Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 246 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.698 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:54
antonboonstra schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 11:18:
Wat vinden jullie van dit gedrag van de omvormer aan het einde van de dag?
[video]

Het lijkt mij toch dat de omvormer bij te weinig spanning/vermogen uitschakelt, maar daarna niet gelijk weer inschakelt. Vooral het herhaaldelijk schakelen van het relais (te horen in het filmpje) lijkt mij niet gewenst toch? Of is dit normaal en komt dit bij wel meer omvormers voor?
Ik heb bij mijn Chint 2.0 vrijwel het zelfde gedrag, dus het komt denk ik wel vaker voor.

Of het normaal is of goed voor de omvormer weet ik ook niet.

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-07 17:24
De AEG PV2800 doet dit ook alleen de relais schakelt niet steeds.
Maar een minuut of 10 lang schakelt hij steeds aan en uit totdat hij helemaal uit blijft.

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit doet tie niet alleen savonds maar ook smorgens,
je panelen leveren nog voltage maar geen Amp meer,
middels de mpp tracker probeert de omvormer nog wat eruit te halen
dit duurt afhandelijk van de omvormer tussen de 10 en 30min

is normaal gedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

We hebben een SB3000-TL en die maakt dezelfde geluidjes bij inschakelen in de ochtend en uitschakelen in de avond.

Normaal gedrag, denk ik.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Ik weet niks van het type omvormer, maar kijkend met mijn procesautomatiseringsoog klinkt dit als een in-/uitschakel hysterese die te klein is.

De ingangsspanning zakt in omdat de omvormer vermogen afneemt. Zodra de uitschakelspanning bereikt is schakelt de omvormer uit, de spanning in de string neemt toe omdat er geen vermogen meer afgenomen wordt, de inschakelspanning wordt bereikt -> de omvormer schakelt in enz. totdat de onbelaste string spanning te laag wordt door de verminderde zoninstraling.

Als de inschakelspanning iets verhoogd zou worden zou je dit gedrag mogelijk niet zien.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de inschakelspanning iets verhoogd zou worden zou je dit gedrag mogelijk niet zien.
dan verplaats je het probleem
nu schakelt de omvormer bijv ivm daglicht om 8:20 in, stel je zou je inschakelspanning iets verhogen vertoont tie hetzelfde gedrag maar dan bijv om 8:30 pas omdat tie dan pas wel/niet voldoende licht ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Nee, want het idee is dat de string dan genoeg vermogen kan leveren zodanig dat de stringspanning niet onder de uitschakelspanning komt wanneer de omvormer vermogen begint af te nemen. Het verlies aan opbrengst door het iets latere inschakelmoment lijkt me verwaarloosbaar maar levert je mogelijk wel een langere levensduur van de omvormer op.

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 12:48:
[...]
dan verplaats je het probleem
nu schakelt de omvormer bijv ivm daglicht om 8:20 in, stel je zou je inschakelspanning iets verhogen vertoont tie hetzelfde gedrag maar dan bijv om 8:30 pas omdat tie dan pas wel/niet voldoende licht ziet
Als je de inschakelspanning iets verhoogd en de uitschakelspanning hetzelfde blijft, leg je deze punten verder uit elkaar en zorg je dus voor een grotere hysterese. Ik weet dat je bij sommige omvormers dit kan instellen, maar volgens mij niet bij een Samil, of wel?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Overigens, een alternatief voor een aanpassing van de hysterese is een minimale tijd tussen uitschakelen van de omvormer en het opnieuw inschakelen in te stellen of te vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik ben nog steeds 'bezig' met ontdooien van mijn panelen en ik zie 500W ventilatorkacheltjes voor €11,-.
Zo'n ding past bij mij makkelijk onder een paneel (plat dak, 20 graden) en er is een afgesloten ruimte onder.
Installeren is erg eenvoudig, ik plaats zo'n ventilator van 16cm hoog en leid een verlengsnoer het huis in.
Dan kan ik het ding inschakelen wanneer ik wil, want het verbruik moet wel minimaal zijn natuurlijk.
Stel dat je een kwartier nodig hebt om de sneeuw te laten smelten, dan zou ik 500W verbruiken om de 4 rijen te ontdooien en daarmee een week productie hebben die ik anders zou missen :p
Als de thermostaat op 10 graden staat kan je in de zomer de lucht in beweging brengen en zo misschien de productie opkrikken.

Afbeeldingslocatie: http://dc590.4sync.com/img/qHojvYW0/dakrechts1_2__conflicted_copy_.jpg

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 09:42
oei oei oei.
in de zomer hoor je hier berichten over hoe koel ik mijn panelen.
en in de winter hoe verwarm ik ze.

sorrie Speedy-Andre dat is het weer nu eenmaal, je kunt er in mijn mening het best er gewoon mee leven.
C'est la vie

edit:
als je toch bezig bent.
denk eens aan een trakker, zodat de panelen altijd naar de zon staan.
en plat gaan liggen als er wolken zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door migjes op 15-02-2013 15:01 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb er niet zo'n moeite mee om de boel voor een paar tientjes te tweaken, helpt het niet dan heb ik weer een leuk projectje op mn naam O-)
[edit]De panelen kantelen is geen goedkoop geintje meer, je moet aardig wat gewicht verplaatsen en ik denk dat de ballast zoals die er nu achter zit op een andere manier zal moeten.
Of ik zou de lage zijde moeten bewegen en het scharnierpunt strategisch plaatsen ...
Hoe je het geheel stabiliseert is wel de vraag, het frame is niet berekend op doorbuigen.

[ Voor 55% gewijzigd door Speedy-Andre op 15-02-2013 15:11 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Speedy-Andre
ik snap het tweak gevoel wel hoor.
maar je zou het mischien beter kunnen gebruiken om de settop box snachts (automaties) uit te schakelen.
dat bespaart meer als je opwekt per winter.
of iets anders in huis wat energie slurpt.
vooral sluipgebruik is wat het hardst gaat.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat automatisch schakelen van apparatuur doe ik al veelvuldig, het huis zit tjokvol met domotica :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Speedy-Andre
oke dan word het anders. (als je echt alles al gedaan hebt.)
maar zou jij een kacheltje van 11 euro onder je panelen willen?
het blijft buiten, denk ook aan inkruipende oorwormen en andere insecten.
dat kan wel eens heel snel ontdooien worden van de panelen.

edit:
mischien een warmte lind?
zo een die bedoeld is om waterleidingen mee vorst vrij te houden.

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 15-02-2013 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Speedy-Andre schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 15:13:
Dat automatisch schakelen van apparatuur doe ik al veelvuldig, het huis zit tjokvol met domotica :7
Ook daar mee oppassen, ook dat is sluipverbruik. Ik had op een gegeven moment 33 plugwise stekkers continu actief. Blijkt te zorgen voor een ruime 35 watt sluipverbruik. Mijn verbruik van de CV ketel is 50,50kWh per jaar, maar door de plugwise stekker die er aan hing was het effectieve gebruik bijna 60kWh.

Ik heb met de Dymo een stikkertje op de CV geplakt met "51KwH/J" en de stekker er tussenuit gehaald.
Echt belangrijke dingen dit over de jaren ook kunnen flucueren en onderhevig zijn aan gebruik heb ik actief gelaten zoals: Vriezer, koel/vries combinatie, wasmachine, PC hok, verlichting woonkamer(schakelt automatisch), routers/nas (schakelt automatisch, NAS op WoL), oven, TV/Mediacenter. Ook de 2 PV rijen heb ik per 4 microinverters aan een plugwise stekker hangen. Eerst allemaal los, maar 8 pluggen is dus 8 watt en dus 70kWh/J !

