Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.548.615 views

Onderwerpen

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Haha! Komt het nou door de Panda's of de luie MPP tracker van de Kostal of de Tigo's of de combi?
Amsterdamse humor trek ik best goed, soms.. . ;)

edit: of het gebrek aan het verkoelende wind? Gisteren was een slechte dag om te klussen aan de installatie..
De warmte van vandaag in ogenschouw genomen, toch de beste dag tot nu toe. Dan wil ik niet weten wat ik gisteren gemist heb ;(

[ Voor 30% gewijzigd door hansdegit op 27-05-2012 21:50 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Verwijderd

knip
ja, want dat wil je graag horen, blijkbaar

/dat daardoor allerlei interessante dingen verloren gaan, in gezwam lijkt bijzaak

[ Voor 52% gewijzigd door teacher op 30-05-2012 21:36 ]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:26

ericplan

5180 Wp PV

hansdegit schreef op zondag 27 mei 2012 @ 21:44:
[...]

Haha! Komt het nou door de Panda's of de luie MPP tracker van de Kostal of de Tigo's of de combi?
Amsterdamse humor trek ik best goed, soms.. . ;)
Geen idee. Volgens mij had de zon iets minder zin vandaag. Morgen even de KNMI gegevens downloaden.

A'dam PVOutput

Verwijderd

@ericplan
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/hsks.jpg
de zon lijkt juist iedere dag sterker 40km ten noorden van je.
das typisch.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2012 21:55 ]

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

(zoals bijna dit gehele topic)
offtopic:
Zo te lezen heb ik hier vandaag niet veel gemist, behalve het aloude inhakken op elkaar....
Ga met z'n alle gewoon lekker zo door _/-\o_ , maar wel lekker buiten dit forum (DM, telefoon, email, fax, sms, wordfeud (wedstrijd woordje hakken), etc).

Newbies stellen vragen en krijgen keihard te horen dat ze lekker motten stoppen met der vragen.... lekker volwassen allemaal...

Als de mensen die het leuk vinden om te hakken, nu is opstaan en dit topic in verschillende onderdelen hakken (voor zover het nog niet bestaat) en deze zooi sluiten.

Ik heb vandaag lekker genoten van het zonnetje, wat jullie ?! 8)

[ontopic]
Freemann schreef op zondag 27 mei 2012 @ 13:32:
[...]

Is er hier iemand die de weersomstandigheden, in relatie tot het opgewerkte kWh, inzichtelijk heeft gemaakt?

W/m2 instraling, buiten temp, wind, paneel temp, etc ?
[ontopic]

[ Voor 3% gewijzigd door Freemann op 27-05-2012 22:00 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Wat zijn de kleurtjes? Bij mij was de opbrengst zaterdag hoger dan vrijdag en vandaag ietsje Lager dan vrijdag.

A'dam PVOutput

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-01 07:08
knip
Ik wil graag ervaringen horen van mensen die er meer weet van hebben.
Ik ben potentieel koper van een PV systeem en daarom reageer ik (en andere) in dit forum.
En zal ik mijn ervaringen delen als ik eenmaal een systeem heb gekocht.

Ondertussen heb ik me vraag overigens aangepast.

[ Voor 38% gewijzigd door teacher op 30-05-2012 21:36 ]

Verwijderd

ericplan schreef op zondag 27 mei 2012 @ 22:02:
Wat zijn de kleurtjes? Bij mij was de opbrengst zaterdag hoger dan vrijdag en vandaag ietsje Lager dan vrijdag.
donker groen laag tarief, licht groen hoog tarief.
zonnestroom.eu zegt : (tegen mij in de mailbox)
De Panda`s presteren uitzonderlijk goed en zakken in het geheel niet in met deze temperaturen
we rectificeren dan ook het woord wegzakken, het is meer dat sommige panelen dus bij een hogere temperatuur nog beter kunnen presteren dan verwacht mag worden uit de specs.
en dat geld dan voor de merken die ik heb liggen, daarbij hoort ook gss spyre & gloria solar

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2012 @ 22:12:
[...]

donker groen laag tarief, licht groen hoog tarief.

[...]

we rectificeren dan ook het woord wegzakken, het is meer dat sommige panelen dus bij een hogere temperatuur nog beter kunnen presteren dan verwacht mag worden uit de specs.
en dat geld dan voor de merken die ik heb liggen, daarbij hoort ook gss spyre & gloria solar
Maar wat wel opvalt is dat op 40km afstand het verschil toch aardig kan zijn. Ik had gister een topdag, jij vandaag.

A'dam PVOutput

Verwijderd

vreemd is met de gekke dingen die ik doe, er bijna 8 kWh bijgroeit,(per dag)
laten we 50% marge nemen, dan nog is het opmerkelijk groot

ik heb enkel de omvormers verandert, zwaarder, groter mpp bereik,
en ander mpp algoritme, vorig jaar mei was fors minder (bij dezelfde panelen en setup)
mogelijk is de derating toch fors geweest in 2011, terwijl de dimensionering goed was (volgens de `tools`)

• Houtkern
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-01 11:04
Vanmiddag om 13uur gaf mijn systeem op zuid 90% van zijn vermogen. Gisteren was het ook het geval 92% van het opgestelde wattpiek vermogen. Ik had meer vermogen verwacht bij dit weer of heeft de temperatuur zo'n groot effect op het geleverde vermogen? Een tijdje terug heb ik de omvormer echt boven de 100% zien pieken met het AC vermogen. Klopt dit beeld?

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02-2025

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Door dit:
Afbeeldingslocatie: http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/535670_3282966955071_1294522584_46120931_1560178876_n.jpg

Een flinke deuk in m'n stats:
Afbeeldingslocatie: http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/579372_3284994365755_1294522584_46121840_1735021010_n.jpg

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:59
ooei.... economische schadepost bij SSC ;) aanklagen die brandhaard! :9

@houtkern: dat kan, maar denk er ook aan dat de zonnestand HOGER is t.o.v. bijvoorbeeld vorige maand/maanden. Dan kan misschien de ideale invalshoek nu niet meer zo ideaal zijn (met inderdaad ook invloeden van hogere buitentemperaturen).

[ Voor 37% gewijzigd door NielsTn op 27-05-2012 22:58 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-01 18:03

Kiswum

Gadget reviewer

Beste bezoekers, bedankt voor het delen van jullie offertes. Door deze zeer interessante informatie weet ik als beginnende koper van PV eindelijk wat voor prijzen er her en daar worden voorgeschoteld in het land. Doordat er nog geen topic is voor dit soort interessante vragen is dit forum daardoor de beste plek om dit soort vragen te stellen.
Doordat ik zelf 4 offertes heb ontvangen, weet ik globaal wat het gaat kosten in mijn situatie. Helaas is het prijsverschil tussen de ene en de ander offerte ongeveer 2000 euro voor een installatie van zo'n 3500 Kwh. Een aantal leden zoals PCdealer zijn begonnen met een speclijst voor de pricewatch. Helaas is er zeer weinig gehoor gegeven aan de informatie die nodig is om dit inzichtelijk te houden voor de tweakers. Ik stel voor om de prijsvergelijkingen van offertes gewoon hier te bespreken totdat er een Pricewatch beschikbaar is voor de onderdelen van zonnepanelen. Voor de mensen die vinden dat prijsvergelijkingen hier niet thuis horen, zorg voor een goed platform en deel je kennis en ervaringen in de onderstaande link.
Bedankt beste PV bezitter.

Nieuwe categorie "zonnepanelen"

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:50
Hallo allemaal,

zoals wel meer hier ben ik recentelijk een beetje gaan rekenen om te zien of het voor mij zinvol is om zonne-energie te gaan opwekken en een systeem aan te schaffen. Met zinvol bedoel ik dan financieel zinvol; ik zet het er maar eerlijk bij (overigens applaus voor hen die dit uit meer nobele overwegingen doen).

Al doende probeer ik nu in te schatten wat de opbrengst van de voor mij haalbare installatie(s) zal zijn, over de jaren. Ik besef dat dit deels afhangt van toevalligheden, maar ik wil graag rekenen met een 'redelijke verwachting'.

Ik reken nu met:

1) Paneelrendement, bepaald door ligging en hellingshoek (instralingsdiagram, tussen 80 en 95%)
2) Rendementsverlies per jaar door slijtage; 0.5% per jaar
3) Omvormerverlies (~5%)

En daarbij ga ik ervan uit dat het aantal zonneuren op mijn locatie in NL hier geen grote rol in speelt, dus 1000 Wp levert ~1000 kWh per jaar. Rekenvoorbeeld: 1000 Wp * 80% rendement * 100% (nog geen slijtage in jaar 1) * 95% omvormerverlies = 760 kWh.

