A'dam PVOutput
Verwijderd
Het is niet alleen die uitrichting op zuid, maar ook de hellingshoek.Kiswum schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 22:00:
Grappig het lijkt erop dat er een hoop cowboys zijn. Met mijn opstelling op oost-zuid-oost werd de opbrengst geschat op 60%, een andere leverancier gaf aan dat het geen nut heeft om voor zonnepanelen te gaan en die van jou geeft aan dat noord-west-west een opbrengst van ongeveer 75% geeft. Ik vermoed dat die info beste wel kan kloppen met de welbekende zonnewijzer.
Even terug op je reactie, het ziet er in ieder geval velen malen goedkoper uit dat de offertes die ik heb ontvangen
Hoe verder uit zuid, des te meer vlak je je paneel zou willen plaatsen.
(tot de grens van wat mij betreft 15 graden).
Het % opbrengst is zowiezo een vreemde manier van uitdrukken. Nog afgezien van het feit dat het geen % is.
Je kunt (als je de voordelen van oost /west wilt betrekken) beter afwegen in Euro in vs Euro uit.
Oost west opstelling (afhankelijk van de hellingshoek) kan besparen op de omvormer via onderdimensionering.
Goed, de meeste cowboys kunnen waarschijnlijk niet goed omgaan met een rekenmachine.
Verwijderd
Het gegeven dat er zoveel aanbod is in schoonmaakmachines lijkt me echter wel duidelijk.ericplan schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 22:23:
[...]
Weet zeker dat ik het een paar keer in montageinstructies heb gelezen, maar kan helaas geen bron meer vinden. Was vooral ivm mechanische sterkte en risico op glasbreuk.
De machines zullen wel ontworpen zijn op de bekende sneeuwlast belastbaarheid (min veiligsheidsmarge).
En natuurlijk veel kalkvrij water gebruiken als het met de hand gaat
Overigens zeg ik niet dat het niet ergens eens heeft gestaan natuurlijk.
Verwijderd
Tijdens de orkaan al claimen is best knap.Kiswum schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 22:00:
Amerikanen zouden tijdens een orkaan zelf garantie claimen als het niet in de voorwaarden staat.
off topic: je moet eens weten wat ik voorbij zie komen daar vandaan af en toe, zou me niets verbazenVerwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 22:37:
Overigens... je schat die claimcultuur wel erg zwaar in...
[...]
Tijdens de orkaan al claimen is best knap.
Hij haalt er op dit moment verbluffende resultaten mee
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Ja idd, in echt arme landen kan je dat soort dingen echt niet gaan doen. Mensen doen alles als ze honger hebben, al levert de hele zonneinstallatie maar 1 dollar op, ze breken hem af.Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 18:32:
[...]
Probleem is alleen dat die paaltjes in Afrika in no-time zijn vertrokken. Ze klimmen daar zelfs hoogspanningsmasten in om koperkabel te rausen met alle gevolgen van dien.
Leuk, zonnepanelen in Afrika, maar je moet wel volgens de behoeftepiramide van Maslow werken, en niet een stap overslaan
die is discutabel.Kiswum schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 22:00:
Ik vermoed dat die info beste wel kan kloppen met de welbekende zonnewijzer.
leesvoer: http://www.siderea.nl/art...shoek1/hellingshoek1.html
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dus niet op 21 gr WWNmigjes schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 21:04:
[...]
mijn suntech's 9x 190Wp = 1710Wp halen gewoon 1830W langer als 5 minuten.
1930W in korte pieken.
en die liggen op 45 graden vol oost.
Op 45 gr O zijn de panelen vaak nog behoorlijk wat koeler als je daar op max instraling zit rond 9.00U
s'morgens, alnagelang het jaargetijde dit kan zeker 50% aan vermogen uitmaken voor als je de max
instraling krijgt als de zon in de na middag op west gerichte panelen komt, de hogere temp kilt dan het mogelijk vermogen van je panelen, dus ben je op west relatief meer panelen nodig dan op oost.
[ Voor 41% gewijzigd door PClop op 25-05-2012 23:48 ]
Voor die korte pieken hoef je je omvormer met zo'n oriëntatie niet op het STC vermogen te dimensioneren, maar om hem zo zwaar te onderdimensioneren is volgens mij gewoon stom.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Niet waar, die dagen die we nu mee maken, met overdadigezonneschijn 100% van de dag deel dat de zonNovapaX schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 23:41:
Hij gaat op stijl oost dik over STC rating heen, dan kun je verwachten dat ze op flauw NWW zeker die STC rating regelmatig aantikken.
Voor die korte pieken hoef je je omvormer met zo'n oriëntatie niet op het STC vermogen te dimensioneren, maar om hem zo zwaar te onderdimensioneren is volgens mij gewoon stom.
boven de horizon is, komt maar amper 5% per jaar voor, in de andere 95% van het jaar haal je meer uit je panelen met onderdimenionering van je omvormer ( start in de regel eerder op bij slecht licht )
ja dat klopt.
maar zelfs op die plek zal in de zomer de zon tussen 10 en 5 een keer vrij recht op de panelen staan.
het zonnetje staat dan vrij hoog in de hemel en schijnt bijna recht naar beneden.
en dan heb je wel de max uit de panelen.
met een te kleine omvormer gooi je die opbrengst dus weg.
(als hij het overleeft, het apperaat heeft een max DC vermogen.
en dat zou jij toch zeker moeten weten dat je ook daar mee moet oppassen.)
na deel is dat je dat minder uren op een dag hebt als met een zuid dak en ook minder tijd van het jaar.
en dat levert gewoon minder opbrengst op.
maar geen minder Watt wel kWh's.
als de hoek vrij plat is zal je zelfs de max watt halen uit een noord set.
alleen de uren zijn zo kort dat het weinig opbrengst heeft.
en dat allen maar als het hoog zomer is.
dat is dan eigenlijk allen maar op dagen dat het zonnig is.
met bewolking is het weer anders. diffuus licht.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
De SMA tool geeft aan dat dit veilig is voor de omvormer.migjes schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 00:07:
[...]
met een te kleine omvormer gooi je die opbrengst dus weg.
(als hij het overleeft, het apperaat heeft een max DC vermogen.
en dat zou jij toch zeker moeten weten dat je ook daar mee moet oppassen.)
En een zwaarder omvormer start niet of veel later op bij slecht licht, en laat dus vermogen liggen
wat dus per jaar 10 keer vaker voorkomt, let wel dit geld hoofdzakelijk voor de installatie waar we nu over
praten, dus WWN tilt 21 graden.
nee.PClop schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 00:20:
[...]
De SMA tool geeft aan dat dit veilig is voor de omvormer.
En een zwaarder omvormer start niet of veel later op bij slecht licht, en laat dus vermogen liggen
wat dus per jaar 10 keer vaker voorkomt, let wel dit geld hoofdzakelijk voor de installatie waar we nu over
praten, dus WWN tilt 21 graden.
een omvormer heeft een minimale hoeveelheid volt nodig om op te starten.
bij een sma sb2100 is dat 150V om te starten en een minimum voltage van 125V om te draaien.
panelen leveren altijd het zelfde voltage. (met de regels van de noct in acht nemend natuurlijk, want dat zorgt wel voor fluctuaties)
allen de ampère gaat met meer licht omhoog.
daar zorgt de mppt wel voor.
dus starten doet i wel al zou je een sma sb5000 pakken.
daar zijn meer als genoeg panelen voor
bij slecht weer, bewolking diffuse licht.
is de opbrengst zelfs hoger als de set niet in de zon licht.
dan start i nog makkelijker.
(bij mij leveren de panelen 75W als ze uit de zon liggen op een dag zo als vandaag.
en met bewolking loopt dat op naar 300W als de zon voorbij mijn dak nok is dus in de schaduw)
en voor het start voltage mag je zelfs de open klem spanning pakken.
