Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.548.531 views

Onderwerpen

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
yzf1kr schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 15:04:
[...]
80 cent? Waar?

* yzf1kr begint al spaargeld over te boeken.
Hier?

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-01 18:03

Kiswum

Gadget reviewer

Bartjuh schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 14:57:
[...]

Mijn gedachtengang is die volgens strategic niche management. PV hoef je niet meer te stimuleren in aanschaf, omdat het al grid-parity heeft bereikt, en voor de forseable future worden de prijzen alleen maar lager (dus rendabeler). Helemaal naast de 6% btw die er straks nog bij komt! Het is tijd om je terug te trekken als overheid uit PV en de markt zijn beloop te laten gaan, en zorgen voor een betrouwbare basis d.m.v. garanties m.b.t. feed-in. Oversubsidiering kan ook de markt hevig verstoren, bijvoorbeeld bij PV omdat alle daken worden gevuld in gelijke mate, ipv de meest rendabele eerst.

Ik zie een pot met geld, die komt van de belastingbetalers, en daar kan je dingen mee doen. En ik zie veel mogelijkheden die veel meer (duurzaam) rendement opleveren (zoals de eerder genoemde).

En die subsidie voor PV van 80 cent is echt schandalig, je kan al panelen halen voor onder de 80 cent! Kortom, je hoeft alleen een omvormer van 3kW op Ebay te kopen a 500 euro, en wat clickfit materiaal a 600 euro, en je hebt voor 1100 euro 3kWp op je dak, TVT 2 jaar 8)7
Duure woorden voor deze persoonlijke mening ;).
Jij vind dat het een niche product is. De tweakers in dit forum wellicht ook, maar de rest van Nederland weet niet eens wat de prijs is van zonnepanelen.
Jij ziet betere mogelijkheden in de grote pot met geld.

Ik zelf zie bijvoorbeeld andere doeleinden dan vele miljarden naar 3e wereldlanden te sturen, maar door dit geld naar andere potjes door te schuiven.

De prijs voor deze goedkope zonnepanelen is maar in een klein gedeelte van het land beschikbaar. In een gedeelte van het land waar steeds meer mensen uit verdwijnen (gemerkt via de media). Dit is juist een goede investering om de mensen die Limburg lief hebben weer trots te maken dat ze er mogen wonen. Op deze manier wordt Limburg aantrekkelijk(er) om te blijven wonen en dat is ook een hoop geld waard natuurlijk.
Ik gun het onze Limburgers en hoop een beetje dat het verspreid wordt naar Brabant.

p.s. de 6% is overigens nog steeds niet zeker, het kan net zo goed 21% worden.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

• Bartjuh
  • Niet online
Het is niet alleen een persoonlijke mening, hier zit een wel doordachte theorie achter.
Volgens de strategic niche management theorie: Subsidie/stimulering moet vooral dienen om novel technologies die een duidelijk maatschappelijk voordeel hebben de kans te geven/stimuleren om het niche te ontstijgen door de reverse salients zo veel mogelijk weg te nemen (bij PV was dit voornamelijk kosten). Dit hoeft niet per se financieel te zijn, maar kan ook in de vorm van policies e.d. zijn bijvoorbeeld, of samenwerkingsverbanden stimuleren, projecten bij uni's/hogescholen, bedrijven incentives geven, etc.

Echter, tegenwoordig is PV al geen niche-product meer te noemen, heeft het hier grid-parity bereikt, zijn de kosten te overzien, en zitten er geen grote sociale en technologische nadelen meer aan die acceptatie in de weg zitten.

6% is wellicht een leuke maatregel om PV nog wat meer bekendheid te geven. En stel je als overheid verder betrouwbaar op door duidelijke afspraken en garanties m.b.t. feed-in. De markt moet nu de rest doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Bartjuh op 11-05-2012 15:38 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:14

Barrycade

Through the...

Plafond van de Limburgse regeling is € 1.578.550.
Dus /0,80 = 1973 kWp à gemiddeld 2kWp per huishouden(?) = 986 huishoudens?
Maar als er mensen door die subsidie het groot gaan aanpakken (zou ik ook doen dan zou ik mijn Westkant ook volleggen, nu niet rendabel, maar met zo'n kadotje van 80 cent /Wp wel) kom royaal lager uit.
Zal mij benieuwen hoe snel die pot op is.

Denk een week of zo, PV is door die andere Limburger opeens "hot" geworden. Heeft ie toch nog wat goeds op zijn conto.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16
Ik heb een spread sheet gemaakt voor de verliezen in de kabel van de omvormer naar de meter kast:

Verlies berekening voor aansluit kabels
Lengte 15 Meter
Vermogen 3300 Watt
Spanning 230 Volt
Dikte mm2 Ohm/km Verlies (Watt)
1.5 12.10 37.4
2.5 7.40 22.9
4 4.60 14.2
6 3.10 9.6
10 1.80 5.6
16 1.15 3.6
Aansluiting 1 Fasen

De verliezen vallen erg mee....
23 W over een 2.5 mm2 kabel en 14 W op een 4 mm2 kabel.
Heeft het dan zin om een bestaande 2.5 mm2 kabel te vervangen voor een nieuwe 4 mm2 kabel?
Dit zijn de verliezen tijdens max power, hoe vaak komt dat voor ?
Als we even een gemiddelde power nemen 3300/2 (vermogens verlies is niet lineair = I2*R) dan hebben we een verlies van 5.7W wat 0.35% is van het geleverde vermogen ..... dus 0.35% van je levering per jaar .... is iets van 3300kWh*0.35% = 11.5 kWh per jaar ??? * 0.23Euro = 2.65 per jaar ???
Of is er ergens een reken fout ....
(Ik ga er even van uit dat je vermogen van je omvormer * 1000 je geleverde Kwh per jaar is)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-01 22:18

PcDealer

HP ftw \o/

WoudseHoeve schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 16:24:
Ik heb een spread sheet gemaakt voor de verliezen in de kabel van de omvormer naar de meter kast:
Geeft Sunny Design ook voor zowel dc als ac. Dit ter info.

[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 11-05-2012 18:15 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• multipasser
  • Laatst online: 12-01 20:26

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Net 10,520wp aan Trina Solar panelen besteld op een SMA 10000TL.
Misschien gooi ik er nog een solarlog bij.

