Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.545.563 views

Onderwerpen

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-10 20:02
apt schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 15:25:
Dat heeft denk ik een lage waf. We hebben net een compromis over de tuininrichting... Liever op het dak!
Wel heb net mijn 40 Watt (ja, ik weet het pussy) paneeltje binnen die gekoppeld gaat worden aan een 7Ah batt en een controller.
Ik heb mijn vrouw wijsgemaakt, en eigenlijk is het ook zo, dat ik de tuinverlichting daar op ga laten werken.
Hoeveel WAF punten is dat niet? O-)

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dat zijn er heeeel veel.
Ben zelf ook bezig met een accu systeem voor de tuin.

Dikke fun!!!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:51
Luke-san schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 15:53:
Wel heb net mijn 40 Watt (ja, ik weet het pussy) paneeltje binnen die gekoppeld gaat worden aan een 7Ah batt en een controller.
Zo! Is dat niet een beetje uit vehouding? Zo'n 40Wp paneel kan bij volle zon wel 2A die accu in pompen. Die accu mag wel vijf keer zo groot. Vergeet ook niet dat je loodaccu's niet verder dan 50% moet ontladen als de levensduur je lief is. 3½Ah bij 12V is slechts iets meer dan 40Wh. Ik hoop dat je tuinverlichting niet veel vermogen pakt :)

-edit-

Verder is het enorm leuk en nuttig om met een klein autonoom systeempje te spelen. Het heeft mij veel geleerd - onder andere dat het buiten de fun factor in Nederland niet zo veel zin heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 23-03-2012 15:58 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-11 19:16
Roamor schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 15:50:
[...]

Doe het dan meteen goed. :) Hopelijk draait hij morgen de eerste rondjes....
Ja, leuk, maar voor een 3kW installatie heb je een hele boomgaard van die dingen (met iedere keer 1,5 tot 2 meter tussenruimte) nodig, dan lonen de kosten niet meer tegen die paar % die je extra er uit haalt.

Als je de ruimte en het geld dat zo'n ding kost vol legt met panelen, ben je goedkoper uit, met meer rendement.

Maar toch een leuk knutsel projectje.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• Luke-san
JeroenH schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 15:56:
[...]

Zo! Is dat niet een beetje uit vehouding? Zo'n 40Wp paneel kan bij volle zon wel 2A die accu in pompen. Die accu mag wel vijf keer zo groot. Vergeet ook niet dat je loodaccu's niet verder dan 50% moet ontladen als de levensduur je lief is. 3½Ah bij 12V is slechts iets meer dan 40Wh. Ik hoop dat je tuinverlichting niet veel vermogen pakt :)

-edit-

Verder is het enorm leuk en nuttig om met een klein autonoom systeempje te spelen. Het heeft mij veel geleerd - onder andere dat het buiten de fun factor in Nederland niet zo veel zin heeft.
Wel, de gigantische WAF speelde hier een rol. alsook een beetje een nerd rol.

Ik heb zelfs nog geen geschikte houders voor lampen, maar als ik uitga van 7Ah mag ik rekenen dat ik met een paar echte ledlampjes een paar uur de tuin actief kan verlichten.
Je kan op die 'lader' zelfs instellen hoelang de lampen aanblijven na het ondergaan van de zon.

Verder denk ik er aan, vermits het een 40Watt panel en idd de accu op een wip en gouw vol is, om een draad naar het huis te voorzien en permanent de kelder en het opberghok waar het eten staat te verlichten gedurende de dag.

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-11 19:50

apt

Zo... die waf opmerking heeft wat los gemaakt! Ik ben al blij dat ik de paneeltjes op het dak mag leggen.

Hoewel, ik liep gisteren nog even te kijken naar die zonnepaneel-carports. Maar dat komt eigenlijk neer op carport slopen en andere bouwen. Zonde, verspilling etc...

• JeroenH
Als je een paar keer de volledig 7Ah er uit trekt sloop je de accu he... Ik zou zelf niet rekenen op meer dan 3½ Ah.
mag ik rekenen dat ik met een paar echte ledlampjes een paar uur de tuin actief kan verlichten.
Met een paar hele kleine LED-lampjes moet je wel wat kunnen uitrichten, maar verwacht geen wonderen.
Je kan op die 'lader' zelfs instellen hoelang de lampen aanblijven na het ondergaan van de zon.
Ah, da's vast een Steca 1010 :) Die had ik ook. Goede laadregelaar!
Verder denk ik er aan, vermits het een 40Watt panel en idd de accu op een wip en gouw vol is, om een draad naar het huis te voorzien en permanent de kelder en het opberghok waar het eten staat te verlichten gedurende de dag.
Dat is een inventieve oplossing :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Luke-san
apt schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 16:10:
Zo... die waf opmerking heeft wat los gemaakt! Ik ben al blij dat ik de paneeltjes op het dak mag leggen.

Hoewel, ik liep gisteren nog even te kijken naar die zonnepaneel-carports. Maar dat komt eigenlijk neer op carport slopen en andere bouwen. Zonde, verspilling etc...
Je zou hier eens moeten zien wat er bij mij in de straat aan zonnepanelen staat. Alles heeft te maken met de subsidies van de Belgische overheid die nu (*gelukkig) bijna volledig gestopt is.
Ik schat dat 3/4 van de huizen in mijn straat gemiddeld 12 a 15 panelen heeft liggen.

*gelukkig: De meeste mensen geven geen ... om zonne-energie maar wel om de besparing en het extra geld dat het hun kan/kon opleveren wat ik persoonlijk een verkeerd standpunt vind. Als je weet dat de prijs voor elektriciteit hier in Belgie gigantisch omhoog is gegaan dan weet je nu waaraan dat ligt. De gesprekken die ik opvang van 'weer een certificaat van x-aantal euro' heeft bij mij een wrange smaak omdat de rest die zich geen panelen kan veroorloven of plaatsen hiervoor mag opdraaien. oef, dit moest hier ff van mijn hart.

• JeroenH
Luke-san schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 16:19:
oef, dit moest hier ff van mijn hart.
100% mee eens, stoppen met subsidiëren van zonnestroom, direct en geheel. Natuurlijk dan ook direct en geheel stoppen met het subsidiëren van fossiele energie, maar dat is een lastiger verhaal...

• Luke-san
JeroenH schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 16:18:
[...]

Als je een paar keer de volledig 7Ah er uit trekt sloop je de accu he... Ik zou zelf niet rekenen op meer dan 3½ Ah.

[...]

Met een paar hele kleine LED-lampjes moet je wel wat kunnen uitrichten, maar verwacht geen wonderen.

[...]

Ah, da's vast een Steca 1010 :) Die had ik ook. Goede laadregelaar!

[...]

Dat is een inventieve oplossing :)
Als ik wat rondkijk op het net had ik beter deep cycle batts besteld, maar ja, al doende leert men.

Ook even jouw toffe website bekeken (en wat herken ik mezelf met die Conrad boek)

Kwestie van leds in de tuin ben ik er nog niet uit, maar ik heb nog een mr16 en mr11 ledverzameling die net niet van dat was als verlichting. Meeste van die dingen gaven een te groenige schijn dewelke in de tuin welkom gaan zijn ;-)
Ff denken dat als ik er 5 van 1 Watt hang en dus in de praktijk op 3.5Ah mag rekenen ... (0.42Amp dus 3.5/0.42) +-8 uur zouden moeten kunnen branden.

