Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 245 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.701 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 13:19:
geld vast alleen voor arbeid n niet voor materialen
Daar ben ik ook bang voor. Aan de ene kans subsidies en aan de andere kant BTW.

Van mij mogen ze alle belastende zaken op duurzame energie (dus BTW) afschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dat is ook het enige wat ik erin kan lezen. En volgens mij is er nog een 15% potje waar je uit kunt putten. Reken er maar op dat ze slim genoeg zijn om ons niet van twee walletjes tegelijk te laten eten.

Feit dat er nu een 15% potje is is omdat het lage BTW tarief niet 'mocht' van de EU op panelen.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-03 17:47
Pred87 schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 13:17:
[...]

Interessant! Zeker aangezien we net in maart de nodige onderhouds en verbouwingswerkzaamheden gaan laten doen aan onze woning waar het plaatsen van zonnepanelen bijhoort. Mooie timing. Ik ben benieuwd of het lagere tarief daar ook voor zonnepanelen geldt.

Ik las ook dit:

"Een investeringsfonds van 150 mln voor energiebesparende maatregelen in de gebouwde omgeving zowel voor verhuurders als voor eigen woningbezitters. Het fonds wordt aangevuld met middelen uit de markt, zodat het zal verviervoudigen tot 600 mln."

Bron zie kopje bouwen

Iemand een idee wat dit precies inhoudt?
Het is een revolverend fonds zie onderstaande uitleg.

Revolverend fonds

In vergelijking met een vermogensfonds is een revolverend fonds meer gericht op financieren in plaats van subsidiëren. Een revolverend fonds beoogt de realisatie van investeringen via laagrentende leningen in plaats van via subsidies.
Rente en aflossingen vloeien weer terug in het fonds en zijn beschikbaar voor nieuwe investeringen. De gebiedspartijen zetten hetzelfde geld meerdere malen in en kunnen daardoor meer doelstellingen realiseren.

Betekent dus: eerst lenen tegen gunstige voorwaarden en dan uiteindelijk zelf betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vandaag eens een tijdje de omnikportal zitten bekijken,
hemelsbreed gezien ziten er nog 2 binnen een halve km van mij vnndaan, dus mooi om te vergelijken ivm bewolking bijv.

zo vind ik het ook wel apart op te zien hoe de ligging ( orientatie en hoek ) de productie dus hoger danwel lager levert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:27
Geen EOP(Ethernet over Powerline)! >:) stroomvreters!

Icidu NANO Eco Router
Power consumption (typical): 1.2 W
Eigen foto
€25

Of voor beter wireless bereik (vermoedelijk)
Icidu 300 Eco Router
Power consumption (typical): 1.1 W
€30

Uiteraard is een kabel zuiniger qua stroomverbruik ;) maar ik prefereer de Icidu's wel boven willekeurige EOP setjes wanneer snelheid niet echt van belang is. Daarbij is het ook nog goedkoper in aanschaf. Kwam dit merk toevallig tegen toen ik op zoek was naar WLAN-LAN adapters.

[ Voor 33% gewijzigd door Appie Heijn op 13-02-2013 14:09 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
Appie Heijn schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 13:55:

Icidu NANO Eco Router
Eigen foto
€25

Icidu 300 Eco Router
€30

Uiteraard is een kabel zuiniger qua stroomverbruik ;) maar ik prefereer de Icidu's wel boven willekeurige EOP setjes wanneer snelheid niet echt van belang is. Daarbij is het ook nog goedkoper in aanschaf. Kwam dit merk toevallig tegen toen ik op zoek was naar WLAN-LAN adapters.
Begrijp ik uit de antwoorden dat een simpele (draadloze)router of repeater voldoende is?

Heb nog wel enkele draadlozen modems liggen, werkt het daar ook mee? Ik denk zelf van niet maar iki been geen expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:54
Kievit1964 schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 14:12:
[...]

Begrijp ik uit de antwoorden dat een simpele (draadloze)router of repeater voldoende is?

Heb nog wel enkele draadlozen modems liggen, werkt het daar ook mee? Ik denk zelf van niet maar iki been geen expert.
Ik heb het ook via een extra router gedaan. Deze via WDS verbonden met de router die op t internet zit....

Het is even instellen maar het werkt.

Het verbruik van de router niet gemeten, maar denk onder de 6w (adapter is 9v 0.6a). Zal in het weekend de plugwise er eens aan hangen.

[ Voor 17% gewijzigd door MK1o2 op 13-02-2013 14:31 . Reden: verbruik ]

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ja, hier wordt de economie mee geholpen....echt.
De woning eigenaar krijgt korting op arbeid bij woningverbetering (meerwaarde bij verkoop) en de huurder wordt 4% + inflatie per jaar meer belast op zijn huurprijs.
Je moet echt econoom zijn om te zien wat hier niet goed aan is. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Nu online

B2

wa' seggie?

JoopC schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 14:35:
[...]

Ja, hier wordt de economie mee geholpen....echt.
De woning eigenaar krijgt korting op arbeid bij woningverbetering (meerwaarde bij verkoop) en de huurder wordt 4% + inflatie per jaar meer belast op zijn huurprijs.
Je moet echt econoom zijn om te zien wat hier niet goed aan is. 8)
Nou in deze tijd valt die meerwaarde ook nog wel mee. De kleine klussen die je aan je woning doet gaan echt geen tienduizenden euro's opleveren hoor, en alles onder de tienduizend euro wordt er wel uit onderhandeld. Ik zou het meer zien als (kleine) impuls voor de middel en kleine aannemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
B2 schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 14:38:
[...]

Nou in deze tijd valt die meerwaarde ook nog wel mee. De kleine klussen die je aan je woning doet gaan echt geen tienduizenden euro's opleveren hoor, en alles onder de tienduizend euro wordt er wel uit onderhandeld. Ik zou het meer zien als (kleine) impuls voor de middel en kleine aannemers.
Ja .....met (kleine) aannemers moet je medelijden hebben..........Deze zogenaamde zielige kleine aannemers hebben al alle voordeeltjes die "normale" werknemers niet hebben. En dan heb ik het nog niet eens over liegen en bedriegen, in de volksmond de boel belazeren zowel de klant als ook fiscaal.
Ik kom uit de bouw, ik weet waar ik over praat.

En meerwaarde moet je zien op termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de BTW op arbeidsloon renovatie/bouw idd naar 6% gaat ipv 22% scheelt dat ruim €140,- op mijn offerte. Maarja, wanneer wordt dat effectief? Missen we misschien de lente...

/me heeft liever dat het ook op materiaal geldt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 14:56:
Als de BTW op arbeidsloon renovatie/bouw idd naar 6% gaat ipv 22% scheelt dat ruim €140,- op mijn offerte. Maarja, wanneer wordt dat effectief? Missen we misschien de lente...

/me heeft liever dat het ook op materiaal geldt :-)
1 maart gaat "de maatregel" in en anders is je aannemer wel bereid de factuur te antidateren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:27
Kievit1964 schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 14:12:
[...]

Ja klopt. Beetje afhankelijk welk apparaat je hebt maar wellicht kan je er één in client mode of in WPS mode inzetten.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 17:45
Mijn eigen post van een paar pagina's terug is niet opgemerkt denk ik. Gezien de drukte hier kan dat wel kloppen. Nogmaals neerzetten maar :)
John767 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 10:20:
Ben hier ook al even aan het kijken voor het (laten) plaatsen van zonnepanelen. Opzich ben ik wel handig genoeg om zelf panelen te plaatsen, maar wil toch even weten wat een aantal van jullie er van vinden.

Mogelijk dat ik begin met 4 of 7 panelen, en later ga uitbreiden naar de maximale 11. Helaas zit het grootste dakvlak aan de andere kant, waardoor dat niet zo interessant/rendabel zal zijn.

Er is totaal plaats voor 11 panelen, met de volgende verdeling (38 graden Z-W):
4x Panelen landscape op schuin dak 1
1x Paneel landscape + 2x Portrait op schuin dak 2
4x Panelen op plat dak

Zat er zelf aan te denken om de volgende panelen en omvormers te kiezen:
- Yingli Panda YL265C-30b (265Wp)
- enPhase Micro omvormers, deze schijnen een hogere opbrengst te geven ook vanwege een beetje mogelijke schaduw door de schoorsteen van de buren aan het einde van de dag (na 1800 uur).
- enPhase Envoy communicatiemodule, voor het monitoren van de panelen (per paneel)

Zijn die Yingli panelen goede panelen? Want eerder nog keek ik voor JA Solar JAM6 265Wp panelen, die schijnen nogal slap te zijn. Beide panelen kosten hetzelfde, dus dat is het probleem niet.

Groepenkast wordt in zijn geheel vervangen, was toch nodig, dus een extra groep wordt meteen verzorgt dan.

----------------------------------
Het laten plaatsen van panelen loopt nu uit van 4500 euro voor 7x 240Wp (4x micro omvormer + soladin 600) tot 7500 euro voor 11x 250Wp + micro omvormers. Andere offertes komen nog. Voor nu lijkt het zelf plaatsen enorm veel voordeliger te zijn.

Weet iemand hoe het zit met subsidie en zelf panelen en materialen kopen, om daarna zelf te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
John767 schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 18:29:
Mijn eigen post van een paar pagina's terug is niet opgemerkt denk ik. Gezien de drukte hier kan dat wel kloppen. Nogmaals neerzetten maar :)
[...]
Ik heb nu deze Yingli panelen. Ik heb geen enkel vergelijk maar ze zijn er keurig uit (geen onregelmatigheden) en lijken fysiek stevig. Over de prestaties kan ik nog niet veel zeggen na 30 dagen.

