Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.545.561 views

Onderwerpen

• Gerardd513
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08 01:12
[quote]SunshineCompany schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 11:41:
Trouwens nog een uniek systeem opgeleverd gisteren. Een veranda, op maat gemaakt op YL240. 24 stuks (waarvan 8 op een aparte string vanwege de schaduw, wellicht gaat de eigenaar daar nog aan werken) op een KP 5.5:

Wat voor rubbers zet je tussen de panelen, zit zelf ook te denken aan zo iets

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Uhm, een 8mm dik rubber profiel besteld bij een rubberboer.

Polson
216.05.000
EPDM 70° Shore zwart
rollengte 100 meter

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:58
Mooi SSC!

Vormen de panelen echt een waterdicht dak, of zit er nog iets onder?

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-10 20:32
Ik heb me al jaren afgevraagd waarom er nog niemand in het gat is gesprongen om tuinhuisjes te leveren met zo'n dak...

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Er zit nog een plaat onder (weet niet wat voor materiaal, betonplaat ofzo?), en die rubbers maken het waterafstotend. Al met al wel ongeveer waterdicht.

En tuinhuisjes? Klein dak, en je moet dikke kabels gaan leggen. En het is maatwerk = duur. En wie wil er nu een tuinhuisje? Ik niet. Er zijn commercieel carports verkrijgbaar met PV geintegreerd.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• catchingfire
  • Laatst online: 29-10 20:32
SunshineCompany schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 12:21:
En tuinhuisjes? Klein dak, en je moet dikke kabels gaan leggen. En het is maatwerk = duur. En wie wil er nu een tuinhuisje? Ik niet. Er zijn commercieel carports verkrijgbaar met PV geintegreerd.
Even denken of ik iemand ken die wel een tuin, maar geen tuinhuisje maar ook geen garagen heeft... hmmmmmm nee, kan niemand bedenken. Waar moet je anders je grasmaaier, tuingereedschap, tuinmeubels, fietsen, kinderbuitenspeelgoed, etc laten als je geen garage hebt?

Maatwerk? Als tuinhuizenboer kun je toch gewoon je daken aanpassen op de maten van panelen?

• zonnigtype
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

SunshineCompany schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 12:21:
Er zit nog een plaat onder (weet niet wat voor materiaal, betonplaat ofzo?), en die rubbers maken het waterafstotend. Al met al wel ongeveer waterdicht.

Mooi project. Is hier omgevingsvergunning voor aangevraagd? Ging dat van een leien PeeVau dakje?

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Even een vraag mbt derating van de omvormer.

Mijn SMA hangt in de garage en als het warm wordt in de zomer, dan kan de temp van die SMA wel boven de 40 C komen.

Nu heb ik net twee paneeltjes binnen gekregen van 5W, 17 V. Die hangen op dit moment elk aan een ventilator uit een PV voeding. Die draaien nu als een tierelier! *O*

Zou het effect hebben als ik die twee ventilatoren boven de SMA ga hangen (of eronder), qua rendement?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Verwijderd

ericplan schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 11:35:
[...]
Dat hangt dus helemaal van je woonsituatie af. Niet iedereen woont in een standaard woning met een goede plek voor een omvormer. In mijn huis is het zomers ook binnen vaak 30 graden, appartement onder plat dak. Omdat een omvormer zelf ook warmte produceert kan dat in een kleine ruimte tot hoge temperaturen leiden. Dan hangt de omvormer buiten echt veel beter en koeler. En bij de Soladins zijn echt wel deratingproblemen gemeld. Juist in NL. Snap niet waarom je zo'n warmtebron liever binnen zou willen hebben.
Het hangt altijd van de situatie af, natuurlijk eens :) , maar voor derating hoef je niet snel bang te zijn. Ik mag toch aannemen dat je 40 graden niet binnen haalt.

Voor de nu gangbare omvormers zijn de derating temperaturen nog veel hoger.
Een SMA 2500 HF, zit op 60. Een Delta Solivia zit op 60. En mijn power one zit op 55 graden.

Ik hang hem liever binnen omdat je er daar makkelijker een log computer aan kunt hangen. Ik op het display kan kijken. En omdat (laten we hopen) 25 jaar best lang is. De water en stof rating is leuk, maar de combinatie van de levensduur en de sealing van de omvormer kan toch een keer mis gaan.

Uiteindelijk gaat het om zijn vraag; "Heeft de bedrijfstemperatuur van de inverter invloed op de prestaties?"
Zolang de omvormer niet gaat deraten is het nee. Gaat hij deraten? Een Kostal gaat deraten vanaf 40 graden. Ons ;) antwoord zou dan zijn, als de omvormer in een kleine slecht geventileerde ruimte wordt gehangen kan de omgevingstemperatuur boven de 40 graden uitkomen. In dat geval gaat de omvormer deraten en kun je hem beter buiten hangen.

Zo beter?

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 12:43:
Even een vraag mbt derating van de omvormer.

Mijn SMA hangt in de garage en als het warm wordt in de zomer, dan kan de temp van die SMA wel boven de 40 C komen.

Nu heb ik net twee paneeltjes binnen gekregen van 5W, 17 V. Die hangen op dit moment elk aan een ventilator uit een PV voeding. Die draaien nu als een tierelier! *O*

Zou het effect hebben als ik die twee ventilatoren boven de SMA ga hangen (of eronder), qua rendement?
Ik dacht dat jij een SMA TL20 achtige had en die hebben een andere (hogere) derating temperatuur. In de buurt van de 50 graden. Dus gaat het waarschijnlijk niets uitmaken.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Zou je een setje van 2 zonnepanelen kunnen aanbieden in V&A? Of is het niet voor die producten bedoelt? (het is wel een elektronica product...).

Had er 8 gekocht omdat ik er voor een mooi prijsje aan kon komen, maar ik heb er maar 6 nodig, dus 2 kunnen weer weg.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Klopt als een bus (3000TL-20)! Het heeft dus geen zin om geforceerd te gaan koelen.

Bedankt voor de info! Ga weer verder zoeken naar een goede besteding van 10 W gratis vermogen :Y

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Bartjuh schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 12:59:
Zou je een setje van 2 zonnepanelen kunnen aanbieden in V&A? Of is het niet voor die producten bedoelt? (het is wel een elektronica product...).

Had er 8 gekocht omdat ik er voor een mooi prijsje aan kon komen, maar ik heb er maar 6 nodig, dus 2 kunnen weer weg.
Wat zijn de specs?