Mijn vraag: Heb ik alle factoren hiermee te pakken? Klopt er ergens iets niet? Bij voorbaat dank.

• NielsTn
* NielsTn vraagt zich af of uberhaupt nog gezocht wordt in de voorliggende 20 topics van Duurzame Energie....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-01 11:58

MieJuul

3970Wp

PClop schreef op zondag 27 mei 2012 @ 12:20:
Top ook dat je voor je dakbedekking voor brandrol met lichte leislag hebt gekozen net als ik op mijn
dak heb laten leggen dit scheelt weer behoorlijk in de opbrengst van de panelen, ik spreek uit ervaring
het dak wordt dan behoorlijk minder heet tov zwarte dakbedekking en je hebt meer licht reflektie.
Das leuk, maar hoe gaat die lichtreflectie dan ooit je panelen/cellen bereiken?
Mijnsinziens gaat dat dus niet.

De vermogenswinst zul je dus puur en alleen halen uit het feit dat de omgevingstemperatuur (en daardoor ook je panelen) lager is tov een zwarte ondergrond.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:50
NielsTn schreef op zondag 27 mei 2012 @ 23:08:
* NielsTn vraagt zich af of uberhaupt nog gezocht wordt in de voorliggende 20 topics van Duurzame Energie....
Bedoelde je mijn vraag hiermee? Ik kan het niet vinden hier... link?

• NielsTn
Generiek bedoeld, ook na eerdere aankoop-adviezen etc.
Er staat vanaf 2006 veel relevante informatie (vragen, antwoorden, tips) dat daar genoeg te vinden is.
Maar gevoel leeft hier in elk geval dat 'pleurt de vraag in het forum en grijp het antwoord' most effective is, zonder echt enige zelf-onderzoek te starten. That's all...

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-01 13:52
Als je bang bent voor kalk, in rivierwater als je daarmee je panelen wilt koelen, kun je misschien de temperstuur laten dalen door je dapannen of bedekking te koelen. Of tegen de onderkant van je panelen. Maar dat is misschien niet handig ivm junktionbox e.d.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Freemann schreef op zondag 27 mei 2012 @ 22:00:
(zoals bijna dit gehele topic)
offtopic:
Zo te lezen heb ik hier vandaag niet veel gemist, behalve het aloude inhakken op elkaar....
Ga met z'n alle gewoon lekker zo door _/-\o_ , maar wel lekker buiten dit forum (DM, telefoon, email, fax, sms, wordfeud (wedstrijd woordje hakken), etc).

Newbies stellen vragen en krijgen keihard te horen dat ze lekker motten stoppen met der vragen.... lekker volwassen allemaal...

Als de mensen die het leuk vinden om te hakken, nu is opstaan en dit topic in verschillende onderdelen hakken (voor zover het nog niet bestaat) en deze zooi sluiten.

Ik heb vandaag lekker genoten van het zonnetje, wat jullie ?! 8)

[ontopic]

[...]

[ontopic]
Is prima, oren wassen in het vervolg via DM ( ook de mijne )

Verwijderd

Nu even een vraag over mijn SMA 2500. De afgelopen dagen draait deze overuren, wordt goed belast. Nu wordt deze best warm, aan de bovenkant kan je bij volle belasting net geen hand leggen. Nu zit er aan de onderkant een ventilator. Deze heb ik nog niet zien draaien. Heeft iemand daar ervaring mee? Is deze bedoeld voor koeling?

• NielsTn
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2012 @ 06:37:
Nu even een vraag over mijn SMA 2500. De afgelopen dagen draait deze overuren, wordt goed belast. Nu wordt deze best warm, aan de bovenkant kan je bij volle belasting net geen hand leggen. Nu zit er aan de onderkant een ventilator. Deze heb ik nog niet zien draaien. Heeft iemand daar ervaring mee? Is deze bedoeld voor koeling?
Wat zegt de bijgeleverde handleiding daarover?
ik zie dat er een ventilator-kit als optie te plastsen is, dus lijkt me standaard puur op natuurlijke convectie te koelen hoor...
bron: http://files.sma.de/dl/17201/SB25_30TLST_21-IA-INL121110.pdf

[ Voor 16% gewijzigd door NielsTn op 28-05-2012 07:24 ]

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
MieJuul schreef op zondag 27 mei 2012 @ 23:11:
[...]

Das leuk, maar hoe gaat die lichtreflectie dan ooit je panelen/cellen bereiken?
Mijnsinziens gaat dat dus niet.

De vermogenswinst zul je dus puur en alleen halen uit het feit dat de omgevingstemperatuur (en daardoor ook je panelen) lager is tov een zwarte ondergrond.
Klopt, dat met die lichtreflectie is idd wat ver gezocht, maar als weet dat licht in feite een onzichtbaar
medium is en enkel de uitwerking van licht, tijdens weerkaatsing zichtbaar wordt, reflectie dus,
deze toch wel weer omhoog zal kaatsen en dan alsnog via de watergas moleculen dan weer
terug worden getennist richting de panelen.

Dit verklaart ook waarom bij een zeer lage lucht vochtigheid de "hemel" donkerder lijkt als
bij een hoge lucht vochtigheid enz enz.

Testen kun je het ook met een luxmeter met een ouderwetse belichtingsmeter of met je digicam
richt deze maar loodrecht naar beneden op een zwart vlak meet de waarde en daarna hetzelfde
bij een wit vlak, het verschil is behoolijk, en dat licht kan niet anders als ook weer terug komen
op de panelen na tweede weerkaatsing tegen de watergas moleculen die overal in de lucht
aanwezig zijn, zeker bij hoge lucht temeraturen zoals nu plus dat de relatieve vochtigheid dan ook
nog veel hoger ligt.

Dus idd, vergezocht maar wel te beredeneren.

• The Mechanic
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-01 16:45
Volgens een verhaal van een verkoper is het zo dat panelen vaak een + of - tolerantie kunnen hebben wat betreft het piekvermogen. De betere panelen hebben een 0, + afwijking. Als er 1 paneel bij zit die bij voorbeeld 2% minder vermogen levert, levert de rest van de panelen dan ook 2% minder? Ergo; kun je dan 2% minder opwekken?

Verwijderd

NielsTn schreef op maandag 28 mei 2012 @ 07:11:
[...]

Wat zegt de bijgeleverde handleiding daarover?
ik zie dat er een ventilator-kit als optie te plastsen is, dus lijkt me standaard puur op natuurlijke convectie te koelen hoor...
bron: http://files.sma.de/dl/17201/SB25_30TLST_21-IA-INL121110.pdf
Handleiding is redelijk helder, alleen momenteel in huis geen pc met bluetooth, zodat ik de ventilator kan testen. Of het moet een hele stille ventilator zijn. Maar dat betwijfel ik.

Verwijderd

PClop schreef op maandag 28 mei 2012 @ 07:19:
[...]

Klopt, dat met die lichtreflectie is idd wat ver gezocht, maar als weet dat licht in feite een onzichtbaar
medium is en enkel de uitwerking van licht, tijdens weerkaatsing zichtbaar wordt, reflectie dus,
deze toch wel weer omhoog zal kaatsen en dan alsnog via de watergas moleculen dan weer
terug worden getennist richting de panelen.
je hebt het gewoon bij het juiste eind hoor, het effect heet albedo,
een muur kan dat ook zijn, het is veelvuldig beschreven en kan enkele procenten bijdragen.
als bij mij een laagje water staat, op het platte dak, dan merk ik het effect van koeling en albedo duidelijk.
Wikipedia: Albedo
http://www.alkorproof.com/en/products/bright/pv_element.php
voor henk en ingrid : op een zeilboot kan je aan de onderkant van je kin verbranden,
net zoals op een skivakantie.

Verwijderd

In een vorige post heeft iemand al de suggestie gedaan om mijn dakpannen te koelen in plaats van (regen-)water te laten stromen over mijn zonne-panelen.

Zou dit "laagje water effect"dan toch ook gaan werken, omdat je de dakpannen onder mijn zonne-panelen koeler houdt?

Verwijderd

The Mechanic schreef op maandag 28 mei 2012 @ 07:54:
Volgens een verhaal van een verkoper is het zo dat panelen vaak een + of - tolerantie kunnen hebben wat betreft het piekvermogen. De betere panelen hebben een 0, + afwijking. Als er 1 paneel bij zit die bij voorbeeld 2% minder vermogen levert, levert de rest van de panelen dan ook 2% minder? Ergo; kun je dan 2% minder opwekken?
Binnen 1 string panelen is het paneel met de laagste stroomwaarde bepalend voor de stroom die uiteindelijk gaat lopen in de string. Het klopt dus wel, maar het gaat om zuiver te zijn over de stroom. Het vermogen van het paneel (STC) hangt af van de spanning en de stroom cijfers.

