-
[ Voor 119% gewijzigd door Dre op 08-06-2012 14:48 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 119% gewijzigd door Dre op 08-06-2012 14:48 ]
beetje duur, dat kan goedkoper gewoon 2x een mppt gebruiken met 1 omvormer.Dre schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 18:11:
[...]
Het gaat mij erom dat als er een omvormer zou zijn met twee volledig onafhankelijke DC/AC converters in één behuizing dat je dan dezelfde situatie hebt.
Zolang er geen andere verbruikers op die groep aangesloten kunnen worden zie ik het probleem niet.
dat klopt.Dre schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 18:11:
[...]
Zolang er geen andere verbruikers op die groep aangesloten kunnen worden zie ik het probleem niet. Gewoon aansluiten. Zeven Soladin 600 omvormers op één groep gaat ook harstikke goed, waarom deze twee niet? 15 Soladin 600 omvormers op één groep kan ook perfect, alleen gaat dan de 16 Ampere zekering uit bij een beetje zon.
[ Voor 30% gewijzigd door migjes op 04-05-2012 18:20 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
[ Voor 37% gewijzigd door franssie op 04-05-2012 18:31 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
er zitten bij steca grids daar ook extra beveiligingen voor in gebouwd.franssie schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 18:30:
Deze gedachtegang zou toch het hele idee achter de Steca Grids onderuit halen? Ik snap het risico van verbruik/gebruik in 1 groep, maar zijn die dingen dan niet gezekerd?
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Kan natuurlijk zijn dat de Duitse support meneer niet van alles op de hoogte is.Verwijderd schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 13:41:
[...]
Da's vreemd, want bij de Solar Days staat ook iemand met Tigo's in Middelrode.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verwijderd
Nee, ik zat gewoon op de site te kijken welke open huizen er zoal zijn tijdens de Solar Days en zag deze er toevallig tussen staan. Zelf ga ik tijdens de Solar Days langs bij een paar open huizen van mensen die een warmtepomp hebben.hansdegit schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 18:38:
[...]
Kan natuurlijk zijn dat de Duitse support meneer niet van alles op de hoogte is.
Heb je de desbetreffende persoon gevraagd naar zijn/haar ervaringen?
Prozon uit Eindhoven heeft mijn installatie verzorgt.Kiswum schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 09:11:
[...]
Goed bezig JohannV. Inmiddels heb ik een aantal offerteaanvragen de deur uit gedaan.
Uit de regio en 1 op aanraden van een HelleVuur.
Ben benieuwd wat eruit zal komen. Zal ik rond september alles rond gaan krijgen, zodat ik toch nog een beetje zon mee kan pikken of kan ik tegen die tijd net zo goed wachten op de 13% btw korting op het wetsvoorstel voor zonnepanelen ?
24x cnpv245P,5000TL20,sunnybeam,sunnyview,sunywebbox 12xoost,12xwest, 16graden
Verwijderd
@JohannV: volgens mij sta je nog niet in het GoT-PV-overzicht.JohannV schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 18:53:
Prozon uit Eindhoven heeft mijn installatie verzorgt.
Dank. Nummer 271 op de lijst...JohannV schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 18:53:
[...]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Leg uit. hoe kan er meer dan 16A door de kabels gaan in een groep waar niet gebruikt wordt.WoudseHoeve schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 17:50:
Het probleem is dus dat er een volop levert en de ander defect gaat.
Dan is het mogelijk dat er 16 A + 8.9 A = 24.9 A plaatselijk door je kabels gaat !!!!
En dat mag maximaal 16 A + 2.25 A zijn.
Dus problemen als er (ergens anders) wat mis gaat, dan heeft de verzekering een aanleiding niet uit te betalen.
Maak dus gewoon een 2de groep of koop een omvormer met 2 mmp trackers.
"De langste weg is de kortste weg"
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Verwijderd
het is een produktie eenheid, de NEN spreekt over verbruikers.HEEL GOED, EEN BELASTING VAN DE GROEP.
MAG DUS NIET. (G.V.D. stelletje amateurs dat jullie zijn
kan het ook een beetje minder aub?!PClop schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 17:41:
[...]
EEN TWEEDE OMVORMER OP DE ZELFDE GROEP WORDT OOK GEZIEN
ALS EEN................................... HEEL GOED, EEN BELASTING VAN DE GROEP.
MAG DUS NIET. (G.V.D. stelletje amateurs dat jullie zijn)![]()
![]()
![]()
![]()
Ja ok werkt wel, tot het goed fout gaat !
Sparql TV wiki
Dan kan je alle micro-omvormers direct al afschrijven, en dan ben ik binnenkort in overtredingPClop schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 17:41:
[...]
