JeroenH schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 11:35:
@slimme meter: Ik zou dolgraag een écht slimme meter willen, omdat die me inderdaad kan helpen zoveel mogelijk van mijn zonnestroom zelf te gebruiken etc. Met het
apparaat slimme meter is dan ook helemaal niet mis, en ik ben het met je eens als je zegt dat het de toekomst is.
Mee eens.
Het probleem wat ik ermee heb is het systeem er achter. Dat is zo duidelijk niet in mijn belang dat het niet grappig meer is. Ik heb geen duidelijk inzicht in wat er met mijn data gebeurt, keer op keer blijken dit soort systemen hackbaar ondanks verzekeringen dat het n
u toch écht veilig is, decentraal terugleveren is nog in het geheel niet goed beschermd (maandelijks salderen anyone?). En ja, je kunt je slimme meter op elke twee maanden data versturen laten zetten. Maar welke redenen heb ik om erop te vertrouwen dat dit ook zo is?
Er wordt hier veel over wetgeving gepraat. Denk dat je op de wet moet vertrouwen dat het zo is.
Als je echt heeeel erg veel belang aan je privacy hecht, dan zie ik als enige optie om als een kluisenaar te gaan leven. PC uit, mobieletelefoon in de sloot, settopbox het huis uit, internet de deur uit, etc, etc
PC slaat cookies op,
Mobiele telefoon weet waar je bent en werd ook doorgegeven of is opvraagbaar/traceerbaar,
settopbox weet waar jij naar kijkt en dat weet je kabelaar ook,
Internet en in het bijzonder google, profiel-sites, advertentienetwerken weet meer van een persoon dan wij denken.
Wat ik een écht slimme meter zou vinden:
- Data blijft in huis, geen uitgaande netwerkconnectie. Data kan indien gewenst verstuurd worden naar entiteit naar keuze van de consument.
- Inkomende data over bv. stroomprijs op basis waarvan wasmachines e.d. geschakeld kunnen worden. Hiervoor hoeft geen info naar netbeheerder/leverancier.
- Door een goede wetgeving is saldering goed beschermd óf een degelijke en voor de langere termijn zekere feed-in regeling ingesteld.
Aparte benadering. Er is wel vertrouwen in salderingswetgeving, maar niet in een wet die leverancier zegt wat ze wel/niet met onze gegevens mogen doen. Als er een echt smartgrid is, dan zal er nog maar van weinig saldering spraken zijn (mijn wasmachine gaat mijn PV-stroom lekker op te snoepen)
Als deze zaken realiteit worden hangt er een dag later een slimme meter bij mij in de meterkast. Voorlopig echter zitten we nog in de situatie dat je als energieconsument en zeker als decentrale producent vogelvrij bent, en dat maakt de slimme meter helemaal geen slimme keuze.
oke.
Pietje NL schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 11:48:
Er zal als je je wasmachine wilt laten draaien als er bv windenergie over is wel communicatie plaats moeten vinden.
Maar of de slimme meter dit gaat doen lijkt me niet.
Zie de huidige slimme meter niet een wasmachine aansturen, nu is het enige slimme voor jezelf dat je hem bijna realtime kan uitlezen.
Stukje domotica. Zonder P1 poort kun je basale dingen regelen, maar met P1 poort kun je slimme dingen doen.
Het meeste slimme is voor de netbeheerders, standen gaan automatisch en afsluiten doe je gewoon vanaf je pc op je werk ipv een zielig verhaal aanhoren van iemand die diep in de problemen zit. Ofwel erg slim voor.... de netbeheerders

Afsluiten is aan ZEER strikte regels gebonden. Energie is in nederlands als een eerste levensbehoefte aangemerkt en men mag pas afsluiten als daar hele sterkte argumenten voor zijn. Recentelijk is dit besproken omdat afgelopen winter mensen af waren gesloten en hierover geklaagd hadden en gelijk hebben gekregen.
Stiekem hoop ik dat iemand het hele zooitje een keertje probeert te hacken om zo te testen waar de gevaren zitten met de nederlandse meters.
ALLES is te hacken en dat zaken gehackt worden is ondertussen een ingecalculeerd risico.
Banken houden rekening met Skimming (daar betalen wij met z'n alle voor), OV-chipkaart is gehackt en wij betalen de extra kosten van het systeem, etc.
Denk dat de gemiddelde nederlander zich beter druk kan maken om het Elektronisch Patienten dossier wat echt door onze strot geduwd wordt, de DNA databank, Elektronisch persoonskenmerken in persoonsdocumenten, etc.
JeroenH schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 11:50:
[...]
Nog afgezien van het feit dat
alles hackbaar is. *klats* daar zit heel Hilversum in het donker. Of nog leuker: elke vijf seconden alles aan en uit, voor een paar uur lang. Echt heel leuk lijkt me dat.
Dan trek je de zegels van je meter en haal je de communicatie module uit de meter
[
Voor 27% gewijzigd door
Freemann op 10-05-2012 12:01
]