Mijn advies zou zijn om je omvormer(s) te baseren op je totale set die je voorziet. Ik had achteraf b.v. beter een SB1600TL kunnen kopen en starten met 5 panelen (en er later 3 bijleggen).

In de praktijk ben ik 30 dagen geleden gestart met 5 panelen en ligt er nu 1 paneel bij waarmee de 1300TL aan z'n max zit.

In het algemeen: een omvormer of omvormer ontwerp geschikt voor je uiteindelijk totaal. Of dat nu meerdere strings zijn of losse omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Appie Heijn schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 13:55:

Icidu NANO Eco Router
Eigen foto
€25

Icidu 300 Eco Router
€30

off-topic;

Apart dat de versie met 4 poorts LAN erbij minder verbruikt... raar. Bij een d-link green is het geloof ik al iets van 0,6W per actieve poort erbij. Dan moet die 1.1W wel zijn met 0 poorten actief lijkt me...

Goede review nergens te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 13:55:
vandaag eens een tijdje de omnikportal zitten bekijken,
hemelsbreed gezien ziten er nog 2 binnen een halve km van mij vnndaan, dus mooi om te vergelijken ivm bewolking bijv.

zo vind ik het ook wel apart op te zien hoe de ligging ( orientatie en hoek ) de productie dus hoger danwel lager levert
Mijn fabriekje draait nog steeds op 2/3 vermogen. Inmiddels is het contact met de leverancier een stuk verbetert. Deze week wordt het probleem opgelost, maar dat moet ik nog maar afwachten.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Hallo allemaal....
Even voorstellen. Ik Paul, woonachtig in Zuid Limburg, ben op zoek naar een leuke zonnestroomset.
Aangezien er tal van sets te koop zijn zou ik graag jullie mening horen over een aantal.
Misschien dat ik wat in mijn zoektocht over het hoofd heb gezien.

Allereerst. Zonprofs. Bied systemen aan voor 1,- euro per Wp. incl btw incl aftrek subsidie.
Betreft 18x ET panelen van 240 Wp met omniksol omvormer
Iemand ervaring met deze leverancier??

Ook via marktplaats gevonden
complete installatie 3840 WP voor € 4000,= incl. BTW: excl subsidie
- 16 panelen 240 WP
- Effecta 4200 omvormer
via deze leverancier.
www.ledverlichtingsoest.com/solarpark-240wp.html

Iemand een reactie hierop??!!!

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 17:45
Heb je ook recht op subsidie als je de panelen met materialen zelf koopt en installeert trouwens. Weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 21:49
Ja, mits je het binnen 6 maanden installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Lijkt me wel John767.
Bij de aanvraag van subsidie moet je dan gewoon de koopovereenkomsten, facturen toezenden van alle losse onderdelen.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
paulv1973 schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 19:28:
Hallo allemaal....
Even voorstellen. Ik Paul, woonachtig in Zuid Limburg, ben op zoek naar een leuke zonnestroomset.
Aangezien er tal van sets te koop zijn zou ik graag jullie mening horen over een aantal.

Allereerst. Zonprofs. Bied systemen aan voor 1,- euro per Wp. incl btw incl aftrek subsidie.

- 16 panelen 240 WP
- Effecta 4200 omvormer
via deze leverancier.

Iemand een reactie hierop??!!!
citaat uit een page:

Daarna is het zaak om een aantal offertes op te vragen, gebruik hiervoor bijvoorbeeld de nederlandse Solar Top 50

met meerdere offertes is het iets beter om te gaan vergelijken.
Op 1 offerte afgaan is ehm... riskant

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

NielsTn schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 19:37:
[...]

citaat uit een page:

Daarna is het zaak om een aantal offertes op te vragen, gebruik hiervoor bijvoorbeeld de nederlandse Solar Top 50

met meerdere offertes is het iets beter om te gaan vergelijken.
Op 1 offerte afgaan is ehm... riskant
Heb meerdere offertes aangevraagd en gekregen.
Er zijn er maar weinig die de 1 euro per Wp incl btw excl montage kunnen evenaren.
Nu heb ik gisteren die ene gevonden op marktplaats. Die gaat zelfs onder de 1 euro per Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
paulv1973 schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 19:40:
[...]
Heb meerdere offertes aangevraagd en gekregen.
Er zijn er maar weinig die de 1 euro per Wp incl btw excl montage kunnen evenaren.
Nu heb ik gisteren die ene gevonden op marktplaats. Die gaat zelfs onder de 1 euro per Wp.
Goedkoop is duurkoop. Ofwel persoonlijk zou ik de goedkoopste en duurste links laten liggen (over het algemeen gesproken).

Ik zou zeggen bel ze eens, krijg je er een goed gevoel bij? Reageren ze adequaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Laatst online: 09:19
migjes schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 15:14:
[...]

ik ben niet de grootste fan van sma.
vind ze vaak te duur voor wat ze leveren.
kijk ook naar de power-one voor een goed vergelijk.
en mischien kan anton nog wel een paar omvormers vinden voor zoon setup.
(2x een omvormer zou ook nog kunnen, maar denk niet dat het dan goedkoper is.)

uitbreiden van mijn voorstel is ook wat lastig.
je wil namenlijk de strings aardig gelijk houden qua panelen.

er zijn voor niet te gek veel geld ook 260Wp hjsolars te krijgen.
(net iest over de 200 euro.)

andere optie is sunpower/sanyo panelen.
maar trek de portomonee dan maar flink open.
(maar dat doet wel meer kWh opleveren natuurlijk)

edit:
het kan ook zonder optitack, alleen je kunt nu nog kiezen, dus waarom niet.
Ben nog lekker aan het puzzelen geweest en bedankt tot zover. Heb nu het volgende in het zicht;

De power-one aurora outdoor 3.0 (Kent iemand Solar-Trading) Mede door MPP scan wat er op zit en uiteraard de schaduw.

Vervolgens 2 strings van elk 8 canadian solars CS5A-200M. (solarnrg). Kleinere panelen, maar volgens mij beter met schaduw .... en in dit geval zit het dak vol en hoef ik niet meer los uit te breiden.

Dit moet ruim kunnen op deze inverter en heeft ook nog een nette prijs. Een omniksol 3.0 zou ook nog precies kunnen, maar weet niet hoe deze met schaduw om gaat.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Nu online

B2

wa' seggie?

B2 schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 12:32:
[...]

In feite is het enige geschil wat ik met hem gehad het geschil geweest over de uren die de installateur hem heeft doorgegeven en wat ik zelf bijgehouden heb. Plus een onverklaarbaar uur voor het inladen van een aanhanger. Daar heb ik een discussie over gevoerd, en de prijs is daarvan aangepast. Hij houdt het nu op coulance, ik op de waarheid. Dat ie zich laat flikken door zn installateur is zijn probleem.

De 200 euro waar het nu om gaat had hij gewoon nog van mij tegoed. Ik was in de veronderstelling dat het voldaan was met de nacalculatie, en heb er daarna niet meer aangedacht. Ik heb nu netjes alle verschuldigde bedragen betaald, dus nee ik maak mij geen zorgen om garantie. Als het terzijnertijd nodig mocht zijn zijn er altijd nog andere stappen te ondernemen.
Over de teksten die hij in mails stuurt ben ik heus wel in discussie gegaan, maar hij vermijdt de discussie en verschuilt zich achter zn offerte en voorwaarden. Tja, dan kan ik verder ook niks doen.

Als je het niet in de uren laat doen, maar voor een aangenomen som, dan krijg je een prima afgemonteerd systeem. Ik vind het niet netjes om hier naam en rugnummer te noemen in het openbaar, maar het mag duidelijk zijn dat ik hem niet aan zou raden als mensen me vragen door wie ik mijn systeem heb laten leggen.
Nou, vanmorgen heb ik nog een soort van laatste poging mail gestuurd, en ik kreeg net een nette reactie. Het hele gebeuren is uit de wereld, en we kunnen elkaar weer de hand schudden.
Uiteindelijk toch nog goed opgelost. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Misschien leest de beste man wel mee ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Hallo allemaal....

- 16 panelen 240 WP
- Effecta 4200 omvormer
via deze leverancier.
Heb eerder van Zonprofs gehoord. Afgezien van de scherpe prijzen, heb ik er geen ervaring mee. De genoemde merken zijn in ieder geval prima.

De tweede die je noemt heeft een bedenkelijke website. Het hoeft natuurlijk niet over de kwaliteit van het bedrijf te zeggen, maar ik weet niet of ik hier mee in zee zou gaan.

Als je in zuid-limburg woont, kun je ook een leverancier dicht bij huis zoeken. Ik heb prima ervaringen met sun-solar.nl maar heb de laatste tijd geen prijzen daar aangevraagd, dus geen idee of hij ook voor 1 euro per wattpiek kan leveren. Een offerte is snel genoeg aangevraagd.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
SunshineCompany schreef op maandag 11 februari 2013 @ 20:28:
Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn systeem in PVOutput kan hangen? Vast via een API key? Anton?
Wat is je vraag exact? Je systeem stond altijd toch al keurig in pvoutput bij team tweakers.net ertussen.

