Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Ik heb niet de hele discussie gevolgd... maar, huh!?Freemann schreef op maandag 28 mei 2012 @ 16:41:
[...]
Als voorbeeld voor een elektrische auto accupakket;
Zo'n auto kan (bijv.) 100km in 1 uur afleggen met een 73.57kW (100PK) elektromotor.
Hiervoor heb je dan 100kWh aan opslag voor nodig en heb horen zeggen dat een accupack voor een auto €15.000 kan/mag kosten. Als je in huis 10kW op wil slaan, dan zal je rond de €1500-€2000 kwijt zijn.
Je haalt volgens mij echt van alles door elkaar
Helder!zonnigtype schreef op maandag 28 mei 2012 @ 17:07:
[...]
[...]
Het leven is voor iedereen een groot leermoment...
(zonnigtype ruikt een tegeltjeswijsheid, maar dat hoeft slechts in uw brein te ontspruiten, het forum gaat al zo hard...)
Wij noemen een diepvries een ijskast en een koelkast.....ook. Diepvries en koelkast is beter, qua benoeming.
Gelukkig drink je nog alcohol, af en toe. Anders wordt het wel erg saai
Ik blijf het toch uniek vinden: baterijtjes van de straat. Ik zie ze nooit liggen. Waarschijnlijk is bij ons de weg naar het milieupark wat korter.
Komende zomer gaan we ons eens verdiepen in zelfgemaakt spul (bier, als start). Dat kan nu, met zonne-energie. Eens kijken of dat anders smaakt.
De hoofdpijn is wat minder, dankzij de mintthee met mint uit eigen thuis
het leven: een grote ontdekkingstocht..
Bankable off topic
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Verwijderd
Als de diepvries niet helemaal leeg is, dan lenen wij hetgene dat er nog in staat uit aan vrienden met een diepvries, zodat onze diepvries uit kan tijdens de vakantie.Schinnen-groen schreef op maandag 28 mei 2012 @ 16:01:
[...]
De vraag was eigenlijk aan iemand anders gericht, maar elke input is natuurlijk welkom en dank daarvoor.
Praktisch gezien zie ik het volgende:
De diepvries is nooit leeg, tenminste niet bij ons.![]()
De CV heeft een pomp en ik heb (o.a. op dit forum) begrepen dat die af en toe moet draaien. Dat doet ie niet als je de stekker uit je CV trekt.![]()
De rookmelders uitschakelen is m.i. ook niet slim, want de buren kunnen die horen als er iets mis is in huis.![]()
Een deurbel uitschakelen als je die normaal van buiten kunt horen is m.i. ook niet slim. Er zijn mensen die zonder werk te leveren, toch geld willen verdienen.![]()
Als je een alles-in-een abbo hebt, kan je na de vakantie de hele zooi opnieuw gaan instellen. Al eens meegemaakt en dat is niet echt prettig!!![]()
Die wekkers kunnen uit, daar heb je een punt.
De koelkast staat ook uit tijdens de vakantie.
De CV pomp zet ik al 17 jaar zonder problemen uit tijdens de vakantie. Vorig jaar zelfs van eind april tot eind oktober, omdat we nu een zonneboiler hebben.
Je opmerking over de deurbel snap ik niet helemaal. Er zijn zoveel bellen die je niet van buiten kunt horen. Denk je dat een inbreker weet of jouw deurbel normaal van buiten te horen is of niet? En bovendien: als je deurbel het wel doet, maar je doet niet open, dan weet hij/zij toch ook dat je niet thuis bent?
Het is hier geregeld ook niet te volgenBartjuh schreef op maandag 28 mei 2012 @ 17:14:
[...]
Ik heb niet de hele discussie gevolgd... maar, huh!?
Aangezien het hele leven vol leermomenten zit, mag je me ook aanvullen/verbeteren/"de les lezen ;)"
(als het gaat om de 100PK == 73kW ik heb de "typo" aangepast).
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Wij hebben een ouderwetse schoolbel als beurbel. It came with the house, so to speak. En daar zijn we heel verheugd meeVerwijderd schreef op maandag 28 mei 2012 @ 17:50:
[...]
Overigens gaan wij binnenkort overstappen op een trekbel, dus dan is dat sluipverbruik ook verdwenen.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
De schoolbdllen die ik me kan herinneren warern luid maar ook iritant....
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik zie dat ik "rendement" verkeerd heb gebruikt; is opbrengst beter?antonboonstra schreef op maandag 28 mei 2012 @ 10:24:
[...]Ik weet niet hoe je aan de 80% komt op basis van de orientatie (dit geldt namelijk niet bij plat leggen van de panelen), maar er vanuit gaande dat dit klopt en dat je geen schaduw hebt, kun je rekening houden met 800 kWh/kWp op jaarbasis. Aan de kust wellicht nog iets meer.
- Paneelrendement geeft alleen aan hoeveel Wp het paneel per m2 is. Dit zegt niets over de opbrengst per jaar. Het paneelrendement ligt tegenwoordig tussen de 15-20% en is direct verwerkt in de paneelspecificaties (aantal Wp van het paneel)
- Het is al eerder gezegd maar gebruik niet de term 80% i.c.m. rendement. Dit heeft niets met elkaar te maken en zet daarom menigeen op het verkeerde been.
- De zogenoemde 'slijtage' van zonnepanelen is met meetwaarden nog niet aangetoond voor zover ik weet, dus wat mij betreft verwaarloosbaar (vraag zonnigtype maar)
- Omvormerverlies is over het algemeen al meegenomen in de 1000 kWp / kWp
- Een belangrijk punt die je wellicht bent vergeten is schaduw. Misschien nu niet tijdens de zomer, maar in het voor-/najaar staat de zon veel lager en kun je (meer) last krijgen van schaduw. Dit heeft direct invloed op je jaaropbrengst.
- De locatie in NL heeft wel een redelijke invloed op het aantal zonuren en dus ook opbrengst per jaar. Dit kan meer dan 10% schelen.
- Ok, dus slijtage is kennelijk verwaarloosbaar (ook bedankt jwstolk), maar schaduw niet. Dat wordt lastig schatten vrees ik-- wordt moeilijk om alle mogelijke schaduwval van bomen e.d. gedurende het jaar te bepalen... Is er misschien een ruw gemiddelde of iets dergelijks dat dit verlies kan uitdrukken?
- Ik begrijp niet hoe omvormerverlies al in die 1 kWp --> 1 kWh berekening zit, kan je dit nader uitleggen of is er een link die dit uitwijst? Zulke verliezen verschillen toch ook per model (ik heb van 90-96% gezien)?
- Locatie/zonuren: volgens dat kaartje (topicstart) zit ik zo'n beetje op 1000; ik dacht dus dat dit die kWp/kWh factor alleen zou veranderen als je onder of boven die 1000 zit. Of heb ik dat mis?
- Ja, die opbrengst heb ik met dat instralingsdiagram geschat: Panelen op W-WZW en 48 graden (schuin dak) kom ik op ca. 80% en panelen op Z-ZZW op 15% (plat) op ca. 95%.
Verwijderd
Waarschijnlijk had die irritatie niet zoveel met het geluid te maken, maar met het gegeven dat de les weer begon.engelbertus schreef op maandag 28 mei 2012 @ 19:36:
En hoe klinkt een schoolbel?
De schoolbdllen die ik me kan herinneren warern luid maar ook iritant....
+ of - 2.5% is toch hetzelfde als + 5?
alleen de absolute waarde of de waarde waaop de .
afwijking van toepassing is zal dan 2.5 lager zijn.
