Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
Wouw, 't wordt tijd om je dakoppervlakte te vergroten...Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 20:48:
zo op 6 panelen na zit alles op het dak nu
Ik wil wel een keertje met die gasten spreken voor wat verbaal vuur. Stelletje ... Mocht je ze nog eens onder ogen komen, kun je ze ook naar deze twee stukken verwijzen en ze uitdagen om daar een gefundeerd en beargumenteerd eigen verhaal tegenover te stellen. Wie weet publiceer ik dat zelfs wel op m'n website...:Meridiaan schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 15:38:
[...]
Hij begreep onze redenering, maar dat pastte niet zo in zijn verkooppraatje. Onder druk heeft hij zijn verhaal
op de info-avonden bijgesteld, maar gaat zelf op zijn website vrolijk door:
"De afgelopen 10 jaar is de energieprijs gemiddeld met 11% per jaar gestegen – meer dan een verdubbeling in 10 jaar. Wij gaan in onze conservatieve modellen uit van een zeer voorzichtige 7% prijsstijging per jaar."
22 november 2010:
http://www.polderpv.nl/ni...0_tvt_misleidende_grafiek
14 februari 2012:
http://www.polderpv.nl/ac...ie_kWh_prijs_polderkolder
Zie ook mijn voorspelling voor de 2012-I Vattenfall/NUON tarieven die ik al deed op 25 december 2011 en die exact correct bleek te zijn, daarin ook grafiek met ontwikkeling variabele stroomprijs van V./N. tot en met eerste helft 2012:
http://www.polderpv.nl/ni...lling_stroomtarieven_2012
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Geen idee wat je precies wilt maar uiteindelijk lijk je te willen eindigen op gardena?JeroenH schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 21:44:
Ik ben vrijwel klaar met onze regenwateropvanginstallatie. Alle 'subsystemen' op één na doen het:
<>
Kan iemand met een beetje loodgietervaring me vertellen wat ik precies nodig heb? Met googelen en zo kom ik er niet uit. Ik had vandaag naar de lokale gereedschaphandel willen gaan, maar dat is er niet van gekomen.
Bedankt alvast!
http://www.gardena.com/nl/watermanagement/slangkoppelingen/
Als je duidelijker bent in hoe het er uit ziet kan ik je denk ik wel helpen, zo kan je in PVC-rioolbuizen prima met een houtboor een 22mm? gat maken (evt met een T of Y tussenstuk en een blind deksel als de diameter te kleinis) waar je een kraan in kan schroeven (half inch is het dan dacht ik).
wat ik meestal doe is wat spullen kopen die op elkaar passen en dan ter plekke improviseren, ik heb dan ook een gereedschapskistje vol met 'reserve' onderdelen die dan overblijven, komt altijd van pas.
edit: ik zie dat je redelijk in de buurt woont, evt wil ik wel even helpen prutsen, altijd gezellig.
[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 05-05-2012 22:34 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verwijderd
Ik denk dat je deze post eigenlijk in de Duurzame Kroeg had willen plaatsen?JeroenH schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 21:44:
Ik ben vrijwel klaar met onze regenwateropvanginstallatie. Alle 'subsystemen' op één na doen het:Wat ik nu nog wil is een buitenkraan op onze schuur, maar ik weet niet precies wat ik nodig heb. Ik zal hier beschrijven wat ik wil, als het niet duidelijk is zal ik morgen een tekening maken.
- Invoer
- Opslag
- Overloop
Ik heb een klein pompje die het water in een stuk tuinslang pompt. Ik wil op de buitenwand van onze schuur een kraan monteren, de want is simpel geïmpregneerd hout, ongeveer 2cm dik. Ik heb het idee dat ik een buitenkraan met een 'achteringang' nodig heb zodat ik daar de tuinslang op aan kan sluiten.
Kan iemand met een beetje loodgietervaring me vertellen wat ik precies nodig heb? Met googelen en zo kom ik er niet uit. Ik had vandaag naar de lokale gereedschaphandel willen gaan, maar dat is er niet van gekomen.
Bedankt alvast!
Met het opgespaarde regenwater kunnen bijvoorbeeld z'n zonnepanelen worden schoongewassen.
[ Voor 73% gewijzigd door SpeksteenWP op 05-05-2012 22:47 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Of koelen in de zomermaanden...Speksteenkachel schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 22:45:
Ach loat goan.
Met het opgespaarde regenwater kunnen bijvoorbeeld z'n zonnepanelen worden schoongewassen.
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
ben serieus aan het rekennadenkenen of je daar je buitenzwembad (model uitvouw die je bij elke bouwmarkt nu kan vinden) mee kan verwarmen, of het gebruik van een elektrische pomp hoger is dan de rendementswinst van de panelen.
Ik heb ze nog niet maar wat waterleiding er achterop plakken is niet zo moeilijk lijkt me
double solar puppy power!
[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 05-05-2012 23:03 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dat is een huis in Castricum aan de rand gelegen erg mooi wonen.
Mooie installatie.
15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer
Speaking of. Heeft iemand de laatste Photon? Dat boekje is hier onvindbaar.
Een amiga 500 met 512 kb ram !
Vraag mij eigenlijk af of je überhaupt wel hoeft te pompen. Wat als je gewoon een bak met water achter het zonnepaneel plakt. De warmtecapaciteit van water is vrij hoog, en het is praktisch incompressibel (dus je krijgt geen last van drukopbouw, tenzij het gaat koken natuurlijk, maar dan zet je er een drukventiel in).franssie schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 23:01:
[...]
ben serieus aan het rekennadenkenen of je daar je buitenzwembad (model uitvouw die je bij elke bouwmarkt nu kan vinden) mee kan verwarmen, of het gebruik van een elektrische pomp hoger is dan de rendementswinst van de panelen.
Ik heb ze nog niet maar wat waterleiding er achterop plakken is niet zo moeilijk lijkt me
double solar puppy power!
Door de dag warmt het paneel daardoor veel langzamer op, nachts ook veel langzamer af, maar dan doet het er niet meer toe
Zal waarschijnlijk te zwaar worden, daar niet van.
Verwijderd
Het betreft 22 x Yingli 185P-23b, 4070Wp totaal op een Fronius IG TL 3.6.
Dak is circa 45 graden en oriëntatie is ZW.
1 gevuld dak (onderste rij heeft nul schaduw)

2 Spanning string einde dag

3 Stukje leidingwerk naar flinke hoogte

4 De montageplaat van de omvormer (Fronius IG TL 3.6) bevat alle aansluitpunten van de omvormer.
De omvormer zelf wordt hierop geschoven (zie paspennen). Mooi systeem!

5 De omvormer in werking
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2012 23:48 ]
Hier wil ik wel even op ingaan migjesmigjes schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 18:07:
[...]
"verhaal"
zelf ben ik van mening dat de groep die ik heb voor de wasmachine.
best een omvormer van +/- 2000W zou kunnen hebben.
de wasmachine zit op zijn eigen groep. (sins kort ook achter een aardlek dat was vroeger nog niet nodig)
en hij heeft al fatsoenlijke bekabeling.
daar is meer me mogelijk als de regels vertellen.
maar goed ik had het niet nodig, dus niet gedaan.
Dit kun je doen als je het principe van een aparte groep voor een groot verbruiker niet aantast.
Zoals ik vanmiddag zei, hanteren we een vuistregel van elk apparaat boven de 2300 watt op een aparte groep.
Apart houd in dat er aan het einde van de leiding een enkele wcd (of wasmachine schakelaar) is gemonteerd.
Dit houd ook in dat er in de leiding geen onderbreking dmv een lasdoos mag zijn.
Hoewel de huidige type lasklemmen een stroom van 24 Amp aan kunnen, is er rekening mee gehouden dat een lasklem en een meervoudige wcd maar een stroom aan kunnen van 10 Amp.
In de praktijk heb ik al meerdere malen mee gemaakt dat men achter de keukenkastjes een meervoudige wcd voor de kookgroep had gemaakt waar dan ook de koelkast op aangesloten was. Het kan lang dure, het kan kort duren, er komt een dag dat men zich afvraagt waarom de koelkast het niet meer doet. En uiteindelijk heb je dan geluk dat je keukenkastjes niet in vlammen zijn opgegaan.
Je omvormer aansluiten op de groep van de wasmachine kan, maar dan wel in plaats van... en dan mag die omvormer zelfs wel 3000 watt zijn. Je baalt alleen als de spreekwoordelijke stekker als de zon schijnt en moeders wil perse een wasje draaien.
Chips, je hebt helemaal gelijk, ik dacht dat ik daar ook zat.Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 22:36:
[...]
Ik denk dat je deze post eigenlijk in de Duurzame Kroeg had willen plaatsen?
Het grappige is dat het water gedeeltelijk al over onze zonnestroominstallatie gestroomd is en dus de panelen al schoongewassen heeft voordat het in de tanks terechtkomt!Speksteenkachel schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 22:45:
Ach loat goan.
[ Voor 44% gewijzigd door JeroenH op 06-05-2012 00:15 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
tot hoeveel amp durf jij te gaan in je huis?Speksteenkachel schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 20:55:
[...]
Bovenstaande klopt niet veel van.
Bij volle kortsluiting lopen er namelijk kortstondig veel hogere stromen en omdat het zo kortstondig is kan een 2,5mm2 daar ook prima tegen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Je mag hem hier komen inkijken. Wel op de fiets natuurlijk, want dit is een duurzaam forum...multipasser schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 23:21:
Totaal onbekende panelen en die brengen zoveel boven hun waarde op? Straf. Waarom staan zij dan niet op nr 1 in Photon lijst?