Hoewel, nu ik even verder kijk heb je sinds 6 feb al geen updates meer verstuurd. Issie stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@mkleinman
Een 16 Ampère automaat heeft ten doel de bekabeling daarachter veilig te houden. Wat betreft je "pieken", een (koude) 16 Ampère automaat moet gedurende 1 minuut 24 Ampère kunnen houden. Niet zo druk maken joh ;)

Of je de kwaliteit van lasdoppen herkend aan de hefboom durf ik niet te zeggen. Ik zocht net naar een lasdop en vond meteen het volgende type:
Afbeeldingslocatie: http://www.elektrototaalmarkt.nl/picture.aspx?prodID=142017&fototype=Productfoto&formaat=normaal
(link)
Wat blijkt nu? geschikt tot en met 2,5mm2 en 24 Ampère! Kan je dus net je 2,5mm2 draad zoals ik al eerder onderbouwd had afzekeren met een zekering van 24 Ampère of minder :)

@PClop
Ik stel voor dat jij de volgende vraag over de dimensionering van een zekering beantwoord. Dan kun jij onderbouwd aangeven wat de "maximaal toelaatbare stroom" is volgende de NEN1010, en dan vooral waarom je dat aanbeveelt (installatiemethoden/ reductiefactoren etc). Ok?

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 13-02-2013 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

John767 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 10:20:
Ben hier ook al even aan het kijken voor het (laten) plaatsen van zonnepanelen. Opzich ben ik wel handig genoeg om zelf panelen te plaatsen, maar wil toch even weten wat een aantal van jullie er van vinden.

Mogelijk dat ik begin met 4 of 7 panelen, en later ga uitbreiden naar de maximale 11. Helaas zit het grootste dakvlak aan de andere kant, waardoor dat niet zo interessant/rendabel zal zijn.

Er is totaal plaats voor 11 panelen, met de volgende verdeling (38 graden Z-W):
4x Panelen landscape op schuin dak 1
1x Paneel landscape + 2x Portrait op schuin dak 2
4x Panelen op plat dak

Zat er zelf aan te denken om de volgende panelen en omvormers te kiezen:
- Yingli Panda YL265C-30b (265Wp)
- enPhase Micro omvormers, deze schijnen een hogere opbrengst te geven ook vanwege een beetje mogelijke schaduw door de schoorsteen van de buren aan het einde van de dag (na 1800 uur).
- enPhase Envoy communicatiemodule, voor het monitoren van de panelen (per paneel)

Zijn die Yingli panelen goede panelen? Want eerder nog keek ik voor JA Solar JAM6 265Wp panelen, die schijnen nogal slap te zijn. Beide panelen kosten hetzelfde, dus dat is het probleem niet.

----------------------------------
Het laten plaatsen van panelen loopt nu uit van 4500 euro voor 7x 240Wp (4x micro omvormer + soladin 600) tot 7500 euro voor 11x 250Wp + micro omvormers. Andere offertes komen nog. Voor nu lijkt het zelf plaatsen enorm veel voordeliger te zijn.

Weet iemand hoe het zit met subsidie en zelf panelen en materialen kopen, om daarna zelf te plaatsen?
De montage kosten willen nog wel eens sterk verschillen tussen diverse aanbieders. Waarschijnlijk door een stukje risico aangezien elk dak anders is. Als je het aandurft en een beetje handig bent, kun je het prima zelf doen.

Heb je ook gekeken naar kleinere panelen van 1,58x0,81 m. Deze zitten rond de 200Wp en hiermee kun je soms net beter uitkomen op je dak. Dan hoef je bijvoorbeeld niet zowel portrait als landscape op hetzelfde dak toe te passen (lelijk). Voordeel van deze panelen is ook dat je een hogere stringspanning krijgt, belangrijk bij het zoeken naar een juiste omvormer voor relatief weinig panelen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Rukapul schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 20:20:
[...]
Wat is je vraag exact? Je systeem stond altijd toch al keurig in pvoutput bij team tweakers.net ertussen.

Hoewel, nu ik even verder kijk heb je sinds 6 feb al geen updates meer verstuurd. Issie stuk?
Het systeem van TheSunshineCompany heb ik voor hem op pvoutput gezet, door af en toe handmatig te uploaden. Ergens in de help vind ik wel iets van het aansluiten van een Webbox, maar dit kan volgens mij alleen met de Webbox bluetooth, aangezien alleen xml formaat wordt geaccepteerd en geen zip-files die de oude webbox eruit 'spuugt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Op die fiets. Dan kom je voor automatisch uploaden toch al snel op uit om het eerst even naar een tussenserver te pushen en dan via wat scriptwerk naar PVoutput door te pushen... Of helemaal de loggingapparatuur wat te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 10:02:
een D-karakteristiek daarentegen is thuis weer NIET toegestaan, ik zou ook niet weten waarom je dit bijv wel zou willen
Wat betreft de 30mA aardlek heeft iemand anders je gecorrigeerd. Dit punt over de D karakteristiek was nog niet aangekaart.

De maximaal beveiliging van een D-karakteristiek schakelt uit bij maximaal 20×Inom, dus voor een 16 Ampère op 320 Ampère. In geval van een kortsluiting dient conform de NEN1010 een kortsluitstroom binnen 0,2 of 0,4 seconden onderbroken te worden, dit gebeurt door de maximaal beveiliging van de automaat. De kortsluitstroom dient op het verste punt gemeten te worden. Bij mij thuis is de laagste kortsluitstroom 418 Ampère, en zal in het geval van een kortsluiting dus de maximaal beveiliging doen aanspreken. De kortsluitstroom wordt dus binnen 0,2 of 0,4 seconden onderbroken en is daarmee volgens de NEN1010 veilig. Of de kortsluitstroom bij jou huis hoog genoeg is zou je kunnen (laten) meten (misschien mag berekenen ook??).

Het is in huisinstallaties dus gewoon toegestaan om B, C of D automaten toe te passen, mits aan de kortsluitstroom (uitschakel tijd) wordt voldaan. Waarom jij anders beweert snap ik niet.

Ik heb jou geloof ik wel eens vaker gecorrigeerd wat betreft installatietechniek vraagstukken. Ik weet niet of het jou vakgebied is, en hoe recent je in de materie zit. Maar misschien is het handig om hiervoor een cursus te volgen om het kennisniveau op te krikken :P (NOFI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de kans dat iemand na zoiets gezegd te hebben een cursus gaat volgen = 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkels
  • Laatst online: 20-03-2024
Ik heb vanmiddag een leverancier van zonnepanelen op bezoek gehad. Zijn berekening van de opbrengst verraste me positief. Té positief denk ik zelf.

Ik heb een installatie op het oog van 2.000WP (ik verbruik 1.350KWH per jaar en heb nog 4 kleine paneeltjes uit 2004, opbrengst +/- 250KWH). De leverancier rekent op een opbrengst van 1.900KWH per jaar. Dit lijkt mij veel te hoog, dat betekent een rendement van 95% van het piekvermogen. Normaal is toch 80%? (zojuist nog even gecheckt op de site www.duurzameenergiethuis.nl/opbrengstmeter-zonnepanelen).
Volgens mij geeft de omvormer alleen al meer dan 5% rendementsverlies.

Mijn dak ligt niet echt gunstig, hellingshoek 45° ONO, dit betekent een instraling van 70%.
De leverancier komt op 70% x 1.900KWH (95%x2.000WP) = 1.330 KWH.
Ikzelf dacht meer aan: 70% x 1.600KWH (80%x2.000WP) = 1.120 KWH.

Wie weet meer?

Dank,

Pinkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Pinkels schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 21:08:
Ik heb vanmiddag een leverancier van zonnepanelen op bezoek gehad. Zijn berekening van de opbrengst verraste me positief. Té positief denk ik zelf.

Ik heb een installatie op het oog van 2.000WP (ik verbruik 1.350KWH per jaar en heb nog 4 kleine paneeltjes uit 2004, opbrengst +/- 250KWH). De leverancier rekent op een opbrengst van 1.900KWH per jaar. Dit lijkt mij veel te hoog, dat betekent een rendement van 95% van het piekvermogen. Normaal is toch 80%? (zojuist nog even gecheckt op de site www.duurzameenergiethuis.nl/opbrengstmeter-zonnepanelen).
Volgens mij geeft de omvormer alleen al meer dan 5% rendementsverlies.

Mijn dak ligt niet echt gunstig, hellingshoek 45° ONO, dit betekent een instraling van 70%.
De leverancier komt op 70% x 1.900KWH (95%x2.000WP) = 1.330 KWH.
Ikzelf dacht meer aan: 70% x 1.600KWH (80%x2.000WP) = 1.120 KWH.

Wie weet meer?

Dank,

Pinkels.
Persoonlijk denk ik dat jouw eigen berekening meer de realiteit benaderd.
Ik reken zelf altijd met een factor 0,85. (x70%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 21:08:
de kans dat iemand na zoiets gezegd te hebben een cursus gaat volgen = 0
Haha. Had er misschien beter neer kunnen zetten: als je er geen verstand van hebt moet je geen andere mensen gaan voorlichten. Vond ik nog lulliger staan :P

* Dre gaat opzoek naar een cursus communicatie vaardigheden voor zichzelf om dingen subtiel te brengen :P

P.S. Ben nog erg benieuwd naar jouw spanningsverhoging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Dre schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 21:13:
[...]

Haha. Had er misschien beter neer kunnen zetten: als je er geen verstand van hebt moet je geen andere mensen gaan voorlichten. Vond ik nog lulliger staan :P

* Dre gaat opzoek naar een cursus communicatie vaardigheden voor zichzelf :P

Op zoek naar een LOI-tje voor Dreetje... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ook, ik mag vrijdag even naar een sunteams demo omvormer kijken+spelen, kijken wat die ervan maakt.
Wie weet meer?