• zonnigtype

zonnigtype

Bartjuh schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 12:59:

Gaarne >>> http://tweakers.net/aanbod/

Just protecting you, don't kill the messenger... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Maasluip
  • Laatst online: 07-11 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volgende week zaterdag (ijs en weder dienende) wordt bij mij 1920Wp op het dak gelegd! *O*

Signatures zijn voor boomers.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-11 21:19
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/46978249/dak1.jpgAfbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/46978249/dak2.jpg
De eerste voorbereiding voor een pv-installatie zijn gedaan. Overbodige ontluchtingspijpjes van het dak afgehaald (of onder een ventilatiepan uit laten komen). Inmiddels al een paar offertes binnen voor een systeem met micro-inverters. Wel lastig te vergelijken, omdat elke leverancier weer andere panelen en micro-inverters (of vergelijkbare systemen) voorstelt. Wat mag een installatie van ca 2200 Wp met micro-inverters ongeveer kosten per Wp incl. montage (excl. monitoring)?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-11 13:23
Ik lees hier allemaal berichten van mensen die hun omvormer koelen. Maar hier wordt ie geregeld 50+ C op dagen zoals vandaag.

Hij hangt naast de cv in een kast. Voordeel is wel dat het daar in de zomer betrekkelijk koel is wordt daar nooit echt warm ook niet op de heetste dagen.

Verwijderd

Crazyanz schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 13:30:
Ik lees hier allemaal berichten van mensen die hun omvormer koelen. Maar hier wordt ie geregeld 50+ C op dagen zoals vandaag.

Hij hangt naast de cv in een kast. Voordeel is wel dat het daar in de zomer betrekkelijk koel is wordt daar nooit echt warm ook niet op de heetste dagen.
Dat is de Tinv niet de omgevingstemperatuur. Tinv is de temperatuur in de inverter. Als je goed luistert hoor je dan de inwendige fannetjes.

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-11 13:23
Ik heb een powerone 3.0 volgens mij is die volledig passief gekoeld

• Bartjuh
  • Niet online
zonnigtype schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 13:18:
[...]
Gaarne >>> http://tweakers.net/aanbod/

Just protecting you, don't kill the messenger... ;)
Moet hier geen V&A worden natuurlijk, was ook algemene vraag. Ik heb het iig geplaatst, ik zie wel of je er PV mag aanbieden. Er is iig geen rubriek, dus maar in de gadgets rubriek gestopt :Y)

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 13:32:
[...]

Dat is de Tinv niet de omgevingstemperatuur. Tinv is de temperatuur in de inverter. Als je goed luistert hoor je dan de inwendige fannetjes.
Omgevingstemperatuur buiten Spijk City is slechts 18,3 graden, inverter (nieuwe Steca, hyper efficiënt) is 29,3 graden. Paneeltjes zijn nog maar 43,5 graden (onderzijde). Valt allemaal nog wel mee.

http://www.pv-solar24.info/

(zijn zolderverdieping schijnt overdag stuk koeler te zijn vanwege extra isolatie laag genaamd zonnepaneeltjes...)

Veertig graden in huis heb ik volgens mij nog nooit meegemaakt, maar goed ingebouwd appartement en behoorlijk goed geïsoleerd, met overhangend balkon afschermend tegen de zomerzon. Bij zeer goed geïsoleerde serre gevels op zuid natuurlijk ander verhaal (alhoewel: veertig graden is heftig), maar daar gaat een normaal mensch ook geen omvormer in hangen mag ik hopen...

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-10 18:13

MieJuul

3970Wp

MieJuul schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 11:38:
[...]

Zo kritisch zijn ze toch niet?!
In de specs hebben ze het over 230 +5%/-10%, wat neerkomt op 217-241,5 V
Zal straks eens meten wat de spanning is, maar verwacht niets raars eigenlijk.
Een zware belasting gebruiken lijkt me ook niet de juiste methode, zelfs als dat het probleem verhelpt, is verre van duurzaam :)
Heb Alfen (heeft de activiteiten van exendis overgenomen) al een meel gestuurd maar nog geen reactie op gehad.
We wachten af.....

Is er iets bekend over welke serie last had/heeft van het software probleem?
Nog even terugkomend op het verhaal met de gridfits:
Vanmorgen begonnen ze vol goede moed aan een nieuwe dag, om vervolgens tegen 12-en weer te beginnen met hakkelen.
Heb toen de tip van eric-pvt geprobeerd door een zware belasting te gebruiken (frietpan) en waarachtig, ze stopten spontaan met stotteren en gingen continu aan de slag.
Heb de spanning gemeten (met een simpele multimeter, dat wel) en het lijkt er inderdaad op dat ik hier regelmatig tegen de bovengrens van de omvormers aanhik, ca 240 Vac.
Met belasting zakt ie ca 10V en is het probleem weg.
Maar om nu constant de frietpan aan te zetten om de gridfits aan het werk te houden, gaat me toch iets te ver :+

Er zijn vast geen simpele truukjes om de spanning bij de omvormers omlaag te krijgen, dus is een andere omvormer misschien de beste optie.
Dus even een situatieschets:

Ik heb 4 panelen van 105Wp. (Helios Technology H105A)
Die zitten nu per 2 in serie op een Gridfit 250 HV.

Op het typeplaatje van de panelen staan de volgende gegevens:
------------------------------------------------------------------------------------------
Electrical Specifications
(at 100mW/cm2, 25 gr Celsius, AM1,5)

Peak Power 105Wp
Short circuit current 3,45 Amps
Open circuit voltage 43,20 Volts
Voltage at max power 34,65 Volts
Current at max power 3,05 Amps
Noct 43 gr Celsius

Welke omvormers komen in aanmerking?
Heb de specs van de Soladin 600 bekeken, maar als ik de 4 panelen in serie zou zetten zit ik met de spanning te hoog.
De enige andere optie die ik gezien heb zou een Steca 500 zijn, daar die een groter DC-bereik heeft.

Wie heeft hier nog andere ideeën over?

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• Maasluip
  • Laatst online: 07-11 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Heb je niet gewoon de pech dat je op een locatie woont dat je maar weinig vermogen terug kunt leveren? Zie http://www.zonstraal.be/wiki/Uitleg en test met http://www.zonstraal.be/spanningcontrole_pvinstallatie.xls

Signatures zijn voor boomers.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

zonnigtype schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 12:31:
[...]

Mooi project. Is hier omgevingsvergunning voor aangevraagd? Ging dat van een leien PeeVau dakje?
Volgens mij wel een bouwvergunning. Of volgens mij paste het nog net binnen een bestaande vergunning, zoiets. Voor de panelen is (natuurlijk) geen vergunning aangevraagd.