(deze weet ik ook niet 100% zeker, maar een zeer groot vermoeden.
het zal er in iedergeval erg dicht bij zitten.
er word dan nog geen spanning getrokken)
de sma sunny design geeft mij totaal niet aan dat het veiliger is om 1000Wp meer als wat de omvormer aan kan te hangen.
ook niet dat het onveilig is voor de goede orde.
SDE was sowieso een dure exploitatie subsidie tm. 2010 die 15 jaar lang moest uitbetalen. Compleet onvergelijkbaar met een eenmalige aanschaf subsidie.antonboonstra schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 13:57:
[...]
Je kunt het niet zo vergelijken. SDE 2010 had een cap van 25MWp. Deze subsidie is 20 miljoen. Bij een subsidie van 15% betekent dit dat er PV installaties ter waarde van zo'n 130 miljoen worden aangelegd. Laten we uitgaan van 2 euro per Wp, dan kom je op zo'n 65MWp. Nog steeds niet extreem veel, maar best aardig.
En het is niet "20 miljoen", het is 52 miljoen Euro. Staat beetje ongelukkig in die stomme tabel, verdeeld over twee posten (tel maar op, met de andere posten kom je op die 200 miljoen...).
Ik kom voorlopig met mijn (nieuwe) berekeningen (ja, ik had ook niet goed gekeken...
http://www.polderpv.nl/BT...12_invulling_lenteakkoord
@Neanderthaler71:
Yup, da's heel wat. Maar ik had zonder dat subsidiegezeur al 84 MWp voor 2012 voorspeld. Ik moet dat nu gaan bijstellen. Vanwege die potentiële 157 MWp d'r bij vanwege subsidie gezeur. Prognose ver omhoog. Ver over de 100, mogelijk richting 150... (als alles doorgaat en Nederland inderdaad helemaal "los" gaat zoals ik denk dat zou kunnen gebeuren...).65MW is behoorlijk wat binnen de NL markt, toch zontype?
[ Voor 15% gewijzigd door zonnigtype op 26-05-2012 02:19 . Reden: marktverstoring om luie 'ollanders honing naar de mond te smeren? ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Mijn PowerStocc Excellent 3.6 (gewoon een Kostal/Piko dus) gaf gisteren aan 26.59 kWh opgewekt te hebben.
Mijn slimme meter (Iskra ME382) geeft aan dat er 23.2 kWH teruggeleverd is. Omdat ik regelmatig die slimme meter log, is het verschil niet de vaatwasser (want die zie ik als verbruik 's-nachts terug), Als de vaatwasser uit staat, is het 'achtergrondverbruik' zo'n 100-150W (dus de CV-ketel, koelkast, NAS etc).
Als de zonnepanelen zo van 09:00 tot 20:00 leveren, verlies ik ergens ongeveer 300 W per uur. Dat lijkt me wat veel voor kabelverlies. Of logt de inverter de waarde vóór omzetting? Dan nog is 300W gemiddeld per uur wel veel verlies. Iemand enig idee hoe dit te verklaren?
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
wel van belang.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
daarom benut ik een nauwkeurige kwh-meter voor elke pv-groep apart.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
DC of AC kant?thunder7 schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 06:43:
Mijn PowerStocc Excellent 3.6 (gewoon een Kostal/Piko dus) gaf gisteren aan 26.59 kWh opgewekt te hebben.
De nieuwsbrief van SMA is binnen
Vanaf juni beschikbaar:Naam van het project: De Klepperstee
Opbrengst: 850 kWp
Omvormers: 56 x SMA Sunny Tripower 15000TL
Panelen: 1938 x Suntech STP Pluto 295 en 964 x Suntech STP 280vd
Datum inbedrijfstelling: Mei 2012
Uitvoerder: VDH Solar BV
Sunny Boy 1300TL
Single Tracker Sunny Boy 2500TL/3000TL
Volgens mij zijn de nieuwsbrieven voor US en Benelux verschillend. Ik heb me nu daarom voor US nieuwsbrief aangemeld. Ik heb veel interesse in de SB 240.
Deels natuurlijk ook wat kabelverlies, maar dat wordt na vandaag minder: ben bijna klaar met mijn 4mm2 project.
De Europese efficientie van jouw apparaat is 91,9%, kan dat de verklaring zijn van de 10% hogere opgave door de omvormer?Barrycade schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 09:09:
Mijn Powerstocc 2000 geeft op zijn display een positieve overschatting van ongeveer 10% tov mijn plugwise plug. Gisteren wel over de 6 kWh/kWp ratio gegaan (op de plugwisepluggen)
Wow, daar teken ik voor!thunder7 schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 07:02:
jammer, want 6.6 kWh/Wp klinkt veel beter dan 5.7 kWh/Wp.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Freemann schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 13:14:
[...]
Met een dak als dit (noord, 10 graden helling) zit je nog rond de 80% (theoretische) opbrengst.
Jouw dak doet theoretisch even goed/slecht als mijn dak wat op het west ligt met een hoek van 30graden.
Voor noord geldt dat hoe kleiner de hoek van het dak, de beter het presteert. In jouw geval een kleine hoek en dus redelijke prestaties.
Als je het geld hebt, kan missen, vol knallen!
edit:
Hoe zit het dak er vanaf de tuinkant uit? Foto?
Let in mijn post op het woordje Theoretisch. Dit is op basis van de (discutabele) "zoninstraling-wijzer". Gebruik deze als richtlijn om de verschillende oriëntaties tegenover elkaar te zetten en/of te vergelijken (hoe je het ook wilt noemen). Dit geef dan een globaal beeld van hoe de verschillende oriëntaties presteren.engelbertus schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 18:21:
[...]
dus als je panelen op noord hebt met een hoek van 10 graden, dan heb je nog 80% ???
dus als je een plat dak hebt kun je voor 1000 euro moeilijke consructies bedenken om dit op zuid te richten, maar je kunt het ook gewoon plat op het dak gooien, en dan iets minder opbrengst accepteren ?waar komt een paneel met een helling van 0 graden dan op qua opbrengst in procenten ?
Leg je 3000Wp op een West/30 dak dan zou theoretisch 2400kWh uit komen.
echter is dit afhankelijk van je locatie in Nederland als het gaat om het totaal aantal theoretisch zonuren per jaar. Bij ons in het west zitten we op de theoretisch 1040, maar in het oosten kan dit zomaar 4-8% lager liggen dan bij ons. In het oosten van het land zal met theoretisch ook 4-8% minder uit een vergelijkbaar systeem halen (Wp,Oriëntatie,HH,omvormer,etc) dan in het westen.
nogmaals de zonuren & zoninstraling schema's zijn puur theoretisch en alleen als ""handvatten"" te gebruiken voor het inschatten van een theoretische opbrengst.
Daarom had ik ook gekozen voor het woord theoretischmigjes schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 18:34:
[...]
noord met 10 graden 80% durf ik zo niet te zeggen, maar zal vast wel ergens die kant op gaan.
maar waar je op uit komt weet ik ook niet.
[/quote]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
De wind zal ook wel mee helpen. nacht-stroom gaat nog eens heel duur worden
Eerder ochtend en avond stroomjwstolk schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 10:55:
Spot-prijs in Duitsland onder de 1,5 cent/kWh: (om 3 uur vanmiddag)
[afbeelding]
De wind zal ook wel mee helpen. nacht-stroom gaat nog eens heel duur worden

Rond 19.00uur krijg ik helaas schaduw op de westzijde maar beslist een van de betere dagen !
24x cnpv245P,5000TL20,sunnybeam,sunnyview,sunywebbox 12xoost,12xwest, 16graden
* PcDealer stuurt Kiswum door naar JohannV om oost-west met een ervaringsdeskundige te besprekenJohannV schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 11:06:
Voor de liefhebbers, een Solaranalyzer grafiekje van mijn oost-west opstelling op 16 graden 2x2,9 kWp in Eindhoven :
[afbeelding]
Rond 19.00uur krijg ik helaas schaduw op de westzijde maar beslist een van de betere dagen !
