7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
20W? Da's een hoop! Mijn Remeha heeft slechts 2,7W sluipverbruik.migjes schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 09:58:
[...]
dat zul je mij niet horen zeggen.
probleem bij mij is dat mijn c.v. ketel allen al.
20W sluipverbruik heeft.
wat neer komt op een 1/2kWh per dag.![]()
(die gaat vervangen worden in de toekomst.
maar niet nu. eerst eens goed experimenteren met p.v. en dan misschien een warmte pomp.)
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Onze meterkast heeft 1x35A. Aangezien ik ook een sauna wil (of mag ik dat hier met de kWh/persoon discussie niet vermeldenantonboonstra schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 08:45:
Wat voor meterkast heb jij thuis, dat je een PVI-6000 kan aansluiten? Als ik de databladen mag geloven is dit een enkel fase omvormer en produceert deze maximaal 30A! Dat betekent dus een automaat van 32A en dus een hoofdzekering van 50A? Dat hebben niet veel mensen. Volgens mij was een 3-fase omvormer veel handiger geweest...
Waarom was 3 fase handiger geweest?
dat is nog niet alles.mkleinman schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 10:02:
[...]
20W? Da's een hoop! Mijn Remeha heeft slechts 2,7W sluipverbruik.
heb ook nog vloerverwarming. (met schakelaar natuurlijk.)
ik gebruik maar 500-600m3 aan gas.
allen heb ik wel 900kWh nodig om dat te doen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Biedt een pompschakelaar voor de vloerverwarming nog een oplossing?migjes schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 10:04:
[...]
dat is nog niet alles.
heb ook nog vloerverwarming. (met schakelaar natuurlijk.)
ik gebruik maar 500-600m3 aan gas.
allen heb ik wel 900kWh nodig om dat te doen.![]()
![]()
https://www.google.nl/sea...i&ei=1D2_T7WgFYGdOpf6yM8J
heb ik al.Houtkern schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 10:09:
[...]
Biedt een pompschakelaar voor de vloerverwarming nog een oplossing?
https://www.google.nl/sea...i&ei=1D2_T7WgFYGdOpf6yM8J
allen de c.v. neemt al 700kWh voor zijn rekening.
en als ik hem helemaal niet zou gebruiken 175kWh per jaar.
Hier 1,5 kWh PPPD bij 4 personen met alle "normale" luxe* en vaak thuiswerken. Richting de 1 kWh zal ons wat meer moeite kosten maar ik geloof echt wel dat dat zou kunnen. Dan worden we echter een neggie en om weer ontopic te komen, ik weet niet of ik op de problemen met afrekeningen zit te wachten die ik hier af en toe voorbij zie komen. Target is nu eerst 1.35 kWh PPPD, dan nemen we nog 10 kWh p/j af ofzoVerwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 08:51:
[...]
ja.
probeer eens op 1 kWh per persoon per dag te komen, de rest valt in de categorie zwaarlijvigheid,
of een druppelende kraan.
als ik het met normaal leven kan, waarom stroomt er dan bij anderen zo nutteloos veel weg, een druppelende kraan laat je toch ook maken ?
* rube niet heilig, ik verbruikte ooit met 2 personen 6800 kWh in een jaar, belachelijk vind ik dat nog steeds.
*geen droger, maar die hebben wij niet nodig met een grote zolder
leuke discussie over wel of niet uitschakelen van CV: http://www.duurzameburen....elen-CV-ketel-in-de-zomermigjes schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 10:11:
[...]
heb ik al.
allen de c.v. neemt al 700kWh voor zijn rekening.
en als ik hem helemaal niet zou gebruiken 175kWh per jaar.
Met veel interesse volg ik de duurzaam topics. Aangestoken door jullie enthousiasme heb ik inmiddels een aantal pv offertes ontvangen. Hierover mijn vragen.
Situatie:
Dak pal West - Oost gericht.
Op voorzijde wil ik 8 panelen 240 wp laten plaatsen, op achterzijde, oost, 6 panelen. Hier ligt echter ook een dakkapel die schaduw geeft. Gedachte is om de 6 panelen te verdelen als volgt: 3 panelen landscape boven de dakkapel, 3 panelen landscape aan onderzijde tegen goot dak, onder dakkapel.
Wat vinden jullie van deze setup? Slim, haalbaar, betere opties denkbaar?
Foto: http://t.co/huhid5ks
Prijs offerte waarvoor ik wil gaan:
14 Senersun 240wp panelen
Piko 3.6 omvormer
Solarnrg montage constructie
Panelen verdeeld over 2 mpp trackers - west 8, oost 6 panelen
Prijs incl installatie: 1.67wp incl btw 19%
Andere vragen:
- Is het met de piko3.6 ook wellicht een optie om 10 panelen op 1 string op west te leggen, en 4 op 1 string op oost? Is dat zinvol, slim?
- rechts van de woning, op noordzijde heb ik een garage waarop op pal zuid gericht eventueel ook de panelen die ik nu voor het oost dak bedacht heb kan plaatsen echter zal ik hier eerder op de dag last krijgen van schaduw. Is dat een optie?
Hoor graag jullie mening en advies!
Bottum-line vraag: doe ik verstandig aan deze setup ?
PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's
helaas niet van toepassing op mijn situatie.Houtkern schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 10:15:
[...]
leuke discussie over wel of niet uitschakelen van CV: http://www.duurzameburen....elen-CV-ketel-in-de-zomer
maar ik heb een masterplan.
ik heb nu 1x power-one (die nog helemaal gevuld moet worden.)
heb nog dak ruimte voor nog een power-one.
en dan is er zelfs nog dak ruimte voor een zonneboiler (zelfs met verwarmings-ondersteuning)
ruimte op het schuurtje voor een 1600Wp.
daarmee zou ik wel tot de 8000kWh moeten kunnen komen.
een aantal van de panelen komen dan zo te hangen dat ik een grotere winter productie heb.
(onrendabel maar ja met de prijzen van tegenwoordig is dat niet erg meer.
en ik zal wel moeten anders blaas ik de hoofd stop er uit
dan kan ik over gaan op een warmte pomp.
gasfornuis vervangen.
en de helle gas aansluiting laten afsluiten.
ik mis allen het budget om het te doen.
Nefit Ecomline 10W.mkleinman schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 10:02:
[...]
20W? Da's een hoop! Mijn Remeha heeft slechts 2,7W sluipverbruik.
