Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 16:24:
Mensen ik heb een interessante linkje gevonden (gebacked door de Joint Research Centre IET) waarbij men zijn jaarlijkse opbrengst kan berekenen. Dit is officieel en geeft een realistisch beeld qua opbrengst in vermogen en kwh's zowel maandelijks als jaarlijks. Linkje :http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/
Welkom op dit forum, dat u er maar veel van moge leren.
Dank, die jrc link stond al heel lang op mijn
linkpagina.
Weet uit eigen ervaring dat datasheets van zonnepanelen dingen beloven onder STC's standard test condities met 1000 W/m^2 bestraling ,25 C module temperatuur dacht ik.
Niet "denken". Het is zo. Hoort ook nog een atmosferische factor 1,5 bij. Air Mass factor. Indien aanwezig, eerst bril afzetten, dan kijken...
Wikipedia: Air mass (astronomy)
Dat is gewoon een standaard om modules "op lab. niveau" enigszins met elkaar te kunnen vergelijken. Een "practische" standaard, dus. Niets om je druk over te maken.
Photon heeft die simulator beslist niet als beste / meest betrouwbare getest. Photon Profi 4-2011, pagina's 18 tot en met ... 73.
... maar daar is later weer een leuke reactie op gekomen van een van de betrokkenen bij dat project ...
http://www.pvsyst.com/ima..._corr_irrad_190611_en.pdfDit is natuurlijk anders in NL waar wij gemiddeld met 800 W/m^2 en een andere moduletemperatuur vanwege variabele weersomstandigheden te maken hebben.
Ook bekend, steeds meer module producenten gaan over tot het ook vermelden van prestaties bij lagere instraling, hogere cel temperaturen, en een windfactor. Nog steeds een "benadering", maar geeft extra info over "te verwachten prestatie bij meer natuurlijke omstandigheden". Voordat dat een "norm" is, is het traag werkende (want internationale) IEC wel paar jaar verder.
Ook is het bekend dat de zonnepanelen markt dit jaar flink aan het stunten is met prijzen vanwege overproductie van chineze fabrikanten. Waardoor je minder betaalde voor een WP nu dan 1 jaar geleden.
Yup, dat wordt hier al twee jaar massaal gesignaleerd, dus is wijd verbreid "bekend" alhier. Het is zelfs "veel minder". En niet per "WP", maar, effe scherpslijpen hier (u bent gewaarschuwd...), "per Wp". En "Wp" is bepaald bij .... juist ja, die STC condities (niet bij lagere lichtcondities).
Tevens ben ik van mening dat Nederland weinig doet om aan de eis te voldoen dat het aandeel in alternatieve energie tot 20 % moet stijgen (Kyoto protocol eind 2020) en helaas geen subsidiewetgeving kent om zo consumenten te stimuleren die pv panelen aan te schaffen zoals Duitsland, Frankrijk, Italie, Spanje.
Tevens ben ik van mening dat men niet zomaar op een partij moet stemmen vanwege hen beleid voor alternatieve bronnen van energie (Duurzaamheid is een algemeen en groot begrip).
Dat mag, die mening, en ik onderschrijf hem al sinds ik met energie zaken bezig ben (jaren geleden). Kyoto was al zwak, en dreigt te ontploffen vanwege internationale haantjespolitiek.
Het woord "subsidie" is beladen. Duitsland kent een Einspeise Vergütungen systeem wat (helaas steeds minder) stroom eindverbruikers betalen, inclusief de miljoen eigenaren van vaak dakvullende systemen. Geld komt niet van de Staat. Belangrijk verschil. In Spanje kwam het wel van de Staat, die ook nog eens de stroomprijs subsidieerde. Dat systeem is al in 2009 uit elkaar geklapt wegens totaal onzinnige, veel te hoge feed-in tarieven voor PV in een land dat baadt in het zonlicht. Bovendien heeft het land al een fors stroomoverschot (ook veel wind- en hydropower!), dus die sector is vet uitgedund. Slecht voorbeeld (onbetrouwbare politici, we komen ze steeds meer tegen, maar ook brancheorganisatie heeft een ton boter op het hoofd gehad en daar keihard leergeld voor betaald). Italïe is ook aan het klappen, vergelijkbare redenen, wordt dit jaar nog wel bijgebouwd, maar ook daar schandalig hoge feed-in bedragen, dus alle investeerders pleuren daar massaal zonnepanelen overal neer waar ze maar aan grond/dakruimte kunnen komen. Daar is en zal nog verder heftig worden ingegrepen.
Duitsland gaat het na twaalf jaar rete-succesvol EEG zwaar voor de kiezen krijgen, zeker als geruchten bewaarheid worden dat er dit jaar weer zo'n beetje 8 Gieg PV bij zou kunnen komen. Dat is politiek onverteerbaar (lees: oorlog). Dus het slachthuis gaat daar toptijden beleven vrees ik.
Maar verder uiteraard welkom.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)