Speaking of. Heeft iemand de laatste Photon? Dat boekje is hier onvindbaar.
duidelijk.Geurt-kun schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 23:55:
[...]
Hier wil ik wel even op ingaan migjes
Dit kun je doen als je het principe van een aparte groep voor een groot verbruiker niet aantast.
Zoals ik vanmiddag zei, hanteren we een vuistregel van elk apparaat boven de 2300 watt op een aparte groep.
Apart houd in dat er aan het einde van de leiding een enkele wcd (of wasmachine schakelaar) is gemonteerd.
Dit houd ook in dat er in de leiding geen onderbreking dmv een lasdoos mag zijn.
Hoewel de huidige type lasklemmen een stroom van 24 Amp aan kunnen, is er rekening mee gehouden dat een lasklem en een meervoudige wcd maar een stroom aan kunnen van 10 Amp.
In de praktijk heb ik al meerdere malen mee gemaakt dat men achter de keukenkastjes een meervoudige wcd voor de kookgroep had gemaakt waar dan ook de koelkast op aangesloten was. Het kan lang dure, het kan kort duren, er komt een dag dat men zich afvraagt waarom de koelkast het niet meer doet. En uiteindelijk heb je dan geluk dat je keukenkastjes niet in vlammen zijn opgegaan.
Je omvormer aansluiten op de groep van de wasmachine kan, maar dan wel in plaats van... en dan mag die omvormer zelfs wel 3000 watt zijn. Je baalt alleen als de spreekwoordelijke stekker als de zon schijnt en moeders wil perse een wasje draaien.
nu nog een omvormer + een wasmachiene op 1 groep.
geen probleem voor de kabel van 2.5mm.
16A groep ook geen probleem.
meervoudige wcd (ja hier blijf ik ook hangen. nog geen oplossing gevonden.)
in principe hoeft een omvormer helemaal niet aan een wcd te hangen. (mits juiste voorzorg maatregelen.)
die kan rechtstreeks op de kabel.
misschien met 32A stekkers gaan werken.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Mooi systeem beste Neanderthaler!Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 23:46:
Het kuntselwerkje bij mijn broer, zoals aangekondigd.
Het betreft 22 x Yingli 185P-23b, 4070Wp totaal op een Fronius IG TL 3.6.
Dak is circa 45 graden en oriëntatie is ZW.
Wanneer ga jij bedrijf numero 272 beginnen?
Plaats 6 van eerste grote batch van 46 stuks, "Photon performance ratio index" van 88,8%.multipasser schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 17:11:
Europese garanties? Wie of wat is Wils?
CNPV staat redelijk hoog in Photon magazine. Alleen blijken de panelen zelf van 2006?
Type CNPV Solar Power SA CNPV-185M / mono, geflasht (gemiddelde waarde testmodules) 193,8 Wp, geproduceerd in 2006, oppervlakte 1,28 vierkante meter.
http://www.cnpv-power.com/pdf/Catalog_En/CNPV-180M-205M.pdf
Er zitten nog 4 andere CNPV modules in de testbatterij, maar die hebben nog geen heel jaar gedraaid. Dus nog geen betrouwbare vergelijkingsdata.
NB: best performer van die eerste 46 module types was een REC Solar 230AE / poly exemplaar (performance ratio 90,8%)
voordelen?
nadelen?
schiet maar even:)
Omvormer: SMA SB4000 TL20 (ivm twee trackers, TL21 zou voorlopig nog niet leverbaar zijn anders had ik het met de SB3000 TL21 kunnen redden)
Samen met een collega en m'n Pa twee pallets gekocht (rond de Eur. 1,00 / Wp geloof ik).
Verse groepenkast opgehangen (las later in gebruiksaanwijzing van de SMA inverter dat ik 100mA aardlek nodig heb, maar die past er nog wel bij) En gelukkig nog oude draaischijfmeter (en 25A hoofdstop!).
Testbeugeltje.
Klemt mooi vast.
Tooltje gemaakt om beugels te buigen.
180 graden bocht.
klopt ongeveer...
krul erin
klaar!
Beugels op het dak.
Monteren hoeklijnen en T-profielen.
Monteren panelen.
Klaar!
Nog een paar draadjes trekken en dan kan de meter terug gaan draaien
Dak is zuid, ongeveer 60 graden. overdag in zomer bijna geen schaduw, onderste rij hangt aan aparte tracker ivm schaduw 's avonds (dak buren is veel lager maar wel vlak bij).
Alle foto's: http://boekel.nu/foto/12/...s_zonne_energie/index.htm
ik weet nu zo 1,2,3 niet waar je een erkend instalateur aan kunt herkennen, dus kan zo niet uit het hoofd bewerend dat ik weet / wist dat het een erkend installateur is, maar ik durf wel te zeggen dat ze dat wel degelijk zijn. ik heb het niet bepaald over een 1-mans zaakje.Geurt-kun schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 15:32:
@ engelbertus, probeer de volgende keer eens een erkend installateur.
Dank je voor de info.zonnigtype schreef op zondag 06 mei 2012 @ 01:10:
[...]
Plaats 6 van eerste grote batch van 46 stuks, "Photon performance ratio index" van 88,8%.
Type CNPV Solar Power SA CNPV-185M / mono, geflasht (gemiddelde waarde testmodules) 193,8 Wp, geproduceerd in 2006, oppervlakte 1,28 vierkante meter.
http://www.cnpv-power.com/pdf/Catalog_En/CNPV-180M-205M.pdf
Er zitten nog 4 andere CNPV modules in de testbatterij, maar die hebben nog geen heel jaar gedraaid. Dus nog geen betrouwbare vergelijkingsdata.
NB: best performer van die eerste 46 module types was een REC Solar 230AE / poly exemplaar (performance ratio 90,8%)
Kan je mij aub zeggen waar de Bosch c-Si M60 240wp en de Trina Solar TSM-245PC05 zich bevinden?
Want tussen deze twee ga ik kiezen.
Een amiga 500 met 512 kb ram !
Ik heb op de zolder een apparte groep voor de wasmachine. deze heb ik echter wel "verplaatst" door de bestaande wcd er af te halen en te verplaatsen, en middels een lasdoos en van die grijze steeklasdopjes, of hoe die ook heten, er een nieuw stukje draad op aan te sluiten. maar dat mag dus niet volgens jou.. ik zou dan helemaal vanaf de meterkast nieuwe draden moeten trekken, en de leiding verlengen met zon verbindingsstukje om de pijp? waarom is dit dan? zijn er geen lasdopjes die meer dan 10 ampere aan kunnen?Geurt-kun schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 23:55:
[...]
Hier wil ik wel even op ingaan migjes
Ik heb veel respect voor mensen die alles zelf doen , petje af !boekel schreef op zondag 06 mei 2012 @ 01:53:
Vandaag in Alkmaar-centrum 17x 195 Wp HC Solar panelen gemonteerd (beugels / frame afgelopen week al geplaatst op een avond)
Omvormer: SMA SB4000 TL20 (ivm twee trackers, TL21 zou voorlopig nog niet leverbaar zijn anders had ik het met de SB3000 TL21 kunnen redden)
[afbeelding]
Samen met een collega en m'n Pa twee pallets gekocht (rond de Eur. 1,00 / Wp geloof ik).
[afbeelding]
Verse groepenkast opgehangen (las later in gebruiksaanwijzing van de SMA inverter dat ik 100mA aardlek nodig heb, maar die past er nog wel bij) En gelukkig nog oude draaischijfmeter (en 25A hoofdstop!).
[afbeelding]
Testbeugeltje.
[afbeelding]
Klemt mooi vast.
[afbeelding]
[afbeelding]
180 graden bocht.
[afbeelding]
klopt ongeveer...
[afbeelding]
krul erin
[afbeelding]
klaar!
[afbeelding]
Beugels op het dak.
[afbeelding]
[afbeelding]
Monteren panelen.
[afbeelding]
Klaar!
Dak is zuid, ongeveer 60 graden. overdag in zomer bijna geen schaduw, onderste rij hangt aan aparte tracker ivm schaduw 's avonds (dak buren is veel lager maar wel vlak bij).
Optisch een verschrikkelijk mooi systeem.
Ben benieuwd wat dit op gaat brengen...
Ik hoop wel dat de bovenste rij goed vast zit, deze zitten wel heel dicht tegen de nok van het dak aan .
mvg
24x cnpv245P,5000TL20,sunnybeam,sunnyview,sunywebbox 12xoost,12xwest, 16graden
Paar huizen verder op staat ook een mooi systeem met. Volgens mij een stuk of 12 suntech achtige panelen van 190 Wp.Meer in het centrum heeft iemand nog zijn schuur volgelegd met Poly's.PvPower schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 23:10:
@Speksteenkachel,
Dat is een huis in Castricum aan de rand gelegen erg mooi wonen.
Mooie installatie.
Pv is groeiende in Castricum. Mooi om te zien.
1060 Wp
Dat ziet er erg goed uit.boekel schreef op zondag 06 mei 2012 @ 01:53:
Vandaag in Alkmaar-centrum 17x 195 Wp HC Solar panelen gemonteerd (beugels / frame afgelopen week al geplaatst op een avond)
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Testbeugeltje.
[afbeelding]
Klemt mooi vast.
[afbeelding]
[afbeelding]
180 graden bocht.
[afbeelding]
klopt ongeveer...
[afbeelding]
krul erin
[afbeelding]
klaar!
[afbeelding]
Beugels op het dak.
[afbeelding]
[afbeelding]
Monteren panelen.
[afbeelding]
Klaar!
Hoeveel van die beugels heb je per paneel gebruikt?
En wat was de totaal-prijs van alles omgerekend naar Wp?