Het is daarom dus inderdaad belangrijk te letten op + tolerantie omdat daardoor de verliezen in de string beperkt worden. Eigenlijk staat + tolerantie niet alleen voor dat je (in de string) tenminste krijgt waarvoor je betaald, maar ook voor een zeer kleine tolerantie. Tegenwoordig worden de toleranties al vaak in Wp gegeven in plaats van %.
Bijvoorbeeld 0 - 5 wp boven de vermogensklasse van het paneel.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:52

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zo. De Solarmax doet het weer zoals het hoort. Ik heb eergisteravond in een gevorderd origami-standje gelegen om de ventilator los te schroeven en te kijken wat er mis was.

De ventilator zelf is niets mis mee, blijkbaar zat het aansluitstekkertje tegen de ventilator aan.

Hij maakt nu in elk geval geen rotherrie meer :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Naar aanleiding van diverse discussies hier een plaatje. Bij de instralingsgegevens van het KNMI van meetstation Schiphol heb ik mijn eigen meetgegevens toegevoegd, n.l. paneeltemperatuur en (genormeerde) opbrengst. Ook opgenomen een paar gegevens over STC-opbrengst en paneeltemperatuur.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7229/7285194234_f6226d79e0_z.jpg
Screen shot 2012-05-28 at 09.47.27 by ericplan, on Flickr

Voel je vrij om hier conclusies aan te verbinden. Ik doe het op z'n Cruijffs.
"Als de zon minder schijnt heb je minder opbengst."

A'dam PVOutput

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:28

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

NielsTn schreef op zondag 27 mei 2012 @ 23:08:
Ja, je hebt gelijk, met een "maar": je kan je voorstellen dat het bijzonder lastig zoeken is in "grote" topics. Daar staat zo enorm veel informatie in, met discussies, feiten, tegenwerpingen en nieuwe conclusies dat het simpelweg lastig zoeken (en vinden) is.

Dan kom je dus om de zoveel tijd dezelfde vragen tegen. C'est la vie :)

Wise enough to play the fool

• hansdegit
ericplan schreef op maandag 28 mei 2012 @ 10:01:
Naar aanleiding van diverse discussies hier een plaatje. Bij de instralingsgegevens van het KNMI van meetstation Schiphol heb ik mijn eigen meetgegevens toegevoegd, n.l. paneeltemperatuur en (genormeerde) opbrengst. Ook opgenomen een paar gegevens over STC-opbrengst en paneeltemperatuur.

[afbeelding]

off topic:
Ik vraag me af of die bronvermelding noodzakelijk is. Deze gegevens zijn immers met publiek geld verzameld.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09-2025

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ericplan schreef op maandag 28 mei 2012 @ 10:01:

[afbeelding]

Precies was ik sinds de aanleg van de PV ook registreer: Q (J/cm2), aantal kWh instraling op totaal paneeloppervlakte, opbrengst panelen in kWh en kWh/kWp.

Hieruit bereken ik dan het paneelrendement per dag(wat natuurlijk zeer onnaukeurig is, maar wel leuk).

De gegevens haal ik elke week, per dag, op bij het KNMI en verwerk in Excel.

Er zijn twee weerstations die ik kan gebruiken: Maastricht en Valkenburg.
Als ik de dichtsbijzijnde gebruik (Valkenburg) dan klopt de zaak niet echt. Gebruik in Maastricht, dan lijkt het er meer op. Zal wel te maken hebben met de heuvelachtigheid van het gebied (luchtdruk, windsnelheid.)

Elke zaterdagmorgen, vaste klus :)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-01 12:06

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Terpen Tijn schreef op zondag 27 mei 2012 @ 23:07:
Hallo allemaal,

zoals wel meer hier ben ik recentelijk een beetje gaan rekenen om te zien of het voor mij zinvol is om zonne-energie te gaan opwekken en een systeem aan te schaffen. Met zinvol bedoel ik dan financieel zinvol; ik zet het er maar eerlijk bij (overigens applaus voor hen die dit uit meer nobele overwegingen doen).

Al doende probeer ik nu in te schatten wat de opbrengst van de voor mij haalbare installatie(s) zal zijn, over de jaren. Ik besef dat dit deels afhangt van toevalligheden, maar ik wil graag rekenen met een 'redelijke verwachting'.

Ik reken nu met:

1) Paneelrendement, bepaald door ligging en hellingshoek (instralingsdiagram, tussen 80 en 95%)
2) Rendementsverlies per jaar door slijtage; 0.5% per jaar
3) Omvormerverlies (~5%)

En daarbij ga ik ervan uit dat het aantal zonneuren op mijn locatie in NL hier geen grote rol in speelt, dus 1000 Wp levert ~1000 kWh per jaar. Rekenvoorbeeld: 1000 Wp * 80% rendement * 100% (nog geen slijtage in jaar 1) * 95% omvormerverlies = 760 kWh.

Mijn vraag: Heb ik alle factoren hiermee te pakken? Klopt er ergens iets niet? Bij voorbaat dank.
  1. Paneelrendement geeft alleen aan hoeveel Wp het paneel per m2 is. Dit zegt niets over de opbrengst per jaar. Het paneelrendement ligt tegenwoordig tussen de 15-20% en is direct verwerkt in de paneelspecificaties (aantal Wp van het paneel)
  2. Het is al eerder gezegd maar gebruik niet de term 80% i.c.m. rendement. Dit heeft niets met elkaar te maken en zet daarom menigeen op het verkeerde been.
  3. De zogenoemde 'slijtage' van zonnepanelen is met meetwaarden nog niet aangetoond voor zover ik weet, dus wat mij betreft verwaarloosbaar (vraag zonnigtype maar)
  4. Omvormerverlies is over het algemeen al meegenomen in de 1000 kWp / kWp
  5. Een belangrijk punt die je wellicht bent vergeten is schaduw. Misschien nu niet tijdens de zomer, maar in het voor-/najaar staat de zon veel lager en kun je (meer) last krijgen van schaduw. Dit heeft direct invloed op je jaaropbrengst.
  6. De locatie in NL heeft wel een redelijke invloed op het aantal zonuren en dus ook opbrengst per jaar. Dit kan meer dan 10% schelen.
Ik weet niet hoe je aan de 80% komt op basis van de orientatie (dit geldt namelijk niet bij plat leggen van de panelen), maar er vanuit gaande dat dit klopt en dat je geen schaduw hebt, kun je rekening houden met 800 kWh/kWp op jaarbasis. Aan de kust wellicht nog iets meer.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

hansdegit schreef op maandag 28 mei 2012 @ 10:22:
[...]

off topic:
Ik vraag me af of die bronvermelding noodzakelijk is. Deze gegevens zijn immers met publiek geld verzameld.
Hans,
Het KNMI vermeldt op hun site dat je gegevens kunt gebruiken, mits bronvermelding.
Toch niets mis mee?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Schinnen-groen schreef op maandag 28 mei 2012 @ 10:25:
[...]

Hans,
Het KNMI vermeldt op hun site dat je gegevens kunt gebruiken, mits bronvermelding.
Toch niets mis mee?
Lijkt mij ook. Er is wel meer met publiek geld gemaakt, dat niet vrij verspreidbaar is.

A'dam PVOutput

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-12-2025
Ik lees hier af en toe wat mensen die hun panelen in een oos/west opstelling plaatsen. Nu wil het geval dat mijn schoonvader daar ook over na aan het denken is.

Wat zijn de voor/nadelen en de voor/tegens van deze opstelling?

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

looyenss schreef op maandag 28 mei 2012 @ 10:33:
Ik lees hier af en toe wat mensen die hun panelen in een oos/west opstelling plaatsen. Nu wil het geval dat mijn schoonvader daar ook over na aan het denken is.

Gaat het om een plat of een schuin dak?

A'dam PVOutput

• looyenss
ericplan schreef op maandag 28 mei 2012 @ 10:34:
[...]

Gaat het om een plat of een schuin dak?
schuin, zie foto. linker huis gaat over de schuine stukken op de nok.
Afbeeldingslocatie: http://i1053.photobucket.com/albums/s475/looyenss/veen.jpg

Links oosten, rechts westen, geen last van de bomen voor het huis op het dak (staan op het noorden)

Verwijderd

Heel simpel eigenlijk. Ik heb het eerder gesteld, het begint bij je dak. Die kun je niet wijzigen doorgaans, in ieder geval niet voor het doel PV. Je huis heeft dus bijvoorbeeld een oost/west mogelijkheid voor PV.

