44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Nou, ik heb 'm nog liggen, anders doe ik er niets mee.. hoezo?Erasmo schreef op zondag 06 mei 2012 @ 18:11:
[...]
Wil je perse een van je eigen panelen gebruiken?
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Het is een 1-fasige omvormer, dus je hebt sowieso geen 3-fasige meterkast nodig. Maar bij een Nominaal AC-vermogen (@ 230 V, 50 Hz) van 4000 Watt en een maximale uitgangsstroom van 22 Ampere moet je 'm dus afzekeren met en 25A zekering. Wil je de selectiviteit in je meterkast behouden moet je dus minimaal een 40A hoofdzekering hebben, en die hebben alleen mensen met een 1-fasige aansluiting. Kortom; heb je een 3-fase meterkast pak je een 3-fase omvormer (bijv. de Piko 4.2), heb je een 1-fase meterkast pak je een SMA (of elk ander merk wat 1-fase omvormers levert, zoals bijv. PowerOne, Delta of Mastervolt).Appie Heijn schreef op zondag 06 mei 2012 @ 18:53:
Ik zit even met een dilemma, ik hoop binnenkort 19 paneeltjes op m'n dak(en) te kunnen installeren. Voor de gein even met Sunny Design wezen stoeien. Ik heb voor de SB 4000TL-20 gekozen. Heb ik nu een 3fase aansluiting nodig? Hier begint SD namelijk over te mekkeren.
Het AC vermogen van de geplande éénfase PV installatie overschrijdt de opgegeven asymmetrische belasting.
13x een 230w paneel op -77gr helling 40
6x een 230w paneel op +10gr helling 25
Zaakje komt op een eigen groep.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
dus wanneer je 40 ampere hoofdzekering hebt met i fase, dan is dat goed. als je dan ook nog 3 fasen wilt, word, stijgen je kosten voor het capaciteitstarief, terwijl dat dus niet nodig is voor je omvormer.
verkopen die fort en koop een boot.
http://tweakers.net/nieuw...ran-op-zonne-energie.html
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
@migjes; wat een ding! Enorm. Niet echt praktisch om 'even' aan te leggen in een lokaal haventje..
Hé Stef110, naast de N201 in Aalsmeer? Ik zag je op het dak lopen vanmiddag, klopt dat?stef110 schreef op zondag 06 mei 2012 @ 18:12:
Zo als ik al zij, de panelen die ik er vandaag bij geplaatst heb zijn weer van het dak af. En liggen nu op het garage dak een verdieping lager op elkaar gestapeld op een vlak dak. kan niks gebeuren dus. de 6 voorste zitten wel gewoon vast zo als op foto's uit eerdere posts.
@dre
De panelen doen hun werk, heb niet veel ervaring met andere panelen maar naar mijn idee zijn mooie dingen.
stef
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp
Ja, Kudelstaart. Als je over de Mijnsherenweg vanaf het winkelcentrum naar Aalsmeer rijdt, dan zie je rechts een rij woningen waar er bij één van de woningen 8 panelen liggen. That is me
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Je kunt in de instellingen 3-fase omvormers niet op laten nemen in de keuze.Appie Heijn schreef op zondag 06 mei 2012 @ 18:53:
Ik zit even met een dilemma, ik hoop binnenkort 19 paneeltjes op m'n dak(en) te kunnen installeren. Voor de gein even met Sunny Design wezen stoeien. Ik heb voor de SB 4000TL-20 gekozen. Heb ik nu een 3fase aansluiting nodig? Hier begint SD namelijk over te mekkeren.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Die hebben het waarschijnlijk te druk met andere zaken...SunshineCompany schreef op zondag 06 mei 2012 @ 19:56:
Zou mooi zijn als SMA eens met een Tripower 4000 / 5000 / 6000 komt.
- Aandeelhouders tevrejuh houden
- Collaps thuismarkt zien te voorkomen
- Netbeheerders niet in de gordijnen te jagen met te exotische concepten
- Nog iets zien te regelen voor de vele duizenden oude omvormers die omgebouwd moeten worden (€€€)
- Netbalans in Duitsland op orde zien te krijgen
- Politiek bij de zaak zien te houden
- Proberen met minimaal personeel met zo hoog mogelijk output de wereld te bedienen
- Micro-omvormer traject (van Henk O.) met succes opstarten en concurrentie lid op de neus geven
- Reparaties (ook van jouw TriPowers) vlekkeloos te laten verlopen
- Chinese concurrentie proberen van zich af te meppen (hoe?)
- ... ben vast nog wel wat vergeten ...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
[ Voor 20% gewijzigd door SunshineCompany op 06-05-2012 21:23 ]
De Duitsers zouden daar eerder dit poppetje voor gebruikenSunshineCompany schreef op zondag 06 mei 2012 @ 21:23:
Ja, vooral punt 2 is nogal van belang. De rest trouwens ook. Ben benieuwd wanneer ze met micro-omvormers komen. En over paar jaar produceren ze vast zelf in China..
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Op mijn dak is anders nog een plekje vrijSunshineCompany schreef op zondag 06 mei 2012 @ 19:42:
[...]
Nou, ik heb 'm nog liggen, anders doe ik er niets mee.. hoezo?
Maar ff serieus, persoonlijk zou ik er amorf op leggen, ook ivm de stroomlijning.
Ja, en mogelijkheid tot curvature, en veel lichter (zonder frame), en beter met diffuus ligt (omdat je toch niet goed kan richten).Erasmo schreef op zondag 06 mei 2012 @ 21:44:
[...]
Op mijn dak is anders nog een plekje vrij
Maar ff serieus, persoonlijk zou ik er amorf op leggen, ook ivm de stroomlijning.
[mierenneuk-mode] het moet natuurlijk diffuus licht zijn [/mierenneuk-mode]Bartjuh schreef op zondag 06 mei 2012 @ 21:52:
[...]
Ja, en mogelijkheid tot curvature, en veel lichter (zonder frame), en beter met diffuus ligt (omdat je toch niet goed kan richten).
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Hier boven haal je termen bedrijfszekerheid en veiligheid behoorlijk door doormekaarengelbertus schreef op zondag 06 mei 2012 @ 16:33:
[...]
dat het wel zou mogen heeft te maken met gelijktijdigheid. de installateur moet dat dus netjes uitrekenen. het zal ook raar lopen als alle groepen tegelijk alle apparaten aanhebben, of elke groep tegelijk er sluiting of andere problemen ontstaan. als die wel ontstaan, dan is er duidelijk iets mis en gaat je hoofdzekering er uit. dat is zo bedacht, met opzet.
maar als er gewoone rgens staat dat iets niet mag, dan moet je dat niet recht prten met iets als, ja maar, deze steca zit aangesloten op panelen die op west liggen, en die andere op oost.
want daarover staat niets in de NEN, wel over het maximele vermogen stroom dat de aangesloten apparaten kunnen leveren. anders valt alles recht te praten. om dat te voorkomen zijn de regels opgesteld, en moet je je er aan houden.
kroonstenen van vol ijzer.. die zijn dan verder niet geisoleerd? dat lijkt mij ook niet erg veilig, en niet toegestaan?
naar mijn idee ben je een beetje aan het trollen.
Ik hamer steeds op problemen die ontstaan als zekeringen de stroom moeten onderbreken
maar dat NIET doen, omdat er nog een false voeding in de groep aanwezig is na die zekering
waardoor er na die zekering in die zelfde groep hogere stromen kunnen gaan lopen dan die
nog VEILIG zijn voor de daarop aangesloten apparatuur.
Jou betoog gaat enkel over bedrijfszekerheid nl uitval van een zonnepanelensysteen door een
overbelaste zekering, dit valt onder de noemer bedrijfszekerheid = opbrengst verlies
Over vraag 1, heb ik, PClop nooit beweert, dat met die 27 amp door 2.5mm2.Dre schreef op zondag 06 mei 2012 @ 15:04:
Beste Migjes en PClop, ik heb een aantal keer wat vragen gesteld, maar ik heb het gevoel dat jullie daar overheen lezen. Hierbij tweetal vragen:*=27 Ampère van jullie bron wikipedia, ik kan dat in de NEN 1010:2007+C1:2008 niet vinden, jullie wel?
- Als 27* Ampère zonder problemen veilig kan door 2,5mm2 in een huisinstallatie, waarom zekeringen wij in Nederland de groepen niet af op 27* Ampere in de groepen kast?
- Stel dat de Soladin 600 afgezekerd is op 4 Ampere en defect raakt met een interne weerstand van 73 Ohm, er gaat dan 724 Watt aan warmte verstookt worden in de Soladin 600. Is dat veilig?
over vraag 2,?? U=IxR U= 4x73 = 292 V ???................. P=UxI (x cosphi) P= 292x4 = 1168 watt
m,a,w wat wil je nou
Of zo I= P/U I= 714/230 = 3amp ja en dan? is dat veilig, veiliger dan bij 16A afgezekert
Verwijderd
jouw eigen eureka moment dien je voor te leggen aan het normalisatie instituut, kema, en de diverse leveranciers, en dan houd je ons op de hoogte.
om nu in een gebruikersforum mensen weg te zetten, is volstrekt ongepast
[/nog steeds geen onnodige caps lock aan]
Ik moet eerlijk zijn dat ik de discussie niet helemaal snap waarom er niet meerdere omvormers op een exclusieve PV-groep aangesloten mogen worden omdat het gevaarlijk zou zijn.
