“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers
reken maar eens uit hoeveel geld het kost om 10 jaar lang de elektra rekening te betalen.Bally schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 12:21:
[...]
Wij gebruiken ongeveer 2400 KWh per jaar. Het lijkt mij het mooiste om eerst met 6 panelen te beginnen en dan in de toekomst eventueel uitbreiden. 6 panelen is voor nu kostentechnisch ook haalbaar. Dat zou dan volgens mij op ongeveer 900KWh uitkomen volgens mij. In de toekomst zou 6 oost, 6 west kunnen. ik heb alleen geen idee wat mppt's zijn? Verder ben ik al aan het kijken of een extra groep mogelijk zou zijn. ik heb nog een loze leiding gezien, dus ik ga binnenkort even een trekveer bij iemand lenen om te kijken waar ik dan uitkom....Ik heb namelijk niet echt een mooie manier om anders een nieuwe kabel naar boven te krijgen....
je moet eerst besparen want dat is vaak goedkoper als opwekken met p.v.
een mppt is een stukje in de omvormer wat de spanning van de panelen volgt gedurende de dag en daar de omvormer op afstelt.
meeste omvormers hebben maar 1 mppt. omvormers met 2 mppt zijn meestal wel wat zwaarder.
als je nu 2 verschillende dak vlakken hebt heb je een mppt per dakvlak nodig.
6 panelen op oost?
ik gok meer op iets meer als 700kWh, maar dat kan veel verschillen per locatie etc..
loze leiding: zoekt en gij zult vinden.
ik heb zelf gewoon sleuven in de muur gefreesd en meteen 3 nieuwe leidingen aan gelegd.
een paar reserve leidingen vond ik niet fout.
nu 6 panelen kopen en hopen dat je later nog 6 dezelfde panelen kunt krijgen is risico vol.
per mppt moeten de panelen het zelfde zijn.
neem rustig de tijd om alles te plannen.
oost-west: ik weet het ook nog niet.
heb nu oost hangen. met mazzel heb ik van de week mijn omvormer.
voor west heb ik nog geen geld.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Deze zijn bij de sunnshop met 282,-- euro voor 245W een stuk goedkoper dan bij anderen.
http://www.sunnshop.nl/zo...anda-monocrystalline.html
En een komplete set 1960 wp voor 3864,--
Alleen van de omvormer, nog nooit van gehoord.
Ik hoor het graag.

kick: niemand met een Piko?
Mooie foto!hansdegit schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 13:00:
Nou, omdat het zo'n mooi gezicht is. Nu bij de overburen uit het zolderraam:
[afbeelding]
Ik heb een Piko 4.2.
sorrie hans, had het nog niet gezegd.hansdegit schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 13:00:
[afbeelding]
maar ziet er zeker goed uit.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Wat doet die handdoek daar uit het raam? Of was je de panelen al aan het afstoffen?hansdegit schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 13:00:
[afbeelding]
6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2
Omdat (a) salderen in Duitsland sinds de introductie van het EEG in het jaar 2000 een onbekend fenomeen is, en (b) netinvoeding en netafname twee fysiek gescheiden zaken zijn. Dus ook geen oeverloos gez**k met leveranciers, "negatieve meterstanden", whatever. Kristalhelder voor iedereen, de zaken zijn fysiek, juridisch, staatsrechtelijk volkomen uit elkaar getrokken.Yilar schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 10:53:
[...]
Ere wie ere toekomt, gisteren vrij rap teruggebelt door Greenchoice met de mededeling dat de antwoorden inderdaad niet helemaal klopten. Het probleem was, volgende de medewerker, dat Greenchoice in hun verwerkingssoftware moeite heeft moet negatieve standen (De website niet en hoe dan ze dat toch in Duitsland?)
Gefeliciteerd. Het blijkt een bizarre gang van zaken dat wipkip beleid daar. Niet goed voor klant vertrouwen...Anyway, het geheel wordt nu aangepast en ik krijg netjes mijn teveel geleverde energie betaald.
Inkoppertje voor open doel, zie de naamgeving: energieleverancier...Heb wel aangegeven dat ik het zeer vreemd vind dat ik hier zelf achteraan moet bellen en ook dat dit niet is wat ik verwacht van een leverancier die terugleveren en zelf opwekken als doelstelling heeft voor haar klanten. Verder blijf ik met het vreemde gevoel zitten dat ik niet kan duiden waarom die meterstanden voor de NL energie maatschappijen zo moeilijk zijn.. Tis dat ik geen complot denken ben, maar.....
(eigenlijk gewoon: dozenschuiver van energiegetalletjes, met ook nog slaafse activiteiten voor de over de grond rollebollende netbeheerders en, vergeet die vooral niet, de Staat der NEEderlanden...)
Donner und Bliksem, Hosanna und Lob!Overigens gisteren met 14.2 kWh de meter achteruit laten draaien, hehehe..
/me zonnigtiepje is naar berengoeie uitvoering van Mendelssohn's Elia meesterwerk aan het luisteren, gevoed op zonnestroom bij zurückdrehende Ferraris Meter...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Dankje, Migjes.migjes schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 13:04:
[...]
sorrie hans, had het nog niet gezegd.
maar ziet er zeker goed uit.
Is geen handdoek, maar een plastic zak van de Etos met een Tigo gateway die aan een vlaggestok hangt. Ben een beetje aan het experimenteren qua beste plaatsing voor de gateway. Aan de andere kant: als het via Zigbee gaat maakt de plaatsing natuurlijk niet bijster veel uit.Klaver 4 schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 13:05:
[...]
Wat doet die handdoek daar uit het raam? Of was je de panelen al aan het afstoffen?
[ Voor 43% gewijzigd door hansdegit op 20-03-2012 13:08 ]
Deze keuze had ik ook na bellen met greenchoice. Ik heb daarna ervoor gekozen om een digitale meter te laten plaatsen op koste van Liander(na 8 maand bellen/mailen en erger) Hierdoor kan ik 1000kwh per nota volledig vergoed krijgen bij greenchoice is toch 110 euro per nota extra. Ik weet ook dat dit korte termijn kijken is maar dat is alles in NEEderland.Yilar schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 12:44:
[...]
Klopt! Voor de negatieve standen krijg ik de prijs excl belasting, het gaat om 900kWh.
Ik gaf ook al aan tijdens het gesprek, het gaat me niet eens om de knikkers maar om het principe. Ik lever energie, die dienen zij te betalen, net zo goed als dat ik dien te betalen voor afname.