Ik heb nog een low power radio met een klasse d amplifier die ik op 12V kan werken en die met 0.5Amp al meer dan behoorlijk lawaai kan afgeven.

Ok, we gaan moeten zien dat de bbq's niet beginnen om 22 uur 's avonds LOL

Verwijderd

JeroenH schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 16:20:
[...]
100% mee eens, stoppen met subsidiëren van zonnestroom, direct en geheel. Natuurlijk dan ook direct en geheel stoppen met het subsidiëren van fossiele energie, maar dat is een lastiger verhaal...
Voorlopig ben ik blij met de ondersteuning in de vorm van salderen.
Zonder de mogelijkheid van salderen zou er erg weinig geplaatst worden.

Voorlopig deze ''subsidie'' er toch maar even inhouden?

• Luke-san
Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 16:31:
[...]

Wat is dat salderen bij jullie?

• JeroenH

Ik zou het niet gek vinden om dat los te koppelen. Als je verder vooruit kijkt naar de toekomst is het saldeermodel toch niet houdbaar. Stroom op de grootschalige markt is het duurst midden op de dag op warme zomerdagen (veel vraag door koeling en weinig aanbod doordat centrales in het binnenland met koelwaterbeperkingen zitten). Projecteer dat maar op de consumentenmarkt, want wanneer produceren onze paneeltjes de meeste energie? Juist bij diezelfde gelegenheden.
Luke-san schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 16:32:
Wat is dat salderen bij jullie?
Op jaarbasis consumptie en productie verrekenen. Dus stel je verbruikt 2400 kWh en produceert 1500 kWh in een jaar, dan wordt die 1500 gewoon van 2400 afgetrokken en krijg je een stroomrekening van 900 kWh. Dat is salderen.

Draaischijfmeters doen dit volautomatisch, bij digitale meters met consumptie/productietelwerken moet salderen administratief gebeuren bij zowel netbeheerder als leverancier. In Nederland kan dat nogal eens een moeizame weg zijn, helaas....
Luke-san schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 16:31:
Ook even jouw toffe website bekeken (en wat herken ik mezelf met die Conrad boek)
Haha, da's cool! Ja, zo ben ik begonnen als jong nerdje (8>
Ff denken dat als ik er 5 van 1 Watt hang en dus in de praktijk op 3.5Ah mag rekenen ... (0.42Amp dus 3.5/0.42) +-8 uur zouden moeten kunnen branden.
Yep, dat klinkt realistisch. Ze zullen het dus ook gewoon langer doen, maar dan ga je dus knagen aan de levensduur van je accu.

[ Voor 44% gewijzigd door JeroenH op 23-03-2012 16:45 ]

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Ik zie dat niet als een vorm van ondersteuning en helemaal al niet als vorm van subsidie.
De overheid in Nederland werkt alleen tegen en ondersteund niet noemenswaardig.
Het is meer zoiets als een paar kWh uitlenen die je op een later tijdstip weer terug krijgt.
Ik zou ook gigantisch in het verbruik kunnen besparen dat komt per saldo op hetzelfde neer.
Of een duur opslagsysteem aanschaffen, dan heeft de overheid er ook niets aan.

[ Voor 5% gewijzigd door SpeksteenWP op 23-03-2012 16:49 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Luke-san
JeroenH schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 16:37:

Op jaarbasis consumptie en productie verrekenen. Dus stel je verbruikt 2400 kWh en produceert 1500 kWh in een jaar, dan wordt die 1500 gewoon van 2400 afgetrokken en krijg je een stroomrekening van 900 kWh. Dat is salderen.
Bij mijn weten hebben alle installaties hier een meter die terugdraait en wordt de 'meterstand' 1 keer per jaar doorgegeven, net als bij jullie dus. Enkel met die subsidies is het verschil dus dat als je teruggeeft er nog geld voor krijgt ook, dus dubbele winst (op de kap van anderen)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Helemaal mee eens. Er ligt een infrastructuur die wij als burgers betaald hebben. En eigenlijk nog steeds betalen...
Nu kunnen we er ook eens gebruik van maken voor ons doel.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dat gaat vandaag wel weer lukken :)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Nog een weekje en dan is de laatste schaduw van de panelen verdwenen: Full Throttle!! :P

Kan nie wachte...

Komende zomervakantie: coniferen toppen!!

[ Voor 16% gewijzigd door Schinnen-groen op 23-03-2012 17:08 ]

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

De Amerikaanse markt voor PV is in 2011 ook lekker gegroeid.
Er zit nog heel veel in de pijplijn. :)
http://www.seia.org/galleries/pdf/SMI-YIR-2011-ES.pdf

[ Voor 14% gewijzigd door SpeksteenWP op 23-03-2012 20:54 ]

• JohannV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-06-2023

JohannV

5,88 kWp

Nu met het mooie weer begin ik ineens te twijfelen aan de automaten in de meterkast waarop de pv zit aangesloten....

Ik dacht dat een zekeringautomaat d.m.v. een spoeltje wordt uitgeschakeld bij te hoge stroom, nu dacht ik nog te herinneren dat wanneer je de stroomkring omdraait de richting van het magnetisch veld ook omdraaid.

Nu vraag ik me af of de automaten nu uitschakelen bij te hoge stroom, omdat wij stroom terugvoeren zou dan deze spoel ook de verkeerde kant duwen/trekken met gevolg dat bij overbelasting het contact juist vaster getrokken wordt ??

Hoop op geruststellende antwoorden ;)

(anders wordt het kabels omdraaien in de meterkast)

m.v.g. Johann

24x cnpv245P,5000TL20,sunnybeam,sunnyview,sunywebbox 12xoost,12xwest, 16graden

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-11 19:50

apt

Er staat toch wisselspanning op? Dus de richting van het veld veranderd ook steeds.

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Ik heb wel eens een 3-fase automaat op z'n kop gemonteerd om de nul-aansluiting aan dezelfde kant te krijgen als de oude automaat. werkt prima, zoals apt aangeeft, de stroom gaat toch al heen en weer met 50 Hz.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik las op de site van de heer Wouterlood dat ze in Zeeland bezig zijn met een PV park van 850 kWp _/-\o_
http://www.zonnepanelen.wouterlood.com/

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:34
Ik heb zojuist toch een nadeeltje gevonden van de door vele hier zo geliefkoosde ferrarismeter icm met een pv installatie. Ik heb een oud huis, met daarin een erg oude meter gekocht. In afwachting van een verbouwing of slopen en nieuw bouwen vast wat panelen in de tuin geplaatst.

De opbrengst monitor ik nu al een tijdje door middel van een plugwise systeem. Maar ik heb ook een behoorlijke tijd zo nu en dan de meterstanden bijgehouden. De opbrengst zou voor 100% ovreen moeten komen met de stand op de ferrarismeter, er zijn immers geen gebruikers. Helaas blijkt de meter ruim 10% minder aan te geven. Kortom het terugleveren word niet nauwkeurig geregistreerd.

Omdat ik ook over wil stappen van 1-fase naar 3-fases gaat er dus toch een nieuwe meter komen, maar daar heb ik nu ook nog eens een extra reden voor.

Misschien toch een aandachtspuntje voor diegene met een oude vertrouwde ferrarismeter in hun meterkast icm zelf opgewekte stroom. Al is mijn geval natuurlijk geen algemeen geldende regel natuurlijk (gelukkig).