Door oost/west te accepteren kunt je PV installeren op je dak.
De mate van voor en nadeel hangt af van de hellingshoek van je dakdelen.
Een flauw dak is dan gunstiger, echter zoals gezegd je dak is je dak dus je doet het met wat je hebt.
Hoe steiler een dak hoe meer je je omvormer kunt onderdimensioneren (als een factor onbalans is toegestaan).
Het nadeel van oost / west is een lagere opbrengst, ook dit heeft een relatie met je dakhelling.
Een flauw dak geeft veel hogere opbrengsten.
Bij de nadelen hoort dus ook de hieraan gekoppelde lagere financiële rendement. Dat kan je compenseren door lager rendement panelen te kiezen. Het dakvlak gecombineerd geeft vaak flink wat ruimte.

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2012 @ 10:44:
[...]

Het nadeel van oost / west is een lagere opbrengst, ook dit heeft een relatie met je dakhelling.
Een flauw dak geeft veel hogere opbrengsten.
Bij de nadelen hoort dus ook de hieraan gekoppelde lagere financiële rendement. Dat kan je compenseren door lager rendement panelen te kiezen. Het dakvlak gecombineerd geeft vaak flink wat ruimte.
En toch is het een simpele techniek om je panelen te kantelen. 'smorgens ophoog, 'savonds omlaag.
Zie het als een schaar autokrik die de onderste ligger omhoog krikt. De bovenste ligger blijft uiteraard op zijn plek alleen scharnierend. Dit kan zelfs voor weinig volautomatisch.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2012 @ 10:44:
[...]

Daar zit natuurlijk wel wat ruis. Bij (goedkopere) panelen met een lager rendement moet je meer panelen plaatsen om dezelfde opbrengst te krijgen. Dan heb je meer bevestigingsmateriaal nodig. Dat kost ook geld.

Bovendien ga je er (denk ik) vanuit dat de kWh-prijs gedurende de dag gelijk blijft. Daar zou ik geen weddenschap op durven afsluiten, in ieder geval niet één met een looptijd van 10 jaar. Dan zou die vroege "oost"stroom en late "west"stroom best aantrekkelijk kunnen zijn.

A'dam PVOutput

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:47

PcDealer

HP ftw \o/

Mijn inziens

Voordelen:
- altijd opbrengst hoe de zon ook staat
- lange piek

Nadelen:
- meer panelen nodig voor dezelfde opbrengst op zuid
- meerdere ingangen/mpp-trackers nodig
- grotere omvormer(?)

[ Voor 35% gewijzigd door PcDealer op 28-05-2012 10:58 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• looyenss
PcDealer schreef op maandag 28 mei 2012 @ 10:56:
Voordelen:
- lange piek
Nadelen:
- grotere omvormer(?)
je voordelen en nadelen begrijp ik. maar wat bedoel je met grotere omvormer?

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

antonboonstra schreef op maandag 28 mei 2012 @ 10:24:
3.De zogenoemde 'slijtage' van zonnepanelen is met meetwaarden nog niet aangetoond voor zover ik weet, dus wat mij betreft verwaarloosbaar (vraag zonnigtype maar)
Toch zonde om geen link te plaatsen naar al die mooie PolderPV grafieken:
http://www.polderpv.nl/totaaloverzichten_JO.htm
De jaar opbrengsten gaan iets op en neer, maar over een jaar of 12 is er toch geen neergaande lijn in te ontdekken, zeker geen 0.995^12 = 6% minder.
Het enige wat ik me voor kan stellen is dat na een aantal jaren de anti-reflectie coating op de buitenkant van het glas wat minder wordt, maar het effect van die coating is maar een paar procent.
EDIT: In de voortschrijdend gemiddelde grafieken van PolderPV is het nog mooier te zien: http://www.polderpv.nl/totaaloverzichten_GDO.htm

[ Voor 8% gewijzigd door jwstolk op 28-05-2012 11:16 ]

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:47

PcDealer

HP ftw \o/

looyenss schreef op maandag 28 mei 2012 @ 10:59:
[...]

je voordelen en nadelen begrijp ik. maar wat bedoel je met grotere omvormer?
Meerdere ingangen/mpp-trackers kan resulteren in een grotere omvormer die dat wel heeft t.o.v. een kleinere (simpelere) omvormer. Zie ook dit plaatje:
JohannV in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
Je moet de benodigde omvormercapaciteit verdubbelen van een enkel dak op oost of west.

[ Voor 23% gewijzigd door PcDealer op 28-05-2012 11:14 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• looyenss
PcDealer schreef op maandag 28 mei 2012 @ 11:12:
[...]

Meerdere ingangen/mpp-trackers kan resulteren in een grotere omvormer die dat wel heeft t.o.v. een kleinere (simpelere) omvormer.
hmm ok. je hebt dus meer ruimte nodig, ach dat is het probleem niet denk ik ;-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2012 @ 21:20:
en genau.xls gebruik ik, en voer daar mijn gemeten waarden in. (niet de toegeschreven waarden)
de hele discussie is dan ook oeverloos.
als panelen warm worden, en je opbrengst zakt in elkaar,
dan moet je vergelijken.
ik zie rondom mijn postcode panda`s ernstig wegzakken, kingsun en sharp gaan stug door, met goeie vermogens, als index gebruik ik de blauwe hoek.
elke dag blijft de opbrengst nu stijgen, waar vorig jaar aftopping plaatsvond.
meten = weten

:( EN HOU NOU EENS OP MET PRIJZEN EN AANKOOPADVIES VRAGEN :(
Vreemd verhaal. Mensen zien hun max vermogen uit PV dalen, maar de opbrengst is momenteel super. Niemand heeft een lagere opbrengst lijkt me. Afgelopen dagen bij mij:

25-5: 7.16 kWh/kWp
26-5: 7.11 kWh/kWp
27-5: 6.89 kWh/kWp

Of het lijstje stijgt of daalt, dat zijn de plaatselijke omstandigheden. En verder zijn ze enorm hoog.

En dat is met Panda's overigens. Lastig te vergelijken op een postcode gebied met gelijke montage
(tegen het dak of vrijstaand maakt natuurlijk uit met deze temperatuur).
Of het meer of minder is dan bij jou maakt me niet uit, deze waarden zijn prima.

Verder denk ik dat mensen echt wel vragen hebben over prijzen e.d.. Waarom? Een flinke uitgave voor menigeen. Lijkt me niet meer dan logisch. Niet iedereen krijgt subsidie.

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-12-2025

Ik denk dat je alleen van voor en nadelen kan spreken als je kan kiezen.
Het huis heb je nu eenmaal, in dit geval met een dak op het oosten en westen. Waarom zou je vergelijken met een ander die toevallig een ideale situatie heeft? Het kropje sla model mag nog niet dus moet je doen met wat je hebt.

Bepaal wat je wilt opwekken aan kwh's en bereken hoeveel panelen er op oost en west moeten komen.
Daar komt een prijs uit en dan moet je beslissen: doen of niet doen.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2012 @ 11:14:
[...]

Vreemd verhaal. Mensen zien hun max vermogen uit PV dalen, maar de opbrengst is momenteel super. Niemand heeft een lagere opbrengst lijkt me. Afgelopen dagen bij mij:

25-5: 7.16 kWh/kWp
26-5: 7.11 kWh/kWp
27-5: 6.89 kWh/kWp

Of het lijstje stijgt of daalt, dat zijn de plaatselijke omstandigheden. En verder zijn ze enorm hoog.

En dat is met Panda's overigens. Lastig te vergelijken op een postcode gebied met gelijke montage
(tegen het dak of vrijstaand maakt natuurlijk uit met deze temperatuur).
Of het meer of minder is dan bij jou maakt me niet uit, deze waarden zijn prima.

Verder denk ik dat mensen echt wel vragen hebben over prijzen e.d.. Waarom? Een flinke uitgave voor menigeen. Lijkt me niet meer dan logisch. Niet iedereen krijgt subsidie.
Ongelooflijk wat jullie een kWh/kWp-waarden hebben.

Onze all-time best (ruim 1,5 jaar) is 6,45 kWh/kWp. ;(

Verwijderd

ericplan schreef op maandag 28 mei 2012 @ 10:54:
[...]

Daar zit natuurlijk wel wat ruis. Bij (goedkopere) panelen met een lager rendement moet je meer panelen plaatsen om dezelfde opbrengst te krijgen. Dan heb je meer bevestigingsmateriaal nodig. Dat kost ook geld.

Bovendien ga je er (denk ik) vanuit dat de kWh-prijs gedurende de dag gelijk blijft. Daar zou ik geen weddenschap op durven afsluiten, in ieder geval niet één met een looptijd van 10 jaar. Dan zou die vroege "oost"stroom en late "west"stroom best aantrekkelijk kunnen zijn.
Ruis? valt mee ik heb dat wel eens uitgerekend een prijsverschil van 2 a 3 cent per Wp maakt de kosten van het montagemateriaal al makkelijk goed. Vaak is er te weinig ruimte en dan neem je de lagere wp prijs voor lief. Bijna niemand heeft de luxe van teveel ruimte.