Dan kun je ook zeggen dat je een groter paneel moet kopen, ipv een met alleen een + afwijking.
Of meer panelen.
Volgens mij maakt het dus niet uit hoe je de afwijking noemt, maar is het belangrijker dat de afwijking zo klein mogelijk is.
of het moet al van belang zijn voor het opstartvermogen van de omvormer...
De bel ging netzo vaak af NA de les, en dat zou elkaar op zijn minst moeten opheffen, zo niet, goed moeten maken.Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2012 @ 19:44:
[...]
Waarschijnlijk had die irritatie niet zoveel met het geluid te maken, maar met het gegeven dat de les weer begon.
Maar hetiritanteer aan was de iritant zoem.bromtoon die dat ding maakte.
Het zal ook wel niet voor niks zijn dat mensen tegenwoordig een polyfone ringtone hebben, ipv een triiing triiing...
Het heeft ook te maken met je hellingshoek (en orientatie). Mijn panelen hebben een hellingshoek van 45 graden en dat is wat te stijl voor een maximale opbrengst in deze tijd van het jaar (maar daar scoor je weer beter mee in de winter).Schinnen-groen schreef op maandag 28 mei 2012 @ 11:22:
[...]
Ongelooflijk wat jullie een kWh/kWp-waarden hebben.
Onze all-time best (ruim 1,5 jaar) is 6,45 kWh/kWp.
Op PVCALC (http://users.skynet.be/betberge/pvdiary/pvcalc.htm), kan je voor jouw installatie inschatting maken wat je aan opbrengst kan halen op elke dag in het jaar.
Met een hellingshoek van 45 graden, kom ik voor mijn eigen installatie op een dag als vandaag op een max van 6.4 kWh/kWp, bij een hellingshoek van 20 graden zou dat 6.9 kWh/kWp zijn.
De 6.4 kWh/kWp komt goed overeen met de max die ik behaald heb, in de winter scoorde de installatie zelfs hoger dan de max die PVCALC berekend.
Verwijderd
Ergens heb ik me niet helemaal duidelijk gemaakt, wat ik bedoelde.
Ik ken die omvormers, die van 12V naar 230V leveren. Vervolgens kan je daar je stekker van bijvoorbeeld je laptop in stopppen en je kan aan de slag.
Wat ik meer op doelde is : Bestaat er een omvormer die vanuit een accu 230V spanning levert en die je direct kan aansluiten op je elektriciteitnet, zoals je dat nu ook doet met zonne-panelen?
1
| [zonne-panelen] ---> [omvormer, bijv SB3000] ---> [elektriciteitnet / meterkast] |
1
| [accu's] ---> [omvormer, welk type of model?] ---> [elektriciteitnet / meterkast] |
Ik ben benieuwd naar de reacties.
Tja als je wilt hobbyen hiermee zou ik het eens proberen met een paar OK4E omvormertjes.Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2012 @ 20:33:
@omvormer van 12/24/48 V naar 230V.
Ergens heb ik me niet helemaal duidelijk gemaakt, wat ik bedoelde.
Ik ken die omvormers, die van 12V naar 230V leveren. Vervolgens kan je daar je stekker van bijvoorbeeld je laptop in stopppen en je kan aan de slag.
Wat ik meer op doelde is : Bestaat er een omvormer die vanuit een accu 230V spanning levert en die je direct kan aansluiten op je elektriciteitnet, zoals je dat nu ook doet met zonne-panelen?
code:
1 [zonne-panelen] ---> [omvormer, bijv SB3000] ---> [elektriciteitnet / meterkast]
code:
1 [accu's] ---> [omvormer, welk type of model?] ---> [elektriciteitnet / meterkast]
Ik ben benieuwd naar de reacties.
Deze leveren vanaf zo'n 24 volt gelijkspanning al met ongeveer 100watt terug naar het net.
Waar je wel op moet letten is dat je niet iedere keer je accu helemaal leeg trekt, dat vinden ze helemaal niet fijn namelijk. Ik weet ook nog wel dat wat je in een accu aan energie er in stopt er nooit helemaal uitkomt.
Ik weet alleen niet meer zo goed hoeveel dat dit was ik dacht iets van 65%
Waar wil je het precies voor gaan gebruiken als ik vragen mag?
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
Zoem/bromtoon bij een bronzen, ouderwetse schoolbel?engelbertus schreef op maandag 28 mei 2012 @ 20:16:
[...]
De bel ging netzo vaak af NA de les, en dat zou elkaar op zijn minst moeten opheffen, zo niet, goed moeten maken.
Maar hetiritanteer aan was de iritant zoem.bromtoon die dat ding maakte.
Het zal ook wel niet voor niks zijn dat mensen tegenwoordig een polyfone ringtone hebben, ipv een triiing triiing...
hmmmm....
De bel ziet eruit als een bel uit een klokkentoren, alleen veeeel kleiner en hangt binnen.
Die wordt bediend via een trekker aan de buitenkant van de voordeur en via een ingenieus spel van draad en hevels wordt die bediend.
Ze zijn met die contructie nog te koop.
Helemaal CO2-neutraal
Verwijderd
Dat is dus precies de trekbel die ik ga kopen.Schinnen-groen schreef op maandag 28 mei 2012 @ 20:55:
[...]
Zoem/bromtoon bij een bronzen, ouderwetse schoolbel?
hmmmm....
De bel ziet eruit als een bel uit een klokkentoren, alleen veeeel kleiner en hangt binnen.
Die wordt bediend via een trekker aan de buitenkant van de voordeur en via een ingenieus spel van draad en hevels wordt die bediend.
Ze zijn met die contructie nog te koop.
Helemaal CO2-neutraal
Verwijderd
Smalle vermogensklassen gaan hand in hand samen met plus tolerantie.engelbertus schreef op maandag 28 mei 2012 @ 20:04:
Een plus of min afwijking is toch niet het relevant ding bij een afwijking, maar slechts hoe groot die is?
+ of - 2.5% is toch hetzelfde als + 5?
alleen de absolute waarde of de waarde waaop de .
afwijking van toepassing is zal dan 2.5 lager zijn.
Dan kun je ook zeggen dat je een groter paneel moet kopen, ipv een met alleen een + afwijking.
Of meer panelen.
Volgens mij maakt het dus niet uit hoe je de afwijking noemt, maar is het belangrijker dat de afwijking zo klein mogelijk is.
of het moet al van belang zijn voor het opstartvermogen van de omvormer...
Bij een paneel met + tolerantie weet je zeker dat je het stickervermogen ook hebt.
Dus + en - 2,5% bij een 250Wp paneel is feitelijk een ander paneel als een 250 Wp paneel met + tolerantie ad 0/5Wp. Dat stel je ook min of meer,
250 Wp x 2,5% +/- = 243,75 Wp tot 256,25 , delta 12,5 Wp
250 Wp + paneel 5 wp = 250 Wp tot 255Wp , delta 5 Wp
Hieruit is ook duidelijk dat een 2,5% band veel ruimere tolerantie is dan 0/5 Wp band. Ik bouw liever iets met de 0/5 Wp tolerantie.
Omvormers zullen hier geen last van hebben.
Ok. Wat je wilt doen is beredeneren hoeveel het zou kosten om een accupakket in huis aan te leggen?Freemann schreef op maandag 28 mei 2012 @ 18:18:
[...]
