Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.548.508 views

Onderwerpen

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
ericplan schreef op maandag 07 mei 2012 @ 17:44:
[...]

Uhh, de NL-versie van de Steca heeft geen ENS. Het gaat overigens over de Steca Grid Control, die in bovenstaand voorbeeld niet geplaatst is.

Het verschil tussen de StecaGrid Control N en StecaGrid Control D is de geïntegreerde ENS-functie. Deze ENS- functie beschermt het systeem tegen eiland bedrijf en detecteert netspanning, netfrequentie en netimpedantie. In het geval er afwijkingen optreden schakelt de ENS het systeem automatisch uit. Zodra de afwijking is hersteld, wordt het systeem weer automatisch ingeschakeld. De ENS-functie voldoet aan DIN VDE 016. bron

Zo blijkt maar weer dat de normen in Europa niet overal gelijk zijn. Tijd voor verkiezingen.
Zucht, de volgende keer schrijf ik wel BESCHEMD TEGEN EILAND BEDRIJF zucht

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-12-2025
Enkelen onder ons hebben, om beter te kunnen monitoren, meerdere steca's op 1 groep maar niet via 1 netsnoer. Elke steca zijn eigen netsnoertje.

Deze discussie volgend, mag je op 1 groep meerdere steca's met elk een eigen netsnoer installeren?

• PClop
  • Niet online
tw_eek schreef op maandag 07 mei 2012 @ 17:54:
Enkelen onder ons hebben, om beter te kunnen monitoren, meerdere steca's op 1 groep maar niet via 1 netsnoer. Elke steca zijn eigen netsnoertje.

Deze discussie volgend, mag je op 1 groep meerdere steca's met elk een eigen netsnoer installeren?
Het is niet te verbieden, daar de regelgeving hier over nog onduidelijk is, of het verstandig is, is een tweede
Het kan ( waarschijnlijk tot in lengte van jaren zolang als het goed gaat)

Om alle gevallen samen tevoegen, kan, mag, verboden, verstandig en veilig, heb ik deze optie
op "papier" gezet http://sv650s.home.xs4all...din%20600%204%20stuks.jpg

De soladin's kun je vervangen door steca', natuurlijk en uitbreiden tot 6 groepen (in de eind verdeler )
mits je voor de bedrijfzekerheid kiest ( de veiligheid is zowiezo wel gewaarborgt ) de panelen + steca's
verdeeld in oost/west, oost/zuid/west, zuid/west enz zet, kappa?

En google maar even, en je vind vast wel goede en goedkoope eindverdeelkastjes incl zekeringen
binnen de 100 euro moet lukken.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:53

ericplan

5180 Wp PV

Afbeeldingslocatie: http://40.76.my/Malaysia/power-cord-cable-fuse-computer-printer-pc-0907-25-Loveu@14.jpg

Nu nog een engels WCDtje erbij en dan is het klaar.

A'dam PVOutput

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:45

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Is het trouwens niet zo dat de omvormer niet zozeer zelf het probleem is maar de kortsluiting die kan optreden in de leiding tussen zekering(automaat) en de omvormer?

Als alle omvormers inderdaad een zekering hebben dan vormt volgens mij de omvormer zelf niet echt het probleem, zekering brand door en klaar. Mits uiteraard op dat moment ook het DC gedeelte ook stopt met leveren. En zoals je terecht zegt: Als er ondanks het doorbranden van de zekering er toch brand ontstaat in een omvormer dan heeft de omvormerfabrikant een probleem.

Mastervolt wisselde vorig jaar januari nog een paar 1000 Soladins om met een mogelijk probleem.

Het probleem, en daar heb je 100% gelijk in, is volgens mij de bedrading er tussen. Als daar kortsluiting ontstaat dan is de enige redding de 16A zekering in de stoppenkast. En om daarvoor een splitsing te maken om bij meerdere omvormers >16A stromen te voorkomen is inderdaad niet verkeerd. Mits uiteraard dan wel juist af te zekeren.

In het geval van gestapelde Steca's ( op een aparte groep uiteraard ) kan dit ook prima. 3 Steca 500? ( max 1575AC mogelijk ongeveer ) afzekeren met 8A of 10A.

Maar dat is niet zozeer een omvormerprobleem maar meer een terugleverprobleem wat dus ook bij de HRe ketel speelt.

Maar het is geen verplichting en dat is wel belangrijk om te vermelden. En aangezien omvormers volgens mij zo'n beetje de veiligste elektrische apparaten zijn vraag ik me af of het echt een groot probleem is.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

In een Soladin zit in ieder geval een 3,15A zekering AC zijdig.
Gaat deze er door dan denkt de Soladin hé geen netspanning en schakelt af, niets aan de hand.

Doorstart Helianthos
http://www.nuzakelijk.nl/...elfabriek-helianthos.html

[ Voor 25% gewijzigd door SpeksteenWP op 07-05-2012 19:44 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:16
Kortsluiting zal wel goed gaan denk ik, de kortsluitstroom is veel hoger dan de 16A van de zekering.
Maar wat gebeurt er al er een aansluiting ligt te spetteren?

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Tja maar dan kan ook gebeuren achter een groep waar helegaar geen PV zit aangesloten.
Vonkvorming geeft altijd kans op brandgevaar.

Verwijderd

jullie trappen er in he ?
het is zaterdag,
4 studentes, 3 haarfohnen en een krultang, op 1 natte groep, 2 stopkontakten.
het is zaterdag avond, en ze houden ze vast, veel erger dus.
nou kan ik hier wel wat hoofdletters met smilies typen, but who cares, het is zoals het is.
gaan we gewoon stappen, of eindigt het met geblakerde hoofden ?

(ga ze effe lekker 4 extra groepen verkopen......)

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-01 18:03

Kiswum

Gadget reviewer

2 stopcontacten en 4 apparaten wordt lastig, zullen ze een stekkerdoos erbij gaan pakken in de vochtige badkamer?

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-01 13:45
Kiswum schreef op maandag 07 mei 2012 @ 20:30:
2 stopcontacten en 4 apparaten wordt lastig, zullen ze een stekkerdoos erbij gaan pakken in de vochtige badkamer?
Ja. Doen ze.

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Gelukkig hebben we geen studentenhuis en is ons eerste kind een jongen :D

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

De scores van vandaag :
Totaal sinds 14 april: 55,98 kWh
Sinds vorige week erbij: 15,37 kWh (dieptepuntje..sniff)

Ik wil meer zon :P
Ons elektraverbruik neemt ineens ook af trouwens..hmm, zou het de UPC decoder zijn die de deur uit is :+

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• stef110
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-01 20:41
score vandaag:

1200Wp evergreens: 5.92 kWh 4.93kWh/kWp
200Wp zelfbouw: 0.8kWh 4kWh/kWp

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@PClop
In welk stuk zou, volgens jou, de stroom boven de afgezekerde waarde kunnen komen? Gaan even uit van de viervoudige WCD en een niet onderbroken leiding naar de groepenkast. De Soladins zijn dubbel geïsoleerd dus geen randaarde. Met dank aan zonnigtype voor de foto. :)
Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5316/7153430357_f431ab061b_z.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/PV-newbees/RV_omvormers.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door ericplan op 07-05-2012 22:50 ]

A'dam PVOutput

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-01 11:59
Je wilt niet weten wat studenten/studentes voor stomme dingen uithalen. Intelligentie noch opleidingsniveau schijnt er enig invloed op te hebben.
Daarnaast is menig badkamer in een studenten appartement of -flat vaak niet eens aangesloten op een groep met randaarde.
* TD-er heeft zich al eens flink pijn gedaan aan een wasmachine die onder spanning stond in een badkamer. (in mijn eigen huurhuis)
Zolang er een dubbele trekschakelaar is, is het voldoende. Echter dat is vaak de enige aansluiting in een badkamer, dus wat doe je als student zijnde (ik niet, heb het zien gebeuren)... je maakt een stekker-verbinding waar de wasmachine rechtstreeks in past. De volgende bewoner, vaak een jaar later al, sluit dat aan via een verdeeldoos, omdat de draad van de wasmachine van oma net te kort is. Die verdeeldoos wordt vastgeschroefd aan muur, dwars door het plastic heen. Een volgende bewoner denkt "he wat handig, daar kan de tandenborstel, fohn, en scheerapparaat ook op. Maar dan is de 3-stekkerdoos vol als de wasmachine ook ingestekkerd is. Dus een extra stekkerdoos die boven de wastafel ligt. Wel zo makkelijk, dicht bij.
Fohnen gaat uiteraard niet met stilstaan, dus stekkerdoos bungelt overal vrij rond, ook in de wastafel.

