8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Yep, weet ik allemaal, gas is the place to be, optimaal regelbaar, etc. Maar kolen gaat gewoon door. Totdat ze gestopt worden. Veel succes aan de nieuwe coalitie, gaat een harde dobber worden.Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 14:11:
[...]
De regelbaarheid is bagger vergeleken bij GAS centrales.
Natuurlijk willen ze daar wat aan doen en zal het beter zijn als die overjarige splijter in Zeeland.
Het opvangen van pieken en dalen is een gas aangelegenheid.
Eneco zet ook in op een combinatie van wind + gas ..... rara waarom..
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
[cynisme modus] * kolensector ketst terug: *Speksteenkachel schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 14:43:
En bij het winnen van kolen kunnen nog wel eens mensen dood gaan.
"Ja, bij het schoonmaken van de zonnepaneeltjes vallen ook wel eens dooien, of bij het installeren van al dat spul. Of bij het winnen van zilver. Of indium. Of ... (vul zelf in). Maar jullie geile zonnestroom aanbidders die voor een cent op de eerste rang willen zitten, willen allemaal goedkope zonnepaneeltjes, toch? Prima, zorgen we voor! Die worden immers op "onze" kolenstroom gebakken. In het verre China... You have blood on your hands! Coal-fired, Chinese labour-extracted, silicum-wafer-solar cell-module blood..." [/cynisme modus]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Nope. Hoef ik later niet met mn kids naar Spanje of Zuid Frankrijk op vakantie.JeroenH schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 14:37:
[...]
Zowel CO2 als waterdamp zijn broeikasgassen. Zie je dat niet ook als probleem?
Gewoon lekker naar een camping aan de Noordzeekust bij Utrecht.
en je hebt gelijk!zonnigtype schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 14:49:
[...]
[cynisme modus] * kolensector ketst terug: *
"Ja, bij het schoonmaken van de zonnepaneeltjes vallen ook wel eens dooien, of bij het installeren van al dat spul. Of bij het winnen van zilver. Of indium. Of ... (vul zelf in). Maar jullie geile zonnestroom aanbidders die voor een cent op de eerste rang willen zitten, willen allemaal goedkope zonnepaneeltjes, toch? Prima, zorgen we voor! Die worden immers op "onze" kolenstroom gebakken. In het verre China... You have blood on your hands! Coal-fired, Chinese labour-extracted, silicum-wafer-solar cell-module blood..." \[/cynisme modus]
waarom vallen er dooien in NL?
o wacht, ik wil wel PV, maar wel goedkoop. Ik ga zelf me dak op, stel je voor dat ik het iemand betaald(!) laat doen die er ervaring in heeft. en ja hoor daar donderd weer iemand van het dak. rest van ze leven in een rolstoel. voor een duppie op de eerste rij...
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Het monteren laat ik aan de deskundigen over.
Eneh m'n Sharp panelen komen uit Ierland, fabriek draait vast en zeker op windstroom.
Net een mail gehad van SolarNRG dat ze er alles aan gaan doen om de door mij geplaatste bestelling onder de subsidie te laten vallen.
Plaatsingsdatum zal wel iets naar achteren geschoven worden denk ik zo.
[ Voor 35% gewijzigd door SpeksteenWP op 29-05-2012 15:03 ]
Verwijderd
Volgens mij juist het probleem, er is nog veel te veel kolen.RocketKoen schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 14:35:
Het enige probleem wat mij betreft, is dat kolen opraken.
Makkelijke uitweg voor de no-brainers.
Denk je dat de nieuwe kolencentrales schoon zijn?...... ik merk op dat die mening niet strafbaar is
Doe je het uit duurzaamheids-oogpunt dan zoek je minstens de producent van de panelen op en beoordeel je ook hun werkwijze op duurzaamheid. En dat kunnen ook chinese zijn.
Zag bijvoorbeeld op de site van Yingli Solar een heel aardig en uitgebreid verhaal over sustainability... Het is allemaal niet direct koek en ei, maar daar wordt in ieder geval over nagedacht.
Overigens klim ik wel weer zelf het dak op, maar als het ook maar een beetje nodig is klim ik ook nog steeds in elke boom, ik vind klimmen wel leuk.
[ Voor 3% gewijzigd door NovapaX op 29-05-2012 15:07 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Even diep inhaleren aan de kolenpijp dan maarVerwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:05:
Denk je dat de nieuwe kolencentrales schoon zijn?...... ik merk op dat die mening niet strafbaar is
[ Voor 69% gewijzigd door SpeksteenWP op 29-05-2012 15:07 ]
Uhm... ja... doe ik... geloof ik...looyenss schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:07:
Ik zeg ook niet dat je niet mag klimmen:P maar denk er alsjeblieft wel bij naa
/me novapax is met hemelvaart nog bijna uit een boom gekukeld omdat de frisbee aan een takje bleef hangen.... dat had wat geweest... op hemelvaart....
Sparql TV wiki
Verwijderd
Sterker nog je kunt permanent op vakantie zonder eten, ondanks alles ligt er een economisch zwaartepunt inRocketKoen schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 14:56:
[...]
Nope. Hoef ik later niet met mn kids naar Spanje of Zuid Frankrijk op vakantie.
Gewoon lekker naar een camping aan de Noordzeekust bij Utrecht.
het gebied dat is veranderd in een stukkie zee en strand.
Dus NL kunnen we opheffen en aansluiten bij ... zeg eens wat.. Griekland ofzo.
Verder komt Eric in het huis naast me wonen, omdat we dan allebij kunnen genieten van
de zeevoordelen icm PV. Alvast welkom Eric
Het verzendinterval kan je instellen bij 'Toegangsgegevens voor gegevenslogger' onder 'Mijn installaties'. Ik heb het nu ingesteld op 1x per dag, eerder werkte per 15 minuten zonder problemen.internet4me schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 13:47:
@piko / suntrol
Heeft er iemand ervaringen met een piko omvormer, die direct naar een portal zijn/haar gegevens logt.
Ik heb mijn piko gekoppeld aan suntrol (van solarworld) op zich werkt het wel. Echter volgens de piko en suntrol komt er pas elke dag na 13:00 data aan. Waarom niet vanaf het begin cq de gehele dag.
Er gaat geen data verloren. Het is alleen vervelend dat je elke dag moet wachten tot 13:00
Iemand een idee om dit op te lossen? En waarom altijd even na 13:00.
[ Voor 5% gewijzigd door ricdijk op 29-05-2012 15:19 ]
Valt wel tegen, nogal gassie, die mix daar (pagina 18, pdf). En zelfs nog wat veenstokerij.Speksteenkachel schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:01:
Eneh m'n Sharp panelen komen uit Ierland, fabriek draait vast en zeker op windstroom.
Solar modules with 2% peat burned Japanese solar cell bonding energy input...
Hmm. Probeer nog eens "go online" in het veld portalcode in te voeren. Nogmaals:ik herken het probleem niet.internet4me schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 14:19:
@hansdegit / piko met suntrol
S'ochtends geeft ie last connected 600-750 minuten. (Gisteravond dus. Ligt eraan wanneer ik kijk)
Nu is het na 13:00 dus zal deze tijd tussen de 0 en 15 minuten liggen. Na 13:00 werkt ie perfect. Inclusief met de data van de ochtend.
Laatste tijd flink bespaard en gespaard...
Nog een maandje en dan gaat er toch wat op mijn dak denk ik.... Hoop nog net een stuk zomer mee te kunnen pakken.
Verwacht verbruik is iets van 1100 kWh per jaar, maar dat vind ik niet genoeg... dan maar neggie!
Zit zelf de denken aan iets rond de 1500 Wp (6 paneeltjes). Dan ben ik voorlopig klaar.
Heb ik ook wat marge mochten we ooit nog meer gaan verbruiken (televisie, kinderen e.d.)
