7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ook een mooie installatie! Die omvormer kan het rustig aan doen en zal in ieder geval niet de panelen begrenzen. Heb je nog een flash-gegevens gekregen? De 190Wp Suntechs zaten flink boven de 190Wp (+ tolerantie), maar ben wel benieuwd of de 195Wp panelen er net zoveel boven zitten.rvdm schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 16:10:
[...]
Hier sinds dinsdag ook zonnepanelen. Een stuk bescheidener installatie toch wel.![]()
[afbeelding]
7 x Suntech 195Wp op een Sunny Boy 1600TL. Helling is 35 graden en de orientatie is Zuid-Oost
Aangelegd door Guus Lambalk van Zonnestroom.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ik had wel om de flash gegevens gevraagd. Zal hem er nog eens aan herinneren.antonboonstra schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 16:49:
[...]
Ook een mooie installatie! Die omvormer kan het rustig aan doen en zal in ieder geval niet de panelen begrenzen. Heb je nog een flash-gegevens gekregen? De 190Wp Suntechs zaten flink boven de 190Wp (+ tolerantie), maar ben wel benieuwd of de 195Wp panelen er net zoveel boven zitten.
Amaai. Een Belg nog wel. Op zich geen probleem, je bent lid van GoT, maar het gaat wel een scheef beeld geven als je als Belg die lijst gaat invullen. Want die is "eigenlijk" bedoeld voor Nederlandse GoT-ers, al hebben we daar nooit "afspraken" over gemaakt.botech schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 16:27:
Duurzame Energie en Domotica: FAQ
[/quote]
Orientatie is W-ZW (70°) Dakhelling 45° Leverancier: Belisol.
Over dat "lijssie": Wat moet er allemaal ingevuld worden bij Systeemomschrijving *
waar gemonteerd ? Aantal/merk panelen en omvormer of nog meer?
Als je die lijst al gaat invullen (vraag aan de GoT gemeente: "kan dat wel als niet Nederlander?"), vermeld dan s.v.p. zeer duidelijk dat je in België woont. Wat dat ligt op een andere planeet dan NL wat PV betreft, en is derhalve "onvergelijkbaar". En gaat "een gekke lijst" geven (die is weliswaar al knots, met de chaos op onze eigen "markt", maar hoe ver moet je met die gekkigheid gaan? In België worden veel grotere systemen geplaatst, gemiddeld genomen).
Lijkt me leuk discussiepunt.
Verder no problem, mooie installatie. Uit der aard...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Ik heb nu een interface geschreven die de gegevens uit mijn database klaarzet voor sonnenertrag.eu. Bij "mijn installatie" heb ik aangegeven waar de opbrengstgegevens te vinden zijn. Wanneer worden die gegevens opgehaald? Ik zie mijn installatie niet terug in de toplijst, terwijl ericplan daar een abonnement op lijkt te hebben.
Volgens mij heb ik de wiki van die site vrij aardig gevolgd, er staan bestanden (month.js, min_day.js, days_hist.js en base_vars.js) klaar.
de dag-totaal wordt op mijn Arduino rond 3.00u s'nachts opgehaald.hansdegit schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 17:15:
Misschien een beetje een stomme vraag, maar ik ga 'em toch stellen...
Ik heb nu een interface geschreven die de gegevens uit mijn database klaarzet voor sonnenertrag.eu. Bij "mijn installatie" heb ik aangegeven waar de opbrengstgegevens te vinden zijn. Wanneer worden die gegevens opgehaald? Ik zie mijn installatie niet terug in de toplijst, terwijl ericplan daar een abonnement op lijkt te hebben.
Volgens mij heb ik de wiki van die site vrij aardig gevolgd, er staan bestanden (month.js, min_day.js, days_hist.js en base_vars.js) klaar.
de uur-standen rond elk half uur
Last access Sonnenertrag.eu:
base :03.05.12 03:02:02
months:03.05.12 03:02:01
days :03.05.12 03:02:04
min :03.05.12 16:29:34
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
De situatie in België wat betreft zonnestroom kunnen we in NEEderland (c) (TM) (r) zonnigtype alleen maar van dromen. Het wordt niet aangemoedigd zo groot mogelijk te gaan. Integendeel, het wordt zwaar tegengewerkt. Zodra je boven je eigen verbruik (of 5000 kWh) uitkomt heb je de poppen goed aan het dansen.botech schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 16:27:
Duurzame Energie en Domotica: FAQ
[/quote]
Is Belgie en ik verbruik inderdaad veel, maar waarom spreek je van geluk? Wat is het verschil dan met Nederland?
Die toplijst is alleen van een aantal Solarlog bezitters met automatische import. En ik weet ook niet hoe ik daar kom, zo bijzonder presteert mijn systeem nu ook weer niet, bij gebrek aan voldoende vrije horizon.NielsTn schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 17:37:
[...]
de dag-totaal wordt op mijn Arduino rond 3.00u s'nachts opgehaald.
A'dam PVOutput
nou.. mijn arduino logt gewoon mee met die realtime lijst van Sonnenertrag. dus... niet voorberhouden voor solarlog only membersericplan schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 17:44:
[...]
Die toplijst is alleen van een aantal Solarlog bezitters met automatische import. En ik weet ook niet hoe ik daar kom, zo bijzonder presteert mijn systeem nu ook weer niet, bij gebrek aan voldoende vrije horizon.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Kan je dat op de site zien? Of heb je daar je eigen hulpjes voor?NielsTn schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 17:37:
[...]
de dag-totaal wordt op mijn Arduino rond 3.00u s'nachts opgehaald.
mijn eigen Arduinohansdegit schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 17:48:
[...]
Kan je dat op de site zien? Of heb je daar je eigen hulpjes voor?
Een voorbehoud: salderen gaat daar tot de nul, eronder krijg je helemaal niks. Althans, voor de "gewone stroom" (zorg dus dat je alle opwek opgebruikt op jaarbasis, anders overschot niks waard voor de PV-eigenaar). Alle bruto productie wordt natuurlijk wel vet afgetikt in de vorm van groencertificaten die door de regionale netbeheerder uitbetaald moeten worden, ohne Probleme (anders openbare billenkoeck van VREG). Zie ik Lianduh nog niet zo snel doen hiero...Ik Keessie schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 17:37:
[...]
De situatie in België wat betreft zonnestroom kunnen we in NEEderland (c) (TM) (r) zonnigtype alleen maar van dromen. Het wordt niet aangemoedigd zo groot mogelijk te gaan. Integendeel, het wordt zwaar tegengewerkt. Zodra je boven je eigen verbruik (of 5000 kWh) uitkomt heb je de poppen goed aan het dansen.
... en met die elektrische verwarming in België raakt dat zonnestroom overschot op jaarbasis wel op in veel gevallen, is mijn inschatting. Zelfs met zo'n dijk van een installatie...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Ik kan je gewoon zien in de toplijst op nr 25 van tussen 16 -17 u ( vlak boven nielsTn )hansdegit schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 17:15:
Mooie link naar je log-site trouwens.
(ws totdat Eric-PVT zijn cijfertjes upload...)
Je staat nu ff no3 van NL en je zit nu aan m,n reet te snuffelen want ik sta op nr 1 en 2.hansdegit schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 18:39:
Hé, cool! Ik zie dat ze de files automatisch ophalen. #1 van NH tussen 17 en 18 uur!
![]()
![]()
(ws totdat Eric-PVT zijn cijfertjes upload...)
Welkom, en dat je me na vandaag nog vaak een poepie mag laten ruiken.