Ik verwacht, gezien het potentieel bij particulieren.
(met name koopwoningen, geen stapelwoningen, bruikbaar dak, interesse in PV, mogelijkheid tot PV)
Ook in het licht van het aandeel totaal stroomverbruik particulieren (15 a 20%) dat salderen blijft staan voor de middellange termijn, voor particulieren zoals dat nu ook is.

Natuurlijk geeft oost west een mooie spreiding over de dag, maar je dak is geen keuze.
Verder wordt er veel gedaan in het ontwikkelen van het stroomverbruik sturen.
Wasmachine draaien midden op de dag enz. SMA en ook anderen hebben hier al het een en ander voor agv de eigenverbruik regels in D.

• antonboonstra

antonboonstra

Schinnen-groen schreef op maandag 28 mei 2012 @ 11:22:
[...]

Dat zijn nu eenmaal kust-waarden. Koele wind vanaf zee en misschien nog wat extra reflectie vanaf het water. Ik zit zelf ook 'maar' met 6,89 kWh/kWp voor mijn 2 jaar oude set op 1 juni 2011 en op 6,59 kWh/kWp voor mijn 1 jaar oude set op 26 mei 2012 (op mijn verjaardag nog wel :P).

Het gaat uiteindelijk alleen maar om wat je installatie op jaarbasis levert. Een hoge dagopbrengst in de zomer (door bijvoorbeeld een vlakke stand) is leuk, maar betekent vaak dat je minder opbrengst hebt in het tussenseizoen.

[ Voor 16% gewijzigd door antonboonstra op 28-05-2012 11:30 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Verwijderd

Hangt toch af van je systeem, mijn systeem is ''zomers'' georienteerd. Ook waar je woont e.d. is belangrijk, wat doe je eraan? Niets.

Jaaropbrengst is de enige graadmeter die ertoe doet. En die is bij jou toch ook prima, meen ik me te herinneren.

Verwijderd

antonboonstra schreef op maandag 28 mei 2012 @ 11:26:
[...]

Dat zijn nu eenmaal kust-waarden. Koele wind vanaf zee en misschien nog wat extra reflectie vanaf het water. Ik zit zelf ook 'maar' met 6,89 kWh/kWp voor mijn 2 jaar oude set op 1 juni 2011 en op 6,59 kWh/kWp voor mijn 1 jaar oude set op 26 mei 2012 (op mijn verjaardag nog wel :P).
Ik woon niet aan de kust, maar in Utrecht.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2012 @ 11:29:
[...]

Hangt toch af van je systeem, mijn systeem is ''zomers'' georienteerd. Ook waar je woont e.d. is belangrijk, wat doe je eraan? Niets.

Jaaropbrengst is de enige graadmeter die ertoe doet. En die is bij jou toch ook prima, meen ik me te herinneren.
De opbrengst van 11-2010 tot 11-2011 was 924 kWh/kWp. Maar vorig jaar was een geweldig jaar.
Het voortschrijdend gemiddelde ligt nu tegen de 815 kWh/kWp.

Een heel verschil dus.

Waarschijnlijk is die standaardwaarde "850" ooit in Limburg opgesteld :S

Systeem ligt op ZZW.

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-01 18:03

Kiswum

Gadget reviewer

PcDealer schreef op maandag 28 mei 2012 @ 10:56:
[...]

Mijn inziens

Voordelen:
- lange piek

Nadelen:
- grotere omvormer(?)
Ik weet nog niet wat goedkoper is:. 1 omvormer voor 4000Wp en of 2 van 2000Wp en of de opbrengst op een dag zal schelen als je pv op een grote omvormer aansluit met 2 ingangen

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Verwijderd

Kiswum schreef op maandag 28 mei 2012 @ 11:48:
[...]

Ik weet nog niet wat goedkoper is:. 1 omvormer voor 4000Wp en of 2 van 2000Wp en of de opbrengst op een dag zal schelen als je pv op een grote omvormer aansluit met 2 ingangen
Als de omvormer per kanaal flink meer dan de helft van nominaal mag belasten gaat dat juist erg goed. Power one 3.0 mag 2000W per kanaal op. Met een steiler dak kun je 4200Wp op die omvormer kwijt. Zeker dat het de Wp kosten drukt.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Heren (en dames)... Moet ik het gehak van gisteren / vandaag opschonen of laten staan "ter leering ende vermaeck" ?

Verwijderd

uniek moment, zeemist tot op 500 meter van mijn huis, de zon op oost refllecteert op de west mist, http://wolken.buienradar.nl/nl

/jammer nu zit ik in de mist ;-(

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2012 12:21 ]

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:52

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

looyenss schreef op maandag 28 mei 2012 @ 10:38:
[...]

schuin, zie foto. linker huis gaat over de schuine stukken op de nok.
[afbeelding]

Links oosten, rechts westen, geen last van de bomen voor het huis op het dak (staan op het noorden)
Volgens mij moet dat prima willen. Vooral het vlakkere deel ligt redelijk gunstig denk ik en redelijk schaduwvrij.

Ben je in staat om met Google Sketchup een mockup te maken van je huis en de huizen van de buren? In dat geval kan je namelijk de schaduw simuleren van de buren en ook van de schoorsteenpijpjes op je dak.

Hou wel rekening met een lagere opbrengst, maar dat kan je ruimschoots compenseren omdat je veel meer PV kwijt kan :)

* mkleinman heeft ook een oost/west setup.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-01 11:50
teacher schreef op maandag 28 mei 2012 @ 12:09:
Heren (en dames)... Moet ik het gehak van gisteren / vandaag opschonen of laten staan "ter leering ende vermaeck" ?
het mag van mij hoor.
heb hellaas PCIop nog niet ge dm't.
het is iets te mooi weer om achter de pc te zitten. :)
maar we gaan er wel uitkomen.

edit:verstuurt.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
Kiswum schreef op maandag 28 mei 2012 @ 11:48:
[...]

een power-one voor 1250 euro (kan goedkoper, maar houd effe de advies prijs aan).
of 2 omvormers voor minder als 625 euro die 2000 Wp aan kunnen. (in advies prijs.)
lijkt mij erg lastig om die te vinden.

ik heb trouwens 800 euro (inc verzenden) betaalt voor de power-one.
(en sommige nog minder, maar heb al effe nergens meer die prijzen gezien)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2012 @ 12:02:
[...]

Als de omvormer per kanaal flink meer dan de helft van nominaal mag belasten gaat dat juist erg goed. Power one 3.0 mag 2000W per kanaal op. Met een steiler dak kun je 4200Wp op die omvormer kwijt. Zeker dat het de Wp kosten drukt.
ik ben er nog niet helemaal uit met de power-one.
heb nog steeds geen goed zicht op wat hij doet als 1 mppt meer als 2kWp voor zijn kiezen krijgt.
of hij dan gaat deraten of het gewoon blindelings door geeft.

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-01 17:13
Haal maar weg hoor, het is totaal niet interessant voor de niet betrokkenen.

Verwijderd

[...]

Wij zitten zo'n 10km van Schinnen vandaan en onze max de afgelopen dagen ligt ook rond 6.50 kWh/kWp. Lijkt dus vrij normaal voor deze regio.

Verwijderd

migjes schreef op maandag 28 mei 2012 @ 13:21:
ik ben er nog niet helemaal uit met de power-one.
heb nog steeds geen goed zicht op wat hij doet als 1 mppt meer als 2kWp voor zijn kiezen krijgt.
of hij dan gaat deraten of het gewoon blindelings door geeft.
Met 2080 Wp aan een uitgang werkt het prima, maar dat is min of meer zuid.
Omdat het geheel ruim boven STC is geweest op output 3150 W output op 3030 Wp installatie, moet het zuid deel wel stevig boven de 2080 W zijn geweest (die andere 950wp zit op oost).

Maar de karakteristiek ken ik niet, dus ook niet waar die ''afkapt'' oid. Ik kan het eens vragen, maar zo spannend is (wordt) het ook weer niet.

• antonboonstra

antonboonstra

migjes schreef op maandag 28 mei 2012 @ 13:16:
[...]
of 2 omvormers voor minder als 625 euro die 2000 Wp aan kunnen. (in advies prijs.)
Volgens mij kun je zo'n AEG PV 2000 wel voor minder krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door antonboonstra op 28-05-2012 13:51 ]

Verwijderd

antonboonstra schreef op maandag 28 mei 2012 @ 13:51:
[...]

Inderdaad niet goedkoop ;)

• antonboonstra

antonboonstra

Had ff een linkje toegevoegd waar een prijs te vinden was, maar was idd niet zo goedkoop. Deze link is wel wat goedkoper.