Hopelijk wordt het deze maand nog geïnstalleerd.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Verwijderd

Belangrijk bericht op Volkskrant.nl!

woensdag besluit BTW-regeling!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:57

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

WoudseHoeve schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 16:24:
...
De verliezen vallen erg mee....
23 W over een 2.5 mm2 kabel en 14 W op een 4 mm2 kabel.
In onderstaande berekening is de kabel iets langer (25 meter), maar als je hier rekening mee houdt is het kabelverlies waarschijnlijk toch iets groter. Ik denk doordat de kabel opwarmt en daardoor een (iets) hogere weerstand krijgt en dus ook meer verliezen heeft. Ik denk dat een 2,5mm2 inderdaad over een jaar gezien niet heel veel verlies geeft. Heb je nog ruimte op je dak over, dan zou ik desondanks toch een 3x4mm2 leggen. Dan heb je nog wat reserve om eventueel een 20A groep en zwaardere omvormer aan te leggen.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Lb8PzoUWlzO3uJyuOk2dUieL/full.png

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02-2025

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

multipasser schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 18:31:
Net 10,520wp aan Trina Solar panelen besteld op een SMA 10000TL.
Misschien gooi ik er nog een solarlog bij.

Hopelijk wordt het deze maand nog geïnstalleerd.
Mooi systeem..! Gefeliciteerd. Ik kom Trina niet heel vaak tegen trouwens. Veel minder vaak dan Yingli (joh!) en Suntech.

Het topic is niet blauw genoeg.. ;)

Canadian & Piko (dak-indeling had niet mijn voorkeur, maargoed.)
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-Elxx3uBaJYA/T61NI58g1BI/AAAAAAAAMK8/23gJasIgWkQ/s800/P1100209%2520%2528Large%2529.JPG

Yingli & Piko
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-RgQKc6CqIDw/T61NcE93AyI/AAAAAAAAMLE/zE4HqtaVIeg/s800/P1100198%2520%2528Large%2529.JPG

Canadian & SMA (inc. trotse eigenaar ;) )
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-p0DrzSNiLMU/T61NsTHJ7vI/AAAAAAAAMLU/WLN5orZdOOo/s800/P1100204%2520%2528Large%2529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-InydsNh-9KA/T61NsE0fxJI/AAAAAAAAMLQ/EB7nqtgIfxM/s800/P1100206%2520%2528Large%2529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-dXcp0_NTK2k/T61NrVeOhdI/AAAAAAAAMLM/OXEEgwDVWRo/s640/P1100202%2520%2528Large%2529.JPG

[ Voor 52% gewijzigd door SunshineCompany op 11-05-2012 19:36 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Op een of andere manier krijg ik het voor elkaar om bij 90% van de systemen die ik op de foto zet, zonnig weer te hebben.. :)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Verwijderd

SunshineCompany schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 20:02:
Op een of andere manier krijg ik het voor elkaar om bij 90% van de systemen die ik op de foto zet, zonnig weer te hebben.. :)
:+

• Postmen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:48
Misschien heet het niet voor niets 'SunshineCompany'? ;)

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-01 20:52
Nee, waar je de panelen voor onder de 80 cent kan krijgen.
Barrycade schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 15:45:
Plafond van de Limburgse regeling is € 1.578.550.
Dus /0,80 = 1973 kWp à gemiddeld 2kWp per huishouden(?) = 986 huishoudens?
Maar als er mensen door die subsidie het groot gaan aanpakken (zou ik ook doen dan zou ik mijn Westkant ook volleggen, nu niet rendabel, maar met zo'n kadotje van 80 cent /Wp wel) kom royaal lager uit.
Zal mij benieuwen hoe snel die pot op is.
Plafond per woning is 1000 euro, dus maximaal 1250Wp.

Daarbij delen ook alle andere soorten maatregelen uit die pot, zoals Boilers, Warmtepompen en Isolatie. Dus zo'n vaart zal het niet lopen.

Maximaal 1578 woningen kunnen volledig van de subsidie profiteren, niet zo heel veel dus.

[ Voor 32% gewijzigd door yzf1kr op 11-05-2012 21:32 ]

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-01 21:19

MikeWazowski

Look into my eye

Tja, zoals mijn vrouw zegt: het BTW-tarief gaat gewoon 6% worden want anders kan GroenLinks de verkiezingen wel vergeten! :9. Hopelijk voor ons geldt het op alles, dat scheelt ons 1500 euro!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-01 18:03

Kiswum

Gadget reviewer

Ach wellicht ben je gewoon een mooi weer werker. Als er een drup is voorspelt dan... ;)

Nog een reactie op de ultimatum van a.s. woensdag in het geval dat alles naar 6% gaat:
www.volkskrant.nl/vk/nl/2...esluit-zonnepanelen.dhtml

"Teus Olivierse van Solar Electricity, een bedrijf dat het momenteel druk heeft dankzij onder meer een actie voor zonnepanelen in Alkmaar, zou het heel slecht vinden als nu bekend zou worden gemaakt dat de btw-verlaging op 1 januari volgend jaar ingaat. "Dan weet je zeker dat je tot 1 januari geen paneel meer verkoopt", aldus Olivierse."

Wat is de marge per paneel? Er zijn als ondernemer een aantal dingen die je kunt doen:
- De mensen die vanaf woensdag de 19% btw panelen willen /gaan kopen en van de nieuwe regeling op de hoogte zijn, een aantrekkelijke korting geven. Hierdoor heb je nu veel minder marge hebt, maar je kunt in ieder geval nog wel iets verkopen en dit nieuws zal rondgaan als een lopend vuurtje en daardoor extra goede referenties.
- Tijdelijk ander werk aannemen zodat de kosten alsnog doorbetaald kunnen worden om vervolgens aan het eind van het jaar je weer te begeven in de zonnepanelenmarkt.

[ Voor 63% gewijzigd door Kiswum op 11-05-2012 21:48 . Reden: 6% regeling ]

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

• Bartjuh
  • Niet online
MikeWazowski schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 21:35:
[...]
Tja, zoals mijn vrouw zegt: het BTW-tarief gaat gewoon 6% worden want anders kan GroenLinks de verkiezingen wel vergeten! :9. Hopelijk voor ons geldt het op alles, dat scheelt ons 1500 euro!
Dus jullie installatie zou nu (1500/(19-6))*119 = 13730 euro kosten?

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Iemand hier wel eens van gehoord? Welke NL-firma zit hier achter (Mastervolt? Nedap?)

http://www.renewablesolut...h-technology/grid-buddy-3

A'dam PVOutput

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

ericplan schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 21:53:
Iemand hier wel eens van gehoord? Welke NL-firma zit hier achter (Mastervolt? Nedap?)

http://www.renewablesolut...h-technology/grid-buddy-3
Behuizing is typisch van Victron Energy

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 11-05-2012 22:01 ]

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Lijkt er wel op ja, maar Victron is meestal blauw.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-01 11:59
Nog even tussendoor een artikeltje over slimme meters in België:
Slimme meters belanden in ijskast
De slimme elektriciteitsmeter is een Europees stokpaardje. Een Europese richtlijn geeft de opdracht om 80 procent van alle consumenten met een slimme meter uit te rusten. Die meters kunnen op afstand uitgelezen worden. Maar daar is een kostprijs aan verbonden, liefst twee miljard euro.