Wil het zelf gaan plaatsen, misschien ook zelf de frames maken. Daar ga ik de komende tijd even naar kijken.
Iemand ideeën voor een leuk setje?
Oja, mijn dak: (= 5 meter breed, ca. 10 meter lang)

Zou de panelen zover mogelijk aan de straatzijde zetten om schaduw van de opbouw van een paar huizen zoveel mogelijk te vermijden. (alleen heel laat op de dag dan nog een klein beetje, maar dan staat de zon al voorbij west)
[ Voor 18% gewijzigd door NovapaX op 29-05-2012 15:39 ]
Sparql TV wiki
Verwijderd
1500 Wp? 6 x 245 Suntech op een sma 1300tl of 7 x 245 Suntech op een SMA 1600TLNovapaX schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:35:
Ook leuk is 6 x Panda 265 op een 1600tl, op de totaalprijs scheelt dat niet eens zoveel.
Plat dak, 20 graden tilt, je kan ze, gezien de ruimte, strak op zuid draaien.
Ook kun je 3 rijen van 2 stuks opstellen om verder van die opbouwen af te zitten.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2012 15:50 ]
In ieder geval ruimte genoeg. Ik ben erg fan van oost-west opstelling, alleen heb je dan 2 MPP's nodig. Dan kom je al op 2 kleine omvormers of op een (in jouw situatie) veel te grote omvormer met 2 MPP's.NovapaX schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:35:
Oja, mijn dak: (= 5 meter breed, ca. 10 meter lang)
Je zou 3 stuks 245Wp panelen (Yingli of Suntech) op een Soladin600 kunnen doen en dat twee keer uitvoeren (oost en west). Dan zit je op 1470Wp en zo'n 1100 kWh/jaar.
Of je plaatst 'm wel gewoon op zuid met 6-8 panelen op een AEG PV2000.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Die AEG omvormer is ook interessant... maar 7W standbyverbruik?? hoe zit dat?
Qua logging/monitoring maakt het me niet zo heel veel uit, maar als de omvormer een hoop data uit kan spugen is het wel leuk
Ik zal binnenkort eens even het een en ander uit sunny-design trekken en samen met wat andere (niet-SMA) opties in een spreadsheet zetten.
[ Voor 8% gewijzigd door NovapaX op 29-05-2012 16:04 ]
Sparql TV wiki
De omvormer is nooit lang standby. De cyclus is off-standby-omvormen-standby-offNovapaX schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 16:03:
[..]
Die AEG omvormer is ook interessant... maar 7W standbyverbruik?? hoe zit dat?
[..]
Het is zeg maar die paar minuutjes tussen uitgeschakeld en volledig in functie.
Niet mijn mening, een feit.Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:05:
Ben voor mn werk betrokken geweest bij de bouw van zo'n rookgas behandel installatie.
Ook de testresultaten in mn handen gehad.
99,97% van de vervuiling wordt door die installatie gefilterd. En de grove vervuiling wordt meteen verwerkt in gipsplaten. Alleen het fijnstof blijft ongebruikt over in een container (mag je niet meer gebruiken, is net asbest).
Ik heb nu eenzelfde systeem, alleen een factor miljoen kleiner, in mn huiskamer staan
Dat bijna alle giftige stoffen worden eruit worden gefilterd door zo'n rookgas behandel installatie, dat geloof ik wel. 'k Heb ook wel eens een rondleiding gehad in een kolen + biomassa bijstook centrale. Er is echter ook een niet direct giftige uitstoot, genaamd CO2. En dan kun je wel grappig reageren met een warme vakantie in Nederland, maar als je de opwarming van de aarde nog steeds onderkent/negeert, dan steek je toch echt je hoofd in het zand...RocketKoen schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 16:06:
[...]
Niet mijn mening, een feit.
Ben voor mn werk betrokken geweest bij de bouw van zo'n rookgas behandel installatie.
Ook de testresultaten in mn handen gehad.
99,97% van de vervuiling wordt door die installatie gefilterd. En de grove vervuiling wordt meteen verwerkt in gipsplaten. Alleen het fijnstof blijft ongebruikt over in een container (mag je niet meer gebruiken, is net asbest).
Ik heb nu eenzelfde systeem, alleen een factor miljoen kleiner, in mn huiskamer staan
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
we gaan een beetje offtopic. maar CO2 is veruit het minst schadelijke broeikasgas (plantjes leven er op). Daarnaast veranderde het klimaat al voordat de mens vuur had ontdekt.antonboonstra schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 16:13:
[...]
Dat bijna alle giftige stoffen worden eruit worden gefilterd door zo'n rookgas behandel installatie, dat geloof ik wel. 'k Heb ook wel eens een rondleiding gehad in een kolen + biomassa bijstook centrale. Er is echter ook een niet direct giftige uitstoot, genaamd CO2. En dan kun je wel grappig reageren met een warme vakantie in Nederland, maar als je de opwarming van de aarde nog steeds onderkent/negeert, dan steek je toch echt je hoofd in het zand...
Als de mens verantwoordelijk is voor de klimaatverandering, dan kijk ik eerst naar het ontbossen van de halve planeet en het uitmoorden van het leven in de oceanen.
Dont get me wrong, ik ben een enorm voorstander van PV en elektrische aandrijvingen ipv olie/kolen enz.
Maar dan vooral omdat de zon niet opraakt (tenminste niet in de komende miljard jaar)
Verwijderd
Is het wel eens in je opgekomen dat ook 0.03% van heel heel erg veel toch een probleem vormt? Kwik ofzo....
Feiten a la WC eend
de 0,03% bestaat uit:Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 16:22:
[...]
Is het wel eens in je opgekomen dat ook 0.03% van heel heel erg veel toch een probleem vormt? Kwik ofzo....
Feiten a la WC eend
stikstofoxiden
koolstofmonoxide
Zwaveldioxide
koolwaterstoffen
zoutzuur
ammoniak
Kwik haalt het niet door het elektrostatisch filter. En de afvalwater behandeling zorgt er voor dat het ook niet in het riool/grondwater terecht komt.
Dat is dan wel de nieuwste van de nieuwste installatie.
Er staan in Nederland ook nog voldoende installaties van 40 jaar oud. Dat is een ander (smeriger) verhaal. (denk aan 50-70% filtering)
En aan de vervuiling die de kolencentrales in china produceren (om het ontopic te houden: die de energie leveren waar je PV paneel mee wordt gemaakt) wil je helemaal niet denken.
Verwijderd
Niet kijken....... maar doen Koen.RocketKoen schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 16:21:
dan kijk ik eerst naar het ontbossen van de halve planeet en het uitmoorden van het leven in de oceanen.
Met ontbossen in NL zijn we zo goed als klaar, wat doe jij in dit kader?
Is dat de ontbossing voor de open kolenbouw? Ken je de gevolgen?
Kolen is een rampgebied van een ongelooflijke omvang.
Laat het lekker zitten waar het hoort, in de grond.
In de open kolenafgravingen kunnen dan later wel mooi solar farmsVerwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 16:42:
[...]
Niet kijken....... maar doen Koen.
Met ontbossen in NL zijn we zo goed als klaar, wat doe jij in dit kader?
Is dat de ontbossing voor de open kolenbouw? Ken je de gevolgen?
Kolen is een rampgebied van een ongelooflijke omvang.
Laat het lekker zitten waar het hoort, in de grond.
Ideale locatie, want er kan verder toch niks meer leven.
[ Voor 63% gewijzigd door Jan Workum op 29-05-2012 16:57 ]
PV 11.87kWp, EV 64kWh.
laten we het aub bij PV houden. Als de knapste koppen van de wereld het er nog niet over eens zijn wat nou precies de invloed van CO2 op het klimaat is, geloof ik niet wij die discussie in een paar PV pagina's kunnen slechten.