Vergeet niet dat de badkamer niet via een aardlek aangesloten is en die trekschakelaar werkt al jaren niet meer omdat het touwtje ooit handig was ergens anders voor.

Zie daar de veligheid van elektra in een badkamer van een studentenhuis.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:47

franssie

Save the albatross

@TD-er helaas lees je dan ook vaak genoeg dat er eentje uitbrand met doden.
Het gebeurd inderdaad veel (zeker 20 jaar geleden toen ik studeerde). Ook de technische studenten maakten zich er schuldig aan.
Maar ook niet alleen studenten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• motormuis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-01 08:08
zonnigtype schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 00:04:
[...]

Sorry, veel te simplistisch gedacht. Ook EU belastingwetgeving, rampzalige over de grens verkoop gevolgen en haat en nijd tussen branches/landen, meer gezeik, dumpen van totaal onbekende OEM / no name hardware in ons land, ga zo maar door.

Denk hier niet te licht over. Het is niet de eerste markt die door politieke domheid zou ontploffen ... in het eigen gezicht. We hebben daar "spectaculaire" voorbeelden van gezien (die nog steeds hun wonden likken).
Hoe zou het volgens jou verder gestimuleerd moeten worden dan?

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

Verwijderd

ericplan schreef op maandag 07 mei 2012 @ 20:54:
@PClop
In welk stuk zou, volgens jou, de stroom boven de afgezekerde waarde kunnen komen. Gaan even uit van de viervoudige WCD en een niet onderbroken leiding naar de groepenkast. De Soladins zijn dubbel geïsoleerd dus geen randaarde. Met dank aan zonnigtype voor de foto. :)
[afbeelding]
[afbeelding]
Goedenavond allemaal,

Om maar direct even de deur uit de scharnieren te trappen!! Mijn naam is Rien Veldsink, 31 jaren jong, uit Hardenberg. En ik 'lurk' al een dik jaar kennis dit het GoT-forum Duurzame energie & Domotica (incl. alle voorgangers, die ik waar mogelijk met terugwerkende kracht doorgenomen heb 8)7)

Ik heb erg lang getwijfeld over mijn 'coming-out' op het GoT forum. Maar na de tip van zonnigtype, dat mijn installatie die op dit moment onderwerp van discussie is op het door mij zeer gewaardeerde forum _/-\o_ kon ik mij niet langer bedwingen om me in deze leuke en zinvolle discussie te mengen. :*)

Dit met als primair doel om nog meer van jullie te leren, maar ook om waar nodig een nuttige inhoudelijke bijdrage te leveren aan dit fijne forum!! (dit gaat mij vast enorm veeeel vrij tijd kosten :P) Dus ja,.. @Ericplan; mijn installatie is opgezet zoals door jou geschetst is. Ik ben dan ook zeer benieuwd of ik het nu wel of niet goed gedaan heb met de opstelling zoals op de foto weergegeven,..

@Speksteenkachel; de monitoring van deze 4 Soladins vind plaats middels een sunwatch 25, wat wil je hierover weten? :)

Met goede groet,

Mocufaag 8)

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2012 @ 22:37:
[...]
@Ericplan; mijn installatie is opgezet zoals door jou geschetst is. Ik ben dan ook zeer benieuwd of ik het nu wel of niet goed gedaan heb met de opstelling zoals op de foto weergegeven,..
Welkom met je mooie installatie Mucofaag. Ik had je inderdaad als voorbeeld genomen, omdat er volgens mij bij jou niets kan gebeuren, wanneer alle apparatuurbeveiligingen werken zoals ze bedoeld zijn.

A'dam PVOutput

Verwijderd

ericplan schreef op maandag 07 mei 2012 @ 22:53:
[...]

Welkom met je mooie installatie Mucofaag. Ik had je inderdaad als voorbeeld genomen, omdat er volgens mij bij jou niets kan gebeuren, wanneer alle apparatuurbeveiligingen werken zoals ze bedoeld zijn.
Thanx,.. :*)

Flauwe vraag wellicht; Hoe kom ik er achter dat alle apparatuurbeveiligingen werken zoals ze bedoeld zijn?
Of is dit iets wat je gewoon redelijkerwijs mag aannemen. (voorbeeld van de föhn in het achterhoofd hebbende)

Zoveel tegenstrijdigheden en onduidelijkheden :? . Want ook de eerder geplaatste opmerkingen van PClop
snijden wel degelijk hout. Maarrr,.. Ik ben (om heel eerlijk te zijn), elektrotechnisch net iets te weinig
onderlegd om volledig te begrijpen wat PClop aan eenieder hier wil uitleggen,.. *iets met klok en klepel

Maar mijn gezond verstand zegt mij, dat er niet veel mis kan gaan in deze opstelling,.. B)

Wat vinden jullie?

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08-2025

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

silvester6 schreef op maandag 07 mei 2012 @ 14:39:
De selectiviteit zit erin voor overbelasting. Nu voer je stroom terug en daar houd de NEN1010 geen rekening mee.
Indien je de meterkast laat aanpassen door een installateur kan die meteen je hoofdzekering aanpassen naar 35A dit doet die er vast wel even bij.
Meterkasten waar al een automaat inzit is vaak al 40A
Als wij een 4000/5000tl leveren plaatsen we een B20 automaat. de kabeldikte nemen we dan 3x4mm2
dit meer om de reden dat er minder verlies is.
De screens van antonboonstra zijn goed.
Ik hoop toch echt dat je niet bedoeld dat hij dit op eigen houtje doet, want in dat geval krijgt de installateur
en de bewoner toch echt wel een probleem met het energiebedrijf.
Of werken jullie niet met een erkend installateur?
Vroeg of laat komt er toch eens iemand kijken of alles nog wel volgens het contract is, zoals de hoofdzekeringwaarde en een zegeltje bv.

2k op west bij Pv Output

• PClop
  • Niet online
mkleinman schreef op maandag 07 mei 2012 @ 18:59:
[...]

Maar het is geen verplichting en dat is wel belangrijk om te vermelden. En aangezien omvormers volgens mij zo'n beetje de veiligste elektrische apparaten zijn vraag ik me af of het echt een groot probleem is.
Idd zijn omvormers in die zin gewoon veilig, daar ben ik ook nooit tegen in gegaan, enkel door
diverse mensen bejubelde kreten van gooi ze maar in willekeurig samenstelling op
één eindgroep tot een vermogen van bv 230v x 16 amp = 3.6Kw
Toen sloegen bij mij als zijnde een ervaren elektromonteur de stoppen door.

Daarnaast hou ik gewoon veel van mijn eigen zonnepaneleninstallatie en wens dit iedereen toe
en je weet hoe de media is, er hoeft maar wat fout te gaan bij privé zonnestroomeigenaren
en de media zal ons affakkelen, vandaar deze, hoop ik leerzame rel, die ik hier ben begonnen
en naar ik vermoed zijn werk goed heeft gedaan. 8)

Verwijderd

PClop schreef op maandag 07 mei 2012 @ 23:26:
[...]

Idd zijn omvormers in die zin gewoon veilig, daar ben ik ook nooit tegen in gegaan, enkel door
diverse mensen bejubelde kreten van gooi ze maar in willekeurig samenstelling op
één eindgroep tot een vermogen van bv 230v x 16 amp = 3.6Kw
Toen sloegen bij mij als zijnde een ervaren elektromonteur de stoppen door.

Daarnaast hou ik gewoon veel van mijn eigen zonnepaneleninstallatie en wens dit iedereen toe
en je weet hoe de media is, er hoeft maar wat fout te gaan bij privé zonnestroomeigenaren
en de media zal ons affakkelen, vandaar deze, hoop ik leerzame rel, die ik hier ben begonnen
en naar ik vermoed zijn werk goed heeft gedaan. 8)
And yes!... There comes the monkey out of the sleeve!

Met alle _/-\o_ overigens,..

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2012 @ 17:03:
Een introductie van EEG zal alleen de vergoeding voor PV bezitters verlagen, ik snap niet waar de behoefte vandaan komt dat te willen.
Investeerders zekerheid. Van klein decentraal tot groot voor de innovatie en de investeerders (als die ooit nog trek hebben in ons land).

Lage feed-in houdt de markt warm, maar niet overspannen. Goed de kostprijs volgen, moet kunnen. Piraten buiten de boot houden.

