Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.884 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 09:09:
Je hebt maar 20-30 'topdagen' waarin je 'last' hebt van onderdimensionering. Die andere 300-zoveel dagen heb je meer opbrengst. Omvormers zijn duur. Nieuwe hoofdzekeringen zijn duur (elk jaar weer).
Schijf het uit in een scenario, excel is geduldig wat dat betreft.
De kosten van een dikkere aansluiting zijn niet mals dat weet jij als geen ander.

De ingang van SDesign gebruiken voor de kant van de opbrengst is natuurlijk niet verkeerd.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2012 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:44
hansdegit schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 08:54:
Een microinverter is ook gauw meer dan 150,-.

Zelf heb ik ook last van schaduwen; die probeer ik te counteren met een Tigo systeem. Vaste kosten voor Tigo:
ongeveer 250,- voor een management unit
ongeveer 250,- voor een contract met Tigo (niet veprlicht)
ongeveer 50,- voor een optimizer (1 per paneel).

Ben je vrij in je omvormer keuze, systeem is uitbreidbaar en volgens mij ben je onder de streep goedkoper uit.
Inderdaad een alternatief om te bekijken, maar het verschil in kosten met micro-inverters is er volgens mij niet (uitgaande van een iets conservatiever aanname van 200,- per inverter). In het laatste geval heb je geen omvormer nodig.
PV-systeem met Tigo (excl contract): 8 x 50,- + 250,- + 1000,- (omvormer) = 1650,-
PV-systeem met inverters: 8 x 200,- = 1600,-

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Oké, nog eentje dan: microinverters worden warm, dus je panelen ook.

Ik heb overigens geen aandelen Tigo ;)

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

hansvk schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 09:18:
[...]

Inderdaad een alternatief om te bekijken, maar het verschil in kosten met micro-inverters is er volgens mij niet (uitgaande van een iets conservatiever aanname van 200,- per inverter). In het laatste geval heb je geen omvormer nodig.
PV-systeem met Tigo (excl contract): 8 x 50,- + 250,- + 1000,- (omvormer) = 1650,-
PV-systeem met inverters: 8 x 200,- = 1600,-
1000 voor een omvormer is tegenwoordig wel aan de prijs.
Ze zijn er goedkoper maar heb er nog geen ervaring mee.
Ik zit ook te denken aan Tigo maar twijfel nog aan de 'conmtributie' voor het mogen uitlezen van je data.
Het lijkt wel een energiemaatschappij.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
hansvk schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 08:50:
Mijn inzichten ivm een mogelijke plaatsing van een PV-systeem zijn door het volgen van dit topic steeds beter geworden. Ik zit nu te denken aan een systeem van 8x240Wp met micro-inverters. Dit omdat ik een deel van het jaar (nov-febr) last heb van schaduw door een boom. Dit zal dan vooral het geval zijn op onderste rij panelen (uitgaande van 2 rijen van 4 panelen onder elkaar portrait) maar ook op de bovenste rij. De totale aanschafkosten zullen hierdoor wel hoger zijn, maar er zijn ook bijkomende voordelen (grotere efficiëntie van het systeem). Hoe dit onder de streep uitpakt in bijv. de TVT is me niet helemaal duidelijk en is waarschijnlijk ook moeilijk te bepalen ivm het bepalen van de mate van schaduwwerking. Om van dat laatste een idee te krijgen hier nogmaals de foto van mijn dak (ZW) begin februari.

[afbeelding]

(de pijpjes in het midden zullen vervallen of worden verplaatst zodat de bovenste rij panelen vanaf de 3e pan van boven kan worden geplaatst)

Mijn jaarverbruik is ca. 3200 kWh. Graag jullie mening over deze opzet.
dat je wat winter productie mist is niet zoon grote ramp.
de opbrengsten in de winter is toch een stuk lager.

je zou evt. een omvormer kunnen gebruiken met 2 mppt's of 2 omvormers.
dan pak je hoge efficiënte panelen die je zo hoog mogelijk in de nok legt.
iets van sanyo hit of zo. denk dat je er wel 7 kwijt kunt (1750Wp).
daar onder op de andere mppt/omvormer zet je iets goedkoops (2000Wp).
en dan produceer je al bijna teveel.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Mike70 schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 09:23:
[...]
Ik zit ook te denken aan Tigo maar twijfel nog aan de 'conmtributie' voor het mogen uitlezen van je data.
Het lijkt wel een energiemaatschappij.
Daarom moeten "we" met zijn allen proberen om die datastroom tussen de MMU en Californië te onderscheppen.

Hoewel het simpeler schijnt te zijn om het verkeer tussen de Gateway en de MMU af te tappen. Maar ik heb geen kennis van RS-485.

[ Voor 35% gewijzigd door hansdegit op 13-03-2012 09:27 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hansdegit schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 09:25:
Daarom moeten "we" met zijn allen proberen om die datastroom tussen de MMU en Californië te onderscheppen.

Hoewel het simpeler schijnt te zijn om het verkeer tussen de Gateway en de MMU af te tappen. Maar ik heb geen kennis van RS-485.
waarschijnlijk gewoon een seriële communicatie encapt in tcp/ip (modbus achtig)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:16
(Klein) meevallertje: het 120Wp-paneeltje op de SUN-250 omvormer doet het prima. Ik heb Sidera gevraagd wat een goed 120Wp paneel onder goede omstandigheden op zou kunnen brengen en dat bleek over februari 2012 6 kWh te zijn. In de praktijk kwam er 4,1 kWh uit, en dat valt me erg mee, gezien wat er allemaal 'tegenwerkt':

* Goedkope inverter
* Inverter 100% overgedimensioneerd
* Paneel staat tussen twee rijen huizen en heeft zowel aan het begin als het einde van de dag schaduw

Ik ben tevreden!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
migjes schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 09:28:
[...]

waarschijnlijk gewoon een seriële communicatie encapt in tcp/ip (modbus achtig)
Nou, zal ik eens een poging wagen? Hoe moet ik beginnen? Of gaan we dan OT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hansdegit schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 09:32:
[...]

Nou, zal ik eens een poging wagen? Hoe moet ik beginnen? Of gaan we dan OT.
zorg eerst maar eens dat het werkt.
dan openen we daar gewoon een eigen topic voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

migjes schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 09:34:
[...]

zorg eerst maar eens dat het werkt.
dan openen we daar gewoon een eigen topic voor.
Mee eens.
RS485 aftappen heb ik vorige week nog naar gekeken.
Zover ik dat kon zien was dat nog makkelijker dan RS232.
RS485 is gewoon de aansluitmethode. Het uitlezen gebeurd gewoon via een compoort en de kunst is gewoon de data aftappen en vertalen naar gebruiksklare happen.
Ik ben voor een topic 'Aftappen data van omvormers' of zoiets.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-08 11:12
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 08:58:
[...]
In de leidraad van het agentschap staat 98% bij een afstand van 2.7
Heb de leidraad gevonden, bedankt.
Op blz 31 gaan ze uit van 100% bij hh=36graden, 30 graden = 98%, (is 2% verlies), maar ze accepteren een verlies van 10%, en bij (totaal) 10% verlies hoort de 2.7 factor. (zo lees ik dat in ieder geval).
Speelt ook mee dat ik uit ga van geen bypass-diodes, 1cm schaduw en het paneel is enkel diffuus licht.
3 of meer bypass-diodes levert in de praktijk iets meer op natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Bij de montage van ons PV-systeem is door de plaatsers een 4mm2 zwarte aarddraad getrokken die is bevestigd op de SMA 3000TL-20.
Volgens mij is dit toch veilig genoeg?