Euhhhh, nee dus, wel een Nederlander die in Belgie woont
Ik hoef die lijst niet in te vullen hoor, maar jij stelde de vraag aan mij om het te doen. Maar toen wist je misschien nog niet dat ik in Belgie woonde.Op zich geen probleem, je bent lid van GoT, maar het gaat wel een scheef beeld geven als je als Belg die lijst gaat invullen. Want die is "eigenlijk" bedoeld voor Nederlandse GoT-ers, al hebben we daar nooit "afspraken" over gemaakt.
Als je die lijst al gaat invullen (vraag aan de GoT gemeente: "kan dat wel als niet Nederlander?"), vermeld dan s.v.p. zeer duidelijk dat je in België woont. Wat dat ligt op een andere planeet dan NL wat PV betreft, en is derhalve "onvergelijkbaar". En gaat "een gekke lijst" geven (die is weliswaar al knots, met de chaos op onze eigen "markt", maar hoe ver moet je met die gekkigheid gaan? In België worden veel grotere systemen geplaatst, gemiddeld genomen).
Lijkt me leuk discussiepunt.
Verder no problem, mooie installatie. Uit der aard...
Klopt, dat wist ik toen nog niet. Gelukkig weet ik niet alles. Mijn hoofd knalt tegenwoordig uit elkander van al die informatie.botech schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 18:55:
[...]
Euhhhh, nee dus, wel een Nederlander die in Belgie woont
...
Ik hoef die lijst niet in te vullen hoor, maar jij stelde de vraag aan mij om het te doen. Maar toen wist je misschien nog niet dat ik in Belgie woonde.
Maar het is natuurlijk wel een punt van discussie. "Moet" of "mag" zo'n entry in de GoT lijst, een systeem in België wat nu eenmaal een dijk van een incentive heeft in vergelijking met NL (en dus voldak systemen uitlokt i.p.v. de vele "setjes" die zo typisch zijn voor NL). Ook al ben je oppietoppie 'ollander (dan zouden namelijk ook alle emigré's in Ontario, Canada, en in Australië mee mogen doen, daar is ook nogal wat geplaatst...).
Anders ben je natuurlijk ook vrij om Sonnenertrag.eu te verrijken met je aanmelding. Die is landen overstijgend (ook met pro's en con's).
Verder ben je uiteraard volkomen vrij om de "GoT lijst" in te vullen. Indien ja, dan s.v.p. wel duidelijk met die vermelding (systeem in) "België".
Klopt dit wel? Ik heb het niet eerder gehoord...Een actief gekoelde omvormer heeft doorgaans een veel minder lange
levensduur dan de panelen en zal derhalve gedurende de levensduur van de
panelen één of wellicht twee maal vervangen dienen te worden. Een passief
gekoelde omvormer gaat vaak twee keer zo lang mee. Hier dient u rekening mee
te houden als u de kostprijs van uw ingekochte “zonnestroom” wilt bepalen.
Is dit trouwens een werkbare combinatie:
15 zonnepanelen van het merk Senersun, type SSP60C240.
omvormer Kostal, type PIKO 3.6.
Of is een Steca 3600 beter?
Ze willen overal lage BTW op, zonnepanelen, hardware, installatiewerk, whatever.
Heb geprobeerd het uit het hoofd te praten, ik blijf het een gruwelijk slecht en hoogst markt verstorend idee vinden om dat op hardware te gaan doen, potentieel rampzalige gevolgen voor kwaliteit in een markt met twee keer zoveel productie capaciteit dan er vorig jaar is afgezet (mondiaal). Met argumenten omkleed, natuurlijk. "Ze gaan het bekijken". En we houden contact (zal de spreker nog meer info sturen).
Maar goed, we gaan het meemaken.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Leuk, zo'n BTW verlaging. Echt top.Inmiddels zie ik echter de prijzen snel verder dalen en komt de regering waarschijnlijk met een BTW verlaging voor zonnepanelen. Ik hierdoor besloten om nog tot begin volgend jaar te wachten met een aanschaf.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Ja, GROOT nadeel hiervan. Hoe het ook uitgevoerd wordt, als ze er te lang mee wachten ligt de PV-markt weer op zijn gat.SunshineCompany schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 21:30:
Ik krijg nu dagelijks zulke mailtjes:
[...]
Leuk, zo'n BTW verlaging. Echt top.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Nee, wachtende vragers, dat klinkt niet goed. En er is nog niets zeker, wellicht gaat het hele feest niet door en dan hebben ze op een BTW-verhoging van 19% -> 21% gewacht.
Heb inmiddels m'n schoonvader ook zo gek (of wijs) gekregen om actief offerte's op te gaan vragen.SunshineCompany schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 21:30:
Ik krijg nu dagelijks zulke mailtjes:
[...]
Leuk, zo'n BTW verlaging. Echt top.
Kwam me schoonmoeder met die BTW-verlaging en idd die wou ook wachten.
Maar ondertussen gaat de (met zekerheid) BTW op de rest omhoog en nadat ik ze dit verteld had zijn ze de complete verlaging vergeten.
Onder de streep:
Als de verlaging en verhoging doorgaan dan zal het naar mijn idee uiteindelijk niet meer veel schelen maar met wachten tot na de zomer mis je wel je hoogtepunt aan jaaropbrengst.
Verwijderd
Dat klopt. Het wordt zeker tegen gewerkt... en weet je, daar heb ik gewoon "schijt" aan. Ik doe gewoon, wat ik wil doen. Ik wil een beter milieu voor de volgende generaties en ik vind PV techniek een interessante techniek.Ik Keessie schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 17:37:
[...]
De situatie in België wat betreft zonnestroom kunnen we in NEEderland (c) (TM) (r) zonnigtype alleen maar van dromen. Het wordt niet aangemoedigd zo groot mogelijk te gaan. Integendeel, het wordt zwaar tegengewerkt. Zodra je boven je eigen verbruik (of 5000 kWh) uitkomt heb je de poppen goed aan het dansen.
Ik vind het een vreemde opmerking. Volgens mij las ik trouwens in mijn handleiding van een Kostal PIKO 3.6 hoe je de ventilator moest vervangen (dus zonder het hele apparaat te vervangen).JanJeen schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 20:19:
Ik lees in een PDF van energiewonen.nl:
[...]
Klopt dit wel? Ik heb het niet eerder gehoord...
Is dit trouwens een werkbare combinatie:
15 zonnepanelen van het merk Senersun, type SSP60C240.
omvormer Kostal, type PIKO 3.6.
Of is een Steca 3600 beter?
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
En gelijk heb jeVerwijderd schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 22:12:
[...]
Dat klopt. Het wordt zeker tegen gewerkt... en weet je, daar heb ik gewoon "schijt" aan. Ik doe gewoon, wat ik wil doen. Ik wil een beter milieu voor de volgende generaties en ik vind PV techniek een interessante techniek.
Verwijderd
Maar TVT boeit me wel. Als het financieel interessant is dan komt er beweging, zie Duitsland.
Zonder business case was er niets geweest, he-le-maal niets.
Gelukkig is PV zo rendabel dat het niet meer normaal is.
Ik verbruik alleen heel weinig stroom, dus ik heb er ook minder aan.
TVT boeit me wel, ook daarom heb ik PV op mijn dak.
Verwijderd
Daar deed ik het in begin ook voor. Ik heb 14 panelen op het WZW en mijn voorlopige TVT is tussen de 14-15 jaar. Sinds de plaatsing van deze panelen op 26 mei 2011 is de bekende PV-koorts ook bij mij toegeslagen en heb nog eens 8 zonne-panelen op het ONO aangeschaft. De TVT daarvan is nu nog meer dan 40 jaar. Goed. ik geef toe. Die panelen zijn pas op 28 november 2011 geplaatst.