Aangezien het hele leven vol leermomenten zit, mag je me ook aanvullen/verbeteren/"de les lezen ;)"
(als het gaat om de 100PK == 73kW ik heb de "typo" aangepast).
Het vermogen van de auto heeft in principe niets te maken met het verbruik, en het vermogen geeft gewoon het topvermogen weer, dat rijd je niet continu.Als voorbeeld voor een elektrische auto accupakket;
Zo'n auto kan (bijv.) 100km in 1 uur afleggen met een 73.57kW (100PK) elektromotor.
Volgens mij is de rule of thumb zo'n 5 km per kWh aan energie. Een auto met 100kWh aan opslagcapaciteit kan dus 500km rijden (en dat is veel).
Deze jump begrijp ik niet helemaal... hoe kom je aan 100kWh? (dat is erg veel btw..)Hiervoor heb je dan 100kWh aan opslag voor nodig en heb horen zeggen dat een accupack voor een auto €15.000 kan/mag kosten.
kW is een eenheid voor vermogen, niet energie, en kan je dus niet opslaan.Als je in huis 10kW op wil slaan, dan zal je rond de €1500-€2000 kwijt zijn.
Verwijderd
Wauw, geweldige opbrengsten! Als je je op zonnestroomopbrengst.eu registreert, dan vind je vast wel een vergelijkbaar systeem en/of stimuleer je anderen in jouw gebied om zich ook te registreren omdat er vergelijkingsmateriaal is? Waar meet jij je opbrengsten trouwens mee? En dat is met Panda's en Suntechs (met plus-tolerantie), toch?Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2012 @ 11:14:
[...]
Vreemd verhaal. Mensen zien hun max vermogen uit PV dalen, maar de opbrengst is momenteel super. Niemand heeft een lagere opbrengst lijkt me. Afgelopen dagen bij mij:
25-5: 7.16 kWh/kWp
26-5: 7.11 kWh/kWp
27-5: 6.89 kWh/kWp
Of het lijstje stijgt of daalt, dat zijn de plaatselijke omstandigheden. En verder zijn ze enorm hoog.
En dat is met Panda's overigens. Lastig te vergelijken op een postcode gebied met gelijke montage
(tegen het dak of vrijstaand maakt natuurlijk uit met deze temperatuur).
Of het meer of minder is dan bij jou maakt me niet uit, deze waarden zijn prima.
Verwijderd
Waar ik het voor ga gebruiken? Ik heb er geen doel mee. Ik vroeg me het zo maar eens af wat de mogelijkheden waren. Stel dat er iemand met het idee zou komen, dan kan ik hem meteen met informatie voorzien in plaats over te praten.zonnefreak schreef op maandag 28 mei 2012 @ 20:46:
[...]
Tja als je wilt hobbyen hiermee zou ik het eens proberen met een paar OK4E omvormertjes.
Deze leveren vanaf zo'n 24 volt gelijkspanning al met ongeveer 100watt terug naar het net.
Waar je wel op moet letten is dat je niet iedere keer je accu helemaal leeg trekt, dat vinden ze helemaal niet fijn namelijk. Ik weet ook nog wel dat wat je in een accu aan energie er in stopt er nooit helemaal uitkomt.
Ik weet alleen niet meer zo goed hoeveel dat dit was ik dacht iets van 65%
Waar wil je het precies voor gaan gebruiken als ik vragen mag?
Verwijderd
Ik werk er hard aan om veel vergelijkbare installaties in de buurt neer te zetten.Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2012 @ 21:16:
[...]
Wauw, geweldige opbrengsten! Als je je op zonnestroomopbrengst.eu registreert, dan vind je vast wel een vergelijkbaar systeem en/of stimuleer je anderen in jouw gebied om zich ook te registreren omdat er vergelijkingsmateriaal is? Waar meet jij je opbrengsten trouwens mee? En dat is met Panda's en Suntechs (met plus-tolerantie), toch?
Het wordt hoog tijd voor meer vergelijkingsmateriaal. Bij Solarlog zit er 1 in de buurt op postcode 3*** met een tilt van minder dan 20 graden. In Vleuten zit die, maar daar is iets mee want die presteert een stuk minder. Ik heb geen account bij zonnestroomopbrengst, wel de data ervoor. Wacht nog tot ik geautomatiseerde logging heb.
Ik meet op de din-rail in de meterkast (geeft iets minder aan dan de P1, zit ook wat kabelverlies tussen natuurlijk). Het is met 8 x Panda 260 in de + tolerantie en 5 x 190 Suntech ook in de + tolerantie.
Ik moet zelf toch maar eens op mijn schuurtje 585 Wp bijplaatsen, het jeukt geweldig.
Hierbij een vraag van een newbee, binnenkort wordt er een PV systeem aangeschaft van ca 20 tot 24 panelen.
Dit komt uiteraard op een aparte electrogroep. Nu is het zo dat de bekabeling die reeds er al jaren ligt 1.5mm2 is.
Mijn vraag: kan dit van omvormer naar meterkast ca. 30 mtr, of is het beter een nieuwe kabel te leggen van 2.5mm2. of miss. nog beter 2 kabels leggen dus 2 aparte groepen maken. (in meterkast geen probleem).
volgende vraag van mij is dat tussen panelen en omvormer 15 meter zit, is dit bezwaarlijk of is het beter de wandcontactdozen te verplaatsen zodat er ca. 3 meter tussen omvormer en paneel zit. (omvormers komen dan op zolder) graag uw reacties.
Homo sapiens non urinat in ventum
Er zijn PV omvormers waarop ook een accu aangesloten kan worden, bijvoorbeeld deze:Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2012 @ 20:33:
@omvormer van 12/24/48 V naar 230V.
http://www.sma.de/en/prod...s/sunny-backup-set-s.html
Die kan (bij stroom uitval) je huis voorzien van stroom uit de zonnepanelen, een eventueel tekort wordt dan aangevuld uit de accu, en een overschot wordt gebruikt om de accu te laden.
(kan dus zowel grid-connect als in eiland-bedrijf draaien) Dit is denk ik vooral bedoeld voor bedrijven die toch al een korte noodstroom voorziening nodig hebben, en die dan bij zonnig weer de hele dag door kunnen werken zonder dat er grote accu's nodig zijn.
ook interessant leesvoer: Wikipedia: Nickel–iron battery
even gezocht bij een mede-forummer op zijn website:Jan Smit schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 00:17:
Ik ben benieuwd naar de mogelijkheden die je als (klein) zakelijk ondernemer hebt. Ik heb een BVtje en kan vanuit daar wellicht panelen aanschaffen. Voordat je roept: vraag maar aan de accountant wil ik hier eens vragen of iemand weet welke fiscale voordelen het biedt om zakelijk te kopen.
"De overheid beloont namelijk investerende ondernemers met (kleinschaligheids) InvesteringsAftrek (IA) en Energie Investeringsaftrek (EIA). Door de verschillende belastingtechnische regelingen betaalt u uiteindelijk zelf maar een gering deel van de daadwerkelijke investering. Natuurlijk zijn er wel een aantal voorwaarden waar u aan moet voldoen. Zaken als het stroomverbruik, geplande investeringen en de rechtsvorm van uw onderneming spelen stuk voor stuk mee. In gunstige gevallen mag u rekenen op een terugverdientijden van slechts 4 jaar. Verder zijn rendementen te halen van 6-7% / jaar over een periode van minimaal 20 jaar. Een hele veilige investering dus, met een prima rendement. En het is goed voor het imago van uw bedrijf. "
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Persoonlijke mening:snoekds20 schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 00:15:
Beste,
Hierbij een vraag van een newbee, binnenkort wordt er een PV systeem aangeschaft van ca 20 tot 24 panelen.
