Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.548.581 views

Onderwerpen

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:50
PvPower schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 10:35:
Migjes,

Laat ze maar staan zoals Leon schreef ze zijn mooi mijn huis is uit 1959.
En de huizen aan de andere kant van de straat zijn nog iets ouder.
In die periode heeft de gemeente deze bomen neer gezet.
En ze in de kachel opstoken is nou ook weer niet zo verstandig, in die meer dan 50 jaar hebben ze een hoop CO2 opgeslagen die dan weer vrij komt.
die co2 is geen probleem.
gewoon een nieuwe planten.
en de co2 word weer opnieuw op gevangen. (korte kringloop. stuk beter als olie of gas)

ze zijn vaak wel heel mooi.
geven verkoeling in het dorp/stad en houden de temperatuur wat lager in de zomer.
maar soms kunnen ze gevaarlijk worden en moeten ze weg.

mensen die klagen over blaadjes en andere troep mogen van mij een nekschot krijgen. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05-2025
Migjes

Die straat opzij van mijn huis is inderdaad erg prettig.
En ik vermoed dat ik een opstand zou veroorzaken als ik een verzoek zou indienen om de bomen om te hakken.
En staat er opzij van mijn huis nog een in een middenperk die krijgt later bladeren als of het niet helemaal goed met hem gaat. Nu heeft de gemeente hem twee jaar geleden gesnoeid daar word nog over gepraat in de buurt.

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-01 19:55
Vaevictis_ schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 10:37:
[...]

Had hem ook gezien en loop met dezelfde vraag rond.
Heb even lopen zoeken maar als ik google op die panelen zijn ze minimaal 225Wp per paneel
Als je volgens hun er 6 aanschaft voor de prijs van € 4249 inclusief alles zit je toch nog op een prijs bij 6 panelen van € 3,14 per Wp.

Mijn conclusie nogal aan de hoge kant

• migjes
PvPower schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 10:49:
Migjes

Die straat opzij van mijn huis is inderdaad erg prettig.
En ik vermoed dat ik een opstand zou veroorzaken als ik een verzoek zou indienen om de bomen om te hakken.
En staat er opzij van mijn huis nog een in een middenperk die krijgt later bladeren als of het niet helemaal goed met hem gaat. Nu heeft de gemeente hem twee jaar geleden gesnoeid daar word nog over gepraat in de buurt.
gewoon lekker laten staan.
als er niks mis mee is zijn ze gewoon prettig.
(zoek maar eens op google naar storm schade, dan weet je meteen waarom ze af en toe weg moeten gehaald worden.)

ontopic.
hoe bevalt jouw de power-one?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• PvPower
migjes,

De Power-one bevalt goed,
Ik kijk voor de productie niet op de Power-one om dat ik gewaarschuwd ben dat hij wat optimistische is met zij weergave.
Maar verder heb ik het idee dat hij het goed doet.
Ik gebruik maar een MPPT ik had eerst het idee om elke rij panelen op een aparte MPPT te zetten.
Maar ik heb gewoon wat ventilatie pijpje af gezaagd toen kon ik de rijen zo ver ui elkaar zetten dat de ene rij geen schaduw meer over de andere wierp op het einde van de dag.
De configuratie tool van Aurora geeft aan dat de 10 panelen in 1 string beter is dan de boel opsplitsen naar 2 strings.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zit te overwegen om met de nieuwe subsidie van de provincie de rest van het dak ook vol te leggen. Ik heb nu een Steca 2010 met 8 Senersun SSP60C240 panelen. Aan de steca kan een 2010 slave gekoppeld worden. Maar ik heb nog maar ruimte voor 6 extra panelen. De schoorsteen zit net in de weg voor nummer 7.

Gaat dat goed, 6x240 Wp op een Steca 2010? Ik neem aan dat de startspanning van 6 panelen lager is en hij dus wat later begint met terugleveren? Of is het in die situatie handiger om 2 strings van 7 panelen te maken?

Signatures zijn voor boomers.

• migjes
PvPower schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 11:47:
migjes,

De Power-one bevalt goed,
Ik kijk voor de productie niet op de Power-one om dat ik gewaarschuwd ben dat hij wat optimistische is met zij weergave.
Maar verder heb ik het idee dat hij het goed doet.
Ik gebruik maar een MPPT ik had eerst het idee om elke rij panelen op een aparte MPPT te zetten.
Maar ik heb gewoon wat ventilatie pijpje af gezaagd toen kon ik de rijen zo ver ui elkaar zetten dat de ene rij geen schaduw meer over de andere wierp op het einde van de dag.
De configuratie tool van Aurora geeft aan dat de 10 panelen in 1 string beter is dan de boel opsplitsen naar 2 strings.
de power-one geeft bij mij 288,88kWh aan.
en de meterkast zegt 281,77kWh.

met jouw type panelen is denk ik ook 10 in 1 string beter als in 2 strings.
de V komt dan dichter bij de 345V.

ik heb 9x suntech 190Wp op oost 45 graden.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Maasluip schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 12:07:
Ik zit te overwegen om met de nieuwe subsidie van de provincie de rest van het dak ook vol te leggen. Ik heb nu een Steca 2010 met 8 Senersun SSP60C240 panelen. Aan de steca kan een 2010 slave gekoppeld worden. Maar ik heb nog maar ruimte voor 6 extra panelen. De schoorsteen zit net in de weg voor nummer 7.

Gaat dat goed, 6x240 Wp op een Steca 2010? Ik neem aan dat de startspanning van 6 panelen lager is en hij dus wat later begint met terugleveren? Of is het in die situatie handiger om 2 strings van 7 panelen te maken?
Als het goed is zijn je huidige 8 panelen al als 2 strings van 4 aangesloten. De Steca heeft volgens mij per module (maximaal twee slaves) de mogelijkheid voor twee strings.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Houtkern
  • Laatst online: 26-12-2025
zonnefreak schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 10:50:
[...]

Heb even lopen zoeken maar als ik google op die panelen zijn ze minimaal 225Wp per paneel
Als je volgens hun er 6 aanschaft voor de prijs van € 4249 inclusief alles zit je toch nog op een prijs bij 6 panelen van € 3,14 per Wp.

Mijn conclusie nogal aan de hoge kant
www.solarnova.nl is de aanbieder van de Groupon actie. Zoals vaak bij Groupon, nepkorting. Hier wordt 41% gepretendeerd. Geleverd met Soladin 600. 235 Wp. Wel inclusief installatie. Maar het kan zeker goedkoper. Ben benieuwd hoeveel mensen hierop reageren.

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik heb een technische vraag.

Is het UV licht ook van invloed op de opbrengst van panelen.?.
Hoe zit dit eigenlijk. Ik kijk op een weerstation en de UV index staat op 4,7 (gisteren op 5,4) maar mijn panelen presteren op dit ogenblik beter.

• PvPower
Migjes,

Bij mij is het dus 10 x 250 wp suntech op 20 graden ergens tussen ZZW en ZW
Plugwise geeft tot gisteravond 702,59kWh aan, de Power-one 721 kWh

• Gerardd513
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02:45
Vragen en antwoorden terug levering en verekening Eneco Greenchoice.

Sinds kort heb ik Zonne panelen en denk er over klant te worden.
Heb een energie verbruik van 3000m3 Gas en verwacht nog circa 2500KW inkoop nodig te hebben om mijn elektra gebruik af te dekken.
Door de opwek van mijn panelen verwacht ik een negatieve stand van mijn dag meter (-1000kw) en een positieve stand op mijn nacht meter (3500kw) dit op een ferraris meter. Mijn vraag is worden deze standen met elkaar verrekend en tegen welk tarief.

Hartelijk dank voor uw email. Wij kunnen u als volgt berichten.

U krijgt voor de netto terug levering op de dag meter het bijbehorende dagtarief, en voor uw netto verbruik op de nacht meter betaalt u het nachttarief.

Saldering van uw terug levering vindt echter plaats op basis van het totaal van beide meters. Zolang uw totale terug levering onder uw totale verbruik blijft, ontvangt u dus voor de terug levering (op 1 meter) de vergoeding inclusief energiebelasting.

Voor verdere vragen kunt u contact opnemen met 010-4782326. Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet, [mod. geen namen plaatsen svp!]

In uw e-mail van 16 mei 2012 stelt u een vraag over het terug levertarief dat Eneco geeft..
Het is uw verwachting dat u op het nachttarief jaarlijks een lagere stand zult hebben omdat uw meter een terugdraaischijf heeft.
U wilt weten hoe Eneco daarmee om gaat.

Ongetwijfeld heeft u dit helemaal goed berekend.
Ik ben niet bekend met het vermogen van uw panelen en uw verbruiksverhouding.
Om problemen te voorkomen adviseer ik u om aan uw netbeheerder Enexis een terug levermeter te vragen.
De terug levering wordt dan eerst verrekend met het verbruik op het dagtarief en daarna met het nachttarief.
De verrekening van levering en terug levering is bij Eneco zonder limiet.

Heeft u met een terug levermeter meer terug levering dan verbruik dan ontvangt u als klant bij Eneco een terug leververgoeding.
De terug leververgoeding is op dit moment € 0,092 per kWh ( incl BTW).
Voorwaarde is wel dat u al geregistreerd bent bij uw netbeheerder als producent.
U kunt zich onder andere via www.energieleveren.nl registreren.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

[mod. geen namen plaatsen svp!]

Wat denken jullie hier van toch maar een slimme meter nemen of naar enkel tarief.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2012 11:59 ]

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:39

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

JoopC schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 12:18:
Ik heb een technische vraag.

Is het UV licht ook van invloed op de opbrengst van panelen.?.
Hoe zit dit eigenlijk. Ik kijk op een weerstation en de UV index staat op 4,7 (gisteren op 5,4) maar mijn panelen presteren op dit ogenblik beter.
Hier (Roden) is de temperatuur vandaag 1 tot 2 graden lager dan gisteren, wat weer een positief effect heeft op de opbrengst.
Hieronder een grafiek die wellicht antwoord geeft op de UV vraag.
Afbeeldingslocatie: http://www.semiconductor-sanyo.com/images/amorton/feature/wavelength.gif

Amorfe panelen reageren redelijk op UV licht (0,1 - 0,4 μm), crystalijne panelen meer op infrarood (vanaf 0,8 μm) Het spectrum daar tussenin (zichtbaar licht) heeft echter het meeste invloed.

[ Voor 14% gewijzigd door antonboonstra op 24-05-2012 12:45 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• migjes
Gerardd513 schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 12:30:
Wat denken jullie hier van toch maar een slimme meter nemen of naar enkel tarief.
administratief enkeltarief.
hoeft er niks te veranderen te worden.
en tellen ze nacht en dag gewoon bij elkaar op(of trekken ze af :) ) met 1 tarief.
het verschil tussen dag en nacht is tegenwoordig zo klein.

maar pffff dat is 6x meer gas als wat ik doe per jaar.