Minister van Energie Freya Van den Bossche zegt dat het sop de kool voorlopig niet waard is. De baten zijn vandaag zeer moeilijk in te schatten. Volgens een studie zou er in dertig jaar een maatschappelijke opbrengst zijn van 144 miljoen euro, maar de garanties daarop zijn vaag. De kosten zijn wel duidelijk. Een Vlaams gezin zou twintig jaar lang veertig euro betalen via de distributienettarieven.

'Dat is een avontuur waar ik me niet aan wil wagen', zegt Van den Bossche. Tijdens hoorzittingen in het Vlaams Parlement gisteren waren trouwens ook heel wat adviesorganen en de distributienetbeheerders erg voorzichtig tot negatief. Slimme meters hebben vandaag nog niet bijster veel toepassingen.

Met de juiste argumentatie kan Vlaanderen onder de Europese richtlijn uit komen, maar de slimme meters staan ook in het Vlaams regeerakkoord. Van den Bossche sluit niet uit dat slimme meters wel vrijwillig worden ingevoerd, bijvoorbeeld bij een groot bedrijf, of op wijkniveau worden geïnstalleerd. Op die manier wordt het regeerakkoord toch gerespecteerd.
Die Belgen zijn een stuk slimmer bezig dan de Hollanders.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Die Freya Van den Bossche is ook een stuk slimmer als Verhagen.

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

TD-er schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 22:04:

[...]

Vette hap! Hartstikke bedankt!

Meteen doorgestuurd naar de "meest geschikte parlementariër"... >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Weer een actie voor je lijst Zonnigtype, het Noordelijkste puntje dit keer. ;)
http://www.westerwoldeact...elen-in-pekela-slaat-aan/

En heb je deze ook al?
http://www.gelderlander.n...op-panelen-stadsregio.ece

En deze?
http://www.gooieneemlande...nnepanelen-Soest?lref=sll

[ Voor 44% gewijzigd door SpeksteenWP op 11-05-2012 22:30 ]

• zonnigtype

zonnigtype

Tjeemig. Pekela had ik wel in een folder staan, maar blijkbaar nog niet in de lijst opgenomen....

Wat? Ook nog Soest. Gretverdikkie, ik schiet niet op met m'n werk. Weer twee acties toevoegen.

Je wordt bedankt! :( >:) ;) :*)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• motormuis
  • Laatst online: 10:09
Speksteenkachel schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 22:07:
Die Freya Van den Bossche is ook een stuk slimmer als Verhagen.
Ze ziet er ook een stuk beter uit, maar dat is dan niet zo heel moeilijk...

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Kiswum schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 21:38:
[...]

Ach wellicht ben je gewoon een mooi weer werker. Als er een drup is voorspelt dan... ;)

Nog een reactie op de ultimatum van a.s. woensdag in het geval dat alles naar 6% gaat:
www.volkskrant.nl/vk/nl/2...esluit-zonnepanelen.dhtml

"Teus Olivierse van Solar Electricity, een bedrijf dat het momenteel druk heeft dankzij onder meer een actie voor zonnepanelen in Alkmaar, zou het heel slecht vinden als nu bekend zou worden gemaakt dat de btw-verlaging op 1 januari volgend jaar ingaat. "Dan weet je zeker dat je tot 1 januari geen paneel meer verkoopt", aldus Olivierse."

Wat is de marge per paneel? Er zijn als ondernemer een aantal dingen die je kunt doen:
- De mensen die vanaf woensdag de 19% btw panelen willen /gaan kopen en van de nieuwe regeling op de hoogte zijn, een aantrekkelijke korting geven. Hierdoor heb je nu veel minder marge hebt, maar je kunt in ieder geval nog wel iets verkopen en dit nieuws zal rondgaan als een lopend vuurtje en daardoor extra goede referenties.
- Tijdelijk ander werk aannemen zodat de kosten alsnog doorbetaald kunnen worden om vervolgens aan het eind van het jaar je weer te begeven in de zonnepanelenmarkt.
Liever nu zo snel mogelijk duidelijkheid, de knuppel is nu toch al in het hoenderhok gegooid. Ook als een besluit uitblijft zullen diezelfde mensen wachten. Bovendien, mochten alleen de panelen in het lagere tarief te komen vallen en niet de hele installatie dan heb je het verschil zo'n beetje deze zomer al terugverdiend.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• MikeWazowski
  • Laatst online: 02-01 21:19

MikeWazowski

Look into my eye

Bartjuh schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 21:46:
Dus jullie installatie zou nu (1500/(19-6))*119 = 13730 euro kosten?
Ietsje minder (zoals op vorige pagina vermeld): 12604,50 euro is de hoogste offerte

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

TD-er schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 22:04:

[...]

Deze domme Nederlander is nog steeds heel blij met het feit dat hij straks een slimme meter heeft.

Bij deze moedig ik ook iedereen aan om van mijn huis,tuin en keuken een flitsende kerstboom te maken :)

(@TD-er; heb gisteravond in 40min. een leuk profiel van jullie samengesteld, zal ik het jullie mailen of door PostNL op jullie adres laten bezorgen?)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Je kan beter gewoon alle grote Gemeentes pakken, daarbij de 'groene' organisaties, en dan is je lijst compleet.. ;)

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:57
Gewoon handig met Photoshop Elements ;) :+

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• NielsTn
Kiswum schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 13:57:
Huurders mogen in overleg met de huisbaas/cooperatie in een aantal gevallen best zelf panelen laten plaatsen.
Als je als huurder panelen wilt. Informeer dan maar een keer extra bij je woningcooperatie/huurbaas.
...maar vallen BUITEN de subsidie zoals Provincie Limburg deze stelt :) that's the point!

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• TD-er
Freemann schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 23:10:
[...]

(@TD-er; heb gisteravond in 40min. een leuk profiel van jullie samengesteld, zal ik het jullie mailen of door PostNL op jullie adres laten bezorgen?)
Doe maar via de mail.
Ik ben wel benieuwd wat je allemaal gevonden hebt :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Kiswum schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 13:57:
Huurders mogen in overleg met de huisbaas/cooperatie in een aantal gevallen best zelf panelen laten plaatsen.
Als je als huurder panelen wilt. Informeer dan maar een keer extra bij je woningcooperatie/huurbaas.
Die van ons heeft geen beleid. Dus gewoon doen. Dakbelasting wel een keer opvragen.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

NielsTn schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 23:13:
[...]

