Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.548.666 views

Onderwerpen

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Die ongelijke belasting is natuurlijk onzin. Als woningen op fase 1 statistisch meer zonnepanelen plaatsen dan de woningen op fase 2 of 3, dan moet de netbeheerder misschien een paar woningen van fase wisselen :)
Neemt niet weg dat ik van plan ben om mijn 1-fase meter te laten vervangen door een 3-fase meter, o.a. om te zorgen dat de PV omvormer altijd z'n vermogen kwijt kan, ook als netspanning in Nederland bij zonnig weer omhoog begint te kruipen.
In theorie zou een 3-fase omvormer goedkoper zijn omdat er minder condensatoren nodig zijn om energie tijdens het nul-punt van de 50Hz sinus op te slaan. Een 3-fase omvormer kan altijd op minimaal 2 fasen stroom invoeren. (In de praktijk zijn er meer factoren van invloed op de prijs, met name de vraag).
Kostal heeft ook een kleine 3-fase omvormers van 4 KW. maximaal maar 6A per fase.

• Pollievn
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-01 12:40
Ging om een 2160 watt systeem bestaande uit 16x sharp na-f 135 en wat voor omvormer ze ervoor aanraden. Groepenkast is 3 fase 25A. Toen werd er gezegd dat het een 3 fase omvormer moest worden ivm veranderende regelgeving.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Pollievn schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 21:49:
Ging om een 2160 watt systeem bestaande uit 16x sharp na-f 135
De kleinste 3 fasen die ik tegen gekomen ben is de Kostal Piko 4.2 en daarvoor is het aantal panelen te gering om voldoende spanning te geven deze zitten pas bij gem. 348V en min 324V terwijl voor voor MPPT minimaal 360V nodig is.

Edit Ooops foutje dat was bij met 2x8 aangepast voor 1 string 698V min. maar zit in de winter boven de 950V max.

Blindstroom is één: "reactive power"
De andere regelgeving welke sinds 1 jan 2012"van kracht onder afkorting EEG2012 is Duitsland voor nwe installaties is active power control. Installaties tot 30kW dienen via een "ripple control receiver" terug geregeld kunnen worden door de netwerk beheerder of tot 70% lokaal begrenst te worden, voor ander vermogens

[ Voor 45% gewijzigd door Domba op 02-06-2012 23:32 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Gisteren de hele dag over gedaan (half 11 s'avonds laatste schroef Click-fit systeem aangedraaid), maar het zit er eindelijk op! 6x240Wp Trina's op 3xEnecsys Duo 480W (1440Wp totaal).

Panelen stonden zelfs al 4 maaden in de achtertuin niets te doen 8)7 Geen tijd, te koud weer of regenachtig, er was altijd wel iets.

Tip voor de mensen die het zelf doen, en geen plat dak hebben, neem niet al te grote panelen! Die 240Wp panelen waren echt een groot gedoe om op het dak te krijgen, 180Wp was een stuk handzamer geweest.

Verwijderd

Dat zou goed kunnen om180Wp te nemen om de montage eenvoudig te houden. Maar dan toch zou ik kiezen voor 240Wp, omdat die meer opbrengen. :)

Je moet er dan wel iets meer voordoen en op de lange termijn krijg je daar veel meer voor terug.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2012 10:12 ]

• Bartjuh
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 03 juni 2012 @ 10:11:
Dat zou goed kunnen om180Wp te nemen om de montage eenvoudig te houden. Maar dan toch zou ik kiezen voor 240Wp, omdat die meer opbrengen. :)

Je moet er dan wel iets meer voordoen en op de lange termijn krijg je daar veel meer voor terug.
180Wp is ook kleiner, dus afgezien van wat meer "omlijsting-ruimte" brengt het praktisch hetzelfde op per m2. -> Module efficiëntie is niet veel lager.

Als ik dat geweten had was ik voor wat meer modules van 180Wp gegaan... stuk makkelijker.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-01 11:50
Verwijderd schreef op zondag 03 juni 2012 @ 10:11:

is dat zo?
5 x 200Wp is even groot als 4 x 250Wp.
en allebei 1000Wp.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Bartjuh schreef op zondag 03 juni 2012 @ 10:15:
[...]

180Wp is ook kleiner, dus afgezien van wat meer "omlijsting-ruimte" brengt het praktisch hetzelfde op per m2. -> Module efficiëntie is niet veel lager.

Als ik dat geweten had was ik voor wat meer modules van 180Wp gegaan... stuk makkelijker.
Maar dan had je meer micro inverters nodig gehad...

Verwijderd

In dat geval heb je zeker gelijk. Zelf zou ik kiezen voor 5x 250Wp panelen, als die op mijn dak passen. Omdat die dan meer opbrengen. Vandaar.

• Bartjuh
  • Niet online
noo schreef op zondag 03 juni 2012 @ 10:28:
[...]
Maar dan had je meer micro inverters nodig gehad...
Ja, maar je hebt ook DUO 360W omvormers. Die zijn ook nagenoeg proportioneel goedkoper.
Verwijderd schreef op zondag 03 juni 2012 @ 10:29:
In dat geval heb je zeker gelijk. Zelf zou ik kiezen voor 5x 250Wp panelen, als die op mijn dak passen. Omdat die dan meer opbrengen. Vandaar.
Hoezo breng je meer op? Je brengt marginaal meer op (alleen iets meer tussenruimte wat niets opbrengt, dus minimaal lagere module-efficiency).

Verwijderd

migjes schreef op zondag 03 juni 2012 @ 10:16:
[...]

is dat zo?
5 x 200Wp is even groot als 4 x 250Wp.
en allebei 1000Wp.
Als je die panelen vergelijkt is dat zo. Een 200 wp in de kleine maat is (uitgezonderd Panasonic) vrij hoog en die 250 is niet bijzonder hoog. Dus zo kun je er heel wat naast elkaar zetten.

Ander punt is dat er meer klemmen nodig zijn en meer montagetijd. Maar een 1,65 x 1 m paneel is zeker niet voor "watjes", vooral met een leuke wind.... :P

• migjes
Verwijderd schreef op zondag 03 juni 2012 @ 10:29:
als er 5 x 250Wp zou passen.
dan past er ook 6x 200Wp.
het voordeel van de 6x 200Wp is eigenlijk dat je een hogere V hebt wat de omvormer leuker vind.
(hoger rendement)

het komt er meestal op neer:
een string van 2000Wp is beter met 10 x 200Wp panelen.
een string van 3000Wp is beter met 10 x 250Wp panelen.