Vanochtend mevrouw aan de lijn; "Ja, hier in het dorp is zo'n inkoopsactie, maar dat duurt me veelstelang! Wanneer kunnen jullie leveren? Oh. Ja, okay. Welk paneel? En dan zo'n SMA omvormer? Terugverdientijd? Okay. Ja. Ja, is inderdaad ietsjes duurder. Maar wel een luxer paneel dus? Ja. Okay. Nou, weet je, ik heb helemaal geen zin in nog 3 info-avonden, voorlichtingen, gezamelijk inkopen, wachten, etc. Dus kom het maar gewoon op het dak zetten!". :D _/-\o_

[ Voor 37% gewijzigd door SunshineCompany op 22-03-2012 14:04 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-11 12:58
MieJuul schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 13:49:
[...]
Wie heeft hier nog andere ideeën over?
gaan klagen bij de netbeheerder.
als je dat een beetje netjes doet en de situatie uitlegt.
dan kunnen ze misschien iets doen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Maasluip schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 13:55:
Heb je niet gewoon de pech dat je op een locatie woont dat je maar weinig vermogen terug kunt leveren? Zie http://www.zonstraal.be/wiki/Uitleg en test met http://www.zonstraal.be/spanningcontrole_pvinstallatie.xls
Ik denk niet dat dat het probleem is.
En zoveel lever ik niet eens terug, heb maar 420 Wp ;)
Daarnaast heb ik er niet altijd last van, er zijn ook dagen dat het wel goed gaat en er dus een stuk meer wordt teruggeleverd dan bv vandaag.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Verwijderd

Crazyanz schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 13:34:
Ik heb een powerone 3.0 volgens mij is die volledig passief gekoeld
Een misverstand, er zijn 2 kleine fans die aanslaan in de buurt van de 50 graden Tinv.

Je kunt in de handleiding ook lezen dat er fans in zitten
http://www.power-one.com/...td-bx_rev1.0_26-03-08.pdf
Pagina 55 -> Bericht: fan fail, foutmelding W010, omschrijving Defecte Ventilator.
Lees verder pagina 61: KAPOTTE VENTILATOR: benadeelt de juiste werking van de inverter niet, het is
aanbevolen bij de eerste gelegenheid de ventilator te vervangen

Het is een aanvullende koeling, de hoofdkoeling is passief en als extra heb je de fans.

Verwijderd

Bedankt voor jullie reacties. Mijn conclusie: binnen lijkt aantrekkelijk, want veiliger. Maar de Kostal geeft warme af en maakt geluid (ventilator). De Kostal zou in de woonkamer komen te hangen, misschien wordt dan het geluid hinderlijk. Meet dan 40 graden daar heb ik nog nooit meegemaakt. Dan gaat alle opgewekte stroom meteen door naar de airco :X Ik heb binnen ook katten (5 stuks) die zich wellicht graag op de inverter gaan nestelen (ze liggen oook graag op de verwarmingsradiatoren). Heeft iemand daar evaring mee? Gaat dat problemen geven met stof of kattenharen?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2012 14:46 ]

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

zonnigtype schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 13:41:
(zijn zolderverdieping schijnt overdag stuk koeler te zijn vanwege extra isolatie laag genaamd zonnepaneeltjes...)

Veertig graden in huis heb ik volgens mij nog nooit meegemaakt, maar goed ingebouwd appartement en behoorlijk goed geïsoleerd, met overhangend balkon afschermend tegen de zomerzon. Bij zeer goed geïsoleerde serre gevels op zuid natuurlijk ander verhaal (alhoewel: veertig graden is heftig), maar daar gaat een normaal mensch ook geen omvormer in hangen mag ik hopen...
Hmmm, denk dat ik voor mijn dakkapel dan toch eens aan zonwering moet denken nu de omvormers daar komen te hangen. Wel apart, aangezien de panelen uit het raam komen te liggen zeg maar :) Maar denk dat het anders op zolder een beetje warm gaat worden.
Dan weerkaats ik mogelijk wel wat extra licht terug naar de panelen, kan dat kwaad, nee toch?

Vroeg het me ineens af... :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• migjes
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 14:33:
Bedankt voor jullie reacties. Mijn conclusie: binnen lijkt aantrekkelijk, want veiliger. Maar de Kostal geeft warme af en maakt geluid (ventilator). Ik heb binnen ook katten (5 stuks) die zich wellicht graag op de inverter gaan nestelen (ze liggen oook graag op de verwarmingsradiatoren). Heeft iemand daar evaring mee? Gaat dat problemen geven met stof of kattenharen?
je wil de inverter ook graag buiten bereik van kinderhandjes hebben,
dan is die ook al aardig buiten bereik van de katten.
maar of 420(b) x 211(d) mm groot genoeg is voor een kat?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

migjes schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 14:42:
[...]

je wil de inverter ook graag buiten bereik van kinderhandjes hebben,
dan is die ook al aardig buiten bereik van de katten.
maar of 420(b) x 211(d) mm groot genoeg is voor een kat?
Ik woon in een boerderij, de katten klimmen via de gebinten omhoog, mijn kinderen niet zo snel ;)

• migjes
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 14:48:
[...]

Ik woon in een boerderij, de katten klimmen via de gebinten omhoog, mijn kinderen niet zo snel ;)
lol

gewoon proberen.
het ergste wat kan gebeuren is geroosterde kat op het menu >:) ,
maar dat zal wel mee vallen.

anders maak je er iets boven als ze er gaan liggen.
tijd brengt raad.

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 14:33:
Bedankt voor jullie reacties. Mijn conclusie: binnen lijkt aantrekkelijk, want veiliger. Maar de Kostal geeft warme af en maakt geluid (ventilator). De Kostal zou in de woonkamer komen te hangen, misschien wordt dan het geluid hinderlijk. Meet dan 40 graden daar heb ik nog nooit meegemaakt. Dan gaat alle opgewekte stroom meteen door naar de airco :X Ik heb binnen ook katten (5 stuks) die zich wellicht graag op de inverter gaan nestelen (ze liggen oook graag op de verwarmingsradiatoren). Heeft iemand daar evaring mee? Gaat dat problemen geven met stof of kattenharen?
Afbeeldingslocatie: http://ongedierteproducten.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/a/v/avipoint_p32.png

>:)

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@MieJuul
Het probleem van de netspanning kun je ook op een andere manier oplossen.
Je kunt een regeltrafo kopen en die ertussen zetten.
Dan kun je ervoor zorgen dat de omvormers nooit een foute spanning zien.
In (bijna) alle gevallen kun je eenvoudig bijregelen.
Gebruikt moeten die er zeker wel zijn voor een redelijke prijs.
Het geeft natuurlijk iets verlies, maar dat is beperkt en weegt niet zo snel op tegen de kosten van andere inverters.
Zoek eens op een site voor radioamateurs. (Heet ook wel "Variac" )

Guus Assmann

• mkleinman
  • Laatst online: 12:55

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Aan de andere kant kan de hoge Vac ook worden veroorzaakt door brakke bekabeling in huis. Meet je netspanning eens in de meterkast op een groep ( wel op dezelfde fase ) en doe dan hetzelfde bij je omvormers.

