zo'n 3000-3500Wp op het dak gaanleggen, deze zal dan in een nieuwe groep moeten komen.
als je de selectivitiet wil behouden dan is het maar max 16A voor een omvormer.Bezuiniger schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 20:22:
[...]
4 groepen is het maximum op een 30ma aardlekschakelaar, dus dat zal wel kloppen. Het is maar de vraag of je beter naar 3x25A kunt gaan. Dit hangt van je verbruik af, en van wat je op je dak wilt leggen. Op 1x25A als PV groep kun je bijv. een SMA 5000 kwijt, op 3x16A kun je heel wat meer kwijt.
2x een power-one pvi 3.0 (14,5A) in verschillende richtingen kan dan weer wel.
is net iets meer als de sma5000.
dat klinkt als 1x een 16A voor de 3500Wp.Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 20:35:
[...]
Ik heb nu 585Wp, daar komt volgende week 600Wp op een andere groep bij.
En dan binnenkort wil ik zo'n 3000-3500Wp op het dak gaanleggen, deze zal dan in een nieuwe groep moeten komen.
en dan nog iets waarschijnlijk een 16A voor de andere setjes.
(maar die kunnen ook op groepen die gebruikt worden. als je die toevallig hebt binnen bereik, kun je het daar ook mee doen.
1 per groep.)
en ja der kan nog een 16A op die aardlek bij. (waarschijnlijk)
maar voor nog een groep heb je een extra aardlek nodig.
of een groep met aardlek ingebouwd.
maar ik neem aan dat je een electricien belt?
[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 06-06-2012 20:45 ]
Verwijderd
Ik laat het zeker doen, maar dan weet ik waar ik aan toe ben, 3-fasen is dus niet nodig, dan blijft het ook allemaal nog een beetje betaalbaarmigjes schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 20:41:
[...]
maar ik neem aan dat je een electricien belt?
De buis ligt er niet, die zal buitenlangs komen, naar mijn meterkast (die ook buitenshuis is).hansdegit schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 19:46:
[...]
Ligt de buis er reeds?
Wat is de afstand tussen meterkast en geplande plek van de omvormer?
De ruimte voor een 3p+n automaat (danwel aardlekautomaat) kan je toch eenvoudig reserveren? Dan zie je tzt wel wat voor groep er moet komen.
Al met al verwacht ik zeker 10 meter de overbruggen, en dan moet de omvormer in de (krappe) meterkast passen. Lukt dat niet dan zit ik vast aan micro omvormers.
Idd zou ik de ruimte kunnen reserveren, en desnoods een systeem op een eenfase groep kunnen prikken; zo blijft het allemaal wat betaalbaarder.
Heeft een 3 fase omvormer alleen nut voor grotere vermogens? Ik lees over blindstroom, 3 fasenbedrijf etc, maar ik ben meer een talenman vrees ik.
Ik zal binnenkort eens wat fotos posten van mijn huis, dan ziet iedereen dat dit dak om panelen schreeuwt.
Wise enough to play the fool
Krappe meterkasten geven vaak problemen met de luchtcirculatie. Omvormers willen best warm worden. Sommige omvormers zijn geschikt voor buiten, misschien heb je buiten een verloren hoekje?teacher schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 21:26:
[...]
De buis ligt er niet, die zal buitenlangs komen, naar mijn meterkast (die ook buitenshuis is).
Al met al verwacht ik zeker 10 meter de overbruggen, en dan moet de omvormer in de (krappe) meterkast passen. Lukt dat niet dan zit ik vast aan micro omvormers.
A'dam PVOutput
Mag ik even een ervaring met je delen? Ik dacht ook handig te zijn door dingen alvast voor te bereiden. De praktijk: inmiddels heb heb ik de omvormergroep al 3x aangelegd. Ik bedoel maar....
Omdat - lang - niet alle typen omvormer daar geschikt voor zijn.hansdegit schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 21:33:
Waarom zou je je omvormer niet buiten kunnen hangen, in de buurt van je panelen?
