Als wij zonnepanelen in de productdatabase opnemen ontstaat er automatisch de mogelijkheid om reviews te schrijven (en foto's te plaatsen van installaties of grafieken van opbrengsten). Als er aanbieders in de Pricewatch komen ontstaat er de mogelijkheid om shopreviews te schrijven. Dat zijn dus al twee dingen die erg nuttig zijn los van het prijsvergelijken. Aanbieders die installatiewerk doen als extra diensten kunnen zich hiermee onderscheiden van dozenschuivers door hogere waarderingen en betere reviews.JeroenH schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 10:11:
[...]
Een pricewatch voor zonnestroompanelen... ik weet dat er meer partijen aan werken. Ergens in juni zou er al eentje online moeten komen. Ik ben heel benieuwd hoe goed dat gaat werken en welke aanbieders er in gaan staan. Misschien is het een aardige manier om de cowboys wat wind uit de zeilen te nemen, die zullen wellicht sneller van product wisselen en daardoor moeilijker in de PW terecht kunnen.
Overigens zie ik persoonlijk meer in een 'qualitywatch' dan een pricewatch daar ik van mening ben dat kwaliteit belangrijker is dan prijs - maar voor de duidelijkheid; dat is mijn mening. Ik leg zonnestroompanelen op het dak voor de lange termijn, het is geen Ipad die elke drie jaar vervangen moet worden. Maar een qualitywatch is nog lastiger op te zetten dan een pricewatch denk ik.
Succes in ieder geval. Niet geschoten is altijd mis, ik ben zeer benieuwd waar dit avontuur gaat eindigen.Femme schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 12:46:
[...]
Als wij zonnepanelen in de productdatabase opnemen ontstaat er automatisch de mogelijkheid om reviews te schrijven (en foto's te plaatsen van installaties of grafieken van opbrengsten). Als er aanbieders in de Pricewatch komen ontstaat er de mogelijkheid om shopreviews te schrijven. Dat zijn dus al twee dingen die erg nuttig zijn los van het prijsvergelijken. Aanbieders die installatiewerk doen als extra diensten kunnen zich hiermee onderscheiden van dozenschuivers door hogere waarderingen en betere reviews.
Voor de goede orde: voorschotjes worden ook door bureaucraten gemaakt (onvergelijkbaar, maar bij mijn weten leuke eerste poging, vervolg is ongewis, wel met Staatssteun, naturellemente...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Zoals velen, denk ik dat ik ook een nieuw setje pv panelen aan ga schaffen
. Ik zit wel met het volgende:
Mijn tuin is ZO gelegen en ik wil de panelen verticaal plaatsen op mijn schuurtje en zelfgemaakte pergola (richting ZW-->20 graden hoek (4 panelen) en NO-->15 graden hoek(4 panelen)). Ik vraag me af of het wel slim is om de panelen op deze manier te positioneren? Loop ik met zo'n opstelling niet te veel zonne-uren mis?
Foto van mijn tuin:

De bedoeling is om 8 stuks panelen (a 250wp) te plaatsen zoals afgebeeld hierboven.
Mijn tuin is ZO gelegen en ik wil de panelen verticaal plaatsen op mijn schuurtje en zelfgemaakte pergola (richting ZW-->20 graden hoek (4 panelen) en NO-->15 graden hoek(4 panelen)). Ik vraag me af of het wel slim is om de panelen op deze manier te positioneren? Loop ik met zo'n opstelling niet te veel zonne-uren mis?
Foto van mijn tuin:

De bedoeling is om 8 stuks panelen (a 250wp) te plaatsen zoals afgebeeld hierboven.
Ik heb het even snel gelezen, maar het valt allemaal wel mee met de grote prijsschommelingen als je het vergelijkt met oktober 2011. In die tijd had je bij MDZ een installatie van 4070 watt incl. montage voor 9553.zonnigtype schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 12:50:
[...]
Voor de goede orde: voorschotjes worden ook door bureaucraten gemaakt (onvergelijkbaar, maar bij mijn weten leuke eerste poging, vervolg is ongewis, wel met Staatssteun, naturellemente...)
Inmiddels zijn we een half jaar verder en heb je bij MDZ een installatie van 4290 watt incl. montage voor 8475.
Dat is zo'n 10 % verschil even uit mijn hoofd. Als je een laptop kocht in oktober 2011 en nu weer zou moeten kopen dan is het prijsverschil wel iets meer dan 10%.
De enige schommelingen die er zijn is tussen de leveranciers onderling zie hieronder.
Gemiddelde prijs per vermogen | 2.10 Euro/Wp | range 1.11 – 4.70 Euro/Wp
Het prijsverschil kan te wijten zijn aan dozenschuivers, full-option leverancier en afzetters...
Ik denk dat er met een pricewatch de prijzen uiteindelijk dichter bij elkaar gaan zitten.
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
Ik hoop dat de kwaliteit van de pricewatch wel wat beter is dan het excel lijstje van omvormers van zonnestroomnl.nl Een SMA SB1200 en SB1700 met 2 MPP trackers? Waar kan ik die kopen?zonnigtype schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 12:50:
[...]
Voor de goede orde: voorschotjes worden ook door bureaucraten gemaakt (onvergelijkbaar, maar bij mijn weten leuke eerste poging, vervolg is ongewis, wel met Staatssteun, naturellemente...)
[ Voor 5% gewijzigd door antonboonstra op 30-05-2012 13:18 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Daar zitten wij toch bovenop...antonboonstra schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 13:14:
[...]
Ik hoop dat de kwaliteit van de pricewatch wel wat beter is dan het excel lijstje van omvormers van zonnestroomnl.nl Een SMA SB1200 en SB1700 met 2 MPP trackers? Waar kan ik die kopen?En volgens mij is Aurora toch echt een type en is het merk Power-One...
In principe zeg ik: doen, zonnepanelen en omvormers in de pricewatch. Ik zie alleen nog niet helemaal hoe het installatiegedeelte uit de verf komt. Want dat is toch een flink gedeelte van de aankoopprijs en niet direkt proportioneel met wat je bestelt. En de pricewatch wordt toch meestal gebruikt om de goedkoopste te zoeken.Femme schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 12:46:
[...]
Als wij zonnepanelen in de productdatabase opnemen ontstaat er automatisch de mogelijkheid om reviews te schrijven (en foto's te plaatsen van installaties of grafieken van opbrengsten). Als er aanbieders in de Pricewatch komen ontstaat er de mogelijkheid om shopreviews te schrijven. Dat zijn dus al twee dingen die erg nuttig zijn los van het prijsvergelijken. Aanbieders die installatiewerk doen als extra diensten kunnen zich hiermee onderscheiden van dozenschuivers door hogere waarderingen en betere reviews.
Signatures zijn voor boomers.
een keer in de maand een tweakers best buy guide? ;-)Maasluip schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 13:25:
[...]
In principe zeg ik: doen, zonnepanelen en omvormers in de pricewatch. Ik zie alleen nog niet helemaal hoe het installatiegedeelte uit de verf komt. Want dat is toch een flink gedeelte van de aankoopprijs en niet direkt proportioneel met wat je bestelt. En de pricewatch wordt toch meestal gebruikt om de goedkoopste te zoeken.
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Dan moet je pakketten toestaan, zoals je hele pc's hebt staan in de pw naast de losse componenten.Maasluip schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 13:25:
[...]
In principe zeg ik: doen, zonnepanelen en omvormers in de pricewatch. Ik zie alleen nog niet helemaal hoe het installatiegedeelte uit de verf komt. Want dat is toch een flink gedeelte van de aankoopprijs en niet direkt proportioneel met wat je bestelt. En de pricewatch wordt toch meestal gebruikt om de goedkoopste te zoeken.