(aan deze cijfers is wel wat te schuiven en niet altijd waar, dit is grof gezegd)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

Pollievn schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 21:49:
Ging om een 2160 watt systeem bestaande uit 16x sharp na-f 135 en wat voor omvormer ze ervoor aanraden. Groepenkast is 3 fase 25A. Toen werd er gezegd dat het een 3 fase omvormer moest worden ivm veranderende regelgeving.
Als je in NL woont is dat dus gelogen. Die panelen ? Voor een normaal huis? Waarvoor is het?
Lijkt ook heel bijzonder. 2160 wp...? Ik begrijp er niets van. :?

Je kunt voor dezelfde prijs met standaard panelen veel meer opwekken.
De schaalgrootte van het systeem past niet bij dunnelaag panelen.

• migjes
Verwijderd schreef op zondag 03 juni 2012 @ 10:35:
[...]

Als je die panelen vergelijkt is dat zo. Een 200 wp in de kleine maat is (uitgezonderd Panasonic) vrij hoog en die 250 is niet bijzonder hoog. Dus zo kun je er heel wat naast elkaar zetten.

Ander punt is dat er meer klemmen nodig zijn en meer montagetijd. Maar een 1,65 x 1 m paneel is zeker niet voor "watjes", vooral met een leuke wind.... :P
ja en natuurlijk niet de 5"en 6" cellen vergeten etc...
de velen uitzonderingen die er ook nog zijn etc...

maar veel mensen denken ik moet 250Wp want dat lever meer op als 200Wp.
terwijl ze wel een stuk groter zijn dus minder kunt plaatsen.
dat is net iets te kortzichtig.

Verwijderd

migjes schreef op zondag 03 juni 2012 @ 10:36:

het komt er meestal op neer:
een string van 2000Wp is beter met 10 x 200Wp panelen.
een string van 3000Wp is beter met 10 x 250Wp panelen.

(aan deze cijfers is wel wat te schuiven en niet altijd waar, dit is grof gezegd)
Mee eens, natuurlijk hangt het ook enigszins af van de omvormer.
Bij grote systemen zou het gebruiken van ''kleine'' cellen panelen ook tot te hoge spanningen en daardoor veel strings leiden. Hierdoor veel installatiekosten.

De meeste installaties in NL zijn echter niet zo groot (rijtjeshuis).

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:46
Heren,
ik twijfel tussen Suntech 245 en canadian Solar 240 is hier een duidelijk verschil in kwaliteit of maakt het ziet zoveel uit. Ik heb wel dit gevonden http://ww.ontility.com/co...nt/article/308?format=pdf
maar nog steeds twijfel..

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-01 16:14
Blindstroom is één: "reactive power"
De andere regelgeving welke sinds 1 jan 2012"van kracht onder afkorting EEG2012 is Duitsland voor nwe installaties is active power control. Installaties tot 30kW dienen via een "ripple control receiver" terug geregeld kunnen worden door de netwerk beheerder of tot 70% lokaal begrenst te worden, voor ander vermogens
Dat is toch wel erg hoor, in mijn ogen geven ze hier mee aan dat ze het terug regelen van de gewone centrale's niet snel genoeg kunnen regelen.
En dan al vanaf zonnepaneel installatie's vanaf 30kW.

Hoezo zonnestroom voorrang op fosiele brandstof. :F

Verwijderd

snoekds20 schreef op zondag 03 juni 2012 @ 10:52:
Heren,
ik twijfel tussen Suntech 245 en canadian Solar 240 is hier een duidelijk verschil in kwaliteit of maakt het ziet zoveel uit. Ik heb wel dit gevonden http://ww.ontility.com/co...nt/article/308?format=pdf
Ik zie ook Suntech boven Canadian. Ook pak je dan meer Wp .

Dat stuk is wel verouderd overigens.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2012 11:06 ]

• snoekds20
24 st. suntech 245 in 2 strings aan 2 st. mastervolt XS3200 of... 22 st. Can. Solar , 2 strings aan 2 st Delta 2.5 dat is op dit moment de keuze voor de komende 30 jaar.

• zonnefreak
snoekds20 schreef op zondag 03 juni 2012 @ 10:52:
Heren,
In die link staat wel vermeld dat de suntech panelen allemaal een hoger vermogen leveren dus 0% +5%
Die canadian leveren een vermogen van -5% +5% dus in het slechste geval 228watt i.p.v. 240watt.

Ik heb zelf de suntech STP 190S-24/Ad+ panelen en die bevalen tot nu toe erg goed. :)

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Hoger vermogen.....zon moeten we hebben. }:O

• migjes
snoekds20 schreef op zondag 03 juni 2012 @ 11:03:
24 st. suntech 245 in 2 strings aan 2 st. mastervolt XS3200 of... 22 st. Can. Solar , 2 strings aan 2 st Delta 2.5 dat is op dit moment de keuze voor de komende 30 jaar.
ik wil het niet nog moeilijker maken voor je, maar:
24 x suntech 245 kan ook op 1x sma sb 5000 bijvoorbeeld.
(maar ik heb je verhaal niet gevolgd en weet niet de keuzes die je maakt en waarvoor.)

• snoekds20
Ja, dit weer is niet echt goed voor de paneelkes, echter scoren de Can. Solar nu beter met dit weer (diffuus licht) dan de rest, dit alles volgens de verkopert...

• Willie Wortel
  • Niet online
zonnefreak schreef op zondag 03 juni 2012 @ 11:06:
[...]

In die link staat wel vermeld dat de suntech panelen allemaal een hoger vermogen leveren dus 0% +5%
Die canadian leveren een vermogen van -5% +5% dus in het slechste geval 228watt i.p.v. 240watt.
Onthou dat fabrikanten altijd de specs oppoetsen. "wij van wc eend kiezen voor wc eend."
De best presterende panelen zijn nog altijd de panelen die veel in de zon liggen. :O

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-01 00:24

PcDealer

HP ftw \o/

LinkedIn WoT Cash Converter

• snoekds20
migjes schreef op zondag 03 juni 2012 @ 11:13:
[...]