Hoe dan ook, na die 14 panelen op het WZW, wilde ik gewoon meer. Want met die extra 8 panelen kan ik m.b.v. een elektrische radiator weer mijn gasverbruik verminderen. Het klinkt misschien niet zo heel logisch allemaal. Dat komt door het feit, dat wanneer je meer produceert, dan wat je afneemt, dat je daar weinig voor terug krijgt. Nu kan ik mijn "overtollige" energieproductie wegstrepen tegenover mijn gasverbruik zeg maar.
En zo kunnen we nog lang doorkletsen er over. Op de lange termijn verdien ik er geld aan en andere (zonder PV) verliezen steeds meer geld.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2012 22:35 ]
Verwijderd
TVT boeit me wel, maar ik moet zeggen dat ik er geen zak aan verdien.Verwijderd schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 22:34:
je hebt gelijk, Er komt pas beweging, als de TVT korter wordt.
Daar deed ik het in begin ook voor. Ik heb 14 panelen op het WZW en mijn voorlopige TVT is tussen de 14-15 jaar. Sinds de plaatsing van deze panelen op 26 mei 2011 is de bekende PV-koorts ook bij mij toegeslagen en heb nog eens 8 zonne-panelen op het ONO aangeschaft. De TVT daarvan is nu nog meer dan 40 jaar. Goed. ik geef toe. Die panelen zijn pas op 28 november 2011 geplaatst.
Hoe dan ook, na die 14 panelen op het WZW, wilde ik gewoon meer. Want met die extra 8 panelen kan ik m.b.v. een elektrische radiator weer mijn gasverbruik verminderen. Het klinkt misschien niet zo heel logisch allemaal. Dat komt door het feit, dat wanneer je meer produceert, dan wat je afneemt, dat je daar weinig voor terug krijgt. Nu kan ik mijn "overtollige" energieproductie wegstrepen tegenover mijn gasverbruik zeg maar.
En zo kunnen we nog lang doorkletsen er over. Op de lange termijn verdien ik er geld aan en andere (zonder PV) verliezen steeds meer geld.
Ik betaal de PV installatie en de huishoudkosten dalen daardoor en dat zijn niet mijn kosten alleen.
Dus altijd verlies.
Maar het idee dat het kantelt en het idee dat het ''kan'' ook als tvt van belang zou zijn. Dat vind ik leuk.
Ook de installatie overigens, prachtige techniek.
Vandaag 800 kWh gebroken sinds oktober 2011
Goed dat ze in ieder geval actief op zoek zijn naar informatie.zonnigtype schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 20:46:
Net uitgebreid gesprek met energie spreker van GroenLinks. (had kritische vragen gesteld n.a.v. de "BTW issue", kreeg net een belletje).
Ze willen overal lage BTW op, zonnepanelen, hardware, installatiewerk, whatever.
Heb geprobeerd het uit het hoofd te praten, ik blijf het een gruwelijk slecht en hoogst markt verstorend idee vinden om dat op hardware te gaan doen, potentieel rampzalige gevolgen voor kwaliteit in een markt met twee keer zoveel productie capaciteit dan er vorig jaar is afgezet (mondiaal). Met argumenten omkleed, natuurlijk. "Ze gaan het bekijken". En we houden contact (zal de spreker nog meer info sturen).
Feed-in nog een beetje geplugd?
Zul je straks zien als het allemaal niet doorgaat dat veel klanten tegelijk naar me toe komen rond oktober of ik nog wel die 19% btw wil toepassen en niet 21%.
Vandaag goed nieuws gehad van Greenchoice. De terugleveringsnota was binnen gekomen en krijg na aftrek van mijn verbruik nog 700 euro uitbetaald. De margeregeling van 1000 kWh hebben ze er ook gewoon in meegenomen (al staat dat niet appart vermeld en mag je het zelf uitrekenen) ondanks dat ik fors teruglever.
www.sunsolar.nl
Moet ik aan de buren vragen of ze mijn stroom willen kopen, buiten mijn kWh meter om?
[ Voor 34% gewijzigd door Dre op 09-09-2012 16:46 ]
Uh, nee, waarom? Je hoeft het niet vol te leggen? Heb ik ook niet gedaan. Niet moelijker maken dan het is. Steek het bespaarde geld in energiezuiniger apparatuur, een keer met de trein op vakantie i.p.v. met het vliegtuig en je bespaart veel meer energie.Dre schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 23:34:
Toch erg jammer dat ik een perfect dak heb waar 4400 Wp op past, gericht op het zuiden met 30 graden hellingshoek, maar dat het eigen verbruik maar 2000 kWh/ jaar is
Moet ik aan de buren vragen of ze mijn stroom willen kopen, buiten mijn kWh meter om?
Dat hoeft geen enkel probleem te zijn. Ik ben ook in een huurwoning begonnen. Gewoon op een duidelijk en positieve wijze het gesprek aangaan, dan kan er meer dan je misschien denkt.Betreft een huurhuis
Naturellemente. Al blijf ik het natuurlijk stronteigenwijs Einspeise Vergütung noemen, en strooi ik regelmatig met Erneuerbare Energien Gesetz rond. Ere wie ere toekomt.Erasmo schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 22:44:
[...]
Goed dat ze in ieder geval actief op zoek zijn naar informatie.
Feed-in nog een beetje geplugd?
Spreker was hogelijk verbaasd toen ik aangaf dat Hans-Josef Fell van Bündnis90/Grünen (kompaan van wijlen Hermann Scheer, die lid was van de SPD) in Duitsland top adviseur van de Britse regering is geweest bij het opstellen van hun (variant van) Feed-in tariff wetgeving. Toen hij zijn hielen gelicht had werd UK vol geplempt met een Gieg aan paneeltjes (OK, iets te snel gegaan, maar dat was te verwachten omdat de moduultjes toen al veel goedkoper waren dan toen het EEG werd opgetuigd in 2000 in BRD).
Dus wat historische feiten mogen ook regelmatig daar worden geplugd. Snelle cursus "hoe zat het ook alweer met de feiten rond de Echte Decentrale Revolutie (jenseits der Grüne Grenze)"?
Ik zal ze we vaker mailen, heb nu een goeie ingang. Nog heel wat linksige opvoedkunde nodig (maar daar was ik ook al jaren mee bezig).
Heel simpel, een PV systeem van 3500 Wp kost €1,20/ Wp en een PV systeem van 1900 Wp kost €1,32/ Wp.JeroenH schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 23:37:
[...]
Uh, nee, waarom? Je hoeft het niet vol te leggen? Heb ik ook niet gedaan. Niet moelijker maken dan het is. Steek het bespaarde geld in energiezuiniger apparatuur, een keer met de trein op vakantie i.p.v. met het vliegtuig en je bespaart veel meer energie.
Als je een digitale meter neemt mag je ook gewoon producent worden hoor. Krijg je nog 7 cent voor je stroom (+ die onzekere margeregeling van 1000 kWh bij Greenchoice)Dre schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 23:34:
Toch erg jammer dat ik een perfect dak heb waar 4400 Wp op past, gericht op het zuiden met 30 graden hellingshoek, maar dat het eigen verbruik maar 2000 kWh/ jaar is
Betreft een huurhuis
Je kan ook proberen je eigen verbruik te verhogen ten koste van je aardgas verbruik, zoals electrisch koken, electrisch meeverwarmen, electrische boilers voor tapwater enz.
Wie weet in de toekomst nog een plug in auto.
Zelf heb ik ook een gigantische overschot maar vond het zonde om zo'n mooie zuiddak leeg te laten. Ik moet er wel bij zeggen dat ik ook nog wat SDE subsidie krijg maar die heb ik wel nodig voor die hele dure Evergreen zonnepanelen van die tijd. Diegene die gespeculeerd hebben en 3 jaar later geplaatst hebben verdienen er nu goud geld aan.