Onderdelen kun je los kopen of als complete set. Bij sommige webshops betaal je hier wat extra voor en bij andere weer niet. Met panelen is dit niet veel anders. Dit zou je gewoon kunnen zien in de voorwaarden van de leverancier. Er kan misschien wel een extra kopje worden geplaatst achter de prijs. Zoiets als je ook hebt bij bezorgkosten.Maasluip schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 13:25:
[...]
Wellicht zijn er ook leveranciers die jouw aangekochte apparatuur installeren voor een lagere garantie dan ze zouden doen bij hun eigen hardware.Eventueel kun je hiervoor ook terecht bij bijvoorbeeld werkspot.nl
Ik zei toch al: bureaucraten en vergadertijgers...antonboonstra schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 13:14:
[...]
Ik hoop dat de kwaliteit van de pricewatch wel wat beter is dan het excel lijstje van omvormers van zonnestroomnl.nl Een SMA SB1200 en SB1700 met 2 MPP trackers? Waar kan ik die kopen?En volgens mij is Aurora toch echt een type en is het merk Power-One...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Mee eens. Dan weet je ook dat het systeem werkt. Als je losse componenten besteld bij je computer, moet je ook kennis genoeg hebben dat een AMD processor niet op een Intel moederbord past. Zo moet je ook kennis genoeg hebben dat je geen 8A paneel op een Steca 500 gaat aansluiten. Maar volgens mij hoort deze discussie hier gevoerd worden: Nieuwe categorie "zonnepanelen"PcDealer schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 13:31:
[...]
Dan moet je pakketten toestaan, zoals je hele pc's hebt staan in de pw naast de losse componenten.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Kan iemand mij wat meer vertellen over het volgende dakoppervlakte?

Het is ongeveer 25x70m, het plaatje is een screenshot van Google Maps. Dan is het zuiden onderaan toch? Laatst stond de zon tussen 12u en 3u toch eigenlijk wel recht op het blauw omlijnde gedeelte van het dak. Ik vroeg me af of je hier na verloop van tijd inkomsten uit kunt betrekken. Het is een manege voor gehandicapten en dus moet je blijven zoeken naar extra inkomsten om de sport te kunnen aanbieden tegen lage prijzen. Ik bedacht me dat het oppervlak van het dak wel erg groot is en je heel wat vierkante meters tot je beschikking hebt.
Kan iemand hier me wat vertellen over de mogelijkheden, de kosten en de termijn waarop je terug gaat verdienen?

Het is ongeveer 25x70m, het plaatje is een screenshot van Google Maps. Dan is het zuiden onderaan toch? Laatst stond de zon tussen 12u en 3u toch eigenlijk wel recht op het blauw omlijnde gedeelte van het dak. Ik vroeg me af of je hier na verloop van tijd inkomsten uit kunt betrekken. Het is een manege voor gehandicapten en dus moet je blijven zoeken naar extra inkomsten om de sport te kunnen aanbieden tegen lage prijzen. Ik bedacht me dat het oppervlak van het dak wel erg groot is en je heel wat vierkante meters tot je beschikking hebt.
Kan iemand hier me wat vertellen over de mogelijkheden, de kosten en de termijn waarop je terug gaat verdienen?
Leverancier had een foutje gemaakt, er komen 2 x Mastervolt XS3200 op de 24 panelen.PClop schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 10:20:
[...]
Let wel dat die SB 2000 TL wel gewoon dat aantal panelen aankan en niet ontploft
bij -10 gradenC plus volle instraling op de panelen, maar hij haalt dan nog geen 75%
van het mogelijk vermogen binnen, en dat is wat sneu natuurlijk.
Mooie oppervlakte, maar als je dat al als inkomen moet gaan gebruiken, dan is de initiële aanschaf waarschijnlijk ook veel te hoog. Zeker met een terugverdientijd van zo'n 8 jaar als er in tussentijd niks stuk gaat. Daarnaast zit je natuurlijk met de vergoeding, want boven de 5000kWh krijg je geen 1 op 1 prijs meer terug en ik verwacht niet dat een manege zo veel stroom zelf nodig heeft.TheNephilim schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 13:53:
[afbeelding]
Kan er geen panelenleverancier sponsoren? Dus reclame in de manege en de installatie voor een nette prijs.
[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 30-05-2012 14:53 ]
Nou misschien ik weet niet wat het verbruik is (ga ik even uitzoeken), maar genoeg panelen om het eigen verbruik te produceren zou al leuk zijn natuurlijk. Al verbruik je in de winter en 's avonds meer stroom (TL-balken) en produceer je dan weinig of geen stroom.Fairy schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 14:52:
[...]
Mooie oppervlakte, maar als je dat al als inkomen moet gaan gebruiken, dan is de initiële aanschaf waarschijnlijk ook veel te hoog. Zeker met een terugverdientijd van zo'n 8 jaar als er in tussentijd niks stuk gaat. Daarnaast zit je natuurlijk met de vergoeding, want boven de 5000kWh krijg je geen 1 op 1 prijs meer terug en ik verwacht niet dat een manege zo veel stroom zelf nodig heeft.
Kan er geen panelenleverancier sponsoren? Dus reclame in de manege en de installatie voor een nette prijs.
Lijkt me een vrij nieuwe constructie. Daar zal je zeker door een constructeur naar moeten laten kijken als je flinke hoeveelheden wil plaatsen.TheNephilim schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 13:53:
[afbeelding]
A'dam PVOutput
de rekening komt per jaar.TheNephilim schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 15:02:
[...]
Nou misschien ik weet niet wat het verbruik is (ga ik even uitzoeken), maar genoeg panelen om het eigen verbruik te produceren zou al leuk zijn natuurlijk. Al verbruik je in de winter en 's avonds meer stroom (TL-balken) en produceer je dan weinig of geen stroom.
niet per dag/nacht of zomer/winter.
het maakt niet uit wanneer je het opwekt of wanneer je het gebruikt.
het stroomnet zelf is dan een accu.
tot de 5000kWh of als minder gebruikt word tot het gebruik.
(en dan nog wat uitzonderingen)
edit:
Fairy das waar ook.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Bij afname van grote volumes electriciteit krijgen bedrijven ook korting. Die betalen dan geen 23 cent maar misschien maar 11 cent per kWh. Dan is het nog maar de vraag of het uberhaupt rendabel kan zijn. Ik vind het een groot risico. Die moet je niet zonder een gedegen vooronderzoek doen. Laat je dus niet alleen adviseren door een verkoper.migjes schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 15:28:
[...]
de rekening komt per jaar.
niet per dag/nacht of zomer/winter.![]()
het maakt niet uit wanneer je het opwekt of wanneer je het gebruikt.
het stroomnet zelf is dan een accu.
tot de 5000kWh of als minder gebruikt word tot het gebruik.
(en dan nog wat uitzonderingen)
Check eventueel ook de subsidie voor panelen voor bedrijven. Zij hebben in bepaalde provincies hier ook nog eens recht op.
http://www.hoe-koop-ik.nl...sidie-2012-voor-bedrijven
Dit was ook te zien bij de agentschap, je moet dan wel inloggen als bedrijf.
http://www.belastingdiens...ie_investeringsaftrek_eia
http://www.agentschapnl.nl/organisatie/eloket
Verwijderd
Ehm...manege is in dit geval een non-profit instelling (stichting zonder winstoogmerk).Kiswum schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 16:28:
Check eventueel ook de subsidie voor panelen voor bedrijven. Zij hebben in bepaalde provincies hier ook nog eens recht op.
Subsidie bedrijven gaat via de EIA..... zoals je zelf ook zegt.
Dus EIA kan niet.
Thanks voor de informatie mensen! ^^
Ik dacht dat energie terugleveren en dan vangen per kWh zonder meer mogelijk was. Nooit gedacht dat het zo ingewikkeld in elkaar zat
Maar genoeg te lezen zo te zien XD
Het dak is inderdaad erg groot, wil je wat dan kan dat met die oppervlakte.