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:02
sluip verbruik? als de meter een 10% afwijking heeft bij terugleveren heeft ie dat ook bij vebruik trouwens. Zou een goede investering zijn zoon meter :+

[ Voor 152% gewijzigd door haakjesluiten op 24-03-2012 16:57 ]

• Edwin de Jonge
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-02 15:37
Is het mogelijk om een autonoom systeem te realiseren op basis van NIMH batterijen of LifePO batterijen?

Is er iemand bekend met dit soort oplossingen? Ben aan het kijken voor een landbouw bedrijf in Latijns Amerika om hun energie te laten betrekken uit een aantal zonnepanelen.(ruimte zat)
Verbruik nu is 1000 kw per maand. Piek vermogen is 75 a. (220V) Nu word er een generator gebruikt. Benzine is relatief duur en milieu vervuilend. (business case)

Anyone? Ideeën,tips of suggesties graag.

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:02
z704w40 schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 16:55:
Is het mogelijk om een autonoom systeem te realiseren op basis van NIMH batterijen of LifePO batterijen?

Is er iemand bekend met dit soort oplossingen? Ben aan het kijken voor een landbouw bedrijf in Latijns Amerika om hun energie te laten betrekken uit een aantal zonnepanelen.(ruimte zat)
Verbruik nu is 1000 kw per maand. Piek vermogen is 75 a. (220V) Nu word er een generator gebruikt. Benzine is relatief duur en milieu vervuilend. (business case)

Zulke systemen zijn mogelijk en worden toegepast, ik herinner me dat ik zoiets een tijd geleden op tv heb gezien die man gebruikte 2e hands maritieme accu's. Voor 1000kwh per maand zal je echter wel een flink accu pakket nodig hebben.

op google is trouwens zat te vinden zie ik zoek maar op: off grid solar power systems

http://www.gosolargreenny...-solar-power-systems.html

Voor industriële toepassing zou ik die generator trouwens behouden voor als er onverwacht meer vermogen nodig is.

Afbeeldingslocatie: http://www.gosolargreenny.com/images/stories/standalone/solar%20standalone.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door haakjesluiten op 24-03-2012 17:06 ]

• lithoijen
Crazyanz schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 16:54:
sluip verbruik? als de meter een 10% afwijking heeft bij terugleveren heeft ie dat ook bij vebruik trouwens. Zou een goede investering zijn zoon meter :+
Nee geen sluipverbruik, of de meter moet het zelf verbruiken. Er is geen apparatuur meer aanwezig in het huis op een enkele lamp na. En geloof me dat had ik echt wel gemerkt. Die dingen zijn al maanden niet meer aan geweest.

En het is natuurlijk niet gezegt dat de afwijking het zelfde is bij levering als bij teruglevering. Al kan dat prima natuurlijk

• lithoijen
75 ampere bij 220 volt is trouwens wel behoorlijk.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

lithoijen schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 16:36:
De opbrengst monitor ik nu al een tijdje door middel van een plugwise systeem. Maar ik heb ook een behoorlijke tijd zo nu en dan de meterstanden bijgehouden. De opbrengst zou voor 100% ovreen moeten komen met de stand op de ferrarismeter, er zijn immers geen gebruikers. Helaas blijkt de meter ruim 10% minder aan te geven. Kortom het terugleveren word niet nauwkeurig geregistreerd.
Wie weet wijkt het Plugwise systeem wel af of heb je veel verlies in de kabel tussen omvormer en Ferraris.

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

lithoijen schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 16:36:
Ik heb zojuist toch een nadeeltje gevonden van de door vele hier zo geliefkoosde ferrarismeter icm met een pv installatie. Ik heb een oud huis, met daarin een erg oude meter gekocht. In afwachting van een verbouwing of slopen en nieuw bouwen vast wat panelen in de tuin geplaatst.

Omdat ik ook over wil stappen van 1-fase naar 3-fases gaat er dus toch een nieuwe meter komen, maar daar heb ik nu ook nog eens een extra reden voor.

Misschien toch een aandachtspuntje voor diegene met een oude vertrouwde ferrarismeter in hun meterkast icm zelf opgewekte stroom. Al is mijn geval natuurlijk geen algemeen geldende regel natuurlijk (gelukkig).
Die oude meter is 100 jaar geleden geijkt door het IJkwezen, tegenwoordig het Nederlands Meetinstituut.
Aangezien de meter wordt aangedreven door mechanica zal die regelmatig herijkt moeten worden. Aangezien dat behoorlijk in de kosten kan lopen is het goedkoper om de meters te vervangen voor digitale meters.
Best mogelijk dat je plugwise systeem niet geijkt is en teveel aangeeft. Hierdoor lijkt het verschil nog groter dan in werkelijkheid is.

2k op west bij Pv Output

• lithoijen
Er zal ongetwijfeld een afwijking zitten in het plugwise systeem al schat ik die minimaal in.

De reden daarvoor is dat ik de opbrengst van de drie stecagrid inverters zowel afzonderlijk als opgeteld monitor.
Hier zitten echt minimale verschillen in (orde van grote ca 1watt verschil per maand) kortom dit lijkt behoorlijk betrouwbaar. Dit zou overigens ook moeten als ik de specificaties van de fabrikant mag geloven.

Ook het verlies in de kabels kan het verschil niet verklaren. Hiervoor zijn de vermogens die worden opgewekt gewoon te klein. Een piek vermogen van 1500watt mag geen probleem zijn voor de bekabeling. Hier verlies ik zeker geen ruim 10% van mijn energie.

Kortom het is echt de (stok en stok oude) ferrarismeter

Maar om het verlies dat ik ergens lijd te compenseren ga ik dadelijk nog een setje panelen met stecagrid omvormer bijhalen. :)

[ Voor 8% gewijzigd door lithoijen op 24-03-2012 17:49 ]

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Speksteenkachel schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 15:25:
Ik las op de site van de heer Wouterlood dat ze in Zeeland bezig zijn met een PV park van 850 kWp _/-\o_
Ik gok.. oud nieuws.

Vandaag bij een klant 't grafiekje van gisteren.. :9~

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-vt5B9Mu5Uvo/T24Jv7dAL8I/AAAAAAAAMBg/DmrKodIUFYI/s640/P1090834%2520%2528Large%2529.JPG

En inderdaad, Ferrarismeters zijn (in mijn ogen) allang niet heilig meer.

[ Voor 7% gewijzigd door SunshineCompany op 24-03-2012 18:57 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Verwijderd

wtf? 145 kWh op één dag? Geweldig om te zien. Daar kom ik lang niet aan, maar wel enorm leuk om te zien. Die foto ga ik even aan iemand doormailen. Thnx :)

Vraagje : Hoeveel panelen heeft deze klant? welke type, etc?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2012 19:02 ]

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Moet ik m'n bedrijfslogo erop zetten? ;)

116x YL260Wp op 2x SMA. Onder een hoek van 15 graden, dus de grote klappers komen pas over een paar maanden. Verwacht dat dit systeem +/- 230-240kWh op een (top)dag gaat halen.

[ Voor 69% gewijzigd door SunshineCompany op 24-03-2012 19:10 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Verwijderd

te laat! :P

maar hoeveel panelen en welke type 290wp?

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:33

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

SunshineCompany schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 18:54:
[...]

Ik gok.. oud nieuws.

