Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.548.528 views

Onderwerpen

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-12-2025

Gé Brander

MS SQL Server

[zeurmodus]
We weten prima wat er bedoeld wordt… Jij ook. ;)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

c70070540 schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:28:
[...]

[zeurmodus]
We weten prima wat er bedoeld wordt… Jij ook. ;)
Dank! :)
sorry..... :F ;w

:O

[ Voor 42% gewijzigd door Freemann op 08-05-2012 15:35 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:52
Klopt, maar ik moet mijn reputatie als eenhedenpolitie hoog houden.

Zelfs op Slashdot snappen ze het niet:
which produced from 500 to 600 kw/h in fair weather
Zo. En nu op naar de Duurzame Kroeg :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Verwijderd

zonnigtype schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 14:52:
Beetje off-topic ...
Ik meen te mogen concluderen dat Snowmiss ook van vrouwelijke kunne is zou kunnen zijn, maar dat weet je met internet maar nooit. Voorwaar, met drie een goede start (voorwaardelijk, zie boven). Zou natuurlijk veel meer kunnen worden, al is het maar om de hormoonspiegel bij enkele ego's (ja, helaas van mannelijke kunne) hier in toom te houden... O-)
Nope, Snowmiss schrijft hier dat hij huisman is.

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:53
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:40:
[...]
Off-topic:
Klopt, Snowmiss is een Engelstalige verbastering van mijn achternaam. Vond ik ooit wel leuk, en eigenlijk nog steeds ;)

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:09
zonnigtype schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 14:47:
[...]

... dus dat werpt een klein doch irritant schaduwtje over mogelijke andere claims over het onderzoek.

FicoF: heb jij meer info? Ik houd me aanbevolen... ;)
Nee, mijn info komt van Google. Volgens mij heeft EnergieBusiness het uit eerste hand. Die hebben binnenkort ook een interview met Local, zo lees ik. Ik heb al op de website gekeken voor het onderzoek of een uitgebreidere publicatie, maar die is niet op hun website te vinden.

http://www.energiebusines...n-de-verwachte-opbrengst/

• KeesFranse
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:19
Dames en heren,

Speksteenkachel: mijn dank voor je antwoord. Hier kan ik mee uit de voeten.

Ecowoman (en andere dames): mijn verontschuldigingen. het doet me deugd toch meerdere dames op dit forum aan te treffen.

KeFra

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:32
ericplan schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 11:29:
[...]

Tijd voor een onderzoekje. Twee lasklemmen van WAGO. Heb helaas geen Conex lasdop in de buurt.
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Het contactoppervlak bij beide klemmen is niet groot, eigenlijk klein. Wel is de veerspanning bij de klem met de oranje hefboompjes veel groter. De draad wordt dus steviger tegen de klem geduwd. Het nadeel van de donkergrijze is natuurlijk dat die slechts éénmaal gebruikt mag worden, terwijl iedereen die dingen hergebruikt. De hefboomversie is iets robuuster, maar ook groter.

Wat betreft contactoppervlak is de ouderwetse Conex lasdop superieur.
Mooie foto's Eric! Laat goed zien dat de lasdop superieur is. Dit toont wel aan dat, zeker als je de moeite neemt/het geld spendeert aan dikkere bekabeling je alleen voor lasdoppen "mag" kiezen, of het niet helemaal begrepen hebt. Het contactoppervlak bij deze steeklasdoppen is echt maar laag.

En voor de mensen die denken dat lasdoppen te moeilijk zijn, met een beetje geduld is dat zeker te doen bij 2 of 3 aders. Bij 4 aders zul je misschien een beetje moeten oefenen, maar ook dat kan. (Of vraag een geoefend elektricien, die zet ze er net zo snel op als aan lasdop.)

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03-2025

Leon303

1060 Wp

Van het weekend heb ik voor het eerst met lasdoppen gewerkt. De eerste ging de vuilnisbak, de tweede ging goed. Voor mijn gevoel is dat ook het beste. Het contact is beter en het zit steviger in elkaar.

1060 Wp

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:40:
[...]
Ik ben nog steeds te goedgelovig... :$

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Verwijderd

ericplan schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 14:27:
Een eigen groep betekent niet zonder meer dat de leiding uit één stuk is. Denk aan een situatie waar voor een stuk door de tuin naar de schuur grondkabel nodig is.
Het ging over een kabel die rechtstreeks van omvormer naar de meterkast loopt. Waarom zou het in de door jou geschetste situatie dan anders gaan, dus waarom zou iemand een grondkabel dan aan een ander stuk kabel koppelen? Ik heb zelf 3x4mm2 Ymvk-as grondkabel rechtstreeks van de omvormer naar de meterkast lopen.

• engelbertus
  • Laatst online: 13:52
Freemann schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 14:55:
[...]

Heb nog een 2dehands setje van 9circles & 1circle+ & stick liggen.....
Er zijn eventueel meer plugs beschikbaar en kan mag ook met minder dan 9 plugs weg.
ik heb misschien wel interesse in een paar losse circles. wat vraag je daarvoor, als je ze los zou willen verkopen? kan ook via DM...

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:00

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 17:41:
[...]
Het ging over een kabel die rechtstreeks van omvormer naar de meterkast loopt. Waarom zou het in de door jou geschetste situatie dan anders gaan, dus waarom zou iemand een grondkabel dan aan een ander stuk kabel koppelen? Ik heb zelf 3x4mm2 Ymvk-as grondkabel rechtstreeks van de omvormer naar de meterkast lopen.
Lege 3/4 buis van groepenkast naar keuken (eis bouwbesluit) en dan verder naar de schuur? Doet eigenlijk niet ter zake. Kern is dat er altijd wel situaties voorkomen waar een las niet te vermijden is, dus ook in een groep voor de zonnepanelen.

Lasdop of lasklem?
http://www.circuitsonline.net/forum/view/101104

[ Voor 4% gewijzigd door ericplan op 08-05-2012 18:24 . Reden: link ]

A'dam PVOutput

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
PClop schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 00:44:
[...]

Nou daar gaan we weer, ( wou eigenlijk net richting dekbed ) maar nu ga ik net zo gemeen worden
als een westerling.

Beste Eric waarom zijn dan die 1000? soladins vorig jaar terug geroepen, er zat toch een zekering
in van 3.nogwat ampére, dan kan er toch helemaal niet misgaan volgens jou, behalve in de brand
vliegen dan, geef daar eens een troll vrij antwoord op, :z :O

Welterusten allemaal.
[mbr]Ga de volgende keer maar gewoon naar bed. Voor een dergelijke toon is geen enkele reden.[/]
http://sv650s.home.xs4all...53430357_f431ab061b_z.jpg

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Bij een directe kortsluiting is de kans zeer groot dat er kortstondig een stroom gaat lopen >25A de automaat in de meterkast zal er dan zo wie zo doorgaan.
Dit plaatje zegt nog niets.

[ Voor 3% gewijzigd door SpeksteenWP op 08-05-2012 18:33 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• PClop
  • Niet online
Speksteenkachel schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 18:32:
Bij een directe kortsluiting is de kans zeer groot dat er kortstondig een stroom gaat lopen >25A de automaat in de meterkast zal er dan zo wie zo doorgaan.
Dit plaatje zegt nog niets.
Ik denk dat je nog in de ontkennigsfase zit ( of is dit ook te grof geachte mod )
U moet toch eens de gebruiksaanwijzingen van diverse omvormers gaan bestuderen, en dan praten
wij wel verder.

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:25
Mooi plaatje, maar als je de kabel doorboort is het probleem hetzelfde.
Of je nu 1 of 20 omvormers aan de kabel hebt hangen, de stroom is al boven de 16A (op bv een lasdoos zou je 16A en het aantal A van je omvormer kunnen trekken.)
En daarom moet het op een aparte groep zonder verbruikers.
Ik denk dat de NEN1010 nog niet is aangepast aan het idee van producerende apparaten.

Zoals al vaker gezegd, de stromen die gaan lopen bij sluiting zij vele malen hoger dan de 25A.
Niet de eerste keer dat ik een kabel met helaas nog spanning erop door knip en toen deed eerst de hoofdzekering boem ipv de groep.
Maar ik zie graag de berekening van de Ik bij sluiting in een aparte groep 16A afgezekerd met omvormers.