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Vrij naar: Taxi Driver (met o.a. Robert de Niro)Speksteenkachel schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 21:43:
@Hans,
Ken je onderstaande installatie ook in Catricum, gaat als een speer op Sonnenertrag![]()
http://www.zonnestroomopb...ricum/oeht/7709/7873.html
"Are you talkin' to me?"
Castricum is wat meer bij Eric in de buurt en nog iets dichter bij zee. Ik kan me dus voorstellen dat die installatie beter draait dan onze. Niet dat het acceptabel is, overigens....Ik kan slecht omgaan met installaties die het beter doen dan die van ons.....
Wel een leuke piek gehad gisteren: 5734W DC / 5462W AC. Bijna op de max van de omvormer dus.
Ik heb twee beugels per paneel gebruikt qua hoogteverdeling, bovenaan extra, totaal 4,5 vertikale dragers. Het geheel voelde erg solide tijdens het werken / lopen er op.TD-er schreef op zondag 06 mei 2012 @ 10:05:
[...]
Dat ziet er erg goed uit.
Hoeveel van die beugels heb je per paneel gebruikt?
En wat was de totaal-prijs van alles omgerekend naar Wp?
Ik moet de kosten van het draagsysteem (en kabels) nog uitrekenen, panelen en omvormer samen zat ik op 1,50 / Wp.
Stel dat ik 250 euro aan materiaal heb gebruikt dan zit ik op 1,57 / Wp
(ik zal dit zo snel mogelijk uitzoeken om niet te liegen)
Ik heb nog heel veel slotbouten, kunststof dopjes (de zwarte doppen) en 'inslagmoeren' over btw ivm minimum bestelhoeveelheden, mocht iemand dezelfde methode willen gebruiken...
Mijn vader wil ook een redelijke installatie neer gaan leggen op het dak van hun garage en ik zie nog wel gebeuren dat we dat samen helemaal op een vergelijkbare manier gaan maken. Dit ziet er in elk geval erg netjes uit.
Hoe dik is de aluminium beugel die je gemaakt hebt?
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
6x30mm geloof ikTD-er schreef op zondag 06 mei 2012 @ 10:38:
Dat is erg netjes, < 1.60 per Wp.
Mijn vader wil ook een redelijke installatie neer gaan leggen op het dak van hun garage en ik zie nog wel gebeuren dat we dat samen helemaal op een vergelijkbare manier gaan maken. Dit ziet er in elk geval erg netjes uit.
Hoe dik is de aluminium beugel die je gemaakt hebt?
Hoekprofielen 40x40x4
T-profielen 50x30x4
Ik heb trouwens deze beugels gemaakt omdat ik een oud dak met 'sparretjes' heb, dus geen dakbeschot met overal dezelfde afstand tot de pannen waar je makkelijk iets aan vast kan schroeven. Beetje afgekeken van de diverse kant en klare (en mij te dure) systemen.
[ Voor 21% gewijzigd door boekel op 06-05-2012 10:51 ]
Verwijderd
Die dakenhaken zien er absoluut uit als mooi (constructie)werk. Ik zou wel vooraf bekijken of het wat oplevert zoiets zelf te maken. Heb je er ook nog van die weerhaakjes op gemaakt tegen het naar boven wegschuiven?boekel schreef op zondag 06 mei 2012 @ 10:27:
[...]
Ik heb twee beugels per paneel gebruikt qua hoogteverdeling, bovenaan extra, totaal 4,5 vertikale dragers. Het geheel voelde erg solide tijdens het werken / lopen er op.
Ik moet de kosten van het draagsysteem (en kabels) nog uitrekenen, panelen en omvormer samen zat ik op 1,50 / Wp.
Stel dat ik 250 euro aan materiaal heb gebruikt dan zit ik op 1,57 / Wp
(ik zal dit zo snel mogelijk uitzoeken om niet te liegen)
Ik heb nog heel veel slotbouten, kunststof dopjes (de zwarte doppen) en 'inslagmoeren' over btw ivm minimum bestelhoeveelheden, mocht iemand dezelfde methode willen gebruiken...
Of komt het door de plaatjes van neanderthaler 71?
Ik zie dat het vanaf daar niet verder loopt.
[ Voor 25% gewijzigd door Kiswum op 06-05-2012 11:11 ]
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
Geen weerhaakjes, maar het kost moeite ze er af te krijgen, en met gewicht van de installatie en pannen erbij gaat dat never nooit naar boven.Verwijderd schreef op zondag 06 mei 2012 @ 10:53:
[...]
Die dakenhaken zien er absoluut uit als mooi (constructie)werk. Ik zou wel vooraf bekijken of het wat oplevert zoiets zelf te maken. Heb je er ook nog van die weerhaakjes op gemaakt tegen het naar boven wegschuiven?
Kosten heb je gelijk in, er zitten wel een paar avondjes werk in ook...maar ik heb het wel lekker zelf gemaakt
(en het type dak maakt de standaard systemen ook minder toepasbaar)
Ik heb nog een tweedehands zonneboiler (300l) met 2 grote vlakke plaat panelen liggen voor op de westkant, en ben wtw aan het maken, dus hoop straks stuk minder af te nemen bij de Nuon
Ow...dat heeft het forum er zelf van gemaakt...Kiswum schreef op zondag 06 mei 2012 @ 11:04:
Boekel, door je "thumbnails", crasht mijn browser van Windows Mobile 7.5. Eerste keer dat ie crasht bij het laden van plaatjes in 6 maanden tijd.
Sinds een tijdje maak ik plaatjes op m'n site 600x800, maar dat is blijkbaar te breed?
Hebben er meer mensen last van?
Aan een reactie op pagina 218 zag ik dat er plaatjes in je post stonden. Op pagina Last loopt mijn browser vast. Ik zal het straks op een Androidtablet testen.
Op de tablet werkt het ook, zij het met moeite. Mag ik bij deze erop wijzen dat plaatjes van 2000x3000 en nog groter te groot zijn.
Tip mijnerzijds voor Neanderthaler71 check: gathering.tweakers.net/forum/faq/forumsurvival#images
Bij deze wil ik wel even de props geven aan boekel, mooi project heb je ervan gemaakt!
[ Voor 43% gewijzigd door Kiswum op 06-05-2012 13:17 . Reden: tablet test ]
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
Een aparte groep van 16A gebruiken voor PV met draaddiameter van 2,5mm2 of 4 mm2 afhankelijk van de lengte en waar verder niets anders op aangesloten kan worden.migjes schreef op zondag 06 mei 2012 @ 00:16:
tot hoeveel amp durf jij te gaan in je huis?
Hier kun je dan maximaal 3680W aan omvormervermogen op aansluiten.
Zoals eerder gezegd de automaat in de meterkast beveiligt tegen overbelasting en niet tegen kortsluiting.
Tijdens een kortsluiting kunnen er kortstondig hoge stromen gaan lopen, de automaat moet hier echter wel tegen bestand zijn. Dit noemen ze de kA waarde van de automaat.
Voor woningbouw houd men meestal 4,5 of 6 kA (Kilo-Ampere, dus 6000A) aan.
Klopt ik had het tegen jou, ik was even abuis want ik dacht dat jij ook in Castricum woonde ipv Schagenhansdegit schreef op zondag 06 mei 2012 @ 10:25:
Vrij naar: Taxi Driver (met o.a. Robert de Niro)
"Are you talkin' to me?"
Castricum is wat meer bij Eric in de buurt en nog iets dichter bij zee.
[ Voor 24% gewijzigd door SpeksteenWP op 06-05-2012 11:59 ]
Het kan blijkbaar verkeren. Bij mij elke nacht 1 of 2 minuten na 3.
Signatures zijn voor boomers.
Dat is lang niet geweest.
Ik heb twee promo filmpjes gemaakt van mijn panelen en het bedrijf wat mij zo heeft geholpen.
Ik ben erg blij met mijn panelen.
http://youtu.be/2tIpLkOgAHU
jep dat klopt.Speksteenkachel schreef op zondag 06 mei 2012 @ 11:43:
[...]
Een aparte groep van 16A gebruiken voor PV met draaddiameter van 2,5mm2 of 4 mm2 afhankelijk van de lengte en waar verder niets anders op aangesloten kan worden.
Hier kun je dan maximaal 3680W aan omvormervermogen op aansluiten.
Zoals eerder gezegd de automaat in de meterkast beveiligt tegen overbelasting en niet tegen kortsluiting.
Tijdens een kortsluiting kunnen er kortstondig hoge stromen gaan lopen, de automaat moet hier echter wel tegen bestand zijn. Dit noemen ze de kA waarde van de automaat.
Voor woningbouw houd men meestal 4,5 of 6 kA (Kilo-Ampere, dus 6000A) aan.
de discussie was allen anders.
op een groep kan 3680W aan omvormer vermogen.
maar niet elke combinatie van omvormer kan dan op de groep.
b.v 2x 1.8kW aan omvormer vermogen zou onder bepaalde omstandigheden kunnen.
maar 1x 3kW aan omvormer met 1x 0,5kW kan weer niet.

Dik 82W als de zon achter de wolken vandaan piept. Voorwaar niet gek
[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 06-05-2012 12:38 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
je zit niet al te fout hoor.engelbertus schreef op zondag 06 mei 2012 @ 02:36:
[...]
Ik heb op de zolder een apparte groep voor de wasmachine. deze heb ik echter wel "verplaatst" door de bestaande wcd er af te halen en te verplaatsen, en middels een lasdoos en van die grijze steeklasdopjes, of hoe die ook heten, er een nieuw stukje draad op aan te sluiten. maar dat mag dus niet volgens jou.. ik zou dan helemaal vanaf de meterkast nieuwe draden moeten trekken, en de leiding verlengen met zon verbindingsstukje om de pijp? waarom is dit dan? zijn er geen lasdopjes die meer dan 10 ampere aan kunnen?
het valt wel mee.