Vandaag bij een klant 't grafiekje van gisteren.. :9~

[afbeelding]

En inderdaad, Ferrarismeters zijn (in mijn ogen) allang niet heilig meer.
:9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~

KWIJL :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
Muggeziften mode on: Ouddorp ligt op één van de Zuid-Hollandse eilanden. :D muggeziften mode off.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Oops, dat is ongeveer hetzelfde als tegen een Twentenaar Achterhoeker zeggen :)

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:57
Speksteenkachel schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 20:00:
Oops, dat is ongeveer hetzelfde als tegen een Twentenaar Achterhoeker zeggen :)
Andersom is nog veel erger...

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ouddorp ligt trouwens ook in de kop van Noord Holland :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Even over het verschil tussen ferrarismeter en Plugwise:
Is de stekker van de CV uitgetrokken? Is de trafo van de deurbel uitgetrokken? Is er in de tuin nog een lamp met sensor aanwezig? etc.

Lijkt mij sterk dat de Plugwise of de ferrarismeter zoveel van elkaar afwijken.
Verder onderzoek gewenst?!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Erasmo schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 20:29:
Ouddorp ligt trouwens ook in de kop van Noord Holland :P
Dat is Oudorp.

A'dam PVOutput

• lithoijen
Schinnen-groen schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 20:32:
Even over het verschil tussen ferrarismeter en Plugwise:
Is de stekker van de CV uitgetrokken? Is de trafo van de deurbel uitgetrokken? Is er in de tuin nog een lamp met sensor aanwezig? etc.

Lijkt mij sterk dat de Plugwise of de ferrarismeter zoveel van elkaar afwijken.
Verder onderzoek gewenst?!
Yep overal naar gekeken:

- In heel het zitten misschien 10 stopcontacten, op geen ervan is iets aangesloten.
- CV installatie is niet aanwezig (of ooit aanwezig geweest)
- Er is geen tuinverlichting, of zelfs maar een stroompunt buiten het huis behalve dan die voor de PV installatie.
- Deurbel is niet aanwezig, dus ook geen trafo.
- Heel het huis is gestript, er is geen elektrische apparatuur aanwezig, op de pv installatie, de plugwise pluggen en de ferrarismeter na.

Kortom er is geen sluipverbruik, sterker nog er is geen verbruik (op de 4x 0,3 watt na van de plugwise pluggen).

Het feit dat er geen verbruik is blijkt ook aan het feit dat voor de plaatsing van de pv de meter ook een paar maanden compleet stil heeft gestaan. Dit kan natuurlijk niet met zelfs maar een klein sluipverbruik

Ik kan echt niet anders dan concluderen dat de meter ruim 10% afwijkt.
Mogelijk wel enig sinds verklaarbaar de door de leeftijd. Normaal gesproken zou dit overigens een "positieve" afwijking zijn omdat er minder stroom wordt gemeten als dat er door de meter gaat. In dit specifieke geval is dat dus niet het geval :(

[ Voor 7% gewijzigd door lithoijen op 24-03-2012 21:29 ]

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Blijft een vreemd verhaal. In dit geval zou ik de zaak maar laten vervangen.

• lithoijen
Klopt, moet toch gebeuren.
Er is nu maar 1 fase beschikbaar, ik wil er dadelijk 3 hebben.
Al is het maar dat ik tijdens de bouw er een bouwkraan en andere elektrische apparatuur op kan aansluiten (3-fases nodig). Bovendien gaat het huidige (niet geisoleerde gedeeltelijk enkelsteens huis tegen de vlakte. Dus ook de meterkast moet omgezet worden in een bouwstroom voorziening. Gaat me nog genoeg kosten ben ik bang.

Ter info even de getallen waar we het over hebben:
Meterstand 8-oktober 2011: 79415
Meterstand 24-maart 2012: 79171

Dus volgens de ferrarismeter is er ca 244 kWh teruggeleverd
Plugwise zicht over dezelfde periode 277,50 kWh (ja plugwise geeft de standen tot 2 decimalen)

De periode van voor 8-oktober-2011 heb ik geen vergelijking. Toen had ik het plugwise systeem nog niet

Verwijderd

Vorige week bericht gehad dat de Sharp 245 panelen later worden geleverd, begin juni. Alternatief is wel half april leverbaar, sharp 250. Ben uiteindelijk akoord gegaan, maar omvormer blijft hetzelfde. Wordt dus straks 2750wp op een SB2500HF. Mijn vraag is, is dit erg?

• lithoijen
Ik verwacht eerlijk gezegd van niet. Je zult sporadisch wat energie opbrengst verliezen omdat je omvormer aan de lichte kant is. Waarschijnlijk wordt dit al gecompenseerd door het iets eerder opstarten/uitvallen van de omvormer s'ochtends en s'avonds.

Maar hoe liggen je panelen, als ze niet perfect op het zuiden liggen dan valt het al helemaal mee.

Verwijderd

Panelen liggen ZZW, in zeeland aan de kust.

• lithoijen
Ik zou me er mezelf niet druk overmaken en genieten van de extra stroom die je ermee gaat opwekken :P
Betekend het eigenlijk dat je moet bijbetalen voor het alternatief en zo ja hoeveel?

Ter info hier een overzichtje van 1 van mijn omvormers:
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/9sw03c.jpg
Een stecagrid omvormer met een max vermogen van 500 watt
Hier zit ongeveer 540 Wp aan panelen op aangesloten welke pal zuid staan met een hoek van 36 graden.

Ondanks het perfecte weer komt het uurgemiddelde nooit in de buurt van de 540 of zelfs maar de 500 watt (kort durende piek opbrengsten natuurlijk wel)
Kortom ik denk dat je prima zit met je omvormer

Mocht je zekerheid willen dan download je gewoon even de tool van de fabrikant (sunnydesign 2), dan kun je zelf controleren wat die er van vind.

[ Voor 68% gewijzigd door lithoijen op 24-03-2012 22:13 ]

Verwijderd

Bijbetaling is 6 euro per paneel.

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-11 05:57
Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 21:45:
Vorige week bericht gehad dat de Sharp 245 panelen later worden geleverd, begin juni. Alternatief is wel half april leverbaar, sharp 250. Ben uiteindelijk akoord gegaan, maar omvormer blijft hetzelfde. Wordt dus straks 2750wp op een SB2500HF. Mijn vraag is, is dit erg?
Nee, absoluut niet. Je zit dan op 91%, dat is prima. Je wilt eigenlijk geen 100% dekking met je omvormer, omdat die dan een groot deel van de tijd niet in zijn meest efficiente gebied werkt. Een lagere dekking geeft je meestal een beter resultaat.
De maand mei is volgens de statistieken meestal een prima maand, dus die missen met half april erbij zou jammer zijn. Ik denk dat je verlies qua opbrengst alleen van die periode al dekkend is voor wat je bij moet betalen. En de rest van de 25 jaar heb je een betere opbrengst.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:39
z704w40 schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 16:55:

Autonome systemen blijven lastig. Het piekvermogen wordt zo'n uur per dag gebruikt? Ik zou het iniedergeveal zo plannen dat overdag wordt afgenomen.
De levensduur van accu's is beperkt.
De generator achter de hand houden. Kan ook met een eenvouidge schakelaar gekozen worden of stroom uit de accu's komt of van de generator.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 21:45:
Bij een celtemperatuur van 45 graden (10 omgeving en 35 opwarming, schuin dak) kom je op een output vermogen van je PV veld van 2604 W je omvormer is 2600w. Geen probleem.