Zelfs met 1 omvormer op zo'n groep bestaat het risico dat de omvormer kortsluiting veroorzaakt, 16A trekt van het net en nog ingevoed krijgt van z'n eigen PV installatie. Dit probleem doet zich trouwens voor zodra je uberhaupt gaat invoeden op het net. Het maakt in dit geval niet uit of je PV hebt liggen of een HRe ketel die aangesloten is.
@PClop, ik heb exact deze vraag al eens eerder voorgelegd aan een aantal experts die werkzaam zijn bij 1 van de netbeheerders in Nederland. En de conclusie is dat al deze experts zeggen dat bij >2,25A er een aparte groep moet komen en dat op die groep meerdere omvormers aangesloten mogen worden.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Lekker idiote fout van meMieJuul schreef op zondag 06 mei 2012 @ 22:06:
[...]
[mierenneuk-mode] het moet natuurlijk diffuus licht zijn [/mierenneuk-mode]
Was al aardig moe gisteravond /excuus
ericplan schreef op zondag 06 mei 2012 @ 16:15:
Daarbij is gezond verstand een betere raadgever dan angst. In principe is elk aangesloten elektrisch apparaat een potentiële brandhaard. Daarbij is plaatsing van het apparaat belangrijk en de manier waarop het is aangesloten. Zo heeft SMA de aanbeveling staan in de handleiding om de omvormer niet op een houten ondergrond te plaatsen. Dat is een zinvolle opmerking. Ook is het goed om zo min mogelijk overgangen te hebben, omdat bij elke overgang er sprake is van een overgangsweerstand en bovendien er kans is op losse kontakten en niet goed aangedraaide verbindingen. (De oplossing van PClop voor 4 Soladins voegt zoveel componenten, verbindingen en aansluitingen toe dat ik me afvraag of dit veiliger is)
Dat ook een erkend installateur weleens een foutje maakt toont onderstaand bericht op fok.
http://forum.fok.nl/topic/1810518
Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2012 @ 07:53:
[niet caps lock aangeraakt]
jouw eigen eureka moment dien je voor te leggen aan het normalisatie instituut, kema, en de diverse leveranciers, en dan houd je ons op de hoogte.
om nu in een gebruikersforum mensen weg te zetten, is volstrekt ongepast
\[/nog steeds geen onnodige caps lock aan]
Nogmaals, gebruik je verstand en als je niet vertrouwd bent met electriciteit laat je voorlichten/helpen door een deskundige. mkleinman en eric-pvt kan je gerust als zodanig beschouwen. Slecht gefundeerde bangmakerij zit niemand op te wachten.mkleinman schreef op maandag 07 mei 2012 @ 08:12:
Bij een klein setje op een Steca300/500, aangesloten op een bestaande verbruikersgroep snap ik het punt. In dat geval bestaat het risico dat mensen uit onwetendheid meerdere omvormers aan elkaar klikken bij het uitbreiden van hun set terwijl dat op die groep niet mag.En dus op dat moment niet de omvormers overzetten naar een exclusieve PV-groep.
Ik moet eerlijk zijn dat ik de discussie niet helemaal snap waarom er niet meerdere omvormers op een exclusieve PV-groep aangesloten mogen worden omdat het gevaarlijk zou zijn.
Zelfs met 1 omvormer op zo'n groep bestaat het risico dat de omvormer kortsluiting veroorzaakt, 16A trekt van het net en nog ingevoed krijgt van z'n eigen PV installatie. Dit probleem doet zich trouwens voor zodra je uberhaupt gaat invoeden op het net. Het maakt in dit geval niet uit of je PV hebt liggen of een HRe ketel die aangesloten is.
@PClop, ik heb exact deze vraag al eens eerder voorgelegd aan een aantal experts die werkzaam zijn bij 1 van de netbeheerders in Nederland. En de conclusie is dat al deze experts zeggen dat bij >2,25A er een aparte groep moet komen en dat op die groep meerdere omvormers aangesloten mogen worden.
A'dam PVOutput
meerdere omvormers op een exclusieve PV-groep is ook niet een probleem.mkleinman schreef op maandag 07 mei 2012 @ 08:12:
dat kan makkelijk.
alleen niet elke combinatie.
en niet denken het wattage is beneden de 3680W dus het kan.
met 1 omvormer op een exclusieve groep heb je geen last van valse stroom op de kabel van een andere omvormer.
met 2 omvormers heb je dat wel.
mijn stelling is:
omvormer groter als 2300W op AC zeiden (en dan doet het aantal Wp wat er aanhangt der eigenlijk niet eens aan toe. hij is dan intern afgezekert op max 10A) dan moet die op zijn eigen groep dus in zijn 1tje.
dus groter als 10A uit de omvormer in zijn 1tje aansluiten op een groep.
koppel je soladins of steca's aan elkaar en kom je boven de 10A uit dan behoor je ook maatregelen te nemen om het veilig te doen. en dat begind in mijn ogen bij 4 stuks. (met steca's is dat iets makkelijker als soladins)
(het helle verhaal is weer anders op het moment dat je dikkere kabel gebruikt of andere maatregelen treft.)
eigenlijk moet je een omvormer zien als een gewoon gebruikers apparaat.
daarbij geld ook als het boven de 2300W(10A) komt moet het op de eigen groep.
(niet denken der hangt maar 500Wp aan, het apperaat is afgezekert op 10A dus eigen groep.
had je maar een andere omvormer moeten kiezen.)
voor de kosten om niet het op een eigen groep te zetten hoef je het niet te laten.
dus waarom zou je in hemels naam de regels willen over treden ze zijn er niet voor niks.
en eigenlijk zijn we het in grote lijnen het gewoon met elkaar eens, we zeggen het allen anders.
we praten allen erg langs elkaar (we vergeten gewoon verder te kijken als eigen neus en denken te veel aan eigen situatie.)
uiteindelijk wil gewoon iedereen lekker uitslapen op een "zon"dag.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Bedankt, voor die installatie was dat schema idd bedoeld.zonnigtype schreef op zondag 06 mei 2012 @ 14:05:
[...]
Dank voor suggestie. Heb die inmiddels doorgebriefd naar de betreffende newbee.
Verwijderd
Met betrekking tot de voorschriften, het is ook genoemd in een iets andere context, hierbij is het bouwjaar van de installatie van belang. Bij normale huizen voor 2006 is een aparte groep noodzakelijk voor gebruikers met een vermogen groter dan 3000W en 2006 en erna is dat 2000W geworden.migjes schreef op maandag 07 mei 2012 @ 09:23:
eigenlijk moet je een omvormer zien als een gewoon gebruikers apparaat.
daarbij geld ook als het boven de 2300W(10A) komt moet het op de eigen groep.
(niet denken der hangt maar 500Wp aan, het apperaat is afgezekert op 10A dus eigen groep.
had je maar een andere omvormer moeten kiezen.)
Dat kun je inderdaad ook omdraaien voor levering. Het is wel de vraag in welke mate een huis van 2005 en 2006 bijvoorbeeld van elkaar verschillen. Het materiaal is natuurlijk hetzelfde. Het heeft dus ook een fictie element.
Wat er achter de voorschriften ligt zul je moeten begrijpen om hier correct mee om te kunnen gaan.
Niet dat het heel veel voor zal komen. Het is normaal gesproken een stuk gunstiger een oude omvormer door een nieuwe te vervangen als uitbreiding aan de orde is. Veiliger en goedkoper, mijn omvormer had ik al na 2 maanden vervangen. Nog geen seconde spijt van gehad.
klopt wat je zegt.Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2012 @ 09:39:
[...]
Met betrekking tot de voorschriften, het is ook genoemd in een iets andere context, hierbij is het bouwjaar van de installatie van belang. Bij normale huizen voor 2006 is een aparte groep noodzakelijk voor gebruikers met een vermogen groter dan 3000W en 2006 en erna is dat 2000W geworden.
Dat kun je inderdaad ook omdraaien voor levering. Het is wel de vraag in welke mate een huis van 2005 en 2006 bijvoorbeeld van elkaar verschillen. Het materiaal is natuurlijk hetzelfde. Het heeft dus ook een fictie element.
Wat er achter de voorschriften ligt zul je moeten begrijpen om hier correct mee om te kunnen gaan.
Niet dat het heel veel voor zal komen. Het is normaal gesproken een stuk gunstiger een oude omvormer door een nieuwe te vervangen als uitbreiding aan de orde is. Veiliger en goedkoper, mijn omvormer had ik al na 2 maanden vervangen. Nog geen seconde spijt van gehad.
alleen niet gekoppeld aan het bouw jaar van het huis.
officieel is het bij elke verandering aan de meter kast.
(en ik weet ook wel dat dat niet altijd kan en gebeurd, omdat het soms gewoon onmogelijk is/of zeer on wenselijk. daar zit gewoon een stuk schemer gebied wat praktijk heet.
verder met je eens natuurlijk, gewoon vervangen die omvormer.
veiliger en goedkoper (waarschijnlijk ook een betere opbrengst)
o ja bij p.v. kunnen we aardig stellen dat 99% van de installaties van na 2006 zijn.