Verwijderd
Staatsrechtelijk?zonnigtype schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 13:06:
...... Kristalhelder voor iedereen, de zaken zijn fysiek, juridisch, staatsrechtelijk volkomen uit elkaar getrokken. .....

Ik denk dat Duitsers nu best wel weer zouden willen salderen hoor.
Maar dan heb ik het over de normale man en niet een PV-grootproject bezitter (ofwel miljonair).
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2012 13:32 . Reden: typo ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Wordt niet "stopgezet". Hij wordt financieel extreem onaantrekkelijk gemaakt. Maar de Bondsraad moet nog overleggen of ze de zure druif wel willen plukken (verwacht er niet teveel van, de stemming is bewust negatief opgeklopt daar). Ergo: salderen is noch lange nicht im Frage. En als ze dat al gaan doen, kijken ze wellicht eerder naar U.S.A. waar dat al lang uitgebreid wordt "bedreven", dan naar de buren ter westerzijde, waar het nooit goed is geregeld (zie een van velen, voorbeeldje Yilar).Speksteenkachel schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 13:24:
Als de EEG nou stopgezet wordt per 1 april mag burgermans dan wel weer salderen als hij een nieuwe installatie plaatst?
@Neanderthaler
Sorry, iets te enthousiast. Streep weg: "staatsrechtelijk".
Laat ik verder gewoon staan. Blunders moet je gewoon toegeven, en af en toe een potje zelfkastijding word je sterker van...
Motto: nooit te enthousiast met ambtenaren gaan dollen. Wie kaatst mag de bal verwachten...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Daar zie ik staan:JoopC schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 12:54:
Ik hoor het graag.
Mastervolt (NL, Amsterdam, prima merk, vaak goedkoper dan anderen, "breed inzetbaar". Niet [altijd] high-end, maar betaalbaar)
Power-one (= Aurora, van oorsprong Amerikaans/Camarillo - California, met research lab in Italië, veel ingezet, ook door Tweakers)
SMA (behoeft geen toelichting; grootste omvormer fabrikant ter wereld met ontelbare tevreden klanten en zeer professioneel bedrijf, Kassel/Niestethal, Duitsland)
Solarmax (vooral in Duitstalige landen bekend, uitstekend merk omvormer van Zwitsers origine - Sputnik Engineering AG)
Dus geen categorie "nooit van gehoord" wat mij betreft.
@JoostVerh
Dat is gewoon een extra optie. Die "staande" tegels dienen voor standaard verzwaring, makkelijk plaatsbaar. In windrijke zones kunnen daar nog eens de "liggende" exemplaren bij (iets lastiger daar te krijgen, vandaar dat het "de tweede optie" is).Ga deze maand ook zonnepanelen aanschaffen en nu vroeg ik me af of de beugels van Flatfix (voor op een platdak) waarbij de ballast bijna rechtop staat nu zoveel beter zijn dan beugels waarbij je de ballast gewoon onderin legt? Wat vinden jullie?
Volgens Flatfix handleiding:
De gehele achterkant van de opstelling dient vol gelegd te worden met betontegels ter ballast. De betontegels kunnen eenvoudig in de hoekprofielen worden gelegd. Men kan standaard betontegels van 40 x 60 cm (30 graden) en 30 x 30 cm (20 graden) gebruiken. Wanneer dit niet voldoende is, kunnen er in het bodem profiel van de FlatFix beugel ook profielen worden geklikt, waarin betontegels geplaatst kunnen worden.
Dus Jan met de Pet wordt op deze manier verplicht om elders energie af te nemen i.p.v. het zelf op te wekken.zonnigtype schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 13:40:
Wordt niet "stopgezet". Hij wordt financieel extreem onaantrekkelijk gemaakt.
Ik voel een off-grid configuratie van SMA aan komen
Onaantrekkelijk maken van de EEG druis weer in tegen onderstaand bericht.
http://www.nuzakelijk.nl/...arkt-staat-uitdaging.html
[ Voor 18% gewijzigd door SpeksteenWP op 20-03-2012 14:34 ]
Zit jij met je Piko ook op het Kostal portal? Zo ja: hoe vaak doet jouw Piko een update? Stuurt -ie om het kwartier/uur/dagelijks?
Mijn piko logt de data per kwartier en stuurt het één keer per dag door naar het portaal. Ik gebruik het portaal verder niet (heb een eigen website gemaakt met de gegevens).hansdegit schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 14:37:
[...]
Zit jij met je Piko ook op het Kostal portal? Zo ja: hoe vaak doet jouw Piko een update? Stuurt -ie om het kwartier/uur/dagelijks?
Qua portaal vond ik deze site er wel goed uitzien: http://www.suntrol-portal.com/nl/help/upload-kostal
Bedankt voor het antwoord! het gaat me eigenlijk om de keuze van een beugelsysteem met opstaande ballast of een beugelsysteem nemen waarbij de ballast alleen onderin ligt. Nu begreep ik dat het Flatfix systeem minder ballast nodig heeft maar wat is het veiligste systeem vwb windgevoeligheid?[b]zonnigtype schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 14:02:
@JoostVerh
[...]
Dat is gewoon een extra optie. Die "staande" tegels dienen voor standaard verzwaring, makkelijk plaatsbaar. In windrijke zones kunnen daar nog eens de "liggende" exemplaren bij (iets lastiger daar te krijgen, vandaar dat het "de tweede optie" is).
Volgens Flatfix handleiding:
[...]
Dat is vooralsnog voor Deutsche Henk und Ingrid niet betaalbaar noch rendabel te krijgen, gezien de absurde accu capaciteit die ze nodig zouden hebben met hun stroom zuiperij (ja, ook bij de oosterburen).Speksteenkachel schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 14:30:
[...]
Dus Jan met de Pet wordt op deze manier verplicht om elders energie af te nemen i.p.v. het zelf op te wekken.