3,23 kWh/24 uur met 2 personen en 1 hond
[ Voor 10% gewijzigd door Schinnen-groen op 25-05-2012 10:29 ]
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Update 25 mei 2012
En weer lekken er voortijdig details uit, dit keer via de Volkskrant. Betreft de BTW verlaging zonnepaneln staat hier in:
"Subsidieregelingen zonnepanelen (15% subsidie bij aanschaf, urgentie vanaf 1 juli 2012). Er komt per 1 juli 2012 al een budget voor een tijdelijke subsidieregeling voor investeringen in zonnepanelen voor kleinverbruikers (20 mln.). Kleinverbruikers kunnen een subsidie van 15% van de aanschafprijs ontvangen. Met deze regeling wordt het belang van opwekking duurzame energie dicht bij de mensen benadrukt. De subsidie eindigt in 2013."
Hierna wordt vervolgd met:
"Dekking tbv zonnepanelen subsidie in 2012. De subsidie voor zonnepanelen gaat al op 1 juli 2012 in. Dit wordt via een kasschuif uit 2013 gedekt."
Dit heeft verschillende implicaties:
Het is definitief geen BTW-verlaging, maar een subsidiëring.
De zonnepanelen subsidie is tijdelijk, en eindigt in 2013.
Tot het hoge BTW tarief omhoog gaat naar 21% (per 1 oktober), betaal je effectief maar 4% BTW op je zonnepanelen. Met andere woorden: tussen 1 juli en 1 oktober is er een ware boom te verwachten!
Er wordt nergens gerept over zonneboilers. Deze lijken het dan ook niet gehaald te hebben.
http://www.greenem.nl/nie...nepanelen#update25mei2012
[ Voor 3% gewijzigd door Carfanatic op 25-05-2012 10:35 ]
Beetje afhankelijk van hoeveel schaduw, maar gevoelsmatig zou ik eerder een setup op oost/west prefereren dan op zuid mét schaduw.Hangover_ohoo schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 10:22:
Hallo,
Met veel interesse volg ik de duurzaam topics. Aangestoken door jullie enthousiasme heb ik inmiddels een aantal pv offertes ontvangen. Hierover mijn vragen.
Situatie:
Op voorzijde wil ik 8 panelen 240 wp laten plaatsen, op achterzijde, oost, 6 panelen. Hier ligt echter ook een dakkapel die schaduw geeft. Gedachte is om de 6 panelen te verdelen als volgt: 3 panelen landscape boven de dakkapel, 3 panelen landscape aan onderzijde tegen goot dak, onder dakkapel.
Piko 3.6 omvormer
Andere vragen:
- Is het met de piko3.6 ook wellicht een optie om 10 panelen op 1 string op west te leggen, en 4 op 1 string op oost? Is dat zinvol, slim?
- rechts van de woning, op noordzijde heb ik een garage waarop op pal zuid gericht eventueel ook de panelen die ik nu voor het oost dak bedacht heb kan plaatsen echter zal ik hier eerder op de dag last krijgen van schaduw. Is dat een optie?
Nette prijs voor het systeem van SolarNRG inclusief installatie. Wel vraag ik mij af of de string van 6 panelen op oost voor voldoende spanning zorgen. 6x 30,3Vmp = 181,9 V. De MPP range van de Piko begint bij 180V. Een paar graden warmer en het lijkt mij dat je onder de MPP spanning komt. Misschien even navragen bij SolarNRG of dit goed gaat (ik schat hun kennis hoger in dan die van mij zelf). Daarom zijn 4 panelen op Oost dus ook niet mogelijk. Ik zou nog eerder voor 7/7 gaan.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
zoek iemand die een beetje bij je in de buurt zit.B2 schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 10:36:
Heeft iemand tips qua bedrijven die de ruimte voor zonnepanelen komen opmeten, advies geven en komen installeren, inclusief eventuele aanpassingen qua groepen? Ben op zoek naar een betrouwbaar bedrijf, geen doe het zelf webshops.
dat is handiger als er iets is.
(ik zelf gruwel regelmatig over wat loodgieters/dakdekkers/cv installateurs doen.
die hebben er vaak te weinig verstand van.
er zijn ook uitzonderingen gelukkig)
kijk niet teveel naar de prijs, maar heb ook een goed gevoel bij de persoon die het uitvoert.
uiteindelijk wil je wel dat het 20 jaar mee gaat.
en dat heeft wel een prijs.
Dat bedoel ik juist, ik betaal liever iets meer zodat ik zeker weet dat het goed en netjes gaat.migjes schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 10:43:
[...]
kijk niet teveel naar de prijs, maar heb ook een goed gevoel bij de persoon die het uitvoert.
uiteindelijk wil je wel dat het 20 jaar mee gaat.
en dat heeft wel een prijs.
Interessant, zou dit gaan over de totale prijs of de prijs excl. installatiekosten?Carfanatic schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 10:34:
Uitgelekte details BTW verlaging zonnepanelen (update 25 mei 2012)
Update 25 mei 2012
En weer lekken er voortijdig details uit, dit keer via de Volkskrant. Betreft de BTW verlaging zonnepaneln staat hier in:
"Subsidieregelingen zonnepanelen (15% subsidie bij aanschaf, urgentie vanaf 1 juli 2012). Er komt per 1 juli 2012 al een budget voor een tijdelijke subsidieregeling voor investeringen in zonnepanelen voor kleinverbruikers (20 mln.). Kleinverbruikers kunnen een subsidie van 15% van de aanschafprijs ontvangen. Met deze regeling wordt het belang van opwekking duurzame energie dicht bij de mensen benadrukt. De subsidie eindigt in 2013."
Hierna wordt vervolgd met:
"Dekking tbv zonnepanelen subsidie in 2012. De subsidie voor zonnepanelen gaat al op 1 juli 2012 in. Dit wordt via een kasschuif uit 2013 gedekt."
Dit heeft verschillende implicaties:
Het is definitief geen BTW-verlaging, maar een subsidiëring.
De zonnepanelen subsidie is tijdelijk, en eindigt in 2013.
Tot het hoge BTW tarief omhoog gaat naar 21% (per 1 oktober), betaal je effectief maar 4% BTW op je zonnepanelen. Met andere woorden: tussen 1 juli en 1 oktober is er een ware boom te verwachten!
Er wordt nergens gerept over zonneboilers. Deze lijken het dan ook niet gehaald te hebben.
http://www.greenem.nl/nie...nepanelen#update25mei2012
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
oost-west werkt iets anders als een zuid set.Hangover_ohoo schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 10:22:
Piko 3.6 omvormer
Andere vragen:
ben er zelf ook nog niet helemaal uit maar zal anton effen aanvullen.
doordat beide paneel vlakken niet/zelden tegelijk leveren.
kun je meer panelen op een omvormer zetten als je op zuid zou doen.