10A = nog altijd 2,3kW.
dat is ongeveer je wasmachine.
dus je hoeft niet naar zolder te rennen en de wasmachine uit te zetten.
ik zou de steeklasdopjes wel vervangen voor betere.
in iedergeval geen steeklasdopjes.
en hoe gaat dat normaal gesproken met een waterkoker? die van ons daar staat op 2000 - 24000 Watt....ik kan me niet herinneren dat daar apparte groepen voor waren..
anders zou je voor elke stopcontact in de keuken een apparte groep nodig hebben?
nou ja.. voor de vaatwasser ivm verwarmingselement, voor de quooker, ivm verwarmingselement, voor de waterkoker, voor het verwarmingselement, voor de electrische oven, het koffiezetapparaat en de steamer. en een 2x220 groep voor evt electrisch koken. dan zit je dus al op een groepenkast vol, alleen voor de keuken.
in mijn woning van 2007 heb ik op de beganegrond 2 groepen, die elk de helft van de woonkmer en elk de helft van de keuken bedienen.
maar ik weet niet welke helft, en wat nu als ik de stofzuiger ergens in een stopcontact duw?
daarnaast, de berging en overloop hal, buitenlamp en zolder zaten ook op 1 groep. wat als ik daar de grasmaaier aan zet, of een zwembadverwarming, of electrische barbeque?
die grondkabel naar de berging zit ook gewoon in een lasdoos, met steeklasdopjes aangesloten, en de aardedraad(litze) met een kroonsteen volgens mij..
Klaarblijkelijk heb ik hier nog al wat los gemaakt, wat ook wel nodig was na een jaartjemigjes schreef op zondag 06 mei 2012 @ 12:21:
[...]
jep dat klopt.
de discussie was allen anders.
op een groep kan 3680W aan omvormer vermogen.
maar niet elke combinatie van omvormer kan dan op de groep.
b.v 2x 1.8kW aan omvormer vermogen zou onder bepaalde omstandigheden kunnen.
maar 1x 3kW aan omvormer met 1x 0,5kW kan weer niet.
griezelen op dit forum mijnerzijds.
Maar ik hoop dat ik ook, naast waarschuwingen, enkele oplossingen kan aan geven
m.b.t. griezel installaties met diverse soladin's 600 op één 16 amp eindgroep
Hier een (jip en janneke) voorbeeld voor hoe je wel 4 soladin's veilig kunt aansluiten
op een 16 amp eindgroep, http://sv650s.home.xs4all...din%20600%204%20stuks.jpg
speciaal voor de gene die laatst vol trots zijn installatie aan ppv heeft laten zien
ook met 4 soladin's http://www.polderpv.nl/PV-newbees6.htm#1mei2012_RV
Ik zou niet weten waarom niet, dit is samen 3500W dat kan prima.migjes schreef op zondag 06 mei 2012 @ 12:21:
........ 1x 3kW aan omvormer met 1x 0,5kW kan weer niet.
edit:
Volgens nen1010 heeft elk gebruiker >3000W een eigen groep nodig.
In dit geval zie ik de omvormer maar als een negatieve gebruiker en heb je in deze gelijk migjes.
[ Voor 28% gewijzigd door SpeksteenWP op 06-05-2012 15:36 ]
2000 - 24000 Wattengelbertus schreef op zondag 06 mei 2012 @ 12:50:
wat zijn dan betere lasdopjes?
en hoe gaat dat normaal gesproken met een waterkoker? die van ons daar staat op 2000 - 24000 Watt....ik kan me niet herinneren dat daar apparte groepen voor waren..
anders zou je voor elke stopcontact in de keuken een apparte groep nodig hebben?
nou ja.. voor de vaatwasser ivm verwarmingselement, voor de quooker, ivm verwarmingselement, voor de waterkoker, voor het verwarmingselement, voor de electrische oven, het koffiezetapparaat en de steamer. en een 2x220 groep voor evt electrisch koken. dan zit je dus al op een groepenkast vol, alleen voor de keuken.
in mijn woning van 2007 heb ik op de beganegrond 2 groepen, die elk de helft van de woonkmer en elk de helft van de keuken bedienen.
maar ik weet niet welke helft, en wat nu als ik de stofzuiger ergens in een stopcontact duw?
daarnaast, de berging en overloop hal, buitenlamp en zolder zaten ook op 1 groep. wat als ik daar de grasmaaier aan zet, of een zwembadverwarming, of electrische barbeque?
die grondkabel naar de berging zit ook gewoon in een lasdoos, met steeklasdopjes aangesloten, en de aardedraad(litze) met een kroonsteen volgens mij..
mmm 24000W is 3x meer als mijn hooftstop aan kan dat is 105Amp
het zal wel 2000W zijn dus kleiner als 10A.
klinkt aannemelijker. (meestal is dat zo, anders mag het niet verkocht worden in de winkel als huishoudelijk apparaat)
stel regel is alles boven de 2300W op eigen groep.
(ik zelf neem wat meer marge in mijn keuken en heb zelfs de vaatwasser 1900W+vaste verlichting 50W en afzuigkap op eigen groep.
maar alles wat boven de 2000 komt heeft een eigen groep in mijn huis.
behalve de frietpan daar had ik geen ruimte meer voor.)
bij veel apparaten heb je vaak 2 waardes der op staan.
1. marketing waarde.
b.v stofzuiger. 3000W zuigkracht.
2. stroom waarde.
b.v. stofzuiger 2000W.
de juiste lasdop kan ik je niet vertellen.
ik scoor ze altijd via een vriend (gratis en professioneel spul)
Zie e-mail.multipasser schreef op zondag 06 mei 2012 @ 02:14:
[...]
Dank je voor de info.
Kan je mij aub zeggen waar de Bosch c-Si M60 240wp en de Trina Solar TSM-245PC05 zich bevinden?
@ boekel:
Vette Hap! Geweldig project!
ja ik kan me het wel voorstellen.PClop schreef op zondag 06 mei 2012 @ 13:04:
[...]
Klaarblijkelijk heb ik hier nog al wat los gemaakt, wat ook wel nodig was na een jaartje
Hier een (jip en janneke) voorbeeld voor hoe je wel 4 soladin's veilig kunt aansluiten
speciaal voor de gene die laatst vol trots zijn installatie aan ppv heeft laten zien
(nu vond ik dat je het soms ook wel te ver ging met sommige dingen.)
mooi voorbeeld hoe je 4 soladins of stecas koppelt.
maar ik dacht dat er ook een mogelijkheid was voor 5 of 6 maar die ben ik ook kwijt.
ach ja als er iemand voorbij komt kunnen we hier naar verwijzen.
kun jij engelbertus verwijzen naar de juiste lasdoppen?
Dat kunnen er echt wel meer hoor :-)migjes schreef op zondag 06 mei 2012 @ 13:29:
[...]
http://www.technischonlin...6aefe4c56594601d1c8638a8e
[ Voor 9% gewijzigd door ericplan op 06-05-2012 13:40 ]
A'dam PVOutput
Edit:
Deze dus:
http://www.wagocatalog.co...rID=2730258&lid=10&cid=31
[ Voor 41% gewijzigd door Pietje NL op 06-05-2012 13:44 . Reden: Linkje gevonden ]
het is gewoon dom om allen het aantal W bij elkaar op te tellen.Speksteenkachel schreef op zondag 06 mei 2012 @ 13:08:
[...]
Ik zou niet weten waarom niet, dit is samen 3500W dat kan prima.
alles boven de 2,3kW moet gewoon op een eigen groep.
of het nu een gebruiker of omvormer is.
neem een sma sb 2500hf
die levert max 14,2A
en een steca500
die levert max 2,25A
op een 2,5mm kabel. (max 27A)
(en dan neem ik de koppelingen die in de kabel moeten niet eens mee.
daar zitten ook nog beperkingen)
op een 16A groep.
nu brand de steca door.
de sb2500hf levert 14,2 + 16A van de groep.
dat maakt 30,2A op de kabel en dat is te veel.
(het kan wel goed aangesloten worden maar dan moet je wel andere kabel gebruiken,
en speciale koppel stukken.
dat maakt het een stuk duurder en zijn betere oplossingen voor.)
En er word nog niet eens gesproken over 16A smeltzekeringen die makkelijk 20-24A kunnen houden
Vaak genoeg gezien dat er teveel op een groep staat, dan de meterkast vervangen voor een nieuwe met automaten en dan slaat ineens elke keer de groep uit
Btw:
Dit is al zonder dat er iets gebeurt.nu brand de steca door.

Zitten 2 accu's in, waarvan 1 (
En nog wat plaatjes, omdat het van dat grauwe weer (hier) is.
Canadian op Kostal:
Yingli op Mastervolt:
Canadian op PowerOne:
[ Voor 31% gewijzigd door SunshineCompany op 06-05-2012 14:03 ]
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Dank voor suggestie. Heb die inmiddels doorgebriefd naar de betreffende newbee.PClop schreef op zondag 06 mei 2012 @ 13:04:
[...]
Klaarblijkelijk heb ik hier nog al wat los gemaakt, wat ook wel nodig was na een jaartje
ja mijn oude huis had 2x 16A. (woningbouw vereninging erg oud nooit vernieuwend.)Pietje NL schreef op zondag 06 mei 2012 @ 13:55:
Denk dat het er dan aan ligt wat er gebeurt, bij volle sluiting zal de zekering er zeker uit gaan, dit omdat hij ver boven de 30A gaat.