Ik voel een off-grid configuratie van SMA aan komen
Neen hoor, dat bericht verwijst naar de push van de grote energiemolochs daar, "investeer massale hoeveelheden burgermansgeld in onze netten, want dan kunnen wij eindelijk die dure off-shore windpower het land in krijgen op hun kosten, en die zeer lucratief aan die arme Henks und Ingrids verkaufen", Ja?Onaantrekkelijk maken van de EEG druis weer in tegen onderstaand bericht.
http://www.nuzakelijk.nl/...arkt-staat-uitdaging.html
Ergo: wind-off shore worden de molochs botergeil van: Dikke infrastructuur, geen burgermans kan dat niveau behappen, leuke publiciteits-pret met mooie foto's, af en toe een bevriend Politiker op bezoek op het platform, ons kent ons, alles ist Gut, doch?!. Als die stroom maar VERKOCHT kan blijven worden vinden ze alles best. Maar dat decentrale gepruts moet ophouden, want dat wordt hun ondergang bij het al jarenlang durende, zeer heftige tempo. En DAAROM moet het EEG in het opzicht van zonnestroom volledig worden uitgekleed. Rösler (FDP / neoliberalen) en Röttgen (CDU / gevestigde behoudende orde) zijn daarvoor de zetbazen / uitvoerders.
Het is allemaal mediahype en continue massamanipulatie daar.
(en de van niks wetende NL pers typt blind de leuke verhaaltjes over zonder inhoudelijk commentaar...)
[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 20-03-2012 14:48 ]
Daar hopen we dan maar op, ondertussen zal in 2012 de teller de 30 GWp wel passeren denk ik.
het veiligste is gewoon een paar grote keilbouten het dak in draaien.Mediacj schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 14:45:
[...]
Bedankt voor het antwoord! het gaat me eigenlijk om de keuze van een beugelsysteem met opstaande ballast of een beugelsysteem nemen waarbij de ballast alleen onderin ligt. Nu begreep ik dat het Flatfix systeem minder ballast nodig heeft maar wat is het veiligste systeem vwb windgevoeligheid?
wenselijk waarschijnlijk niet.
het blijft altijd een beetje afwegen.
hoeveel gewicht kan het dak hebben en hoeveel wind is er.

Die grijze modules rechtsonder worden morgen aangesloten.
Je ziet meteen dat een module op de onderste rij nog niet volledig vrij ligt.
Jammer dat de data slechts één keer per 20 minuten ververst wordt bij het Tigo datacentrum.
Nog een minpuntje: je kunt op het plaatje niet zien wat de orientatie is van de afzonderlijke modules.
[ Voor 24% gewijzigd door hansdegit op 20-03-2012 14:58 ]
Schitterende foto's!!
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Gat schuin naar boven boren (van buitenaf gezien dan)?
Waterdichte montagedoos op het gat en de kabels vanaf de panelen aan de onderkant invoeren?
Maar hoe dan van doos -> binnen?
Ik krijg binnenkort een Piko
Wow! Gratis?
Nee, vast niet. Wat voor type? En hoe ziet de rest van je config eruit?
Waarom doen die 2 wat donkergroene panelen het minder dan de rest? 60/70 terwijl de rest boven de 100 zit.hansdegit schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 14:57:
Even een sneak peak in onze prestatie van 11.45
[afbeelding]
Die grijze modules rechtsonder worden morgen aangesloten.
Je ziet meteen dat een module op de onderste rij nog niet volledig vrij ligt.
Jammer dat de data slechts één keer per 20 minuten ververst wordt bij het Tigo datacentrum.
Nog een minpuntje: je kunt op het plaatje niet zien wat de orientatie is van de afzonderlijke modules.
Neem aan dat het een rij is met de zelfde panelen.
gewoon een gat boren.catchingfire schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 18:16:
Ik moet met de kabels van m'n zonnepanelen door een spouwmuur heen. Hoe wordt typisch zo'n doorvoer gemaakt?
Gat schuin naar boven boren (van buitenaf gezien dan)?
Waterdichte montagedoos op het gat en de kabels vanaf de panelen aan de onderkant invoeren?
Maar hoe dan van doos -> binnen?
klaar.
netter is om er een pvc buisje door te doen.
en een klein beetje bouw kit der omheen.
maar om daar nu de kit voor te kopen.
montagedoos voor als het vol in het zicht is ziet er wat netter uit.
gewoon een gat in boren.
Tja dus toch maar eigen uitleessoftware bouwen?hansdegit schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 14:57:
www.mijnzon.info
Inderdaag mooi gezicht, gefeliciteerd!hansdegit schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 13:00:
[afbeelding]
Maar eh, wat is dat rechts naast het dakraam? Kapotte dakpan door omlaag gevallen grasmaaier?
Het blijft niet eeuwig droog, weet je

Een mooi gezicht, maar ik erger me wel een beetje over het gebrek aan symmetrie - waarom 4-2 ipv 3-3 PV-verhouding?hansdegit schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 13:00:
En zijn die "middelste" 2 nou zonneboilerpanelen?
Grappig, ik zie nu eigenlijk pas dat je ook op de dakkapellen panelen hebt geplaatst
[ Voor 19% gewijzigd door MikeWazowski op 20-03-2012 22:34 ]
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Niks van aantrekken van die zeurpieten, hoor Hans!MikeWazowski schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 22:32:
[...]
Een mooi gezicht, maar ik erger me wel een beetje over het gebrek aan symmetrie - waarom 4-2 ipv 3-3 PV-verhouding?
En zijn die "middelste" 2 nou zonneboilerpanelen?
Grappig, ik zie nu eigenlijk pas dat je ook op de dakkapellen panelen hebt geplaatst
Volgens mij zijn die namelijk stikjaloers...
SSC:
Oeioeioei... SSC goes budget... Dat is een hellend vlak, beste SSC. Ingesmeerd met groene zeep...of een budget-Delta (aantrekkelijk vanwege 10 jaar garantie bij online registratie).
[ Voor 18% gewijzigd door zonnigtype op 20-03-2012 23:41 . Reden: hellend vlak ]
COGAS vraagt 60 EUR voor een nieuwe meter
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
bedankt voor de informatie. Denk dat oost vol hangen het beste rendement geeft. (deze info ook van metdezon.nl) Ik zal eens gaan plannen en uitzoeken wat het beste is.migjes schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 12:51:
[...]
reken maar eens uit hoeveel geld het kost om 10 jaar lang de elektra rekening te betalen.
je moet eerst besparen want dat is vaak goedkoper als opwekken met p.v.
een mppt is een stukje in de omvormer wat de spanning van de panelen volgt gedurende de dag en daar de omvormer op afstelt.
meeste omvormers hebben maar 1 mppt. omvormers met 2 mppt zijn meestal wel wat zwaarder.
als je nu 2 verschillende dak vlakken hebt heb je een mppt per dakvlak nodig.