[ Voor 4% gewijzigd door SolarKing op 03-05-2012 23:46 ]
www.sunsolar.nl
Hoezo zou je het niet op hardware doen? Het is eenvoudig toe te passen en het legt niets vast voor de toekomst. Indien de BTW snel verlaagd wordt is er niets aan de hand, het moet geen maanden duren, dan gaan mensen te lang wachten. Ik vind het een prima idee en voor mij is het de laatste zet die ik nodig heb. Hoezo zou de kwaliteit veranderen, daar zijn we in NL veel te klein voor.zonnigtype schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 20:46:
Net uitgebreid gesprek met energie spreker van GroenLinks. (had kritische vragen gesteld n.a.v. de "BTW issue", kreeg net een belletje).
9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.
Voor SDE 2008 (max. 3,5 kWp) kan het nog steeds, tot dit najaar (beschikkingen zo'n beetje ontvangen herfst 2008). Dat wordt vergeelde beschikkingen uitgraven geblazen uit de archieven...SolarKing schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 23:44:
Zelf heb ik ook een gigantische overschot maar vond het zonde om zo'n mooie zuiddak leeg te laten. Ik moet er wel bij zeggen dat ik ook nog wat SDE subsidie krijg maar die heb ik wel nodig voor die hele dure Evergreen zonnepanelen van die tijd. Diegene die gespeculeerd hebben en 3 jaar later geplaatst hebben verdienen er nu goud geld aan.
Sorry, veel te simplistisch gedacht. Ook EU belastingwetgeving, rampzalige over de grens verkoop gevolgen en haat en nijd tussen branches/landen, meer gezeik, dumpen van totaal onbekende OEM / no name hardware in ons land, ga zo maar door.motormuis schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 00:00:
[...]
Hoezo zou je het niet op hardware doen? Het is eenvoudig toe te passen en het legt niets vast voor de toekomst. Indien de BTW snel verlaagd wordt is er niets aan de hand, het moet geen maanden duren, dan gaan mensen te lang wachten. Ik vind het een prima idee en voor mij is het de laatste zet die ik nodig heb. Hoezo zou de kwaliteit veranderen, daar zijn we in NL veel te klein voor.
Denk hier niet te licht over. Het is niet de eerste markt die door politieke domheid zou ontploffen ... in het eigen gezicht. We hebben daar "spectaculaire" voorbeelden van gezien (die nog steeds hun wonden likken).
Volgens mij moest daar wel uitstel voor aangevraagd worden met een extra jaar, zonder uitstelaanvraag was het maar 3 jaar en niet 4 jaar.zonnigtype schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 00:01:
[...]
Voor SDE 2008 (max. 3,5 kWp) kan het nog steeds, tot dit najaar (beschikkingen zo'n beetje ontvangen herfst 2008). Dat wordt vergeelde beschikkingen uitgraven geblazen uit de archieven...
www.sunsolar.nl
Klopt, staat aldus geformuleerd in het Algemene Besluit:SolarKing schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 00:11:
[...]
Volgens mij moest daar wel uitstel voor aangevraagd worden met een extra jaar, zonder uitstelaanvraag was het maar 3 jaar en niet 4 jaar.
Let op het foutje in "verstrekt" (wat werd "verstekt"). Ach kniesoor die d'r op let.Artikel 6
1. De periode waarover subsidie wordt verstrekt vangt aan op het in de beschikking tot subsidieverlening aangegeven tijdstip van ingebruikname van de productie-installatie, met dien verstande dat de periode waarover subsidie wordt verstrekt niet later aanvangt dan drie jaar na de datum van de beschikking tot subsidieverlening.
2. Onze Minister kan op verzoek van de subsidie-ontvanger voorafgaand aan de periode waarover subsidie wordt verstekt, het tijdstip van aanvang van de periode waarover subsidie wordt verstrekt eenmaal wijzigen met dien verstande dat dit tijdstip niet later wordt vastgesteld dan een jaar na het oorspronkelijke tijdstip van aanvang.
Slimbo's hadden dus vorig jaar herfst nog een jaar uitstel kunnen vragen.
Mijn keuze ligt bij één van deze 3.
Een amiga 500 met 512 kb ram !
Tot nu toe ben ik nog niemand tegengekomen die dit jaar nog een SDE 2008 verzilverde en een tot max 3500Wp set bestelde.zonnigtype schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 00:39:
[...]
Klopt, staat aldus geformuleerd in het Algemene Besluit:
[...]
Let op het foutje in "verstrekt" (wat werd "verstekt"). Ach kniesoor die d'r op let.
Slimbo's hadden dus vorig jaar herfst nog een jaar uitstel kunnen vragen.
www.sunsolar.nl
Dat kan ook kloppen. T.o.v. 1 januari 2012 rapport meldde het 1 april 2012 rapport van Agentschap NL een "progressie" van maar liefst 0,1 MWp bij SDE 2008 (realisatie, that is). Dus dat zullen er op zijn hoogst een paar tiental over het hele land verspreid zijn geweest...SolarKing schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 01:50:
[...]
Tot nu toe ben ik nog niemand tegengekomen die dit jaar nog een SDE 2008 verzilverde en een tot max 3500Wp set bestelde.
Zo geeft mijn vriendin ook het geld uit als ze gaat boodschappen doen:Dre schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 23:39:
[...]
Heel simpel, een PV systeem van 3500 Wp kost €1,20/ Wp en een PV systeem van 1900 Wp kost €1,32/ Wp.
Ik: "Waarom heb je 2 bakken druiven gekocht ipv 1"
Zij: "Omdat de 2e voor de halve prijs was"
Ik: "En hebben we die 2e bak ook nodig dan"
Zij: *boze verontwaardige blik*
Week later is staat die 2e bak in de koelkast te rotten, en als ik vraag waarom ze die bak niet opgegeten heeft krijg ik weer die boze blik.
Jij geeft liever €4200 uit aan iets wat je niet nodig hebt, omdat het goedkoop is, ipv €2508 aan iets waar je genoeg aan hebt. Op je 1900Wp installatie kost die 12 cent je €228 meer, waar heb je het dan over.
https://www.facebook.com/hausbrandeck
je rekend wel met erg lage prijzen.Dre schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 23:39:
[...]
Heel simpel, een PV systeem van 3500 Wp kost €1,20/ Wp en een PV systeem van 1900 Wp kost €1,32/ Wp.
neem je alle kosten daar in mee?
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
- Is er al duidelijkheid wat de nieuwe subsidie regeling gaat worden voor PV panelen vanuit de Kunduz coalitie?,
- Wat zijn de kosten om zo'n installatie te verhuizen, want de kans is groot dat we geen 8 jaar (of langer) in het huidige huis blijven wonen. (Mocht de woningmarkt ooit aantrekken
-politiek zal er wel gesproken worden, maar as far as I know: nog niets concreets afgetikt/vastgelegd.Vaevictis_ schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 10:08:
Ben al jaren sterk geintresseerd in PV panelen en nu de prijzen zo gedaald zijn ga ik het ook zeker aanschaffen! Heb nog niet alle reakties door kunnen lezen maar waar ik nog mee zit zijn deze vragen:
- Is er al duidelijkheid wat de nieuwe subsidie regeling gaat worden voor PV panelen vanuit de Kunduz coalitie?,
- Wat zijn de kosten om zo'n installatie te verhuizen, want de kans is groot dat we geen 8 jaar (of langer) in het huidige huis blijven wonen. (Mocht de woningmarkt ooit aantrekken)
-verhuizen van PV is mogelijk. JeroenH heeft al eens zijn set verhuisd. Echter, wie weet hoe de prijzen en de omvormers qua techniek DAN zijn, wellicht is het verstandiger om dan opnieuw te beginnen?