En er word nog niet eens gesproken over 16A smeltzekeringen die makkelijk 20-24A kunnen houden
Vaak genoeg gezien dat er teveel op een groep staat, dan de meterkast vervangen voor een nieuwe met automaten en dan slaat ineens elke keer de groep uit
Btw:
[...]
Dit is al zonder dat er iets gebeurt.
ik vraag mij nog steeds af hoe ik het daar allemaal voor elkaar heb gekregen om alles draaiend te houden.
(ik weet zeker dat ik daar heel veel regels heb gebroken.
1 groep voor boven en 1 groep voor beneden.
(wasmachiene, vaatwassen, computers, koffiezet apparaat eigenlijk allemaal op 1 groep.)
niet dat de woningbouw vereniging ook maar iets wou aanpassen.
als het goed gaat gebeurd dat dus niet.
de omvormer schakeld pas in op het moment dat hij de stroom kan verdringen.
misschien zou je wel een kort stootje verhoging zien, maar dat kan nooit veel zijn.
@Neanderthaler nette installatie, je broer zal blij met je zijn.
@Boekel, zeer mooie dhz beugels, heb je ook wel nodig met die daksparretjes.
Je moet echt in het oudere gedeelte van Alkmaar wonen.
Krijg je geen problemen met het beschermt stads gezicht?
Of is je dak niet richting straat?
Jij en Piet gaan er steeds vanuit dat er bij een sluiting precies 16A gaat lopen (automaat) + 14A uit de omvormer en dit gedurende een langere tijd.migjes schreef op zondag 06 mei 2012 @ 13:45:
nu brand de steca door.
Bij een volle kortsluiting kan er kortstondig (afhankelijk karakteristiek v/d automaat) wel >50A lopen waardoor de automaat afschakelt.
Dus ik zie het probleem nog steeds niet.
Wil niet zeggen dat kortsluiting op zich geen probleem is natuurlijk, levert altijd brandgevaar op.
Maar dit kan ook gebeuren in je koelkast of stofzuiger.
De waterkoker is inderdaad 2000 - 2400 watt, en geen 24000 watt.. dat zou wel heel snel stoom geven, ipv heet watermigjes schreef op zondag 06 mei 2012 @ 13:22:
[...]
2000 - 24000 Watt
mmm 24000W is 3x meer als mijn hooftstop aan kan dat is 105Amp
het zal wel 2000W zijn dus kleiner als 10A.
klinkt aannemelijker. (meestal is dat zo, anders mag het niet verkocht worden in de winkel als huishoudelijk apparaat)
stel regel is alles boven de 2300W op eigen groep.
(ik zelf neem wat meer marge in mijn keuken en heb zelfs de vaatwasser 1900W+vaste verlichting 50W en afzuigkap op eigen groep.
maar alles wat boven de 2000 komt heeft een eigen groep in mijn huis.
behalve de frietpan daar had ik geen ruimte meer voor.)
bij veel apparaten heb je vaak 2 waardes der op staan.
1. marketing waarde.
b.v stofzuiger. 3000W zuigkracht.
2. stroom waarde.
b.v. stofzuiger 2000W.
de juiste lasdop kan ik je niet vertellen.
ik scoor ze altijd via een vriend (gratis en professioneel spul)
maar als de steca zelf een zekeing of iets dergelijks heeft, dan is er niks aan het handje?migjes schreef op zondag 06 mei 2012 @ 13:45:
[...]
het is gewoon dom om allen het aantal W bij elkaar op te tellen.
alles boven de 2,3kW moet gewoon op een eigen groep.
of het nu een gebruiker of omvormer is.
neem een sma sb 2500hf
die levert max 14,2A
en een steca500
die levert max 2,25A
op een 2,5mm kabel. (max 27A)
(en dan neem ik de koppelingen die in de kabel moeten niet eens mee.
daar zitten ook nog beperkingen)
op een 16A groep.
nu brand de steca door.
(het kan wel goed aangesloten worden maar dan moet je wel andere kabel gebruiken,
en speciale koppel stukken.
dat maakt het een stuk duurder en zijn betere oplossingen voor.)
in engeland hebben ze stekkers met een zekering erin, althans, dat hadden ze volgens mij vroeger, zodat elk appaaat zijn eigen zekering had. ook in nederland zijn er toch wel apparaten met een eigen zekering, of is dat tegenwoordig niet meer zo?
en hoe zit het dan als je meerdere stecas aan elkaar koppelt? ze zijn tenslotte gemaakt om aan elkaar gekoppeld te worden? het lijkt mij dat er dan ook is nagedacht over zekering en beveiliging, waarom anders deze oplossing? stecas zijn toch van oorsprong philips, en een nederlands product?
De manier die PCIop geeft om 4 soladins via een onderverdeling ( zekeringkast met extra zekering/automaten) is natuurlijk mooi, maar je kan toch ook zelf ervoor zorgen dat een apparaat dat je aansluit een eigen zekering krijgt, door een kastje met zekering of automaat per apparaat of omvormer aan te sluiten? dat is bij onverhoopte uitbreidingen of wijzigingen misschien handiger dan een onderverdeling met zekeringen in 1 kast. dat moet je immers van te voren wel een beetje gepland hebben.
mogelijk kun je dan je steca met een zekering van 6 ampere afzekeren, en de wcd weglaten en de kabel van je omvormer direct op de zekering aansluiten, zodat je daarmee ook niet meer de fout in kunt gaan. ( verkeerde stekker ergens in) bij een onderverdeling moet je tenslotte alsnog gewoon de belasting op de kabel richting je meterkast beneden de 16 ampere houden, en zorgen dat de laatste zekering er eerst uit gaat ipv de zekering van de rgoep in d meterkast, of de hoofdzekering.
verder ben ik het er mee eens dat bij een sluiting er niet opeens toevallig precies 16 ampere uit het net wordt getrokken, dat is immers niet het geval bij een sluiting. de zekering begrenst niet de amperes, maar schakelt af als er meer stroom door loopt.
[ Voor 30% gewijzigd door engelbertus op 06-05-2012 14:42 ]
het is niet ik en pietje nlSpeksteenkachel schreef op zondag 06 mei 2012 @ 14:21:
[...]
Jij en Piet gaan er steeds vanuit dat er bij een sluiting precies 16A gaat lopen (automaat) + 14A uit de omvormer en dit gedurende een langere tijd.
Bij een volle kortsluiting kan er kortstondig (afhankelijk karakteristiek v/d automaat) wel >50A lopen waardoor de automaat afschakelt.
Dus ik zie het probleem nog steeds niet.
Wil niet zeggen dat kortsluiting op zich geen probleem is natuurlijk, levert altijd brandgevaar op.
Maar dit kan ook gebeuren in je koelkast of stofzuiger.
maar ik en PClop. (en nog meer, maar niet iedereen durft het te vertellen of doet gewoon zijn hoofd schudden.)
en het klopt dat het zelfde verhaal ook is voor koelkast en stofzuiger.
als ik dat nu eens als voorbeeld neem.
misschien is het dan duidelijker.
men nemen een oven van 3000W.
mag daar nog een extra aansluiting bij voor de verlichting op de groep?
Nee.migjes schreef op zondag 06 mei 2012 @ 14:30:
[...]
Klopt, oude binnenstad (Spanjaardstraat)PvPower schreef op zondag 06 mei 2012 @ 14:20:
Zo even bij gelezen.
@Boekel, zeer mooie dhz beugels, heb je ook wel nodig met die daksparretjes.
Je moet echt in het oudere gedeelte van Alkmaar wonen.
Krijg je geen problemen met het beschermt stads gezicht?
Of is je dak niet richting straat?
Geen probleem, nagevraagd bij gemeente die doorverwijst naar 'de' website waar je het na kan zoeken (wwweet ik ff niet meer), alleen mijn gevel is 'beeldbepalend' o.i.d.
Paar foto's vanaf parkeerterreintje vlak bij huis, vanaf de straat is niets zichtbaar.
Naast mijn huis staat een pand wat jaren terug tijdens de 'goede subsidie jaren' gebouwd is met dak vol op west en oost. Geen idee hoe goed dat werkt, hij heeft iig aan beide kanten flink schaduw door twee dakkapellen
meerdere stecas kopelen kan.engelbertus schreef op zondag 06 mei 2012 @ 14:29:
[...]
maar als de steca zelf een zekeing of iets dergelijks heeft, dan is er niks aan het handje?
in engeland hebben ze stekkers met een zekering erin, althans, dat hadden ze volgens mij vroeger, zodat elk appaaat zijn eigen zekering had. ook in nederland zijn er toch wel apparaten met een eigen zekering, of is dat tegenwoordig niet meer zo?
en hoe zit het dan als je meerdere stecas aan elkaar koppelt? ze zijn tenslotte gemaakt om aan elkaar gekoppeld te worden? het lijkt mij dat er dan ook is nagedacht over zekering en beveiliging, waarom anders deze oplossing? stecas zijn toch van oorsprong philips, en een nederlands product?
gebruik daar voor PCIop zijn methode.
PClop in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
die is goed en veilig.
(zijn vast ook nog andere methodes voor, en ik dacht dat zelfs meer konden, maar ik weet ook niet hoe.)
voor lasklem of lasdop.
die van eric_pvt kan ik niet verifieren. (maar ik ga er vanuit dat hij weet wat hij zegt)
die van pietje nl is in iedergeval goed.
het zijn allebei lasklemmen.
(en elektriciens kunnen daar ook uren over bomen zonder een oplossing wat beter is
ik zelf gebruik altijd lasdoppen als ik van tevoren weet dat ik er niet makkelijk bij kan om te herstellen.
is gewoon de ouderwetse methode die zich zelf bewezen heeft.)