Mijn jaarverbruik is 2100kWh en gas 750m³ 2,25 personen (kleine op komst O+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Tja, als ik elk risico wil uitsluiten dan zou ik de warmtestrips die ik eerder zag moeten gebruiken.
Die dingen zijn maar 10W per meter, het is niet duidelijk hoe lang ze ingeschakeld moeten worden.
Overigens heb ik ook een dome op het dak staan dus ik heb wel zicht op wat er gebeurt.
Dat vind ik het leuke ervan, alles daarboven regelen zonder het dak op te klimmen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 17:36
Ik lurk al een tijdje mee maar het is nu toch tijd voor een post. Ik ben me aan het oriënteren op een relatief kleine set op de voorkant van mijn woonhuis. Zie hieronder een SunCalc plaatje. Ik kom op een azimut van 250 (70W) en met een dakhoek van 45 graden kom je dan op 80% (als ik het goed heb).

Afbeeldingslocatie: http://splur.nl/pv/suncalc.png

Foto van de voorkant van juni 2008, 7 uur s´avonds:

Afbeeldingslocatie: http://splur.nl/pv/juni_2008_voorkant.jpg

Qua panelen zit ik te denken aan 3x3 Yingli 270C 30B in landscape dus dat zou 2430Wp in totaal zijn. Specifiek die panelen omdat ik relatief weinig ruimte heb en dus zoveel Wp per m2 wil en over Yingli geen bijzonder slechte verhalen lees of raden jullie me wat anders aan?

5x2 in portrait kan ik net niet kwijt, het past wel ruim op het dak (6.3m breed en 4.60 hoog) maar de schoorsteenveger moet er ook nog langs kunnen ieder jaar en ik zal ook een pan (+/- 33cm) onder de schoorsteen moeten blijven wat iedere avond zon kost ivm de boom. 3x3 kan ik wel precies onder de schoorstenen leggen wat dan weer een pan scheelt en ik ga (bijna) geen last hebben van de boom. 3x4 met de onderste 3 op een 2e string zou ook nog kunnen.

Wat me ook nog niet helemaal duidelijk is, moet ik met deze (relatief slechte ligging) nu onderdimensioneren op de omvormer of niet? In het geval van 2430Wp zou de keuze zitten tussen een SMA SB-2000 HF of een SMA SB-2500 HF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Speedy-Andre
10W per meter is waarschijnlijk meer als genoeg. (denk zelfs te veel.)
bij mij staan de panelen op 45 graden en de zon doet het eigenlijk al oplossen in de winter.
beetje zon en ergens een klein hoekje een beetje vrij en het is zo weg.
je ziet dan nog wel een flinke mop aan de onderkant van het paneel zitten.
maar met jou panelen,hoek en diodes lost dat ook zonder problemen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Fairy schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 15:22:
[...]

Ook daar mee oppassen, ook dat is sluipverbruik. Ik had op een gegeven moment 33 plugwise stekkers continu actief. Blijkt te zorgen voor een ruime 35 watt sluipverbruik. Mijn verbruik van de CV ketel is 50,50kWh per jaar, maar door de plugwise stekker die er aan hing was het effectieve gebruik bijna 60kWh.

Ik heb met de Dymo een stikkertje op de CV geplakt met "51KwH/J" en de stekker er tussenuit gehaald.
Echt belangrijke dingen dit over de jaren ook kunnen flucueren en onderhevig zijn aan gebruik heb ik actief gelaten zoals: Vriezer, koel/vries combinatie, wasmachine, PC hok, verlichting woonkamer(schakelt automatisch), routers/nas (schakelt automatisch, NAS op WoL), oven, TV/Mediacenter. Ook de 2 PV rijen heb ik per 4 microinverters aan een plugwise stekker hangen. Eerst allemaal los, maar 8 pluggen is dus 8 watt en dus 70kWh/J !

Mijn jaarverbruik is 2100kWh en gas 750m³ 2,25 personen (kleine op komst O+ )
Daar ben ik ook mee bezig geweest, een Plugwize doet wel meer dan alleen schakelen zoals Kaku modules en verbruikt meer (Kaku is 0,5W, net meetbaar).
Ik heb de verbruikers met een simpele Conrad meter gecheckt zodat ik weet of schakelen zin heeft.
Elementaire dingen als een koelkast en de cvketel schakel ik niet (meer) nu ik het verbruik ken.
Eerder had ik last met de cvketel die maar actief bleef met een luxe thermostaat, achteraf bleek die niet geheel compatible te zijn en heb ik de 'normale' Chronotherm modulation weer geplaatst waardoor de pomp weer stopt en de cvketel geen rare valse starts meer heeft.
Als ik zo graag super zuinig wil zijn dan kan ik m'n hobbies zoals films kijken met de projector en surround (totaal ruim 1000W verbruik) ook wel afschaffen, niet dus 8)
Nog zo'n hobby is 24/7 camerabewaking in- en rond het huis, dat is een permanente verbruiker die ik incalculeer, overbodig maar wel leuk :P
Een wasmachine met A+++ label heb ik al wel en alle verlichting is inmiddels met leds uitgevoerd.
Het streven is om het verbruik in de richting van wat ik opwek te krijgen (3500KWh tegen 1800KWh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Thijs8472 schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 15:32:
Wat me ook nog niet helemaal duidelijk is, moet ik met deze (relatief slechte ligging) nu onderdimensioneren op de omvormer of niet? In het geval van 2430Wp zou de keuze zitten tussen een SMA SB-2000 HF of een SMA SB-2500 HF.
je moet 2 dingen uit elkaar houden.
dat je 80% jaar opbrengst hebt, dat heeft niks te maken dat er maar max 80% max uit de panelen komt.
op oost of west komt gewoon 100% STC, helaas wel minder uren op een dag.
dus daar voor doe je de omvormer niet onderdimensioneren.
als je max opbrengst uit het dak wil is onderdimensioneren niet verstandig.
(wel voor de tvt etc.. voor als je dat boeid.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

migjes schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 15:34:
@Speedy-Andre
10W per meter is waarschijnlijk meer als genoeg. (denk zelfs te veel.)
bij mij staan de panelen op 45 graden en de zon doet het eigenlijk al oplossen in de winter.
beetje zon en ergens een klein hoekje een beetje vrij en het is zo weg.
je ziet dan nog wel een flinke mop aan de onderkant van het paneel zitten.
maar met jou panelen,hoek en diodes lost dat ook zonder problemen op.
Da's te overzien, ik had al 2 stroken per paneel in gedachte, wat met 10 panelen van 1,65m breed 33m zou worden en dan dus 330W verbruik.
Als de sneeuw hier een beetje smelt dan begint het idd bovenaan en heb ik al productie als er een strook van 1 rij cellen vrij is met dank aan de diodes.
Zelfs als alles geheel bedekt is met sneeuw gaat mijn inverter nog aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Speedy-Andre schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 15:39:
[...]