Het is sowieso geen subsidieregeling in de klassieke zin, het zou (mogelijk, wellicht, wie weet) een tariefswisseling zijn van hoge naar het lage BTW-tarief. Maar voorlopig is alles nog in onderzoek en niets zeker is.Vaevictis_ schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 10:08:
Wat wel zeker is is dat het hoge BTW-tarief omhoog gaat van 19% naar 21%, dus als het hele feest niet doorgaat betaal je dan meer voor een zonnestroominstallatie.
Mijn advies is om niet te wachten, maar om het juist op korte termijn te doen. Je pakt dan de zomer nog mee.
Dat hangt er van af. Als je de installatie zelf plaatst kost het alleen je tijd en heen en weer rijden, als je het laat doen zal het weghalen vermoedelijk ongeveer de helft tot driekwart van de plaatsing kosten, en het herplaatsen min of meer even veel als de oorspronkelijke plaatsing. Dit natuurlijk afhankelijk van de situatie.- Wat zijn de kosten om zo'n installatie te verhuizen, want de kans is groot dat we geen 8 jaar (of langer) in het huidige huis blijven wonen. (Mocht de woningmarkt ooit aantrekken)
Maar ik denk dat je de installatie beter met je huis kunt verkopen.
- Zoals gezegd er is nog geen duidelijkheid. De prijzen van de panelen zijn de laatste jaren gezakt. Stel dat de panelen omhoog gaan van 19% naar 21% en de prijzen van de panelen zakken nog steeds dan kan het zijn dat je voor hetzelfde paneel volgend jaar rond deze tijd 5% minder ex btw zou betalen. In dat geval ben je nog wel goedkoper uit als de panelen naar 21% zouden gaan.Vaevictis_ schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 10:08:
Ben al jaren sterk geintresseerd in PV panelen en nu de prijzen zo gedaald zijn ga ik het ook zeker aanschaffen! Heb nog niet alle reakties door kunnen lezen maar waar ik nog mee zit zijn deze vragen:
- Wat zijn de kosten om zo'n installatie te verhuizen, want de kans is groot dat we geen 8 jaar (of langer) in het huidige huis blijven wonen. (Mocht de woningmarkt ooit aantrekken)
- Naar mijn weten zijn de BTW tarieven voor het plaatsen van zonnepanelen in de meeste gevallen nog steeds 6%, hierop is volgens mij nog geen eindtermijn voor afgesproken. Wellicht is dit 1 januari 2013, maar dit kan ook een tijdje doorlopen. Dit is ook nog koffiedik kijken.
- Verhuizing van de panelen. Geen idee wat het kost, maar het maakt je koopwoning wel meer waard. Als het een huurhuis is, dan zou je dit zeer waarschijnlijk wel moeten meeverhuizen.
Ik heb besloten om zelf niet te wachten en ik hoop dat ik binnen een maand een keuze maak waar en welke panelen ik ga aanschaffen. Vervolgens kan ik bij onze gemeente een lening van 2% afsluiten om de boel te financieren.
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
Goed om te horen dat je zo dichtbij het vuur zit. En ook goed om te horen dat er TK-leden zijn die bereid zijn zich op deze manier te laten informeren. Wat ze ermee doen moet nog blijken, maar dit is alvast winst.
De vraag is, kan ik de output van de 2e SB aansluiten op dezelfde kabel waar de 1e SB op zit, ik heb het dan over de kabel die naar de meterkast gaat (aparte groep). Kan dit via een splitblok of zoiets?
de SB die er nu hangt

het gaat dus om de (output) kabel rechtsonder, daar op zou ik dus de 2e SB willen gaan aansluiten. Maar wat is de beste/veiligste manier ?
een sb1200 + sb1600, dat is wel heel krap op een 16A stop.Petje72 schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 11:01:
Ik heb nu een SMA SB1200 met 6x 225Wp Scheuten Solar Multisol P6-60i. Nu wil ik graag gaan uitbreiden, in september krijg ik wat centjes uit mijn woekerpolis(gelukkig zonder verlies en gigantische opbrengst van 120 euries over 15 jaar ! maar dat ter zijde) en wil 6 panelen bij plaatsen. Ik zat te denken aan een setje van MetdeZon van 1500Wp 6 panelen met een SB1600TL, ben ik voor net geen 3K klaar. Montage doe ik zelf.
De vraag is, kan ik de output van de 2e SB aansluiten op dezelfde kabel waar de 1e SB op zit, ik heb het dan over de kabel die naar de meterkast gaat (aparte groep). Kan dit via een splitblok of zoiets?
de SB die er nu hangt
[afbeelding]
het gaat dus om de (output) kabel rechtsonder, daar op zou ik dus de 2e SB willen gaan aansluiten. Maar wat is de beste/veiligste manier ?
(het kan mischien wel, maar dat durf ik met deze gegevens niet te zeggen)
heb je er al aangedacht om de sb1200 te vervangen voor een power-one/sma3000tl-21 of andere omvormer met 2 mppt's.
kom je eigenlijk ook helemaal niet zo duur uit. (misschien wel goedkoper.)
edit: zo vluchtig te zien kan het makkelijk voor 3000.
en je hebt dan nog een sb1200 over om te verkopen.
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 04-05-2012 11:27 ]
SB1200 heeft max stroom van: 6,1Amigjes schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 11:17:
[...]
een sb1200 + sb1600, dat is wel heel krap op een 16A stop.
(het kan mischien wel, maar dat durf ik met deze gegevens niet te zeggen)
heb je er al aangedacht om de sb1200 te vervangen voor een power-one/sma3000tl-21 of andere omvormer met 2 mppt's.
kom je eigenlijk ook helemaal niet zo duur uit. (misschien wel goedkoper.)
edit: zo vluchtig te zien kan het makkelijk voor 3000.
en je hebt dan nog een sb1200 over om te verkopen.
SB1600TL heeft max stroom van: 11A
totaal 17,1 A ... hmm. Ik dacht dat ik een 16A verzekering heb, ik zal dit eens checken.
een SB3000 zou kunnen, maar ja dan moet ik die SB1200 zien te verpatsen voor een mooie prijs, ding is net 1 jaar oud..
De nieuwe omvormer hoeft niet perse een SMA te zijn, als iemand tips heeft voor de beste omvormer.
Net enexis over de vloer gehad voor het laten installeren van een teruglevermeter. Komt de beste man standaard met een slimme meter aanzetten. Na een kort gesprek, toch een domme teruglevermeter gekregen. Na zelf erom vragen. Reactie van de beste man. Ja dat dacht ik wel je bent niet de enige die dit wilt maar we moeten aangeven cq doen alsof de de slimme meter de juiste is. (beetje kort door de bocht opgeschreven maar het kwam hier wel op neer.)
Enexis man werkte goed mee, zelfs een kabeltje laten trekken van de interne s0 bus was geen probleem.
Conclusie;
Als je er niet om vraagt cq je weet niet wat je rechten zijn, krijg je de slimme meter.
@meelezende zonnepanelenleverancier. Kom maar op met die panelen. Kunnen jullie morgen komen?
als de nieuwe panelen niet in de zelfde richting kijken als de oude.Petje72 schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 11:32:
[...]
SB1200 heeft max stroom van: 6,1A
SB1600TL heeft max stroom van: 11A
totaal 17,1 A ... hmm. Ik dacht dat ik een 16A verzekering heb, ik zal dit eens checken.
een SB3000 zou kunnen, maar ja dan moet ik die SB1200 zien te verpatsen voor een mooie prijs, ding is net 1 jaar oud..
De nieuwe omvormer hoeft niet perse een SMA te zijn, als iemand tips heeft voor de beste omvormer.
dan zijn beide omvormers niet tegelijk bezig en haal je het wel.