Als iemand ervaring met of een oordeel over techniek (en prijs) heeft.. zeer welkom!
NB prijzen ex. 15% subsidie
Systeem
IBC Solar zonnepanelen type IBC Polysol 235 LS
Aantal zonnepanelen 9
Vermogen (Wattpiek) 2.115
Omvormer type Sunny Boy SB 1700 + ESS NR
Aantal omvormers 1
Services
Plaatsing, aansluiting en inbedrijfstelling van Inclusief
Inbedrijfstelling Zon-IQ Energiemanagement; Inclusief
Greenchoice stroom- en gascontract voor zonnest Inclusief
Optionele services:
Zonnepanelenverzekering (jaarpremie*) € 17,06
Onderhoudscontract € 47,50
Opbrengst en kosten
Stroomopbrengst (kWh) 1.798
Stroomopbrengst (%) 45%
Totaal Investeringsbedrag (euro) € 5.272
Rendement eigen geld over 25 jaar (%) 15%
Maandelijkse bijdrage bewaking op afstand € 2,49
Additionele kosten
Kosten bouwlift € -
Kosten meterwissel door Netwerkbedrijf** 71,40
Zoals Jeroen al schreef, de meeste kunnen er niet tegen. SMA heeft veel omvormers die zo buiten kunnen. Mijn SB 1700 heeft beschermingsklasse IP 65 (een overzicht van wat dat precies betekent staat hier http://www.luxarlicht.nl/...IP_Beschermingsgraad.html)hansdegit schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 21:33:
Waarom zou je je omvormer niet buiten kunnen hangen, in de buurt van je panelen?
Dat heet voortschrijdend inzichtMag ik even een ervaring met je delen? Ik dacht ook handig te zijn door dingen alvast voor te bereiden. De praktijk: inmiddels heb heb ik de omvormergroep al 3x aangelegd. Ik bedoel maar....
A'dam PVOutput
sta voor de keuze voor komende 30 jaar 22 panelen.
graag schieten of je mening ventileren hierover.
Verwijderd
aanbieding is bagger kies een provincie/lokale leverancier.
neem geen vendor-lockin contracten op je pv of metering
Verwijderd
Ik heb eens een bijeenkomst van Zon-IQ meegemaakt. Die directeur wist niet eens wat een hageltest was en wat er dan gebeurd tijdens zo'n test. Heb ik zelf nog uitgelegd aan het publiek.benme schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 21:47:
In het verleden al veel info bekeken, van Nuon aanbieding tot zelf importeren. Ik ga nu serieus kijken, mede door aansporingen uit dit forum dat langer wachten diefstal van je portemonee is. Besloten niet teveel zelf te doen, na wat offertes en internetvergelijkingen op onderstaande aanbieding gericht (is zelfs incl. installatie). Ik kan alleen weinig ervaringen vinden met dit type panelen.
Als iemand ervaring met of een oordeel over techniek (en prijs) heeft.. zeer welkom!
Verzekering waar is dat voor?
Anyway, het is niet bepaald een aanbieding.
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2012 22:04 ]
Verwijderd
Het gaat om de eigenschappen van de panelen, niet om het feit of het mono of poly is.snoekds20 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 21:52:
jongens ik twijfel.. poly of monocristalline panelen
sta voor de keuze voor komende 30 jaar 22 panelen.
graag schieten of je mening ventileren hierover.
Sommige mensen vinden mono mooier om te zien, dat is ook een eigenschap, maar niet voor mij.
Verwijderd
O dank je, weten we dat ook weer, het is de vraag hoeveel onder de 2 euro je zit.snoekds20 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 22:07:
wp prijs zit heden ten dage onder 2 euro (geinstalleerd)
Ik vind poly mooier om te zien;Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 22:07:
[...]
Het gaat om de eigenschappen van de panelen, niet om het feit of het mono of poly is.
Sommige mensen vinden mono mooier om te zien, dat is ook een eigenschap, maar niet voor mij.
- Geen witte "ruitjes".
