hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
Ik gun je het mooiste weer van de wereld, met een koel briesje van de Oost zee
Ik kwam je alleen niet tegen in het kWh/kWp overzicht op Sonnenertrag vandaar mijn vraag.
[ Voor 6% gewijzigd door SpeksteenWP op 04-06-2012 15:37 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Op zich mooi die kleine Enecsys inverters, maar als je niet veel last hebt van schaduw, lijkt mij een Power One PVI-3.6-TL met 2 MPP's een veel goedkopere oplossing. Vanwege de gelijktijdigheid zou je zelfs het kleinere en iets goedkopere type (Power One PVI-3.0-TL) nog kunnen overwegen. Prijs kwaliteit van Suntech is inderdaad prima.Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2012 @ 14:19:
Ik denk dat ik eruit ben. Oost West schuin dak, 45gr. Aan beide zijde 8 panelen. Totaal dus 16.
8 duo-inverters van Enecsys. Voor de panelen denk ik aan de Suntech STP250S - 20/Wd of STP245S - 20/Wd.
Ik zag dat op de specs van de panelen wordt vermeld "Junction Box: IP 67"
In de specs van Enecsys lees ik weer "Enclosure rating" IP66
Niet compatible? Voor de panelen ben ik flexibel maar de prijs/kwaliteit van Suntech spreekt me aan.
Nog een vraagje; ik heb aan beide kanten een dakkapel en denk dat de beste opstelling is 4 in landscape boven en 4 onder het dakkapel. Is het nu handig om de panelen buiten of binnen te koppelen? Voordeel van het een is 1 gat naar binnen, het ander is geen kabel zichtbaar aan de buitenkant. Wat is algemeen gebruikelijk?
Bij de Power One omvormer kun je alle panelen op Oost elektrisch koppelen en alle panelen op West, waardoor je twee strings krijgt, elk aangesloten op een MPP. Als je gebruik maakt van Enecsys omvormers, dan moeten alle panelen apart uitbedraad worden naar de omvormer. Als je de omvormers binnen wilt hangen, betekent dit dus een heleboel kabels door het dak heen.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Wie gaat er nou Enecsys omvormers binnen hangen?antonboonstra schreef op maandag 04 juni 2012 @ 16:40:
[...]
Bij de Power One omvormer kun je alle panelen op Oost elektrisch koppelen en alle panelen op West, waardoor je twee strings krijgt, elk aangesloten op een MPP. Als je gebruik maakt van Enecsys omvormers, dan moeten alle panelen apart uitbedraad worden naar de omvormer. Als je de omvormers binnen wilt hangen, betekent dit dus een heleboel kabels door het dak heen.
Een van de grote voordelen is juist dat ze buiten hangen -> geen warmte en ruimte verspilling binnnen, en minimale DC kabel verliezen en veiligheid.
Gewoon 1 ac kabel door het dak, en that's all. Verder distributieblokjes, verlengkabels en tie-wraps. Piece of cake.
Je hebt gelijk, ze zullen natuurlijk buiten hangen. Maar volgens mij is het in de zomer toch echt warmer onder een zwart paneel, dan in een geïsoleerd huis. Verder zullen het vanwege de oost/west opstelling waarschijnlijk 2 AC kabels zijn. Hoe koppel je de omvormers trouwens een beetje veilig en waterdicht aan elkaar? Standaard stekerblokje van de Gamma lijkt mij niet echt geschikt voor buiten...Bartjuh schreef op maandag 04 juni 2012 @ 16:48:
[...]
Wie gaat er nou Enecsys omvormers binnen hangen?
Een van de grote voordelen is juist dat ze buiten hangen -> geen warmte en ruimte verspilling binnnen, en minimale DC kabel verliezen en veiligheid.
Gewoon 1 ac kabel door het dak, en that's all. Verder distributieblokjes, verlengkabels en tie-wraps. Piece of cake.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Verwijderd
Die 3.0 kan per poot 2000W verwerken bij ongelijke belasting. (wat jij bedoelt denk ik) waardoor 2 x 8 stuks van 240wantonboonstra schreef op maandag 04 juni 2012 @ 16:40:
[...]
Op zich mooi die kleine Enecsys inverters, maar als je niet veel last hebt van schaduw, lijkt mij een Power One PVI-3.6-TL met 2 MPP's een veel goedkopere oplossing. Vanwege de gelijktijdigheid zou je zelfs het kleinere en iets goedkopere type (Power One PVI-3.0-TL) nog kunnen overwegen. Prijs kwaliteit van Suntech is inderdaad prima.
dus uitstekend past.
Verder is de aanvullende speciale bedrading van Enecsys niet goedkoop begreep ik. Maar ik weet niet de exacte prijzen.
Ik heb ze zelf dit weekend hier op het dak geplaatst, dus ik ben ervaringsdeskundige.antonboonstra schreef op maandag 04 juni 2012 @ 17:03:
[...]
Je hebt gelijk, ze zullen natuurlijk buiten hangen. Maar volgens mij is het in de zomer toch echt warmer onder een zwart paneel, dan in een geïsoleerd huis. Verder zullen het vanwege de oost/west opstelling waarschijnlijk 2 AC kabels zijn. Hoe koppel je de omvormers trouwens een beetje veilig en waterdicht aan elkaar? Standaard stekerblokje van de Gamma lijkt mij niet echt geschikt voor buiten...
Dat gaat met Enecsys distributieblokjes, die waterdicht zijn (stevig spul).
http://s3.amazonaws.com/a...on%20block.png?1334707498
De omvormer zit onder het paneel, dus in de schaduw. Verder heb je vaak wel een klein windje, alsmede meer ruimte voor convectie. Maar wellicht wordt hij warmer dan hij binnen zou worden, echter, ik wil in de zomer echt niet nog meer hitte op zolder dan er nu al is... Als die dingen peak-zomer staan te loeien scheelt dat wel...
Mwoah, viel wel mee, in totaal paar tientjes kwijt voor distributieblokjes + kabels. Valt in het niet bij de omvormers + gateway kosten.Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2012 @ 17:06:
[...]
Verder is de aanvullende speciale bedrading van Enecsys niet goedkoop begreep ik. Maar ik weet niet de exacte prijzen.
[ Voor 13% gewijzigd door Bartjuh op 04-06-2012 17:14 ]
ik ben eerder te porren voor de enecsys oplossing dan een power-one.Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2012 @ 14:19:
Ik denk dat ik eruit ben. Oost West schuin dak, 45gr. Aan beide zijde 8 panelen. Totaal dus 16.
8 duo-inverters van Enecsys. Voor de panelen denk ik aan de Suntech STP250S - 20/Wd of STP245S - 20/Wd.
Ik zag dat op de specs van de panelen wordt vermeld "Junction Box: IP 67"
In de specs van Enecsys lees ik weer "Enclosure rating" IP66
Niet compatible? Voor de panelen ben ik flexibel maar de prijs/kwaliteit van Suntech spreekt me aan.
Nog een vraagje; ik heb aan beide kanten een dakkapel en denk dat de beste opstelling is 4 in landscape boven en 4 onder het dakkapel. Is het nu handig om de panelen buiten of binnen te koppelen? Voordeel van het een is 1 gat naar binnen, het ander is geen kabel zichtbaar aan de buitenkant. Wat is algemeen gebruikelijk?
die dakkapelen kunnen op oost-west behoorlijk roet in het eten gooien.
ze blijven een probleem opleveren die dakkapelen maar minder als je de enecsys gebruikt.
probeer zo veel mogenlijk er boven op te hangen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik zit met een dilemma/vraag, en ik zal hem maar direct stellen:
Wat is slimmer?
A - De omvormer bij de panelen zoeken, of
B - De panelen bij de omvormer zoeken?
Mijn gevoel neigt naar A, maar weet eigenlijk niet waarom.
En nog een 2de vraag waar ik geen uitsluitsel over kan vinden.
En die gaat over de max DC-spanning van een omvormer.
Wanneer moet je letten op die max spanning?
Gaat dat over de Voc van een paneel?
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
ik denk dat het niet uit maak A of B maar wat is de capaciteit van totale string en het vermogen/bereik van de omvormer die erop aangesloten wordt. wie beter weet.... schieten...
Ben al een tijdje aan het kijken voor het plaatsen van panelen op onze dakkapel.(6,3 mtr bij 2,7 mtr) Hierop zouden dan 6 panelen (in portret) op passen. Eventueel nog 3 in landscape als deze niet te veel in de schaduw van de nok vallen.
De dakkapel is op het zuiden gericht met op de nok een schoorsteen welke in het voorjaar schaduw zal geven. Is het dan beter om de panelen zo plat mogelijk te plaatsen (hoek eventueel max. 15 graden) zodat de panelen in het voor- en na-jaar zoveel mogelijk al het licht mee pakken. Dit zou voor ons ook beter zijn ivm windoppervlak voor de panelen en de te plaatsen ballast.
Panelen uit een bepaalde serie zijn in verschillende Wp-waardes te krijgen.