Verwijderd

@PClop

Eens met speksteen,.. Ben ook nog niet voor de volle 100% overtuigd, waarom mijn opstelling niet voldoende
veilig zou zijn.

Freeman verwoorde het heel mooi in zijn post op dinsdag 08 mei 2012 08:48 :

"Omvormers constateren een spannigsdip en schakelen dan zelf uit.
De omvormer zal dan pas weer inschakelen als er een stabiele spanning op het net staat.
Laatst was er hier ook iemand die een dip in zijn productie had geconstateerd. Na verder onderzoek bleek de omvormer uit te zijn geschakeld ivm een spanning dip op het net.
Oftewel; zodra de spanning van het net gaat of deze instabiel is, zullen alle omvormers uitschakelen en uitgeschakeld blijven totdat er een stabiele spanning op het net staat"
.

En dat is toch precies wat in mijn situatie ook gaat gebeuren, mocht er ook maar iets mis zijn met 1 van
mijn Soladins? En natuurlijk,.. Ik wil mijn situatie zo veilig als mogelijk is, opgebouwd hebben,..

Jij geeft in diverse berichten (goed bedoeld _/-\o_ ) aan dat mijn opstelling wss niet veilig genoeg zou zijn.
Daar wil ik best wat mee doen. Maar je helpt mij pas echt, met een eenvoudige en duidelijke uitleg over het hoe en waarom, zodat ik het e.e.a. ook daadwerkelijk kan gaan verbeteren.

Dus,.. Ik hoor het graag!

Verwijderd

ik was vandaag bij liandon, en heb het voorgelegd.
het verhaal is geldig voor zowel 4 soladins op 1 groep, als ook elke soladin op een aparte groep,
als ie moet smelten en branden dan kan dat vanaf 4 ampere al, ac of dc maakt niet uit.
als ie eenmaal smelt dan maakt 16 of 25A ook niet meer uit,
4A is bij 230 volt voldoende voor branden en smelten.
als de soladin (steca of elke andere omvormer) op een aparte groep zit, en 8A dc verwerkt is het risico er nog steeds, ook als de groep al uitstaat.

tevens heb ik het lasdop/wago verhaal voorgelegd, en men ziet liever de 20A wago op pv systemen (ac),
omdat een particulier het gewoon niet goed kan, de kans op een te klein raakvlak is bij een wago klein.
neem enkel de echte wago, die heeft roodkoper aan boord, er is veel plagiaat.

ik heb mijn setup doorgesproken, en ze vonden mijn meting met 3600Watt meten op je pv groep, met kachels wel slim. de spanningsval maakt duidelijk wat de kwaliteit is van je aansluiting, maar ook je verlies eventueel al voor de meter.
bij een geringe spanningsval, is de kabel goed, en zal de omvormer ook de spanning niet al te erg verhogen.
(je sluipverbruikers krijgen anders een hoge spanning)

ik heb soms 2000 watt invoeding op de schuur, en de spanning is dan soms 239 volt
dat is 7 volt hoger dan zonder.(netimpedantie 1.15ohm)
met een 2000 watt kachel gaat het exact dezelfde val naar beneden 225 volt (gebruikt een rad 150 van bcc)
Liandon ontwerpt, bouwt, beheert en onderhoudt complexe energienetten en grote (industriële) installaties.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2012 20:01 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 19:44:
het verhaal is geldig voor zowel 4 soladins op 1 groep, als ook elke soladin op een aparte groep,
als ie moet smelten en branden dan kan dat vanaf 4 ampere al, ac of dc maakt niet uit.
als de soladin op een aparte groep zit, en 8A dc verwerkt is het risico er nog steeds,
ook als de groep al uitstaat.

[...]
@Eric-pvt

Dat wou ik dus weten. Helder en duidelijk antwoord,.. _/-\o_
Bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2012 19:53 ]

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:25
Amen :)

Verwijderd

/extra post

als je lef hebt en van je panelen eens je solar dc kabel sluit, dan kom je er al snel achter dat aan deze kant van de omvomer de risicos veel groter zijn, dan de AC zijde.
bij het knijpen van de mc4 heb ik dat gehad met 10x185Wp
beetje dom was dat, die pool onder mijn oksel, maar voldoende voor een vlamboog waar ik nu nog kippevel van krijg, de mantel schroeide volledig weg met brand als gevolg, van de 4mm2 solar kabel.
gebruik dus je gezond verstand, doe het niet als je niet zeker weet, of schakel proffesionele hulp in.
dit ongezekerde klusje had heel anders af kunnen lopen.
ik heb nu afgeschermde dc schakelaars, er wonen hier namelijk meer mensen in huis,
en die hebben geen benul.

-een eigenwijze kaaskop-

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2012 19:58 . Reden: pv dc is lethal ]

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 19:55:
/extra post

als je lef hebt en van je panelen eens je solar dc kabel sluit, dan kom je er al snel achter dat aan deze kant van de omvomer de risicos veel groter zijn, dan de AC zijde.
bij het knijpen van de mc4 heb ik dat gehad met 10x185Wp
beetje dom was dat, die pool onder mijn oksel, maar voldoende voor een vlamboog waar ik nu nog kippevel van krijg, de mantel schroeide volledig weg met brand als gevolg, van de 4mm2 solar kabel.
gebruik dus je gezond verstand, doe het niet als je niet zeker weet, of schakel proffesionele hulp in.
dit ongezekerde klusje had heel anders af kunnen lopen.
ik heb nu afgeschermde dc schakelaars, er wonen hier namelijk meer mensen in huis,
en die hebben geen benul.

-een eigenwijze kaaskop-
En als het allemaal dan toch aan de omvormer blijkt te liggen, huur dan deze knaap in ...

... YouTube: PowerJack Inverter Repair...Watch before buying one.

... en koop een nieuwe. 8)7

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 19:55:
/extra post

beetje dom was dat, die pool onder mijn oksel
Altijd weer die Polen...

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
zonnigtype schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 20:44:
[...]
En als het allemaal dan toch aan de omvormer blijkt te liggen, huur dan deze knaap in ...

... YouTube: PowerJack Inverter Repair...Watch before buying one.

... en koop een nieuwe. 8)7
Wat een droge Engelse humor zeg met die hamer, lig hier echt in een deuk _/-\o_

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Freemann schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:25:
[...]
Mensen zijn soms iets wat negatief wat plugwise betreft.
Ik draai sinds januari met december 2011 met 9 plugs en rond februari heb ik er nog stuk of 7 bijgeplaatst.

Ze zitten bij ons tussen tussen:
CV-ketel, vriezer,koelkast, afzuigkap, oven, vaatwasser, versterker, settopbox, modem, router, wifi repeater, etc. etc.
<inkorting>

Netto besparen op bovenstaande is dus 377kWh en het eerst "verdient".
Dat is toch best netjes, maar vraag me wel af of bepaalde apparatuur die "gemaakt" is om 24/7 te draaien zoals modems/routers niet van slag raken? Heb je daar ooit wat van gemerkt?
Ikzelf zal niet snel mijn modem loskoppelen van het net: dan gaat het DLM systeem denken dat de boel instabiel is en mijn verbinding omlaag gooien. Lijkt me niet zo handig ;)

Heb zelf altijd al veel van die nachtelijke lampendisco willen killen, omdat het echt gewoon zonde is want niemand gebruikt het. En ff snel met wat klikjes dingen uitzetten.

Goede reminder voor mezelf, mijn vriendin zou via het werk zo'n Plugwise set krijgen. Dat maakt het al makkelijker om te starten met besparen (geen startkosten). Wel jammer dat ze nog steeds geen Mac versie hebben bij Plugwise, maar gelukkig wel een iPhone app. Zie mezelf al ff vanuit bed dingen aan/uitzetten..heerlijk :+ En dan krijg je automatisch mooie overzichten van bv je PV-teruglevering. Ik zie wel voordelen :)

[ Voor 3% gewijzigd door 2Dutch op 08-05-2012 21:10 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Freemann
  • Niet online

Freemann

2Dutch schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 21:09:
[...]