Dit komt uiteraard op een aparte electrogroep. Nu is het zo dat de bekabeling die reeds er al jaren ligt 1.5mm2 is.
Mijn vraag: kan dit van omvormer naar meterkast ca. 30 mtr, of is het beter een nieuwe kabel te leggen van 2.5mm2. of miss. nog beter 2 kabels leggen dus 2 aparte groepen maken. (in meterkast geen probleem).
volgende vraag van mij is dat tussen panelen en omvormer 15 meter zit, is dit bezwaarlijk of is het beter de wandcontactdozen te verplaatsen zodat er ca. 3 meter tussen omvormer en paneel zit. (omvormers komen dan op zolder) graag uw reacties.
waardeer tenminste je PV_groep op naar normale (huidige) waarden, met een NEN1010 als richtlijn.
Dus minimaal 2,5 mm2 maar nog liever 4 mm2 (afhankelijk van je gewenste omvang te installeren vermogen).
Die 1,5 mm2 is echter alleen voor schakel-doeleinden geschikt, niet voor langdurig hoge vermogens te vervoeren (tenzij je veel verliezen wilt houden...)
bij genoemde 20-24 panelen zou ik ZEKER gaan voor 4 mm2 van de meterkast naar je omvormer.
[ Voor 3% gewijzigd door NielsTn op 29-05-2012 00:25 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Dus in jou sommetje wordt de delta dan gelijk. Maar als de aanduiding op panelen met alleen een + afwijking dan niet in% is maar in wp heb je natuurlijk gelijk.
On it!mkleinman schreef op maandag 28 mei 2012 @ 12:38:
[...]
Volgens mij moet dat prima willen. Vooral het vlakkere deel ligt redelijk gunstig denk ik en redelijk schaduwvrij.
Ben je in staat om met Google Sketchup een mockup te maken van je huis en de huizen van de buren? In dat geval kan je namelijk de schaduw simuleren van de buren en ook van de schoorsteenpijpjes op je dak.
Hou wel rekening met een lagere opbrengst, maar dat kan je ruimschoots compenseren omdat je veel meer PV kwijt kan
* mkleinman heeft ook een oost/west setup.
Normaal niet. Terugleveren is een heel andere tak van sport dan simpel omvormen. Je moet een fijne sinus genereren (doen veel omvormers al niet), synchroniseren met de netfrequentie, de spanning regelen aan de hand van hoeveel er teruggeleverd moet worden...thunder7 schreef op maandag 28 mei 2012 @ 20:50:
In de scheepvaart zijn er omvormers die het boordnet (240V) bedienenm naar keuze van de accu's, van de generator of van walstroom. Victron is al genoemd. Of die ook geschikt zijn om terug te leveren aan het net weet ik niet.
Signatures zijn voor boomers.
Dit is wel een uitdaging, als ik je goed begrijp moet je 45 meter overbruggen van je zonnepanelen naar jesnoekds20 schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 00:15:
Beste,
meterkast, persoonlijk zou ik er dan toch kiezen om je omvormer dichterbij/in de meterkast te plaatsen
en dan te kiezen voor één of twee ymvk kabels van 2x 6 mm kwadraat voor transport, alnagelang je setup
dus 1 kabel van 6 mm kwadraat per string van 10a 12 panelen, of als je het in 1 string gaat aansluiten
dat je dan 1 kabel van 2x 10mm kwadraat gaat gebruiken eea omdat aan de zonnepanelen kant
de spanning hoger is en de stroomsterkte lager, zodoende kun je op deze manier beter de kabel
verliezen minimaliseren, tevens kun je dan ook eventueel een 3 fasen omvormer gaan gebruiken
want dan hoef je weer geen veel duurdere 5x 4mm kwadraat kabel te leggen van 30 meter.
Let wel dit is mijn nederig mening
Uitgebreider artikel: http://uk.reuters.com/art...lar-idUKBRE84P0FI20120526ricdijk schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 12:29:
In de telegraaf: Record aan zonne-energie in Duitsland
http://www.telegraaf.nl/d..._aan_zonne-energie__.html
Blijkbaar was dit op vrijdag goed voor een derde en zaterdag voor de helft van de totale energieconsumptie! Hoezo, PV kan geen significant deel van de energieproductie op zich nemen?
Als je de panelen plaatst op je bedrijfspand (of als je vanuit huis werkt) wel.Jan Smit schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 00:17:
Ik ben benieuwd naar de mogelijkheden die je als (klein) zakelijk ondernemer hebt. Ik heb een BVtje en kan vanuit daar wellicht panelen aanschaffen. Voordat je roept: vraag maar aan de accountant wil ik hier eens vragen of iemand weet welke fiscale voordelen het biedt om zakelijk te kopen.
Ten eerst kun je dan de BTW over de panelen aftrekken van je BTW afdracht.
Ten tweede kun je de kosten van de panelen en installatie op je jaarrekening zetten als bedrijfskosten/investering. Op deze manier komt je winst lager uit en betaal je minder belasting.
Ik weet alleen niet over hoeveel jaren je de investering dan moet uitsmeren.
http://www.solarstream.nl...al-voordeel-zonnepanelen/
Het grote probleem met PV, is dat het weinig doet voor de capaciteit van de energieproductie. (net als windmolens)Maasluip schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 09:59:
[...]
Uitgebreider artikel: http://uk.reuters.com/art...lar-idUKBRE84P0FI20120526
Blijkbaar was dit op vrijdag goed voor een derde en zaterdag voor de helft van de totale energieconsumptie! Hoezo, PV kan geen significant deel van de energieproductie op zich nemen?
Als het windstil is en donker, moet er namelijk ook energie zijn. En opslag is nog steeds een groot probleem.
Dus al die kolen en kerncentrales hebben we nog steeds nodig.
1 groot voordeel van PV, is dat kern en kolencentrales juist op een warme zomerdag problemen hebben. Door de hoge temperatuur mogen ze minder koelwater lozen. Gecombineerd met het energiegebruik van airco's zorgt dat er voor dat de grootste tekorten ontstaan op warme zomerdagen.
PV kan dit tekort heel mooi opvangen.
[ Voor 36% gewijzigd door RocketKoen op 29-05-2012 10:06 ]
Niet echt een goed artikel. Had ook niet veel anders verwacht van iemand die "Gigawatts per hour" schrijft.Maasluip schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 09:59:
[...]
Uitgebreider artikel: http://uk.reuters.com/art...lar-idUKBRE84P0FI20120526
Je kunt ook nog energie investerings aftrek toepassen. Extra aftrek = extra voordeel.RocketKoen schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 10:00:
[...]
Als je de panelen plaatst op je bedrijfspand (of als je vanuit huis werkt) wel.
Ten eerst kun je dan de BTW over de panelen aftrekken van je BTW afdracht.
Ten tweede kun je de kosten van de panelen en installatie op je jaarrekening zetten als bedrijfskosten/investering. Op deze manier komt je winst lager uit en betaal je minder belasting.
Ik weet alleen niet over hoeveel jaren je de investering dan moet uitsmeren.
http://www.solarstream.nl...al-voordeel-zonnepanelen/
Ja, maar juist daar kun je niet op vertrouwen door je eerdere commentaarRocketKoen schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 10:00:
[...]