Zit er een groot verschil tussen je meterkast en je omvormer dan zit het probleem in huis. Is je netspanning nagenoeg gelijk dan zit het probleem bij de netbeheerder.

Overigens heb ik "luxe", mijn netspanning in huis is net 223V. Ik ben nog nooit aan de 230V of hoger geweest.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

Op iedereenzonneenergie.nl worden pakketten aangeboden met Komaes panelen en een DiehlAko omvormer.

De omvormer is Duits en heeft 10 jr fabrieksgarantie, volgens mij een gerenommeerde partij. De panelen kan ik niet goed inschatten, is het een betrouwbare partij of zoals hier genoemd wordt, tweede of derde rangs chinees spul?

• zonnigtype

zonnigtype

mkleinman schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 15:37:
Aan de andere kant kan de hoge Vac ook worden veroorzaakt door brakke bekabeling in huis. Meet je netspanning eens in de meterkast op een groep ( wel op dezelfde fase ) en doe dan hetzelfde bij je omvormers.

Zit er een groot verschil tussen je meterkast en je omvormer dan zit het probleem in huis. Is je netspanning nagenoeg gelijk dan zit het probleem bij de netbeheerder.

Overigens heb ik "luxe", mijn netspanning in huis is net 223V. Ik ben nog nooit aan de 230V of hoger geweest.
Windturbien effect? (Flevoland windturbien land)

Just curious.

Bij ons midden op de dag boven de 230 Volt, tegen de 235 aan, normaal patroon:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/day_graphs/16jul2006/6DGEM_16jul06corr.gif

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-11 20:30
Die solarlog van mij heeft deze gaten ook overdag. ga van het weekend een firmware update doen. Ook heb ik het probleem solarlog gemaild maar helaas (nog) geen reactie. Ik heb ook de S0 teller aan de solarlog hangen dus snachts is die ook druk met loggen.

#Datum;Uhrzeit;WR;Pac;DaySum;Status;WR;Pac;DaySum;Status;Error;Pdc1;Udc;Uac
22-03-12;16:10:00;1;127;2571;0;2;1795;23558;1;0;1889;275;236
22-03-12;16:05:00;1;96;2560;0;2;1837;23409;1;0;1935;274;236
22-03-12;15:30:00;1;162;2556;0;2;2382;22186;1;0;2515;271;233
22-03-12;15:25:00;1;172;2543;0;2;2410;21988;1;0;2545;271;233

[ Voor 40% gewijzigd door silvester6 op 22-03-2012 16:30 ]

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Zo'n grafiekje verwacht ik hier ook, alleen dan iets hoger, dus midden op de dag 235+.
Ik zal de netbeheerder eens verblijden met een mailtje, kijken wat ze voor me kunnen/willen doen.

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 16:01:
Op iedereenzonneenergie.nl worden pakketten aangeboden met Komaes panelen en een DiehlAko omvormer.

De omvormer is Duits en heeft 10 jr fabrieksgarantie, volgens mij een gerenommeerde partij. De panelen kan ik niet goed inschatten, is het een betrouwbare partij of zoals hier genoemd wordt, tweede of derde rangs chinees spul?
Dank. Nummer 37... :X

Diehl staat goed bekend.
Komaes een van velen, maar ziet er redelijk uit.

http://www.enf.cn/pv/3084c.html
http://www.komaes-solar.com/info.asp

Geen persberichten sectie. Ik lees iets over 50 MW capaciteit? Zou een kleintje zijn.
In 2011 we already establish 50MW on-line inspection automatic solar module assembly line, highly improve the production efficiency and product quality.
For whatever that is worth.

NB: achter iedereenzonneenergie.nl gaat een stichting schuil in Utrecht, een zuivere "non-profit" organisatie, volgens eigen zeggen. Als er iets fout gaat met geleverde hardware zullen die vast nergens geld klaar hebben staan om een klap op te vangen. ' Is maar dat je het weet... Ook al gaat het "maar" om 2 MWp wat nu aangeboden wordt. Kan meevallen, kan tegenvallen.
De stichting bestaat uit een tijdelijk bestuur en is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer: 54458668
http://www.stichtingverduursamen.nl/

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

guus.assmann schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 15:30:
@MieJuul
Het probleem van de netspanning kun je ook op een andere manier oplossen.
Je kunt een regeltrafo kopen en die ertussen zetten.
Dan kun je ervoor zorgen dat de omvormers nooit een foute spanning zien.
In (bijna) alle gevallen kun je eenvoudig bijregelen.
Gebruikt moeten die er zeker wel zijn voor een redelijke prijs.
Het geeft natuurlijk iets verlies, maar dat is beperkt en weegt niet zo snel op tegen de kosten van andere inverters.
Zoek eens op een site voor radioamateurs. (Heet ook wel "Variac" )
Dat is ook een optie, die hou ik in m'n achterhoofd, bedankt!

Trouwens, de kosten voor een andere inverter vallen denk ik wel mee.
Een Steca 500 kost ca 250 Euro, nieuw.
De Gridfit omvormers zou ik, denk ik, kunnen verkopen voor ca 125 Euro/st

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:51
Hier een volgens mij goede analyse van waarom zonnestroompanelen in de ruimte ons niet gaan helpen: http://www.theoildrum.com/node/9046

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Bartjuh
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 16:55:
Hier een volgens mij goede analyse van waarom zonnestroompanelen in de ruimte ons niet gaan helpen: http://www.theoildrum.com/node/9046
Ik denk dat niemand (van enig intellectueel aanzien) dat serieus overweegt ;)

Maar wel leuk dat ie er zo op in gaat, is alsnog interressant :)

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-11 21:12
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 16:01:

Heb zelf Komaes KM-190 liggen. Niet bijzonder chinees spul met duitse backing. Niet verpletterend goed, maar tot nu toe op mijn dak zeker niet slecht. Middenmotortje dus.

Voor 999 euro zonder installatie kun je ook KM-190's neerleggen voor ongeveer hetzelfde geld. scheelt toch weer 14kwh per jaar :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• JeroenH
Bartjuh schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 17:19:
Ik denk dat niemand (van enig intellectueel aanzien) dat serieus overweegt ;)
Dat zijn er nog meer dan je denkt hoor. Er zijn veel mensen die heilig geloven in dit soort high-tech oplossingen (net als kernfusie etc.).

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 17:24:
[...]

Dat zijn er nog meer dan je denkt hoor. Er zijn veel mensen die heilig geloven in dit soort high-tech oplossingen (net als kernfusie etc.).
OK, maar weer effe wat real Down To Earth stuff dan.

Dagstroom EEX beurs spotprijs (en zelfs day-ahead prijs eerder al) in Duitsland duikt overdag soms al onder niveau nachtstroom...

http://www.polderpv.nl/ni...prijs_overdag_onder_nacht

Door SMA geprognosticeerde piek lag vandaag op 16,2 gigawatt AC vermogen, 27% van de gemiddelde vraag.