- Nieuwe panelen zie je heel de kristallen niet eens meer, zeker niet van een afstand. Kortom, ziet er homogeen uit tegenwoordig.
Verwijderd
Quasi mono, da's pas prachtig!Bartjuh schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 22:10:
[...]
Ik vind poly mooier om te zien;
- Geen witte "ruitjes".
- Nieuwe panelen zie je heel de kristallen niet eens meer, zeker niet van een afstand. Kortom, ziet er homogeen uit tegenwoordig.
Verwijderd
Dat is wel het meest gangbaar, je kunt zo ook in het rood en groen krijgen.snoekds20 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 22:15:
is poly per defenitie blauw?
Wel duurder en minder opbrengst.
Ik zit met een vergelijkbaar dilemma. Ik wil 4000 Wp aan zonnepanelen gaan leggen, waardoor ik, als ik het goed begrijp niet met een 16A groep wegkom. Onze hoofdaansluiting is 3x25A, met daarachter 1 aardlekschakelaar 40A, 0,03A, waarop volgens mij dan weer 12 groepen (16A) en een kookgroep (400V, 16A) zijn aangesloten. er zijn twee groepen niet in gebruik.Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 20:00:
Een technische vraag.
Nu begrijp ik dat ik eigenlijk niet aan de NEN 1010 voldoe (hoofdschakelaar ontbreekt, max 4 groepen per aardlekschakelaar). De ruimte ontbreekt echter om er nog veel bij te plaatsen ( er zijn maar vijf sloten over).
Wat is nu de beste optie
1. Een driefase omvormer, een groep van 16A bijmaken en de twee niet gebruikte groepen ook gebruiken.
2. Een driefase omvormer, een 3fase groep bijmaken voor PV
3. Een eenfase omvormer, en dan zorgen dat ik niet meer dan 3680 Wp plaats, zodat het op een 16A groep kan
4. Iets anders
Ik zal e.e.a. uiteraard door de electricien laten verzorgen, maar wil wel graag weten wat ik moet verwachten.
Ben je trouwens verplicht om je meterkast aan te passen aan de NEN 1010, als je een groep bijplaatst. Dat wordt nogal lastig, aangezien er niets meer bij past. Een kast ernaast hangen past ook niet echt.
Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees
Verwijderd
Hangt er maar vanaf, maar in veel gevallen kun je zonder problemen tot boven de 4000Wp aansluiten op een 16A omvormer.s441558 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 22:23:
Ik wil 4000 Wp aan zonnepanelen gaan leggen, waardoor ik, als ik het goed begrijp niet met een 16A groep wegkom.
Bij mijn broer hangt ook 4070Wp aan een 3.6 omvormer. Hoeft geen enkel probleem te zijn.
Kan je dat ook uitleggen, waarom dat dan geen probleem is, en gewoon zou kunnen? Omdat je toch nooit die 4000Wp haalt ofzo? Of omdat de groep wel wat reserve heeft? Heeft jou broer het ook op een 16 À groep aangesloten.Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 22:27:
[...]
Hangt er maar vanaf, maar in veel gevallen kun je zonder problemen tot boven de 4000Wp aansluiten op een 16A omvormer.
Bij mijn broer hangt ook 4070Wp aan een 3.6 omvormer. Hoeft geen enkel probleem te zijn.
Edit. Een kostal 3.6 zou in inderdaad passen aan de DC zijde (Meterkast), maar gaat maar tot 3800 Wp invoer toch?
[ Voor 9% gewijzigd door s441558 op 06-06-2012 22:34 ]
Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees
Ik heb nog niet een specifiek paneel op het oog.migjes schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 08:43:
[...]
nee de max pv-spanning is eigenlijk altijd belast.
die is wel handig om te weten, want daar haal je al een aardige schatting uit wat zoon paneel doet.
(het is een waarde die je kunt gebruiken om panelen te vergelijken, maar niet om een installatie te berekenen)
had je al een paneeltje op het oog?
Heb er enkele gezien, die qua specs redelijk gelijk zijn.