Dank,

Pinkels.
je oude panelen kunnen het precies zeggen, als je zegt wat het is (4x shell/bp/siemens/photowatt op omvormer?) dan kunnen veel mensen hier wat roepen.
neem je daar het gemiddelde van, zit je aardig in de buurt

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2013 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkels
Quote:
((je oude panelen kunnen het precies zeggen, als je zegt wat het is (4x shell/bp/siemens/photowatt op omvormer?) dan kunnen veel mensen hier wat roepen.
neem je daar het gemiddelde van, zit je aardig in de buurt))

Daar moet ik dan het dak voor op. Bovendien denk ik dat het rendement van nieuwe panelen beter zal zijn dan de panelen uit 2004.

In die tijd geen monitoring gekocht, geen aparte opbrengstmeter. Prijs toen 285,= euro totale set, 90% subsidie was prima de luxe.

O ja, de leverancier rekent ook met een opbrengst% van 85% na 25 jaar, lijkt me ook optimistisch.

Pinkels.

[ Voor 12% gewijzigd door Pinkels op 13-02-2013 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er zijn hier veel mensen met oudere sets,zoals shell rsm en nieuwe poly of mono ernaast,
dus die referentie heb je dan, maar wat zijn het nou ? en wat is bijvoorbeeld je woonplaats want dat maakt ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkels
eric-pvt:

ik ga morgen even goed naar de paneeltjes kijken. Hoor je er meer van. Ik weet in ieder geval dat het door NUON werd uitgeleverd, set van 4 panelen, 2 x 110WP en 2 x 90WP met 4 kleine omvormers. Misschien herkent iemand dit pakket.

Pinkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shell en siemens panelen herkennen de mensen hier wel van foto ook, 4 kleine omvormers klinkt als ok4 omvormers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
Dat is dezelfde set die ik ook nog op mijn dak heb liggen. Volgens mij ging het om vier panelen van 100 Wp met op elk paneel een omvormer Soladin 125.
Zoals gezegd heb ik hier slechte ervaringen mee. Nog maar twee Soladins werken er en in de panelen zitten gele stukjes.

Opbrengst weet ik zo niet, wacht nog op mijn kWh meters.

edit: heb de papieren er even bij gepakt.

Gaat om 2 Shell Solar S115 en 2 maal S105.

Omvormer: Soladin 120

Systeemvermogen: 440 Wp ,

[ Voor 18% gewijzigd door Kievit1964 op 13-02-2013 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkels
Maar luitjes, het gaat mij eigenlijk niet om de oude paneeltjes, ik wil weten hoeveel vermogen kan ik aanhouden voor een pakket van 2.000 WP en is het reeël om te rekenen met een opbrengst/vermogen van 85% na 25 jaar?

Ik ga het pakket toch kopen, wil alleen voor mijn beeldvorming weten waar ik vanuit kan gaan.

Pinkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Pinkels schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 22:36:
Maar luitjes, het gaat mij eigenlijk niet om de oude paneeltjes, ik wil weten hoeveel vermogen kan ik aanhouden voor een pakket van 2.000 WP en is het reeël om te rekenen met een opbrengst/vermogen van 85% na 25 jaar?

Ik ga het pakket toch kopen, wil alleen voor mijn beeldvorming weten waar ik vanuit kan gaan.

Pinkels.
Expect the Worst, Hope for The Best :)

Mooier kan ik het niet maken. Opbrengst is mede afhankelijk van eventuele schaduw, CV-pijpje, huis van de buren, bomen en kerktorens kunnen de opbrengst aardig drukken.

Na een jaar weet je meer.

De oude paneeltjes hadden een aardige indicatie kunnen geven qua opbrengst, maar zonder monitoring is dat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkels
Juist gekozen voor het dak op richting ONO, GEEN schaduw, dus beter dan dak op andere kant van huis met veel schaduw.

Ik ga uit van 85% rendement en van 80% restopbrengst na 25 jaar. Ik verdien de panelen nl niet terug in 8 jaar, bij mij wordt dat een jaar of 15. Maar de 3.750 euro die dit alles ongeveer gaat kosten levert op de bank in ieder geval niets op. De inflatie is hoger dan de rente die ik krijg.

Pinkels.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Pinkels schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 23:24:
Juist gekozen voor het dak op richting ONO, GEEN schaduw, dus beter dan dak op andere kant van huis met veel schaduw.

Ik ga uit van 85% rendement en van 80% restopbrengst na 25 jaar. Ik verdien de panelen nl niet terug in 8 jaar, bij mij wordt dat een jaar of 15. Maar de 3.750 euro die dit alles ongeveer gaat kosten levert op de bank in ieder geval niets op. De inflatie is hoger dan de rente die ik krijg.

Pinkels.
Ik vind 3750 euro voor 2000wp wel aan de prijzige kant als ik dat mag vergelijken met de pakketten die ik tegen mekaar afweeg... 4000 euro voor 4000wp.

• drielp
Pinkels schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 23:24:

Pinkels.
Geen schaduw is altijd goed, maar ONO en 45 graden? 70% rendement is wel vrij positief gerekend.

Prijsniveau is van vorig jaar, moet nu wel goedkoper kunnen. Ligt natuurlijk aan welke omvormer en welk soort panelen geleverd worden. Ik mag aannemen dat dit ook de montage, inclusief aanpassing meterkast, is.

TVT ligt bij mij ongeveer op 9 tot 10 jaar, ligt mede aan toekomstig prijsverhogingen (of verlagingen)

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dre schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 20:24:
@mkleinman
Een 16 Ampère automaat heeft ten doel de bekabeling daarachter veilig te houden. Wat betreft je "pieken", een (koude) 16 Ampère automaat moet gedurende 1 minuut 24 Ampère kunnen houden. Niet zo druk maken joh ;)

Of je de kwaliteit van lasdoppen herkend aan de hefboom durf ik niet te zeggen. Ik zocht net naar een lasdop en vond meteen het volgende type:
[afbeelding]
(link)
Wat blijkt nu? geschikt tot en met 2,5mm2 en 24 Ampère! Kan je dus net je 2,5mm2 draad zoals ik al eerder onderbouwd had afzekeren met een zekering van 24 Ampère of minder :)

@PClop
Ik stel voor dat jij de volgende vraag over de dimensionering van een zekering beantwoord. Dan kun jij onderbouwd aangeven wat de "maximaal toelaatbare stroom" is volgende de NEN1010, en dan vooral waarom je dat aanbeveelt (installatiemethoden/ reductiefactoren etc). Ok?
Is al in Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)" onderbouwd, het is
enkel dat jij tijdens het spel naar eigen goed dunken de spelregels steeds aanpast. :P

Verwijderd

Dre schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 20:55:
[...]
Ik heb jou geloof ik wel eens vaker gecorrigeerd wat betreft installatietechniek vraagstukken. Ik weet niet of het jou vakgebied is, en hoe recent je in de materie zit. Maar misschien is het handig om hiervoor een cursus te volgen om het kennisniveau op te krikken :P (NOFI)
b]Dre schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 22:32:[/b]

Terechte opmerking. Blijkbaar wist swapevent niet van de werking van een smeltveiligheid. Als ik even met alle respect mag aangeven dat een B karakteristiek automaat onder de 16 Ampère ×3=48 Ampère niet mag reageren op de maximaal beveiliging. Hij zal dus niet direct aanspreken bij een stroom van 47 Ampère. Het duurt circa 6 seconden voordat de automaat er met 47 Ampère uitklapt.
Wat wel kan is dat swapevent een oude 'versleten' smeltveiligheid had en een beetje zat te liegen over die 2 Ampère. Dat dus de (inschakel)stroom vele malen groter was dan 2 Ampère.
wat schreef ik ooker al weer .
ander mooi voorbeeld 19A uit een 16A groep trekken zonder dat de groep (porselein zekering ploft ) zet een belasting op van max 15A en ga deze langzaam in kleine stapjes opvoeren ,
pas bij ongeveer 19 A zal de 16A porseleine zekering smelten
ik had dus toen al duidelijk aangegeven dat het om een oude porseleinen smeltveiligheid ging.
mbt de automaten van tegenwoordig ja dat is voor mij ook nieuwe materie waarbij ik werking aardlek automaat en installatie automaat even door elkaar haalde.

dre je onderbouwde het mooi met de nen1010 norm dat een D-karakteristiek wel zo mogen in een woonhuis. maar waar het mij om gaat is het volgende :
navraag gedaan bij energie leverancier of een d-karakteristiek gebruikt mag worden in een woonhuis antwoord NEE,
navraag gedaan bij de verzekering of een d-karakteristiek gebruikt mag worden in een woonhuis antwoord NEE

laten we er even vanuit gaan dat je conform de NEN regels gelijk hebt, ( twijfel daar ook niet aan) maar als er dan iets gebeurt in huis word het toch een heel moelijk gevecht met je verzekering om gelijk te halen , probeer die verzerkeringsagent maar eens die NEN regels uit te leggen.