Gewoon handig met Photoshop Elements ;) :+
Zou ik wel leuk vinden om goed in te zijn.. goed kunnen Photoshoppen is leuk. Nee, soms plan ik ik de oplever dagen bewust bij zonnig weer. Of ik wacht met foto's maken totdat 't even doorbreekt, en dan ren ik naar buiten. Soms heb ik ook gewoon pech, en regent het..

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:05
Zou ik ook zeggen.
Denk dat je gewoon alleen met mooi weer werkt :)

• zonnigtype

zonnigtype

Zo, hehe, weer bijgewerkt. 77 inkoop acties.

Ga je d'r nog 23 bij melden voor The Solar Future (24 mei), beste Spek? :F

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Als die 6% btw door gaat dan berg je maar >:)

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 23:58:
Als die 6% btw door gaat dan berg je maar >:)
In juni ga ik ff wat anders doen. Dan zoeken jullie het maar eventjes uit ...

* edit *

Een strak excelletje na mijn vakantie zou fijn zijn... O-)

[ Voor 13% gewijzigd door zonnigtype op 12-05-2012 00:11 . Reden: Service to zonnigtype? ]

Verwijderd

zonnigtype schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 00:09:
[...]

Moet je dat niet even overleggen met ons dan? Ik weet van niks !

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 00:11:
[...]

Moet je dat niet even overleggen met ons dan? Ik weet van niks !
Gelukkig maar!

/me mompelt iets over "ook nog overleggen met twiekerts, kan d'r ook nog wel bij, binnen die 24 uur/etmaal" ...

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:52
Hoe bedoel je, wat anders doen :/

De zonnestroomwereld kan niet zonder zonnigtype. Iedereen gaat dan maar foutieve aannames doen over de stijgende stroomprijs en de PV-markt in NL/BE. Ramp!

;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 00:15:
Hoe bedoel je, wat anders doen :/

De zonnestroomwereld kan niet zonder zonnigtype. Iedereen gaat dan maar foutieve aannames doen over de stijgende stroomprijs en de PV-markt in NL/BE. Ramp!

;)
Welnee, kunnen jullie inmiddels best.

Als ik onder het rubber van zo'n vierwielig blik kom, moeten jullie je toch ook kunnen redden? Nou dan!

• multipasser
  • Laatst online: 12-01 20:26

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

[quote]SunshineCompany schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 19:15:
[...]

Mooi systeem..! Gefeliciteerd. Ik kom Trina niet heel vaak tegen trouwens. Veel minder vaak dan Yingli (joh!) en Suntech.

Thanks.
Yep, meestal zijn het Jasolar of Yingli. Maar dat zijn ook goede panelen.

De katoennatie in Antwerpen heeft 800000 Trina panelen liggen. Dat stelt me gerust :)

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• zonnigtype

zonnigtype

multipasser schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 00:32:
[quote]SunshineCompany schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 19:15:
De katoennatie in Antwerpen heeft 800000 Trina panelen liggen. Dat stelt me gerust :)
To be more specific: de Loghidden City Terminal (Schelde West Bank) heeft 27,92 MWac van de in totaal op vier lokaties (ook in Gent en Genk, ver van Antwerpen) geplaatste 40 MW (bespreking), maar dat is slechts "een detail". (wel grootste project in de Benelux, uit der aard, eind 2009 al gerealiseerd)

• zonnigtype

zonnigtype

Afbeeldingslocatie: http://www.miracle-moon.nl/Afbeelding%20208.jpg

Nog genoeg ruimte in die stekkerdoos... :?

• NielsTn
zonnigtype schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 00:09:
[...]

* edit *

Een strak excelletje na mijn vakantie zou fijn zijn... O-)
ah nee he, niet weer naar intersolar te munchen...

• zonnigtype

zonnigtype

NielsTn schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 01:36:
[...]

ah nee he, niet weer naar intersolar te munchen...
Wrong. Billenkoeck dus! Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/multiple_use/sbatje.gif

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
zonnigtype schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 00:59:
[afbeelding]

Wel een mooie 50mm pvc mantelbuis trouwens daar rechts in de hoek
btw ik zou voor de volle 8 gaan grrrrr 8)7 8)7 8)7 not

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Iemand met pv-productie beginnen?
Zonnepanelen productie- en assemblagelijn te Doesburg

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08-2025

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

[afbeelding]

Zulke plaatjes vragen gewoon om een reactie op de man gespeeld.
PClop schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 09:11:
[...]

Wel een mooie 50mm pvc mantelbuis trouwens daar rechts in de hoek
btw ik zou voor de volle 8 gaan grrrrr 8)7 8)7 8)7 not
Rustig, rustig. Houdt je in :)

2k op west bij Pv Output

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik heb software gevonden om de inverter te monitoren.

http://www.mijnzon.info/index.php/nl/

• PClop
  • Niet online
Geurt-kun schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 11:01:
[...]

Zulke plaatjes vragen gewoon om een reactie op de man gespeeld.
[...]

Rustig, rustig. Houdt je in :)
Ik weet al ruim 50 jaar dat gelijk hebben en krijgen soms behoorlijk uit fase kan lopen :)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
PClop schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 12:19:
[...]

Ik weet al ruim 50 jaar dat gelijk hebben en krijgen soms behoorlijk uit fase kan lopen :)
dat is dan wel 3 fase als ik het goed heb. :*)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Maasluip
  • Laatst online: 16-01 20:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[afbeelding]

Auw, en vooral met zo'n honky-tonk verlichte schakelaar. Ik zou die echt niet vol durven zetten met Soladins (maar dat kan sowieso niet: vol met soladins = 4800 W, dat gaat nooit goed).

Signatures zijn voor boomers.

• PClop
  • Niet online
migjes schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 12:26:
[...]

dat is dan wel 3 fase als ik het goed heb. :*)
Nee fout, bij een 3 fase netspanning is er altijd een faseverschuiving van 120 graden, enkel met een net generator en/of omvormer tbv het omzetten van de gelijkstroom afkomstig van je zonnepanelen naar
netvoedende wisselspanning is het nodig dat beide spanningen synchroon zijn,
qwa ( 50) Hertz en timing dus zonder faseverschuiving.
( ander knalt het behoorlijk bij je thuis, het net is namelijk ietsjes sterker dan je omvormer )
:)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Maasluip schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 12:43:
[...]