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Ach... beter mijn plannetjes dan jullie panelen laten we maar zeggen hè
Sparql TV wiki
Ik zie dat iedereen hier heel enthousiast bezig is met zelf panel, omvormers en loggers te installeren maar wil de levering en plaatsing toch uitbesteden ;-).
Ben in Utrecht (Leidsche Rijn) op zoek naar een leverancier die levering kan doen en e.v.t. ook de installatie.
Het gaat om een plat dak van 5x10m, weinig schaduw. Hiervoor wil ik zo'n 5000 euro aan uitgeven (incl. installatie).
Waar kan ik een betrouwbare leverancier vinden en om welke panelen moet ik dan vragen?
Verwijderd
Kom eens langs bij mij kan je wat bekijken, ik woon ook in LR.Vaevictis_ schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 18:04:
Wellicht al voorbij gekomen, maar ik zag niets staan over aanbieders / installatie van PV panelen in het topic start.
Ik zie dat iedereen hier heel enthousiast bezig is met zelf panel, omvormers en loggers te installeren maar wil de levering en plaatsing toch uitbesteden ;-).
Ben in Utrecht (Leidsche Rijn) op zoek naar een leverancier die levering kan doen en e.v.t. ook de installatie.
Het gaat om een plat dak van 5x10m, weinig schaduw. Hiervoor wil ik zo'n 5000 euro aan uitgeven (incl. installatie).
Waar kan ik een betrouwbare leverancier vinden en om welke panelen moet ik dan vragen?
Kijk, daar heb ik je weer, en mens moet soms ook nog even werken nietwaar?snoekds20 schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 14:11:
Zwerm vogels, ja nu je het zegt volop ganzen in bepaald seizoen, van blaadjes geen last. Ik denk dat ik ook aan het muggeziften sla en net wat hansdigit zegt doortrekken tot micro omvormers maar dan zal prijs heel anders worden. Het zullen waarschijnlijk 24 suntechs met 2 x mastervolts worden.
Ben je even weg en hup moet je weer 6 pagina's door ploeteren.
Als er bij jou thuis overdag ook mensen aanwezig zijn zou ik toch niet kiezen voor
2 maal XS3200 van mastervolt, want die zullen wel bedoeld worden, ik spreek uit ervaring
ze laten nogal van zich horen die dingen ( s'nachts niet trouwens )
Ik zou dan toch gaan voor een type zonder ventielatorkoeling, informeer maar bij je leverancier.
Echter zijn voor jou 2 omvormers wel de beste keus, als ik het voorgaande zo eens doorlees.
Je kunt dat vermogen ( +/- 5KW ) het beste laten verdelen over 2 groepen van 16 ampére
in je meterkast.
Hmm, idd. Ik wil niet specifiek leveranciers in de TS zetten, want dan is het einde niet meer in zicht zeg maar... maar ik heb wel deze handige site toegevoegd: http://www.top50solar.nl/Vaevictis_ schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 18:04:
Wellicht al voorbij gekomen, maar ik zag niets staan over aanbieders / installatie van PV panelen in het topic start.
Vorig jaar had ik al een vraag aan het agentschap gesteld over een uitbreiding op een SDE 2009 installatie op de groep waar ook de BPM meter staat. Geen reactie, ook niet van Stedin.
Vorige week opnieuw een poging. De helpdesk van het agentschap gaf aan dat je je PV installatie mag uitbreiden zolang je maar in je categorie blijft. Mijn argumentatie om op de bestaande groep uit te breiden was tweeledig: de netbeheerder weet de totale opbrengst
De adviseur investeringen duurzame energieproductie verwees mij naar artikel 8 lid 1a van de SDE 2009 regeling. Via de mail heb ik de vraag expliciet gesteld en positief beantwoord gekregen. Ik wil toch iets op papier hebben al is het elektronisch.
Punt is dat ik nergens iets heb gelezen over een uitbreiding achter een bestaande BPM (subsidie) meter. De beste meneer gaf in de mail ook expliciet aan dat mijn subsidie niet in gevaar zal komen.
Ik hoop dat ik veilig ben met deze uitspraak.
Het is leuk dat je offertes op deze manier op kan vragen, maar er zitten leveranciers tussen waarbij je moet betalen om een offerte te ontvangen/lees om ze bij je op bezoek komen om de situatie te bekijken. Als je een lokale aanbieder hebt, dan is het fijner om je daarbij aan te schrijven, daarnaast vermoed ik dat de evt. ondersteuning sneller kan doordat er geen 150km gereden hoeft te worden. Een Limburger zal vermoedelijk eerder zaken willen doen met iemand uit de buurt en zal niet zo snel 3 offertes uit de randstad of groningen aanvragen.
Uiteraard kan het wel zo zijn dat er 3 aanbieders in de randstad goekoper kunnen zijn dan de 3 aanbiederds uit Limburg.
Bij mij varieerden de prijzen van +/- 1,80 euro voor 1 Wp incl. installatie en elektra t/m +/- 2,90 euro voor 1 Wp. De goedkoopste kwam in dit geval uit de randstad en de rest uit Brabant. In totaal heb ik 4 offertes ontvangen.
[ Voor 22% gewijzigd door Kiswum op 29-05-2012 20:35 ]
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dank je, dat zijn er heel WATTBartjuh schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 19:48:
[...]
Hmm, idd. Ik wil niet specifiek leveranciers in de TS zetten, want dan is het einde niet meer in zicht zeg maar... maar ik heb wel deze handige site toegevoegd: http://www.top50solar.nl/
Het gaat om een schuindak op oost + west, met 1 of 2 omvormers en de panelen hebben een totaal opbrengst van zo'n 3000-3500Kwh (14-18 panelen) en aanleg van 1 extra groep.BarryH schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 20:50:
@kiswum: bij welke installatieomvang? en schuin of plat dak?
Staatscourant uitvoeringsregeling SDE 2009:tw_eek schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 20:15:
Even een SDE dingetje. Versie 2009 wel te verstaan.
Vorig jaar had ik al een vraag aan het agentschap gesteld over een uitbreiding op een SDE 2009 installatie op de groep waar ook de BPM meter staat. Geen reactie, ook niet van Stedin.
Vorige week opnieuw een poging. De helpdesk van het agentschap gaf aan dat je je PV installatie mag uitbreiden zolang je maar in je categorie blijft. Mijn argumentatie om op de bestaande groep uit te breiden was tweeledig: de netbeheerder weet de totale opbrengsten ik hoef geen extra groep aan te leggen.
De adviseur investeringen duurzame energieproductie verwees mij naar artikel 8 lid 1a van de SDE 2009 regeling. Via de mail heb ik de vraag expliciet gesteld en positief beantwoord gekregen. Ik wil toch iets op papier hebben al is het elektronisch.
Punt is dat ik nergens iets heb gelezen over een uitbreiding achter een bestaande BPM (subsidie) meter. De beste meneer gaf in de mail ook expliciet aan dat mijn subsidie niet in gevaar zal komen.
Zolang je niet boven de 15 kWp uitkomt (cat. a), zit je goed. Maarrrrr: je krijgt slechts maximaal uitgekeerd voor het aantal kWh in je beschikking. Als je 3 kWp beschikt hebt gekregen, krijg je nooit meer dan 3 (kWp) x 850 (kWh/kWp.jaar) = 2.550 kWh/jaar gesubsidieerd.§ 2.2 Fotovoltaïsche zonnepanelen
Artikel 8
1. De minister verstrekt op aanvraag subsidie aan producenten van hernieuwbare elektriciteit geproduceerd door een productie-installatie voor de productie van hernieuwbare elektriciteit uit zonlicht met behulp van fotovoltaïsche zonnepanelen met een vermogen:
a. groter dan 0,6 kWp en kleiner dan of gelijk aan 15 kWp;
b. groter dan 15 kWp en kleiner dan of gelijk aan 100 kWp, welke zijn geplaatst op of tegen een gebouw als bedoeld in artikel 1, onderdeel c, Woningwet.