Via de software van SMA kan ik de isolatieweerstand aflezen. Als er een probleem zou optreden dan zie ik dit toch aan die waarde?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HenkS_ schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 10:06:
[...]

Heb de leidraad gevonden, bedankt.
Op blz 31 gaan ze uit van 100% bij hh=36graden, 30 graden = 98%, (is 2% verlies), maar ze accepteren een verlies van 10%, en bij (totaal) 10% verlies hoort de 2.7 factor. (zo lees ik dat in ieder geval).
Speelt ook mee dat ik uit ga van geen bypass-diodes, 1cm schaduw en het paneel is enkel diffuus licht.
3 of meer bypass-diodes levert in de praktijk iets meer op natuurlijk.
Welk paneel heeft geen bypass diodes dan?
Die 10% daar staat geen context bij, dus ik kan niet voor mezelf wegen wat ik hier van vind. Het is mogelijk niet in instraling geteld maar in tijd, en niet elk moment weeft even zwaar omdat de intensiteit ook anders is per maand.

Verder is het een afweging die voorbij gaat aan schaduw alleen. Je zou moeten kijken naar de prijs van een kWh van een bepaald dakvlak en dan het optimum moeten zoeken, daar MOET juist wel een bepaalde mate van schaduw in zitten. Anders stel je zo ruim op dat de overige systeemkosten veel te zwaar aantikken. Een guideline heb je natuurlijk altijd nodig. Ergens in dat verhaal komt die 10% om de hoek. Maar zoals gezegd hoe die is berekend weet ik niet.

Bij een factor 2.5 heb je eind oktober nog geen schaduw, dat weet ik wel. Langere schaduwen in de ochtend zijn ook niet erg zolang de staart van de schaduw tussen de rijen door gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

mkleinman schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 08:55:
Voor zover ik weet 2 redenen.

Als je een gelijkspanningsbron vastpakt dan verkrampen je spieren en kan je niet meer loslaten. Bij wisselspanning gebeurd precies het tegenovergestelde, wanneer je wisselspanning aanraakt krijg je een klap en laten je spieren meteen los.

Daarnaast is, en ik hoop dat ik het goed uitleg, het bij gelijkspanning zo ( bijv 110V ) dat je constant een potentiaalverschil hebt van 100V naar de aarde. Bij wisselspanning ( 230V ) verloopt het potentiaalverschil in een sinusvorm ( 50hz ).
Prima verwoord Martin.
Zie ook een stukje in Wikipedia.
Wikipedia: Gelijkspanning

Spanningsnivo in combinatie met stroomsterkte veroorzaakt het gevaar.
Zoals eerder vermeld volgens VCA: DC 120V en AC 50V, voor tabel met gevaarlijke stroomsterktes zie een paar posten terug.
Daarom behoord er in de meterkast ook een aardlekschakelaar te zitten, immers je huisnet is 230VAC en dat is groter dan 50VAC
Deze aardlek schakelt uit bij een lekstroomsterkte van 30mA naar aarde.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bally
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-10 15:57

Bally

1200 + 1500 Wp

Ik zit er over na te denken om zonnepanelen te nemen (kan er ongeveer 4 300wp panelen kwijt) maar ik heb 2 keuzes: of oost, of west plaatsen... wat denken jullie dat de beste plaats is? Ze kunnen boven in de nok komen te hangen aan beide zijden, maar wil natuurlijk de hoogst mogelijke opbrengst hebben :)

Hoop is uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op maandag 12 maart 2012 @ 21:59:
[...]

Zoodenkneiters. M'n spreadsheet begint wel erg snel uit te dijen. Van kilowattpiekjes nu met hele megawattpieken. Volgens mij slaan ze straks bij CBS helemaal achterover als ze (over een jaartje pas, ze zijn niet zo snel daar...) de bijbouw cijfers voor dit jaar binnen gaan krijgen. Dat worden leuke telefoontjes naar CertiQ, TenneT, EL&I hoe dat in Godsnaam toch allemaal kan?! :z
Hoeveel is er dit jaar dan al bijgeplaatst en zijn er überhaupt betrouwbare cijfers beschikbaar over het aantal installaties/MWp in Nederland? Gaan we de kant van Duitsland op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Bally schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 11:06:
Ik zit er over na te denken om zonnepanelen te nemen (kan er ongeveer 4 300wp panelen kwijt) maar ik heb 2 keuzes: of oost, of west plaatsen... wat denken jullie dat de beste plaats is? Ze kunnen boven in de nok komen te hangen aan beide zijden, maar wil natuurlijk de hoogst mogelijke opbrengst hebben :)
Deze familie heeft ze op oost en op west.
Beide kan dus.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
wie wil niet de hoogste opbrengst :)
oost en west zijn bijna hetzelfde.

4x290Wp kan op een sma 1200.
denk wel dat 6x190Wp het beter doet en goedkoper is.

je kunt ook nog oost-west op 1 omvormer doen (mits de omvormer het ondersteund.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Alle omvormers in Nederland hebben het vandaag wel heel rustig :)
http://wolken.buienradar.nl/nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 09:01:
[...]
Nee, zo werkt PV niet. De zonnestralen kunnen geen nieuwe eletronen losschieten omdat het al vol is.
Net een snelweg, als er al auto's staan kunnen er geen nieuwe auto's bij.

Het wordt niet warmer.
Volgens mij wel hoor (het warmer worden van de cell). Charge carriers die in de conduction band bevinden keren gewoon terug naar valancieband (ze hebben een bepaalde lifetime/diffusion length), en emitten energie. Of als het verzadigd is met charge carriers wordt het zonlicht gewoon omgezet in warmte (of nooit opgenomen en gereflecteerd), en krijg je ook een grotere reverse current door thermo-ionic emmisions over de depletion region. 1ste wet thermodynamica zegt dat energie niet verloren kan gaan (mits we nucleair gaan praten, maar daar hebben we het hier niet over).

Entropisch gezien wordt dit gewoon warmte. Maar goed, rendement van typische zonnecel is 15% ofzo, dus zoveel warmer zal het niet worden. En dan is het bij onderdimensioneren dus nog maar een fractie van die 15%, dus wordt iets warmer, maar dat is in de praktijk verwaarloosbaar denk ik.

Ik kan het best ergens fout hebben, want het is zeker een jaar geleden dat ik mij hiermee heb bezig gehouden :+

[ Voor 6% gewijzigd door Bartjuh op 13-03-2012 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Speksteenkachel schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 11:29:
Alle omvormers in Nederland hebben het vandaag wel heel rustig :)
http://wolken.buienradar.nl/nl
Zucht... Wij hebben het al geruime tijd te rustig, of niet spekkie? :(

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

De eerste twee weken van februari waren inderdaad veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ten opzichte van maart 2011 ligt maart 2012 ook niet echt op schema :( Maar januari en februari 2012 waren prima, dus op dat extraatje moeten we nog maar even teren.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bartjuh schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 11:30:
[...]

Volgens mij wel hoor (het warmer worden van de cell). Charge carriers die in de conduction band bevinden keren gewoon terug naar valancieband (ze hebben een bepaalde lifetime/diffusion length), en emitten energie. Of als het verzadigd is met charge carriers wordt het zonlicht gewoon omgezet in warmte (of nooit opgenomen en gereflecteerd), en krijg je ook een grotere reverse current door thermo-ionic emmisions over de depletion region. 1ste wet thermodynamica zegt dat energie niet verloren kan gaan (mits we nucleair gaan praten, maar daar hebben we het hier niet over).

Entropisch gezien wordt dit gewoon warmte. Maar goed, rendement van typische zonnecel is 15% ofzo, dus zoveel warmer zal het niet worden. En dan is het bij onderdimensioneren dus nog maar een fractie van die 15%, dus wordt iets warmer, maar dat is in de praktijk verwaarloosbaar denk ik.

Ik kan het best ergens fout hebben, want het is zeker een jaar geleden dat ik mij hiermee heb bezig gehouden :+
Dat effect wel, maar niet dat de losgewekte electronen voor warmte zorgen. Dus dat daar een omzetting plaats vind. Ik kreeg de indruk dat die bewering werd gedaan. (lees maar terug) Instraling nadat het ''vol'' is zorgt wel voor wat extra warmte. Het terugkomen in de band is ondergeschikt aan het geheel, ookal zal dat in bepaalde mate ook plaats vinden. Of kun je dat kwantificeren (ik niet).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2012 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 11:45:
[...]
Dat effect wel, maar niet dat de losgewekte electronen voor warmte zorgen. Dus dat daar een omzetting plaats vind. Ik kreeg de indruk dat die bewering werd gedaan. (lees maar terug) Instraling nadat het ''vol'' is zorgt wel voor wat extra warmte. Het terugkomen in de band is ondergeschikt aan het geheel, ookal zal dat in bepaalde mate ook plaats vinden. Of kun je dat kwantificeren (ik niet).
Recombination is wel een belangrijk iets hoor. Ik begrijp je verhaal niet 100%, maar ik denk dat je het wel met mij eens bent dat niet opgenomen vermogen van het PV panel door de omvormer grotendeels (zal wellicht ook iets meer reflectie zijn en emmisie zijn..) omgezet wordt in warmte in de pv cell.

Ik zal binnenkort (over een maandje ofzo) de materie weer eens opfrissen. Als je er niet mee bezig bent dan zakt het een beetje naar de achtergrond.

[ Voor 8% gewijzigd door Bartjuh op 13-03-2012 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bartjuh schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 12:01:
[...]

Recombination is wel een belangrijk iets hoor. Ik begrijp je verhaal niet 100%, maar ik denk dat je het wel met mij eens bent dat niet opgenomen vermogen van het PV panel door de omvormer grotendeels (zal wellicht ook iets meer reflectie zijn en emmisie zijn..) omgezet wordt in warmte in de pv cell.

Ik zal binnenkort (over een maandje ofzo) de materie weer eens opfrissen. Als je er niet mee bezig bent dan zakt het een beetje naar de achtergrond.
Ik geloof je, je hebt me wel overtuigd.

Echter, wat was eigenlijk de vraag. Die was , vertaald : "Bij onderdimensionering van de omvormer. is het verlies kleiner dan het verschil in STC vermogen. Uit welke componenten is dat opgebouwd?"

Naar mijn idee zijn de neg temp coefficient van de panelen en het aandeel deellast waarbij er wel 100% wordt geoogst stukken groter dan het hier genoemde effect.

En ik had het idee dat recombination onder die omstandigheden direct zou volgen door opnieuw losslaan door zonlicht. En dan denk ik dan wordt die warmte ook weer direct opgenomen. (of gesubstitueerd door de nieuwe energie = per saldo nihil).

Wat je zegt zal wel waar zijn, maar wat is de verhouding met de andere factoren? Ik DENK van ondergeschikt belang, maar ik ben niet in staat DAT aan te tonen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Mits je een omvormer met 2 trackers of 2 kleine omvormers a la Steca500 neemt moet dat geen probleem zijn. Ik heb ook alles op oost en west liggen, en dat werkt prima. Als ze zo dichter bij de nok liggen pakken ze nog wat extra zonuren mee ook.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 opties en 1 keuze. Maar je geeft te weinig precieze informatie over het dak en wat je ermee wilt opwekken.
Exactere cijfers uitrichting, hellingshoeken. Waar is die 4300 mee bepaald? Alleen 1 kant? En met wat voor panelen. Heb geen idee van de afmetingen met deze informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

In Dubai gaan ze de komende jaren ook vet van bil met zonne-energie.
http://www.nuzakelijk.nl/...l-meer-zonne-energie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:51

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ik heb dit al eerder aan de orde gesteld, maar wist destijds (20 januari) de werkelijke afmetingen van het dak nog niet, en dat blijkt kleiner te zijn dan ik dacht :-( :-(

Vandaar weer even overniew:

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/b5ld3m.jpg

Situatie:
  • Dakkapel, met een dakje van circa 175 x 190.
  • Dakkapel kijkt uit op oost (en een tweede aan de andere kant van het dak op west)
  • Mede door de vele schoorstenen/dakkapellen en pijpjes is op dakkapel het meest gunstigst voor pv!
Wens:
  • Max. benutten van dit dakje voor PV, op één groep
  • Als het kan zoveel mogelijk uit het zicht (== blije buren/buurt, op geen enkel dak ligt hier nog pv!)
Waar ik aan denk:
  • 2x PV van circa 260Wp (dus 520Wp), afmetingen 160cm x 106cm (JYMmetjes)
  • Steca500 (De JYMs doen 5A/52V per paneel, dus Steca zou precies passen)
  • Vanwege de omvang van de panelen heb ik deze nu in landscape, schuin richting dak gelegd (10 graden vanwege vuil) en met een heel kleine hoek (3 graden) in de breedte (ook vanwege vuil en ik vermoed dat de opbrengst zo een beetje beter wordt). Zichtbaarheid aan de voorkant zou zo minimaal zijn (dakkapel heeft nog een kleine dakrand waar de pv zo gedeeltelijk achter 'verdwijnt').
  • Ik heb nog andere, (tevens smallere, 81-99cm) panelen gekeken maar dan kwam ik niet uit met de Steca500 vanwege de veel hogere stroom (8A), of de prijs was veel, veel, veel hoger (Sanyo HIT).
Vragen / Problemen / etc:
  • Bestaan er standaard lichtgewicht frames die op deze manier gemonteerd kunnen worden (frame is in het blauw) ? Montage is voorzien door deze vast te schroeven aan/door het dak (dakleer moet nl. toch opnieuw gedaan worden). Framesteun (die 36cm) loopt zoals te zien niet helemaal door tot einde van het tweede paneel!
  • Moet het frame aan de dakpan kant (die 36cm) vanwege wind nog dichtgemaakt worden?
  • Zou het nog heel veel uitmaken als de hoek van 3graden toch 10graden zou worden (zichtbaarheid gaat omhoog natuurlijk). Ik heb nl. geen idee hoe ik dat zou moeten berekenen. Vanuit een instralingsdiagram bekeken zou het niet meer dan een 5% uitmaken (op 500Wp een 25kWh / jaar ??)
  • ...???

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Som van Systeemgrootte (Wp) %
Installatiejaar Totaal
2000 372 0%
2001 648 0%
2002 624 0%
2003 6980 2%
2005 540 0%
2006 3801 1%
2007 9426 3%
2008 7100 2%
2009 31183 11%
2010 110189 37%
2011 110660 38%
2012 6890 2%
(leeg) 6200
Eindtotaal 294613

Data & thanks to Anton Boonstra
bron tweakers pv overzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-10 12:21
Als ik hem nou over de 300kWp duw.. gaan jullie mijn installatie dan betalen als beloning? :+
....
....
....
....
....
A guy can dream.... :z

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Het nieuwe paneeltje van JeroenH is ook nog niet aangemeld :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 14:35:
Het nieuwe paneeltje van JeroenH is ook nog niet aangemeld :o
zero-tolerance ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Billenkoek !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Pffff, dat is een beetje de reden dat ik hier en daar aan het terugtrekken ben uit goedbedoelde en uiterst nuttige initiatieven: te veel om bij te houden.

Maar goed. Waar kan ik dat ook alweer doen? Ik zal hem er bij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik wil 'm wel even aanvullen.. ;) Maar dat telt zeker niet.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@SunshineCompany

Dat moeten we niet willen ... dan denken ze straks nog in DenHaag dat het goed met ons gaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ingevuld! Het minisysteempje heeft het geheel nog niet over 300kWp heen geduwd ;)

Wat is trouwens het nut van 'opbrengst tot op heden'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-10 17:02

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

JeroenH schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 15:14:
Ingevuld! Het minisysteempje heeft het geheel nog niet over 300kWp heen geduwd ;)

Wat is trouwens het nut van 'opbrengst tot op heden'?
Dat was meer voor bedoeld voor systemen die al langer bestaan. Naast dat het leuk is om te weten hoeveel geïnstalleerd vermogen de GoT-ers hebben, is het ook leuk om te weten hoeveel kWh er al is opgewekt. Uiteraard verouderd deze waarde snel, zeker nu er meer nieuwe systemen bij komen.

Nog een oud quote terughalen, wat je met de gegevens kan:
Edit: Hmmm... ik zie dat ie niet alle grafieken helemaal goed bijwerkt. Zo zag ik nog geen installaties geïnstalleerd in 2012 terug...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik had er al bladwijzers van gemaakt.
Het jongt al aardig aan met nieuwe installaties, een soort van GoT kruisbestuiving zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Da's dan een aardig resultaat van de splitsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Wrijf het er nog maar even in ;)
Is inderdaad een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:11
Maar bij "installaties per jaar" staat 2012 nog niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rube schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 16:00:
Maar bij "installaties per jaar" staat 2012 nog niet?
Jawel, mijn uitbreiding heeft het jaar 2012.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

@Neanderthaler; volgens een kennis (natuurkundige, zeer goed onderlegd op het gebied van stroom etc.) worden panelen NIET warmer als de omvormer de stroom niet afneemt.

[ Voor 4% gewijzigd door SunshineCompany op 13-03-2012 16:03 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
SunshineCompany schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 16:03:
@Neanderthaler; volgens een kennis (natuurkundige, zeer goed onderlegd op het gebied van stroom etc.) worden panelen NIET warmer als de omvormer de stroom niet afneemt.
Ben ik wel benieuwd waar de energie dan heen gaat ;)

Wikipedia: Eerste wet van de thermodynamica

[ Voor 15% gewijzigd door Bartjuh op 13-03-2012 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Dat lijkt mij ook wel logisch....want wat gebeurt er als er geen omvormer is aangesloten? Panelen liggen gewoon "los", dan worden de panelen toch ook niet warmer omdat de energie die anders de meterkast was ingegaan omgezet moet worden in warmte?

Of is een te eenvoudige redenatie? :?

Edit: Of worden de panelen actief gekoeld door stroomafname...?

[ Voor 6% gewijzigd door rube op 13-03-2012 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Waarom moet energie ergens heen gaan? Een zonnepaneel wordt warm door de zon, en door weerstand. Niet door stroom die niet wordt afgenomen. Als je 2 zonnepanelen naast elkaar legt, 1 op een omvormer, 1 zonder omvormer. Dan wordt die ene echt niet warmer dan de andere.

Een batterij wordt ook niet warm als je hem niet aansluit. Zou mooi zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door SunshineCompany op 13-03-2012 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 16:02:
[...]
Jawel, mijn uitbreiding heeft het jaar 2012.
Ja, nu staat het erbij....snel aangepast of keek ik niet goed :)

Hier staat 2012 nog niet bij: geinstalleerd vermogen per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
rube schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 16:07:
[...]
Dat lijkt mij ook wel logisch....want wat gebeurt er als er geen omvormer is aangesloten? Panelen liggen gewoon "los", dan worden de panelen toch ook niet warmer omdat de energie die anders de meterkast was ingegaan omgezet moet worden in warmte?

Of is een te eenvoudige redenatie? :?
Ik beschouw de uiterste situaties; paneel 100% vermogen wordt opgenomen door omvormer, paneel niet aangesloten.

Er kunnen 2 dingen gebeuren bij niet aangesloten paneel. De photonen worden (uiteindelijk) omgezet in phononen en warmte. De photonen gaan door de cell, komen op de back-reflector, en verlaten het paneel (na weer door de cell gereisd te hebben), waardoor de emissie van het paneel hoger is in het zichtbare spectrum en daardoor meetbaar 'lichter' is.

Het is gewoon wet behoud van energie. Entropisch gezien wordt zeker een deel omgezet in warmte (of het is een perfecte reflector).
SunshineCompany schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 16:08:
Waarom moet energie ergens heen gaan? Een zonnepaneel wordt warm door de zon, en door weerstand. Niet door stroom die niet wordt afgenomen. Als je 2 zonnepanelen naast elkaar legt, 1 op een omvormer, 1 zonder omvormer. Dan wordt die ene echt niet warmer dan de andere.

Nee, maar er komt ook geen straling (en dus energie) op de batterij. Bovendien wordt hij wel licht warmer, aangezien een batterij over tijd zijn lading verliest (2de wet, entropie universum neemt altijd toe), en daarmee warmte (laagste vorm energie) afstaat aan omgeving. Bij batterij is het temperatuursverschil bijna onmeetbaar klein natuurlijk.

De een wordt wel warmer dan de andere (of hij reflecteert meer), maar met een (waarschijnlijk) minimale hoeveelheid.

Oh ja, hij wordt dan niet "15% hoger in temperatuur" (cell rendement), want temperatuur is een intensive eigenschap, en zo kan je dus niet rekenen. De temperatuur wordt hoger, maar daarmee de warmteflux ook (constitutieve relatie met temperatuursverschil). In de praktijk zal het dus niet veel warmer worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Bartjuh op 13-03-2012 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theMob
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-11-2024
Beste zonaanbidders :)

Zouden jullie mij kunnen vertellen wat voor een zonnepaneel en wat voor accu+regelaar ik nodig zou hebben om een RaspberryPi (http://www.raspberrypi.org/faqs) computertje 24/7 te laten draaien op zonne-energie?

En dan liefst uitgesplitst naar zomermaanden (zeg mei - augustus) en, worst case, hele jaar door.

Hij moet dus ook bij bewolkt weer nog 24/7 draaien.

Het schatje gebruikt maximaal 700mA bij 5V, laten we ervan uitgaan dat hij gemiddeld 350mA gebruikt. Ik kan natuurlijk wel uitrekenen wat voor paneel ik in de volle zon zou moeten gebruiken, maar het gaat juist om de gemiddelde opbrengst door het jaar heen etc.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Goedkoper is om het paneel te ondersteunen met een klein windmolentje. Dan kun je 99,99% dekking creeeren. Neem je genoegen met 98% dekking, dan pak je alleen een PV paneel. Zoiets, heb het wel eens uitgezocht voor beveiligingscamera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theMob
Goed idee! Heb je een link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Nee :) Google is uw vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-10 12:21
Je moet inderdaad bedenken hoe belangrijk het is dat hij echt continu draait, of mag er in uitzonderlijke gevallen sprake zijn van uitval door stroomtekort.

Hou zou bijvoorbeeld voor kunnen komen dat er twee weken lang geen opbrengst is... wel erg uitzonderlijk maarja... dat kan ook door een defect komen.
Dan moet je accu sowieso wel 4watt*24uur*14dagen = 1350 wattuur capaciteit hebben....

[ Voor 4% gewijzigd door NovapaX op 13-03-2012 16:26 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theMob
Precies, ergens houdt het natuurlijk op. Het is verbazend hoeveel capaciteit je nodig hebt als je iets 24/7 wilt laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Het is wel lastig te vinden op internet, maar ik heb 2 dingen gevonden;

De een is over een warmtebeeld imaging van PV modules om fouten in de modules te ontdekken (best interessant btw :P )

http://www.flir.com/cs/emea/en/view/?id=41872

Afbeeldingslocatie: http://www.flir.com/uploadedImages/CS_EMEA/Application_Stories/Electrical-Mechanical/Images/Error_Type.PNG
Waar je hier onder faulty interconnections ziet dat de string/modules in kwestie allemaal consistent warmer moeten zijn.

En de ander is de vraag op een forum; http://www.solar-photovol...en-electrically-unloaded/

Let niet op de onoverzichtelijke structuur van de posts :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NovapaX schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 16:25:
Je moet inderdaad bedenken hoe belangrijk het is dat hij echt continu draait, of mag er in uitzonderlijke gevallen sprake zijn van uitval door stroomtekort.

Hou zou bijvoorbeeld voor kunnen komen dat er twee weken lang geen opbrengst is... wel erg uitzonderlijk maarja... dat kan ook door een defect komen.
Dan moet je accu sowieso wel 4watt*24uur*14dagen = 1350 wattuur capaciteit hebben....
...waarvan je niet meer dan de helft moet gebruiken, anders sloop je de accu. Keer twee doen dus AUB. En ook rekening houden met de seizoensfluctuatie van zonne-energie. Autonome systemen worden heel snel heel duur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

theMob schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 16:15:

Zouden jullie mij kunnen vertellen wat voor een zonnepaneel en wat voor accu+regelaar ik nodig zou hebben om een RaspberryPi (http://www.raspberrypi.org/faqs) computertje 24/7 te laten draaien op zonne-energie?

En dan liefst uitgesplitst naar zomermaanden (zeg mei - augustus) en, worst case, hele jaar door.

Het schatje gebruikt maximaal 700mA bij 5V, laten we ervan uitgaan dat hij gemiddeld 350mA gebruikt. Ik kan natuurlijk wel uitrekenen wat voor paneel ik in de volle zon zou moeten gebruiken, maar het gaat juist om de gemiddelde opbrengst door het jaar heen etc.

Alvast bedankt!
Moet het perse een model B zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricdijk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:03
SunshineCompany schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 16:08:

Volgens mij wordt een niet aangesloten paneel wel warmer dan een aangesloten paneel. Wel aangesloten zet ongeveer 85% (afhankelijk van het rendement) van de niet weerkaatste zonnestralen om in warmte, niet aangesloten 100%.

Leuke test voor een liefhebber :)

[ Voor 0% gewijzigd door ricdijk op 13-03-2012 16:56 . Reden: Zie post antimos ]

Live PV Data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:31
theMob schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 16:15:

Alvast bedankt!
Grappig ik zit met het zelfde idee ondanks dat er hier al 2880Wp op het dak staat maar dat gaat allemaal op de grote hoop.

Ik heb op ebay jaar of 2 terug een zonnepaneeltje gekocht van 12 bij 11cm die levert genoeg om bv een smartphone of een ipod op te laden en te gebruiken op een zonnige dag. op een grauwe dag is het alleen veel te weinig. Ik heb een keer gemeten wat hij oplevert maar die gegevens ben ik kwijt ik geloof dat het in de trant van de 5W lag.

Als je je RaspberryPi 24/7 wil draaien zou ik uitrekenen hoeveel het verbruik voor bv 3 dagen is en dan een accu capaciteit kiezen van om en nabij die grote om grote dips op te vangen. Ik ben zelf van plan om hier trouwens een pakket oplaadbare batterijen voor de gebruiken omdat ik het compact wil houden en die makkelijk te vervangen zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door haakjesluiten op 13-03-2012 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimos
  • Laatst online: 11:23
Volgens mij wordt een niet aangesloten paneel wel warmer dan een niet aangesloten paneel.
:? :? :?

Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stunter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:38
Ik volg al een tijdje dit topic daar ik in de toekomst naar zonnepanelen op het dak wil om het gebruik van mijn elektrische warmte pomp te compeseren. Deze gebruikt een 5000+ kWH per jaar.

Er is wat discussie over de NEN 1010 en zonne panelen.

In de NEN 1010 staat:
De basis voor de NEN 1010 word gevormd door:
a) de door de CENELEC gepubliceerde harmonisatie documenten
b) IEC 60364
c) een bepertk aantal aavnullende nederlandse bepalingen

De IEC 60364 is een verzameling van delen
Een deel is de IEC 60364-7-712 ELECTRICAL INSTALLATIONS OF BUILDINGS - PART 7-712: REQUIREMENTS FOR SPECIAL INSTALLATIONS OR LOCATIONS - SOLAR PHOTOVOLTAIC (PV) POWER SUPPLY SYSTEMS

In de NEN 1010 is er geschreven over PV in rubriek 551 en 712
In rubriek 712 word het bovenstaande IEC van engels naar nederlands vertaald

Spanning is mogelijk dodeelijk boven de 120VDC of 50VAC
In de NEN 1010 word hier ook rekening gehouden met hoe te beveiligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theMob
Erasmo schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 16:44:
[...]
Moet het perse een model B zijn?
Ook een goeie, had ik nog niet aan gedacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

theMob schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 17:25:
[...]

Ook een goeie, had ik nog niet aan gedacht...
Ik weet niet waar je hem precies voor wil gebruiken maar A gebruikt minder dan de helft. Als ik het goed lees krijgt dat ding ook op een USB-achtige manier prik. Je zou eventueel kunnen kijken naar zo'n zonnelader voor telefoons. Ik weet niet wat je budget is?

Edit: Met zoiets kom je al een heel eind.

[ Voor 15% gewijzigd door Erasmo op 13-03-2012 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@nos journaal 18:00 uur

Gerrit Hiemstra over zonnepanelen... haha. Vandaag geen goede dag, maar wel wat productie!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2012 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 18:15:
@nos journaal 18:00 uur

Gerrit Hiemstra over zonnepanelen... haha. Vandaag geen goede dag, maar wel wat productie!
Ik heb mijn nek verrekt van de aandacht.
Zat met mijn rug naar de TV om te programmeren en schrok van de melding.
Dit moet maar niet te vaak op TV. Is slecht voor het imago van de omroepen. ;)
En nee, de rest van de familie zat wel te kijken. Het apparaat stond dus niet voor niets aan.
Anders had ik deze 'reportage' nog gemist ook.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als mijn omvormer in derating ging, werden de panelen koeler, (stockpiling the problem)
vraag me niet waarom, maar heb het vaak gezien.
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/mppp.jpg

@polderpv :
Berichtje uit Noord-Holland...
En nu krijg ik dus dat omineuze bericht binnen dat gemeente Edam-Volendam van plan is om volslagen waanzinnige aanschaf subsidies te gaan verstrekken anno het jaar des heren 2012, van 3,50 Euro/Wp
http://www.polderpv.nl/ni...PV_subsidie_Edam_Volendam

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2012 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Laatst online: 12:43

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 19:41:
[...]

als mijn omvormer in derating ging, werden de panelen koeler, (stockpiling the problem)
vraag me niet waarom, maar heb het vaak gezien.
[afbeelding]
Denk er hetzelfde over. In de netwerk theorie bestaat het maximale vermogen theorema;

http://www.vego.nl/4/m/m_089.htm

Voor maximale vermogens afgifte moet Ri=Ru zijn.
Bij een PV paneel veranderd de inwendige weerstand als functie van de temperatuur en instraling.
De MPP tracker doet niets anders dan dit veranderende Ri punt volgen, zodanig dat Ru in de omvormer hetzelfde is. (daarmee dus maximale vermogens overdracht)

Bij instraling van de zon wordt het paneel warm, mede door de stroomdoorgang in het paneel.
Als de omvormer gaat terugregelen op vermogen, zal daardoor de stoom afnemen, en daarmee de inwendige verliezen (i2*Ri). Het paneel wordt minder dan warm.

[ Voor 13% gewijzigd door Gasschuif op 13-03-2012 20:55 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:05
zonnigtype schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 23:39:
[...]

Ik zucht met je mee. Lijkt me typisch gevalletje Geschillencommissie Energie en Water, of, als die het vertikken om dat te behandelen direct naar ConsuWijzer (na verstrijken datum die je L. oplegt om het in orde te brengen, zet ze voor het blok, heeft zo te zien lang genoeg geduurd).

Ik zal als ik er aan denk ook dit "akkefietje" morgen te berde brengen. Afspraak met "iemand van de marktwaakhond"...
Zonnigtype, bedankt voor je medeleven.
Ik kreeg gister de volgende reactie van incasso.eenmalig@liander.nl :
(Hoezo eenmalig eigenlijk vraag ik me nu af ?)

Geachte heer XXXXXX,

Uit onze administratie is gebleken dat het gedeelte van € 77,41 van deze factuur niet meer open staat.

U kunt de herinnering als niet verzonden beschouwen.

Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Ook weer afgehandeld hoop ik dan, maar een excuusje kon er niet af blijkbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

ElectricAlex schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 21:00:
[...]

Zonnigtype, bedankt voor je medeleven.
Ik kreeg gister de volgende reactie van incasso.eenmalig@liander.nl :
(Hoezo eenmalig eigenlijk vraag ik me nu af ?)

Geachte heer XXXXXX,

Uit onze administratie is gebleken dat het gedeelte van € 77,41 van deze factuur niet meer open staat.

U kunt de herinnering als niet verzonden beschouwen.

Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Ook weer afgehandeld hoop ik dan, maar een excuusje kon er niet af blijkbaar...
Pfffffff. Zodra je met klachten op TROS Radar forum begint, staat de eerste de beste "medewerker namens leverancier XXX" klaar om in te grijpen voordat de situatie escaleert. Tijd dat de netbeheerders ook dat soort afvang katten op nationale fora gaan inzetten, Tweakers included? Ze hebben geld zat bij netbeheer (alleen dat capaciteitstarief al...).

"Niet meer open staat" betekent daar blijkbaar dat er (onterecht) wel langdurig "iets open heeft gestaan". Laten we hopen dat het niet de gaskraan was... :X

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Gasschuif schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 20:48:
[...]
Denk er hetzelfde over. In de netwerk theorie bestaat het maximale vermogen theorema;

http://www.vego.nl/4/m/m_089.htm

Voor maximale vermogens afgifte moet Ri=Ru zijn.
Bij een PV paneel veranderd de inwendige weerstand als functie van de temperatuur en instraling.
De MPP tracker doet niets anders dan dit veranderende Ri punt volgen, zodanig dat Ru in de omvormer hetzelfde is. (daarmee dus maximale vermogens overdracht)

Bij instraling van de zon wordt het paneel warm, mede door de stroomdoorgang in het paneel.
Als de omvormer gaat terugregelen op vermogen, zal daardoor de stoom afnemen, en daarmee de inwendige verliezen (i2*Ri). Het paneel wordt minder dan warm.
Alle details ter zijde, een systeem MOET ALTIJD voldoen aan de wetten van de thermodynamica. Nog nooit is het tegendeel bewezen, door niemand.

Kortom; de energie is geconserveerd. En de niet opgenomen energie door de omvormer moet ergens blijven. Hier kan je eigenlijk niet over discusieren, of je moet de complete wetenschappelijke wereld op zijn kop zetten, en 100% zeker een Nobelprijs in de wacht slepen als je het tegendeel kan bewijzen. Perpetuum mobile, here i come.

Nu kunnen daar, kijkend naar het gehele systeem, een paar opties zijn;
- Extra warmte in de omvormer.
- Extra warmte in de cell.
- Extra warmte in de bekabeling (lijkt me sterk :P)
- Extra reflectie en/of emmisie van het paneel als deze niet aangesloten is of minder dan max. vermogen wordt afgenomen. (hij wordt dus lichter (kan ook in niet zichtbaar spectrum zijn), en donkerder als hij aangesloten is)
- Het paneel loopt weg en verricht daarmee werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Bartjuh schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 21:16:
[...]

Alle details ter zijde, een systeem MOET ALTIJD voldoen aan de wetten van de thermodynamica. Nog nooit is het tegendeel bewezen, door niemand.
<>
- Het paneel loopt weg en verricht daarmee werk.
ROFL, letterlijk (ik zat al op de grond). Ik denk dat met deze toevoeging je lijst meer dan uitputtend exclusief is. Maar dat gezegd hebbende blijft het wel marginaal allemaal.

maar ook : Wikipedia: Thermoelectric effect
This effect can be used to generate electricity

Met de huisige WP prijzen moet ik eens uitrekenen wat het kost mijn platte dak van de woonark te bedekken met zonnepanelen als extra isolatielaag die dan een aircon/koudepomp kan aandrijven. Ja 100% plat dus (en evt een mechanisme om ze in de winter schuin te kunnen zetten). 100m2 ...

edit: net even een berekening gemaakt met kosten per M2 en dat loopt uit de hand, fors. Misschien eerst eens de slaap kant van 30m2 doen, dat lijkt haalbaar. Aparte groep blijkt ik nog over te hebben, verdorie steeds minder redenen om het niet te doen. (aanstekelijk pf juist besmettelijk topic dit). Nu nog uitzoeken wat de invloed is van het plat leggen van de panelen (not done neem ik aan).

edit2:// mijn vraag die ik niet zo snel kan beantwoorden met google is: Wat is het effect vwb rendement(verlies) van het plat neerleggen van zonnepanelen?

[ Voor 22% gewijzigd door franssie op 13-03-2012 22:08 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimos
Interessant nieuws van onze "moeder" nieuwspagina :)

nieuws: 'Prijzen zonnecellen kunnen halveren door gebruik ionenkanon'

Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:05
zonnigtype schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 21:08:
[...]

Pfffffff. Zodra je met klachten op TROS Radar forum begint, staat de eerste de beste "medewerker namens leverancier XXX" klaar om in te grijpen voordat de situatie escaleert. Tijd dat de netbeheerders ook dat soort afvang katten op nationale fora gaan inzetten, Tweakers included? Ze hebben geld zat bij netbeheer (alleen dat capaciteitstarief al...).

"Niet meer open staat" betekent daar blijkbaar dat er (onterecht) wel langdurig "iets open heeft gestaan". Laten we hopen dat het niet de gaskraan was... :X
Ja dat was mij ook al opgevallen van die "medewerkers".
Maar ik heb mijn Ferrarisje nog en daar was het mij om begonnen.
Wat denk jij, hoe lang gaat het nog duren voordat die Ferraris meters alsnog gedwongen worden vervangen?
Of is dat voorlopig nog helemaal niet aan de orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

ElectricAlex schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 22:13:
[...]

Ja dat was mij ook al opgevallen van die "medewerkers".
Maar ik heb mijn Ferrarisje nog en daar was het mij om begonnen.
Wat denk jij, hoe lang gaat het nog duren voordat die Ferraris meters alsnog gedwongen worden vervangen?
Of is dat voorlopig nog helemaal niet aan de orde?
Voordat ze bij "al die andere hapgrage" NEEderlanders sluwe meters hebben geplaatst zijn we wel paar jaartjes verder. Tegen die tijd kunnen we altijd nog emigreren. Vraag is welk land ons dan nog wil (misschien als je genoeg spaargeld mee brengt...).

Voorlopig nog niet aan de orde. De vraag is of zelfs de netbeheerders wel weten wat er overal hangt. Volgens mij weten ze dat zeker niet allemaal (databases blijken een grote puinhoop te zijn waar nogal wat gaten in zitten... :X ).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Eindelijk iets uit de praktijk gevonden betreffende de cell temperature. Dat er zo weinig over te vinden is zeg :/

http://www.google.nl/url?...g2=BUFTncUeFWYzB2BR-0HTEw

Dit zijn z'n meetwaarden;

Module Mode NOCT (avg) (°C)
70W 70W‐RL 41.4
70W 70W‐OC 46.19
70W 70W‐SC 52.6
170W 170W‐RL 44.87
170W 170W‐OC 47.48
170W 170W‐SC 47.92

Met resistive load (RL) toch in beide gevallen het laagst...

Wel apart dat verschil tussen OC en SC bij het 70W paneel. Wellicht dat inderdaad die charge carrier populatie bij OC er iets mee te maken heeft, waardoor photonen niet worden geabsorbeerd (op heen en terugweg) ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Is zeker niet de eerste. Silicon Genesis is al veel langer bezig om m.b.v. ionen bombardement en temperatuur schock zeer dunne wafers te maken (flexibele Si wafers!).

In najaar 2010 rapporteerden ze al productie van 85 micron dunne wafers waar geen zaagverliezen bij optraden (uniek in de wereld, alle andere wafers worden gezaagd - of beter, "gepolijst" - m.b.v. slurry met siliciumcarbide partikels die m.b.v. tientallen kilometers lange "draadzagen" al vele jaren lang zo worden "gezaagd").

http://www.sigen.net/documents/PR09-02-10.pdf

Vraag is wie het eerste echt commercieel en op forse schaal kan gaan produceren. En: tegen welke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimos
De ontwikkelingen gaan hard, mijn gedachten gaan nu naar een tijdje geleden dat ik nog van plan was om zelf m'n panelen te gaan maken. Van die gedachte ben ik al afgestapt, dat loont vrijwel niet meer, tenzij je het natuurlijk leuk vind om zelf aan het knutselen te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste,

Ik overweeg ook panelen aan te schaffen...
Nu ben ik met de financiën bezig, kijken hoeveel er is...Nooit genoeg.. :)

Maaar zat ff te denken... Nu 6 panelen kopen met een te grote omvormer zodat ik in de toekomst er nog eens 6 aan kan hangen.
Of nu 6 met de juiste spullen kopen en dan kijken en hopen dat de toekomst weer nog goedkopere panelen en omvormers brrengt.. Mischien betere systemen...Kleiner, beter vermogen....

In ieder geval wil ik in de toekomst mijn eigen energie gaan dekken..
Heb ik toch wel minimaal 12 panelen nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Wow... In Start Wars gebruikten ze een ionenkanon om ruimteschepen op afstand te houden.
Dit is toch wel een vriendelijker toepassing. 8)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 23:54:
Beste,

Ik overweeg ook panelen aan te schaffen...
Nu ben ik met de financiën bezig, kijken hoeveel er is...Nooit genoeg.. :)

Maaar zat ff te denken... Nu 6 panelen kopen met een te grote omvormer zodat ik in de toekomst er nog eens 6 aan kan hangen.
Of nu 6 met de juiste spullen kopen en dan kijken en hopen dat de toekomst weer nog goedkopere panelen en omvormers brrengt.. Mischien betere systemen...Kleiner, beter vermogen....

In ieder geval wil ik in de toekomst mijn eigen energie gaan dekken..
Heb ik toch wel minimaal 12 panelen nodig...
ha die oetave
2 euro per Wp om panelen te laten leggen is in sommige gevallen al mogelijk.
en bij zelf bouw beginnen mensen onder de 1,5 euro per Wp te komen.

nu 6 panelen kopen en straks nog eens 6 kan lastig zijn.
wie zegt jouw dat de fabrikant die panelen nog maakt als je ze er bij wil hebben.
per mppt moeten de panelen het zelfde type zijn.

we horen het wel als je verdere plannen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:22
Iemand ervaring met de Mastervolt xs2000? Mijn installateur geeft aan dat ik het afgeleverde vermogen kan uitlezen, dat is wel zo, maar: ergens gelezen dat hier een afwijking in zit en als ik die instelling uitlees laat deze realtime wel een verschil zien tussen wat de panelen leveren en de omvormer heeft geleverd, maar in de totalen zie je die verschillen niet terug. Of het is een firmware bugje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prijzen zonnecellen kunnen halveren door gebruik ionenkanon'

Door Dimitri Reijerman, dinsdag 13 maart 2012 17:40, views: 28.051

De startup Twin Creeks heeft een ionenkanon ontwikkeld die het mogelijk zou maken om dunnere zonnecellen uit silicium te produceren. Door aanzienlijk lagere productiekosten zouden de prijzen van zonnecellen en -panelen fors kunnen dalen.

Zo vervelend, nu weer zon bericht.. ik twijfel nog, over het feit of nu investeren in zonne-energie beter is dan over een jaar of 2 panelen kopen.. en dan zie je dit, alles wordt goedkoper in de toekomst, dat besef ik me.. Maar als ik nu voor 3000 euro panelen koop, wil ik niet, dat over een jaar 700 euro goedkoper zijn, ze leveren me maar 250 euro per jaar op...

Eigenlijk de vraag waar we allemaal antwoord op willen, wat is een stabiele prijs voor panelen, hebben we die al bereikt, of gaan we die snel bereiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 11:29:
Prijzen zonnecellen kunnen halveren door gebruik ionenkanon'
[...]
Zo vervelend, nu weer zon bericht.. ik twijfel nog, over het feit of nu investeren in zonne-energie beter is dan over een jaar of 2 panelen kopen.. en dan zie je dit, alles wordt goedkoper in de toekomst, dat besef ik me.. Maar als ik nu voor 3000 euro panelen koop, wil ik niet, dat over een jaar 700 euro goedkoper zijn, ze leveren me maar 250 euro per jaar op...

Eigenlijk de vraag waar we allemaal antwoord op willen, wat is een stabiele prijs voor panelen, hebben we die al bereikt, of gaan we die snel bereiken..
Ik zou het om bovenstaande reden niet laten om nu te kopen.

Waarom? Vanwege de manier waarop de economie werkt. Het bedrijf dat zo'n ionenkanon aanschaft zal uiteindelijk wel panelen voor een lagere kostprijs kunnen produceren (zeg de helft), maar gaan echt niet op de helft van de verkoopprijs zitten. Dat zou ronduit dom zijn. Die lui gaan iets onder de rest zitten, zeg 10%, om hun winst te maximaliseren (en investeringen terug te verdienen), en het toch de concurrentie lastig kan maken.

Dan is het nog de vraag hoe lang het duurt, en hoeveel voordeel er daadwerkelijk in de praktijk te halen valt. Ook heb je tegen die tijd alweer een paar jaar PV opbrengsten erop zitten, wat ook geld opgelevert heeft (paar jaar PV opbrengst is zo 40-50 eurocent per Wp).

En maakt het aandeel PV in te totaalprijs steeds minder uit. Omvormer en bevestigingsmateriaal gaat een steeds groter deel uitmaken van de kostprijs.

En 3000 euro voor een installatie die 250 per jaar opbrengt? Is dat niet wat duur...
Ik ben straks zeker minder dan 2000 kwijt voor een installatie die 250 per jaar opbrengt (stijging energieprijs niet meegerekend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 11:29:
Bij mijn systeem, 2660 Wp was de prijs € 1,46 per Wp (afgelopen week geïnstalleerd).
Hiervan was circa 2/3 voor de panelen. 1/3 is nu al voor bevestiging, kabels, omvormer, log-apparatuur
Daling van prijs in panelen heeft dus steeds minder invloed.

Als de prijs van de panelen dit jaar b.v. 20% daalt, dan nog kun je ze net zo goed nu leggen, want dan heb je die daling ondertussen al weer "terugverdiend"

En dus idem voor 40% daling in de komende 2 jaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-10 21:43

Barrycade

Through the...

Als je nu geld op de bank hebt staan zou ik nu tot aanschaf overgaan.

Wachten kan altijd, maar in mijn geval heb ik de afweging gemaak, of nu zo'n beetje niets aan rente (2,5%) voor mijn 5500 spaargeld krijgen (en in mijn geval vermogensbelasting van 1,2% over betalen dus netto geen rendement) of ongeveer 500 euro per jaar op mijn electriciteitsrekening besparen (dus ongeveer 10% rendement).

Als die panelen over 2 jaar op de markt komen en inderdaad goedkoper zouden zijn heb ik al 1000 euro rendement van mijn 5500 euro.

Als die panelen over 2 jaar op de markt komen en inderdaad ramsh prijzen zullen hebben, gooi ik ze wel op mijn West kant van het dak.

Ok allemaal een beetje lagere school economics ik weet het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Onderstaande lijst staat inmiddels op 299,413 kWp, nog een klein setje erbij :)
https://docs.google.com/s...hwbmV3YTZMc2c&hl=nl#gid=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:22
En de lijst over de 300 heen geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
wanneer laten we ons registreren als crowdsource energie producent :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:54
Crazyanz schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 12:58:
wanneer laten we ons registreren als crowdsource energie producent :+
En allemaal BPM moeten monteren zeker?

Ik heb al wel een bestelling uitstaan om mijn systeem uit te breiden van 2715 naar 4175 wp te gaan. Ik zal hem in de lijst zetten als eea gemonteerd is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

ebk71 schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 12:55:
En de lijst over de 300 heen geholpen.
Gefeliciteerd d:)b
We verwachten hier nog heel wat foto's van al die nieuwe installaties. :)

[ Voor 18% gewijzigd door SpeksteenWP op 14-03-2012 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:44
Ik heb een paar vragen/offerteverzoeken uitgedaan voor een PV-systeem met micro inverters. Ben benieuwd wat eruit komt. Ben er toch wel van overtuigd dat een dergelijk systeem voor mijn situatie het beste is. Hier al iemand een systeem met micro inverters liggen?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Al die mensen die wachten op 'nieuwe ontwikkelingen, want in de krant staat..'.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
SunshineCompany schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 13:27:
Al die mensen die wachten op 'nieuwe ontwikkelingen, want in de krant staat..'.. :X
Dat is mijn gedachte ook elke keer als er weer eens in het nieuws is "onderzoekers in lab XXXXXX verhogen rendement zonnecellen met XX %". Iedereen weer wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Tja mensen zijn een snelle productcyclus gewend tegenwoordig. Om de paar maanden komt er wel weer een "betere" versie uit tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Crazyanz schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 13:34:
Tja mensen zijn een snelle productcyclus gewend tegenwoordig. Om de paar maanden komt er wel weer een "betere" versie uit tegenwoordig.
Ik zie op dit echt niet waarom ik mijn zonnestroompanelen voor het einde van hun technische levensduur zou vervangen. Duurzaam = lange adem, niet met elke hype mee willen gaan. Helaas is dat precies het omgekeerde van de boodschap die de media via de één meter plasma de huiskamer binnen blaast.

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 14-03-2012 13:42 ]

Pagina: 1 ... 20 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.