Stap 1: Eerst een aantal mooie panelen zoeken met een maximale Wp-waarde
Stap 2: Dan een mooie omvormer zoeken van een fabrikaat dat je aanstaat
Stap 3: Vervolgens de panelen zodanig selecteren (met eventueel een lagere Wp) om ze bij de omvormer te laten passen, rekening houdend met de parameters van de verschillende strings (maximale stringspanning, kortsluitstromen etc die bij de panelen hoort) die je aan de omvormer aansluit
Stap 4: Moet je teveel concessies doen, kies dan een ander fabrikaat omvormer en begin bij Stap 1
Het is dus een beetje passen en meten
[ Voor 17% gewijzigd door aard01 op 04-06-2012 21:43 ]
Die foto is recent genomen in de vroege morgen, toen de zon net op was?Oilmover schreef op maandag 04 juni 2012 @ 21:39:
Hallo,
Ben al een tijdje aan het kijken voor het plaatsen van panelen op onze dakkapel.(6,3 mtr bij 2,7 mtr) Hierop zouden dan 6 panelen (in portret) op passen. Eventueel nog 3 in landscape als deze niet te veel in de schaduw van de nok vallen.
De dakkapel is op het zuiden gericht met op de nok een schoorsteen welke in het voorjaar schaduw zal geven. Is het dan beter om de panelen zo plat mogelijk te plaatsen (hoek eventueel max. 15 graden) zodat de panelen in het voor- en na-jaar zoveel mogelijk al het licht mee pakken. Dit zou voor ons ook beter zijn ivm windoppervlak voor de panelen en de te plaatsen ballast.
[afbeelding]
Het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe je schoorsteen schaduw kan werpen op je dakkapel, als die dakkapel op zuid gericht is en de schoorsteen erachter staat
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Verwijderd
De foto is vandaag om 20.30 genomen. Ik de situatie niet helemaal duidelijk beschreven.
Het dak is naar het noorden gericht waardoor de dakkapel de hele dag in de zon staat.
Hiervoor staat dan nog de schoorsteen.
Oké, dat is duidelijk iets anders dan ik in eerste instantie voor ogen had.Oilmover schreef op maandag 04 juni 2012 @ 22:01:
@MieJuul,
De foto is vandaag om 20.30 genomen. Ik de situatie niet helemaal duidelijk beschreven.![]()
Het dak is naar het noorden gericht waardoor de dakkapel de hele dag in de zon staat.
Hiervoor staat dan nog de schoorsteen.
Die schoorsteen ga je denk ik veel last van hebben, zeker als de zon wat lager staat.
Dan kruipt ie over de hele breedte van de dakkapel heen.
Dan ontkom je er (denk ik tenminste) niet aan om micro-omvormers toe te passen.
Maar even iets anders.
Als de dakkapel op noord staat, heb je dus ook een zuidkant.
Kan je niet veel beter daar panelen neerkwakken?
Hebzelf ook al aan aan micro-omvormers zitten denken.
Maar wat denken jullie kan ik die panelen zo plat mogelijk plaatsen ivm ballast en wind vang?
En zou het nut hebben om er nog een 3 panelen in landscape bij te plaatsen. ( Deze komen dan voor de nok te liggen.)
Enecsys micro-inverters zijn wel mooi.
[ Voor 6% gewijzigd door Oilmover op 04-06-2012 22:47 ]
Dus minimaal 10-15 graden is wel wenselijk als je het mij vraagt.
Die rij in landscape ervoor is denk ik niet slim gezien het feit dat die waarschijnlijk de helft van het jaar last hebben van enige vorm van schaduw.
Maar er zijn vast vakbekwamere mensen aanwezig die hier ook een mening over hebben.
Die rij in landscape is misschien niet zo slim, maarja dat krijg je als je een beetje enthousiast wordt.
Een paneeltje van 80x158cm, drie stuks met een hoek van 20 graden.
Dat kan vier keer. Wel weinig loopruimte over :-)
De panelen moeten dan wel direct achter elkaar komen te staan.(schaduw?)
Vindt de hoek van 20 graden met deze opstelling wel hoog ivm de wind die de panelen dan vangen.
Het is een optie die we zeker in gedachte houden.
We komen er wel ;-)
Overigens kun je nu stellen dat dit niet realistisch is! Je ziet ook dat het subsidiebeleid (zoals per 1-7-2012 of zoals jaren terug gold) ook zomaar kan veranderen. Politiek is nogal wispelturig.
Hoe realistisch schat je bovenstaande? Is investeren met zo'n lange terugverdientijd wel verstandig? Je terugverdienmodel kan zomaar wijzigen!
Homo sapiens non urinat in ventum
Verwijderd
Deskundig? Geen idee. Zelfs in D zijn het niet de normale huizen die voor de 22GW zorgen.Jan Smit schreef op maandag 04 juni 2012 @ 23:45:
Hoe realistisch schat je bovenstaande? Is investeren met zo'n lange terugverdientijd wel verstandig? Je terugverdienmodel kan zomaar wijzigen!
Het zijn daar de grote hallen en de vrije veld installaties. Die kunnen niet in NL onder de huidige regels.
In NL kan maar een klein deel door PV van particuliere daken worden opgewekt. De totale inkomsten uit accijnzen EB zijn beperkt. Laat hem eens de begroting lezen van NL.
TVT is tussen de 6 en 8 jaar, doe je dat ook zo als je een auto koopt, hoeveel kost benzine over 7 jaar?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2012 23:52 ]
Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van een oost-west opstellingOilmover schreef op maandag 04 juni 2012 @ 23:33:
Dat wordt zeker heel krap, vier keer is dan precies de lengte van onze dakkapel.
De panelen moeten dan wel direct achter elkaar komen te staan.(schaduw?)
Vindt de hoek van 20 graden met deze opstelling wel hoog ivm de wind die de panelen dan vangen.
Het is een optie die we zeker in gedachte houden.
We komen er wel ;-)
Die ziet er namelijk zo uit:
http://media.photobucket....gflatfixnaaroost-west.jpg
In een Oost-west op stelling zoals foto van MieJuu, zijn ook nog 6"48 cel panelen van ca 130x100 cmOilmover schreef op maandag 04 juni 2012 @ 21:39:
.(6,3 mtr bij 2,7 mtr)
Heel krap geplaatst zijn dat 12 panelen van ca 190W zoals sharp ND-190R1S, Yingli YGE YL190P-23b of Bosch Solar Module c-Si M48, alleen het aantal aanbieders is beperkter.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Verwijderd
ah sprak hij duits ?Jan Smit schreef op maandag 04 juni 2012 @ 23:45:
ik sprak vandaag een energie deskundige.
anders had je beter de keuken kunnen aanvegen met hem.
deskundigen in nederland spreken te vaak over een remeha`tje die maar 700 euro kost,
en laten dan gewoon 15 jaar gas weg, dat is lekker praten; hoe je je gezin beschermd tegen de integrale kostprijs, dat is altijd een brug te ver.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2012 08:06 . Reden: wat de (kolen)boer niet kent dat vreet ie niet ]
Ik vraag me af of dit zo is, ervan uitgaande dat je gedurende de levensduur van de Enecsys micro-inverters hoogstwaarschijnlijk twee omvormers zult moeten kopen. Ook zijn de installatiekosten van een systeem met micro-inverters lager dan een systeem met een "gewone" omvormer.antonboonstra schreef op maandag 04 juni 2012 @ 16:40:
[...]
Op zich mooi die kleine Enecsys inverters, maar als je niet veel last hebt van schaduw, lijkt mij een Power One PVI-3.6-TL met 2 MPP's een veel goedkopere oplossing.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Grappig dat deze vragen steeds weer worden gesteld bij de aanschaf PV-panelen terwijl dit nu juist zaken zijn die zich - gegarandeerd - terugverdienen, zowel financieel als energetisch.Jan Smit schreef op maandag 04 juni 2012 @ 23:45:
Is investeren met zo'n lange terugverdientijd wel verstandig? Je terugverdienmodel kan zomaar wijzigen!
Het alternatief is niks doen, je geld verdwijnt dan gewoon in de Staatskas en de zakken van de energieleveranciers waarbij het onzeker is wat je over 5 of 10 jaar betaalt.
PV 11.87kWp, EV 64kWh.
ik vind het aardige realistische stelling.Jan Smit schreef op maandag 04 juni 2012 @ 23:45:
ik sprak vandaag een energie deskundige. Zelf opwekken is nu realiseerbaar (economisch) vanwege het salderen. Je hoeft, als particuliere producent, geen energiebelasting te betalen. Een grote producent wel, en die belast dat door aan de gebruiker (energiebelasting). De energiedeskundige stelt dat, indien particuliere productie zoveel toeneemt, er in 's lands begroting een inkomstenprobleem optreedt. Immers, de inkomsten van energiebelastingen zullen afnemen. Het risico bestaat dat, bijvoorbeeld, je als particuliere producent zelf belasting moet betalen, net zoals zakelijke producenten. Of, dat het belastingtarief verlaagt wordt en het vastrecht (fors) verhoogd wordt. Vastrecht betaal je sowieso want de aansluiting op het vaste net moet je hebben. In die gevallen zou PV energie particulier ineens niet meer rendabel kunnen zijn. Deze opties zijn voor 5-10 jaar niet ondenkbaar.