Dus alleen als het redelijk koud is of als de zon net doorbreekt kun je een verlies hebben.
Als de zon iets langer blijft staan warmen de panelen daardoor op en loopt het verlies weg.

Normaal gesproken zullen de panelen over de dag relatief rustig opwarmen door de lager staande zon in de ochtend. De instraling rond de middag is het grootst. Dan zullen de panelen dus doorgaans al redelijk op temperatuur zijn.

Behoudens als de zon vol doorbreekt in de middag en de panelen nog een lage temperatuur hebben zul je dus geen verlies ervaren. Omstandigheden die nauwelijks optreden.

Verwijderd

http://www.inverter-direc...oy_SB_2500HF-10-2558.html

laat deze nu precies tussen de 50% en 75% zijn beste bereik hebben,
en de meeste omvormers trouwens tegenwoordig.
je kan dus beter wel een zwaardere omvormer hebben als efficiency een punt is,
ook word deze zomers minder warm, en blijven hun vermogen leveren.

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-11 13:48

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2012 @ 11:28:
http://www.inverter-direc...oy_SB_2500HF-10-2558.html

laat deze nu precies tussen de 50% en 75% zijn beste bereik hebben,
en de meeste omvormers trouwens tegenwoordig.
je kan dus beter wel een zwaardere omvormer hebben als efficiency een punt is,
ook word deze zomers minder warm, en blijven hun vermogen leveren.
Het is niet alsof het een steil afvallende curve is. Tussen 20 en 100% varieert de efficiëntie 1.21%...om je daar nu zorgen over te gaan maken.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

ericplan schreef op zondag 18 maart 2012 @ 11:43:
[...]

Hou er rekening mee dat, op basis van jouw informatie, ik er van uit ga dat het huis van je ouders in een beschermd stadsgezicht staat. Daar heb je een bouwvergunning nodig voor het plaatsen van zonnepanelen.
Hier moet ik mijzelf corrigeren. Sinds 1 januari 2012 is de Monumentenwet gewijzigd. Daardoor is niet altijd meer een vergunning noodzakelijk. Met name aan de achterzijde is veel meer mogelijk.
http://www.cultureelerfgo...januari-2012-voor-erfgoed

A'dam PVOutput

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:16

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Beetje irritant nu met zoveel zon: mijn Steca500 gaat heel even op groen en begint daarna meteen weer te knipperen. Ik zie dus even een 400watt voorbijkomen en dan is het weer over.

Gisteren was dat ook al maar na wat klooien aan de bekabeling was het over.
Vraag me nu dus af of het de Steca is of toch de bekabeling. 230v doet het, dus de netspanning zou het niet moeten zijn.

Iemand een tip om eea door te meten?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• lithoijen
Misschien even proberen de steca op een andere stopcontact/groep aan te sluiten (even mbv een verlengsnoer of zo).
Mocht er ergens een slechte verbinding zitten dan loopt de spanning op en zal de steca afslaan. Dat terwijl je dan wel 230 meet. Andere optie zou zijn er een zware verbruiker aan te hangen en kijken wat de spanning dan doet op die aansluiting.

Verwijderd

SunshineCompany schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 19:08:
Moet ik m'n bedrijfslogo erop zetten? ;)

116x YL260Wp op 2x SMA. Onder een hoek van 15 graden, dus de grote klappers komen pas over een paar maanden. Verwacht dat dit systeem +/- 230-240kWh op een (top)dag gaat halen.
Een vraag over de hellingshoek.

Wat is de beste hellingshoek? Ik dacht dat dat 35 graden was en bij jou lees ik 15 graden?
Wat haal ik door elkaar?

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-11 17:41
Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 15:04:
[...]

De afdeling "standaard" oplossing en totaal ontzorging gaan wat mij betreft maar matig samen.

Wat denk je zelf dat een redelijke prijs is? Zolang je daar geen idee bij hebt kun je ook niet inschatten of dat een voordelige actie is of niet.

Hoe groot is je dak? Met een beetje dak kun je onder de 2 euro/wp uitkomen all-in.
Mijn dak is 7 bij 7 meter met een lage dakkapel, "links onderin" het dak. Effectief neemt dat 2,25 x 2 meter weg van het totale oppervlakte. Daarnaast is er nog de wens om ooit een dakraam van circa 1m^2 te plaatsen.. De orientatie van het dak is op het (zuid) zuid-westen. Er is ruimte "rechts" naast het dakkapel voor een paar panelen maar deze zullen bij ondergaande zon last van schaduw kunnen hebben.

Ik ben zelf technisch goed genoeg onderlegd om de installatie zelf te doen en heb mensen die de panelen op het dak kunnen installeren. Ik ben geinteresseerd in een PV-systeem door 123 zonne-energie doordat ze ook garanties bieden.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik lees hier steeds iets over celtemperatuur hoe meten jullie die?
Op de omvormer staat wel 260VDC, 230VAC en 2,1 kW output op dit moment.
Is de cel temperatuur ook te berekenen en zo ja wat is de ideale celtemperatuur?

[ Voor 24% gewijzigd door SpeksteenWP op 25-03-2012 15:17 ]

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:16

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Zie hier de tijdelijke fix die, zoals het er nu uitziet, de problemen oplost:

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/vfavdx.jpg

De MC4 stekker van de Steca bleek 'rot' te zijn. Ik kon deze er vanaf de binnenkant zo uittrekken, alsof deze los zat en naar binnen werd gedrukt door de stekker van de kabel, ergo geen/slecht contact!

Met het klooien wel de MC4 stekker van de kabel onbruikbaar gemaakt (schroefdraad kapot), maar met een tang nu dus de aansluiting in de Steca en die van de kabel aan elkaar geknepen, en voorlopig geen uitval meer!

Vindt het wel vreemd, 2 jaar goed draaien, en daarna dit soort connector problemen.
Is dit een bekend euvel van de MC4 stekkers?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:12

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Lijkt mij een gevaarlijke situatie, een slecht contact. Er staat niet voor niets op de connectoren "Do not disconnect under load". Bij gelijkspanning/stromen kun je aardige vlammen trekken, met brandgevaar als gevolg.

Je gaat de blote aders nog wel even isoleren? Lijkt mij niet echt IP20 (aanrakingsveilig) en volgens mij is de Steca niet galvanisch gescheiden van het net...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Verwijderd

@hans de git, dit was een aan de kust-hoge instralingsdag
de eerste echte van dit jaar, hoe deed je systeem het ?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2012 18:36 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-11 12:58
Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:17:
[...]

Een vraag over de hellingshoek.

Wat is de beste hellingshoek? Ik dacht dat dat 35 graden was en bij jou lees ik 15 graden?
Wat haal ik door elkaar?
beste hellingshoek bestaat niet in de vorm zo als je het vraagt.
meer factoren moet je dan mee nemen.

op zuid is 30 tot 15 graden al aardig optimaal te noemen in mijn optiek.
draai je nu meer naar oost of west dan moet je de hoek kleiner maken.
als je kleiner gaat als 20 graden heb je wel meer last van vervuiling. (de regen spoelt de panelen niet schoon genoeg) etc....

en de allerbelangrijkste factor blijft wat voor dak heb je.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Klant van me haalde gisteren trouwens al 6,02kWh/kWp uit z'n systeem.. :o

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:01

The Wizard

Moderator Mobile
Hmmm... kom ik aan met me 4,4 kWh/kWp...