Dit klopt, vandaar dat ik eerder opperde alle gebruikers > 3000W op een eigen groep.Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2012 @ 09:39:
Met betrekking tot de voorschriften, het is ook genoemd in een iets andere context, hierbij is het bouwjaar van de installatie van belang. Bij normale huizen voor 2006 is een aparte groep noodzakelijk voor gebruikers met een vermogen groter dan 3000W en 2006 en erna is dat 2000W geworden.
In mijn geval bouwjaarwoning 1991 en meterkast ook uit 1991, het blijft natuurlijk een rare zaak als je dit vergelijkt met een huis uit 2007 met een meterkast uit 2007.
Het is met hele oude installaties zelfs zo dat deze pas vervangen hoeven te worden als een nieuwe bewoner het huis gaat betrekken.
Of dit verstandig is, is een heel ander verhaal.
In het huis van mijn oma hebben al die jaren metalen buizen gezeten met daarin koperdraden omkleed met textiel (bouwjaar 1934).
Solardays
Vandaag een groot artikel op de voorpagina van de TC Tubantia over PV en op pagina 4 en 5 een groot verhaal met foto's over de heer Axel Maandag voor wat betreft de Solardays.
Op internet staat een beknopte link.
http://www.tctubantia.nl/...nelen-op-huizen-loont.ece
http://www.zonnestroomopb...-maandag/16318/16052.html
[ Voor 38% gewijzigd door SpeksteenWP op 07-05-2012 10:16 ]
Maar die > 16A gaat dan niet over de bekabeling je huis in maar blijft in de omvormer. Of en hoe die dat aan kan is de zorg van de maker van die omvormer. Het is iig niet de bekabeling in je huis die dan (mogelijk) doorfikt.mkleinman schreef op maandag 07 mei 2012 @ 08:12:
Signatures zijn voor boomers.
Ha, eindelijk een duidelijk overzicht van feiten.mkleinman schreef op maandag 07 mei 2012 @ 08:12:
Bij een klein setje op een Steca300/500, aangesloten op een bestaande verbruikersgroep snap ik het punt. In dat geval bestaat het risico dat mensen uit onwetendheid meerdere omvormers aan elkaar klikken bij het uitbreiden van hun set terwijl dat op die groep niet mag.En dus op dat moment niet de omvormers overzetten naar een exclusieve PV-groep.
Over punt 1, daar zijn we het over eens, dus kunnen we die afsluiten.
Punt 2, een pv groep in een huis installatie is een eindgroep die voor tenhoogste met 16 amp
afgezekerd mag zijn ( heeft te maken met de ader doorsnede van 2.5mm2 )
met meer omvormers achter die ene pv-eindgroep zekering van 16 amp, ook al komt
de som van die beide omvormers nooit boven de 16 amp uit bij levering want
dat is dan door jou berekend, dan kan die 16 amp zekering de veiligheid niet meer waarborgen
in geval van een sluiting van een van beide omvormers, want de goede omvormer gaat dan ook
nog stroom aande defekte omvormer leveren voorbij de eingroepzekering
ik begrijp niet dat je dit niet in ziet.
Punt 3, als er maar 1 omvormer op die pv eindgroep is aangesloten en deze veroorzaakt een sluiting
dan is deze defekt en zet ook geen gelijkstroom meer om naar wisselstroom om het net te voeden
Maar de eindgroepzekering kan wel bij de juiste waarde, de groep stroomloos maken en isoleren
van de rest van je huisinstallatie,
En mocht dan idd de energie van je zonnepanelen de storing nog instand houden , dan is dat een tekortkoming van de omvormer en daar kun je bij schade de maker van die omvormer op aanspreken.
Punt 4, dan heb je daar zeker geen installatieschema van gekregen van die lui, want dan weet ik
voor de volle 100% zeker dat daar een pvgroep had opgestaan met een onderverdeling
in eindgroepen, dus elke omvormer apart onafhankelijk van de ander afgezekert!
Helder verhaal, vanaf het begin is dit al helder voor me. Hier is volgens mij een heel belangrijk argument tegen in te brengen waarom je hier nooit bang voor hoeft te zijn. Alle omvormers die ik in huis heb zijn voorzien van een interne zekering. Als er kortsluiting in de omvormer zou ontstaan dan is die zekering de zwakste schakel die er uit knalt bij een kortsluiting.PClop schreef op maandag 07 mei 2012 @ 10:34:
[...]
Punt 2, een pv groep in een huis installatie is een eindgroep die voor tenhoogste met 16 amp
afgezekerd mag zijn ( heeft te maken met de ader doorsnede van 2.5mm2 )
met meer omvormers achter die ene pv-eindgroep zekering van 16 amp, ook al komt
de som van die beide omvormers nooit boven de 16 amp uit bij levering want
dat is dan door jou berekend, dan kan die 16 amp zekering de veiligheid niet meer waarborgen
in geval van een sluiting van een van beide omvormers, want de goede omvormer gaat dan ook
nog stroom aande defekte omvormer leveren voorbij de eingroepzekering
Punt 3, als er maar 1 omvormer op die pv eindgroep is aangesloten en deze veroorzaakt een sluiting
dan is deze defekt en zet ook geen gelijkstroom meer om naar wisselstroom om het net te voeden
Maar de eindgroepzekering kan wel bij de juiste waarde, de groep stroomloos maken en isoleren
van de rest van je huisinstallatie,
En mocht dan idd de energie van je zonnepanelen de storing nog instand houden , dan is dat een tekortkoming van de omvormer en daar kun je bij schade de maker van die omvormer op aanspreken.
* mkleinman houdt hier een klein voorbehoud, van mijn OK4E omvormer weet ik dit niet 100% zeker.
Als een omvormer niet afgezekerd zou zijn dan is het inderdaad zeer verstandig om door middel van een aparte zekering in eventueel een aparte zekeringenkast vlakbij de omvormers.
:offtopic.ik begrijp niet dat je dit niet in ziet.
Probeer de discussie op de bal te spelen en niet op de man. Het is een goede discussie die je hier op gang brengt mbt aansluiting van verschillende omvormers maar laten we ajb de discussie daarover gaan en niet of iemand anders het wel of niet begrijpt / inziet.
"Die lui", het is wel mijn vader waar je het over hebt en een aantal van zijn collega's van EnexisPunt 4, dan heb je daar zeker geen installatieschema van gekregen van die lui, want dan weet ik
voor de volle 100% zeker dat daar een pvgroep had opgestaan met een onderverdeling
in eindgroepen, dus elke omvormer apart onafhankelijk van de ander afgezekert!
Daarnaast is recentelijk mijn gehele elektrische installatie dit jaar gecontroleerd door een gecertificeerde elektricien. Deze man had wel een opmerking over gebruik van 4mm2 t.o.v. 2.5mm2 maar absoluut geen enkele opmerking over het feit dat er meerdere omvormers aangesloten waren op 1 en dezelfde groep. Zelfs niet nadat ik daar expliciet om vroeg.
Ik begrijp je verhaal en ik snap ook waarom er een mogelijk gevaar zou kunnen zijn. Volgens mij wordt dat gevaar volledig weggenomen doordat alle omvormers, met misschien mijn OK4E als uitzondering, zijn afgezekerd intern. Mocht er kortsluiting optreden dan is dat de zwakste schakel in de keten en zal denk ik zelfs eerder die zekering knallen dan de 16A zekering in de meterkast.
Mocht ik er wel naast zitten, en dat kan best
Ik zal de vraag nog een keertje stellen aan mijn pa en zijn collega's
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
1) Hoeveel A mag er nu door een draadje van 2,5mm2 van 25meter lang?
2) Is selectiviteit verplicht of alleen maar prettig?
En daarom snap ik de discussie ook niet helemaal.
Ik snap precies wat er bedoeld wordt, maar ik geloof gewoon niet dat het voor kan komen met hedendaagse omvormers...
En bovendien... jullie hebben toch zeker wel rookmelders ophangen in huis hè?! Want brand sluit je helaas niet uit... Brandstichting is volgens het VVV (verbond van verzekeraars) nog steeds brandoorzaak nr 1. Daarna komt de elektrische installatie of apparaten (vooral de droger!). Maar de opstellers van de NEN1010 komen je echt niet wakker maken hoor als je heerlijk ligt te slapen in de rook... Daar hebben ze weer een andere norm voor geschreven: de NEN-2555 (helaas is die voor wat oudere woningen niet van toepassing...)
[ Voor 21% gewijzigd door NovapaX op 07-05-2012 11:23 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
1. Koper, aluminuim, zilver, goud?hansdegit schreef op maandag 07 mei 2012 @ 11:18:
@NEN
standaard is 2.5mm2 = 16a
[ Voor 4% gewijzigd door looyenss op 07-05-2012 11:28 ]
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
edit: ik weet wat standaard is
Haha!migjes schreef op maandag 07 mei 2012 @ 11:29:
[...]
1. max zekeren in de groepen kast met 16A. (dan kan daar nog max 16A van een omvormer bij komen, discusie loopt nog) uitgaand van koper![]()
2. ja/nee verplicht is het niet maar als de hoofdstop door gaat moet je wel de rekening betalen.
en daar gaat de selectiviteit over.
nu is het standaart verhaaltje daar over 1,6 onder je hoofdstop te zitten.
maar daar is mee te schuiven onder omstandigheden.
wil je een 2de pico?