Overigens kun je nu stellen dat dit niet realistisch is! Je ziet ook dat het subsidiebeleid (zoals per 1-7-2012 of zoals jaren terug gold) ook zomaar kan veranderen. Politiek is nogal wispelturig.
salderen is een vorm van subsidie die nog steeds nodig is bij pv panelen.
het aantal pv bezitters begind nu aardig te groeien in nl.
zelfs de politiek wil niet te veel stemmen verliezen en zal niet graag optreden tegen het salderings verhaal.
(ook nog mee nemend dat we waarschijnlijk de kioto doelstellingen niet gaan halen en elk pv paneeltje hard nodig hebben.)
als je er bang voor bent dat het gaat veranderen.
verdedig je oude ferraris meter met hand en tand.
met zoon meter kunnen ze het niet zien en het ook niet anders afrekenen.
wat ze niet weten kunnen ze niks mee doen.
(in mijn ogen is dat de reden dat ze de slimme meter willen pushen)
als het over 5 tot 10 jaar veranderd, dan heb ik mijn panelen al weer terug verdiend.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Aanschafprijs / (geschatte jaaropbrengst * huidige energieprijs)
Alle andere berekeningen komen toch ongeveer op hetzelfde uit.
En dan een filter zetten op de volgende woorden:
- terugverdienen
- terugverdientijd
- investering
- investeren
Dan kan iedereen die daar behoefte aan heeft lekker zichzelf rijk rekenen en hoeven we het er verder niet meer over te hebben.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Ik pleit voor een apart topic. Dat heeft een hogere TVTNovapaX schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 09:13:
Zullen we in de TS een klein stukje zetten over hoe je je tee-vee-tee kan berekenen, en dan op de eenvoudige manier:
[...]
Dan kan iedereen die daar behoefte aan heeft lekker zichzelf rijk rekenen en hoeven we het er verder niet meer over te hebben.
A'dam PVOutput
methode A of B maar net wat uitkomt met dak of meterkast.MieJuul schreef op maandag 04 juni 2012 @ 21:11:
Wie kan mij verheldering bieden?
Ik zit met een dilemma/vraag, en ik zal hem maar direct stellen:
Wat is slimmer?
A - De omvormer bij de panelen zoeken, of
B - De panelen bij de omvormer zoeken?
Mijn gevoel neigt naar A, maar weet eigenlijk niet waarom.
En nog een 2de vraag waar ik geen uitsluitsel over kan vinden.
En die gaat over de max DC-spanning van een omvormer.
Wanneer moet je letten op die max spanning?
Gaat dat over de Voc van een paneel?
max DC-spanning.
om het simple te zeggen. gebruik sma sunny design.
dat geeft je al een aardig antwoord.
moeilijker.
panelen kunnen theoretisch zelfs meer V leveren als de Voc. (meestal is er dan iets fout maar goed.)
de V gaat omhoog als het kouder is en omlaag als de panelen warmer worden.
de A gaat omhoog als het zonniger is en omlaag als het bewolkt is.
omvormers hebben ook nog een optimale DC-spanning meestal wat lager als de max DC-spanning.
niet dat dat netjes word op gegeven door de fabrikanten(sommige merken)
een aantal mensen op het forum duwen de DC-spanning tot vrijwel de max.
(rekening houdend met de koude temperaturen in de winter.)
en dat geeft ze aardige opbrengsten tot zelfs zeer goed.
maar ergens in het verhaal begind ook het seksueel mishandelen van mieren.
dus als je het niet haalt met je dak is het nu ook weer geen ramp.
Dit vind ik een onjuiste vergelijking vanuit financieel perspectief. Een auto is natuurlijk een gebruiksgoed, terwijl PV een 'investering' is. PV levert niets wat je niet al had, je verwerft dus geen utiliteit door de aanschaf. De juiste vergelijking voor PV is daarom een spaarrekening, aandelen, etc.Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2012 @ 23:51:
[...]TVT is tussen de 6 en 8 jaar, doe je dat ook zo als je een auto koopt, hoeveel kost benzine over 7 jaar?
Daarbij is een TVT (overigens TVT van wat? de oorspronkelijke inleg? ook gedorven rente/dividend?) van 6-8 jaar m.i. veel te optimistisch. Dat haal je alleen als je voor alles iets kan ritselen/zelf installeren, wat concessies doet aan kwaliteit, en daarbij rekent alsof de hele set het al die tijd probleemloos blijft doen. En je moet een groot dak op zuid hebben, vermoed ik.
Ik bedoel het niet als aanval, maar volgens mij is het zo dat als je als consument een offerte aanvraagt, dan mag je in je handen knijpen met 10 jaar TVT (incl. rente e.d.), tenminste voor volledig geinstalleerde systemen. Ik heb hier zelf aardig aan gerekend op basis van verschillende offertes. Maar ik zou het graag fout hebben!
van mij mag je zo wel rekenen.Terpen Tijn schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 09:59:
[...]
Dit vind ik een onjuiste vergelijking vanuit financieel perspectief. Een auto is natuurlijk een gebruiksgoed, terwijl PV een 'investering' is. PV levert niets wat je niet al had, je verwerft dus geen utiliteit door de aanschaf. De juiste vergelijking voor PV is daarom een spaarrekening, aandelen, etc.
Daarbij is een TVT (overigens TVT van wat? de oorspronkelijke inleg? ook gedorven rente/dividend?) van 6-8 jaar m.i. veel te optimistisch. Dat haal je alleen als je voor alles iets kan ritselen/zelf installeren, wat concessies doet aan kwaliteit, en daarbij rekent alsof de hele set het al die tijd probleemloos blijft doen. En je moet een groot dak op zuid hebben, vermoed ik.
Ik bedoel het niet als aanval, maar volgens mij is het zo dat als je als consument een offerte aanvraagt, dan mag je in je handen knijpen met 10 jaar TVT (incl. rente e.d.), tenminste voor volledig geinstalleerde systemen. Ik heb hier zelf aardig aan gerekend op basis van verschillende offertes. Maar ik zou het graag fout hebben!
er zijn 2 manieren om rijk te worden.
1. zorgen dat je meer verdiend.
2. zorgen dat je minder uitgeeft.
valt perfect in categorie 2.
(als je eenmaal panelen hebt liggen interesseert je de tvt niet veel meer.
dan sta je allen nog maar te glimlachen bij de meter.)
[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 05-06-2012 10:15 ]
Ik had zeker een verkeerd beeld erbij, maar het was al een lange dag geweest na de nachtdienst vandaar.MieJuul schreef op maandag 04 juni 2012 @ 23:54:
[...]
Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van een oost-west opstelling
Die ziet er namelijk zo uit:
http://media.photobucket....gflatfixnaaroost-west.jpg
Dat zeggen alleen de mensen die nog geen panelen op hun dak hebben liggen.
Zodra de uitgave gedaan is, vergeet je snel dat je het geld kwijt bent (net als met de aanschaf van een auto, behalve als je zo stom bent geweest daar geld voor te lenen). De lol van de panelen (net als de auto) blijft echter. Het feit dat de panelen zich uiteindelijk ook nog eens terugverdienen is daar alleen nog maar bovenop. Dubbel lol dus. En als ze zich terugverdiend hebben, blijven ze nog vrolijk een lange tijd kWhtjes bakken en lach je nog twee keer zo hard ... all the way to the bank. Ik zeg dus 4 keer lol voor de prijs van 1
* Basket Kees glimlacht nog eens om het feit dat zijn dagverbruik om 10.00u deze ochtend alweer het net op geslingerd was
En zolang er dus nog ferraris meters in Nederland hangen kunnen ze die wetgeving nooit aanpassen want dan krijg je rechtsongelijkheid tussen mensen met een slimme meter en een ferraris meter.migjes schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 09:11:
[...]
als je er bang voor bent dat het gaat veranderen.
verdedig je oude ferraris meter met hand en tand.
met zoon meter kunnen ze het niet zien en het ook niet anders afrekenen.
wat ze niet weten kunnen ze niks mee doen.![]()
(in mijn ogen is dat de reden dat ze de slimme meter willen pushen)
ik zit er zelf ook aan te denken te meer het feit dat je dus een hoger rendement hebt en dat je dus per paneel kan uitbreiden.
ik kan panelen tegen inkoop krijgen via de oom van mijn vrouw. hij betaalt inkoop 54 cent per wp. ik kan ze tegen 75cent per wp aanschaffen bij hem. ik dacht elke maand (300pm) er 1 te kopen met zo een grid tie inverter. ik wil er in totaal 9 plaatsen en misschien 12 als ik de constructie van mijn uitbouw op de 2 verdieping (houtskeletbouw) kan versterken. nadeel is wel dat ik dus per paneel een kabel naar binnen moet zien te krijgen. ik heb ruimte genoeg voor de 9 of 12 inverters in de MV kast. moet ik nog rekening houden met veel warmte produktie van de inverters? vooral als ik er 12 ga plaatsen in een kast? ik kan ze ventueel splitsen. ik heb nog een andere lokatie waar ik er genoeg kwijt kan.