(ik durf niet te vertellen hoe groot de hoek moet zijn, maar neem een flinke marge.)
omvormer met 2 mppt's
power-one 3.0
sma sb3000tl-21
kostal pico 3.6 (afrader wegens oude panelen en voltage)
effecta/aeg en nog een paar.
de omvormer hoeft niet meer als 1200 euro te kosten.
dan nog voor 1600 euro aan panelen.
300 voor bevestigings- materiaal.
de sb1200 verkopen voor een 400 euro?
en dit kan allemaal vast goedkoper als je rond zoekt.
dus 3000 is een beetje te veel.
foutje bedankt, je hebt gelijk. Dan is dat geen probleem.rvdm schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 11:38:
Je haalt nu AC en DC stromen door elkaar. Volgens mij is het geen probleem op 1 groep van 16A, je blijft ruim onder de 3680W.
Maar nu nog het aansluiten van de twee kabels.. zijn daar standaard (split)blokken voor ?
Ze komen in dezelfde richting als de "oude" panelen. panelen in de rode vierkant zijn de huidige, de nieuwe komen er dus achter te liggen.migjes schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 11:45:
[...]
als de nieuwe panelen niet in de zelfde richting kijken als de oude.
dan zijn beide omvormers niet tegelijk bezig en haal je het wel.
(ik durf niet te vertellen hoe groot de hoek moet zijn, maar neem een flinke marge.)
omvormer met 2 mppt's
power-one 3.0
sma sb3000tl-21
kostal pico 3.6 (afrader wegens oude panelen en voltage)
effecta/aeg en nog een paar.
de omvormer hoeft niet meer als 1200 euro te kosten.
dan nog voor 1600 euro aan panelen.
300 voor bevestigings- materiaal.
de sb1200 verkopen voor een 400 euro?
en dit kan allemaal vast goedkoper als je rond zoekt.
dus 3000 is een beetje te veel.

Maar zoals rvdm aangeeft, zolang ik onder de 3680W blijf is er niks aan de hand.
Zou er gewoon een lasdoos onder zetten. Als je soepel draad wilt gebruiken neem je deze lasdoppen.Petje72 schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 11:45:
[...]
Maar nu nog het aansluiten van de twee kabels.. zijn daar standaard (split)blokken voor ?
Als je het nog simpeler wilt neem je een dubbele WCD.
Als je alles gaat terugrekenen tot "haal ik het eruit" dan kan iedereen zijn vrouw/man ook maar meteen de deur uit doen..toch zie ik dat niet gebeurenIk Keessie schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 22:21:
[...]
En gelijk heb jeMet jou de meesten hier. Mijn paneeltjes liggen nu ook drie weekjes te zonnebaden (nu ja, gewassen te worden door de regen). Terugverdientijd? Interesseert me geen reet, daar is het veel te leuk en waardevol voor
Maar nog steeds: dat is waar de minder ecogeek-achtigen dan ons naar kijken: alleen de centen.
Voor mij is het belangrijker dat ik lekker groene stroom in mijn leidingen sluis, elk zonnestraaltje krijgt nog meer waardering. Dat het op den duur me geld oplevert is een mooie bonus. Dat steek ik dan weer in verdere besparing zodat ik leuke dingen kan doen..of niet
We leven sowieso in een rare wereld qua geld, iedereen wil het uitgeven en doet dat lukraak..maar zonnepanelen, dat is toch "raar"
Weird planet.
[ Voor 4% gewijzigd door 2Dutch op 04-05-2012 11:57 ]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
thanks, duidelijk. Dan maak ik een nette lasdoos met die lasdopjes.rvdm schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 11:54:
[...]
Zou er gewoon een lasdoos onder zetten. Als je soepel draad wilt gebruiken neem je deze lasdoppen.
Als je het nog simpeler wilt neem je een dubbele WCD.
rvdm houd geen rekening met een freak situatie.Petje72 schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 11:53:
[...]
Ze komen in dezelfde richting als de "oude" panelen. panelen in de rode vierkant zijn de huidige, de nieuwe komen er dus achter te liggen.
[afbeelding]
Maar zoals rvdm aangeeft, zolang ik onder de 3680W blijf is er niks aan de hand.
bij koud weer in maart en flinke zon kan je best meer uit de panelen krijgen als onder stc conditie.
ik haal met 1710Wp pieken van 1940W (dc zijdig)
dus ik ben het niet helemaal eens met hem.
regels zijn regels.
en dit is niet meer volgens de regels.
(op eigen risico kun je het best doen.
ik zou het ook wel aan durven.
maar ik zou het huis nooit verkopen met de panelen er bij.
dat vind ik te gevaarlijk.)
waarschijnlijk is het net zo duur om de omvormer te vervangen.
en de opbrengst is ook nog wat hoger. (en bij handig plannen flink hoger)
dat kan ik je beter aanraden.
de meeste omvormers die ik op markt plaats tegen kom gaan voor een mooi bedrag weg.
(vaak vind ik ze zelfs te duur op marktplaats)
Ik wil graag bekennen dat ik groene stroom wil gaan opwekken zodat het in de portemonnee scheelt. Ik doet het dus niet puur voor het groene aspect. Als ik groen bezig wilde zijn, dan had ik vorig jaar gekozen voor Greenchoice ipv Energie Direct. Helaas voor GC was bij hen de kosten op jaarbasis wat 100den euro's hoger.
Doordat ik dit jaar zonnepanelen heb is het wellicht wel weer aan te raden om alsnog naar GC over te stappen doordat zij (naar mijn weten) het beste weten om te gaan met zelf opgewerkte stroom.
Sorry zon, maar ik ga je straks (mis)bruiken voor mijn eigen portemonnee. Indirect zal ik dan tevens het milieu steunen en dat is een mooie bijkomstigheid.
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
Een SB1200 en een SB1600TL die samen meer dan 3680W produceren moet toch wel een heel erg freaky situatie zijn hoor.migjes schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 12:11:
[...]
rvdm houd geen rekening met een freak situatie.
bij koud weer in maart en flinke zon kan je best meer uit de panelen krijgen als onder stc conditie.
ik haal met 1710Wp pieken van 1940W (dc zijdig)
dus ik ben het niet helemaal eens met hem.
daar ben ik het helemaal mee eens.rvdm schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 12:15:
[...]
Een SB1200 en een SB1600TL die samen meer dan 3680W produceren moet toch wel een heel erg freaky situatie zijn hoor.
maar de uitgang van de 1 op tellen met de andere geeft net teveel.
nu weet ik ook wel dat je het niet haalt.
maar de wet van Murphy geld ook voor elektra.
het enige probleem wat je tegen komt is als het fout gaat.
en de zaak fikt af en de brandweer wijt het daar aan.
dan betaalt de verzekerings- maatschappij gewoon niet uit.
het is allemaal ver gezocht ik weet het.
maar voor de zelfde prijs kun je het ook gewoon goed doen.
dus waarom klungelen.
Ik begrijp niet helemaal hoe je daar bij komt. Ik kom aan 2800W bij elkaar. Zeg 3000W in een freak situatie. Van mijn part 3200W in een super freaky situatie. Kan makkelijk uit 3680W. Volgens mij haal je ook DC en AC stromen door elkaar. Anders kan ik het niet verklaren.migjes schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 12:23:
[...]
daar ben ik het helemaal mee eens.
maar de uitgang van de 1 op tellen met de andere geeft net teveel.
nu weet ik ook wel dat je het niet haalt.
de wet van Murphy geld ook voor elektra.
nee.rvdm schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 12:28:
[...]