Auw, en vooral met zo'n honky-tonk verlichte schakelaar. Ik zou die echt niet vol durven zetten met Soladins (maar dat kan sowieso niet: vol met soladins = 4800 W, dat gaat nooit goed).
Goeie! Die stekkerblokken zijn toch rated tot xxxxW?

• Maasluip
  • Laatst online: 16-01 20:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb er hier eentje zonder schakelaar en daar staat max 3500W op, en op de achterkant 16/250~ (dat is 4000W), ik heb er ook eentje met schakelaar en daar staat 10-16/250 op.
Nu snap ik dat 10-16 niet echt, moet ik er altijd minstens 10A over laten gaan? Maar die schakelaars zijn gewoon klote. Het is dat die schakelaar in die situatie nooit gebruikt gaat worden, maar van dat soort stekkerblokken gaat de schakelaar altijd stuk en altijd met een leuk effect.

Signatures zijn voor boomers.

• boekel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-12-2025

boekel

Dusss...

[b][message=38210128,noline]daar staat 10-16/250 op.
Nominaal / maximaal

http://www.boekel.nu

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08-2025

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Maasluip schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 13:22:
Ik heb er hier eentje zonder schakelaar en daar staat max 3500W op, en op de achterkant 16/250~ (dat is 4000W), ik heb er ook eentje met schakelaar en daar staat 10-16/250 op.
Nu snap ik dat 10-16 niet echt, moet ik er altijd minstens 10A over laten gaan? Maar die schakelaars zijn gewoon klote. Het is dat die schakelaar in die situatie nooit gebruikt gaat worden, maar van dat soort stekkerblokken gaat de schakelaar altijd stuk en altijd met een leuk effect.
Dat 10 Amp houdt in dat je maximaal 10 Amp mag belasten. De 16 staat voor de maximale afzekering.
PClop schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 12:19:
[...]

Ik snap precies wat je bedoeld. Misschien is het de leeftijd. We schelen niet zoveel...
Dit topic is van wereld klasse als het om de panelen gaat.
Als we het over oplossingen hebben lopen de rillingen me soms over de rug. Helaas heb ik ook niet de wijsheid in pacht en overal een antwoord op.
Laten we maar duimen dat het goed afloopt met de betrokkenen.

2k op west bij Pv Output

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:52
op mijn werk krijgen we wel eens omschrijvingen van bestekken of aanvragen etc over zonnepanelen. ik las in een daarvan bijvoorbeeld "er vindt geen terglevering plaats"
het ging om een systeem voor een nieuwe winkelgebouw met platte daken, en totaal 5 omvormers, en iets van 52000 kwp.

ik las er ook in dat het systeem zo aangesloten moest worden dat er maximaal van de zonnestroom geprofiteerd kon worden.

het nut van beide omschrijvingen ontgaat mij volledig, daar e.e.a. onmogelijk is, of onmogelijk anders te maken is bij een netgekoppeld systeem.

ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar dan getuigt e.e.a. van iets met een klok en klepel, en dat vind ik een beetje raar voor een stuk dat verwacht ik, geschreven zou moeten zijn door een deskundige..

kan iemand hier iets over zeggen om toch het nut van die omschrijving in een juist daglicht te plaatsen?

• engelbertus
hmm dus een wasmachine mag je best met een stekkerdoos aansluiten? voordat je 10 A * 230 W trekt heb je een behoorlijk vette wasmachine, die volgens mij niet eens meer oldoet aan de eisen van hoeveel A/W een enkel apparaat uit het net mag trekken?

en waar gaat het dan mis bij zo'n stekkerdoos, mocht er toch zoveel stroom getrokken worden dat er iets msi gaat, bij de stekker van de wasmachine? in de stekkerdoos zelf? in het snoer van de stekkerdoos, of de stekker daaraan?

• stef110
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/thumb.php?src=cache%2Falbums%2FZonnepanelen%2Fevergreen+panelen%2FDSC00263.jpg&size=550&ratio=OAR&save=1

Alles ligt nu vast op het dak, 2100Wp volgens de inverter draaide hij net eventjes op 2280Watt op de net kant.

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

• Dre
  • Niet online

Dre

stef110 schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 14:35:
[afbeelding]

Alles ligt nu vast op het dak, 2100Wp volgens de inverter draaide hij net eventjes op 2280Watt op de net kant.

stef
Volgens mij ontbreekt er 1 paneel en kan dat snoertje ook op een nettere plek weggewerkt worden :+

Verwijderd

engelbertus schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 14:32:
het ging om een systeem voor een nieuwe winkelgebouw met platte daken, en totaal 5 omvormers, en iets van 52000 kwp.
52kWp denk ik? 52.000kWp krijg je niet op een winkelcentrum.

Als er flink wat koeling in dat gebouw is zou ik me kunnen voorstellen dat het daarvoor wordt gebruikt.
In principe gaat het eigenverbruik vanzelf en kun je dat niet bijsturen.
Het zal best allemaal netgekoppeld zijn.

• stef110
  • Nu online
het 4e zelfbouw paneel is nog in de maak vandaar dat er nog een leeg plekje is op deze rij.

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

• engelbertus
tja. ik las dat ook van die 52000 , en ik vroeg me ook af of ze zich geen drie nullen hadden vergist, maar goed. tot zover de kwaliteit van die systeemomschrijving dus.

en dat er geen teruglevering plaats vond, vond ik ook wat dubieus. je hebt het niet in de hand, en, het heeft ook helemaal geen gevolgen of iets dergelijks, maar is juist een garantie, dat er teruglevering plaats vindt, of het moet zo zijn dat de opgewekte energie onder alle omstandigheden direct gebruikt worden in het gebouw.

het is verder geen winkelcentrum maar een grote supermarkt, in een nieuwbouw pand. de meeste supermarkten zijn tegenwoordig wel met een klimaat systeem uitgerust om de temperatuur op peil te houden, en dat is dan meestal geen aangename 20 graden, maar een stukje lager, ivm o.a. groente fruit, vleesware etc. het scheeelt toch, als je koelvitrines in een koelere omgeving staan.. dan hebben die minder moeite om de gevraagde temperatuur te halen. dus er zot vast een flinke koelcapaciteit in zulke winkels, die ook snachts blijft draaien.

ik zal kijken of ik die omschrijving nog eens terug kan vinden

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:57

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

stef110 schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 14:35:
[afbeelding]

stef
Nice. Eindelijk de installatie zo goed als compleet? Had je niet liever de Evergreens aan de bovenkant van het dak gehad? Hoe hoger ze zijn gemonteerd, hoe minder last van schaduw en meer wind om ze koel te houden.

En niet vergeten om als GoT-er je systeem aan de lijst toe te voegen.