• antonboonstra

antonboonstra

Dre schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 20:24:

@PClop
Misschien is dit een antwoord onderbouwd met de officiële NEN1010
4kW door 3x2,5mm2 YMvK kabel in buis in beton/metselwerk
Volgens de NEN is een 3x2,5mm2 in buis in beton/metselwerk (installatie methode 08) geschikt voor maximale stromen van 30A. Ik heb echter een voorbeeld gemaakt bij een belasting van 4kW en een afzekering met een 20A B automaat. Bij 4kW (dus slechts 17,4A) en een lengte van slechts 19 meter heb je al 2,5% spanningsverlies in je kabel én bijna 100W vermogensverlies! Je kunt dus wel 30A door die kabel willen duwen, maar komt dan met extreme spannings- en vermogensverliezen te zitten waar je niet blij van wordt.

Hoewel bovenstaand voorbeeld dus gewoon is toegestaan, zou ik deze nooit adviseren. Bij kabellengtes < 10 meter zouden de verliezen nog acceptabel zijn. NB. Bij een lengte van 20 meter kun je in de rekenmodule minimaal kiezen voor een 3x4 kabel, omdat het spanningsverlies boven de 2,5% komt wat niet acceptabel is.

De maximale toegestane stroom van 2,5 mm2 VD draad in buis (installatie methode 74) is trouwens een stuk lager (19,5A).
VD draad in buis

[ Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 14-02-2013 09:25 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

paulv1973 schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 00:06:
[...]

Ik vind 3750 euro voor 2000wp wel aan de prijzige kant als ik dat mag vergelijken met de pakketten die ik tegen mekaar afweeg... 4000 euro voor 4000wp.
Relatief kleine installaties kosten relatief meer: een dag werk is een dag werk. En arbeidsloon gaat dan gewoon zwaarder tellen.

Verwijderd

@antonboonstra
wil je aub eens berekenen met een XMVK-as kabel 2.5mm
lengte 25m
max 4200 watt ( ga ik in praktijk toch nooit halen maar toch )
alvast bedankt

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Iemand ervaing met de leverancier spaarmetdezon.nl ??
Deze bieden nu een pakket aan van 4060Wp voo € 4900,- incl btw excl subsidie.
Ervan uitgegaan een hellend pannendak.
Dus na aftrek van de subsidie voor € 4250,-
Dat met een Omniksol 4.0 omvormer

Ook een aardige aanbieidng.

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:09
paulv1973 schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 10:15:
Iemand ervaing met de leverancier spaarmetdezon.nl ??
Deze bieden nu een pakket aan van 4060Wp voo € 4900,- incl btw excl subsidie.
Ervan uitgegaan een hellend pannendak.
Dus na aftrek van de subsidie voor € 4250,-
Dat met een Omniksol 4.0 omvormer

Ook een aardige aanbieidng.
Met alle respect, maar je kijkt alleen maar naar prijzen. Tuurlijk is dit ook belangrijk en doorslaggevend maar kijk ook eens naar de specs van de aangeboden systemen.
Belangrijk is dat jij er een goed gevoel aan over houdt. Je weet zelf wanneer je te veel betaald.
Als je interesse hebt kan ik je met iemand in contact brengen (officiele aanbieder in zuid-limburg) stuur dan maar een DM.

• Rukapul
@paulv1973: zou je niet eerst eens bepalen wat je wilt en wat je nodig hebt? In de reacties in dit topic tot zover gooi je eigenlijk maar met kant en klare pakketten van prijsstunters. De kans dat iemand daar echt wat zinnigs over kan zeggen is vrij klein.

Neem nou dat laatste pakket: er staat niet eens bij welk merk/type panelen. En is die omvormer in combinatie met de panelen wel goed geschikt in jouw situatie? Bijvoorbeeld orientatie, dakhellingshoek, schaduw, etc.

Afgezien van eventueel toeval dat iemand toevallig bij dezelfde prijsstunter wat heeft gekocht is de kans op een goede inhoudelijke reactie klein.

En als het toch alleen maar om de goedkoopste materialen gaat, wat boeit de leverancier dan?

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 14-02-2013 10:32 ]

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

pielle007 schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 10:23:
[...]

Met alle respect, maar je kijkt alleen maar naar prijzen. Tuurlijk is dit ook belangrijk en doorslaggevend maar kijk ook eens naar de specs van de aangeboden systemen.
Belangrijk is dat jij er een goed gevoel aan over houdt. Je weet zelf wanneer je te veel betaald.
Als je interesse hebt kan ik je met iemand in contact brengen (officiele aanbieder in zuid-limburg) stuur dan maar een DM.
Super. Op deze reactie zat ik te wachten. (niet dubbelzinnig bedoeld :) ) Alleen.... wat is er mis met de specs wat zij aanbieden??
Hier prik ik momenteel nog niet helemaal doorheen.
Ook bij Zonprofs. Deze bieden toch goed geteste panelen aan (ET 240), met een goed geteste
omvormer (omniksol 4.0).
Als ik dat lees krijg ik er een goed gevoel over.

Wat zie ik hier over het hoofd??

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:09
paulv1973 schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 10:30:
[...]

Super. Op deze reactie zat ik te wachten. (niet dubbelzinnig bedoeld :) ) Alleen.... wat is er mis met de specs wat zij aanbieden??
Hier prik ik momenteel nog niet helemaal doorheen.
Ook bij Zonprofs. Deze bieden toch goed geteste panelen aan (ET 240), met een goed geteste
omvormer (omniksol 4.0).
Als ik dat lees krijg ik er een goed gevoel over.

Wat zie ik hier over het hoofd??
zie reactie Rukapul

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 09:42
Wimlem schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 19:49:
[...]

Ben nog lekker aan het puzzelen geweest en bedankt tot zover. Heb nu het volgende in het zicht;

De power-one aurora outdoor 3.0 (Kent iemand Solar-Trading) Mede door MPP scan wat er op zit en uiteraard de schaduw.

Vervolgens 2 strings van elk 8 canadian solars CS5A-200M. (solarnrg). Kleinere panelen, maar volgens mij beter met schaduw .... en in dit geval zit het dak vol en hoef ik niet meer los uit te breiden.

Dit moet ruim kunnen op deze inverter en heeft ook nog een nette prijs. Een omniksol 3.0 zou ook nog precies kunnen, maar weet niet hoe deze met schaduw om gaat.
ik vind de power-one best wel oke.
(heb hem wel zelf, dus het is wel een beetje op de eigen borst kloppen, zo van kijk eens wat goed systeem ik heb. dus relativeer. ;) )
prijs is goed.
vraag me zelfs af of je er een omniksol voor kunt vinden.
het zal wel een ouder model van de power-one zijn, heb ik ook en is geen probleem.
zoveel is i nu ook weer niet veranderd. (mijn ouders hebben de nieuwe.)
(omvormer logt wel iets lastig, via usb kabel loopt de logging regelmatig vast.
via usb is het wel leuk kijken naar het systeem, maar voor langere duur logging wil je een verloopje van rs482->xxx en dan werkt dat zonder problemen)

als 2x 8 strings goed uit komen is dat wel prettig met de schaduw.
ik neem aan dat je ook gekeken hebt naar de diodes en de schaduw.
omdat de V hoog genoeg is en de omvormer best diep gaat.
kun je makkenlijk 2 panelen in de schaduw hebben en werkt hij gewoon door.

voor wat ideeen wat het doet.
http://www.frijmann.nl/websolarlog/
18x suntech op power-one.
of
http://www.zonnestroomopb.../pvhappy/18858/18287.html
12 suntech op power-one.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Hmmmm, Mijn situatie is als volgt...
Misschien dat we daarna een beter oordeel kunnen vellen over de aanbiedingen.

Verbruik momenteel... 3500Kwh per jaar
Ligging pannendak Zuidwest, 40'
beschikbaar dakopp. 9*3.6m
geen schaduw... ;)

Ben geinteresseerd in een installatie van ommenabij de 4000Wp. Mag ook wel meer zijn.
Zodat ik in de toekomst misschien electrisch ga verwarmen om van die idioot hoge gasrekening af te komen 8)7 .

Kom ik weer terug op de aabieder Zonprofs. Deze bieden dan in mijn ogen (correct me if I'm wrong _/-\o_ )
een leuk pakket aan wat past bij mijn wensen.
18x ET 240 paneel met omniksol 4.0.

En dan laat ik die andere aanbiedingen met hun chinees materiaal even achterwege... :P

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09 21:50

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het hoort niet direct in dit topic maar bij een 'idioot hoge gasrekening' denk ik aan een bijbehorend hoog verbruik dat wellicht met isolatie e.d. omlaag kan.
Elektrisch verwarmen kan op diverse manieren en is soms behoorlijk inefficiënt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Speedy-Andre schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 10:53:
Het hoort niet direct in dit topic maar bij een 'idioot hoge gasrekening' denk ik aan een bijbehorend hoog verbruik dat wellicht met isolatie e.d. omlaag kan.
Daar heb je gelijk in.
Alleen is de rekening niet buiten proporties. (1900m3 per jaar, vrijstaand oude boerderij)
Ik wil alleen een lagere gasrekening.
Als ik dat kan realiseren door meer stroom op te wekken dan ik nodig heb,
en dit overschot stroom weer zelf kan gaan consumeren, en dan weer te besparen op gas,
Is dat een mooie bijkomstigheid.
Inefficient is verwarmen op stroom zeker.
Maar terugleveren aan de energiemaatschappij levert helemaal niets op.

Heb het dak afgelopen winter al geisoleerd.