Saldering is geen enkele zekerheid en krijgen ze de gal van in de strot in duh haag als er vet doorgesaldeerd gaat worden (wat gegarandeerd gaat gebeuren als kropje sla in wat voor vorm dan ook wordt "getolereerd"). Moet je niet willen, dat je Min. Fin. tegen je in het harnas jaagt.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• zonnigtype

zonnigtype

motormuis schreef op maandag 07 mei 2012 @ 21:58:
[...]

Hoe zou het volgens jou verder gestimuleerd moeten worden dan?
Werd twaalf jaar geleden al door Sunergy (Rijswijk) geadviseerd. Men was (en is) in duh haag blijvend stokdoof. Omdat ze het altijd "beter" schenen te weten. Voor de resultaten zie de deplorabel slechte productie van "groene" energie, vorig jaar zelfs gedaald. Stroom nam ook matig toe. Dat moet minstens met 1-2 procent per jaar, continu doorgaan, anders geen marktdynamiek.

EEG, invoeden en afname fysiek scheiden, investeringszekerheid, en vooral: niet te hoog vast invoedings-bedrag. Alle feed-in hernieuwbare elektriciteit (natuurlijk exclusief bijfik in fossiele kolencentrales, wordt niet geaccepteerd in BRD) laten betalen door zo veel mogelijk (liefst: alle) stroomgebruikers (als continu bij te stellen heffing per jaar). Inclusief bij de PV addicts die die fee ook via hun standaard afname meter betalen. Dan kom je ergens en maak je serieuze volumes. En je hebt tegelijkertijd forse besparingsprikkel. "Ik wil helemaal geen Umlage betalen!" Dat kan mevrouwtje. Minder stroom verbruiken, dan verdient u geld. (bij huidige stand van zaken in BRD kan dat aardig oplopen, hoef je niet eens PV-installatie voor te hebben).

En, het allerbelangrijkste: je kweekt geen geheide groeiende weerstand en weerzin bij de Staat / Min. Fin. als gevolg van schrikbarend snel toenemende salderings-volumes (en dus: snel groeiende gaten in de zakken van de Jager). Omdat er helemaal niet meer gesaldeerd hoeft te worden. Dat hebben ze al die twaalf jaar in BRD niet nodig gehad (ook sluwe meters niet). En toch al tegen de 27 Gigawattpiek aan PV-vermogen...

Je moet echt invoeding en afname van elkaar scheiden. Doe je dat niet, genereer je geheid al snel ellende. Omdat je aan gevestigde belangen komt. En die zijn in ons land gigantisch groot. Die gaan om zich heen trappen als er te hard geknaagd gaat worden door al die decentraal invoedende ratjes...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• PClop
  • Niet online
ericplan schreef op maandag 07 mei 2012 @ 20:54:
@PClop
In welk stuk zou, volgens jou, de stroom boven de afgezekerde waarde kunnen komen? Gaan even uit van de viervoudige WCD en een niet onderbroken leiding naar de groepenkast. De Soladins zijn dubbel geïsoleerd dus geen randaarde. Met dank aan zonnigtype voor de foto. :)
[afbeelding]
[afbeelding]
Nou daar gaan we weer, ( wou eigenlijk net richting dekbed ) maar nu ga ik net zo gemeen worden
als een westerling.

Beste Eric waarom zijn dan die 1000? soladins vorig jaar terug geroepen, er zat toch een zekering
in van 3.nogwat ampére, dan kan er toch helemaal niet misgaan volgens jou, behalve in de brand
vliegen dan, geef daar eens een troll vrij antwoord op, :z :O

Welterusten allemaal.
Ga de volgende keer maar gewoon naar bed. Voor een dergelijke toon is geen enkele reden.

[ Voor 4% gewijzigd door Edmin op 08-05-2012 13:54 ]

Verwijderd

Ik snap iets niet helemaal.

ik heb 1 x omvormer Soladin 600, ik heb begrepen dat als er een stroomstoring is in mijn wijk, en er geen stroom van het energiebedrijf komt, de omvormer zichzelf uitschakeld. Toch?
Maar wat als ik een 2e Soladin heb aangesloten, dan krijgen ze toch van elkaar stroom waardoor ze zichzelf niet zullen uitschakelen? Of maak ik nu een denkfout?

En wat gebeurt er met de energie die van de panelen komt als de omvormer uitgeschakeld is?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-01 11:59
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 07:38:
Ik snap iets niet helemaal.

ik heb 1 x omvormer Soladin 600, ik heb begrepen dat als er een stroomstoring is in mijn wijk, en er geen stroom van het energiebedrijf komt, de omvormer zichzelf uitschakeld. Toch?
Maar wat als ik een 2e Soladin heb aangesloten, dan krijgen ze toch van elkaar stroom waardoor ze zichzelf niet zullen uitschakelen? Of maak ik nu een denkfout?

En wat gebeurt er met de energie die van de panelen komt als de omvormer uitgeschakeld is?
Jouw 2e soladin is nooit krachtig genoeg om de netspanning op te krikken boven een minimaal niveau, wanneer de wijk spanningsloos zit.
Er zijn namelijk teveel apparaten van jou en je buren aangesloten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 07:38:
niets.

Zie het als een grote "accu" die op je dak ligt. Er zit stroom "in" en het komt er alleen niet uit.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Verwijderd

TD-er schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 07:50:
[...]

Jouw 2e soladin is nooit krachtig genoeg om de netspanning op te krikken boven een minimaal niveau, wanneer de wijk spanningsloos zit.
Er zijn namelijk teveel apparaten van jou en je buren aangesloten.
ok, duidelijk. Maar wat als de beide omvormers samen in een aparte groep zitten en de groepschakelaar gaat eruit?

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-01 20:41
Geurt-kun schreef op maandag 07 mei 2012 @ 23:25:
[...]

Ik hoop toch echt dat je niet bedoeld dat hij dit op eigen houtje doet, want in dat geval krijgt de installateur
en de bewoner toch echt wel een probleem met het energiebedrijf.
Of werken jullie niet met een erkend installateur?
Vroeg of laat komt er toch eens iemand kijken of alles nog wel volgens het contract is, zoals de hoofdzekeringwaarde en een zegeltje bv.
Als je bij de klant staat waar de stoppen eruit zijn gesprongen en je belt op met de melding dat er nog 25A zekeringen in zitten en deze verzwaard moeten worden naar 35A krijg je 9/10 keer toestemming. Er wordt weer een zegeltje aangehangen.

Verwijderd

Conclusie; Dus eigenlijk heb ik helemaal geen probleem met mijn opstelling met 4 Soladins? :9

• PClop
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 07:58:
[...]

ok, duidelijk. Maar wat als de beide omvormers samen in een aparte groep zitten en de groepschakelaar gaat eruit?
Ik heb dit zelf al eens getest met mijn eigen installatie van 1 fronius IG 30 en een mastervolt xs2000
elk op een aparte groep aangesloten en toen de 40 amp hoofdschakelaar uitgeschakeld
de beide omvormer schakelden toen af en waren toen volledig "dood".
En als het goed is werkt dat bij alle omvormers zo.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 08:21:
Conclusie; Dus eigenlijk heb ik helemaal geen probleem met mijn opstelling met 4 Soladins? :9
Snap de discussie ook niet helemaal. Veiligheid is onwijs belangrijk, maar jij en ik zijn de zwakste schakel.

["offtopic"]
[gechargeerd]
De auto van een monteur start slecht, de leiding in het huis van de loodgieter lekken en de elektrische installatie bij een elektricien is niet volgens de regels.

Als de expert geen zin heeft, dan maakt ook hij er een potje van en thuis wil dat nog wel eens het geval zijn :)
[/gechargeerd]

Niemand van ons, kan een andere dwingen om een installatie op een bepaalde manier aan te leggen. Alleen wetgevers kunnen dat doen en die heb ik de afgelopen 30jaar niet gezien. Als er problemen zijn dan is dat iemand anders zijn probleem en dat zal hij/zei op moeten lossen (bijv. brand door nalatigheid).

Vriend van mij heeft zijn huis grotendeels zelf verbouwd en is ook bezig geweest met elektra voor badkamer, was- machine/droger en voor zijn geluid/licht -installatie (is "DJ" en heeft behoorlijk wat lampen, lasers, actief versterkte speakers, etc staan). Hij heeft bijv. 230v harde en (!)zachte(!) kern bekabeling, met (!)kroonsteentjes(!), aan elkaar geknoopt.... Geen randaarde toegepast in badkamer, hardekern draden los (niet in pvc-pijp) over

Heb hem gewaarschuwd en gezegd dat het levensgevaarlijk is, maar hij zegt "Het werkt toch?!".