... EEN TWEEDE OMVORMER OP DE ZELFDE GROEP WORDT OOK GEZIEN
ALS EEN................................... HEEL GOED, EEN BELASTING VAN DE GROEP.
![]()
![]()
Ja geen enkel probleem zo doet een kennis van mij dat ook nadat hij dat bij SDE had nagevraagd.Meridiaan schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 20:52:
Vraagje:
Als je al enkele panelen hebt en die lopen via een brutoproductiemeter(SDE), kan je dan
als je nog enkele panelen gekocht hebt, deze ook via de productiemeter laten lopen?
Kan iemand mij uitleggen hoe dit dan aangesloten moet worden? moet dit door een erkendMediacj schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 21:02:
[...]
Ja geen enkel probleem zo doet een kennis van mij dat ook nadat hij dat bij SDE had nagevraagd.
Onzin, mag gerust. Je kan een omvormer niet met een verbruiker vergelijken.PClop schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 17:41:
[...]
Ik zie dit toch anders, ik zeg, elke omvormer boven de grens van 5/600 Wp om meerdere
redenen op een eigen groep ; als je aan één systeem storing hebt, valt maar één systeem uit,
als je aan één systeem moet werken, hoef je maar één systeem te isoleren t.o.v. het net,
en boven al, EEN TWEEDE OMVORMER OP DE ZELFDE GROEP WORDT OOK GEZIEN
![]()
![]()
![]()
Ja ok werkt wel, tot het goed fout gaat !
www.sunsolar.nl
Ach ja zelfs op plaats 271 verdien je een kans
[ Voor 59% gewijzigd door Kiswum op 04-05-2012 21:34 . Reden: link ]
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 08-06-2012 14:48 ]
Volgens mij heb ik er 30 gekregen voor 10m2 (6x1x1,65), dus 3 stuks per m2. Niet schroefbaar, die schuif je over de panlat.Dre schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 22:08:
Wat is een gebruikelijk aantal ClickFit dakhaken voor een pannendak in Amsterdam, 30 graden helling en gerichting op het zuiden?
Ik zie sommige sets met 4 schroefbaredakhaken (dus geen ClickFit) voor 4,95m2 aan zonnepanelen, dat komt neer op 0,8 dakhaak per m2. De ClickFit Calculator geeft bij "normale windbelasting" 3 dakhaken per m2 aan, bij een paneel hoogte van 158cm zit er dan elke 42 cm een dakhaak. Wat hanteren de installateurs hier op het forum?
Verwijderd
Je zou kunnen kijken naar een Sharp NA-F128 of NA-F135 of een Schott ASI-105, maar beide komen niet verder dan 128/135Wp of 105Wp. Laat je weten wanneer je iets krachtigers hebt gevonden? Het rendement van dunne film panelen is gewoon een stuk lager per m2.Kiswum schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 22:23:
Ik zie op het internet met name mono- en polykristallijn panelen en de prijzen daarvan zitten redelijk in de buurt in vergelijking met hetgeen ze op kunnen wekken. Wie heeft er een goed site of meer informatie over dunnefilm zonnepanelen en ook heel belangrijk, wat kost een paneel die zo'n 275Wp kan leveren?
[ Voor 103% gewijzigd door Dre op 08-06-2012 14:48 ]
Met steca is het een ander verhaal, deze verhouden zich als een meervoudige traker-omvormerfranssie schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 18:30:
Deze gedachtegang zou toch het hele idee achter de Steca Grids onderuit halen? Ik snap het risico van verbruik/gebruik in 1 groep, maar zijn die dingen dan niet gezekerd?
Help het ons begrijpen. Met welk scenario kan zo'n situatie ontstaan?PClop schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 22:46:
[...]
aka er kan dan niet onverhoopt een zelfstandige, zichzelf
instand houdende stoomkring ontstaan tussen de nul van de ene omvormer naar de fase draad
van de andere omvormer, leer a.u.b. stroomkringen begrijpen.
En i.d.d. dat met 4,5,of meer soladins op 1 groep is gewoon bloedlink, echt.
Leg eens uit waarom dat bloedlink is, bij voorkeur met tekeningen/ schema'sPClop schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 22:46:
[...]
En i.d.d. dat met 4,5,of meer soladins op 1 groep is gewoon bloedlink, echt.
eh, wat maakt 1 afgaande voeldingslijn (1 stekker) anders dan meerdere omvormers? Als het intern afgevangen is dan ok, maar of elke unit 1 stekker heeft of dat het in het doosje zelf doorgelusd zit maakt mi niet zo veel uit.PClop schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 22:46:
[...]
Met steca is het een ander verhaal, deze verhouden zich als een meervoudige traker-omvormer
met maar één afgaande voedingslijn, aka er kan dan niet onverhoopt een zelfstandige, zichzelf
instand houdende stoomkring ontstaan tussen de nul van de ene omvormer naar de fase draad
van de andere omvormer, leer a.u.b. stroomkringen begrijpen.