Edit: Maar qua oriëntatie is het dak dus wel geschikt?
Ik dacht dat energie terugleveren en dan vangen per kWh zonder meer mogelijk was. Nooit gedacht dat het zo ingewikkeld in elkaar zat
Het dak is inderdaad erg groot, wil je wat dan kan dat met die oppervlakte.
Edit: Maar qua oriëntatie is het dak dus wel geschikt?
[ Voor 10% gewijzigd door TheNephilim op 30-05-2012 16:36 ]
Vergeet SDE 2012. Overtekend, bovendien als je al een beschikking krijgt in de eerste fase, mag je bij realisatie die jaar een lucratieve "subsidie" van maar liefst 1,3 cent per kWh verwachten in de voorschotten (in fase 2 "maar liefst" 3,3 cent/kWh). De rest mag je zelf bij elkaar harken. Dat noemt Verhagen "innovatief ondernemerschap"...Kiswum schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 16:28:
Iets later dan verwacht zijn de eerste 6 panellen vandaag bij mij aangesloten.
Geheel ziet er heel netjes uit. Omvormer is helemaal passif gekoeld. Het gaat om een basis set van WWZ
6 X 235wp
Geheel aangesloten op een Plugwise Stelth module wat netjes weggewerkt is in de meterkast.
Eerste opbrengst
15:00-16:00 0,659 kWh
16:00-17:00 0,306 kWh
Geheel ziet er heel netjes uit. Omvormer is helemaal passif gekoeld. Het gaat om een basis set van WWZ
6 X 235wp
Geheel aangesloten op een Plugwise Stelth module wat netjes weggewerkt is in de meterkast.
Eerste opbrengst
15:00-16:00 0,659 kWh
16:00-17:00 0,306 kWh
Ik krijg altijd een kaartje in de bus van de netbeheerder dat ik in kan vullen.tw_eek schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 23:51:
De netbeheerder meet toch je meterstand?
En die geeft het weer door aan de energieleverancier.
Aan de energieleverancier geeft ik het via internet door, dat zou voldoende moeten zijn.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Gaat prima werken http://sv650s.home.xs4all...vsystemcalculator%204.xlssnoekds20 schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 14:20:
[...]
Leverancier had een foutje gemaakt, er komen 2 x Mastervolt XS3200 op de 24 panelen.
En ze kwamen in de garage te hangen toch? dan moet het lawaai geen probleem zijn.
Met alle info die bij tweakers te vinden was is het dan gelukt.
De spreekwoordelijke kogel is door de kerk
Vandaag eindelijk besteld 8x 240wp Ceeg/csun met 4x 480 enecsys microgrids met de gateway, clickfit en kabels etcetc. (Is me nog steeds niet duidelijk of je prijzen mag noemen of niet, al met al €3700 incl. btw, 1000 euro subsidie gaat er vanaf zolang de pot niet op is binnen 2 weken
)
binnen 2 weken hoop ik hier te kunnen posten wat de 1e opbrengsten zijn.
De spreekwoordelijke kogel is door de kerk
Vandaag eindelijk besteld 8x 240wp Ceeg/csun met 4x 480 enecsys microgrids met de gateway, clickfit en kabels etcetc. (Is me nog steeds niet duidelijk of je prijzen mag noemen of niet, al met al €3700 incl. btw, 1000 euro subsidie gaat er vanaf zolang de pot niet op is binnen 2 weken
binnen 2 weken hoop ik hier te kunnen posten wat de 1e opbrengsten zijn.
Hoe kom jij op €1000 subsidie? 15% van 3700 is toch echt een stuk minder.
Klinkt als een leuke set btw.
Klinkt als een leuke set btw.
[ Voor 18% gewijzigd door fenrir op 30-05-2012 17:52 ]
Van klussen krijg je grijze haren
provincie limburg, 80cent per Wp max. tot €1000
Ben dr heel benieuwd naar als eenmaal alles ligt.
Ben dr heel benieuwd naar als eenmaal alles ligt.
Of ik jou tekst nu van onder naar boven of omgekeerd lees, dan wel van rechts naar links of voor mijnJeroenH schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 11:17:
[...]
Hier is een tijdje terug een heel felle discussie over geweest. Ik zie tot de 16A geen enkel probleem met meerdere omvormers op een groep. Ze hebben allemaal eilandbeveiliging.
Alleen, als je meer dan 600Wp (500W omvormervermogen) gaat invoeden, dan is een aparte, verder 'lege' groep nodig, en wel hierom.
part diagonaal lees sorry sorry sorry, maar je spreekt je zelf behoorlijk tegen.
Mijn nederige mening dan maar weer ( 30 jaar praktijk ervaring elektro ) één omvormer één groep
twee omvormers twee groepen, enz enz enz.
Ik formuleerde het ongelukkig, zeker, maar wat ik bedoelde is simpel: meerdere omvormers op één groep: geen probleem (tot 16A totaal). Meer dan 600Wp aangesloten: dan geen verbruikers toegestaan. Zonnestroomomvormers zijn geen verbruikers. Zonnestroomomvormers (goedgekeurde althans) schakelen zich bij de minste of geringste onraad uit.PClop schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 18:21:
Of ik jou tekst nu van onder naar boven of omgekeerd lees, dan wel van rechts naar links of voor mijn
part diagonaal lees sorry sorry sorry, maar je spreekt je zelf behoorlijk tegen.
Mijn nederige mening dan maar weer ( 30 jaar praktijk ervaring elektro ) één omvormer één groep
twee omvormers twee groepen, enz enz enz.
Het is heel simpel, als je ten minste niet (zoals een paar commenters onder het artikel op mijn website) denkt dat je je in allerlei bochten kunt wringen zodat dit niet voor jou geldt.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ik moet er ook nog aan wennen dat mensen geen gedachten kunnen lezen, als ik iets intyp op dit forumJeroenH schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 19:04:
[...]
Ik formuleerde het ongelukkig, zeker, maar wat ik bedoelde is simpel: meerdere omvormers op één groep: geen probleem (tot 16A totaal). Meer dan 600Wp aangesloten: dan geen verbruikers toegestaan. Zonnestroomomvormers zijn geen verbruikers. Zonnestroomomvormers (goedgekeurde althans) schakelen zich bij de minste of geringste onraad uit.
Het is heel simpel, als je ten minste niet (zoals een paar commenters onder het artikel op mijn website) denkt dat je je in allerlei bochten kunt wringen zodat dit niet voor jou geldt.
dit geld voor eenieder ook voor jou, maar ik huiver nu al weer bij je opmerking van...................
"schakelen zich bij de minste of geringste onraad uit " OF NIET, BIJ EEN STORING
en dan ben je je eindgroep beveiliging nodig, en geen TWEEDE omvormer die nog lekker tegen
de stroom in de zaak kan gaan verzieken.
( iets in storing WORDT een VERBRUIKER )
Ik hoop dat dit langzaam doch gestaag tot mijn medenens door gaat dringen
Desalniettemin, je uitleg is goed begrepen
En als de eindgroep in de meterkast een storing heeft heb je ook een probleem, zo lust ik er nog wel een paar.
Verwijderd
let op dit verandert per april 2013 :Speksteenkachel schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 17:31:
[...]
Ik krijg altijd een kaartje in de bus van de netbeheerder dat ik in kan vullen.
Aan de energieleverancier geeft ik het via internet door, dat zou voldoende moeten zijn.
http://www.energieenwater...iet-aan-netbeheerder.html
@PCIop
dus wasmachine ook apart
droger apart
afwas machine apart
anyway, je hebt een punt niemand doet het; en is ook geen afdwingbaar gegeven in de wet of norm.
daarmee is het jouw opinie geworden, die mag ook tellen.
ik snap je punt wel, goedkope verkleefde of oxiderende automaten die ken ik wel,
daarom heb ik alles vernieuwd, en heb ik voor de meter nogmaals een hoofdschakelaar automaat.