6 panelen op oost?
ik gok meer op iets meer als 700kWh, maar dat kan veel verschillen per locatie etc..
loze leiding: zoekt en gij zult vinden.
ik heb zelf gewoon sleuven in de muur gefreesd en meteen 3 nieuwe leidingen aan gelegd.
een paar reserve leidingen vond ik niet fout.
nu 6 panelen kopen en hopen dat je later nog 6 dezelfde panelen kunt krijgen is risico vol.
per mppt moeten de panelen het zelfde zijn.
neem rustig de tijd om alles te plannen.
oost-west: ik weet het ook nog niet.
heb nu oost hangen. met mazzel heb ik van de week mijn omvormer.
voor west heb ik nog geen geld.
Hoop is uitgestelde teleurstelling
Zijn er ook nog verbanden/statistieken/natuurlijke verschijnselen die aantonen/veroorzaken dat het 's ochtends (oost) vaker/minder vaak bewolkt is dan 's middags (west)?
Of is dat weer rommelen in de marge....
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Het zal per locatie best kunnen verschillen, maar ik denk dat het wel meevalt.NovapaX schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 10:39:
Aangaande het oost-west verhaal:
Zijn er ook nog verbanden/statistieken/natuurlijke verschijnselen die aantonen/veroorzaken dat het 's ochtends (oost) vaker/minder vaak bewolkt is dan 's middags (west)?
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Enige wat je zou kunnen doen denk ik is een aantal vergelijkbare installaties op oost óf west met elkaar gaan vergelijken.
Maar eigenlijk moet je daar dan toch wel een aantal jaartjes opbrengstgegevens voor hebben wil je daar wat zinnigs over kunnen zeggen denk ik....
Het is natuurlijk wel zo dat 's ochtends over het algemeen de temperatuur lager is, en daardoor het rendement hoger.... zeker in de zomer zou dat nog wel eens kunnen schelen en zou het de voorkeur verdienen om ze op oost te leggen.
Maar ik ben geen expert natuurlijk.... ik zeg ook maar wat!
Sparql TV wiki
niet dat ik dat idee heb.NovapaX schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 10:39:
Aangaande het oost-west verhaal:
voor mij was oost gewoon veel makkelijker te bereiken.
daar had ik een groot dakkapel.
Ik kreeg idd ook het temperatuur verhaal te horen.... en dat scheelde toch weer zo'n 4% rendement. Volgens metdezon.nl zou een oost installatie op 80% opbrengst kunnen zitten.....NovapaX schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 10:45:
Ik denk het ook...
Enige wat je zou kunnen doen denk ik is een aantal vergelijkbare installaties op oost óf west met elkaar gaan vergelijken.
Maar eigenlijk moet je daar dan toch wel een aantal jaartjes opbrengstgegevens voor hebben wil je daar wat zinnigs over kunnen zeggen denk ik....
Het is natuurlijk wel zo dat 's ochtends over het algemeen de temperatuur lager is, en daardoor het rendement hoger.... zeker in de zomer zou dat nog wel eens kunnen schelen en zou het de voorkeur verdienen om ze op oost te leggen.
Maar ik ben geen expert natuurlijk.... ik zeg ook maar wat!
je kunt ook vertellen dat er in de ochtend op mooie productie dagen er mist hangt.Bally schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 10:48:
[...]
Ik kreeg idd ook het temperatuur verhaal te horen.... en dat scheelde toch weer zo'n 4% rendement. Volgens metdezon.nl zou een oost installatie op 80% opbrengst kunnen zitten.....
waardoor de omvormer later start.
ik denk dat een boom op 50 meter afstand meer doet als elk verhaal der over.
stel ik heb het eerste half uurtje na zonsopgang nog schaduw... de zon staat dan toch bijna niet op de panelen te stralen.
Is de paar vroege watts die je in de opbrengstgrafieken ziet al echt de zon of meer 'daglichtopbrengst'?
Sparql TV wiki
Op het oosten haal ik 675kWh/kWp ( met schaduw ) op het westen haal ik 575kWh/kWp.
Locatie op het dak is hetzelfde, namelijk strak tegen de nok aan gemonteerd.
Je kan eventueel kijken op http://morpheus.flitspaal.nl/ . Het gaat dan om de Solarmax2000S installatie ( die ligt op het oosten ) en de Soladin installatie ( die ligt op het westen ).
Dat valt reuze mee. Zelfs in mijn geval met veel schaduw ( vooral in de winter ) haal ik nog 675kWh/kWp op het oosten.NovapaX schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 11:09:
Hoe zit dat eigenlijk met heel vroege en/of heel late schaduw op een verder ideale opstelling? (20graden pal zuid)
stel ik heb het eerste half uurtje na zonsopgang nog schaduw... de zon staat dan toch bijna niet op de panelen te stralen.
Is de paar vroege watts die je in de opbrengstgrafieken ziet al echt de zon of meer 'daglichtopbrengst'?
[ Voor 32% gewijzigd door mkleinman op 21-03-2012 11:10 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Dat zal wel niet simpel te bouwen zijn met wat standaardsoftware..
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
ik was net bezig die link te zoeken.mkleinman schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 11:09:
Hier al jaren een oost/west installatie. En al die tijd is in mijn geval al overduidelijk dat het oosten beter rendeert dan het westen. Zelfs ondanks het feit dat de installatie op het westen minder schaduw heeft dan de installatie op het oosten.
Op het oosten haal ik 675kWh/kWp ( met schaduw ) op het westen haal ik 575kWh/kWp.
Je kan eventueel kijken op http://morpheus.flitspaal.nl/ . Het gaat dan om de Solarmax2000S installatie ( die ligt op het oosten ) en de Soladin installatie ( die ligt op het westen ).
[...]
Dat valt reuze mee. Zelfs in mijn geval met veel schaduw ( vooral in de winter ) haal ik nog 675kWh/kWp op het oosten.
het enigste wat ik daar op kan zeggen is:
rendement soladin tegen over de solarmax.
is niet echt een goede vergelijking.
Zijn er andere die hier ook last van hebben?.
Ik ben erachter gekomen omdat zonPHP gaten laat zien in de telling onder de opbrengsten. Toen ik deze gaten in de .csv bestanden van de solarlog ging opzoeken zag ik ze daar ook niet.