Nee, er komt een dikke boiler boven die voornamelijk gevoed wordt door zonnewarmte. Ik ben van plan om op zolder een extra groepenkastje te maken waarop de Piko komt en een 9kW boiler.
Opzet: 20A afzekeren in de meterkast en in het kastje boven 16A automaten plaatsen.
Alleen (daar gaan we weer): moet ik de 5x 2,5mm2 gaan vervangen voor 4mm2? Volgens mij niet, omdat de afstand slechts 25 meter is.
Ik wacht nog steeds met smart op de NEN 1010 op dvd...
[ Voor 97% gewijzigd door hansdegit op 07-05-2012 11:35 ]
1. max zekeren in de groepen kast met 16A. (dan kan daar nog max 16A van een omvormer bij komen, discusie loopt nog) uitgaand van koperhansdegit schreef op maandag 07 mei 2012 @ 11:18:
@NEN
2. ja/nee verplicht is het niet maar als de hoofdstop door gaat moet je wel de rekening betalen.
wil je een 2de pico?
dan is het 16a. en dat is echt het maximum anders worden ze een beetje warm, zeker dus af op 16ahansdegit schreef op maandag 07 mei 2012 @ 11:29:
massief koper
Zit er geen marge op die 16A ?looyenss schreef op maandag 07 mei 2012 @ 11:30:
[...]
dan is het 16a. en dat is echt het maximum anders worden ze een beetje warm, zeker dus af op 16a
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Verwijderd
Ik heb niet echt het idee dat je een antwoord gaat krijgen.hansdegit schreef op maandag 07 mei 2012 @ 11:18:
@NEN
Je vraagt naar de max stroom door de draad.
Selectiviteit is verplicht (bij mijn weten)
Een smeltveiligheid is geen automaat en daar hangen ook andere waarden aan......
Situatie, situatie......situationeel.
natuurlijk zit er een marge op die 16A. maar dat is de max opgegeven door wikipedia
ja hoor.
maar niet zo heel veel.
en het is niet allen de kabel die de installatie maakt.
er zijn ook nog verdeelboxen lasdoppen en lasklemmen etc...
het gaat me er niet om dat het niet veilig zou zijn, maar dat het misschien niet toegestaan is, en ik reageerde alleen omdat je zelf expliciet zei dat het wel mocht om dezelfde reden dat je wel een hele berg 16 ampere groepen mag hebben in je kast, ook al heb je slechts een 40A hoofdzekering.PClop schreef op maandag 07 mei 2012 @ 00:02:
[...]
Hier boven haal je termen bedrijfszekerheid en veiligheid behoorlijk door doormekaar
naar mijn idee ben je een beetje aan het trollen.
Ik hamer steeds op problemen die ontstaan als zekeringen de stroom moeten onderbreken
maar dat NIET doen, omdat er nog een false voeding in de groep aanwezig is na die zekering
waardoor er na die zekering in die zelfde groep hogere stromen kunnen gaan lopen dan die
nog VEILIG zijn voor de daarop aangesloten apparatuur.
Jou betoog gaat enkel over bedrijfszekerheid nl uitval van een zonnepanelensysteen door een
overbelaste zekering, dit valt onder de noemer bedrijfszekerheid = opbrengst verlies
dat is in mijn ogen een kromme vergelijking, en legde ik dus uit waarom het volgens jou wel mocht. dat verklaar je immers niet. maar ook met die verklaring, moet je je verder wel houden aan de geldende regels, zoals gelijktijdigheid. en zo. dat dat alleen iets te maken heeft met bedrijfszekerheid ben ik niet met je eens, het heeft gewoon te maken met deugdelijke bruikbare installaties. die gelijktijdigheidsberekening is juist nodig om aan te tonen dat het kan, of mag.
je moet in jou voorstel voor meerdere omvormers ook volgens de regels aantonen het kan qua gelijktijdigheid etc. en dat gaat iets verder dan: mits oost en west. dat wordt door lezers denk ik ook al snel weer över het hoofd" gezien. als je zegt dat je daarvoor een gelijktijdigheidberkening zou kunnen maken, die dus aantoont dat het okee is, is er niks aan de hand, en is feitelijk hetzelfde als jou voorwaarden van mits op oost en west, maar dan wat specifieker.
Dat ik zou trollen vind ik wat ver gaan, ik ben gewoon een beetje kritisch misschien. ik zeg volgens mij ook niet dat je het fout doet oid.
ik breng alleen een nuance aan. Ik zelf heb geen electrotechnische achtergrond oid, maar jij komt over als een deskundige, dan kun je niet aan onwetende lezers gaan vertellen dat ze dingen tussen de regels mogen lezen die er niet zijn, of waar mensen ook niets van zouden snappen.
Dat dat ff duidelijk islooyenss schreef op maandag 07 mei 2012 @ 11:32:
[...]
natuurlijk zit er een marge op die 16A. maar dat is de max opgegeven door wikipediadus meer kan wel, maar 16A max is veilig
offtopic: Wikipedia
Moraal van het verhaal;
Wil je meerdere omvormers op 1 groep zetten, win advies in
[ Voor 12% gewijzigd door Freemann op 07-05-2012 11:35 ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
hihi, ja ik kan wel verwijzen naar een boek wat voor me ligt. maarja, daar kan je niet naar linken ;-)
Je stelde net keihard dat 16A de max is omdat ze anders warm worden.looyenss schreef op maandag 07 mei 2012 @ 11:35:
[...]
hihi, ja ik kan wel verwijzen naar een boek wat voor me ligt. maarja, daar kan je niet naar linken ;-)
Warm worden is geen probleem, zolang ze maar niet te warm/heet worden.
1,5mm2 moet ook tegen een kortsluitstroom kunnen van X00(0)A...
Oftewel; De context is heeeeel erg belangrijk.
SMA raad aan een 100 mA aardlekschakelaar te gebruiken, ik heb 30 mA exemplaren in m'n groepenkast.
Heeft iemand ervaring of en wanneer in de praktijk 30 mA ook goed werkt? scheelt weer extra aardlek aanschaffen en monteren...
ok, vergeet het woordje max.Freemann schreef op maandag 07 mei 2012 @ 11:37:
[...]
Je stelde net keihard dat 16A de max is omdat ze anders warm worden.
Warm worden is geen probleem, zolang ze maar niet te warm/heet worden.
1,5mm2 moet ook tegen een kortsluitstroom kunnen van X00(0)A...
Maar 16A is de stroom die door een 2,5mm2 kabel gaat zonder problemen, be my guest en probeer ook eens 32
hele verstandige woorden.Freemann schreef op maandag 07 mei 2012 @ 11:37:
[...]
Soms komt er nog wel wat zinnigs uit
Situatie:Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2012 @ 11:32:
[...]
Ik heb niet echt het idee dat je een antwoord gaat krijgen.
Je vraagt naar de max stroom door de draad.
Selectiviteit is verplicht (bij mijn weten)
Een smeltveiligheid is geen automaat en daar hangen ook andere waarden aan......
Situatie, situatie......situationeel.
3x 25A smeltveiligheid als hoofdzekering
5x 2,5mm2 VD koperdraadjes door een 3/4 pijp over een afstand van 25 meter. (3x bruin, 1x blauw, 1x aarde)
De 20A automaat zal eerder uitklappen dan de 25A smelt, maar je bent niet selectief volgens het boekje.
die snap ik niet helemaal.hansdegit schreef op maandag 07 mei 2012 @ 11:29:
massief koper.
edit: ik weet wat standaard is
[...]
Haha!
Nee, er komt een dikke boiler boven die voornamelijk gevoed wordt door zonnewarmte. Ik ben van plan om op zolder een extra groepenkastje te maken waarop de Piko komt en een 9kW boiler.
Opzet: 20A afzekeren in de meterkast en in het kastje boven 16A automaten plaatsen.
Alleen (daar gaan we weer): moet ik de 5x 2,5mm2 gaan vervangen voor 4mm2? Volgens mij niet, omdat de afstand slechts 25 meter is.
Ik wacht nog steeds met smart op de NEN 1010 op dvd...
je hebt toch een zonnecollector op dak.
dan kun je makkelijk met een klein verwarmings- element die boiler op temperatuur houden.
en hoef je niet eens zo moeilijk te doen?
De discussie blijft maar gaan en er wordt heel veel onzin verteld, maar nu moet ik toch even reageren. De maximale stroom welke door een 2,5mm2 mag, is alleen afhankelijk van de montagemethode. En bij 1 3x2,5 kabel in buis is dat 30A.migjes schreef op maandag 07 mei 2012 @ 11:29:
[...]
1. max zekeren in de groepen kast met 16A. (dan kan daar nog max 16A van een omvormer bij komen, discusie loopt nog) uitgaand van koper![]()
wil je een 2de pico?