(maar ik heb je verhaal niet gevolgd en weet niet de keuzes die je maakt en waarvoor.)
dilemma's... de aanbieding is met 2 x mastervolts xs 3200 vandaar. het lijkt me met 2 rijen van of 11 of 12 per rij toch wel logisch om de panelen in 2 strings te zetten.

Verwijderd

snoekds20 schreef op zondag 03 juni 2012 @ 11:14:
Ja, dit weer is niet echt goed voor de paneelkes, echter scoren de Can. Solar nu beter met dit weer (diffuus licht) dan de rest, dit alles volgens de verkopert...
Schwachlichtverhalten....blablabla. Moet je eens op het Duitse forum kijken.

Standaard opmerking bij ELK paneel.

• snoekds20
@migjes
keuze is ca. 5000Wp op het dak om ca. 4500 kWh gebruik/verbruik op te wekken. Dit op ZZW (228gr.) dakhelling 45 gr.
Ik heb verschillende offerte's van ca. 22-24 panelen met bijbehorende omvormers. 2 aparte groepen liggen reeds al op de plaats gereed te wachten op ingevoerde zonnestroom.:)

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
zonnefreak schreef op zondag 03 juni 2012 @ 10:54:
[...]

Dat is toch wel erg hoor, in mijn ogen geven ze hier mee aan dat ze het terug regelen van de gewone centrale's niet snel genoeg kunnen regelen.
En dan al vanaf zonnepaneel installatie's vanaf 30kW.

Lijkt idd wel op "burgertje" pesten, maar vergeet niet dat dit in duitsland speelt en je daar
met gemak 10.000 stuks 30KW installaties aan het net kunt hebben hangen op een mooie
zonnige zondagmiddag! als je bijna geen afname hebt integenselling tot een door de weekse dag
je praat dan over een invoeding ( extra ) van 300MW.

Dus let wel dat gewone E centrales ook konstant worden bewaakt en geregeld alnagelang de
gewenste belasting van het stroomnet, dus is het ook nodig om die 0.3 GW privé vermogen
een beetje te kunnen beheersen. 8)7

• migjes
snoekds20 schreef op zondag 03 juni 2012 @ 11:29:
@migjes
keuze is ca. 5000Wp op het dak om ca. 4500 kWh gebruik/verbruik op te wekken. Dit op ZZW (228gr.) dakhelling 45 gr.
Ik heb verschillende offerte's van ca. 22-24 panelen met bijbehorende omvormers. 2 aparte groepen liggen reeds al op de plaats gereed te wachten op ingevoerde zonnestroom.:)
ik begrijp dat je het wil laten leggen.
en keuzen maken kan erg moeilijk zijn.

zoek een leverancier die je het gevoel geeft van vertrouwen.
niet perse 1 met de laagste prijs.
en niet 1 met te mooie verhalen.
je hebt niet veel aan een zzper die met piepende banden weer weg rijd van:"zo de buit is binnen".
vaak zie je ook dakdekkers en cv installateurs installeren.
het is dan wel handig als er iemand werkt die verstand heeft van stroom, anders zou ik daar ook uit de buurt blijven.

• snoekds20
Leveranciers zijn goed en hebben ervaring in zonnepanelen met bijbehorende referenties. Stroom is reeds geregeld, naar keuze 1 of 2 aparte groepen met bekabeling van 4 mm (lengte kabel omvormer-meterkast ca.30 mtr.) offerteprijzen zijn nagenoeg omgerekend hetzelfde, alleen voert men verschillende merken. en nu internet maar doorspitten...maar ik denk zelf dat beide pakketten goed zijn, alleen heeft suntech meer opbrengst en zeker in 24 st. panelen en kom ik waarschijnlijk boven de 5000 kWH uit wat miss. weer een ander probleem gaat opleveren in de relatie Greenchoice en ik.

• zonnefreak
snoekds20 schreef op zondag 03 juni 2012 @ 11:29:
@migjes
Gezien je vraag van de canadian panelen en de mastervolt omvormers heb ik al wel een vermoeden waar je die offerte vandaan hebt.
Nou kan er bij elk bedrijf wel eens iets misgaan maar wil je het volgende verhaal toch niet onthouden.

Bij mij in de straat hadden een paar mensen ook interesse in zonnepanelen.
Ze hadden mij nog om advies gevraagd en hun toen nog geadviseerd om voor suntech panelen tegaan en een SMA omvormer.

Komt het bedrijf langs en ik besluit om even te gaan kijken naar de vorderingen en blijkt dat ze de omvormer al hadden opgehangen op zolder en de man op dak was al bezig om de montagerails te monteren,
Kijk ik vervolgens in het busje zie ik daar allemaal polycristalline panelen staan die op het punt stonden om naar het dak te gaan. Ik zeg tegen die monteur "goh dat is toch geen monocristallijn" hij wist niet waar ik het over had. De vrouw des huizens maar even gewaarschuwd en toen ook nog maar even bij de omvormer gekeken bleek dit een mastervolt te zijn i.p.v. sma

Gelijk gebeld en het antwoord was dat ze geen mono van suntech konden leveren :(
Waarom staan ze dan nog op jullie site vermeld vroeg ze nog "dat is een foutje" was het antwoord

Waar het uiteindelijk op neer kwam is dat ze alles weer van het dak af hebben afgehaald en de omvormer weer mee terug genomen hebben.

Enigste tip die ik je wil meegeven is kijk van te voren goed naar de bestelde spullen of het allemaal klopt met wat ze leveren.

• migjes
snoekds20 schreef op zondag 03 juni 2012 @ 12:07:
Leveranciers zijn goed en hebben ervaring in zonnepanelen met bijbehorende referenties. Stroom is reeds geregeld, naar keuze 1 of 2 aparte groepen met bekabeling van 4 mm (lengte kabel omvormer-meterkast ca.30 mtr.) offerteprijzen zijn nagenoeg omgerekend hetzelfde, alleen voert men verschillende merken. en nu internet maar doorspitten...maar ik denk zelf dat beide pakketten goed zijn, alleen heeft suntech meer opbrengst en zeker in 24 st. panelen en kom ik waarschijnlijk boven de 5000 kWH uit wat miss. weer een ander probleem gaat opleveren in de relatie Greenchoice en ik.
niet alle stroom die je opwekt gaat langs de meter.
dus word ook door greenchoice niet geregistreerd. :*)
het is dus niet erg om meer als 5000kWh op te wekken.
het word pas lastig/irritant/vervelend als je die stroom niet zelf op maakt.
voor niet opgemaakte stroom krijg je kolenfooi voor.