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Ben je op die manier niet veel meer geld kwijt, dan wanneer je even spaart en in 1 keer die 9 panelen koopt met 1 inverter?Zuluman schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 10:45:
een collega (e-adviseur) heeft deze 350 watt grid tie inverters gekocht. deze combineeert hij met 260wp panelen. ik krijg volgende week te horen hoe alles loopt. iemand ervaring hiermee?
ik zit er zelf ook aan te denken te meer het feit dat je dus een hoger rendement hebt en dat je dus per paneel kan uitbreiden.
ik kan panelen tegen inkoop krijgen via de oom van mijn vrouw. hij betaalt inkoop 54 cent per wp. ik kan ze tegen 75cent per wp aanschaffen bij hem. ik dacht elke maand (300pm) er 1 te kopen met zo een grid tie inverter. ik wil er in totaal 9 plaatsen en misschien 12 als ik de constructie van mijn uitbouw op de 2 verdieping (houtskeletbouw) kan versterken. nadeel is wel dat ik dus per paneel een kabel naar binnen moet zien te krijgen. ik heb ruimte genoeg voor de 9 of 12 inverters in de MV kast. moet ik nog rekening houden met veel warmte produktie van de inverters? vooral als ik er 12 ga plaatsen in een kast? ik kan ze ventueel splitsen. ik heb nog een andere lokatie waar ik er genoeg kwijt kan.
Die micro inverters waren volgens mij alleen hun geld waard als je last hebt van een schaduw die over je dak trekt.
Ik zou dat chinese spul niet in mijn huis willen hebben.... en zeker niet 12 stuks.
Ik zou gewoon voor een goede micro-inverter gaan met garantie! Iets duurder, maar ik zou veel lekkerder slapen!
Goedkoop is wat anders dan een goede koop... goedkoop is duurkoop, een goede koop is gewoon verstandig!
Bovendien hebben de betere merken ook vaak de mogelijkheid om er nog eens een monitoring-oplossing bij te kiezen.
Edit: Het idee van steeds een paneel met micro-inverter aanschaffen staat mij ook wel aan. Het is misschien iets duurder, maar daarbij heb je ook weer een aantal voordelen:
- meestel langere garantie op inverter
- bij uitval inverter of beschadiging paneel slechts gedeeltelijk verlies
- hoogst haalbare rendement van elk paneel, zowel geen schaduwverlies als verschillen tussen de panelen.
- mogelijkheid tot monitoring per paneel.
[ Voor 38% gewijzigd door NovapaX op 05-06-2012 10:58 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
zoals ander al opmerkte.Zuluman schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 10:45:
een collega (e-adviseur) heeft deze 350 watt grid tie inverters gekocht. deze combineeert hij met 260wp panelen. ik krijg volgende week te horen hoe alles loopt. iemand ervaring hiermee?
ik vind ook het voltage bereik een beetje beperkt.
14V ~ 28V
om een fatsoenlijk 260Wp paneel aan te hangen.
effen door sparen en een string maken lijkt mij slimmer.
dat kan al met 3 panelen.
ik heb 3 pijpjes op t dak staan. die dus 3 panelen kunnen beinvloeden. voor de rest geen bomen die boven t dak uitkomen. het dak ligt op 9m hoog en rondom geen hogeren bebouwing. ik moet nog even alles precies opmeten en kijken of ik het kan minimaliseren. 1 inverter heeft wel de voorkeur. en met name de opmerking hieronder over het CE keurmerkis belangrijk. maar voor 9 x 265 wp= 2385wp welke inverter kies ik? ik ben op zoek naar de grootste knal voor mijn euro (zoals iedereen)RocketKoen schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 10:55:
[...]
Ben je op die manier niet veel meer geld kwijt, dan wanneer je even spaart en in 1 keer die 9 panelen koopt met 1 inverter?
Die micro inverters waren volgens mij alleen hun geld waard als je last hebt van een schaduw die over je dak trekt.
volgens mij had ik de verkeerde gekozen ze hebben ook inverters met 28-52 v voor dezelfde prijs. maar geen CE keurmerk neem ik wel serieus. ze komen uit de uk, is CE dan niet verplicht? en zoals er gezegd wordt. 1x ok maar 9 of 12...das een te groot risico. als ik t zo lees dan ga ik er voor wellicht 1 of max 3.
http://www.ebay.nl/itm/35...dgets&hash=item2570e50c83
[ Voor 21% gewijzigd door Zuluman op 05-06-2012 11:11 ]
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
In de openingspost staan een aantal merken micro-inverters genoemd. Op zich een manier om je PV-installatie te laten groeien met de jaren. Realiseer je wel dat dezelfde soort panelen na een jaar vaak niet meer te krijgen zijn. Bedenk ook dat je een probleemloze werking wil, waar de inverter minstens 10 jaar, maar liever langer, meegaat. De cowboy die nu deze inverter verkoopt bestaat waarschijnlijk volgend jaar al niet meer.Zuluman schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 11:05:
[...]
ik heb 3 pijpjes op t dak staan. die dus 3 panelen kunnen beinvloeden. voor de rest geen bomen die boven t dak uitkomen. het dak ligt op 9m hoog en rondom geen hogeren bebouwing. ik moet nog even alles precies opmeten en kijken of ik het kan minimaliseren. 1 inverter heeft wel de voorkeur. en met name de opmerking hieronder over het CE keurmerkis belangrijk. maar voor 9 x 265 wp= 2385wp welke inverter kies ik? ik ben op zoek naar de grootste knal voor mijn euro (zoals iedereen)
volgens mij had ik de verkeerde gekozen ze hebben ook inverters met 28-52 v voor dezelfde prijs. maar geen CE keurmerk neem ik wel serieus. en zoals er gezegd wordt. 1x ok maar 9 of 12...das een te groot risico. als ik t zo lees dan ga ik er voor wellicht 1 of max 3.
http://www.ebay.nl/itm/35...dgets&hash=item2570e50c83
Er stond hier een tijdje geleden een link naar een Youtube filmpje waar ze zo'n grid tie inverter demonteerden. Kan het helaas niet meer vinden.
[ Voor 4% gewijzigd door ericplan op 05-06-2012 11:47 ]
A'dam PVOutput
Alles wat de efficientie minder is dan 100%, komt er uit als warmte, volgens mij.Zuluman schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 10:45:
Moet ik nog rekening houden met veel warmte produktie van de inverters? vooral als ik er 12 ga plaatsen in een kast? ik kan ze ventueel splitsen. ik heb nog een andere lokatie waar ik er genoeg kwijt kan.
Dus stel de efficientie op 95%, dan komt er per 240 Wp dus maximaal 12W warmte uit. Dat is bij een handvol inverters geen probleem, lijkt me, maar bij 9 wordt het vast lekker warm in je meterkast.
Maar dit is bij een grote inverter niet anders, natuurlijk.
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
Klinkt realistisch, maar ik vind dat salderen sowieso van de zotten, waarom zou de nuon moeten betalen als ik ongevraagd energie ga opwekken?Jan Smit schreef op maandag 04 juni 2012 @ 23:45:
ik sprak vandaag een energie deskundige. Zelf opwekken is nu realiseerbaar (economisch) vanwege het salderen. Je hoeft, als particuliere producent, geen energiebelasting te betalen. Een grote producent wel, en die belast dat door aan de gebruiker (energiebelasting). De energiedeskundige stelt dat, indien particuliere productie zoveel toeneemt, er in 's lands begroting een inkomstenprobleem optreedt. Immers, de inkomsten van energiebelastingen zullen afnemen. Het risico bestaat dat, bijvoorbeeld, je als particuliere producent zelf belasting moet betalen, net zoals zakelijke producenten. Of, dat het belastingtarief verlaagt wordt en het vastrecht (fors) verhoogd wordt. Vastrecht betaal je sowieso want de aansluiting op het vaste net moet je hebben. In die gevallen zou PV energie particulier ineens niet meer rendabel kunnen zijn. Deze opties zijn voor 5-10 jaar niet ondenkbaar.
Als ik op zondag ongevraagd de tuin ga onderhouden bij Nuon, kan ik dan maandag een rekening indienen? nee precies.
Dat moeten ze eerst maar eens afschaffen en zorgen dat de zonnenpanelen markt eens (verder) volwassen wordt en zonder verkapte subsidies. Het gaat op deze manier nooit een gezonde markt worden.
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Verwijderd
De vergelijking is onjuist, dat klopt. Maar het was een antwoord op een bepaalde stelling.Terpen Tijn schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 09:59:
[...]
Dit vind ik een onjuiste vergelijking vanuit financieel perspectief. Een auto is natuurlijk een gebruiksgoed, terwijl PV een 'investering' is. PV levert niets wat je niet al had, je verwerft dus geen utiliteit door de aanschaf. De juiste vergelijking voor PV is daarom een spaarrekening, aandelen, etc.
Namelijk dat het binnen afzienbare tijd nodig is wat te doen aan de saldering.
Ik zeg dat het onzin is. Veel opwekken wordt zelfs in D niet gedaan met huisjes systemen.
Wij kunnen geen vrijeveld installaties plaatsen of hele grote systemen op bedrijfshallen.
Daar is geen ondersteuning voor.
TVT is zonder rekening te houden met tijdsvoorkeur, volgens bedrijfseconomie boekje.
Met rente reken ik over de hele periode (25 jaar) en dan is het rendement erg hoog.