Denk nu niet dat je altijd 230x30A = 6900 VA door een 3x2,5 kan voeden. Er zijn veel meer afhankelijkheden. Je moet bijvoorbeeld ook rekening houden met het spanningsverlies. In bovenstaande berekening hou ik bijvoorbeeld rekening met een aangesloten vermogen van 3 kVA. Hierdoor is de maximaal toegestane lengte van de kabel 27 meter, omdat je anders boven de 2,5% spanningsverlies komt. Met een 16A B-automaat is de maximale lengte ook begrensd tot 143 meter vanwege de kortsluitlengte. Hierbij zal een B-automaat nog net snel genoeg uitschakelen. Bij een C automaat zal de lengte veel korter zijn, omdat deze trager uitschakelt.
Edit: Je kunt ook een 20A automaat toepassen, waardoor de maximale kortsluitlengte 110 meter wordt. Een 20A automaat aansluiten op een 3x2,5 mag prima, maar heeft weinig zin. Als je bijvoorbeeld 4 kVA aansluit op een 3x2,5, dan mag de kabellengte nog maar 19 meter zijn, voordat je teveel spanningsverlies krijgt. Ook heb je dan een kabelverlies van bijna 100W! Een beetje zonde. Daarom is het gewoon verstanding om in dat geval 4mm2 toe te passen.
[ Voor 12% gewijzigd door antonboonstra op 07-05-2012 12:00 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Nee, dat kan niet, helaas. Die Bosch boiler heeft geen mogelijkheid tot het bijplaatsen van een element. Is meer iets voor het zonneboilertopic...Die Bosch wordt een voorverwarmer voor de nieuwe grotere boiler waar ook de CV retour doorheen geleid wordt.migjes schreef op maandag 07 mei 2012 @ 11:44:
[...]
die snap ik niet helemaal.
je hebt toch een zonnecollector op dak.
dan kun je makkelijk met een klein verwarmings- element die boiler op temperatuur houden.
en hoef je niet eens zo moeilijk te doen?
Beslist niet mee eens...migjes schreef op maandag 07 mei 2012 @ 09:49:
o ja bij p.v. kunnen we aardig stellen dat 99% van de installaties van na 2006 zijn.

Wordt wel steeds minder relevant (2012 wordt record jaar, waarbij 2003 "enigszins gaat verbleken"), en het ging "toen" vaak om kleinere systeempjes (hoewel, in Eneco/Stedin netgebied kreeg je toen bijna gratis het hele systeem, hoefde je alleen de montagekosten te betalen, dus ook grotere installaties, inclusief een hier heel erg bekende...
selectiviteit is wel verplicht, het heeft te maken met dat bij een storing alleen de groep met het probleem er uit vliegt. een probleem op de ene groep mag namelijk geen gevolgen hebben voor een andere groep.
selectiviteit heeft niet alleen met amperes te maken, maar ook met het soort zekering. (automaat of smeltveiligeheid, traag of snel, etc.
de 1,6 fgactor tussen elkaar opvolgende zekering is volgens mij een "vuistregel"
bij een onderverdeling dient inderdaad de kabel uit de meterkast inclusief selectiviteit, afgezekerd te worden.
dus 16 ampere op zolder, dient in de meterkast afgezekerd te worden met 25 ampere, en de hoofdzekering moet dan minstens 40 ampere te zijn. maar dat is volgens de 1,6 factor, en dan nog niet exact
dit zegt dan nog niet over de aders.
in het geval hansdegit denk ik dan dat je uit komt op 35 hoofdzekering, 20 ampere zekering in de meterkast, en 12 of 10 ampere eindgroepen, ikheb geen idee welke zekeringen verkrijgbaar zijn...
[ Voor 10% gewijzigd door engelbertus op 07-05-2012 11:56 ]
is beter voor het zonneboilertopic denk ik ook.hansdegit schreef op maandag 07 mei 2012 @ 11:47:
[...]
Nee, dat kan niet, helaas. Die Bosch boiler heeft geen mogelijkheid tot het bijplaatsen van een element. Is meer iets voor het zonneboilertopic...Die Bosch wordt een voorverwarmer voor de nieuwe grotere boiler waar ook de CV retour doorheen geleid wordt.
(vluchtig gezien kan het een stuk makkelijker lijkt mij)
@antonboonstra.
dat is taal en ook nog goed onderbouwt.
daar hou ik van.
Maar wat was de initiële vraag omtrent het plaatsen van meerdere omvormers op 1 groep en is die persoon zijn vraag ondertussen beantwoord?
Het onderwerp schiet nu alle kanten op, niemand weet meer waar het precies over gaat en denk dat 80% van de mensen niet op dit onderwerp (in dit topic) zitten te wachten.
Kijk, eindelijk een iets officieler tintje aan de discussie. Wat bedoel je precies met montagemethode?antonboonstra schreef op maandag 07 mei 2012 @ 11:47:
[...]
De discussie blijft maar gaan en er wordt heel veel onzin verteld, maar nu moet ik toch even reageren. De maximale stroom welke door een 2,5mm2 mag, is alleen afhankelijk van de montagemethode. En bij 1 3x2,5 kabel in buis is dat 30A.
[afbeelding]
Denk nu niet dat je altijd 230x30A = 6900 VA door een 3x2,5 kan voeden. Er zijn veel meer afhankelijkheden. Je moet bijvoorbeeld ook rekening houden met het spanningsverlies. In bovenstaande berekening hou ik bijvoorbeeld rekening met een aangesloten vermogen van 3 kVA. Hierdoor is de maximaal toegestane lengte van de kabel 27 meter, omdat je anders boven de 2,5% spanningsverlies komt. Met een 16A B-automaat is de maximale lengte ook begrensd tot 143 meter vanwege de kortsluitlengte. Hierbij zal een B-automaat nog net snel genoeg uitschakelen. Bij een C automaat zal de lengte veel korter zijn, omdat deze trager uitschakelt. Je kunt ook een 20A automaat toepassen, waardoor de maximale kortsluitlengte 114 meter wordt.
nette correctie.
ik had die 2003 niet verwacht.
De montage/installatie methode geeft aan hoe de kabel is gemonteerd. Er staan ruim 90 verschillende soorten installatiemethodes in de Intelec NEN1010 tool. Dit geeft vooral aan hoe goed de kabel z'n warmte weg krijgt en in het geval van meerdere kabels naast elkaar, ook de kabelbeïnvloeding onderling.hansdegit schreef op maandag 07 mei 2012 @ 11:57:
[...]
Kijk, eindelijk een iets officieler tintje aan de discussie. Wat bedoel je precies met montagemethode?
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
??? Tubantia artikel ???Speksteenkachel schreef op maandag 07 mei 2012 @ 10:00:
Solardays
Vandaag een groot artikel op de voorpagina van de TC Tubantia over PV en op pagina 4 en 5 een groot verhaal met foto's over de heer Axel Maandag voor wat betreft de Solardays.
Op internet staat een beknopte link.
http://www.tctubantia.nl/...nelen-op-huizen-loont.ece
http://www.zonnestroomopb...-maandag/16318/16052.html
Quote Minnesma: ANWB zou ook van bil gaan met zonnepanelen actie???? Wie weet daar meer van?
Dank, Spek!
Als je hoofdzekering 25A is, moeten de eindgroepen op 16A of lager afgezekerd worden.engelbertus schreef op maandag 07 mei 2012 @ 11:50:
een gebruikersgroep met wcd mag maximaal 16 ampere volgens mij, maar volgens mij mag je wel een groep voor 1 apparaat, dat dan zonder wcd is aangesloten, met een hogere waarde afzekeren, zoals een sb 4000 tl bijvoorbeeld.
selectiviteit is wel verplicht, het heeft te maken met dat bij een storing alleen de groep met het probleem er uit vliegt. een probleem op de ene groep mag namelijk geen gevolgen hebben voor een andere groep.
selectiviteit heeft niet alleen met amperes te maken, maar ook met het soort zekering. (automaat of smeltveiligeheid, traag of snel, etc.
de 1,6 fgactor tussen elkaar opvolgende zekering is volgens mij een "vuistregel"
bij een onderverdeling dient inderdaad de kabel uit de meterkast inclusief selectiviteit, afgezekerd te worden.
dus 16 ampere op zolder, dient in de meterkast afgezekerd te worden met 25 ampere, en de hoofdzekering moet dan minstens 40 ampere te zijn. maar dat is volgens de 1,6 factor, en dan nog niet exact
dit zegt dan nog niet over de aders.
in het geval hansdegit denk ik dan dat je uit komt op 35 hoofdzekering, 20 ampere zekering in de meterkast, en 12 of 10 ampere eindgroepen, ikheb geen idee welke zekeringen verkrijgbaar zijn...
Wil je een SB 4000TL maximaal benutten, dan moet deze op 25A afgezekerd worden en diend er minimaal 3x6mm2 naartoe getrokken te worden.
De 25A eindgroep betekend dat de hoofdzekering minimaal 35A moet worden.
Bij mijn vader komt eerdaags een 3675Wp (15x 245WP) PV installatie op het dak met twee strings van 7 om 8 panelen op een SB 4000 TL. Deze omvormer is te "zwaar" voor deze installatie, maar een alternatief zou de SB3000HF of SB3000TL zijn en deze worden overbelast.
Kortom het is kiezen uit twee kwaden en we gaan voor safe. De omvormer wordt echter wel software matig begrensd op 3680Watt AC zodat we met 3x4mm2 en een 16A eindgroep kunnen werken.
ericplan in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"hansdegit schreef op maandag 07 mei 2012 @ 11:57:
[...]