• snoekds20
[quote]zonnefreak schreef op zondag 03 juni 2012 @ 12:10:
[...]

Gezien je vraag van de canadian panelen en de mastervolt omvormers heb ik al wel een vermoeden waar je die offerte vandaan hebt.

Nb
de Suntech panelen zijn met mastervolt XS3200 uitgevoerd
de Canadian Solar zijn met Delta 2.5 Solivia uitgevoerd

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02-2025

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ook duurzaam (en lekker :D), een lokale ecologische wijnboer steunen. Leuk!
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-QJC4htrsrLQ/T8s51K21nkI/AAAAAAAAMPc/dhMmJIP_mW4/s640/P1100593%2520%2528Large%2529.JPG

CSI 240 op SB4000
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-iQLtXfjXIBA/T8s6lUzdBUI/AAAAAAAAMPk/eqoGyNA4apY/s800/P1100357%2520%2528Large%2529.JPG

CSI 240 op Piko 5.5
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-Mv8j2_PZdI8/T8s7EXvu6II/AAAAAAAAMPs/SsAeASIm92w/s800/P1100349%2520%2528Large%2529.JPG

YL245 op SMA
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-q8jICNXd-Lk/T8s8VX90I_I/AAAAAAAAMQA/w8D9WNwAo04/s800/P1100342%2520%2528Large%2529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-g53QDJhJAo0/T8s8pDwUjtI/AAAAAAAAMQQ/u6jGFPeaPpg/s800/P1100343%2520%2528Large%2529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/--FsqbqwytwE/T8s8U-XO6rI/AAAAAAAAMP0/7TzkBOKMVyg/s640/P1100336%2520%2528Large%2529.JPG

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• PClop
  • Niet online
migjes schreef op zondag 03 juni 2012 @ 11:13:
[...]

Hy maat, dan moet hij die groep afzekeren met 25 amp en nog ff een 30 meter lange
YMVK van 3x 10mm2 trekken, zit hij niet op te wachten, vooral omdat ik lees dat hij geloof ik al
2 keer 30 meter 3x 4mm2 heeft laten aanleggen. ( je moet hier ook overal om denken 8)7 )
Kost ook ietsjes meer http://www.elektrototaalm...n-50267-2-2=&mantelkleur=

( zie dit als een aanvulling, en niet als kritiek ;) )

[ Voor 17% gewijzigd door PClop op 03-06-2012 12:57 ]

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Of een XS6500.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

zonnefreak schreef op zondag 03 juni 2012 @ 10:54:
[...]
Volgens mij wordt in dat geval de misgelopen PV opbrengsten zo ruim vergoed dat ze het terug schroeven echt geen minuut langer zullen laten duren dan noodzakelijk is.

• snoekds20
2 kleinere omvormers lijkt me toch rendabeler of denk ik verkeerd. Anyway, ik heb 2 x 30mtr. 4mm er reeds naar toe gelegd en leverancier kan 1 of 2 groepen gebruiken. (ik dacht zelf elke omvormer op een aparte groep.)
mijn voorkeur is op dit moment 24 st Suntech op 2 Mastervolt XS3200. (denk dat ik eruit ben :) )

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik heb de discussie niet gevolgd verder. Als je voor 2x een omvormer 'moet' gaan, kun je ook voor 2x een Delta Solivia 3.3 gaan.. 10 jaar garantie.

• multipasser
  • Laatst online: 01:23

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Sunshinecompany. Nice installaties.
doe maar niet

[ Voor 37% gewijzigd door teacher op 03-06-2012 16:16 ]

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

doe maar niet

[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 03-06-2012 16:17 ]

• multipasser
  • Laatst online: 01:23

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Zucht :)

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-01 00:24

PcDealer

HP ftw \o/

Leuk allemaal, maar ik mis aantallen

LinkedIn WoT Cash Converter

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

PcDealer schreef op zondag 03 juni 2012 @ 14:23:
[...]

Leuk allemaal, maar ik mis aantallen
Tellen! ;) Ik weet ze niet meer uit m'n hoofd. Die grote is 190 stuks..

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Mooie plaatjes Sunshine op deze druilerige dag.
Op jou foto's schijnt altijd de zon, ik zou zeggen nog veeeel meer plaatsen a.u.b. :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Verwijderd

Ik ben me aan het orienteren en ben erg gecharmeerd van de Enecsys micro inverters. Nu las ik ergens (zonder onderbouwing) dat je maximaal 6 aan elkaar kunt koppelen. Iemand hier die daar een verklaring voor heeft?
In mijn geval is het op te lossen met duo-inverters maar mijn voorkeur gaat uit naar single.

• Bartjuh
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 03 juni 2012 @ 15:38:
Ik ben me aan het orienteren en ben erg gecharmeerd van de Enecsys micro inverters. Nu las ik ergens (zonder onderbouwing) dat je maximaal 6 aan elkaar kunt koppelen. Iemand hier die daar een verklaring voor heeft?
In mijn geval is het op te lossen met duo-inverters maar mijn voorkeur gaat uit naar single.
Het amperage van de AC kabel... 16A... vermoed ik. Theoretisch zou je er 7 duo's (480W) op kwijt kunnen, of 14 single's (240W).

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-01 09:11

Barrycade

Through the...

Gokje: 6 480 duos is wat een 16 amp zekering aankan. Ze leveren namelijk in ideale omstandigheden 600 W piek. Heb ik namelijk ook al eens gezien op 2 Yl 265 Wp.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:13

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

pff.... Ik ben er inmiddels uit dat er in juli een systeem van +/- 1200wp.
Ik weet alleen niet wat voor panelen dit moeten worden.

Ik zit te twijfelen tussen 5x 240wp Canadian Solar panelen op 2x een mastervolt 600 of 6x MDZ 195blackline op 2x een steca 500

De enige reden dat ik voor de Canadian solar panelen zou kiezen is het feit dat ik weet dat het goed zit met de kwaliteit.

De MDZ blackline panelen ogen velen malen mooier zijn kleiner en hanteerbaarder en kunnen aangesloten op 2x steca 500 welke minder geluid maakt en een hoger rendement heeft. Je weet alleen niet wat de kwaliteit is van de panelen.