• Houtkern
  • Laatst online: 26-12-2025
...
Door de opwek van mijn panelen verwacht ik een negatieve stand van mijn dag meter (-1000kw) en een positieve stand op mijn nacht meter (3500kw) dit op een ferraris meter.

U krijgt voor de netto terug levering op de dag meter het bijbehorende dagtarief, en voor uw netto verbruik op de nacht meter betaalt u het nachttarief.

Met vriendelijke groet, Greenchoice

In uw e-mail van 16 mei 2012 stelt u een vraag over het terug levertarief dat Eneco geeft..

De terug levering wordt dan eerst verrekend met het verbruik op het dagtarief en daarna met het nachttarief.

Lees ik het goed? Een ferraris meter voor hoog tarief en een ferrarismeter voor laag tarief? Ik heb op dit forum wel eens gelezen dat Netbeheerders niet om kunnen gaan met een meterstand die lager is dan de vorige meteropname. Dan stellen ze je verbruik op nul. Misschien dat iemand dat kan bevestigen.
Verder lijkt het antwoord van Greenchoice het meest interessant: teruglevering tegen hoog tarief. Eneco gaat eerst uit van hoog tarief en verrekent het restant tegen laag tarief. Interessante beantwoording van jouw vraag.

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

c70070540 schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 12:09:
[...]

Als het goed is zijn je huidige 8 panelen al als 2 strings van 4 aangesloten. De Steca heeft volgens mij per module (maximaal twee slaves) de mogelijkheid voor twee strings.
De installateur heeft één string van 8 panelen gemaakt die met een verloopstekker op beide ingangen van de Steca zitten. Dus in parallel mode.

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-01 18:39
Maasluip schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 09:00:
[...]

Steca 2010 die zonder onderbreking naar de zekeringsautomaat gaat. Logging is van de Steca zelf, dus het hoeft niet te zijn dat hij ook daadwerkelijk teruggeleverd heeft maar dat dit is Mijn steca heeft gewoon opbrengst gelogd, maar wel een wisselende lijn. Om 16:00 is er 10 minuten lang geen opbrengst gelogd: http://www.maasluip.nl/solar/zondag.html?graph=20120523
Maasluip, wat je ziet is niet de logging van 23-mei maar van 23-mei - 7dagen = 16 mei.
Steca is uitgevallen, roundbuffer (7 dagen voor 10 minuten interval) is niet overschreven en laat de waarden van een week eerder zien.
Snel even beide grafieken van jouw bekenken en gedurdende de stroomuitval zijn ze op het oog exact gelijk.
Maasluip schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 12:07:

Ik heb zelf een Master + Slave met 6-5 + 6-4 185/190W panelen. Mpp range loopt vanaf 80V in neem aan dat de spanning van 3x een SSP60C240 (per string) daar ruim boven ligt. Zo niet dan 6 in één string waardoor het zeker werkt.

• migjes
W.Wonderland schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 13:15:
[...]

Maasluip, wat je ziet is niet de logging van 23-mei maar van 23-mei - 7dagen = 16 mei.
Steca is uitgevallen, roundbuffer (7 dagen voor 10 minuten interval) is niet overschreven en laat de waarden van een week eerder zien.
Snel even beide grafieken van jouw bekenken en gedurdende de stroomuitval zijn ze op het oog exact gelijk.
[...]
Ik heb zelf een Master + Slave met 6-5 + 6-4 185/190W panelen. Mpp range loopt vanaf 80V in neem aan dat de spanning van 3x een SSP60C240 (per string) daar ruim boven ligt. Zo niet dan 6 in één string waardoor het zeker werkt.
lol.
dat zal toch nie.
knelle zeg.

3x ssp60c240.
zal ergens zwabberen tussen de 74 tot 127V.
is wat krapjes.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2025

psy

Wat een geweldige terugleveringsdagen lijken me dit (zeg ik als niet PVA bezitter)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-01 23:50

Quindor

Switching the universe....

Ik zal mij ook eens eventjes melden. Ik lurk ondertussen af en aan voor enkele maanden, en dagelijks/uurlijk sinds een weekje of 2. Erg leuk topic en perfect om informatie op te doen over de verschillende componenten en mogelijkheden. De meeste van mijn vragen zijn inmiddels al wel beantwoord en krijg er een goed beeld bij. Ook de verschillende foto's bijvoorbeeld zijn erg mooi! De bijdragen van SunshineCompany bijvoorbeeld zijn altijd erg mooie plaatjes!

Op dit moment heb ik een koophuis met plat dak maar dat staat te koop dus daar wil ik niets meer op gaan doen. Wel hebben we een nieuw huis op het oog, met een groot schuin dak (naar schatting 12 bij 3 of 4 meter?) op het zuiden. Daarvoor zat ik zelf te denken rond de 5000kWp op te gaan leggen aangezien mijn energiegebruik best fors is (6000 - 7000 kWh per jaar). Om zo een mooie besparing op de kosten te hebben. Verbruik is wat hoog maar dat komt door het hoge tweakers gehalte in huis (van mij vooral) door een 24Hr server, HTPC, gamePC, etc. etc. Zelf zit ik te kijken dit via de hypotheek mee te nemen.

Zijn daar nog voor's en tegen's in? Ik snap dat ik over de ~10k (panelen + installatie?) de gehele tijd rente ga betalen. Maar het is dat of een lening ervoor wat net zo goed rente kost en waarschijnlijk meer dan in de hypotheek. Maar advies daarover is altijd welkom. Uiteraard ook al in het topic gezocht maar werd niet heel veel over gezegd uiteindelijk.

Anyway, ik snap dat het geen vragen en antwoord topic is maar een discussie topic, dus daar ga ik verder niemand mee lastig vallen tot ik wat in de pap te brokkelen heb.

Daarover, ik hoop dat de subsidie van 12% of 6% belasting wel doorgaat, scheelt zomaar een paar honderd euro investeren. Ik snap dat je er niet op moet wachten maar voor mensen die er naar kijken om het in de toekomst op het dak te leggen kan het toch net de drempel verlagen om er aan te beginnen!

Anyway, eerst eens mijn huidige huis verkocht zien te krijgen..... ;w

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

• migjes
Houtkern schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 12:52:
[...]

Lees ik het goed? Een ferraris meter voor hoog tarief en een ferrarismeter voor laag tarief? Ik heb op dit forum wel eens gelezen dat Netbeheerders niet om kunnen gaan met een meterstand die lager is dan de vorige meteropname. Dan stellen ze je verbruik op nul. Misschien dat iemand dat kan bevestigen.
Verder lijkt het antwoord van Greenchoice het meest interessant: teruglevering tegen hoog tarief. Eneco gaat eerst uit van hoog tarief en verrekent het restant tegen laag tarief. Interessante beantwoording van jouw vraag.
de gruwelijkste die ik voorbij heb horen komen is dat ze -500kWh aan slaan als 99500 gebruikt.
en dan krijg je geen leuke rekening binnen.
maar het is tot nu toe elke keer wel opgelost na een aantal telefoontjes.

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

W.Wonderland schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 13:15:
[...]

:D Klopt. Leuk om te zien.
[...]

Er staan nu 8 in één string, dus dan zal het wel loslopen.

@migjes: voor je beeldvorming: de kabel zit met een stekker met één ingang (zonnepanelen) en twee uitgangen (steca) aangesloten.

• migjes
Maasluip schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 13:28:
[...]
@migjes: voor je beeldvorming: de kabel zit met een stekker met één ingang (zonnepanelen) en twee uitgangen (steca) aangesloten.
had ik door.
maar 3 stuks per mpp gaat net niet.
4 is minimaal.
maar ik ben ook niet bekend met die steca.

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-01 15:02
LOL
Bij mijn ze bezig met de installatie van zonnepanelen, alles verloopt voorspoedig.
Echter de beste mannen weten niet wat flashdata is, van een zonnepaneel. Mag ik als klant uitleggen. geweldig. Nee, het zijn niet de aparte serienummers....
Zometeen maar even contact opnemen met mijn contactpersoon. Gelukkig weet hij het wel.

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-01 10:21

B2

wa' seggie?

Barrycade schreef op maandag 21 mei 2012 @ 13:30:
[...]

Mooie van een plat dak is dat je je panelen theoretisch iedere kant op kan zetten die je wil, alleen passen er wellicht niet zo veel op als in de ideale stand.

Maar als je Noord-W heb kan je ze toch ook de andere kant op zetten aka: Zuid Oost? :>
Ik begin steeds enthousiaster te raken over het plaatsen van de panelen. Zou er ook nog een of twee op het schuine dak van m'n garage kunnen plaatsen.
Alleen zou ik wel wat meer advies willen van gespecialiseerde bedrijven. Ik lees ook berichten over het maximaal aan te sluiten panelen op dezelfde groep als waar de CV op zit (dit zal wel het geval zijn).

Wie heeft er tips voor de omgeving van Apeldoorn? Ik wil ze waarschijnlijk niet zelf plaatsen.

• zonnefreak
  • Laatst online: 15-01 19:55
internet4me schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 13:42:
LOL
Bij mijn ze bezig met de installatie van zonnepanelen, alles verloopt voorspoedig.
Echter de beste mannen weten niet wat flashdata is, van een zonnepaneel. Mag ik als klant uitleggen. geweldig. Nee, het zijn niet de aparte serienummers....
Zometeen maar even contact opnemen met mijn contactpersoon. Gelukkig weet hij het wel.
Ha dat is altijd fijn om te lezen dat er weer een zonnepaneel paradijsje bijkomt :)

Het weer zit al lekker mee qua zon.