Edit: Ik zie dat je een Chint CPS SC2KTL omvormer toepast met 210Wp Solargreen panelen. De omvormer is geschikt voor DC stromen tot 10A en de panelen hebben een Imp van 11,23A. Ik zie nergens in de documentatie dat de omvormer is beveiligd tegen hogere stromen. Gaat dit wel goed?

Edit2: Ik zie net dat alleen de Evergreen ES-A panelen zulke hoge stromen hebben. Je zult vast de ES-E type hebben met een Imp van 7,32A...

[ Voor 21% gewijzigd door antonboonstra op 12-05-2012 15:55 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• PClop
  • Niet online
Geurt-kun schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 13:27:
[...]

Dat 10 Amp houdt in dat je maximaal 10 Amp mag belasten. De 16 staat voor de maximale afzekering.
[...]

Ik snap precies wat je bedoeld. Misschien is het de leeftijd. We schelen niet zoveel...
Dit topic is van wereld klasse als het om de panelen gaat.
Als we het over oplossingen hebben lopen de rillingen me soms over de rug. Helaas heb ik ook niet de wijsheid in pacht en overal een antwoord op.
Laten we maar duimen dat het goed afloopt met de betrokkenen.
Klopt, ik ook niet en heb het nu wel afgeleerd om hier de masochist te spelen
en ookal ben ik hier geen mod, ik zal toch wel weer op de rem proberen te trappen
als er iets uit de hand dreigt te lopen, puur onder de noemer medemens. :9~

• stef110
  • Nu online
Systeem toegevoegd aan lijst, toen ik begon met zelfbouw pv had ik niet gedacht ze op een bepaalt moment ook te kopen, de panelen liggen best zo de zelfbouwers kunnen ook wel meer koeling gebruiken dan de evergreens.

stef

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-01 00:46
Vandaag eigenlijk weer een beetje mooie dag, tot nu toe beetje pauper opbrengst in mei. Zelfs maart was beter tot nu toe

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Saudi-Arabie gaat ook vet van bil met een investering van 109 miljard dollar in zonne-energie.
We mogen zonnigtype wel vastbinden op z'n stoel >:)
http://www.nuzakelijk.nl/...ors-in-zonne-energie.html

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-01 00:46
109 miljard! Verbaast me trouwens dat dat slechts kan voorzien in twee derde van de energie. Er wonen "maar" 27 miljoen mensen.

Zou wel mooi zijn als die zandbak landen ipv olie over een decenia of 3 stroom gaan exporteren

[ Voor 28% gewijzigd door haakjesluiten op 12-05-2012 17:42 ]

Verwijderd

Crazyanz schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 17:39:
109 miljard! Verbaast me trouwens dat dat slechts kan voorzien in twee derde van de energie. Er wonen "maar" 27 miljoen mensen.

Zou wel mooi zijn als die zandbak landen ipv olie over een decenia of 3 stroom gaan exporteren
Die mensen zullen vast allemaal airco`s gebruiken. Vermoed dat ze daar nog niet zo heel zuinig wonen.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Sneeuwpistes in grote hallen, daar soort onzin.

• Bartjuh
  • Niet online
Speksteenkachel schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 17:00:
Saudi-Arabie gaat ook vet van bil met een investering van 109 miljard dollar in zonne-energie.
Wat weten zij dat wij niet weten....

Iets met bewezen olievooraden...

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:14

Barrycade

Through the...

Ze weten waarschijnlijk ook dat wij in NL al middels PV in ons electraverbruik kunnen voorzien. Dus kleine stap naar Electra auto's. Zij out of business. Zelfde reden waarom Dubai zo'n Disneyland aan het worden is.

Verwijderd

[afbeelding]

Kom maar op met dezelfde discussie.

Wanneer ik nog 3 extra zonne-panelen bestel, dan laat ik daar een aparte groep voor aanmaken in mijn meterkast. Goed, het is niet nodig, maar het is net dat beetje extra veiliger. :)

De aanschaf laat anders nog wel een tijdje op zich wachten hoor : Geen geld ;)

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-01 11:58

MieJuul

3970Wp

Wie kan/wil mij van wat informatie voorzien?

Ook ik ben aan het oriënteren wat de mogelijkheden zijn voor het volleggen van ons dak op zw/w. Ons budget is zo'n 4000 a 4500 Euro, en wil het zelf gaan installeren.
De beschikbare ruimte is ca 5,70 breed en 4,5 hoog, geen opstakels. (schuin pannendak/hoekwoning)
Uitgaande van een paneelafmeting van 1650x1000 (afgerond) kan ik max 13 panelen kwijt op dat vlak.
Ik heb een aanbieding in de mail gekregen (van kees spijker, bekend?) met verschillende panelen, los dan wel per pallet.
Daarbij viel mijn oog op 2 panelen:
- LDK 230 wp panelen (type 230p-20) voor 0,72/Wp bij pallet (25 stuks) afname. per los paneel 0,75/wp
- BYD 235 wp panelen (type 235p6-30) voor 0,72/wp per pallet van 20 stuks. Los (nog) niet leverbaar
De prijzen zijn ex btw, specs heb ik in pdf-formaat meegekegen.

Vraag 1: Kent iemand/heeft iemand ervaring met deze panelen?

De kans bestaat dat ik samen met 2 anderen ga inkopen.
Even voor mezelf kijkende, komt het totaalvermogen op om en nabij 3kWp.

Vraag 2: Waar moet ik op letten bij het uitzoeken van een omvormer?
Zowiezo op de spannings-, en stroomsterktebereik, maar verder nog iets?
En zijn er aan of afraders? Do's and don'ts?

En vraag 3: Hoe zit het met eventuele garanties?
Claim je die bij de leverancier of direct bij de fabrikant?
Want de omvormer kan ook wel eens van ebay gehaald worden, bepaalde types kun je daar voor mooie prijzen aanschaffen. En kees is volgens mij gewoon een particulier (maar kan het mishebben)

Met betrekking tot het plaatsing nog vraag 4:
Is er een richtlijn voor het te gebruiken aantal dakhaken?
En hetzelfde geldt voor afstanden, (minimaal zo ver van de rand bv?)

Voor nu heb ik even geen vragen meer.
Hoop dat iemand me iets verder kan helpen.
Ik zoek me suf, maar heb nog te weinig pv-kaas gegeten om alles goed te kunnen overzien.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 17:00:
Die hebben jaloers naar de collegae in Dubai gekeken.

http://www.polderpv.nl/ni...12_Dubai_ook_voor_de_Gieg

"Dat kunnen wij ook, en lekker veel groter".