(wel afhankelijk van de hoek)
een pico 3.6 lijkt mij te zwaar voor het aantal panelen.
een power-one 3.0 is al voldoende voor 2x 8 panelen. (afhankelijk van dak hoek)
ik zelf zou eerder gaan voor 190Wp panelen, dan kun je het voltage hoger krijgen en heb je beter rendement.
en je kunt makkelijker een kleinere string maken.
de 240Wp panelen zijn leuk voor een zuid set.
Hoe kom je uit met je voltages met die panelen en die Piko? Ik heb 16 panelen in 1 string aan een Piko 3.6, en kom net aan een voltage van rond de 450V, terwijl hij volgens de handleidng bij 680V nominaal werkt. Als je dan ook nog met 2 strings gaat werken, blijft er volgens mij geen spanning meer over....Hangover_ohoo schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 10:22:
Piko 3.6 omvormer
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
De stings/omvormer/voldoende wattage issues gaan nl mijn kennis te boven. Toch nog best lastig. Even je dak vol leggen is niet zomaar handig....
PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's
Lijkt mij ook een goede optie. Volgens mij moet je wel 8x 190Wp kwijt kunnen op je oost dak (zie slecht getekend voorbeeld)migjes schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 11:15:
[...]
ik zelf zou eerder gaan voor 190Wp panelen, dan kun je het voltage hoger krijgen en heb je beter rendement.
en je kunt makkelijker een kleinere string maken.
de 240Wp panelen zijn leuk voor een zuid set.

Als je dan ook 8 stuks op west hebt, kom je op 3040Wp op een Piko 3.6 met een Vmp van bijna 300V. Een Power One PVI-3.0-TL is waarschijnlijk goedkoper, maar weet niet of SolarNRG deze ook levert.
Edit: Als jij je de oppervlakte van je dak goed kan opmeten, kun je kijken of deze opstelling past. De Senersun 190 panelen zijn 1580 mm lang en 808 mm breed. Het geheel moet ruim passen, omdat je het liefst een dakpan uit de kant wilt blijven i.v.m. wind en dakgoot.
[ Voor 15% gewijzigd door antonboonstra op 25-05-2012 11:46 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
12 * Mage 265 Wp en 1 SMA 2100TL trafo voor 6350 euro (incl leggen etc en 6% BTW)
Ik heb geen optimale dakhoek of zuidwest-orientatie (nood-west-west) en heb een rendement avn slechts 75% hierdoor. Met wat rekenen kom ik op 2385 Wp effectief uit en vraag mij af of die SMA 2100 hiervoor geschikt is of dat de leverancier een ietswat zwaarder model zou moeten aanbieden (SMA 2500 oid). Is het een optie op de SMA 2100TL volledit te belasten of moet ik op safe spelen?
dan is het bijna mijn setup.antonboonstra schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 11:43:
[...]
Lijkt mij ook een goede optie. Volgens mij moet je wel 8x 190Wp kwijt kunnen op je oost dak (zie slecht getekend voorbeeld)
Als je dan ook 8 stuks op west hebt, kom je op 3040Wp op een Piko 3.6 met een Vmp van bijna 300V. Een Power One PVI-3.0-TL is waarschijnlijk goedkoper, maar weet niet of SolarNRG deze ook levert.
ik wil voor 10 x 190wp op oost en 10 x 190Wp op west gaan.
met die power-one.
@Hangover_ohoo
dat kan.
maar ik doe maar 1 persoon te gelijkertijd.
en ben nog niet klaar daar mee.
Ik zit globaal met hetzelfde probleemHangover_ohoo schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 11:40:
Holy... Ik bespeur veel meer kennis dan dat ik zelf heb en jullie antwoorden brengen me wat aan het twijfelen wat te doen. Kan iemand een ideaal setup bedenken die ik kan voorleggen aan de leverancier rekening houdende met een volledige vrijheid op het westdak, en de beperkingen op het oostdak (zie foto in mijn eerdere post).
De stings/omvormer/voldoende wattage issues gaan nl mijn kennis te boven. Toch nog best lastig. Even je dak vol leggen is niet zomaar handig....
(onlangs werd met mijn setup afgeraden doordat Oost + West niet veel zou opleveren...)
Ondanks dat ben ik van mening dat het gewoon zou moeten gaan
Ik weet verder nog niet of ik 2 strings in 1 omvormer zal gaan plaatsen of aan het werk ga met 2 losse omvormers.
Welke panelen het beste op het dak passen weet ik ook nog niet, ga ik voor 190 of 245?
Tot nu toe 2 offertes binnen, 1 afgewezen en 1 zal nog binnen moeten komen.
De prijzen vind ik tot nu toe hoger dan verwacht (en er zit zo'n 10% verschil in de 2 setups), maar misschien moet ik mijn verwachting bijstellen.
Waarschijnlijk zal ik er 6 op Oost plaatsen (boven een dakkapel) en 12 op west, een bijna geheel vrij gedeelte van het dak is hiervoor beschikbaar.
p.s. Ik zal hierdoor jou vraag scherp in de gaten houden
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
Als ik het goed begrijp is dit een goede oplossing:
West 8x 240wp
Oost 8x 190wp
Op een piko 3.6 of andere omvormer.
Of moet op west dan ook 190 panelen?
Het geval wil nu, dat mijn huidige meter WEL geschikt is EN ik een nieuwe aan heb gevraag a €7X,XX
Net aan de bel met Stedin en de beste man adviseert mij de brief te bewaren en achteraf in conclaaf te gaan met hun. Dit om de plaatsing van de meter niet te vertragen en te voorkomen dat mijn teruggeleverde stroom niet geregistreerd wordt. PV komt namelijk op 1-6-2012 en de meter wordt dit dag ook geplaatst.
Kortom; Freemann krijgt een gratis meter van Stedin
Pluim voor Stedin
EN jaja, dit is een brief met valse redenen om mij aan een echte slimme slimme meter te krijgen (Freemann is wel gek maar niet dom
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
b.s. oost-west gaat hartstikke goed.Kiswum schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 12:00:
[...]
Ik zit globaal met hetzelfde probleem
(onlangs werd met mijn setup afgeraden doordat Oost + West niet veel zou opleveren...)
Ondanks dat ben ik van mening dat het gewoon zou moeten gaan
Ik weet verder nog niet of ik 2 strings in 1 omvormer zal gaan plaatsen of aan het werk ga met 2 losse omvormers.
Welke panelen het beste op het dak passen weet ik ook nog niet, ga ik voor 190 of 245?
Tot nu toe 2 offertes binnen, 1 afgewezen en 1 zal nog binnen moeten komen.
De prijzen vind ik tot nu toe hoger dan verwacht (en er zit zo'n 10% verschil in de 2 setups), maar misschien moet ik mijn verwachting bijstellen.