20-03-12;05:20:00;1;150;1454;0;2;0;0;0;0;0;0;0
20-03-12;05:15:00;1;150;1441;0;2;0;0;0;0;0;0;0
20-03-12;05:10:00;1;183;1429;0;2;0;0;0;0;0;0;0
20-03-12;05:05:00;1;90;1414;0;2;0;0;0;0;0;0;0
20-03-12;03:30:00;1;150;1411;0;2;0;0;0;0;0;0;0
20-03-12;03:25:00;1;150;1398;0;2;0;0;0;0;0;0;0
20-03-12;03:20:00;1;150;1386;0;2;0;0;0;0;0;0;0
20-03-12;03:15:00;1;150;1373;0;2;0;0;0;0;0;0;0
20-03-12;03:10:00;1;150;1361;0;2;0;0;0;0;0;0;0
20-03-12;03:05:00;1;150;1348;0;2;0;0;0;0;0;0;0
20-03-12;03:00:00;1;156;1343;0;2;0;0;0;0;0;0;0
[ Voor 44% gewijzigd door silvester6 op 21-03-2012 11:22 ]
Daar dacht ik ook al aan. Daarnaast heeft een grotere string een hogere spanning, waardoor de omvormer over het algemeen eerder kan opstarten.migjes schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 11:14:
[...]
het enigste wat ik daar op kan zeggen is:
rendement soladin tegen over de solarmax.
is niet echt een goede vergelijking.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
nu ik wat dieper kijk.antonboonstra schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 11:20:
[...]
Daar dacht ik ook al aan. Daarnaast heeft een grotere string een hogere spanning, waardoor de omvormer over het algemeen eerder kan opstarten.
Soladin 600 500Wp 5x 100Wp Isofoton I100/12
Solarmax 2000S 1974Wp 10.5x 185Wp Kingsun JYM-185
is het verschil wat kleiner als ik dacht. (had niet mee gerekend dat de soladin gewoon 500Wp had en geen 600Wp)
maar dan nog geef ik de solarmax een ruime voorsprong.
[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 21-03-2012 11:27 ]
Oke.. maar dan begrijp ik het nog niet helemaal...mkleinman schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 11:09:
Hier al jaren een oost/west installatie. En al die tijd is in mijn geval al overduidelijk dat het oosten beter rendeert dan het westen. Zelfs ondanks het feit dat de installatie op het westen minder schaduw heeft dan de installatie op het oosten.
[...]
Dat valt reuze mee. Zelfs in mijn geval met veel schaduw ( vooral in de winter ) haal ik nog 675kWh/kWp op het oosten.
Jij haalt dus 675kWh per 1000Wp?? Ik wil 1140Wp op het dak gaan leggen (zonder enige schaduw) dus dan zal mijn opbrengst zo rond de 750kWh worden denk ik???
Voor een oost/west oriëntatie lijkt mij dit aannemelijk ja. Woon je aan de kust en heb je compleet geen schaduw, dan zal de opbrengst iets hoger liggen (800 kWh).Bally schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 11:26:
[...]
Oke.. maar dan begrijp ik het nog niet helemaal...
Jij haalt dus 675kWh per 1000Wp?? Ik wil 1140Wp op het dak gaan leggen (zonder enige schaduw) dus dan zal mijn opbrengst zo rond de 750kWh worden denk ik???
Is het trouwens precies oost? Als de oriëntatie OZO is, scheelt dit al flink.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
de kWh/kWp is een grove methode om setjes met elkaar te vergelijken.Bally schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 11:26:
[...]
Oke.. maar dan begrijp ik het nog niet helemaal...
en te zien of alles nog een beetje in orde is.
dan factor je de grote van de set uit.
een 1000kWh/kWp is mogelijk in Nederland maar waarschijnlijk niet bij jouw.
ga maar eens spelen met het programmatje van sma sunydesign.
't is een beetje lastig of het nu precies oost, of toch ietsje meer ozo is. Dat denk ik namelijk wel (een graad of 10 misschien)antonboonstra schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 11:31:
[...]
Voor een oost/west oriëntatie lijkt mij dit aannemelijk ja. Woon je aan de kust en heb je compleet geen schaduw, dan zal de opbrengst iets hoger liggen (800 kWh).
Is het trouwens precies oost? Als de oriëntatie OZO is, scheelt dit al flink.
Als ik kijk op mijn dak, dan heb ik tot zeker een uurtje of 2 tot 3 wel zon op het deel waar ik de panelen wil neerleggen.
dat moet je effe precies op zoeken.Bally schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 11:36:
[...]
't is een beetje lastig of het nu precies oost, of toch ietsje meer ozo is. Dat denk ik namelijk wel (een graad of 10 misschien)
Als ik kijk op mijn dak, dan heb ik tot zeker een uurtje of 2 tot 3 wel zon op het deel waar ik de panelen wil neerleggen.
dat maakt meer uit als oost of west.
wil je het eigenlijk zelf gaan bouwen of laten leggen?
Dat zal ik doen... ff een kompas regelen ergens.migjes schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 11:57:
[...]
dat moet je effe precies op zoeken.
dat maakt meer uit als oost of west.
wil je het eigenlijk zelf gaan bouwen of laten leggen?
Ik denk dat ik het moet laten plaatsen. Ik heb zelf onwijze hoogtevrees... dus ik ga echt niet in bovenin staan
hoe jammer het ook is, want die 600 euro plaatsingskosten zou ik mooi voor iets anders kunnen gebruiken...
kompas / de poolster opzoeken of een mobile telefoon.Bally schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 12:00:
[...]
Dat zal ik doen... ff een kompas regelen ergens.
Ik denk dat ik het moet laten plaatsen. Ik heb zelf onwijze hoogtevrees... dus ik ga echt niet in bovenin staan
hoe jammer het ook is, want die 600 euro plaatsingskosten zou ik mooi voor iets anders kunnen gebruiken...
zo precies mogelijk.
heb zelf ook hoogte vrees, maar helaas ook een koppigheid dat ik het zelf moet kunnen.
dus samen met een maat toch het dak op gekropen.
Lees even hier, we hadden het er gisteravond nog over.Bally schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 12:00:
[...]
Dat zal ik doen... ff een kompas regelen ergens.
ericplan in "Jouw productie, afgelopen maand...ofzo"
(Lastig zo'n gesplitst forum)
A'dam PVOutput
Goed idee... ik kom op 101 graad, dus 10 graden richting het zuiden.....ericplan schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 12:13:
[...]
Lees even hier, we hadden het er gisteravond nog over.
ericplan in "Jouw productie, afgelopen maand...ofzo"
(Lastig zo'n gesplitst forum)
Een paar dingen die meespelen zijn Airmass en de kwaliteit van de anti-reflectie van het paneel-glas.NovapaX schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 11:09:
Hoe zit dat eigenlijk met heel vroege en/of heel late schaduw op een verder ideale opstelling? (20graden pal zuid)
Airmass AM0=1367W/m2 (buiten de dampkring), AM1=1000W (op aarde, zon in het zenith).
