Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.903 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10 15:39
Bezuiniger schreef op zondag 18 maart 2012 @ 20:10:
[...]

Ik zou beginnen met eens kritisch naar het stroomverbruik te kijken. Wat wordt er allemaal mee gedaan: koken, verwarming? Wat je niet verbruikt hoef je ook niet te compenseren.
Bedankt al voor je antwoord.

We kijken al tijden naar het stroom verbruik en we hebben het verbruik redelijk in kaart kunnen brengen.
In ons huis gaat alles elektrisch daarom is het wat hoger.

Ongeveer het gebruik:

- warm water boiler (2500 Kwh)
- Koken (3760 Kwh)
- Vloer verwarming (~8000 Kwh)
- Wassen (2500 Kwh)
- Jacuzzi (2500 Kwh - enkel in de zomer)
- home server (1400 Kwh)
- pc's en andere apparaten (2000 Kwh)
Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2012 @ 20:18:
Hoe hoog is die dakrand dan?
Wat voor E-aansluiting heb je daar?
Ook bedankt voor je input!

Helaas denk ik dat die 30 cm wel behouden moet blijven want die dakrand is zo'n 10 cm hoog en begint ~30 cm voor het begin/einde van het dak.

We hebben hier een 3-fase aansluiting van 3*40A.

Die 21.465 wp zou mooi zijn maar wat zou ongeveer hier de kost van zijn van een dergelijke installatie?

[ Voor 26% gewijzigd door larsg op 18-03-2012 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-10 11:11
Het mechanische gedeelte is zo'n beetje klaar. Volgend weekend het elektrische gedeelte aanleggen.
Bijna pal zuid, bovenop begane grond (3m hoog ofzo dus), 160x81cm panelen, hoek is 18'... wat denken jullie, de 21 stoeptegels als ballast: genoeg?

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1819416/20120317_162844_TZ5_P1020217.small.jpg
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1819416/20120317_162922_TZ5_P1020219.small.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 20:17
larsg schreef op zondag 18 maart 2012 @ 20:34:
[...]

Bedankt al voor je antwoord.

We kijken al tijden naar het stroom verbruik en we hebben het verbruik redelijk in kaart kunnen brengen.

Ongeveer het gebruik:

- Koken (3760 Kwh)
- Wassen (2500 Kwh)
- home server (1400 Kwh)
Aha een streekgenoot.

Aan die home server zou ik toch iets proberen te doen. Al eens gedacht aan een Synology of een andere nas?
Die pc's en andere randapparatuur kan je ook serieus in snoeien. Ik heb hier zelf een master/slave waarmee de versteker/wii/xbox etc aan/uit gaat als ik de tv aanzet.

Persoonlijk zou ik eens in een ander topic gaan kijken ook alvorens je het dak vol panelen legt.
Serieus elektriciteit besparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Hey

Ik ben zeker bekend met dat topic :), heb er ook al veel van opgestoken en energie meter gekocht _/-\o_

Nu helaas kan er niet veel meer gesnoeid worden in die home server, met dit ding draai ik een aantal gameservers die continue vol zitten. Zo heeft mijn netwerk ook een constant verbruik van 50 watt, omwille van switches, routers, modems en 2 nassen.

We kijken atm naar een verdere isolatie om het vreselijke verbruik van de verwarming te verlagen.

@ stefimke

Mooie installatie daar, hoeveel Wpiek heb je daar?

[ Voor 5% gewijzigd door larsg op 18-03-2012 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catchingfire schreef op zondag 18 maart 2012 @ 20:41:
Het mechanische gedeelte is zo'n beetje klaar. Volgend weekend het elektrische gedeelte aanleggen.
Bijna pal zuid, bovenop begane grond (3m hoog ofzo dus), 160x81cm panelen, hoek is 18'... wat denken jullie, de 21 stoeptegels als ballast: genoeg?
Meer dan zat, je het een uitstekende rugdekking daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 20:17
larsg schreef op zondag 18 maart 2012 @ 20:49:
[...]

Hey

Ik ben zeker bekend met dat topic :), heb er ook al veel van opgestoken en energie meter gekocht _/-\o_

Nu helaas kan er niet veel meer gesnoeid worden in die home server, met dit ding draai ik een aantal gameservers die continue vol zitten. Zo heeft mijn netwerk ook een constant verbruik van 50 watt, omwille van switches, routers, modems en 2 nassen.

We kijken atm naar een verdere isolatie om het vreselijke verbruik van de verwarming te verlagen.
Ok snap je probleem al met die servers etc.
Ik heb net op de factuur gekeken van Eandis en mijn verwacht jaarlijks verbruik is 4072KWh. Verwarming is op gas bij mij. (gezin van 3)
Heb je geen gas binnenkomen?

Ik denk dat je een volledig park met zonnepanelen moet zetten om je verbruik te coveren en om eerlijk te zijn ben je in Belgie een paar maand te laat om dat te kunnen verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:30
Iemand misschien een model voor ballast berekening voor zonnepanelen in landscape op plat dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

JohannV schreef op zondag 18 maart 2012 @ 19:31:

Het spijt me, Sunny power ken ik niet.
Ik ben bang dat je de sma webbox moet aanschaffen (o.i.d.) om aan je eisen te voldoen ?
Ik heb hier een SMA webbox staan die, wanneer je hier direct op inlogd de real-time waarden weergeeft,
ook de gadget die ik reeds gepost heb logt hier rechtstreeks op in ben ik bang, dit loopt niet via de Sunnybeam ben ik bang.

mvh Johann
Ik heb eens verder gezocht en het lijkt inderdaad samen te werken met een SMA webbox.
http://www.photovoltaikfo...-sunny-webbox-t47766.html
Het tooltje komt met een verwijzing naar een IP adres (bijvoorbeeld http://192.168.0.168/home.ajax).
Dit IP adres zal wel van de webbox zijn.
Ik heb zelf geen webbox, kan iemand mij daar iets meer over vertellen.

Wat de Sunny Beam betreft, toch moet het volgens mij mogelijk zijn om het draadloze signaal dat de SMA omvormer over stuurt naar de Sunny Beam, op te vangen en inzichtelijk te maken.
Dit gebeurd immers ook op het schermpje van de Sunny Beam.

[ Voor 5% gewijzigd door SpeksteenWP op 18-03-2012 21:08 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Luke-san schreef op zondag 18 maart 2012 @ 20:58:
[...]

Ok snap je probleem al met die servers etc.
Ik heb net op de factuur gekeken van Eandis en mijn verwacht jaarlijks verbruik is 4072KWh. Verwarming is op gas bij mij. (gezin van 3)
Heb je geen gas binnenkomen?

Ik denk dat je een volledig park met zonnepanelen moet zetten om je verbruik te coveren en om eerlijk te zijn ben je in Belgie een paar maand te laat om dat te kunnen verantwoorden.
Tja kon je maar terug in de tijd gaan eh :)
Maar opzich valt het nogwel mee qua fiscale voordelen.
Je krijgt nogsteeds 230€ per 1MWh dat je produceert.

Verder krijgen ligt hier nog geen gas in de grond (buizen liggen al 2 jaar langs de weg wachtend op een groep werkmannen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas denk ik dat die 30 cm wel behouden moet blijven want die dakrand is zo'n 10 cm hoog en begint ~30 cm voor het begin/einde van het dak.

We hebben hier een 3-fase aansluiting van 3*40A.

Die 21.465 wp zou mooi zijn maar wat zou ongeveer hier de kost van zijn van een dergelijke installatie?
Ook die 30 cm is wel een oplossing voor. Die aansluiting trekt alleen een dergelijk vermogen niet.
Je kunt daar maximaal een 17000W omvormer kwijt op 3 fasen. Ook daar valt nog wel wat meer te doen door een oost-west opstelling ervan te maken. De vraag is of dat wel fijn werkt gezien de verschillende dakvlakken.

Je kan het ook simpel houden en het laten bij 19.000 wp. Dat is ook al indrukwekkend in mijn ogen. _/-\o_

Met betrekking tot de prijs.... Een duur paneel panda 265 kost 315 euro. Een steun net onder de 40 per paneel. En een SMA tripower 17000 zit op circa 4000 (alle prijzen incl BTW).
Maar met dit volume zal het wel goedkoper kunnen wellicht. Heb daar geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2012 @ 21:04:
[...]

Ook die 30 cm is wel een oplossing voor. Die aansluiting trekt alleen een dergelijk vermogen niet.
Je kunt daar maximaal een 17000W omvormer kwijt op 3 fasen. Ook daar valt nog wel wat meer te doen door een oost-west opstelling ervan te maken. De vraag is of dat wel fijn werkt gezien de verschillende dakvlakken.