Gaat nog stuk heftiger worden, met de bijbouw die deze maand voor 1 april nog d'r bovenop wordt gegooid, en die zooi meteen in mei Deutschland de sterren voor de ogen gaat laten zien...

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:54
Dat is ook leuk voor de tvt-geile personen die maar al te graag de schromelijk overdreven 7% stijging van de energieprijzen aanhangen...
Die gooien om het maar zo te zeggen 'hun eigen panelen in' door goedkoop stroom te produceren. Zo helpen ze de stroomprijs alleen maar omlaag te brengen...

Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?

[ Voor 4% gewijzigd door NovapaX op 22-03-2012 18:04 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:17

ericplan

5180 Wp PV

Even wat nieuws uit Amsterdam. Sinds 1 januari 2012 zijn de regels voor zonnepanelen op monumenten en in beschermde stadsgezichten aanzienlijk versoepeld. Panelen aan de achterzijde zijn nu vergunningvrij! Voor vóór- en zijkant is nog wel een vergunning nodig.
Bron: http://www.amsterdam.nl/w...zonne-energie/verruiming/
Gaan we toch maar weer meedoen met "Zon op je Dak 2012" *O*

Verder is een prachtige PV-installatie opgeleverd op het dak van de Stopera
Bron: http://www.amsterdam.nl/w...008/grootste-amsterdamse/

A'dam PVOutput

• zonnigtype

zonnigtype

NovapaX schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 18:03:
Dat is ook leuk voor de tvt-geile personen die maar al te graag 7% stijging van de energieprijzen aanhangen...
Die gooien om het maar zo te zeggen 'hun eigen panelen in' door goedkoop stroom te produceren helpen de de stroomprijs alleen maar omlaag te brengen...

Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?
Groothandelsprijs.

Consumentenprijs ligt uiteraard veel hoger. En daarin zit ....juist ja, de EEG Umlage om ook zonnestroom invoeding uit te betalen (meeste is nog voor windstroom, dan biomassa, maar dan komt PeeVau al).

Afbeeldingslocatie: http://www.unendlich-viel-energie.de/typo3temp/pics/619c195538.jpg

• zonnigtype

zonnigtype

ericplan schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 18:04:
Even wat nieuws uit Amsterdam. Sinds 1 januari 2012 zijn de regels voor zonnepanelen op monumenten en in beschermde stadsgezichten aanzienlijk versoepeld. Panelen aan de achterzijde zijn nu vergunningvrij! Voor vóór - en zijkant is nog wel een vergunning nodig.
Bron: http://www.amsterdam.nl/w...zonne-energie/verruiming/
Gaan we toch maar weer meedoen met "Zon op je Dak 2012" *O*

*O*

Er is nog een hoop ruimte... -O-

Geld was op?

• NovapaX
Hmm... ik geloof dat ik er nog niet zo heel veel van snap... maar dat komt vanzelf.
Als de groothandelsprijzen strucureel lager worden door veel invoerdng dan gaat de retail-prijs toch ook wat omlaag? Of is dat effect te verwaarlozen?

Maargoed, Amsterdam... goed initiatief!
Maar ik had sterk een Bassie en Adriaan gevoel bij dat filmpje... zou dat door de muziek komen :D

Sparql TV wiki

• migjes
NovapaX schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 18:10:
Hmm... ik geloof dat ik er nog niet zo heel veel van snap... maar dat komt vanzelf.
Als de groothandelsprijzen strucureel lager worden door veel invoerdng dan gaat de retail-prijs toch ook wat omlaag? Of is dat effect te verwaarlozen?
dan gaat de winst (salaris van de directeur) omhoog.
consumenten prijs laten dalen?
nu moet je niet te vieze dingen zeggen he. >:)
daar hebben we markt werking voor. 8)7

• Bartjuh
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 17:24:
[...]
Ik vind kernfusie wel een andere orde dan zonnepanelen de ruimte in schieten (wat al meer energie kost dan je er in 100 jaar uit kunt halen) en met een elektromagnetische beam terug naar aarde stuurt. Ik bedoel, dat zonnepanelen plan is theoretisch al verre van haalbaar, laat staan praktisch.

Kernfusie is theoretisch mogelijk (hell, het gebeurt in de zon). Maar daar verwacht ik niets commercieel toepasbaars de komende 50 jaar sowieso. Bovendien is op de rand van de wetenschap een onzeker proces. Je weet niet wat eruit komt. Iig is het dom om op zoiets onzekers al je geld in te zetten ;) Toch denk ik dat de wetenschap daar ooit uit gaat komen... (maar lang na peak-oil, energie-crisis e.d.).

• NovapaX
migjes schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 18:14:
[...]

dan gaat de winst (salaris van de directeur) omhoog.
consument prijs laten dalen?
nu moet je niet te viezen dingen zeggen he. >:)
daar hebben we markt werking voor. 8)7
Haha, ja daar heb je inderdaad gelijk in. Ik maak me er ook niet echt druk om hoor.
Ik heb nog een ferraris, dus wanneer ik eenmaal panelen heb is mijn terugverdientijd zéér kort....
Elke keer dat ik hem terug zie draaien is wel een paar euro waard.... :+

Sparql TV wiki

• zonnigtype

zonnigtype

zonnigtype schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 18:08:
[...]
*O*

Er is nog een hoop ruimte... -O-

Geld was op?
ff selfkwootje.

snappumal. 100 kWp project.

YouTube: Zonnepanelen op het Stadhuis Muziektheater

Typisch SDE gemaximeerd project dus. Er "mocht" dus niet meer bij, anders geen snupziedie...

Haddutkunnuhwetuh... :/

• MikeWazowski
  • Laatst online: 10:43

MikeWazowski

Look into my eye

Bartjuh schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 18:14:
Kernfusie is theoretisch mogelijk (hell, het gebeurt in de zon). Maar daar verwacht ik niets commercieel toepasbaars de komende 50 jaar sowieso. Bovendien is op de rand van de wetenschap een onzeker proces. Je weet niet wat eruit komt. Iig is het dom om op zoiets onzekers al je geld in te zetten ;) Toch denk ik dat de wetenschap daar ooit uit gaat komen... (maar lang na peak-oil, energie-crisis e.d.).
Het is al dichterbij dan je denkt: Kernfusie ignition point wordt dit jaar nog bereikt

• Bartjuh
  • Niet online
Dat is één van de vele duizenden mijlpalen ;)

Bij langdurige fusie (langer dan die fractie van een seconde dat het nu is) moet het plasma op zijn plaats worden gehouden in de tokamak. Daarvoor moet een gigantisch veld worden opgewekt (geen enkel materiaal is immers bestand tegen miljoenen graden kelvin). Ik weet toevallig dat ze ergens in Nederland onderzoek doen naar hoe ze de Lorentz-krachten die daardoor op de geleiders komen te staan van (uit mijn hoofd) 480kN/m moeten ondervangen :X Zo zijn er nog wel meer van die ongelooflijke zaken die opgelost moeten worden, voordat zoiets daadwerkelijk voor stabiele stroomproductie gebruikt kan worden zijn we zeker een halve eeuw verder.