<>
situatie:Verwijderd schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 20:36:
[...]
het is een produktie eenheid, de NEN spreekt over verbruikers.
dus 4 steca in stack mag ook niet, steca 2000 master slave ook niet,
of blaat je maar wat.
> beste miges,
als uit een sma 1200 en sma 1600 bij 230 Volt AC er stromen lopen hoger dan 16A
dan wil ik natuurlijk die spookstroom generende omvormer meteen hebben,
AC is een constante faktor, 230 Volt, belasting faktor 99% of 1.
dus VxA=W
2800 Watt AC is dus 12,17A, keurig binnen de grens.
anyhow, ik heb mijn oostdak al aardig beplaat met inmiddels 9x200Wp,
niet meer, want tijdens de herplaatsing kwam ik erg veel rotte panlatten tegen, en das niet fijn aan de kust met zoveel wind, dat word zo dus een flinke klus.
jij weet ook goed dat daar bepaalde grenzen aan zitten.SolarKing schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 21:18:
[...]
Onzin, mag gerust. Je kan een omvormer niet met een verbruiker vergelijken.
het kan wel.Dre schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 22:51:
[...]
Leg eens uit waarom dat bloedlink is, bij voorkeur met tekeningen/ schema's
Verwijderd
Ik vind het prima dat men het om de groene gedachte doet, ik doe het meer vanuit mijn portemonee, en gewoon omdat het kan, zelf stroom producerenIk Keessie schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 15:49:
[...]
Natuurlijk mooi dat dat je je bezig wilt gaan houden met zonnestroom. Wellicht heb je er al naar gekeken en zijn er redenen waarom je 4000-5000 kWh verbruikt, maar zo niet dan is het advies toch altijd om eerst te kijken wat de besparingsmogelijkheden zijn.
Zonnestroom is financieel interessant, maar elke kWh die je bespaart lever nog veel meer op. Ook vanuit een groene gedachte heeft besparen een veel groter rendement, want zelfs een zonnestroominstallatie is niet volledig duurzaam (verre van). Hoe minder je daarvan aan hoeft te schaffen, hoe beter.
Blijft leuk.Hello my friend,
It is Richard still from chiefsol, i am happy to inform you current new price, bcs of market adjust, price decrease a lot, it is very good time to choose your best panel on your roof installation, you can save a lot of money, considering your quick installation, we prepare many solar panel stocked on european warehouse, pls check it out.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Dat ga je al met moeite redden met een kristallijnpaneel, laat staan met een amorf paneel.Kiswum schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 22:37:
We hebben een oppervlakte van 5,7m x 1,7m en 5,4m x 1,5m. Het mooist is als alles 1 maat is. Hierbij ga ik dan uit van zoveel mogelijk panelen die passen in het vak 5,4m x 1,5m.
Het doel is om zo'n 2500 op te wekken.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Verwijderd
Zonnestroomopbrengst.eu is ook handig als je net zonnepanelen hebt geplaatst. Door je opbrengst te vergelijken met systemen in de buurt, krijg je eerder een indruk wat je systeem voor opbrengst kan realiseren op jaarbasis. Als je consequent boven andere systemen zit die vorig jaar een hele goede opbrengst hadden, dan zeggen je huidige opbrengstcijfers je eerder iets dan als je een jaar moet wachten. Dan gaat het er dus niet om wie de langste heeft, maar gaat het erom of die van jou korter of langer is dan je zelf had gedacht.hansdegit schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 21:38:
Zonnestroomopbrengst.eu is niet zozeer voor monitoring, alswel voor opbrengstvergelijking (wie heeft de langste)
5,4x 1,5m is inderdaad ruim genomen, hierbij wordt rekening gehouden met schaduw effecten van de schoorsteen/afvoerpijpen van de afzuiging en loopruimte. Evenals de andere kant van het huis, het maximale wat ik aan ruimte heb (als alles in 1 lijn blijft) is 6,3 x 1,8, er is dan geen alleen nog loopruimte over. Je kunt dan alleen via gedeelte van de buren en over de nok van het dak jezelf voortbewegen. Ik ga er vanuit dat aan die zijde wel Suntechs van 1,75m zullen passen.SunshineCompany schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 09:15:
[...]
Dat ga je al met moeite redden met een kristallijnpaneel, laat staan met een amorf paneel.
Die 5,4 x 1,5m, is dat 'ruim' of precies? Als het ruim is, past er een 1,5m hoog paneel van bijv. 210Wp (Suntech), dan passen er in totaal 10 panelen op je dak, goed voor 2100Wp. 2500Wp opwekken met dat dak? Ga je niet redden zonder gekke dingen te doen.