Je kan het ook simpel houden en het laten bij 19.000 wp. Dat is ook al indrukwekkend in mijn ogen. _/-\o_

Met betrekking tot de prijs.... Een duur paneel panda 265 kost 315 euro. Een steun net onder de 40 per paneel. En een SMA tripower 17000 zit op circa 4000 (alle prijzen incl BTW).
Maar met dit volume zal het wel goedkoper kunnen wellicht. Heb daar geen ervaring mee.
Tja er toch enkele obstakels op mijn dak waardoor ik het toch niet volledig kan volgooien.
Heb je trouwens een site waar ik de prijzen en sets kan na kijken?

En welke merken of series zouden heb beste bij mijn profiel passen? Want gezien de aantallen willen we het ook niet al te duur hebben.

Gezien de steunen, onder welke hoek presteren deze het beste? Ik moet hier namelijk ook rekening houden wil ik mijn dak layout uittekenen.

Zou je ook ongeveer een voorspelling kunnen maken op de Kwh/KwP verhouding?

Weer bedankt natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

larsg schreef op zondag 18 maart 2012 @ 21:20:
Tja er toch enkele obstakels op mijn dak waardoor ik het toch niet volledig kan volgooien.
Heb je trouwens een site waar ik de prijzen en sets kan na kijken?
Bij een dergelijk set heb je geen site waar je een setje in je winkelwagen kunt klikken.
En welke merken of series zouden heb beste bij mijn profiel passen? Want gezien de aantallen willen we het ook niet al te duur hebben.
Standaard maat is 1.65 x 0,99 meter. Hoog vermogende panelen zijn wat duurder dan de normale panelen. Die Panda 265 zijn dus duurder dan Yingli 245 bijvoorbeeld.
Gezien de steunen, onder welke hoek presteren deze het beste? Ik moet hier namelijk ook rekening houden wil ik mijn dak layout uittekenen.
Presteren doen ze het best bij net iets meer dan 20 graden. Om het meest uit je dak te halen kun je platter gaan. In dit geval kan je omdat je bijvoorbeeld op 18000 wp nog wat ruimte overhoud eens experimenteren wat het best uitpakt.
Zou je ook ongeveer een voorspelling kunnen maken op de Kwh/KwP verhouding?
Ik denk dat 1000kwh wel haalbaar is, grote installaties in de achterhoek halen dat blijkbaar ook (SSC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Dan giert mijn mistgenerator op volle toeren...

Is nog ff geheim totdat 'ie productierijp is... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2012 @ 21:27:
[...]
Bij een dergelijk set heb je geen site waar je een setje in je winkelwagen kunt klikken.

[...]
Standaard maat is 1.65 x 0,99 meter. Hoog vermogende panelen zijn wat duurder dan de normale panelen. Die Panda 265 zijn dus duurder dan Yingli 245 bijvoorbeeld.

[...]
Presteren doen ze het best bij net iets meer dan 20 graden. Om het meest uit je dak te halen kun je platter gaan. In dit geval kan je omdat je bijvoorbeeld op 18000 wp nog wat ruimte overhoud eens experimenteren wat het best uitpakt.

[...]
Ik denk dat 1000kwh wel haalbaar is, grote installaties in de achterhoek halen dat blijkbaar ook (SSC)
Is er dan misschien een catalogus (van a-merken) ergens online dat is het gene waar ik al lange tijd naar zoek.
Omdat ik redelijk wat plaats heb is het misschien het beste om voor minder zware panelen te kiezen (die yingli) als dit prijs technisch beter uitpakt?
Je sprak eerder over een Oost-West opstelling, wat is hier het voordeel van? Want ik heb eerder gehoord dat je het beste altijd zuid gericht staat? Verder zijn bij mij aan beide kanten bomen. Enkel de zuidkant is goed open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10 19:26
[...]

Ongeveer het gebruik:

- Koken (3760 Kwh)
- Wassen (2500 Kwh)
- home server (1400 Kwh)
Kijk na het extra isoleren ook eens naar andere manieren om aan warmte te komen. Je kunt PV combineren met een zonnecollector, bijv. zoals hier: http://www.noorderlichtsolar.nl/solarduct%20pvt.html
Er zijn ook systemen die in plaats van lucht met vloeistofcirculatie werken achter de PV panelen. Je moet denken aan een dunne laag vloeistof, het totale gewicht is dan ca. 4-5kg/m2. In de meeste gevallen wordt dan gebruik gemaakt van amorfe panelen, omdat die bijna direct op het dak te leggen zijn (afschot ca. 3 graden).
Met een dergelijk systeem kun je fors besparen op je boiler, verwarming en wassen (wasmachine hot-fill maken, kan vaker dan je denkt) aan de andere kant brengen de amorfe cellen vaak minder op per vierkante meter. Hoe dan ook: ik denk dat bij een dergelijke uitgave het verstandig wordt eens met een expert te gaan praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Bezuiniger schreef op zondag 18 maart 2012 @ 22:54:
[...]

Kijk na het extra isoleren ook eens naar andere manieren om aan warmte te komen. Je kunt PV combineren met een zonnecollector, bijv. zoals hier: http://www.noorderlichtsolar.nl/solarduct%20pvt.html
Er zijn ook systemen die in plaats van lucht met vloeistofcirculatie werken achter de PV panelen. Je moet denken aan een dunne laag vloeistof, het totale gewicht is dan ca. 4-5kg/m2. In de meeste gevallen wordt dan gebruik gemaakt van amorfe panelen, omdat die bijna direct op het dak te leggen zijn (afschot ca. 3 graden).
Met een dergelijk systeem kun je fors besparen op je boiler, verwarming en wassen (wasmachine hot-fill maken, kan vaker dan je denkt) aan de andere kant brengen de amorfe cellen vaak minder op per vierkante meter. Hoe dan ook: ik denk dat bij een dergelijke uitgave het verstandig wordt eens met een expert te gaan praten.
Bedankt een besparing op de boiler en wasmachine kan zeker nuttig zijn.
Misschien kan ik wat ruimte die over is hiervoor benutten.

Ik wou eerst een schema van het hele dak uittekenen. Voor ik naar een expert stap. Zodat ik ongeveer al een raming heb van kosten en inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:35

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

De zonnige maanden komen er weer aan en daarmee hogere opbrengsten. Da's heel mooi maar m'n Steca's zullen dan ook flink warm worden. Als gevolg van de WAF hangen ze namelijk niet op de meest optimale plaats (beperkte luchtcirculatie) :(

Nu meen ik me te herinneren dat iemand daar een oplossing voor had gevonden en wel met een ventilatortje dat gevoed werd door een klein zonnepaneeltje. En de werking/regeling was erg eenvoudig: op de momenten met de grootste instraling levert het paneeltje de meeste stroom en draait de ventilator het hardst. Als het donker wordt stopt de ventilator vanzelf.

Nu had ik nog een oude pc en uit de voeding heb ik de ventilator gesloopt. Het is een PowerLogic PL80S12M 12 V DC 0.14 A.
Nu vraag ik me af of deze geschikt is voor het beoogde doel. Wat voor paneeltje zou ik hier voor kunnen gebruiken? Kan ik beide simpel aan elkaar koppelen of moet er nog een (aanloop?)condensator tussen?

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

larsg schreef op zondag 18 maart 2012 @ 21:51:
Is er dan misschien een catalogus (van a-merken) ergens online dat is het gene waar ik al lange tijd naar zoek.
Omdat ik redelijk wat plaats heb is het misschien het beste om voor minder zware panelen te kiezen (die yingli) als dit prijs technisch beter uitpakt?
Je sprak eerder over een Oost-West opstelling, wat is hier het voordeel van? Want ik heb eerder gehoord dat je het beste altijd zuid gericht staat? Verder zijn bij mij aan beide kanten bomen. Enkel de zuidkant is goed open.
Gezien je ruimte en het potentieel aan besparingen lijkt me de keus voor een nu gangbaar paneel ad 240 of 245 waarschijnlijk verstandig. Een lijst met A-merken bestaat niet. Je kunt wel kijken welke spelers wereldwijd de grotere spelers zijn. Dat geeft geen echte garantie op iets natuurlijk, maar deze partijen worden eerder ondersteund (overeind gehouden) dan kleine spelers. Je kunt er vanuit gaan dat veel merken failliet zullen gaan in de race die nu aan de gang is. Ook topmerken zoals Solon onlangs.