Het grote probleem met PV, is dat het weinig doet voor de capaciteit van de energieproductie. (net als windmolens)
Als het windstil is en donker, moet er namelijk ook energie zijn. En opslag is nog steeds een groot probleem.
1 groot voordeel van PV, is dat kern en kolencentrales juist op een warme zomerdag problemen hebben. Door de hoge temperatuur mogen ze minder koelwater lozen. Gecombineerd met het energiegebruik van airco's zorgt dat er voor dat de grootste tekorten ontstaan op warme zomerdagen.
PV kan dit tekort heel mooi opvangen.
Maar wat zou het effect hiervan zijn? Fossiele energiecentrales hebben minder productieve uren waardoor de investering over minder kWh uitgespreid kan worden waardoor fossiele energie duurder wordt en PV dus eerder rendabel wordt.
Win-win. Natuurlijk moet je een minimum aan fossiele energiecentrales hebben, maar als je 100% van je energiebehoefte met PV zou kunnen opwekken dan hoeft er geen enkele van die centrales te draaien.
Overigens: ik realiseer me wel: wat bedoelen ze met "de helft"? De helft van de dagproductie (dus: tussen 12 en 1 's middags was er een gigantische overproductie) of de helft van het momentane verbruik tussen 12 en 1 's middags?
hehe, gelukkig zit er nog wel enig verband tussen de seizoenen, zonuren en temperatuur. Ongeveer het verschil tussen dag en nacht temperatuur.Maasluip schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 10:38:
[...]
Ja, maar juist daar kun je niet op vertrouwen door je eerdere commentaar![]()
Maar wat zou het effect hiervan zijn? Fossiele energiecentrales hebben minder productieve uren waardoor de investering over minder kWh uitgespreid kan worden waardoor fossiele energie duurder wordt en PV dus eerder rendabel wordt.
Win-win. Natuurlijk moet je een minimum aan fossiele energiecentrales hebben, maar als je 100% van je energiebehoefte met PV zou kunnen opwekken dan hoeft er geen enkele van die centrales te draaien.
Overigens: ik realiseer me wel: wat bedoelen ze met "de helft"? De helft van de dagproductie (dus: tussen 12 en 1 's middags was er een gigantische overproductie) of de helft van het momentane verbruik tussen 12 en 1 's middags?
100% van de energie behoefte met PV wordt lastig. Snachts geen zonlicht enzo... En energietransport van de andere kant van de wereld is nog niet technisch haalbaar. Opslag is ook nog problematisch.
100% duurzaam is ook twijfelachtig. Dan zouden PV cellen een stuk efficienter moeten worden, heel het land vol moeten staan. En dan nog moeten we flink zuiniger met energie omgaan (met name wat transport betreft).
Een combinatie van wind, zon en waterkracht kan wel heel wat schelen. Waterkracht centrales met een stuwmeer hebben het voordeel dat ze een flinke energie buffer kunnen aanleggen. Zo zou Duitsland die overproductie aan zonne-energie om 12 uur smiddags kunnen verkopen aan Noorwegen. Die zetten dan hun waterkracht centrales stil. En snachts levert Noorwegen de energie weer terug aan Duitsland.
hebben jullie al eens gehoord over het lievense plan?
http://www.lievense.com/nl
http://www.lievense.com/n...t+aan+windenergie+in+2020
aaarg website is aangepast hier voor betere uitleg.
http://www.lievenseonline...Eiland/Innovatief+concept
<iets minder serieus>
we hoeven het niet eens aan te leggen.
we gebruiken gewoon de polders daar voor die in de randstad liggen.
en we pompen allen als we stroom over hebben.
die mensen kunnen best met hun voeten in het water staan.
<\iets minder serieus>
[ Voor 22% gewijzigd door migjes op 29-05-2012 11:20 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dat bedoel ik ja. Er zal vast wel een punt komen dat er op enig moment van de dag 100% van de energiebehoefte met PV opgewekt kan worden, maar dat betekent direkt dat je een uur later niet meer 100% met PV kan opwekken. En uiteraard lukt je dat 's nachts nooit, of je moet een gigantisch distributienetwerk gaan aanleggen om de Amerikaanse PV naar Europa te transporteren.RocketKoen schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 10:53:
[...]
hehe, gelukkig zit er nog wel enig verband tussen de seizoenen, zonuren en temperatuur. Ongeveer het verschil tussen dag en nacht temperatuur.
En dus nog een effect: nachtstroom wordt duurder dan dagstroom omdat er overdag veel PV staat terug te leveren en de centrales dus niks te doen hebben.
@migjes: dat doen we dus al met Noorwegen. Ik denk dat het probleem bij Nederland is dat je zo weinig verval hebt en dus relatief weinig opbrengst per generator hebt. Maar in principe kan het.
[ Voor 10% gewijzigd door Maasluip op 29-05-2012 11:19 ]
het is eigenlijk een oud concept uit de jaren 60/70.Maasluip schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 11:17:
@migjes: dat doen we dus al met Noorwegen. Ik denk dat het probleem bij Nederland is dat je zo weinig verval hebt en dus relatief weinig opbrengst per generator hebt. Maar in principe kan het.
maar er word weer serieus naar gekeken.
en ik vind ook dat een land altijd een stukje zelf moet doen. (anders krijg je het eeuwige vinger wijzen van de politiek en dat lost niks op.)
niet de helle voorziening is nodig, maar je wil altijd een beetje los kunnen draaien van politiek en storingen.
en wat de toekomst maar zal brengen. (europa komt en kan ook gaan, dat is niet onmogenlijk)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
We pompen juist om de polders droog te houdenmigjes schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 11:15:
@Maasluip, RocketKoen
hebben jullie al eens gehoord over het lievense plan?
http://www.lievense.com/nl
http://www.lievense.com/n...t+aan+windenergie+in+2020
aaarg website is aangepast hier voor betere uitleg.
http://www.lievenseonline...Eiland/Innovatief+concept
<iets minder serieus>
we hoeven het niet eens aan te leggen.
we gebruiken gewoon de polders daar voor die in de randstad liggen.
en we pompen allen als we stroom over hebben.
die mensen kunnen best met hun voeten in het water staan.![]()
<\iets minder serieus>
Om ze onder water te zetten heb je geen pomp nodig. Gewoon een dijkje doorprikken.
Wat waterkracht betreft zou er heel wat te scoren zijn door getijdecentrales in de afsluitdijk en de deltawerken te stoppen.
Gevolg is dat je de getijdewerking weer terug krijgt op plaatsen die al tientallen jaren geen zee mee zijn. Ik weet niet of iedereen daar blij mee zal zijn. (alhoewel niemand het zal missen als Almere een keertje wegspoelt)
Maar nogmaals: met het kleine verval in Nederland zet je nooit zoden aan de dijk. Klein verval staat gelijk aan lage spanning. Dan moet je heel veel stroom gaan trekken om veel vermogen op te trekken. Bij waterkracht gaat het dan over heel veel debiet. En veel debiet heb je per definitie niet bij een laag verval.migjes schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 11:31:
[...]
het is eigenlijk een oud concept uit de jaren 60/70.
maar er word weer serieus naar gekeken.
en ik vind ook dat een land altijd een stukje zelf moet doen. (anders krijg je het eeuwige vinger wijzen van de politiek en dat lost niks op.)
niet de helle voorziening is nodig, maar je wil altijd een beetje los kunnen draaien van politiek en storingen.
en wat de toekomst maar zal brengen. (europa komt en kan ook gaan, dat is niet onmogenlijk)
In Noorwegen heb je stuwmeren met een verval van 500 meter. Kom daar in Nederland eens mee aan. Zelfs dit plan voor een omgekeerd stuwmeer is maar klein bier.