Ook de koffie staat klaar voor de liefhebbers ;-)PcDealer schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 11:10:
[...]
* PcDealer stuurt Kiswum door naar JohannV om oost-west met een ervaringsdeskundige te bespreken
Interessant. er zit wel een behoorlijke overlap tussen de oost en west opbrengst, maar dat is ook wel te verwachten met hoek van 16 graden.JohannV schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 11:06:
Voor de liefhebbers, een Solaranalyzer grafiekje van mijn oost-west opstelling op 16 graden 2x2,9 kWp in Eindhoven :
Ik krijg een (bijna) west dak met een helling van 55 graden, en een (bijna) oost dak met en grote dakkapel met een helling van 24 graden. Ik ben benieuwd wat daar voor grafiek uit gaat komen. Ik denk over een behoorlijk onder gedimensioneerde omvormer omdat ik de stroom ook als (bij)verwarming wil gebruiken, wat ik midden in de zomer toch niet nodig heb.
mega cool.JohannV schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 11:06:
[afbeelding]
en die koffie is aangenomen.
Wat een goede grafiek om het verloop van oost-west te zien. Ik moet ook maar gaan loggen.JohannV schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 11:06:
[afbeelding]
Eerst 20 meter clickfit montagerails verkopen. Van die opbrengst moet toch wel wat te kopen zijn denk ik.
http://www.telegraaf.nl/d..._aan_zonne-energie__.html
Het is voor mij ook theoretisch bedoeld. Er ligt in praktijk dan wel 3200 Wp maar dat zal door hoek enzo wel meevallen. Het doel/hoop is 2400 kWh.Freemann schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 10:23:
[...]
Leg je 3000Wp op een West/30 dak dan zou theoretisch 2400kWh uit komen.
echter is dit afhankelijk van je locatie in Nederland als het gaat om het totaal aantal theoretisch zonuren per jaar. Bij ons in het west zitten we op de theoretisch 1040, maar in het oosten kan dit zomaar 4-8% lager liggen dan bij ons. In het oosten van het land zal met theoretisch ook 4-8% minder uit een vergelijkbaar systeem halen (Wp,Oriëntatie,HH,omvormer,etc) dan in het westen.
nogmaals de zonuren & zoninstraling schema's zijn puur theoretisch en alleen als ""handvatten"" te gebruiken voor het inschatten van een theoretische opbrengst.
Nou woon ik in Groningen en op verschillende kaarten kan je zien dat er bij de kust net iets meer zonuren zijn dan in Limburg (scheelt 5%). Dat soort effecten laten zich niet grijpen maar maakt een schatting niet onmogelijk. Zeker niet als de traffo eigenlijk op scherp staat.
Opstelling in Eindhoven? Oh dan ben je misschien mijn buurmanPcDealer schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 11:10:
[...]
* PcDealer stuurt Kiswum door naar JohannV om oost-west met een ervaringsdeskundige te bespreken
Johann sta je hiervoor open? Wellicht kun je mij je persoonlijke motivatie voor je huidige opstelling geven. Als jij zorgt voor de koffie, dan zorg ik voor het gebak
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
geen probleem stuur even een mailtje naar KOIapestaartjeJOHANNVpuntENEL , ik heb geen idee hoe dat PB hier werkt op GOT, btw ik zit in de Heesterakker.Kiswum schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 14:14:
[...]
Opstelling in Eindhoven? Oh dan ben je misschien mijn buurmanDit riekt naar een persoonlijke ontmoeting en ingelaste Solar day!
Johann sta je hiervoor open? Wellicht kun je mij je persoonlijke motivatie voor je huidige opstelling geven. Als jij zorgt voor de koffie, dan zorg ik voor het gebak
ps. ik zie op GOT dat we meer raakvlakken dan PV op hobbiegebied hebben
[ Voor 6% gewijzigd door JohannV op 26-05-2012 14:30 . Reden: persoonlijke noot toegevoegd ]
Verwijderd
Sterker nog : Naar aanleiding van de ontvangen reacties hou ik een extra SolarDay op zaterdag 2 juni tussen 10:00 en 17:00 a.s.
Dus mocht men interesse hebben, dan zijn jullie welkom. Dan ga ik GoT-ers ontmoeten?
Ja en nee, de openklemspanning is meestal gelijk per paneel, als er maar licht op valt, echter demigjes schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 01:01:
[...]
nee.
een omvormer heeft een minimale hoeveelheid volt nodig om op te starten.
bij een sma sb2100 is dat 150V om te starten en een minimum voltage van 125V om te draaien.
panelen leveren altijd het zelfde voltage. (met de regels van de noct in acht nemend natuurlijk, want dat zorgt wel voor fluctuaties)
allen de ampère gaat met meer licht omhoog.
daar zorgt de mppt wel voor.
dus starten doet i wel al zou je een sma sb5000 pakken.
daar zijn meer als genoeg panelen voor
bij slecht weer, bewolking diffuse licht.
is de opbrengst zelfs hoger als de set niet in de zon licht.
dan start i nog makkelijker.
(bij mij leveren de panelen 75W als ze uit de zon liggen op een dag zo als vandaag.
en met bewolking loopt dat op naar 300W als de zon voorbij mijn dak nok is dus in de schaduw)
en voor het start voltage mag je zelfs de open klem spanning pakken.
(deze weet ik ook niet 100% zeker, maar een zeer groot vermoeden.
het zal er in iedergeval erg dicht bij zitten.
er word dan nog geen spanning getrokken)
de sma sunny design geeft mij totaal niet aan dat het veiliger is om 1000Wp meer als wat de omvormer aan kan te hangen.
ook niet dat het onveilig is voor de goede orde.
spanning daalt met ongeveer 20% als de omvormer heeft besloten ( intern getest/gemeten)
dat er genoeg energie( lading als bij een akku) aanwezig is om op het net te gaan
en als de instraling gaandeweg hoger wordt, dan steigt de totale spanning ook weer naar
de nominale waarde ( is dus geheel anders dan een open klem spanning )
Een goed voorbeeld hiervoor is de autoakku deze geeft 12 volt als hij bijna "leeg" is en je
bij het starten de startmotor niet rond krijgt, maar geeft ook 12 volt als hij vol is en je wel kunt
starten.
En over sunny design, deze geeft wel degelijk een waarschuwing voor als je er teveel panelen
van een bepaald type op aan wilt sluiten mbt de omvormer die je wilt gaan gebruiken
hij waarschuwd als eerste voor een te hoge spanning bij -10 graden buiten temp.
en daarna voor een te hoge totale systeem ( DC ) spanning.
test het zelf maar door er nog een aantal panelen bij te" tikken".
Voor de rest dwaal je nog al vaak af met waarheden die volgens mij niet terzake doen
Hier gaat het over: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/38296866
Kroegpraat: waar in NL gaat dat zijn?Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 14:25:
Ingelaste Solarday?
Sterker nog : Naar aanleiding van de ontvangen reacties hou ik een extra SolarDay op zaterdag 2 juni tussen 10:00 en 17:00 a.s.
Dus mocht men interesse hebben, dan zijn jullie welkom. Dan ga ik GoT-ers ontmoeten?
Verwijderd
s-Heer Arendskerke
Sorry, had ik er net zo goed bij kunnen zetten. Het staat er ook zelfs bij op Solardays.
nu weten je heel mijn prive?
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2012 16:26 ]
Ik heb hier nu nog eens een nachtje over geslapen en het volgende bedacht:blissard schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 18:36:
[...]
Nou, dat was sneller dan gedacht. MDZ heeft contact met mij opgenomen en zal de Steca's vervangen door Soladins. ...
Kan ik ipv die 2 Soladins die MDZ me aanbied niet beter een Sunny Boy 1200 nemen.