Waarschijnlijk zal ik er 6 op Oost plaatsen (boven een dakkapel) en 12 op west, een bijna geheel vrij gedeelte van het dak is hiervoor beschikbaar.
p.s. Ik zal hierdoor jou vraag scherp in de gaten houden
je wint het niet op kWh/kWp. (maakt niet uit)
maar de opbrengst is erg leuk.
het is wel iets duurder als op zuid.
A'dam PVOutput
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Door de dakpannen te tellen had ik ook al het vermoeden dat het dak zo'n 7 meter breed was. In principe zouden op west 240Wp panelen kunnen, maar ik zou gewoon het zelfde type aanhouden, dus ook daar 190Wp panelen vanwege de hogere stringspanning. Desnoods zou je i.p.v. 8 stuks, 10 stuks op je westdak kunnen monteren.Hangover_ohoo schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 12:02:
Dak is in lengte ongeveer 7 meter, hoogte 5.
Als ik het goed begrijp is dit een goede oplossing:
West 8x 240wp
Oost 8x 190wp
Op een piko 3.6 of andere omvormer.
Of moet op west dan ook 190 panelen?
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Er komt per 1 juli 2012 al een budget voor een tijdelijke subsidieregeling voor investeringen in zonnepanelen voor kleinverbruikers (20 mln.). Kleinverbruikers kunnen een subsidie van 15% van de aanschafprijs ontvangen. Met deze regeling wordt het belang van opwekking duurzame energie dicht bij de mensen benadrukt. De subsidie eindigt in 2013.
http://static0.volkskrant...Voorjaarsnota_267_281.pdf
[ Voor 72% gewijzigd door grimson op 25-05-2012 13:09 ]
Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk
@lenteakkoord: Heel goed dat ze de energiebelasting voor grootverbruikers flink omhoog gooien. Worden zij eindelijk eens gestimuleerd om te besparen op hoeveelheden waarbij het echt telt.
[ Voor 31% gewijzigd door antonboonstra op 25-05-2012 13:14 ]
betreft dit huis dak is 7m breed 9 meter diep beide kanten een schoorsteen van 90cm hoog
https://maps.google.nl/ma...-oA&cbp=12,55.87,,0,-7.84
alleen van googlestreet zelf kom ik niet zo hoog directFreemann schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 13:14:
[...]
edit:
Hoe zit het dak er vanaf de tuinkant uit? Foto?
https://maps.google.nl/ma...qQ&cbp=12,188.35,,2,-4.36
[ Voor 36% gewijzigd door alsditookniet op 25-05-2012 13:26 ]
Het is vervelend dat het een subsidieregeling is geworden ipv een BTW regeling. Ik ga ervan uit dat als de pot leeg is je achter het net vist en dit zou met een BTW regeling niet zo zijn geweest.grimson schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 13:03:
Subsidieregelingen zonnepanelen (15% subsidie bij aanschaf, urgentie vanaf 1 juli 2012)
Er komt per 1 juli 2012 al een budget voor een tijdelijke subsidieregeling voor investeringen in zonnepanelen voor kleinverbruikers (20 mln.). Kleinverbruikers kunnen een subsidie van 15% van de aanschafprijs ontvangen. Met deze regeling wordt het belang van opwekking duurzame energie dicht bij de mensen benadrukt. De subsidie eindigt in 2013.
Met een dak als dit (noord, 10 graden helling) zit je nog rond de 80% (theoretische) opbrengst.alsditookniet schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 13:10:
iemand een idee wat het beste te doen met een plat dak wat 8/10% helt naar de noordkant?
betreft dit huis dak is 7m breed 9 meter diep beide kanten een schoorsteen van 90cm hoog
Jouw dak doet theoretisch even goed/slecht als mijn dak wat op het west ligt met een hoek van 30graden.
Voor noord geldt dat hoe kleiner de hoek van het dak, de beter het presteert. In jouw geval een kleine hoek en dus redelijke prestaties.
Als je het geld hebt, kan missen, vol knallen!
edit:
[ Voor 9% gewijzigd door Freemann op 25-05-2012 13:18 ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
@ Subsidie: 20M is een beetje weinig. Op een systeem van 5K krijg je 750 subsidie. Dus maximaal 26600x mogelijk. Dit gaat uitlopen op teleurstellingen ben ik bang.
Ik weet niet wat je nog wil met het huis. Je zou met een dakopbouw je woning kunnen vergroten en meteen je dak optimaliseren voor pv enzo.alsditookniet schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 13:10:
iemand een idee wat het beste te doen met een plat dak wat 8/10% helt naar de noordkant?
Wat het bestemmingsplan toelaat weet ik niet, kijk eens op de website van Maastricht http://www.maastricht.nl/web/Buurtinformatie.htm
Je hebt iets van 7% opbrengstverlies. Als je je hele dak vollegt heb je 9kWp = 9000 kWh, dan verlies je 560 kWh per jaar. Dat is omgerekend 150 euro. Over 20 jaar tijd is dit 3000 euro. Meer moet je dus niet investeren om een betere opbrengst te krijgen.tw_eek schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 13:29:
[...]
Ik weet niet wat je nog wil met het huis. Je zou met een dakopbouw je woning kunnen vergroten en meteen je dak optimaliseren voor pv enzo.
Of beter gezegd: meer dan 33 cent/Wp moet je niet investeren. Dus ook als je wil beginnen met constructies om de panelen schuin te zetten is dat iets waar je bij na moet denken.
Signatures zijn voor boomers.
zit nu rond de 2300kwh 2 volwassen,
Dat is niets. SDE 2010 had een budget van 68,5 miljoen. En na hoeveel dagen was die overschreven?Barrycade schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 13:25:
@ Subsidie: 20M is een beetje weinig. Op een systeem van 5K krijg je 750 subsidie. Dus maximaal 26600x mogelijk. Dit gaat uitlopen op teleurstellingen ben ik bang.
Het is drie keer niks.
@alsditookniet:
Zoals gezegd: je verliest ongeveer 7% opbrengst als je ze plat op dat dak legt tegen optimaal naar het zuiden. Je krijgt van de provincie ook nog 1000 euro subsidie, dus ik zou er zelf niet te veel aan doen.
[ Voor 22% gewijzigd door Maasluip op 25-05-2012 13:49 ]
Signatures zijn voor boomers.
Je kunt het niet zo vergelijken. SDE 2010 had een cap van 25MWp. Deze subsidie is 20 miljoen. Bij een subsidie van 15% betekent dit dat er PV installaties ter waarde van zo'n 130 miljoen worden aangelegd. Laten we uitgaan van 2 euro per Wp, dan kom je op zo'n 65MWp. Nog steeds niet extreem veel, maar best aardig.Maasluip schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 13:45:
[...]
Dat is niets. SDE 2010 had een budget van 68,5 miljoen. En na hoeveel dagen was die overschreven?