Dat is toch best netjes, maar vraag me wel af of bepaalde apparatuur die "gemaakt" is om 24/7 te draaien zoals modems/routers niet van slag raken? Heb je daar ooit wat van gemerkt?
Ikzelf zal niet snel mijn modem loskoppelen van het net: dan gaat het DLM systeem denken dat de boel instabiel is en mijn verbinding omlaag gooien. Lijkt me niet zo handig ;)
Hier geen problemen met een Ziggo modem en bij ADSL adviseren(de) ze het vroeg om hem 1x per dag uit te zetten ivm intrainen.
Heb zelf altijd al veel van die nachtelijke lampendisco willen killen, omdat het echt gewoon zonde is want niemand gebruikt het. En ff snel met wat klikjes dingen uitzetten.
ziggo modem IS een Kerstboom!! Bizar.....
Goede reminder voor mezelf, mijn vriendin zou via het werk zo'n Plugwise set krijgen. Dat maakt het al makkelijker om te starten met besparen (geen startkosten). Wel jammer dat ze nog steeds geen Mac versie hebben bij Plugwise, maar gelukkig wel een iPhone app. Zie mezelf al ff vanuit bed dingen
Direct achterheen gaan ;)
aan/uitzetten..heerlijk :+ En dan krijg je automatisch mooie overzichten van bv je PV-teruglevering. Ik zie wel voordelen :)
Yep, al was het maar om de boel in hoofdlijnen in de gaten te houden.

Zit net nog ff in Source te spelen. We hebben ook een plug tussen de subwoofer zitten. De sub hebben we 3 maanden geleden uitgezet omdat er een irritant blauw ledje (kerstboom) op de voorkant zit.

De plug heeft de sub zo'n 1,5 maand gelogd en zie nu pas dat hij in die 1,5 maand 38 kWh verbruikt heeft (gem. 0,9kWh per dag). Realiseer me nu pas dat het uitzetten ons een besparing oplevert van 300kWh per jaar!

Dat brengt het totaal op bijna 700kWh besparing :D

Bizar!!

(meten is weten)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Verwijderd

behoorlijk irritant en dus duur ledje, maar dan ook nog op bloed-kolenstroom uit neederland.
dat maakt het eigenlijk onaanvaardbaar.
volgens kenners heb je nu comfort verlies, maar ga van die 300 kWh vooral iets doen in je comfort zone,
onduurzamer dan die kolencentrale kan het niet zijn

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 21:45:
behoorlijk irritant en dus duur ledje, maar dan ook nog op bloed-kolenstroom uit neederland.
dat maakt het eigenlijk onaanvaardbaar.
volgens kenners heb je nu comfort verlies, maar ga van die 300 kWh vooral iets doen in je comfort zone,
onduurzamer dan die kolencentrale kan het niet zijn
zeker duur ledje!!

bloed-kolenstroom valt mee, we zitten al 4 jaar aan de "groene" stroom van Eneco.
Maar wel zonde dat ik het zo nutteloos uit het net trek, terwijl het bij een andere misschien meer nut had kunnen hebben.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 19:44:
als de soladin (steca of elke andere omvormer) op een aparte groep zit, en 8A dc verwerkt is het risico er nog steeds, ook als de groep al uitstaat.

tevens heb ik het lasdop/wago verhaal voorgelegd, en men ziet liever de 20A wago op pv systemen (ac),
omdat een particulier het gewoon niet goed kan, de kans op een te klein raakvlak is bij een wago klein.
neem enkel de echte wago, die heeft roodkoper aan boord, er is veel plagiaat.

ik heb mijn setup doorgesproken, en ze vonden mijn meting met 3600Watt meten op je pv groep, met kachels wel slim. de spanningsval maakt duidelijk wat de kwaliteit is van je aansluiting, maar ook je verlies eventueel al voor de meter.
bij een geringe spanningsval, is de kabel goed, en zal de omvormer ook de spanning niet al te erg verhogen.
(je sluipverbruikers krijgen anders een hoge spanning)

ik heb soms 2000 watt invoeding op de schuur, en de spanning is dan soms 239 volt
dat is 7 volt hoger dan zonder.(netimpedantie 1.15ohm)
met een 2000 watt kachel gaat het exact dezelfde val naar beneden 225 volt (gebruikt een rad 150 van bcc)

[...]
Bedankt voor je informatie over de 4x Soladin, dat geeft voldoende duidelijkheid.

Ook het lasdoppen/lasklemmen verhaal is duidelijk. Blijf weg van huismerk bouwmarktartikel maar ga voor merkartikelen, zoals Wago of Conex lasklemmen. Lasdoppen gebruik je alleen als je hier ervaring in hebt en dan ook alleen de Conex en niet die dopjes die ze in de bouwmarkt verkopen.

Wat betreft de kachelproef, leuke methode :) patent op aanvragen.

A'dam PVOutput

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-01 18:03

Kiswum

Gadget reviewer

Volgende discussie is de bekabeling, net als netwerkkabels zit hier wellicht ook wel een groot verschil in :+

Uiteraard hoort ook dat eigenlijk in de huiskamer ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Kiswum op 08-05-2012 22:25 ]

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Kiswum schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 22:17:
Volgende discussie is de bekaling, net als netwerkkabels zit hier wellicht ook wel een groot verschil in :+
Die hebben we al gehad in de vorige delen, ging ook redelijk heftig :)

A'dam PVOutput

• zonnigtype

zonnigtype

Weer een cent (OK: Euro) in het bloedhete "lage BTW tarief" dossier gedaan op PPV.

Interesting details uit een reactie van GroenLinks zijn daar ook te vinden...

... gaat nog een lange zit worden, denk ik ...

... dus niet wachten. Plaatsen. Laat die politici in hun sop gaar koken, veel te onbetrouwbaar en te onzeker.

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-12-2025
JeroenH schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:20:
[...]

Daar zijn geen plannen voor, er wordt niet eens voor Apple ontwikkeld. Hun voornaamste doelgroep is nu het bedrijfsleven en dat is nu eenmaal Windows-georiënteerd.

-edit-

Er wordt door liefhebbers wat ontwikkeld wat op Linux draait, maar dat is nog in de pre-alpha het-werkt-alleen-met-wind-mee status. Ik zelf reken er niet op dat dit binnen afzienbare termijn iets bruikbaars op gaat leveren.
scheelt dat je de raspberry pi ook niet binnen afzienbare tijd weer geleverd is ;-)

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• PClop
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 18:54:
[...]

@PClop

Eens met speksteen,.. Ben ook nog niet voor de volle 100% overtuigd, waarom mijn opstelling niet voldoende
veilig zou zijn.

Freeman verwoorde het heel mooi in zijn post op dinsdag 08 mei 2012 08:48 :

"Omvormers constateren een spannigsdip en schakelen dan zelf uit.
De omvormer zal dan pas weer inschakelen als er een stabiele spanning op het net staat.
Laatst was er hier ook iemand die een dip in zijn productie had geconstateerd. Na verder onderzoek bleek de omvormer uit te zijn geschakeld ivm een spanning dip op het net.
Oftewel; zodra de spanning van het net gaat of deze instabiel is, zullen alle omvormers uitschakelen en uitgeschakeld blijven totdat er een stabiele spanning op het net staat"
.

En dat is toch precies wat in mijn situatie ook gaat gebeuren, mocht er ook maar iets mis zijn met 1 van
mijn Soladins? En natuurlijk,.. Ik wil mijn situatie zo veilig als mogelijk is, opgebouwd hebben,..

Jij geeft in diverse berichten (goed bedoeld _/-\o_ ) aan dat mijn opstelling wss niet veilig genoeg zou zijn.
Daar wil ik best wat mee doen. Maar je helpt mij pas echt, met een eenvoudige en duidelijke uitleg over het hoe en waarom, zodat ik het e.e.a. ook daadwerkelijk kan gaan verbeteren.

Dus,.. Ik hoor het graag!
Ik heb even opgezocht wat mijn eigen netwerkbeheerder, Enexis van zonnepanelen beziters eist
en dan lees ik het volgende,

"De aansluiting van de zonnepanelen moet per productie-eenheid op een aparte installatiegroep worden aangesloten. De installateur plaatst in deze installatiegroep een meterbord"

Zie link ; http://www.enexis.nl/site...ie_zonnepanelen_of_pv.jsp

Ik weet zo langzamerhand ook niet meer of ik hier voor gek aan ( met idd goede bedoelingen ) het
posten ben of wat dan ook, maar ik kan me niet geheel aan de indruk onttrekken
dat sommige oudgedienden hier worden beschermd, tenkoste van.......... en kleur de plaatjes.