Als ik de gegevens van de panelen en de omvormer goed begrijp moet ik dan wel m'n panelen in serie laten schakelen (zijn nu 2 strings van 2 panelen) om aan voldoende voltage te komen.
Dan heb ik nog 1 aansluiting op de SB1200 over om in een later stadium een paar extra paneeltjes te laten aansluiten.
Of zie ik nu iets over het hoofd (of hebben jullie een nog betere optie)?
Met wat fantasie lijkt het wel op een opbrengstcurve van een 2 assig volg systeem, top.JohannV schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 11:06:
[afbeelding]
Goed idee, wil Wijnand Schouten vast wel aan mee werken bij uitzondering, ga er maar voor,blissard schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 17:23:
[...]
Ik heb hier nu nog eens een nachtje over geslapen en het volgende bedacht:
Kan ik ipv die 2 Soladins die MDZ me aanbied niet beter een Sunny Boy 1200 nemen.
Als ik de gegevens van de panelen en de omvormer goed begrijp moet ik dan wel m'n panelen in serie laten schakelen (zijn nu 2 strings van 2 panelen) om aan voldoende voltage te komen.
Dan heb ik nog 1 aansluiting op de SB1200 over om in een later stadium een paar extra paneeltjes te laten aansluiten.
de prijs verschilt niet zo veel ( 2 maal soladin tegen 1 SB1200 )
Maar je hebt dan geen extra aansluiting over, maar je kunt wel in dezelfde string bij plaatsen.
Je kun zelf berekenen hoeveel panelen je bij kunt plaatsen.
http://www.sma-benelux.co...dae9a9d1722ff0ac3d318853f
Denk je nog wel even aan mijn eerdere post, om dit op een vrije groep te plaatsen !!!!!!!
[ Voor 9% gewijzigd door PClop op 26-05-2012 18:45 ]
Ik begrijp de vraag niet eerlijk gezegd...alsditookniet schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 16:59:
Gaat het rendament van zonnepanelen sneller achteruit met meerdere hoeveelheid zon en het opgewekte wattage ?
Verwijderd
Die paar extra panelen direct plaatsen. Achteraf is het niet altijd even makkelijk passende panelen bij te plaatsen. Ze komen in 1 string dus moeten qua stroomsterkte bij elkaar zitten (incl temp coef daarop).blissard schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 17:23:
[...]
Ik heb hier nu nog eens een nachtje over geslapen en het volgende bedacht:
Mijn idee is dan 6 x Panda 265 op een SMA 1600 TL, Perfect.
Onder 19% BTW is een Panda 265 niet duurder dan 315 euro (niet bij MDZ, daar zit hij 1,5 x hoger).
Plaats je zelf?
Verwijderd
Niet heel duidelijk.alsditookniet schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 16:59:
Gaat het rendament van zonnepanelen sneller achteruit met meerdere hoeveelheid zon en het opgewekte wattage ?
Het vermogen per ogenblik X is lager, maar de dagproductie aanzienlijk hoger.
Het rendement van zonnepanelen neemt maar zeer beperkt af, niet meer dan 0,5% per jaar. Dus dat is nauwelijks een thema.
Vandaan weer een paneel gelamineerd, Een tijdje geleden heb ik de cellen al voorzien van cell wire.
Gisteren heb ik van deze 24 cellen 4 strengen van 6 cellen gemaakt. Vanmorgen heb ik deze cellen mee naar buiten genomen en doorverbonden met wat krokodillen kabeltjes om te kijken of alle cellen en solderingen goed waren, na dat de cellen zon licht gezien hadden en ik het een en ander gemeten had. Heb ik een nieuwe glas plaat gepakt, deze voorzien van een laag EVA folie daar vervolgens de strings om gedraaid opgelegd.
De 4 strings zijn met buswire aan elkaar gesoldeerd dit is eigenlijk gewoon cellwire maar dan dikker en breder. Na dat dit gebeurd is word er over de cellen nog een laag EVA gelegd en daarboven op nog een laag TEDLAR dit is een soort kunstof/plastic laag die de achterkant van het paneel moet beschermen tegen de elementen. Dit hele pakket word in een vacuumzak geplaatst, en vacuum gezogen.
Dit geheel moet nu verwarmt worden, vandaag lekker het geheel buiten gelegd in het zonnetje, dan kom je er weer achter dat panelen heel heet worden door enkel zon licht. Toch is dit nog niet genoeg om het EVA snel en goed te verwarmen. Ondanks de hitte toch met 2 verfbranders er boven gaan staan om alles goed heet te krijgen ja daar ga je van zweten. Na een tijdje zie je alle doffigheid uit het paneel verdwijnen dit betekend dat het EVA heet genoeg is geweest en word transparant.
Na het verwijderen van het gehele pakket uit de zak, is het tijd voor het plaatsen van het aluminium frame voor de stevigheid, hiervoor is gekozen voor een 25*25*3mm hoeklijn deze word vast gekit op het glas.
Morgen de kabels en de diodes er aan solderen en dan kan deze ook verhuist worden naar het dak en op naar de volgende.
stef
4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp
Is ook een mooie combo, maar hij heeft al 4 canadiansolar 250 of zo, dus is wel zo kien als hij daar opVerwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 18:44:
[...]
Die paar extra panelen direct plaatsen. Achteraf is het niet altijd even makkelijk passende panelen bij te plaatsen. Ze komen in 1 string dus moeten qua stroomsterkte bij elkaar zitten (incl temp coef daarop).
Mijn idee is dan 6 x Panda 265 op een SMA 1600 TL, Perfect.
Onder 19% BTW is een Panda 265 niet duurder dan 315 euro (niet bij MDZ, daar zit hij 1,5 x hoger).
Plaats je zelf?
voortbouwd, maar idd is een 1600TL ook een fijne, echter kun je dan beter eerst vragen of hij daar
plek + eurotjes voor heeft.
En Wijnand begint daar bij al behoorlijk te zweten
Mooi verslag! Volgens mij geniet je straks nog meer van je spullen die je zelf hebt gemaakt dan de spullen die je kant en klaar in de winkel hebt gekocht!stef110 schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 20:00:
Voor de gene die het interessant vinden:
Vandaan weer een paneel gelamineerd,
stef
Met koeler weer heb ik pieken tot 1700 W gehad.
Signatures zijn voor boomers.
Ik heb zelf best wel de tijd om zoiets te maken, maar helaas niet de kunde om dat te doen.
Bij mij ook! Met dit hete weer komt het niet boven de 1600-1700 uit, met koeler weer heb ik 2000-2100 voorbij zien komen.Maasluip schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 23:26:
Hmm. Is het effect van een warme dag zo groot? 1920 Wp op het dak 36 graden helling op 162 graden, vandaag en gisteren stralende zon, maximale opbrengst gemiddeld over 10 minuten: 1450 W.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Warm weer komt voor een groot deel door warme luchtstromen. Dat heeft meer invloed dan de lokale hoeveelheid zonlicht.c70070540 schreef op zondag 27 mei 2012 @ 01:42:
[...]
Bij mij ook! Met dit hete weer komt het niet boven de 1600-1700 uit, met koeler weer heb ik 2000-2100 voorbij zien komen.
De tijd van het jaar heeft waarschijnlijk een grotere invloed. De hoek waarop de zon schijnt veranderd nogal wat afhankelijk van het seizoen. En de meeste zonnepanelen veranderen niet mee.
Inderdaad erg leuk en interessant om te zien.stef110 schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 20:00:
Verwijderd
Zie posting van JeroenH in Duurzame kroeg :Maasluip schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 23:26:
Hmm. Is het effect van een warme dag zo groot? 1920 Wp op het dak 36 graden helling op 162 graden, vandaag en gisteren stralende zon, maximale opbrengst gemiddeld over 10 minuten: 1450 W.