De mannen op het dak zullen er wel zo 8) bijlopen

Succes

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-01 16:08

PcDealer

HP ftw \o/

consolefreak schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 09:00:
Ik zie een aanbieding op Groupon voor PV: http://www.groupon.nl/dea...D=NL_CRM_1_0_0_145&a=1646

weet niet óf het een goede aanbieding is maar kan het maar beter delen hier ;-)
100% aanbetaling mag niet gevraagd worden, maar lijken ze wel te doen:
•Als na intake blijkt dat het technisch niet haalbaar is om de zonnepanelen te installeren krijg je het volledige aankoopbedrag terug
Quindor schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 13:25:
Om zo een mooie besparing op de kosten te hebben. Verbruik is wat hoog maar dat komt door het hoge tweakers gehalte in huis (van mij vooral) door een 24Hr server, HTPC, gamePC, etc. etc. Zelf zit ik te kijken dit via de hypotheek mee te nemen.
Je kan natuurlijk wel standbyverbruik minderen. Kijk ook eens in Wat is jouw actuele energieverbruik? en Serieus elektriciteit besparen
Zijn daar nog voor's en tegen's in? Ik snap dat ik over de ~10k (panelen + installatie?) de gehele tijd rente ga betalen. Maar het is dat of een lening ervoor wat net zo goed rente kost en waarschijnlijk meer dan in de hypotheek. Maar advies daarover is altijd welkom. Uiteraard ook al in het topic gezocht maar werd niet heel veel over gezegd uiteindelijk.
Je kan je hypotheekrente verlagen met energiebesparende maatregelen. Vraag maar aan Kiswum en ericplan (uit mijn hoofd). Er zijn ook losse duurzameleningproducten verkrijgbaar tegen 2% of zo.
Anyway, ik snap dat het geen vragen en antwoord topic is maar een discussie topic, dus daar ga ik verder niemand mee lastig vallen tot ik wat in de pap te brokkelen heb.
Mag hier best heur :)

[ Voor 54% gewijzigd door PcDealer op 24-05-2012 14:14 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-01 10:16

Op dit moment heb ik een koophuis met plat dak maar dat staat te koop dus daar wil ik niets meer op gaan doen. Wel hebben we een nieuw huis op het oog, met een groot schuin dak (naar schatting 12 bij 3 of 4 meter?) op het zuiden. Daarvoor zat ik zelf te denken rond de 5000kWp op te gaan leggen aangezien mijn energiegebruik best fors is (6000 - 7000 kWh per jaar). Om zo een mooie besparing op de kosten te hebben. Verbruik is wat hoog maar dat komt door het hoge tweakers gehalte in huis (van mij vooral) door een 24Hr server, HTPC, gamePC, etc. etc. Zelf zit ik te kijken dit via de hypotheek mee te nemen.
Je kan hier
http://www.svn.nl/product...slening/Paginas/Home.aspx
even kijken of je in aanmerking komt voor een duurzaamheidslening bij je toekomstige gemeente. 2-2,5 procent rente is bijna niets en deze rente kan je ook nog opgeven bij je belastingaangifte. Je kan tot 15k investeren in o.a. zonnepanelen, zonnecollectoren, isolatie(glas), CV, warmtepomp.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16

Sinds kort heb ik Zonne panelen en denk er over klant te worden.
Heb een energie verbruik van 3000m3 Gas en verwacht nog circa 2500KW inkoop nodig te hebben om mijn elektra gebruik af te dekken.
Door de opwek van mijn panelen verwacht ik een negatieve stand van mijn dag meter (-1000kw) en een positieve stand op mijn nacht meter (3500kw) dit op een ferraris meter. Mijn vraag is worden deze standen met elkaar verrekend en tegen welk tarief.

Hartelijk dank voor uw email. Wij kunnen u als volgt berichten.

Saldering van uw terug levering vindt echter plaats op basis van het totaal van beide meters. Zolang uw totale terug levering onder uw totale verbruik blijft, ontvangt u dus voor de terug levering (op 1 meter) de vergoeding inclusief energiebelasting.

Voor verdere vragen kunt u contact opnemen met 010-4782326. Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet, Rachad Ghaddoura Greenchoice

Het is uw verwachting dat u op het nachttarief jaarlijks een lagere stand zult hebben omdat uw meter een terugdraaischijf heeft.
U wilt weten hoe Eneco daarmee om gaat.

Ongetwijfeld heeft u dit helemaal goed berekend.
Ik ben niet bekend met het vermogen van uw panelen en uw verbruiksverhouding.
Om problemen te voorkomen adviseer ik u om aan uw netbeheerder Enexis een terug levermeter te vragen.

Heeft u met een terug levermeter meer terug levering dan verbruik dan ontvangt u als klant bij Eneco een terug leververgoeding.
De terug leververgoeding is op dit moment € 0,092 per kWh ( incl BTW).
Voorwaarde is wel dat u al geregistreerd bent bij uw netbeheerder als producent.
U kunt zich onder andere via www.energieleveren.nl registreren.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Een Eneco medewerker

Ik kreeg het zelfde antwoord van GreenChoice.
Je kan dus gewoon dubbel tarief houden. Dan betaal je snachts minder per kwh .....
als je dag negatief is trekken ze het negatieve van je nacht gebruik af. geen probleem.
En als je netbeheerder moeilijk dat is dat hun probleem ....... soms moet je even vechten voor je "recht"
En GC geeft ook nog een 0.25cnt extra korting als je de panelen aanmeld.
Maar dat weet ik nog of ik dat wel ga doen. Hoe minder ze weten hoe beter......
Vraag me alleen af wat er gebeurd als ze plotseling een 70% daling van het verbruik zien....
Mogelijk toch maar aanmelden, ook ivm de negatieve dag stand ...
Beslissingen, Beslissingen, Beslissingen, Beslissingen zucht 8)7

[ Voor 0% gewijzigd door zeef op 14-08-2012 15:44 . Reden: Geen namen van medewerkers posten! ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Appie Heijn schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 14:46:
[...]
2-2,5 procent rente is bijna niets en deze rente kan je ook nog opgeven bij je belastingaangifte.
:F ;(

Let op! Geld lenen kost geld

Geld wat je niet bezit, kunt je ook niet uitgeven!
Het is veel duurzamer om het geld bij elkaar te sparen om het vervolgens dan pas in groene spullen te stoppen.
Besparen op energie, zit dit bespaarde bedrag opzij en koop samen met ander gespaard geld dan de panelen.

dit geldt ook als je het in je hypotheek mee financiert. Je betaald XX jaar voor deze lening en brengt het geldelijke rendement van het systeem een stuk naar beneden.

EN deze lening GreenLoan levert je een BKR registratie op met alle (mogelijke) gevolgen van dien..... (bij het afsluiten van een nieuwe hypothee etc.)

[ Voor 101% gewijzigd door Freemann op 24-05-2012 15:17 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• migjes
WoudseHoeve schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 14:49:
[...]

Ik kreeg het zelfde antwoord van GreenChoice.
Je kan dus gewoon dubbel tarief houden. Dan betaal je snachts minder per kwh .....
als je dag negatief is trekken ze het negatieve van je nacht gebruik af. geen probleem.
En als je netbeheerder moeilijk dat is dat hun probleem ....... soms moet je even vechten voor je "recht"
En GC geeft ook nog een 0.25cnt extra korting als je de panelen aanmeld.
Maar dat weet ik nog of ik dat wel ga doen. Hoe minder ze weten hoe beter......
Vraag me alleen af wat er gebeurd als ze plotseling een 70% daling van het verbruik zien....
Mogelijk toch maar aanmelden, ook ivm de negatieve dag stand ...
Beslissingen, Beslissingen, Beslissingen, Beslissingen zucht 8)7
vechten moet je zeker voor je recht.
aanmelden?
heb ik ook niet gedaan. ik hoef als ik een elektrische kookplaat installeer van 7,5kW dat ook niet aan te melden. waarom zou ik mijn panelen moeten aanmelden die doen nog niet de helft.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Laat me er eens een gekke vraag tegenaan gooien (mocht dit de verkeerde topic zijn, dan mijn excuses en hoor ik graag waar ik wel moet zijn).

Ik heb 4 zonnepanelen op mijn dak. Deze zijn inmiddels 10 jaar oud en leveren per stuk de geweldige hoeveelheid van rond de 75 KWh (jawel, 75!) per jaar op, dus zo'n 300KWh voor de set.
Daar heb ik een omvormer bij (fabrikant/type heb ik zo even niet bij de hand), die maximaal 600 KWh aan zou kunnen.

Aangezien deze panelen zichzelf inmiddels al lang en breed terug verdiend hebben (dankzij de subsidie waarmee ze aangeschaft zijn) en er ondertussen toch heel wat betere panelen op de markt zijn, zit ik te denken om het zaakje te gaan vervangen.

Nu is de vraag: zal ik alleen de panelen vervangen en de omvormer laten hangen? Of kan ik beter de omvormer ook de deur uitgooien en er een nieuwe voor in de plaats hangen?

Tweede vraag is: wat doe ik met de oude panelen? Weggooien? Lijkt me zonde: 300 KWh is natuurlijk niet geweldig, maar toch ook niet niks. Zou daar nog interesse voor zijn (als ik ze bijvoorbeeld aanbied via Marktplaats)?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-12-2025
Kan je niet gewoon uitbreiden? of heb je daar de plek niet voor?

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• migjes
van mij mag je ook best 10.000 euro extra bij je hypotheek doen.
kun je makkelijk 6-7000Wp voor laten leggen.
maar doe dat gedeelte dan aflossingsvrij.
dan kun je die makkelijk tussen door aflossen.

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

looyenss schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 15:18:
Kan je niet gewoon uitbreiden? of heb je daar de plek niet voor?
Goede vraag. Eerlijk gezegd: ik ben er vanuit gegaan dat dat niet kan, omdat je altijd hoort dat als 1 paneel slecht functioneert, dat invloed heeft op de totale opbrengst door de seriële schakeling (?) van panelen. Dus als ik er 4 panelen bijzet die (bijvoorbeeld) 200 KWh opbrengen, zouden die door de oude panelen niet meer dan 75 KWh opbrengen. Of zie ik dat verkeerd? :?

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-01 18:03

Kiswum

Gadget reviewer

Freemann schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 15:05:
[...]

Het is veel duurzamer om het geld bij elkaar te sparen om het vervolgens dan pas in groene spullen te stoppen.

EN deze lening GreenLoan levert je een BKR registratie op met alle (mogelijke) gevolgen van dien..... (bij het afsluiten van een nieuwe hypothee etc.)
Ik denk dat een lening van 2% meer oplevert dan dit geld te sparen en vervolgens over 5 jaar pas panelen gaat kopen. Daarnaast verdien je nauwelijks rente als je het geld netjes naar de bank brengt.
Het stimuleert uiteraard ook de Nederlandse markt op een positieve manier.

Ik ga in dit geval zeker voor de lening bij onze gemeente. Ik begin daardoor ook direct ook te besparen doordat mijn CV ketel wordt vervangen en ik zelf energie 2/3e opwek en tevens direct minder gas ga verbruiken door een zuinigere ketel die tevens ook onderhouden kan worden. (Ferolli Agpo's worden maar door enkele leveranciers onderhouden, de rest wil zijn vingers er niet aan branden.)

Bij een lening van 10.000 betaal je 10 jaar lang, maandelijks 91,93 voor aflossing en rente.
Het totaal komt dan na 10 jaar op een bedrag van 11.031,60. (met dank aan broer voor de berekening)

Uiteraard kan niemand zien wat het BTW tarief, Subsidies en Kwh voor elke paneel zal gaan doen in de komende 3-5 jaar (tijd om 10.000 bij elkaar te sparen naast je maandelijkse kosten voor je dure gas/stroom installatie).
Aangezien we een woning hebben waar we altijd zouden kunnen blijven qua formaat, zal een verhuizing er in de nabije toekomst absoluut niet in gaan zitten en zullen deze leningskosten worden gezien als de gas/licht kosten die we sowieso zullen hebben. Ipv aan het energiebedrijf, betalen we het bedrag aan de gemeente.

p.s. De berekening is excl. eventuele aftrekposten voor de belastingdienst.
Bij Greenloans kun je voor een (vermoedelijk) hoog bedrag de kosten ook aftrekken van de belasting:
http://www.greencheck.nl/...en-Voor-Zonnepanelen.html

edit2: Greenloans heeft een rentepercentage van 6,2% bij 120 maanden:
http://www.greenloans.nl/17752/Tarieven-EcoLening.html.