Verwijderd
Ik zou die afweging maar doen in combinatie met de prijzen.multipasser schreef op zondag 06 mei 2012 @ 02:14:
[...]
Dank je voor de info.
Voor 1% meer performance zou ik geen 5% extra per wp uitgeven.
Dat is niet zo handig. Bosch is een stuk duurder.
lasdoppen ken ik, dat zijn die vingerhoedjes, waarbij je de aders eerst in elkaar moet draaienen dan in de dop moet draaien.
die worden niet meer gebruikt door installateurs in de woningbouw volgens mij, de lasklemmen werken blijkbaar makkelijker, je kunt de aders er 1 voor 1 in duwen, en verwijderen ndien nodig.
die doppen hebben dus als nadeel, dat wanneer je er niet bedreven in bent, je er nogal mee staat te hannessen. ze zijn ook groter, en in het gemiddelde lasdoosje is geen zee van ruimte.
installateurs kunnen idd nogal uitwijden over lasklemmen etc, maar als ik kijk wat er te koop is dan kom ik bij die grijze, die eerder voorbij kwamen, die met die oranje clipjes, of doorzichtige met een kleurtje erin, afhankelijk van voor hoeveel aders de klem geschikt is. het is aan te bevelen de lasklem te gebruiken dat bedoeld is voor het aantal aders, want anders neemt de rest maar ruimte in in de lasdoos.
de genoemde lasklemmen worden heel veel gebruikt, en aangeprezen in installateursbladen en dergelijke, dus ik kan me niet voorstellen dat ze in sommige situiaties niet aan de eisen van de nen1010 zouden voldoen.
immers, ook een installateur maakt zo een foutje, en in de nen1010 wordt juist veel aandacht besteed aan het voorkomen van mogelijke fouten en het zo eenvoudig mogelijk maken van een installatie, zodat je niet voor rare verrassingen komt te staan in een installatie die je niet zelf hebt aangelegd.
hoe doe je dat trouwens met een grondkabel, waarbij de litze als aarde wordt gebruikt, die kan niet in een lasdop of klem, en dus ben ej wel genoodzaakt een kroonsteen te gebruiken. maar daarvan krijgt de gemiddelde electrotechnicus ook een hartverzakking...
[ Voor 8% gewijzigd door engelbertus op 06-05-2012 14:53 ]
Verwijderd
Dat ziet eruit als een lasklem anders.ericplan schreef op zondag 06 mei 2012 @ 13:40:
[...]
Dat kunnen er echt wel meer hoor :-)
http://www.technischonlin...6aefe4c56594601d1c8638a8e
[afbeelding]
Een lasdop ziet er toch wel anders uit.
Deze danVerwijderd schreef op zondag 06 mei 2012 @ 14:50:
[...]
Dat ziet eruit als een lasklem anders.
De lasklem van ericplan is meer bedoeld voor soepele bedrading, hoewel massief ook mag, maar prijstechnisch niet rendabel.
Overigens geld voor alle soorten lasklemmen en lasdoppen, wanneer niet goed toegepast loert brandgevaar om de hoek.
[ Voor 27% gewijzigd door Geurt-kun op 06-05-2012 14:56 ]
Alles boven de 3000W moet een eigen groep hebben volgens nen1010.migjes schreef op zondag 06 mei 2012 @ 14:30:
Mijn SMA 2500HF heeft ook een eigen groep en levert maximaal 2500W (is dus lager dan 3000W)
Op deze groep kan dus nog prima een Soladin 600 bij op aangesloten worden.
[ Voor 103% gewijzigd door Dre op 23-05-2012 22:11 ]
Ik weet niet of dat bedrijf aan de Dijk (ik denk ten minste dat het de Dijk was) er nog zit dat in allerlei metaal materialen deed er nog zit?
Heb je daar je aluminium gehaald?
Heb je ook weer gelijk, ben met twee dingen tegelijk bezig.Verwijderd schreef op zondag 06 mei 2012 @ 14:50:
[...]
Dat ziet eruit als een lasklem anders.
Dit is een Conex lasdop.

Voordeel van een lasdop is het grotere contactoppervlak tussen de draden, maar het gebruik vergt enige handigheid en ervaring, vooral bij drie of meer draden.
Een lasdop is niet geschikt voor VDS-draad. De standaard lasklem wordt veel gebruikt. Deze heeft een kleiner contactoppervlak dan de lasdop. De lasklem is niet geschikt voor hergebruik, omdat het contactoppervlak dan steeds kleiner wordt. De lasklem is net als de lasdop alleen geschikt voor VD-draad

De WAGO-lasklem heeft als voordeel dat hij geschikt is voor VD (massief) en VDS (soepel) draad. Ook hergebruik kan uitstekend omdat met het oranje hefboompje de veerklem ontlast kan worden.
A'dam PVOutput
Die zit er al jaaaren niet meer, materiaal heb ik bij opdenvelde staal besteld.PvPower schreef op zondag 06 mei 2012 @ 15:04:
@boekel,
Ik weet niet of dat bedrijf aan de Dijk (ik denk ten minste dat het de Dijk was) er nog zit dat in allerlei metaal materialen deed er nog zit?
Heb je daar je aluminium gehaald?
Verwijderd
Het schakelmateriaal is geschikt voor max 16A. Daarom bijvoorbeeld. Ook is het wel handig als de automaat eerder doorslaat dan de draden.Dre schreef op zondag 06 mei 2012 @ 15:04:
Beste Migjes en PClop, ik heb een aantal keer wat vragen gesteld, maar ik heb het gevoel dat jullie daar overheen lezen. Hierbij tweetal vragen:*=27 Ampère van jullie bron wikipedia, ik kan dat in de NEN 1010:2007+C1:2008 niet vinden, jullie wel?
- Als 27* Ampère zonder problemen veilig kan door 2,5mm2 in een huisinstallatie, waarom zekeringen wij in Nederland de groepen niet af op 27* Ampere in de groepen kast?
- Stel dat de Soladin 600 defect raakt en een interne weerstand van 73 Ohm vormt, er gaat dan 724 Watt aan warmte verstookt worden in de Soladin 600. Is dat veilig?
ach je hebt helemaal gelijk niet aan gedacht.engelbertus schreef op zondag 06 mei 2012 @ 14:50:
stecas kun je aan elkaar vastmaken, dat bedoel ik. dan komt er selchts 1 stroomkabel uit.
met steca's is dat wel zo en soladin is dat niet zo.
goede correctie.
gelukkig heb ik de ego niet om fouten toe te geven.
ben ook maar mens.
maar ik heb hier wel een aantal voor bij zien komen dat die kopeling niet gebruikt werd.
(vanwege koeling of zo iets)
daar is niet iedereen in de branche het hellemaal over eens.lasdoppen ken ik, dat zijn die vingerhoedjes, waarbij je de aders eerst in elkaar moet draaienen dan in de dop moet draaien.
die worden niet meer gebruikt door installateurs in de woningbouw volgens mij, de lasklemmen werken blijkbaar makkelijker, je kunt de aders er 1 voor 1 in duwen, en verwijderen ndien nodig.
die doppen hebben dus als nadeel, dat wanneer je er niet bedreven in bent, je er nogal mee staat te hannessen. ze zijn ook groter, en in het gemiddelde lasdoosje is geen zee van ruimte.
installateurs kunnen idd nogal uitwijden over lasklemmen etc, maar als ik kijk wat er te koop is dan kom ik bij die grijze, die eerder voorbij kwamen, die met die oranje clipjes, of doorzichtige met een kleurtje erin, afhankelijk van voor hoeveel aders de klem geschikt is. het is aan te bevelen de lasklem te gebruiken dat bedoeld is voor het aantal aders, want anders neemt de rest maar ruimte in in de lasdoos.
de genoemde lasklemmen worden heel veel gebruikt, en aangeprezen in installateursbladen en dergelijke, dus ik kan me niet voorstellen dat ze in sommige situiaties niet aan de eisen van de nen1010 zouden voldoen.
die installatie bladen bevatten vaak ook veel sluip reclame.
en moeten wel voledig gevolgd worden volgens specificaties van de fabrikant.
niet iedere klemdop is geschikt voor elke situatie.
daar zijn speciale kroonstenen voor (vol ijzer).immers, ook een installateur maakt zo een foutje, en in de nen1010 wordt juist veel aandacht besteed aan het voorkomen van mogelijke fouten en het zo eenvoudig mogelijk maken van een installatie, zodat je niet voor rare verrassingen komt te staan in een installatie die je niet zelf hebt aangelegd.
hoe doe je dat trouwens met een grondkabel, waarbij de litze als aarde wordt gebruikt, die kan niet in een lasdop of klem, en dus ben ej wel genoodzaakt een kroonsteen te gebruiken. maar daarvan krijgt de gemiddelde electrotechnicus ook een hartverzakking...
maar daar weet ik ook het fijne niet van.
nee het is boven de 2300W wat een eigen groep nodig heeft volgens de nen1010.Speksteenkachel schreef op zondag 06 mei 2012 @ 15:01:
[...]
Alles boven de 3000W moet een eigen groep hebben volgens nen1010.
Mijn SMA 2500HF heeft ook een eigen groep en levert maximaal 2500W (is dus lager dan 3000W)
Op deze groep kan dus nog prima een Soladin 600 bij op aangesloten worden.
(met omvormers zou ik zelf de grens nog een klein beetje lager leggen. om gewoon net iets veiliger te zitten.
omvormers doen het voltage namelijk verhogen, maar als je dat negeert vind ik het niet erg hoor.)
dus een soladin 600 met een SMA 2500HF zou ik niet doen.