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Voor 25 maart vind ik 5,52 kWh/kWp van vandaag not bad :9

Hoogste tot nu toe sinds 1-1-12

Verwijderd

gewoon de beste vrije clear line of site naar de zon, alsof je daar zelf op je rug aan het liggen bent.
obstakels wil je niet zien, dus dan ga je vanzelf iets achterover.
van 1 november tot 1 maart valt er niet zoveel te halen, lange daglengtes vang je door iets achterover te hellen, denk in een schotse kogel slingeraar, als de baan van de zon.
luister vooral niet naar adviezen in fora en installateurs, maar ken je eigen huis, en hoe de zon schijnt over het jaar, iedereen kent dat plekje wel waar de zon het langst op schijnt.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2012 20:20 ]

• Meridiaan
  • Laatst online: 01-01-2023
Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2012 @ 20:18:
[...]

luister vooral niet naar adviezen in fora en installateurs, maar ken je eigen huis, en hoe de zon schijnt over het jaar, iedereen kent dat plekje wel waar de zon het langst op schijnt.
Blijkbaar ook op ons dak. We zitten inmiddels op 1030 kwh/kWp. _/-\o_
En bovendien nog 5 dagen te gaan voor de jaaropbrengst.
*O*

• Lardman
  • Laatst online: 02-11 21:12
Afgelopen maandag was er het punt van Klaver4 over het actief koelen van steca 500's. aangezien ik toch al een setje heb hangen met koeling heb ik zaterdagochtend de standen exact opgeschreven, zaterdag nacht de koeling voor steca 1 weggehaald, standen exact (2 achter de komma) opgeschreven. Per steca ongeveer 2.8kwh opgewekt. Zopas weer gekeken (de hele dag af en aan ook natuurlijk). Beide Steca's hadden zo ongeveer 2.6kwh opgewekt. De steca 300 in het midden liet zelfde soort verschuiving zien.

Conclusie: Of een steca nu 16 of 40 graden celcius is gedurende de warme momenten van de dag, er is geen siginificant verschil tussen een gekoelde en niet gekoelde steca. Ik verwacht overigens dat het op een mooie july dag bij 25+ graden celcius weldegelijk verschil zal uitmaken. Tegen die tijd een nieuwe test.

De laatste paar dagen gaan lekker met rond de 4.6kwh/kwp, vanuit hier geen gemopper hoor :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Verwijderd

Looney11 schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:36:
Ik ben zelf technisch goed genoeg onderlegd om de installatie zelf te doen en heb mensen die de panelen op het dak kunnen installeren. Ik ben geinteresseerd in een PV-systeem door 123 zonne-energie doordat ze ook garanties bieden.
Garanties aanbieden? Die is er dan alleen op het materiaal in jou geval.
123 zonnepanelen voegt GEEN garantie toe op datgene wat de fabrikant verstrekt.
Kema maakt de certificering van de Tuv geen haar mooier.

Volgens mij schiet je er niets mee op, alleen de prijs is hoger. Voor zover het me duidelijk is installeer je zelf en heb je een mooi dak. Dat kan echt een mega rendabel dak worden.

• migjes
Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2012 @ 20:18:
[...]

gewoon de beste vrije clear line of site naar de zon, alsof je daar zelf op je rug aan het liggen bent.
obstakels wil je niet zien, dus dan ga je vanzelf iets achterover.
van 1 november tot 1 maart valt er niet zoveel te halen, lange daglengtes vang je door iets achterover te hellen, denk in een schotse kogel slingeraar, als de baan van de zon.
simpel. mee eens.

edit: om het wat langer te zeggen.
het aantal uren dat er licht op de panelen schijnt is belangrijker als de hoeveelheid zon.
uiteindelijk kun je de hoeveelheid zon toch niet beïnvloeden.
die krijg je of niet. leef met het.
het aantal uren zou je nog kunnen beïnvloeden door panelen in een bepaalde hoek te zetten.
maar dat is nooit meer als ruimte optimalisering.
uiteindelijk kun je der lang of kort over lullen.
ophangen en van genieten is een stuk verstandiger.

[ Voor 26% gewijzigd door migjes op 25-03-2012 23:11 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

migjes schreef op zondag 25 maart 2012 @ 18:42:
[...]

beste hellingshoek bestaat niet in de vorm zo als je het vraagt.
meer factoren moet je dan mee nemen.

op zuid is 30 tot 15 graden al aardig optimaal te noemen in mijn optiek.
draai je nu meer naar oost of west dan moet je de hoek kleiner maken.
als je kleiner gaat als 20 graden heb je wel meer last van vervuiling. (de regen spoelt de panelen niet schoon genoeg) etc....

Het dak aan de achterkant met 14 panelen ligt op het West-Zuid-Westen en heeft een hoek van 35 graden.
Het dak aan de voorkant met 8 panelen ligt op het Oost-Noord-Oosten en heeft ook een hoek van 35 graden.
Het dak bestaat zelf uit dakpannen.

De reden dat ik vraag is, dat sommige daken iets hogere hellinghoek hebben en voorheen was me duidelijk, dat een hellingshoek van 35 graden het beste was. Daarbij werd toen niet gesproken over rekening houden met windrichting e.d. Vandaar.

Als mijn panelen op ONO niet voldoende opbrengen, dan wil ze op een stellage plaatsen in mijn achtertuin. Daarbij was ik toen ook uitgegaan van een hoek van 35 graden. Maar nu lijkt het net of dat het niet helemaal hoeft te zijn. en daarom probeer ik er achter te komen, waarom dat is. Vandaar.

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:46

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Lardman schreef op zondag 25 maart 2012 @ 22:12:
Afgelopen maandag was er het punt van Klaver4 over het actief koelen van steca 500's. aangezien ik toch al een setje heb hangen met koeling heb ik zaterdagochtend de standen exact opgeschreven, zaterdag nacht de koeling voor steca 1 weggehaald, standen exact (2 achter de komma) opgeschreven. Per steca ongeveer 2.8kwh opgewekt. Zopas weer gekeken (de hele dag af en aan ook natuurlijk). Beide Steca's hadden zo ongeveer 2.6kwh opgewekt. De steca 300 in het midden liet zelfde soort verschuiving zien.

Conclusie: Of een steca nu 16 of 40 graden celcius is gedurende de warme momenten van de dag, er is geen siginificant verschil tussen een gekoelde en niet gekoelde steca. Ik verwacht overigens dat het op een mooie july dag bij 25+ graden celcius weldegelijk verschil zal uitmaken. Tegen die tijd een nieuwe test.

De laatste paar dagen gaan lekker met rond de 4.6kwh/kwp, vanuit hier geen gemopper hoor :)
Interessant!
Afgelopen dinsdag heb ik, zoals ik eerder schreef, een (tijdgestuurde) fan geïnstalleerd die mijn beide Steca's koelt. Sindsdien zijn de behuizingen beduidend koeler dan voorheen, ondanks de zonovergoten dagen.

Ik vergelijk mijn opbrengsten met die van Anton Boonstra. Opmerkelijk is dat ik de eerste 20 dagen van maart ongeveer 23% minder opbrengst heb dan hij (hij zit op bijna pal zuid, ik op WZW) en dat ik de afgelopen 5 dagen maar ongeveer 15% lager zit. Het kan toeval zijn maar verklaren kan ik niet.

Ik vergelijk overigens met het totaal van zijn beide deel-installaties. Als ik op Sonnenertrag kijk valt me op dat uitgerekend zijn dakopstelling achterblijft. Zie: http://www.zonnestroomopbrengst.eu/anlage/mystat

@ Anton: is er iets mis met je dak-installatie?