• migjes
antonboonstra schreef op maandag 28 mei 2012 @ 13:51:
[...]

ja een 1 of ander Belgisch/Nederlands bedrijfje onder Eindhoven heeft hem best goedkoop.
maar dat zijn geen advies prijzen.
buiten de advies prijzen zou hij goedkoper moeten worden als 400 euro.
maar eigenlijk is dat nog niet zo interessant.

hoeveel extra voordeel zou het hebben als je maar 1 omvormer nodig hebt.
(buiten de 2 groepen en 2x kabels.)
met 1 omvormer ga je makkelijker over de drempel waarde van het rendement heen.
diffuse licht dagen zullen dan een hogere opbrengst hebben.
maar dan word het wel komma gen**k ben ik bang. ;)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

JakeNL schreef op maandag 28 mei 2012 @ 13:25:
[...]

Haal maar weg hoor, ...
lijkt mij ook een puik plan :)

En haal dan ook even de KNMI-bronvermelding discussie weg :)

Dank

[ Voor 17% gewijzigd door Freemann op 28-05-2012 14:22 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2012 @ 08:34:
[...]

je hebt het gewoon bij het juiste eind hoor, het effect heet albedo,
een muur kan dat ook zijn, het is veelvuldig beschreven en kan enkele procenten bijdragen.
als bij mij een laagje water staat, op het platte dak, dan merk ik het effect van koeling en albedo duidelijk.
Wikipedia: Albedo
http://www.alkorproof.com/en/products/bright/pv_element.php
voor henk en ingrid : op een zeilboot kan je aan de onderkant van je kin verbranden,
net zoals op een skivakantie.
Ik moet hier toch even op reageren.
Dat Albedo-effect uit je tweede link gaat naar mijn idee alleen op als je de panelen onder een hoek tov het dak hebt staan.
In het geval van Stef (stef110 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen ...") gaat dat niet op omdat hij de panelen evenwijdig met het dak heeft liggen.
Dus kan de weerkaatsing van het dak het werkbare oppervlak van de panelen ook niet bereiken.
Ja, wellicht via de moleculen in de lucht, maar ik acht dat effect verwaarloosbaar.
Daarom zei ik dat het extra vermogen toegeschreven mag worden aan de lagere temp (in geval van stef dus)

Dat henk en ingrid hun kin aan de onderkant verbranden op een zeilboot is wel weer een mooi voorbeeld van het albedo-effect.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• hansdegit
Schinnen-groen schreef op maandag 28 mei 2012 @ 10:25:
[...]

Hans,
Toch niets mis mee?
Ik kan me een dispuut tussen buienradar.nl en het KNMI herinneren. Buienradar.nl wilde de radarbeelden v/h KNMI gebruiken, maar in De Bilt weigerden ze dat. Zie jij nu een bronvermedling op buienradar.nl?

Er zit geen intellectueel eigendom aan vast ofzo. En als "men" vindt dat iets moet, dan stel ik dat altijd ter discussie. That's all. En off topic.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik zie dat als een vorm van fatsoen.
Niets mis mee, toch? >:)

Eigenlijk is dit overal on topic

[ Voor 3% gewijzigd door Schinnen-groen op 28-05-2012 14:29 ]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

hansdegit schreef op maandag 28 mei 2012 @ 14:20:
[...]

Ik kan me een dispuut tussen buienradar.nl en het KNMI herinneren. Buienradar.nl wilde de radarbeelden v/h KNMI gebruiken, maar in De Bilt weigerden ze dat. Zie jij nu een bronvermedling op buienradar.nl?

Er zit geen intellectueel eigendom aan vast ofzo. En als "men" vindt dat iets moet, dan stel ik dat altijd ter discussie. That's all. En off topic.
Het is gewoon netjes om aan bronvermeldingen te doen en de KNMI vraagt er ook netjes om.

Je kan het wel/niet met een ander eens zijn, dat mag jij zeggen maar niet aan een ander opdringen.

Misschien dat er hier wat minder, meningen van andere, ter discussie gesteld kunnen worden.

Verder bestaat er iets als vrijheid van meningsuiting en mag een andere iets zeggen waar een ander het niet mee eens is :)
Schinnen-groen schreef op maandag 28 mei 2012 @ 14:26:
Ik zie dat al een vorm van fatsoen.
Niets mis mee, toch? >:)
idd
Eigenlijk overal on topic
idd :)

[ Voor 11% gewijzigd door Freemann op 28-05-2012 14:28 ]

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:33
Even een vraag over accu's
Een 24 V autonoom systeem van ca. 2000 Wp is toe aan nieuwe accu's. Op dit moment zijn het 8 zeer grote 12 V accu's (vermogen heb ik even niet bij de hand) Systeem wordt af en toe langdurig gebruikt (voorjaar paar weken achtereen, zomer paar maanden achtereen en soms een paar weken in het najaar).
Gebruik voor een koelkast, waterdruk en wat verlichting.
De afgelopen jaren is het vermogen van de accu's teruggelopen.
Welke accu's hebben een lange levensduur en zijn geschikt voor dit gebruik? Kan je AGM accu's gebruiken of heb je daar speciale laadregelaars voor nodig?

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Blijkbaar heb ik iets gemist, wat beslist gemist kon worden.

Lekker 120 kilometer gefietst, vanaf Almere (Zoneiland, maar mijn schoonzus daar betaalt gewoon haar stadsverwarming voor dure gasprijzen, gratis zoninvoeding in het Vattenfall/NUON netwerk of niet), via mooi voldak PV-systeem bij het Naardermeer en mooie polders bomvol zon en wind, en blommekes...

... om thuis te kunnen vaststellen dat we gemiddeld in 3 dagen 7,8 kWh/dag hebben geproduceerd en de beste paneeltjes 6,3 kWh/kWp per dag in die zonnige en warme periode. En de Ferrarismeter weer zo'n beetje staat op de stand van begin december vorig jaar.

Ik hoor mezelf nog steeds niet klagen... U toch ook niet, mag ik hopen? ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Nog niemand "horen" klagen in dit topic. :)

Is die stand op je Ferrarismeter de som van dag- en nachtstroom, of heb je een enkeltarief meter?

Impressive...

• zonnigtype

zonnigtype

Schinnen-groen schreef op maandag 28 mei 2012 @ 14:39:
Nog niemand "horen" klagen in dit topic. :)

Is die stand op je Ferrarismeter de som van dag- en nachtstroom, of heb je een enkeltarief meter?

Impressive...
Enkel tariefje/een telwerk, dus altijd zelfde tarief, geen gezeur met 2 bedragen, 2/7e keer weekend laag en 5/7e keer rest week hoog, e.d.

Het verder neggie zakken (tijdelijk) gaat nog veel erger worden als we binnenkort de kuitspieren weer gaan belasten in de bergen en alles thuis uit hebben staan (behalve mechanische ventilatie op basis stand) ...

... "toestemming" van GoT of niet ... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• xp7amrkr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-04-2025

xp7amrkr

De enige echte!

migjes schreef op maandag 28 mei 2012 @ 13:16:
[...]

een power-one voor 1250 euro (kan goedkoper, maar houd effe de advies prijs aan).
Chint 2.0 bevalt best 660euro

stef

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 23:14
MeTooPV schreef op maandag 28 mei 2012 @ 14:31:
Welke accu's hebben een lange levensduur en zijn geschikt voor dit gebruik? Kan je AGM accu's gebruiken of heb je daar speciale laadregelaars voor nodig?
NiFe accus schijnen daar zeer geschikt voor te zijn. Zijn zeer mishandelingsresistent, alleen erg duur om aan te komen. Rendement is ook maar matig, maar sommige van de eerste gebouwde accu's werken nog steeds: gebouwd rond 1900 !

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

zonnigtype schreef op maandag 28 mei 2012 @ 15:04:
[...]

Enkel tariefje/een telwerk, dus altijd zelfde tarief, geen gezeur met 2 bedragen, 2/7e keer weekend laag en 5/7e keer rest week hoog, e.d.

Het verder neggie zakken (tijdelijk) gaat nog veel erger worden als we binnenkort de kuitspieren weer gaan belasten in de bergen en alles thuis uit hebben staan (behalve mechanische ventilatie op basis stand) ...

... "toestemming" van GoT of niet ... ;)
Geen ijskast/diepvries? Wekkers? Deurbel? Abbo op kabel (radio/telefoon/TV)? Rookmelders? CV? etc.

• zonnigtype

zonnigtype

Opstand tegen subsidie voor zonnepanelen op NewEnergy.tv

(twee zaken worden door elkaar gehaald, salderen is ook een politiek brisant dossier aan het worden als er massaal volumes bij gebouwd gaan worden, werd niet op ingegaan/niet te berde gebracht)

Verder nood tempo Edwin Koot over mondiale zonnestroom markt tijdens TSF op NewEnergy.tv:

http://www.new-energy.tv/...derbouwd_met_cijfers.html

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Schinnen-groen schreef op maandag 28 mei 2012 @ 15:24:
[...]