Dit is dus stukken hoger dan lenen via de gemeente. Voor zo'n hoge rente zou ik het zeker niet doen.
Dan is het wellicht aantrekkelijker om dit te bekijken in je hypotheek die in ieder geval aftrekbaar is. Net zoals je zou kunnen doen bij een Bouwdepot.

[ Voor 14% gewijzigd door Kiswum op 24-05-2012 15:31 ]

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

• looyenss
Je kan ze aansluiten op een nieuwe omvormer? dan hangen ze dus niet aan je originele systeem. je hebt ze dus los van elkaar

• migjes
Pietervs schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 15:22:
[...]

Goede vraag. Eerlijk gezegd: ik ben er vanuit gegaan dat dat niet kan, omdat je altijd hoort dat als 1 paneel slecht functioneert, dat invloed heeft op de totale opbrengst door de seriële schakeling (?) van panelen. Dus als ik er 4 panelen bijzet die (bijvoorbeeld) 200 KWh opbrengen, zouden die door de oude panelen niet meer dan 75 KWh opbrengen. Of zie ik dat verkeerd? :?
je kunt er toch ook een andere omvormer naast hangen?
dan heb je dat probleem niet.

maar zoek eens de specificaties op van wat je hebt.
krijg je beter advies van.

• antonboonstra

antonboonstra

Pietervs schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 15:16:
Laat me er eens een gekke vraag tegenaan gooien (mocht dit de verkeerde topic zijn, dan mijn excuses en hoor ik graag waar ik wel moet zijn).

Ik heb 4 zonnepanelen op mijn dak. Deze zijn inmiddels 10 jaar oud en leveren per stuk de geweldige hoeveelheid van rond de 75 KWh (jawel, 75!) per jaar op, dus zo'n 300KWh voor de set.
Daar heb ik een omvormer bij (fabrikant/type heb ik zo even niet bij de hand), die maximaal 600 KWh Wp aan zou kunnen.

Aangezien deze panelen zichzelf inmiddels al lang en breed terug verdiend hebben (dankzij de subsidie waarmee ze aangeschaft zijn) en er ondertussen toch heel wat betere panelen op de markt zijn, zit ik te denken om het zaakje te gaan vervangen.

Nu is de vraag: zal ik alleen de panelen vervangen en de omvormer laten hangen? Of kan ik beter de omvormer ook de deur uitgooien en er een nieuwe voor in de plaats hangen?

Tweede vraag is: wat doe ik met de oude panelen? Weggooien? Lijkt me zonde: 300 KWh is natuurlijk niet geweldig, maar toch ook niet niks. Zou daar nog interesse voor zijn (als ik ze bijvoorbeeld aanbied via Marktplaats)?
Aan de opbrengst en leeftijd te zien (deze installatie heeft een vergelijkbare leeftijd als die van zonnigtype) zullen het wel 90-100Wp Shell panelen zijn. Een prima opbrengst dus na al die jaren. Ik weet niet of er toen ook al een Soladin 600 bestond, maar dat zou de omvormer kunnen zijn. De panelen kunnen zo nog 10 jaar mee, de omvormer waarschijnlijk niet meer, maar zolang de installatie nog steeds zo'n opbrengst levert zou ik deze niet vervangen/verkopen. Het kost meer moeite om alles te demonteren, dan dat het op Marktplaats oplevert. Gewoon een nieuw setje er naast aanschaffen als je de ruimte hebt en meer wil produceren.

Als je de huidige installatie op een groep hebt aangesloten, waarop ook verbruikers zitten, dan zul je wel een nieuwe groep moeten aanleggen naar je dak, waar dan alle PV op kan worden aangesloten.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

migjes schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 15:24:
[...]

je kunt er toch ook een andere omvormer naast hangen?
dan heb je dat probleem niet.

maar zoek eens de specificaties op van wat je hebt.
krijg je beter advies van.
Een omvormer er naast hangen zou ik naar moeten kijken, maar is waarschijnlijk wel mogelijk.
Net toevallig tegen de omvormer aan gelopen die ik heb: de Soladin 600 (PDF alert!).
(overigens verbaast het me hoeveel herrie dat dat ding af en toe maakt. Ligt dat aan mij of hoort dat bij die omvormers?)

[ Voor 19% gewijzigd door Pietervs op 24-05-2012 15:30 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Pietervs schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 15:16:

Daar heb ik een omvormer bij (fabrikant/type heb ik zo even niet bij de hand), die maximaal 600 KWh aan zou kunnen.

Hoe groot zijn de panelen? Vraagprijs totaal?

Ik heb zelf geen zonnepanelen, dit zet ook geen zoden aan de dijk, maar in mijn geval is het misschien leuk om een beetje mee te experimenteren. Denk niet direct dat ik ze zal kopen, misschien ook wel...

Specs?

• migjes
Pietervs schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 15:28:
[...]

Een omvormer er naast hangen zou ik naar moeten kijken, maar is waarschijnlijk wel mogelijk.
Net toevallig tegen de omvormer aan gelopen die ik heb: de Soladin 600 (PDF alert!).
(overigens verbaast het me hoeveel herrie dat dat ding af en toe maakt. Ligt dat aan mij of hoort dat bij die omvormers?)
een soladin maakt lawaai, klopt.

lol en zo te lezen raak je hem wel kwijt als je dat zou willen.
(denk niet dat je er veel voor moet vragen, maar goed.)

zijn het ook de shell panelen zoals antonboonsta zei?

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

antonboonstra schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 15:28:
[...]

Aan de opbrengst en leeftijd te zien (deze installatie heeft een vergelijkbare leeftijd als die van zonnigtype) zullen het wel 90-100Wp Shell panelen zijn.
Klopt als een zwerende vinger :+ Ze zijn in ieder geval van Shell (heb destijds 3x de spullen doorgelezen omdat ik me er over verbaasde dat Shell in de zonne-energie zat). Als ik me niet vergis stond er 108 Wp per paneel op.
Een prima opbrengst dus na al die jaren. Ik weet niet of er toen ook al een Soladin 600 bestond, maar dat zou de omvormer kunnen zijn.
Dat is het in ieder geval intussen wel: de mijne is een keer omgeruild vanwege een storing in een aantal series van Soladin. Dat is vorig jaar gebeurd.
De panelen kunnen zo nog 10 jaar mee, de omvormer waarschijnlijk niet meer, maar zolang de installatie nog steeds zo'n opbrengst levert zou ik deze niet vervangen/verkopen. Gewoon een nieuw setje er naast aanschaffen als je de ruimte hebt.
Ik heb niet zo vreselijk veel dak, maar misschien dat dat dan toch de beste optie is.
Als je de huidige installatie op een groep hebt aangesloten, waarop ook verbruikers zitten, dan zul je wel een nieuwe groep moeten aanleggen naar je dak, waar dan alle PV op kan worden aangesloten.
De panelen zitten nu op de groep, waar ook mijn studeerkamer op zit. Misschien dat een aparte groep toch beter is, maar ik zie nogal op tegen het openbreken van plafonds en muren en dergelijke... (wordt tijd voor draadloos stroom :+ )

In ieder geval dank voor het meedenken!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Fairy schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 15:30:
[...]

Hoe groot zijn de panelen? Vraagprijs totaal?

Ik heb zelf geen zonnepanelen, dit zet ook geen zoden aan de dijk, maar in mijn geval is het misschien leuk om een beetje mee te experimenteren. Denk niet direct dat ik ze zal kopen, misschien ook wel...

Specs?
Hoho, ik zei niet dat ik er morgen al vanaf wil! :) Ik heb dus ook nog totaal niet nagedacht over prijzen of zo.
Ik vroeg me alleen af of er markt voor zou zijn. Dank voor je reactie: die is er dus duidelijk wel!

[ Voor 6% gewijzigd door Pietervs op 24-05-2012 15:36 ]

• migjes
Pietervs schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 15:35:
De panelen zitten nu op de groep, waar ook mijn studeerkamer op zit. Misschien dat een aparte groep toch beter is, maar ik zie nogal op tegen het openbreken van plafonds en muren en dergelijke... (wordt tijd voor draadloos stroom :+ )

In ieder geval dank voor het meedenken!
probeer eens uit te zoeken of je niet een groep van de huiskamer hebt op de boven verdieping.
dat gebeurt wel vaker.
daar zou dan een extra soladin600 of steca500 op kunnen.

soms bied de groep van de wasmachine of cv ook een oplossing.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Pietervs schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 15:36:
[...]

Hoho, ik zei niet dat ik er morgen al vanaf wil! :)
Ik vroeg me af of er markt voor zou zijn. Dank voor je reactie: die is er dus duidelijk wel!
Tja, voor de spielerei. Ik ga ze niet op het dak van mn huis leggen. Ik heb wel een schuurtje achter het huis waar ik ze onzichtbaar in kan monteren. Zullen ze misschien geen 75kWh opleveren maar misschien wel het sluipverbruik opvangen. Daarnaast vind ik het interessant spul en kan ik wat ervaring opdoen. Na 16:00 heb ik de zon niet meer op mijn schuurtje staan... Lawaai van de inverter vind ik niet erg. Hooguit de muizen jaag je de schuur uit ;)

Stél nou dat je de panelen + kabel + inverter zou verkopen, wat zou je dan als vraagprijs hebben?
Het moet voor mij ook leuk blijven :P

[ Voor 5% gewijzigd door Fairy op 24-05-2012 15:40 ]

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-01 17:26
Fairy schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 15:39:
[...]

Tja, voor de spielerei. Ik ga ze niet op het dak van mn huis leggen. Ik heb wel een schuurtje achter het huis waar ik ze onzichtbaar in kan monteren. Zullen ze misschien geen 75kWh opleveren maar misschien wel het sluipverbruik opvangen. Daarnaast vind ik het interessant spul en kan ik wat ervaring opdoen. Na 16:00 heb ik de zon niet meer op mijn schuurtje staan... Lawaai van de inverter vind ik niet erg. Hooguit de muizen jaag je de schuur uit ;)

Stél nou dat je de panelen + kabel + inverter zou verkopen, wat zou je dan als vraagprijs hebben?
Haha.. Zou ook interesse hebben. Maar daar hebben ze nu een topic voor; Vraag en aanbod topic

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• migjes
[...]
het kan nieuw voor tussen de 1,4 en 1,6 euro de Wp.

• looyenss
migjes schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 15:45:
[...]

het kan nieuw voor tussen de 1,4 en 1,6 euro de Wp.
kan verder in het V&A topic

• migjes
looyenss schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 15:46:
[...]
kan verder in het V&A topic
ik vind dat nieuw hier thuis hoort ;)

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:56
Ik vind dat het hier helemaal niet thuishoort. Zoals we in het grijze verleden van de duurzame topics gezien hebben zorgt handel voor narigheid. V&A of marktplaats lijkt me een uitstekende plek.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• looyenss
migjes schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 15:48:
[...]

ik vind dat nieuw hier thuis hoort ;)
Deze tip had je ook daar kunnen geven of desnoods via DM, is op dit forum een nutteloze toevoeging.