Laat iedereen gewoon doen wat hij zelf wil en laat hem/haar vooral in zijn waarde!

[/"offtopic"]

[ontopic]
Omvormers constateren een spannigsdip en schakelen dan zelf uit.

De omvormer zal dan pas weer inschakelen als er een stabiele spanning op het net staat.
Laatst was er hier ook iemand die een dip in zijn productie had geconstateerd. Na verder onderzoek bleek de omvormer uit te zijn geschakeld ivm een spanning dip op het net.

Oftewel; zodra de spanning van het net gaat of deze instabiel is, zullen alle omvormers uitschakelen en uitgeschakeld blijven totdat er een stabiele spanning op het net staat.
[ontopic]

[ Voor 4% gewijzigd door Freemann op 08-05-2012 08:58 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik heb een technische vraag.
Het terug leveren van een inverter aan het net. Hoe werkt dat nu precies. Ik begrijp dat gelijkstroom wordt omgezet, maar dan....geeft de inverter een hogere spanning zoals een waterpomp met water doet of ben ik nu aan het vloeken 8) .?.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

PClop schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 00:44:
[...]

Nou daar gaan we weer, ( wou eigenlijk net richting dekbed ) maar nu ga ik net zo gemeen worden
als een westerling.

Beste Eric waarom zijn dan die 1000? soladins vorig jaar terug geroepen, er zat toch een zekering
in van 3.nogwat ampére, dan kan er toch helemaal niet misgaan volgens jou, behalve in de brand
vliegen dan, geef daar eens een troll vrij antwoord op, :z :O

Welterusten allemaal.
In dit topic wordt op basis van argumenten gediscussieerd, niet op basis van woonplaats of suggestieve verwijzingen naar een terugroepactie. Bovenstaande post voegt niets toe aan de discussie en geeft geen antwoord op de vraag.

A'dam PVOutput

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:50

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Jack schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 13:57:
[...]
Ik zie op het tweede plaatje dat de energiebelasting in 2012 wel omhoog is gegaan, maar de prijs per eenheid niet. Is dat correct? Geen prijsstijging gehad?
Zie nu nog dat ik vergeten ben hier op te reageren, maar ik had mijn energieprijs voor 3 jaar vast gezet. Vandaar dat dit bedrag niet is veranderd.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Verwijderd

NielsTn schreef op maandag 07 mei 2012 @ 14:33:
Artikel over installatiefouten bij PV systemen:
http://www.bnr.nl/program...erfeed&utm_medium=twitter

zaken als monitoring en professionalisering kan ik zeker toejuichen (maar... ook dat valt en staat met een visie vanuit de Overheid....)
Wat ik bijzonder vind:

Om conclusies te trekken heb je langjarige productiegegevens nodig.
Een aandachtspunt is dat er onvoldoende monitoring.
Dan zijn er onvoldoende gegevens.
Hoe kan je dan concluderen dat de opbrengst onvoldoende is?

Ik zeg niet dat het niet kan, maar het is wel een bijzonder puntje. Wat kunst en vliegwerk is daarbij dan wel nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2012 09:36 ]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 09:36:
[...]

Wat ik bijzonder vind:

Ik zeg niet dat het niet kan, maar het is wel een bijzonder puntje. Wat kunst en vliegwerk is daarbij dan wel nodig.
Zo kwamen de onderzoekers zonnepanelen tegen die in de schaduw waren geïnstalleerd, en systemen waarbij kabels niet waren bevestigd.
Ik ken installateurs die duidelijk aangeven dat schaduw een impact heeft op de opbrengst. Volgens mij is het ook een feit dat schaduw een grote impact heeft op de opbrengst. Echter is het wel de vraag met hoeveel schaduw de installatie te maken heeft en wanneer(welk seizoen) deze schaduw optreed.

Het is een zeer discutabel stuk, maar er zit in mijn ogen wel een kern van waarheid in.

(je krijgt binnen enkele ogenblikken mail ;) )

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-01 20:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JoopC schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 09:12:
Het terug leveren van een inverter aan het net. Hoe werkt dat nu precies. Ik begrijp dat gelijkstroom wordt omgezet, maar dan....geeft de inverter een hogere spanning zoals een waterpomp met water doet of ben ik nu aan het vloeken 8) .?.
Nee, dat ben je niet. Het principe van stroom leveren is een hogere spanning hebben dan de verbruiker. De analogie met water klopt helemaal, waterstroom is elektriciteitsstroom en water stroomt van hoog naar laag net zoals elektriciteit van een hoge spanning naar een lage spanning stroomt.
De verbruiker is in ons geval het landelijke stroomnet.

Je ziet dus ook als de omvormer flink aan het terugleveren is dat de netspanning hoger wordt. Bij mij is de netspanning zo'n 223 volt, als de omvormer 8 A stroom teruglevert dan gaat die naar zo'n 231 V.
Ik zou het trouwens wel interessant vinden om te weten wat de netspanning bij mij buurman op dat moment doet. Ofwel: in welk gebied is dat effect meetbaar?

Signatures zijn voor boomers.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
JoopC schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 09:12:
je mag van mij het best zien als een waterpomp die water terug pompt het waterleiding net in.
gewoon een net iets hogere druk en het water stroomt naar de buren.
(met een kleine kantekening, het is verboden om water terug het net in te pompen.
technisch gezien bestaan er geen vieze of schone electronen dus met electra mag het wel.)
uitzonderingen zijn wel:
met electra staat de kraan in een huis eigenlijk continu open (sluipverbruik) dus een gedeelte gaat niet langs de meter.
en na 5000 m3 krijg je officieel minder geld voor wat je terug levert dan je zou moeten betalen om te gebruiken.
etc...

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• antonboonstra

antonboonstra

Maasluip schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 09:45:
[...]
Je ziet dus ook als de omvormer flink aan het terugleveren is dat de netspanning hoger wordt. Bij mij is de netspanning zo'n 223 volt, als de omvormer 8 A stroom teruglevert dan gaat die naar zo'n 231 V.
Ik zou het trouwens wel interessant vinden om te weten wat de netspanning bij mij buurman op dat moment doet. Ofwel: in welk gebied is dat effect meetbaar?
En hierbij een beetje inzichtelijk gemaakt wat het effect is van 2kW afnemen (grijs/zwart) en 2kW invoeden (groen) bij een dikke kabel met weinig weerstand en een dunne kabel met meer weerstand.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/T38HLeIWg4zlXgXx2ZGvQaFZ/full.png
Het verschil in vermogen, gaat dus in de kabel zitten (kabelverliezen).

[ Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 08-05-2012 10:05 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• migjes
Maasluip schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 09:45:
[...]
goede vraag.
ik denk een niet al te groot gebied.
veel mensen hebben een sluipverbruik van 250W per huis.
dus 8 huizen en het is al het sluipverbruik in gegaan.
als in 1 van die huizen een ijskast aan springt +/-500W dan is het in eens 2 huizen minder.
heeft er iemand een computer aan heeft staan weer een huis minder.
de buurman heeft een elektrische oven aanstaan en je produceert al niet meer genoeg voor 1 huis.
(als je zo rekent heb je een hele grote installatie nodig om het de netbeheerder te laten merken in de wijkcentrale)

en natuurlijk zoals anton het schrijft.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:45

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ericplan schreef op zondag 06 mei 2012 @ 15:05:
[...]

De lasklem is net als de lasdop alleen geschikt voor VD-draad

[afbeelding]

De WAGO-lasklem heeft als voordeel dat hij geschikt is voor VD (massief) en VDS (soepel) draad. Ook hergebruik kan uitstekend omdat met het oranje hefboompje de veerklem ontlast kan worden.
[afbeelding]
Welke van de twee is beter? De gewone lasdop of de WAGO lasklem? Welke van de twee zal een lagere overgangsweerstand hebben?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2012 @ 22:37:
@Speksteenkachel; de monitoring van deze 4 Soladins vind plaats middels een sunwatch 25, wat wil je hierover weten? :)
Welkom op het forum :)
Wat kun je er precies mee meten, actueel vermogen, totaal vermogen?
Kun je het display in je woonkamer zetten, wat is de nauwkeurigheid van het apparaat?
Er gaat hier ook een Soladin komen voor een kleine uitbreiding met 3 panelen vandaar m'n vraag.
Voor m'n grote installatie heb ik een Sunny Beam in de woonkamer staan en dat is tot nu toe de leukste investering van de hele installatie geweest :)

• KeesFranse
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-01 08:50
Heren,
Met veel interesse volg ik al geruime tijd de diverse discussies op dit forum. Mijn complimenten voor jullie inzet en inbreng.