Maar goed, dit gaat wel een beetje ot in dit topic.
Weilanden volgooien met PV, koeien staan toch bijna nooit buiten.
het ijselmeer en markemeer hermetisch afsluiten en gebruiken als accu.
energie over: laat het eruit lopen richting zee w/e en wek energie op. energie over? pomp water in het ijselmeer/markermeer:D
Ik breng je graag in contact met mijn schoonzus die daar recent een huis heeft gekocht...RocketKoen schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 11:39:
(alhoewel niemand het zal missen als Almere een keertje wegspoelt)
... net als 200.000 mensen met haar, iets langer geleden ...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Weilanden staan al vol met zonnecellen. Groene sprietige zonnecellen.looyenss schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 11:45:
Wat we ook kunnen doen:
Weilanden volgooien met PV, koeien staan toch bijna nooit buiten.
het ijselmeer en markemeer hermetisch afsluiten en gebruiken als accu.
energie over: laat het eruit lopen richting zee w/e en wek energie op. energie over? pomp water in het ijselmeer/markermeer:D
Die hebben we weer nodig om onze koeien op te laden. Zonder energie komt daar geen melk en vlees uit.
Of we moeten allemaal vega worden.
Now we're talking business!RocketKoen schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 11:53:
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
sws nooit vega. maar iets minden vlees productie in dit land kan geen kwaad. Ik rij al een tijd door de binnenvelden van wageningen en van de 10 weilanden die ik zie is er 1 bevolkt. waarom gebeurt er al een jaar niks met de overige 9? waarom hoor ik alleen maar koeien loeien in de stallen? waarom hebben ze in DE wel PV weilanden?RocketKoen schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 11:53:
[...]
Weilanden staan al vol met zonnecellen. Groene sprietige zonnecellen.
Die hebben we weer nodig om onze koeien op te laden. Zonder energie komt daar geen melk en vlees uit.
24 panelen op 1 string of 2 string met ieder 12 panelen, dak is schaduwvrij op west wat is optimaler?
Omdat ze een Erneuerbare Energien Gesetz hebben, waar we nooit een equivalent van hebben gehad.looyenss schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 11:55:
waarom hebben ze in DE wel PV weilanden?
En ze hebben aardig wat ruimte.
En heel veel grote vervuilde lokaties waar hetzij bruinkolen boeren hun verwoestende activiteiten hebben mogen uitvoeren, of waar de Russen of de NATO (Dutchbats included) lekker stoeremannen-spelletjes op hebben mogen spelen...
... en die al een paar jaar vol met Chinese of Amerikaanse, heel soms met Duitse paneeltjes worden geplempt.
we hoeven er eigenlijk niet over te hebben, dit plan word al uitgevoerd.RocketKoen schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 11:39:
[...]
We pompen juist om de polders droog te houden
Om ze onder water te zetten heb je geen pomp nodig. Gewoon een dijkje doorprikken.
Wat waterkracht betreft zou er heel wat te scoren zijn door getijdecentrales in de afsluitdijk en de deltawerken te stoppen.
Gevolg is dat je de getijdewerking weer terug krijgt op plaatsen die al tientallen jaren geen zee mee zijn. Ik weet niet of iedereen daar blij mee zal zijn. (alhoewel niemand het zal missen als Almere een keertje wegspoelt)
maar dan wel in omgedraaide vorm.
als er stroom overschot is gaan de gemaal pompen extra water uit de polders halen.
dus als we teveel met pv/wind produceren dan pompen we de polders wat leger zo dat als er tekorten zijn de pompen niet aan hoeven.
het verval wat te klein is, is dan ook geen probleem meer.
het is een mooi plan, je moet er alleen dynamisch naar kijken.
2 strings, maar ja. dat vind ik.snoekds20 schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 12:00:
ik wil me niet opdringen maar toch:
24 panelen op 1 string of 2 string met ieder 12 panelen, dak is schaduwvrij op west wat is optimaler?
Blijkbaar te lang in een stad doorgebracht om te weten wat er gebeurt op het platteland?looyenss schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 11:55:
[...]
sws nooit vega. maar iets minden vlees productie in dit land kan geen kwaad. Ik rij al een tijd door de binnenvelden van wageningen en van de 10 weilanden die ik zie is er 1 bevolkt. waarom gebeurt er al een jaar niks met de overige 9? waarom hoor ik alleen maar koeien loeien in de stallen? waarom hebben ze in DE wel PV weilanden?
Vanaf ongeveer mei tot november worden weilanden ongeveer eens in de drie weken gemaaid. Het gras wordt twee dagen gedroogd op het land en ingekuild om te dienen als veevoer. Koeien buiten laten lopen vindt niet overal plaats, de melkproductie is wat lager is soms is het logistiek lastiger, bijvoorbeeld als een bedrijf gebruikmaakt van een melkrobot die maar een beperkt aantal koeien tegelijkertijd kan melken. Dan is het handiger als de koeien in de buurt van de melkrobot blijven.
was die opmerking nodig?Femme schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 12:06:
[...]
Blijkbaar te lang in een stad doorgebracht om te weten wat er gebeurt op het platteland?
om te antwoorden: tot me 12e op het platteland in Drenthe gewoond.
Teveel aan PV in zomer, wanneer de veendijken toch al een pain in the ass zijn geworden vanwege uitdroging en instortings-gevaar. En de hoogheemraden, die een autonoom (oudste democratische) bestuursorgaan zijn hun eigen insteek zullen hebben in de materie. Daarvoor moet je wel wat bestuurslagen bij elkaar gaan brengen. Dat lijkt gezien de NL polderpraat historie wat lastig om te realiseren en daar een snel acterend orgaan aan over te houden. Idee aardig. Uitvoering: zal nog wel wat water voor door de Rijn, Maas, en Schelde gaan vloeien.migjes schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 12:04:
[...]
we hoeven er eigenlijk niet over te hebben, dit plan word al uitgevoerd.
maar dan wel in omgedraaide vorm.
als er stroom overschot is gaan de gemaal pompen extra water uit de polders halen.
dus als we teveel met pv/wind produceren dan pompen we de polders wat leger zo dat als er tekorten zijn de pompen niet aan hoeven.
het verval wat te klein is, is dan ook geen probleem meer.
het is een mooi plan, je moet er alleen dynamisch naar kijken.
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
[ Voor 25% gewijzigd door engelbertus op 29-05-2012 12:19 ]
denk dat we de Donau, Mississippi, amazone, etc..zonnigtype schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 12:08:
[...]
Teveel aan PV in zomer, wanneer de veendijken toch al een pain in the ass zijn geworden vanwege uitdroging en instortings-gevaar. En de hoogheemraden, die een autonoom (oudste democratische) bestuursorgaan zijn hun eigen insteek zullen hebben in de materie. Daarvoor moet je wel wat bestuurslagen bij elkaar gaan brengen. Dat lijkt gezien de NL polderpraat historie wat lastig om te realiseren en daar een snel acterend orgaan aan over te houden. Idee aardig. Uitvoering: zal nog wel wat water voor door de Rijn, Maas, en Schelde gaan vloeien.
der best wel bij kunnen gaan optellen.
toch hoorde ik van werklui (waterschap) dat er serieus naar gekeken word in braband.
weliswaar op kleine schaal, maar goed de eerste pv installaties waren ook niet zo groot als wat er vandaag de dag langs komt.