Maar je zult beslist, als je fors over die 3 kWp heen gaat, problemen met netbeheer etc. kunnen krijgen als je niet duidelijk aangeeft wat er - met de SCHRIFTELIJK BEVESTIGDE zegen van Agentschap NL op zak - gaat gebeuren. Want anders krijgen ze hoofdpijn van je productie cijfers en kon er wel eens een administratief alarm af gaan... Met alle mogelijke gevolgen van dien.
Geen idee. Wat je ook kan proberen is werkspot of marktplaats, maar daar zit natuurlijk ook veel kaf tussen het koren zeg maar.Vaevictis_ schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 20:53:
[...]
Dank je, dat zijn er heel WATTmaar hoe weet ik nu welke leverancier de beste is en helemaal wat de beste keus is qua combinatie van onderdelen?
Valt nog mee. Ik heb er al 304 en ben nog niet klaar. En die staan beslist niet allemaal in Top50Solar...Vaevictis_ schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 20:53:
[...]
Dank je, dat zijn er heel WATTmaar hoe weet ik nu welke leverancier de beste is en helemaal wat de beste keus is qua combinatie van onderdelen?
Er is geen "beste leverancier". Er zijn er aardig wat die hun stinkende best doen om goede aanbiedingen te maken (en trouwens allemaal wel hun fouten hebben gemaakt in het verleden, hoort bij groot worden).
Beste keus: er zijn er vele. Elke situatie is verschillend, een goede leverancier plant een optimale installatie voor je, geheel naar je wensen. Met talloze variabelen. Kosten. Kwaliteit. Monitoring mogelijkheden. Max. power. Max. oppervlak. Esthetiek. Combinatie van die posten. It's your choice.
Mooie site, is die van jou? Enig idee waarom PVCALC aanzienlijk optimistischer waarden weergeeft dan de EU JRC site?ricdijk schreef op maandag 28 mei 2012 @ 20:25:
[...]
Op PVCALC (http://users.skynet.be/betberge/pvdiary/pvcalc.htm), kan je voor jouw installatie inschatting maken wat je aan opbrengst kan halen op elke dag in het jaar.
Met een hellingshoek van 45 graden, kom ik voor mijn eigen installatie op een dag als vandaag op een max van 6.4 kWh/kWp, bij een hellingshoek van 20 graden zou dat 6.9 kWh/kWp zijn.
De 6.4 kWh/kWp komt goed overeen met de max die ik behaald heb, in de winter scoorde de installatie zelfs hoger dan de max die PVCALC berekend.
Tja, een lange lijst met namen... Alle respect voor het initiatief, maar zelfs als die actueel is en blijft-- wat kan een potentiele zonzoeker daar dan mee? Niet veel, vrees ik.zonnigtype schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 21:01:
[...]
Valt nog mee. Ik heb er al 304 en ben nog niet klaar. En die staan beslist niet allemaal in Top50Solar...
Er is geen "beste leverancier". Er zijn er aardig wat die hun stinkende best doen om goede aanbiedingen te maken (en trouwens allemaal wel hun fouten hebben gemaakt in het verleden, hoort bij groot worden).
Beste keus: er zijn er vele. Elke situatie is verschillend, een goede leverancier plant een optimale installatie voor je, geheel naar je wensen. Met talloze variabelen. Kosten. Kwaliteit. Monitoring mogelijkheden. Max. power. Max. oppervlak. Esthetiek. Combinatie van die posten. It's your choice.
Ik ben het wel met diegenen eens die zeggen dat er nog een gebrek is aan 'echte' informatie over installateurs (en prijzen). Een pricewatch of kieskeurig-achtige site zou ideaal zijn.
Is niet mijn site, maar van iemand in Belgie (gevonden via het zonstraal forum). Ik heb dan ook geen idee waarom de opbrengsten hier zo optimistisch zijn.Terpen Tijn schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 21:04:
[...]
Mooie site, is die van jou? Enig idee waarom PVCALC aanzienlijk optimistischer waarden weergeeft dan de EU JRC site?
Wat ik leuk vond is dat de opbrengsten theoretisch worden bepaald met als input lengte en breedtegraad, helling en orientatie. Op basis van rendement, temperatuur en instralingsgegevens worden Directe, Diffuse en Indirecte opbrengsten berekend.
Als je je muis boven de grafiek houd kan je precies zien hoe de waarde is opgebouwd.
Is dan ook uitsluitend voor markt onderzoek doeleinden. Een normale zonzoeker zou er stapelgek van worden, al die keuzes.Terpen Tijn schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 21:20:
[...]
Tja, een lange lijst met namen... Alle respect voor het initiatief, maar zelfs als die actueel is en blijft-- wat kan een potentiele zonzoeker daar dan mee? Niet veel, vrees ik.
Wel wat geld mee brengen. Als je het doet, doe het goed. Want de info is verouderd voor je het weet. En dan heb je dus non-info. Ik vrees dat heel wat goedwillende amateurs daar hun tanden flink op gaan stukbijten, maar ik laat me graag verrassen...Ik ben het wel met diegenen eens die zeggen dat er nog een gebrek is aan 'echte' informatie over installateurs (en prijzen). Een pricewatch of kieskeurig-achtige site zou ideaal zijn.
DIt zag ik gisteren ook staan, maar ik geloof echt niet dat de prijs van een paneel vandaag 300 euro is en morgen 500 of 250. Ik denk dat het net als met computerhardware enkele procenten per week zal zijn. Deze kun je 1 op 1 linken in de pricewatch. Wat mij betreft is het onzin om aan te geven dat de prijzen zoveel wisselen. Ik weet niet of je hier met cijfers kunt aangeven wat de schommeling momenteel voor omvormers en panelen is, maar als het zoveel schommeld als de AEX index, dan kan ik beter dagelijks/wekelijks de prijs van panelen opvragen bij dezelfde leveranciers/installateurs.zonnigtype schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 21:30:
Wel wat geld mee brengen. Als je het doet, doe het goed. Want de info is verouderd voor je het weet. En dan heb je dus non-info. Ik vrees dat heel wat goedwillende amateurs daar hun tanden flink op gaan stukbijten, maar ik laat me graag verrassen...
Ik denk dat wanneer Femme zijn boerderij gaat vol leggen dat de PW snel wordt aangepastTerpen Tijn schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 21:20:
[...]
Ik ben het wel met diegenen eens die zeggen dat er nog een gebrek is aan 'echte' informatie over installateurs (en prijzen). Een pricewatch of kieskeurig-achtige site zou ideaal zijn.
Nieuwe categorie "zonnepanelen"
Ik heb zelf uiteindelijk ook iets meer neergelegd (2100 Wp) als ik had aangevraagd bij de SDE (2100 1800 Wp). Ja achteraf dom natuurlijk dat ik niet groter had aangevraagdtw_eek schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 20:15:
Even een SDE dingetje. Versie 2009 wel te verstaan.
Vorige week opnieuw een poging. De helpdesk van het agentschap gaf aan dat je je PV installatie mag uitbreiden zolang je maar in je categorie blijft. Mijn argumentatie om op de bestaande groep uit te breiden was tweeledig: de netbeheerder weet de totale opbrengsten ik hoef geen extra groep aan te leggen.
"Ze" hebben dit (kunnen) zien toen ik de facturen e.d. moest opsturen, maar ik heb er nooit een opmerking over gehad.