Geen ijskast/diepvries? Wekkers? Deurbel? Abbo op kabel (radio/telefoon/TV)? Rookmelders? CV? etc.
Diepvries -> kan uit als je op vakantie bent (mits leeg natuurlijk)
Wekkers -> kan uit als je op vakantie bent
Deurbel -> kan uit als je op vakantie bent
Abbo op kabel (radio/telefoon/tv) -> kan uit als je op vakantie bent
Rookmelders -> geval apart
CV -> kan uit als je op vakantie bent

do i need to say more? ;)

• teacher

teacher

Dysgaf!

Of, je kijkt nog even kritisch naar je eigen post, en edit hem zelf :)

bij voorbaat dank!

Verwijderd

zonnigtype schreef op maandag 28 mei 2012 @ 15:24:

salderen is ook een politiek brisant dossier aan het worden als er massaal volumes bij gebouwd gaan worden, werd niet op ingegaan/niet te berde gebracht)
Vertel nou eens hoe je de verhouding ziet tussen het maximaal te installeren PV vermogen bij particulieren vs de noodzaak hierop bij te sturen.

Particulieren verbruiken maar een klein deel van de stroom
Niet op ieder huurhuis kan je PV installeren
Op stapelwoningen kan je doorgaans geen PV installeren
Niet ieder huis is geschikt (uitrichting en maat van het dak)
Niet iedereen kiest voor PV
Diegene die er wel voor zouden willen kiezen hebben niet altijd de middelen.

Vertel me wat is de max capaciteit dan? 2% ? Zou het echt snel een probleem worden?

Wind op zee heeft VEEL meer subsidie nodig dan deze ondersteuning bij de particulier.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

MieJuul schreef op maandag 28 mei 2012 @ 15:41:
[...]

Diepvries -> kan uit als je op vakantie bent (mits leeg natuurlijk)
Wekkers -> kan uit als je op vakantie bent
Deurbel -> kan uit als je op vakantie bent
Abbo op kabel (radio/telefoon/tv) -> kan uit als je op vakantie bent
Rookmelders -> geval apart
CV -> kan uit als je op vakantie bent

do i need to say more? ;)
Ik hoop toch van wel, anders horen we niets meer van je (sic.) ;)

De vraag was eigenlijk aan iemand anders gericht, maar elke input is natuurlijk welkom en dank daarvoor.

Praktisch gezien zie ik het volgende:

De diepvries is nooit leeg, tenminste niet bij ons. ;)
De CV heeft een pomp en ik heb (o.a. op dit forum) begrepen dat die af en toe moet draaien. Dat doet ie niet als je de stekker uit je CV trekt. ;)
De rookmelders uitschakelen is m.i. ook niet slim, want de buren kunnen die horen als er iets mis is in huis. :?
Een deurbel uitschakelen als je die normaal van buiten kunt horen is m.i. ook niet slim. Er zijn mensen die zonder werk te leveren, toch geld willen verdienen. :?
Als je een alles-in-een abbo hebt, kan je na de vakantie de hele zooi opnieuw gaan instellen. Al eens meegemaakt en dat is niet echt prettig!! :(
Die wekkers kunnen uit, daar heb je een punt. _/-\o_

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
kockie schreef op maandag 28 mei 2012 @ 15:11:
[...]

NiFe accus schijnen daar zeer geschikt voor te zijn. Zijn zeer mishandelingsresistent, alleen erg duur om aan te komen. Rendement is ook maar matig, maar sommige van de eerste gebouwde accu's werken nog steeds: gebouwd rond 1900 !
Of de wat modernere variant
Wikipedia: Lithium iron phosphate battery
Vrijwel alle andere type accu's gaan enorm achteruit als je ze een paar maanden niet gebruikt.

TheS4ndm4n#1919

• zonnigtype

zonnigtype

Nope. Nooit nodig gehad.
Wekkers?
Vaag gevalletje. Werkt op een batterijtje zoals we die regelmatig op straat vinden en waar nog beetje prik in zit...
Deurbel?
Collectief deurbel systeem voor 15 huishoudens. Ga ik niet aan rotzooien. (a) We hebben daar veel ellende mee gehad in het verleden, (b) moet via verhuurder (die al dat gezeur ook zat is), (c) zit op collectieve meter waar ook een setje van 6 panelen op staat waarbij Ferraris (dubbeltarief) leuk terugdraait, (d) ik denk dat het per huishouden omgeslagen geen deuk in een pak boter uitmaakt, (e) zou desondanks een optie kunnen zijn, maar ik ben slechts een armzalige bioloog, geen technofreak...
Abbo op kabel (radio/telefoon/TV)?
Vaste lijn (ja, we zijn prehistorische beesten hier). Internet etc. via adsl-letje. Gaat uit als we geen lijn gebruiken, bellen kunnen we dan nog steeds. Ergo: stekkers rukken voordat we tijdje weg gaan, dat gaat al jaren goed zo. Nieuw is het wifi gevalletje voor dinnetjes' ipad, maar ook dat gaat d'r uit als we het niet nodig hebben. Een nieuw element in het sociale leven: als zij in bed ligt te scrabbelen, en ik per ongeluk bij afsluiten computer de wifi er voortijdig uit ruk, klinkt er wat gemopper uit de slaapkamer ... :$ )
Rookmelders?
Zitten niet in het gebouw (1988/89).
CV? etc.
Stadswarmte. Een van de weinig zegeningen: non-elektrisch (was in begin wel zo, al jaren echter een flowmeter die werkt op de waterdruk en batterijtje die lang mee zou moeten gaan voor de data opslag / het display). CV nooit zelf gehad (ook niet op de oude flat, collectieve blokverwarming en tapwater daar met zo'n leuk geisertje, lol in de douche met een zeikstraaltje, maar alles went... ;) ).

Mechanische ventilatie zuipt veel weg. Ik hoop nog steeds het gedaan te krijgen dat er een DC exemplaar voor in de plaats komt. Een bewoonster heeft er al een (nadat ik intervenieerde toen er een vervangingsmoment kwam). Moeten natuurlijk allemaal dat soort apparaten gaan worden. Daarvoor moet er "een potje" zijn. Da's altijd lastig bij de corporaties.

"Probleem" is wel dat als er een DC ventilator unit kan komen, wij mogelijk neggie status gaan krijgen. Een dangerous but adventurous state of living, in Nederland... >:)

Verwijderd

Nu we het toch over accu's hebben, bestaan er omvormers, die 12V of 24V of 48V omzetten naar 230V?
Zou bijvoorbeeld een PowerOne dat kunnen of een Mastervolt 600?

Ik ben zo maar eens nieuwsgierig of dat kan? Zo ja, met welke omvormers? Welke accu kan ik het beste voor gebruiken? 12V/ 24V/ 48V, 120 Ampere / 160Ampere / etc?

Groeten.

• zonnigtype

zonnigtype

Wij hadden een hele vieze wolken intrusie rond half een. Man, man, man, dat sloeg een gat in de opwek curve. Blauwe Hoek in Spijkenisse is de dans ontsprongen en produceerde het onafscheidelijke halve sinusje (OK: vanavond het nulpunt pas).

Ach ja. Er zijn ergere dingen in het leven. Volgende keer wij weer een gladde curve. Ieder zijn beurt.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

zonnigtype schreef op maandag 28 mei 2012 @ 16:16:
[...]

Nope. Nooit nodig gehad.

[...]

Vaag gevalletje. Werkt op een batterijtje zoals we die regelmatig op straat vinden en waar nog beetje prik in zit...

[...]

Collectief deurbel systeem voor 15 huishoudens. Ga ik niet aan rotzooien. (a) We hebben daar veel ellende mee gehad in het verleden, (b) moet via verhuurder (die al dat gezeur ook zat is), (c) zit op collectieve meter waar ook een setje van 6 panelen op staat waarbij Ferraris (dubbeltarief) leuk terugdraait, (d) ik denk dat het per huishouden omgeslagen geen deuk in een pak boter uitmaakt, (e) zou desondanks een optie kunnen zijn, maar ik ben slechts een armzalige bioloog, geen technofreak...

[...]

Vaste lijn (ja, we zijn prehistorische beesten hier). Internet etc. via adsl-letje. Gaat uit als we geen lijn gebruiken, bellen kunnen we dan nog steeds. Ergo: stekkers rukken voordat we tijdje weg gaan, dat gaat al jaren goed zo. Nieuw is het wifi gevalletje voor dinnetjes' ipad, maar ook dat gaat d'r uit als we het niet nodig hebben. Een nieuw element in het sociale leven: als zij in bed ligt te scrabbelen, en ik per ongeluk bij afsluiten computer de wifi er voortijdig uit ruk, klinkt er wat gemopper uit de slaapkamer ... :$ )

[...]