Het is drie keer niks.
[ Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 25-05-2012 13:58 ]
Ja, dit: http://www.polderpv.nl/Lennart_H.htmalsditookniet schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 13:10:
(Hij woont bij mij om de hoek
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Verwijderd
Dit gaat buiten de BTW-verlaging om? 21-6=15% nl.grimson schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 13:03:
Subsidieregelingen zonnepanelen (15% subsidie bij aanschaf, urgentie vanaf 1 juli 2012)
BTW-verlaging is al een tijdje van de baan, dit is ter compensatieVerwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 14:09:
[...]
Dit gaat buiten de BTW-verlaging om? 21-6=15% nl.
Verwijderd
Er is al het een en ander gemeld. In ieder geval zijn die panelen aan de kant met de dakkapel wat krap.Hangover_ohoo schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 10:22:
Hallo,
Situatie:
Piko 3.6 omvormer
Andere vragen:
Ander punt is zorg dat je zeker weet dat je clickfit krijgt. Niet al het "eigenwerk" van bedrijven is te vergelijken met het orgineel. (kromtrekken enz). Senersuns zullen wel oke zijn, maar horen wel duidelijk lager in de prijs te gaan dan een set met de bekende merken.
Een P1 kan goedkoper uitvallen, maar heeft wel als bijkomend voordeel dat deze (primair) passief gekoeld is en daarmee ook stiller. Thermisch is het ook een voordeel. Ook is het werkbereik een stuk gunstiger (breder) en dus beter in jouw opstelling.
Piko is vooral leuk voor de kleine 3 fase omvormers. Dan zijn ze uniek.
Verwijderd
Ik meen dat ik eens had gezegd dat het niet via de BTW kan. Vind het wel leuk dat die opmerking dus juist isThe Mechanic schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 13:12:
Het is vervelend dat het een subsidieregeling is geworden ipv een BTW regeling. Ik ga ervan uit dat als de pot leeg is je achter het net vist en dit zou met een BTW regeling niet zo zijn geweest.
Het is de enige optie. De keus voor een cap ligt in deze tijden voor de hand. Het is het beste alternatief binnen dit (overigens
65MW is behoorlijk wat binnen de NL markt, toch zontype?
Waarom? De verloren BTW (al is het maar 5%, maar geef tenminste een signaal af) maakt het land wel weer goed door extra uitgaven van consumenten (die laten het anders wel op de bank staan), werkgelegenheid voor bouw/solar-ondernemers en op de langere termijn onafhankelijkheid van duurder wordende grondstoffen. Win, win, win lijkt mij.Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 14:29:
[...]
Het is de enige optie. De keus voor een cap ligt in deze tijden voor de hand. Het is het beste alternatief binnen dit (overigensachterlijke) plan.
[ Voor 4% gewijzigd door Roamor op 25-05-2012 14:36 ]
Een ander goed alternatief is om het geld in de zorg te steken.
In dit geval gaan ze het in iets steken waar ik nu direct iets van kan en mag claimen.
Hoe dan ook als het geld er is en je er op een eerlijke manier van mag profiteren dan is het wat mij betreft geen schande.
ff kort door de bocht :
PV-paneel € 200,- ex. btw + 19% btw = € 238,-
1) 15% subsidie : € 238,- * 0,85 = € 202,30 (eff.btw derhalve 1,15%)
of
2) 15% subsidie over € 200,- = € 30,- / prijs paneel € 208,- (eff. btw derhalve 4%)
Aanschaffen dus tussen 1 juli en 1 oktober (dan gaat de btw 21%, ook voor panelen)
Juist ?!
Kun je uitleggen waarom?Kiswum schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 14:40:
Wat mij betreft is het beter om het geld hierin te steken dan in ontwikkelingssamenwerking.
Als ik er vanuit ga dat het de bedoeling is dat iedereen in Nederland zonnestroompanelen op zijn of haar dak legt (even buiten beschouwing gelaten dat daken er wellicht niet geschikt voor zijn), dan betekent dat dat als we met subsdies werken uiteindelijk iedereen heeft meebetaald aan iedereens panelen. Is dat niet raar? En duur?In dit geval gaan ze het in iets steken waar ik nu direct iets van kan en mag claimen.
Hoe dan ook als het geld er is en je er op een eerlijke manier van mag profiteren dan is het wat mij betreft geen schande.
Onder het mom: eigen dak eerst?
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Heb geen bronvermelding, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat landen zonder hulp beter uit de verf komen dan landen met hulp. Je maakt landen met hulp afhankelijk, is niet goed voor motivatie zelf uit het dal te klimmen.
Echter, ben ik wel voor noodhulp bij rampen etc.
[ Voor 6% gewijzigd door Gé Brander op 25-05-2012 15:20 ]
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
ze mogen van mij wel PV installaties aanleggen in ontwikkelingslanden hoor. Ik geloof er niks van dat een land slechter wordt van hulp. misschien ligt het meer aan de soort hulp ;-)c70070540 schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 15:19:
[...]
Heb geen bronvermelding, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat landen zonder hulp beter uit de verf komen dan landen met hulp. Je maakt landen met hulp afhankelijk, is niet goed voor motivatie zelf uit het dal te klimmen.
Echter, ben ik wel voor noodhulp bij rampen etc.
In ieder geval, heb ik liever dat ik indirect meebetaal aan deze subsidie van PV dan b.v. het in stand houden van de reiskostenaftrek...
ja, ik weet dat de bedragen niet gelijk zijn
[...]
Ik vind dat er op verschillende manieren geld naar ontwikkelingslanden waarvan lijkt dat het niet lijkt te helpen. Een gedeelte daarvan kan ook gereserveerd worden voor andere zaken waar we in de EU of Nederland meer mee kunnen doen. Op dit soort zaken wordt dan weer gekort.
Standaard zaken als fundamentele zaken als Zorg, Onderwijs en Veiligheid.
Ik houd rampen in dit geval buiten beschouwing, hiervoor zou een potje voor gereserveerd moeten blijven.
Ik verwacht niet eens dat dit gaat lukken met het geld wat in het potje komt. Alleen mensen die er al mee bezig zijn, zijn hiervan op de hoogte.Als ik er vanuit ga dat het de bedoeling is dat iedereen in Nederland zonnestroompanelen op zijn of haar dak legt (even buiten beschouwing gelaten dat daken er wellicht niet geschikt voor zijn), dan betekent dat dat als we met subsdies werken uiteindelijk iedereen heeft meebetaald aan iedereens panelen. Is dat niet raar? En duur?
Het is tot max 2013, maar ik ga er vanuit dat het voor het einde van het jaar al op zal zijn.