Ej! Plaatje van het gebouw is waar ik werk.JohannV schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 18:53:
[...]

[ Voor 8% gewijzigd door PcDealer op 05-05-2012 10:07 ]
Als -ie doorbrandt gaat de aardlek toch uit?migjes schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 00:33:
[...]
jij weet ook goed dat daar bepaalde grenzen aan zitten.
waar je wel binnen moet blijven.
de vraagstukken waar het over ging lagen daar wel heel dicht bij.
[...]
het kan wel.
maar wel met een flinke lijst maartjes als je die opvolgt kun je het doen.
(het kan tegenwoordig eigenlijk beter en die methode is in mijn optiek wat ouderwets geworden.)
Goed voor je Chinengels (de nieuwe wereldtaal)...
Het aantal keren dat ik die grenzeloze lulkoek ben tegengekomen op sites van leveranciers is onrustbarend groot, evenals "stijging van energieprijs van 7%/jaar" of zelfs (veel) meer... Daar gaan de schuimbellen echt van op je lippen komen...Ook gaan ze uit van de energieprijzen van CBS waar meermaals is aangetoond op dit forum dat die prijzen heel erg uit verband zijn gerukt.
[ Voor 44% gewijzigd door zonnigtype op 05-05-2012 10:35 . Reden: CBS ongein ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
migjes schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 00:23:
[...]
5 steca500 of soladin500.
dat kan ook en is geen probleem.
steca 500 = 2,25A
de zekering = 16A
de kabel AC = 2,5mm (max 27A) en dan neem ik de max lengte wat volgens normen mag.
5 x 2,25A = 11,25A
nu brand er 1 finaal door.
hij krijgt 16A van de zekering en 4x 2.25A van de andere steca's (9A) dus 25A.
ja er is nog ruimte op de kabel.
[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 05-05-2012 10:56 ]
Oh? Bij die porceleine ja. Niet bij mijn automaten die ik direct weer kan inzetten.Dre schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 10:44:
[...]
Bedenk ook wel dat een zekering niet veel anders is dan een elektrische geleider die bij een te hoge temperatuur (=stroom) verdampt/ smelt. Bij een kortsluiting bij mij thuis loopt er 1400 Ampère door het 2,5mm2 draadje. 1400 Ampere is geen enkel probleem voor 2,5mm2 mits die snelgenoeg onderbroken wordt, daar zorgt de 16 Ampère zekering nou voor.
[ Voor 19% gewijzigd door PcDealer op 05-05-2012 10:48 ]
Bij gezamelijke inkoopprojecten in Zeeland hebben we getracht een indicatie te geven van de kosten en baten per aangeboden systeem. Hierbij hebben we gerekend met een voorzichtige 2% jaarlijkse stijging van het energietarief en 1% jaarlijkse stijging van de energiebelasting. Bij het eerste project, vorig jaar, lagen we al meteen overhoop met onze verkozen leverancier die doodleuk de geïnteresseerden bij de bijeenkomsten een stijging van die absurde 7% stijging voorspiegelde.zonnigtype schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 10:29:
[...]
Het aantal keren dat ik die grenzeloze lulkoek ben tegengekomen op sites van leveranciers is onrustbarend groot, evenals "stijging van energieprijs van 7%/jaar" of zelfs (veel) meer... Daar gaan de schuimbellen echt van op je lippen komen...
Een aardlekschakelaar gaat alleen uit als er een omleiding naar aarde gemaakt wordt. (aardsluiting)hansdegit schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 10:05:
[...]
Als -ie doorbrandt gaat de aardlek toch uit?
ik denk ook niet dat die kabel het kan verwerken.Dre schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 10:44:
[...]
- De kabel van de Soladin 600 kan wel de 25 Ampère verwerken?
- Sinds wanneer mag er 27 Ampère door een 2,5mm2 in huisinstallaties?
- Hoe warm wordt dat kleine Soladintje als er in dat kleine omvormertje 5750 Watt wordt verstookt terwijl die normaal 50 Watt verstookt? Kan de ventilator dat afvoeren?
[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 23-05-2012 22:13 ]
Dat staat in de grote Wikipedia.Dre schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 11:12:
[...]
In welke paragraaf van de NEN1010 staat dat zo beschreven?
staat verdeelt over meerdere paragrafen en de berekening is nog iets in gewinkelder.Dre schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 11:12:
[...]
In welke paragraaf van de NEN1010 staat dat zo beschreven?
Is geschreven door particulieren, nooit, maar ook nooit blind op vertrouwen. Als het goed is wordt op basisscholen ook geleerd dat niet alles op internet klopt met de werkelijkheid.
Hoe reageerde die "aanbieder" op jullie suggesties? Begreep hij hoe het (echt) zit? Of liet hij het er maar gewoon bij zitten?Meridiaan schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 10:57:
[...]