Zuid is de beste richting, maar bij een oost west opstelling kun je werken zonder afstand te moeten houden tussen de rijen ivm schaduw. Gezien je toelichting is dit geen optie. Overigens zul je wellicht met de schaduw ook bij een zuid opstelling rekening moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
Klaver 4 schreef op zondag 18 maart 2012 @ 23:14:
De zonnige maanden komen er weer aan en daarmee hogere opbrengsten. Da's heel mooi maar m'n Steca's zullen dan ook flink warm worden. Als gevolg van de WAF hangen ze namelijk niet op de meest optimale plaats (beperkte luchtcirculatie) :(

Nu meen ik me te herinneren dat iemand daar een oplossing voor had gevonden en wel met een ventilatortje dat gevoed werd door een klein zonnepaneeltje. En de werking/regeling was erg eenvoudig: op de momenten met de grootste instraling levert het paneeltje de meeste stroom en draait de ventilator het hardst. Als het donker wordt stopt de ventilator vanzelf.

Nu had ik nog een oude pc en uit de voeding heb ik de ventilator gesloopt. Het is een PowerLogic PL80S12M 12 V DC 0.14 A.
Nu vraag ik me af of deze geschikt is voor het beoogde doel. Wat voor paneeltje zou ik hier voor kunnen gebruiken? Kan ik beide simpel aan elkaar koppelen of moet er nog een (aanloop?)condensator tussen?
een ventilator kun je gewoon rechtstreeks aan sluiten op een p.v. cel.
maar een p.v. cel vinden die 12v levert met zoon laag ampère is niet makkelijk.
ik geef je de grootste kans op een paar cellen uit een tuinverlichting setjes.
dus loop eens de action/xenos etc binnen.
het mooiste is als je een goedkoop setje kunt vinden die is gemaakt voor 2x penlite batterijen of meer.
die 2 of 3 in serie zetten geeft je een aardig voltage en laag ampère om een ventilator te laten draaien.
(waarschijnlijk heb je al genoeg aan 7V)

zelf was ik van de week aan het kijken naar een vijverpomp en wat voor panelen daar bij gelevert werden.
bij de meeste zie je dat ze gewone panelen gebruiken die zijn afgekeurd en dan in stukjes zijn gezaagt en opnieuw vast gesoldeerd. dat zijn wat serieuzere panelen met waar schijnlek een te hoge amp.
sucses.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Dat was ik. :)

Er zit niets tussen, dus je bent afhankelijk van de zon. Gewoon een 12V paneel van de action, rechtstreeks op de fan. Werkt perfect, op de heatsink kun je bij 30+ graden op zolder gewoon je hand leggen. Zonder is dat niet te doen.

Tegenwoordig hang ik hem trouwens gewoon buiten, uit het raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45

Heb zelf een 5 watt beaut zonnepanneel 17volt 0.3 ampère. Gekocht bij de pittenspecialst:
http://www.pittenspeciali...=com_virtuemart&Itemid=26
in Amsterdam tijdens een gratis verzenden actie. zal je tussen de 15 en 25 euro kosten afhankelijk van bezorgkosten.

een 17 volt paneel zal onder last terugschieten naar iets van 15 volt. Ik heb 3x 80 mm 12volt 0.1 amp fan parralel geschakeld. Bij volle instraling is het een gezoem van jewelste maar de steca's blijven fris als een hoentje. De fans geven ook geen krimp onder de iets te hoge voltage.

Niets geen condensatoren of andere ellende, gewoon even zoeken wat de + is (je hebt het vrij gauw door) en gaan met die banaan. Ik heb 2 aderig stroomdraad gebruikt, het stekkertje van de fan losgeknipt, rood en zwart draad gestripped, bij gebrek aan soldeer creatief met ducttape en het was een zoemen genot van jewelste.

Heb ook al tests gedraaid met een action druppellader van 10 euro. Werkt ook helemaal goed ondanks de 17 volt.

ik zeg DOEN :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-10 14:17
Pleidooi voor de slimme meter... privacy is onzin, mensen die de meter niet nemen zijn eigenlijk een beetje dom:

http://maartendewit66.wor...limme-meter-domme-kracht/

Heb al wat repliek gegeven, maar zijn vast nog wel meer gegadigden hier :)

Zojuist eens gebeld met Greenchoice waar mijn jaarnota blijft..

Wegens een negatieve meterstand kunnen wij uw jaarrekening niet opmaken.. Dame aan de telefoon als reden:

- Een negatieve meterstand mogen wij niet verwerken van de wet
- Als u een digitale meter zou hebben, hadden wij u wel de extra geleverde energie kunnen terugbetalen
- Een terugdraaiende meter (minder dan het jaar ervoor) is verboden bij wet dus wij kunnen daar niets mee..

|:( 8)7

Ik heb de dame gezegd dat ik haar drie argumenten graag per brief en met de relevante wetteksten ontvang, samen met de uitleg waarom ik geen jaarnota krijg..

Kortom ook GC lijkt inmiddels net zo'n drama als de andere leveranciers..

[ Voor 56% gewijzigd door Yilar op 19-03-2012 12:42 . Reden: edit: GC ellende ]

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-10 00:31
Die slimme meter heb ik opzich niets tegen. Sterker nog zou het wel handig vinden als het digitaal is en ik hier zelf gewoon 24/7 live inzicht in heb.

enige punt waarop ik potentieel tegen ben is dat ik al zie gebeuren dat opgewekte zonnestroom straks niet meer 1 op 1 zal worden verrekend en mijn tvt ineens verdubbeld oid.

[ Voor 8% gewijzigd door haakjesluiten op 19-03-2012 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Crazyanz schreef op maandag 19 maart 2012 @ 13:11:
Die slimme meter heb ik opzich niets tegen. Sterker nog zou het wel handig vinden als het digitaal is en ik hier zelf gewoon 24/7 live inzicht in heb.

enige punt waarop ik potentieel tegen ben is dat ik al zie gebeuren dat opgewekte zonnestroom straks niet meer 1 op 1 zal worden verrekend en mijn tvt ineens verdubbeld oid.
der is ook niks mis met een slimme meter.
best een mooi apparaat.
sommige uit de lijst zijn zelfs zeer interessant.
en zou ik graag willen.

het probleem is de marketing en het bedrijf der achter.
de grote onduidelijkheden over wie nu inzicht heeft op die gegevens.
en hoe ze daar nu mee om gaan.

het is natuurlijk ook een prettig idee dat een muts op het kantoor je met 1 muisklik kan afsluiten (sarcasme)

het lul koek verhaaltje dat hun dan beter om kunnen gaan met de stroom.
als of een huisaansluiting iets bijzonders is voor een grote kolen centrale.
dat is echt grote lul koek.

als ze dat ding nu leverde met een mbus kaart er in.
zodat ik zelf de t1 tot en met de t4 zou kunnen in zien dan was ik verkocht en had ik hem graag gewild.
en als het effe kan ook meteen de gas meter. jummie. (oe en water ook niet vergeten.)

als wij straks nog maar 7 cent krijgen voor onze p.v. stroom dan verdriedubbeld de tvt ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 19:40

Gé Brander

MS SQL Server

Eerste week april krijg ik mijn slimme meter. Graag zelfs. Al het gezemel over privacy en niet kunnen salderen etc...

Zie bij Yilar. Zelfs met ferrarismeter heeft hij gezemel over terugleveren. Ja leuk hoor! Doe mij dan maar het gemak van de slimme meter die ik ook zelf kan uitlezen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
3x zo weinig krijgen voor een kWh geleverde stroom betekent natuurlijk niet 3x zo lange terugverdientijd hè. Wat je zelf gebruikt bespaar je namelijk alsnog met de normale prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
c70070540 schreef op maandag 19 maart 2012 @ 13:44:
Eerste week april krijg ik mijn slimme meter. Graag zelfs. Al het gezemel over privacy en niet kunnen salderen etc...

Zie bij Yilar. Zelfs met ferrarismeter heeft hij gezemel over terugleveren. Ja leuk hoor! Doe mij dan maar het gemak van de slimme meter die ik ook zelf kan uitlezen.
ja dat is dus jammer maar dat kun je dus niet.
zelf uitlezen kun je wel vergeten.

daar voor zul je een andere kaart er in moeten doen.
en dat stuk is verzegeld. en daar zit de kaart van de leverancier.

je mag wel naar de website van de leverancier om daar je gegevens in te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
weebl15 schreef op maandag 19 maart 2012 @ 13:47:
3x zo weinig krijgen voor een kWh geleverde stroom betekent natuurlijk niet 3x zo lange terugverdientijd hè. Wat je zelf gebruikt bespaar je namelijk alsnog met de normale prijs.
heb je al eens berekend wat je zelf gebruikt van de zelf op gewekte stroom?
ik zelf gebruik niet veel meer als 500W over dag (zwaar overdreven)
terwijl een p.v. installatie makkelijk 2000W haalt.

ik heb zelf niet het idee dat ik daar nu echt veel van op maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Grappig om te zien hoe sommigen aan de ene kant roepen dat de TVT niet zo belangrijk is, en het eigenlijk voor het milieu belangrijk is om PV te hebben, maar zo snel de slimme meter om de hoek komt kijken wordt er opeens het TVT argument bijgehaald dat de TVT langer wordt… ;)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
c70070540 schreef op maandag 19 maart 2012 @ 13:56:
Grappig om te zien hoe sommigen aan de ene kant roepen dat de TVT niet zo belangrijk is, en het eigenlijk voor het milieu belangrijk is om PV te hebben, maar zo snel de slimme meter om de hoek komt kijken wordt er opeens het TVT argument bijgehaald dat de TVT langer wordt… ;)
de tvt is altijd belangrijk.
dat bepaalt of je voor een zonneboiler gaat of voor een pv installatie.

het terug verdienen vind ik zelf dan een stuk minder interessant.
maar mijn geld kan ik ook maar 1x uitgeven.
dus dat doe ik dan het liefste ook maar goed.

ik zelf heb niet zoon behoefte om een gas/kolen moloch te sponsoren met mijn pv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
toch maar duimen dat vliegwielen voor energie opslag onder de 5000 euro commercieel haalbaar gaan worden. Dan sta ik in de rij hoor :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:41
JeroenH schreef op zondag 18 maart 2012 @ 11:54:
[...]

Bij Greenchoice betaal ik voor 3500kWh om en nabij € 800, zonder vastrecht. Ik produceer het echter zelf goedkoper (en leuker) met onze zonnestroompanelen.
Mag ik vragen wat voor opstelling jij op je dak gemonteerd hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:49

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

migjes schreef op maandag 19 maart 2012 @ 13:51:
[...]

Ik kan het precies zien. Over de periode 6 juni 2011 tot 18 maart 2012:
geproduceerd: 648,5 kWh
terug geleverd: 383 kWh

Dus slechts met 1125Wp lever ik al zo'n 60% terug. Waarschijnlijk over een heel jaar gezien nog wel meer, want de zonnige maanden april en mei zijn nog niet eens meegenomen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op maandag 19 maart 2012 @ 13:51:
[...]

30 a 35% kun je wel halen. Hangt af van je situatie. Ik zou graag mijn volgende aan te kopen apparatuur in huis intelligent kunnen laten aansturen door power-management. Dan kan het nog wel iets hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Sibrand schreef op maandag 19 maart 2012 @ 14:06:
[...]

check zijn website.
http://www.solarwebsite.nl/

het is wel een bij elkaar gesprokkeld zooitje.
maar dat heeft ook te maken met de tijd waar in hij het aangelegd heeft.
als hij het nog een keer zou doen dan zou i met de huidige prijzen het beter doen.
dat is een beetje een nadeel van voorloper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

c70070540 schreef op maandag 19 maart 2012 @ 13:56:
Ben het met je eens. En het salderen staat in de wet en staat los van de slimme meter.

Alsof je netbeheerder niet in de gaten heeft aan de standen dat er een dikke PV installatie op het dak ligt. Dus het is wel bekend dat er PV ligt op bepaalde adressen. Een slimme meter geeft op dat punt helemaal geen nieuwe informatie. Het idee dat salderen wordt afgeschaft als gevolg van de invoering van de slimme meter slaat dan ook nergens op.

Op de lange duur zal de vergoeding wel wat afnemen. Erg? helemaal niet. Dat gebeurd als PV een doorslaand succes is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:17
Sibrand schreef op maandag 19 maart 2012 @ 14:06:
Specifieker: http://www.solarwebsite.nl/geschiedenis/

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2009/05/PV-installatie_2245Wp.png

Inderdaad een beetje een 'zooitje', maar wel heel veel lol gehad met elke uitbreiding :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Laatst online: 04-10 14:25
Dat succes is nog ver weg in Nederland.

Wat betreft greenchoice die callcenters weten gewoon echt maar de heft over PV, terugleveren, negatief verbruik en salderen. Als ik al bel met greenchoice vraag ik meteen naar de goede persoon. Daarbij gaat al mijn verkeer tegenwoordig via de mail naar greenchoice zodat alles meteen vast ligt

Als je verder vraagt geven ze aan dat ze op verzoek de negatieve standen bij een ferrarismeter uitkeren tegen het terglevertarief ca 7-9ct. Greenchoice rekent andersom en gaat ervan uit dat jij ooit weer meer gaat gebruiken dan je opwekt. op dat moment heb je dan alsnog je eigen stroom eerst.tegen de stroomprijs van die tijd. dit is natuurlijk 1 grote gok omdat je niet weet hoe dan de wet/beleid is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:41
JeroenH schreef op maandag 19 maart 2012 @ 14:30:
[...]

Specifieker: http://www.solarwebsite.nl/geschiedenis/

[afbeelding]

Inderdaad een beetje een 'zooitje', maar wel heel veel lol gehad met elke uitbreiding :)
Excuus, ook aan migjes..niet goed opgelet waardoor ik niet zeker wist of het ook echt jouw website was. Maar leuke installatie! Ik ben zelf opzoek naar een aardig goedkoop systeem, maar weet niet waar ik moet beginnen met die vele websites en merken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@antonboonstra
als ik het goed heb doe jij nu ongeveer 2/3 opwekken met pv.
en neem je 1/3 af van het net.
en dan is het al 60%.
dan is het best veel wat je levert en weinig wat je er van zelf gebruikt.

@neandertaler71
30% dat ga ik nooit halen.
momenteel:
computer 95W
radio 45W
deurbel 10W
server 20W
ijskast (geen idee)
vloerverwarming 35W
router etc..25W
ik zal het afronden op 500W. (de ijskast is mij onbekend maar dat is niet continu.)
een p.v. installatie die ik eigenlijk nodig heb voor een jaar opbrengst levert al gouw 3000W.
en dan is dit nog een dag dat ik thuis werk.

maar goed ik heb bijna alle meters hangen we zullen wel zien hoever ik kom met mijn eigen stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
is je deurbel/vloerverwarming/computer en de rest wel continu dan?

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Sibrand schreef op maandag 19 maart 2012 @ 14:46:
Excuus, ook aan migjes..niet goed opgelet waardoor ik niet zeker wist of het ook echt jouw website was. Maar leuke installatie! Ik ben zelf opzoek naar een aardig goedkoop systeem, maar weet niet waar ik moet beginnen met die vele websites en merken..
Een veelgehoorde vraag... met net zoveel antwoorden als er aanbieders zijn. In het algemeen raad ik het volgende aan:

* Bepaal wat je nodig hebt. Een basissetje van 500-600Wp? Zelf plaatsen/laten doen? Vergeet monitoring niet, dat is de helft van de lol.
* Ga naar www.top50solar.nl, daar staan de meeste aanbieders in Nederland wel op
* Vraag een serieuze offerte op bij ten minste 6-7 bedrijven. Met serieus bedoel ik: omschrijf wat je wil, doe er een schets/foto van je dak bij, etc. Die bedrijven worden bedolven onder 'goudzoekers' die, nu zonnestroompanelen zoveel in het nieuws zijn, een machinegeweersalvo aan offerteaanvragen de deur uit doen. Zorg dat jouw offerte in positieve zin opvalt.
* Maak uit de prijsopgaven die je retour krijgt een keus. Ik adviseer je niet uitsluitend op prijs te letten, maar ook op de snelheid/manier waarop je mails beantwoord worden, hoe het bedrijf verder bij je overkomt e.d.
* Schaf de installatie aan en heb lol :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Lardman schreef op maandag 19 maart 2012 @ 12:05:
[...]

Heb zelf een 5 watt beaut zonnepanneel 17volt 0.3 ampère. Gekocht bij de pittenspecialst:
http://www.pittenspeciali...=com_virtuemart&Itemid=26
in Amsterdam tijdens een gratis verzenden actie. zal je tussen de 15 en 25 euro kosten afhankelijk van bezorgkosten.
Is een aardige aanbieding, hou ik in gedachten. Eigenlijk zoek ik nog iets goedkopers... :)
een 17 volt paneel zal onder last terugschieten naar iets van 15 volt. Ik heb 3x 80 mm 12volt 0.1 amp fan parralel geschakeld. Bij volle instraling is het een gezoem van jewelste maar de steca's blijven fris als een hoentje. De fans geven ook geen krimp onder de iets te hoge voltage.
En wat gebeurt er als je er 2 in serie zet? Draaien de fans dan niet op een veel prettiger, lager toerental?
Heb ook al tests gedraaid met een action druppellader van 10 euro. Werkt ook helemaal goed ondanks de 17 volt.
Ben vanochtend bij de Action geweest, maar daar hadden ze helemaal niets. Die druppellader lijkt me wel wat. Maar hier in Groningen hadden ze hem niet...

Overigens wil ik de fan(s) installeren om de temperatuur van de Steca's te laten dalen en daarmee mogelijk de levensduur gunstig te beïnvloeden, maar weet iemand of daarmee het rendement ook beter wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Leuk, ben vanmorgen ook even richting Action gegaan, maar geen paneeltje aanwezig.

Via de link een tweetal paneeltjes besteld van 5 W. Die moeten twee 12 V computer-fans (uit de computervoedingen, oude types) gaan voeden.
Worden ingezet voor ventilatie van binnenruimtes.

De metingen met mijn nieuwe CO2-meter lieten zien dat we hier in huis een serieus probleem hebben.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Sibrand schreef op maandag 19 maart 2012 @ 14:46:
[...]

no problemo.
zie verdere tips van jeroenH.
als toevoeging.
kijk eens hoeveel je op jaarbasis gebruikt.
je wil niet meer op wekken als je nodig hebt met de huidige wetgeving.
kijk eerst eens goed rond wat je kunt besparen, want dat is vaak goedkoper als oplossen met p.v.

zelf opbouwen is goed te doen voor iemand met een beetje lef en handigheid heeft.
en uitbesteden is geen schande.
(wel fototjes publiceren graag, dan kunnen we mee geilen.)

echt goedkoop wil ik p.v. niet noemen, maar 10 jaar lang je electra rekening betalen is ook niet goedkoop te noemen.

neem rustig je tijd om te beslissen, want je wil de spullen graag het liefst 20 jaar gebruiken.
en dat is best een lange tijd waarin veel kan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
looyenss schreef op maandag 19 maart 2012 @ 14:49:
is je deurbel/vloerverwarming/computer en de rest wel continu dan?
mijn deurbel is continu aan.
ik weet nooit wanneer er iemand aan wil bellen. :)

de vloerverwarming is nu ook aan. (allen de pomp)
er schijnt zon naar binnen, dus rond pompen die warmte dan hoef ik de rest van de dag niet te stoken.

(computer staat veelte vaak aan ook als ik weg ben.
ik ben helaas ook niet perfect.
wel een ErP/EuP Ready moederbord en een gold voeding en ingesteld als of het een laptop is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
@Schinnen-groen:

Per fan heb je 1.2 watt nodig. Ik heb er 3 parallel geschakeld op 1 paneel. 2 paneeltjes is dus een beetje overkill tenzij ze erg ver van elkaar af moeten functioneren.

@Klaver 4
Ik ben tijdens het installeren wezen kijken of de boel in serie wil draaien. 2 is inderdaad nog te doen. De draaisnelheid geeft een zwak briesje bij weinig geluid. Toen ik de opstelling getest heb was het niet denderend licht en in serie bij niet directe instraling was het krap aan lopen. Ik wilde arctische omstandigheden en storm bij de steca's, vandaar de parallelschakeling. Als je er maar 2 te koelen hebt en geluid is een issue kan serie ansich best, maar als je toch 5 watt hebt zou ik me er geen deuk aan laten vallen.

Omdat ik 3 fans wilde laten draaien was serie voor mij geen optie (max 5 volt, schoot niet op) en bij een 5 watt paneel kan parallel ook best.

En sorry, de action druppellader was een tijdelijk inkoop product wat ze niet meer hebben liggen. Alle alternatieven waar dan ook vandaan lijken minstens 15 euro te kosten.

Over het rendement. Ik denk dat je er alleen in de zomer profijt van hebt. Tot nu toe heb ik het idee dat het koelen van de panelen meer opgeleverd zou hebben, maar daarvoor heb ik nog wilde plannen met regenwater, een dompelpomp en een iets groter paneeltje met een stuk pvc buis met gaatjes er in. De boel loopt vervolgens weer via de dakgoot in de regenton, rinse repeat. Als het water te warm wordt gooi ik er nog een autoradiateur in met uiteraard weer 2 casefans. Heb nu de smaak te pakken tenslotte :)

Tot nu toe heb ik de boel alleen operationeel gehad in de koude dagen. Ik zal in het eerstvolgende weekend waar ik in thuis ben een vergelijkend warenonderzoek doen door 1 steca een dag niet te koelen en dat te vergelijken met de dag ervoor.

Sowieso lijkt het me voor de levensduur van de steca goed om hem actief te koelen.

Tot slot nog de opmerking dat als je de fans parallel zet op een 5Watt paneel zoals ik je het erg mooie effect hebt dat je exact aan de fans kunt horen en zien hoe goed de boel het doet. Ik bemeet met oude ferarris meters dus het is kijken en met een stopwatch de opwek berekenen. Als ik in de schuur bezig ben en ik hoor het gepiep van een fan die net te weinig stroom krijgt om te lopen en het geluid wordt hoger en valt opeens weg dan is er het happy moment dat je weet dat er weer lekker opgewekt wordt. Krijg je vervolgens het idee dat er een helikopter opstijgt sta je te stuiteren *O*

enne, pics or it didn't happen :)

[ Voor 0% gewijzigd door Lardman op 19-03-2012 16:00 . Reden: iets te enthousiast, ik zat boel dubbel te zeggen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Present. Ik heb hier gleen oude computer

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Present. Ik heb hier een oude computerfan aan 2 paneeltjes van ebay gehangen, werkt als een tiet. Heb ook nog een paar oude heatsinks aan de Steca's geplakt voor een verbeterde afgifte.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Lardman schreef op maandag 19 maart 2012 @ 15:58:

Tot slot nog de opmerking dat als je de fans parallel zet op een 5Watt paneel zoals ik je het erg mooie effect hebt dat je exact aan de fans kunt horen en zien hoe goed de boel het doet. Ik bemeet met oude ferarris meters dus het is kijken en met een stopwatch de opwek berekenen. Als ik in de schuur bezig ben en ik hoor het gepiep van een fan die net te weinig stroom krijgt om te lopen en het geluid wordt hoger en valt opeens weg dan is er het happy moment dat je weet dat er weer lekker opgewekt wordt. Krijg je vervolgens het idee dat er een helikopter opstijgt sta je te stuiteren *O*
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Download/DSCF3106.jpg

Solar wind-generator cooling solar panel

Wat dachten jullie? Patent-fähig? 8)7

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
heeft er nog niemand headpipes of water koeling?
op zijn steca zitten.
lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

migjes schreef op maandag 19 maart 2012 @ 16:24:
heeft er nog niemand headpipes of water koeling?
op zijn steca zitten.
lol
Zou in zo'n situatie ietwat bewerkelijk zijn...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/11176643H9552140_20pct.jpg

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
zonnigtype schreef op maandag 19 maart 2012 @ 16:28:
[...]

Zou in zo'n situatie ietwat bewerkelijk zijn...

[afbeelding]

:D
valt toch wel mee.
in plaats van een houten plank een oude radiator pakken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Jezus! Wat is dit voor constellatie?!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

zonnigtype schreef op maandag 19 maart 2012 @ 16:22:
[...]

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

[afbeelding]

Solar wind-generator cooling solar panel

Wat dachten jullie? Patent-fähig? 8)7
Hij is errug leuk! >:)
Hopelijk zit de zaak wel op verschillende strings i.v.m. de schaduwwerking! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op maandag 19 maart 2012 @ 16:32:
Prachtig! 2kWp aan OK4's :9 Zo gebeurde dat vroeger (voor mijn tijd ook), toen waren grote SMA's nog geen gemeengoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op maandag 19 maart 2012 @ 17:10:
[...]

Prachtig! 2kWp aan OK4's :9 Zo gebeurde dat vroeger (voor mijn tijd ook), toen waren grote SMA's nog geen gemeengoed.
Dit heeft wel wat, erg indrukwekkend!! :o
Dan is zo'n SMA bak eigenlijk erg saai om naar te kijken... :/

Chapeau!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2012 @ 07:33:
[...]

Gezien je ruimte en het potentieel aan besparingen lijkt me de keus voor een nu gangbaar paneel ad 240 of 245 waarschijnlijk verstandig. Een lijst met A-merken bestaat niet. Je kunt wel kijken welke spelers wereldwijd de grotere spelers zijn. Dat geeft geen echte garantie op iets natuurlijk, maar deze partijen worden eerder ondersteund (overeind gehouden) dan kleine spelers. Je kunt er vanuit gaan dat veel merken failliet zullen gaan in de race die nu aan de gang is. Ook topmerken zoals Solon onlangs.

Zuid is de beste richting, maar bij een oost west opstelling kun je werken zonder afstand te moeten houden tussen de rijen ivm schaduw. Gezien je toelichting is dit geen optie. Overigens zul je wellicht met de schaduw ook bij een zuid opstelling rekening moeten houden.
Welke merken zou je persoonlijk aanraden? Want ik heb hier totaal geen zicht op.
En is er van dat merk een catalogus beschikbaar?
En hoe zit het met de verkrijgbaarheid? Ik plan alles in nederland te kopen.