Uiteindelijk betaald iedereen iets voor een ander via belasting, waarom zou het met groene stroom niet mogen?
Helemaal mee eens, op deze manier kun je alle verlicht gratis van stroom voorzien met een klein paneeltje. Dit heb ik op o.a. Bonaire ook gezien en ik ga er vanuit dat het makkelijk te realiseren is voor bijv. Afrika.looyenss schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 15:21:
[...]
ze mogen van mij wel PV installaties aanleggen in ontwikkelingslanden hoor. Ik geloof er niks van dat een land slechter wordt van hulp. misschien ligt het meer aan de soort hulp ;-)
[ Voor 16% gewijzigd door Kiswum op 25-05-2012 16:04 ]
verlichting is heel erg belangrijk voor een land.Kiswum schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 15:58:
Helemaal mee eens, op deze manier kun je alle verlicht gratis van stroom voorzien met een klein paneeltje. Dit heb ik op o.a. Bonaire ook gezien en ik ga er vanuit dat het makkelijk te realiseren is voor bijv. Afrika.
meer als de meeste mensen zich realiseren.
b.v. verlichting geeft mensen de mogelijkheid om s'avonds na het werk ook nog te kunnen studeren.
en kennis is macht. (en soms ook vooruitgang)
maar om nu p.v. in ontwikkelings-landen als oplossing te zien vind ik toch nog te dubieus.
dat is meer voor landen die wat verder ontwikkeld zijn.
voedsel,water en werk zijn veel belangrijker als technologische snufjes.
we concentreren de hulp veel te vaak op voedsel en water en vergeten het werk.
Misschien kun je die slag overslaan?Blik1984 schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 16:32:
Heel leuk hoor, PV's voor ontwikkelingslanden. Maar moeten ze dan niet eerst wat doen aan de slechte staat van de infrastructuur?
Zo zijn er in veel "ontwikkelingslanden" uitstekende mobiele telefoonverbindingen, maar geen "vaste" lijnen. En waarom zou je die nu nog aan gaan leggen ook?
Nu is PV natuurlijk wel wat anders, maar een zeer lokale infrastructuur met de buren in het dorp is in veel gevallen waarschijnlijk al voldoende om er goed en effcient gebruik van te kunnen maken?
Iemand die nog op mijn vraag wil reageren? De offerte is net geaccepteerd, dus mogelijk dat ik nog wat kan veranderen voor aleer het besteld is...
Zoals ik het begrepen heb, zijn dit de normen voor het aansluiten van PV:MikeWazowski schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 16:57:
Wow, dit topic lijkt wel onder invloed van de stuntprijzen met bier - het zwabbert continu off-topic.
Iemand die nog op mijn vraag wil reageren? De offerte is net geaccepteerd, dus mogelijk dat ik nog wat kan veranderen voor aleer het besteld is...
| Hoofdzekering | Maximum zekering Solargroep | Maximum omvormervermogen | Maximaal te plaatsen vermogen |
| 1 × 25A | 16A | 3680 W | 3680 W |
| 1 × 35A | 25A | 5750 W | 5750 W |
| 1 × 40A | 25A | 5750 W | 5750 W |
| 3 × 25A | 3 × 16A | 3 × 3680 W | 11040 W |
| 3 × 35A | 3 × 25A | 3 × 5750 W | 17250 W |
Jouw inverter is 6000 Watt en zou (net) te zwaar zijn voor een 35A aansluiting. Ik zou dat navragen bij de installateur.
Als je later over wilt op 3 fase, wil je vanwege het capaciteitstarief waarschijnlijk een 3x25A aansluiting (3x35A is ruim 550 euro per jaar duurder), dan past het zeker niet meer.
omvormer levert max 30AMikeWazowski schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 16:57:
Wow, dit topic lijkt wel onder invloed van de stuntprijzen met bier - het zwabbert continu off-topic.
moet op groep van 32A
om de regels te volgen en rekening te houden met de selectiviteit.
32 X 1,6 = 51.2A
dus waarschijnlijk heb je een 60A hoofd zekering nodig.
fat change you can get it.
sucses
@ricdijk: kan ik die tabel nog ergens vinden op een "officiele site" - dat overtuigt de leverancier mogelijk meer dan een tabel in een topic op tweakers - NOI?
[ Voor 21% gewijzigd door MikeWazowski op 25-05-2012 17:48 ]
dat lijstje van ricdijk klopt niet helemaal.MikeWazowski schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 17:47:
Ik heb voor de zekerheid nog even in de meterkast gekeken en zie een AEG Elfa EB15 D40 zitten - nou heb ik de ballen verstand van electriciteit maar ik schat dat het dan een 1x40 is. Volgens het lijstje van ricdijk zit ik dan nog steeds niet veilig... Mmmm, maar eens gaan navragen bij de leverancier...
@ricdijk: kan ik die tabel nog ergens vinden op een "officiele site" - dat overtuigt de leverancier mogelijk meer dan een tabel in een topic op tweakers - NOI?
niet alles staat daar op.
als de meter aangeeft dat die 40A is.
dan is de hoofdzekering waarschijnlijk 35A.
ik weet niet hoe anderen er over denken om op een 35A 2x een 16A omvormer te zetten?
het zou wel eens kunnen dat dat misschien wel een betere oplossing is.
Het lijstje op internet:MikeWazowski schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 17:47:
http://www.solarnrg.nl/hoofdaansluiting
Via google vele versies te vinden:
http://www.energy4tomorro...zekering-zonnepanelen.pdf
http://www.zonnekoning.com/informatie/hoofdaansluiting/
http://www.walravenenzn.n...b-t-de-hoofdzekering.html
.....
[ Voor 31% gewijzigd door ricdijk op 25-05-2012 18:06 . Reden: Verkeerde quote (sorry migjes) ]
dat dacht ik al dat je hem daar vandaan had.ricdijk schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 17:58:
[...]
Het lijstje op internet:
.....
de grootste zekering die je kunt plaatsen in je groepen kast moet factor 1,6 kleiner zijn als je hoofd zekering.
en dat is dat lijstje.
er staat allen geen voorbeeld bij als je 2x een omvormer gebruikt.
vandaar dat ik het lijstje niet compleet noemde.
Verwijderd
Lijstjes wijken wel af van wat je opschreef. Lijkt een detail maar is het niet.ricdijk schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 17:58:
[...]
Het lijstje op internet:
.....
Buiten dat het eerdere lijstje korter was, zie ik geen verschillen. Wat mis ik hierVerwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 18:02:
[...]
Lijstjes wijken wel af van wat je opschreef. Lijkt een detail maar is het niet.
dus als je panelen op noord hebt met een hoek van 10 graden, dan heb je nog 80% ???Freemann schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 13:14:
[...]