Kijk, eindelijk een iets officieler tintje aan de discussie. Wat bedoel je precies met montagemethode?
A'dam PVOutput
Die ANWB aktie wordt natuurlijk speciaal opgestart voor die camper van @Sunshinezonnigtype schreef op maandag 07 mei 2012 @ 12:11:
[...]
??? Tubantia artikel ???
Quote Minnesma: ANWB zou ook van bil gaan met zonnepanelen actie???? Wie weet daar meer van?
Dank, Spek!
Ik zal proberen om van de pagina's een paar foto's te maken en die naar je toe sturen.
Ga ik nu even doen, tot zo.
Verwijderd
Ik vind de keuze voor die omvormer bij die installatie nou niet echt gunstig.smartsys schreef op maandag 07 mei 2012 @ 12:51:
Als je hoofdzekering 25A is, moeten de eindgroepen op 16A of lager afgezekerd worden.
Wil je een SB 4000TL maximaal benutten, dan moet deze op 25A afgezekerd worden en diend er minimaal 3x6mm2 naartoe getrokken te worden.
De 25A eindgroep betekend dat de hoofdzekering minimaal 35A moet worden.
Bij mijn vader komt eerdaags een 3675Wp (15x 245WP) PV installatie op het dak met twee strings van 7 om 8 panelen op een SB 4000 TL. Deze omvormer is te "zwaar" voor deze installatie, maar een alternatief zou de SB3000HF of SB3000TL zijn en deze worden overbelast.
Kortom het is kiezen uit twee kwaden en we gaan voor safe. De omvormer wordt echter wel software matig begrensd op 3680Watt AC zodat we met 3x4mm2 en een 16A eindgroep kunnen werken.
Er zijn voldoende omvormers die op de 3680W ac zijn ontworpen en begrenst.
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
met een dikkere kabel, dus bijvoorbeeld 4,0 mm ook al, beperk je wel het verlies in je leidingen, maar of dat opweegt tegen de meerprijs ?
Als je hoofdzekering slechts 25 ampere is, dan is dat de beperkende factor. wellicht kun je er een andere zekering laten plaatsen, maar dan zul je de netbeheerder daarvoor moeten betalen, en dat kost zo weer 150 euro als het niet meer is.
een eindzekering van 20 ampere kan bij een hoofdzekering van 35 ampere.
een eindzekering van 25 ampere kan bij een hoofdzekering van 40 ampere.
maar dat mag natuurlijk niet voor een gebruikersgroep, die maximaal 16 ampere mag..
een 4000 tl die 4000 watt kan leveren, kan al op een zekering van 20 ampere lijkt mij.
op de site van solarnrg staat wel ergens een tabelletje over de meterkast en zekeringen, waar je kunt zien wat je kunt installeren bij een bepaalde hoofdzekering.
[ Voor 16% gewijzigd door engelbertus op 07-05-2012 14:20 ]
http://www.bnr.nl/program...erfeed&utm_medium=twitter
zaken als monitoring en professionalisering kan ik zeker toejuichen (maar... ook dat valt en staat met een visie vanuit de Overheid....)
[ Voor 25% gewijzigd door NielsTn op 07-05-2012 14:33 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Indien je de meterkast laat aanpassen door een installateur kan die meteen je hoofdzekering aanpassen naar 35A dit doet die er vast wel even bij.
Meterkasten waar al een automaat inzit is vaak al 40A
Als wij een 4000/5000tl leveren plaatsen we een B20 automaat. de kabeldikte nemen we dan 3x4mm2
dit meer om de reden dat er minder verlies is.
De screens van antonboonstra zijn goed.
Hallo zeg.NielsTn schreef op maandag 07 mei 2012 @ 14:33:
Artikel over installatiefouten bij PV systemen:
http://www.bnr.nl/program...erfeed&utm_medium=twitter
zaken als monitoring en professionalisering kan ik zeker toejuichen (maar... ook dat valt en staat met een visie vanuit de Overheid....)
Wel 32 installaties? Wat een goed onderzoek. Gebakken lucht. Exit stage right.Dat blijkt uit een onderzoek van adviesbureau Local onder 32 installaties voor zonne-energie.
(maar het wordt wel weer zo in de main stream media geplempt
@NielsTn: heb je gezien dat je 'in beeld' bent? https://twitter.com/#!/Ho...99476349440753665/photo/1
[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 07-05-2012 14:41 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Waar baseer je het op dat dit geen goed onderzoek is?JeroenH schreef op maandag 07 mei 2012 @ 14:41:
[...]
Hallo zeg.
[...]
Wel 32 installaties? Wat een goed onderzoek. Gebakken lucht. Exit stage right.
(maar het wordt wel weer zo in de main stream media geplempt)
@NielsTn: heb je gezien dat je 'in beeld' bent? https://twitter.com/#!/Ho...99476349440753665/photo/1
Zij noemen geen bronnen en jij baseert je op een artikel met weinig diepgang. Hoe kun je dan stellen dat het onderzoek niets waard is?
Denk dat er zeker wel een kern van waarheid in het artikel zit.
Maar misschien kun je je reactie verdiepen/verduidelijken.
[ Voor 18% gewijzigd door Freemann op 07-05-2012 14:48 ]
Ik geloof best dat er met bijna 1/3e installaties het maximum rendement niet gehaald wordt door verkeerde of gebrekkige montage.
Veel eigenaren weten niet eens hoe hun installatie werkt.
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Je hebt een DMmigjes schreef op maandag 07 mei 2012 @ 11:55:
[...]
is beter voor het zonneboilertopic denk ik ook.
Grin, tja... als je met de hashtag twittert spotten ze je wel.JeroenH schreef op maandag 07 mei 2012 @ 14:41:
[...]
Hallo zeg.
[...]
Wel 32 installaties? Wat een goed onderzoek. Gebakken lucht. Exit stage right.
(maar het wordt wel weer zo in de main stream media geplempt)
32 installaties zegt nog niet veel. Maar... als je bij reeds 32 systemen al zo veel ontdekt....
dan zou een vervolg onderzoek op grotere schaal beter zijn.
Denk ook dat als NL eindelijk de duitse EEG overneemt, en 'uitkeert' op basis van gerealiseerde produktie je ook al wat meer controle-impulsen afgeeft aan de bezitters van PV.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
32 installaties onderzocht, volgens het BNR artikel. Dat lijkt mij een zeer kleine steekproef om een dergelijke uitspraak op te baseren.Freemann schreef op maandag 07 mei 2012 @ 14:43:
Waar baseer je het op dat dit geen goed onderzoek is?
Verder ben ik heel benieuwd naar hoe die "verwachting" dan wel gedefinieerd is. Als je een set op het noorden plaatst kost je dat ~70% opbrengst. Als je dat niet vooraf weet presteert je installatie "niet volgens verwachting", als je dat wel weet presteert je installatie "wel volgens verwachting".
Zelfde situatie, andere uitkomst. Verder heb ik hun website gevonden. Ik kan daar niet zo veel ontdekken wat ze de autoriteit zou kunnen geven uitspraken te doen over iets dergelijks.
-edit-
Sterker nog: stel dat ze het onderzoek in zuid-oost Nederland gehouden hebben. Daar is minder zoninstraling per jaar dan bv. aan de kust. Als ze de verwachting op bv. 900 kWh/kWp gezet hebben en de onderzochte installaties komen daar niet aan, is dat dan "niet volgens verwachting"?
-edit2-
Overigens ben ik het geheel met ze eens dat veel te weinig mensen de opbrengst van hun zonnestroominstallatie in de gaten houden.
[ Voor 21% gewijzigd door JeroenH op 07-05-2012 15:11 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
tja een aantal is altijd discutabel en daar ga ik me nu ook niet verder aan wagen. behalve te beamen dat 32 aan de lage kant lijkt.JeroenH schreef op maandag 07 mei 2012 @ 15:08:
[...]
32 installaties onderzocht, volgens het BNR artikel. Dat lijkt mij een zeer kleine steekproef om een dergelijke uitspraak op te baseren.
Maar dan als nog liggen die systemen niet optimaal en zouden bijv. gemeentes (als er subsidie in het spel is) hierop aan moeten sturen. Het is natuurlijk doodzonde om een systeem op het noorde te leggen waarbij in de zomer schaduw optreed. Ik weet bijv. een systeem hier in zoetermeer (het systeem ligt achter deze bomen)met 30+ panelen, wat op het zuid/westen ligt en in het voor en najaar last heeft van (zeer) veel schaduw. Wat moet je ermee? Als de opdrachtgevers tevreden zijn, wie is een onderzoeksbureau dan om er iets van te zeggen. Ze kunnen en mogen wel constateren dat zo'n systeem niet optimaal geplaatst is.Verder ben ik heel benieuwd naar hoe die "verwachting" dan wel gedefinieerd is. Als je een set op het noorden plaatst kost je dat ~70% opbrengst. Als je dat niet vooraf weet presteert je installatie "niet volgens verwachting", als je dat wel weet presteert je installatie "wel volgens verwachting". Zelfde situatie, andere uitkomst.