Verder plan ik alles zuidelijk te plaatsen, naar verluit is 20° het beste. Aannemende dat ik een statief vind van ongeveer deze helling, hoeveel plaats moet ik hiertoe tussenlaten? Gezien de stand van de zon steeds varieert.
Ook moet ik iets doen ivm de koeling van de panelen?
Hoeveel watt kan ik injecteren op een 3*40A aansluiting?

Bij voorbaar dank op de antwoorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
En dit systeem lacht om partiële beschaduwing - elk paneel zijn eigen omvormertje! Ik vind het cool.

Zo met de OK4's binnen opgehangen kan dit systeem waarschijnlijk tot in lengte van dagen produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Laatst online: 27-09 20:51
Nou, plaatjes dan maar. De westkant vanaf de straat gezien:

Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/westpanelen.jpg

De zuidkant vanuit de tuin.
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/zuidpanelen.jpg

Als ik toch een euro zou vragen voor iedere blik die naar boven ging vanaf de straat, kon ik een paar panelen extra plaatsen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door hansdegit op 19-03-2012 17:30 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Dat dak heb ik vaker gezien hier :+ (al dan niet in sketch-up vorm)

Het tigo-systeem hé? Ziet er mooi uit!

[ Voor 17% gewijzigd door Bartjuh op 19-03-2012 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Thanks. Panda's met Tigo's eronder, inderdaad. Prachtig hoor: ondanks het feit dat ik geen panelen op Oost heb, ben ik toch al vanaf een uur of half negen vanochtend in productie. 17 panelen die allemaal een klein beetje leveren, genoeg voor de Piko om op te starten.

Die 3 op de aanbouw worden woensdag aangesloten.

Ik had niet vermoed dat het zó leuk is ernaar te kijken.

[ Voor 10% gewijzigd door hansdegit op 19-03-2012 17:43 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
hansdegit schreef op maandag 19 maart 2012 @ 17:43:
Told you so ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 17:07
hansdegit schreef op maandag 19 maart 2012 @ 17:30:
Plaatjes werken niet meer?

Edit, nu wel weer (kreeg melding, bestanden niet bekend o.i.d.)

[ Voor 14% gewijzigd door rube op 19-03-2012 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hier wel hoor, ook na legen van de cache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Laatst online: 06-04 19:05

[afbeelding]

[afbeelding]

Als ik toch een euro zou vragen voor iedere blik die naar boven ging vanaf de straat, kon ik een paar panelen extra plaatsen ;)
Zie geen afbeeldingen. En nu weer wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

hansdegit schreef op maandag 19 maart 2012 @ 17:43:
[...]

Thanks. Panda's met Tigo's eronder, inderdaad. Prachtig hoor: ondanks het feit dat ik geen panelen op Oost heb, ben ik toch al vanaf een uur of half negen vanochtend in productie. 17 panelen die allemaal een klein beetje leveren, genoeg voor de Piko om op te starten.

Die 3 op de aanbouw worden woensdag aangesloten.

Prachtig! Gefeliciteerd!

En dan heb jij geloof ik een digitale meter. Een terugdraaiende ferraris is toch wel het summum ;)
Kan ik uren naar kijken... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Waar halen de zelfbouwers hier eigenlijk hun onderdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

[afbeelding]

[afbeelding]

Zou een collectebus op het "perfecte kijkpunt" plaatsen :+
Mooi hoor! Kan zelf ook niet wachten tot de panelen er liggen. Mijn huis wordt er alleen maar mooier van (standaard fugly buitenkant..ge kennet wel) ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

[afbeelding]

[afbeelding]

Dit gaat uit de klauwen lopen.
Ik geloof dat we maar een verzoek moeten indienen om dit forum te sluiten.
Of op zijn minst voordat er gelezen word een waarschuwing plaatsen voor de gezondheid.
in de trant van:

'PV schaad de gezondheid. Het kan jaloezie en afgunst veroorzaken. Tweakers.net en haar aanhangers is op generlei aansprakelijk door welk letsel dan ook opgelopen tijdens of na het lezen van dit forum.'
8)7 |:(

Ik ben het met de hier aanwezigen eens dat Hans wel het ergste geval is van het PVirus.
voor de mensen die het niet helemaal bevatten... Begin eens te lezen bij deel 1! :P

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Hans, nog even aanmelden bij Anton :)
https://docs.google.com/s...hwbmV3YTZMc2c&hl=nl#gid=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:30
Net terug van mn maatje zn vader.
Heeft 3x 600Wp laten plaatsen via een samenkoop actie van zn werk.
Beetje jammer is dat de stekkers en kabels gewoon op het dak lagen, en dat moet het dan 30 jaar gaan volhouden?
Dus hij heeft maar even een mailtje gestuurd tav de stekkers, en zn 3 soladin's hangen strak naast elkaar ipv de benodigde ruimte eromheen.
Pics volgen als ik uitgevogeld heb hoe ze normaal te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

@Pietje NL; sowieso zonde, 3 Soladin's ipv 1 SMA omvormer.. 8)7 |:( Tenminste, dat is mijn mening.

Vandaag bij iemand (volgens mij een iemand die hier meeleest) met echt een prachtig dak op het zuiden, waar netjes 24x 240Wp op kan. Sommige mensen hebben daar echt geluk mee. Anderen kunnen daadwerkelijk niets kwijt door vreemde daken / schaduw / ligging, en hebben dikke vette pech. En balen daar soms goed van. Op een dag zijn huizen met zuiddaken meer waard dan huizen met oost / west daken.. ;)

Verder nog bij een melkveeboer 19kWp YL240 op een SMA TP17000 opgeleverd:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-8Hv8_J7m80c/T2eUgGQf_hI/AAAAAAAAL_Y/fsLsgx221p8/s640/P1090800%2520%2528Large%2529.JPG

Kleurverschil trekt nog wel weg:
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-pMcvrPG6e3U/T2eUgUS8LxI/AAAAAAAAL_c/RLmE17XN-R0/s800/P1090812%2520%2528Large%2529.JPG

En droog en vooral hoog de omvormer (wordt afgelezen door een Sunny Beam):
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-KUxpk9-Yip8/T2eUpDFv52I/AAAAAAAAL_o/H0NpjYjCeCQ/s640/P1090805%2520%2528Large%2529.JPG

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op maandag 19 maart 2012 @ 21:23:
Op een dag zijn huizen met zuiddaken meer waard dan huizen met oost / west daken.. ;)
Een goed oost/west dak zou ik geen nee tegen zeggen. Maar dan wel een flauw dak, minder dan 30 graden hh.
Ik ken hier huizen met een lessenaarsdak die het hoge punt richting zuid hebben....
Dat is kansloos natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ja, klopt, qua O/W dak. Op beiden kanten 16x 240Wp op een Piko 5.5 ofzo, gaat best goed, mits de hoek niet al te stijl is.

En qua lessenaarsdak, dat is inderdaad nog erger dan een OW dak.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
SunshineCompany schreef op maandag 19 maart 2012 @ 21:23:
.... Op een dag zijn huizen met zuiddaken meer waard dan huizen met oost / west daken.. ;) ....
Dit zou je prima facie wel verwachten. Maar na laatst erover nagedacht te hebben twijfel ik hier nu toch aan.

Laten we aannemen; schuin dak, met nok in het midden, geen schaduw.

Uiteindelijk, als je 'vanuit de zon' kijkt is het cumulatieve 'tijdgeïntegreerde' dakoppervlak dat je met oost-west ziet groter dan met zuid-noord bij een 'gemiddeld' dak volgens mij. Ik probeer het mij een beetje in te beelden, puur op gevoel, 0 berekeningen.

Een zuid-noord dak met alleen panelen op zuid heeft zich het snelst terugverdient. Echter, in totaliteit brengt een oost-west meer op, ook als je bij zuid-noord ook noord vol legt. Dus stel dat zonnepanelen nog een stuk goedkoper worden, denk ik niet dat het veel gaat uitmaken huizenprijs.

Ook heeft oost-west nog een aantal voordelen, zoals;

- Een oost west dak vangt aan beide zijden afzonderlijk over het grootste deel van de dag zon direct zonlicht. Een zuid-noord dak vangt praktisch de hele dag op zuid, nauwelijks op noord. Hierdoor is de opbrengstcurve van oost-west gelijkmatiger dan een zuid-noord dak.