Erg lastig.....

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• PClop
  • Niet online
revolution-nl schreef op zondag 03 juni 2012 @ 17:08:
pff.... Ik ben er inmiddels uit dat er in juli een systeem van +/- 1200wp.
Ik weet alleen niet wat voor panelen dit moeten worden.

Ik zit te twijfelen tussen 5x 240wp Canadian Solar panelen op 2x een mastervolt 600 of 6x MDZ 195blackline op 2x een steca 500

De enige reden dat ik voor de Canadian solar panelen zou kiezen is het feit dat ik weet dat het goed zit met de kwaliteit.

De MDZ blackline panelen ogen velen malen mooier zijn kleiner en hanteerbaarder en kunnen aangesloten op 2x steca 500 welke minder geluid maakt en een hoger rendement heeft. Je weet alleen niet wat de kwaliteit is van de panelen.

Erg lastig.....
Als ik jou was zou ik gewoon een dm doen naar MDZ en vragen wat je krijgt, mijn eerste set in 2010
kwam ook van hun en dat bleken poepgoeie enfinty 240M6 panelen te zijn maar stond op hun site als MDZ
panelen van 240Wp aangeduid idem met m,n tweede set van hun uit 2011 6x MDZ + mastervolt xs2000
1440Wp systeem, bleek het om 6 stuks ReneSola 240Wp tegaan ( later elders 3 bij gekocht )

En kijk nu maar eens op sonnenertag bij pvopbrengsten/toplijst/ nederland daar zie je mijn beide MDZ
systeempjes al de gehele dag zowat op nr 1 en 2 staan en ook als de zon vol schijnt, ben ik niet eenvoudig
te verslaan ( dit niet met dank aan MDZ trouwens, maar door mijn eigen kundigheid )
Kortom, je hoeft geen super omvormers met dito panelen te bezitten om het ZEER goed tedoen,
kundig de zaak opzetten, dat is de KUNST 8) 8) 8)

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Gebruik je toevallig Zonnekeizer als naam in Sonnenertrag.eu?

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op zondag 03 juni 2012 @ 18:21:
Gebruik je toevallig Zonnekeizer als naam in Sonnenertrag.eu?
Die is door Zonnepanelen Volendam geïnstalleerd en dus geen zelfmontage.
Dat is weer een ander. Pittig opbrengsten.

(Zie "homepage" van PClop, dat is het profiel in Sonnenertrag)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2012 18:29 ]

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik filter altijd op kWh/kWp van heel 2012 en kom hem in de top75 niet tegen....

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op zondag 03 juni 2012 @ 18:56:
Ik filter altijd op kWh/kWp van heel 2012 en kom hem in de top75 niet tegen....
Hij heeft het dan ook over vandaag.
Ik moet zeggen dat opbrengsten in hoge mate afhankelijk zijn van je locatie en je dak.
Dus het zegt me niet veel, dit verhaal.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Er staat toch duidelijk "En ook als de zon vol schijnt ben ik niet eenvoudig te verslaan"
Ach laat ook maar.

Verwijderd

natuurlijk is hij te verslaan door bij je zelf meer zonne-panelen te installeren. :P

los van dat kijk ik verder niet om naar dat soort opmerkingen. Ieder zo z'n eigen mening :)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik zit toch een beetje met een vraag. Ik kan op dit moment een grote installatie financieel niet aan, maar ik wil me wel graag bezig gaan houden met een setje op mijn schuurtje.

Mijn schuurtje staat ingeveer 5 meter van mijn huis af, maar mijn huis staat wel precies op het zuiden van het schuurtje. Hierdoor komt het schuurtje aan het eind van de middag wel in de schaduw te staan.

Ondanks dat wil ik toch graag iets neerzetten (ergens rond de 600 a 800 wp). De Panelen zullen wel iets platter komen te liggen dan de 30 graden die normaal worden voorgesteld. Voor de bevestiging zal ik zelf iets moeten fabriceren, hoe, weet ik nog niet, maar daar kom ik denk ik wel uit.

Omdat het systeem niet optimaal ingezet kan worden, wil ik absoluut geen nieuwe set kopen, want die ga ik 'nooit' terugverdienen.

Echter na enige tijd te hebben gespeurd op marktplaats, kom ik daar ook geen complete sets tegen voor een redelijke prijs.

Mijn schuurdak heeft een bruikbaar oppervlak van 300x265 CM, uiteraard wil ik de panelen zo ver mogelijk naar achteren op de schuur hebben om zo de schaduw zo minimaal mogelijk te houden. Heeft iemand een idee waar ik zou kunnen gaan zoeken? Ik wil er best wel een eindje voor rijden, maar het moet wel realistisch blijven.

Verwijderd

ik zal je heel makkelijk verslaan, namelijk door al 5 jaar negatieve rekeningen te posten,
al die vaag gemeten of ingevoerde dingen, das heel stoer, maar nu even na saldering graag,
http://van.wijk.net/pvt/gc022012.jpg
succes met het verslaan hiervan

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-01 11:58

MieJuul

3970Wp

Verwijderd schreef op zondag 03 juni 2012 @ 22:53:
ik zal je heel makkelijk verslaan, namelijk door al 5 jaar negatieve rekeningen te posten,
al die vaag gemeten of ingevoerde dingen, das heel stoer, maar nu even na saldering graag,
http://van.wijk.net/pvt/gc022012.jpg
succes met het verslaan hiervan
_/-\o_

Ik doe het je in elk geval niet na!

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Geluksvogel, bij mij wil Greenchoice niet verder omlaag dan een verbruik van 0 ook al sta ik in de min.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Het ziet er naar uit dat het bovenste telwerk helemaal door de 00.000 gaat :9~

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-01 11:58

MieJuul

3970Wp

Speksteenkachel schreef op zondag 03 juni 2012 @ 23:10:
[...]