• migjes
rustig maar jongens.
der is geen handel.
er is al gezegd via marktplaats.

ben zelf ook tegen handel op het forum.
komt allen maar narigheid van.

maar iemand vertellen wat het nieuw zou kosten vind ik wel netjes.
dan kun je tenminste een goed bod doen.
en daarbij ze worden nog niet eens verkocht.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Kiswum schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 15:24:
[...]

Ik denk dat een lening van 2% meer oplevert dan dit geld te sparen en vervolgens over 5 jaar pas panelen gaat kopen. Daarnaast verdien je nauwelijks rente als je het geld netjes naar de bank brengt.
Het stimuleert uiteraard ook de Nederlandse markt op een positieve manier.

Ik ga in dit geval zeker voor de lening bij onze gemeente. Ik begin daardoor ook direct ook te besparen doordat mijn CV ketel wordt vervangen en ik zelf energie 2/3e opwek en tevens direct minder gas ga verbruiken door een zuinigere ketel die tevens ook onderhouden kan worden. (Ferolli Agpo's worden maar door enkele leveranciers onderhouden, de rest wil zijn vingers er niet aan branden.)

Bij een lening van 10.000 betaal je 10 jaar lang, maandelijks 91,93 voor aflossing en rente.
Het totaal komt dan na 10 jaar op een bedrag van 11.031,60. (met dank aan broer voor de berekening)

Uiteraard kan niemand zien wat het BTW tarief, Subsidies en Kwh voor elke paneel zal gaan doen in de komende 3-5 jaar (tijd om 10.000 bij elkaar te sparen naast je maandelijkse kosten voor je dure gas/stroom installatie).
Aangezien we een woning hebben waar we altijd zouden kunnen blijven qua formaat, zal een verhuizing er in de nabije toekomst absoluut niet in gaan zitten en zullen deze leningskosten worden gezien als de gas/licht kosten die we sowieso zullen hebben. Ipv aan het energiebedrijf, betalen we het bedrag aan de gemeente.

p.s. De berekening is excl. eventuele aftrekposten voor de belastingdienst.
Bij Greenloans kun je voor een (vermoedelijk) hoog bedrag de kosten ook aftrekken van de belasting:
http://www.greencheck.nl/...en-Voor-Zonnepanelen.html

edit2: Greenloans heeft een rentepercentage van 6,2% bij 120 maanden:
http://www.greenloans.nl/17752/Tarieven-EcoLening.html.

Dit is dus stukken hoger dan lenen via de gemeente. Voor zo'n hoge rente zou ik het zeker niet doen.
Dan is het wellicht aantrekkelijker om dit te bekijken in je hypotheek die in ieder geval aftrekbaar is. Net zoals je zou kunnen doen bij een Bouwdepot.
Ik ben (behalve een hypotheek) veel tegen lenen. Heb van thuis meegekregen dat je alleen geld uit kunt geven wat van jezelf EN als overschot aangemerkt staat. Luxe spullen zoals auto/PV/fiets/wasmachine etc. financieren met geleend geld is per definitie duurder/riskanter dan met geld wat van jezelf is. Als je auto/PV/fiets/wasmachine "de deur uit"/kapot/"de prak in" gaat dan betaal je je nog bijv. 10-30 jaar voor een product wat niet meer jouw eigendom is.

De huidige crisis is het gevolg van subsidiëren geld (in NL vooral HRA en USA subprime leningen en plastic geld) en dat gaat op termijn fout (zie de afgelopen 2 jaar als het levende bewijs en wat de toekomst, Euro, gaat brengen is nog heel onzeker). Leef bescheiden/voldoende/leub, Bespaar op je levensonderhoud en geef daarna je geld uit aan duurzame zaken.

Heb, ook HIER, in het verleden meer dan eens gelezen dat besparen beter is dan je geld steken is spullen die energie opwekken.

Hoe je het ook wendt of keert, geld lenen kost geld!

€10.000 lenen voor 6kWp PV tegen 5% kost je over 30 jaar +/- €9000 (obv 40% belasting)
en dan maakt het mij niet uit wat het oplevert, dit kost het je gewoon.

[ Voor 3% gewijzigd door Freemann op 24-05-2012 16:25 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• Appie Heijn
Freemann schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 15:05:
[...]

Besparen op energie, zit dit bespaarde bedrag opzij en koop samen met ander gespaard geld dan de panelen.

dit geldt ook als je het in je hypotheek mee financiert. Je betaald XX jaar voor deze lening en brengt het geldelijke rendement van het systeem een stuk naar beneden.

Die bespaarfase heb ik al redelijk op orde voor mijn gevoel.
Verder vindt ik je reactie ietswat kort door de bocht(no offense!). Tuurlijk kost geld lenen geld. Maar elke maand 150 euro weg brengen naar je energiemaatschappij kost ook geld. Ik bespaar mij meer met zonnepanelen dan wat die lening mij in 10 jaar gaat kosten. Huh geld lenen kost geen geld :P

Kijk als je 10k op de plank hebt liggen zet dit dan niet op de bank maar investeer het in duurzame dingen. Per saldo levert je dit meer op. Dit kost natuurlijk minder dan wanneer je het moet lenen.
Helaas heb ik geen 10k op de plank liggen daar wij het huis een jaar geleden hebben gekocht en naast verduurzamen ook het huis hebben laten opknappen. Opknappen levert je weinig tot niets op(alleen woningwaarde) ik wil en kan de rest van mijn leven hier wel woning mits ze in Den Haag niet teveel waanideëen krijgen. Investeren in duurzame middelen levert daarentegen wel wat op.

Die greenloans regeling is gewoon keihard 5,5 procent. Dit is volgens mij nog meer dan je hypotheekrente. De duurzamheidslening(vanuit overheid) is maar 2-2,5 procent, dat is een stuk lager dan je hyptheekrente als je nu een hypotheek gaat afsluiten.

Mijn tip was dan ook ipv in je hypotheek opnemen die duurzaamheidslening te nemen, als je het nu niet op de plank hebt liggen natuurlijk. Uiteraard eerst huis kopen dan pas die duurzaamheidslening ivm BKR, de bankjes zijn niet makkelijk tegenwoordig. Volgens mij kan het ook niet in omgekeerde volgorde :)

Ohja en ik zie PV niet als luxe maar als oplossing. 1 besparen/isoleren 2. PV/Zonneboiler
Beide technieken hebben al ruim bewezen dat ze de tvt gemakkelijk halen.

Overigens deel ik de rest van je mening wel als het gaat om lenen voor luxeartikelen. Never dat ik geld leen voor een auto o.i.d.

5% zou ik never nooit niet doen. 2-2,5% vindt ik ok voor een dergelijke lening. Daarbij is de lening variabel tussen 5-10-15 jaar. Eerder aflossen mag/kan.

[ Voor 8% gewijzigd door Appie Heijn op 24-05-2012 16:29 ]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Appie Heijn schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 16:20:
[...]

Die bespaarfase heb ik al redelijk op orde voor mijn gevoel.
Verder vindt ik je reactie ietswat kort door de bocht(no offense!). Tuurlijk kost geld lenen geld. Maar elke maand 150 euro weg brengen naar je energiemaatschappij kost ook geld. Ik bespaar mij meer met zonnepanelen dan wat die lening mij in 10 jaar gaat kosten. Huh geld lenen kost geen geld :P

Kijk als je 10k op de plank hebt liggen zet dit dan niet op de bank maar investeer het in duurzame dingen. Per saldo levert je dit meer op. Dit kost natuurlijk minder dan wanneer je het moet lenen.
Helaas heb ik geen 10k op de plank liggen daar wij het huis een jaar geleden hebben gekocht en naast verduurzamen ook het huis hebben laten opknappen. Opknappen levert je weinig tot niets op(alleen woningwaarde) ik wil en kan de rest van mijn leven hier wel woning mits ze in Den Haag niet teveel waanideëen krijgen. Investeren in duurzame middelen levert daarentegen wel wat op.

Die greenloans regeling is gewoon keihard 5,5 procent. Dit is volgens mij nog meer dan je hypotheekrente. De duurzamheidslening(vanuit overheid) is maar 2-2,5 procent, dat is een stuk lager dan je hyptheekrente als je nu een hypotheek gaat afsluiten.

Mijn tip was dan ook ipv in je hypotheek opnemen die duurzaamheidslening te nemen, als je het nu niet op de plank hebt liggen natuurlijk. Uiteraard eerst huis kopen dan pas die duurzaamheidslening ivm BKR, de bankjes zijn niet makkelijk tegenwoordig. Volgens mij kan het ook niet in omgekeerde volgorde :)

Ohja en ik zie PV niet als luxe maar als oplossing. 1 besparen/isoleren 2. PV/Zonneboiler
Beide technieken hebben al ruim bewezen dat ze de tvt gemakkelijk halen.

Overigens deel ik de rest van je mening wel als het gaat om lenen voor luxeartikelen. Never dat ik geld leen voor een auto o.i.d.
Jij vind mijn reactie kort door de bocht (no offense!)?
Leen jij gratis geld? Als het allemaal zo aantrekkelijk was dan was DS ( B ) wel in de PV leningen gestapt ;)

DSB-PV bank ;)

De PL-tjes leken tot 2 jaar geleden ook DE oplossing voor elk (financieel, relationeel (badkamer/keuken/aanbouw/slaapkamer/...)) probleem.

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

migjes schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 15:38:
[...]

probeer eens uit te zoeken of je niet een groep van de huiskamer hebt op de boven verdieping.
dat gebeurt wel vaker.

Voor de wasmachine en droogtrommel heb ik destijds een aparte groep aangelegd, dus dat is misschien nog een optie. Eens over nadenken!

(daarom plaatse ik deze vraag: ik krijg van jullie goede ideeën! :) )

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

[...]

Als je er haast mee hebt, zou ik niet op mij wachten: zoals gezegd heb ik daar nog totaal niet over nagedacht en wil dat eerst op mijn gemakkie uitzoeken (ook qua kosten voor nieuwe panelen en dergelijke). Dus ik kan je daar voorlopig nog geen zinnig antwoord op geven, sorry.

• Appie Heijn
Freemann schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 16:28:
[...]

Jij vind mijn reactie kort door de bocht (no offense!)?
Leen jij gratis geld? Als het allemaal zo aantrekkelijk was dan was DS ( B ) wel in de PV leningen gestapt ;)

DSB-PV bank ;)

De PL-tjes leken tot 2 jaar geleden ook DE oplossing voor elk (financieel, relationeel (badkamer/keuken/aanbouw/slaapkamer/...)).
Haha ja alleen die biedt de leningen niet aan voor 2-2,5%, de gemeente sponsort 3% rente als zij tenminste meedoet aan deze overheidsregeling.

PL's die je noemt zijn voor consumptieve leningen, een badkamer levert je geen geld op, alleen comfort als het goed is. Als ik 10 jaar lang 150 euro in mijn zak steek(minder aan energiemaatschappij betaal) en ik betaal 100 euro voor die lening per maand terug. Dan spaar ik die 50 euro op rekening en betaal ik dat jaarlijks extra af op mijn duurzaamheidslening. Heb ik de lening na 5-6 jaar afgelost en is het echt van mij en gaat het me vanaf dan echt geld opbrengen.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Pietervs schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 16:34:
[...]