Als het niet al teveel is verwacht ik geen problemen, gewoon doen. Jij hebt toevallig niet een factor 0.85 maar 1,4
[ Voor 0% gewijzigd door rube op 29-05-2012 21:53 . Reden: 1800 ipv 2100 aangevraagd ]
Photon Duitsland offertes: tussen ongeveer 1.600 en 2.800 Euro per kWp in februari-maart, voor installaties van max. 10 kWp. Zegt nog niks over bereikte deal prijs, er kan flink omlaag onderhandeld worden (en dat gebeurt daar ook). Variatie is lager bij grotere installaties, daar liggen de offertes strakker om de gemiddelde trend. Met dump modules kon je toen ook al veel lager komen.Kiswum schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 21:35:
[...]
DIt zag ik gisteren ook staan, maar ik geloof echt niet dat de prijs van een paneel vandaag 300 euro is en morgen 500 of 250. Ik denk dat het net als met computerhardware enkele procenten per week zal zijn. Deze kun je 1 op 1 linken in de pricewatch. Wat mij betreft is het onzin om aan te geven dat de prijzen zoveel wisselen. Ik weet niet of je hier met cijfers kunt aangeven wat de schommeling momenteel voor omvormers en panelen is, maar als het zoveel schommeld als de AEX index, dan kan ik beter dagelijks/wekelijks de prijs van panelen opvragen bij dezelfde leveranciers/installateurs.
Toename: 23,34 kWh (hoogste score tot nu toe)2Dutch schreef op maandag 21 mei 2012 @ 22:26:
Weer de wekelijkse scores:
Toename: 19,65 kWh (gaat de goede kant op)
Totaal sinds 14 april: 92,11 kWh
Ben benieuwd wat deze week gaat doen met behoorlijk wat zon
Totaal sinds 14 april: 115,45 kWh
Het extreem zonnige weer van afgelopen week heeft, zoals verwacht door mij, niet de extreem hoge score gegeven die je verwacht. Ter vergelijking: De eerste zonnige week in april (koeler) leverde 23,23 kWh op.
Nu zie ik als redenen de wel erg hoge temperaturen + de schaduwinval die nu een stuk vervelender is. Nu merken we pas, nu we buiten hebben ontbeten
Wisten we van tevoren, ondanks dat vind ik het nog steeds een prima score voor mijn 1170 Wp-setje
[ Voor 3% gewijzigd door 2Dutch op 29-05-2012 22:05 ]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Zo'n groot prijsverschil heb ik momenteel ook met diverse offertes binnen 3 weken. Ook dit zijn offertes van verschillende leveranciers. Dit is niet voor 1 en dezelfde webshop, vandaar dat het nog steeds interessant is voor een Pricewatch. Even een simpel voorbeeld. Een willekeurige tv is bij de ene webshop 669 euro en bij de ander 880. Het gaat hier om precies hetzelfde product.zonnigtype schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 21:48:
[...]
Photon Duitsland offertes: tussen ongeveer 1.600 en 2.800 Euro per kWp in februari-maart, voor installaties van max. 10 kWp. Zegt nog niks over bereikte deal prijs, er kan flink omlaag onderhandeld worden (en dat gebeurt daar ook). Variatie is lager bij grotere installaties, daar liggen de offertes strakker om de gemiddelde trend. Met dump modules kon je toen ook al veel lager komen.
Bron: pricewatch: Philips 42PFL7606H
Bij diverse offertes spelen meer factoren mee waardoor de prijs heel erg veranderd. Je krijgt ook niet altijd hetzelfde voorstel en dezelfde panelen en omvormers voor ogen. Het ligt er met name aan wat de leverancier het goedkoopst kan inkopen en tevens aan je wensen voldoet.
de volgende setup gaat het hoogstwaarschijnlijk worden: 24 st. suntech 245 met 2 SMA SB2000 omvormers, deze geinstalleerd in de garage op 2 groepen 4 mm2 16 amp. de afstand omvormer panelen (1 string) zal ca.15 mtr. worden. ik zal wel een overproduktie gaan krijgen (zuid west, helling 45 gr) maar nu ik toch op het dak ga dan maar het maximale aantal panelen voor gesteld budgetPClop schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 18:31:
[...]
Kijk, daar heb ik je weer, en mens moet soms ook nog even werken nietwaar?
Ben je even weg en hup moet je weer 6 pagina's door ploeteren.
Als er bij jou thuis overdag ook mensen aanwezig zijn zou ik toch niet kiezen voor
2 maal XS3200 van mastervolt, want die zullen wel bedoeld worden, ik spreek uit ervaring
ze laten nogal van zich horen die dingen ( s'nachts niet trouwens )
Ik zou dan toch gaan voor een type zonder ventielatorkoeling, informeer maar bij je leverancier.
Echter zijn voor jou 2 omvormers wel de beste keus, als ik het voorgaande zo eens doorlees.
Je kunt dat vermogen ( +/- 5KW ) het beste laten verdelen over 2 groepen van 16 ampére
in je meterkast.
Nadelig in de zin dat je netbeheerder waarschijnlijk het schuim op de lippen gaat krijgen en al dan niet bewust de eigen administratie zo'n zooitje laat worden, dat ze je stelselmatig vet verkeerd gaan inschatten met totaal uit de duim gezogen meterstanden die ze zonder dat jij daar controle over hebt naar je leverancier gaan sturen.snoekds20 schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 22:20:
[...]
de volgende setup gaat het hoogstwaarschijnlijk worden: 24 st. suntech 245 met 2 SMA SB2000 omvormers, deze geinstalleerd in de garage op 2 groepen 4 mm2 16 amp. de afstand omvormer panelen (1 string) zal ca.15 mtr. worden. ik zal wel een overproduktie gaan krijgen (zuid west, helling 45 gr) maar nu ik toch op het dak ga dan maar het maximale aantal panelen voor gesteld budgetiemand hier reactie op, schroom niet. mijn vraag is overleveren nadelig voor mij? Ik heb een oude terugdraaimeter dus dacht ik dat ik wel goed zit.
Dus, ja, er zouden wat probleempjes kunnen opdoemen, maar die kun je ook negeren en gewoon afwachten wat er voor spannende dingen gaan gebeuren. Ergens moet er iets knappen. Ik hoop zo spoedig mogelijk in Den Haag, dat het besef door gaat dringen dat dit soort zaken in WET geregeld moet gaan worden i.p.v. dat aan de totale willekeur van netbeheer (en soms ook leveranciers) overlaten.
Verwijderd
Volgens mij kan je beter kijken op de site van Holland Solar bij zonnestroom. Kan je ook per regio selecteren.Bartjuh schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 19:48:
[...]
Hmm, idd. Ik wil niet specifiek leveranciers in de TS zetten, want dan is het einde niet meer in zicht zeg maar... maar ik heb wel deze handige site toegevoegd: http://www.top50solar.nl/
Lidmaatschap zegt nu nog niet zoveel maar op termijn komt er een keurmerk voor bij Holland Solar aangesloten bedrijven.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2012 22:37 ]
Volgens Sweegers is dat wettelijk niet geregeld, alleen de energieleverancier zou voldoende zijn.
Van de 304 leveranciers in mijn lijst is minder dan 20% lid van Holland Solar, en daar zitten nogal wat grotere bedrijven bij die prima spullen afleveren...Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 22:28:
[...]
Volgens mij kan je beter kijken op de site van Holland Solar bij zonnestroom. Kan je ook per regio selecteren.
Lidmaatschap zegt nu nog niet zoveel maar op termijn komt er een keurmerk voor bij Holland Solar aangesloten bedrijven.
Verwijderd
Doe eens een link naar jou lijst. Kan je ook per regio selecteren? Op de SolarTop50 vind je ook maar een topje van de berg en dat zijn allerlei sites door elkaar: informatief, webshops, leveranciers. Kortom iedereen die het logo op zijn site plakt kan er scoren.zonnigtype schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 22:32:
[...]