Het ziet er naar uit dat het bovenste telwerk helemaal door de 00.000 gaat :9~
Daar dacht ik ook aan toen ik het zag.
Met dit tempo over een jaar of 8, en dan gaat ie naar de 99.999

Lijkt me een memorabel moment ;)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• PClop
  • Niet online
Speksteenkachel schreef op zondag 03 juni 2012 @ 20:42:
Er staat toch duidelijk "En ook als de zon vol schijnt ben ik niet eenvoudig te verslaan"
Ach laat ook maar.
Ik maak niet van elke keer dat ik piek een screenshot, maar heb er nog eentje gevonden van vorig jaar
Zie hier, de uitslag van het beste vast opgestelde pv systeem van nederland op zaterdag 04-06-2011.
De gehele dag waren de licht omstandigheden voor iedere deelnemer gelijk, dus de gehele dag
100% wolkenloos http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/ScreenShot111.jpg

En hier die van vandaag, http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/ScreenShot197.jpg

En met die 100% wolkenloze dagen van voor de pinksterdagen stond ik ook steeds in de top 3
dus toen waren de basis omstandigheden ook voor eenieder gelijk, net als vandaag ( bijna gelijk )

U gunt mij dit toch wel of is u een beetje jal :X

• Pollievn
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-01 12:40
Wil een systeem gaan plaatsen van ong 2000Wp op een schuindak west 45 graden dakhelling. Mijn idee is dat een systeem met 16x sharp na-f van 128 of 135 Wp beter gaat presteren dan bv een set van 8x een willekeurig mono cristallijn paneel van 150 of 160Wp. Voor de omvormer denk ik zelf aan een sma of steca.

• Willie Wortel
  • Niet online
Erasmo schreef op zondag 03 juni 2012 @ 23:03:
Geluksvogel, bij mij wil Greenchoice niet verder omlaag dan een verbruik van 0 ook al sta ik in de min.
Ik snap de problemen niet zo. (als newbee).

Bij Essent krijg je tot 5000KW teruglevenen je kwtjes + BTW + Energiebelasting terug.
Staat zwart op wit op hun website.

• migjes
JoopC schreef op maandag 04 juni 2012 @ 09:08:
[...]

Ik snap de problemen niet zo. (als newbee).

Bij Essent krijg je tot 5000KW teruglevenen je kwtjes + BTW + Energiebelasting terug.
Staat zwart op wit op hun website.
ja maar nu eens goed lezen hoe het geschreven staat. ;)
je krijgt allen dat bedrag als je het zelf gebruikt.
ze betalen maar iets van 7 cent als je het niet gebruikt.
salderen word dat genoemd.

voorbeeld:
je wekt 4000kWh op per jaar.
je gebruikt 3000kWh per jaar.
die 1000kWh betalen ze uit tegen 7cent geen 22cent.

voorbeeld 2:
je wekt 6000kWh op per jaar.
je gebruikt 7000kWh per jaar.
de eerste 5000kWh krijg je 22 cent.
de 1000kWh der op krijg je 7 cent voor en betaal je 22 cent.
en dan betaal je nog voor1000kWh gewoon 22 cent.

marketing mensen kunnen het mooier vertellen als de werkelijkheid.

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-12-2025
Woensdag lekker met de elektrische oto naar groningen. seminar met stichting kien :-) lekker over PV en smartgrid babbelen:D

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

migjes schreef op maandag 04 juni 2012 @ 09:19:
[...]

ja maar nu eens goed lezen hoe het geschreven staat. ;)
je krijgt allen dat bedrag als je het zelf gebruikt.
ze betalen maar iets van 7 cent als je het niet gebruikt.
salderen word dat genoemd.

voorbeeld:
je wekt 4000kWh op per jaar.
je gebruikt 3000kWh per jaar.
die 1000kWh betalen ze uit tegen 7cent geen 22cent.

voorbeeld 2:
je wekt 6000kWh op per jaar.
je gebruikt 7000kWh per jaar.
de eerste 5000kWh krijg je 22 cent.
de 1000kWh der op krijg je 7 cent voor en betaal je 22 cent.
en dan betaal je nog voor1000kWh gewoon 22 cent.

marketing mensen kunnen het mooier vertellen als de werkelijkheid.
Oftewel; probeer niet meer op te wekken dan je zelf gebruikt.

Is je gem. jaar verbruik (over de laatste 3 jaar) 3500kWh;
Leg zodanig veel/weinig Wp op je dak, dat je (ruim) onder de 3500kWh blijft.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• snoekds20
Leg zodanig veel/weinig Wp op je dak, dat je in onder de 3500kWh blijft.

of je gebruikt ca. 4500 en dan leg je er dus meer erop.
Zonnepanelen gaan in rendement qua opbrengst in jaren achteruit dus na 20 jaar heb je minder opbrengst.
beetje oversized is dus niet erg en wie weet in de toekomst een elec. auto is meer stroomafname van je eigen PV.

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-01 20:28
Dat rendementsverlies moeten we nog maar eens zien.
Voorlopig heeft PolderPV daar na meer dan 10 jaar geen bewijs voor kunnen vinden in de opbrengsten. Dus die 20% na 20-25 jaar mag wel opschieten dan...
(Liever niet natuurlijk)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-01 20:52
Misschien met PolderPV er eens een grafiek naast zetten van de zonnekracht over de laatste 10 jaar. (als die gegevens er zijn)

Er zijn wat nieuwsberichten, dat door de daling van de luchtvervuiling, de kracht flink is toegenomen, dit kan natuurlijk het verlies aan rendement flink compenseren.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• snoekds20
geen rendementsverlies is nog mooier.. en beter teveel opwekken dan te weinig..

• migjes
wat is smartgrid volgens jouw eigenlijk?
ik heb eens goed lopen rond kijken in mijn huis, maar echt veel kan ik er niet mee.

• migjes
snoekds20 schreef op maandag 04 juni 2012 @ 09:40:
en beter teveel opwekken dan te weinig..
oei.
dat geeft wel wat haken en ogen.
ik zelf zie ook liever teveel als te weining, maar energie bedrijven denken daar iets anders over.
en dat is wel de club die je moet betalen en daar kunnen ze moeilijk over doen.
ook de netbeheerder zit er nog tussen, en die willen de standen wel eens gaan schatten als ze te lage standen zien.

maar dat verhaal is langer en langer etc....

• looyenss
migjes schreef op maandag 04 juni 2012 @ 09:41:
[...]

wat is smartgrid volgens jouw eigenlijk?
ik heb eens goed lopen rond kijken in mijn huis, maar echt veel kan ik er niet mee.
dat jou slimme meterkast voor jou bepaalt wanneer de wasmachine aangaat/auto oplaad. pas als er meer energie wordt opgewekt dan dat er nodig is. of dat je accu aangesloten zit op het "grote net" en daar beetje energie uit wordt gehaald als er echt te kort is.