Verwijderd

@miejuul (ik zei dat niet zomaar , maar een fohn kan ook he..)

omdat het nederlandse stroomnet (midden en laag) veelal het transport en stijgende vraag niet aankan,
we zijn inmiddels met 17 miljoen, verhoogt men de netspanning, uiteindelijk naar 240 volt.
het gridfit design is 220Vac +10%
leuk he ? netbeheerders... je oudere 220v apparatuur vind het ook niet zo leuk.
niemand heeft nog gesproken over de aanschaf van omvormers in die range,
bij deze dan, mijn omvormers (ik had ooit allemaal gridfits) zijn 208-262 volt AC rated.
dit naar aanleidng van een gesprekje met de netbeheerder wat erg kort duurde, vanwege de totale neglectie van mijn vraag, meting en opmerking.(2008)
kort samengevat : liander zei flikker maar op loosert met je paneeltjes.
het enige wat een beetje helpt zijn betere diameters van je bekabeling, maar dat is 2 a 3 volt,
en alle omvormers op een andere fase als je die hebt.
ook een steca500/300 komt op termijn in de problemen.
bij een kennis in drente zag ik ook al overdag 242 volt AC en savonds ook nog.

/edit :
gridfit dus gewoon goed
netbeheerder gewoon fout

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2012 20:59 ]

• larsg
  • Laatst online: 05-11 22:18
Wederom hallo iedereen!

Ik heb hier een aantal dagen geleden al een paar vragen aan jullie kunnen stellen en ik ben met iemand van GoT in constant mail verkeer, waarvoor 1000x dank!

Nu moet ik eerst mijn dak vervangen voor ik er iets op kan zetten.

Ik wou aan jullie vragen of jullie een idee hadden wat een eerlijke prijs is, voor ik offerte aanvragen verstuur.
Hier een map van mijn dak:
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2ufwo5v.png

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:32
@larsg: 1,3-2 eur/wp + 0,2-1,- eur/wp voor installatie.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• larsg
Hallo barry, bedankt voor je reactie.

maar ik had het niet over de prijs van zonnepanelen, daar ben ik al opzoek naar de goedkoopste.

Ik wou jullie idee vragen naar de prijs voor een nieuwe dakbedekking.

• zonnigtype

zonnigtype

larsg schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 21:04:
Hallo barry, bedankt voor je reactie.

maar ik had het niet over de prijs van zonnepanelen, daar ben ik al opzoek naar de goedkoopste.

Lijkt me een andere topic vraag...

• larsg
zonnigtype schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 21:34:
[...]

Daar heb je gelijk in, maar ik dacht niet dat hier een "dakdekker topic" was :P
En omdat sommige van jullie ook jullie dakbedekking misschien moesten vervangen voor zonpanelen dacht ik, ik vraag het hier even.

• JeroenH
daar ben ik al opzoek naar de goedkoopste.
...en je neemt in je overwegingen niet mee:
  • Kwaliteit van de panelen/omvormer?
  • Servicegerichtheid van de leverancier/installateur?
  • Levensvatbaarheid van leverancier/installateur op de lange termijn? Zonnestroompanelen hebben vaak 10 jaar garantie....
  • Standaard meeleveren van monitoringapparatuur?

Verwijderd

Als je het on-topic wilt houden kun je het kwijt bij energie besparen, maar dan moet je niet vergeten te vermelden dat je van plan bent extra isolatie aan te brengen.

Heeft natuurlijk ook invloed op een prijs.

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 19:38:
@miejuul (ik zei dat niet zomaar , maar een fohn kan ook he..)

omdat het nederlandse stroomnet (midden en laag) veelal het transport en stijgende vraag niet aankan,
we zijn inmiddels met 17 miljoen, verhoogt men de netspanning, uiteindelijk naar 240 volt.
het gridfit design is 220Vac +10%
leuk he ? netbeheerders... je oudere 220v apparatuur vind het ook niet zo leuk.
niemand heeft nog gesproken over de aanschaf van omvormers in die range,
bij deze dan, mijn omvormers (ik had ooit allemaal gridfits) zijn 208-262 volt AC rated.
dit naar aanleidng van een gesprekje met de netbeheerder wat erg kort duurde, vanwege de totale neglectie van mijn vraag, meting en opmerking.(2008)
kort samengevat : liander zei flikker maar op loosert met je paneeltjes.
het enige wat een beetje helpt zijn betere diameters van je bekabeling, maar dat is 2 a 3 volt,
en alle omvormers op een andere fase als je die hebt.
ook een steca500/300 komt op termijn in de problemen.
bij een kennis in drente zag ik ook al overdag 242 volt AC en savonds ook nog.

/edit :
gridfit dus gewoon goed
netbeheerder gewoon fout
De steca 300/500 heeft, volgens de specs, een tolerantie van 230V +/- 10%, dus de range 207-253Vac.
Zou het echt zover komen dat er meer dan 253V binnenkomt en de steca's dan ook nokken?!

Andere fase is geen optie, heb er maar 1.
Om je een indicatie te geven van de effecten van het gestotter:
Opbrengst van gisteren 1,52 kWh, vandaag 1,31 kWh
Gisteren voor zover ik weet geen last gehad van haperende omvormers.
Het zijn ook geen hele grote verschillen, zoals je ziet.

Dat is ook gelijk het dilemma, de eventuele kosten die ik maak om het op te lossen haal ik er niet snel uit.
Aan de andere kant zit ik me op te vreten als ik bij de omvormers sta en ik zie ze (meestal maar 1) in de fail schieten.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 21:34:
[...]

Ga jij nu ook al beginnen :o

Duurzame Energie deel 20 of zo :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Verwijderd

MieJuul schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 22:33:
[...]
De steca 300/500 heeft, volgens de specs, een tolerantie van 230V +/- 10%, dus de range 207-253Vac.
Zou het echt zover komen dat er meer dan 253V binnenkomt en de steca's dan ook nokken?!
Er is niet voor niets een 253v test, maar niet alleen de Steca stopt er dan mee. Ook vele anderen.

Hangt af van je omgeving en het plaatselijke net.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2012 22:45 ]

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 22:42:
[...]

Ga jij nu ook al beginnen :o

Duurzame Energie deel 20 of zo :)
Beetje discipline bijbrengen. Het is nu eenmaal niet anders, we krijgen de oude opzet niet meer terug.

Tenzij ... REVOLUTIE!