Bij gezamelijke inkoopprojecten in Zeeland hebben we getracht een indicatie te geven van de kosten en baten per aangeboden systeem. Hierbij hebben we gerekend met een voorzichtige 2% jaarlijkse stijging van het energietarief en 1% jaarlijkse stijging van de energiebelasting. Bij het eerste project, vorig jaar, lagen we al meteen overhoop met onze verkozen leverancier die doodleuk de geïnteresseerden bij de bijeenkomsten een stijging van die absurde 7% stijging voorspiegelde.
je hebt gelijk.Kiswum schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 11:36:
[...]
Is geschreven door particulieren, nooit, maar ook nooit blind op vertrouwen. Als het goed is wordt op basisscholen ook geleerd dat niet alles op internet klopt met de werkelijkheid.
(uiteraard wil dit niet zeggen dat het niet hoeft te kloppen, maar gewoon een linkje van Wikipedia hoeft geen feit te zijn.)
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Een makkelijk linkje naar het door de NL Staat betaalde CBS zegt ook nog steeds niets als je niet weet waar het over gaat ...Kiswum schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 11:36:
[...]
(uiteraard wil dit niet zeggen dat het niet hoeft te kloppen, maar gewoon een linkje van Wikipedia hoeft geen feit te zijn.)
netjes.antonboonstra schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 11:50:
Deze week kreeg ik de jaarafrekening binnen van Electrabel. Vol spanning maakte ik de envelop open. Zou er naast het overzicht van verbruik ook een credit factuur in zitten voor de terug geleverde energie? Of zou het weer wachten en/of bellen worden om dit terug betaald te krijgen...
Warempel! Beide afrekeningen zitten er in en ze lijken nog te kloppen ook. Naast het lagere verbruik (zonnestroom die ik direct heb gebruikt), krijg ik nog bijna 100 euro terug voor terug geleverde energie. Netjes inclusief energiebelasting en BTW.
[afbeelding] [afbeelding]
Speel ook Balls Connect en Repeat
Neen: er wordt gesaldeerd. Gaat volautomatisch met Ferrarismeter. En wordt "uit elkaar getrokken gepresenteerd" door leveranciers bij viertelwerk meters waarbij "administratief gesaldeerd" moet worden. Geen enkele (?) leverancier lijkt in staat om dat op een en dezelfde nota te doen, vandaar die twee gescheiden exemplaren, wel in een enveloppe (Onbekend schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 12:08:
Aan die creditfactuur te zien, krijg jij de energiebelasting (die andere mensen hebben betaald). Betekent dat dan dat je dat op de belastingaangifte moet vermelden?
Alleen de variabele kosten (kosten per kWh) worden gecrediteerd/gesaldeerd. Dit houdt dus in:migjes schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 12:02:
[...]
netjes.
(zolang het over stroom gaat begrijp ik het wel, als het over rekeningen gaat ben ik meestal het spoor totaal bijster.)
als ik het goed begrijp is dit wel zonder aansluit-kosten/capaciteits tarieven/ander geneuzel.
die moet je nu nog wel betalen?
[ Voor 10% gewijzigd door antonboonstra op 05-05-2012 12:34 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Volgens mij krijg je niet -100euro terug omwille van de teruggeleverde energie maar gewoon omdat je teller op 0 of lager staat en je je minimum betalingen per maand 8 of 10euro gewoon terugkrijgt.antonboonstra schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 11:50:
Deze week kreeg ik de jaarafrekening binnen van Electrabel. Vol spanning maakte ik de envelop open. Zou er naast het overzicht van verbruik ook een credit factuur in zitten voor de terug geleverde energie? Of zou het weer wachten en/of bellen worden om dit terug betaald te krijgen...
Warempel! Beide afrekeningen zitten er in en ze lijken nog te kloppen ook. Naast het lagere verbruik (zonnestroom die ik direct heb gebruikt), krijg ik nog bijna 100 euro terug voor terug geleverde energie. Netjes inclusief energiebelasting en BTW.
Een amiga 500 met 512 kb ram !
Nee. Ik heb een aparte factuur voor het verbruik. Hierbij heb ik maandelijks zo'n 60 euro betaald voor elektra en gas en krijg ik 20 euro terug omdat ik te veel met mijn voorschotten heb betaald. Daarnaast heb ik een aparte afrekening (creditnota) voor de terug geleverde hoeveelheid elektriciteit. Ik heb namelijk 4 telwerken. Hoog en laag verbruik (= jaarafrekening) én hoog en laag teruglevering (= aparte creditnota)multipasser schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 12:33:
[...]
Volgens mij krijg je niet -100euro terug omwille van de teruggeleverde energie maar gewoon omdat je teller op 0 of lager staat en je je minimum betalingen per maand 8 of 10euro gewoon terugkrijgt.