Van de 304 leveranciers in mijn lijst is minder dan 20% lid van Holland Solar, en daar zitten nogal wat grotere bedrijven bij die prima spullen afleveren...
Geen link. Ik heb geen zin in commercieel profijt door derden van maanden onbetaalde, noeste huisvlijt. Zoals al gezegd: voor onderzoeksdoeleinden (die lijst is tot stand gekomen n.a.v. uitnodiging voordracht voor The Solar Future, ook daar is die lijst verder niet inhoudelijk behandeld, alleen het eindresultaat).Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 22:42:
[...]
Doe eens een link naar jou lijst. Kan je ook per regio selecteren? Op de SolarTop50 vind je ook maar een topje van de berg en dat zijn allerlei sites door elkaar: informatief, webshops, leveranciers. Kortom iedereen die het logo op zijn site plakt kan er scoren.
De eerste persoon die me na mijn voordracht benaderde was iemand van Vattenfall, of ik nog wat meer details wilde loslaten...
[ Voor 9% gewijzigd door zonnigtype op 29-05-2012 22:50 . Reden: wandelgangen talk ]
Er komen 7 panelen en een nieuwe omvormer bij.
In totaal straks 15 x190 Wp op een Delta 2.5
Moet ik alleen nog even mijn 2x steca 500 op marktplaats mikken die worden straks niet meer gebruikt.
Ik lees dit topic met regelmaat. Volgend jaar kom ik er hopelijk aan toe om het dak van mijn schuur te verbouwen. Ik heb al een meterkast met drie groepen van 16A voor stroomproductie in de schuur laten aanleggen. Ik wil in ieder geval één dakvlak van een oude varkensschuur of een kapschuur (die is wat hoger en heeft minder last van schaduw) volleggen met black panels en dan meteen voor ca. 11kW aan piekvermogen (ik heb een 17kW warmtepomp en een huis met gastenverblijf voor zes personen). Het gehele dakvlak moet uit zonnepanelen bestaan zonder pannen eronder (wel andere waterdichte dakbedekking), ingelijst door windveren aan de zijkanten zodat het er ook nog een beetje fraai uit gaat zien.PcDealer schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 21:36:
[...]
Ik denk dat wanneer Femme zijn boerderij gaat vol leggen dat de PW snel wordt aangepast
Nieuwe categorie "zonnepanelen"
Ik heb Jaap een paar weken geleden al gezegd dat er zonnepanelen in de Pricewatch moeten. Jaren geleden had ik al voorspeld en gehoopt dat eigen energieproductie een hot topic zou gaan onder de hardcore tweakers en dat lijkt nu werkelijkheid te worden
Heb hier weinig aan toe te voegen, enkel dat het niet onverstandig is om hier op het forum evensnoekds20 schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 22:20:
[...]
de volgende setup gaat het hoogstwaarschijnlijk worden: 24 st. suntech 245 met 2 SMA SB2000 omvormers, deze geinstalleerd in de garage op 2 groepen 4 mm2 16 amp. de afstand omvormer panelen (1 string) zal ca.15 mtr. worden. ik zal wel een overproduktie gaan krijgen (zuid west, helling 45 gr) maar nu ik toch op het dak ga dan maar het maximale aantal panelen voor gesteld budgetiemand hier reactie op, schroom niet. mijn vraag is overleveren nadelig voor mij? Ik heb een oude terugdraaimeter dus dacht ik dat ik wel goed zit.
na te vragen of je oude "terugdraaimeter" ook wel echt een terugdraai mechaniek heeft, sommige
hebben een terugdraai blokkering en anderen draaien wel terug, maar het telwerk blijft dan stilstaan !!!!!!
[ Voor 12% gewijzigd door snoekds20 op 29-05-2012 23:54 ]
De netbeheerder meet toch je meterstand?Speksteenkachel schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 22:29:
Is het eigenlijk verplicht om je meterstanden aan de netbeheerder door te geven?
Volgens Sweegers is dat wettelijk niet geregeld, alleen de energieleverancier zou voldoende zijn.
En die geeft het weer door aan de energieleverancier.
offtopic:Van bgrr
Moet ik alleen nog even mijn 2x steca 500 op marktplaats mikken die worden straks niet meer gebruikt.
Die raak je wel kwijt.
Eentje ruilen tegen 20 meter clickfit montagerails
Vandaar dat er 16 professoren zich uitspraken in een open brief tegen de bouw van 5 kolencentrales en de uitstoot er van vergeleken met 9 miljoen (!) auto's...RocketKoen schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 14:35:
[...]
Die moderne kolencentrales stoten geen zwarte wolken meer uit hoor. Hangt een enorme rookgas behandelingsinstallatie aan de schoorsteen. Het enige wat daar uit komt is CO2 en waterdamp.
Het enige probleem wat mij betreft, is dat kolen opraken.
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Heb dat net even snel in de SMA tool ingevoerd en idd in die opstelling die jij opgeeft kom iksnoekds20 schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 23:34:
dat wordt uiteraard t.z.t. gecontroleerd maar volgens polderpv overzicht ferarrismeters (niet goed geschreven) wordt mijn meter niet genoemd alszijnde geblokkeerd. wat ik wel hoor is dat SB 2000HF-30 te licht zou zijn in de genoemde setup.
op max 9 stuks met dat type suntech panelen, wat dan beter past is een gewone SB 3000
of een SB 3000HF-30 en als laatste zou nog net passen,een SB 3300TL HC, maar heb gehoort
dat die normaal niet meer wordt geleverd ( uitloop model )
Mooi oud beessie. 1973! Indien geen aanwijzing terugloop blokkering in de KEMA lijst gewoon laten zitten. De sluwste meter voor zonnestroom opwekkers in statu nascendi...snoekds20 schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 23:34:
dat wordt uiteraard t.z.t. gecontroleerd maar volgens polderpv overzicht ferarrismeters (niet goed geschreven) wordt mijn meter niet genoemd alszijnde geblokkeerd. wat ik wel hoor is dat SB 2000HF-30 te licht zou zijn in de genoemde setup.
[afbeelding]
verdorie, ik zal dit aan de leverancier voorleggen en ben benieuwd naar zijn antwoord.PClop schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 23:58:
[...]
Heb dat net even snel in de SMA tool ingevoerd en idd in die opstelling die jij opgeeft kom ik
op max 9 stuks met dat type suntech panelen, wat dan beter past is een gewone SB 3000
of een SB 3000HF-30 en als laatste zou nog net passen,een SB 3300TL HC, maar heb gehoort
dat die normaal niet meer wordt geleverd ( uitloop model )
Je krijgt dan echter maar to 0,85 van je oorspronkelijke aanvraag gesubsidieerd.rube schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 21:44:
[...]
Ik heb zelf uiteindelijk ook iets meer neergelegd (2100 Wp) als ik had aangevraagd bij de SDE (2100 1800 Wp). Ja achteraf dom natuurlijk dat ik niet groter had aangevraagd)
"Ze" hebben dit (kunnen) zien toen ik de facturen e.d. moest opsturen, maar ik heb er nooit een opmerking over gehad.
Als het niet al teveel is verwacht ik geen problemen, gewoon doen. Jij hebt toevallig niet een factor 0.85 maar 1,4
Volgens mij is het bij veel mensen zo geweest dat wanneer ze achteraf toch wat extra panelen op hun dak hadden gelegd, en dit hebben overlegd met de mensen van de sde subsidie, dat za dan gewoon je subsidiebedrag daar op aanpassen. In dat geval loop je dus geen susidie mis, terwijl nu een deel van de opbrengst waarschijnlijk geen susidie oplevert. Dus misschien als je je er in verdiept, en de vragen juist stelt, je er nog iets aan kunt verdienen ipv dat je nu denkt dat je ze te slim af bent geweest... maar maak niet onnodig slapende honden wakker, dus geefze nietop voorhand teveel persoonlijke informatie.