Zitten niet in het gebouw (1988/89).

[...]

Stadswarmte. Een van de weinig zegeningen: non-elektrisch (was in begin wel zo, al jaren echter een flowmeter die werkt op de waterdruk en batterijtje die lang mee zou moeten gaan voor de data opslag / het display). CV nooit zelf gehad (ook niet op de oude flat, collectieve blokverwarming en tapwater daar met zo'n leuk geisertje, lol in de douche met een zeikstraaltje, maar alles went... ;) ).

Mechanische ventilatie zuipt veel weg. Ik hoop nog steeds het gedaan te krijgen dat er een DC exemplaar voor in de plaats komt. Een bewoonster heeft er al een (nadat ik intervenieerde toen er een vervangingsmoment kwam). Moeten natuurlijk allemaal dat soort apparaten gaan worden. Daarvoor moet er "een potje" zijn. Da's altijd lastig bij de corporaties.

"Probleem" is wel dat als er een DC ventilator unit kan komen, wij mogelijk neggie status gaan krijgen. Een dangerous but adventurous state of living, in Nederland... >:)
Wow, geen diepvries/ijskast. (Maar waarschijnlijk nooit een groententuin van 200 m2 gehad, zoals wij.)
Dat is very, very impressive. _/-\o_

Maar waar haal je een koud (zelfgebrouwen) pilsje vandaan in dit weer, of een lekker glas (zelfgemaakte) koude witte wijn? (Jullie drinken geen alcohol? ( Voor mij gaat dit wat ver, maar wie ben ik....).

Ik had bijna gevraagd hoe je het vlees "gezond" houdt, maar waarschijnlijk zijn jullie vegetarisch (en dan kan dat, even nadenken Schinnen-groen!).

Dat met die batterijtjes: heftig! Zelf zou ik een opdraaiwekker kiezen, maar ook op dit punt win je, zonder discussie!

Leermomenten, leermomenten, leermomenten, ik word er bijna gek van... }:O 7(8)7

Nu heb ik koppijn.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2012 @ 16:18:
Nu we het toch over accu's hebben, bestaan er omvormers, die 12V of 24V of 48V omzetten naar 230V?

Ik ben zo maar eens nieuwsgierig of dat kan? Zo ja, met welke omvormers? Welke accu kan ik het beste voor gebruiken? 12V/ 24V/ 48V, 120 Ampere / 160Ampere / etc?

Groeten.
Jep. Kijk eens bij onze vrienden van victron.
De multiplus kan laden en omvormen en doet (volgens mij) wat jij wil.
Hij is hier al eens voorbij gekomen als de engelse gridbuddy.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2012 @ 16:18:

Groeten.
Maar natuurlijk bestaan er omvormer van 12/24/48 V naar 230V.
Heb hier een omvormertje liggen van 12V naar 230V die aan 230V AC zijde zo'n 500W kan doen. Verder zijn er genoeg grotere/andere te krijgen.

Volgens mij wil je altijd een zo'n hoog mogelijk voltage gebruiken bij de opslag om zo, zo min mogelijk te verliezen bij het omvormen.

Je zou richting de 24V/28V (vrachtwagen) accu's kunnen gaan. Deze accu's zijn hoog vermogend, goed in boost leveringen, maar minder goed in Deep cycle.
Voor in huis zou je een middenweg willen hebben in Boost, Deep-cycle, hoog vermogend en lange levensduur. Denk dat elektrische auto accu's ook een goede optie kunnen zijn.
Echter zijn deze accu zeer zeker prijzig (geen idee hoe duur tov eerder genoemde soorten) en weet niet hoeveel volt deze accu's/cellen zijn.

Als voorbeeld voor een elektrische auto accupakket;
Zo'n auto kan (bijv.) 100km in 1 uur afleggen met een 73.57kW (100PK) elektromotor.
Hiervoor heb je dan 73,57kWh aan opslag voor nodig en heb horen zeggen dat een accupack voor een auto €15.000 kan/mag kosten. Als je in huis 10kW op wil slaan, dan zal je rond de €2000 kwijt zijn.

LET OP: redelijk aannames/gok qua afstand,snelheid,elektromotor, prijs van accupack.

[ Voor 8% gewijzigd door Freemann op 28-05-2012 18:14 . Reden: typo:100->73,57 & 1kWh=€205*10=€2050 ]

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op maandag 28 mei 2012 @ 10:23:
Er zijn twee weerstations die ik kan gebruiken: Maastricht en Valkenburg.
Als ik de dichtsbijzijnde gebruik (Valkenburg) dan klopt de zaak niet echt. Gebruik in Maastricht, dan lijkt het er meer op. Zal wel te maken hebben met de heuvelachtigheid van het gebied (luchtdruk, windsnelheid.)
Nee, dat kan verklaard worden uit het feit dat het weerstation Valkenburg in Zuid-Holland ligt, bij Den Haag...

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2012 @ 16:59:
[...]
Nee, dat kan verklaard worden uit het feit dat het weerstation Valkenburg in Zuid-Holland ligt, bij Den Haag...
Dat denk ik ook, zie;
http://www.knmi.nl/klimatologie/metadata/

voor alle KNMI weerstation met hun locaties (op kaart).

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2012 @ 16:59:
[...]
Close, but no sigar (I think). Valkenburg ligt in Limburg. Vliegveld Valkenburg. Of zit ik er nu helemaal naast?

Ja dus, even e.e.a. opgezocht. Het is niet "ons" Valkenburg.
Verklaart ook de afwijking, qua meetgegevens.

Bedankt voor de input, allebei d:)b

[ Voor 17% gewijzigd door Schinnen-groen op 28-05-2012 17:11 ]

• zonnigtype

zonnigtype

Schinnen-groen schreef op maandag 28 mei 2012 @ 16:35:
[...]

Wow, geen diepvries/ijskast. (Maar waarschijnlijk nooit een groententuin van 200 m2 gehad, zoals wij.)
Dat is very, very impressive. _/-\o_
Oeps, sorry, verkeerd begrepen. Ik dacht dat je exclusief "diepvrieskast" bedoelde, ik zou een "koelkast" niet zo snel een "ijskast" noemen (tenzij het ding lekt als een vergiet...). We hebben natuurlijk wel een triple A (toen, tenminste) koelkast met een klein diepvries vakje. Excuus voor de über-optimistische stellingname, we zijn gewone (...) mensen.
Maar waar haal je een koud (zelf gebrouwen) pilsje vandaan in dit weer, of een lekker glas (zelfgemaakte) koude witte wijn? (Jullie drinken geen alcohol? ( Voor mij gaat dit wat ver, maar wie ben ik....).
Dat koude bier komt in het winterseizoen van de "glazen gang" voor onze voordeur, waar het tegen het vriespunt aan kan komen bij bar weer (onverwarmde ruimte noordzijde van het complex). In de zomer, inderdaad, uit de "koelkast", dus... ;) Onze voorkeur ligt op het rode gebied, trouwens, met de wijn, wel altijd bio- en/of fair trade. Dus met de alcohol consumptie zit het wel goed (niet goed, volgens sommigen, dussssszzzz O-) ).
Ik had bijna gevraagd hoe je het vlees "gezond" houdt, maar waarschijnlijk zijn jullie vegetarisch (en dan kan dat, even nadenken Schinnen-groen!).
Bingo! Tofu en kaas "moeten" echter toch ook wel in de koelkast, anders lopen ook die op gegeven moment vanzelf weg... (groenten ook).
Dat met die batterijtjes: heftig! Zelf zou ik een opdraaiwekker kiezen, maar ook op dit punt win je, zonder discussie!
Ja, maar die wekker hadden we al tig jaar. Elk nieuw gevonden batterijtje is er weer een, hoeven we ook geen nieuwe wekker te kopen (jeweetwel, grondstoffen en zo). Rinkelwekkers zijn best lastig te vinden tegenwoordig, mocht je die kant op willen. Zonnigtype verwacht nu elk moment hoop links naar webwinkels met retrostuff... :*)
Leermomenten, leermomenten, leermomenten, ik word er bijna gek van... }:O 7(8)7

Nu heb ik koppijn.
Het leven is voor iedereen een groot leermoment...

(zonnigtype ruikt een tegeltjeswijsheid, maar dat hoeft slechts in uw brein te ontspruiten, het forum gaat al zo hard...)

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:35
Schinnen-groen schreef op maandag 28 mei 2012 @ 17:07:
[...]

Close, but no sigar (I think). Valkenburg ligt in Limburg. Vliegveld Valkenburg. Of zit ik er nu helemaal naast?
KNMI meetpunt Valkenburg betreft inderdaad vliegveld Valkenburg.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

Pagina: 1 ... 72 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.