Klopt, en daar schuilt ook het gevaar in dat mensen die eens met één steca zijn begonnen deze gaan uitbreidenengelbertus schreef op zondag 06 mei 2012 @ 14:50:
stecas kun je aan elkaar vastmaken, dat bedoel ik. dan komt er selchts 1 stroomkabel uit.
met 2,3 tot 7 steca's, en dat nog steeds op die belaste huis groep gaan doen, wat niet mag
( MAAR WEL WERKT)
omdat dit brandgevaarlijk is voor alle andere aangesloten stroomverbruikers op die zelfde groep.
Deze stroomverbruikers zijn dan niet meer beveiligd met 16 amp, maar in het ergste geval
bij gebruik van7 steca's MET 32 AMPËRE gezekert WAT NIET MAG.
Dus 2 steca's(500/300) of meer moeten op een nieuwe lege max 16 amp eindgroep worden aangesloten.
Ik woon al meer dan twintig jaar niet meer in Alkmaar, vandaar dat ik niet wist of dat bedrijf nog bestond.
Goed om te laten weten waar je je materiaal vandaan hebt mocht er nog iemand zijn die dhz haken moet maken.
Verwijderd
mail je de blauwe hoek dan ook even over zijn steca rijtje ?zonnigtype schreef op zondag 06 mei 2012 @ 14:05:
[...]
Dank voor suggestie. Heb die inmiddels doorgebriefd naar de betreffende newbee.
aansluit technisch identiek
& je ok4`s ook.
De zon schijnt vandaag wat beter dan de afgelopen dagen, kan je het merken aan je vernieuwde stuk?
sorrie.Dre schreef op zondag 06 mei 2012 @ 15:04:
Beste Migjes en PClop, ik heb een aantal keer wat vragen gesteld, maar ik heb het gevoel dat jullie daar overheen lezen. Hierbij tweetal vragen:*=27 Ampère van jullie bron wikipedia, ik kan dat in de NEN 1010:2007+C1:2008 niet vinden, jullie wel?
- Als 27* Ampère zonder problemen veilig kan door 2,5mm2 in een huisinstallatie, waarom zekeringen wij in Nederland de groepen niet af op 27* Ampere in de groepen kast?
- Stel dat de Soladin 600 afgezekerd is op 4 Ampere en defect raakt met een interne weerstand van 73 Ohm, er gaat dan 724 Watt aan warmte verstookt worden in de Soladin 600. Is dat veilig?
ik dacht dat ik dat al geschreven had.
27A afzekeren in de groepen kast?
simpel. de kabel tussen de verdeeldoos en groepen kast mag dan 2,5mm zijn.
maar de kabel van de lamp naar de verdeel doos is dat vaak niet.
meestal maar 1,5mm. en er is ook nog marge nodig voor allerlei koppelingen, want je wil niet iedere lamp een eigen stop geven.
als een soladin600 defect raakt is het gewoon niet veilig.
maar dat geld ook voor een defecte koelkast of elk ander apparaat.
die moet je dan ook niet aangesloten laten zitten.
27A staat ook niks van in de nen1010 norm.
(als je goed zoekt en het begrijpt kun je het wel vinden.
de berekening om op die 27A te komen dan.
iets van vroeger toen ik nog op school zat (en net zoveel weer in de kroeg)
vraag het me a.u.b. niet hoe het zat, daar voor heb ik in mijn leven al weer veelste veel bier gedronken
Verwijderd
oneerlijk is het wel, want de plaats is erg goed, en de panelen zijn allemaal minimaal +6%
(die ijzerwarenzaak was huisman op de dijk)
de soladin is veiliger vanwege de galvanische scheiding, juist de steca is daarin smelt onveilig.
de schreeuwerij op dit forum, en bangmakerij, hebben mijn muis al boven het report knopje laten zweven.
er is geen verschil tussen 4 haarfohnen op 1 groep, of 4 soladins.
de ene is uit de categorie opwek, de andere verbruik
1 uitzondering, 1 opwek max 500 mag op een verbruikersgroep
de rest mag gewoon op 1 groep.
de kans dat iets gebeurt is bij een fohn niet groot, maar het gevaar is groter,
je houd hem vast.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2012 15:50 . Reden: *zucht* ]
Zoals het in het schema is aangegeven is het ook nog prima te doen om deze uit te breidenmigjes schreef op zondag 06 mei 2012 @ 13:29:
[...]
ja ik kan me het wel voorstellen.
(nu vond ik dat je het soms ook wel te ver ging met sommige dingen.)
mooi voorbeeld hoe je 4 soladins of stecas koppelt.
maar ik dacht dat er ook een mogelijkheid was voor 5 of 6 maar die ben ik ook kwijt.
ach ja als er iemand voorbij komt kunnen we hier naar verwijzen.
http://sv650s.home.xs4all...din%20600%204%20stuks.jpg
naar 6 x 4 amp eindgroepen, dus 2 soladin's erbij te plaatsen met behoud van de 10 amp
hoofdzekering in de onderverdeel-zekering kast, mits die soladin installatie wordt gebruikt
voor een oost/zuid/west opstelling, dus bv 2 soladin's oost 2 zuid en 2 west, even zo
3 soladin's oost met 3 soladin's west met natuurlijk de paneeltjes erop aangesloten
Dan houd ook de 10 amp hoofdzekering het nog prima uit met die deel belasting
uitgesmeerd over de gehele dag
En voor die gene die zo op hun toetsenbord willen gaan rammen, door te stellen
dat dit niet kan ( 6x 4amp = 24amp na een 10amp hoofd zekering ) die moeten
even naar hun eigen hoofdstroomverdeelinrichting kijken ( meterkast )
en daar even beseffen dat daar vaak 6x 16= 96 amp aan eindgroep zekeringen
zitten na een 25 of 35amp hoofdzekering.
[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 08-06-2012 14:46 ]
Daarbij is gezond verstand een betere raadgever dan angst. In principe is elk aangesloten elektrisch apparaat een potentiële brandhaard. Daarbij is plaatsing van het apparaat belangrijk en de manier waarop het is aangesloten. Zo heeft SMA de aanbeveling staan in de handleiding om de omvormer niet op een houten ondergrond te plaatsen. Dat is een zinvolle opmerking. Ook is het goed om zo min mogelijk overgangen te hebben, omdat bij elke overgang er sprake is van een overgangsweerstand en bovendien er kans is op losse kontakten en niet goed aangedraaide verbindingen. (De oplossing van PClop voor 4 Soladins voegt zoveel componenten, verbindingen en aansluitingen toe dat ik me afvraag of dit veiliger is)
Dat ook een erkend installateur weleens een foutje maakt toont onderstaand bericht op fok.
http://forum.fok.nl/topic/1810518
A'dam PVOutput
dat het wel zou mogen heeft te maken met gelijktijdigheid. de installateur moet dat dus netjes uitrekenen. het zal ook raar lopen als alle groepen tegelijk alle apparaten aanhebben, of elke groep tegelijk er sluiting of andere problemen ontstaan. als die wel ontstaan, dan is er duidelijk iets mis en gaat je hoofdzekering er uit. dat is zo bedacht, met opzet.PClop schreef op zondag 06 mei 2012 @ 16:02:
[...]
Zoals het in het schema is aangegeven is het ook nog prima te doen om deze uit te breiden
http://sv650s.home.xs4all...din%20600%204%20stuks.jpg
naar 6 x 4 amp eindgroepen, dus 2 soladin's erbij te plaatsen met behoud van de 10 amp
hoofdzekering in de onderverdeel-zekering kast, mits die soladin installatie wordt gebruikt
voor een oost/zuid/west opstelling, dus bv 2 soladin's oost 2 zuid en 2 west, even zo
3 soladin's oost met 3 soladin's west met natuurlijk de paneeltjes erop aangesloten![]()
Dan houd ook de 10 amp hoofdzekering het nog prima uit met die deel belasting
uitgesmeerd over de gehele dag
En voor die gene die zo op hun toetsenbord willen gaan rammen, door te stellen
dat dit niet kan ( 6x 4amp = 24amp na een 10amp hoofd zekering ) die moeten
even naar hun eigen hoofdstroomverdeelinrichting kijken ( meterkast )
en daar even beseffen dat daar vaak 6x 16= 96 amp aan eindgroep zekeringen
zitten na een 25 of 35amp hoofdzekering.ja.
maar als er gewoone rgens staat dat iets niet mag, dan moet je dat niet recht prten met iets als, ja maar, deze steca zit aangesloten op panelen die op west liggen, en die andere op oost.
want daarover staat niets in de NEN, wel over het maximele vermogen stroom dat de aangesloten apparaten kunnen leveren. anders valt alles recht te praten. om dat te voorkomen zijn de regels opgesteld, en moet je je er aan houden.
kroonstenen van vol ijzer.. die zijn dan verder niet geisoleerd? dat lijkt mij ook niet erg veilig, en niet toegestaan?
Beetje suggestief.ericplan schreef op zondag 06 mei 2012 @ 16:15:
Nog even een opmerking over alles wat zou moeten. NEN 1010 is alleen vereist bij nieuwe installaties. Oude installaties kunnen nog steeds voldoen aan de eisen, die van kracht waren bij de aanleg. Ook in geval van brand heeft de verzekering hier weinig over te zeggen. De installatie bij mijn schoonmoeder, huis uit 1956 met originele details, twee groepen 16A, geen aardlek, metalen buizen voldoet nog gewoon aan de eisen , omdat het huis na de bouw nooit is gerenoveerd maar wel gewoon goed is onderhouden.