• migjes
@paulv1973
kijk eens op http://www.zonnestroomopbrengst.eu/
wat mensen doen in je omgeving.
geeft wat meer inzicht.

verwarmen op elektrisch.
het kan net of het kan net niet.
vind het nog erg duur om dat te doen.
en voor 100m3 heb je ongeveer 800kWh nodig dus ongeveer 1000Wp. (effe grofweg)
met een warmte pomp word het weer beter(2-3x), maar die zijn nog best duur.

om een omniksol een hele goede omvormer te noemen.
dat zul je mij niet horen zeggen. (ik wil hem ook zeker niet afkraken.)
komt hier nog net iets te vaak langs met problemen, maar vaak lastig te bepalen of het aan de omvormer licht of iets anders.

240Wp panelen is niet echt iets bizonders dat is aardig net onder het midden veld.
maar ga je meer voor prijs en heb je dakruimte genoeg is het wel leuk om te gebruiken.
anders zou het ook een stuk beter kunnen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Speedy-Andre schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 10:53:
Met een lucht/lucht warmtepomp kan elektrisch verwarmen erg interessant zijn. Je kan hiermee zeker concurreren tegen gas, zeker in de tussenseizoen!

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 14-02-2013 11:18 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 11:17:
@paulv1973
kijk eens op http://www.zonnestroomopbrengst.eu/
wat mensen doen in je omgeving.
geeft wat meer inzicht.

verwarmen op elektrisch.
het kan net of het kan net niet.
vind het nog erg duur om dat te doen.
en voor 100m3 heb je ongeveer 800kWh nodig dus ongeveer 1000Wp. (effe grofweg)
met een warmte pomp word het weer beter(2-3x), maar die zijn nog best duur.

komt hier nog net iets te vaak langs met problemen, maar vaak lastig te bepalen of het aan de omvormer licht of iets anders.

240Wp panelen is niet echt iets bizonders dat is aardig net onder het midden veld.
maar ga je meer voor prijs en heb je dakruimte genoeg is het wel leuk om te gebruiken.
anders zou het ook een stuk beter kunnen.
Dank voor de reactie.

Het is ook niet mijn bedoeling om het hele huis te gaan verwarmen met electriciteit.
Daar zijn de 2 extra paneeltjes veel te weinig voor.
Maar ben wel voornemens om geen electriciteit terug te leveren per saldo.

240 wp is inderdaad niets bijzonders. Alternatief word aangeboden ET250 en canadian solar cls260.
De eerste werd afgeraden omdat deze een -/+ tolerantie had en dus ook minder kan leveren.
De 2e werd om prijstechnische redenen afgeraden. Terugverdientijd steeg dan met bijna 2 jaar.

• Rukapul
Zijn de maten die je postte trouwens bruto of netto? 18 panelen van ca 1.65x1.00 wordt proppen al zijn veel panelen net iets kleiner waardoor het er waarschijnlijk net op past. Wel even iets om kritisch op te letten.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Rukapul schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 11:33:
Zijn de maten die je postte trouwens bruto of netto? 18 panelen van ca 1.65x1.00 wordt proppen al zijn veel panelen net iets kleiner waardoor het er waarschijnlijk net op past. Wel even iets om kritisch op te letten.
Klopt. Het zal proppen worden. En groter dan 165x100 gaat dus ook echt niet.
2x9 panelen portrait is het maximale.
Is er nog een regel heo ver je van de rand af moet blijven met een paneel??

Vind het daarbij wel mooier uitzien als het dak geheel vol ligt ipv 75%

Voor 100% zekerheid ga ik een dezer dagen eens het dak op.

• Rukapul
Afaik raad men altijd een dakpan ruimte aan aan alle kanten. Heeft ook te maken met wind, etc.

• migjes
@paulv1973.
je zou ook ruimte over kunnen houden en een zonneboiler plaatsen.
dat bespaart ook op gas.
is als je kijkt naar grote besparingen meer als een beetje weg fakkelen in een elektiesch kacheltje.

er zijn regels om een stukje van de rand te blijven.
en je wil niet dat de wind onder de panelen door blaast tijdens een storm.
(nu begreep ik dat je niet aan de kust woond. dus dat zal wel mee vallen.)
lol rukapul is sneller.

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:52

MieJuul

3970Wp

paulv1973 schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 11:37:
[...]

Klopt. Het zal proppen worden. En groter dan 165x100 gaat dus ook echt niet.
2x9 panelen portrait is het maximale.
Is er nog een regel heo ver je van de rand af moet blijven met een paneel??

Vind het daarbij wel mooier uitzien als het dak geheel vol ligt ipv 75%

Voor 100% zekerheid ga ik een dezer dagen eens het dak op.
Ik had voor 6 panelen in portrait 6 mtr 12 cm nodig.
Langer waren mijn dakrails ook niet, en het paste exact

Reken met 2 cm tussen de panelen en nog eens 2 cm aan beide uiteinden.
Mijn panelen waren 995 mm breed (soms iets verschil tussen panelen onderling)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

MieJuul schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 12:10:
[...]

Ik had voor 6 panelen in portrait 6 mtr 12 cm nodig.
Langer waren mijn dakrails ook niet, en het paste exact

Reken met 2 cm tussen de panelen en nog eens 2 cm aan beide uiteinden.
Mijn panelen waren 995 mm breed (soms iets verschil tussen panelen onderling)
Als er 2cm tussen de panelen zit heb ik dus 8x2 =16cm extra nodig...
2cm vind ik trouwens wel veel. Heb ook al gelezen over een halve cm tussen de panelen.
Maar ik denk dat dat wel te controleren valt bij de dakbevestigings leverancier.

• Rukapul
Bij mij blijven 5 panelen wel binnen de 5m. Tussen de panelen mag je minder rekenen, ca 6mm. Als je dan panelen van 0986mm oid hebt dan past het dus krap aan.

Hoofdzaak: niet alle paneeltypes zullen zonder probleem op je dak passen!

[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 14-02-2013 12:17 ]

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:54
migjes schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 11:17:
@paulv1973

Bestaat pas sinds een jaar en het is de eerste versie die hiervoor bijkomt, dit zijn de specs van de redesign versie en het is afwachten hoe die het in de praktijk gaat doen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• styno
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

De meeste klemsystemen hebben alleen maar de boutdikte nodig tussen de panelen, dus zoals Rukapul zegt heb je maar zo'n 6 of 8 mm nodig tussen de panelen (afhankelijk van de boutdikte dus).

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Zie daar... 6mm bied perspectief...
8x6mm =48mm

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

antonboonstra schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 09:22:
[...]

[afbeelding]
....
Is dat een online tool of is die ergens te downloaden?

"What do you get if you multiply six by nine..."

• mta
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

mta

Punkrocker schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 12:28:
[...]
Is dat een online tool of is die ergens te downloaden?
De schermafdrukken zijn van Intelec, waarmee je complexe energienetten (samenstelsel van hoofd- en onderverdelers, met hun voedingskabels) kunt opbouwen en doorrekenen.

Deze is wel aardig, om je kabeldiameter en de verliezen te berekenen: http://www.tkf.nl/product...blecalculator/lowvoltage/

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:52

MieJuul

3970Wp

styno schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 12:18:
De meeste klemsystemen hebben alleen maar de boutdikte nodig tussen de panelen, dus zoals Rukapul zegt heb je maar zo'n 6 of 8 mm nodig tussen de panelen (afhankelijk van de boutdikte dus).
Het hangt inderdaad van het type bevestiging af.
Mag ik aannemen dat bij systemen waar de boutdikte genoeg is, de boutkop bovenop de klem zit?

Het systeem wat bij ons is toegepast maakt gebruik van alu koppelklemmen, een soort U-vorm, waarbij de bout (m8) tussen de panelen in weggewerkt zit (en dus niet zichtbaar)
Zelfde geldt uiteraard ook voor de eindklemmen.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• migjes
paulv1973 schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 12:20:
Zie daar... 6mm bied perspectief...
8x6mm =48mm
kijk ook naar http://www.canadiansolar.com/
die panelen zijn net een paar mm kleiner als de meeste standaart panelen.
kan het hem net doen.
Domba schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 12:16:
[...]

Bestaat pas sinds een jaar en het is de eerste versie die hiervoor bijkomt, dit zijn de specs van de redesign versie en het is afwachten hoe die het in de praktijk gaat doen
ja dat was een jammer begin van het merk.
specs zijn verder wel oke en prijs ook.
(en ik hoop dat we niet moeten gaan oppassen voor dump partijen op marktplaats of zo.)

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

mta schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 12:36:
[...]

De schermafdrukken zijn van Intelec, waarmee je complexe energienetten (samenstelsel van hoofd- en onderverdelers, met hun voedingskabels) kunt opbouwen en doorrekenen.

Deze is wel aardig, om je kabeldiameter en de verliezen te berekenen: http://www.tkf.nl/product...blecalculator/lowvoltage/
Bedankt.

Ah, die van de TKF kreeg ik ook vanmorgen in de mail. Heb hem nog niet bekeken.
Ga ik eens doen.

Zelf gebruiken we Gaia voor de berekening van LS-netten.

[ Voor 11% gewijzigd door Punkrocker op 14-02-2013 12:49 . Reden: Gaia toegevoegd ]

"What do you get if you multiply six by nine..."