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-01 20:28
Volgens mij gaat dat niet over particuliere subsidieloze PV-installaties, maar over installaties de apart aangesloten worden op het elektriciteitsnet. De netbeheerder heeft eigenlijk niet zoveel te zeggen over wat er na de hoofdzekering gebeurt (dat hebben ze wel, maar het moet gewoon voldoen aan de wet.)

En de wet is in dit geval de NEN-1010, en die stelt voor zover wij weten nog steeds dat op een aparte groep meerdere omvormers aangesloten mogen worden, en op een bestaande groep maximaal 2,25A ingevoed mag worden door de zon. Een HRe ketel mag opeens wel iets van 1000VA (ca. 4,3A) invoeden op een bestaande groep... Dat laat ook zien dat ook de NEN bepaalde risico's als aanvaardbaar beschouwt.

Zo gaat dat met normen en de wet, bepaalde risico's zijn aanvaardbaar en andere zijn te hoog, geheel te beoordelen door de wetgever.
Vind jij die risico's te hoog, dat mag en je mag altijd 'meer' doen. Maar je kan iemand alleen de wet voorschrijven, en vertellen wat je van die wet vind. Je kan iemand nog steeds niet je eigen wet voorschrijven.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:45
PClop schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 09:06:
[...]

Ik heb even opgezocht wat mijn eigen netwerkbeheerder, Enexis van zonnepanelen beziters eist

"De aansluiting van de zonnepanelen moet per productie-eenheid op een aparte installatiegroep worden aangesloten. De installateur plaatst in deze installatiegroep een meterbord"

Dat heeft te maken met het onderscheid tussen de verschillende toegekende subsidieaanvragen, iedere toegekende subsidie heeft zijn eigen bruto productiemeter nodig en daardoor dus ook een eigen groep.

Dit is dus slechts om het administratief voor het SDE goed te laten verlopen maar zegt volgens mij niets over de verdeling in het algemeen bij PV installaties.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
NovapaX schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 09:28:

En de wet is in dit geval de NEN-1010
[...]
Je kan iemand nog steeds niet je eigen wet voorschrijven.
Even miereneuken:
Wetten zijn openbaar. NEN-1010 bepaald niet en dus ook niet afdwingbaar.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
[...]

Ik weet zo langzamerhand ook niet meer of ik hier voor gek aan ( met idd goede bedoelingen ) het
dat sommige oudgedienden hier worden beschermd, tenkoste van.......... en kleur de plaatjes.
nee hoor.
der word hier serieus gelezen. (ook door een hele hoop mensen, die niet altijd reageren.)

enexis.
dat is helaas niet een onpartijdige partij.
zonnepanelen doen hun niks opleveren (en indirect kun je zelfs stellen dat het ze geld kost).
die zien dat soort "linkse hobbies" liever niet gebeuren.
tegenwoordig zijn ze er wel achter aan het komen dat ze het gewoon niet tegen kunnen houden.
en begind de wind uit die hoek ook te draaien.
het is niet dat die informatie niet klopt maar is wel erg algemeen.

de oudgediende hebben ook moeten vechten tegen praatjes dat meters niet achteruit kunnen draaien.
en nog veel meer van dat soort onzin.
je wil niet weten wat er allemaal verzonnen word door sommige partijen.
der zij er hier wel een aantal die er een aardig boek over vol kunnen schrijven.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• mkleinman
  • Laatst online: 11:31

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

[...]

Dat heeft te maken met SDE subsidie, in dat geval moet je per productie-eenheid ( eenheid waarvoor subsidie is aangevraagd ) een productiemeter hebben die los kan worden afgelezen door de netbeheerder. Dit zegt niets over een particulier die subsidieloos een installatie plaatst.

Overigens als je panelen plaatst ben je wel verplicht om de netbeheerder hiervan op de hoogte te brengen.

Het zou ook scheef zijn. Je mag 2,25A invoeden op een bestaande groep, MAAR je zou dan wel een aparte productiemeter hiervoor moeten hebben. 8)7

Zo zie je maar weer, en waar Zonnigtype al menig stuk over heeft geschreven, dat het woud aan regels en eisen aan zonnepanelen / installaties / netbeheerders / teruglevering, bijzonder vaag is verwoord en totaal niet duidelijk en laat staan eenduidig is.
Hier wordt niemand beschermd, maar wederom, speel de discussie op de bal en niet op de man.

Edit:

Overigens, mijn vader werkt bij Enexis :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

mkleinman schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 09:54:
[...]
Hier wordt niemand beschermd, maar wederom, speel de discussie op de bal en niet op de man.
Je slaat de spijker op zijn kop.

Ook ik krijg hier af en toe het gevoel dat sommige het maar wat leuk vinden om nog ff na te trappen/schoppen (eenheden politie, mieren neuken, je op een punt of komma pakken, iemand op een verkeerde woordkeuze pakken, etc.).

Laat een ieder in zijn waarde, geef je mening maar dring hem niet op, laat iemand doen wat hij wil en verklaar hem niet voor gek, etc.

Er zijn altijd mensen die het uit ervaring beter weten, maar brand iemand niet af als hij het in jouw(!) ogen niet goed doet. Mogelijk heeft iemand een hele goede reden om het anders dan jij te doen/aan te pakken.

We zitten hier allemaal met 1 doel en dat is niet om elkaar af te branden.

Voorbeeld;
Gisterochtend heb ik geschreven dat de opdracht voor 3510wP de deur uit is.
In de middag heb ik geschreven over ons plugwise setje en de besparingen.

Op de 3510wp wordt niet gereageerd en in het plugwise post maak ik 1 keer een fout (watt per uur, terwijl het 6 keer goed gaat) en men hakt er op in.... sorry.... :?

[ Voor 21% gewijzigd door Freemann op 09-05-2012 10:13 ]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

hansdegit schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 09:49:
[...]

Even miereneuken:
Nu heb ik toevallig legaal toegang tot NEN 1010 en er staat bar weinig over PV. Het artikel 712 waarnaar Enexis verwijst heeft een informatief karakter en maakt dus geen deel uit van de norm.

Iets meer houvast biedt NPR 5310, praktijkrichtlijnen gebaseerd op NEN1010. Helaas is dat document niet in onze bibliotheek te vinden. Edit: Maar wel in een kast bij een collega. Ook in NPR 5310 (versie 2007) staat niets in over PV.

[ Voor 8% gewijzigd door ericplan op 09-05-2012 10:40 . Reden: NPR 5310 gevonden ]

A'dam PVOutput

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-01 14:50

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

ericplan schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 10:15:
[...]

Nu heb ik toevallig legaal toegang tot NEN 1010 en er staat bar weinig over PV. Het artikel 712 waarnaar Enexis verwijst heeft een informatief karakter en maakt dus geen deel uit van de norm.

Iets meer houvast biedt NPR 5310, praktijkrichtlijnen gebaseerd op NEN1010. Helaas is dat document niet in onze bibliotheek te vinden.
Ik heb daar wel toegang tot. Een korte quote moet mogen toch?
NPR 5310 blad 57:
Op de afzonderlijke eindgroep waarop een micro-wkk is aangesloten, mogen, mits de belastbaarheid van de eindgroep dit toelaat, ook andere micro-wkk's en/of PV-systemen zijn aangesloten. In verband met overzichtelijkheid behoren deze micro-wkk's dan bij elkaar te zijn aangebracht.
Hier hebben ze het verder niet over het apart afzekeren van de systemen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Verwijderd

Freemann schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 09:58:
[...]

Gisterochtend heb ik geschreven dat de opdracht voor 3510wP de deur uit is.
@Freeman! Gefeliciteerd met de aanschaf van je zonnestroom systeem. ;) Wat heb je besteld?
Heb je wat meer details om te delen met ons?

Het topic onderwerp is immers elektriciteit opwekken met PV-panelen. :Y

Ennuh,.. Zelf weet ik ook nog heel goed, hoe gelukkig ik was met mijn eerste bestelling panelen.
Dus,... :9~ Vertel! vertel!

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2012 10:52 ]

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Nu zit ik (altijd) mee te lezenmaar met de discussie valt mij wat op.

Enexis houdt er heel andere regels op na dan mijn beheerder STEDIN.