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

• migjes
Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2012 @ 23:00:
[...]

Het dak aan de achterkant met 14 panelen ligt op het West-Zuid-Westen en heeft een hoek van 35 graden.
Het dak aan de voorkant met 8 panelen ligt op het Oost-Noord-Oosten en heeft ook een hoek van 35 graden.
Het dak bestaat zelf uit dakpannen.

De reden dat ik vraag is, dat sommige daken iets hogere hellinghoek hebben en voorheen was me duidelijk, dat een hellingshoek van 35 graden het beste was. Daarbij werd toen niet gesproken over rekening houden met windrichting e.d. Vandaar.

Als mijn panelen op ONO niet voldoende opbrengen, dan wil ze op een stellage plaatsen in mijn achtertuin. Daarbij was ik toen ook uitgegaan van een hoek van 35 graden. Maar nu lijkt het net of dat het niet helemaal hoeft te zijn. en daarom probeer ik er achter te komen, waarom dat is. Vandaar.
oke.
nu was je vraag waarom ssc zijn panelen op 15 graden heeft?
toch als ik het goed heb.
ben er eigenlijk niet zeker over.
(hij had zelf niet meer gereageerd.)

hij heeft panelen tegen in koop prijs.
dus dat zal vast niet te duur zijn geweest.
heeft i vast ook af geschreven op een 1 of andere rekening binnen het bedrijf.
en het geeft hem ook nog eens een hele goede reclame.
(vind ik totaal niet erg. en zelfs erg goed van hem om te doen.)

als ik dan naar zijn grafieken kijk.
is toch hoe platter hoe beter. je kunt in de betere tijden meer halen uit het systeem.
de zon kan langer schijnen op een platter paneel.
wel menend dat geld bij hem niet de grootste rol was.
(met de kan tekening, de grote van zijn site.)
alleen als het te plat word komt vervuiling van de panelen er wel bij kijken.
en dan is het wel van wil je het schoonmaken en kun je er makkelijk genoeg bij.

als je je panelen naar de tuin wil verplaatsen.
hebben ze daar langer licht als op het dak?
de hoeveelheid die de zon geeft blijft het zelfde.
maar schaduw van om liggende gebouwen kan ook een hoop doen.

@ssc
hoop niet dat ik iets verkeerds gezegd heb.

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Beetje laat, 58 SDE beschikkingen uit 2009, anderhalf jaar subsidie misgelopen, vertragingen bij de provincie.

En het ligt niet in Zeeland maar bij Ouddorp. Goeree. Zuid Holland, dus... ;)

http://www.polderpv.nl/ni...feb2012_Zonnepark_Ouddorp

Aha, ik zie dat deze discussie eerder al gevoerd is. Scusi.

Maar in mijn bericht staan wel een zooi achtergrond details. Als u ze blieft.

Voor de goede orde, Bundesnetzagentur cijfers okt.-dec. 2011 zijn gepubliceerd voor Duitsland. Bevestiging van eerste afschattingen. 7,5 GWp in heel 2011 erbij gekomen. 1,22 GWp aan projecten cq. projectdelen die elk >1 MWp per stuk zijn, in december...

nighty, nighty :z

[ Voor 28% gewijzigd door zonnigtype op 26-03-2012 01:38 . Reden: Bijna dubbelaar. ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Pff. Afgelopen weekend 2x 6mm2 + 1x 2,5mm2 kabel door een 3/4 buis proberen te trekken. Doe het niet, het is de moeite niet waard. Volgende keer pak ik gewoon een grondkabel en ga niet met buizen en losse aders kutten.

Meterkast -> door de vloer -> kruipruimte -> door de vloer -> kabelruimte achter de trap -> zolder.
Met twee bochten erin krijg je de kabel al niet fatsoenlijk doorgetrokken.

Signatures zijn voor boomers.

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-11 20:30
6mm2 is ook al behoorlijk stug. ik neem aan dat je die 2,5mm2 voor aarde gebruikt?

Ik weet niet waarvoor de kabel gelegd is en wat er op komt te zitten maar dit is namelijk niet toegestaan in een installatie

• migjes
Maasluip schreef op maandag 26 maart 2012 @ 08:05:
Pff. Afgelopen weekend 2x 6mm2 + 1x 2,5mm2 kabel door een 3/4 buis proberen te trekken. Doe het niet, het is de moeite niet waard. Volgende keer pak ik gewoon een grondkabel en ga niet met buizen en losse aders kutten.

Meterkast -> door de vloer -> kruipruimte -> door de vloer -> kabelruimte achter de trap -> zolder.
Met twee bochten erin krijg je de kabel al niet fatsoenlijk doorgetrokken.
lastig he.
heb je geprobeert het met zen 2e te doen?
1 trekken de de andere duwen.
de kabel in smeren met groene zeep?

ik neem aan dat je ymvk kabel bedoeld ymvk-as (grondkabel) is nu ook weer niet nodig als het allemaal binnen is.

Verwijderd

Wouter.S schreef op zondag 25 maart 2012 @ 11:44:
Het is niet alsof het een steil afvallende curve is. Tussen 20 en 100% varieert de efficiëntie 1.21%...om je daar nu zorgen over te gaan maken.
Als ik de SB 2500 HF bekijk zit het rendement op bij volle belasting op 95,8% en dat scheelt 1% met het rendement bij een belasting van 20%. Dat je in het juiste voltage bereik zit is zelfs nog iets belangrijker. Dus je hebt zeker gelijk wat dat betreft. http://files.sma.de/dl/1348/Wirkungsgr_Derat-TEN112110.pdf pagina 23.

Uiteindelijk ligt bij elke situatie de bottleneck anders. In mijn geval haal ik met 8 panelen ad 1,65m x 0,99m het maximale uit mijn platte dak. Het toepassen van 8 Sanyo's 240 zou mijn bankrekening teveel belasten.
Het toepassen van 8 Suntech Pluto zou wel een hoger voltage opleveren, maar veel minder vermogen.
De som van het verlies door het lagere voltage vs het lagere vermogen valt altijd uit naar; pak die grotere panelen maar, ondanks de lichte schaduw in november / januari die ik erbij zou moeten rekenen.

Het tweaken van de installatie zal voor de meeste gebruikers niet een oplossing zijn. Ik wil iemand die een PV installatie overweegt ook kunnen zeggen : " Aansluiten en klaar " geen onderhoud (behoudens omvormer verhaal).

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

silvester6 schreef op maandag 26 maart 2012 @ 08:22:
6mm2 is ook al behoorlijk stug. ik neem aan dat je die 2,5mm2 voor aarde gebruikt?

Ik weet niet waarvoor de kabel gelegd is en wat er op komt te zitten maar dit is namelijk niet toegestaan in een installatie
Dit is voor de zonnepanelen. Waarom is het niet toegestaan?

• migjes
Maasluip schreef op maandag 26 maart 2012 @ 08:49:
[...]

Dit is voor de zonnepanelen. Waarom is het niet toegestaan?
het is wel/niet toegestaan.
eigenlijk niet.

maar je zou net zo goed 3x 2,5mm kunnen gebruiken.
de dunste kabel bepaald de hoeveelheid A.
niet de dikkere kabels.