Hoe lager de zon staat, hoe groter de afstand door de atmosfeer, hoe lager de intensiteit.
Dit is grofweg een sinus-functie.
Normaal glas laat bij een zenith-hoek van 70 graden nog 70% licht door, met anti-reflectie bv nog 85%, daarboven zakt het snel naar 0%.
Een half uurtje na zonsopgang: (sin(7graden) * 0,2(glas)) * 1000 W/m2 = 25 W/m2 direct licht.
Bij onbewolkt weer zal het diffuus licht dan ook ongeveer 25 W/m2 zijn, een beetje schaduw bij lage zonshoogtes lijkt me dus geen probleem.
Thanks!Schinnen-groen schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 11:14:
Wow, indrukwekkende site!!![]()
Dat zal wel niet simpel te bouwen zijn met wat standaardsoftware..
Het leuke is. Dit *IS* standaard software door mij geschreven. jSunnyreports! Als je omvormer logfiles kan genereren op wat voor manier dan ook dan kan je jSunnyreports inzetten om daar dezelfde grafieken van te maken.
/reclame
Mocht je omvormer nog niet worden ondersteund maar je hebt wel logfiles dan kan ik redelijk eenvoudig support inbouwen.
check http://www.jsunnyreports.com
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Wordt vervolgd...!!!
Ik heb zelf een Solarmax 2000S omvormer, overgenomen van een mede tweaker hier die er zelf ook 1 heeft hangen. Absoluut een geweldige omvormer, goed rendement en erg goed te monitoren!JoopC schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 12:54:
Ik hoor het graag.
Ook de andere merken, Mastervolt, SMA etc zijn goede en gerenomeerde merken.
Mocht je vragen hebben over de handleiding dan hoor ik dat graag. Ik heb net voor versie 1.3.2 de gehele handleiding herschreven, daar kan vast nog wel wat aan verbeterd wordenSchinnen-groen schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 13:15:
Ik heb e.e.a. gedownloaded en ga eerst eens de manual lezen (RTFM).
Wordt vervolgd...!!!

[ Voor 29% gewijzigd door mkleinman op 21-03-2012 13:39 ]
Ik weet dat de Solarlog ergens in de nacht z'n files bijwerkt en zich gereed maakt voor de volgende dag, er vanuit gaande dat rond dat tijdstip de zon dan niet schijnt. Dat lijkt bij jou ook het geval?silvester6 schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 11:16:
Kom er vandaag achter dat mijn solarlog steekjes laat vallen in de telling dit doet die op de SO en op de pv.
Zijn er andere die hier ook last van hebben?.
Ik ben erachter gekomen omdat zonPHP gaten laat zien in de telling onder de opbrengsten. Toen ik deze gaten in de .csv bestanden van de solarlog ging opzoeken zag ik ze daar ook niet.
20-03-12;05:20:00;1;150;1454;0;2;0;0;0;0;0;0;0
20-03-12;05:15:00;1;150;1441;0;2;0;0;0;0;0;0;0
20-03-12;05:10:00;1;183;1429;0;2;0;0;0;0;0;0;0
20-03-12;05:05:00;1;90;1414;0;2;0;0;0;0;0;0;0
20-03-12;03:30:00;1;150;1411;0;2;0;0;0;0;0;0;0
20-03-12;03:25:00;1;150;1398;0;2;0;0;0;0;0;0;0
20-03-12;03:20:00;1;150;1386;0;2;0;0;0;0;0;0;0
20-03-12;03:15:00;1;150;1373;0;2;0;0;0;0;0;0;0
20-03-12;03:10:00;1;150;1361;0;2;0;0;0;0;0;0;0
20-03-12;03:05:00;1;150;1348;0;2;0;0;0;0;0;0;0
20-03-12;03:00:00;1;156;1343;0;2;0;0;0;0;0;0;0
A'dam PVOutput
Als het goed is wel, tenzij ze het alweer veranderd hebben.SunshineCompany schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 12:41:
Kon je bij Greenchoice niet 1000kWh 'bufferen' en meenemen naar een volgend jaar? Dus als je iets teveel opwekt?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Maar hoe zit het dan trouwens als ik niet meer ga verbruiken... kan ik het dan alsnog uitbetaald krijgen ofzo?
Sparql TV wiki
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Lijkt me een mooi begin om eens te zien wat het doet om dan later met het echte werk te beginnen op het dak.
Mijn bedoeling met het kleine ding is om de tuin 's avonds de nodige verlichting te geven, ja ik haat die super underpowerde 15€ ledpaaltjes waarmee je niets ziet en die zo stuk zijn.
Met een 7Ah accu moet het toch mogelijk zijn om er een paar zelfbouw led spots een paar uur mee te laten branden (of is het schijnen nu?).
In de zomermaanden zal hij ook gebruikt worden om een radio etc te poweren tijdens bbq's.
http://www.ebay.de/itm/Ha...kid%3D7160344914827669718
540Wp voor € 2.100,-

Ja, diese bl*de holländische micro-inverter muss doch von Amsterdam ganz ins Deutschland geschickt worden, dass kostet doch etwas!antonboonstra schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 16:45:
Alle aanbiedingen op E-Bay zijn goedkoop...
http://www.ebay.de/itm/Ha...kid%3D7160344914827669718
540Wp voor € 2.100,-![]()

Voor de goegemeente die nog "lust zu reagieren" haben. Op Energiebusiness.nl is een of andere klimaatscepticus even Duitsland de grond aan het in trappen, het wordt helemaal niks daar, en het zijn allemaal klimaatleugens en paniekpolitiek en wat dies meer zei. Zo'n beetje de strekking zeg maar. Nach die Wende noch ein Wende...
Het woord "Stasi" is zelfs gevallen...
Dus mocht u nog een uurtje over hebben (of korter), be my guest...
http://www.energiebusines...euro-in-windparken-steken
'3 x 230 wP met Soladin zou op euro 1.250,00 uitkomen'
De panelen kan ik ideaal plaatsen op het tuinhuis dewelke eventueel zon kan zien van opgang tot ondergang. Iemand een realistische kijk op hoeveel KWh dit ongeveer oplevert per jaar?
Rond de 600 Kwh moet lukken. Aan de kust (meeste zonuren) wat meer.Luke-san schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 20:08:
'3 x 230 wP met Soladin zou op euro 1.250,00 uitkomen'
De panelen kan ik ideaal plaatsen op het tuinhuis dewelke eventueel zon kan zien van opgang tot ondergang. Iemand een realistische kijk op hoeveel KWh dit ongeveer oplevert per jaar?