Daar ben ik ook mee bezig geweest, een Plugwize doet wel meer dan alleen schakelen zoals Kaku modules en verbruikt meer (Kaku is 0,5W, net meetbaar).
Ik heb de verbruikers met een simpele Conrad meter gecheckt zodat ik weet of schakelen zin heeft.
Elementaire dingen als een koelkast en de cvketel schakel ik niet (meer) nu ik het verbruik ken.
Eerder had ik last met de cvketel die maar actief bleef met een luxe thermostaat, achteraf bleek die niet geheel compatible te zijn en heb ik de 'normale' Chronotherm modulation weer geplaatst waardoor de pomp weer stopt en de cvketel geen rare valse starts meer heeft.
Als ik zo graag super zuinig wil zijn dan kan ik m'n hobbies zoals films kijken met de projector en surround (totaal ruim 1000W verbruik) ook wel afschaffen, niet dus 8)
Nog zo'n hobby is 24/7 camerabewaking in- en rond het huis, dat is een permanente verbruiker die ik incalculeer, overbodig maar wel leuk :P
Een wasmachine met A+++ label heb ik al wel en alle verlichting is inmiddels met leds uitgevoerd.
Het streven is om het verbruik in de richting van wat ik opwek te krijgen (3500KWh tegen 1800KWh).
Een film kijken kost je de kop ook niet, als je tenminste het nieuws en de soaps daaronder schaart. Als je elke week een film van 2 uur draait kost je dat nog geen 2 euro per maand.

Ik schrijf zelf elke zondagavond mijn meterstanden op E+G+W en de PV opbrengst zodat ik goed inzage heb in de veranderingen van mijn gedrag. Meterstanden doe ik nu al vanaf 2011 consequent elke week (Woning is van eind 2010) en dat werpt nu wel zijn vruchten af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Speedy-Andre schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 15:46:
[...]

Da's te overzien, ik had al 2 stroken per paneel in gedachte, wat met 10 panelen van 1,65m breed 33m zou worden en dan dus 330W verbruik.
Als de sneeuw hier een beetje smelt dan begint het idd bovenaan en heb ik al productie als er een strook van 1 rij cellen vrij is met dank aan de diodes.
Zelfs als alles geheel bedekt is met sneeuw gaat mijn inverter nog aan.
leuk he dat de omvormer dan ook aan gaat. :*)
ik had zelfs opbrengst door de sneeuw heen.
(oke niet veel)
het mooiste zou zijn als je stroom terug in de panelen kon voeren om ze zo warmer te maken.

@Thijs8472
lastig, en dit soort dingen moet je eigenlijk ook zelf bepalen want je kent je eigenhuis het best.
en ik kan maar moeilijk een beeld vormen met de info die je geeft.

maar wat dacht je van:
een omvormer met 2x mpp (power-one 3.0, effecta, sma3000 etc..)
en dan een kleine string van sunpower/sanyo etc (iest echt hoog rendements) op het mooie dak.
en dan iets van goedkope panelen op het andere dak helft.
die andere dakhelft mag dan minder interesant zijn, maar vandaag de dag zijn er ook hele goedkope panelen.

(alles maakt wel uit of je het zelf gaat doen of laten doen.
en zeker voor de tvt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Ik lurk al een tijdje mee maar het is nu toch tijd voor een post. Ik ben me aan het oriënteren op een relatief kleine set op de voorkant van mijn woonhuis...
De genoemde omvormers hebben geen twee MPP trackers, dus 2 ongelijke strings gaat zeker niet lukken. Sowieso zijn er nauwelijks geschikte omvormers voor maar 3/4 van deze panelen in serie.

Hoe is het schaduwverloop gedurende de dag bijvoorbeeld in maart? Hou hiermee rekening bij de string indeling. Als ik zie hoeveel schaduw je al hebt in juni, dan heb je gedurende het voor- en naseizoen veel last van de boom en dan zijn er naar mijn mening twee opties:
- De Yingli panelen met micro omvormers of optimizers uitvoeren
- Meerdere strings van 3 stuks 200Wp panelen op Steca 500 omvormers. Aangezien deze panelen iets kleiner zijn, kun je wellicht meer panelen kwijt.

[ Voor 5% gewijzigd door antonboonstra op 15-02-2013 16:18 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 16:00:ik had zelfs opbrengst door de sneeuw heen.
(oke niet veel)
het mooiste zou zijn als je stroom terug in de panelen kon voeren om ze zo warmer te maken.
Micro-omvormer onder elk paneel schroeven? De warmte die er uit komt houdt het paneel dan sneeuwvrij.
's Zomers misschien een minder goed idee 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Qua panelen zit ik te denken aan 3x3 Yingli 270C 30B in landscape dus dat zou 2430Wp in totaal zijn. Specifiek die panelen omdat ik relatief weinig ruimte heb en dus zoveel Wp per m2 wil en over Yingli geen bijzonder slechte verhalen lees of raden jullie me wat anders aan?
Er zit bij de Yingli's variatie tussen de prestaties van diverse typen panelen. Bij de Photon tests lijkt het dat de YL240P-29b het een stuk beter doet dan de YL260C-30b Panda.

Bij de PTC tests van 29b's zie je een verschil tussen de 235-255Wp (allemaal rond de 17% van de top) en de 220-230 (~35%). De 30b's scoren allemaal rond 4%, dat is heel hoog.

Dus de tests spreken elkaar tegen. Waarom zou de 240P het zo goed doen in de Photon test? Doet hij het in de praktijk "gewoon" beter met het werkelijke lichtaanbod in Duitsland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
^^ volgens mij is dat allemaal gerommel in de marge. En als je rommelt in de marge is de deviatie per sample heel hoog.

Ik vind het testen van de encapsulation e.d. onder extreme omstandigheden veel interessanter, aangezien een paneel waarschijnlijk ergens in die hoek uiteindelijk na vele jaren trouwe dienst stuk aan zal gaan (en daar ook het grote verschil zit tussen merk/niet-merk). Niet aan een cel die gedegradeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 18:20:
[...]
Micro-omvormer onder elk paneel schroeven? De warmte die er uit komt houdt het paneel dan sneeuwvrij.
's Zomers misschien een minder goed idee 8)
250 Wp micro-omvormer onder volle belasting = 13 W verlies aan warmte ofzo. Dat gaat echt niet veel verschil maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Laatst online: 12-09 17:36
Dank voor de feedback en voor het bevestigen van mijn vrees dat mijn idee waardschijnlijk niet de beste oplossing is. 200Wp panelen of micro-omvormers had ik niet eens overwogen. Back to the drawing board en de schaduw maar eens structureel gaan bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Laatst online: 15-09 00:14
Het gaat nog even duren (sept/okt 2013) maar ze gaan er dan eindelijk ook komen :) Leech al een tijdje mee in dit topic. Wij sparen zelf voor een deel van onze hypotheek (deels aflossingsvrij) en zonnepanelen gaan ons meer rendement geven dan de spaarrekening over 25 jaar. Dus, de bedoeling is om aan het eind van de zomer (ja, helaas, eerst trouwen en huwelijksreis), dan toch eindelijk ook panelen te gaan plaatsen.

Wij hebben een plat dak ter beschikking van ongeveer 44m2, waar de randen al af zijn. Alles grenst aan eigen grond of aan het platte dak van de buren. Ik denk dat daar in ieder geval ruimte is voor 12 Canadian solar S6P 250 panelen, goed voor 3000wp. Liefst wil ik echter richting de 3800-4000wp.

Het dak, de dakranden zijn fors (25cm) en dat is hier overal al afgehaald rondom. Dit is dus de bruikbare ruimte.