Ik begrijp niet helemaal hoe je daar bij komt. Ik kom aan 2800W bij elkaar. Zeg 3000W in een freak situatie. Van mijn part 3200W in een super freaky situatie. Kan makkelijk uit 3680W. Volgens mij haal je ook DC en AC stromen door elkaar. Anders kan ik het niet verklaren.
dat doe ik niet.
regels zijn nu eenmaal regels.
tel het max uitgangs vermogen van beide omvormers bij elkaar op en het is gewoon teveel.
als de verzekerings- maatschappij daar achter komt betalen ze gewoon niet uit bij calamiteiten.
ik weet ook wel dat het zonder problemen kan.
maar het kan ook goed zonder extra kosten en risico's
dan ben je toch dom als je dat niet doet.
Zelf ga ik een installatie van 10kWp leggen.
Dat zijn ongeveer een 40 a 42 panelen op een SMA 10000.
De keuze ligt tussen Bosch 240w, trinasolar 245w (goed geprijsd), Siliken 245w (goede opbrengst), Enfinity 250 (Belgische panelen en best goedkoop).
Bosch en siliken zijn het duurste.
48 panelen van 250WP op 45 graden en ZO
Kan niet wachten !!!!!
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
post je een foto als je het hebt geplaatst?WoudseHoeve schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 12:56:
Heb net een systeem besteld van 12KWp.....
Kan niet wachten !!!!!
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Verwijderd
Da's vreemd, want bij de Solar Days staat ook iemand met Tigo's in Middelrode.hansdegit schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 11:52:
'k Hoor zojuist dat ik de enige Tigo bezitter in NL ben. Best leuk.
Daarnaast vind ik het niet erg als ik na de TVT (kids de deur uit) wat terug lever aan het net.
Die warmte pomp zit voor volgend jaar in de planning, samen met een zonnecollector, houtkachel en een dik buffer vat (met ww compartiment) voor warm water en ruimte verwarming.
de combi zonnecollector (zomer), houtkachel(winter) en de warmtepomp(als het nodig is) met daarbij een kleine Gas-CV voor als het allemaal even niet lukt ..... en de TVT van dit geheel is waarschijnlijk oneindig....
Maar ik wacht niet op de 6%, als ik pech heb wordt het 21% en heb ik ook de zomer gemist! en vervolgens komt de fiscus nog even langs voor 1.2% (Ik heb er voor gespaard en geef het liever niet uit aan een nieuwe auto of een badkamer waar ik maar 15 min per dag doorbreng !)
Een foto zal ik zeker plaatsen, met alle gegevens ! (Rijnsaterwoude, NL, Green Choice)
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Verwijderd
dit is bij AC 2800Wac/230Vac=12,2A
gewoon 1 groep dus.
bij een stc conditie van +10% is dat nog steeds 2800+280=3080Wac
beide omvormers halen dat niet door de mpp max begrensing.(nominaal versus max piek)
wat er aan de dc zijde gebeurt varieert en kan in A hoger zijn dan de groep op AC,
maar AC is een constante, en DC een variabele door de mpp.
ik heb gewoon een 2100TL en een 1100 op 1 groep gehad,
no problemo, en keurig binnen de regels.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2012 13:51 ]
Heel goed, dát is juiste instelling.WoudseHoeve schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 13:49:
Maar ik wacht niet op de 6%, als ik pech heb wordt het 21% en heb ik ook de zomer gemist!
Elke ochtend om 10:00 uur.hansdegit schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 17:15:
www.mijnzon.info
Verwijderd
Dit forum maar eens doorgespit.
Ik ben ook helemaal om nu, ik ga straks van het vakantiegeld een set aanschaffen wat ruim 500 kWh op kan leveren, deze past mooi op het dak van mijn schuur.
Ik ben vrij handig dus zal een doe-het-zelf constructie geen problemen gaan opleveren.
Ondertussen ook al aan het kijken voor op het dak van mijn huis, ruimte genoeg en op het ZZO gericht, geen schaduw. Ik wil in totaal zo'n 4000 a 5000 kWh gaan produceren, dan poets ik bijna mijn hele verbruik weg.
3 panelen van 250Wp.WoudseHoeve schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 15:13:
Als je drie panelen van 250WP plaatst mag het niet meer kosten als een 1200 euro ex montage (19%) ... heb je al 660kWh te pakken per jaar ....
dat zou je dan op een soladin600 moeten hangen.
daar haal je dan geen 660kWh mee in een jaar.
meer iets in de richting van de 500.
(met uitzondering van speciale gebieden.)
kun je net zo goed een steca 500 pakken met 570Wp dan haal je het zelfde.
Materiaal 2115Wp:migjes schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 10:01:
[...]
je rekend wel met erg lage prijzen.
neem je alle kosten daar in mee?
Panelen 9×235×€0,86 = €1819
AEG PV 2000 omvormer €500
Bevestigingmaterialen 9 panelen €383 (duur imho)
Totaal: 2702 euro >>> = €1,28/ Wp incl. btw
Bij 3525 Wp (15 panelen) zelfde verhaal maar dan 15/9 meer panelen en 15/9 meer bevestigingsmaterialen en een omvormer van 3300 Watt voor 40 euro meer (1300 Watt voor €40
Extra groep, plaatsen en ophalen doe ik dan uiteraard zelf. Eventueel laten verzenden.
[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 04-05-2012 16:10 ]
Natuurlijk mooi dat dat je je bezig wilt gaan houden met zonnestroom. Wellicht heb je er al naar gekeken en zijn er redenen waarom je 4000-5000 kWh verbruikt, maar zo niet dan is het advies toch altijd om eerst te kijken wat de besparingsmogelijkheden zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 14:38:
Ondertussen ook al aan het kijken voor op het dak van mijn huis, ruimte genoeg en op het ZZO gericht, geen schaduw. Ik wil in totaal zo'n 4000 a 5000 kWh gaan produceren, dan poets ik bijna mijn hele verbruik weg.
Zonnestroom is financieel interessant, maar elke kWh die je bespaart lever nog veel meer op. Ook vanuit een groene gedachte heeft besparen een veel groter rendement, want zelfs een zonnestroominstallatie is niet volledig duurzaam (verre van). Hoe minder je daarvan aan hoeft te schaffen, hoe beter.
jep no problemo, maar niet binnen de regels.Verwijderd schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 13:49:
sb1600+sb1200=2800Wac max
gewoon 1 groep dus.
beide omvormers halen dat niet door de mpp max begrensing.(nominaal versus max piek)
wat er aan de dc zijde gebeurt varieert en kan in A hoger zijn dan de groep op AC,
het kan zelfs sterker.
als je een muurtje bouwt van noord naar zuid.
je beplakt de oost met 3800Wp en de west met 3800Wp.
hangt daar 2x een pico 3.6 aan.
kan het zonder problemo op 1 X 16A.
maar valt niet binnen de regels.
(is ook heel dom om het zo te doen, want dan kun je net zo goed 1x een pico 3.6 pakken.
en dan valt het wel binnen de regels. en je hebt net zoveel opbrengst.
ben wel nieuwsgierig naar de opbrengsten van zoon systeem. dat kan wel eens niet tegen vallen.
het zal niet fantastisch zijn maar toch)
als je dit soort constructies kunt voor komen moet je dat altijd doen.
want: "je bent een rund, als je met elektra stunt."
tel de A op die de fabrikant op geeft en die mogen gewoon niet boven de stop uitkomen.
heeft gewoon met garantie en verzekeringen te maken niks met techniek.
die clubs zijn gewoon nogal henk en ingrid fossiel bezig, leef er mee.
(alleen als er echt geen andere oplossing te verzinnen is naar dit soort oplossingen grijpen.
maar nooit eerder. maar blijf altijd beneden de max.)
oke je neemt de extra groep en kabels niet mee.Dre schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 15:46:
[...]