(3fase 3x25A) en heb ik mijn woning nu opgedeeld in 3x3+aardlek
en een aparte 1x3 voor de pv. (oost zuid west)
het ziet er ook nog eens mooi uit.
misschien is het beter om te stellen : "anything lethal, apart"

3 dikke omvormers, eigen fasedraad per omvormer, 0 ook afgezekert,
aardlek op aparte hoofdautomaat voor de meter.
1 omvormer in de problemen ? alle omvormers uit.
je kan de pv ook per fase afschakelen, maar ik kies voor veiligheid;
zeker bij werkzaamheden, sinds ik weet hoe een TL omvormer werkt
* er bestaan ook nog huisinstallaties die de 0 niet afgezekert hebben *
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2012 20:58 ]
Het is een goeie zaak dat de netbeheerder er tussen uit gaat, in ieder geval 1 instantie minder om een eventuele discussie mee aan te gaanVerwijderd schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 20:47:
let op dit verandert per april 2013 :
@netbeheerder er tussen uit.
Leuker kunnen we het niet maken..
Zal flink wat roering geven. Nu kan ik bij mijn leverancier niet eens de standen doorgeven...omdat de netbeheerder dat regelt.
Leuker kunnen we het niet maken..
Zal flink wat roering geven. Nu kan ik bij mijn leverancier niet eens de standen doorgeven...omdat de netbeheerder dat regelt.
Kun je niet gewoon inloggen bij je leverancier en de standen via internet doorgeven?
Verwijderd
alle problemen in 5 jaar hier, kwamen door de netbeheerder die blijft inschatten alsof ik fossiele henk was.
ze kunnen het echt niet, dus het is goed dat het stopt.
ongevraagd mijn eerlijke gemelde standen ondermijnen heeft geen nut, en heeft alleen veel ellende en frustratie tot gevolg.
! vergeet niet de meteropnemer een opnameverklaring te laten tekenen, want het is nog geen april 2013 !
voor meetdienst betaal je, voor inschat gok en ballon blaas bonus bonaza niet
als je toch word ingeschat, vraag dan je meetdienst terug.
ze kunnen het echt niet, dus het is goed dat het stopt.
ongevraagd mijn eerlijke gemelde standen ondermijnen heeft geen nut, en heeft alleen veel ellende en frustratie tot gevolg.
! vergeet niet de meteropnemer een opnameverklaring te laten tekenen, want het is nog geen april 2013 !
voor meetdienst betaal je, voor inschat gok en ballon blaas bonus bonaza niet
als je toch word ingeschat, vraag dan je meetdienst terug.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2012 21:04 ]
Helaas. Moet wel toegeven dat ik de laatste 2 jaar niet heb gechecked op de website. Maar 2 maanden terug kon het telefonische niet.....daar werd gemeld dat ze niks konden opnemen. Dat ze alleen de waardes van de netbeheerder accepteren.
Leverancier is electrabel en netbeheerder is enexis.
Leverancier is electrabel en netbeheerder is enexis.
Heb je die dragers op die foto zelf gemaakt? Op hoeveel graden staan je panelen?Snowmiss schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 10:09:
Sinds gistermiddag 17.00 uur in gebruik genomen:
6x Suntech 250Wp
1x SMA SunnyBoy 1600TL
[afbeelding]
Bestaan er trouwens standaard etiketten of labels met symbolen die in een meterkast waarschuwen dat een groep voor teruglevering van zonneenergie wordt gebruikt? Ik weet het, en ze zijn duidelijk zichtbaar op het dak, maar of mijn vrouw het zich automatisch zou realiseren als iemand in de kast iets moet doen, weet ik niet zeker.
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
Ik heb in 2009 ooit gewoon een eigen sjabloon gemaakt, even uitprinten en klaar:thunder7 schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 22:09:
Bestaan er trouwens standaard etiketten of labels met symbolen die in een meterkast waarschuwen dat een groep voor teruglevering van zonneenergie wordt gebruikt? Ik weet het, en ze zijn duidelijk zichtbaar op het dak, maar of mijn vrouw het zich automatisch zou realiseren als iemand in de kast iets moet doen, weet ik niet zeker.
zie hier het artikel hierover
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Er zijn een aantal netbeheerders in NL die achterlopen, wij doen het al 3 jaar digitaal en er is ook nooit iemand langsgeweest om de stand op te meten. Het kan ook zijn dat het aan de energieleverancier ligt, maar we krijgen in ieder geval niemand van Energie Direct of NRE over de vloer.Speksteenkachel schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 21:01:
Kun je niet gewoon inloggen bij je leverancier en de standen via internet doorgeven?
Was fysiek opnemen een in de de 3 jaar niet (eerst?) verplicht, ook ivm evt fraude of rare afwijkingen? Staat me iets van bij... (en van die verontwaardigde klanten die meteen dachten dat we ze als fraudeur hadden aangemerkt omdat "er ineens iemand voor de deur stond"...zuchtKiswum schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 22:21:
[...]
Er zijn een aantal netbeheerders in NL die achterlopen, wij doen het al 3 jaar digitaal en er is ook nooit iemand langsgeweest om de stand op te meten. Het kan ook zijn dat het aan de energieleverancier ligt, maar we krijgen in ieder geval niemand van Energie Direct of NRE over de vloer.
Veel mensen controleerden de standen niet, worden jaren te laag ingeschat..krijgen dan dmv werkelijke standen een gepeperde rekening..u raadt het al: paniek paniek
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Langskomen mag altijd, of er dan zonnestroomgebak in huis is, is een tweedeKiswum schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 10:11:
[...]
@ Snowmiss, ziet er goed uit, wanneer kunnen we langskomen voor een zonnestroomgebak?
Als dit in twee rijen van drie was geplaatst, was ik aan beide zijden op het gedeelte van de buren terecht gekomen. Ik had graag gezien dat dat had gepast in verband met een toekomstige zonneboiler. Daarvoor moet ik nu naar een oplossing zoeken met een smalle portrait zonnecollector onder lage hellingshoek. Of eventueel de zonneboiler vergeten en twee panelen in portrait erbij zetten (rechts op de foto, een voor en een achter de 'schoorsteen').NovapaX schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 10:18:
@snowmiss
Netjes! Zo'n installatie heb ik ook ongeveer in gedachten.... over een maandje ofzo gaan we eens kijken
Maar dan 2 rijen van 3 zodat daarachter ooit nog eens 50 heatpipes kunnen komen te staan, maar dat is toekomstmuziek!
Houtkern schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 10:31:
[...]
Vrijwel tegen de dakrand: Oeps, zeker geen vergunningetje voor. Ach, zolang de achterburen niet gaan klagen en er geen handhavingsmannetje (of vrouwtje) in je tuin komt. Veel plezier van de zon!
Klachten nog niet gehoord, maar ook nog geen vragen van wat is dat nou en wat levert je dat op? Ze staan er natuurlijk pas 1 volle dagPClop schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 10:43:
[...]
Mooie installatie, echter "kunnen" tientallen achterburen nu wel gaan klagen dat je de dak lijn achter
hebt onderbroken, en volgens het bouwbesluit hebben ze dan gelijk je moet ook bij de achterste
panelenrij een afstand aan houden va de dakrand tov de panelen van minimaal de hoogte van die
rij panelen ( maar laat ze maar eerst gaan klagen ) je kunt indien nodig dit weer oplossen door
er 2 rijen van 3 in portret van te maken eventueel onder een iets kleinere hoek.
Oeps, Houtkern was me al voor.
Deze hele installatie is van Oskomera (winnaar 123zonne-energie VEH). De dragers zijn van hun eigen lightbox systeem en daarmee staan de panelen op 250 hellingshoek of bedoel je dat ze op ZW (2250 staan opgesteld?cODAR schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 22:03:
[...]
Heb je die dragers op die foto zelf gemaakt? Op hoeveel graden staan je panelen?
Zo ziet het eruit in onze meterkast sinds gisteren:thunder7 schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 22:09:
Niet dat ik weet, ik heb zelf het onderstaande op de meterkast gekalkt en dat zou in principe voor iedereen wel duidelijk moeten zijn:thunder7 schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 22:09:
Energie:Direct is een leverancier en heeft niets met netbeheer te maken. Het is een volle dochter van Essent en dus van bruinkolenboer (lees: "leverancier") RWE.Kiswum schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 22:21:
[...]
Er zijn een aantal netbeheerders in NL die achterlopen, wij doen het al 3 jaar digitaal en er is ook nooit iemand langsgeweest om de stand op te meten. Het kan ook zijn dat het aan de energieleverancier ligt, maar we krijgen in ieder geval niemand van Energie Direct of NRE over de vloer.
NRE is onderdeel geworden van Endinet B.V., en dat is weer naar binnen geschrokt door Rupsje Nooit Genoeg, Alliander netbeheer:
http://www.endinet.nl/def...=8&itemid=12336&mid=10246
... en wordt als experimenteergrond gebruikt voor allerlei foefjes die netbeheers-dochter Liander liever niet al te publiekelijk zichtbaar onder eigen naam uitvoert (komt nog info over, nu met andere dingen bezig).
Ik heb mijn 8 groepen gewoon genummerd en in de binnenkant van de meterkastdeur staat precies wat waarop zit
. Groep 1 is bij ons de pv groep.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Heerlijk om te zien die meterkast uitbreiding voor mij net zo mooi als je nieuweSnowmiss schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 22:34:
Zo ziet het eruit in onze meterkast sinds gisteren:
[afbeelding]
set zonnepanelen feli
Mijn ( en voor vele anderen ) grootst winst is dat alle voors en tegens hierVerwijderd schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 20:47:
[...]
let op dit verandert per april 2013 :
@PCIop
dus wasmachine ook apart
droger apart
afwas machine apart
anyway, je hebt een punt niemand doet het; en is ook geen afdwingbaar gegeven in de wet of norm.
daarmee is het jouw opinie geworden, die mag ook tellen.
ik snap je punt wel, goedkope verkleefde of oxiderende automaten die ken ik wel,
daarom heb ik alles vernieuwd, en heb ik voor de meter nogmaals een hoofdschakelaar automaat.
(3fase 3x25A) en heb ik mijn woning nu opgedeeld in 3x3+aardlek
en een aparte 1x3 voor de pv. (oost zuid west)
het ziet er ook nog eens mooi uit.
misschien is het beter om te stellen : "anything lethal, apart"
[afbeelding]
3 dikke omvormers, eigen fasedraad per omvormer, 0 ook afgezekert,
aardlek op aparte hoofdautomaat voor de meter.
1 omvormer in de problemen ? alle omvormers uit.
je kan de pv ook per fase afschakelen, maar ik kies voor veiligheid;
zeker bij werkzaamheden, sinds ik weet hoe een TL omvormer werkt
* er bestaan ook nog huisinstallaties die de 0 niet afgezekert hebben *
gelukkig vaak ter sprake worden gebracht en hun uitwerking niet missen
in positieve zin mbt, wat je noemt "mijn opinie"
Mooie link trouwens, dit wist ik nog niet bedankt.
Ik ben op zoek naar een unit die de stroomproductie (actueel en historie) weergeeft op een draadloze display. deze kan ik dan plaatsen in de woonkamer (omvormer komt op zolder te staan)
Eigenlijk zoiets als de SMA Sunny beam alleen dan omvormer onafhankelijk.
Is er niet een opbrengstmeter op de markt die ik dmv WiFi met een Android tablet kan uitlezen?
Is er niet een opbrengstmeter op de markt die ik dmv WiFi met een Android tablet kan uitlezen?
[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 31-05-2012 10:05 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Plugwise Smile...revolution-nl schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 09:56:
Ik ben op zoek naar een unit die de stroomproductie (actueel en historie) weergeeft op een draadloze display. deze kan ik dan plaatsen in de woonkamer (omvormer komt op zolder te staan)
[ Voor 5% gewijzigd door Gé Brander op 31-05-2012 10:10 ]
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Nee, de Plugwise stretch 2.0. Daarmee kun je gewone plugwise pluggen en en stealths uitlezen op je Android/iOs apparaat.
Met de Smile lees je een slimme meter uit. De vraag is of je die hebt en/of wilt. En bovendien kun je daarmee niet je opbrengst uitlezen, alleen hoeveel je teruggeleverd hebt.
Met de Smile lees je een slimme meter uit. De vraag is of je die hebt en/of wilt. En bovendien kun je daarmee niet je opbrengst uitlezen, alleen hoeveel je teruggeleverd hebt.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Dat heb ik inderdaad nodig. Is er ergens een demo van de app te zien. Anders ga ik eens kijken of ik een budget tabled dedicated aan de muur kan plaatsen om de productie weer te gevenNovapaX schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 10:29:
Nee, de Plugwise stretch 2.0. Daarmee kun je gewone plugwise pluggen en en stealths uitlezen op je Android/iOs apparaat.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Misschien iets goedkoper en kant en klaar. http://www.zjools.nl
Wat ik begrepen heb; meten via draaischijf of S0 bus. Wat je dan wel apart moet hebben/aanschaffen voor je productie-eenheid.
Wat ik begrepen heb; meten via draaischijf of S0 bus. Wat je dan wel apart moet hebben/aanschaffen voor je productie-eenheid.
[ Voor 34% gewijzigd door internet4me op 31-05-2012 10:40 ]
Probleem is dan lijkt me dat je niet de productie meet maar wat er teruggeleverd is. Opgewekte stroom die direct in het huis verbruikt word is dan niet gemeten.internet4me schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 10:38:
Misschien iets goedkoper en kant en klaar. http://www.zjools.nl![]()
Wel een mooi product overigens. Ben benieuwt wat er weergegeven word op het display als je meer terugleverd dan verbruikt.
Sorry niet goed gelezen, als je idd een analoge meter plaatst voor je omvormer dan gaat dit inderdaad werken.
Best een goed idee
[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 31-05-2012 10:44 ]
Als je een aparte kWh meter met puls lampje hebt voor de zonnepanelen, dan kan dit prima werken.revolution-nl schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 10:43:
[...]
Probleem is dan lijkt me dat je niet de productie meet maar wat er teruggeleverd is. Opgewekte stroom die direct in het huis verbruikt word is dan niet gemeten.
Wel een mooi product overigens. Ben benieuwt wat er weergegeven word op het display als je meer terugleverd dan verbruikt.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Vandaar mijn opmerking: "Wat je dan wel apart moet hebben/aanschaffen voor je productie-eenheid."
Oke, ik zie dat je het hebt aangepast.
PS. kan ook via S0 pulse. Is wat moderner. Sommige omvormers hebben dit onboard.
Oke, ik zie dat je het hebt aangepast.
PS. kan ook via S0 pulse. Is wat moderner. Sommige omvormers hebben dit onboard.
[ Voor 40% gewijzigd door internet4me op 31-05-2012 10:48 ]
beter nog.c70070540 schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 10:44:
[...]
Als je een aparte kWh meter met puls lampje hebt voor de zonnepanelen, dan kan dit prima werken.
die heb je ook met een S0 poort.
dat is nog iets preciezer.
lampje wil nog wel eens minder knipperen(de helft) als wat de S0 doet.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Voor 21 euro, zowel met S0 als ledpuls en wel 2000 pulsen per kWh. Heb je gelijk een nauwkeurige meting (class 1) voor je opbrengst.migjes schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 10:48:
[...]
beter nog.
die heb je ook met een S0 poort.
dat is nog iets preciezer.
lampje wil nog wel eens minder knipperen(de helft) als wat de S0 doet.
of kijk op www.eprotech.nl (betaling via iDeal) daar staan er ook, heb idd een met een Class 1 nauwkeurigheid.antonboonstra schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 10:50:
[...]
Voor 21 euro, zowel met S0 als ledpuls en wel 2000 pulsen per kWh. Heb je gelijk een nauwkeurige meting (class 1) voor je opbrengst.
let wel op: als je je programmacode niet aanpast zul je met 1Wh per puls meer dan voldoende nauwkeurig zijn. Meestal zie ik wel een 2000 puls/kWh geplaatst worden, maar men rekent domweg met simpele gehele getallen (integers) waardoor je dus niet optimaal gebruik maakt ervan
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Er is ook vaak verschil tussen de frequentie van het LEDje en het aantal pulsen op de S0.NielsTn schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 11:55:
[...]
of kijk op www.eprotech.nl (betaling via iDeal) daar staan er ook, heb idd een met een Class 1 nauwkeurigheid.
let wel op: als je je programmacode niet aanpast zul je met 1Wh per puls meer dan voldoende nauwkeurig zijn. Meestal zie ik wel een 2000 puls/kWh geplaatst worden, maar men rekent domweg met simpele gehele getallen (integers) waardoor je dus niet optimaal gebruik maakt ervan
A'dam PVOutput
Een algemene vraag: Zijn zonnepanelen met een afwijkende kleinere maat, zoals de Yingli 195P (131x100 cm), een aflopende zaak?
Ik heb berekend dat ik de opbrengst van mijn dak zou kunnen maximaliseren met behulp van dit soort kleinere panelen; ik kan daarmee de beschikbare ruimte beter opvullen. In mijn geval gaat het om een keuze tussen 12 standaard grootte panelen (165 cm hoog), of 18 kleinere (131 cm). De laatste variant levert altijd meer op, en is kennelijk nog goedkoper ook.
Ik zou ook zelfs nog grotere panelen kunnen nemen dan de standaard; 12 grotere panelen kan ik ook nog kwijt, en die leveren weer iets meer op dan 12 standaard.
Ik hoor echter dat deze afwijkende maten uit de handel gaan. Dit verbaast me enorm, want ik vermoed dat veel mensen, gegeven beperkte dakruimte, met kleinere panelen een betere dekking en dus opbrengst zouden kunnen realizeren. Wat vinden jullie?
Ik heb berekend dat ik de opbrengst van mijn dak zou kunnen maximaliseren met behulp van dit soort kleinere panelen; ik kan daarmee de beschikbare ruimte beter opvullen. In mijn geval gaat het om een keuze tussen 12 standaard grootte panelen (165 cm hoog), of 18 kleinere (131 cm). De laatste variant levert altijd meer op, en is kennelijk nog goedkoper ook.
Ik zou ook zelfs nog grotere panelen kunnen nemen dan de standaard; 12 grotere panelen kan ik ook nog kwijt, en die leveren weer iets meer op dan 12 standaard.
Ik hoor echter dat deze afwijkende maten uit de handel gaan. Dit verbaast me enorm, want ik vermoed dat veel mensen, gegeven beperkte dakruimte, met kleinere panelen een betere dekking en dus opbrengst zouden kunnen realizeren. Wat vinden jullie?
Verwijderd
Gaan niet uit de handel. Ze zijn alleen doorgaans iets duurder. Juist slim om goed te kijken hoe je het dak optimaal benut. Laatst ook die panelen gebruikt en ik kon bijna 30% meer Wp installeren.Terpen Tijn schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 12:52:
Een algemene vraag: Zijn zonnepanelen met een afwijkende kleinere maat, zoals de Yingli 195P (131x100 cm), een aflopende zaak?
Partijen verkopen nou eenmaal graag hun voorraad en dat is standaardspul.
@snoekds20:
Als ik voor het maximum zou gaan dan komt het in 16x10 uit op 12x265 (bijv. met Panda's), dus 3180 Wp, en in 13x10 op 18x195 (hoogste wat ik van Yingli zag in dat formaat), dus 3510 Wp. Overigens blijft er uiteindelijk aanzienlijk minder van over omdat het dak behoorlijk West ligt. Ik ga grof gezegd uit van ~2500 kWh per jaar.
@Neanderthaler71:
Ok, dus het gaat helemaal niet om "oude" panelen. Het klonk wel geloofwaardig doordat de suffix van het kleine model ook een lager getal was (23b vs. 29c, uit m'n hoofd). Maar ook de kleine panelen halen gewoon 15% rendement, dus dat vond ik al wat vreemd. Interessant dat jij dezelfde afweging hebt gemaakt en voor de kleine bent gegaan, dat sterkt me in mijn voornemen om dit ook te doen.
Als ik voor het maximum zou gaan dan komt het in 16x10 uit op 12x265 (bijv. met Panda's), dus 3180 Wp, en in 13x10 op 18x195 (hoogste wat ik van Yingli zag in dat formaat), dus 3510 Wp. Overigens blijft er uiteindelijk aanzienlijk minder van over omdat het dak behoorlijk West ligt. Ik ga grof gezegd uit van ~2500 kWh per jaar.
@Neanderthaler71:
Ok, dus het gaat helemaal niet om "oude" panelen. Het klonk wel geloofwaardig doordat de suffix van het kleine model ook een lager getal was (23b vs. 29c, uit m'n hoofd). Maar ook de kleine panelen halen gewoon 15% rendement, dus dat vond ik al wat vreemd. Interessant dat jij dezelfde afweging hebt gemaakt en voor de kleine bent gegaan, dat sterkt me in mijn voornemen om dit ook te doen.
Noord-Zuid of Oost-West? En heb je al wat informatie uit dit forum tot je genomen?Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 14:09:
Hallo, ik wil op een gebouw met een puntdak aan beide kanten zonnepanelen. De helling van het dak betreft 15 graden. De opbrengst moet zo'n 15000 wp zijn Moet ik nu met twee inverters gaan werken, en wat voor panelen zijn de meest geschikte keuze?
[afbeelding]
[afbeelding]
Opbrengst/produktie is in kWh (kilowattuur),Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 14:09:
Hallo, ik wil op een gebouw met een puntdak aan beide kanten zonnepanelen. De helling van het dak betreft 15 graden. De opbrengst moet zo'n 15000 wp zijn Moet ik nu met twee inverters gaan werken, en wat voor panelen zijn de meest geschikte keuze?
[afbeelding]
[afbeelding]
geinstalleerd PV vermogen is in Watt-piek (of Watt-peak), een klassering van paneelvermogen onder Standaard Test Condities (STC).
Verwijderd
Je weet wel wat ik bedoel Niels... ik ben geen expert op dit gebied...laten we zeggen beginnersfout....
Natuurlijk mag je een foutje maken, maar hierdoor is niet bekend wat je bedoeld. Dus wil je 15000Wp (15kWp) installeren of wil je 15000 kWh produceren op jaarbasis?Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 14:18:
Je weet wel wat ik bedoel Niels... ik ben geen expert op dit gebied...laten we zeggen beginnersfout....
Je hoeft geen twee omvormers, maar wel een omvormer met minimaal 2 MPP's (eentje voor elke dakzijde). Bijna alle omvormers voor 15kWp hebben dit wel. Een SMA Tripower 15000TL bijvoorbeeld.
Een algemene beste keuze zonnepanelen is er niet (we zijn geen consumentenbond). Een betere vraag zou zijn:
- ik wil zoveel mogelijk piekvermogen per euro
- ik wil zoveel mogelijk piekvermogen per oppervlakte
- ik wil zo goedkoop mogelijk 15 kWp aan panelen
- ik wil een goede (de beste?) prijs/kwaliteit verhouding
Hierbij komen verschillende panelen naar voren als 'beste keuze'.
Verwijderd
SMA hebben een A en een B ingang. Op de A mag een grotere stroom op de B max 12,5A.antonboonstra schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 14:24:
[...]
Natuurlijk mag je een foutje maken, maar hierdoor is niet bekend wat je bedoeld. Dus wil je 15000Wp (15kWp) installeren of wil je 15000 kWh produceren op jaarbasis?
Je hoeft geen twee omvormers, maar wel een omvormer met minimaal 2 MPP's (eentje voor elke dakzijde). Bijna alle omvormers voor 15kWp hebben dit wel. Een SMA Tripower 15000TL bijvoorbeeld.
Een algemene beste keuze zonnepanelen is er niet (we zijn geen consumentenbond). Een betere vraag zou zijn:
- ik wil zoveel mogelijk piekvermogen per euro
- ik wil zoveel mogelijk piekvermogen per oppervlakte
- ik wil zo goedkoop mogelijk 15 kWp aan panelen
- ik wil een goede (de beste?) prijs/kwaliteit verhouding
Hierbij komen verschillende panelen naar voren als 'beste keuze'.
Heb SD hier niet open staan. maar uit mijn hooft is het max aantal panelen ongeveer 24 stuks 240 (156 cel)
24 x 240 = 5760Wp
Dus nou net die omvormer past niet.
De meeste omvormers met meerdere mpp's zijn wel symetrisch en dan kan het wel. Bijvoorbeeld de Delta 15TL.
Als je de tekening pakt, dan kun je 2 strings van 19 panelen op ingang A aansluiten. Dan kom je bij Yingli 245 panelen op 16,22A en 574V. Op ingang B sluit je 1 string van 17 panelen aan: 8,11A en 513V. Volgens mij prima binnen de specs van een 15000TL...Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 14:33:
[...]
SMA hebben een A en een B ingang. Op de A mag een grotere stroom op de B max 12,5A.
Heb SD hier niet open staan. maar uit mijn hooft is het max aantal panelen ongeveer 24 stuks 240 (156 cel)
24 x 240 = 5760Wp
Dus nou net die omvormer past niet.
De meeste omvormers zijn wel symetrisch en dan kan het wel. Bijvoorbeeld de Delta 15TL.
Verwijderd
A is tracker 1antonboonstra schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 14:38:
[...]
Als je de tekening pakt, dan kun je 2 strings van 19 panelen op ingang A aansluiten. Dan kom je bij Yingli 245 panelen op 16,22A en 574V. Op ingang B sluit je 1 sting van 17 panelen aan: 8,11A en 513V. Volgens mij prima binnen de specs van een 15000TL...
B is tracker 2
Je moet een kant van het dak op A zetten en de andere op B
Dus 7500Wp moet op B en dan krijg je een spanningsprobleem....
Kijk nou naar de tekening. De 2x 19 panelen zitten op de ene zijde van het dak, dus op tracker A. De 1x17 panelen op de andere zijde, dus tracker B. 17/19 panelen in serie past prima qua spanning.Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 14:40:
[...]
A is tracker 1
B is tracker 2
Je moet een kant van het dak op A zetten en de andere op B
Dus 7500Wp moet op B en dan krijg je een spanningsprobleem....
Naar aanleiding van het bovenstaande. Kun je op zo'n omvormer zonder problemen twee verschillende strings met panelen aansluiten die meer/minder instraling hebben? Dus bijvoorbeeld een set op 35 graden Zuid en een (inferieure) set op 60 graden West? Met andere woorden: heeft de slechtere set dan een negatief effect op de betere doordat de omvormer zich erin verslikt?antonboonstra schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 14:38:
[...]
Als je de tekening pakt, dan kun je 2 strings van 19 panelen op ingang A aansluiten. Dan kom je bij Yingli 245 panelen op 16,22A en 574V. Op ingang B sluit je 1 string van 17 panelen aan: 8,11A en 513V. Volgens mij prima binnen de specs van een 15000TL...
Verwijderd
Je hebt gelijk, ik dacht dat het een symetrisch dak was... heheTerpen Tijn schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 14:42:
[...]
Naar aanleiding van het bovenstaande. Kun je op zo'n omvormer zonder problemen twee verschillende strings met panelen aansluiten die meer/minder instraling hebben? Dus bijvoorbeeld een set op 35 graden Zuid en een (inferieure) set op 60 graden West? Met andere woorden: heeft de slechtere set dan een negatief effect op de betere doordat de omvormer zich erin verslikt?
Verwijderd
Ja dat kan ik heb het hier ook thuis.Terpen Tijn schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 14:42:
[...]
Naar aanleiding van het bovenstaande. Kun je op zo'n omvormer zonder problemen twee verschillende strings met panelen aansluiten die meer/minder instraling hebben? Dus bijvoorbeeld een set op 35 graden Zuid en een (inferieure) set op 60 graden West? Met andere woorden: heeft de slechtere set dan een negatief effect op de betere doordat de omvormer zich erin verslikt?
Aparte Mpp's 1 deel op zuid en 1 deel op oost.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2012 14:52 ]
Verwijderd
Ja, het gaat dus om 15000kw/h(bedoel natuurlijk kwh) op jaarbasis.
Dus als ik het goed begrijp, is de inverterkeuze in mijn situatie niet de juiste. Daar kan ik al weer wat meer mee. Welke inverters zijn kwalitatief vergelijkbaar, en wel geschikt?
*edit* Het kan dus wel met de Sunny boy tripower ? Bedankt voor de info alvast..
Oh ja, de orientatie van het dak, helaas niet het meest optimaal, maar de zijde met lichtkoepels is op het oosten, de andere op het westen dus...
Dus als ik het goed begrijp, is de inverterkeuze in mijn situatie niet de juiste. Daar kan ik al weer wat meer mee. Welke inverters zijn kwalitatief vergelijkbaar, en wel geschikt?
*edit* Het kan dus wel met de Sunny boy tripower ? Bedankt voor de info alvast..
Oh ja, de orientatie van het dak, helaas niet het meest optimaal, maar de zijde met lichtkoepels is op het oosten, de andere op het westen dus...
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2012 19:12 ]
Ik lees al geruime tijd met veel plezier dit forum (DED)
Ben me nu aan het oriënteren om zonnepanelen aan te schaffen, niet een te ruig setje, maar zo'n 1000 a 1500Wp. (We verbruiken nu 4100kwh met z'n 3e..)
Ik dacht je moet ergens beginnen
Ik ben best handig en heb volgens mij geen hoogtevrees, dus volgens mij is het best zelf te doen met behulp van bijv Clickfit beugels, is dit correct? Is er nog een alternatief?
Volgens mij zijn er meer die het laten plaatsen ipv zelf doen, is dit correct?
En niets is zeker natuurlijk, stel dat ik over 5 jaar wil verhuizen dan is de TVT nog niet verstreken, is alles makkelijk mee te verhuizen of zou je het beter kunnen mee verkopen?
Ben me nu aan het oriënteren om zonnepanelen aan te schaffen, niet een te ruig setje, maar zo'n 1000 a 1500Wp. (We verbruiken nu 4100kwh met z'n 3e..)
Ik ben best handig en heb volgens mij geen hoogtevrees, dus volgens mij is het best zelf te doen met behulp van bijv Clickfit beugels, is dit correct? Is er nog een alternatief?
En niets is zeker natuurlijk, stel dat ik over 5 jaar wil verhuizen dan is de TVT nog niet verstreken, is alles makkelijk mee te verhuizen of zou je het beter kunnen mee verkopen?
voorlopig worden er geen huizen meer verkochtMarcoKL schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 15:19:
Ik lees al geruime tijd met veel plezier dit forum (DED)
15000 kW per uur?Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 14:54:
Ja, het gaat dus om 15000kw/h op jaarbasis.
Op jaarbasis, dus dat is een jaar lang. 365 dagen van 24uur met 15000 kW per uur is dan 365 × 24 × 15000kW = 131,4 GW een jaar na het begin.
Hmmm, dat is ongeveer wat Nedeland én al zijn buurlanden gecombineerd verbruiken...
Kijk hier bijvoorbeeld even:
http://dewiki.nl/index.php/Eenheden
[ Voor 4% gewijzigd door Paul C op 31-05-2012 15:36 ]
Verwijderd
dan moet je een best dak hebben!!pcmadman schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 15:35:
[...]
15000 kW per uur?![]()
Op jaarbasis, dus dat is een jaar lang. 365 dagen van 24uur met 15000 kW per uur is dan 365 × 24 × 15000kW = 131,4 GW een jaar na het begin.
Hmmm, dat is ongeveer wat Nedeland én al zijn buurlanden gecombineerd verbruiken...
Kijk hier bijvoorbeeld even:
http://dewiki.nl/index.php/Eenheden
Verwijderd
.... wat een nutteloze reactie... iedereen weet wat ik bedoel...
Meestal wordt de kWh gebruik om een hoeveelheid elektrische energie aan te geven. Dit is veel praktischer dan de Joule, kilojoule of megajoule, omdat er makkelijk kan worden ingeschat hoeveel aan elektriciteit een apparaat zal verbruiken, door zijn vermogen in watt te vermenigvuldigen met de verbruiksduur in uren.
Dus een totale productie van 15000 kwh per jaar.... gewoon goed dus..
Meestal wordt de kWh gebruik om een hoeveelheid elektrische energie aan te geven. Dit is veel praktischer dan de Joule, kilojoule of megajoule, omdat er makkelijk kan worden ingeschat hoeveel aan elektriciteit een apparaat zal verbruiken, door zijn vermogen in watt te vermenigvuldigen met de verbruiksduur in uren.
[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2012 15:40 ]
Meestal wel, maar niet altijd en als je het forum al een beetje hebt doorgelezen had je dit kunnen wetenVerwijderd schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 15:38:
Maar heb je al nagedacht over de vragen die AntonBoonstra stelde? Lijkt me dat je daar mee moet beginnen.
Ik heb wel hoogtevrees, maar toch al 2 x een set gemonteerd (wel met veiligheidsgordel en touw, dat welMarcoKL schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 15:19:
...
Verhuizen kan, maar ik zou het tegen die tijd bekijken (wat levert het op, verkoopt je huis er makkelijker door en hoeveel kost het installeren in je nieuwe huis tegen die tijd).
Clickfit werkt prima, ik heb een zestal panelen zelf (ok, met hulp van pa) op het pannendak geplaatst.MarcoKL schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 15:19:
...
Hiervoor koos ik wel de klemmen/haken die verstelbaar zijn (kun je zelf de afstand tussen het paneel en pannendak bepalen, maar ook 'golvende daken' corrigeren).
Overburen hebben een systeem van Schletter gekozen, en helaas vind ik de manier van bevestigen veel minder aantrekkelijk (aparte geimpregneerde balk onder de dakpannen, en dan met 3-4 houtschroeven de beugel naar het paneel vastzetten....brrr... )
Panelen zijn makkelijk te demonteren, evt. rails kun je laten zitten
Dat lees ik graag, overweeg zeker die clickfit beugels.
Ga ze wel eens in t echt bekijken.
Tevens wil ik alvast rekening houden met een mogelijke dakkapel.
Mijn dak is schuin, weet niet de exact gradenhoek nog, maar het formaat is 5m x 8m.
Er passen (meeste) 3 panelen landscape naast elkaar, dus ik wou er 3 bovenaan en 3 helemaal onderaan plaatsen, is dit verstandig?
Of 3 onderaan en evt 3 op het dak van de dakkapel als die er zou komen?
Ga ze wel eens in t echt bekijken.
Tevens wil ik alvast rekening houden met een mogelijke dakkapel.
Mijn dak is schuin, weet niet de exact gradenhoek nog, maar het formaat is 5m x 8m.
Er passen (meeste) 3 panelen landscape naast elkaar, dus ik wou er 3 bovenaan en 3 helemaal onderaan plaatsen, is dit verstandig?
Of 3 onderaan en evt 3 op het dak van de dakkapel als die er zou komen?
Dakkapel aan de andere kant kan niet toevallig? Dan hou je ruimte over voor uitbreidingen*
*PV is zeer verslavend namelijk
Edit: Oh ja, hier ook clickfit, prima spul. Ik had geen verstelbare beugels. Op een recht dak is dat volgens mij ook niet nodig (ik had ze iig niet nodig).
Edit: Oh ja, hier ook clickfit, prima spul. Ik had geen verstelbare beugels. Op een recht dak is dat volgens mij ook niet nodig (ik had ze iig niet nodig).
[ Voor 36% gewijzigd door rube op 31-05-2012 15:55 ]
Onzin. Ik kan stoppen wanneer ik wil.rube schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 15:54:
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
haa je deed een edit! ik moest bijna spellings nasi met sambal gaan spelen...
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Helaas nietrube schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 15:54:
Dakkapel aan de andere kant kan niet toevallig? Dan hou je ruimte over voor uitbreidingen*
1 schuin dak en andere kant is dakterras.
ALS we ooit op zolder gaan slapen, dan is een dakkapel wel fijn voor de woonruimte.
Zo, even vlijtig geweest. Ik heb een drill-down module aan de website toegevoegd. Van maandopbrengst naar dagopbrengst naar gemiddelden per minuut en uiteindelijk met een resolutie van 2s. Niet allemaal tegelijk kijken, ik moet nog nadenken over caching mechanismen en high-concurrency.
Ik vind het zelf wel stoer, maar ben eigenlijk op zoek naar jullie kritiek. Mind you: ik ben techneut, geen webdesigner.
Klik op de history link onder het Tigo logo.
http://hansenmieke.dlinkddns.com/piko.php
of hoort dit in het datalogging topic?
Ik vind het zelf wel stoer, maar ben eigenlijk op zoek naar jullie kritiek. Mind you: ik ben techneut, geen webdesigner.
Klik op de history link onder het Tigo logo.
http://hansenmieke.dlinkddns.com/piko.php
of hoort dit in het datalogging topic?
Ok, je wil circa 15.000 kWh opwekken per jaar. Waar heb je dat op gebaseerd? Is dat je huidige jaarverbruik? Dat is iets meer dan gemiddeldVerwijderd schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 15:38:
A'dam PVOutput
Blijkbaar zijn er totaal geen SMA of Kostal 10000w omvormers verkrijgbaar in heel EU ???
Ik heb voor 10000wp panelen liggen maar de installateur kan geen omvormer meer vast krijgen! Help.
Liefst een SMA 10000TL.
Ik heb voor 10000wp panelen liggen maar de installateur kan geen omvormer meer vast krijgen! Help.
Liefst een SMA 10000TL.
Een amiga 500 met 512 kb ram !
dus alle aanbieders op ebay.de liegen de kopers voor? Dat lijkt me toch niet.
Alle aanbieders? Zoveel zijn er toch niet?
Een amiga 500 met 512 kb ram !
Er is een wereld van verschil tussen 'in heel Europa zijn er geen te krijgen' en 'er zijn niet zo veel aanbieders op ebay.de'. Wat is nu je probleem? Je meldt heel stellig dat ze niet te koop zijn, en als dat weerlegd wordt, ga je naadloos over naar 'er zijn op 1 verkoopsite niet zo veel aanbieders'?
Wat jij wil hoor
Wat jij wil hoor
Dit topic is gesloten.
![]()