Als je er haast mee hebt, zou ik niet op mij wachten: zoals gezegd heb ik daar nog totaal niet over nagedacht en wil dat eerst op mijn gemakkie uitzoeken (ook qua kosten voor nieuwe panelen en dergelijke). Dus ik kan je daar voorlopig nog geen zinnig antwoord op geven, sorry.
Nee was ook alleen maar even áls.

Nee maar bovenstaanden hebben gelijk, hoort hier niet en is vervuilend. Wat mij betreft mogen de discussie aangaande dit onderwerp door een modje wel verwijderd worden inclusief deze post.

Dat schoont weer op en kunnen we weer ontopic :)

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-01 18:03

Kiswum

Gadget reviewer

6000Kwh per jaar is gigantisch veel en daarvoor zou je niet moeten gaan lenen is mijn mening, maar moeten bezuinigen.
3500 is meer marktconform en in mijn geval zal het om 2500-3000 Kwh opgewekte energie gaan + een nieuwe CV ketel incl. installatie.

Lenen voor luxe artikelen als een auto of fiets is in dit geval totaal iets anders. Is het defect door eigen toedoen dan kun je blijven door betalen en in sommige gevallen ook bij een volledige All-risk verzekering.
Als je panelen binnen 10 jaar defect gaan door eigen toedoen dan weet ik het ook niet meer, dan had je er zelf niet op moeten gaan staan en dat heb je zelf volledig in de hand. (Al wordt schade door eigen toedoen zelfs gedekt door sommige WA verzekeringen). Als ze defect gaan door andere factoren dan kun je je hierop beroepen op je garantie via je leverancier en eventueel fabrikant. (In het geval je leverancier failliet zou zijn.)

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Appie Heijn schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 16:35:
[...]

Haha ja alleen die biedt de leningen niet aan voor 2-2,5%, de gemeente sponsort 3% rente als zij tenminste meedoet aan deze overheidsregeling.
oke eens, maar uit wie zijn zakken komt dat geld? Jouw zak? Mijn zak? Geld geleend door de gemeente?
Bij het laatste geval moet er ook rente op betaald worden en die rente komt ook weer als belasting bij jou en mij terecht.
PL's die je noemt zijn voor consumptieve leningen, een badkamer levert je geen geld op, alleen comfort als het goed is.
Oke eens, maar PV kun je ook als een luxe beschouwen: Ik wil niet bezuinigen/zuiniger aan doen en knal dus met geleend geld een dikke PV installatie op mijn dak.
Als ik 10 jaar lang 150 euro in mijn zak steek(minder aan energiemaatschappij betaal) en ik betaal 100 euro voor die lening per maand terug. Dan spaar ik die 50 euro op rekening en betaal ik dat jaarlijks extra af op mijn duurzaamheidslening. Heb ik de lening na 5-6 jaar afgelost en is het echt van mij en gaat het me vanaf dan echt geld opbrengen.
Wederom: Ook eens.
EN (Doom denken)
Wat als de energie prijzen kelderen door een overschot aan kolen/zonne/wind/nucleair/etc. energie? Ik verdien het dan, op mijn gemak, in 20/30/40 jaar terug (30 lentes jong, dus 40 jaar is haalbaar). Bij een lening betaal je en krijg je bijna niets terug.
Daarbij WAT als de hypotheekrente de komende jaren Explodeert (ja, half nederland heeft dan een probleem!!) in combinatie met een kelderen stroomprijs? Wat als salderen af wordt geschaft? Wat als??
Kiswum schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 16:53:
6000Kwh per jaar is gigantisch veel en daarvoor zou je niet moeten gaan lenen is mijn mening, maar moeten bezuinigen.
3500 is meer marktconform en in mijn geval zal het om 2500-3000 Kwh opgewekte energie gaan + een nieuwe CV ketel incl. installatie.
100% eens en niets op aan te vullen!
Lenen voor luxe artikelen als een auto of fiets is in dit geval totaal iets anders.
Lenen is zo ie zo niet verstandig. Je ziet overal in de markt ontmoedigende maatregelen.
Is het defect door eigen toedoen dan kun je blijven door betalen en in sommige gevallen ook bij een volledige All-risk verzekering.
Als je panelen binnen 10 jaar defect gaan door eigen toedoen dan weet ik het ook niet meer, dan had je er zelf niet op moeten gaan staan en dat heb je zelf volledig in de hand. (Al wordt schade door eigen toedoen zelfs gedekt door sommige WA verzekeringen).
True, MAAR er is bijna geen enkele verzekering (sommige wel, maar daar is de premie ook naar) die de nieuw waarde betaald bij schade. Dus hier schiet je bij in en zul je zelf bij moeten springen.
Als ze defect gaan door andere factoren dan kun je je hierop beroepen op je garantie via je leverancier en eventueel fabrikant. (In het geval je leverancier failliet zou zijn.)
True, MAAR er zijn (uit het recente verdelen) een aantal goede voorbeelden van hoe dit ook feit kan gaan.
Ook dan heb je weer een product wat niet meer functioneert en waar je nog wel voor mag betalen...

Hoe je het ook wendt of keer: lenen kost geld en moet je ten alle tijden zien te voormijden.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Zullen we het hier weer over PV-panelen hebben? Graag.

A'dam PVOutput

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
ericplan schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 19:17:
Eensch.
antonboonstra schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 14:03:
[...]

Powerstocc PS 5.5 Excellent?
Edit: Hmm hij lijkt trouwens verdacht veel op een Kostal....
Haha, da's gewoon een geel gespoten Piko. Volgens mij identiek.

Ik herhaal even mijn vraag van vanochtend, die was een beetje ondergesneeuwd.
hansdegit schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 10:38:
@Tigo/Kostal probleem:

wat zou de consequentie zijn (in termen van opbrengst) als we die ene string opdelen in een zuidooststring en een zuidwest string?

Dan krijgen we:
8x YL 265 op string A (dakkapellen + aanbouw)
13x YL 265 op string B (alle panelen op het schuine dak)

Is ook weer iets specifieker te administreren, qua kWh/kWp ;)
Wat is precies het risico/verlies van opbrengst/andere nadelen van het opdelen van één grote string in 2 of meer strings? Bij Metroman (ook Piko 5.5, ook 21 Yingli's) dat zijn installatie in 3x7 panelen is geknipt. Ik zie dat het voltage bij zijn omvormer lager is dan ons voltage.

Hoe grijpt dat in qua efficiency?

[ Voor 48% gewijzigd door hansdegit op 24-05-2012 20:22 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• MikeWazowski
  • Laatst online: 02-01 21:19

MikeWazowski

Look into my eye

Kiswum schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 16:53:
6000Kwh per jaar is gigantisch veel en daarvoor zou je [..] moeten bezuinigen. 3500 is meer marktconform ...
Daar wil ik toch even op reageren. Je hebt namelijk geen idee wat de grootte van het huis is, wat de gezinssamenstelling is en wat voor apparaten dit verbruik teweegstellen. Kortom: er is geen marktconform, mensen zijn niet te scharen onder een gemiddelde (wie heeft er nu 2,4 kinderen?).
Ik zit zelf op 5200 kWh en ben bewust bezig met besparing en heb vooral energiezuinige apparaten - en krijg het verbruik nou niet echt veel lager zonder veel gemak in te leveren. Sommige "luxe" apparaten kosten nou eenmaal energie. Dus daarom ligt er over 2 maanden bij mij ook 6 kWp (geschat 5000 kWh) op het dak om het af te dekken!

Qua rest van bovenstaande discussie: zoals het er nu allemaal naar uit ziet verdien ik mijn investering in 11 jaar terug. Zo niet, dan niet - maar dan heb ik in de tussentijd wel veel lol en genot gehad van de installatie. Geld is maar geld, plezier en genot zijn veel belangrijker. Doe dus gewoon wat binnen je budget past en realistisch is en geniet er van - maak je geen zorgen over wat-als dingen want die vergelijking gaat altijd scheef en bederft je plezier. Dat leeft gewoon een stuk lekkerder!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:57

Barrycade

Through the...

Wederom een topic op het 8 uur journaal over zonnepanelen. En dan met name over het project in Nijmegen over panelen op het dak van gemeentegebouwen als je zelf geen geschikt dak hebt of huurt.

Als het zo door gaat hebben we geen 12% Kunduz subsidie nodig om de mensen warm te maken Denk dat er na 1 juli wachtlijsten gaan ontstaan.

Wel goed vanuit duurzaamheid gezien, maar vind het wel jammer dat het zo mainstream lijkt te gaan worden ;)

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-01 15:54
Ach zodra er teveel mensen gebruik van gaan maken gaan ze toch de spelregels weer aanpassen> zie belastingvrije wagens :(

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

MikeWazowski schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 20:16:
[...]

Daar wil ik toch even op reageren. Je hebt namelijk geen idee wat de grootte van het huis is, wat de gezinssamenstelling is en wat voor apparaten dit verbruik teweegstellen. Kortom: er is geen marktconform, mensen zijn niet te scharen onder een gemiddelde (wie heeft er nu 2,4 kinderen?).
Ik zit zelf op 5200 kWh en ben bewust bezig met besparing en heb vooral energiezuinige apparaten - en krijg het verbruik nou niet echt veel lager zonder veel gemak in te leveren. Sommige "luxe" apparaten kosten nou eenmaal energie. Dus daarom ligt er over 2 maanden bij mij ook 6 kWp (geschat 5000 kWh) op het dak om het af te dekken!
En dit mag in het topic Wat is jouw actuele energieverbruik?
Zullen we proberen zoveel mogelijk de topics te gebruiken waarvoor ze zijn aangemaakt? Een enkele keer kroegpraat is niet zo erg, maar het gaat een beetje ver off topic vandaag. Het zal de warmte wel zijn.

En dat geldt ook voor de drie posts hieronder. Please......

[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 24-05-2012 21:45 ]

A'dam PVOutput

• tw_eek
  • Laatst online: 31-12-2025
marz01 schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 20:55:
Ach zodra er teveel mensen gebruik van gaan maken gaan ze toch de spelregels weer aanpassen> zie belastingvrije wagens :(
Met 'ze' bedoel je personen, organisaties, bedrijven, overheden etc waar je geen invloed over zou hebben. Daar ben ik het principieel niet mee eens. Zelf heb je ook invloed. Je kan zelf je mening uiten. Als dat niet genoeg oplevert kan je je organiseren met lotgenoten. Geeft weer meer macht, etc. etc.
Waar leg je de focus of control? Leg je je neer bij de gevestigde orde of ga je er iets aan doen?
Keuzes keuzes en keuzes. Met een goede organisatie, achterban, marktwerking kan je best dit land gek maken. Ik hoef alleen maar Hermann Scheer te noemen als voorbeeld.