Vooral de laatste hevige discussie omtrent de veilige aanleg van het electrisch gedeelte heb ik aandachtig gevolgd. Ik vond het zeer interessant en leerzaam, al mag het van mij af en toe wat minder heftig. Wel ben ik het met de basisregel eens, dat alles wat wij doen (of we dat nu zélf aanleggen of laten doen) wel veilig moet zijn. Helaas heb ook ík in mijn werkzame leven al veel te veel ongevallen moeten aanschouwen (niet alleen op electrisch gebied), met blijvende invaliditeit en zelfs dodelijke afloop tot gevolg. Dat moeten we altijd zien te voorkomen. En dan ga ik graag aan de veilige kant zitten.

Daarom ook de volgende vragen: ik ben voornemens op korte termijn een PV-installatie aan te legen (zelf) van 4.095 Wp. Als omvormer heb ik een Kostal Pico 4.2 driefasenomvormer op het oog (komt op zolder te hangen). Ik trek een kabel (max 15 m) door naar mijn meterkast: 5 X 4 mm2 (lijkt me ruim voldoende, qua draaddikte). Deze sluit ik daar aan op een sterkstroomaansluiting (met schakelaar en stoppen 3X16A), die toch niet gebruikt wordt. Ik heb een meterkast uit begin jaren 90 (afgezekerd op 3 X 25A), nog met ouderwetse (degelijke) stoppen en al wel aardlekschakelaar (40A, 03mA). Op deze aardlekschakelaar zitten ook nog enkele groepen aangesloten (kan dit zomaar?).

Mijn vraag is of dit zo kan. Of doe ik er goed aan boven op zolder nog een werkschakelaar (zo ja, welke dan specifiek), al of niet in combinatie met automaten en/of aardlekschakelaar te installeren. En wat zijn de verdere details waarop ik moet letten?

Alvast mijn dank voor jullie inbreng.

KeFra

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Zo de opdracht is de deur uit! :D

Als het goed is ligt er voor 26-5-2012, 18x suntech 195Wp (totaal 3510Wp) op ons 30 graden west-dak met als omvormer een PowerOne 3.0 :) De prognose is dat het systeem rond de 2500kWh(rendement van 70-75%) per jaar op gaat leveren. Dit is een ingecalculeerd verhaal en komt vooral door slag-schaduw van omliggende gebouwen en pijpjes.

Omvormer in de schuur op de begane grond, op een aparte groep, logging gaat "for the time being" met een Plugwise Stealth. De bedoeling is dat er een RaspberryPi (staat in backorder..) komt met die de logging-website en output richting pvoutput.org gaat regelen.

Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat en zal foto's plaatsen van de plaatsing en eindresultaat!

[*edit]
Dit alles mede mogelijk gemaakt door een prachtige subsidie van de gemeente Zoetermeer _/-\o_
[*edit]

[ Voor 16% gewijzigd door Freemann op 08-05-2012 11:11 ]

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:46

StarWing

Huh ?!?

mkleinman schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 10:31:
[...]

Welke van de twee is beter? De gewone lasdop of de WAGO lasklem? Welke van de twee zal een lagere overgangsweerstand hebben?
Geen van beiden, als electricien perfereer ik nog steeds de good 'ol lasdop. Al veel te veel bijna-branden gezien met die dingen, zeker als er wat vermogen door moet.
http://www.nieuwegroepenkast.nu/contents/media/lasdop.jpg

Page intentionally left blank.

• FicoF
  • Laatst online: 15-01 13:45
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 09:36:
[...]

Wat ik bijzonder vind:

Ze hebben 1 jaar gemeten.
Onderzoek PV systemen

Local heeft het afgelopen jaar een groot aantal PV systemen van 3,5kW tot 70 kW met een totaal vermogen van 1,5 MW gemonitord en geanalyseerd. De systemen zijn gebouwd tussen 2006 en 2012. Het onderzoek betreft ongeveer 1,7 procent van het totale opgestelde PV vermogen in Nederland. Gedurende een jaar is de werkelijke opwek vergeleken met de theoretisch mogelijke opwek, waarbij is rekening gehouden met de oriëntatie van de systemen, hellingshoek en de werkelijke zonuren en instraling in 2011.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

StarWing schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 11:06:
[...]

Geen van beiden, als electricien perfereer ik nog steeds de good 'ol lasdop. Al veel te veel bijna-branden gezien met die dingen, zeker als er wat vermogen door moet.
http://www.nieuwegroepenkast.nu/contents/media/lasdop.jpg
Mee eens! Maar tijdens de verbouwing was ik die dingen snel zat... zijn tijdrovend, als je niet goed twist dan trek je de draden er relatief eenvoudig uit, lastiger weg te werken in lasdozen, ....

Verwijderd

Freemann schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 09:40:
[...]
Het is een zeer discutabel stuk, maar er zit in mijn ogen wel een kern van waarheid in.
(je krijgt binnen enkele ogenblikken mail ;) )
Schaduw zal inderdaad wel effect hebben en dat kan je zien. Wat de impact is op de opbrengst?
Ik heb ook wel wat (winter) schaduw thuis, prima opbrengst voor mijn locatie.
Mijn panelen staan op 15 graden hellingshoek, zouden ze daarvan ook in het onderzoek beweren dat de opbrengst niet optimaal is? Bewuste keuze gezien de ruimte.

Om bekabeling verkeerd aan te sluiten moet je wel een kunstenaar zijn. Of het is de afdeling die nog niet eens een krimptang gebruikt. Zou dat op een brede schaal voorkomen?
(dank voor de mail >:) )

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

mkleinman schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 10:31:
[...]

Tijd voor een onderzoekje. Twee lasklemmen van WAGO. Heb helaas geen Conex lasdop in de buurt.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7087/7156974284_d561c97116_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7080/7156975666_ce316f3395_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8145/7156976694_ebb2dbf76a_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7088/7156977696_3bb2d0af6b_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5272/7156978638_1d508c302c_z.jpg

Het contactoppervlak bij beide klemmen is niet groot, eigenlijk klein. Wel is de veerspanning bij de klem met de oranje hefboompjes veel groter. De draad wordt dus steviger tegen de klem geduwd. Het nadeel van de donkergrijze is natuurlijk dat die slechts éénmaal gebruikt mag worden, terwijl iedereen die dingen hergebruikt. De hefboomversie is iets robuuster, maar ook groter.

Wat betreft contactoppervlak is de ouderwetse Conex lasdop superieur.

A'dam PVOutput

Verwijderd

FicoF schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 11:08:
[...]
Ze hebben 1 jaar gemeten.
[...]
Zo te zien is er wel wat aan het onderzoek gedaan.
Had dat nog niet gelezen.

Toch kan ik me er weinig bij voorstellen dat een erg groot aandeel van de installaties niet zou presteren.
Vanuit de techniek gezien dan.
Mijn installatie zou in de top 5 van provincie Utrecht staan als ik een account zou hebben bij sonnenertrag.
Dat bevestigt natuurlijk ergens het onderzoek weer. Mijn installatie heeft tal van compromissen.

• JeroenH
  • Laatst online: 23:17
Kijk, de echte Tweakers-spirit! :Y) Well done. Misschien ook nog weerstand meten? Elke multimeter kan Ohm meten.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• boekel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-12-2025

boekel

Dusss...

JeroenH schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 11:30:
[...]

Kijk, de echte Tweakers-spirit! :Y) Well done. Misschien ook nog weerstand meten? Elke multimeter kan Ohm meten.
Dat is niet te meten...belasten dus!!

(auto-accu, de twee klemmen in serie en kijken welke het eerst ontploft >:) )

http://www.boekel.nu

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 11:30:
Toch kan ik me er weinig bij voorstellen dat een erg groot aandeel van de installaties niet zou presteren.
Er is weinig over te zeggen zolang niet bekend is hoe ze de "verwachting" definiëren. Mijn installatie zit ook maar op 600kWh/kWp per jaar of zo. Is dat beneden verwachting? Voor mij niet, omdat ik vooraf wist hoe het zou presteren, voor iemand anders misschien wel omdat hij of zij het niet in acht jaar terugverdiend heeft.