Tja wie is de ANWB om een file-alarm af te geven en wie is WeerOnline om een weer-alarm af te geven. In mijn ogen doen al deze partijen dat uit commerciele/naamsbekendheid belangen. Toch zit er ook in de waarschuwingen van deze partijen een kern van waarheid, maar zijn ze "niet geautoriseerd" om zo'n alarm af te geven.Verder heb ik hun website gevonden. Ik kan daar niet zo veel ontdekken wat ze de autoriteit zou kunnen geven uitspraken te doen over iets dergelijks.
Oftewel: Wij van WC-Eend
[ Voor 10% gewijzigd door Freemann op 07-05-2012 15:22 ]
Ik had ook als kleine voorwaarde dat het systeem op PVoutput.org zijn gegevens zou gaan loggen en dat kan met de omvormers van SMA met ingebouwde bluetooth redelijk eenvoudig. Ik weet dat het ook omvormer onafhankelijk kan met de meest fantastische oplossingen, maar voorlopig gaan we het zo doen.Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2012 @ 14:04:
[...]
Ik vind de keuze voor die omvormer bij die installatie nou niet echt gunstig.
Er zijn voldoende omvormers die op de 3680W ac zijn ontworpen en begrenst.
De leverancier heeft een beter gevoel met betrekking tot de levensduur en de opbrengst als een SB 4000TL ipv een 3000HF wordt toegepast. Wanneer voor deze laatste wordt gekozen zal 600Wp niet omgezet kunnen worden op de piek dagen.
Ik heb zelf 9x250Wp en heb mijn SB 2000HF software matig tot het absolute maximum ingesteld en gisteren stond gedurende korte tijd de omvormer boven de 2000W te doen.
Ik verwacht dat als het echt helder wordt dit niet gedurende korte tijd het geval is, maar dat dit gedurende lange tijd zo zal zijn. Oftewel de omvormer staat 100% maximaal om te zetten en de rest wat eventueel nog uit de panelen te persen valt, komt er nooit uit.
We hebben ook gekeken naar een Kostal PIKO 3.6 omvormer. Deze past beter bij de panelen, maar was niet eenvoudig naar PVoutput.org te krijgen. Tevens was het noodzakelijk om een 35x4mm2 kabel naar de zolder trekken, een drie fasen automaat en een drie fasen werkschakelaar ertussen. Dit zorgde weer voor technische uitdagender werk en meer kosten en dus zijn we op deze configuratie gekomen.
SMA zelf geeft aan dat de SB 4000TL, wanneer deze vol vermogen gaat leveren van een zekering van 25A en 6mm2 bekabeling voorzien moet worden. Waarschijnlijk wil SMA zich indekken. Met te dunne kabels kan de invoedspanning boven de 253V komen waardoor de omvormers zichzelf uitschakelen en er dus 0,0 teruggeleverd wordt.engelbertus schreef op maandag 07 mei 2012 @ 14:17:
volgens deze post mag er door 3x2,5 ( aarde,nul en fase?) 30 ampere, natuurlijk afhankelijk van de montagewijze en kabellengte, dus dan zou het niet nodig zijn 6 mm te trekken? of lees ik dat verkeerd?
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
met een dikkere kabel, dus bijvoorbeeld 4,0 mm ook al, beperk je wel het verlies in je leidingen, maar of dat opweegt tegen de meerprijs ?
Als je hoofdzekering slechts 25 ampere is, dan is dat de beperkende factor. wellicht kun je er een andere zekering laten plaatsen, maar dan zul je de netbeheerder daarvoor moeten betalen, en dat kost zo weer 150 euro als het niet meer is.
een eindzekering van 20 ampere kan bij een hoofdzekering van 35 ampere.
een eindzekering van 25 ampere kan bij een hoofdzekering van 40 ampere.
maar dat mag natuurlijk niet voor een gebruikersgroep, die maximaal 16 ampere mag..
een 4000 tl die 4000 watt kan leveren, kan al op een zekering van 20 ampere lijkt mij.
op de site van solarnrg staat wel ergens een tabelletje over de meterkast en zekeringen, waar je kunt zien wat je kunt installeren bij een bepaalde hoofdzekering.
Ter info
3x6mm2 kabel kost ong. 4,50 euro/m
3x4mm2 kost ong. 3,25 euro/m
3x2,5mm2 kost ong. 1,75 euro/m
[ Voor 25% gewijzigd door silvester6 op 07-05-2012 16:07 ]
Mee eens. Erger nog: ken maar weinig mensen die hun energieverbruik bijhouden en weten of dat hun verbruik laag/gemiddeld/hoog is. De enige graadmeter is "geld terug of bijbetalen" op de jaarafrekening. Blijf me daar over verbazen, je kijkt toch ook op je telefoonrekening of je teveel lult of niet?JeroenH schreef op maandag 07 mei 2012 @ 15:08:
[...]
-edit2-
Overigens ben ik het geheel met ze eens dat veel te weinig mensen de opbrengst van hun zonnestroominstallatie in de gaten houden.
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
En wat is jouw definitie van "laag/gemiddeld/hoog" verbruik?2Dutch schreef op maandag 07 mei 2012 @ 16:06:
[...]
Mee eens. Erger nog: ken maar weinig mensen die hun energieverbruik bijhouden en weten of dat hun verbruik laag/gemiddeld/hoog is. De enige graadmeter is "geld terug of bijbetalen" op de jaarafrekening. Blijf me daar over verbazen, je kijkt toch ook op je telefoonrekening of je teveel lult of niet?
Als we die hebben, dan kan mijn definitie totaal anders zijn.
Kreeg laatste een email met daarin het gem. verbruik van onze postcode. Wij zaten, met een 2 pers. huishouden en aquarium/vijver hobby, net boven dat gemiddelde. Ben er best trots op dat wij "maar" net boven dat gem. zitten. Echter kan het zijn dat onze postcode uit allemaal 1a2 pers. huishoudens bestaan die allemaal aan het werk zijn, maar het kan ook zijn dat onze postcode relatief veel 3a4+ huishoudens heeft. Bij de eerste situatie, zijn wij erg zuinig of niet, want het kan ook zijn dat deze groep erg veel energie verkwist en totaal niet op het verbruik let. Het kan dan zomaar zijn dat wij door (buiten de hobby om) zuinig te zijn even veel verbruik als die groep. Als wij on vergelijken met de 2de situatie dan kan het zijn dat wij niet zuinig of juist weer wel.....
In vind ons overigens (buiten de hobbies om) erg zuinig en energiebewust. Denk dat het er uiteindelijk om gaat hoe je zelf vind dat je in het energie vraagstuk staat.
[ Voor 10% gewijzigd door Freemann op 07-05-2012 16:24 ]
Kostal, PowerOne en zelfs MastervoltSunshineCompany schreef op zondag 06 mei 2012 @ 13:56:
En nog wat plaatjes, omdat het van dat grauwe weer (hier) is.
Canadian op Kostal:
Yingli op Mastervolt:
Canadian op PowerOne:
Een vraagje. Waar is SMA gebleven waar je altijd zo'n groot voostander van was?
www.sunsolar.nl
Op onderstaande foto is goed te zien dat elke Steca een eigen automaatje heeft dat hem extra beveiligd, dit schijnt PClop te bedoelen.
Als elke omvormer zelf echter al een zekering aan boord heeft is het volgens mij overkill.
Kan dat buiten het forum? Dank!SolarKing schreef op maandag 07 mei 2012 @ 16:30:
[...]
Kostal, PowerOne en zelfs Mastervolt![]()
Een vraagje. Waar is SMA gebleven waar je altijd zo'n groot voostander van was?
Ik snap best dat mensen die moeite niet nemen. Een telefoonrekening krijg je vanzelf en kun je maandelijks inzien. Deze kun je achteraf controleren.2Dutch schreef op maandag 07 mei 2012 @ 16:06:
[...]
Mee eens. Erger nog: ken maar weinig mensen die hun energieverbruik bijhouden en weten of dat hun verbruik laag/gemiddeld/hoog is. De enige graadmeter is "geld terug of bijbetalen" op de jaarafrekening. Blijf me daar over verbazen, je kijkt toch ook op je telefoonrekening of je teveel lult of niet?
Een jaarafrekening van je energie is onderhevig aan weersinvloeden en seizoenen.
Ik ben dus een persoon die dit niet wekelijks in een lijstje op gaat schrijven. Ik wil dit digitaal inzichtelijk hebben in een geautomatiseerd sheet.
Je kunt het uiteraard omlaag brengen door er actief mee bezig te zijn, maar verbruiken doe je toch wel.
Hetzelfde geldt ook voor autorijden: je ziet het dagelijks stijgen, maar je gaat zelf niet bijhouden hoeveel je die week hebt gereden voor je brandstof. Je rijd over het algemeen toch wel door van pomp naar pomp.
De enige optie is dus vaak niets verbruiken net als je zou doen met bellen.
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
Een collega van me wees me trouwens op deze app, ga em eens uitproberen denk ik:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=tZjmDpgqRIk&feature=youtu.be]
Quick 'n dirty linkje d'rbij is wel zo handig:
http://www.solidlinks.nl/ios/sola/nl.html
[ Voor 7% gewijzigd door 2Dutch op 07-05-2012 16:45 ]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Af en toe moet je zoiets ook wel maken en in detail bekijken wat de internetkosten nu werkelijk zijn of hoeveel je nu eigenlijk per m3 gas betaald en waarom het zo hoog/laag is.