Verwijderd

Als ze zelfs zonnestroom gaan belasten, dan ga ik voor een autonoom systeem... Zal niet eenvoudig zijn, maar dat neem ik dan op de koop toe.

• tw_eek
  • Laatst online: 31-12-2025
Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 21:23:
Als ze zelfs zonnestroom gaan belasten, dan ga ik voor een autonoom systeem... Zal niet eenvoudig zijn, maar dat neem ik dan op de koop toe.
Is niet nodig, begin gewoon een corporatie ofzo.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ericplan schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 19:17:
doen we toch :?

Nu is het onderwerp ineens autonoom systeem en de spelregels rondom belastingen.
PV is gewoon een ontzettend breed onderwerp >:)

[ Voor 25% gewijzigd door Freemann op 24-05-2012 22:21 ]

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

ericplan schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 21:02:
Zullen we proberen zoveel mogelijk de topics te gebruiken waarvoor ze zijn aangemaakt?
Ok, je hebt gelijk.

On topic: ik heb een van mijn offertes in opdracht omgezet (en zie wel of er nog wat van subsidie komt in juni). Over enkele weken ligt er op het dak van mijn huis 18x ETSolar 195 black (onder 26 graden) en op het platte dak van mijn garage 10x ETSolar 245 black (onder 15 graden) - allemaal gekoppeld aan een Aurora PVI-6000. De 5960 Wp heeft ivm orientatie een verwachte opbrengst van 5010 kWh. Het wordt geinstalleerd (ivm leien dak én de hoogte van het dak in combinatie met mijn vrees voor hoogtes :/ ) voor 2,06 euro/Wp.

Ik ben erg benieuwd naar het moment dat ik mijn meter zie teruglopen (als dat ook gebeurd) en hoop dat het mooie weer van nu eeeeeeeeerg lang gaat aanhouden!

Mooie is dat ik met deze keuze mijn zijdak nog "over" heb voor zonneboiler panelen voor warm water. 8)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

MikeWazowski schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 22:20:
[...]

Ok, je hebt gelijk.

On topic: ik heb een van mijn offertes in opdracht omgezet (en zie wel of er nog wat van subsidie komt in juni). Over enkele weken ligt er op het dak van mijn huis 18x ETSolar 195 black (onder 26 graden) en op het platte dak van mijn garage 10x ETSolar 245 black (onder 15 graden) - allemaal gekoppeld aan een Aurora PVI-6000. De 5960 Wp heeft ivm orientatie een verwachte opbrengst van 5010 kWh. Het wordt geinstalleerd (ivm leien dak én de hoogte van het dak in combinatie met mijn vrees voor hoogtes :/ ) voor 2,06 euro/Wp.

Ik ben erg benieuwd naar het moment dat ik mijn meter zie teruglopen (als dat ook gebeurd) en hoop dat het mooie weer van nu eeeeeeeeerg lang gaat aanhouden!

Mooie is dat ik met deze keuze mijn zijdak nog "over" heb voor zonneboiler panelen voor warm water. 8)
netjes! vind het wel aan de prijzige kant (€2,06)...
Vanwaar de 2 verschillende soorten panelen en niet allemaal 195 of 245 Wp?

• Aerox.2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-12-2025
Het lijkt mij ook wel interessant om wat zonnepanelen aan te schaffen (dak op het zuiden).
Nu verwacht (of hoop) ik ongeveer 8-10 jaar te blijven wonen in dit huis. Het is een 'koop-goedkoop' woning, dus de woningcooperatie koopt de woning terug. Hierbij wordt de woning door een onafhankelijke partij getaxeerd.
Zou het voor de taxatiewaarde van de woning nog wat uitmaken of er zonnepanelen op liggen, die dan dus ongeveer 10 jaar oud zijn.

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

Freemann schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 22:23:
Ja, ik vond het in vergelijking met wat ik hier voorbij zie komen ook wat aan de prijzige kant, maar de 2e offerte van een hier welbekende PV-leverancier was ook 2 euro/Wp. Dus blijkbaar is dat toch gangbaar voor dit soort installaties - of ik kan gewoon niet onderhandelen :). Och, dan is de terugverdientijd 12 jaar ipv 10 - dan heb ik nog genoeg tijd "gratis" electriciteit ;). Zoals ik eerder gezegd heb (maar wat eigenlijk niet mocht in dit topic :9): als ik iets heb wat naar tevredenheid is en waar ik bij de leverancier een goed gevoel krijg, dan vind ik de moeite om nog iets goedkopers te vinden het gewoon niet waard.

De panelen op het dak zijn wat kleiner van formaat zodat ze niet tussen onze 2 schoorstenen vallen en daardoor geen last hebben van schaduwwerking. Dat is op onze garage geen probleem - of in ieder geval is schaduwwerking van het huis op de garage (ivm de draaiing van de zon) ook niet met een ander formaat panelen te voorkomen.

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

Aerox.2000 schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 22:34:
Het lijkt mij ook wel interessant om wat zonnepanelen aan te schaffen (dak op het zuiden).
Nu verwacht (of hoop) ik ongeveer 8-10 jaar te blijven wonen in dit huis. Het is een 'koop-goedkoop' woning, dus de woningcooperatie koopt de woning terug. Hierbij wordt de woning door een onafhankelijke partij getaxeerd.
Zou het voor de taxatiewaarde van de woning nog wat uitmaken of er zonnepanelen op liggen, die dan dus ongeveer 10 jaar oud zijn.
Mijn idee is dat dit wel uitmaakt, ook al zijn ze 10 jaar oud - dat is maar 1/3 van de geschatte levensduur. Je woning heeft door de panelen een beter energielabel en is daardoor gewilder en dus meer waard. Hoeveel meer, en of je er dan ook echt wat mee terugverdiend, dat zal dan pas blijken. In 10 jaar kan veel gebeuren....

Verwijderd

@mikeW er is wel een index, en dat is 1 kWh per persoon per dag.
ik haal met moeite 1.05 over geheel 2011 (verbruik only)
de rest is billy turf

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Freemann schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 22:23:
[...]
Voor inclusief installatie valt dat toch wel mee?

Verwijderd

Even een vraag over mijn productieverloop van vandaag. Op de afbeelding rechts is vandaag, link is gisteren.

Afbeeldingslocatie: http://i1073.photobucket.com/albums/w395/DVD_SR/productie_thumb-1.jpg

Ik vind de dip tussen 14.00 en 17.00 opmerkelijk op deze zonnige dag. Mijn vriendin werkt in dezelfde plaats (Naaldwijk) en zware bewolking is er vandaag niet geweest volgens haar.
Het zijn 5x265 Yingli Panda's op MPPT1 van een PowerOne 3.0. Vstart1 staat ingesteld op 151V.
Heeft iemand obv deze beperkte info een idee wat de oorzaak kan zijn? Misschien een te laag voltage van de panelen door de hogere temperatuur? Of toch een plaatselijke nevelwolk die er 3 uur hing?
Binnenkort toch maar serieus werk maken van een directe logging vanaf de P1.

PS Voor 12 uur geen opbrengst omdat de omvormer even opnieuw moest worden opgehangen ivm werkzaamheden door de schilders :F

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 22:44:
@mikeW er is wel een index, en dat is 1 kWh per persoon per dag.
ik haal met moeite 1.05 over geheel 2011 (verbruik only)
de rest is billy turf
Als ik je goed begrijp, betekent dat dan dat een gemiddeld gezin uit 9,6 personen bestaat omdat het gemiddelde jaarverbruik 3500 kWh is? Ik begrijp je dus vast verkeerd....

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:43
Na heel veel gelezen te hebben op dit prachtige forum, en dankzij vele tips van alle trouwe contributors heel veel energiebesparing toegepast binnenshuis (dank aan allen)
besloten dat het nu tijd was om het nog verder terug te brengen d.m.v. PV.

Vanaf afgelopen zondag hebben wij een set met 3 suntech panelen en een Steca 500 op ons dakkapel geplaatst en loopt de meter de hele week al leuk terug... (Haal ong. 3,5 - 4 kWh/dag)

http://www.zonnestroomopb...dakkapel/19224/18571.html

Ik kan de opbrengst al monitoren met een analoge DIN rail kWh meter.
Ben inmiddels al in het bezit van een Arduino Ethernet dus hoop binnenkort live-data te kunnen publiceren :)

Het zonnepaneel-virus ben ik inmiddels ook bij mijn ouders aan het overbrengen en die zullen waarschijnlijk in Juli volgen vanwege de 6% regeling.

Ook collega's raken inmiddels geïntrigeerd door mijn ervaring met zonnepanelen.

Met een zonnige groet... :D

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08-2025

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

migjes schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 15:38:
[...]

dat gebeurt wel vaker.

Pietervs schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 16:32:
[...]

Voor de wasmachine en droogtrommel heb ik destijds een aparte groep aangelegd, dus dat is misschien nog een optie. Eens over nadenken!

(daarom plaatse ik deze vraag: ik krijg van jullie goede ideeën! :) )
Het onderwerp is hier al eens eerder besproken, maar een wasmachine hoort toch echt op een aparte groep en die groep mag dus niet onderbroken worden voor wat dan ook. Niet voor een acculader en niet voor PV.

Idee: Als je destijds voor beide machines elk één groep hebt aangelegd, dan zou je de wasmachine en droogmachine kunnen combineren dmv een speciale schakelaar en de overgebleven groep voor PV gebruiken.

2k op west bij Pv Output

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-01 11:58

MieJuul

3970Wp

Geurt-kun schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 23:36:
Idee: Als je destijds voor beide machines elk één groep hebt aangelegd, dan zou je de wasmachine en droogmachine kunnen combineren dmv een speciale schakelaar en de overgebleven groep voor PV gebruiken.
Ik heb de wasmachine en droger beide in een dubbele wcd zitten, die rechtstreeks naar de meterkast gaat op een 16A automaat. We gebruiken ze soms zelfs tegelijkertijd en dat gaat prima, de automaat is er nog nooit uitgevlogen.

Vroeger (4 jaar geleden) toen we nog op de flat woonden deden we dat ook, alleen zat er toen een smeltveiligheid (stop) van 16A tussen ipv een automaat, maar ook daar nooit eruit geklapt.

Waarschijnlijk krijg ik nu een stortvloed aan commentaar, maar als jullie je geroepen voelen hierop te reageren, doe dat dan maar via DM, want het is aardig off-topic en hoort hier dus niet thuis

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Ik ben er een poosje uit geweest, maar ik kwam nu deze installateur tegen (zit bij ons in de buurt):
http://www.dijkmanenergys...installaties/set-4140-wp/
Pakket 4 4140 WP

18 x ET Solar Paneel 230 Wp
1 x Omvormer Sunny Boy 3800 12 x bevesteging voor hellend dak
Alle bijbehorende kabel en stekkertjes

€ 8450,-

Deze set levert 4140 Wp wat neerkomt op 3520 Kwh per jaar
Die ET Solar schijnt van Yingli te zijn.
Als ik 8450 / 4140 doe kom ik op 1.96 uit, lijkt me niet al te duur toch?