Helaas kan je in Belgie geen factuur van 0 euro krijgen, alleen op de eindafrekening.
[ Voor 7% gewijzigd door antonboonstra op 05-05-2012 12:39 ]
GSC's werken wel in Belgie, niet in Nederlandmultipasser schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 12:47:
? maar je krijgt toch enkel 'geld' via GSC's?
[ Voor 36% gewijzigd door NielsTn op 05-05-2012 13:10 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Verwijderd
Voor veel mensen is dat ''black'', omdat ik wel wil weten dat ik PV heb liggen zou ik eerder naar een technisch leuk paneel gaan. Iets met quasi-mono vind ik leuk.Kiswum schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 09:47:
ik het dak kan laten bekleden met een stel mooie panelen.
geen idee, heb hier nog een Avancis Powermax paneel staan, ook leuk speulgoedVerwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 13:35:
[...]
Voor veel mensen is dat ''black'', omdat ik wel wil weten dat ik PV heb liggen zou ik eerder naar een technisch leuk paneel gaan. Iets met quasi-mono vind ik leuk.
Wat is mooier?
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ah bestaat electrabel ook in NL? Wist ik niet.NielsTn schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 12:48:
[...]
GSC's werken wel in Belgie, niet in Nederland
hier (in NL) wordt gewoon gesaldeerd: voor elke kWh teruggeleverde hoeveelheid energie, vang je de kostprijs voor (afhankelijk van contract, ca. 22 eurocent). Wel met wat beperkingen in Nederland ofcourse, zie de beruchte elektriciteitswet...
Het volgende is te lezen in de GEBRUIKAANWIJZING van de soladin 600hansdegit schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 22:51:
[...]
Help het ons begrijpen. Met welk scenario kan zo'n situatie ontstaan?
Ik zie op het tweede plaatje dat de energiebelasting in 2012 wel omhoog is gegaan, maar de prijs per eenheid niet. Is dat correct? Geen prijsstijging gehad?antonboonstra schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 11:50:
Verwijderd
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2012 14:11 ]
Naar aanleiding van jou bewering ben ik gaan zoeken en vond de Wiki link. Geen idee of het waar is wat daar staat. Het leek me eerder een verhaal van wat een 2,5 mm2 kabel mag hebben. Dat wil nog niet zeggen dat het gebaseerd is op de NEN 1010.migjes schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 11:26:
[...]
staat verdeelt over meerdere paragrafen en de berekening is nog iets in gewinkelder.
zoals Geurt-kun al schreef.
@Geurt-kun
zag jij nog fouten in mijn verhaal?
ben ook maar mens.
[ Voor 0% gewijzigd door Geurt-kun op 05-05-2012 14:49 . Reden: 700 watt > 500 watt ]
Jij je zin, in de gebruiksaanwijzing afkomstig van Mastervolt voor de soladin 600Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 14:07:
PCIop besseling is een commercieel bedrijf en failliet, waarom verwijs je daarnaar ?
je blaat nog steeds door, en luistert niet, ik heb mijn installatie laten keuren,
en heb daar ook een rapport van.
je rukt dingen uit zijn verband en maakt anderen bang.
de soladin is begrenst op 2,25A en mag zo in het stopkontakt, bij verbruikers, maar dan 1 per groep maximaal.
dat zijn de regels, je zaait verwarring en angsten, dat is niet nodig.
zo nu ga ik weer het dak op, verder leggen, leuke hobby,
al net zo makkelijk geworden als een laminaatje leggen.
Verwijderd
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2012 14:36 . Reden: de tijdgeest ]
ja het is erg verwarrend. dat klopt.Geurt-kun schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 14:26:
[...]
Naar aanleiding van jou bewering ben ik gaan zoeken en vond de Wiki link. Geen idee of het waar is wat daar staat. Het leek me eerder een verhaal van wat een 2,5 mm2 kabel mag hebben. Dat wil nog niet zeggen dat het gebaseerd is op de NEN 1010.
Ik vind het een verwarrend verhaal.
Of er nu wel of niet 27 Amp kan gaan lopen. Je zekering is max 16 Amp, dus die zal er vroeg of laat uit gaan.
Hier en daar lees ik dat een omvormer van max 700 watt op een bestaande groep aangesloten mag worden. Hoe leg je dat uit als er twee omvormers met een hoger vermogen op een aparte groep gaan?
Ik heb nooit met dit bijltje gehakt en kan er geen zinnig antwoord op geven.