Een collega van me (van een goed bekend staand analisten bureau) is zeer sceptisch over die regelmatige PV en CSP proefballonnen uit die contreien. Wie weet gaat er nu eindelijk wat gebeuren. Maar echt opschieten doet het nog niet. Hoezo investeerders nodig? Ze zwemmen zelf in het zwarte geld...

En weer zo'n typische frase op Bloomberg's originele bericht:
Other forms of renewable energy such as nuclear, wind, geothermal,
Ze blijven het proberen, die gekken. Terwijl het splijtstofstaven bassin in Fukushima-Daiichi IV een ecologische ramp van mega proporties kan gaan uitlokken met mondiale dimensies... ;(

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Als die eerder geposte berichten waar zijn over Fukushima dan is het al een mondiale catastrofe.
Het is diep en diep triest dat alles niet open naar de buitenwereld gecommuniceerd wordt.
En als ik die lulhannessen van het cda dan weer hoor spreken "we houden alle opties open" voor wat betreft een tweede kerncentrale, grrrr :N

[ Voor 27% gewijzigd door SpeksteenWP op 12-05-2012 22:41 ]

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
Speksteenkachel schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 22:38:
Als die eerder geposte berichten waar zijn over Fukushima dan is het al een mondiale catastrofe.
Het is diep en diep triest dat alles niet open naar de buitenwereld gecommuniceerd wordt.
En als ik die lulhannessen van het cda dan weer hoor spreken "we houden alle opties open" voor wat betreft een tweede kerncentrale, grrrr :N
Wie de aarde verkloot of dat van plan is, zal hard, maar rechtvaardig, gestraft worden. En "zij" weten wel door wie. })

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Vandaag gezellig naast de jongens van de Zonnestroomproducenten vereniging op een lokale 'fair' gestaan. Helaas weinig aanloop door 't weer. We zijn eigenlijk te druk voor beurzen, maarja, dit is in 't lokale dorp, daar hoor je dan even te komen. Wel leuk, reactie's als: "Hebben jullie dat systeem daar-en-daar geplaatst? Ja! Oh, mooi! En daar-en-daar dan? Ja, ook! Oh, leuk. En die-en-die dan? Nee, die niet. Oh. Waarom niet? Tja. ;)"

Afbeeldingslocatie: https://p.twimg.com/AsrjBYPCAAARmsC.jpg

En al die op-zonnestroom-bewegende speeltjes van hun, dat trekt pas mensen..

• PClop
  • Niet online
Barrycade schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 19:56:
Ze weten waarschijnlijk ook dat wij in NL al middels PV in ons electraverbruik kunnen voorzien. Dus kleine stap naar Electra auto's. Zij out of business. Zelfde reden waarom Dubai zo'n Disneyland aan het worden is.
Over elektra auto's gesproken, toen ik om half 6 vanmiddag thuis kwam na een B.de Haas klus
stond dit lekkers bij de overburen op de stoep geparkeerd, een heuse TESLA, de klinkers waren
net nog nat van al dat gekwijl. :9~

De kamera was snel gepakt http://sv650s.home.xs4all.nl/Tesla/

• JeroenH
Geinig apparaat, zelfs als je niet zoveel met auto's hebt. Google maar eens naar "tesla roadster trouwauto" ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• zonnigtype

zonnigtype

PClop schreef op zondag 13 mei 2012 @ 00:08:
[...]

Over elektra auto's gesproken, toen ik om half 6 vanmiddag thuis kwam na een B.de Haas klus
stond dit lekkers bij de overburen op de stoep geparkeerd, een heuse TESLA, de klinkers waren
net nog nat van al dat gekwijl. :9~

De kamera was snel gepakt http://sv650s.home.xs4all.nl/Tesla/
Hmmm. Kun je als medeburger "on the wrong spot at the wrong time" ook erg dood van gaan, van die banden draaiend op kolenstroom...

:z

Laten we het maar off-topic houden... O-)

• PClop
  • Niet online
zonnigtype schreef op zondag 13 mei 2012 @ 00:23:
[...]

Hmmm. Kun je als medeburger "on the wrong spot at the wrong time" ook erg dood van gaan, van die banden draaiend op kolenstroom...

:z

Laten we het maar off-topic houden... O-)
Je zou je indeze kunnen vergissen want mijn overburen zitten op dezelfde wijkkast aangesloten als waarop
ik op dat moment mijn zonne-voltjes aan het invoeden was, dus als het ook op die zelfde fase zou
zijn, werdt die tesla ( mede ) opgeladen door het zonnetje :)

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 22:38:
Ik hoop, dat ze heel nieuwe kerncentrale nooit gaan bouwen, laat staan de huidige nog open houden. Ze mogen dan wel zeggen, dat kernenergie geen CO2 uitstoot heeft. Maar het heeft wel degelijk een ander milieu-belastend probleem : kernafval.

Zelf zou ik meer heil zin in iets als een "accu-centrale" of bio-massa-centrale of iets zonne-parken met daaraan gekoppeld accu-parken voor de donkere dagen. Tot zover mijn ideeetjes.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

JeroenH:
Geen antwoord meer gekregen van Makro?
http://www.solarwebsite.n...-aanbieding-bij-de-makro/

[ Voor 42% gewijzigd door PcDealer op 13-05-2012 12:12 ]

• zonnigtype

zonnigtype

Vonden ze blijkbaar niet meer nodig gezien dit (waar ik destijds al naar verwees).

En ik denk dat ze gezien de te verwachten "aantallen" te verkopen pakketjes met "überfremde Makro prijzen" het er ook wel bij laten zitten...

... maar wat niet is kan nog komen.

Zie verder ook mijn commentaar op de "aanbieding".

[ Voor 11% gewijzigd door zonnigtype op 13-05-2012 12:53 . Reden: commentaar ]

• JeroenH
Oh jawel, vond het alleen niet waard er een artikel aan te wijden, en ik ben vergeten het hier te melden:
Geachte heer Haringman,

Naar aanleiding van uw reactie via Twitter en de Solarwebsite, berichten wij u als volgt.

U geeft aan dat de informatie op onze website en van de leverancier Pfixx niet toereikend genoeg is.
Wij begrijpen dat indien een klant de overweging maakt voor de aanschaf van zonnepanelen, er buiten de gegeven informatie er altijd specifieke vragen zijn. Deze vragen kunnen zonder meer beantwoord worden door de leverancier van de zonnepanelen, te weten door middel van telefonisch contact of via e-mail met de firma Pfixx.

Ten aanzien van de service kunnen wij u melden dat Makro te allen tijde de beoordeling van dergelijke apparatuur zal overlaten aan de leverancier, aangezien deze de kennis en technische expertise in huis heeft. Aan de hand daarvan zal dan besloten worden hoe een probleem opgelost wordt.