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08-2025

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

MieJuul schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 00:12:
[...]

Ik heb de wasmachine en droger beide in een dubbele wcd zitten, die rechtstreeks naar de meterkast gaat op een 16A automaat. We gebruiken ze soms zelfs tegelijkertijd en dat gaat prima, de automaat is er nog nooit uitgevlogen.

Vroeger (4 jaar geleden) toen we nog op de flat woonden deden we dat ook, alleen zat er toen een smeltveiligheid (stop) van 16A tussen ipv een automaat, maar ook daar nooit eruit geklapt.

Waarschijnlijk krijg ik nu een stortvloed aan commentaar, maar als jullie je geroepen voelen hierop te reageren, doe dat dan maar via DM, want het is aardig off-topic en hoort hier dus niet thuis
Het gaat er niet om wat kan, maar wat mag, gebaseerd op de voorschriften NEN1010.
Als ik je dit in een DM ga vertellen dan valt straks "tig" keer te lezen wat wel kan en nooit wat niet mag en neemt menig één een voorbeeld aan een slecht idee.
Dus nogmaals, als het lang goed gaat en plotseling brandt je huis af, ga dan maar aan de verzekering uitleggen dat je de info hier op GoT gevonden hebt....dus dan mag het wel...
En indirect is het niet off-topic

2k op west bij Pv Output

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:58
Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 23:06:
Even een vraag over mijn productieverloop van vandaag. Op de afbeelding rechts is vandaag, link is gisteren.

[afbeelding]

Ik vind de dip tussen 14.00 en 17.00 opmerkelijk op deze zonnige dag. Mijn vriendin werkt in dezelfde plaats (Naaldwijk) en zware bewolking is er vandaag niet geweest volgens haar.
Het zijn 5x265 Yingli Panda's op MPPT1 van een PowerOne 3.0. Vstart1 staat ingesteld op 151V.
Heeft iemand obv deze beperkte info een idee wat de oorzaak kan zijn? Misschien een te laag voltage van de panelen door de hogere temperatuur? Of toch een plaatselijke nevelwolk die er 3 uur hing?
Binnenkort toch maar serieus werk maken van een directe logging vanaf de P1.

PS Voor 12 uur geen opbrengst omdat de omvormer even opnieuw moest worden opgehangen ivm werkzaamheden door de schilders :F
tsss toen ik gistermiddag thuiskwam (julianadorp) en de sunnybeam raadpleegde zag ik ook een dip, rond 15 uur. Volgens vrouwlief geen wolken, geen stroomstoring of andere aanwijsbare oorzaak.
Hier op mijn werk (5km hemelsbreed naar het NO) geen dip in de productie...
Alu-hoedjes kom er maar in!
of besloten de meeuwen zich terug te trekken van het strand en op de dichtstbijzijnde PV-installaties te zetten :?

• migjes
Geurt-kun schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 23:36:
[...]

Het onderwerp is hier al eens eerder besproken, maar een wasmachine hoort toch echt op een aparte groep en die groep mag dus niet onderbroken worden voor wat dan ook. Niet voor een acculader en niet voor PV.

ik ben het met je eens hoor.
allen vind ik de nem norm hier totaal niet duidelijk in.

der spelen meerdere factoren mee.
huidige wasmachines zijn geen 3000W meer eerder 2300W.
daar houd de nem norm geen rekening mee.

en een omvormer is geen gebruikend apperaat maar leverend.
ook geen rekening mee gehouden in de norm.

ik vraag mij eigenlijk af of een wasmachine vandaag de dag eigenlijk niet op een 10A groep zou kunnen.
dan is er veel meer ruimte.

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

migjes schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 15:16:
[...]

vechten moet je zeker voor je recht.
aanmelden?
heb ik ook niet gedaan. ik hoef als ik een elektrische kookplaat installeer van 7,5kW dat ook niet aan te melden. waarom zou ik mijn panelen moeten aanmelden die doen nog niet de helft.
Het is volgens mij ook niet verplicht, maar een 7,5kW kookplaat is wel wat anders dan 3kW aan zonnepanelen. Dat heb ik al eens uitgelegd: Maasluip in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Henry_ schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 23:21:
Na heel veel gelezen te hebben op dit prachtige forum, en dankzij vele tips van alle trouwe contributors heel veel energiebesparing toegepast binnenshuis (dank aan allen)
besloten dat het nu tijd was om het nog verder terug te brengen d.m.v. PV.

Vanaf afgelopen zondag hebben wij een set met 3 suntech panelen en een Steca 500 op ons dakkapel geplaatst en loopt de meter de hele week al leuk terug... (Haal ong. 3,5 - 4 kWh/dag)

http://www.zonnestroomopb...dakkapel/19224/18571.html
ff kijken, 6kw opbrengst op een setje van 0,55kw = 12 uur op vol vermogen.
Zoveel verstand heb ik er ook niet van maar uhhh....

• antonboonstra

antonboonstra

MikeWazowski schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 22:20:
[...]
Wat voor meterkast heb jij thuis, dat je een PVI-6000 kan aansluiten? Als ik de databladen mag geloven is dit een enkel fase omvormer en produceert deze maximaal 30A! Dat betekent dus een automaat van 32A en dus een hoofdzekering van 50A? Dat hebben niet veel mensen. Volgens mij was een 3-fase omvormer veel handiger geweest...
JoopC schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 08:39:
[...]
ff kijken, 6kw opbrengst op een setje van 0,55kw = 12 uur op vol vermogen.
Zoveel verstand heb ik er ook niet van maar uhhh....
Als je iets naar onderen kijkt, zie je dat dit getal de specifieke opbrengst is, dus kWh/kWp. Ik zat gisteren ook op een ruime 6,5 kWh/kWp dus dat klopt wel.

[ Voor 17% gewijzigd door antonboonstra op 25-05-2012 08:47 ]

Verwijderd

MikeWazowski schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 23:17:
[...]

Als ik je goed begrijp, betekent dat dan dat een gemiddeld gezin uit 9,6 personen bestaat omdat het gemiddelde jaarverbruik 3500 kWh is? Ik begrijp je dus vast verkeerd....
ja.
probeer eens op 1 kWh per persoon per dag te komen, de rest valt in de categorie zwaarlijvigheid,
of een druppelende kraan.
als ik het met normaal leven kan, waarom stroomt er dan bij anderen zo nutteloos veel weg, een druppelende kraan laat je toch ook maken ?

/me niet heilig, ik verbruikte ooit met 2 personen 6800 kWh in een jaar, belachelijk vind ik dat nog steeds.

• migjes
Maasluip schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 08:39:
[...]

Het is volgens mij ook niet verplicht, maar een 7,5kW kookplaat is wel wat anders dan 3kW aan zonnepanelen. Dat heb ik al eens uitgelegd: Maasluip in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
een half jaar geleden.
als je je zelf probeerde aan te melden en je had een ferraris meter.
dan wouden ze je niet eens registreren.
huidige instelling van die club geen idee.
(eigenlijk willen ze je alleen maar een slimme meter in de maag splitsen.)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 25-05-2012 09:10 ]

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-01 20:28
1kWh pppd is veel te laag voor een 1 of 2 persoons huishouden. Dat werkt ook pas vanaf 3 personen hoor. Wij zitten nu met zijn tweeën op gemiddeld 2,5 kWh per dag, en we zijn bovengemiddeld spaarzaam en oplettend....
We zitten wel regelmatig op die 1 kWh pp, maar je hoeft maar een keer te extra te wassen of iets in de oven/frituur te doen en je zit al op de 3-4 kWh totaal op een dag.

Edit: dat is dan wel zonder 'bijzonderheden' zoals schakelschema's op bepaalde apparaten (netwerk, cv e.d.) maar ook zonder tv/entertainment.

[ Voor 15% gewijzigd door NovapaX op 25-05-2012 09:44 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:29

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

NovapaX schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 09:37:
1kWh pppd is veel te laag voor een 1 of 2 persoons huishouden. Dat werkt ook pas vanaf 3 personen hoor. Wij zitten nu met zijn tweeën op gemiddeld 2,5 kWh per dag, en we zijn bovengemiddeld spaarzaam en oplettend....
We zitten wel regelmatig op die 1 kWh pp, maar je hoeft maar een keer te extra te wassen of iets in de oven/frituur te doen en je zit al op de 3-4 kWh totaal op een dag.
Wij zitten iets boven de 2kWh/per persoon per dag.

Overigens: Mijn Solarmax 2000S omvormer heeft kuren. De omvormer zelf doet het gelukkig nog maar de koel ventilator op het koelblok maakt echt belachelijk veel herrie :'(

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• koprol
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-07-2025
3900kWh afgelopen jaar (voorgaande jaren minder) met 6 mensen. 3900/6=650 kWh per dag jaar :$ . Maakt veel verschil wat voor apparaten je gebruikt, hoe vaak je ze gebruikt en of je kinderen hebt en in welke leeftijd (mobieltjes, computers verlichting enz.).

Het zegt dus maar erg weinig dat verbruik per dag.

Zou vandaag het Lenteakkoord naar de tweede kamer worden gestuurd? Ik echt te wachten op nieuws (en aankoop van panelen).

[ Voor 4% gewijzigd door koprol op 25-05-2012 10:07 ]

• Snowmiss
  • Laatst online: 19-01 11:35
koprol schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 09:47:
3900kWh afgelopen jaar (voorgaande jaren minder) met 6 mensen. 3900/6=650 kWh per dag.
Je bedoelt dan 650kWh per persoon per jaar ;)
En dus 650/365=1,78 kWh per persoon per dag

• Basket Kees
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 08:51:
[...]

ja.
probeer eens op 1 kWh per persoon per dag te komen, de rest valt in de categorie zwaarlijvigheid,
of een druppelende kraan.
als ik het met normaal leven kan, waarom stroomt er dan bij anderen zo nutteloos veel weg, een druppelende kraan laat je toch ook maken ?

* Basket Kees niet heilig, ik verbruikte ooit met 2 personen 6800 kWh in een jaar, belachelijk vind ik dat nog steeds.
In een 1-persoons huishouden is het wat lastig, denk ik. Ik kom net onder de 1,5 kWh pppd en daarmee beweren enkelen hier op GoT dat ik uit mijn nek loop te lullen, omdat het onmogelijk zou zijn.

• Snowmiss
  • Laatst online: 19-01 11:35
Off-topic: Wij hebben nu een 5-persoons huishouden (waarbij de vijfde nu net een jaar is) en als ik dan kijk naar 2011 zaten wij op 1,66kWh per persoon per dag

Vanaf nu worden de kinderen groter (en gaan meer 'verbruiken') en hopelijk het bewustzijn ook.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:42
koprol schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 09:47:

Zou vandaag het Lenteakkoord naar de tweede kamer worden gestuurd? Ik echt te wachten op nieuws (en aankoop van panelen).
1 juni wordt er meer duidelijk, ik ben daar ook op aan het wachten. Is toch al snel een jaar minder terugverdientijd
Pagina: 1 ... 69 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.