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/sm508p.jpg
(edit: oh, de onderkant is dus precies het zuiden, en de bovenkant van het plaatje zit aan ons huis vast bij de 2,60 meter)

Dak is pal op het zuiden (vandaag nagemeten met compas) en geen schaduw anders dan ons huis dat aan de noordkant van het dak staat. Geen bomen, niks :)

Nu nog een manier vinden om er zoveel mogelijk panelen op te krijgen, misschien eens kijken naar andere maten panelen. Heeft iemand daar nog tips voor?

[ Voor 4% gewijzigd door Tasma op 15-02-2013 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3eia
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

pa3eia

6370Wp ~ Elga 3.0 ~ Sony

Na een avondje inlezen kwam ik deze site tegen, waarvan ik nogal stil van wordt.
Link: http://www.mistersunshine.net

Ben benieuwd hoe dat jullie deze info op de site lezen.

73's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als je naar z'n portfolio foto's kijkt zie je diverse schaduwproblemen, zou hij daar geen oog voor hebben?
Symmetrie is ook niet altijd je van het :/
Leuk bedacht van die man, maar zoals hij zelf zegt: Toen ik hiermee begon had ik er GEEN verstand van ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Tasma schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 22:49:
Nu nog een manier vinden om er zoveel mogelijk panelen op te krijgen, misschien eens kijken naar andere maten panelen. Heeft iemand daar nog tips voor?
Platter leggen of oost-west is een mogelijkheid om zoveel mogelijk panelen kwijt te kunnen. Je kunt spelen met portrait en landscape. Men neemt meestal aan dat de rendementsafwijking van 35/36 naar 30 graden richting zuid verwaarloosbaar is, en van 30 naar 20 graden klein. In een oost-west positie zou de opbrengst een fractie hoger kunnen zijn als de hoek lager is. Dat kun je narekenen met bijvoorbeeld een programma van SMA, Sunny Design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 19:44
Het plaatje met een paneel recht achter een dakdoorvoer is wel heel mooi O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wij sparen zelf voor een deel van onze hypotheek (deels aflossingsvrij) en zonnepanelen gaan ons meer rendement geven dan de spaarrekening over 25 jaar.
Dit begrijp ik niet helemaal. Ik moet het toch niet zo lezen dan je een deel van de hypotheek, die je krijgt op basis van de waarde van je huis, in deze tijd, in zonnepanelen gaat steken? Persoonlijk zou ik in de hypotheek alleen de kosten van het kale huis doen; wat je er op bij/aan plakt met eigen geld financieren.
Doe er eens een foto bij? Ik kan van je tekening nog geen chocolade maken :)

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-09 14:03
m.b.t. mister sunsine:
Ik had een aantal van de foto's achterwege gelaten voor presentatie op een website. Ook zie ik nergens mooie volledig zwarte panelen, wellicht toch een beetje eenzijdige advisering veel Wp per euro.

Aan de andere kant is dit de eerste site die ik tegenkom waar de veiligheid van op een dak werken serieus wordt benaderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
twixx schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 08:29:
[...]

Dit begrijp ik niet helemaal. Ik moet het toch niet zo lezen dan je een deel van de hypotheek, die je krijgt op basis van de waarde van je huis, in deze tijd, in zonnepanelen gaat steken? Persoonlijk zou ik in de hypotheek alleen de kosten van het kale huis doen; wat je er op bij/aan plakt met eigen geld financieren.
Nee, dat snap je helemaal fout. Wij hebben een hypotheek dat voor een kleiner deel (30%) aflossingsvrij is. Nu sparen wij zelf op eigen initiatief, cash, op een eigen rekening voor de aflossing van deze hypotheek (de hypotheek over ons huis, wij hebben nooit ook maar 1 euro extra geleend dan de koopprijs, ik geloof niet in meer lenen of consumptief lenen). Over het cash lenen, na veel doorrekenen door hypotheekverstrekkers komen de kosten voor zelf sparen maandelijks slechts 15 euro hoger uit dan in een spaarproduct sparen. Terwijl wij nu het geld ter beschikking hebben voor financiele rampen of duurzame investeringen. Zo hebben wij er ook spouwmuurisolatie van gekocht zodat wij nu het verschil in gaskosten maandelijks extra sparen en ondertussen over 3 jaar maandelijks 25% extra kunnen sparen :)

Op die rekening krijg ik rente, op dit moment 2,1% :'( Als ik een deel van dat bedrag in zonnepanelen op het dak leg, krijg ik over de komende 25 jaar (looptijd hypotheek) een flink hoger rendement dan dat. Sterker nog, na de terugverdien tijd is alles winst :)

Vervolgens sparen wij maandelijks de besparing aan stroomkosten weer op onze spaarrekening voor de aflossing tot dat het aanschafbedrag + verloren rente inkomsten terug verdiend is.

Gevolg: Maandlasten blijven gelijk, maar we sparen vooral na de terugverdientijd een stuk sneller en we hebben zonnepanelen :)

De tekening is echt wel duidelijk, bovenaanzicht..de verschillende vlakjes zijn verschillende daken met een kleine rand er tussen. Maar alles vlak, op gelijke hoogte (er is door de vorige eigenaar 2x uitgebouwd).
mrmrmr schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 04:30:
[...]

Platter leggen of oost-west is een mogelijkheid om zoveel mogelijk panelen kwijt te kunnen. Je kunt spelen met portrait en landscape. Men neemt meestal aan dat de rendementsafwijking van 35/36 naar 30 graden richting zuid verwaarloosbaar is, en van 30 naar 20 graden klein. In een oost-west positie zou de opbrengst een fractie hoger kunnen zijn als de hoek lager is. Dat kun je narekenen met bijvoorbeeld een programma van SMA, Sunny Design.
Tnx, daar ga ik mee aan de slag :)

[ Voor 36% gewijzigd door Tasma op 16-02-2013 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Deze installatie-configurator al eens voorbij gekomen? http://www.ubbink.nl/beve...tie_Bevestigingssystemen/

Geen aandelen in maar ik zag ze vorige week op de bouwbeurs. Zij bieden ook een nette oplossing om de panelen in-dak neer te leggen, dus verzonken tussen je dakpannetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Tasma
staar je niet te blind op sma sunnydesign.
als ik mijn set daar invoer kom ik uit op 688kWh/kWp.
in werkelijkheid haal ik 750+kWh/kWp.
en dan houd sunnydesign niet eens rekening met de schaduw van de kerk aan 1 kant en bomen aan de andere kant.
of rekening met 2 pijpen die ook nog voor schaduw zorgen.
zie die cyfers wel als relatief.
je kunt sunnydesign wel met sunnydesign vergelijken.
maar sunnydesign niet met de werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vast een hele stomme vraag :P Ik kan echter nergens vinden wat voor DC-aansluitingen mijn AEG PV4600 heeft. Wel zo handig, iemand een idee? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Wordt 't nu weer 6% BTW op de arbeid bij een zonnestroominstallatie?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 14:01:
Vast een hele stomme vraag :P Ik kan echter nergens vinden wat voor DC-aansluitingen mijn AEG PV4600 heeft. Wel zo handig, iemand een idee? :P
Mc4 mc3 :?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We hebben ook MC4 op de steca's zitten, deze aansluitingen lijken er niet op, kijk maar eens op de eerste pagina van de handleiding:

http://www.aegps.com/file...ons_-_Protect_PV_4600.pdf

Dat lijkt me geen MC4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:59
Er vanuit gaande dat de Chint identiek is aan de AEG dan zitten er MC-4 connectoren op. Zie pagina 15 http://www.dutchsolargrou...andleiding%20omvormer.pdf

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:54
MC3

OIP PV2000--PV2800 pag 16
connect to pV panel (dc input)