Zonnestroompaneel koelen met drinkwater
(note : mijn plan is om dit ooit met regenwater te gaan doen)
http://www.photovoltaikfo...hermie-module-t28778.html
http://www.photovoltaikfo...ulvon-hinten--t53288.html
http://www.photovoltaikfo...ltes-pv-modul-t30215.html
http://www.photovoltaikfo...t-die-keiner--t54085.html
http://www.photovoltaikfo...sserkuehlung--t47928.html
http://www.photovoltaikfo...odule-kuehlen-t48290.html
http://www.photovoltaikfo...len-pv-solar--t46217.html
http://www.photovoltaikfo...n-pv-modulen--t71958.html
A'dam PVOutput
Heb jij ook iets van een site met informatie?stef110 schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 20:00:
Vandaan weer een paneel gelamineerd, Een tijdje geleden heb ik de cellen al voorzien van cell wire.
Gisteren heb ik van deze 24 cellen 4 strengen van 6 cellen gemaakt. Vanmorgen heb ik deze cellen mee naar buiten genomen en doorverbonden met wat krokodillen kabeltjes om te kijken of alle cellen en solderingen goed waren, na dat de cellen zon licht gezien hadden en ik het een en ander gemeten had. Heb ik een nieuwe glas plaat gepakt, deze voorzien van een laag EVA folie daar vervolgens de strings om gedraaid opgelegd.
[/url]]
Morgen de kabels en de diodes er aan solderen en dan kan deze ook verhuist worden naar het dak en op naar de volgende.
stef
Wat kost het om zoiets te maken? Ik zou best wel willen experimenteren met soiets (op t schuurdakje) maar 't moet wel betaalbaar blijven. Gaat me dan puur om de panelen, kabels, frame, laminaat etc. De inverter exclusief, want die moet je toch standaard kopen.
Vooral de losse cellen ben ik benieuwd naar wat die kosten en waar je ze vandaan kan halen.
[ Voor 49% gewijzigd door Fairy op 27-05-2012 09:48 ]
http://www.olino.org/arti...ouw-zonne-energie-systeem
http://www.google.nl/sear...ei=2tzBT-mBFemo0AX3lpzeCg
http://doctersnuggles.come2me.nl/
[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 27-05-2012 09:53 ]
Die sites ken ik, maar het is me toch iets te beperkt. Ik zoek iets waarmee de normale mens (dus ook die met 2 linkerhanden maar wel met de wil om iets te maken) in staat is om iets moois te maken.
Hier is maar 1 smiley voor:stef110 schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 20:00:
[afbeelding]
[afbeelding]
De 4 strings zijn met buswire aan elkaar gesoldeerd dit is eigenlijk gewoon cellwire maar dan dikker en breder. Na dat dit gebeurd is word er over de cellen nog een laag EVA gelegd en daarboven op nog een laag TEDLAR dit is een soort kunstof/plastic laag die de achterkant van het paneel moet beschermen tegen de elementen. Dit hele pakket word in een vacuumzak geplaatst, en vacuum gezogen.
[afbeelding]
Dit geheel moet nu verwarmt worden, vandaag lekker het geheel buiten gelegd in het zonnetje, dan kom je er weer achter dat panelen heel heet worden door enkel zon licht. Toch is dit nog niet genoeg om het EVA snel en goed te verwarmen. Ondanks de hitte toch met 2 verfbranders er boven gaan staan om alles goed heet te krijgen ja daar ga je van zweten. Na een tijdje zie je alle doffigheid uit het paneel verdwijnen dit betekend dat het EVA heet genoeg is geweest en word transparant.
[afbeelding]
[afbeelding]
Na het verwijderen van het gehele pakket uit de zak, is het tijd voor het plaatsen van het aluminium frame voor de stevigheid, hiervoor is gekozen voor een 25*25*3mm hoeklijn deze word vast gekit op het glas.
[afbeelding]
stef
Okay eigenlijk 2..
Heb je ook high-res images hiervan?
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Kiswum schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 14:14:
[...]
Opstelling in Eindhoven? Oh dan ben je misschien mijn buurmanDit riekt naar een persoonlijke ontmoeting en ingelaste Solar day!
DM aanzetten doe je hier: http://gathering.tweakers.net/forum/preferencesJohannV schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 14:24:
[...]
geen probleem stuur even een mailtje naar KOIapestaartjeJOHANNVpuntENEL , ik heb geen idee hoe dat PB hier werkt op GOT,
Vlokhoven-Heesterakker is niet zo ver wegbtw ik zit in de Heesterakker.
Ik zie dat wij dat ook hebben: PcDealer in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"ps. ik zie op GOT dat we meer raakvlakken dan PV op hobbiegebied hebben
Het zelfbouwen van panelen heeft alleen nut als je het leuk vind om te maken, voor het geld moet je het niet doen want je bent gewoon duurder uit. Je hebt ook niet de garantie dat hij een leven lang mee gaat.
De informatie van het maken van deze panelen komt grotendeels van de website van drsnuggels, en het forum van www.zelfbouwenergie.nl.
Als ik naar mijn koste plaatje kijk:
Glas: 13,-
Cellen 1,40 per stuk totaal 36.60
Tapping wire: 0,25,- per meter totaal 3.90
Bus wire: 0,75,- per meter totaal 1 euro
EVA: 7,50
Tedlar: 4,-
Aluminium: 10,-
Kabel: 2,-
Diodes: 1,-
totaal: 79 euro voor een paneel dat ongeveer 75Wp is, ik kom aan deze WP waarde door mijn hoogst gemeten AC net stroom delen door 3 panelen. Het maken is leuk werk, het kost echter wel een hoop tijd je bent ongeveer 3-4 uur aan het solderen, lamineren kost ongeveer 2 uur dan nog hoeklijn zagen en lijmen ongeveer 1 uur, diodes en kabels solderen ook ongeveer uur. Totaal ben je toch zoon 8 uur bezig met het maken van een paneel. Het resultaat mag er echter wel zijn
Voor iets grotere foto's: http://gallery.svitterzon.nl/
Mocht je van bepaalde dingen nog grotere foto's willen kan ik deze ook wel uploaden
stef
[ Voor 33% gewijzigd door stef110 op 27-05-2012 12:15 ]
4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp
Top ook dat je voor je dakbedekking voor brandrol met lichte leislag hebt gekozen net als ik op mijnstef110 schreef op zondag 27 mei 2012 @ 11:55:
Vanmorgen zo als gezegd de kabels en diodes er aan gemaakt en verhuis naar het dak:
[afbeelding]
[afbeelding]
Het zelfbouwen van panelen heeft alleen nut als je het leuk vind om te maken, voor het geld moet je het niet doen want je bent gewoon duurder uit. Je hebt ook niet de garantie dat hij een leven lang mee gaat.
De informatie van het maken van deze panelen komt grotendeels van de website van drsnuggels, en het forum van www.zelfbouwenergie.nl.
Als ik naar mijn koste plaatje kijk:
Glas: 13,-
Cellen 1,40 per stuk totaal 36.60
Tapping wire: 0,25,- per meter totaal 3.90
Bus wire: 0,75,- per meter totaal 1 euro
EVA: 7,50
Tedlar: 4,-
Aluminium: 10,-
Kabel: 2,-
Diodes: 1,-
totaal: 79 euro voor een paneel dat ongeveer 75Wp is, ik kom aan deze WP waarde door mijn hoogst gemeten AC net stroom delen door 3 panelen. Het maken is leuk werk, het kost echter wel een hoop werk je bent ongeveer 3-4 uur aan het solderen, lamineren kost ongeveer 2 uur dan nog hoeklijn zagen en lijmen ongeveer 1 uur, diodes en kabels solderen ook ongeveer uur. Totaal ben je toch zoon 8 uur bezig met het maken van een paneel. Het resultaat mag er echter wel zijn![]()
Voor iets grotere foto's: http://gallery.svitterzon.nl/
stef
dak heb laten leggen dit scheelt weer behoorlijk in de opbrengst van de panelen, ik spreek uit ervaring
het dak wordt dan behoorlijk minder heet tov zwarte dakbedekking en je hebt meer licht reflektie.