Waterstof; met veel moeite en super high-tech 40% round-trip efficiency (elektrolyse -> opslag -> fuel-cell). Verwachting is dat met 25 jaar er wel 48% van te maken is, maar dan zit je al echt te pushen.Lardman schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 12:16:
Ik zeg Waterstof en 500% overcapaciteit. Gewoon 60 Gieg aan solar in Nederland en we kunnen op solar en wind draaienIk zeg doen
En dan heb ik het nog niet eens over de prijs van de katalysatoren die je moet gebruiken...
Nee, dan kan je beter meren vol laten lopen, of gewoon het gat vullen met biomassa, wind, etc. Of wellicht goedkope accu's met nieuwe nano-achtige-materialen? Carbon based?
Ik vind het persoonlijk trouwens een non discussie dat zogenaamd mislopen van belasting.
Dan kunnen ze het isloleren van je huis ook wel aan de kaak stellen.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Desnoods doe je PolderCSP, we kunnen zo veel, ook hier al, maar wie is bereid 40 cent voor een kWh te betalen?
precies. Er gebeurt dus niets.
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
FYIpielle007 schreef op zondag 27 mei 2012 @ 21:42:
[...]
Weet iemand of het mogelijk is om subsidie te krijgen (via provincie limburg) op het systeem excl. de panelen? Ik kan dit niet uit de documenten opmaken nml aangezien er wordt gesproken over:
De voor subsidie in aanmerking komende energiebesparende en energieopwekkende maatregelen voor
bestaande woningen en de daarvoor vast te stellen subsidiebedragen zijn:
a. zonnepanelen: subsidie € 0,80 per Wattpiek....
Heb zojuist contact opgenomen met de provincie en het is NIET mogelijk om subsidie te krijgen op een systeem zonder panelen.
Met deze info ga deze week de laatste geprekken met de aanbieder aan en dan hoop ik tevens deze week de offerte te tekenen voor een systeem 10x 240wp met 5x enecsys micro grid omvormers, thumbs up
Ik vind één string. Probeer een zo hoog mogelijk voltage bij je omvormer te krijgen (binnen de specs van de omvormer, uiteraard).
PolderCSP kan alleen in de mediterrane cq. sahariaanse polder...Lardman schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 12:23:
@Bartjuh, vandaar die 500% overcapaciteit
Desnoods doe je PolderCSP, we kunnen zo veel, ook hier al, maar wie is bereid 40 cent voor een kWh te betalen?
precies. Er gebeurt dus niets.
... want heeft direct zonlicht nodig, hier totaal zinloos. (dat ding bij Jülich is een test centrale, en werd tijdens bouw al zwaar beschimpt, "geldverspilling").
... en dan moeten er dus wat lange kabeltjes aangelegd worden door heul veul landen die allemaal mee willen graaien van al dat schone moois, dus dan kan die 40 cent sneller komen dan menigeen denkt. Van mij mogen ze, maar ik blijf "het" toch liever zelf doen. We moeten afhankelijkheid zo veel mogelijk proberen te minimaliseren, op termijn krijg je daar alleen maar knallende koppijn van.
/me Moet PPV alvast een nieuw domein gaan claimen?
je bedoelt waarschijnlijk mpp trackers?snoekds20 schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 12:54:
wat een goed informatief forum, keus wordt makkelijker. andere vraag wat zijn Mmp trackers 1 of 2 3 st. ergens gezien..
Wikipedia: Maximum power point tracking
ik neem aan dat je mppt bedoeld.snoekds20 schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 12:54:
wat een goed informatief forum, keus wordt makkelijker. andere vraag wat zijn Mmp trackers 1 of 2 3 st. ergens gezien..
de multi point power trackers.
een stukje wat voor de omvormer zelf zit (wel in gebouwd in de omvormer) wat uitzoekt waar het optimum zit van je panelen met die hoeveelheid zon. (zo ongeveer)
die heb je 1 nodig per string.
1 string altijd in de zelfde hoek met de zon.
en je krijgt op 1 paneel schaduw en poef. zwaai maar dag met je handje. ik heb zelf een omvormer per 2 panelen die met behulp van een LLC serie resonant converter met een efficiency van 97% 400VDC van je paneel maakt, dit wordt vervolgens 50 Hz en gesynced met lichtnet omdat ik het niet zo leuk vind om lange DC kabels over me dak te laten lopenhansdegit schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 12:38:
[...]
Ik vind één string. Probeer een zo hoog mogelijk voltage bij je omvormer te krijgen (binnen de specs van de omvormer, uiteraard).
maximum power point toch?migjes schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 13:03:
[...]
ik neem aan dat je mppt bedoeld.
de multi point power trekker.
een stukje wat voor de omvormer zelf zit (wel in gebouwd in de omvormer) wat uitzoekt waar het optimum zit van je panelen met die hoeveelheid zon. (zo ongeveer)
die heb je 1 nodig per string.
1 string altijd in de zelfde hoek met de zon.
ehhh ik twijfel nu ook.
zo heb ik het op school/stage geleerd, maar kan ook gewoon vakterm zijn hoor
dat is wat ik net poste ja
<seksueel mieren mishandel modus.>looyenss schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 13:07:
[...]
zo heb ik het op school/stage geleerd, maar kan ook gewoon vakterm zijn hoor
multi vind ik zelf beter.
als hij maximum zou doen stort de opbrengst naar beneden.
maar maximum geeft dan wel weer wat je eigenlijk wil.
maakt eigenlijk niet uit in mijn ogen.
</seksueel mieren mishandel modus.>
er komen 2 rijen van 12 panelen op met 2x mastervolt omvormer. leverancier heeft dit zo omschreven in offerte. ga me nog eens verdiepen..
Geldverspilling ben ik het niet mee eens.zonnigtype schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 12:56:
dat ding bij Jülich is een test centrale, en werd tijdens bouw al zwaar beschimpt, "geldverspilling".
Dat ding is daar alleen neergezet om het nauwkeurig inregelen van de trackers in de vingers te krijgen.
Onze afdeling software is daar ook mee bezig maar die moeten geregeld op en neer naar Spanje vliegen om alles te testen
Ik heb al eens geopperd om eerst eens een tracker bij onze werkplaats op te bouwen om al dat nutteloze gereis aan banden te leggen.
Gaat nu ook gebeuren geloof ik
The inputs of the MPPT consisted of the photovoltaic voltage and current outputs. The adjusted voltage and current output of the MPPT charges the power supply.migjes schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 13:11:
[...]
<seksueel mieren mishandel modus.>
multi vind ik zelf beter.
als hij maximum zou doen stort de opbrengst naar beneden.
maar maximum geeft dan wel weer wat je eigenlijk wil.
maakt eigenlijk niet uit in mijn ogen.![]()
</seksueel mieren mishandel modus.>
A microcontroller was utilized to regulate the integrated circuits (ICs) and calculate the maximum power point, given the output from the solar array. Hardware and software integration was necessary for the completion of this component.
Was ook niet mijn quote, maar die van Solar-energie Förderverein Aachen (een van de grondleggers van het Duitse EEG...).Speksteenkachel schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 13:11:
[...]
Geldverspilling ben ik het niet mee eens.
Dat ding is daar alleen neergezet om het nauwkeurig inregelen van de trackers in de vingers te krijgen.