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:06
Ik denk dat hij die kabel getrokken heeft om het verlies in zijn kabels te reduceren, niet om de toegestane stroom te vergroten.
Dus de stroom die er doorheen gaat is wel toegestaan bij 2,5 mm2, maar hij wil graag om het verlies te beperken 6mm2 toepassen op de fase en de nul....
Zeg ik dat goed maasluip?

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• migjes
NovapaX schreef op maandag 26 maart 2012 @ 09:08:
Ik denk dat hij die kabel getrokken heeft om het verlies in zijn kabels te reduceren, niet om de toegestane stroom te vergroten.
Dus de stroom die er doorheen gaat is wel toegestaan bij 2,5 mm2, maar hij wil graag om het verlies te beperken 6mm2 toepassen op de fase en de nul....
Zeg ik dat goed maasluip?
jep dat denk ik ook.

(maar eigenlijk mag dat ook niet, ik zelf vind dat ook overdreven. heeft met het afkoelen van de kabels te maken.)

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-11 17:16
Waarom zou het niet mogen. In dit geval is dikker toch altijd beter!
Daardoor ook minder warmte ontwikkeling...Betere 253v test cq minder verval van "volt".... winst winst.

[ Voor 44% gewijzigd door internet4me op 26-03-2012 09:22 ]

Verwijderd

internet4me schreef op maandag 26 maart 2012 @ 09:15:
Het voorschrift is dat alle aders een gelijke diameter moeten hebben.

• migjes
internet4me schreef op maandag 26 maart 2012 @ 09:15:
Daardoor ook minder warmte ontwikkeling...Betere 253v test.... winst winst.
zoals neandertaler71 het zegt en.
de kabels moeten ook nog kunnen afkoelen.
dus is er ook nog lucht nodig in de buis.

eigenlijk wil je 3x 4mm kabels door een 3/4 buis(19 mm).
maar daar heb ik nog geen leverancier voor gevonden.

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-11 17:16
Andere vraag wat hier op lijkt.
en als je 2x4mm en 1x2.5mm doet. mag het dan wel? dan is er wel ruimte voor koeling.

[ Voor 17% gewijzigd door internet4me op 26-03-2012 09:24 ]

• migjes
internet4me schreef op maandag 26 maart 2012 @ 09:23:
en als je 2x4mm en 1x2.5mm doet. mag het dan wel?
nop, helaas.

het moet dan 3x 4mm zijn.
en dat is ook nergens te krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 26-03-2012 09:25 ]

Verwijderd

internet4me schreef op maandag 26 maart 2012 @ 09:23:
en als je 2x4mm en 1x2.5mm doet. mag het dan wel?
Lijkt me niet dan.

Ik heb hier overigens een grondkabel door de koof getrokken. Mag dat wel eigenlijk ? :)

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:58
Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2012 @ 09:25:
[...]
Lijkt me niet dan.

Ik heb hier overigens een grondkabel door de koof getrokken. Mag dat wel eigenlijk ? :)
Zoiets heb ik thuis ook...ik dacht als het buiten mag, dan mag het binnen ook. En zo niet, dan is bij deze binnen veranderd in een overdekt buiten ;)

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2012 @ 09:25:
[...]
ja dat mag.
maar is het grond kabel? (ymvk-as)
of is het instalatie kabel (ymvk)

de as heeft een extra bescherming zodat je er niet door heen steekt met een schop in de tuin.
of te wel dat is grondkabel.
en dat is niet nodig in huis.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:39
Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2012 @ 09:17:
[...]

Het voorschrift is dat alle aders een gelijke diameter moeten hebben.
Ik pas heel vaak verschillende diameters toe, en dat is in dat geval zeker legaal. De schakeldraad is namelijk dunner:1,5 mm2 En dan gaat de stroom via een 0 van 2,5 mm2 weer terug :-)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

migjes schreef op maandag 26 maart 2012 @ 08:52:
[...]

het is wel/niet toegestaan.
eigenlijk niet.

maar je zou net zo goed 3x 2,5mm kunnen gebruiken.
de dunste kabel bepaald de hoeveelheid A.
niet de dikkere kabels.
De 2,5mm draad is de randaarde. Het is in een installatie die op 16A is gezekerd, dus de dikkere fase+nul is alleen voor het mindere verlies. Maar ik zou het dus ook niet nog een keer doen, het is de moeite niet waard.
migjes schreef op maandag 26 maart 2012 @ 09:24:
[...]

nop, helaas.

het moet dan 3x 4mm zijn.
en dat is ook nergens te krijgen.
Wat is niet te krijgen, een (grond)kabel met 3x 4mm? Of de verschillende aders (fase, nul, aarde) met 4mm?
Allemaal zijn ze zo in de handel verkijgbaar.

• migjes
MeTooPV schreef op maandag 26 maart 2012 @ 09:34:
[...]

Ik pas heel vaak verschillende diameters toe, en dat is in dat geval zeker legaal. De schakeldraad is namelijk dunner:1,5 mm2 En dan gaat de stroom via een 0 van 2,5 mm2 weer terug :-)
ja met schakel draad mag je dat dan weer wel.
het moet zelfs, want je hebt dan meer draden als 3 door een buis lopen van 16mm.

maar dan kan je ook geen lamp van 3800W op aansluiten. >:)

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-11 20:30
In een kruipruimte kan je gewoon ymvk kabel gebruiken.
Zelf heb ik om het verlies te beperken een 3x4mm2 ymvk kabel gelegd ipv een 3x2,5mm2.
Wat neandertaler71 zegt klopt volgens de net1010 moeten de aders een even grote diameter hebben.(in grotere installaties is dit anders) Te dik kan ook weer problemen geven al zal dat in dit geval niet zo zijn.

Om het simpel uit te leggen waarom dit moet is omdat je een 6mm2 zou kunnen zekeren met +- 50A op het moment dat je sluiting maakt met aarde gaat die 50A door de aarde draad heen, deze is alleen niet geschikt voor 50A.
Er zijn meer redenen maar ik zal niet te diep gaan.

• migjes
Maasluip schreef op maandag 26 maart 2012 @ 09:35:
[...]
Wat is niet te krijgen, een (grond)kabel met 3x 4mm? Of de verschillende aders (fase, nul, aarde) met 4mm?
Allemaal zijn ze zo in de handel verkijgbaar.
3x 4mm in verschillende losse aders.
heb ik nog nergens kunnen vinden.
ik weet wel dat ze gemaakt worden.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:12

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Klaver 4 schreef op zondag 25 maart 2012 @ 23:28:
[...]
Als ik op Sonnenertrag kijk valt me op dat uitgerekend zijn dakopstelling achterblijft. Zie: http://www.zonnestroomopbrengst.eu/anlage/mystat

@ Anton: is er iets mis met je dak-installatie?
Leuk dat je dat opvalt. Ik heb vanaf 19 maart mijn panelen op de garage iets verstelt. Balkje onder het profiel, zodat de panelen iets rechterop komen te staan en de panelen iets richting het zuiden gedraaid. Mijn huis staat namelijk op 160° dus 20° oost t.o.v. zuid. Door de wijziging en doordat de schaduw van bomen nu ontbreekt, hebben mijn 3x185Wp panelen op de garage een hogere genormeerde en soms zelfs hogere absolute opbrengst dan de 3x190Wp op het dak.

Edit: Op de (tot nu toe) beste dag dit jaar, kun je mooi zien dat het garagesysteem iets later begint en langer door gaat.
Vergelijk garage- en daksysteem

[ Voor 12% gewijzigd door antonboonstra op 26-03-2012 10:34 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Pagina: 1 ... 26 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.