En zeker die lagere omgevings temp is vooral onder de huldige omstandigheden gewoon dikke winst.
(kan ericplan nog wat van leren, met zijn bakovenzwartplatdak
Ik heb vandaag via CompareMySolar een selectie gedaan van 3 installateurs voor mijn situatie:
Dakoppervlak: 80 m² (heb er wel 2 dakramen en 1 kleine dakkapel op, dus effectief minder)
Elektriciteits-verbruik: 4600 kWh
Jouw zonnepotentie is 92% van een optimaal dak
Opbrengst in jaar 1 € 190 bij een 1 kWp systeem
Je hebt een erg goede zonnepotentie.
- Je oriëntatie is zuid west (231º). Optimaal is zuid (180o), tussen ZO en ZW is goed.
- Je dakhoek is 50º. Optimale hoek is van 35o tot 40o.
- Je schaduw is geen. Optimale schaduw is geen.
- Zonne-instraling op je adres is 1100 kWh/m².
- Een 1 kWp systeem zal 18% van je elektriciteit genereren en per jaar ongeveer € 190 opleveren.
Zontech
Systeemprijs € 8.110
Prijs / Wp € 1,73
Systeemgrootte 4,7 kWp
Elektriciteitsopbrengst 3.900 kWh
Opbrengst jaar 1 € 880
Terugbetalingstijd 8j 9m
Winst na 25 jaar € 29.280 (berekening)
Paneelfabrikant, #, Wp, efficiëntie Zontech Solar 20 x 235 Wp, 14%
Jaren garantie 3
Ervaring installateur 4 sterren
solarsenergy
Systeemprijs € 8.630
Prijs / Wp € 1,76
Systeemgrootte 4,9 kWp
Elektriciteitsopbrengst 4.066 kWh
Opbrengst jaar 1 € 920
Terugbetalingstijd 8j 11m
Winst na 25 jaar € 30.350 (berekening)
Paneelfabrikant,#, Wp, efficiëntie Propsolar 20 x 245 Wp, 13%
Jaren garantie 2
Ervaring installateur 3 sterren
Electro Panis (BE)
Systeemprijs € 9.520
Prijs / Wp € 2,38
Systeemgrootte 4,0 kWp
Elektriciteitsopbrengst 3.319 kWh
Opbrengst jaar 1 € 750
Terugbetalingstijd 11j 2m
Winst na 25 jaar € 22.300 (berekening)
Paneelfabrikant, #, Wp, efficiëntie JA Solar 16 x 250 Wp, 15%
Jaren garantie 2
Al deze prijzen zouden inclusief BTW and inclusief installatie zijn (dus compleet). Ik heb nog geen echte offertes binnen.
Heeft er nog iemand tips?
Iemand ervaring met de 3 systemen (Zontech solar, propsolar, JA solar)?
1 ding wat me opviel was dat propsolar panelen groter waren (1956x990x50) t.o.v. de anderen (1640x992x50 of 1650x991x40). Is dat beter wanneer je genoeg ruimte hebt op je dak of juist slechter?
Ik weet niet wat voor omvormer bij deze offerte zit.Moet ik nog ergens op letten, voor mijn situatie?
Er waren maar 5 installateurs die ik bij CompareMySolar kon kiezen Er zullen veel meer installateurs zijn, dus vergelijkt deze site wel met genoeg aanbiedingen? En zijn de voorgestelde keuzes goede prijzen, dus compleet, inclusief installatie?
Een heleboel vragen, ik kan me voorstellen dat dit forum niet bedoeld is om zulke vragen te stellen?
Me pa wil er wel binnen een paar jaar een nieuw dak op legen zal hem er dan wel op attenderen dat het weer zoon bedekking moet worden.
Geen kwestie van leren, het dak is van de VvE, niet alleen van mij.PClop schreef op zondag 27 mei 2012 @ 12:20:
[...]
Top ook dat je voor je dakbedekking voor brandrol met lichte leislag hebt gekozen net als ik op mijn
dak heb laten leggen dit scheelt weer behoorlijk in de opbrengst van de panelen, ik spreek uit ervaring
het dak wordt dan behoorlijk minder heet tov zwarte dakbedekking en je hebt meer licht reflektie.
En zeker die lagere omgevings temp is vooral onder de huldige omstandigheden gewoon dikke winst.
![]()
(kan ericplan nog wat van leren, met zijn bakovenzwartplatdak)
A'dam PVOutput
Ik had voor minder (bijna 1000 euro minder!) een identiek systeem (16x250 Wp) met echte A-merk panelen (Centrosolar), ook incl. inverter, kabels en installatie. Toevallig ook op ZW (echt recht ZW, dus 225 gr), met een aanzienlijk platter dag (26 graden). Mijn leverancier heet GreenTech uit Druten, dus ook een gerenommeerd installatiebedrijf, geen hobby-ZZP'er.ZuinigeRijder schreef op zondag 27 mei 2012 @ 12:33:
Electro Panis (BE)
Systeemprijs € 9.520
Prijs / Wp € 2,38
Systeemgrootte 4,0 kWp
Elektriciteitsopbrengst 3.319 kWh
Opbrengst jaar 1 € 750
Terugbetalingstijd 11j 2m
Winst na 25 jaar € 22.300 (berekening)
Paneelfabrikant, #, Wp, efficiëntie JA Solar 16 x 250 Wp, 15%
Jaren garantie 2
Ik denk dat er nog (veel) ruimte zit in die prijzen. Ik zou eens goed kijken wat die panelen en de inverter los kosten en dan een tegenbod doen van 8500 of zelf 8000 euro. Zeker nu de BTW omlaag gaat moet dat kunnen, denk ik.
Verwijderd
Dit is iets dat meerdere mensen bezig houd.Maasluip schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 23:26:
Het effect staat bijna altijd in de datasheet van je panelen.
Voorbeeld: Yingli Panda 265: http://www.yinglisolar.co...anda_265_Series_EU_EN.pdf
Vermogen bij STC omstandigheden: 265 W
Vermogen bij NOCT omstandigheden 192.4 W
STC: STC: 1000W/m2 irradiance, 25°C module temperature, AM 1.5g spectrum according to EN 60904-3.
Ave. efficiency reduction of 5% at 200W/m2 according to EN 60904-1.
NOCT: open-circuit module operation temperature at 800W/m2 irradiance, 20°C ambient temperature, 1m/s wind speed.
In de huidige omstandigheden is de instraling waarschijnlijk wel 1000 W/m2, maar is de omgevingstemperatuur boven de 25 graden en de cellen zijn afhankelijk van de plaatsing 25 a 35 graden warmer, dus 50 a 60 graden.
NOCT/STC is 72,6 % voor het genoemde paneel. Zo zit dat ongeveer ook met de opbrengst, maar als je een piek neerzet op 100% van STC zit het verder wel goed met de panelen. Zit je eronder kan het ook goed zijn afhankelijk van de situatie, zoals altijd.
Verwijderd
Niet echt een compleet verhaal, prijzen zijn wel de top, maar de panelen niet zo. Behalve JAsolar, die is wel iets bekender.ZuinigeRijder schreef op zondag 27 mei 2012 @ 12:33:
Een heleboel vragen, ik kan me voorstellen dat dit forum niet bedoeld is om zulke vragen te stellen?
Ik vind het onder de maat. Te duur.
Helaas maar 1 groep voor beide machines. En de schakelaar die ik er tussen heb gezet werkt helaas niet: dan stopt mijn droogtrommel er mee en moet ik handmatig op de startknop drukken om die weer verder te laten draaien... (had k van te voren iets beter moeten uitzoeken, geloof ik...)Geurt-kun schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 23:36:
[...]
Idee: Als je destijds voor beide machines elk één groep hebt aangelegd, dan zou je de wasmachine en droogmachine kunnen combineren dmv een speciale schakelaar en de overgebleven groep voor PV gebruiken.
