MieJuul schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 11:38:
[...]
Zo kritisch zijn ze toch niet?!
In de specs hebben ze het over 230 +5%/-10%, wat neerkomt op 217-241,5 V
Zal straks eens meten wat de spanning is, maar verwacht niets raars eigenlijk.
Een zware belasting gebruiken lijkt me ook niet de juiste methode, zelfs als dat het probleem verhelpt, is verre van duurzaam

Heb Alfen (heeft de activiteiten van exendis overgenomen) al een meel gestuurd maar nog geen reactie op gehad.
We wachten af.....
Is er iets bekend over welke serie last had/heeft van het software probleem?
Nog even terugkomend op het verhaal met de gridfits:
Vanmorgen begonnen ze vol goede moed aan een nieuwe dag, om vervolgens tegen 12-en weer te beginnen met hakkelen.
Heb toen de tip van eric-pvt geprobeerd door een zware belasting te gebruiken (frietpan) en waarachtig, ze stopten spontaan met stotteren en gingen continu aan de slag.
Heb de spanning gemeten (met een simpele multimeter, dat wel) en het lijkt er inderdaad op dat ik hier regelmatig tegen de bovengrens van de omvormers aanhik, ca 240 Vac.
Met belasting zakt ie ca 10V en is het probleem weg.
Maar om nu constant de frietpan aan te zetten om de gridfits aan het werk te houden, gaat me toch iets te ver
Er zijn vast geen simpele truukjes om de spanning bij de omvormers omlaag te krijgen, dus is een andere omvormer misschien de beste optie.
Dus even een situatieschets:
Ik heb 4 panelen van 105Wp. (Helios Technology H105A)
Die zitten nu per 2 in serie op een Gridfit 250 HV.
Op het typeplaatje van de panelen staan de volgende gegevens:
------------------------------------------------------------------------------------------
Electrical Specifications
(at 100mW/cm2, 25 gr Celsius, AM1,5)
Peak Power 105Wp
Short circuit current 3,45 Amps
Open circuit voltage 43,20 Volts
Voltage at max power 34,65 Volts
Current at max power 3,05 Amps
Noct 43 gr Celsius
Welke omvormers komen in aanmerking?
Heb de specs van de Soladin 600 bekeken, maar als ik de 4 panelen in serie zou zetten zit ik met de spanning te hoog.
De enige andere optie die ik gezien heb zou een Steca 500 zijn, daar die een groter DC-bereik heeft.
Wie heeft hier nog andere ideeën over?