[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 05-05-2012 14:57 ]
Is goed, als je ook mijn teksten even rustig door wilt lezen zonder dat je je zelfVerwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 14:34:
een steca 500(300) en soladin 600 mogen zo in een bestaand stopkontakt
invoeden op bestaande groep met verbruikers, is in nederland toegestaan met een maximum van 500Watt AC (2.25A) hoe jij die gegevens leest klopt niet, en je maakt mensen onnodig bang.
bel/mail mastervolt maar even
rustig maar eric-pvt.Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 14:34:
een steca 500(300) en soladin 600 mogen zo in een bestaand stopkontakt
invoeden op bestaande groep met verbruikers, is in nederland toegestaan met een maximum van 500Watt AC (2.25A) hoe jij die gegevens leest klopt niet, en je maakt mensen onnodig bang.
bel/mail mastervolt maar even
Hij begreep onze redenering, maar dat pastte niet zo in zijn verkooppraatje. Onder druk heeft hij zijn verhaalzonnigtype schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 11:36:
[...]
Hoe reageerde die "aanbieder" op jullie suggesties? Begreep hij hoe het (echt) zit? Of liet hij het er maar gewoon bij zitten?
Kijk nu vind ik een steca 300/500 veiliger dan een soladin 600, als het gaat om meerdere stuks op eénmigjes schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 14:44:
[...]
ja het is erg verwarrend. dat klopt.
je zekering is max 16A maar de omvormer zit daar achter.
dus in geval van 2x een omvormer, waarvan er 1 stuk kan gaan.
gaat de andere omvormer + de groep over de kabel gooien.
(bij 1 omvormer is het anders.)
je leest wel vaker dat de max 700W is.
ik vind dat erg dom verteld, want het is niet 700W maar 700Wp.
het is namenlijk 2,25A wat op een bestaande groep ingevoerd mag worden.
wat neer komt op ongeveer 500W.
een soladin600 levert niet meer als 2,25A net zo als een steca500.
de soladin600 is gewoon een slechte omvormer en heeft meer Wp nodig om dat te halen.
(de soladin600 heeft wel een voordeel, want 8A panelen kun je er op aansluiten.
de steca maar 5A panelen. maar ja daar heb je niks aan in opbrengst.
je kunt dan wel opscheppen dat je meer Wp hebt.)
(om het nog iets sterker te maken.
http://antonboonstra.nl/energie/?dag=2012-05-05
vandaag gaan de steca's van anton weer eens over de 500W heen.)
het grootste probleem is dat mensen vaak niet het hele verhaal opschrijven, maar belangrijke details weglaten.
wat tot allerlei discussies lijd, met veel verkeerde aannamen van uit hun eigen situatie die nergens meer op slaan.
Heb hier cnpv liggen, 245 wp poly aan een sma.multipasser schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 01:48:
Iemand toevallig met Bosch / Trina Solar of CNPV panelen?
Mijn keuze ligt bij één van deze 3.
Sorry ik bedoelde willis.multipasser schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 17:11:
Europese garanties? Wie of wat is Wils?
CNPV staat redelijk hoog in Photon magazine. Alleen blijken de panelen zelf van 2006?
Hoe is je opbrengst?
Heeft iemand trouwens de laatste photon? Ik zou die lijst wel eens willen zien.
Ik kan het magazine hier gewoon niet vinden!
Verwijderd
a jij bent taranto.JohannV schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 17:28:
[...]
Sorry ik bedoelde willis.
http://www.cnpv-power.com...splay/Nid_60_Class_5.html
Wat betreft de opbrengs weet ik eigenlijk niet, het systeem draait pas sinds Maart 2012 en een vergelijkbaar systeem heb ik nog niet gevonden.
http://www.zonnestroomopb...anto-pv-/18837/18267.html
Verder is de keus op dit paneel gevallen omdat dit op oost en west is gemonteerd ( 16 graden dak ) veel indirecte instraling dus, bovendien komt poly/cnpv inderdaad goed naar voren in de Photon testen.
succes met je keus.
4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp
Betreft dit de faillissement verkoop van marktplaats? Wat heb je ervoor betaald als ik vragen mag?stef110 schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 17:47:
[afbeelding]
[afbeelding]
Nu mag ik ook zegen dat ik echte panelen heb, vandaag 6 210Wp evergreen panelen geplaatst aangesloten op een Chint 2.0 omvormer laat de zon maar komen. Vanmiddag volgens de omvormer met vrij bewolkt weer toch nog 200 watt, er komen nog 4 panelen bij.
stef
Volgens mij praten we langs elkaar heen. De NTA 8493 zegt dat er maximaal 2,25 Ampère teruggevoed mag worden op een niet separate groep (bij PV). Als je dus 7 Steca's wil aansluiten zul je dat op 7 verschillende groepen moeten doen. Elke groep kan dan maximaal 16+2,25=18,25 Ampère leveren naar een verbruiker die daarop aangesloten zit en volgens de NEN is deze 18,25 Ampère veilig. Als je meer dan 2,25 Ampère wil terugleveren zul je dat op een separate groep moeten doen waarop geen verbruiker op aangesloten kunnen worden. Als je dus 7 Steca's wilt aansluiten op 1 groep zul je ervoor moeten zorgen dat hier geen verbruikers op aangesloten kunnen worden, en dus geen wasmachine op dezelfde groep zit.PClop schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 16:53:
Eng verhaal over vuur en vlam en alles afgebrand problemen met de verzekering etc
[ Voor 49% gewijzigd door Dre op 23-05-2012 22:13 ]
een soladin600 is theoretische iets veiliger als een steca.PClop schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 16:53:
[...]