• Wimlem
migjes schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 10:34:
[...]

via usb is het wel leuk kijken naar het systeem, maar voor langere duur logging wil je een verloopje van rs482->xxx en dan werkt dat zonder problemen)

als 2x 8 strings goed uit komen is dat wel prettig met de schaduw.
ik neem aan dat je ook gekeken hebt naar de diodes en de schaduw.
omdat de V hoog genoeg is en de omvormer best diep gaat.
kun je makkenlijk 2 panelen in de schaduw hebben en werkt hij gewoon door.

voor wat ideeen wat het doet.
http://www.frijmann.nl/websolarlog/
18x suntech op power-one.
of
http://www.zonnestroomopb.../pvhappy/18858/18287.html
12 suntech op power-one.
Heb het idee dat de logging niet helemaal bijgehouden wordt.

Logging kan met een fp4all zag ik en anders de manier die jij zegt, of wellicht een PI. Daar maak ik mij niet zo druk om :)

Die met de diodes is even nieuw voor mij. Per paneel zitten 3 bypass diodes en de "number of cells by diodes" = 24. Dit vond ik hier bij de CS5A. Panelen waar het om gaat komen in portrait te staan. Dus is dit goed?? :+

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Verwijderd

Panelen waar het om gaat komen in portrait te staan. Dus is dit goed??
hangt er vanaf komt de schaduw van beneden naar boven danwel van boven naar benenden dan is het goed

komt de schaduw van links naar rechts dan zie je bij portrait uitvoering dat alle diodes in de bypas gaan , in dat geval heb je meer aan landscape

• Wimlem
Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 13:04:
[...]

hangt er vanaf komt de schaduw van beneden naar boven danwel van boven naar benenden dan is het goed

komt de schaduw van links naar rechts dan zie je bij portrait uitvoering dat alle diodes in de bypas gaan , in dat geval heb je meer aan landscape
aha ok. Van rechts naar links op 2 van de 8 panelen max.

• migjes
Wimlem schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 12:51:
[...]

Heb het idee dat de logging niet helemaal bijgehouden wordt.

Logging kan met een fp4all zag ik en anders de manier die jij zegt, of wellicht een PI. Daar maak ik mij niet zo druk om :)

Die met de diodes is even nieuw voor mij. Per paneel zitten 3 bypass diodes en de "number of cells by diodes" = 24. Dit vond ik hier bij de CS5A. Panelen waar het om gaat komen in portrait te staan. Dus is dit goed?? :+
logging:
met een usb kabel zie je veel en best leuk.
je moet alleen elke dag er een computer voor aan en uit zetten anders loop het vast.
goed genoeg om te zien wat er gebeurd.
niet goed genoeg voor lange termijn logging.
als je dat wel wil, beter er meteen een verloopje voor 20 euro bij kopen.
(er gaat natuurlijk wel wat stroom verloren voor de logging, dus een keuze.)
die eerste link geeft je wel een idee wat je kunt zien.

diodes:
die schakkelen een gedeelte van het paneel uit.
zodat de rest van het paneel door werkt als er gedeeltelijk schaduw op valt.
het gaat er om of ze horizontaal of verticaal de cellen groepeert.
en dan van welke kant de schaduw komt.
dat kan ik op het forum niet zien en zul je zelf moeten bepalen of dat goed gaat. ;)
(en zo niet, jammer dan. is nu ook weer geen ramp, niet op iedere slak een korrel zout leggen.)

Verwijderd

als ik het goed inschat gaan dez 2 dan in de bypas en blijft de rest doorwerken

• Wimlem
migjes schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 13:08:
[...]

(en zo niet, jammer dan. is nu ook weer geen ramp, niet op iedere slak een korrel zout leggen.)
Mee eens, maar wil het in 1 keer goed doen en uiteraard zoveel mogelijk uit de installatie halen straks :).

Ik ben er uit denk ik!

Bedankt allen voor het advies ;)

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 12:43:
[...]

kijk ook naar http://www.canadiansolar.com/
die panelen zijn net een paar mm kleiner als de meeste standaart panelen.
kan het hem net doen.

[...]

ja dat was een jammer begin van het merk.
specs zijn verder wel oke en prijs ook.
(en ik hoop dat we niet moeten gaan oppassen voor dump partijen op marktplaats of zo.)
Click fit heeft een afstand tussen de panelen van 7mm...

Verwijderd

pech voor de PV-ers, hier ligt al weer een paar cm sneeuw. :F

Verwijderd

Hier 1cm maar wel aangevroren,

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Ach de zon schijnt nu toch niet.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• mta
  • Niet online

mta

[...]
Nog een opmerking bij het geroep rond de NEN1010, de Intelec kabelberekeningssoftware, en wat je kunt opmaken uit de schermafdrukken van anton.

Een elektrische installatie moet getoetst worden aan de hand van, en voldoen aan, de voorschriften die van toepassing waren bij aanleg van die betreffende installatie. Op de schermafdrukken staat in de bovenbalk de geselecteerde NEN1010 versie 2007, met correctie 1 van 2008. Intelec biedt de optie om installatiedelen te markeren als zijnde aangelegd in diverse tijden, vanaf het handzame oranje NEN1010'tje met haar dierbare tabellen (wie heeft die nou niet onder in de gereedschapskist liggen?), tot en met de huidige versie die een halve boekenplank omvat (en digitaal vanwege het copyright van auteurs en uitgever achter slot en grendel zit verstopt).
Bij aanpassing van een (oudere) elektrische installatie, moet de aanpassing ná het uitvoeren van de werkzaamheden, ten minste voldoen aan de huidige regelgeving. Veiligheid van de installatie mag er niet op achteruit gaan tov normering bij aanleg.

Dat is vaak de reden dat (oudere) meterkasten bij aanleg van PV worden ontdaan van 100mA aardleks, voorzien van hoofdschakelaar en wat dies meer zij. Een installateur behoort de gehele meterkast te beschouwen. Een hobbyist zal eerder geneigd zijn een 16A automaat bij te knuppen, ach 20A kan toch ook wel, en te gaan met die spreekwoordelijke banaan.

De discussie die op dit forum in al haar glorie wordt gevoerd tussen de oude garde en de jonge honden, professionele vonkentrekkers en hobbyisten, omvat referenties naar dat gehele tijdssprectrum van vigerende regelgeving.

De Nederlandse overheid in (al) haar wijsheid werkt aan het verminderen van wet- en regelgeving, bemoeizuchtig gedrag uit 's-Gravenhage wordt teruggedrongen. Nu is de elektra branche veruit vergaander genormaliseerd (wettelijk verankerd via het bouwbesluit) dan bijvoorbeeld de werktuigbouwkundige wereld. De meest recente NEN1010 legt al meer verantwoordelijkheid neer bij de installateur, die zijn keuzes voor systeembouw moet kunnen beargumenteren op basis van onder meer vakkennis. Minder betutteling op geschrift geeft ook minder recht om te roepen "het moet volgens de NEN1010" omdat meer verantwoording wordt neergelegd bij diegene die ontwerpt of de schroevendraaier ter hand neemt.
Dit leidt nu tot markante situaties van nieuwbouw waarbij elektra-kabel (VMvK, YMvK, we hebben het niet over losse VD draden) in het beton wordt ingestort, omdat de NEN1010 dat niet meer verbiedt. Dit alles onder het mom "het voldoet aan de NEN1010". De bouwwereld is een van prijsvechters: aanleg voor een habbekrats, aanpassing aan de installatie is never nooit meer op een nette manier te verzorgen, maar dat is niet ons pakkie an.

Bottom line: Er zijn meerdere kanten aan de medaille, minder absolutisme (let op de "Misschien" van anton). Je doet er verstandig aan om bij aanpassingen aan een meterkast een professional erbij te halen, omdat elektra potentieel meer kapot maakt dan je lief is. Het kan niet vaak genoeg gezegd/getikt worden.
</beschouwende modus>

• PClop
  • Niet online
mta schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 23:31:
[...]

Nog een opmerking bij het geroep rond de NEN1010, de Intelec kabelberekeningssoftware, en wat je kunt opmaken uit de schermafdrukken van anton.

Een elektrische installatie moet getoetst worden aan de hand van, en voldoen aan, de voorschriften die van toepassing waren bij aanleg van die betreffende installatie. Op de schermafdrukken staat in de bovenbalk de geselecteerde NEN1010 versie 2007, met correctie 1 van 2008. Intelec biedt de optie om installatiedelen te markeren als zijnde aangelegd in diverse tijden, vanaf het handzame oranje NEN1010'tje met haar dierbare tabellen (wie heeft die nou niet onder in de gereedschapskist liggen?), tot en met de huidige versie die een halve boekenplank omvat (en digitaal vanwege het copyright van auteurs en uitgever achter slot en grendel zit verstopt).
Bij aanpassing van een (oudere) elektrische installatie, moet de aanpassing ná het uitvoeren van de werkzaamheden, ten minste voldoen aan de huidige regelgeving. Veiligheid van de installatie mag er niet op achteruit gaan tov normering bij aanleg.

Dat is vaak de reden dat (oudere) meterkasten bij aanleg van PV worden ontdaan van 100mA aardleks, voorzien van hoofdschakelaar en wat dies meer zij. Een installateur behoort de gehele meterkast te beschouwen. Een hobbyist zal eerder geneigd zijn een 16A automaat bij te knuppen, ach 20A kan toch ook wel, en te gaan met die spreekwoordelijke banaan.

De discussie die op dit forum in al haar glorie wordt gevoerd tussen de oude garde en de jonge honden, professionele vonkentrekkers en hobbyisten, omvat referenties naar dat gehele tijdssprectrum van vigerende regelgeving.