Op Twitter las ik dat het onderzoeksbureautje verder niet zoveel bekend wilde maken over het onderzoek "om de privacy van de betrokkenen niet aan te tasten"

Juist. ;w

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

@KeesFranse
- kabeldiameter van 5x4mm2 is voor 15m en 4kWp voldoende
- achter 1 aardlekschakelaar mag je maximaal 4 installatieautomaten plaatsen
- werkschakelaar (bv Moeller 4-polig, 5kW opbouw) tussen omvormer en meterkast is wenselijk om je omvormer spanningsvrij te maken

[ Voor 7% gewijzigd door SpeksteenWP op 08-05-2012 13:47 ]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

boekel schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 11:32:
[...]

Dat is niet te meten...belasten dus!!

(auto-accu, de twee klemmen in serie en kijken welke het eerst ontploft >:) )
Geen auto, geen auto-accu, geen speelplek.

A'dam PVOutput

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 11:33:
[...]

Er is weinig over te zeggen zolang niet bekend is hoe ze de "verwachting" definiëren. Mijn installatie zit ook maar op 600kWh/kWp per jaar of zo. Is dat beneden verwachting? Voor mij niet, omdat ik vooraf wist hoe het zou presteren, voor iemand anders misschien wel omdat hij of zij het niet in acht jaar terugverdiend heeft.

Op Twitter las ik dat het onderzoeksbureautje verder niet zoveel bekend wilde maken over het onderzoek "om de privacy van de betrokkenen niet aan te tasten"

Juist. ;w
Als een bepaalde wijk in Amersfoort is betrokken in het onderzoek wat is aangelegd door een van de voorlopers van Eneco kon dat ook wel eens een flink effect hebben. Zonnigtype schrijft daar altijd mooie proza over. ;)

Hellingshoek en orientatie zijn betrokken in het onderzoek las ik, evenals de instraling.
Schaduw merken ze dan wel aan als een tekortkoming, schijnbaar, ik zou zeggen dat zoiets alleen kan als er een schaduwloos alternatief is.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2012 11:47 ]

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 10:41:
[...]

Welkom op het forum :)
Wat kun je er precies mee meten, actueel vermogen, totaal vermogen?
Kun je het display in je woonkamer zetten, wat is de nauwkeurigheid van het apparaat?
Er gaat hier ook een Soladin komen voor een kleine uitbreiding met 3 panelen vandaar m'n vraag.
Voor m'n grote installatie heb ik een Sunny Beam in de woonkamer staan en dat is tot nu toe de leukste investering van de hele installatie geweest :)
Dankjewel speksteen!

De Sunwatch 25 meet de volgende parameters; het actueel vermogen in Watt, en het totaal vermogen in kWh.
Daarnaast berekend de Sunwatch de vermeden CO2 uitstoot in kg.

Je kunt het apparaat in de woonkamer zetten. Maar zelf heb ik er voor gekozen om deze op een vast
plek op te hangen aan de muur in de woonkamer, naast de thermostaat. Dit kastje is draadloos verbonden met een separate sensor die tussen de bedrading vanaf omvormer en de meterkast gemonteerd dient te
worden. E.e.a. zoals op de foto van Ericplan gepost op maandag 07 mei 2012 20:54

De feitelijke datalogging gebeurt in de sensor. Dus als de batterijen van de SunWatch 25 leeg zijn zie je weliswaar niets meer, maar gaat de informatieopslag wel gewoon verder!

Voorwat betreft de nauwkeurigheid moet ik toch echt even in de technische documentatie kijken, deze heb ik zo 1,2,3 niet paraat voor je. Desgewenst hou je dat nog tegoed van mij. B)

Het grote nadeel van de SunWatch is wel, dat de 'gemeten' data niet uit te lezen met een ander apparaat,
zoals een PC of laptop. 7(8)7 En eerlijkheid gebied mij te zeggen, dat het kastje wat in de woonkamer hangt in verhouding vrij fors en lomp is. Gezien de huidige stand der techniek, vind ik dat Mastervolt hier wel wat meer aandacht aan had mogen besteden. De Sunny-beam is in vergelijking met de SunWatch 25 echt een sierraad! _/-\o_

Zelf heb ik voor de SunWatch 25 gekozen, omdat deze wel de actuele opbrengst zichtbaar maakt en een
totaaltelling bijhoud. Wanneer ik preciezere en nauwkeurigere data uit de Soladins wil reproduceren gebruik ik hiervoor het programma 'Sunprofit' van Minke Bergsma (http://www.mijnzon.info) i.c.m. de zgn SolLink USB-connectors van Marcel Reinieren (http://www.solget.nl) Echter heeft dit weer als nadeel dat ik met mijn laptop
in de garage moet gaan zitten om de opbrengst te kunnen aflezen.

Plugwise heb ik ook op proef gehad, maar is mij niet bevallen, te onnauwkeurig en te privacy gevoelig.

Ben je met deze informatie voldoende geholpen?

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-01 20:28
We gaan wel een beetje off-topic, maargoed.
Bij mij thuis wil ik, als ik alvast een extra groep aan ga leggen ook alle elektra in huis nalopen, en precies in kaart brengen welk lichtpunt/stopcontact op welke groep zit. (een beschrijving als "WCD keuken" op de groepenlijst zegt niets als je er daar 3 heb zitten...)
Alles is nu gelast met steeklasklemmen, merk/kwaliteit onbekend. Lekker laten zitten of vervangen? En dan met lasdoppen (geen ervaring, maar kun je altijd leren natuurlijk) of Wago klemmen met 'hefboom'?

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• migjes
NovapaX schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 12:06:
We gaan wel een beetje off-topic, maargoed.
Bij mij thuis wil ik, als ik alvast een extra groep aan ga leggen ook alle elektra in huis nalopen, en precies in kaart brengen welk lichtpunt/stopcontact op welke groep zit. (een beschrijving als "WCD keuken" op de groepenlijst zegt niets als je er daar 3 heb zitten...)
Alles is nu gelast met steeklasklemmen, merk/kwaliteit onbekend. Lekker laten zitten of vervangen? En dan met lasdoppen (geen ervaring, maar kun je altijd leren natuurlijk) of Wago klemmen met 'hefboom'?
gewoon laten zitten, niks aan doen.
die trekken makkelijk 10A (waarschijnlijk meer) en je hebt waarschijnlijk geen apparaat in huis wat 10A gebruikt.
(grens gevallen zijn waterkoker, frietpan,vaatwasser, koffiezet apparaat en dat is allemaal geen probleem.)

Verwijderd

KeesFranse schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 10:52:
Heren,
Met veel interesse volg ik al geruime tijd de diverse discussies op dit forum. Mijn complimenten voor jullie inzet en inbreng.
@KeesFranse: ahum, er zijn ook dames actief op dit forum, al zijn we zwaar in de minderheid (ikzelf en 2Dutch ook als ik het goed begrijp uit deze post, misschien nog wel meer?). :w

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2012 13:40 ]

• antonboonstra

antonboonstra

Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 13:35:
[...]
@KeesFranse: ahum, er zijn ook dames actief op dit forum, al zijn we zwaar in de minderheid (2Dutch en ikzelf, misschien nog wel meer?). :w
Moet ik ook nog een kolom m/v toevoegen aan de PV lijst? :+

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 12:02:
Ben je met deze informatie voldoende geholpen?
Zeker, dank je wel.
Weet je ongeveer wat de prijs is?
De Sunny Beam kun je inderdaad achter de pc hangen en er data uittrekken.
Maar ik heb er geen probleem mee om voor de kleine installatie dit met de hand over te nemen.
Het belangrijkste is dat je op elk moment even kunt kijken of de installatie nog goed werkt.

• NovapaX
migjes schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 12:18:
[...]

gewoon laten zitten, niks aan doen.
die trekken makkelijk 10A (waarschijnlijk meer) en je hebt waarschijnlijk geen apparaat in huis wat 10A gebruikt.
(grens gevallen zijn waterkoker, frietpan,vaatwasser, koffiezet apparaat en dat is allemaal geen probleem.)
Dat is waar. Bovendien heb ik een hekel aan apparaten die meer dan 1A trekken :D Die staan zo min mogelijk aan bij mij :z

Sparql TV wiki

• engelbertus
  • Laatst online: 08-01 10:44
die lasklemmen en doppen, staat daar geen specificatie bij? die dingen zouden toch uitentreure getest moeten zijn, en dan niet alleen bij ideale omstandigheden, maar ook bij minder dan ideale verwerking, met kromme of korte aders, of onvehoopt niet gheel contact makende verbindingen ?

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Wat is nu precies het probleem met lasdoppen in relatie tot PV ? :?

Hoog vermogen omvormers zitten op een aparte groep met rechtstreekse kabel(s).
Bij meerdere laag vermogende omvormers, blijft het amperage nog zodanig laag dat het nog steeds geen issue is.

De helft van de NL nieuwbouw/renovatie installaties zijn/worden opgetrokken met steekdoppen.
Bij correct gebruik is er totaal geen probleem en dat laten certificeringen ook zien (anders hadden de doppen nooit goedgekeurd geweest voor de NL markt).

[ Voor 78% gewijzigd door Freemann op 08-05-2012 13:55 ]

Verwijderd

Freemann schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 13:51:

Bij meerdere laag vermogende omvormers, blijft het amperage nog zodanig laag dat het nog steeds geen issue is.

De helft van de NL nieuwbouw/renovatie installaties zijn/worden opgetrokken met steekdoppen.
Bij correct gebruik is er totaal geen probleem en dat laten certificeringen ook zien (anders hadden de doppen nooit goedgekeurd geweest voor de NL markt).
Steekklemmen en lasdoppen. Maar goed, volgens mij was er iemand angstig voor rampen met meerdere steca's/soladin's op een dedicated PV groep. Ben er niet bang voor, ook niet dat ik dat ooit zal aanleggen.

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-01 20:52
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 11:40:
[...]
Hellingshoek en orientatie zijn betrokken in het onderzoek las ik, evenals de instraling.
Schaduw merken ze dan wel aan als een tekortkoming, schijnbaar, ik zou zeggen dat zoiets alleen kan als er een schaduwloos alternatief is.
Een paneeltje minder kan al een schaduwloos alternatief zijn.
Er zijn adviseurs/installateurs die knallen gewoon het hele dak vol, verkoopt lekker, en het staat op papier leuk.

Op papier denken mensen dat dat ze een x aantal KW hebben, maar in praktijk blijkt dat een paneel de halve dag in de schaduw ligt en je hele rendement om zeep helpt.

Ik kom er de laatste tijd achter dat de helft van de eigenaren geen idee hebben, van wat er op hun dak ligt en hoe het presteert.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• migjes

geen enkel.

maar als je 7 kleine omvormers aan elkaar koppelt.
is dat het zelfde vermogen als 1 grote omvormer.
ergens zit een grens dat je moet gaan oppassen.
dan is niet elke steekklem die je kunt krijgen in de bouwmarkt zo maar geschikt.

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 13:46:
[...]

Zeker, dank je wel.
Weet je ongeveer wat de prijs is?
De Sunny Beam kun je inderdaad achter de pc hangen en er data uittrekken.
Maar ik heb er geen probleem mee om voor de kleine installatie dit met de hand over te nemen.
Het belangrijkste is dat je op elk moment even kunt kijken of de installatie nog goed werkt.
Speksteen,..

Dat is ook precies waar ik de SunWatch 25 voor gebruik en daar is hij ook uitermate geschikt voor.
Heb inmiddels ook wat meer technische specificaties voor je:

Reciever:
Display-type LCD met 4 karakters, 12 mm hoog.
Watt-weergave max. 9999W (Resolutie 1W).
kWh-weergave max. 9999.999 kWh (De eerste vier cijfers worden getoond).
CO2-weergave max. 9999.999 kg (De eerste vier cijfers worden getoond).

Meetunit:
Max. stroom - 25 A (LET OP! De meetunit is niet gezekerd.
de vermogensuitgang moet worden gezekerd met maximaal 25A).

Netspanning - 230 VAC +/- 10%, 50 Hz.
Energieverbruik - < 2 W
Meetbereik - 0 … 5750 W
Accuratesse - 2% +/- 8 W

Alleen voor binnenshuis gebruik!

Frequenties:

433.92 MHz (kanaal 1)
434.33 MHz (kanaal 2)
433.92 MHz (kanaal 1)
434.33 MHz (kanaal 2)
Frequentiedeviatie +/- 15kHz max. +/- 15kHz max.
Bereik Maximaal 50 m, afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden.
Adressen 2 kanalen met elk 30 adressen

Prijs ligt tussen de 150 en 200 euro, natuurlijk afhankelijk van waar je de SunWatch 25 besteld.
Goed zoeken met behulp van vriendje 'Google' wil nog wel eens helpen bij het vinden van de beste deal.

8)

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

engelbertus schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 13:49:
die lasklemmen en doppen, staat daar geen specificatie bij? die dingen zouden toch uitentreure getest moeten zijn, en dan niet alleen bij ideale omstandigheden, maar ook bij minder dan ideale verwerking, met kromme of korte aders, of onvehoopt niet gheel contact makende verbindingen ?
Klopt, beide WAGO klemmen zijn gekeurd, de donkergrijze is KEMA gekeurd en de lichtgrijze heeft het ENEC-keurmerk. De opdruk van de donkergrijze is 20A 300V, de lichtgrijze 400V 24A beide bij 2,5 mm2 draad.

Voor zover ik weet worden die testen gedaan nadat de gebruiksinstructies van de fabrikant zijn opgevolgd. De meest gemaakte fout bij de donkergrijze variant is te kort afstrippen. Bovendien kan bij het monteren van de deksel op de lasdoos spanning(trek/duw) ontstaan waardoor het contactoppervlak kleiner wordt met als gevolg een grotere overgangsweerstand.

Een eigen groep betekent niet zonder meer dat de leiding uit één stuk is. Denk aan een situatie waar voor een stuk door de tuin naar de schuur grondkabel nodig is.

[ Voor 21% gewijzigd door ericplan op 08-05-2012 14:33 ]

A'dam PVOutput

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

@Mucofaag
Wederom dank voor de info d:)b
Ik ga er eentje bij mee bestellen.

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 14:37:
@Mucofaag
Wederom dank voor de info d:)b
Ik ga er eentje bij mee bestellen.
Kleine moeite! ;)

• NovapaX
Kun je voor dat geld niet beter een plugwise setje bestellen? Kost minder en je hebt gelijk ook losging en digitaal uitlezen. Bovendien kun je met het startsetje ook nog een ander apparaat loggen/analyseren.

Sparql TV wiki

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 11:40:
Als een bepaalde wijk in Amersfoort is betrokken in het onderzoek wat is aangelegd door een van de voorlopers van Eneco kon dat ook wel eens een flink effect hebben. Zonnigtype schrijft daar altijd mooie proza over. ;)
Is in 1999-2000 gebouwd, Nieuwland (REMU). FicoF had het over 2006-2012 installaties.

"1,5 MW gemeten is 1,7% van totaal opgestelde vermogen" wordt beweerd.

Ergo, Local beweert dat er maar 88 MW[p?] zou zijn. Hmmmm. Ik kom met laatste CertiQ data en verantwoorde (conservatieve) extrapolaties toch echt op een huidig volume van minstens 131 MWp [incl. autonoom], maar waarschijnlijk al aardig wat meer...

... dus dat werpt een klein doch irritant schaduwtje over mogelijke andere claims over het onderzoek.

FicoF: heb jij meer info? Ik houd me aanbevolen... ;)

• JeroenH
NovapaX schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 14:40:
Kun je voor dat geld niet beter een plugwise setje bestellen? Kost minder en je hebt gelijk ook losging en digitaal uitlezen. Bovendien kun je met het startsetje ook nog een ander apparaat loggen/analyseren.
Inderdaad. Home Start setje kost nog maar € 100. Zeker als je meerdere omvormers hebt wordt Plugwise al snel interessant. Ik log de opbrengst van onze installatie (zes deelinstallaties) er al jaren probleemloos mee: http://www.solarwebsite.n...troom-meten-met-plugwise/

De gemeten waarden komen altijd perfect overeen met wat Siderea voor mij berekent, dus de nauwkeurigheid is prima.