Sola klinkt als de nieuwe Sony met Android erop
SMA heeft een vergelijkbare app, heb ik ook dankbaar gebruik van gemaakt tijdens het opmeten/uitzetten2Dutch schreef op maandag 07 mei 2012 @ 16:43:
Bij gasverbruik zie ik de weersinvloeden terug, elektra wat minder. Afhandelijk van je type woning en omstandigheden natuurlijk, de een kookt op elektra, de ander verwarmt met elektra... Snap je punt wel, maar het is zo jammer dat mensen zich nergens meer in verdiepen maar zich wel afvragen waar de euro's blijven aan het einde van de maandBeetje bewustwording kan geen kwaad.
Een collega van me wees me trouwens op deze app, ga em eens uitproberen denk ik:
[video]
Quick 'n dirty linkje d'rbij is wel zo handig:
http://www.solidlinks.nl/ios/sola/nl.html
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Heeft iemand hem trouwens werkend op de Synolog nas? Ik zag ergens dat je de bluetoothsoftware wel via een omweg op de QNAP werkend kan krijgen.Appie Heijn schreef op maandag 07 mei 2012 @ 16:55:
[...]
SMA heeft een vergelijkbare app, heb ik ook dankbaar gebruik van gemaakt tijdens het opmeten/uitzettenWel iets minder uitgebreid maar wel gratis.
Dat zou namelijk helemaal top zijn
Link: http://www.synology-forum...2e4c468647c1ee8b75c18bea8
[ Voor 9% gewijzigd door Kiswum op 07-05-2012 17:03 . Reden: link ]
Belangrijke zin in dat verhaal van BNR.yzf1kr schreef op maandag 07 mei 2012 @ 14:48:
Ik snap ook niet wat er mis is met het onderzoek.
Ik geloof best dat er met bijna 1/3e installaties het maximum rendement niet gehaald wordt door verkeerde of gebrekkige montage.
Veel eigenaren weten niet eens hoe hun installatie werkt.
Wat als installateur een systeem plaatst en er niet duidelijk bij vermeld dat deze niet 100% rendement opleveren, bijvoorbeeld bij plaatsen op ZWZ, voldoet deze installatie dan niet volgens onderzoek? Wellicht hebben eigenaren wel bewust gekozen voor plaatsing in schaduw, omdat dit niet anders kon.Zonnepanelen halen in Nederland gemiddeld slechts 65 procent van het verwachte rendement.
Zonder verder bronmateriaal heb ik dus niet zoveel aan zo`n onderzoek. Daarbij, het is een adviesbureau dat adviseert tijdens de ontwerpfase, de realisatiefase en de exploitatiefase. Volgens onderzoekers ligt het met name aan: Local wijst twee oorzaken aan voor de slechte prestaties: ontwerpfouten en gebrek aan monitoring en analyse. Precies waar die meneren hun brood mee verdienen.
Er zal best een kern van waarheid inzitten, maar je hebt pas iets aan een onderzoek als je goede conclusies trekt. Wat moet een consument hier nou mee?
Verwijderd
Een kostal piko is een 1 fase omvormer.smartsys schreef op maandag 07 mei 2012 @ 15:37:
We hebben ook gekeken naar een Kostal PIKO 3.6 omvormer. Deze past beter bij de panelen, maar was niet eenvoudig naar PVoutput.org te krijgen. Tevens was het noodzakelijk om een 35x4mm2 kabel naar de zolder trekken, een drie fasen automaat en een drie fasen werkschakelaar ertussen. Dit zorgde weer voor technische uitdagender werk en meer kosten en dus zijn we op deze configuratie gekomen.
Verder is die niet de enige, die Fronius TL 3.6 is er ook een (zie de foto's van bij mijn broertje). Het hangt maar af van je situatie. De kostal heeft 2 mpp's en die fronius 1.
Natuurlijk zijn er nog meer opties.
@onderzoek
Er komen hier ook wel eens installatiefouten langs, ik heb onvoldoende stringsspanning en verschillende hellingshoeken hier op het forum voorbij zien hobbelen.
Het is niet nodig extra regels te introduceren en daarmee extra bureaucratie. Daar zit niemand op te wachten.
Een introductie van EEG zal alleen de vergoeding voor PV bezitters verlagen, ik snap niet waar de behoefte vandaan komt dat te willen.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2012 17:08 ]
Zou daar jou "oude" omvormer in eerste instantie niet naar toe gaan?
[afbeelding]Speksteenkachel schreef op maandag 07 mei 2012 @ 16:34:
In het artikel in de TC Tubantia viel m'n oog nog op een detailfoto van de PV installatie van de heer Maandag.
Op onderstaande foto is goed te zien dat elke Steca een eigen automaatje heeft dat hem extra beveiligd, dit schijnt PClop te bedoelen.
Als elke omvormer zelf echter al een zekering aan boord heeft is het volgens mij overkill.
Is het geen lastscheiding in het DC-circuit? Het netsnoer van de Steca zit aan de zijkant toch?
A'dam PVOutput
Verwijderd
Wie ikke?Speksteenkachel schreef op maandag 07 mei 2012 @ 17:06:
Mooie installatie van je broer, petje af!
Zou daar jou "oude" omvormer in eerste instantie niet naar toe gaan?
In mijn geval niet. Mijn oude 2100tl zou veel te klein zijn.
Zou best kunnen Eric, ik heb zelf geen Steca maar kwam de foto toevallig vandaag tegen in de krant.ericplan schreef op maandag 07 mei 2012 @ 17:09:
[afbeelding]
Is het geen lastscheiding in het DC-circuit? Het netsnoer van de Steca zit aan de zijkant toch?
[ Voor 87% gewijzigd door SpeksteenWP op 07-05-2012 17:19 ]
Nee dit is niet wat ik bedoel, want op die foto zie je dat hij de gelijkstroom kant vanaf deSpeksteenkachel schreef op maandag 07 mei 2012 @ 16:34:
In het artikel in de TC Tubantia viel m'n oog nog op een detailfoto van de PV installatie van de heer Maandag.
[afbeelding]
zonnepanelen heeft voorzien van lastscheiders/zekeringen niet de 230v wissel zijde.
Ik heb trouwens ook totaal geen problemen met een verzameling stecas welke volgens
steca voorschriften zijn gekoppeld en met 1 voedings kabel op een echt vrije groep
worden aangesloten, steca kan dan voor fouten worden aangeklaagt door de verzekering
en jij niet, daar gaat het mij allemaal om.
Mijn hele betoog gaat ook meest over soladin's en/of 2 of meerder dikkere omvormers
op ËËN eindgroep die in theorie samen binnen de grens blijven van wat de eindzekering
aan kan mbt het terug leveren aan het stroomnet.
En daarbij wordt hier over het hoofd gezien dat de eind zekering verneukt wordt
doordat er nog stroom van de andere kant van de zekering wordt toegevoerd.
Nu nog even een domme vraag van mijn zijde : waarom is elke omvormer
voorzien van E.N.S.
Goedzo, als de netspanning onderbroken wordt moet de omvormer ook uitschakelen
waarom ? ............... en waarom gebeurd dat dan niet in je eigen systeem,
Omdat het verkeerd wordt aangesloten.
Kijk het onderverdeelstation bij jou in de straat kan voor onderhoud of storing worden
uitgeschakeld, dan vinden de monteurs het prettig dat als zij aan dat verdeel station
werken, er geen spanning meer op de kabels staat, want dat gaat dan niet goed daar
Maar waarom mag dat dan wel voorkomen in je eigen systeem????????????
Kijk in de buurtwijken staat de stroom dan nog gewoon op de kabels, dat
mag dan ook, want daar wordt niet aan onderhoud of het verhelpen van
een storing gedaan net als in de meterkast bij jou thuis valt ook niet
alles uit bij een storing in één groep, maar nu heb je wel storing in die
ene groep, maar de stroom schakelt niet uit, omdat deze nog wordt
gevoed door een energie centrale die zich aan de verkeerde kant
van de zekering bevind ...............................................
Hoe ram ik dat toch in jullie koppen
Uhh, de NL-versie van de Steca heeft geen ENS. Het gaat overigens over de Steca Grid Control, die in bovenstaand voorbeeld niet geplaatst is.PClop schreef op maandag 07 mei 2012 @ 17:27:
[...]
Nu nog even een domme vraag van mijn zijde : waarom is elke omvormer
voorzien van E.N.S.
Goedzo, als de netspanning onderbroken wordt moet de omvormer ook uitschakelen
waarom ? ............... en waarom gebeurd dat dan niet in je eigen systeem,
Omdat het verkeerd wordt aangesloten.
Het verschil tussen de StecaGrid Control N en StecaGrid Control D is de geïntegreerde ENS-functie. Deze ENS- functie beschermt het systeem tegen eiland bedrijf en detecteert netspanning, netfrequentie en netimpedantie. In het geval er afwijkingen optreden schakelt de ENS het systeem automatisch uit. Zodra de afwijking is hersteld, wordt het systeem weer automatisch ingeschakeld. De ENS-functie voldoet aan DIN VDE 016. bron
Zo blijkt maar weer dat de normen in Europa niet overal gelijk zijn. Tijd voor verkiezingen.
A'dam PVOutput
Dit topic is gesloten.
![]()