* op kousevoeten dan... *

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:04
JeroenH schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 16:55:
Daar wil ik aan toevoegen dat het originele artikel van Do The Math komt:
http://physics.ucsd.edu/d.../space-based-solar-power/

Een zeer interessant blog, waar een heleboel dingen op het gebied van duurzame energievoorziening besproken en doorgerekend worden. Zeker het lezen waard! _/-\o_

Verwijderd

@zonnigtype en Lardman
Dank voor jullie info, ik ben nog niet helemaal overtuigd van de kwaliteit van de panelen...

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:17

ericplan

5180 Wp PV

larsg schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 20:46:
Wederom hallo iedereen!

Ik heb hier een aantal dagen geleden al een paar vragen aan jullie kunnen stellen en ik ben met iemand van GoT in constant mail verkeer, waarvoor 1000x dank!

Nu moet ik eerst mijn dak vervangen voor ik er iets op kan zetten.

Ik wou aan jullie vragen of jullie een idee hadden wat een eerlijke prijs is, voor ik offerte aanvragen verstuur.
Hier een map van mijn dak:
[afbeelding]
Het is even de vraag of je dak overlaagd kan worden (nieuwe laag eroverheen, goedkoop), of dat de dakbedekking geheel vervangen moet worden. In het laatste geval zou ik zeker kijken naar extra isolatie. Dat is typisch zo'n nu of nooit situatie.

A'dam PVOutput

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:04
ericplan schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 09:27:
[...]

Het is even de vraag of je dak overlaagd kan worden (nieuwe laag eroverheen, goedkoop), of dat de dakbedekking geheel vervangen moet worden. In het laatste geval zou ik zeker kijken naar extra isolatie. Dat is typisch zo'n nu of nooit situatie.
Inderdaad, als de dakbedekking vervangen moet worden, dan is het meestal al een wat ouder dak en zal de isolatie wel niet helemaal meer van deze tijd zijn. Beetje isolatie zal de kosten niet zijn. Er is ook tweede keus isolatiemateriaal verkrijgbaar voor een scherpe prijs: http://www.ak-isolatie.nl/

Vandaag voor het eerst live monitoring van de opbrengst van onze PV-installatie (YouLess + Powerline) en dat is serieus slecht voor mijn arbeidsproductiviteit! O-)

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

't Is sowieso tot nu toe een beroerde maart voor PV. Ben benieuwd in hoeverre dat nog rechttrekt. Zitten nu op 2/3 v/d maand, en op 1/2 van de opwek van vorig jaar.

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-11 19:50

apt

SunshineCompany schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 13:30:
't Is sowieso tot nu toe een beroerde maart voor PV. Ben benieuwd in hoeverre dat nog rechttrekt. Zitten nu op 2/3 v/d maand, en op 1/2 van de opwek van vorig jaar.
Ik denk dat het vorig jaar erg goed was:

Afbeeldingslocatie: http://www.knmi.nl/klimatologie/grafieken/maand/sq24/sq24_260_201103.png

en dat we nu op weg zijn naar een normale maart.

Afbeeldingslocatie: http://www.knmi.nl/klimatologie/grafieken/maand/sq24/sq24_260_201203.png

Ik zit me suf te oriënteren op PV ik wou dat ik het al had...

Verwijderd

apt schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 13:40:
[...]
Ik denk dat het vorig jaar erg goed was:
[afbeelding
en dat we nu op weg zijn naar een normale maart.
[afbeelding]
Leuke plaatjes, ik geniet me gek met dit weer >:)

• JeroenH
apt schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 13:40:
Waar hangt het dan nog op? Het is goed om je systeem goed te overwegen, maar het is ook weer geen rocket science :) Can we help?

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-11 16:18

The Wizard

Moderator Mobile
Heerlijk weertje de afgelopen dagen! Sinds gisteren zit ik weer in de min qua opbrengst/afname :).

19 maart
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/25854502/chart19.png

20 maart
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/25854502/chart20.png

21 maart
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/25854502/chart21.png

22 maart
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/25854502/chart22.png

23 maart (tot nu toe)
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/25854502/chart23.png

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-11 14:13
ericplan schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 18:04:
Amsterdam 23-03-2012 14:46
prachtig, dacht ik, ga even langs om te kijken..........................

Afbeeldingslocatie: http://i980.photobucket.com/albums/ae290/Wai_AM/solar/Amsterdam20120323.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Wai_AM op 23-03-2012 14:52 ]

Verwijderd

Ik zie dat Power-one ook met een optimizer systeem komt. (iets zoals Tigo)
Het wordt leverbaar in augustus. Een beetje concurrentie is nooit verkeerd natuurlijk.

http://www.power-one.com/...iles/opti-0.3-tl_de_0.pdf

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-11 17:41
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de inkoopactie van Vereniging Eigen Huis, te weten 123zonne-energie.nl ?

Ik zie wat prijzen heen en weer vliegen hier en op de 123 website en de verschillen zijn toch wel aanwezig. Mijn dak in Friesland is nog maagdelijk qua zonnepanelen en ik ben aan het onderzoeken wat/hoe en hoeveel panelen ik wil plaatsen..

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

Je wordt tegenwoordig doodgegooid met inkoopacties. Laatst wou ik er heen bij mij in het dorp helaas kon ik niet. Wou gewoon even kijken wat ze te bieden hadden.

1060 Wp

• apt

apt

JeroenH schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 13:58:
[...]
Waar hangt het dan nog op? Het is goed om je systeem goed te overwegen, maar het is ook weer geen rocket science :) Can we help?
Geld ;)

Ik heb een huis met een oost en west dak met riet erop en een hoop schaduw. Dus dat wordt hem niet. Maar ik heb ook een schuur met een flink stuk dak, +/- 50 graden helling orientatie 80 graden dus iets noord van oost en 260 graden dus iets zuid van west. Helaas heeft die laatste kant weer last van schaduw vanaf het eind van de middag.

Hier de situatie:
Afbeeldingslocatie: http://fotos.triami.nl/HuisLucht.jpg

De foto lijkt me een winterse namiddag. Overigens is alleen de zuidelijke helft van de schuur en het huis van ons.Voor de schaal: de tuin is 50m breed geloof ik, tot de verspringing in het hek en de carport aan de schuur is ongeveer 6 meter.

Een 80 graden dak en een 270 graden dak met schaduw aan het eind van de middag zijn nog niet ideaal. Nu heb ik ook een carport, het zwarte vlak ten zuiden van de schuur. Die heeft 's winters wel wat schaduw van een boompje bij de buren. Je ziet de schaduw van het boompje. Maar in deze tijd van het jaar is dat alleen nog vroeg. Dus ik zit er nu over te denken om te beginnen met panelen op de carport en vanwege de variabele schaduw met stecas te gaan werken. Er kunnen mooi 3 landscape panelen van 150 cm naast elkaar op de carport. Alleen het uitlezen van de stecas zit ik nog naar te zoeken. Ik denk dat het een youless of plugwise moet worden...