Bij Stedin mag de oude meter blijven zitten, heb ik zwart op wit. Bij Enexis niet.
http://www.enexis.nl/site...ie_zonnepanelen_of_pv.jsp

Verder schrijft Enexis:
Wij gedogen 2,5 mm< bij systemen tot 3,7 kWp.

Wat is dat nu voor een gelul. GEDOGEN. :+
Iets voldoet aan de Nederlandse norm of niet.

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Dat mijn installatie veilig is weet ik nu ook wel.
Maar bij een calamiteit, vindt mijn verzekeringsmaatschappij dit ook.?.
Vind ik veel belangrijker.

• zonnigtype

zonnigtype

[...]

In Duitsland is wettelijk geregeld dat "een productie eenheid" een zonnepaneel kan zijn.

* OEF * Iedereen hier "in overtreding"... >:)
der zij er hier wel een aantal die er een aardig boek over vol kunnen schrijven.
Ik heb m'n website al "vol" geschreven... ;)

[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 09-05-2012 11:08 ]

• migjes
JoopC schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 10:55:
Nu zit ik (altijd) mee te lezenmaar met de discussie valt mij wat op.

Enexis houdt er heel andere regels op na dan mijn beheerder STEDIN.

Bij Stedin mag de oude meter blijven zitten, heb ik zwart op wit. Bij Enexis niet.
http://www.enexis.nl/site...ie_zonnepanelen_of_pv.jsp

Verder schrijft Enexis:
Wij gedogen 2,5 mm< bij systemen tot 3,7 kWp.

Wat is dat nu voor een gelul. GEDOGEN. :+
Iets voldoet aan de Nederlandse norm of niet.
ach ja.

een lange tijd geleden nog met enexis gebeld over mijn aansluiting en panelen.
het eerste wat ik te horen kreeg:"je moet perse een slimme meter hebben als u dat gaat doen."
nu kijk ik naar mijn oude meter en hij draait lekker terug.
niks slimme meter voor nodig.
daarna was het verhaal al weer veranderd naar: "je mag gratis een slimme meter aanvragen als je pv hebt"

en ik heb zelfs het idee dat het verhaal tegenwoordig nog soepeler is geworden.
maar ik vind mijn meter nu al "slim" genoeg.
hij draait in iedergeval nu beide kanten op en dat noem ik slim.
niet slecht voor zoon oude ferraris meter.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• zonnigtype

zonnigtype

Inmiddels nodige toevoegingen gedaan en gekregen n.a.v. de Local "kwaliteitsstudie" waar ophef over was.

Op Energiebusiness.nl. Je kunt ook zelf reageren:

http://www.energiebusines...an-de-verwachte-opbrengst

http://www.energiebusines...panelen-leidt-tot-fouten/

Voor mensen die geïnteresseerd zijn in het Technisch Weekblad OPINIE artikel (van een van de medewerkers van Local), heb ik een exemplaar. Met dank trouwens aan een nieuw GoT lid!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-01 07:38
Dit topic heeft al 222 230 pagina's....lastig zoeken!

Kan iemand me zeggen waar ik info kan vinden over het onderwerp 600watt per ("normaal gebruikte") groep?

Ik zou graag namelijk mn schuur willen voorzien van 2x 600 watt. Mn schuur heeft een eigen groep, maar heeft ook een stopcontact voor af-en-toe een boormachine en voor een buitenlampje...

Ik zoek info over wat kan & mag.

ps: ik ben redelijk lang al geregistreerd bij Tweakers, maar heb steeds minder zin te reageren/vragen in topics omdat er steeds meer "op de man" gespeeld wordt. Zelfs in een PV topic!!

• JeroenH
ArnieNFW schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 11:22:
Dit topic heeft al 222 230 pagina's....lastig zoeken!

Kan iemand me zeggen waar ik info kan vinden over het onderwerp 600watt per ("normaal gebruikte") groep?

Ik zou graag namelijk mn schuur willen voorzien van 2x 600 watt. Mn schuur heeft een eigen groep, maar heeft ook een stopcontact voor af-en-toe een boormachine en voor een buitenlampje...

Ik zoek info over wat kan & mag.
Alles kan, maar je mag niet meer van 600Wp (eigenlijk: een omvormer van 500W) aansluiten op een 'bewoonde' groep. Ik heb er een artikeltje aan gewaagd: http://www.solarwebsite.n...op-een-elektrische-groep/

Het is voornamelijk een CYA-regel, naar mijn mening is het niet per definitie onveilig als je meer op een 'bewoonde' groep aansluit. Maar (en het is een heel belangrijke maar): als jij naast de rokende puinhopen van je afgebrande huis staat te bellen met je verzekering, en ze wijzen je claim af omdat de elektrische installatie niet deugdelijk was zou je willen dat je even wat tijd had gespendeerd om een extra kabeltje te trekken. Lees mijn artikel goed, en ook de comments er onder. Neem risico's niet voordat je er goed over nagedacht hebt - en over de gevolgen.
ps: ik ben redelijk lang al geregistreerd bij Tweakers, maar heb steeds minder zin te reageren/vragen in topics omdat er steeds meer "op de man" gespeeld wordt. Zelfs in een PV topic!!
Dat is jammer om te horen. Ik denk zelf dat het hier op Tweakers niet zo sterk is als op sommige andere grote forums... Maar inderdaad, het komt voor en het bederft de sfeer als het gebeurt.

[ Voor 21% gewijzigd door JeroenH op 09-05-2012 11:30 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• migjes
JoopC schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 10:57:
Dat mijn installatie veilig is weet ik nu ook wel.
Maar bij een calamiteit, vindt mijn verzekeringsmaatschappij dit ook.?.
Vind ik veel belangrijker.
dit is lastiger te vertellen.

mijn vriendinnetje is met een sub-project er mee bezig op het werk bij grote maatschappij.
op het moment word er allen nog gekeken daar naar het verzekerend zijn van de panelen.
valt het onder inboedel/huis of glas schade.
(het valt wel onder de verzekering, maar duidelijk onder welke hadden ze nog niet)

ze hadden de zaken daar niet echt onder controle.
de regels vermelden P.V. en zonnewarmtecollectoren als 1 hetzelfde ding.

de aansluiting van het systeem word niks apart over vermeld.
ondeugdelijk elektrische installaties worden afgehandeld volgens brandweer rapport.
maar ook deugende installaties kunnen kortsluiten en af fikken.
(het veiligste blijft natuurlijk gewoon geen elektra in je huis :) )

persoonlijke note: stekkerblokken in huis zijn waarschijnlijk een groter probleem als p.v.

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-01 19:12
Limburg komt per 21 ook weer met nieuwe energie subsidie.

Iemand online al meer details gevonden?

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-01 23:35
trekker22 schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 11:46:

Ja hoor zie de "Kroeg" en "Zonneboiler" topic :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• JeroenH
trekker22 schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 11:46:

http://www.wattmooi.nl/

• migjes
edit:
we hoeven het niet 3 keer te zeggen.
lol

[ Voor 86% gewijzigd door migjes op 09-05-2012 11:49 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-01 20:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je mag maximaal 500W terugleveren als er ook verbruikers op zijn. Dat is de regel. Daarmee is dus helemaal niet gezegd dat 2x500W niet goed gaat, maar als het fout gaat en als je verzekeraar gaat miepen kan het zijn dat hij niet uitbetaalt. Dat is dus een keuze die je zelf moet maken.

Vraagje voor de kenners: misschien dat het legaal is als je een 10A zekeringsautomaat monteert? Want dan kan er maximaal 10+5 = 15A lopen als er kortsluiting komt.

Signatures zijn voor boomers.

• migjes
Maasluip schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 11:54:
Vraagje voor de kenners: misschien dat het legaal is als je een 10A zekeringsautomaat monteert? Want dan kan er maximaal 10+5 = 15A lopen als er kortsluiting komt.
als dat kan.
zou dan een sma 1200.
dat is 6,1A
dus ruim onder de 18,25A
kunnen?

ben dan bang dat het zoeken naar de grens wordt.
en er is altijd een grijs gebied, hoe donker willen we het maken?

• JeroenH
Maasluip schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 11:54:
Je mag maximaal 500W terugleveren als er ook verbruikers op zijn. Dat is de regel. Daarmee is dus helemaal niet gezegd dat 2x500W niet goed gaat, maar als het fout gaat en als je verzekeraar gaat miepen kan het zijn dat hij niet uitbetaalt. Dat is dus een keuze die je zelf moet maken.