Naar ons inziens communiceren wij op een open en klantvriendelijke wijze richting de klant en zijn altijd bereid om klanten van de gewenste informatie te voorzien. Zowel Makro als de firma Pfixx hebben er geen belang bij om informatie achterwege te laten.

Uw opmerking over de gehanteerde prijs hebben wij onder de aandacht gebracht van onze afdeling inkoop.

Wij vertrouwen erop u met deze informatie van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet,

MAKRO NEDERLAND
Ik heb ze vriendelijk bedankt voor de persoonlijke en inhoudelijke reactie.

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op zondag 13 mei 2012 @ 12:55:
[...]

Oh jawel, vond het alleen niet waard er een artikel aan te wijden, en ik ben vergeten het hier te melden:

Ik heb ze vriendelijk bedankt voor de persoonlijke en inhoudelijke reactie.
Blijkbaar vliegen de pakketjes als warme broodjes de deur uit... ;)

• JeroenH
zonnigtype schreef op zondag 13 mei 2012 @ 13:02:
Blijkbaar vliegen de pakketjes als warme broodjes de deur uit... ;)
Daar gaan we niet achterkomen denk ik :) Als ik nou alle tijd van de wereld had gehad had ik Pfixx eens gebeld, gekeken hoe hoog in de boom ik terecht kon komen en gevraagd wat ze nou zelf van die prijzen denken. Die mensen daar zijn toch ook niet gek? Die kunnen toch ook zien wat de markt doet?

• TD-er
JeroenH schreef op zondag 13 mei 2012 @ 13:05:
[...]
Die kunnen toch ook zien wat de markt doet?
Als ze partijen weg kunnen zetten tegen een hogere prijs, of althans dat het tegen een hogere prijs uiteindelijk op de markt komt, zitten ze niemand in de weg. Ook zichzelf niet.
De prijzen voor PV-panelen zijn voor een gemiddelde consument totaal onbegrijpelijk en ze laten zichzelf lang niet altijd leiden door rationeel denken.

Gisteren bij mijn zwager langsgeweest (die notabene in de energie-markt zijn geld verdient) en die zag totaal geen probleem om energie terug te leveren en daar niet echt voor betaald te worden. "want je verbruikt het zelf toch eerst" (let wel, heeft een 9-17 baan buitenshuis die nogal eens uitloopt) Dus een meter die terugtelde was niet direct nodig omdat dat geld zou kosten.
Daarnaast was een warmte-ketel uiteindelijk de oplossing, want dat was ontwikkeld in samenwerking met NLse energiebedrijven en die zouden echt wel weten wat goed voor de klant was.

Voorzichtige pogingen om dat bij te sturen met rekenvoorbeelden was onbegonnen zaak.
En dat is iemand die drs. is in de Informatica, dagelijks met grote orders bezig is van energie inkoop en verkoop en zichzelf altijd prijst om milieu-bewust denken.

Kun je nagaan hoe de gemiddelde Nederlander moet gaan uitzoeken wat redelijke marktprijzen zijn en wat de resultaten zijn van geld investeren.

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-01 19:37

thommich

Belg

Onze panelen worden morgen besteld.

Het worden 14 Yingli Solar Panda 265Wp panelen, in combinatie met een SMA 4000TL omvormer.

Hij zou eerst een 3800 hangen, maar heeft nu besloten een 4000TL te plaatsen (voor dezelfde prijs!) omdat dat om één of andere reden beter zou zijn. (Ik vermoed de minimum opstartspanning die veel lager ligt). De panelen komen pal op het zuiden onder een hoek van 35°, op 10km van de kust in landbouwgebied. Dat zou een mooi rendement moeten geven gok ik.
We hebben nu een installateur gevonden waar we wel vertrouwen in hebben en die het voor een mooie prijs wil doen. Ik ben benieuwd naar het resultaat!

• zonnigtype

zonnigtype

thommich schreef op zondag 13 mei 2012 @ 13:41:
Onze panelen worden morgen besteld.

Het worden 14 Yingli Solar Panda 265Wp panelen, in combinatie met een SMA 4000TL omvormer.

Hij zou eerst een 3800 hangen, maar heeft nu besloten een 4000TL te plaatsen (voor dezelfde prijs!) omdat dat om één of andere reden beter zou zijn. (Ik vermoed de minimum opstartspanning die veel lager ligt). De panelen komen pal op het zuiden onder een hoek van 35°, op 10km van de kust in landbouwgebied. Dat zou een mooi rendement moeten geven gok ik.
We hebben nu een installateur gevonden waar we wel vertrouwen in hebben en die het voor een mooie prijs wil doen. Ik ben benieuwd naar het resultaat!
Gefeliciteerd, het gekwijl kan gaan beginnen in huize thommich... Niet vergeten de "verplichte" plaatjes te posten, en je in te schrijven op AB's fraaie overzicht in de start / FAQ post. Dat U maar mooie hoeveelheden groene kilowatturen mag gaan produceren. Zou eigenlijk in de Grondwet opgenomen moeten worden: "iedereen heeft het recht groen in te voeden op het publieke stroom-, gas- en warmtenet"... :P

• PvPower
  • Laatst online: 19-05-2025
@thommich, op het moment dat je de boel inschakelt en de productie start krijg je vanzelf een grijns op je gezicht.

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-01 19:37

thommich

Belg

Enige waar we nog over twijfelen is de garantie op de omvormer.

Standaard is 5jr.
5jr extra garantie: 311euro (zonder 6% btw)
10jr extra garantie: 589euro (zonder 6% btw)

Wat denken jullie?

• PvPower
  • Laatst online: 19-05-2025
@tommich dat is volgens mij ruwweg een derde van de prijs van de omvormer.
Zo'n omvormer moet het naar mijn idee zeker 10 jaar uit houden.
Ik vind het vrij prijzig, maar er zijn hier wel mensen met meer kennis en ervaring dan ik heb die er vast ook wel wat over kunnen zeggen.

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-12-2025

Gé Brander

MS SQL Server

thommich schreef op zondag 13 mei 2012 @ 14:34:
Enige waar we nog over twijfelen is de garantie op de omvormer.

Standaard is 5jr.
5jr extra garantie: 311euro (zonder 6% btw)
10jr extra garantie: 589euro (zonder 6% btw)

Wat denken jullie?
Zonde van je geld. Die dingen zullen over de loop van de tijd ook een stuk goedkoper worden zijn vermoed ik. Ik hou helemaal niet zo van dat soort geldklopperij, maar jij zult de beslissing moeten nemen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Pagina: 1 ... 60 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.