Al mijn uitgangspunten zijn conservatief (geen prijsstijging ofzo), wel ga ik uit van een 3600wp installatie op zuid. 1,80 euro / wp is dan met topspullen gewoon realiseerbaar
22.5 cent per kwh x 8 = 1,80
15% komende subsidie eraf kom je op 1.57 euro/wp
Nu heb ik echter nog een flink stuk plat dak bovenop de begane grond aan de westkant. Dit komt omdat de woonkamer, keuken en bijkeuken behoorlijk veel langer zijn dan de 1e en 2e etage.
Probleem is dus dat deze “hoogbouw” daar aan de oostkant zit die dan alle directe instraling wegneemt tot pak hem beet 12 uur. Daarna komt hier vol de zon erop vanaf zuid-west tot deze ondergaat.
Waar zou ik op uit kunnen komen in deze niet zo ideale situatie? Waar moet ik aan denken qua rendement ten opzichte van bovenop de 2e etage?
Ik lees onder meer op (zomaar een linkje) http://www.allesoverzonnepanelen.nl/voorwaarden/orientatie/ dat ik in geval van orientatie op puur west nog steeds een rendement zou kunnen hebben van 80% ten opzichte van de ideale situatie.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Niet ongevraagd maar gewoon wettelijk geregeld.Flagg schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 11:31:
[...]
Klinkt realistisch, maar ik vind dat salderen sowieso van de zotten, waarom zou de nuon moeten betalen als ik ongevraagd energie ga opwekken?
Kropjes sla in de tuin bij NUONAls ik op zondag ongevraagd de tuin ga onderhouden bij Nuon, kan ik dan maandag een rekening indienen? nee precies. Dat moeten ze eerst maar eens afschaffen en zorgen dat de zonnenpanelen markt eens (verder) volwassen wordt en zonder verkapte subsidies. Het gaat op deze manier nooit een gezonde markt worden.
PV 11.87kWp, EV 64kWh.
Tsja, wellicht; dat zijn dan misschien de mensen die er (nog) een nuchtere kijk op hebben.Ik Keessie schreef:
Dat zeggen alleen de mensen die nog geen panelen op hun dak hebben liggen.
Nee, wat saldering betreft ben ik het met je eens. Particuliere PV lijkt me nog lang geen factor van belang in het totaal.Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 11:47:[...]
De vergelijking is onjuist, dat klopt. Maar het was een antwoord op een bepaalde stelling.
Namelijk dat het binnen afzienbare tijd nodig is wat te doen aan de saldering.
Ik zeg dat het onzin is. Veel opwekken wordt zelfs in D niet gedaan met huisjes systemen.
Wij kunnen geen vrijeveld installaties plaatsen of hele grote systemen op bedrijfshallen.
Daar is geen ondersteuning voor.
TVT is zonder rekening te houden met tijdsvoorkeur, volgens bedrijfseconomie boekje.
Met rente reken ik over de hele periode (25 jaar) en dan is het rendement erg hoog.
Al mijn uitgangspunten zijn conservatief (geen prijsstijging ofzo), wel ga ik uit van een 3600wp installatie op zuid. 1,80 euro / wp is dan met topspullen gewoon realiseerbaar
22.5 cent per kwh x 8 = 1,80
15% komende subsidie eraf kom je op 1.57 euro/wp
Wat TVT betreft; met 1.80 euro/Wp ga je dan wel uit van alleen de materiaalkosten (panelen, omvormer, montagemateriaal), vermoed ik. Maar ik hoor graag meer, haha, je hebt m'n emailadres.
Op die 15% subsidie durf ik overigens niet te rekenen. Het is sowieso een gelimiteerde pot, en ik vraag me af waarover de subsidie gaat gelden (alleen panelen, of niet?), evenals de manier waarop die verstrekt gaat worden. Ik zag bijvoorbeeld in Den Haag een vrij bizarre procedure waarbij de aanvraag de hoogste kans had als je zoveel mogelijk Wp voor zo min mogelijk geld aanvroeg, ofzoiets.
Ik hoor graag je gedachten hierover nadat ze er liggen
[ Voor 0% gewijzigd door Basket Kees op 05-06-2012 12:50 . Reden: spelling ]
Psy, waar staat dat dak? Kuststreek?psy schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 11:59:
Ik lees onder meer op (zomaar een linkje) http://www.allesoverzonnepanelen.nl/voorwaarden/orientatie/ dat ik in geval van orientatie op puur west nog steeds een rendement zou kunnen hebben van 80% ten opzichte van de ideale situatie.
wel 1000 euro LES subsidie natuurlijk dus "helaas" mwah
[ Voor 64% gewijzigd door psy op 05-06-2012 13:07 ]
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Het is een lot uit de lotterij en de uitwerking is nog totaal onbekend het is leuk meegenomen en het is een handig argument met hijgende verkopers af te houden, die nog snel iets anders willen verkopen dan je vraag, met de voorraad is zeer beprekt, een offerte is zonde van de tijd, alles kan wel weg zijn.JoopC schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 12:54:
Wees maar nog niet zo zeker van de 15% subsidie per 1/7, we kennen de haagse huilies.
Ingrepen binnen 5-10 jaar in saldering, gaat hand in hand met ontwijk gedrag zoals deel van de panelen in "island" setting, wordt dan vanzelf finacieel aantrekkelijk.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Verwijderd
Ik heb vandaag een piekvermogen staan van 497.
De omvormer geeft foutmeldingen: P > max
De panelen kunnen totaal maximaal 585 Watt leveren.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Verwijderd
dat heb je gelijk in.JeroenH schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 13:46:
het gaat om de jaaropbrengst in kWh.
Maar ik heb nog een bestelling openstaan van 3 panelen totaal 600 Watt met een Soladin 600, maar dan ga ik die 600 watt dus niet halen
Of ik reken helemaal verkeerd. Is 200Wp wel 200 Watt?
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2012 13:54 ]
Incidenteel kan een paneel in de praktijk dergelijke waarden ook leveren of zelfs overschrijden, maar vooral als het warm is zal een 200Wp paneel geen 200 Watt leveren. En natuurlijk al helemaal niet als de zon er niets haaks op staat.
Vergeet niet dat in Nederland een groot deel van je opbrengst uit diffuus licht komt (bewolking). Meer Wp aansluiten op je omvormer (mits de specs het toestaan) kan je meer jaaropbrengst opleveren. Dit geldt helemaal voor installaties die niet op zuid staan.
Maar om je vraag te beantwoorden: nee de 600 Watt momentane opbrengst ga je zeker niet halen. Maar het levert je per jaar nog altijd meer op omdat de installatie het grootste deel van de tijd in deellast draait.
[ Voor 15% gewijzigd door JeroenH op 05-06-2012 14:00 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Verwijderd
Dus een 200Wp of paneel levert bij mindere omstandigheden (bewolking) meer op dan een 195Wp?
Je hebt dus meer rendement hieruit?
Hoef ik geen spijt van mijjn aanschaf te hebben
Vond ook net deze uitleg op internet:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/62676/1/omvormer
Bron: APDuitsland is vorig jaar begonnen zijn kerncentrales stil te leggen. In 2022 moet de laatste centrale dichtgaan. Vorig jaar haalde Duitsland nog bijna een vijfde van zijn stroom uit kerncentrales. Dat gat moet de komende tien jaar worden gevuld met groene energie. Om investeringen in wind- en zonne-energie te stimuleren krijgen producenten de komende twintig jaar een garantieprijs en een afnamegarantie. Bij overaanbod worden kolen- en gascentrales dan stilgelegd.
Je zou bijna over de grens gaan wonen
Die heb ik onthouden toen ze nog niet lagen, en ik weet het nu zeker, je hebt gelijk!migjes schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 10:11:
(als je eenmaal panelen hebt liggen interesseert je de tvt niet veel meer.
dan sta je allen nog maar te glimlachen bij de meter.)
De huidige gemeentesubsidie in Den Haag is; vraag zoveel eurocent per Wp als je zou willen hebben. Daarna gaan ze het potje opmaken, te beginnen bij de laagste €/Wp aanvraag ongeacht hoe klein/groot die installatie is. Uiterlijk 26 juni hoor ik of mijn aanvraag uitbetaald wordtTerpen Tijn schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 12:45:
Ik zag bijvoorbeeld in Den Haag een vrij bizarre procedure waarbij de aanvraag de hoogste kans had als je zoveel mogelijk Wp voor zo min mogelijk geld aanvroeg, ofzoiets.
aanvulling: maximaal 45% van de factuur
[ Voor 52% gewijzigd door Snowmiss op 05-06-2012 17:26 . Reden: aanvulling ]
Op zich een interessante regeling. Mag ik vragen voor hoeveel €/Wp subsidie jij hebt ingeschreven?Snowmiss schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 15:55:
[...]
De huidige gemeentesubsidie in Den Haag is; vraag zoveel eurocent per Wp als je zou willen hebben. Daarna gaan ze het potje opmaken, te beginnen bij de laagste €/Wp aanvraag ongeacht hoe klein/groot die installatie is. Uiterlijk 26 juni hoor ik of mijn aanvraag uitbetaald wordtZo ja, dan gaat dat geld, denk ik, in een tweetal paneeltjes voor op het schuurtje
CE is geen keurmerk, het is een merkteken waarmee de producent aangeeft dat het product voldoet aan de eisen die er wettelijk zijn gesteld in Europe (Conformité Européenne).Zuluman schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 11:05:
[...]