Met soort creatieve oplossingen kwamen een paar commenters onder het stukje op mijn website ook al. Misschien mag het, misschien niet. Ga jij het gokken? Ik niet.

-edit-

Even een algemene opmerking (niet op de man of wat dan ook) maar ik vind het ongelooflijk hoezeer mensen met dit soort zaken de grens op willen zoeken. Wat is er mis met je gewoon de regels volgen? De kans dat het mis gaat is klein, maar holy shit wat trek je je haar uit je hoofd als het misloopt. Een kabel trekken is toch niet zo erg? Je bent Tweaker, je legt er gelijk een netwerkkabel naast.

[ Voor 21% gewijzigd door JeroenH op 09-05-2012 12:24 ]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ArnieNFW schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 11:22:
Herkenbaar.

Ben het duurzaam topic (en later dit topic) in gegaan om meer info te verkrijgen over PV. Uiteindelijk is het plan gegroeid om een PV-installatie te gaan/laten plaatsen. Via het topic bleek het al snel een onbegonnen taak om tot een eenduidig ontwerp te komen. Wat de een aanraden, werd door de ander afgeraden of afgebrand.

Ben toen "bij toeval" in contact gekomen met meerdere forumleden. Dit contact is uitgemond in een paar (wel meer dan een paar) goede/nuttige/prettige/pittige mailwisselingen/telefoongesprekken/bezoekjes.
Uiteindelijk is daar een goed ontwerp uitgekomen waar ik en de andere partij(en) zich in kunnen vinden.
Uiteindelijke is het ontwerp en de installatie tot stand gekomen via mensen uit dit topic maar niet met directe hulp uit dit topic.

In het bijzonder ben ik erg goed geholpen door migjes en Neanderthaler71! _/-\o_

Mijn uiteindelijke PV-installatie is dus (helaas) niet direct via dit topic tot stand gekomen. Helaas is/was het een onbegonnen klus om dit topic/slowchat/kroeg/soos bij te houden en er nog nuttige info uit te halen/krijgen/destileren.

"Simpele" vragen verzanden in hevige discussies die (bijna letterlijk) om(/over) leven en dood gaan. :/

Denk ook dat de toon die in dit topic regeert, de gemiddelde newbie afschrikt om hier vragen te stellen of om "uit de kast te komen" (zoals de afgelopen dagen ook wel is gebleken)

Erg jammer allemaal....

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-01 20:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenH schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 12:15:
[...]

-edit-

Even een algemene opmerking (niet op de man of wat dan ook) maar ik vind het ongelooflijk hoezeer mensen met dit soort zaken de grens op willen zoeken. Wat is er mis met je gewoon de regels volgen?
Omdat de regels niet altijd duidelijk zijn (ook niet voor de professional, gezien dit topic), de regels voor de normale burger niet te krijgen zijn en je na de stroommeter zelf aan je installatie mag werken?

Want met mijn niet-elektroopleiding zeg ik: 10A+5A is maximaal 15A dus dat mag op 2,5 mm.

Signatures zijn voor boomers.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

JeroenH schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 12:15:
[...]
Even een algemene opmerking (niet op de man of wat dan ook) maar ik vind het ongelooflijk hoezeer mensen met dit soort zaken de grens op willen zoeken. Wat is er mis met je gewoon de regels volgen?
Omdat niet iedereen op de hoogte is van de verschillende ingewikkelde wet en regelgeving?
Laat je goed informeren, ga met gezond verstand te werk en je komt een eind. Als dan iemand de grens opzoekt en zijn huis fikt af...... :X
De kans dat het mis gaat is klein, maar holy shit wat trek je je haar uit je hoofd als het misloopt. Een kabel trekken is toch niet zo erg?
Tja dat zou mijn gezonde verstand ook zeggen.
Bij mij komt de omvormer in de schuur (minder warm, meer ruimte, "eenvoudig" te bereiken). Gevolg is dat de hoogvoltage DC door het huis gaan. Deze kabels komen echter netjes in (flexibel) PVC en zoveel mogelijk buiten het bereik van mensen/kinderen.
Je bent Tweaker, je legt er gelijk een netwerkkabel naast.
Niet iedereen is meer een Tweakert.... Ik ben nog uit de oude tweakers tijd (10+ jaar "actief"), maar heel veel mensen van de laatste jaren zijn "gewoon" "forumlid" en zegt het woord "tweaker" helemaal niets.

Verwijderd

Freemann schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 12:26:
[...]

Denk ook dat de toon die in dit topic regeert, de gemiddelde newbie afschrikt om hier vragen te stellen of om "uit de kast te komen" (zoals de afgelopen dagen ook wel is gebleken)
Valt wel mee hoor,.. :P

*mompelt iets met korrels zout en olifantenhuid,..*

• NovapaX
Eigenlijk moet er gewoon een installatie-hulp-topic gemaakt worden, waar dit soort 'Amperage-Voltage-vrage" ;) aan bod kunnen komen.
Dan kunnen we ons hier gewoon lekker richten op van die blauwe rechthoekige plakken die bij veel te weinig mensen op het dak liggen, moi incluis.

Sparql TV wiki

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Als "leek" lees ik over die discussies heen, ik lees de voor mij belangrijk stukken en vragen.
Uiteraard wandel ik wat langer rond op GOT waardoor ik ook wel weer merk dat dit qua regelgeving wel een van de "soepelste" topics is. een zeer mooi topic is

@ NovapaX tegenwoordig worden ze volgens mij ook vaak in het zwart aangeboden ;)
Verder wel eens me je stelling.

[ Voor 24% gewijzigd door Kiswum op 09-05-2012 12:48 . Reden: edited voor NocapaX ]

• NovapaX
@Kiwsum
Begin nou niet weer over een andere regelgeving.... ;) Dat hebben we nu wel weer gehad :D
hoewel deze wél openbaar zijn ergens in de krochten van GoT.

Sparql TV wiki

Verwijderd

NovapaX schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 12:40:
Eigenlijk moet er gewoon een installatie-hulp-topic gemaakt worden, waar dit soort 'Amperage-Voltage-vrage" ;) aan bod kunnen komen.
Dan kunnen we ons hier gewoon lekker richten op van die blauwe rechthoekige plakken die bij veel te weinig mensen op het dak liggen, moi incluis.
@Novapax -> _/-\o_ !

Dus,.. Wie de handschoen past, trekt hem aan? :Y

Terug naar PV-panelen,..

@Freeman, wil je wat details vrijgeven over je aankoop?

Ben nog steeds erg benieuwd! :9~

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2012 12:51 ]

• JeroenH
Freemann schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 12:31:
Omdat niet iedereen op de hoogte is van de verschillende ingewikkelde wet en regelgeving?
Dat kan wel zijn, maar google eens naar zonnepanelen 600Wp op een groep (of zelfs "600 watt") en je komt direct bij een zeer goed artikel uit ;) Zelfs de techneuten van circuitsonline raden aan een nieuwe groep aan te leggen.
Laat je goed informeren, ga met gezond verstand te werk en je komt een eind. Als dan iemand de grens opzoekt en zijn huis fikt af...... :X
Misschien is het mijn instelling, misschien ben ik overvoorzichtig, maar waarom onnodige risico's nemen terwijl je die vrij makkelijk kunt vermijden. En ja, een kabel door je huis of tuin trekken is even werk.
Tja dat zou mijn gezonde verstand ook zeggen.
Bij mij komt de omvormer in de schuur (minder warm, meer ruimte, "eenvoudig" te bereiken). Gevolg is dat de hoogvoltage DC door het huis gaan. Deze kabels komen echter netjes in (flexibel) PVC en zoveel mogelijk buiten het bereik van mensen/kinderen.
Volgens mij zijn de regels voor DC veel minder bekend dan die voor netspanning, ook omdat dat veel minder vaak voorkomt. Hierdoor zou je zonnestroompanelen op het dak van de buren kunnen leggen terwijl de omvormer bij jou in huis hangt.
Niet iedereen is meer een Tweakert.... Ik ben nog uit de oude tweakers tijd (10+ jaar "actief"), maar heel veel mensen van de laatste jaren zijn "gewoon" "forumlid" en zegt het woord "tweaker" helemaal niets.
Daar moet ik het mee eens zijn... ik zit hier nu negen jaar en hoewel ik me tegenwoordig wat meer focus op de duurzame topics dan destijds merk ik ook dat de sfeer in die tijd veranderd is. Mensen zonder eerdere posts die binnenvallen een vraag stellen waaruit duidelijk blijkt dat ze geen enkel vooronderzoek gedaan hebben, dat soort dingen.