Onze afdeling software is daar ook mee bezig maar die moeten geregeld op en neer naar Spanje vliegen om alles te testen![]()
Ik heb al eens geopperd om eerst eens een tracker bij onze werkplaats op te bouwen om al dat nutteloze gereis aan banden te leggen.
Gaat nu ook gebeuren geloof ik
Of zullen we het maar door de vingers zien met al het goede werk dat ze leveren.
[ Voor 42% gewijzigd door SpeksteenWP op 29-05-2012 13:18 ]
Die redenering kan je nog wel een aantal keer doortrekken tot je bij micro-omvormers uitkomt. Je gaf toch zelf aan dat je geen last hebt van schaduw?snoekds20 schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 13:11:
Tja 1 string heeft dus voordeel (hoog mogelijk voltage) maar ook nadeel, 1 paneel defect en alles wat erachter zit wordt minder...
er komen 2 rijen van 12 panelen op met 2x mastervolt omvormer. leverancier heeft dit zo omschreven in offerte. ga me nog eens verdiepen..
Dacht ik ook, zij hebben het "eeuwen geleden" allemaal al in de praktijk gebracht.Speksteenkachel schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 13:17:
Billenkoek voor Solar-energie verein Aachen dan maar
Of zullen we het maar door de vingers zien met al het goede werk dat ze leveren.
In ieder geval mogen de weergoden ook billenkoeck van mij, gezien die intrusie boven ons, gisteren:

Maar ja, dat overkomt iedereen wel eens.
Je hoeft maar een zwerm vogels in de buurt te hebben en 5 panelen onder poepen, dan had je gewild dat je 2 strings hadhansdegit schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 13:21:
[...]
Die redenering kan je nog wel een aantal keer doortrekken tot je bij micro-omvormers uitkomt. Je gaf toch zelf aan dat je geen last hebt van schaduw?
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
of je bomen laten blaadjes los. Ik blijf zeggen meer strings is beterKiswum schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 13:27:
[...]
Je hoeft maar een zwerm vogels in de buurt te hebben en 5 panelen onder poepen, dan had je gewild dat je 2 strings had
Ja. En de bomen en vogels zijn normaalgesproken heel selectief in onderbladeren danwel onderpoepen van een specifieke string. Nogmaals: je kunt blijven uitsplitsen tot je bij micro-omvormers komt.Kiswum schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 13:27:
[...]
Je hoeft maar een zwerm vogels in de buurt te hebben en 5 panelen onder poepen, dan had je gewild dat je 2 strings had
Tja zeemist, ik herinner het me nog van de vakanties in Callantsoog.
Komt af en toe voor echter kwa zon-uren wil ik direkt ruilen met Callantsoog.
Ik zit hier de hele dag al in de bewolking.
Op Callantsoog hebben ze niet zo veel hout over...Speksteenkachel schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 13:34:
[...]
Tja zeemist, ik herinner het me nog van de vakanties in Callantsoog.
Komt af en toe voor echter kwa zon-uren wil ik direkt ruilen met Callantsoog.
Ik zit hier de hele dag al in de bewolking.
Ga na een stormpje maar eens jutten langs het strand. Kun je een seizoen van stoken. Veel pallet-resten enzo.zonnigtype schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 13:39:
[...]
Op Callantsoog hebben ze niet zo veel hout over...
En vandaag weer massa's zon trouwens. Installatie hier op het dak zit as we speak op 91% van het STC-vermogen.
Hier is het een drama in Eindhoven, zwaar bewolkt en net 400W van de 1900!Karelprior schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 13:42:
[...]
Ga na een stormpje maar eens jutten langs het strand. Kun je een seizoen van stoken. Veel pallet-resten enzo.
En vandaag weer massa's zon trouwens. Installatie hier op het dak zit as we speak op 91% van het STC-vermogen.
Victron multiplus 48/5000, 3 maal Pylontech 15 kWh, Venus E V1.52, CT003 V1.07
Heeft er iemand ervaringen met een piko omvormer, die direct naar een portal zijn/haar gegevens logt.
Ik heb mijn piko gekoppeld aan suntrol (van solarworld) op zich werkt het wel. Echter volgens de piko en suntrol komt er pas elke dag na 13:00 data aan. Waarom niet vanaf het begin cq de gehele dag.
Er gaat geen data verloren. Het is alleen vervelend dat je elke dag moet wachten tot 13:00
Iemand een idee om dit op te lossen? En waarom altijd even na 13:00.
Ik laat onze Piko ook loggen naar Suntrol (baggerportaal, maar dit terzijde) maar herken je probleem niet.
Verwijderd
Kern en kolencentrales zijn alleen geschikt voor baseload.RocketKoen schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 10:00:
Alles wordt ''gladgestreken'' met GAS centrales.
Bij grootschalige inzet van PV zou dus kunnen worden uitgewisseld met het GAS, niet met een kolencentrale.
Dan heb je ook geen opslag nodig. Gas is extreem goed regelbaar voor E-opwekking en kan dit uitstekend opvullen. In NL hebben we ook nog eens een groot aandeel gasopwekking in de E-mix zitten.
Zie daar we kunnen voorlopig PV plaatsen wat we willen zonder EEN CENTJE pijn.... en zonder opslag.
Een kolencentrale heb je alleen nodig als je levensmoe bent
Volgens mij zijn ze bij E.ON en RWE nog lang niet levensmoe, die bouwen "vrolijk" verder...Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 13:53:
... aldus ECN (u weet wel, waar al die knappe koppen zitten waar wij bij verbleken...).De nieuwe kolencentrales zijn daarom ontworpen om flexibel bedreven te kunnen worden,
zoals bevestigd in het recente rapport van de TU Delft ‘De regelbaarheid van elektriciteitscentrales’.
De nieuwe kolencentrales hebben een groter regelbereik en kunnen op lagere deellast draaien
dan oudere typen kolencentrales. De snelheid waarmee op- en afgeregeld kan worden is naar verwachting groter.
Verwijderd
De regelbaarheid is bagger vergeleken bij GAS centrales.zonnigtype schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 14:04:
[...]
Volgens mij zijn ze bij E.ON en RWE nog lang niet levensmoe, die bouwen "vrolijk" verder...
... aldus ECN (u weet wel, waar al die knappe koppen zitten waar wij bij verbleken...).
Natuurlijk willen ze daar wat aan doen en zal het beter zijn als die overjarige splijter in Zeeland.
Het opvangen van pieken en dalen is een gas aangelegenheid.
Eneco zet ook in op een combinatie van wind + gas ..... rara waarom..
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
S'ochtends geeft ie last connected 600-750 minuten. (Gisteravond dus. Ligt eraan wanneer ik kijk)
Nu is het na 13:00 dus zal deze tijd tussen de 0 en 15 minuten liggen. Na 13:00 werkt ie perfect. Inclusief met de data van de ochtend.
[ Voor 7% gewijzigd door internet4me op 29-05-2012 14:21 ]
Die moderne kolencentrales stoten geen zwarte wolken meer uit hoor. Hangt een enorme rookgas behandelingsinstallatie aan de schoorsteen. Het enige wat daar uit komt is CO2 en waterdamp.Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 13:53:
Het enige probleem wat mij betreft, is dat kolen opraken.
Zowel CO2 als waterdamp zijn broeikasgassen. Zie je dat niet ook als probleem?RocketKoen schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 14:35:
CO2 en waterdamp.
Het enige probleem wat mij betreft, is dat kolen opraken.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Dit topic is gesloten.
![]()