Met een dak als dit (noord, 10 graden helling) zit je nog rond de 80% (theoretische) opbrengst.
Jouw dak doet theoretisch even goed/slecht als mijn dak wat op het west ligt met een hoek van 30graden.
Voor noord geldt dat hoe kleiner de hoek van het dak, de beter het presteert. In jouw geval een kleine hoek en dus redelijke prestaties.
Als je het geld hebt, kan missen, vol knallen!
edit:
dus als je een plat dak hebt kun je voor 1000 euro moeilijke consructies bedenken om dit op zuid te richten, maar je kunt het ook gewoon plat op het dak gooien, en dan iets minder opbrengst accepteren ?waar komt een paneel met een helling van 0 graden dan op qua opbrengst in procenten ?
Verwijderd
Je hebt tot op zekere hoogte gelijk zie ik. SolarNRG vermeld het zelf namelijk op verschillende manieren.ricdijk schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 18:09:
[...]
Buiten dat het eerdere lijstje korter was, zie ik geen verschillen. Wat mis ik hier
1) "De maximaal in te voeden ‘zonnestroom’ is dan 230V x 25A = 5750 Watt."
2) Maximaal te plaatsen vermogen 5750 W
Dat is niet hetzelfde. Los van het feit dat het vermogen van de omvormer en het op te stellen vermogen in Wp situationeel is.
Verwijderd
Probleem is alleen dat die paaltjes in Afrika in no-time zijn vertrokken. Ze klimmen daar zelfs hoogspanningsmasten in om koperkabel te rausen met alle gevolgen van dien.Kiswum schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 15:58:
[...]
Helemaal mee eens, op deze manier kun je alle verlicht gratis van stroom voorzien met een klein paneeltje. Dit heb ik op o.a. Bonaire ook gezien en ik ga er vanuit dat het makkelijk te realiseren is voor bijv. Afrika.
Verwijderd
Afhankelijk van het schoonmaakcontractengelbertus schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 18:21:
?waar komt een paneel met een helling van 0 graden dan op qua opbrengst in procenten ?
Ongeveer op 80%. Feit is echter wel dat het dit niet blijft door de vervuiling van een zonnepaneel. Als deze vlak ligt spoelt ie namelijk nauwelijks schoon na een regenbui. Een paneel met een (lichte) hoek wel.engelbertus schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 18:21:
[...]
dus als je panelen op noord hebt met een hoek van 10 graden, dan heb je nog 80% ???
dus als je een plat dak hebt kun je voor 1000 euro moeilijke consructies bedenken om dit op zuid te richten, maar je kunt het ook gewoon plat op het dak gooien, en dan iets minder opbrengst accepteren ?waar komt een paneel met een helling van 0 graden dan op qua opbrengst in procenten ?
noord met 10 graden 80% durf ik zo niet te zeggen, maar zal vast wel ergens die kant op gaan.engelbertus schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 18:21:
[...]
dus als je panelen op noord hebt met een hoek van 10 graden, dan heb je nog 80% ???
maar waar je op uit komt weet ik ook niet.
0 graden of plat.
die spoelen niet schoon in een regenbuitje en zullen vrij snel vol troep en zand liggen.
of zoiets als dit:
http://www.dakbalans.nl/cigs-panelen
maar ik hoor er geen goede verhalen over.
over de lijstjes in te voeden stroom, mag je bij een 40 Ampere hoofdzekering twee groepen exclusief voor teruglevering maken van 25 Ampere ?
je mag bijvoorbeeld ook je meterkast vol stoppen met automaten van 16 ampere, ondanks dat je dan bijvoorbeeld slechts een hoofdzekering hebt van 25 Ampere. of heeft dit te maken met gelijktijdigheid, en is gelijktijdigheid een eis, of eigen domme schuld als de zekeringen er om de haverklap uitvliegen ?
Staat ook vaak in de garantievoorwaarden dat dit niet mag.
A'dam PVOutput
Een typische hoogspanningskabelVerwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 18:32:
[...]
Probleem is alleen dat die paaltjes in Afrika in no-time zijn vertrokken. Ze klimmen daar zelfs hoogspanningsmasten in om koperkabel te rausen met alle gevolgen van dien.
is een samenslag van een aantal staalkabels en een groter aantal aluminium
geleiders, met een totale diameter van 6-14 centimeter.
Er wordt doorgaans geen koper gebruikt in hoogspanningskabels, de treksterkte is te laag
en het gewicht te hoog.
Delerium schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 11:52:
Ik heb trouwens ook een vraag over een offerte die ik heb gekregen.
12 * Mage 265 Wp en 1 SMA 2100TL trafo voor 6350 euro (incl leggen etc en 6% BTW)
Ik heb geen optimale dakhoek of zuidwest-orientatie (nood-west-west) en heb een rendement avn slechts 75% hierdoor. Met wat rekenen kom ik op 2385 Wp effectief uit en vraag mij af of die SMA 2100 hiervoor geschikt is of dat de leverancier een ietswat zwaarder model zou moeten aanbieden (SMA 2500 oid). Is het een optie op de SMA 2100TL volledit te belasten of moet ik op safe spelen?
Je mag hem volstoppen met 16A automaten, zolang je niet over de 40 gaat blijft de hoofdschakelaar aanstaan.engelbertus schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 18:45:
ah, ja schoonmaakcontract.. da is wel belangrijk dan inderdaad.
over de lijstjes in te voeden stroom, mag je bij een 40 Ampere hoofdzekering twee groepen exclusief voor teruglevering maken van 25 Ampere ?
je mag bijvoorbeeld ook je meterkast vol stoppen met automaten van 16 ampere, ondanks dat je dan bijvoorbeeld slechts een hoofdzekering hebt van 25 Ampere. of heeft dit te maken met gelijktijdigheid, en is gelijktijdigheid een eis, of eigen domme schuld als de zekeringen er om de haverklap uitvliegen ?
Met terugleveren is het mijns inzien zo dat als je bijv. 2 groepen van 25A belast met elk 22A (44A dus) zou de zekering moeten klappen, maar omdat je zelf meer dan 4A gebruikt in huis gebeurd dit niet. In dat geval zou het dus kunnen zijn dat de stroom aan blijft tijdens het stofzuigen, maar op het moment dat de zon gaat schijnen en je zet de stofzuiger uit....... Poef, zekering om.
Omgekeerde wereld dus
Zolang je maar zorgt dat je niet teruglevert op de gebruiksgroepen maar enkel op de dedicated teruglevergroepen zit je volgens mij wel safe.
Daarnaast, als je niet alle panelen precies in dezelfde richting hebt staan lijkt me de kans op overbelasting ook niet zo hoog.