Kijk nu vind ik een steca 300/500 veiliger dan een soladin 600, als het gaat om meerdere stuks op eén
groep te plaatsen, begrijp me goed, ook een soladin 600 is "volkomen" veilig mits er maar één aangesloten
wordt op een bestaande of vrije groep.
Echter, ook al zijn de steca's af-fabriek, en dat is de cloe beter geschikt om veilig te koppelen = meerdere
op een vrije groep van 16 A, schuilt daar in toch het gevaar dat de leek eerst eentje (steca 300/500)
aanschaft en aansluit en denkt ohja kan ik zo in een willekeurige stopkontakt steken, dan worden
de zonnepaneeltjes spot goedkoop en worden er nog 9,12 of 15 paneeltjes bij gekocht met een paar steca's
erbij ( 7 stuks max geloof ik) en hup nog steeds op die ene wcd.
Dan gaat het gebeuren op een mooie zonnige dag, de 7 dwergen( 7 steca's) staan lekker te pieken
met 15 ampére bij 230Volt = ~ 3500 Watt, de vriezer raakt defekt, net geen sluiting maar wel een
inwendige sluiting tussen fase en nul, dus niet naar aarde, de aardlek schakeld ook niet de stroom af
want de aardlek stroom blijft binnen de 30 mA de defekte vriezer gaat 20 amp trekken, gaat roken
gaat lekker want de steca's laten zich niet kennen dus samen met de net stoom gaan ze voor de 25 Amp
nu begint de vriezer zwaar te roken, maar geeft niet de 7 dwergen zijn nog niet moe en gaan de volle 15/16
ampére maar eens leveren, de vlammen slaan nu al uit de vriezer, de 16Amp groep zekering
houd het nu ook voor gezien en schakelt de stroom uit, de 7 dwergen denken ens uit wij ook uit
en ze gaan slapen, terwijl het huis vanuit de bijkeuken waar de hitsige vriezer staat te vlammen
in vuur en vlam wordt gezet.
Dit zelfde kan ook gebeuren met 2 of meer omvormers op een vrije groep, dat de ene omvormer de andere in
de hens zet.
Idem met meerdere soladin's op één groep.
Anders gezegt bezind eer ge begint
Idd als je er bewust mee omgaat zou ik zelf ook wel een omvormer van 2a 3000 Watt op een wasmachine groepmigjes schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 18:07:
[...]
zelf ben ik van mening dat de groep die ik heb voor de wasmachine.
best een omvormer van +/- 2000W zou kunnen hebben.
de wasmachine zit op zijn eigen groep. (sins kort ook achter een aardlek dat was vroeger nog niet nodig)
en hij heeft al fatsoenlijke bekabeling.
daar is meer me mogelijk als de regels vertellen.
maar goed ik had het niet nodig, dus niet gedaan.
3000W vond ik teveel.PClop schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 18:34:
[...]
Idd als je er bewust mee omgaat zou ik zelf ook wel een omvormer van 2a 3000 Watt op een wasmachine groep
aansluiten, zeker omdat bij ons de wasmachine als hij uit is ook altijd dubbelpolig van het net is gescheiden
en de wasmachine enkel s'nachts z,n werk doet, dan ja dus.
Het klopt dat fallissement panelen zijn maar niet van de marktplaats advertentie. Er is nog iemand in nederland die deze panelen doorverkoopt. Hij verkoopt ze voor 150euro.Dre schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 17:59:
Betreft dit de faillissement verkoop van marktplaats? Wat heb je ervoor betaald als ik vragen mag?
4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp
Verwijderd
(nieuwe oost setup)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2012 20:50 ]
Bovenstaande klopt niet veel van.migjes schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 00:23:
wat kan er gebeuren:
ergste situatie die kan gebeuren.
de sma 1200 brand door en sluit kort en de zon schijnt vol op.
der word 16A uit de stop getrokken en 11A uit de sma 1600.
dat maakt 27A.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Sparql TV wiki
Verwijderd
Dat met die vriezer kan natuurlijk ook gebeuren als je helemaal geen PV hebt dus wat dat betreft bangmakerij zoals Ericpvt terecht opmerkte.PClop schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 16:53:
Vriezer...
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Verwijderd
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2012 21:47 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq