Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.885 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:31
ik doelde er meer op dat mensen dit principe toepassen op alle elektronica. Ondanks dat dit bij zonnepanelen niet echt het geval is. En dus denken door te wachten betere panelen te kopen in lets say 1 jaar.

Het zou kapitaal vernietiging zijn om je panelen weg te doen voor je ze terug verdiend heb. Hooguit dat je extra panelen zou plaatsen.

[ Voor 11% gewijzigd door haakjesluiten op 14-03-2012 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-10 14:25
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 11:29:
Prijzen zonnecellen kunnen halveren door gebruik ionenkanon'

Door Dimitri Reijerman, dinsdag 13 maart 2012 17:40, views: 28.051

De startup Twin Creeks heeft een ionenkanon ontwikkeld die het mogelijk zou maken om dunnere zonnecellen uit silicium te produceren. Door aanzienlijk lagere productiekosten zouden de prijzen van zonnecellen en -panelen fors kunnen dalen.

Zo vervelend, nu weer zon bericht.. ik twijfel nog, over het feit of nu investeren in zonne-energie beter is dan over een jaar of 2 panelen kopen.. en dan zie je dit, alles wordt goedkoper in de toekomst, dat besef ik me.. Maar als ik nu voor 3000 euro panelen koop, wil ik niet, dat over een jaar 700 euro goedkoper zijn, ze leveren me maar 250 euro per jaar op...

Eigenlijk de vraag waar we allemaal antwoord op willen, wat is een stabiele prijs voor panelen, hebben we die al bereikt, of gaan we die snel bereiken..
Mijn set kan ik nu 45% goedkoper aankopen dan in mei 2010 op een gegeven moment moet je gewoon de knoop doorhakken en voor jezelf tevreden zijn met het "rendement"

edit: toch kriebelt het wel een beetje het is toch 5,500 euro in nog geen 2 jaar gedaald. Degene die een SDE sub 2010 hebben en die op het alle laatste moment toch gebruikt hebben hebben toch echt een pracht resultaat.

[ Voor 8% gewijzigd door silvester6 op 14-03-2012 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:31
Inderdaad gewoon voor je zelf uitrekenen wat de tvt is en het rendement en of je het dat waard vind.

Als de energieprijs de komende 10 jaar gelijk blijft (ik gok zomaar van niet ;) ) Is de tvt van de set die oktober vorig jaar hier geplaatst is net iets minder dan 10 jaar. Dat vonden wij redelijk genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dweeper
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-10-2022
hmmz.. twijfel twijfel
Een delta Solivia 3.3 voor 714 incl btw gevonden. 8 * 260Wp Kingsun paneeltjes erbij..
Ook een mooie starterskit..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crazyanz schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 13:57:
Inderdaad gewoon voor je zelf uitrekenen wat de tvt is en het rendement en of je het dat waard vind.

Als de energieprijs de komende 10 jaar gelijk blijft (ik gok zomaar van niet ;) ) Is de tvt van de set die oktober vorig jaar hier geplaatst is net iets minder dan 10 jaar. Dat vonden wij redelijk genoeg.
Mijn wp prijs was 2.16 euro / wp
Omvormer vervangen en oude verkopen : wp prijs daalde naar 2.06 euro
Bijplaatsen (aan de vrije mpp = gratis omvormer voor uitbreiding...) Wp prijs naar 1.79 euro/wp gedaald.

Bijplaatsen, het beste medicijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Moet je wel een omvormer kopen die 2x zo groot is, met 2 MPP's.

Verder qua ontwikkelingen; zonnepanelen zijn al 10 jaar hetzelfde, behalve het rendement per m2, dat stijgt rustig door, elk jaar weer (lineair). De prijsdaling, die's niet lineair, en dat maakt het interessant. Als iets 2x zo goedkoop wordt, hoeft het niet 2x zo goed te worden.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dweeper schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 14:27:
hmmz.. twijfel twijfel
Een delta Solivia 3.3 voor 714 incl btw gevonden. 8 * 260Wp Kingsun paneeltjes erbij..
Een vliegende start, maar Yingli YL245P-29b zijn ook niet duur. Goedkoper dan die jij noemt.
http://www.solartoday.nl/index.php/yingli-solar-modules/
85 cent per wp ex BTW = 1.0115 euro / wp incl btw.

Je kunt alle kanten op met PV.
Waar had je die Delta gezien dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 14:34:
Moet je wel een omvormer kopen die 2x zo groot is, met 2 MPP's.
Was toen goedkoper dan een kleinere omvormer met 1 mpp. Op het juiste moment de knoop doorhakken.
De lagere prijzen in D met de omvormers was tijdelijk ivm de nieuwe richtlijn daar toen.

Voor de mensen die zich dat afvragen, ja dat draait 100% probleemloos met 1 string aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dweeper
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 14:44:
[...]

Een vliegende start, maar Yingli YL245P-29b zijn ook niet duur. Goedkoper dan die jij noemt.
http://www.solartoday.nl/index.php/yingli-solar-modules/
85 cent per wp ex BTW = 1.0115 euro / wp incl btw.

Je kunt alle kanten op met PV.
Waar had je die Delta gezien dan?
hmm. even bekijken hoor.. edit: Net even de site bekeken. De prijs is prima.. De site echter niet.. Helemaal leeg.. Geen content aanwezig. Geen AV.. :o

http://www.energieanders....&product_id=191&Itemid=87

[ Voor 10% gewijzigd door Dweeper op 14-03-2012 14:51 . Reden: moest even ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Je kan op zo'n manier inderdaad goedkoop systemen bij elkaar sprokkelen :)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:33

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 14:47:
[...]
Was toen goedkoper dan een kleinere omvormer met 1 mpp. Op het juiste moment de knoop doorhakken.
De lagere prijzen in D met de omvormers was tijdelijk ivm de nieuwe richtlijn daar toen.
Vandaar dat sommige zwaardere omvormers dus goedkoper zijn dan lichtere? Wat houdt die nieuwe richtlijn eigenlijks in? En daar hoeft een omvormer in Nederland niet aan te voldoen?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antonboonstra schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 14:56:
[...]

Vandaar dat sommige zwaardere omvormers dus goedkoper zijn dan lichtere? Wat houdt die nieuwe richtlijn eigenlijks in? En daar hoeft een omvormer in Nederland niet aan te voldoen?
Het is al een beetje overgetrokken, het gaat om de "neue niederspanningsrichtlinie", lees ->
http://www.solar-energy-c...-n-4105-im-%C3%BCberblick
Met overgetrokken bedoel ik dat de magazijnen met de ''oude'' omvormers inmiddels wel zijn geleegd.

Niet belangijk voor Nederland. Voor grotere installaties moet het mogelijk zijn het vermogen op afstand te bedienen. Getrapt naar kleinere installaties zijn er ook wat aanpassingen op dat vlak.
Hierbij moet men overigens bedenken dat sommige "kleine" omvormers in toch iets grotere installaties worden gebruikt.

Niet voor NL dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

antonboonstra schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 14:56:
[...]

Neen, heeft alles met nieuwe, strengere (VDE) net richtlijnen te maken, blindvermogen kunnen leveren, de 50,2 Herz frequentie afschakeling stapsgewijs te kunnen volgen (i.p.v. in een keer alles rambam UIT), dat soort zaken. Speelt allemaal niet in NL, we hebben nog vrijwel niks op het net staan aan decentraal spul. Daar hebben ze 25 GWp PV en 29 GW windturbine vermogen.

En daarom moest het oude spul weg. Alle nieuwe omvormers moeten aan de nieuwe richtlijnen voldoen, alle oude moeten ook nog allemaal aangepast gaan worden (gaan weer de nodige miljoenen omzet voor de omvormer partijen opleveren, ze zijn er nog niet uit wie dat allemaal moet gaan betalen).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dweeper schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 14:48:
[...]
hmm. even bekijken hoor.. edit: Net even de site bekeken. De prijs is prima.. De site echter niet.. Helemaal leeg.. Geen content aanwezig. Geen AV.. :o
Vond ik ook, maar panelen koop je alleen met het principe "Boter bij de vis".
Dan beperk je effectief risico's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Hoe gaat het er nu ongeveer na 1 april uitzien in Duitsland wat PV betreft.
Is het dan zo dat als een particulier een kleine installatie gaat plaatsen hij helemaal niets voor z'n geproduceerde kWh krijgt?
Of kan hij op de een of andere manier ook salderen?

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Gewoon afspreken dat je eerst de panelen krijgt, en dan pas betaald. Grote kans dat het sowieso 100 jaar duurt voordat je je panelen hebt, zulke clubjes hebben geen voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-10 16:33
Ook leuk bij solartoday. De tikfouten.
Projectfinaccciering
Explaitatie & beheer

Altijd positief bekijken. Ze zullen wel in de opstartfase zitten.

Edit: ik zou daar dus nooit bestellen.

[ Voor 12% gewijzigd door internet4me op 14-03-2012 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

En wellicht tevens in de afbouwfase..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dweeper
:+
SunshineCompany schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 15:17:
En wellicht tevens in de afbouwfase..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

internet4me schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 15:16:
Ook leuk bij solartoday. De tikfouten.
Projectfinaccciering
Explaitatie & beheer

Altijd positief bekijken. Ze zullen wel in de opstartfase zitten.
Het is al eens eerder geroepen, maar ik blijf het een goed idee vinden, stop zulk soort shops in de pricewatch. Mocht iemand het risico willen nemen om met zo'n partij in zee te gaan, dan is een (of meerdere) negatieve shopreview genoeg om bij zo'n shop weg te blijven.

Zo heb ik deze week een prima ervaring gehad met ikwilzonneenergie.nl bij de bestelling van Clickfit materiaal. Nadat ik van diverse shops, nee te horen kreeg (met diverse non-redenen), kon ik bij deze zaak de spullen telefonisch bestellen, waarbij ik gelijk wat vragen beantwoord kreeg. Dezelfde dag nog een scherpe offerteprijs gekregen, waarbij hij de verzendkosten was vergeten, maar met de mededeling "Man een man, een woord een woord. Voor mijn kosten dus." hoefde ik die niet te betalen. Ik moet de spullen nog ontvangen, maar tot nu toe prima geholpen.

[ Voor 34% gewijzigd door antonboonstra op 14-03-2012 15:50 . Reden: eigen ervaring ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Zonnepanelen zijn maatwerk, mensen die PV kopen zijn geen pricewatchtypes (sorry, maar doorgaans genomen dus). Kortom; te kleine doelgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
SunshineCompany schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 15:33:
Zonnepanelen zijn maatwerk, mensen die PV kopen zijn geen pricewatchtypes (sorry, maar doorgaans genomen dus). Kortom; te kleine doelgroep.
gvd behoor ik alweer tot een minderheids-groepering?

pricewatch is een goed idee.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
De meeste mensen kopen een computer kant en klaar, toch zijn er ook veel tweakers die de computer zelf samenstellen, het resultaat: tweakers pricewatch

Ook veel tweakers hier stellen zelf hun PV setje samen, dat is wellicht nog een relatief kleine doelgroep, maar deze groeit wel behoorlijk hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 14:26
rube schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 15:39:
De meeste mensen kopen een computer kant en klaar, toch zijn er ook veel tweakers die de computer zelf samenstellen, het resultaat: tweakers pricewatch

Ook veel tweakers hier stellen zelf hun PV setje samen, dat is wellicht nog een relatief kleine doelgroep, maar deze groeit wel behoorlijk hard.
groot verschil, iedereen heeft tegenwoordig 1 of meerdere computers.
dat is helaas bij zonnenpanelen niet zo.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik heb 10 zonnepanelen :+

[ Voor 38% gewijzigd door SpeksteenWP op 14-03-2012 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Daar kun je wel een handeltje/webshop mee starten! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Goed idee!

Hoor trouwens aan alle kanten dat panelen niet meer leverbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Speedfightserv schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 15:47:
[...]
groot verschil, iedereen heeft tegenwoordig 1 of meerdere computers.
dat is helaas bij zonnenpanelen niet zo.
Als iedereen ze al had, was er ook geen interesse geweest, want PV gaat een stuk langer mee als de gemiddelde PC.
Maar zoals ik zei, de groep die hier wel mee bezig is groeit hard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 15:53:
Goed idee!

Hoor trouwens aan alle kanten dat panelen niet meer leverbaar zijn.
Heb ik ook een paar keer gehoord. (Des te meer zijn die 10 panelen van Speksteenkachel waard!)
Het Duitsland effect tot de wetswijziging er daar inkomt. Dan wordt het weer rustig.

Ik zoek nog wat panelen ad 1.31m x 0,99m

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2012 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Niet alleen Duitsland, ook minder voorraad China en veel vraag andere landen speelt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Hoe heet die partij uit NL ook al weer, die analoge schermen maakt voor weergave van kWh's.. Neander weet dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 16:09:
Niet alleen Duitsland, ook minder voorraad China en veel vraag andere landen speelt mee.
De voorraad is echter een afgeleidde van de vraagverwachting in de grote markten zoals Duitsland.

Natuurlijk zijn er ook andere markten.
http://www.photovoltaikfo...-pv-weltmarkt-t73946.html
Alleen ... van de top5 (verwachting) pakt D 37%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:11
SunshineCompany schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 15:33:
Ik ben het daarmee eens. Ik krijg naar aanleiding van mijn website nog wel eens mails van mensen die me vragen welk paneel of leverancier nou het 'beste' is en of er een vergelijkingssite is. Mijn antwoord is ook altijd dat ik niet zie hoe je een dergelijke site goed op moet zetten. Er zijn zoveel verschillen... schuin/plat dak, formaat, vermogen, stroom, spanning, kleur, type cel - en dan zijn panelen tegenwoordig niet eens zo lang op de markt voordat de opvolger er al weer is.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 16:17:
Hoe heet die partij uit NL ook al weer, die analoge schermen maakt voor weergave van kWh's.. Neander weet dat wel.
Ik ken van de displays alleen Leiderdorp Instruments, maar die zijn digitaal.

http://www.leiderdorpinst...stratiepanelen/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-09 13:16
JeroenH schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 16:34:
...of er een vergelijkingssite is. Mijn antwoord is ook altijd dat ik niet zie hoe je een dergelijke site goed op moet zetten.
Kwam tijdens mijn speur- en oriëntatietocht http://www.comparemysolar.nl/ tegen.
Op zich leuk dat je daar aan de hand van Google Maps je dak kunt selecteren en zo al vast een hoop info kunt krijgen. En een indicatie van prijsrange.

[ Voor 33% gewijzigd door aZuL2001 op 14-03-2012 16:41 ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aZuL2001 schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 16:38:
[...]

Kwam tijdens mijn speur- en oriëntatietocht http://www.comparemysolar.nl/ tegen.
Op zich leuk dat je daar aan de hand van Google Maps je dak kunt selecteren en zo al vast een hoop info kunt krijgen. En een indicatie van prijsrange.
En klopt de oppervlakte ook? Wil wel eens een bende worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Comparemysolar, tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:23
antonboonstra schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 15:28:
[...]

Het is al eens eerder geroepen, maar ik blijf het een goed idee vinden, stop zulk soort shops in de pricewatch.
+1

Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ken van de displays alleen Leiderdorp Instruments, maar die zijn digitaal.
ik heb mijn edisun met display net verkocht, bracht goed geld op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:44
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 16:07:
[...]
Ik zoek nog wat panelen ad 1.31m x 0,99m
Zou voor mij ook een mooie maat zijn :)

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
hansvk schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 13:26:
Ik heb een paar vragen/offerteverzoeken uitgedaan voor een PV-systeem met micro inverters. Ben benieuwd wat eruit komt. Ben er toch wel van overtuigd dat een dergelijk systeem voor mijn situatie het beste is. Hier al iemand een systeem met micro inverters liggen?
Ik heb hier een SolarEdge systeem. Strikt genomen geen microinverter-systeem, want per paneel vindt DC-DC conversie plaats en in de inverter DC-AC. Eigenlijk heb je dus een MPPT per paneel. Maar goed, als je er meer over wilt weten en je denkt dat ik je daarbij kan helpen, dan hoor ik het wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:01

franssie

Save the albatross

hansvk schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 21:19:
[...]
Zou voor mij ook een mooie maat zijn :)
dat is wel een goede - bestaat er ergens een overzicht van de typen panelen en afmetingen? Ik ben ook wat aan het rekenen en ben vandaag even het dak opgeklommen om te kijken - er steken toch meer dingen uit dan ik dacht. Dak is 20 x 5 meter (ruim) maar een paar licht koepels en luchtafvoeren zitten in de weg. dus kleinere panelen zijn makkelijker voor sommige stukken.

[ Voor 17% gewijzigd door franssie op 14-03-2012 21:40 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
asvogel schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 21:37:
[...]

Ik heb hier een SolarEdge systeem. Strikt genomen geen microinverter-systeem, want per paneel vindt DC-DC conversie plaats en in de inverter DC-AC. Eigenlijk heb je dus een MPPT per paneel. Maar goed, als je er meer over wilt weten en je denkt dat ik je daarbij kan helpen, dan hoor ik het wel!
Solaredge is cool. Uit Israel. Mooi spul, vergelijkbaar met Tigo. Echter: het werkt alleen met een Solaredge inverter. Deze inverters hebben geen MPPT aan boord, want de optimizer bepaalt het MPP op paneelniveau.

Heb er vrij intensief naar gekeken, maar ben uiteindelijk voor Tigo gegaan.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

asvogel schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 21:37:
[...]

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat ze per stuk kosten?
En daarnaast heb je dus ook nog een omvormer van hun nodig of niet?
Ik wil namelijk ook micro inverters.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

franssie schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 21:39:
[...]
dat is wel een goede - bestaat er ergens een overzicht van de typen panelen en afmetingen? Ik ben ook wat aan het rekenen en ben vandaag even het dak opgeklommen om te kijken - er steken toch meer dingen uit dan ik dacht. Dak is 20 x 5 meter (ruim) maar een paar licht koepels en luchtafvoeren zitten in de weg. dus kleinere panelen zijn makkelijker voor sommige stukken.
Een dak van 20 x 5 m? Dan heb je altijd ruimte lijkt me. Hoeveel wil je opwekken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 15:11:
Hoe gaat het er nu ongeveer na 1 april uitzien in Duitsland wat PV betreft.
Is het dan zo dat als een particulier een kleine installatie gaat plaatsen hij helemaal niets voor z'n geproduceerde kWh krijgt?
Of kan hij op de een of andere manier ook salderen?
PPV quote:
Installaties tot 10 kWp vermogen zullen dan nog maar een vergoeding van 19,5 Eurocent/kWh kunnen krijgen [PPV: is nu nog 24,43 Eurocent/kWh, "strafkorting" 20,2%].
Maar ook: slechts 85% van de opwek wordt vergoed. Rest moet je of zelf verbruiken, of "zelf gaan vermarkten".

Per 1 mei gaat er voor nieuwe installaties vanaf die datum weer 0,15 cent/kWh van het bedrag af, elke maand zo gepland.

Gaat een lekker zooitje worden in ieder geval.

Alle oude installaties behouden hun rechten. Let wel: dat zijn er een miljoen... Bestandsschutz is in Duitsland heilig. Vandaar ook dat die aanpassing verplichting voor omvormers [alternatief is 70% vermogensbegrenzing van de omvormer, kan volgens berekeningen zo'n 5% opwek per jaar schelen wat niet meer fysiek gegenereerd kan worden] nog steeds niet duidelijk is, omdat dat gezien kan worden als "het tornen aan verworven rechten".

Ik vrees dat de eigenaren die aanpassingen zullen moeten gaan ophoesten. Maar dat is nog niet zeker.

Salderen is in Duitsland een onbekend fenomeen sinds het EEG is ingevoerd. Of alles het net op (nog steeds de bulk van de installaties), of, naar verkiezing per maand; met ingewikkelde dubbele bemeting een lagere vergoeding ontvangen voor "zelf verbruikte zonnestroom" (wederom door netbeheer uit te betalen), met als leuke bonus: de waarde van de niet ingekochte netstroom tijdens dat "zelf verbruik" (eind resultaat is dan met de huidige afname tarieven stuk lucratiever dan alles het net op gooien en daarvoor Einspeise Vergütung te krijgen, moet je wel het nodige aan zonnestroom opwek in huis verbruiken). Leverancier heeft in dat hele proces nog steeds niets in te brengen. Leveranciers gaan in Duitsland helemaal niet over de vergoedingen voor zonnestroom. Die worden d'r goddank buiten gehouden.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 23:00:
[...]
Een dak van 20 x 5 m? Dan heb je altijd ruimte lijkt me. Hoeveel wil je opwekken dan?
Daar ben ik nog niet uit, temeer omdat ik de panelen waarschinlijk wel plat wil hebben ivm wind (het kan hier erg doorwaaien, niet iets wat een kilo wat veel tegenhoudt aangezien de tegelvoet van mijn sat ook 2 meter verder in de tuin lag). Niet alleen voor het weg-waaien van de panelen, maar ook vanwege de extra windlast die ze op mijn woonark kunnen hebben, niet gevaarlijk maar wel oncomfortabel aangezien ie wel wat kantelt bij windvlagen en ik dat niet wil verergeren (WAF punt #1).
Ik heb wel wat geld om te investeren, maar een euro of 2 a 3K lijkt me voldoende voor een start die ik dan weer deels teniet doe door de panelen plat te leggen.

maar wat ik rendabel wil opwekken is iig een groot stuk dagelijks verbruik waar ik niet onderuit ga komen ivm leefstijl, koelkast, wijnkoelkast, mediaspul (niet veel maar wel 24/7 - IP telefonie dus gaat niet uit), fohn van vriendin.
Dus om antwoord te geven op je vraag: zo rond de 1000 a 2500 kwh maar dan gelijk de panelen gebruiken om een extra isolatielaag te vormen, of meer.
Maar om te kunnen rekenen moet ik weten wat het rendement is van plat neergelegde panelen, kan de google termen niet vinden. Alternatief is ze op mijn schuur (op de wal) te zetten, die is 3x3m ... met schaduw dus wat wordt het niet :(

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Dweeper schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 14:27:
hmmz.. twijfel twijfel
Wij hebben die Solivia's 3.3 hier gewoon op voorraad liggen, dus mocht je 260Wp Kingsun panelen afnemen kunnen we die Solivia er ook wel bijleveren voor die prijs.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

SolarKing schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 02:52:
[...]
Wij hebben die Solivia's 3.3 hier gewoon op voorraad liggen, dus mocht je 260Wp Kingsun panelen afnemen kunnen we die Solivia er ook wel bijleveren voor die prijs.
Wees voorzichtig met prijzen afgeven buiten de DM.
Ik zie je liever op het forum blijven.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 20:05

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

franssie schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 21:39:
[...]

dat is wel een goede - bestaat er ergens een overzicht van de typen panelen en afmetingen?
Op http://www.photovoltaikforum.com/database_dir.php is een uitgebreid overzicht te vinden van zonnepanelen. Wil je zoeken, dan moet je wel even gratis registreren. De moeite waard weet ik wel. Ik heb er destijds ook mijn panelen uitgezocht, op basis van rendement per m2.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
franssie schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 01:16:
[...]

Daar ben ik nog niet uit, temeer omdat ik de panelen waarschinlijk wel plat wil hebben ivm wind (het kan hier erg doorwaaien, niet iets wat een kilo wat veel tegenhoudt aangezien de tegelvoet van mijn sat ook 2 meter verder in de tuin lag). Niet alleen voor het weg-waaien van de panelen, maar ook vanwege de extra windlast die ze op mijn woonark kunnen hebben, niet gevaarlijk maar wel oncomfortabel aangezien ie wel wat kantelt bij windvlagen en ik dat niet wil verergeren (WAF punt #1).
Ik heb wel wat geld om te investeren, maar een euro of 2 a 3K lijkt me voldoende voor een start die ik dan weer deels teniet doe door de panelen plat te leggen.

maar wat ik rendabel wil opwekken is iig een groot stuk dagelijks verbruik waar ik niet onderuit ga komen ivm leefstijl, koelkast, wijnkoelkast, mediaspul (niet veel maar wel 24/7 - IP telefonie dus gaat niet uit), fohn van vriendin.
Dus om antwoord te geven op je vraag: zo rond de 1000 a 2500 kwh maar dan gelijk de panelen gebruiken om een extra isolatielaag te vormen, of meer.
Maar om te kunnen rekenen moet ik weten wat het rendement is van plat neergelegde panelen, kan de google termen niet vinden. Alternatief is ze op mijn schuur (op de wal) te zetten, die is 3x3m ... met schaduw dus wat wordt het niet :(
als ik een woonboot zou hebben dan zou ik de panelen ook op de boot willen.
de wal is voor watjes.
puur een gevoels-kwestie. ;)
is het een woonboot met vaste stal-plaats? of moet daar ook nog rekening mee gehouden worden.

2500kWh geen probleem lijkt mij.
wind kan wel een probleem zijn maar niet onoplosbaar.
panelen bijvoorbeeld op 15-20 graden en dan op oost-west en de zijkantjes dicht maken.
minimaal ballast nodig en de wind heeft bijna geen grip meer op de panelen.

isolatie en panelen gaat niet zo goed samen?
hoe had je dit in gedachten?

hoe is je verwarming eigenlijk op de boot?

een fototje zou helpen met verdere hulp.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhound83
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-08 15:07
Jammer dat ik in een pauper-appartement woon anders had ik ook wel zonnepanelen gekocht. Hoewel geld daar eerst voor nodig is. 8)7 Ik ben erg enthousiast over de toekomst qua zonne-energie.

Hoelang gaat het duren voordat er grote zonne-energie centrales zijn in het land? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Foxhound83 schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 09:39:
Jammer dat ik in een pauper-appartement woon anders had ik ook wel zonnepanelen gekocht. Hoewel geld daar eerst voor nodig is. 8)7 Ik ben erg enthousiast over de toekomst qua zonne-energie.

Hoelang gaat het duren voordat er grote zonne-energie centrales zijn in het land? :P
Grote installaties kunnen momenteel bij een rekenrente van 7% stroom maken met een prijs van 11,3 eurocent per kWh. Dat moet nog meer dan een factor 3 dalen voor een commerciele toepassing. Of de prijs van de fossiele opwekking moet sterk stijgen (wat ik niet verwacht, kolen is er helaas zat).

Een particulier heeft een hele andere prijs waarmee die vergelijkt, namelijk de consumentenprijs die op circa 21 cent per kWh ligt momenteel. (incl belastingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

migjes schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 09:07:
[...]
2500kWh geen probleem lijkt mij.
wind kan wel een probleem zijn maar niet onoplosbaar.
panelen bijvoorbeeld op 15-20 graden en dan op oost-west en de zijkantjes dicht maken.
minimaal ballast nodig en de wind heeft bijna geen grip meer op de panelen.
Lijkt mij ook een goede optie, oost-west opstelling. Dan kun je denken aan zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.schueco.com/web/contentblob/7270020/standard/2755734/flachdach_ow_2x16er_01_dunkler_1.jpg
Meer info: http://www.schueco.com/we..._montageeffizienz/8169908

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
En aan de zijkanten van de woonboot? Als veredelde railing zeg maar? Volgens mij kun je met het water als versterkende spiegel leuke extra opbrengsten scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roamor schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 11:11:
En aan de zijkanten van de woonboot? Als veredelde railing zeg maar? Volgens mij kun je met het water als versterkende spiegel leuke extra opbrengsten scoren.
Let's go mad.....

Wat dacht je van een drijvende installatie op een vlonder/terras. Natuurlijk met zonvolger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 11:14:
[...]

Let's go mad.....

Wat dacht je van een drijvende installatie op een vlonder/terras. Natuurlijk met zonvolger.
geniaal.
een aantal grote blokken eps als drijver gebruiken.
een stevige stang om het op zijn plaats te houden.
en dan een paar lichte motortjes met staaldraden hem laten draaien.
lol.

[ Voor 26% gewijzigd door migjes op 15-03-2012 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Denk dat de water beheerder niet heel blij wordt van het plaatsen van allerlei drijvende projecten, maar technisch is dat wel eenvoudig te realiseren denk ik.

Die west-oost opstelling is goed bedacht, was ik niet zo snel opgekomen.

woonark_dak

Foto is van Google Maps dus oriëntatie ark is zw-no.

edit: en wat me leek is dat als je een dak vol legt met PV panelen je een extra luchtlaag creëert die warmte buiten houdt al zal dat wellicht minimaal zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 15-03-2012 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
franssie schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 11:51:
Denk dat de water beheerder niet heel blij wordt van het plaatsen van allerlei drijvende projecten, maar technisch is dat wel eenvoudig te realiseren denk ik.

[afbeelding]

Foto is van Google Maps dus oriëntatie ark is zw-no.
a het is er zo 1tje.
ik zie geen probleem om gewoon zuid te werken.
het oppervlakte van de panelen is zo klein dat het oppervlakte van de boot zelf meer doet aan de wind schommelingen.
wel een lage hoek kiezen. 15/20 graden wat zou het moeten zijn?

wel dit probleem.
waar zit de meterkast?
en wat voor aansluiting heb je?
(bij gesplitste meterkast-boot kun je wel eens een te laag A invoer mogelijk hebben.
oplosbaar maar wel handig voor de planning)

edit: ja voor de warmte buiten te houden werkt het wel.
om warmte binnen te houden weer niet.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 15-03-2012 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

twee meterkasten, de "echte" in de schuur op de wal, maar die is alleen hoofdzekering, meter, en een zekering naar de woonark (en een groepje voor de tuin+schuur).

Ik kook electrisch dus an sich denk ik dat er wel wat A richting de ark kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
franssie schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 12:16:
twee meterkasten, de "echte" in de schuur op de wal, maar die is alleen hoofdzekering, meter, en een zekering naar de woonark (en een groepje voor de tuin+schuur).

Ik kook electrisch dus an sich denk ik dat er wel wat A richting de ark kan.
het zal wel lukken.
maar ik weet dat bij boten hele andere regels zijn gehanteerd.
en jouw situatie best anders kan zijn als een huis.
dus zoek op hoeveel de meterkast aan wal is gezekerd.
en hoeveel dat op de boot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Aan de wal lijkt het 3x25A te zijn (C60N C25) http://www.datasheetarchi...0schneider-datasheet.html die link werkt dus niet, sorry

In de boot SB440 (Hagar driefase) 40A

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 15-03-2012 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

franssie schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 11:51:
Ik weet niet hoe permanent je ligplaats is, maar wellicht is het handig rekening te houden met het wijzigen van de omstandigheden. Bijvoorbeeld frames die los van elkaar bruikbaar zijn.

Gezien dat dak zou ik toch wel op zuidoost richten. een oost/west opstelling zal met die ligging zorgen voor erg grote ongebruikte stukken dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ligplaats is vast en ik ga niet uit van veranderende omstandigheden.

leuke uitzoekklusjes dit als je de griep hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
franssie schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 12:40:
Aan de wal lijkt het 3x25A te zijn (C60N C25) http://www.datasheetarchi...0schneider-datasheet.html

In de boot SB440 (Hagar driefase) 40A
ik ben bang dat je een paar cijfers door elkaar haalt.
dit kan niet. (of er is verkeert gelezen en opgeteld.)

3x25A aan de wal zou goed kunnen zijn.
maar 40 op de boot zou dan 30A moeten zijn.(3x 10A)
dat kan als je elektrisch kookt net.
maar iets klopt er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:59

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik denk dat die 40A aan boord op de hoofdschakelaar of aardlek staat? Mijn woonboot heeft als hoofdzekering op de wal 3x25A, als zekering aan de kabel naar de woonboot op de wal 3x16A, en op de woonboot zelf 9 groepen met 16A automaat netjes verdeeld over de 3 fasen en 1 krachtstroomgroep 3x16A (voor de rioolpomp).

Of het verhaal met 16A automaat op de woonboot en 3x16A zekering aan de wal helemaal klopt vraag ik me af, maar het enige dat er zou kunnen gebeuren dan toch is dat de zekering aan wal er eerder uit klapt dan aan boord.

Het enige verschil met een 'reguliere' installatie is de aarding, boven aan de wal hebben we gewoon een aardpen, en beneden zijn we geaard via de stalen romp - en die twee zijn ook weer aan elkaar verbonden.

In verband met galvanische corrosie zou een volledig gescheiden stroomvoorziening beter zijn, maar dan heb ik een immense scheidingstrafo nodig en bovendien een geisoleerde loopbrug (nu van ijzer, dus geleidend).

Bij mij komen binnenkort trouwens 8x 250 Wp panelen van CentroSolar op het dak (van de woonboot dus).

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

klopt, aan boord zijn zowel de aardlek als ze hoofdzekering 40A (staat er op tenminste).
Ik probeer een foto van mijn telefoon te krijgen maar Android heeft er weinig zin in

edit: werkt nog steeds niet. Aardingsprobleem heb ik niet, betonnen casco. maar leuk een mede waterbewoner tegen te komen!

[ Voor 26% gewijzigd door franssie op 15-03-2012 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

40A aardlek, wel gevaarlijk hoor! :7

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

30mA aardlek en geschikt voor 40A hoofdstroom, zo beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik schrok al...

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Meterkast deels
Sorry voor de foto kwaliteit, als je er lang naar kijkt wordt je scheel en krijg je hoofdpijn (ervaring van net).

Maar je kan met een beetje fanstasie je 40A net zien (vlakje hoofdschakelaar).

Ik denk dat ik eerst voor een 500+ WP systeempje ga om te kijken wat dat doet. Dat kan ik altijd nog weer bij iemand plaatsen of desnoods op de schuur als ik wat groters wil.
Ideale van een klein systeem is voor mij dat ik kan experimenteren met helling (zo laag mogelijk ivw wind) en schaduw (van een paar wilgen die de gemeente niet snoeit, zelf maar doen dan). Ook is voor mij de constructie van belang vwb gewicht, ik wil geen kilo per WP ballast op mijn dak, dus een beetje rendementsverlies daarop neem ik dan maar voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdm
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-05 17:13
pcmadman schreef op zondag 11 maart 2012 @ 20:21:
@rvdm:
Dat is inderdaad minder handig. Maar aan de andere kant heeft een ervaren installateur ook de nodige kennis. Misschien wil hij het wel gewoon maken en als de vorsten daarbij beschadigen deze gewoon vervangen.

Ik herinner me net trouwens ook weer hoe ik het voor elkaar heb gekregen. Ik kon de tweede pan namelijk ook niet hoog genoeg optillen om de beugel eronder te krijgen. Wat echter wel ging was de tweede pan genoeg optillen om de derde eruit te kunnen pakken. In dit gat kon vervolgens de beugel. Als de beugel ver genoeg naar boven geschoven zit, dan kon de pan er weer terug in en kon de beugel vastgetrokken worden.
Na nog een paar nachtjes slapen is het plan is nu als volgt. We leggen eerst alleen het bovenste deel van het dak (http://g.co/maps/6m7rc) vol met 7 x 190Wp. Daarna de kozijnen vervangen en dan het onderste deel van het dak. Maar dat kan nog wel een paar jaar duren.

Wat is wijsheid, een omvormer 'op de groei' of gewoon nu eentje en over een paar jaar een tweede er bij?

Volgende uitdaging is om een installateur vinden die het op het dak wil leggen zo dicht onder de nok. Als iemand suggesties heeft graag, eventueel per DM. Binnen doe ik alles zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Voor het knotten van wilgen...kom er maar in!!!

Misschien een stomme opmerking, maar vooruit: waarom stel je de panelen niet op aan land? Makkelijk vast te zetten en te verzwaren. Heb je een stukje kade van jezelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Schinnen-groen schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 19:59:
Voor het knotten van wilgen...kom er maar in!!!
Als het wilgen zijn, ze hebben geen stam, lijkt alsof ze ooit zijn omgezaagd en daarna weer opnieuw opgekomen, nu een meter of 13 hoog. bizarre bomen, zal er morgen anders een foto van sturen per DM.
Misschien een stomme opmerking, maar vooruit: waarom stel je de panelen niet op aan land? Makkelijk vast te zetten en te verzwaren. Heb je een stukje kade van jezelf?
Ja, 40x8 meter oid, niet klein maar door twee opstallen en gebruik als tuin en schaduw niet geschikt. Helaas overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Mike70 schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 21:47:
[...]
Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat ze per stuk kosten?
En daarnaast heb je dus ook nog een omvormer van hun nodig of niet?
Ik wil namelijk ook micro inverters.
Ik weet niet wat het me precies extra kostte, want de geoffreerde prijs was all-in. Maar ik heb destijds wel wat rondgevraagd naar losse prijzen bij dealers/importeurs. Ik kreeg daar toen (augustus vorig jaar) prijzen als €1400 voor een SE3300 en 9 PBs, of €1500 voor een SE3300 en 12 PBs, of €1700 voor een SE5000 en 13 PBs. De powerboxes waren dan de 250 Wp variant. Ik zie nu prijzen van $100 voor een PB. Het lijkt er dus op dat de PBs je panelen een stuk duurder maken, maar dat de inverter relatief goedkoop is. Voor actuele prijzen moet je een installateur vragen, hier is de boel door Guus Lambalk geinstalleerd. Ik geloof dat ik zijn tweede Solaredge installatie had.

Wat erg leuk is is dat je per paneel kunt monitoren. Nadeel is dan weer dat de monitoring via de Solaredge site loopt, dus mocht die club over de kop gaan, dan heb je geen monitoring meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

rvdm schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 19:58:
Na nog een paar nachtjes slapen is het plan is nu als volgt. We leggen eerst alleen het bovenste deel van het dak (http://g.co/maps/6m7rc) vol met 7 x 190Wp. Daarna de kozijnen vervangen en dan het onderste deel van het dak. Maar dat kan nog wel een paar jaar duren.
De schutting kan ook wel een opknapbeurt gebruiken :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdm
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-05 17:13
Speksteenkachel schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 20:55:
[...]

De schutting kan ook wel een opknapbeurt gebruiken :7
We wonen niet op de hoek. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ha ha, was ook meer als grap bedoeld.
Als dat de Zuid kant is zit je mooi schaduw vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klajo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:27
goedenavond
ik ben naar een voorlichtingsavond geweest van rova in mijn gemeente
die setjes zonnepanellen aanbied
maar toen ik de vraag stelde of ik ze zelf ook kon plaatsen om de kosten te drukken
en zodoende de tvt
gaven ze als antwoord dat het wel kon
maar dat het systeem wel gecontroleerd moest worden door een installateur
omdat je anders geen aansprak kan maken op garantie
hoe gaat dat dan als je een setje bv online koopt die je zelf kunt installeren met handleiding erbij soms

nu is mijn vraag KLOPT dit
zou iemand die het weet daarop kunnen antwoorden
want ik zit er aan te denken om een set te kopen en zelf te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

klajo schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 21:19:
goedenavond
ik ben naar een voorlichtingsavond geweest van rova in mijn gemeente
die setjes zonnepanellen aanbied
maar toen ik de vraag stelde of ik ze zelf ook kon plaatsen om de kosten te drukken
en zodoende de tvt
gaven ze als antwoord dat het wel kon
maar dat het systeem wel gecontroleerd moest worden door een installateur
omdat je anders geen aansprak kan maken op garantie
hoe gaat dat dan als je een setje bv online koopt die je zelf kunt installeren met handleiding erbij soms

nu is mijn vraag KLOPT dit
zou iemand die het weet daarop kunnen antwoorden
want ik zit er aan te denken om een set te kopen en zelf te plaatsen
Dat zal wel gewoon een eis zijn van de subsidieverstrekker of de project trekker, als je onder dat project wil participeren. Komt vaker voor. Maar staat nergens in de wet, dus je kunt gewoon plaatsen als je daar geen trek in hebt (gebeurt massaal, al dan niet onder wat voor "actie" dan ook). Alle risico's zijn dan wel voor jezelf uit der aard. Elk voordeel heb z'n nadeel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nieuw hier, heel dit topic doorgelezen maar niet echt de antwoorden kunnen vinden.... er staat zoveel...

reeds een week al bezig met diverse offertes van installatie bedrijven voor een PV-set.
het gaat voor een schuim pannendak op het zuidwesten, ongeveer 10 - 20 m2 aan vrije ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-xIfDNrgLfvo/T2JPu4oyxAI/AAAAAAAAATk/tQS1G70FBdk/s644/dak%2520tekening.jpg

maar heb helaas geen vrije groep meer vrij in de meterkast en de meterkast is al wat van een ouder type uit 1985.

heb diverse offertes gehad van 1000 WP tot 1600 WP van 3000 euro tot over de 6000 euro maar elke offerte is wel weer anders, nieuwe meterkast, nieuwe kabel, losse omvormers etc.

deze offerte komt er het beste uit een 1380 WP geinstalleerd PV -systeem voor 3100 euro.

toch twijfel ik nog een beetje over het idee dat er een kastje gemaakt wordt naast de meterkast, zo wordt dus een vrije groep gemaakt.

heeft iemand hier ervaring mee ?

ooh ja, ik krijg ook nog 1000 euro subsidie van de gemeente... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klajo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:27
oke dan kan ik gewoon ergens anders kopen
je hebt wel kans dat je subsidie krijgt
maar volgens mij betaal je die eerst zelf
dat is natuurlijk ook een verkoop praatje
zodat de installateurs in de omgeving er ook wat aan hebben
wat natuurlijk begrijpelijk is
bedankt voor de snelle reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Zo, SDE 2012 ook weer klaar, 489 "nieuwe initiatieven, goed voor energie verbruik kwart miljoen huishoudens".

http://www.rijksoverheid....oor-duurzame-energie.html

Op de eerste dag. Nu nog zien wat er allemaal van komt. Alle vorige regelingen schieten ook niet echt op qua realisatie, en Rabobank klaagt steen en been over vergistingsprojecten die niet rendabel ge-exploiteerd zouden kunnen worden, en zelfs niet eens worden opgestart, ondanks een harde beschikking op tafel (daar zetten sommige mensen vraagtekens bij, maar voor beide stellingnames heb ik geen harde bewijzen gezien).

Er zouden ook weer "veel" zonnestroom projecten zijn ingediend.

... voor een belachelijke 7 eurocent / kWboing basisbedrag, minus correctie, mag je blij zijn anderhalve eurocent per kWboing daadwerkelijk aan subsidie te vangen.

Ja meneer Verhagen, hele "innovatieve" regeling. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
franssie schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 19:54:
[afbeelding]
Sorry voor de foto kwaliteit, als je er lang naar kijkt wordt je scheel en krijg je hoofdpijn (ervaring van net).

Maar je kan met een beetje fanstasie je 40A net zien (vlakje hoofdschakelaar).

Ik denk dat ik eerst voor een 500+ WP systeempje ga om te kijken wat dat doet. Dat kan ik altijd nog weer bij iemand plaatsen of desnoods op de schuur als ik wat groters wil.
Ideale van een klein systeem is voor mij dat ik kan experimenteren met helling (zo laag mogelijk ivw wind) en schaduw (van een paar wilgen die de gemeente niet snoeit, zelf maar doen dan). Ook is voor mij de constructie van belang vwb gewicht, ik wil geen kilo per WP ballast op mijn dak, dus een beetje rendementsverlies daarop neem ik dan maar voor lief.
ja daar staat 40A dat betekend dat de schakelaar 3x 40A dus 120A kan schakelen.
maar dat zegt niks over de aansluiting.
(ik heb zelf ook zoon schakelaar op 1x35A hoofdzekering.)

nu zie ik wel de stoppen die daar naast zitten 16A.
dat geeft hoop.
maak eens een fototje van de wal kast.
ik denk dat het precies hetzelfde als bij thunder7 is, maar ik weet het niet zeker.
(wat voor meter heb je?
is die nog dom?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 21:29:
nieuw hier, heel dit topic doorgelezen maar niet echt de antwoorden kunnen vinden.... er staat zoveel...

reeds een week al bezig met diverse offertes van installatie bedrijven voor een PV-set.
het gaat voor een schuim pannendak op het zuidwesten, ongeveer 10 - 20 m2 aan vrije ruimte.

[afbeelding]

maar heb helaas geen vrije groep meer vrij in de meterkast en de meterkast is al wat van een ouder type uit 1985.

heb diverse offertes gehad van 1000 WP tot 1600 WP van 3000 euro tot over de 6000 euro maar elke offerte is wel weer anders, nieuwe meterkast, nieuwe kabel, losse omvormers etc.

deze offerte komt er het beste uit een 1380 WP geinstalleerd PV -systeem voor 3100 euro.

toch twijfel ik nog een beetje over het idee dat er een kastje gemaakt wordt naast de meterkast, zo wordt dus een vrije groep gemaakt.

heeft iemand hier ervaring mee ?

ooh ja, ik krijg ook nog 1000 euro subsidie van de gemeente... :9
Ja leuk die subsidie. Wel jammer die offertes. Wat mij betreft kun je vrij simpel 1890wp installeren.

Ben ik nou zo. 7(8)7 .... of ..... zijn zij zo 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

migjes schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 21:39:
[...]

ja daar staat 40A dat betekend dat de schakelaar 3x 40A dus 120A kan schakelen.
maar dat zegt niks over de aansluiting.
(ik heb zelf ook zoon schakelaar op 1x35A hoofdzekering.)
de hoofdzekering is het dan ook niet. Boot blijkt hoger gezekerd dan de wal. Wel zitten mijn groepen (10) aan boord, de wal stuurt alleen de stroom door zeg maar.
nu zie ik wel de stoppen die daar naast zitten 16A.
dat geeft hoop.
Dat is het kook plaatje, 3x 16A op zo'n stekker met een *plex* naam oid.
maak eens een fototje van de wal kast.
ik denk dat het precies hetzelfde als bij thunder7 is, maar ik weet het niet zeker.
(wat voor meter heb je?
is die nog dom?)
Ik heb een domme ferraris meter en daaronder nog drie van die smeltzekeringen achter een loodje die van het netbedrijf zijn. Foto kan ik morgen denk ik wel even maken maar is niet spannend. Net is denk ik 3x36 (of wat ze standaard hebben/hadden) en daarachter zit ik met 3 fases op 25A, in de woonark 3 fases 40A hoofdschakelaar met daarachter allemaal 16A single groepjes (op kookplaatje na dan want die is 3x16A).

nu vraag ik me af wanneer dit belangrijk is, hoeveel A ik moet gaan leveren voordat het een probleem kan worden. Heb je iets theoretische achtergrond voor me als je wilt? ben nu wel nieuwsgierig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

90,7 kWp plat dak systeem Amsterdam (hoge instralingszone Nederland), pal zuid. Prima es-em-aatjes.

Ervaren installateur retetrots:
De verwachting was dat er zeker 77.000 kWh per jaar mee zou worden opgewekt. In oktober vierde Xpositron haar eerste zonneverjaardag met een verrassend groot resultaat: 83.083 kWh in een jaar. Ruim boven verwachting!
Er wordt daar trouwens verwarrend ook gerept van 93 kWp.

Maar laten we van het lage scenario uitgaan, 90,7 kWp (Scheuten Solar, zou dan bij 403 modules 225 Wp exemplaar kunnen zijn). Dan zou er "gerekend" zijn met een gestoord lage 849 kBoing/kWp.jaar (SDE systeem, "dus Agentschap NL zal wel gelijk hebben" effect ???). En er kwam, wat een grote verrassing en gelukzalige glimlach op gezichten van de overmatig tevreden eindgebruikers, "maar liefst" 916 kBoing/kWp.jaar uit. Goh, wat een verrassing, en "wat fijn dat u zo'n hoog kwalitatief systeem voor ons heeft aangelegd"...

Hierbij even doen alsof oktober-oktober vergelijkbaar zou zijn met een kalenderjaar, wat het niet is, maar dat terzijde. Blauwe Hoek zit halverwege oktober in Spijkenisse ongeveer op 930 kBoing/kWp.jaar.
Ook geen rekening gehouden met evt. onderlinge schaduw effecten, maar met ervaren installateur zou dat geen probleem moeten zijn. Die "geplande" 850 was onzin. Iedereen stinkt er in.

Siderea.nl zou het wat drukker moeten krijgen...

Foto hier:
http://www.xpositron.nl/xpo_news.php

[ Voor 1% gewijzigd door zonnigtype op 15-03-2012 22:24 . Reden: Foto link. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-10 17:21

MieJuul

3970Wp

Volgende geval heb ik eerder vandaag ook al gepost in het topic: "jouw productie.......".
Maar bedenk me dat dat wellicht niet de juiste plek is.
Vandaar dat ik het hier nog een keer post:

In februari meldde ik het ook al, maar vandaag viel me weer op dat m'n 2 Gridfit HV omvormers constant resetten, de een wat vaker dan de ander.
Ze gaan ook niet harder lopen dan ca 80%.
Anders gezegd, de groene led heb ik nog niet continu zien branden.

Nu heb ik spanning en stroomsterkte uit de panelen gemeten.
Aan het eind van de kabels heb ik:
Spanning: 78 V (2 panelen in serie)
Stroomsterkte: 2,56 A

Lijkt mij niks geks en binnen de range van de omvormers.

Het vreemde vind ik ook, dat per set vanmiddag "maar" 110 Watt het net op werd gezet.
Terwijl, als ik P = U x I toepas, ik dan uitkom op ca 200 Watt

Wie herkent deze symptomen en wie weet een mogelijke oplossing?
Ik dacht, "contact opnemen met Exendis" maar lees net dat die niet meer bestaan :/

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

MieJuul schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 22:34:
Volgende geval heb ik eerder vandaag ook al gepost in het topic: "jouw productie.......".
Maar bedenk me dat dat wellicht niet de juiste plek is.
Vandaar dat ik het hier nog een keer post:

In februari meldde ik het ook al, maar vandaag viel me weer op dat m'n 2 Gridfit HV omvormers constant resetten, de een wat vaker dan de ander.
Ze gaan ook niet harder lopen dan ca 80%.
Anders gezegd, de groene led heb ik nog niet continu zien branden.

Nu heb ik spanning en stroomsterkte uit de panelen gemeten.
Aan het eind van de kabels heb ik:
Spanning: 78 V (2 panelen in serie)
Stroomsterkte: 2,56 A

Lijkt mij niks geks en binnen de range van de omvormers.

Het vreemde vind ik ook, dat per set vanmiddag "maar" 110 Watt het net op werd gezet.
Terwijl, als ik P = U x I toepas, ik dan uitkom op ca 200 Watt

Ik dacht, "contact opnemen met Exendis" maar lees net dat die niet meer bestaan :/
Van Exendis was vroegah bekend dat ze een software probleem hadden (inderdaad: vaak resetten). Dat zou toen opgelost zijn in nieuwe firmware versie. Wellicht heb je ergens oudere exemplaren op de kop getikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-10 17:21

MieJuul

3970Wp

zonnigtype schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 22:36:
[...]

Van Exendis was vroegah bekend dat ze een software probleem hadden (inderdaad: vaak resetten). Dat zou toen opgelost zijn in nieuwe firmware versie. Wellicht heb je ergens oudere exemplaren op de kop getikt?
Ja, dat had ik ook gelezen en ben er ook bang voor.
Ben bang dat ik tzt op zoek kan naar (een) andere omvormer(s) ;(

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
franssie schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 22:00:
nu vraag ik me af wanneer dit belangrijk is, hoeveel A ik moet gaan leveren voordat het een probleem kan worden. Heb je iets theoretische achtergrond voor me als je wilt? ben nu wel nieuwsgierig!
niks theoretisch andere praktijk situatie.
de wal was daar afgezekerd met 3x16A en het schip met een aantal keer 10A.
dan had je op moeten letten welke omvormer je nodig had.
geen aardlek schakelaar trouwens?

je hebt waarschijnlijk te weinig dak om alles vol te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

grappig dat je dat noemt, zeker heb ik aan de wal wel aarde, maar misschien geen aardlek. Ik zal morgen eens kijken maar kan me niet herinneren die gezien te hebben. En dat is ivm mijn tuingroep niet netjes dus die moet ik er even tussen (laten) plaatsen (heb er nog wel eentje liggen). Dat zou ook verklaren waarom een foutje met een graafmachine de groep eruit liet klappen twee jaar geleden, we zijn toen nog de hele aarde nagelopen en die klopte. Stom dat je zoiets over het hoofd kan zien.
Maar je hebt vast een reden dat te noemen denk ik - is het gebruikelijk om geen aardlek aan de wal te hebben? Lijkt me onveilig?

Aan boord wel aardlek en die werkt op de testknop. Zit boven de hoofdschakelaar, zelfde grootte (in afmetingen en 40A) maar schakelt dan wel uit bij minder dan 40A lekstroom natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 15-03-2012 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

franssie schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 23:02:
grappig dat je dat noemt, zeker heb ik aan de wal wel aarde, maar misschien geen aardlek. Ik zal morgen eens kijken maar kan me niet herinneren die gezien te hebben. En dat is ivm mijn tuingroep niet netjes dus die moet ik er even tussen (laten) plaatsen (heb er nog wel eentje liggen). Dat zou ook verklaren waarom een foutje met een graafmachine de groep eruit liet klappen twee jaar geleden, we zijn toen nog de hele aarde nagelopen en die klopte. Stom dat je zoiets over het hoofd kan zien.
Maar je hebt vast een reden dat te noemen denk ik - is het gebruikelijk om geen aardlek aan de wal te hebben? Lijkt me onveilig?

Aan boord wel aardlek en die werkt op de testknop. Zit boven de hoofdschakelaar, zelfde grootte (in afmetingen en 40A) maar schakelt dan wel uit bij minder dan 40A lekstroom natuurlijk.
Anders eens poolshoogte gaan nemen in Utrechtse volksbuurt Lombok. Daar zijn verschillende woonboters die elkaar hebben aangestoken (er zijn er meer, ook bekend bij ondergetekende):

Afbeeldingslocatie: http://home.kpn.nl/f2hbertie.joan/images/Google_Earth/4_woonboten_Leidsekade.jpg

(eentje was er toen nog eigenwijs, misschien is 't ie inmiddels "om" gegaan toen die vernam over de resultaten op de stroom nota's... >:) )

[ Voor 5% gewijzigd door zonnigtype op 15-03-2012 23:08 . Reden: Wie bezit de oase? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ziet er leuk uit,

wat is een woonboter? Hoe smaakt ie en wat zijn de verschillen met roomboters? :+

[ Voor 44% gewijzigd door franssie op 15-03-2012 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

franssie schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 23:15:
ziet er leuk uit,

wat is een woonboter? Hoe smaakt ie en wat zijn de verschillen met roomboters? :+
Beetje spelen met taal moet kunnen. Geen idee hoe de verschillen zullen uitpakken. Zal van het type mensch afhangen, want woonboters zijn er ook in soorten en maten... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Net als schoonmoeders :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

en tweakers 8)

Maar die woonboten/arken zijn idd redelijk voorzien van begin installaties. Dat ga ik ook doen, en als het werkt zo als ik denk gooi ik het dak vol. effectief denk ik 80m2 van de 100m2 die ik heb, en ik ga het denk ik toch redelijk plat doen met de ow/10graden methode, ivm wind en aanzicht en vooral de besparing opballast.
Als ik het diagram uit de OP bekijk maakt dat vwb rendement max <10% uit. Dat is 1c a 3c opbrengst schat ik zo.

[ Voor 107% gewijzigd door franssie op 16-03-2012 00:32 . Reden: dubbel smiley - damn griep ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een gridfit heeft een erg kleine tolerantie als het om 230Vac gaat, ze slaan snel in error, als er meer omvormers zijn. probeer eens 1 gridfit en koppel de andere af.
controleer de netspanning, en de hoogte ervan tussen 12 en 14:00u
(zet een zware belasting kacheltje oid op de groep rond de uitval periode)
als dat het niet oplost, dan heb je het software probleem.
http://www.exendis.com/

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2012 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-10 17:53
Grmmpl

Paar offertes aangevraagd, krijg helaas geen enkele reactie behalve deze:

Voor zonnepanelen is een dak van een dakkapel van 4m eigenlijk te klein. Een minimale breedte van 5m is vereist. Daarnaast zijn voor een pakket van 3 panelen in de regel te hoog, vooral als hiervoor ook het plaatsen van een steiger nodig is.

Ik heb een dakkapel van 4,60 breed vol op het zuiden daar moet toch een mooi setje op kunnen?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cobb schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 08:28:
Grmmpl

Paar offertes aangevraagd, krijg helaas geen enkele reactie behalve deze:

Voor zonnepanelen is een dak van een dakkapel van 4m eigenlijk te klein. Een minimale breedte van 5m is vereist. Daarnaast zijn voor een pakket van 3 panelen in de regel te hoog, vooral als hiervoor ook het plaatsen van een steiger nodig is.

Ik heb een dakkapel van 4,60 breed vol op het zuiden daar moet toch een mooi setje op kunnen?
Er kan een setje op van circa 1000wp, 2 x jinko 260wp aan een steca en dat 2 keer.
Voor details doe maar een DM.

Ik heb op mijn dakkapel ook een set staan 950wp mijn dakkapel is 4.50m.
Pagina: 1 ... 21 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.