Dat wordt doorsparen dus. ;-) Mij best nog wat focussen op het elimineren van het sluipverbruik.Jan Workum schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 20:24:
[...]
Rond de 600 Kwh moet lukken. Aan de kust (meeste zonuren) wat meer.
Owja en gister 3 oldschool ferrarisjes binnen gekregen.
[ Voor 9% gewijzigd door Leon303 op 21-03-2012 20:47 ]
1060 Wp
Nu waren we toch al het budget aan het terugschroeven voor de panelen, maar toch nog naar de uiteindelijke score gekeken:2Dutch schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 17:13:
Ook mijn gedachtengang. Via Vereniging Eigen Huis zijn ze bezig met een zonnepanelenactie, heel compleet en met installatie en de hele mikmak erbij. Voor het standaardsetje wordt dit voorgerekend bij mijn "geschatte" situatie qua ligging dak, afmetingen (gokje) en jaarverbruik:
Aantal panelen: 6 panelen
Maximale prijs (incl.BTW): € 4300,-
Gemiddelde besparing: € 11828,- Na 25 jaar
Besparing in je eerste jaar: € 265,-
Uw terugverdientijd: 13 jaar
Investeringrendement: 4.13% Over 25 jaar
Uw besparing in procenten: 50.17%
Piekvermogen van de installatie: 1380 Wp
Gemiddelde jaaropbrengst: 1154 kWh
Afname in CO2-uitstoot: 715 kg/jr
Dit is de maximale prijs, oftewel ze gaan aanbieders langs om er zo veel mogelijk af te krijgen qua korting. Ziet er vrij compleet uit. Zodra het uiteindelijke aanbod bekend is ga ik sowieso nog actief rondshoppen, want ik verwacht dan de verwachte funds binnen te hebben om te panelen te bekostigen
Iets roepen en dan nog maatwerk moeten verrichten: tsja, weet je nog niet echt veelWe hebben nu maar liefst 3 keer goed nieuws:
1. Na een succesvolle veiling is Oskomera Home Solar als beste leverancier met de scherpste prijs uit de bus gekomen.
2. Ondanks dat we de lat erg hoog hebben gelegd voor de 123zonne-energiesystemen, overtreft Oskomera deze eisen. De systemen hebben een veel hoger vermogen dan is afgesproken en wekken hierdoor veel meer elektriciteit voor u op.
3. Uw 123zonne-energiesysteem met 6 panelen heeft een consumentwaarde van € 5.106,- en wij krijgen hierop een korting van 19%. Dit is maar liefst € 150,- goedkoper dan de beloofde maximale prijs.
Aantal panelen : 6 panelen
Opbrengst zonnepanelen : € 12.475,- totaal in 25 jaar
123zonne-energieprijs : € 4.150,- inclusief BTW
Piekvermogen van de installatie : 1500 Wp
Energiebesparing : 1330 kWh in eerste jaar
Opbrengst : € 306,- in eerste jaar
Terugverdientijd : 13 jaar
Investeringsrendement : 8,61% over 25 jaar
kWh-prijs zonne-energie : € 0,21 gem. over 25 jaar
Opgespaarde opbrengsten [?] : € 17.180,- eindkapitaal na 25 jaar
Opgespaarde investeringen [?] : € 9.438,- eindkapitaal na 25 jaar
Alsof iedereen een standaarddak met standaardmaten heeft. Leuk initiatief, maar denk dat je met een "aanbieding" van een van de normale aanbieders net zo ver kunt komen eigenlijk?
[ Voor 28% gewijzigd door 2Dutch op 21-03-2012 22:11 ]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
1500Wp.2Dutch schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 22:09:
[...]
Nu waren we toch al het budget aan het terugschroeven voor de panelen, maar toch nog naar de uiteindelijke score gekeken:
[...]
Iets roepen en dan nog maatwerk moeten verrichten: tsja, dat komt op mij sowieso wat vreemd over. Alsof iedereen een standaarddak met standaardmaten heeft. Leuk initiatief, maar denk dat je met een "aanbieding" van een van de normale aanbieders net zo ver kunt komen.
En dat voor 4150 euro

Ik zou daar echt nooit meer dan 3000-3200 euro incl. installatie aan uitgeven.
Verwijderd
Een installatie van 1500wp is gewoonweg erg lastig. Systeemkosten, meterkast en voorrijkosten, blijven gelijk en drukken op een gering aantal wp. Een 1500wp set voor 3000 incl installatie is lastig, een 3500wp systeem voor onder de 2 euro/wp is geen probleem.Bartjuh schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 22:13:
[...]
1500Wp.
En dat voor 4150 euroIk denk dat er zat installateurs zijn die het voor die prijs willen neerleggen!
Maar het is inderdaad geen bijzondere aanbieding.
Mijn vrouw betaald.hansdegit schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 19:12:
[...]
Wow! Gratis?
Nee, vast niet. Wat voor type? En hoe ziet de rest van je config eruit?
Specs
16 zonnepanelen van 240 Wattpiek Canadian Solars
Piko 3.6
€ 1,98 p/Wp alles geinstalleerd
[ Voor 2% gewijzigd door niki_lauda op 21-03-2012 22:59 . Reden: typo ]
Ik heb even factuur erbij gepakt van oktober 2011 en toen betaalde we voor een instalatie van 2880WP €2,27 per WP inclusief montage en een setje plugwise. Inmiddels al 115 euro terug verdiendBartjuh schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 22:13:
[...]
1500Wp.
En dat voor 4150 euroIk denk dat er zat installateurs zijn die het voor die prijs willen neerleggen!
nou hebben wij nog een kleine subsidie gehad trouwens die daar nog niet vanaf is getrokken omdat die nog steeds niet is uitgekeerd (loopt een procedure).
[ Voor 17% gewijzigd door haakjesluiten op 21-03-2012 23:19 ]
Verwijderd
van de meeste dimensionerings software klopt dus ook al geen drol,
met die -10 tot +65
aangezien ik nu na meting heb gekozen voor +25 +65c zie ik nu duidelijk een effect,
de omvormer is het meest efficient vanaf 270 volt en Pnom DC 350 volt DC,
en daar zit ik nu keurig in, als ook : de meest hoge efficiency word bereikt vanaf 50% tot 85% belasting.
in de winter loopt de set iets uit de mpp, maar door de geringe instraling gebeurt dat ook nauwelijks.
de meeropbrengst is riant te noemen.