Materiaal 2115Wp:
Panelen 9×235×€0,86 = €1819
AEG PV 2000 omvormer €500
Bevestigingmaterialen 9 panelen €383 (duur imho)
Totaal: 2702 euro >>> = €1,28/ Wp
Bij 3525 Wp (15 panelen) zelfde verhaal maar dan 15/9 meer panelen en 15/9 meer bevestigingsmaterialen en een omvormer van 3300 Watt voor 40 euro meer (1300 Watt voor €40) . Totaal 4114 euro >>> = €1,17/ Wp
Extra groep en installeren doe ik dan uiteraard zelf
dat scheeld een stuk.
het is dus niet een all in prijs.
panelen vind ik ook wel heel goedkoop.
het zou kunnen, maar dat soort prijzen heb ik nog niet gezien, tenzij ex btw.
je kunt ook nog zoeken naar een delta omvormer.
die zie je wel eens voor de zelfde prijs als de aeg, maar kan wel meer Wp op.
bevestiging materiaal voor 9 panelen.
dat kan goedkoper (in ieder geval voor een schuindak, zelfs met clickfit.)
Juh, inderdaad, extra groep is zo 50-75 euro.migjes schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 16:02:
[...]
oke je neemt de extra groep en kabels niet mee.
dat scheeld een stuk.
het is dus niet een all in prijs.
Dan heb je aders, 3x2,5mm nodig om op zolder te komen (10m minimaal?), met pvc, lasdozen, etc. Je hebt DC kabels nodig, + connectors + pvc + clipjes + tules, etc.
Reken zeker op 150 euro voor dit soort gerei erbij. Dan wordt je eerste systeem al 1,34 €/Wp.
Via MP vind je wel eens deze prijzen voor panelen... als je goed zoekt, meeste is aardig aan de prijs.panelen vind ik ook wel heel goedkoop.
het zou kunnen, maar dat soort prijzen heb ik nog niet gezien, tenzij ex btw.
ja daar heb ik er ook wel eens een aantal gezien.Bartjuh schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 16:11:
[...]
Via MP vind je wel eens deze prijzen voor panelen... als je goed zoekt, meeste is aardig aan de prijs.
maar meestal was het dan ex btw en in hele grote hoeveel heden.
of 1 club die afgekeurde panelen verkocht. (zeer duistere kwaliteit.)
zonnigtype wist er toen meer van af (en dat klonk niet al te vrolijk)
maar prijzen zakken nog steeds, kan niet lang meer duren voordat die prijzen gewoon worden.
Je hebt helemaal gelijk dat het veilig moet zijn. Maar zelfs met je eigen stelling blijft het binnen de regels.migjes schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 15:55:
[...]
als je dit soort constructies kunt voor komen moet je dat altijd doen.
want: "je bent een rund, als je met elektra stunt."
tel de A op die de fabrikant op geeft en die mogen gewoon niet boven de stop uitkomen.
heeft gewoon met garantie en verzekeringen te maken niks met techniek.
die clubs zijn gewoon nogal henk en ingrid fossiel bezig, leef er mee.
Max A SB1600TL: 8.9 A
Max A SB1200: 6.1 A
Totaal max 15 A en dat valt prima binnen een groep van 16 A. Geen enkel probleem dus.
LDK
BYD
Moser Baer
Ik kreeg onlangs namelijk een aanbieding in de mail met oa. deze merken (naast Sharp en Suntech)
Zijn dit 1e, 2e of 10e rangs merken?
Ik ken ze in elk geval niet (maar dat kan ook aan mijn geringe kennis van de PV-wereld liggen)
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Wat zijn hele grote hoeveelheden?migjes schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 16:16:
[...]
ja daar heb ik er ook wel eens een aantal gezien.
maar meestal was het dan ex btw en in hele grote hoeveel heden.
of 1 club die afgekeurde panelen verkocht. (zeer duistere kwaliteit.)
zonnigtype wist er toen meer van af (en dat klonk niet al te vrolijk)
maar prijzen zakken nog steeds, kan niet lang meer duren voordat die prijzen gewoon worden.
Pallet (20st/p) voor 0.72 ex heb ik al diverse malen voorbij zien komen.
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Welke panelen/omvormer?WoudseHoeve schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 12:56:
Heb net een systeem besteld van 12KWp.....
Kan niet wachten !!!!!
@JeroenH. We verbruiken 20kwh+ per jaar. Als je één of twee zaken aan je woning hebt loopt het snel op.
HJM195M-24 195 wp mono panelen worden voor € 176 (€0,90) aangeboden per stuk in Nederland.MieJuul schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 16:26:
[...]
Wat zijn hele grote hoeveelheden?
Pallet (20st/p) voor 0.72 ex heb ik al diverse malen voorbij zien komen.
TSM-235PC05 poly voor €0,86/ Wp en STP240S-20/Wd mono voor €0,89/ Wp in duitsland. (Verzendkosten vallen mee)
48 x ZM Solar P-250
en een Kostal Piko 10.1 (3 fase) omvormer
Click-fit motage materiaal schuin dak
Zelf monteren.
Dat voor Euro 1.25 / Wp
Op marktplaats zag ik gister nog 210Wp panelen voor 0.71 inc ! (150 euro voor een paneel), onbekende herkomst ....
Via China (Alibaba.com) kon ik (minimaal 50Stuks) 0.61 euro ex btw inclusief transport naar de haven, zelf daar ophalen en regelen. Vond ik toch wat onzeker, vooruitbetalen, afwachten of het komt en wat de kwaliteit is....
Ik zie dit toch anders, ik zeg, elke omvormer boven de grens van 5/600 Wp om meerdereVerwijderd schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 13:49:
sb1600+sb1200=2800Wac max
gewoon 1 groep dus.
redenen op een eigen groep ; als je aan één systeem storing hebt, valt maar één systeem uit,
als je aan één systeem moet werken, hoef je maar één systeem te isoleren t.o.v. het net,
en boven al, EEN TWEEDE OMVORMER OP DE ZELFDE GROEP WORDT OOK GEZIEN
ALS EEN................................... HEEL GOED, EEN BELASTING VAN DE GROEP.
MAG DUS NIET. (G.V.D. stelletje amateurs dat jullie zijn)
Ja ok werkt wel, tot het goed fout gaat !
Dan is het mogelijk dat er 16 A + 8.9 A = 24.9 A plaatselijk door je kabels gaat !!!!
En dat mag maximaal 16 A + 2.25 A zijn.
Dus problemen als er (ergens anders) wat mis gaat, dan heeft de verzekering een aanleiding niet uit te betalen.
Maak dus gewoon een 2de groep of koop een omvormer met 2 mmp trackers.
"De langste weg is de kortste weg"
Ja, bedankt voor de anders verwoorde steun.WoudseHoeve schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 17:50:
Het probleem is dus dat er een volop levert en de ander defect gaat.
Dan is het mogelijk dat er 16 A + 8.9 A = 24.9 A plaatselijk door je kabels gaat !!!!
En dat mag maximaal 16 A + 2.25 A zijn.
Dus problemen als er (ergens anders) wat mis gaat, dan heeft de verzekering een aanleiding niet uit te betalen.
Maak dus gewoon een 2de groep of koop een omvormer met 2 mmp trackers.
"De langste weg is de kortste weg"
[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 08-06-2012 14:48 ]
dan hoeft die geen 2 omvormers te hebben.Dre schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 18:05:
[...]
En wat nou als deze beide omvormers in één doosje worden gestopt (1 apparaat/ 1 aansluiting, is dat dan veiliger?
maar dan heeft i er 1 met 2x een mppt.
voorbeelden:
powerone aurora pvi-3.0/3.6/4.2
sma 3000tl-21 tl-4000 etc..
Aeg protect 4600 (heeft zelfs 3 mppt's maar wel andere problemen)
kostal pico 3.6/4.2 etc..
[ Voor 21% gewijzigd door migjes op 04-05-2012 18:11 ]
Dit topic is gesloten.
![]()