Het als weer een tijdje geleden, maar volgens mij heb ik in de papieren destijds gezien dat je wel meer panelen mocht monteren maar dat het bedrag vast lag en kon dit niet omhoog kon bijstellen. Het gaat bij mij dan eventueel om circa € 90,- per jaar en dat is mij slechts een beperkte moeite/frustratie met deze instantie waard..Dus tenzij iemand ervaring heeft dat het wel gemakkelijk kan, ga ik mij op positievere zaken richtenengelbertus schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 02:00:
[...]
Je krijgt dan echter maar to 0,85 van je oorspronkelijke aanvraag gesubsidieerd.
Volgens mij is het bij veel mensen zo geweest dat wanneer ze achteraf toch wat extra panelen op hun dak hadden gelegd, en dit hebben overlegd met de mensen van de sde subsidie, dat za dan gewoon je subsidiebedrag daar op aanpassen. In dat geval loop je dus geen susidie mis, terwijl nu een deel van de opbrengst waarschijnlijk geen susidie oplevert. Dus misschien als je je er in verdiept, en de vragen juist stelt, je er nog iets aan kunt verdienen ipv dat je nu denkt dat je ze te slim af bent geweest... maar maak niet onnodig slapende honden wakker, dus geefze nietop voorhand teveel persoonlijke informatie.
De SB 2000HF-30 is inderdaad erg aan de lichte kant. Ik zou toch minimaal een SMA SB2500, Delta Solivia 2.5, Mastervolt XS 3200 of AEG PV 2800 nemen.snoekds20 schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 23:34:
[afbeelding]
Tip: Geef nu alvast bewust te lage meterstanden door. Dan heb je alvast een beetje marge als je straks negatieve standen hebt
Ja en dan komt de netbeheerder langs en neemt de standen op en je staat als fraudeur te boek.antonboonstra schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 08:46:
[...]
De SB 2000HF-30 is inderdaad erg aan de lichte kant. Ik zou toch minimaal een SMA SB2500, Delta Solivia 2.5, Mastervolt XS 3200 of AEG PV 2800 nemen.
Tip: Geef nu alvast bewust te lage meterstanden door. Dan heb je alvast een beetje marge als je straks negatieve standen hebt
En ja ze komen langs, verleden week nog iemand van Liander gehad. Ik heb een digitale 4 standen meter, dus ik liet hem niet gaan voordat ook de teruglevering was opgenomen.
Daarnaast heb ik ook al een aankondiging van Stedin (gas) binnen dat ze binnenkort de standen op komen nemen.
Dus beware!
Of gewoon niet doen en de consequenties van je daden dragen
Sparql TV wiki
ik wou dat ik het gedaan had.Barrycade schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 09:10:
[...]
Ja en dan komt de netbeheerder langs en neemt de standen op en je staat als fraudeur te boek.
En ja ze komen langs, verleden week nog iemand van Liander gehad. Ik heb een digitale 4 standen meter, dus ik liet hem niet gaan voordat ook de teruglevering was opgenomen.
Daarnaast heb ik ook al een aankondiging van Stedin (gas) binnen dat ze binnenkort de standen op komen nemen.
Dus beware!
ben nu aan het regelen met mijn provider om de betalingen voor de rest van het jaar stil te zetten.
(deden ze niet al te moeilijk over.)
nu moet je ook weer niet te ver gaan natuurlijk.
(ik heb wel een enkel tarief domme meter.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
6x Suntech 250Wp
1x SMA SunnyBoy 1600TL

De voorste panelen staan op veilige afstand van de dakrand. Als gevolg van de schaduwwerking door de 'schoorsteen' moest de tweede rij zover naar achteren en staat de laatste vrijwel tegen de dakrand (en is dus vanuit onze tuin te zien
Rechts naast de panelen is nog ongeveer 1,5mtr vrij op ons dak, misschien voor een portrait zonneboiler collector (lage hellingshoek om geen schaduw te geven op de panelen) of twee of drie smalle panelen achter elkaar.
Goed verhaal! Je snapt dat we als het zover is de foto's willen zienFemme schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 23:18:
Ik lees dit topic met regelmaat. Volgend jaar kom ik er hopelijk aan toe om het dak van mijn schuur te verbouwen. Ik heb al een meterkast met drie groepen van 16A voor stroomproductie in de schuur laten aanleggen. Ik wil in ieder geval één dakvlak van een oude varkensschuur of een kapschuur (die is wat hoger en heeft minder last van schaduw) volleggen met black panels en dan meteen voor ca. 11kW aan piekvermogen (ik heb een 17kW warmtepomp en een huis met gastenverblijf voor zes personen). Het gehele dakvlak moet uit zonnepanelen bestaan zonder pannen eronder (wel andere waterdichte dakbedekking), ingelijst door windveren aan de zijkanten zodat het er ook nog een beetje fraai uit gaat zien.
Een pricewatch voor zonnestroompanelen... ik weet dat er meer partijen aan werken. Ergens in juni zou er al eentje online moeten komen. Ik ben heel benieuwd hoe goed dat gaat werken en welke aanbieders er in gaan staan. Misschien is het een aardige manier om de cowboys wat wind uit de zeilen te nemen, die zullen wellicht sneller van product wisselen en daardoor moeilijker in de PW terecht kunnen.Ik heb Jaap een paar weken geleden al gezegd dat er zonnepanelen in de Pricewatch moeten. Jaren geleden had ik al voorspeld en gehoopt dat eigen energieproductie een hot topic zou gaan onder de hardcore tweakers en dat lijkt nu werkelijkheid te worden.
Overigens zie ik persoonlijk meer in een 'qualitywatch' dan een pricewatch daar ik van mening ben dat kwaliteit belangrijker is dan prijs - maar voor de duidelijkheid; dat is mijn mening. Ik leg zonnestroompanelen op het dak voor de lange termijn, het is geen Ipad die elke drie jaar vervangen moet worden. Maar een qualitywatch is nog lastiger op te zetten dan een pricewatch denk ik.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Bedankt voor de link, die zal ik opslaan. Uit het lijstje in Brabant heb ik 2 offertes mogen ontvangen. Ik heb begrepen dat men bezig is om soort samenwerkingsverband aan te gaan met andere leveranciers waardoor de consumenten bij klachten, garantie en faillissement toch ergens aan kan kloppen. Een soort CBW keurmerk zoals in sommige branches ook al bestaat. Zij staan dan garant voor de bovengenoemde voorbeelden.Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 22:28:
[...]
Volgens mij kan je beter kijken op de site van Holland Solar bij zonnestroom. Kan je ook per regio selecteren.
@ Snowmiss, ziet er goed uit, wanneer kunnen we langskomen voor een zonnestroomgebak?
[ Voor 5% gewijzigd door Kiswum op 30-05-2012 10:13 ]
Netjes! Zo'n installatie heb ik ook ongeveer in gedachten.... over een maandje ofzo gaan we eens kijken
Maar dan 2 rijen van 3 zodat daarachter ooit nog eens 50 heatpipes kunnen komen te staan, maar dat is toekomstmuziek!
Sparql TV wiki
Let wel dat die SB 2000 TL wel gewoon dat aantal panelen aankan en niet ontploftsnoekds20 schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 00:53:
[...]
verdorie, ik zal dit aan de leverancier voorleggen en ben benieuwd naar zijn antwoord.
bij -10 gradenC plus volle instraling op de panelen, maar hij haalt dan nog geen 75%
van het mogelijk vermogen binnen, en dat is wat sneu natuurlijk.
Verwijderd
Maar dat doen ze niet want dan maken ze verlies en vooral het energie beheer zoals eneco enz als ze maar geld van ons kunnen afnemen de rest boeit ze niet.
alsjeblieft? :-)looyenss schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 10:06:
Iemand bekend met de daktest van eneco?
wat zou je daar uit kunnen halen wat interessant is?
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Vrijwel tegen de dakrand: Oeps, zeker geen vergunningetje voor. Ach, zolang de achterburen niet gaan klagen en er geen handhavingsmannetje (of vrouwtje) in je tuin komt. Veel plezier van de zon!Snowmiss schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 10:09:
Sinds gistermiddag 17.00 uur in gebruik genomen:
...
De voorste panelen staan op veilige afstand van de dakrand. ... de laatste vrijwel tegen de dakrand (en is dus vanuit onze tuin te zien)
als ik 9 panelen in vul dan komt er een prijs uit de 2x zo hoog is als waarvoor ik het heb gedaan.looyenss schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 10:31:
De prijs die ze daar geven. is dat enigszins een goede indicatie?
en zo vreemd vind ik dat niet.
het is dan een beetje appels en peren vergelijken.
met 6 panelen komt het beter over een met wat ik heb.
maar het blijft een erg ruwe schatting.
dankjewel voor het bevestigen van mij vermoedenmigjes schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 10:34:
[...]
als ik 9 panelen in vul dan komt er een prijs uit de 2x zo hoog is als waarvoor ik het heb gedaan.
en zo vreemd vind ik dat niet.
het is dan een beetje appels en peren vergelijken.
met 6 panelen komt het beter over een met wat ik heb.
maar het blijft een erg ruwe schatting.
Vanwege vele paarse krokodillen op de weg naar lokale subsidie wil ik graag 11 vierkante meter aan zonnepanelen plaatsen. Ik heb alleen geen vrije groep beschikbaar, enkel 3 losse belaste groepen.
Ik dacht dus aan een systeem met 3 Soladins. En dan 9 * 195 Wp, of 7* 250Wp. totaal 1755Wp tegen 1750 Wp, beide 11,4 m2
Alleen weet ik niet zo goed wat de beste methode is om de panelen te schakelen.
3* 195 Wp (585Wp) per soladin. of 2*2*250 Wp + 1*3x250Wp
Het dak staat op het zuidwesten, 30graden schuin.
Vergeet het maar. Beschikking is beschikking. Als er 3,5 [kWp] * 850 [kWh/kWp.jaar] = 2.975 kWh/jaar maximaal was beschikt (en op papier was geschreven), krijg je 15 jaar lang never nooit niet meer dan 2.975 kWh gesubsidieerd. Vergeet het maar. Want dan zou je een andere beschikking moeten krijgen, en die kreeg en die krijg je niet onder die oude condities.engelbertus schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 02:00:
[...]
Je krijgt dan echter maar to 0,85 van je oorspronkelijke aanvraag gesubsidieerd.
Zie ook bespreking "de beschikking" in mijn SDE dossier, voor meer details.
Mooie installatie, echter "kunnen" tientallen achterburen nu wel gaan klagen dat je de dak lijn achterSnowmiss schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 10:09:
Sinds gistermiddag 17.00 uur in gebruik genomen:
6x Suntech 250Wp
1x SMA SunnyBoy 1600TL
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
De voorste panelen staan op veilige afstand van de dakrand. Als gevolg van de schaduwwerking door de 'schoorsteen' moest de tweede rij zover naar achteren en staat de laatste vrijwel tegen de dakrand (en is dus vanuit onze tuin te zien)
Rechts naast de panelen is nog ongeveer 1,5mtr vrij op ons dak, misschien voor een portrait zonneboiler collector (lage hellingshoek om geen schaduw te geven op de panelen) of twee of drie smalle panelen achter elkaar.
hebt onderbroken, en volgens het bouwbesluit hebben ze dan gelijk je moet ook bij de achterste
panelenrij een afstand aan houden va de dakrand tov de panelen van minimaal de hoogte van die
rij panelen ( maar laat ze maar eerst gaan klagen ) je kunt indien nodig dit weer oplossen door
er 2 rijen van 3 in portret van te maken eventueel onder een iets kleinere hoek.
Oeps, Houtkern was me al voor.
ga in dat geval voor steca 500's. met 3 x 195 watt.Dogooder schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 10:40:
Zonnesysteem design hulp gezocht.
Vanwege vele paarse krokodillen op de weg naar lokale subsidie wil ik graag 11 vierkante meter aan zonnepanelen plaatsen. Ik heb alleen geen vrije groep beschikbaar, enkel 3 losse belaste groepen.
Ik dacht dus aan een systeem met 3 Soladins. En dan 9 * 195 Wp, of 7* 250Wp. totaal 1755Wp tegen 1750 Wp, beide 11,4 m2
Alleen weet ik niet zo goed wat de beste methode is om de panelen te schakelen.
3* 195 Wp (585Wp) per soladin. of 2*2*250 Wp + 1*3x250Wp
Het dak staat op het zuidwesten, 30graden schuin.
werkt beter.
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Dat je geen vrije groep beschikbaar hebt, is geen probleem. Die vrije groep kan met een kleine aanpassing in de meterkast erbij worden gemaakt. Vraag is alleen, is hiervoor ruimte aanwezig? Dan zou ik gewoon een aparte groep (laten) aanleggen en 9 stuks 195Wp of 7 stuks 245Wp op een SMA SB 1600TL-10 aansluiten.Dogooder schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 10:40:
Bij ons is destijds (13 jaar geleden) uitdrukkelijk door corporatie technicus geadviseerd via mantelbuizen te werken langs de gevels, in ieder geval niet via ventilatiekokers etc. binnen in het gebouw [tenzij je echt een apart kabelgoot zou hebben]. Want als er dan "een probleem met ventilatie" is, ben jij de pineut. Bij ons is alles destijds in opdracht van NUON dochter langs de gevels en onder grind van 2 terrassen aangebracht (en later volledig gerenoveerd vanwege AC >> DC bekabeling ombouwDogooder schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 10:59:
In de meterkast is wel ruimte, alleen ik zit in een appartementencomplex. Op de bovenste verdieping, vandaar het dak, alleen zit de meterkast aan het andere kant van het gebouw in de berging. Een vrije groep erbij maken betekent ook kabels trekken door gezamenlijke ruimtes en via afgesloten zuilen omhoog voeren. Dit kan is niet makkelijk en brengt zeker kosten met zit mee.
Krijgt net bericht dat grote broer ook zonnepanelen op hun appartementencomplex wil...
[ Voor 5% gewijzigd door zonnigtype op 30-05-2012 11:13 . Reden: Jippie! ]
Hier is een tijdje terug een heel felle discussie over geweest. Ik zie tot de 16A geen enkel probleem met meerdere omvormers op een groep. Ze hebben allemaal eilandbeveiliging.snoekds20 schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 11:14:
even voor mijn beeldvorming, het beste is altijd een aparte groep per omvormer? dus geen 2 omvormers op ee groep.
Alleen, als je meer dan 600Wp (500W omvormervermogen) gaat invoeden, dan is een aparte, verder 'lege' groep nodig, en wel hierom.
[ Voor 22% gewijzigd door JeroenH op 30-05-2012 11:18 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Volgens ACM is er geen blokkade om het op te voeren, ook niet in het licht van 7.0.Femme schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 23:18:
[...]
Ik heb Jaap een paar weken geleden al gezegd dat er zonnepanelen in de Pricewatch moeten. Jaren geleden had ik al voorspeld en gehoopt dat eigen energieproductie een hot topic zou gaan onder de hardcore tweakers en dat lijkt nu werkelijkheid te worden.
Misschien leuk voor een blogserie hoe je het aanpakt. Er zijn vast ook wel users die mee willen denken.
Dit topic is gesloten.
![]()