Maar die groep valt dus af als optie, begrijp ik van je. Moet ik even verder kijken of ik iets om kan leggen of toch een aparte groep er voor aan moet leggen...
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Kijk, dat klinkt nu eens interessant. Mijn dak nu zijn een soort rode metalen platen met steenslag er op. Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat er onbeperkt water op 4 meter onder het dat beschikbaar is (de Waal). Koelen van de panelen is lastig (hoeveel kalk zit er in rivierwater? wat doet dat met de garantie?) maar koelen van het dak lijkt me technisch bepaald niet onmogelijk. Zou dat echt veel schelen? Als ik vandaag eens vergelijk met 7 mei (een zonnige maar koelere dag), dan doen 4000 Wp nu 416V bij 7.3A (2746W) en toen was dat 441V bij 7.9A (3136W). Begrijp ik goed dat koelen vooral het voltage opvoert?PClop schreef op zondag 27 mei 2012 @ 12:20:
[...]
Top ook dat je voor je dakbedekking voor brandrol met lichte leislag hebt gekozen net als ik op mijn
![]()
(kan ericplan nog wat van leren, met zijn bakovenzwartplatdak)
[ Voor 0% gewijzigd door thunder7 op 27-05-2012 13:20 . Reden: typefout ]
Dan zou je dat bij de eerst komende vergadering van de VvE kunnen aankaarten.ericplan schreef op zondag 27 mei 2012 @ 12:47:
[...]
Geen kwestie van leren, het dak is van de VvE, niet alleen van mij.
Let wel het kost je de kop niet om wat zakken van het lichtste soort leislag plus hechtprimer geschikt voor leislag! te bezorgen en dat dan op jullie dak te strooien, je kunt natuurlijk een aantal dakdekkersbedrijven
bellen voor uitleg en een prijs om het te laten doen.
Het scheelt echt, ook met de hitte benedensdaks.
In de winter heb je dan wel iets minder voordeel mbt binnen verwarming, aan een dak die iets minder warm wordt.
Is er hier iemand die de weersomstandigheden, in relatie tot het opgewerkte kWh, inzichtelijk heeft gemaakt?Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2012 @ 13:11:
[...]
Dit is iets dat meerdere mensen bezig houd.
Het effect staat bijna altijd in de datasheet van je panelen.
Voorbeeld: Yingli Panda 265: http://www.yinglisolar.co...anda_265_Series_EU_EN.pdf
Vermogen bij STC omstandigheden: 265 W
Vermogen bij NOCT omstandigheden 192.4 W
STC: STC: 1000W/m2 irradiance, 25°C module temperature, AM 1.5g spectrum according to EN 60904-3.
Ave. efficiency reduction of 5% at 200W/m2 according to EN 60904-1.
NOCT: open-circuit module operation temperature at 800W/m2 irradiance, 20°C ambient temperature, 1m/s wind speed.
W/m2 instraling, buiten temp, wind, paneel temp, etc ?
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Dak is in 2008 voor de eerste keer overlaagd. VvE zit erg op de centjes. Merk nu al dat het scheelt dat we zonnepanelen hebben omdat een groot deel van het dak boven ons appartement vol staat. De celtemperatuur valt overigens mee. Ik heb recent een temperatuursensor tegen de achterzijde van één van de panelen geklemd, zodanig dat de sensor precies achter een cel zit. Die staat nu op 40,7 °C. Door de open achterkant worden de panelen mooi gekoeld, dit in tegenstelling tot bv Flatfix.PClop schreef op zondag 27 mei 2012 @ 13:28:
[...]
Dan zou je dat bij de eerst komende vergadering van de VvE kunnen aankaarten.
Let wel het kost je de kop niet om wat zakken van het lichtste soort leislag plus hechtprimer geschikt voor leislag! te bezorgen en dat dan op jullie dak te strooien, je kunt natuurlijk een aantal dakdekkersbedrijven
bellen voor uitleg en een prijs om het te laten doen.
Het scheelt echt, ook met de hitte benedensdaks.
In de winter heb je dan wel iets minder voordeel mbt binnen verwarming, aan een dak die iets minder warm wordt.
A'dam PVOutput
Dat is precies wat hier nog op de rol staat: monitoren van de paneeltemperatuur.ericplan schreef op zondag 27 mei 2012 @ 13:47:
[...]
Dak is in 2008 voor de eerste keer overlaagd. VvE zit erg op de centjes. Merk nu al dat het scheelt dat we zonnepanelen hebben omdat een groot deel van het dak boven ons appartement vol staat. De celtemperatuur valt overigens mee. Ik heb recent een temperatuursensor tegen de achterzijde van één van de panelen geklemd, zodanig dat de sensor precies achter een cel zit. Die staat nu op 40,7 °C. Door de open achterkant worden de panelen mooi gekoeld, dit in tegenstelling tot bv Flatfix.
Ik heb een thermometer met een opnamesensor (een aantal zelfs). Die kan ik dus gewoon tegen de achterkant van een van de panelen plakken?
Hoe heb je die er tegenaan geplakt? Als de zaak tegen de 60 C loopt, is een gewoon stukje tape dus geen optie?
Ook hier merken we dat het rendement met sprongen achteruit gaat bij toenemende temperatuur.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Siliconen kit? geleid goed warmte, en is bestand tegen hoge temperaturen.Schinnen-groen schreef op zondag 27 mei 2012 @ 14:45:
[...]
Hoe heb je die er tegenaan geplakt? Als de zaak tegen de 60 C loopt, is een gewoon stukje tape dus geen optie?
Edit: standaard siliconen kit geleid dus niet goed warmte. Ik kan zo geen exacte cijfers vinden.
[ Voor 13% gewijzigd door jwstolk op 27-05-2012 15:49 ]
???jwstolk schreef op zondag 27 mei 2012 @ 14:49:
[...]
Siliconen kit? geleid goed warmte, en is bestand tegen hoge temperaturen.
Kenmerkende eigenschappen van siliconen zijn:
Slechte warmte geleiding
Beter bestand tegen hoge en lage temperaturen dan de meeste vergelijkbare stoffen
Niet of nauwelijks giftig
Goed bestand tegen inwerking van zuurstof en UV licht
Ook voor de PCdealer is er koffie hoor
[ Voor 22% gewijzigd door JohannV op 27-05-2012 15:30 . Reden: taalfout ]
Hmm. Ik dacht dat de geleiding best wel redelijk was, maar dat verschilt dus nogal per type en/of toevoegingen. Bijvoorbeeld deze geleid wel erg goed: http://www.acc-silicones....l-transfer-silicones.ashxFreemann schreef op zondag 27 mei 2012 @ 15:23:
[...]
???
Kenmerkende eigenschappen van siliconen zijn:
Slechte warmte geleiding
Eén en ander hangt natuurlijk sterk af van de constructie van de temperatuur sensor en de dikte van de kit laag.
Ik ben ook van plan om per dak, de cel (of in iedergeval de paneel temperatuur) te loggen.
[ Voor 100% gewijzigd door migjes op 28-05-2012 15:54 ]
Offtopic: je hebt HBO gedaan, maar schrijft zo? Ik deed er gewoon angstig lang over om door de tekst heen te komen.
Daar wen je vanzelf aan... zolang je er niet op gaat letten zijn het zo ongeveer de meest waardevolle bijdragen van dit topic.
En terugkomend op die 3180 Wp NWW op een 2100TL.... Is gewoon niet zwaar genoeg. Het kan wel natuurlijk, maar volgens mij ga je gewoon net ff teveel opbrengtst verliezen daardoor, en dat is zonde. Ik zou eerder richting een 3000 watt omvormer gaan op die oriëntatie (groter lijkt me dan ook weer niet een grote meerwaarde hebben)
[ Voor 14% gewijzigd door NovapaX op 27-05-2012 16:58 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Geen rocketscience. Ik had een stukje hout van 60 cm. dat mooi in het alu-profiel van het paneel paste. Dat zit nu diagonaal in een hoek van het paneel, zodanig dat alles met een temperatuursensor ertussen mooi klem zat/zit.Schinnen-groen schreef op zondag 27 mei 2012 @ 14:45:
[...]