De Nederlandse overheid in (al) haar wijsheid werkt aan het verminderen van wet- en regelgeving, bemoeizuchtig gedrag uit 's-Gravenhage wordt teruggedrongen. Nu is de elektra branche veruit vergaander genormaliseerd (wettelijk verankerd via het bouwbesluit) dan bijvoorbeeld de werktuigbouwkundige wereld. De meest recente NEN1010 legt al meer verantwoordelijkheid neer bij de installateur, die zijn keuzes voor systeembouw moet kunnen beargumenteren op basis van onder meer vakkennis. Minder betutteling op geschrift geeft ook minder recht om te roepen "het moet volgens de NEN1010" omdat meer verantwoording wordt neergelegd bij diegene die ontwerpt of de schroevendraaier ter hand neemt.
Dit leidt nu tot markante situaties van nieuwbouw waarbij elektra-kabel (VMvK, YMvK, we hebben het niet over losse VD draden) in het beton wordt ingestort, omdat de NEN1010 dat niet meer verbiedt. Dit alles onder het mom "het voldoet aan de NEN1010". De bouwwereld is een van prijsvechters: aanleg voor een habbekrats, aanpassing aan de installatie is never nooit meer op een nette manier te verzorgen, maar dat is niet ons pakkie an.

Bottom line: Er zijn meerdere kanten aan de medaille, minder absolutisme (let op de "Misschien" van anton). Je doet er verstandig aan om bij aanpassingen aan een meterkast een professional erbij te halen, omdat elektra potentieel meer kapot maakt dan je lief is. Het kan niet vaak genoeg gezegd/getikt worden.
</beschouwende modus>
Waar van akte. _/-\o_ ;)

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:54
[...]
Intelec biedt de optie om installatiedelen te markeren als zijnde aangelegd in diverse tijden, vanaf het handzame oranje NEN1010'tje met haar dierbare tabellen (wie heeft die nou niet onder in de gereedschapskist liggen?), tot en met de huidige versie die een halve boekenplank omvat (en digitaal vanwege het copyright van auteurs en uitgever achter slot en grendel zit verstopt).
Wat ik aan de ene kant niet snap is dat deze NEN-normen zo moeilijk te krijgen zijn (en duur om te kopen). Via mijn opleiding is het namelijk mogelijk om vrijwel alle NEN-normen te downloaden in pdf. Alleen de naam van mijn opleiding staat er dan op, maar geen persoonlijke details. Ik snap dan eigenlijk ook niet dat het zo moeilijk is om op illegale wijze aan de normen te komen.

Als je dan eenmaal, zoals ik, in het bezit bent van de NEN1010 is het niet eens zo eenvoudig om als leek wat nuttigs uit de NEN te halen, het blijft moeilijke kost en veel vakjargon. Daarom ben ik het er geheel mee eens dat als je ingrijpende veranderingen gaat doen aan de elektra in je huis dat je dat door iemand moet laten doen die er verstand van heeft.

MK102's Milkyway 2070wp

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 17:30

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

[...]
</beschouwende modus>
Mee eens, maar je boodschap zal waarschijnlijk bij velen niet echt aankomen.

Ik verbaas me hoe weinig Tweakers in dit specifieke forum bv. de wet van Ohm kunnen toepassen (geen schande overigens!), maar wel volledig overtuigd zijn -al dan niet met goedbedoelde adviezen op een forum- een vaste aansluiting te kunnen aanleggen voor een apparaat dat vaak meer vermogen levert/verbruikt dan welk ander apparaat in huis dan ook.

Zolang je het maar consequent blijft simplificeren ("het is slechts LBO nivo", dat soort kreten), haal je de drempel waarschijnlijk wel weg die normaal gesproken tussen de groepenkast en de leek aanwezig is.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
[...]

[afbeelding]
Volgens de NEN is een 3x2,5mm2 in buis in beton/metselwerk (installatie methode 08) geschikt voor maximale stromen van 30A. Ik heb echter een voorbeeld gemaakt bij een belasting van 4kW en een afzekering met een 20A B automaat. Bij 4kW (dus slechts 17,4A) en een lengte van slechts 19 meter heb je al 2,5% spanningsverlies in je kabel én bijna 100W vermogensverlies! Je kunt dus wel 30A door die kabel willen duwen, maar komt dan met extreme spannings- en vermogensverliezen te zitten waar je niet blij van wordt.

Hoewel bovenstaand voorbeeld dus gewoon is toegestaan, zou ik deze nooit adviseren. Bij kabellengtes < 10 meter zouden de verliezen nog acceptabel zijn. NB. Bij een lengte van 20 meter kun je in de rekenmodule minimaal kiezen voor een 3x4 kabel, omdat het spanningsverlies boven de 2,5% komt wat niet acceptabel is.

De maximale toegestane stroom van 2,5 mm2 VD draad in buis (installatie methode 74) is trouwens een stuk lager (19,5A).
[afbeelding]
Ter aanvulling ;

Dat een kabel trajekt ( in beton ) volgens eerste rekenvoorbeeld meestal niet over de gehele lengte
in koel beton ligt maar bij privéinstallaties ook vaak nog volgens andere methodes zijn weg begint cq
vervolgt tot het eindpunt, de PV-omvormer dus, en moet je de gehele installatie methode
degraderen tot de waarde van het trajekt met de slechste qwa warmte afgifte toegepaste installatie methode

( geldt dus ook voor het tweede rekenvoorbeeld )

En door de jaaaaaren lange ervaring van een gediplomeerde vonkentrekker kom je dan tot de
slotsom dat 16Amp zat genoeg is voor een 2.5mm² CU draadje. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mta
  • Niet online

mta

Joepla schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 23:56:
[...]
Mee eens, maar je boodschap zal waarschijnlijk bij velen niet echt aankomen.
[...]
Dat vind ik het fascinerende van bijvoorbeeld Groklaw. Ten tijde dat SCO zijn ding begon in 2003, begon Pamela informatie te verzamelen en publiceren: het gaat erom dat het verhaal wordt verteld. Inmiddels heeft haar initiatief bij een groot deels van coders en open-sourcers een bewustzijn bijgebracht ten aanzien van wetgeving in de VS.

Zelf heb ik inmiddels vaak genoeg een opdonder gehad uit het toenmalig 220V net, of zelfs uit de acculader van mijn RC raceauto.
Een ezel stoot zich in het algemeen geen tweemaal aan dezelfde steen, maar meneer mta dat stomme dier, stoot zich wel een keer of vier.
De term "smeltpatroon" staat in schril contrast met het fysieke geweld (de steekvlam, de knal, de geur, de schrik) dat zo'n machine kan voortbrengen. Het is echt een andere dimensie dan het smelten van de roomboter in een steelpannetje op een laag pitje op zondagochtend om een lekkere cake voor de familie te maken. Het spektakel van een ontploffende 25A zekering, om dat van dichtbij te ervaren, zorgt voor een diepgeworteld respect voor het medium elektriciteit.
Een beetje zoals in de film Back draft, waarin Donald Sutherland vol ontzag de befaamde woorden spreekt "Did the fire look at you..?". Een brandweerman zal je een ander verhaal vertellen over vuur, dan iemand die wel eens een BBQ heeft opgepord.

Het gaat erom dat ook in dit forum, in het feestgedruis van mogelijkheden en toegankelijkheid om eigen energie op te wekken, ook het geluid te horen is dat elektra dodelijk is. Geef het een halve kans en het zet je huis in de brand. Als de lijkwagen of de brandweer wegrijdt, en de technische inspectie concludeert dat er mogelijk "gerotzooid" is, als de verzekeringsmij naar de kleine lettertjes gaat wijzen... dan is het veels te laat.

Bij Groklaw bezigen ze in de comments de term IANAL (I am not a lawyer) om goedbedoelde adviezen binnen een specifieke context te plaatsen. Wellicht kunnen we hier iets introduceren als IBGGE (ik ben geen gekwalificeerd elektriciën) of IHJIAVEGFG (ik heb jouw installatie alleen vanaf een gedeeltelijke foto gezien) of zoals PClop een GVMJLE ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online

- 16 panelen 240 WP
- Effecta 4200 omvormer
Er zijn hier en daar praktijkresultaten te vinden.

De ET Solar P660240 haalt positieve testresultaten bij Photon en PTC tests. Photon test er al mee sinds juli 2011 en het testresultaat is bijzonder goed. In de PTC test komt dit paneel als redelijk goed naar voren, maar daar is mij geen testdatum van bekend. Er zijn diverse specificatiewijzigingen geweest met dit paneel, dus je kunt niet zomaar zeggen dat je dezelfde prestaties onder gelijke omstandigheden gaat halen.

Er zijn veel berichten over hoe installaties met de Omniksol werken op het zonnepanelen.nl forum.

Het tweede aanbod gaat over SolarPark SPP 240 volgens de web site. Daar had ik nog nooit van gehoord, maar ik kan wel zeggen dat ze een stuk minder scoren in de PTC test (214,5) dan de ET Solar P660240 (216,7). Dat lijkt een klein verschil, maar per Wp zit de ET Solar daarmee in het bovenste kwart van de lijst, de SolarPark is een middenmoter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Wat vinden jullie van dit gedrag van de omvormer aan het einde van de dag?

Het lijkt mij toch dat de omvormer bij te weinig spanning/vermogen uitschakelt, maar daarna niet gelijk weer inschakelt. Vooral het herhaaldelijk schakelen van het relais (te horen in het filmpje) lijkt mij niet gewenst toch? Of is dit normaal en komt dit bij wel meer omvormers voor?

Pagina: 1 ... 245 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.