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 08-05-2012 14:48 ]

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 13:35:
[...]
@KeesFranse: ahum, er zijn ook dames actief op dit forum, al zijn we zwaar in de minderheid (ikzelf en 2Dutch ook als ik het goed begrijp uit deze post, misschien nog wel meer?). :w
Beetje off-topic ...
Ik meen te mogen concluderen dat Snowmiss ook van vrouwelijke kunne is zou kunnen zijn, maar dat weet je met internet maar nooit. Voorwaar, met drie een goede start (voorwaardelijk, zie boven). Zou natuurlijk veel meer kunnen worden, al is het maar om de hormoonspiegel bij enkele ego's (ja, helaas van mannelijke kunne) hier in toom te houden... O-)

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Als je dan toch een plugwise, doe het dan meteen met 10% korting via bijv. gaslicht.com
http://www.gaslicht.com/energiebesparen/plugwise.aspx

Betekend dit trouwens dat je je omvormer daarin steekt en je daarvan de informatie binnen krijgt?

[ Voor 26% gewijzigd door Kiswum op 08-05-2012 14:54 ]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Kiswum schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 14:53:
Als je dan toch een plugwise, doe het dan meteen met 10% korting via bijv. gaslicht.com
http://www.gaslicht.com/energiebesparen/plugwise.aspx
Heb nog een 2dehands setje van 9circles & 1circle+ & stick liggen.....
Er zijn eventueel meer plugs beschikbaar en kan mag ook met minder dan 9 plugs weg.

[ Voor 13% gewijzigd door Freemann op 08-05-2012 14:59 ]

• JeroenH
Kiswum schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 14:53:
Betekend dit trouwens dat je je omvormer daarin steekt en je daarvan de informatie binnen krijgt?
Yep, zie mijn review.

Verwijderd

en is die data ook realtime op het web te plaatsen?

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:00:
[...]

Ja, mits;
je een windows pc van de "Source" software voorziet en de "Source server" configureert.

zie het volgende voorbeeld:
http://van.wijk.net:444

[ Voor 9% gewijzigd door Freemann op 08-05-2012 15:02 ]

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:00:
Ja, dat kan. De software heeft een ingebouwde webserver en daar kun je van alles mee doen. Je moet wel 24/7 een windows computer hebben draaien om dat te kunnen doen. Ik ben daar zelf niet zo voor (elke 1W continue is 9kWh per jaar...) maar dat is aan ieder afzonderlijk natuurlijk.

Als je computer uit is slaan de pluggen de meetdata op en kun je ze uitlezen wanneer jij dat wilt. Ze kunnen drie maanden of langer onbeheerd loggen.

Verwijderd

NovapaX schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 14:40:
Klopt helemaal Novapax, JeroenH, e.a.

Alleen ik heb er persoonlijk wel een beetje moeite mee om mijn data aan de firma Plugwise ter beschikking
te stellen in ruil voor het mogen 'updaten' van de software. Maar die discussie is lang geleden al eens gehouden. Lijkt me niet goed om die nu weer te openen. ;)

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:02:

Alleen ik heb er persoonlijk wel een beetje moeite mee om mijn data aan de firma Plugwise ter beschikking
te stellen in ruil voor het mogen 'updaten' van de software. Maar die discussie is lang geleden al eens gehouden. Lijkt me niet goed om die nu weer te openen. ;)
Maar dat hoeft helemaal niet. Zet je firewall dicht en er gaan niets naar Plugwise. Doe het nu al jaren zo. Maar inderdaad, laat die discussie maar zitten, lees wat ik er over schrijf in mijn review.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:02:
[...]

Je hoeft de data niet beschikbaar te stellen.

Ik heb in de software aangevinkt dat ik data beschikbaar wil stellen, maar vervolgende de plugwise software
(Source) in mijn firewall geblokkeerd. }) (volgens mij geeft jeroenH dat ook al tip op zijn site)

Hij was me net voor:
JeroenH schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:04:
[...]

Maar dat hoeft helemaal niet. Zet je firewall dicht en er gaan niets naar Plugwise. Doe het nu al jaren zo. Maar inderdaad, laat die discussie maar zitten, lees wat ik er over schrijf in mijn review.

[ Voor 24% gewijzigd door Freemann op 08-05-2012 15:05 ]

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

JeroenH schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:02:
[...]

Ja, dat kan. De software heeft een ingebouwde webserver en daar kun je van alles mee doen. Je moet wel 24/7 een windows computer hebben draaien om dat te kunnen doen. Ik ben daar zelf niet zo voor (elke 1W continue is 9kWh per jaar...) maar dat is aan ieder afzonderlijk natuurlijk.

Als je computer uit is slaan de pluggen de meetdata op en kun je ze uitlezen wanneer jij dat wilt. Ze kunnen drie maanden of langer onbeheerd loggen.
Koppeling naar je Nas en je hoeft er geen pc van 80Watt tegenaan te gooien :)

• JeroenH
Kiswum schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:05:
Alleen als je NAS Windows draait... PW draait vooralsnog niet op andere OS'en.

Verwijderd

Freemann schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:05:
[...]

Je hoeft de data niet beschikbaar te stellen.

Ik heb in de software aangevinkt dat ik data beschikbaar wil stellen, maar vervolgende de plugwise software
(Source) in mijn firewall geblokkeerd. }) (volgens mij geeft jeroenH dat ook al tip op zijn site)

Hij was me net voor:

[...]
Thanx heren, die laatste tip was ik niet van op de hoogte :X
Zo zie je maar weer,.. Het is nooit te laat om te leren! B)

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:04:
[...]

review? waar?

ik heb hem gevonden :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2012 15:11 ]

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-12-2025

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• antonboonstra

antonboonstra

Kiswum schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:05:
[...]
We gaan wat offtopic
Mijn Windows PC verbruikt toch echt een paar watt minder dan de gemiddelde NAS die al snel op +20W zit en dat terwijl deze PC veel meer functionaliteit heeft (webserver, fileserver, htpc, bittorrent, audio-server, loggen van PV opbrengst en E verbruik)

[ Voor 7% gewijzigd door antonboonstra op 08-05-2012 15:17 ]

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-12-2025
antonboonstra schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:16:
[...]

We gaan wat offtopic
Mijn Windows PC verbruikt toch echt een paar watt minder dan de gemiddelde NAS die al snel op +20W zit en dat terwijl deze PC veel meer functionaliteit heeft (webserver, fileserver, htpc, bittorrent, audio-server, loggen van PV opbrengst en E verbruik)
gaat hij het ooit op een ander OS doen? ik zie mogelijkheden voor een raspberry pi

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Verwijderd

Freemann schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 14:55:
Heb nog een 2dehands setje van 9circles & 1circle+ & stick liggen.....
Er zijn eventueel meer plugs beschikbaar en kan mag ook met minder dan 9 plugs weg.
@Freemann: een tip: misschien ook even toevoegen aan het vraag en aanbod-topic?

• JeroenH
looyenss schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:18:
gaat hij het ooit op een ander OS doen? ik zie mogelijkheden voor een raspberry pi
Daar zijn geen plannen voor, er wordt niet eens voor Apple ontwikkeld. Hun voornaamste doelgroep is nu het bedrijfsleven en dat is nu eenmaal Windows-georiënteerd.

-edit-

Er wordt door liefhebbers wat ontwikkeld wat op Linux draait, maar dat is nog in de pre-alpha het-werkt-alleen-met-wind-mee status. Ik zelf reken er niet op dat dit binnen afzienbare termijn iets bruikbaars op gaat leveren.

[ Voor 24% gewijzigd door JeroenH op 08-05-2012 15:22 ]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Mensen zijn soms iets wat negatief wat plugwise betreft.
Ik draai sinds januari met december 2011 met 9 plugs en rond februari heb ik er nog stuk of 7 bijgeplaatst.

Ze zitten bij ons tussen tussen:
CV-ketel, vriezer,koelkast, afzuigkap, oven, vaatwasser, versterker, settopbox, modem, router, wifi repeater, etc. etc.

Hier een kleine opsomming van onze besparingen.
modem+router = 17w en staan nu 12 uur per dag uit (besparing 75 kWh)
Oven = 4w en staat nu 20 uur per dag uit (besparing 30 kWh)
Afzuigkap = 2w en staat nu 20 uur per dag uit (besparing 17 kWh)
subwoofer = 10w en staan nu 24 uur per dag uit (besparing 87 kWh)
Wifi Repeater = 8w en staan nu 18 uur per dag uit (besparing 52 kWh)
Keuken boiler(5l) = 3kWh per week (besparing 168kWh)
bovenstaande is een gecombineerde bezuiniging van 429 kWh
en dat met 6 plugs die samen 6w per uur verbruiken (52 kWh per jaar).

Netto besparen op bovenstaande is dus 377kWh en het eerst "verdient".

• JeroenH

Pagina: 1 ... 57 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.