Verwijderd
Hij wist het zo overtuigend te brengen..

[ Voor 6% gewijzigd door SunshineCompany op 22-03-2012 09:53 ]
Verwijderd
Je moet de inverter niet in je sauna ophangen. Heb je een normale plaats binnen dan zou dat altijd mijn voorkeur hebben.Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 08:26:
Ik heb zojuist een PV installatie besteld: 22 panelen REC 245PE met een Kostal Piko 5.5 Ik heb nu twee mogelijkheden: de inverter binnen ophangen of buiten. Heeft er iemand ervaring met het buiten ophangen van de inverter? Heeft de bedrijfstemperatuur van de inverter invloed op de prestaties?
Als je een beetje een normale plek hebt binnen zul je geen koelingsproblemen krijgen met je omvormer.
Volgens de datasheet is hij passief gekoeld dus dat maakt ook niet uit (mbt het geluid).
Ja, ja.Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 08:26:
Ik heb zojuist een PV installatie besteld: 22 panelen REC 245PE met een Kostal Piko 5.5 Ik heb nu twee mogelijkheden: de inverter binnen ophangen of buiten. Heeft er iemand ervaring met het buiten ophangen van de inverter? Heeft de bedrijfstemperatuur van de inverter invloed op de prestaties?
Mijn twee SB 1700's hangen buiten. Zonder probleem in de schaduw van de zonnepanelen (plat dak). Daar blijven ze mooi koel. Als omvormers te warm worden gaan ze terugschakelen in vermogen (derating) en wordt er minder zonneenergie omgezet in nuttige energie.
A'dam PVOutput
Verwijderd
Derating is pas vanaf een omgevingstemperatuur van 40 graden. Is het bij jou binnen ooit weleens 40 graden geweest?ericplan schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 10:25:
[...]
Ja, ja.
Mijn twee SB 1700's hangen buiten. Zonder probleem in de schaduw van de zonnepanelen (plat dak). Daar blijven ze mooi koel. Als omvormers te warm worden gaan ze terugschakelen in vermogen (derating) en wordt er minder zonneenergie omgezet in nuttige energie.
http://files.sma.de/dl/1348/Wirkungsgr_Derat-TEN112110.pdf en kijk dan even naar pagina 12 voor de SMA 1700.
Andere omvormers doen het vaak zelfs nog beter op dit punt. Hoe de Kostal het precies doet weet ik niet, maar ook die zal niet bij omstandigheden in NL deraten.
edit: als het echt extreem warm is in NL is het bij mij in huis altijd koeler
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2012 10:43 ]
Simdef schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 08:26:
ik heb ook een kostal piko, er zit wel degelijk een ventilator in maar nauwelijks hoorbaar.
Bij mij hangt hij in de carport.
Mijn instalatie en opbrengsten zie: http://www.suntrol-portal.com/nl/page/zonven
Dan zou ik nog meer panelen op mijn dak plaatsen. Die dingen vreten stroomSunshineCompany schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 10:52:
Wie weet woont meneer wel in z'n sauna?
Of is het dan zo'n mooie op hout
Verwijderd
Je hebt gelijk er zit een ventilator in. Ik had even geen zin om te kijken in de photovoltaik database,Gerardd513 schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 10:53:
quote:
ik heb ook een kostal piko, er zit wel degelijk een ventilator in maar nauwelijks hoorbaar.
Bij mij hangt hij in de carport.
Mijn instalatie en opbrengsten zie: http://www.suntrol-portal.com/nl/page/zonven
Op de website van Kostal staat dat niet. In de database wel. Overigens ook de grens voor derating en die ligt bij 40 graden omgevingstemperatuur.
http://www.kostal-solar-e...et_PIKO_DE_2011-11-22.pdf pagina 4 , was ook al verbaasd.
Ja handleiding staat op de site http://www.suntrol-portal.com/nl/download/manual/page/2
Stukken beter dan de Kostal portal en update elke 15 minuten
Verbazingwekkend dat er nog steeds van dat soort types rondlopen. Maar ja, in de rijke historie van diepe menselijke crisissen zie je dat soort figuren wel vaker als paddestoelen uit de grond opschieten.SunshineCompany schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 09:52:
We kunnen dit topic wel sluiten. En alle andere duurzame topics ook. En alle bedrijven die ook maar iets met wind/zon/water energie doen. Want ik heb gister iemand op een beurs ontmoet, en die brengt over 2 jaar een perpetuum mobile op de markt (gebaseerd op stoomkracht, turbines, en een 'spontane toename van energie door wrijving /botsing van stoom-deeltjes). 22 bedrijven zijn gezamelijk bezig om zijn idee uit te werken, een prototype voor in een auto is in aanbouw (2/3 kleiner dan een diesel, met +/- 400kW vermogen). Dit prototype is in ontwikkeling samen met een grote Amerikaanse autoproducent.
Hij wist het zo overtuigend te brengen..
Ik zou nog maar gauw een paar containers paneeltjes extra laten aanrukken voordat je business om zeep wordt geholpen door de next wave, de perpetuumpjes...
[/cynisme modus]
Dat hangt dus helemaal van je woonsituatie af. Niet iedereen woont in een standaard woning met een goede plek voor een omvormer. In mijn huis is het zomers ook binnen vaak 30 graden, appartement onder plat dak. Omdat een omvormer zelf ook warmte produceert kan dat in een kleine ruimte tot hoge temperaturen leiden. Dan hangt de omvormer buiten echt veel beter en koeler. En bij de Soladins zijn echt wel deratingproblemen gemeld. Juist in NL. Snap niet waarom je zo'n warmtebron liever binnen zou willen hebben.Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 10:39:
[...]
Derating is pas vanaf een omgevingstemperatuur van 40 graden. Is het bij jou binnen ooit weleens 40 graden geweest?
http://files.sma.de/dl/1348/Wirkungsgr_Derat-TEN112110.pdf en kijk dan even naar pagina 12 voor de SMA 1700.
Andere omvormers doen het vaak zelfs nog beter op dit punt. Hoe de Kostal het precies doet weet ik niet, maar ook die zal niet bij omstandigheden in NL deraten.
edit: als het echt extreem warm is in NL is het bij mij in huis altijd koeler
A'dam PVOutput
Erg mooi geworden, stukje vakmansschap van de eigenaar. Die heeft hem zelf helemaal gebouwd.
Dit topic is gesloten.