Op termijn kan ik dan nog een set toevoegen op de carport en daarna eventueel op de schuine daken. Alleen het terugverdienen zal wel boven de 10 jaar worden. Ik wil in ieder geval beneden de 2 euro/wp blijven. Anders is het sowieso niet rendabel. Het gaat ook niet alleen om het geld, maar het moet wel een redelijke investering blijven. De kosten zijn op die manier ook uit te spreiden... Ik wil geen geld lenen voor panelen.

[ Voor 0% gewijzigd door apt op 23-03-2012 15:06 . Reden: Opmaak & typo's ]

Verwijderd

Looney11 schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 14:53:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de inkoopactie van Vereniging Eigen Huis, te weten 123zonne-energie.nl ?

Ik zie wat prijzen heen en weer vliegen hier en op de 123 website en de verschillen zijn toch wel aanwezig. Mijn dak in Friesland is nog maagdelijk qua zonnepanelen en ik ben aan het onderzoeken wat/hoe en hoeveel panelen ik wil plaatsen..
De afdeling "standaard" oplossing en totaal ontzorging gaan wat mij betreft maar matig samen.

Wat denk je zelf dat een redelijke prijs is? Zolang je daar geen idee bij hebt kun je ook niet inschatten of dat een voordelige actie is of niet.

Hoe groot is je dak? Met een beetje dak kun je onder de 2 euro/wp uitkomen all-in.

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-11 13:59

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

apt schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 15:02:
[...]

Geld ;)

Ik heb een huis met een oost en west dak met riet erop en een hoop schaduw. Dus dat wordt hem niet. Maar ik heb ook een schuur met een flink stuk dak, +/- 50 graden helling orientatie 80 graden dus iets noord van oost en 260 graden dus iets zuid van west. Helaas heeft die laatste kant weer last van schaduw vanaf het eind van de middag.

Hier de situatie:
[afbeelding]
Als je wat afgelegegen woont kun je ze ook op de grond zetten, op frames
zelf bouwen of kopen bij Jan Stelwagen, die heeft prefab kantelbare frames. 3-4 per jaar verstellen, altijd optimale hoek naar de hemel in winter en zomer. 8)

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh

• apt

apt

Dat heeft denk ik een lage waf. We hebben net een compromis over de tuininrichting... Liever op het dak!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Die tuinverlichting gewoon voeden overdag met zonnestroom!!!
Hoge waf, gegarandeerd!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-10 13:07

Gé Brander

MS SQL Server

waf waf... WTF is WAF?

[ Voor 25% gewijzigd door Gé Brander op 23-03-2012 15:27 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• jckw
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-11 13:50
Wife Appreciation Factor :)

[ Voor 7% gewijzigd door jckw op 23-03-2012 15:28 ]

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:35

franssie

Save the albatross

of ook wel "Wife Acceptance Factor" genoemd.

edit:// Het is de bekende rem op GAS.
GAS staat dan weer voor Guitar Acquisition Syndrome, later verbreed naa Gear Acquisition Syndrome aangezien fotografen er ook veel last van hebben.

[ Voor 71% gewijzigd door franssie op 23-03-2012 15:31 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-10 13:07

Gé Brander

MS SQL Server

:)
Voor een goede WAF is veel inweektijd benodigd...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WTF...WTF.., wat is WTF 8)

• JeroenH
Een hoge WAF werkt het GAS in de hand. kiloBoinks, anyone?!?

(zit ik hier in de kroeg?) Afbeeldingslocatie: http://freeemoticonsandsmileys.com/animated%20emoticons/Buddy%20Animated%20Emoticons/buddy%20beer.gif

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

O+ Lijkt er wel op, maar met dit weer, man oh man..... O+

WAF = -GAS, toch?

[ Voor 15% gewijzigd door Schinnen-groen op 23-03-2012 15:43 ]

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

aartw99 schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 15:18:
3-4 per jaar verstellen, altijd optimale hoek naar de hemel in winter en zomer. 8)
Dat is inderdaad de droom van ieder PV bezitter die verstelbare frames _/-\o_
c70070540 schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 15:29:
Voor een goede WAF is veel inweektijd benodigd...
Een soortement van voorspel zeg maar :$
Altijd hetzelfde met die vrouwen ;)

[ Voor 32% gewijzigd door SpeksteenWP op 23-03-2012 15:44 ]

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 15:42:
Dat is inderdaad de droom van ieder PV bezitter die verstelbare frames _/-\o_
Welnee, ik ben blij dat het hoog op het dak ligt. Als veel mensen dat gaan doen is het wachten op gebroken ledematen en erger. Laten we zonneenergie uit de top van dodelijk vormen van energieopwekking houden...

• NovapaX
Ik zit er over te denken dat als ik panelen neem ik zelf frames ga maken die ik op 2 of 3 standen kan verstellen.
Moet ik wel minimaal 2 keer peer jaar het dak op, maar 1 keer moet toch om de dakrand schoon te maken.

Kun je gelijk controleren of alles er nog netjes bij ligt enzo....

Ik zit nu te denken aan een systeem met schroefdraad. of gewoon het onderste frame langer maken aan de achterkant zodat de verticale steun op meerdere posities kan...

Sparql TV wiki

• JeroenH
Ach, uitgeven doe je het toch. En op de lange termijn vrijwel zeker meer aan je energieleverancier.

Ik zou inderdaad beginnen met een kleine set op die uitbouw, en dan inderdaad met bv. een kleine Plugwise-set. Ik denk niet dat een prijs van onder de €2 mogelijk is voor een dergelijk set zonder dat je 'gezond-verstand-zaken' als goede garantie/service, redelijke zekerheid over toekomstbestendigheid bedrijf etc. laat varen. Dat is een keus...

Als je een tijdje aan de kleine set gewend bent gaat het vanzelf beginnen met kriebelen naar meer. Ik raad je aan dan eens een leverancier/installateur uit te nodigen om de situatie ter plekke eens te komen bekijken, wie weet wat die voor inventieve oplossing voor je aan kan dragen.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

JeroenH schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 15:45:
Welnee, ik ben blij dat het hoog op het dak ligt. Als veel mensen dat gaan doen is het wachten op gebroken ledematen en erger. Laten we zonneenergie uit de top van dodelijk vormen van energieopwekking houden...
Ik bedoel uiteraard een grondopstelling, alwaar je ze net als een strandstoel kunt verstellen :)

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Speksteenkachel schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 15:49:
[...]

Ik bedoel uiteraard een grondopstelling, alwaar je ze net als een strandstoel kunt verstellen :)
Doe het dan meteen goed. :) Hopelijk draait hij morgen de eerste rondjes....
Pagina: 1 ... 25 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.