Dat we het markemeer en ijselmeer omringen met dijken en volgooien met water, dat wordt dan een accu.
dat soort dingen

edit
maar dit is meer voor de kroeg.

[ Voor 3% gewijzigd door looyenss op 04-06-2012 09:49 . Reden: off topic ]

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Te veel opwekken is helemaal niet erg, is zelfs erg goed. laten we met z'n alle die kolen centrales er maar uit drukken :7
Althans, overdag met PV en dan zo snel mogelijk voor 's nachts ook een duurzame oplossing vinden of eh... misschien niet verder zoeken maar alle bestaande mogelijkheden gewoon implementeren en gewoon eens een paar honderd miljard d'r in stoppen. Doen we met z'n allen de laatste tijd ook zonder al te veel problemen in in minder duurzame sectoren....

Back on topic: meer terugleveren als zelf verbruiken is alleen niet goed als je het bekijkt vanuit teeveetee oogpunt enzo, verder echt geen probleem hoor

• NovapaX
Smartgrid zie ik als een omgekeerde slimme meter, een echt slimme meter dus.
Niet eentje die informatie naar je netbeheerder stuurt, maar eentje die informatie van de netbeheerder krijgt.
Zoals: "Het waait nogal hard vannacht.... er wordt wat veel windenergie opgewekt. Als jij die nou eens verbruikt dan krijg jij die stroom met 50% korting."
En klik... daar gaat de vaatwasser en de wasmachine aan.

Maar het probleem is dat ze dat ook het recht geeft om minder te betalen voor je ingevoede zonnestroom op zonnige dagen... eerlijk is eerlijk.
Dus ik zie ook wel wat in een smart-grid in mijn woonhuis.....
Zoals: "Lieve netbeheerder: jij betaalt mij nu niet meer genoeg, dus ik verbruik mijn zonnestroom zoveel mogelijk direct zelf, de rest stop ik in een grote accu. Bij deze verzoek ik u om mijn energie-aansluiting af te sluiten en mij in het vervolg geen rekeningen voor vastrecht (of eigenlijk: krom) te sturen. Ik wil u eventueel ook wel de stroom uit mijn accu verkopen als u het echt nodig hebt.... als u maar betaalt!"

[ Voor 5% gewijzigd door NovapaX op 04-06-2012 09:57 ]

Sparql TV wiki

• looyenss
zullen we verder gaan in de kroeg hierover?

• snoekds20
teveel terugleveren als zelf verbruiken.. tvt een jaartje langer na und, geheel gaat 30 jaar of langer mee.
over 5-10 jaar graag een airco, goh wat luxe of elec. fiets/scooter/auto en dan ...had ik maar wat meer panelen er toen opgelegd...

• NovapaX
Sorry.....

On-topic:
Die solar-bears zijn wel een goed idee!
Ik had een tijdje terug al het idee om betonnen bandjes als voet te gebruiken en daarop een stang om het paneel schuin te zetten.... zelfde principe alleen wat minder mooi.
Ik zou alleen eerder een click-fit oplossing gebruiken qua bevestiging (de beugeltjes) dan ben je iets flexibeler in de paneelafmetingen en of je landscape of portrait plaatst.

/me novapax moet voortaan zijn ideetjes gelijk op papier zetten en in de kroeg dumpen, dan heeft hij tenminste bewijs

[ Voor 19% gewijzigd door NovapaX op 04-06-2012 10:04 ]

Sparql TV wiki

• migjes
snoekds20 schreef op maandag 04 juni 2012 @ 09:59:
teveel terugleveren als zelf verbruiken.. tvt een jaartje langer na und, geheel gaat 30 jaar of langer mee.
over 5-10 jaar graag een airco, goh wat luxe of elec. fiets/scooter/auto en dan ...had ik maar wat meer panelen er toen opgelegd...
het is geen probleem om meer op te wekken.
hou er wel rekening mee dat je ieder jaar naar je leverancier moet bellen om het te krijgen.
met een ouderwetse ferraris meter moet je niet schrikken als je een enorme na heffing krijgt.
je hebt bv 500 kWh te veel opgewekt de netbeheerder denkt dan dat je meter rond is geweest en je krijgt een rekening voor 99500 gebruikt.

(maar tijden zijn wel aan het veranderen, problemen met dit soort zaken komen steeds minder voor.
langzaam beginnen de netbeheerders en energiebedrijven het te snappen en doen ze minder moeilijk)

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:53

ericplan

5180 Wp PV

NovapaX schreef op maandag 04 juni 2012 @ 09:59:
Sorry.....

On-topic:
Die solar-bears zijn wel een goed idee!
Ik had een tijdje terug al het idee om betonnen bandjes als voet te gebruiken en daarop een stang om het paneel schuin te zetten.... zelfde principe alleen wat minder mooi.
Ik zou alleen eerder een click-fit oplossing gebruiken qua bevestiging (de beugeltjes) dan ben je iets flexibeler in de paneelafmetingen en of je landscape of portrait plaatst.

/me novapax moet voortaan zijn ideetjes gelijk op papier zetten en in de kroeg dumpen, dan heeft hij tenminste bewijs
En hier is de gebruiksinstructie van Solar Bear
en een leuk filmpje:

A'dam PVOutput

• NovapaX
Ik vind het een aardig ding.... netter dan aluminium frames en losse tegels enzo...
Het is alleen wel ff sjouwen.

Eens kijken hoeveel voordeel ik heb als ik een mal maak en er zelf een paar stort. Heb er 8 nodig dus denk niet dat het rendabel gaat zijn (betonplex is duur, voor dat geld mogen ze er wel een laag bladgoud op doen)

Sparql TV wiki

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:53

ericplan

5180 Wp PV

NovapaX schreef op maandag 04 juni 2012 @ 10:28:
Ik vind het een aardig ding.... netter dan aluminium frames en losse tegels enzo...

Eens kijken hoeveel voordeel ik heb als ik een mal maak en er zelf een paar stort. Heb er 8 nodig dus denk niet dat het rendabel gaat zijn (betonplex is duur, voor dat geld mogen ze er wel een laag bladgoud op doen)
Ik neem aan dat er iets van wapening in zit? Lijkt me verder ook redelijk overzichtelijk als de dakbedekking vervangen moet worden. Minder werk dan een K2-frame demonteren.