....maar geen CE keurmerk neem ik wel serieus. ze komen uit de uk, is CE dan niet verplicht? ...
En ja, elektrische producten vallen binnen de EU onder het CE merkteken, ook in de UK. Als het er niet opstaat mag het niet in de EU verkocht worden.
Als je buiten de EU koopt: als CE er niet op staat hoeft het niet te betekenen dat het niet aan de wettelijke eisen kan voldoen, maar de zekerheid heb je niet (en ik ga er gemakshalve maar vanuit dat het ook niet zo is tot het tegendeel bewezen is).
Overigens, fabrikanten kunnen natuurlijk makkelijk ergens CE opzetten zonder dat het daadwerkelijk getest is met goed resultaat. Zeker als je via ebay koopt en de leverancier zit buiten Europa is het daarmee oppassen geblazen. Als je iets meer zekerheid wilt hebben vraag je om een kopie van het testrapport, maar dan moet je ook weten hoe je dat moet lezen etc.
Zeker met dit soort zaken wil je geen risico lopen op brandgevaar om 50 euro goedkoper uit te zijn....
(ik heb vorige maand een training gehad waarbij pijnlijk duidelijk werd wat de gevolgen waren van problemen met elektrische apparaten....)
Allereerst een aanvulling; de subsidie is maximaal 45% van je factuur/offerte. Dat zou in mijn geval neerkomen op €1,27/Wp maar ik vond de kans te groot dan buiten het potje te pissen (excusez-le-mot). Daarom gegaan voor €0,87/Wp (dan zou mijn eindbedrag, als ik de subsidie krijg, een mooi duizendtal wordenantonboonstra schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 17:00:
[...]
Op zich een interessante regeling. Mag ik vragen voor hoeveel €/Wp subsidie jij hebt ingeschreven?
En omdat het wettelijk geregeld is... is het dus logisch en redelijk? Ik gebruik 's nachts de energie van nuon, en alles wat ik de dag erna (of ervoor) zelf opwek strepen we weg, prima.Jan Workum schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 12:01:
[...]
Niet ongevraagd maar gewoon wettelijk geregeld.
[...]
Kropjes sla in de tuin bij NUON
Maar als ik meer ga opwekken dan ik gebruik... tja jammer dan.
Nou heb ik nog geen zonnepanelen, maar dit soort dingen helpen niet echt volgens mij. Mensen denken op deze manier dat het alleen loont als er (een soort van) subsidie op zit, terwijl dit helemaal niet nodig is.
Zo blijven mensen afwachten (net als ik) omdat het onbetrouwbare beleid in NL volgende week wel weer heel anders kan zijn. En de prijzen van panelen zijn zo ontzettend gekelderd dat het tot nu toe vooral loont om nog even te wachten. 4 jaar geleden moest ik bijna 12.000 euro neertellen (voor ons volledig gebruik op te wekken) en datzelfde kost nu nog 7000 euro. Dus ik wacht nog even, dat rendement haal je niet met ie panelen.
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Verwijderd
zeg flappie flaggie, dat gaan ze dus doen in de eemshaven, met een kolencentrale,Maar als ik meer ga opwekken dan ik gebruik... tja jammer dan.
het transport van dat overschot naar het buitenland ga jij betalen, wil je het even zuiver houden de discussie ?
of ben je een beetje afgunstig ergens op ?
zoals de reclame zegt, stroom is gewoon stroom, alleen heeft sommige stroom geen bak afval.
(ook die bak afval mag maatschappelijk betaald worden)
lekkere zuivere kijk op de zaak dus weer.
verplaats je eens in de andere kant, duurdere energie is voor jou pech,
verplaats je naar de andere zijde, en het voordeel, dat het schoon is, dat krijg je er gratis bij.
en zoals de kolenboeren zelf roepen, stroom is gewoon stroom, dus ook dokken de andere kant op.
nu de voordeeltjes nog opheffen voor de kolenboertjes, dan is het weer eerlijk.
geen paneeltjes ?
dan wens ik je veel succes met je keuze, en aanverwand doorbetalen voor een achterlijk duur ouderwets vervuilend produkt.
geen paneeltjes = geld zowieso kwijt.(geen tvt dus)
je kunt wel strooien met de prijs die jij moest betalen, maar ik haalde gisteren 4 paneeltjes bij voor 56 cent per Wp, je argument is generaal, maar is alleen op jezelf van toepassing, en dus zeker geen algemene reden.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2012 18:50 ]
Ik dacht dat je dak vol was?
Waar ga je deze nu weer laten?
15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer
Verwijderd
met het idee warmte en transport anders in te regelen miv volgend jaar
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2012 18:49 ]
[ Voor 8% gewijzigd door PvPower op 05-06-2012 19:04 ]
Verwijderd
als er dan nog wat staat, cash en carry neem maar mee, dan gebeurt dat ja.
tegelijkertijd heb ik zo voor jaren de zekerheid dat mijn strings goed blijven, iedereen praat wel over panelen,
maar van de meeste merken, zijn de modellen uit 2008 allang verdwenen.
er zit dus wel degelijk een gedachte achter.
nog vreemder is dat deze panelen dus nu goedkoper zijn dan in 2011 met subsidie.(!)
ik denk dat dit niet langer houdbaar is.
nog zo 1.Snowmiss schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 15:55:
[...]
Die heb ik onthouden toen ze nog niet lagen, en ik weet het nu zeker, je hebt gelijk!
(van spiceworm)
1 x betalen doet 1x pijn.
elke maand betalen doet iedere maand pijn.
Eigenlijk een soort reserve als er een paneel sneuvelt dat je een zelfde model (specificaties) hebt om in te zetten?
Die Hybride omvormers zien er wel interessant uit.
Ben je van plan om iets te gaan doen met accu's?
[ Voor 28% gewijzigd door PvPower op 05-06-2012 19:52 ]
Verwijderd
ik ben van plan een plan te hebben als ze hier in de bergermeer 24 putten electrisch gaan boren, en er komt uitval, heel anders dan comfort dus, gewoon een kwestie van continuiteit.
met een omvormer en log kom je soms tot heel andere conclusies over "netstabiliteit"
het tegenovergestelde lijkt hier waar.
ik ben niets van plan met accu`s, ik heb wel een e-scooter, dus ik heb ze al.
verder heb ik een aldi camping omvormer, en daarmee kan ik al langdurig autonoom zijn.
een accupakket met wielen die parkeermeters en een tankstation vermijd is voor velen nog te ver van het bed, voor mij gewoon een leuke optie geworden.
even off-topic: ik wil ook een e-scooter kopen, dan kan mijn vrouw de auto laten staan. je leest op fora veel verschillende verhalen over die ding (chinese el-cheapo-crap) dus ik ben benieuwd naar je ervaring -> anders op een ander forum of DM?Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 20:07:
[...]
ik ben niets van plan met accu`s, ik heb wel een e-scooter, dus ik heb ze al.
[...]
dan weer on-topic:
Op SE wisselen we stuivertje in de top met de opbrengsten (hoewel zonnekeizertje ineens gas geeft). Mijn installatie vanwege de lucky-bastard positie, en de jouwe o.a. vanwege tweaken voor gevorderden. Ik zag dat je ook een SB2100TL hebt hangen. Vraag: hoe tweak je die naar maximale performance?
Je wil in geval van nood het accupakket van de scooter kunnen in zetten om een aantal apparaten draaiende te houden via zo'n hybride omvormer.
Ik heb ergens gelezen, denk zelfs hier op het forum dat ze ergens in een stad in Japan in de meterkast van de huizen een pakket van 1kWh hebben staan (in verband met aardbevingen) moet dus ook een Laagspanning naar 230v (als ze dat daar hebben) in de meterkast staan.