- Op een zuid-noord dak leg je eigenlijk alleen op zuid neer, omdat het nog wel even duurt voordat noord loont. Een oost-west dak leg je sneller vol aan beide kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Leuke beredenering. Vanaf nu ga ik mensen met een OW dak vertellen dat het grote geluksvogels zijn..! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Eh, hoe werkt dah? Ik kan geen rijen toevoegen...

edit: zijn hier meer mensen met een Piko? Hoe vaak dumpt deze zijn data op het Kostal Portal, qua frequentie? 6x per dag? 24x per dag? Ik heb het idee dat ik die data steeds zélf die kant op moet duwen...

[ Voor 25% gewijzigd door hansdegit op 19-03-2012 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertoz1982
  • Laatst online: 16:42

http://stephenbrooks.org/muon1/banner.php?user=[DPC]Nightmare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Hmmm. Ik heb eigenlijk 2 systemen op één string. Is lastig invoeren.
@anton: is het toegestaan om deelsystemen in te voeren in het sheet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweep
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-10 09:21
In verband met beperkte (schaduwvrije) ruimte op mn dak, ben ik opzoek naar panelen met een hoger rendement (~300+ Wp) met behoud van de 'normale afmetingen' van een paneel (~1.65 x 1mtr).

Tot nu toe ben ik alleen, de toch wel erg prijzige, panelen van Sunpower tegen gekomen (SPR-320E).

Heeft iemand hier voorbeelden van, of zelfs (positieve) ervaringen met andere hoog rendement panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Schinnen-groen schreef op maandag 19 maart 2012 @ 16:32:
Een bekende van me uit de goeie ouwe OK4 tijd, jaren geleden.

De hele zooi is daar al jaren geleden vervangen door een "dikke bak", heeft de leverancier weer wat centjes gekost (bij dat bedrijf hebben we destijds vier zeer goed betaalde crisismanagers versleten voordat er eindelijk actie kwam en in de meeste [hopen we] gevallen het spul bij de klanten is vervangen).

@klaver4
Hij is errug leuk! >:)
Hopelijk zit de zaak wel op verschillende strings i.v.m. de schaduwwerking! 8)7
Ach, het was licht genoeg die dag. Dat beetje schaduw...

Leuke spielerei, ik heb een vensterbank met meer van dat leuke grut. Af en toe zie je kinderen van de omwonenden er gebiologeerd naar staan te kijken, zeker als ze merken wat voor impact hun schaduw op het draaiende spul heeft...

Het speelgoed staat uiteraard op vensterbank in serre aan zuidzijde, glazen gevel waar de voorjaarszon dezer dagen doorheen knalt. Tuindeur van de woonkamer heeft hele dag weer open gestaan, verwarming is alweer tijdje bijna niet aangesproken... (vandaag spectaculaire 6 en een halve kWh binnengeharkt met 1,34 kWp setje, benieuwd hoe maart gaat eindigen).

@verslaafdehansdegit

GeVEELiciteerd en soppen geblazen gewenst...
Hmmm. Ik heb eigenlijk 2 systemen op één string. Is lastig invoeren.
@anton: is het toegestaan om deelsystemen in te voeren in het sheet?
Dat is zelfs uitdrukkelijk de bedoeling, aparte deelsystemen apart aanmelden, met de bijbehorende producties (over een tijdje).

[ Voor 12% gewijzigd door zonnigtype op 19-03-2012 22:23 . Reden: hdg the new superbikkel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
SunshineCompany schreef op maandag 19 maart 2012 @ 21:48:
Leuke beredenering. Vanaf nu ga ik mensen met een OW dak vertellen dat het grote geluksvogels zijn..! ;)
dank je SunshineCompany.
oost-west 45 graden.
we gaan zien hoeveel ik er uitgeperst krijg uit het dakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oost west rules, hier ook nog een zuid garage voor nog dikkere grafieken.
zomers worden beide vlakken vol beschenen tussen 11 en 2
van die 80% o/w opbrengst klopt helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 07:50:
oost west rules, hier ook nog een zuid garage voor nog dikkere grafieken.
zomers worden beide vlakken vol beschenen tussen 11 en 2
van die 80% o/w opbrengst klopt helemaal niets.
daar hoop ik ook op.
onder welke hoek heb je de zaak liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
larsg schreef op maandag 19 maart 2012 @ 18:22:
Waar halen de zelfbouwers hier eigenlijk hun onderdelen?
lieg/steel/speel vals.
ik doe nog net niet de aow van oude vrouwtjes afpakken, of de bijstand van allen staande moeders er door heen jagen.
maar soms komt het wel in die buurt. (sorry leveranciers)

maar beter is als je een locale leverancier hebt waar je paneeltjes kunt uitzoeken voor je installatie.
en daarbij is meer niet altijd beter. liever heb je panelen die dicht bij elkaar liggen.

e-bay heeft regelmatig goedkope omvormers.
afgekeurde Duitse omvormers zijn ook populair, maar ik had het idee dat die op aan het raken waren.
(wel oppassen dat je de goede soort hebt.)

bevestigings- materiaal is clickfit vrij populair en goed te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Laatst online: 02-10 14:17
Yilar schreef op maandag 19 maart 2012 @ 12:15:

- Een negatieve meterstand mogen wij niet verwerken van de wet
- Als u een digitale meter zou hebben, hadden wij u wel de extra geleverde energie kunnen terugbetalen
- Een terugdraaiende meter (minder dan het jaar ervoor) is verboden bij wet dus wij kunnen daar niets mee..

|:( 8)7

Kortom ook GC lijkt inmiddels net zo'n drama als de andere leveranciers..
Ere wie ere toekomt, gisteren vrij rap teruggebelt door Greenchoice met de mededeling dat de antwoorden inderdaad niet helemaal klopten. Het probleem was, volgende de medewerker, dat Greenchoice in hun verwerkingssoftware moeite heeft moet negatieve standen (De website niet en hoe dan ze dat toch in Duitsland?) het is inderdaad niet zo dat negatieve standen of terugdraaiende meters tegen de wet ingaan (Mijn eis om dit op schrift te krijgen was blijkbaar reden tot paniek) en de betreffende medewerkerster was niet goed op de hoogte van de teruglever regeling.

Wel gaf hij aan dat dit met een digitale meter makkelijker zou zijn omdat dan de geleverde energie met de afgenomen kon worden verwerkt en ik zelfs meer geld zou terug krijgen vanwege de 'marge regel' Mijn antwoord dat de Feraris meter dat ook prima registreerd en zelfs moeilijke rekensommen (afgenomen en geleverd) voorkomt was niet echt te begrijpen.

Anyway, het geheel wordt nu aangepast en ik krijg netjes mijn teveel geleverde energie betaald. *O*

Heb wel aangegeven dat ik het zeer vreemd vind dat ik hier zelf achteraan moet bellen en ook dat dit niet is wat ik verwacht van een leverancier die terugleveren en zelf opwekken als doelstelling heeft voor haar klanten. Verder blijf ik met het vreemde gevoel zitten dat ik niet kan duiden waarom die meterstanden voor de NL energie maatschappijen zo moeilijk zijn.. Tis dat ik geen complot denken ben, maar.....

Overigens gisteren met 14.2 kWh de meter achteruit laten draaien, hehehe.. _/-\o_

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Yilar schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 10:53:
[...]
<net verhaaltje>

Anyway, het geheel wordt nu aangepast en ik krijg netjes mijn teveel geleverde energie betaald. *O*

Heb wel aangegeven dat ik het zeer vreemd vind dat ik hier zelf achteraan moet bellen en ook dat dit niet is wat ik verwacht van een leverancier die terugleveren en zelf opwekken als doelstelling heeft voor haar klanten. Verder blijf ik met het vreemde gevoel zitten dat ik niet kan duiden waarom die meterstanden voor de NL energie maatschappijen zo moeilijk zijn.. Tis dat ik geen complot denken ben, maar.....

Overigens gisteren met 14.2 kWh de meter achteruit laten draaien, hehehe.. _/-\o_
Nooit leuk, ergens achteraanzitten: maar fijn dat het goedkomt :) Ben zelf nog aan het twijfelen om over te stappen, kan an sich zo weg bij Nuon, werk er sowieso niet meer sinds november, dus die personeelskorting loop ik ook al mis :+

Nou jullie hebben een prachtige lentedag met een mooi zonnetje, ik wil ook mijn paneeltjes....nog even geduld ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Zojuist heeft de gemeente enkele grote bomen achter ons huis gekapt. Er komen enkele kleinere voor terug. Dit moet een positief effect hebben op de opbrengst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik zou zeggen bak voor jezelf een lekkere op zonnestroom gebakken appeltaart :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
2Dutch schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 11:05:
Nou jullie hebben een prachtige lentedag met een mooi zonnetje, ik wil ook mijn paneeltjes....nog even geduld ;)
Jij hebt die lentedag ook! Geniet er van! Ik ga straks in mijn lunchpauze lekker een stuk lopen, ik denk dan echt niet de hele tijd aan onze zonnestroompanelen. Van de zon word ik gewoon blij. Het voelt gewoon lekker, het groen in de stad wordt groener, de roeiers op het Utrechtse kanaal zijn weer uit hun ei gekropen en de rokjes worden korter. Wat wil je nog meer? The best things in life ARE free!