En een karretje maak je zo :)
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7141/6580952819_436703a21d_z.jpg

A'dam PVOutput

• migjes

betonplex is niet nodig.
dat kan ook anders.

maar daar kunnen we beter een sub forumpje voor op zetten.

• antimos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-01 15:30

Eens kijken hoeveel voordeel ik heb als ik een mal maak en er zelf een paar stort.
Daar zat ik ook al over na te denken, moet toch niet al te moeilijk zijn.... :9~

7,5kWh thuisbatterij, 5300Wp solar, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2/3

• migjes
antimos schreef op maandag 04 juni 2012 @ 11:43:
[...]

Daar zat ik ook al over na te denken, moet toch niet al te moeilijk zijn.... :9~
dat valt nog best tegen.
beton storten is niet moeilijk maar der komen veel dingen bij kijken.
als er echt mensen serieus zijn om het te doen.
open maar een sub forum.

• yzf1kr
Beton storten is simpel, kost ook geen drol, haal je gewoon in je aanhanger bij de lokale centrale.
Het maken van de mallen en het vlechten van de wapening is het meeste werk, en het duurste wbt materiaal.

• migjes
yzf1kr schreef op maandag 04 juni 2012 @ 11:58:
Beton storten is simpel, kost ook geen drol, haal je gewoon in je aanhanger bij de lokale centrale.
Het maken van de mallen en het vlechten van de wapening is het meeste werk, en het duurste wbt materiaal.
bewapening is waarschijnlijk niet nodig. (je giet eigenlijk allen maar een grote stoep tegel in vreemde vorm.)
het soort beton is wel belangrijk.
het moet geen vocht opnemen anders vriest het in de winter uit elkaar.
dus je zult zelf moeten mengen. (is niet moeilijk, maar mengverhouding zal moeten worden uitgerekend en toeslag middelen zijn nodig)
dit word een lang verhaal. :)

• yzf1kr
Ik had even niet goed opgelet, en de verkeerde aanname gedaan. Dacht dat het om "portrait" steunen ging.

"Landscape" is inderdaad wat eenvoudiger. Al zou ik er wel 2 metalen staven in verwerken omdat hij lang en smal is, en dan bij het tillen waarschijnlijk alsnog zal breken.

Zoals ik al zei, ik zou zelf niet gaan mixen. Gewoon specs opgeven aan centrale, en vragen wanneer ze deze draaien, en dan kan je vaak wel een restje met de juiste spec in je aanhanger gestort krijgen.

• migjes
yzf1kr schreef op maandag 04 juni 2012 @ 12:16:
Ik had even niet goed opgelet, en de verkeerde aanname gedaan. Dacht dat het om "portrait" steunen ging.

"Landscape" is inderdaad wat eenvoudiger. Al zou ik er wel 2 metalen staven in verwerken omdat hij lang en smal is, en dan bij het tillen waarschijnlijk alsnog zal breken.

Zoals ik al zei, ik zou zelf niet gaan mixen. Gewoon specs opgeven aan centrale, en vragen wanneer ze deze draaien, en dan kan je vaak wel een restje met de juiste spec in je aanhanger gestort krijgen.
als je er dan 8 wil maken heb je ook 8 mallen nodig.
je kunt ze dan niet 1 voor 1 doen.
zelf mixen in die kleine hoeveel heden (snelle gok 1/3 zak cement, 1 zak zand en nog wat afhankelijk van..) vind ik goed te doen.
gewoon effe met de schop.

• Willie Wortel
  • Niet online
Wat kost zo een solar beer dan.?.

• migjes
JoopC schreef op maandag 04 juni 2012 @ 13:11:
Wat kost zo een solar beer dan.?.
nog niet zo heel veel bekend over de prijs.
waarschijnlijk goedkoper of net zo duur als klickfit of andere systemen.
maar dan moet er wel mee gerekend worden dat installatie tijd korter is (minder uur loon) als andere systemen.

maar we zitten hier op tweakers.net en die zijn altijd een beetje eigenwijs en hebben een groot gevoel van dat kan ik beter als ik het zelf doe.
(soms lukt dat ook, maar soms niet. dat geeft niks het is ook de lol om het te doen.)

Verwijderd

vraagje:

ik heb 1 x soladin 600 op een bestaande groep aangesloten.
Wat als ik nog een Soladin 600 aansluit, kan ik dit op een andere bestaande groep aansluiten?

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2012 @ 13:20:
vraagje:

ik heb 1 x soladin 600 op een bestaande groep aangesloten.
Wat als ik nog een Soladin 600 aansluit, kan ik dit op een andere bestaande groep aansluiten?
ja dat kan.
per bestaande groep 1x een soladin of steca 500.

Verwijderd

Ik denk dat ik eruit ben. Oost West schuin dak, 45gr. Aan beide zijde 8 panelen. Totaal dus 16.
8 duo-inverters van Enecsys. Voor de panelen denk ik aan de Suntech STP250S - 20/Wd of STP245S - 20/Wd.

Ik zag dat op de specs van de panelen wordt vermeld "Junction Box: IP 67"
In de specs van Enecsys lees ik weer "Enclosure rating" IP66
Niet compatible? Voor de panelen ben ik flexibel maar de prijs/kwaliteit van Suntech spreekt me aan.

Nog een vraagje; ik heb aan beide kanten een dakkapel en denk dat de beste opstelling is 4 in landscape boven en 4 onder het dakkapel. Is het nu handig om de panelen buiten of binnen te koppelen? Voordeel van het een is 1 gat naar binnen, het ander is geen kabel zichtbaar aan de buitenkant. Wat is algemeen gebruikelijk?

Verwijderd

Jammer is dat de plek waar je voordeel haalt uit de montagetijd nou precies de plek is waar je geen
enorme massa wilt toevoegen op een dak. (bedrijfshal ?)

Bij een huis is het tillen naar boven veel lastiger dan een normale tegel.
Stellen en uitlijnen verloopt minder makkelijk (vooral bij een hobbelig dak) doordat het gewicht er dan al is.
De panelen worden in de punten beetgehouden, waar je ze nou net niet wilt beethouden (volgens de expert).

Ik zie het niet doorbreken, sterker nog, hoe goedkoper de panelen des te sneller wordt het interessant om op de oost/west tour te gaan. De bijna geen ballast oplossing.
Pagina: 1 ... 77 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.