Het maakt niet uit hoe oud een installatie is. Wat je nieuw maakt hoort te voldoen aan de huidige voorschriften.
het verwateren of verbieren van de kennis valt wel mee hoor.Dre schreef op zondag 06 mei 2012 @ 16:04:
[...]
Ik wil voorstellen om de discussie dan hier te laten eindigen en indien nodig verder te zetten in het Elektronica gedeelte van dit forum of via DM. Het is niet verstandig om mensen bang te maken terwijl de kennis al wat verwaterd is.
het is alleen een volledige studie die een beetje te lang is om hier te typen.
en eigenlijk zijn we hier allemaal het voor 99,99% met elkaar eens.
en als je over die 0,01% bang word.
dan moet je het eigenlijk niet zelf doen maar iemand in huren die de kennis heeft en het voor je doet.
dan gebeurd het tenminste goed.
het grote probleem is eerder dat je hier tegenwoordig 2 groepen mensen hebt.
1. die verstand van stroom hebben en zelf pv aanleggen.
2. mensen die pv willen maar geen verstand van stroom en dat aangelegd willen hebben. (of dat nog niet realiseren)
om nu de juiste aansluit methodes en verdiepingen daar over wat wel en nu niet kan.
bang makerij te noemen vind ik eigenlijk een beetje flauw.
ik vind dat dat juist moet om grote fouten te voorkomen.
het is soms erg lastig en kleine foutjes/communicatie probleempjes zijn zo gemaakt.
(knelle foutje met de steca's van mij, die kun je natuurlijk aan elkaar knopen daar zij ze voor bedoeld
maar daar tegen over zie je ook mensen gewoon W bij elkaar op tellen wat ook niet altijd kan.(en somige zelfs Wp optellen, das niet zo erg want minder gevaarlijk)
voor het gemak vergeten dat de fabrikant niet voor niets een A opgeeft van de omvormer.
(en zie je mensen die gaan inhakken op 1 puntje in de discussie waardoor het totaal uit verband word gerukt.)
het begon allemaal bij petje72.
Petje72 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
ik vond de keuze van de omvormers iets te dicht bij de max liggen. (het kan wel, maar met een aantal maartjes en probleempjes die wel opgelost diende te worden.)
ik vond dat het een betere keuze was om de omvormer te vervangen.
de opbrengst is dan hoger en het was goedkoper om het op die manier te doen.
daarna is de discussie totaal uit zijn verband gerukt door allerlei verkeerde aannames of terug lezende waar het nu over ging.
ook probeerde ik toe te lichten waarom die keuzen beter was.
Blauwe Hoek doet het op zijn risico (kan hij wel inschatten, denk ik).Verwijderd schreef op zondag 06 mei 2012 @ 15:38:
[...]
mail je de blauwe hoek dan ook even over zijn steca rijtje ?
aansluit technisch identiek
& je ok4`s ook.
OK4 is bij mij in opdracht van een van de grootste energieleveranciers / producenten aangelegd en gerenoveerd. Die lijken te weten hoe het moet in ons land. Die vertrouw ik op hun mooie geelpaarse ogen...
... hoewel af en toe zelf ingrijpen ...
Wat mij verbaasd is dat we niet gewoon wat Euries investeren in een moderne meterkast die dan voldoet aan de huidige stand. Als je dat met een beetje beleid doet en zorgt voor wat ruimte in de groepenkast (en op je diffs), dan kan je probleemloos over een poosje uitbreiden zonder dat er weer een hoop vragen opkomen.
Het eerste wat wij thuis hebben gedaan voordat er ruim 3kWp op onze stal werd geplaatst is: het plaatsen van een moderne meterkast met voldoende groepen en diffs. Ook is de hoofdzekering vervangen door een zwaardere.
Veiligheid kent geen prijs
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Nog 4 panelen er bij gelegd vandaag om te kijken wat het doet, van de week weer bevestigingsmiddelen bestelen en dan volgend weekend vast zetten. panelen liggen nu weer veilig op garage dak. Deze setup met 10 panelen draaide de inverter een ruime tijd vanmiddag 1950Watt de meter draaide lekker achter uit
Alles even netjes afgewerkt en een aparte groep in de groepenkast er bij gemaakt (niet de verdeler op de foto)
opbrengst tot nu toe ruim 6kWh vandaag.
stef
4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp
Ik hoop dat je niet bij mij in de buurt woontstef110 schreef op zondag 06 mei 2012 @ 18:02:
[afbeelding]
Nog 4 panelen er bij gelegd vandaag om te kijken wat het doet, van de week weer bevestigingsmiddelen bestelen en dan volgend weekend vast zetten. panelen liggen nu weer veilig op garage dak. Deze setup met 10 panelen draaide de inverter een ruime tijd vanmiddag 1950Watt de meter draaide lekker achter uit![]()
stef
PS heb je ze nu plat liggen of? Toch wel verankerd?
[ Voor 21% gewijzigd door Fairy op 06-05-2012 18:08 ]
Hoe goed is de kwaliteit van die evergreen panelen? Schijnt een afgekeurde serie te zijnstef110 schreef op zondag 06 mei 2012 @ 18:02:
[afbeelding]
Nog 4 panelen er bij gelegd vandaag om te kijken wat het doet, van de week weer bevestigingsmiddelen bestelen en dan volgend weekend vast zetten. panelen liggen nu weer veilig op garage dak. Deze setup met 10 panelen draaide de inverter een ruime tijd vanmiddag 1950Watt de meter draaide lekker achter uit![]()
[afbeelding]
Alles even netjes afgewerkt en een aparte groep in de groepenkast er bij gemaakt (niet de verdeler op de foto)
opbrengst tot nu toe ruim 6kWh vandaag.
stef
Wil je perse een van je eigen panelen gebruiken?SunshineCompany schreef op zondag 06 mei 2012 @ 13:56:
Ik ben op dit moment aan 't nadenken hoe ik een 235Wp Yingli paneel op m'n oldtimer camper (Ford Transit MK1) krijg, en wat voor acculader ik er tussen gooi. Sowieso is de elektra een rommel, helaas. Probleem is dat het dak rond loopt, dus dat een standaard hoekstuk, wat je normaal op een kunststoffen dak lijmt, niet gaat werken.
[afbeelding]
Zitten 2 accu's in, waarvan 1 () op een diode, en de andere niet. Resultaat is dus dat als je iets aanlaat, dat 's ochtends beide accu's leeg zijn. En dat start lastig. Het is alleen lastig inschatten of op een zonnige (warme) dag, met de koelkast (laag) aan, of de accu vol is, of leeg.
En nog wat plaatjes, omdat het van dat grauwe weer (hier) is.
Canadian op Kostal:
[afbeelding]
Yingli op Mastervolt:
[afbeelding]
Canadian op PowerOne:
[afbeelding]
[afbeelding]
@dre
De panelen doen hun werk, heb niet veel ervaring met andere panelen maar naar mijn idee zijn mooie dingen.
stef
4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp
Niet afgekeurd. Evergreen Solar (U.S.A.) is vorig jaar failliet gegaan (restanten van het bedrijf zijn opgekocht door een Chinese dochter).Dre schreef op zondag 06 mei 2012 @ 18:06:
[...]
Hoe goed is de kwaliteit van die evergreen panelen? Schijnt een afgekeurde serie te zijn
Daarmee is een van de laatste spelers van het toneel verdwenen die String Ribbon Wafer cellen in hun panelen gebruikte (Schott is er eerder al mee opgehouden). Enig mij bekend overgebleven speler: het Duitse Solibro.
Erg bedankt voor de info, dit gaan we goed gebruiken.zonnigtype schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 22:10:
[...]
Ik wil wel een keertje met die gasten spreken voor wat verbaal vuur. Stelletje ... Mocht je ze nog eens onder ogen komen, kun je ze ook naar deze twee stukken verwijzen en ze uitdagen om daar een gefundeerd en beargumenteerd eigen verhaal tegenover te stellen. Wie weet publiceer ik dat zelfs wel op m'n website...:
22 november 2010:
http://www.polderpv.nl/ni...0_tvt_misleidende_grafiek
14 februari 2012:
http://www.polderpv.nl/ac...ie_kWh_prijs_polderkolder
Zie ook mijn voorspelling voor de 2012-I Vattenfall/NUON tarieven die ik al deed op 25 december 2011 en die exact correct bleek te zijn, daarin ook grafiek met ontwikkeling variabele stroomprijs van V./N. tot en met eerste helft 2012:
http://www.polderpv.nl/ni...lling_stroomtarieven_2012
Het AC vermogen van de geplande éénfase PV installatie overschrijdt de opgegeven asymmetrische belasting.
13x een 230w paneel op -77gr helling 40
6x een 230w paneel op +10gr helling 25
Zaakje komt op een eigen groep.
[ Voor 13% gewijzigd door Appie Heijn op 06-05-2012 18:55 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Verwijderd
Die opmerking is niet van belang voor NL.Appie Heijn schreef op zondag 06 mei 2012 @ 18:53:
Ik zit even met een dilemma, ik hoop binnenkort 19 paneeltjes op m'n dak(en) te kunnen installeren. Voor de gein even met Sunny Design wezen stoeien. Ik heb voor de SB 4000TL-20 gekozen. Heb ik nu een 3fase aansluiting nodig? Hier begint SD namelijk over te mekkeren.
Het AC vermogen van de geplande éénfase PV installatie overschrijdt de opgegeven asymmetrische belasting.
13x een 230w paneel op -77gr helling 40
6x een 230w paneel op +10gr helling 25
Zaakje komt op een eigen groep.
Je moet die omvormer wel kwijt kunnen qua aansluiting in je meterkast.
Dit topic is gesloten.
![]()