Ik weet niet of ik zelf kan beoordelen, maar ik zie mezelf nog wel een beetje als een 'Tweaker van de oude stempel"; niet te beroerd om eerst zelf wat uit te zoeken en dan pas de vraag online te gooien, er genoegen in scheppen zelf informatie te genereren en die te delen, dat soort dingen. Maar misschien zie ik het helemaal verkeerd hoor. Het is een gevoel.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 12:53:
[...]
Volgens mij zijn de regels voor DC veel minder bekend dan die voor netspanning, ook omdat dat veel minder vaak voorkomt. Hierdoor zou je zonnestroompanelen op het dak van de buren kunnen leggen terwijl de omvormer bij jou in huis hangt.

[...]
Heb je wel een omgevingsvergunning nodig :) (Want je voldoet niet aan de regels voor vergunningvrij plaatsen)

A'dam PVOutput

• JeroenH
Échte Tweaker Roamor (die bezig is een Arduino-gestuurde tracker te bouwen) deed mij een goede tip aan de hand: de vierkante moeren die gebruikt worden om netwerkapparatuur in 19" racks te hangen passen perfect in het montageprofiel van de 90-95-100Wp Shell zonnestroompaneeltjes!

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/50384722/VierkanteMoeren.JPG

Ik heb 'm een 100Wp paneeltje + OK4 in bruikleen gegeven zodat hij zijn tracker een tijd kan testen.
ericplan schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 12:58:
Heb je wel een omgevingsvergunning nodig :) (Want je voldoet niet aan de regels voor vergunningvrij plaatsen)
Klopt, maar op het overtreden van een omgevingsvergunning staat hooguit een boete, en niet persoonlijk faillissement. Nogal een verschil :)

[ Voor 25% gewijzigd door JeroenH op 09-05-2012 13:10 ]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

JeroenH schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 12:53:
[...]

Dat kan wel zijn, maar google eens naar zonnepanelen 600Wp op een groep (of zelfs "600 watt") en je komt direct bij een zeer goed artikel uit ;) Zelfs de techneuten van circuitsonline raden aan een nieuwe groep aan te leggen.
Tja dat is aan een ieder. Er zijn hier mensen die in 4 fases/stappen de boel opbouwen met Soladin's/Steca's.
Er zijn ook mensen die (net als ik) in 1 keer de boel vol knallen en "er klaar mee zijn".
Ga je in 4 stappen opbouwen dan kun je ervoor kiezen om 4 aparte groepen te pakken. Je kunt 1 groep pakken en daarbij de juiste keuzes maken mbt zekeren, wet/regel- geving, etc.

Ga je in 1 keer "to the max" dan pak je altijd een aparte groep en die kan je eventueel zwaarder afzekeren (bij mij was ook de afweging om een PowerOne 3.0 op 16A of 3.6 op 20A te zetten).
Misschien is het mijn instelling, misschien ben ik overvoorzichtig, maar waarom onnodige risico's nemen terwijl je die vrij makkelijk kunt vermijden. En ja, een kabel door je huis of tuin trekken is even werk.
Veiligheid boven alles! echter kun je wel overwogen "risico's" nemen. Bij mij is het een "risico" dat ik de omvormer in de schuur hang met lange DC kabels. De kabels worden netjes en correct aangelegd/aangesloten en ik acht de kans groter dat een adapter de fik in gaat dan dat deze DC kabels problemen op gaan leveren.
Ik ben redelijk bekend met de wet/regel -geving op AC gebied, maar niet op DC gebied. Wel gebruik ik mijn gezonde verstand bij het aanleggen van alles.
Daar moet ik het mee eens zijn... ik zit hier nu negen jaar en hoewel ik me tegenwoordig wat meer focus op de duurzame topics dan destijds merk ik ook dat de sfeer in die tijd veranderd is. Mensen zonder eerdere posts die binnenvallen een vraag stellen waaruit duidelijk blijkt dat ze geen enkel vooronderzoek gedaan hebben, dat soort dingen.
Ik weet niet of ik zelf kan beoordelen, maar ik zie mezelf nog wel een beetje als een 'Tweaker van de oude stempel"; niet te beroerd om eerst zelf wat uit te zoeken en dan pas de vraag online te gooien, er genoegen in scheppen zelf informatie te genereren en die te delen, dat soort dingen. Maar misschien zie ik het helemaal verkeerd hoor. Het is een gevoel.
Mee eens.
Vroeger werd je "gekicked" als je geen vooronderzoek had gedaan.
Die tijden zijn (helaas) wel veranderd. Moet daarbij ook wel zeggen dat PV een relatief ingewikkeld verhaal is als je je daar echt in gaat verdiepen. En als iedereen alles zou weten, snappen of op internet kan vinden, dan is GoT overbodig ;)

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-12-2025
Dit zo lezende, is het dan niet tijd voor een newbie topic waarin domme vragen gesteld mogen worden?

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Lardman: Je bedoelt een FAQ?
Ik zou daar geen topic van maken. Anders krijg je:
PV voor dummies
PV voor bezitters
PV voor gevorderden
PV voor PV-Tweakers

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Lardman schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 13:16:
Dit zo lezende, is het dan niet tijd voor een newbie topic waarin domme vragen gesteld mogen worden?
Heb altijd geleerd dat domme vragen niet bestaan.

Topic title: "PV-voorbeginnen en voor al jouw domme"

Wie gaat al die domme vragen dan beantwoorden?

:D

[ Voor 7% gewijzigd door Freemann op 09-05-2012 13:19 ]

• JeroenH
Lardman schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 13:16:
"Domme vragen" is naar mijn mening een ongelukkige uitdrukking. Maar dat een vraag waarvan veel lezers denken "wat zou hij of zij al zelf gedaan hebben om het op te lossen" op wat commentaar kan rekenen vind ik niet zo gek.

Het gaat om de instelling van de vraagsteller, niet om de vraag.

Verwijderd

JeroenH schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 13:22:
[...]

"Domme vragen" is naar mijn mening een ongelukkige uitdrukking. Maar dat een vraag waarvan veel lezers denken "wat zou hij of zij al zelf gedaan hebben om het op te lossen" op wat commentaar kan rekenen vind ik niet zo gek.

De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. ;)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

JeroenH schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 13:22:
[...]

Logisch, maar dan moet je vooral in dit topic zijn..... Af en toe lusten de honden er geen brood van. :X
Mee eens, maar denk dat het ook een feit is dat er hier steeds meer komen die;
ff snel een account aanmaken,
ff snel een paar vragen stellen
ff snel weer weg zijn als dat ze gekomen zijn
Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 13:25:
[...]

De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. ;)
_/-\o_

Liever een vraag dubbel/overbodig/dom gesteld, dan dat er een veiligheid issue bij de persoon optreed en het huis affikt (om nog maar even in de veiligheidshoek te blijven :) )

;)

[ Voor 19% gewijzigd door Freemann op 09-05-2012 13:27 ]

• JeroenH
Zijn jullie zonnestroompanelen inmiddels ook wel voldoende schoongeregend? :P Ik ben wel toe aan een lange periode met zon...

• Freemann
  • Niet online

Freemann

JeroenH schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 13:28:
Zijn jullie zonnestroompanelen inmiddels ook wel voldoende schoongeregend? :P Ik ben wel toe aan een lange periode met zon...
Aangezien mijn panelen nog niet geplaatst zijn, mag het nog wel even bewolkt blijven ;)
Om vervolgens, op de eerste dag na installatie, keihard te gaan knallen :D

Een lekker zonnetje zou echter wel lekker zijn ;)

• JeroenH
Freemann schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 13:31:
Aangezien mijn panelen nog niet geplaatst zijn, mag het nog wel even bewolkt blijven ;)
Om vervolgens, op de eerste dag na installatie, keihard te gaan knallen :D

Een lekker zonnetje zou echter wel lekker zijn ;)
Reken er maar op dat het in de week na plaatsing een week lang, precies boven jouw huis, bewolkt is :) Zo lijkt het de meeste mensen te vergaan.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

JeroenH schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 13:32:
[...]