Die zaten allemaal rond een Vmp van 30V en een Voc van 37V
Wat betreft de omvormer, neig ik naar een Delta Solivia, omdat die regelmatig voor leuke prijzen aangeboden worden en 10 jaar garantie hebben.
Die heeft een max dc-spanning van 540V (zoals wel meer omvorers trouwens)
Dus ik rekende dan 13 x 37V = 481V
Maar als het dan koud is ga je toch al snel richting die 540V toe.
Of maak ik me daar nou te druk om?
Ergens denk ik van wel
Het gaat toch om een kombinatie van factoren (vrieskou, flinke instraling en een inactieve omvormer) die maar zelden voorkomt (denk ik)
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Bedankt voor het posten hiervan. Ik heb ook zo'n modelletje gemaakt zelf, en ik kom op heel vergelijkbare waarden uit. Dat is dus mooi gevalideerd. De TVT staat of valt natuurlijk wel met de aanschafprijs. Ik vind overigens dat installatie daar wel bij hoort.Willie Billie schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 15:49:
Mensen die jouw spreadsheet raadplegen moeten ook goed opletten of ze wel zoveel Wp kunnen plaatsen op 35 graden pal zuid (ik helaas niet); de lagere opbrengst met andere hoeken en orientaties verlengt de TVT wel.
Nog een paar kleine puntjes over het model (maken niet heel veel verschil): 1) de kosten voor de omvormer moet je dan eigenlijk ook inleggen op de spaarrekening op dat moment, als je sparen en PV kopen vergelijkt. 2) de rente over de uitgespaarde energiekosten moet je eigenlijk lager inschatten; dit zijn bedragen die binnendruppelen en dus niet zo makkelijk op een deposito o.i.d. gezet kunnen worden.
Als de zon fel schijnt, krijg je niet alles mee, maar als de zon minder fel schijnt (en dat komt vaker voor) heb je daar geen last van. Ik heb ook 16x250 Wp op 1 Kostal 3.6. Omdat mijn panelen op ZuidWest liggen, en niet op Zuid, is de opbrengst toch niet 100%, dus waarom dan meer geld uitgeven aan een duurdere omvormer?s441558 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 22:31:
[...]
Een kostal 3.6 zou in inderdaad passen aan de DC zijde (Meterkast), maar gaat maar tot 3800 Wp invoer toch?
oei 13 stuks op delta solvia.MieJuul schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 22:34:
[...]
Ik heb nog niet een specifiek paneel op het oog.
Heb er enkele gezien, die qua specs redelijk gelijk zijn.
Die zaten allemaal rond een Vmp van 30V en een Voc van 37V
Wat betreft de omvormer, neig ik naar een Delta Solivia, omdat die regelmatig voor leuke prijzen aangeboden worden en 10 jaar garantie hebben.
Die heeft een max dc-spanning van 540V (zoals wel meer omvorers trouwens)
Dus ik rekende dan 13 x 37V = 481V
Maar als het dan koud is ga je toch al snel richting die 540V toe.
Of maak ik me daar nou te druk om?![]()
Ergens denk ik van wel![]()
Het gaat toch om een kombinatie van factoren (vrieskou, flinke instraling en een inactieve omvormer) die maar zelden voorkomt (denk ik)
dat is wel heel veel.
te veel denk ik ook.
aan welke maat panelen zat je te denken?
en welke Wp range?
Verwijderd
Als je een omvormer met standaard een RSxxx aansluiting zoekt kan je ook een Danfoss ULX1800 nemen of de PowerStocc clone daarvan.xer schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 13:33:
En dan gaat het niet om de opbrengst, maar meer om het hufterproef gehalte.
Het lijkt me voor de jeugd een aantrekkelijke mogelijkheid om eens te testen of het ook kapot kan.
Schuur is 6 m lang en 2,28 m breed. Een opstelling van 6 panelen 2m x 1m lijkt me wel wat.
Wat is jullie gebruikservaring met omvormers? Al omvormers gehad die eerder defect gingen dan was voorspelt?
Dit topic is gesloten.
![]()