Verwijderd
off topic:Karelprior schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 20:30:
[...]
even off-topic: ik wil ook een e-scooter kopen, dan kan mijn vrouw de auto laten staan. je leest op fora veel verschillende verhalen over die ding (chinese el-cheapo-crap) dus ik ben benieuwd naar je ervaring -> anders op een ander forum of DM?
dan weer on-topic:
Op SE wisselen we stuivertje in de top met de opbrengsten (hoewel zonnekeizertje ineens gas geeft). Mijn installatie vanwege de lucky-bastard positie, en de jouwe o.a. vanwege tweaken voor gevorderden. Ik zag dat je ook een SB2100TL hebt hangen. Vraag: hoe tweak je die naar maximale performance?
dat ding is top, voor het snelle boodschapje en er past ook een kratje op
je race`d iedereen voorbij die gefrustreerd naar de super rijd en de parkeermeter moet vullen ook nog.
voor de ultra snelle bouwmarkt op en neer, is ie geniaal, de auto verliest alles in tijd
altijd volgetankt wegrijden.
ik hem een agm bella retro sinds 2008, ik heb 1 lekke band gehad, and thats it.
bereik is goed, alles is gewoon goed, aan deze chinese bagger scooter.
http://van.wijk.net/pvt/agmbella.jpg
het adres waar ik hem kocht bestaat niet meer.(<1000 eurie+25 eurie hema snor verzekering)
aangezien je de controller kan tweaken, trek ik alle pubers in stilte en verbazing weg,
mkleinman dacht laatst dat ie even het `gas` kon opentrekken en eindigde bijna tussen de auto`s.
on topic:
ik heb de sma niet getweaked, daarom moet ie misschien ook maar weg, hij houd de andere tl omvrmers niet bij, en de mpp is lui en traag, echt maxen doen we nog niet, en daar zijn de strings nu net heel goed in, dat heb je altijd, als je iets nieuws neerlegd, dan moet je lang wachten en volhouden.
enkele dagen heb ik al gezien wat er kan, als er een warme zon week komt, moet het wel gaan knallen.
http://van.wijk.net/pvt/high1.jpg dat wil ik vaker zien *met zeewindje*
overigens rijd ik nu bijna dagelijks schagen hhwaard alkmaar, en dan zie je wat een lucky bastard regio NHN is, steeds maar zon in de namiddag, en boven land dikke pakken bewolking, vandaag ook weer.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2012 21:00 ]
Verwijderd
Stond in een persbericht hier: http://www.pv-magazine.co..._100007091/#axzz1wwlORAky
Leuke site. Alleen jammer van de minimale bestel hoeveelheden...Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 21:12:
Kent iemand deze partij? http://pvstore-europe.com/
Stond in een persbericht hier: http://www.pv-magazine.co..._100007091/#axzz1wwlORAky
Iemand nog 260 stuks Yingli pandaatjes nodig?? Ik heb er zelf maar 20 nodig...
http://pvstore-europe.com...l-285c-30b-panda-in-stock
Geen idee waar dit over gaat. Maar gaat er niet om of ik wel of geen panelen heb, als ik die echt wil hebben koop ik ze wel.Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 18:22:
[...]
zeg flappie flaggie, dat gaan ze dus doen in de eemshaven, met een kolencentrale,
het transport van dat overschot naar het buitenland ga jij betalen, wil je het even zuiver houden de discussie ?
of ben je een beetje afgunstig ergens op ?
zoals de reclame zegt, stroom is gewoon stroom, alleen heeft sommige stroom geen bak afval.
(ook die bak afval mag maatschappelijk betaald worden)
lekkere zuivere kijk op de zaak dus weer.
verplaats je eens in de andere kant, duurdere energie is voor jou pech,
verplaats je naar de andere zijde, en het voordeel, dat het schoon is, dat krijg je er gratis bij.
en zoals de kolenboeren zelf roepen, stroom is gewoon stroom, dus ook dokken de andere kant op.
nu de voordeeltjes nog opheffen voor de kolenboertjes, dan is het weer eerlijk.
geen paneeltjes ?
dan wens ik je veel succes met je keuze, en aanverwand doorbetalen voor een achterlijk duur ouderwets vervuilend produkt.
geen paneeltjes = geld zowieso kwijt.(geen tvt dus)
je kunt wel strooien met de prijs die jij moest betalen, maar ik haalde gisteren 4 paneeltjes bij voor 56 cent per Wp, je argument is generaal, maar is alleen op jezelf van toepassing, en dus zeker geen algemene reden.
Ik vind het idee dat de Nuon mij moet gaan betalen voor energie die ik ongevraagd opwek, ronduit belachelijk en een teken dat de pv markt nog allesbehalve volwassen is als het met behulp van dit soort geforceerde voordeeltjes moet gaan overleven. (of de schijn daarvan heeft, en dat kan net zo erg zijn.)
Jij wil dus zeggen dat jij de afgelopen jaren niet veel minder hoeft te betalen voor je panelen. En ga eens kijken naar de prijs die jij 4 jaar geleden betaald hebt voor je panelen, en ga dat nu nog eens kopen. Als jij 4 jaar had gewacht had je ipv 10000 euro ws iets van 7000 euro of minder betaald, nu is de vraag had je 3000 euro verdiend met de panelen in die 4 jaar tijd? Dan neem ik nog niet eens inflatie mee en spaarrente. En ja tis vast goed voor het milieu, guess what, 90% doesn't care.
En "de discussie zuiver houden" klinkt leuk maar je bereikt nu net het tegenovergestelde ermee, ik snap iig niet wat je ermee bedoelt.
En ja ik ga nog steeds het dak volleggen, maar ik wil instappen als de prijs op zijn laagst is of als accu's dusdanig goed en goedkoop worden dat ik mij volledig kan ontsluiten van diezelfde nuon, whichever comes first.
ps eerst je post semi grappig beginnen met het verhaspelen van iemands naam en daarna nog de discussie zuiver willen houden is vrij lastig.
Verwijderd
Wat vinden de techneuten hier van dat verhaal?
Onzin. Zijn heel strikte specificaties waar omvormers aan voldoen. Het zijn beslist geen goedkope blokvorm omvormertjes, maar gewoon degelijke true-sine omvormers. Sterker nog: In Duitsland draagt de duurzame energie (Waterkracht, Wind en tegenwoordig ook Zonne-energie) actief bij aan het leveren van netdiensten (zoals het leveren van blindvermogen om "vuile" verbruikers te voorzien en het net "schoon" te houden).voil schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 21:36:
Ik lees net hier een stukje over zonnepanelen en het stroom dat het net op komt: http://zaplog.nl/zaplog/a..._in_elektriciteit#n182296.
Wat vinden de techneuten hier van dat verhaal?
De regeling heeft nog een ander maximum, namelijk 45% van de totale kosten incl installatie. Daar ben ik op gaan zitten. Is me ook toegewezen (1e ronde, dec 2011) maar helaas. Het zonnevirus maakt dat de installatie inmiddels aanzienlijk groter is geworden. Dus ik zit nu effectief op zo'n 30% (!)antonboonstra schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 17:00:
[...]
Op zich een interessante regeling. Mag ik vragen voor hoeveel €/Wp subsidie jij hebt ingeschreven?
Ik heb de prijzen bijgehouden van metdezon.nl
Voor het pakket wat +/- 3000wp opwekt betaalde ik 4 jaar geleden incl installatie en alles bijna 12.000, datzelfde zit nu op 6700 euro zelfs, hou het voor ht gemak en eventueel een vergissing aan mijn kant op een verschil van 4000 euro
Ik heb het ieder jaar naar beneden zien gaan daarom wacht ik nog steeds.
En of metdezon goed is of niet gaat het nu even niet om, ze zijn wel een van de weinige die transparante prijzen hanteren. En niet alleen via, al dan niet vage, offertes werken.
[ Voor 10% gewijzigd door Flagg op 05-06-2012 21:49 ]
Verwijderd
ik denk dat je oogkleppen op hebt, want mijn realiteit staat haaks op jouw mening,
wie betaald anders de kale kWh, je betaald toch ook aan je leverancier voor aankoop ?
ik betaalde 2 jaar geleden 1,70 eur/Wp +dhz
elke Wp leverde 1,2kWh op per jaar
2 jaar lang
mijn stroomprijs onder 0 was > 23 cent
greenchoice betaalde dat uit
1,70 -0,25 -0,25 = 1,20 eur/Wp nu
dat is nog steeds een goeie prijs dus.
leuke tijd en geldbesteding ook
vergeet bijna te melden dat ik al 4 jaar geen energierekening meer heb, maar netto opbrengst
andere manier van tellen en uitkomst
je moet kijken wat je op&wegbrand als je niets doet, en dat eens even doorrekenen.
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2012 21:57 ]
Dat gaat niet werken. De capaciteit van een scooter accu is vrijwel 0 als je er bv een koelkast op wil laten draaien (als die het 30 minuten doet is het veel). Bij accu's om je huishoudne te laten draaien moet je echt denken aan bv 12 V 500 Ah (Dan zit je theoretisch op 6000W een uur lang of 600W 10 uur lang). Dat zit nooit in je scooterPvPower schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 20:34:
Ok, denk dat het me duidelijk is.
Je wil in geval van nood het accupakket van de scooter kunnen in zetten om een aantal apparaten draaiende te houden via zo'n hybride omvormer.
Ik heb ergens gelezen, denk zelfs hier op het forum dat ze ergens in een stad in Japan in de meterkast van de huizen een pakket van 1kWh hebben staan (in verband met aardbevingen) moet dus ook een Laagspanning naar 230v (als ze dat daar hebben) in de meterkast staan.
Daarnaast heb je een aparte schakeling nodig. Je huis zal zich moeten loskoppelen van het net, voordat je het zelf onder spanning zet.
SMA heeft nu wel systemen die een huis op solar laten doordraaien, maar die zijn erg duur. De meerkosten t.o.v. een "normaal" systeem wegen niet op tegen de kleine kans van geen stroom hebben.
Sorrie ik hou mijn mond al, je wil blijkbaar niets horen over je zonnepanelen, tis allemaal fantastisch en iedereen is echt compleet geschift die niet zijn hele vermogen spendeert aan zonnepanelen.Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 21:49:
[...]
ik denk dat je oogkleppen ophebt, want mijn realiteit staat haaks op jouw mening,
wie betaald anders de kale kWh, je betaald toch ook aan je leverancier voor aankoop ?