Reken er maar op dat het in de week na plaatsing een week lang, precies boven jouw huis, bewolkt is :) Zo lijkt het de meeste mensen te vergaan.
;(

Ik ben (of zorg) over het algemeen wel (voor) een uitzondering op de regel O-) >:)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JeroenH schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 13:28:
Hear hear! Vorig jaar rond deze tijd zat ik rond de 700kWh opbrengst. Nu, met meer panelen op het dak notabene, op slechts 618kWh :(

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 117% gewijzigd door Dre op 09-05-2012 16:04 . Reden: Blunder van een rekenfout ]

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-01 22:18

PcDealer

HP ftw \o/

Dre schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 13:35:
De panelen zijn qua rendement en Pm temperatuur coëfficiënt vergelijkbaar met hun concurrenten. Ik vraag mij echter hoe het met de kwaliteit zit van deze panelen en hoelang een Nederlandse 'producent' zich onder de huidige marktomstandigheden kan blijven bestaan (i.v.m. garantie). Wat zeggen jullie?
Efficiency is wel laag met wat ik van bijvoorbeeld Yingli of anderen zie.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03-2025

Leon303

1060 Wp

Lees dit topic ook al 200 jaar, als je de tijd neemt om gewoon alles te lezen , kom je een hoop te weten. Dan hoef je geen vragen te stellen die er al instaan. Neem contact op met een aantal leveranciers, zij kunnen je ook gewoon adviseren.

1060 Wp

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-01 19:12
mooi mooi spaart weer 1.000 euro op mijn installatie, 2 jaar terug verdientijd er af!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dre schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 13:35:
Ik zit eraan te denken om een pallet SunNed UPG 240 panelen aan te schaffen. "SunNed is een samenwerkingsverband van installatiebedrijven, die samen voor 100% eigenaar zijn van het collectief." De panelen zijn qua rendement en Pm temperatuur coëfficiënt vergelijkbaar met hun concurrenten. Ik vraag mij echter hoe het met de kwaliteit zit van deze panelen en hoelang een Nederlandse 'producent' zich onder de huidige marktomstandigheden kan blijven bestaan (i.v.m. garantie). Wat zeggen jullie?
Hoe lang bestaan ze al?

Datasheet ziet er wel okay uit. Belangrijkste vraag is denk ik hoeveel je per Wp moet betalen?

• Freemann
  • Niet online

Freemann

trekker22 schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 13:43:
[...]

mooi mooi spaart weer 1.000 euro op mijn installatie, 2 jaar terug verdientijd er af!
Is hij in Zoetermeer plezieriger :)

25% van het offertebedrag met een max van €2500.
Meer dan 2 jaar korte TVT (bij ons is de theoretisch TVT vastgesteld op 6,70 jaar (door mijzelf berekend ;) ) :*) )

[ Voor 12% gewijzigd door Freemann op 09-05-2012 13:52 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 09-05-2012 16:03 . Reden: Blunder van een rekenfout ]

• zonnigtype

zonnigtype

Dre schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 13:49:
[...]

<€0,77/ Wp voor 6,5 kWp waar de efficientere 260Wp panelen bijvoorbeeld €1/ Wp kosten (per stuk, per pallet zal het wel wat minder zijn.
Interesting. Nooit van ze gehoord (jaja...). Weet je wie de cellen leverancier is?

Nummer 273 dus. Haalt Solarking daar zijn modules straks? Naast de deur! ;)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dre schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 13:49:
[...]

<€0,77/ Wp voor 6,5 kWp waar de efficientere 260Wp panelen bijvoorbeeld €1/ Wp kosten (per stuk, per pallet zal het wel wat minder zijn.
Lijkt mij geen verkeerde prijs denk ik. De constructie van de panelen lijkt mij okay. Het frame is in elk geval 42mm dik voor de stevigheid.

Belangrijkste lijkt me of je harde garantieafspraken kan maken met ze? Mocht dat het geval zijn denk ik *DOEN*!:)

• JeroenH
mkleinman schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 13:34:
Hear hear! Vorig jaar rond deze tijd zat ik rond de 700kWh opbrengst. Nu, met meer panelen op het dak notabene, op slechts 618kWh :(
Voordeel is wel dat mijn regenwatertanks op dit moment waarschijnlijk nokkievol zijn en dat momenteel de overloop getest wordt ;) Maar dat houdt ook in dat ik geen regen meer nodig heb voorlopig. Dus: stop er maar mee en doe maar zon.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16
Heeft iemand ervaring met een "Piko Data Communicator" ?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• migjes
JeroenH schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 13:32:
die kan ik beamen.
heb lekker in mijn t-shirt op de fiets een flink stuk gefietst om het laatste stukje van mijn nieuwe installatie te halen.
heerlijk maart zonnetje.
en sins die tijd was het niks meer met de zon.
en we weten wat april gedaan heeft.

een kleine waarschuwing:
ik ben nog van plan om mijn set uit te gaan breiden.
verwacht dus maar nog zoon maand deze zomer. >:)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

migjes schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 14:34:
[...]
een kleine waarschuwing:
ik ben nog van plan om mijn set uit te gaan breiden.
:F >:)

• JeroenH
migjes schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 14:34:
OK, OK, we snappen de hint. Hoeveel wil je hebben om het pas in oktober neer te leggen? ;)

• migjes
JeroenH schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 15:03:
[...]

OK, OK, we snappen de hint. Hoeveel wil je hebben om het pas in oktober neer te leggen? ;)
mmm zelfs het voltage van mijn string zakt nu onder de 240V normaal 320V.
regenbuitjes.
denk dat ik het licht aan ga doen in huis. >:)

• FicoF
  • Laatst online: 12:09
Dat dit topic zoveel pagina`s heeft is Het Probleem van de duurzame industrie in het algemeen en de PV-industrie in het bijzonder. Onderzoekje erbij halen:
Volgens de onderzoekers zouden nog veel meer woningbezitters geïnteresseerd zijn in zonnepanelen als er meer duidelijkheid zou zijn over de investeringskosten, regelgeving en terugverdientijd.
Installateurs zijn vaak niet op de hoogte, veel cowboys op de markt, normen zijn niet openbaar, etc... Ik ben nog nergens een goede website tegen gekomen die eenduidig antwoord geeft op vragen. Oorzaak is uiteraard ook dat er tig leveranciers zijn en weinig ervaring wat betreft merken. Er zou wat dat betreft een solar.pricwatch.nl mogen komen. Met reviews van panelen, omvormers en installateurs.

Aan de andere kant, dit is wel Tweakers. Als je zelf aan de slag wilt zul je je moeten verdiepen in de materie. Als je dat niet wilt moet je gewoon een PV-bedrijf bellen en offertes opvragen. :)

• PClop
  • Niet online
hansdegit schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 09:49:
[...]

Even miereneuken:
Mee eens, echter kan een netwerkbeheerder je wel met de nen1010/3140 enz in de hand
van het net afsluiten idem met een nieuw huis, je niet aansluiten.

En dat voelt dan toch echt aan als een echte wet

• NovapaX
De normen zijn ook wel degelijk door de wet aangestuurd (woningwet stuurt bouwbesluit aan, die stuurt op zijn beurt de NEN 1010 aan)

Bouwbesluit 2012:
Artikel 6.1
lid 1.
Een voorziening voor elektriciteit voldoet aan:
a. NEN 1010 bij lage spanning, en
b. NEN-EN-IEC 61936-1 en NEN-EN 50522, bij hoge spanning.

Het is dus wel degelijk onderdeel van de wet- en regelgeving. Dat deze normen niet openbaar zijn kan ik ook niets aan doen, daar zijn al wel eens wat rechtzaken over gevoerd geloof ik. Google maar eens. Daar is zelfs uitgekomen dat ze openbaar moeten zijn, maar er zal wel een hoger beroep lopen ofzo...
Wij moeten onze brandveiligheidsnormen (6068, 6069, 2535, 2555 e.d.) ook nog steeds kopen, dat abonnement kost een lieve duit. Maar gebouwen zullen er toch echt aan moeten voldoen....

[ Voor 6% gewijzigd door NovapaX op 09-05-2012 17:26 ]

Sparql TV wiki

Pagina: 1 ... 58 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.