(en ja, het is ook fijn te weten dat er thuis door de zonnestroompanelen hard wordt gewerkt!) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bally
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:38

Bally

1200 + 1500 Wp

Ik blijf toch ook twijfelen... Ik heb een oost-west dak. Met een hoek van 43 graden. Ik zit te denken om er 6 panelen van 195wp op te leggen met 2 omvormers... maar zal ik ze dan allemaal op het oosten, op het westen of 3 oost, 3 west doen? Wat denken jullie daarvan? Ondertussen heb ik mijn vrouw er ook al wel van kunnen overtuigen dat het een goede investering is....

Hoop is uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
[...]

Ik neem aan dat je met teveel geleverde energie je negatieve stand bedoeld? voor GC ben je namelijk een verbruiker geen opwekker.

Wat krijg je nu uitbetaald dan?voor je negatieve standen? De energieprijs excl. belastingen(7-9 ct) of incl, belastingen.20-22 ct) en om hoeveel kwh negatief per jaar gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Deze aanbieding is nog steeds interessant.

http://www.energievergeli...OKCHeDpktjjZZ+xFTU/jANw==
Ik heb onderhand al 10 mensen helpen overstappen naar GS voor tarief het van 20ct elektra en 46ct gas voor 1 jaar.

De besparingen voor de overstappers waren dan het 1e jaar 200-1100 euro allemaal van NUON naar Greencoice. alle 10 overgestapt zonder problemen even invullen en whoppa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Bally schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 11:56:
Ik blijf toch ook twijfelen... Ik heb een oost-west dak. Met een hoek van 43 graden. Ik zit te denken om er 6 panelen van 195wp op te leggen met 2 omvormers... maar zal ik ze dan allemaal op het oosten, op het westen of 3 oost, 3 west doen? Wat denken jullie daarvan? Ondertussen heb ik mijn vrouw er ook al wel van kunnen overtuigen dat het een goede investering is....
het mooiste is alle 6 op 1 omvormer.
op oost of west.
dan heb je wel een lege groep nodig in de meter kast.

3 op oost en 3 op west met 2 steca500 b.v.
dan heb je 2 groepen nodig die wel gebruikt kunnen worden.
(dan hoef je niet perse 195Wp te pakken 190Wp is ook goed.)

aller aller mooiste is
6 op oost en 6 op west op 1 omvormer met 2 mppt's.
maar dat is lastig want eigenlijk moeten het dan meer panelen zijn.
zeker een lege groep nodig.

maar alles is erg afhankelijk van hoeveel kWh je op jaarbasis je gebruikt en hoeveel je wil opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

[...]

Verder blijf ik met het vreemde gevoel zitten dat ik niet kan duiden waarom die meterstanden voor de NL energie maatschappijen zo moeilijk zijn.. Tis dat ik geen complot denken ben, maar.....

Het probleem is eigenlijk heel eenvoudig. De leveranciers werken met software die waarschijnlijk door alle leveranciers in de brache wordt gebruikt. Hierin is een negatieve stand "niet ingeprogrammeerd" en dus fout.

De kans is groot dat die software al heel oud is en met updates met-en-met wordt aangepast. Maar aanpassen kost geld... ;)

my two cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Schinnen-groen schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 12:09:
[...]

Het probleem is eigenlijk heel eenvoudig. De leveranciers werken met software die waarschijnlijk door alle leveranciers in de brache wordt gebruikt. Hierin is een negatieve stand "niet ingeprogrammeerd" en dus fout.

De kans is groot dat die software al heel oud is en met updates met-en-met wordt aangepast. Maar aanpassen kost geld... ;)

my two cents.
ik had laatste gebeld met anode.
omdat ik wat vraagjes had betreffende hun manier van afrekenen.
toen kon de verkoper het mij niet precies vertellen, maar hij verbond mij door met de programmeur.
dat was wel een prettig gesprek.
nu heb ik hem helaas dit soort problemen niet gevraagd.
maar heeft iemand al ervaring met die club?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bally
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:38

Bally

1200 + 1500 Wp

migjes schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 12:07:
[...]

het mooiste is alle 6 op 1 omvormer.
op oost of west.
dan heb je wel een lege groep nodig in de meter kast.

3 op oost en 3 op west met 2 steca500 b.v.
dan heb je 2 groepen nodig die wel gebruikt kunnen worden.
(dan hoef je niet perse 195Wp te pakken 190Wp is ook goed.)

aller aller mooiste is
6 op oost en 6 op west op 1 omvormer met 2 mppt's.
maar dat is lastig want eigenlijk moeten het dan meer panelen zijn.
zeker een lege groep nodig.

maar alles is erg afhankelijk van hoeveel kWh je op jaarbasis je gebruikt en hoeveel je wil opwekken.
Wij gebruiken ongeveer 2400 KWh per jaar. Het lijkt mij het mooiste om eerst met 6 panelen te beginnen en dan in de toekomst eventueel uitbreiden. 6 panelen is voor nu kostentechnisch ook haalbaar. Dat zou dan volgens mij op ongeveer 900KWh uitkomen volgens mij. In de toekomst zou 6 oost, 6 west kunnen. ik heb alleen geen idee wat mppt's zijn? Verder ben ik al aan het kijken of een extra groep mogelijk zou zijn. ik heb nog een loze leiding gezien, dus ik ga binnenkort even een trekveer bij iemand lenen om te kijken waar ik dan uitkom....Ik heb namelijk niet echt een mooie manier om anders een nieuwe kabel naar boven te krijgen....

Hoop is uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Laatst online: 01-01-2023
Aankondiging:

Zmf en Zeeuwind houden met vijf Zeeuwse gemeenten informatiebijeenkomsten.

Daarin worden vragen beantwoord over de kosten van de panelen, de kostenbesparing en er wordt informatie gegeven over de aanschaf en installatie. Dit gebeurt in het kader van het project 'Het Zon Effect'. Tijdens de bijeenkomsten kan iedereen die zonnepanelen wil aanschaffen, zich direct inschrijven. Er worden pakketten gepresenteerd, waarbij gekozen kan worden uit 'doe het zelf'-pakketten of pakketten met inbegrip van installatie van de panelen.De bijeenkomsten worden gehouden op: 22 maart 20.00 uur in Sociaal Cultureel Centrum Den Hoekzak in Oostburg. 26 maart 19.30 uur in het gemeentehuis van Zierikzee. 27 maart 19.30 uur in het gemeentehuis Terneuzen. 2 april 19.30 uur in het stadskantoor van Goes. 3 april 19.30 uur in sport- en gemeenschapscentrum Couburg Koudekerke :Y

Voor meer info: www.hetzoneffect.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Lardman schreef op maandag 19 maart 2012 @ 15:58:

Over het rendement. Ik denk dat je er alleen in de zomer profijt van hebt. Tot nu toe heb ik het idee dat het koelen van de panelen meer opgeleverd zou hebben, maar daarvoor heb ik nog wilde plannen met regenwater, een dompelpomp en een iets groter paneeltje met een stuk pvc buis met gaatjes er in. De boel loopt vervolgens weer via de dakgoot in de regenton, rinse repeat. Als het water te warm wordt gooi ik er nog een autoradiateur in met uiteraard weer 2 casefans. Heb nu de smaak te pakken tenslotte :)

Tot nu toe heb ik de boel alleen operationeel gehad in de koude dagen. Ik zal in het eerstvolgende weekend waar ik in thuis ben een vergelijkend warenonderzoek doen door 1 steca een dag niet te koelen en dat te vergelijken met de dag ervoor.

Sowieso lijkt het me voor de levensduur van de steca goed om hem actief te koelen.

Als tijdelijke(?) oplossing heb ik het volgende bedacht:

In de "rommeldoos" vond ik nog een oude adapter van 6 V = . Schakelklok ertussen en hij draait "als een zonnetje" :*)
Weliswaar op halve kracht maar ruim voldoende om een lekker windje over beide Steca's te blazen. Klok ingesteld tussen 10.30 uur (panelen liggen op WZW en worden rond die tijd pas rechtstreeks beschenen) en 18 uur. Totale verbruik is slechts 3 W en bovendien opgewekt met de eigen "grote" panelen.

Ik vergelijk mijn opbrengst vaak met Anton Boonstra (zit hier hemelsbreed zo'n 7 km vandaan). De komende dagen eens kijken of de koeling met de fan enig verschil in opbrengst laat zien.

Pagina: 1 ... 23 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.