[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 25-05-2012 19:45 ]
hmm dat houdt je ook maar een beperkt aantal uren vol. of je moet een boilervat electrisch gaan opwarmen oid, maar dat is niet echt nodig als de zon schijnt, en je daar ook zonnecollectoren voor kunt inzetten ?
Volgens deze website is de Aanbevolen PV vermogen: 2000-2400 Wp. Ik zou voor een zwaardere gaan gezien je rendement een schatting is en hoger zou kunnen uitvallen.
Knap dat je een offerte hebt met 6% BTW, dat wil iedereen wel
Je hebt de tilt, hoek niet vermeld maar als je niet kunt/wilt uitbreiden moet dit gewoon kunnen
http://sv650s.home.xs4all.nl/Hans%205/ScreenShot196.jpg
[ Voor 6% gewijzigd door The Mechanic op 25-05-2012 20:04 ]
De verkoper beweert idd dat er niet iets anders moet.PClop schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 20:01:
[...]
Je hebt de tilt, hoek niet vermeld maar als je niet kunt/wilt uitbreiden moet dit gewoon kunnen
http://sv650s.home.xs4all.nl/Hans%205/ScreenShot196.jpg
Azimut is trouwens 300 graden, maar de helling is slechts 21 stuks.
* Delerium is weer een beetje gaan vertrouwen.
In de SMA tool is ZUID 0, OOST - 90 en WEST 90, zodoende kom ik op 110 WWNDelerium schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 20:08:
[...]
De verkoper beweert idd dat er niet iets anders moet.
Azimut is trouwens 300 graden, maar de helling is slechts 21 stuks.
* Delerium is weer een beetje gaan vertrouwen.
DL de tool ff zelf, en vul bij tilt een hoek in van 21 stuks? (graden)
http://www.sma-benelux.co...dae9a9d1722ff0ac3d318853f
[ Voor 15% gewijzigd door PClop op 25-05-2012 20:45 ]
mmmm.
je rekent in ieder geval niet goed.
12 x 265Wp = 3180W.
dat doe de panelen als ze op oost west of zelfs als ze op noord liggen.
punt uit.
het rendement waar jij mee rekent is het jaar rendement en heeft niks te maken met het aantal watt.
nu ken ik die mage panelen niet maar een sma 3000tl-20 lijkt mij toch het minimum wat je daar voor nodig hebt.
edit:
correctie: heb effe gekeken in sunny design.
maar het ziet er naar uit dat je beter een sma 3000hf-30 nodig zou moeten hebben.
[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 25-05-2012 20:59 ]
Nee is wel goed, hij haalt nooit max instraling bij hoogste zonnestand, dus gaat hij wel pieken va 15.00umigjes schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 20:51:
[...]
mmmm.
12 x 265Wp = 3180W.
punt uit.
het rendement waar jij mee rekent is het jaar rendement en heeft niks te maken met het aantal watt.
nu ken ik die mage panelen niet maar een sma 3000tl-20 lijkt mij toch het minimum wat je daar voor nodig hebt.
en bij bewolkte hemel, en dan zitti ook weer kien met dat oververmogen aan panelen onder 21 graden
ga terug naar school migjes
mijn suntech's 9x 190Wp = 1710Wp halen gewoon 1830W langer als 5 minuten.PClop schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 20:58:
[...]
Nee is wel goed, hij haalt nooit max instraling bij hoogste zonnestand, dus gaat hij wel pieken va 15.00u
en bij bewolkte hemel, en dan zitti ook weer kien met dat oververmogen aan panelen onder 21 graden
ga terug naar school migjes
1930W in korte pieken.
en die liggen op 45 graden vol oost.
En als je ze in de kelder legt ook, zeker???????????????????migjes schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 20:51:
[...]
mmmm.
12 x 265Wp = 3180W.
punt uit.
knip
[ Voor 13% gewijzigd door teacher op 30-05-2012 21:30 ]
maar de zon komt op in het oosten en draait dan over je panelen.
het enige wat gebeurd is dat de top niet in de middag ligt.
maar bij mij is dat rond 11 uur in de ochtend.
zonnetje is dan ruim genoeg schijnend om de max uit de panelen te persen.
best leuk zijn die suntechjes met hun positieve tolerantie. (+0% tot +5%).
max amp wat ik ze heb zien doen is 5,9A erg leuk want hun spec is eigenlijk 5,2A.
vandaag toch nog 10 kWh er uit weten te persen.
niet een erg hoge Watt gezien vandaag daar waren ze wel iets te warm voor.
[ Voor 19% gewijzigd door teacher op 30-05-2012 21:30 ]
Verwijderd
Vaak? Ik lees het niet in onderstaande garantievoorwaarden.ericplan schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 19:04:
Staat ook vaak in de garantievoorwaarden dat dit niet mag.
Yingli - http://www.yinglisolar.co...PANDA_standard_110928.pdf
Suntech - http://eu.suntech-power.c...e%20version%20v2%20en.pdf
LDK - http://www.ldksolar.com/u...dule_Warranty_2011_de.pdf
Sharp - http://www.sharp.nl/cps/r...e_SESE-NDNU-12-EU-4_3.pdf
Er is een hele markt is van PV schoonmaakmachines overigens..
http://www.photovoltaik-shop.com/pv-reinigungsgeraete.html
Omdat het mag als je het tenminste niet verkeerde chemicalien gebruikt hierbij (zie Suntech).
Leuke teksten, deze teksten. Ook daar weer Suntech, die sluit "Acts of God" uit. Zie paragraaf 4.
Grappig het lijkt erop dat er een hoop cowboys zijn. Met mijn opstelling op oost-zuid-oost werd de opbrengst geschat op 60%, een andere leverancier gaf aan dat het geen nut heeft om voor zonnepanelen te gaan en die van jou geeft aan dat noord-west-west een opbrengst van ongeveer 75% geeft. Ik vermoed dat die info beste wel kan kloppen met de welbekende zonnewijzer.Delerium schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 11:52:
Ik heb trouwens ook een vraag over een offerte die ik heb gekregen.
Even terug op je reactie, het ziet er in ieder geval velen malen goedkoper uit dat de offertes die ik heb ontvangen
[ Voor 65% gewijzigd door Kiswum op 25-05-2012 22:11 ]
Suntech is zo Chinees als het maar kanKiswum schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 22:00:
Suntech is toch Amerikaans? Amerikanen zouden tijdens een orkaan zelf garantie claimen als het niet in de voorwaarden staat. Hier in NL is het nog niet erg waarschijnlijk dat we GOD de schuld geven voor iets, maar in Amerika mag je volgens mij zelfs god de schuld geven voor iets wat jou is aangedaan.
PV 11.87kWp, EV 64kWh.
Dit topic is gesloten.
![]()