Dat is precies wat hier nog op de rol staat: monitoren van de paneeltemperatuur.
Ik heb een thermometer met een opnamesensor (een aantal zelfs). Die kan ik dus gewoon tegen de achterkant van een van de panelen plakken?
Ook hier merken we dat het rendement met sprongen achteruit gaat bij toenemende temperatuur.
A'dam PVOutput
Gaan we morgen eens in de praktijk brengen.
Bedankt voor de info!
Volgens mij hebben jullie beiden absoluut zuivere bedoelingen, maar komt het er af en toe wat rottig uit.
Tijd om samen een biertje te doen in de Duurzame Kroeg?
hear hear!!!, And im buyinghansdegit schreef op zondag 27 mei 2012 @ 19:17:
@PClop en Migjes:
Volgens mij hebben jullie beiden absoluut zuivere bedoelingen, maar komt het er af en toe wat rottig uit.
Tijd om samen een biertje te doen in de Duurzame Kroeg?
laten we niet wéér een topic mis laten gaan, iedereen (of althand bijna iedereen) bedoelt t goed...
Anderzijds is de startspanning van de 2100TL erg laag zodat op iets mindere dagen de panelen al beginnen te leveren. Het zwaardere model dat dezelfde lage spanning heeft is dan de SMA-3000 HF-20
Ik ben er nog niet helemaal uit wat nu handig is maar veiligheidswege denk ik dat een zwaarder model in principe geen kwaad kan. Op warme dagen als deze wil je niet je max weggooien of zelfs de traffo slopen.
Over warmte-discussies: een ander voordeel van Groningen is de koele zeelucht: minder wolken maar ook koelere lucht (en iets meer wind). Dat stukje is dan wederom wel prettig.
SMA heeft nog een tweede gratis tool, een spreadsheet waarin je alle gegevens invoert. Komen niet altijd dezelfde resultaten uit als Sunny Design. Staat gewoon op de downloadpagina. Spreadsheet heet genau.xls versie 7.451 of zoiets is de meest recente.Delerium schreef op zondag 27 mei 2012 @ 20:16:
Met veel inlezen over de SMA 2100TL voor dus 3180 Wp (12* Mage 265) is het sowieso vrij krap. Te krap is een tweede vraag. De verkoper beweert dat het kan en de tool van SMA zelf geeft 'm gelijk. Echter, de 2500 is iets zwaarder en komt er nauwelijks beroerder uit. Op het werk vertelt de technicus echter dat het silicium steeds maximaal belast worden zodat het sneller slijt (lange termijn effect, dat wel).
Anderzijds is de startspanning van de 2100TL erg laag zodat op iets mindere dagen de panelen al beginnen te leveren. Het zwaardere model dat dezelfde lage spanning heeft is dan de SMA-3000 HF-20
Ik ben er nog niet helemaal uit wat nu handig is maar veiligheidswege denk ik dat een zwaarder model in principe geen kwaad kan. Op warme dagen als deze wil je niet je max weggooien of zelfs de traffo slopen.
Over warmte-discussies: een ander voordeel van Groningen is de koele zeelucht: minder wolken maar ook koelere lucht (en iets meer wind). Dat stukje is dan wederom wel prettig.
Bekijk het ook nog even in relatie tot de plek waar de omvormer komt. Als die plek nu al warm is zou ik voor een zwaarder exemplaar gaan.
A'dam PVOutput
Zit in even dubio wat te doen, ik kan nml deze 8 panelen a 300wp per stuk voor een leuke prijs op de kop tikken. ( uiteraard zonder garantie)
Wanneer ik SMA2500 omvormer erbij neem incl. installeren, bedrading en clickfit moet ik nog eens €2325 incl btw betalen.
Weet iemand of het mogelijk is om subsidie te krijgen (via provincie limburg) op het systeem excl. de panelen? Ik kan dit niet uit de documenten opmaken nml aangezien er wordt gesproken over:
De voor subsidie in aanmerking komende energiebesparende en energieopwekkende maatregelen voor
bestaande woningen en de daarvoor vast te stellen subsidiebedragen zijn:
a. zonnepanelen: subsidie € 0,80 per Wattpiek....
Wanneer dit nu niet mogelijk is heb ik bv de mogelijkheid om een systeem met 10 panelen a 240wp ps.st incl enecsys omvormers etcetc en installeren €4500 incl btw, hier gaat dan wel nog €1000 subsidie vanaf.
Verwijderd
de hele discussie is dan ook oeverloos.
als panelen warm worden, en je opbrengst zakt in elkaar,
dan moet je vergelijken.
ik zie rondom mijn postcode panda`s ernstig wegzakken, kingsun en sharp gaan stug door, met goeie vermogens, als index gebruik ik de blauwe hoek.
elke dag blijft de opbrengst nu stijgen, waar vorig jaar aftopping plaatsvond.
meten = weten
knip
[ Voor 17% gewijzigd door teacher op 30-05-2012 21:34 ]
[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 30-05-2012 21:34 ]
Het bewijs.hansdegit schreef op zondag 27 mei 2012 @ 21:24:
Hè, verdorie. Nét geen 6 kWh/kWp (met Panda's)
A'dam PVOutput
Verwijderd
aankoop leveranciers en prijs discussies op kruideniersniveau vind je bij kassa radar oid.Kun je ons dan doorverwijzen naar het topic waar dit wel te bespreken is?
onlogische meeropbrengst bij dezelfde hitte :
http://van.wijk.net/pvt/hsks.jpg
(omvormers 25% te zwaar uitgevoerd / hellingshoek 18 graden)
er is 1 logica : steeds meer instraling en hogere stand zon.
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2012 21:43 ]
Open gewoon zelf een topic voor de beginnerspielle007 schreef op zondag 27 mei 2012 @ 21:26:
[...]
Kun je ons dan doorverwijzen naar het topic waar dit wel te bespreken is?
knipVerwijderd schreef op zondag 27 mei 2012 @ 21:36:
[...]
aankoop leveranciers en prijs discussies op kruideniersniveau vind je bij kassa radar oid.
In de policy van het forum staat wat er niet in hoort
"•Losse koopadvies topics. We zullen zorgen dat er verzameltopics komen voor koopadviezen en tips"
dus nogmaals de vraag of je ons kunt doorverwijzen?
Maar goed, de vraag die ik heb zal ik dan anders formuleren:
Heeft iemand ervaring van het merk DEC magi Solar zonnepanelen?
Zit in even dubio wat te doen, ik kan nml deze 8 panelen a 300wp per stuk voor een leuke prijs op de kop tikken. ( uiteraard zonder garantie)
Weet iemand of het mogelijk is om subsidie te krijgen (via provincie limburg) op het systeem excl. de panelen? Ik kan dit niet uit de documenten opmaken nml aangezien er wordt gesproken over:
De voor subsidie in aanmerking komende energiebesparende en energieopwekkende maatregelen voor
bestaande woningen en de daarvoor vast te stellen subsidiebedragen zijn:
a. zonnepanelen: subsidie € 0,80 per Wattpiek....
[ Voor 2% gewijzigd door teacher op 30-05-2012 21:35 ]
Verder alles goed ?
Ik bedoel maar, jij bent begonnen een week of wat geleden met thermen te gebruiken als " IK en PClop "
....................................................... zegt meer over jou dan over mij.
Ik ben geen engel en leef in NEEderland, dus eerder een Bengel.
Zelfkennis is een deugd.
En ben zelf ook nog een droogkloot van een geboren en getogen oost-Groninger.
Je bent een schat, migjes.
[ Voor 64% gewijzigd door teacher op 30-05-2012 21:35 ]
Dit topic is gesloten.
![]()