2. Use MC 3 (Multi-contact) connectors for
PV array terminals.

[ Voor 39% gewijzigd door Domba op 16-02-2013 15:21 . Reden: I-net link bij gezocht ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Wij hebben een plat dak ter beschikking van ongeveer 44m2, waar de randen al af zijn. Alles grenst aan eigen grond of aan het platte dak van de buren. Ik denk dat daar in ieder geval ruimte is voor 12 Canadian solar S6P 250 panelen, goed voor 3000wp. Liefst wil ik echter richting de 3800-4000wp.
In landscape passen er net geen 4 panelen naast elkaar, dus zou je naar een portrait opstelling kunnen gaan. Volgens mij zou je dan 13 panelen kwijt kunnen, dus 3250Wp (~3000 kWh/jaar).
Portrait opstelling 13 panelen
Met een oost-west opstelling kun je echter 18 panelen kwijt, dus 4500Wp (~3500 kWh/jaar). Prima te doen met een Kostal Piko 3.6, Power One PVI-3.6-TL-OUTD, GoodWe GW3600-DS of SMA SB3600TL-21.
Oost west opstelling 18 panelen

[ Voor 5% gewijzigd door antonboonstra op 16-02-2013 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Verwijderd schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 14:01:
Zitten de stekkers er niet gewoon bij?

Bij m'n SMA zat een set in de doos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijken inderdaad mc3 stekkers te zijn :) Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Lastig, alles is 4 toch wat je koopt, zit die omvormer met 3.
Viel hij voor mij al af imho.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik geloof niet dat ik om een paar stekkers een verder prima omvormer voor een goede prijs laat lopen :P Die verbinding komt echt wel in orde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Voor minder dan een tientje heb je een verloopkabeltje. http://www.renewable-ener...eus&utm_campaign=koopkeus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
het is nooit makkenlijk boven anton uit te komen.
maar zal eens een gooi doen.

oke kleinere panelen.
+/- 165x82 cm +/- 200Wp.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/oost-west-zuid.jpg
string 1 (blauw) op west.
string 2 (groen) op zuid en die paralel op string 1 of 2. (op string 1 moet er een paneel af. op string 3 moet er nog een paneel bij.)
string 3 (rood) op oost.

dit zou leuk kunnen op een power-one 3.6 met 5kWp.
opbrengst 4500kWh/j (maar ik steek er mijn hand niet voor in het vuur. en niet echt berekend. meer een ruw gokje)
het mooiste is om oost-west vrij plat te maken. (15 graden, voor zomer opbrengst)
en zuid zo groot mogenlijke hoek voor lente/herfst opbrengst.
het is maar een opzetje van wat er mogenlijk is.
dus je moet nog wel verder kijken wat je er mee wil doen. (en effe precies meten of het past.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verloopjes zijn goed te zien,bij de foto van de aeg omvormer die ik 2 weken geleden geplaatst heb.Zijn door mijn leverancier gratis geleverd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ook weer niet nodig, je sluit de panelen toch nooit rechtstreeks op de omvormer aan, je gebruikt
altijd verlengkabels, dus je maakt 2 verlengkabels ( + en - ) dus een kabel met een + MC3 en een - MC4
en de ander met -MC3 en een +MC4 ( als aan de panelen MC4 zit natuurlijk )

Elk verloopje "kan" verlies of storing geven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
Bedankt voor de mooie reacties :) Ik ga verder puzzelen, meten en berekenen. Er is in ieder geval genoeg mogelijk, ergens in oktober dit jaar komen ze op het dak te liggen en dan zal ik dat hier zeker posten incl details.

Nou nog een huwelijk en huwelijksreis plannen :X (daarom pas oktober panelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-03 17:47
antonboonstra schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 15:21:
[...]

In landscape passen er net geen 4 panelen naast elkaar, dus zou je naar een portrait opstelling kunnen gaan. Volgens mij zou je dan 13 panelen kwijt kunnen, dus 3250Wp (~3000 kWh/jaar).
[afbeelding]
Met een oost-west opstelling kun je echter 18 panelen kwijt, dus 4500Wp (~3500 kWh/jaar). Prima te doen met een Kostal Piko 3.6, Power One PVI-3.6-TL-OUTD, GoodWe GW3600-DS of SMA SB3600TL-21.
[afbeelding]
Oostwest: panelen 15 en 18: hoe wil je die plaatsen? Je hebt dan toch ruimte nodig tussen de panelen 15/18 en 9/11?
Bij Oost-West staan ze tegen elkaar maar als je drie rijen hebt staat de laaste gewoon omhoog en heb je schaduw er achter.

Sorry, dacht dat ze potrait lagen maar ze liggen natuurlijk landscape... was nog niet helemaal wakker. :X

[ Voor 5% gewijzigd door Kievit1964 op 16-02-2013 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
Tasma schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 18:12:
Bedankt voor de mooie reacties :) Ik ga verder puzzelen, meten en berekenen. Er is in ieder geval genoeg mogelijk, ergens in oktober dit jaar komen ze op het dak te liggen en dan zal ik dat hier zeker posten incl details.

Nou nog een huwelijk en huwelijksreis plannen :X (daarom pas oktober panelen).
Misschien een leuk huwelijkskado?? :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
Vraagje:

Als er door hagelbuien de panelen beschadigd raken zijn deze dan gedekt door de verzekering (opstal, inboedel) of valt dit onder de garantie van de Panelen leverancier zelf?

Mijn vier 'oude' Shell panelen hebben gele vlekken en volgens een buurtgenoot zijn deze veroorzaakt door de hevige hagelbuien vorig jaar.

Niet dat ik deze panelen nog vergoed wil zien maar wel interssant voor de toekomst als er strak veel meer panelen liggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
Kievit1964 schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 20:08:
Vraagje:

Als er door hagelbuien de panelen beschadigd raken zijn deze dan gedekt door de verzekering (opstal, inboedel) of valt dit onder de garantie van de Panelen leverancier zelf?

Mijn vier 'oude' Shell panelen hebben gele vlekken en volgens een buurtgenoot zijn deze veroorzaakt door de hevige hagelbuien vorig jaar.

Niet dat ik deze panelen nog vergoed wil zien maar wel interssant voor de toekomst als er strak veel meer panelen liggen. ;)
als je panelen kapot gehageld zijn, is er wel veeeeel meer kapot (dakramen, dakpannen).
Dus.... dat kun je wel 'vergeten'.
Vergelen kan altijd een mogelijkheid zijn, zeker alsze ouder zijn. Zolang ze elektrisch werken en produceren... werken ze (of je moet goed gaan meten, met STC-data van je oude panelen kijken naar mogelijk haalbare opbrengsten per maand etc).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hier een paar foto's van mijn set die we vorig weekend hebben geplaatst.
Om de meest opbrengst te halen uit ons dakoppervalk is het een oost-west opstelling geworden van 13x300Wp=3900Wp, op een AEG PV4600. (@neographikal De verloopstukjes zaten in mijn doehetzelf-pakket; zaten niet standaard bij de omvormer.) Het zijn gewoon een aantal rijtjes van 2 panelen in landscape die tegen elkaar zijn geplaatst.
Was een leuke klus, maar wel een heel gesjouw vooral met al die ballast. En omdat we niet veel ruimte overhielden moesten we goed opletten dat we alles in de goede volgorde deden..

Ik ben er voorlopig heel tevreden mee, al heb ik bij deze lage zon een puntje schaduw van de hoge dakrand. Ben benieuwd wat de jaaropbrengst uiteindelijk zal zijn.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/51770614/PV%20panelen/fotos/foto1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/51770614/PV%20panelen/fotos/foto2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/51770614/PV%20panelen/fotos/foto3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/51770614/PV%20panelen/fotos/foto4.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/51770614/PV%20panelen/fotos/foto5.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/51770614/PV%20panelen/fotos/foto6.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/51770614/PV%20panelen/fotos/foto7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
PClop schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 17:35:
[...]

Ook weer niet nodig, je sluit de panelen toch nooit rechtstreeks op de omvormer aan, je gebruikt
altijd verlengkabels, dus je maakt 2 verlengkabels ( + en - ) dus een kabel met een + MC3 en een - MC4
en de ander met -MC3 en een +MC4 ( als aan de panelen MC4 zit natuurlijk )

Elk verloopje "kan" verlies of storing geven. ;)
Als je dan toch verlengkabels moet maken, dan maakt het ook niets meer uit welk soort connector de omvormer heeft. En je hebt gelijk, hoe minder verbindingen hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

@jurk738
De volgende upgrade is die onzuinige Stork ventilator toch zeker wel he?
Als je daar een Itho ecofan plaatst met een dc motor dan zit je op maar 3W in de laagste stand ipv 20W.
Je hebt de wedstrijd met de buren gewonnen, die doen het met maar 8 panelen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hors0125
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06-2023

hors0125

Riding an Zero DS

Mooi idee om ze zo oost-west te leggen. Hoe presteert dit t.o.v. zuid oriëntatie? Heb je dat onderzocht?

3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-09 18:21
@Jurk: Mooie set! Wat is dat voor kastje aan de AEG? Een logger? Heb je meer info?

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
hors0125 schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 21:26:
Mooi idee om ze zo oost-west te leggen. Hoe presteert dit t.o.v. zuid oriëntatie? Heb je dat onderzocht?
Zie het instralingsdiagram in de openingspost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Speedy-Andre schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 21:24:
@jurk738
De volgende upgrade is die onzuinige Stork ventilator toch zeker wel he?
Als je daar een Itho ecofan plaatst met een dc motor dan zit je op maar 3W in de laagste stand ipv 20W.
Je hebt de wedstrijd met de buren gewonnen, die doen het met maar 8 panelen _/-\o_
OT, maar ik heb de motorunit van mijn Stork Air CML vervangen door deze. Vijf minuten werk, stiller en veel zuiniger dan de originele motor. Veel minder werk dan een Ecofan (laten) monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Niet online
@Speedy-Andre Ja ik denk ook aan andere maatregelen. Gloei- en ledlampen zijn grotendeels vervangen door spaar- en ledlampen, en settopbox zit achter een tijdklok. De ventilator vervangen zit ook nog in de planning. Goed dat je het weer even opbrengt.

@hors0125 Het rendement per paneel van oost-west tov zuid is volgens mij iets van 80%, maar je kan met oost-west grofweg 2x zoveel panelen kwijt. Ik ga ervan uit dat ik zeker 3000kWh/jr haal.

@MasterMaceMichu De logger (fp4all.com) is een insteekkaart die in de omvormer zit. Het kastje met de blauwe leds is een homeplug voor de internetverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Cruise Control schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 21:57:
[...]

OT, maar ik heb de motorunit van mijn Stork Air CML vervangen door deze. Vijf minuten werk, stiller en veel zuiniger dan de originele motor. Veel minder werk dan een Ecofan (laten) monteren.
Ik had ook zo'n Stork kreng hangen, vandaar dat het me opviel :p
Die Stork motorplaat is bijna net zo duur als een complete Itho box en die heeft nog een draadloze besturing met timer extra naast de bedrade sturing.
Het vervangen van de box is een fluitje van een cent, je kan hooguit een anders bedrade Perilex stekker hebben en als er een gewoon 230V snoer aan zit dan kan je die bij Itho ook kiezen ipv de Perilex.
De luchtaansluitingen wisselen is eenvoudig, je draait de slangklemmen los en schuift de pijp eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
In mijn huis zit de onderste ingang van de CML aangesloten op een niet flexibele buis. De aansluitingen van de CML zitten verder van de muur dan die van een Ecofan. 1 op 1 vervangen was dus niet eenvoudig. In jurk738's geval is dat geen probleem, zo te zien: Alle leidingen zijn flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Bij mij is ook alles flexibel, ik moest alleen een paar gaten erbij boren omdat ze afwijken van de Stork layout.

Terug naar PV, ik zit nog met een probleem om mijn Diehl inverter te loggen op pvoutput.
De Diehl kan elk uur rapportjes in xml formaat naar een ftpserver sturen, dit is voorlopig die van mijn homepage.
Echter is de data niet zomaar bruikbaar voor export naar pvoutput want hij meldt alleen de status per kwartier.
Ook kan ik dagelijks een mailtje ontvangen met een status van een hele dag, hier staan totalen in en maxima.
Daarbij zit er een webserver in de Diehl die ik met een browser realtime kan monitoren, je moet inloggen en dan zie je grafisch het verloop van de productie.
Door met de muis over de grafiek te bewegen kan je waardes zichtbaar maken.
Heel mooi natuurlijk, maar ik zou die realtime info graag naar pvoutput willen stuen :p

Afbeeldingslocatie: http://dc621.4sync.com/img/caFCoJPc/s7/diehlweb1.jpg?async

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jurk738
Nette set geworden,en wat is die Aeg toch mooi om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

[quote]migjes schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 11:41:
@paulv1973.
je zou ook ruimte over kunnen houden en een zonneboiler plaatsen.
dat bespaart ook op gas.
is als je kijkt naar grote besparingen meer als een beetje weg fakkelen in een elektiesch kacheltje.

er zijn regels om een stukje van de rand te blijven.
en je wil niet dat de wind onder de panelen door blaast tijdens een storm.
(nu begreep ik dat je niet aan de kust woond. dus dat zal wel mee vallen.)
lol rukapul is sneller.
[/quote

Zag net een foto op de duitse e-bay, waarbij de panelen van links naar rechts tot aan het randja lagen...
Hoe voeg ik deze foto toe aan dit bericht?

Afbeeldingslocatie: http://www.ebay.de/itm/Photovoltaikanlage-Setpreis-ab-840-netto-pro-kWp-250-Watt-Modul-poly-50-KWp-/150995649045?pt=Solaranlagen&hash=item23280ac215

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Dit is het niveau van elektromonteur niet waardig, 12 stekers gebruiken terwijl het met 4 kan.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/51770614/PV%20panelen/fotos/foto3.jpg

En dan lees ik ook hier nog dat meerdere heldere lichten hier op dit forum het op de zelfde wijze
hebben ( laten ) aangesloten, |:( |:( 8)7 8)7

( hoor ik hier soms ook nog iets mompelen over LBO niveau mbt elektromonteurs )

edit De rest vd installatie incl het dakwerk ziet er dan wel weer mooi strak uit. d:)b

[ Voor 10% gewijzigd door PClop op 17-02-2013 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:47
Echt keurig, en dan te bedenken dat ze zelf die kabel vanaf het dak hebben gemaakt.
Gemiste kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
PClop schreef op zondag 17 februari 2013 @ 00:18:
Dit is het niveau van elektromonteur niet waardig, 12 stekers gebruiken terwijl het met 4 kan.

En dan lees ik ook hier nog dat meerdere heldere lichten hier op dit forum het op de zelfde wijze
hebben ( laten ) aangesloten, |:( |:( 8)7 8)7

( hoor ik hier soms ook nog iets mompelen over LBO niveau mbt elektromonteurs )
Mee eens dat het beter met maar 4 connectors kan, maar houdt men hier misschien al heel slim rekening mee dat de AEG- omvormer misschien in de nabije toekomst vervangen moet worden door een type met meer standaard connectors?

OK dan kan je er weer andere connectors aan zetten, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
opuntia1 schreef op zondag 17 februari 2013 @ 09:41:
[...]

Mee eens dat het beter met maar 4 connectors kan, maar houdt men hier misschien al heel slim rekening mee dat de AEG- omvormer misschien in de nabije toekomst vervangen moet worden door een type met meer standaard connectors?

OK dan kan je er weer andere connectors aan zetten, maar toch.
Als je dat in je achterhoofd hebt ( pv virus enz ), zeker wel slim, enkel denk ik dat hij z'n dak nu
al maximaal gevult heeft en er dus geen andere omvormer gaat komen om reden van een uitbreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
@ jurk738,

Het is geen overbodige luxe als je die 2 19mm hostalit buisjes in het midden nog wat steun
geeft ( zakt nu door ), niet dat het nu weg waait maar dat er nu 365 dagen per jaar water in blijft staan
waar die kabels niet echt op zijn berekend.

Dus leg even 2 stoeptegels opelkaar in het midden ( evt met 2 beugels bevestigd ) zodat de buisjes in het midden hoger liggen en er geen water in kan blijven staan. ;)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/51770614/PV%20panelen/fotos/foto7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Gisteren een set van 19 Yingli 255 Black geplaatst.

Om 9 uur begonnen rond 5 uur nog net even de omvormer zien werken.
Half uurtje later bogon het met regenen. :+

Afbeeldingslocatie: http://img827.imageshack.us/img827/6631/20130216174550.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:52

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

:) Ligt er nu ook een op je vogelhuisje of vergis ik me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
XD nee dit is bij een collega van mij. is een A4 tje met een plaatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

PClop schreef op zondag 17 februari 2013 @ 10:18:
@ jurk738,

Het is geen overbodige luxe als je die 2 19mm hostalit buisjes in het midden nog wat steun
geeft ( zakt nu door ), niet dat het nu weg waait maar dat er nu 365 dagen per jaar water in blijft staan

Dus leg even 2 stoeptegels opelkaar in het midden ( evt met 2 beugels bevestigd ) zodat de buisjes in het midden hoger liggen en er geen water in kan blijven staan. ;)

[afbeelding]
Je bent me net voor :)
Helemaal mee eens. Stilstaand water is funest voor kabels.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Geurt-kun schreef op zondag 17 februari 2013 @ 11:20:
[...]
Helemaal mee eens. Stilstaand water is funest voor kabels.
Gelukkig hebben we in Nederland geen vochtige grond (grondwater) waarin voor miljarden euro's aan kabels liggen [/sarcasme]

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 17-02-2013 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

silvester6 schreef op zondag 17 februari 2013 @ 10:46:
Gisteren een set van 19 Yingli 255 Black geplaatst.
Mooie set! Wel jammer dat de panelen niet helemaal zwart zijn. Frames en montagemateriaal zijn zwart, maar dan weer van die zilvergrijze busbars?

Vorig weekend zonnepanelen bij mijn zwager gemonteerd. 13 Stuks ET-P660250 panelen op een Samil 3300TL. Hemelsbreed zo'n 5 kilometers van mij vandaan en een identieke oriëntatie en hellingshoek, dus goed te vergelijken. Tot nu toe produceert deze set ruim 11% beter dan die mijn schaduwloze 570Wp op een Steca.
3250Wp zwager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Niet online
PClop schreef op zondag 17 februari 2013 @ 10:18:
@ jurk738,

[afbeelding]
Gaan we idd nog even doen. Ik heb nog wel een dikke stoeptegel over. Was zelf al niet helemaal tevreden over het doorzakken.

Ik zit ook nog te denken om een ventilatortje bij de omvormer te plaatsen. Hij wordt nu al soms bijna 40C. Dat zal in de zomer nog wel flink hoger worden. Het lijkt me goed voor de levensduur van de omvormer om te zorgen voor een goede luchtstroom langs de koelribben. Of is dat onzin?
Ik dacht aan zoiets: Roamor in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)", of wat voor mij eenvoudiger is: een ventilatortje aansluiten op de USB-poort van de logger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:19

ericplan

5180 Wp PV

jurk738 schreef op zondag 17 februari 2013 @ 12:01:
[...]
Ik zit ook nog te denken om een ventilatortje bij de omvormer te plaatsen. Hij wordt nu al soms bijna 40C. Dat zal in de zomer nog wel flink hoger worden. Het lijkt me goed voor de levensduur van de omvormer om te zorgen voor een goede luchtstroom langs de koelribben. Of is dat onzin?
Ik dacht aan zoiets: Roamor in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)", of wat voor mij eenvoudiger is: een ventilatortje aansluiten op de USB-poort van de logger.
Je hebt al een ventilator hangen, je MV. Kan je ook gewoon gebruiken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jurk waar hangt je omvormer' hier in schuur temp max 20gr

Zat ff niet. Op te letten' die grote ventilator heeft nog een zijuitgang, stuk slang eraan tot net boven je omvomer

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2013 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Dat is onzin. Ik vraag me überhaupt af of jou AC vermogen ooit boven de 3300 Watt AC uit gaat komen. Met andere woorden: Je omvormer zit uit z'n neus te eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Dre schreef op zondag 17 februari 2013 @ 11:23:
[...]

Gelukkig hebben we in Nederland geen vochtige grond (grondwater) waarin voor miljarden euro's aan kabels liggen [/sarcasme]
En gelukkig liggen die kabels in de grond en niet boven de grond.
Probeer je voor te stellen wat er gebeurt als je die grondkabels boven de grond in het water legt, met alle weersinvloeden daarbij meegerekend.
Daarnaast ben ik al zat doorgeslagen grondkabels tegen gekomen in mijn werk. Grondkabels (in de grond) met een Riso van 0,1 Meg ohm zijn geen uitzondering.
Ik meen me te herinneren dat ik in de gebruiksaanwijzing van mijn panelen gelezen heb dat liggende kabels liever niet in buis gelegd worden.

NB, ik probeer hier een serieuze bijdrage te leveren en spreek uit ervaring. Sarcastische reacties worden in het algemeen niet erg gewaardeerd.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]
Het lijkt me goed voor de levensduur van de omvormer om te zorgen voor een goede luchtstroom langs de koelribben. Of is dat onzin?
voor de levensduur van de omvormer is het onzin.
voor meer opbrengst heeft het wel zin.
maar voor de hoeveelheid extra is het al gouw weer onzin.
bij mij is het 38 uur geweest dat de omvormer op de max zat afgelopen zomer en (dit moet ik gokken) 8 uur daarvan heeft hij gederate.
het grootste probleem is dat de zolder gewoon warm word na maten de zomer vordert.
En dan is het moeilijk koelen voor de omvormer.
dat probleem aanpakken heeft voor mij meer zin als de omvormer koelen.
(zolder dus eens goed isoleren en aanpakken)

Ik gok dat je opbrengst ergens rond de 2,9-3kW top zal zitten.
(in stabiele lijn dan, dus geen piekjes met bewolkt weer.)
Laat maar weten hoever ik er van af zit deze lente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Geurt-kun schreef op zondag 17 februari 2013 @ 13:09:
[...]

En gelukkig liggen die kabels in de grond en niet boven de grond.
Probeer je voor te stellen wat er gebeurt als je die grondkabels boven de grond in het water legt, met alle weersinvloeden daarbij meegerekend.
Daarnaast ben ik al zat doorgeslagen grondkabels tegen gekomen in mijn werk. Grondkabels (in de grond) met een Riso van 0,1 Meg ohm zijn geen uitzondering.
Ik meen me te herinneren dat ik in de gebruiksaanwijzing van mijn panelen gelezen heb dat liggende kabels liever niet in buis gelegd worden.
Het gaat mij even om het punt of kabels wel of niet in het water mogen liggen. Het gros van de kabels in Nederland liggen in de zeiknatte grond. Bij mij in de kruipruimte is het grondwater zichtbaar, en daar ligt de voedingskabel nog onder! De kabel ligt dus onder het grondwater niveau. Is de kabel daar niet voor geschikt?

Komt die Riso van 0,1 Meg door plaatselijke zwakke plekken zoals schop steken of door water indringing van het niet waterdichte PVC? Of betrof het nog oudere kabels met een loodmantel ofzo? Kan je jouw ervaring delen met ons. (voor de leken hier op het forum: plastic is niet waterdicht)

edit:
Ik zeg niet dat het verkeerd is om de kabel vrij van water te houden, zou ik zelf ook doen. Ik spreek alleen even uit mijn eigen ervaring dat de meeste kabels niet in een droge geklimatiseerde ruimte liggen. Lijkt me sterk dat ze daar dan niet tegen kunnen

[ Voor 17% gewijzigd door Dre op 17-02-2013 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 18:18
@discusie kabels in pijp, oplossing: de pijp aan een kant iets hoger dan de andere kant dan loopt het regen water er uit.
Kabels wel in pijp zodat ze beschermt zijn tegen allerlei weers invloeden.
Verder een hele mooie installatie.

[ Voor 8% gewijzigd door PvPower op 17-02-2013 13:38 ]

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Gaan we idd nog even doen. Ik heb nog wel een dikke stoeptegel over. Was zelf al niet helemaal tevreden over het doorzakken.

@Jurk

Ook hier heeft de Aeg net een temperatuur van 46,5 gehaald.Ik vroeg mij ook al af of dat niet aan de hoge kant is en of dit voor de levensduur van de omvormer een min is.Componenten in andere apparaten krijgen ook wel te maken met zulke temperaturen.Garantie is 5 Jaar ;) Omgevingstemperatuur waar de omvormer bij mij hangt is circa 18 graden op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@brui en jurk
Als je een temperatuur van 46,5 hoog vind zou ik een tweede AEG PV 4600 erbij kopen. Je kan dan 9×300Wp (2700Wp) per AEG 4600 aansluiten. Of je kan gewoon een paar panelen van het dak halen, dan hoeft de omvormer ook minder hard te werken. Luie donders worden het >:). Haal maar 3 van die 300Wp panelen eraf, dan neem ik die wel voor een 2ehands prijsje over en dan zet ik hier wel een Soladin 600 aan het werk :7

Des te warmer een omvormer des te beter
Des te meer herrie bij een windmolen des te beter

[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 17-02-2013 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op zondag 17 februari 2013 @ 14:28:
@brui en jurk
Als je een temperatuur van 46,5 hoog vind zou ik een tweede AEG PV 4600 erbij kopen. Je kan dan 9×300Wp (2700Wp) per AEG 4600 aansluiten. Of je kan gewoon een paar panelen van het dak halen, dan hoeft de omvormer ook minder hard te werken. Luie donders worden het >:). Haal maar 3 van die 300Wp panelen eraf, dan neem ik die wel voor een 2ehands prijsje over en dan zet ik hier wel een Soladin 600 aan het werk :7

Des te warmer een omvormer des te beter
Des te meer herrie bij een windmolen des te beter
Hallo Dre
;w Van mij mag hij 80 graden worden.Nee,er is nog 1 string over en er gaat nog een uitbreiding plaats vinden.Ik wacht even dat de panelen nog weer 50% goedkoper zijn :)
Ik zal in de toekomst toch nog een omvormer er bij moeten kopen.Opp. dak is bijna 90 M2 dus met wat passen en meten kan er nog wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
[...]

Let wel op dat een USB poort maar 5 Volt zal leveren, wat afhankelijk van je gebruikte fan niet heel erg veel airflow zal genereren. De meeste computerfans (ik neem aan dat je zoiets zult gebruiken?) zullen niet eens opstarten bij zo'n laag voltage.

Dus mijn advies is toch zo'n apart paneeltje dat ongeveer 12V kan leveren, of een andere AC voeding die je van 12V kan voorzien. Voor inspiratie: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Dre schreef op zondag 17 februari 2013 @ 13:27:
[...]

Het gaat mij even om het punt of kabels wel of niet in het water mogen liggen. Het gros van de kabels in Nederland liggen in de zeiknatte grond. Bij mij in de kruipruimte is het grondwater zichtbaar, en daar ligt de voedingskabel nog onder! De kabel ligt dus onder het grondwater niveau. Is de kabel daar niet voor geschikt?

Komt die Riso van 0,1 Meg door plaatselijke zwakke plekken zoals schop steken of door water indringing van het niet waterdichte PVC? Of betrof het nog oudere kabels met een loodmantel ofzo? Kan je jouw ervaring delen met ons. (voor de leken hier op het forum: plastic is niet waterdicht)

edit:
Ik zeg niet dat het verkeerd is om de kabel vrij van water te houden, zou ik zelf ook doen. Ik spreek alleen even uit mijn eigen ervaring dat de meeste kabels niet in een droge geklimatiseerde ruimte liggen. Lijkt me sterk dat ze daar dan niet tegen kunnen
Over het algemeen is het geen probleem om kabels in het water te leggen.
Echter maakt het wel degelijk verschil of deze kabels in je kruipruimte of de grond liggen waar nooit de zon schijnt en het nooit vriest of dat ze boven op het dak liggen met alle weersinvloeden.
Zoals je zegt, plastic is niet waterdicht. En plastic waar UV licht invloed op heeft gehad wordt poreus.
Poreuze kabel heeft een slechte isolatie weestand met het gevolg dat je omvormer in de stress schiet als het om de DC kabels gaat. Je aardlekschakelaar er uit klapt als het om de AC kabel gaat.

Btw, het betrof Vult kabel. Wie zal het zeggen of het door die schopsteek kwam. Meestal plaatsen ze er geen bordje bij...

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Even iets spiegelen aan jullie:

Momenteel heb ik 5x CS240WP boven de dakkappel liggen, met vrij hemelzicht en in de zomer geen schaduw.

Er komt begin april 5x Yingli 255wp een tweede set bij onder de dakkapel, deze heeft door het appartementen complex aan het eind van de dag last van schaduw, ook het vrije hemelzicht is iets minder fraai.

Zou het nog lonen om de CS panelen naar onder te verhuizen en de Yingli's bovenop te leggen of zou het de moeite niet waard zijn?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Wat is de definitie van lonen? Je totale opbrengst zal hoger worden bij het omwisselen. Als je voor het maximale wilt gaan: omwisselen. Wel meer werk. Misschien meteen 10×255 270 Wp kopen?

[ Voor 0% gewijzigd door Dre op 17-02-2013 16:39 . Reden: 8× > 10× ]

Pagina: 1 ... 246 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.