Nou veel succes, maar ik probeer het al jaren objectief te volgen dus ik heb wel een idee dat er iemand oogkleppen op heeft, en ik ben het niet.
Maar ik kan me voorstellen als je er voor een klein vermogen ingestopt hebt dat de prijsverlagingen de afgelopen jaren niet echt tot vrolijkheid stemmen.
En hoe jouw realiteit eruit ziet weet ik nit maar ik vermoed een flink roze waas.
[ Voor 5% gewijzigd door Flagg op 05-06-2012 21:58 ]
Verwijderd
je noemt steeds nieuwe voorwendselen of toeschrijvingen waar ik dan weer op moet ingaan,
dat is geen gesprek, einde gesprek dus, no hard feelings, maar zo krijg je geen inzicht in iemand die dat wel heeft gedaan en wat je ervan kunt leren qua inzicht wat je op jezelf kan toepassen, of je gezin.
het is best fantastisch ja, ik wil nooit meer terug naar de oude uitgangssituatie, en niemand hier die ze wel heeft.
Ja, dat is een goed punt. Laat die 3000 Wp per jaar 0,9 * 3000 Wp = 2700 kWh opwekken. Dat is in 4 jaar (bij 20 cent/kWh) 2160 euro. Dat is minder dan de prijsdaling. Maar naar mijn idee moet je juist nu wel instappen. Over 5 jaar zijn de voorwaarden (van de overheid) minder gunstig. Daarnaast (hoor je nooit) vinden kinderen het echt mega geweldig. Liever die dingen op m'n dak dan een "foutje" in ene kerncentrale.Flagg schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 21:48:
@pelletsolar
Ik heb de prijzen bijgehouden van metdezon.nl
Voor het pakket wat +/- 3000wp opwekt betaalde ik 4 jaar geleden incl installatie en alles bijna 12.000, datzelfde zit nu op 6700 euro zelfs, hou het voor ht gemak en eventueel een vergissing aan mijn kant op een verschil van 4000 euro
Ik heb het ieder jaar naar beneden zien gaan daarom wacht ik nog steeds.
En of metdezon goed is of niet gaat het nu even niet om, ze zijn wel een van de weinige die transparante prijzen hanteren. En niet alleen via, al dan niet vage, offertes werken.
:-)Flagg schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 21:57:
[...]
Maar ik kan me voorstellen als je er voor een klein vermogen ingestopt hebt dat de prijsverlagingen de afgelopen jaren niet echt tot vrolijkheid stemmen.
Zoals met alle goede dingen die je koopt, de aanschafprijs vergeet je snel. Het genot voel je elke dag.
Maar volgens mij wil je wel, maar kan je het financieel niet verantwoorden. Ik krijg steun vanuit de gemeente, dat heeft me over de streep getrokken (Samen met Japan. Elke 10 jaar 1 kerncentrale de lcuht in vind ik teveel). Het geeft best wel een kick om gewoon je eigen stroom op te wekken.
Verwijderd
ik betaalde altijd al een goede prijs,
maar een dure prijs word me altijd toegeschreven, hilarisch is het,
ik heb zeker geen kapitaal op het dak, en mijn humeur is prima
Morgen wordt hij aangesloten en laat de zon maar schijnen.
Een amiga 500 met 512 kb ram !
Grappig dat je dat zegt. Dat boeit me van mijn laptop niet, van mijn telefoon niet, van ons huis niet (nou, die eigenlijk welFlagg schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 21:57:
En het zal je gek in de oren klinken: van onze zonnestroompanelen ook niet. Ik heb de eerste set gekocht in 2006 toen het nog drie keer zo duur was als nu. En toch voel ik maar één emotie: had ik het maar jaren eerder gedaan...
Als je dat niet hebt, niet kopen, even goede vrienden. Maar niet komen uithuilen over je energierekening. En consequent zijn: ook geen computer, telefoon en smartphone meer kopen. Het volgende model is goedkoper!
Maar wat ik niet begrijp is het volgende:migjes schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 09:32:
[...]
max DC-spanning.
om het simple te zeggen. gebruik sma sunny design.
dat geeft je al een aardig antwoord.
Het gaat toch over de DC-spanning in onbelaste situatie?
In welke situatie komt het dan voor dat de DC-spanning onbelast de maximumgrens van de omvormer bereikt?
Dat kan toch alleen het geval zijn op een ijskoude, zonnige winterdag met een stevige koude oostenwind en een omvormer die (om welke reden dan ook) niet actief is?
Want zodra de omvormer aan de slag gaat, keldert toch de spanning richting de Vmp waardes?
Of is mijn gedachtengang nou kompleet verkeerd?
Ja ik denk wel dat nu een heel goed instapmoment is, prijzen zullen niet meer veel gaan dalen, de voorraden in china zullen inmiddels wel wat aan het slinken zijn en de produktie zal inmiddels aangepast zijn aan de sterkverminderde vraag vanwege de crisis (vooral in zuid europa), maar ik wacht nog wel een jaartje. NL is onderhand het land wat het minste groene stroom stimuleert in europa en ik verwacht eigenlijk dat de komende tijd dit wel rechtgetrokken gaat worden. Ik hoef wil geen subsidie, een renteloze financiering van de overheid vind ik al meer dan prima.MeTooPV schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 22:04:
[...]
Ja, dat is een goed punt. Laat die 3000 Wp per jaar 0,9 * 3000 Wp = 2700 kWh opwekken. Dat is in 4 jaar (bij 20 cent/kWh) 2160 euro. Dat is minder dan de prijsdaling. Maar naar mijn idee moet je juist nu wel instappen. Over 5 jaar zijn de voorwaarden (van de overheid) minder gunstig. Daarnaast (hoor je nooit) vinden kinderen het echt mega geweldig. Liever die dingen op m'n dak dan een "foutje" in ene kerncentrale.
We verbruiken al vrij weinig stroom per jaar, zo'n 2500kwh en stroom is nog te goedkoop om echt een serieuze investering te rechtvaardigen. Ik wil ook niet overproduceren omdat ik dat een rare regeling vind.
De reden dat ik het eventueel al zal doen is als ik het geld over zou hebben en dan puur voor de lol om je eigen energie op te wekken, maar gek genoeg heb ik geen 7000 euro slingeren.
Het is wel een leuke hobbie volgens mij.
Als het je hobbie is en je vind het leuk tuurlijk, kan het je wat schelen, als je maar lol hebt.JeroenH schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 22:18:
[...]
Grappig dat je dat zegt. Dat boeit me van mijn laptop niet, van mijn telefoon niet, van ons huis niet (nou, die eigenlijk wel), van onze televisie niet, van onze bank niet, van onze eettafel niet, en van de meeste dingen die ik ooit gekocht heb niet. (Eigenlijk alleen van mijn auto. Toen ik die voorgoed wegdeed kreeg ik er geen stuiver meer voor.)
En het zal je gek in de oren klinken: van onze zonnestroompanelen ook niet. Ik heb de eerste set gekocht in 2006 toen het nog drie keer zo duur was als nu. En toch voel ik maar één emotie: had ik het maar jaren eerder gedaan...
Als je dat niet hebt, niet kopen, even goede vrienden. Maar niet komen uithuilen over je energierekening. En consequent zijn: ook geen computer, telefoon en smartphone meer kopen. Het volgende model is goedkoper!
Maar ik spreek namens de 90% van de mensen die stroom opwekken niet als hobbie ziet, stroom is stroom, je tv gaat het niets beter doen met die ene of die andere.
De vergelijking met een telefoon of pc gaat dan ook niet op, zonder pc kan je een hoop niet doen, maar zonder zonnepanelen gaat Nuon vrolijk verder. Zonnepanelen hebben geen enkele functie voor mij, behalve het verbruik serieus goedkoper maken.
En tja mij hoor je niet over energierekeing hoor, ik vind hoogstens dat het te goedkoop is. Zoals ik al zei, we verbruiken 2500kwh per jaar, ik heb geen idee wat het per jaar in totaal kost en ik ga ook niet voor 100 euro per jaar ieder jaar vrolijk overstappen, nuon doet het prima, geen zin in administratief overstap geouwehoer. Gas verbruiken we ook weinig omdat we een houtkachel hebben. ons maandbedrag is 110euro meen ik, 2 persoons huishouden vrijstaand hus uit 1906, wat moet je daar op gaan bezuinigen?
Nogmaals als je er een sport van maakt en het meer als hobbie ziet die dan ook nog eens geld opbrengt op de middellange termijn, helemaal prima, maar ik was echt serieus pissed geweest als ik mijn dak 4 of 5 jaar geleden voor 5 cijfers had volgelegd.
[ Voor 40% gewijzigd door Flagg op 05-06-2012 22:37 ]
Graag een paar foto's plaatsen en aanmelden op de site van Anton s.v.p.multipasser schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 22:17:
Toch nog 1 dag voor de installatie van de 2x 5000tl's, een SMA 10000tl gevonden. Oef
Morgen wordt hij aangesloten en laat de zon maar schijnen.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Dit topic is gesloten.
![]()